דף רס''ב ע''א - הזוהר הקדוש (כולל תרגום בעברית) ספר שמות

תוכן עניינים

אזהרה - אדם שלא מילא כרסו ש"ס ופוסקים אסור בלימוד לעומק של ספר הזוהר ומותר רק בגירסא (קריאה ללא ניסיון הבנה), כל תיאור של הקדוש ברוך, אינו אלא כוונה לסודות שמדברים בעולמות העליונים והשם יתברך אין לו גוף או דמות הגוף, לא גשמי ולא רוחני חס ושלום. התרגום איננו בא להסביר את הסודות שנמצאים בספר הזוהר.

לימוד הזוהר הקדוש מסוגל להרבה עניינים - ניתן לקרוא על כך כאן

----

הֵיכָלָא (דף רס''ב ע''א) תִּנְיָינָא לְתַתָּא, דְּאִתְפְּקָדוּ בֵּיהּ נִשְׁמָתִין לְסַלְּקָא, לְאִתְחֲזָאָה בְּחֵיזוּ (רנ''ח) דְּחֶלְמָא. מוֹדִים, לְאַכְרְעָה בִּרְכִין, לְאוֹדָאָה עַל נִשְׁמָתִין, כִּדְקַאמְרָן עַל נִשְׁמוֹתֵינוּ הַפְּקוּדוֹת, (כיון דאשתאיל ממאריה) (ס''א היכלא תניינא לאמשכא ברכאן לתתא מודים אנחנו לך והאי היכלא איהו דאתפקדו ביה נשמתין לסלקא לאתחזאה בחיזו דחלמא. הכא בעי בר נש לאכרעא ברכין לאודעא על נשמתין ודא הוא על נשמותינו הפקודות) עַד דְּמָטֵי לְהַטּוֹב שִׁמְךָ וּלְךָ נָאֶה לְהוֹדוֹת.

{ בַּהֵיכָל הַשֵּׁנִי לְמַטָּה, שֶׁנִּפְקְדוּ בוֹ הַנְּשָׁמוֹת לַעֲלוֹת, לְהֵרָאוֹת בְּמַרְאֵה הַחֲלוֹם. מוֹדִים - לִכְרֹעַ בִּרְכַּיִם, לְהוֹדוֹת עַל הַנְּשָׁמוֹת, כְּמוֹ שֶׁאוֹמְרִים עַל נִשְׁמוֹתֵינוּ הַפְּקוּדוֹת, כיוןשגשאלמאדונו ס''אהיכל שני להמשיך ברכות למטה מודים אנחנו לך, והיכל זה הוא שגפקדות בו הגשמות לעלות להראותבמראה החלום. כאן צריךבן אדםלכרע בברכיו להודות על הגשמות, וזהו על נשמותינו הפקודות עַד שֶׁמַּגִּיעַ לְהַטּוֹב שִׁמְךְ וּלְךְ נָאֶה לְהוֹדוֹת. }

וְדָא הוּא גּוֹ רָזָא דִּשְׁמָא קַדִּישָׁא, דְּאִקְרֵי בָּ''ם בְּמוּכָ''ן. דָּא אִקְרֵי אֵל אֱלֹהִים, דְּאִיהוּ בְּרָזָא עִלָּאָה. (יהושע כב) אֵ''ל אֱלֹהִי''ם יְהוָֹ''ה הוּא יוֹדֵעַ. כְּלָלָא דְּאִלֵּין אַתְוָון אַחֲרָנִין דְּנַפְקֵי מִנַּיְיהוּ, (ד''א והכא איהו רזא חדא דכולהו ירכין מברכין) וּלְתַתָּא, רָזָא דְּחֶלְמָא. רָזָא לְהַהוּא אֲתָר לְאַעֲלָא בְּהוּ נִשְׁמָתִין. וּבָעֵינָן לְאַמְשָׁכָא בְּהָנֵי בִּרְכָאן, בְּגִין לְאַשְׁכְּחָא נַיְיחָא בְּהַאי עָלְמָא, וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי.

{ וְזְהִוּ תּוֹךְ סוֹד הַשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ שֶׁנִּקְרָא בָּ''ם בְּמוּכָ''ן. זֶה נִקְרָא אֵל אֱלֹהִים, שֶׁהוּא בְּסוֹד עֶלְיוֹן. יהושע כב אֵל אֱלֹהִי''ם יְהֹוָ''ה הוּא יֹדֵעַ. הַכְּלָל שֶׁל הָאוֹתִיּוֹת הָאֲחֵרוֹת הַלָּלוּ שֶׁיּוֹצְאוֹת מֵהֶם, וכאן הוא סוד אחד שכל הירכים מברכות וּלְמַטָּה סוֹד הַחֲלוֹם. הַסּוֹד לְאוֹתוֹ מָקוֹם לְהַכְנִיס בָּהֶם נְשָׁמוֹת. וּצְרִיכִים לְהַמְשִׁיךְ בַּבְּרָכוֹת הַלָּלוּ כְּדֵי לִמְצֹא מְנוּחָה בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא. }

הֵיכָלָא תַּתָּאָה לְתַתָּא, שִׂים שָׁלוֹם טוֹבָה וּבְרָכָה. הָכָא אִיהוּ כְּלָלָא דְּשָׁלוֹם. שָׁלוֹם לְעֵילָּא, שָׁלוֹם לְתַתָּא, שָׁלוֹם לְכָל סִטְרִין, שָׁלוֹם בְּפָמַלְיָא דִּלְעֵילָּא, שָׁלוֹם בְּפָמַלְיָא דִּלְתַתָּא, וְהֵיכָלָא דָּא אִיהוּ פָּמַלְיָא דִּלְתַתָּא. (ס''א דאיהו היכלא דלתתא ודא בחבורא וכו') בְּחִבּוּרָא חֲדָא בְּפָמַלְיָא (נ''א בהיכלה) דִּלְעֵילָּא. וּמֵהָכָא נָגִיד לְכָל אִינּוּן תַּתָּאֵי דִּלְבַר.

{ הַהֵיכָל הַתַּחְתּוֹן לְמַטָּה - שִׂים שָׁלוֹם טוֹבָה וּבְרָכָה. כָּאן הוּא כְּלַל הַשָּׁלוֹם. שָׁלוֹם לְמַעְלָה, שָׁלוֹם לְמַטָּה, שָׁלוֹם לְכָל הַצְּדָדִים, שָׁלוֹם בְּפָמַלְיָא שֶׁל מַעְלָה, שָׁלוֹם בְּפָמַלְיָא שֶׁל מַטָּה, וְהַהֵיכָל הַזֶּה הוּא פָּמַלְיָא שֶׁל מַטָּה. שהוא היכל שלמטה, וזה בחבור וכו' בְּחִבּוּר אֶחָד בְּפָמַלְיָא בהיכל שֶׁל מַעְלָה. וּמִכָּאן שׁוֹפֵעַ לְכָל אוֹתָם הַתַּחְתּוֹנִים שֶׁבַּחוּץ. }

וְהָכָא אִתְכְּלִיל וְאִשְׁתְּלִים כֹּלָּא כַּחֲדָא, עֵילָּא וְתַתָּא, בִּנְהִירוּ חֲדָא, לְאִשְׁתַּלְּמָא שֵׁם מָלֵא, יְיָ' אֱלֹהִים. שֵׁם דָּא דְּאִיהוּ שָׁלֵם, בְּכָל אִינּוּן הֵיכָלִין, בְּכָל אִינּוּן נְהוֹרִין עִלָּאִין, לְמֶהֱוֵי כֻּלְּהוּ חַד. (שים שלום טובה וברכה)

{ וְכָאן נִכְלָל וְנִרְשָׁם הַכֹּל כְּאֶחָד, מַעְלָה וּמַטָּה, בְּאוֹר אֶחָד, לְהִשְׁתַּלֵּם שֵׁם מָלֵא, ה' אֱלֹהִים. הַשֵּׁם הַזֶּה שֶׁהוּא שָׁלֵם בְּכָל אוֹתָם הַהֵיכָלוֹת, בְּכָל אוֹתָם הָאוֹרוֹת הָעֶלְיוֹנִים שֶׁיִּהְיוּ כֻלָּם אֶחָד. שים שלום טובה וברכה }

הַאי בַּר נָשׁ, כַּד אִשְׁתְּאִיל מֵהֵיכָלָא דָּא לְנָפְקָא לְבַר. יְשַׁוֵּי גַּרְמֵיהּ, כְּמַאן דְּנָפִיק מֵחַבְרוּתָא דְּמַלְכָּא, וּמִגּוֹ הֵיכָלֵיהּ, וְיַמְאִיךְ גַּרְמֵיהּ קָמֵיהּ. אֲבָל יֶחֱדֵי גַּרְמֵיהּ, דְּהָא קַדְמָאָה אִיהוּ, לְנַטְלָא עִטְרָא דִּמְשִׁיכוּ דְּבִרְכָּאָן דְּנַגְדִּין מִיִחוּדָא דְּמָארֵיהּ. דָּא אִיהוּ בַּר, דְּאִיהוּ מֵהֵיכָלָא דְּמַלְכָּא. דְּהָא בְּהַאי שַׁעֲתָא דְּקָא נָפִיק מִקַּמֵּי מַלְכָּא, וְכֹלָּא קָשִׁיר בְּכָל הָנֵי סִטְרִין, בְּקִשּׁוּרָא (קט''ז ע''א) דְּיִחוּדָא, וּבִרְכָּאן, וּקְדוּשָּׁה, וְתוֹסֶפֶת קְדוּשָׁה. קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא קָרֵי לְפָמַלְיָא דִּלְעֵילָּא, וְאָמַר לוֹן, כְּתוֹבוּ לְהַאי בַּר נָשׁ פְּלַנְיָא, מֵאִינּוּן דְּאִקְרוּן חוֹשְׁבֵי שְׁמוֹ.

{ הָאָדָם הַזֶּה, כְּשֶׁנִּשְׁאָל מֵהַהֵיכָל הַזֶּה לָצֵאת הַחוּצָה, יָשִׂים עַצְמוֹ כְּמִי שֶׁיּוֹצֵא מֵחֶבְרַת הַמֶּלֶךְ וּמִתּוֹךְ הֵיכָלוֹ, וְיַנְמִיךְ אֶת עַצְמוֹ לְפָנָיו. אֲבָל יְשַׂמַּח אֶת עַצְמוֹ, שֶׁהֲרֵי הוּא רִאשׁוֹן לִטֹּל עֲטָרָה שֶׁל מְשִׁיכַת הַבְּרָכוֹת שֶׁשּׁוֹפְעוֹת מִיִּחוּד שֶׁל רִבּוֹנוֹ. זֶהוּ הַבֵּן שֶׁהוּא מֵהֵיכַל הַמֶּלֶךְ, שֶׁהֲרֵי בַּשָּׁעָה הַזֹּאת שֶׁיּוֹצֵא מִלִּפְנֵי הַמֶּלֶךְ, וְהַכֹּל קָשׁוּר בְּכָל הַצְּדָדִים הַלָּלוּ בְּקֶשֶׁר שֶׁל יִחוּד וּבְרָכוֹת וּקְדֻשָּׁה וְתוֹסֶפֶת קְדֻשָּׁה. כִּתְבוּ עַל אָדָם פְּלוֹנִי הַזֶּה, מֵאוֹתָם שֶׁנִּקְרָאִים חוֹשְׁבֵי שְׁמוֹ. }

מַאן חוֹשְׁבֵי שְׁמוֹ. אִינּוּן דִּמְחַשְּׁבֵי וּמְכַוְונִין בְּרָזָא דִּשְׁמֵיהּ, לְיַחֲדָא הֵיכָלִין בְּהֵיכָלִין, לְקַשְּׁרָא קִשְׁרִין, וּלְיַחֲדָא כֻּלְּהוּ בְּיִחוּדָא חֲדָא. וְאִלֵּין אִינּוּן חוֹשְׁבֵי שְׁמוֹ, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר (מלאכי ג) וּלְחוֹשְׁבֵי שְׁמוֹ. כְּדֵין אַכְתִּיבוּ לֵיהּ, וְאִתְרְשִׁים וְאִשְׁתְּמוֹדַע לְעֵילָּא, (ואתרשים) וְאִשְׁתְּלִים אִיהוּ לְעֵילָּא וְתַתָּא.

{ מִי הֵם חוֹשְׁבֵי שְׁמוֹ? אוֹתָם שֶׁחוֹשְׁבִים וּמְכַוְּנִים בַּסּוֹד שֶׁל שְׁמוֹ, לְיַחֵד הֵיכָלוֹת בְּהֵיכָלוֹת, לִקְשֹׁר קְשָׁרִים וּלְיַחֵד אֶת כֻּלָּם בְּיִחוּד אֶחָד. וְאֵלּוּ הֵם חוֹשְׁבֵי שְׁמוֹ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר מלאכי ג וּלְחֹשְׁבֵי שְׁמוֹ. אָז כּוֹתְבִים אוֹתוֹ, וְנִרְשָׁם וְנוֹדָע לְמַעְלָה, וְהוּא נרשם נִשְׁלָם לְמַעְלָה וּלְמַטָּה. }

וּמַאן דְּקָרִיב קָמֵי מָארֵיהּ, וְצַלֵּי צְלוֹתֵיהּ, וְלָא אַשְׁלִים יִחוּדָא, וְלָא חָיִישׁ עַל יְקָרָא דְּמָארֵיהּ, לְקַשְּׁרָא קִשְׁרִין כִּדְקַאמְרָן, טַב לֵיהּ דְּלָא אִבְרֵי. וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אָמַר (ירמיה כב) כִּתְבוּ אֶת הָאִישׁ הַזֶּה עֲרִירִי גֶּבֶר לָא יִצְלַח בְּיָמָיו. וְדָא אִיהוּ (משלי כח) גּוֹזֵל אָבִיו וְאִמּוֹ.

{ וּמִי שֶׁקָּרֵב לִפְנֵי רִבּוֹנוֹ וּמִתְפַּלֵּל תְּפִלָּתוֹ, וְלֹא הִשְׁלִים אֶת הַיִּחוּד, וְלֹא חוֹשֵׁשׁ לִכְבוֹד רִבּוֹנוֹ לִקְשֹׁר קְשָׁרִים כְּמוֹ שֶׁאָמַרְנוּ, טוֹב לוֹ שֶׁלֹּא נִבְרָא, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אוֹמֵר: ירמיה כב כִּתְבוּ אֶת הָאִישׁ הַזֶּה עֲרִירִי גֶּבֶר לֹא יִצְלַח בְּיָמָיו. וְזֶהוּ משלי כח גּוֹזֵל אָבִיו וְאִמּוֹ. }

הָכָא אִשְׁתְּלִים כֹּלָּא לְעֵילָּא וְתַתָּא, רָזָא דִּשְׁמָא קַדִּישָׁא שַׁלִּיטָא לְעֵילָּא. מַצְפֵ''ץ מַצְפֵ''ץ. (שמות לה) יְיָ' יְיָ' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן. הָכָא אִיהוּ רָזָא דִּשְׁמָא קַדִּישָׁא דָּא, לְאִתְקַדְּשָׁא בְּאַתְווֹי בְּבֵי עֲשָׂרָה, וְאַתְוָון אַחֲרָנִין בִּקְדוּשָּׁה דִּיחִידָאי בִּצְלוֹתָא. בָּתַר דְּסִיֵּים, קָאִים עַל רַגְלוֹי, (נ''א לכפרא) לְאוֹדָאָה (ק''כ ע''ב) עַל חוֹבוֹי, בְּגִין דְּלָא יְהֵא פִּטְרָא דְּפוּמָא לְסִטְרָא אַחֲרָא, לְאַסְטָאָה לֵיהּ, וְאִתְכַּפְיָא קָמֵיהּ. וְיֵקוּם בְּקִיּוּמֵיהּ לְאִתְבָּרְכָא מִבֵּי מַלְכָּא.

{ כָּאן נִשְׁלָם הַכֹּל, לְמַעְלָה וּלְמַטָּה, סוֹד הַשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ שׁוֹלֵט לְמַעְלָה, מצפ''ץ מצפ''ץ. שמותלד ה' ה' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן. כָּאן הוּא סוֹד הַשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ הַזֶּה לְהִתְקַדֵּשׁ בְּאוֹתִיּוֹתָיו בְּבֵית עֲשָׂרָה, וְאוֹתִיּוֹת אֲחֵרוֹת בִּקְדֻשַּׁת הַיְחִידִי בַּתְּפִלָּה. אַחַר שֶׁסִּיֵּם, עוֹמֵד עַל רַגְלָיו לכפר לְהוֹדוֹת עַל חֲטָאָיו, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה פִּתְחוֹן פֶּה לַצַּד הָאַחֵר לְהַסְטִין עָלָיו, וְנִכְנָע לְפָנָיו. וְיַעֲמֹד בְּקִיּוּמוֹ לְהִתְבָּרֵךְ מִבֵּית הַמֶּלֶךְ. }

וְזַכָּאָה חוּלָקֵיהּ מַאן דְּאִתְקַדָּשׁ בְּהַאי גַּוְונָא בִּצְלוֹתָא כִּדְקַאמְרָן, וְקָשַׁר קִשְׁרִין, וְיִיחֵד יִחוּדִין, וְיִתְכְּוַון בְּכֹלָּא כְּדְקָא יֵאוֹת, וְלָא יִסְטֵי לִימִינָא וְלִשְׂמָאלָא. צְלוֹתֵיהּ לָא אַהְדָּר בְּרֵיקָנַיָּא. קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא גָּזִיר וְאִיהוּ מְבַטֵל. עַל דָּא כְּתִיב (משלי כג) יִשְׂמַח אָבִיךָ וְאִמֶּךָ וְתָגֵל יוֹלַדְתֶּךָ. אִית לֵיהּ חוּלָקָא בְּעָלְמָא דֵּין, וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי. ((אסתר ב) בערב היא באה היינו)

{ וְאַשְׁרֵי חֶלְקוֹ שֶׁל מִי שֶׁהִתְקַדֵּשׁ בִּכְגוֹן זֶה בַּתְּפִלָּה כְּמוֹ שֶׁאָמַרְנוּ, וְקוֹשֵׁר קְשָׁרִים, וּמְיַחֵד יִחוּדִים, וּמִתְכַּוֵּן בַּכֹּל כָּרָאוּי, וְלֹא יִסְטֶה יָמִינָה וּשְׂמֹאלָה. תְּפִלָּתוֹ אֵינָהּ חוֹזֶרֶת רֵיקָם. הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא גּוֹזֵר - וְהוּא מְבַטֵּל. עַל זֶה כָּתוּב, משלי כג יִשְׂמַח אָבִיךְ וְאִמֶּךְ וְתָגֵל יוֹלַדְתֶּךְ. יֵשׁ לוֹ חֵלֶק בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא. אסתר ב בערב היא באה, הינו }

כְּתִיב (משלי לא) וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְגוֹ' מֵהַהוּא רִבּוּיָא דְּבִרְכָּאָן, וּקְדוּשָּׁה, וְתוֹסֶפֶת קְדוּשָּׁה דְּקָא נַטְלָא. כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר (בראשית מט) וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל, דִּפְלִיגַת חוּלָקָא לְכֹלָּא, וַאֲפִילּוּ לְסִטְרָא אַחֲרָא חוּלָקָא בִּלְחוֹדָהָא.

{ כָּתוּב, משלי לא וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְגוֹ', מֵאוֹתוֹ רִבּוּי שֶׁל בְּרָכוֹת וּקְדֻשָּׁה וְתוֹסֶפֶת קְדֻשָּׁה שֶׁנּוֹטֵל, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בראשית מט וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל, שֶׁמְּחַלֶּקֶת חֵלֶק לְכֻלָּם, וַאֲפִלּוּ לַצַּד הָאַחֵר חֵלֶק לְבַדּוֹ. }

----

לכל ספר הזוהר עם פירוש פשוט בעברית לחצו כאן

לעילוי נשמת ולזכות כל עם ישראל החיים והמתים

לזכות התנא האלוקי - רבי שמעון בר יוחאי וכל התנאים והצדיקים שהיו שותפים בזוהר הקדוש.

האתר כולו מוקדש לעילוי לנשמת כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולזכות כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולרפואת כל חולי עם ישראל בנפש בגוף ובנשמה. לייחדא קודשא בריך הוא ושכינתא על ידי ההוא טמיר ונעלם בשם כל ישראל, לעשות נחת להשם יתברך ולהמשיך רחמים וחסדים על כל העולם, לבירור עץ הדעת טוב ורע ולתיקון הדעת של כל בר ישראל, ולקרב את ביאת מלך המשיח צדקנו.

בפרט לזכות נשמות משה בן יוכבד רבנו עליו השלום רבן של כל ישראל, רבי שמעון בן יוחאי מגלה תורת הנסתר בעולם, רבי יצחק לוריא אשכנזי בן שלמה עטרת ראשינו, רבי ישראל הבעל שם טוב בן אליעזר מגלה תורת החסידות בעולם, רבנו נחמן בן פייגא אור האורות, רבי חיים בן יוסף ויטאל תלמיד רבנו האר"י, וכל הצדיקים והחסידים, הצדיקות והחסידות, האבות הקדושים והאמהות הקדושות, דוד המלך וכל יוצאי חלציו וכל אחד ואחד מישראל בכל מקום שהוא חי או מת.

ותיקון של כל ישראל החיים והמתים, ולפדיון של כל ישראל החיים והמתים מכל דין וייסורים שיש עליהם.

בס''ד - כל הזכויות שמורות (c) ל ר' פנחס ראובן שליט''א  לפי רישיון  Creative Commons-CC-2.5

דילוג לתוכן