דף רנ''ז ע''א - הזוהר הקדוש (כולל תרגום בעברית) ספר שמות

תוכן עניינים

אזהרה - אדם שלא מילא כרסו ש"ס ופוסקים אסור בלימוד לעומק של ספר הזוהר ומותר רק בגירסא (קריאה ללא ניסיון הבנה), כל תיאור של הקדוש ברוך, אינו אלא כוונה לסודות שמדברים בעולמות העליונים והשם יתברך אין לו גוף או דמות הגוף, לא גשמי ולא רוחני חס ושלום. התרגום איננו בא להסביר את הסודות שנמצאים בספר הזוהר.

לימוד הזוהר הקדוש מסוגל להרבה עניינים - ניתן לקרוא על כך כאן

----

מִכָּאן שָׁרֵי אַבְרָהָם, דְּאִיהוּ יְמִינָא, דְּאִקְרֵי אַהֲבָה (רבה דקאמרן. ואיהו נטיל היכלא דאקרי אהב''ה). כְּדֵין, (יחזקאל ט''ז) שָׁדַיִם נָכוֹנוּ, וְאִתְמַלְּיָין מִכָל טוּב, לְסַפָּקָא וּלְאַתְזְנָא כֹּלָּא מֵהָכָא. וְכַד אִלֵּין (פקודי רנ''ג ע''א) שָׁדַיִם נָכוֹנוּ וְאִתְמַלְּיָין מִגוֹ רְחִימוּ עִלָּאָה, כְּדֵין אִקְרֵי הֵיכָלָא דָּא אֵל שַׁדַּ''י כִּדְקַאמְרָן. וּבְהַאי אִסְתַּפָּק כָּל (דף רנ''ז ע''א) עָלְמָא כַּד אִתְבְּרֵי.

{ מִכָּאן הִתְחִיל אַבְרָהָם שֶׁהוּא יָמִין, שֶׁנִּקְרָא אַהֲבָה רבה, כמו שאמרנו. והוא נטל ההיכל שגקרא אהב''ה. אָז, יחזקאל טז שָׁדַיִם נָכֹנוּ, וְהִתְמַלְּאוּ מִכָּל טוּב, לְסַפֵּק וּלְהָזִין הַכֹּל מִכָּאן. וּכְשֶׁאֵלֶּה הַשָּׁדַיִם נָכוֹנוּ וְהִתְמַלְּאוּ מִתּוֹךְ אַהֲבָה עֶלְיוֹנָה, אָז נִקְרָא הֵיכָל זֶה אֵל שַׁדַּ''י כְּפִי שֶׁאָמַרְנוּ. וּבָזֶה קִבֵּל כָּל הָעוֹלָם סִפּוּק כְּשֶׁנִּבְרָא. }

דְּהָא כַּד אִתְבְּרֵי עָלְמָא, לָא יָכִיל לְמֵיקָם בְּקִיּוּמָא, וְלָא הֲוָה קָאִים, עַד דְּאִתְגְּלֵי הֵיכָלָא דָּא דְּנָטִיל אַבְרָהָם, וְכַד אִתְגְּלֵי אַבְרָהָם בְּהַאי הֵיכָלָא, (נ''א כדי לעלמא דיהא ספוקא וכו') כְּדֵין אָמַר לְעָלְמָא דַּי, הָא סִפּוּקָא לְאַתְזְנָא מִנֵּיהּ עָלְמָא וּלְאִתְקַיְּימָא. וּבְגִין כָּךְ, אֵל שַׁדַּי אִקְרֵי, אֵ''ל שַׁדַּ''י לְכֹלָּא בֵּיהּ. (נ''א ולאתזנה מניה תא חזי היכלא דא זמין וכו').

{ שֶׁהֲרֵי כְּשֶׁנִּבְרָא הָעוֹלָם, לֹא יָכֹל לַעֲמֹד בְּקִיּוּם, וְלֹא הָיָה עוֹמֵד עַד שֶׁהִתְגַּלָּה הַהֵיכָל הַזֶּה שֶׁנָּטַל אַבְרָהָם. וּכְשֶׁנִּתְגַּלָּה אַבְרָהָם בַּהֵיכָל הַזֶּה כדי שלעולם יהיה ספוק אָז אָמַר לָעוֹלָם דַּי, הֲרֵי סִפּוּק לְהָזִין מִמֶּנּוּ הָעוֹלָם וּלְהִתְקַיֵּם. וּמִשּׁוּם כָּךְ נִקְרָא אֵל שַׁדַּי, אֵל שַׁדַּ''י לַכֹּל בּוֹ. ולהזון ממגו. בא וראה, היכל זה עתיד וכו'. }

וְזַמִּין קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְמַלְיָּא לֵיהּ, (נ''א ביה) וּלְאַתְקְנָא לֵיהּ לְזִמְנָא דְּאָתֵי דִּכְתִיב (ישעיה סו) לְמַעַן תִּינְקוּ וּשְׂבַעְתֶּם מִשֹּׂד תַּנְחֻמֶיהָ לְמַעַן תָּמוֹצּוּ וְהִתְעַנַּגְתֶּם מִזִּיז כְּבוֹדָהּ. שֹׁד תַּנְחֻמֶיהָ וְזִיז כְּבוֹדָהּ, כֹּלָּא אִיהוּ בְּהַאי הֵיכָלָא. וּכְדֵין בְּהַהוּא זִמְנָא כְּתִיב, (בראשית כא) מִי מִלֵּל לְאַבְרָהָם הֵנִיקָה בָנִים שָׂרָה, דְּהָא יְנִיקָא תַּלְיָא בֵּיהּ בְּאַבְרָהָם.

{ וְעָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמַלֵּא אוֹתוֹ בו וּלְהַתְקִינוֹ לֶעָתִיד לָבא, שֶׁכָּתוּב ישעיה סו לְמַעַן תִּינְקוּ וּשְׂבַעְתֶּם מִשֹּׁד תַּנְחֻמֶיהָ לְמַעַן תָּמֹצּוּ וְהִתְעַנַּגְתֶּם מִזִּיו כְּבוֹדָהּ. שֹׁד תַּנְחֻמֶיהָ וְזִיז כְּבוֹדָהּ, הַכֹּל הוּא בַּהֵיכָל הַזֶּה. וְאָז בְּאוֹתוֹ זְמַן כָּתוּב, בראשית כא מִי מִלֵּל לְאַבְרָהָם הֵינִיקָה בָנִים שָׂרָה, שֶׁהֲרֵי הַיְנִיקָה תְּלוּיָה בּוֹ בְּאַבְרָהָם. }

יִצְחָק דְּאִיהוּ שְׂמָאלָא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, אֲתָר דְּמִנֵּיהּ מִתְעֲרִין כָּל דִּינִין דְּעָלְמָא, וְאִיהוּ דְּרוֹעָא דִּשְׂמָאלָא, שֵׁירוּתָא דְּכָל דִּינִין, וְכָל דִּינִין מִתְעָרֵי מִתַמָּן, הַאי אִיהוּ נָטִיל וְאָחִיד הַהוּא הֵיכָלָא דְּאִקְרֵי זְכוּתָא, לְאִתְחַבְּרָא דִּינָא בְּדִינָא, וּלְמֶהֱוֵי כֹּלָּא קִשּׁוּרָא חֲדָא, בְּגִין דְּהַאי אִיהוּ דִּינָא דִּלְעֵילָּא, וּרְשִׁימִין דְּדִינִין קַיְימִין בֵּיהּ.

{ יִצְחָק, שֶׁהוּא הַשְּׂמֹאל שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הַמָּקוֹם שֶׁמִּמֶּנּוּ מִתְעוֹרְרִים כָּל הַדִּינִים שֶׁל הָעוֹלָם, וְהוּא זְרוֹעַ שְׂמֹאל, רֵאשִׁית כָּל הַדִּינִים, וְכָל הַדִּינִים מִתְעוֹרְרִים מִשָּׁם, זֶהוּ שֶׁנּוֹטֵל וְאוֹחֵז בְּאוֹתוֹ הֵיכָל שֶׁנִּקְרָא זְכוּת, לְהִתְחַבֵּר דִּין בְּדִין וְלִהְיוֹת הַכֹּל קֶשֶׁר אֶחָד, מִשּׁוּם שֶׁזֶּהוּ דִּין שֶׁלְּמַעְלָה, וּרְשִׁימוֹת הַדִּין תְּלוּיִים בּוֹ. }

וְהָכָא אִתְרְשִׁים שְׁמָא קַדִישָׁא, דְּאִקְרֵי אֱלהִים. בְּגִין דְּאִית אֱלהִים חַיִּים, דְּאִיהוּ לְעֵילָּא לְעֵילָּא, סָתִים מִכֹּלָּא. וְאִית אֱלהִים, דְּאִיהוּ בֵּי דִּינָא דִּלְעֵילָּא. וֵאלֹהִים, דְּאִיהוּ בֵּי דִּינָא דִּלְתַתָא. הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (תהלים נח) אַךְ יֶשׁ אֱלהִים שׁוֹפְטִים בָּאָרֶץ. אֱלהִים עִלָּאָה, רָזָא דֶּאֱלֹהִים חַיִּים, כָּלִיל לְאִלֵּין דִּלְתַתָא, וְכֹלָּא אִיהוּ חַד.

{ וְכָאן נִרְשָׁם הַשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ שֶׁנִּקְרָא אֱלֹהִים. מִשּׁוּם שֶׁיֵּשׁ אֱלֹהִים חַיִּים שֶׁהוּא לְמַעְלָה לְמַעְלָה נִסְתָּר מֵהַכֹּל. וְיֵשׁ אֱלֹהִים שֶׁהוּא בֵּית דִּין שֶׁלְּמַעְלָה, וֵאלֹהִים שֶׁהוּא בֵּית דִּין שֶׁלְּמַטָּה. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב, תהליםנח אַךְ יֵשׁ אֱלֹהִים שּׁפְטִים בָּאָרֶץ. אֱלֹהִים עֶלְיוֹן, סוֹד שֶׁל אֱלֹהִים חַיִּים, כּוֹלֵל אֶת אֵלֶּה שֶׁלְּמַטָּה, וְהַכֹּל הוּא אֶחָד. }

בְּהַאי הֵיכָלָא, אַתְעַר יִצְחָק, וְכֻלְּהוּ שִׁבְעִין וּתְרֵין נְהוֹרִין דִּכְלִילָן בֵּיהּ, דְּמִנַּיְיהוּ אִתְגְּזָרוּ כָּל דִּינִין (ס''א דעלמא דלתתא) דִּלְתַתָא דְּעָלְמָא, דִּכְתִּיב, (דניאל ד) בִּגְזֵרַת עִירִין פִּתְגָּמָא. וַאֲמַאי אִקְרוּן עִירִין. אֶלָּא בְּגִין דְּכֻלְּהוּ קַיְימִין בְּהַאי עִיר. (תהלים מח) עִיר יְיָ' צְבָאוֹת. עִיר אֱלהֵינוּ. כָּל אִינּוּן הֵיכָלִין לְעֵילָּא, כָּל חַד וְחַד אִקְרֵי עִיר, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר (דניאל ד) עִיר וְקַדִּישׁ. וְאִלֵּין אִינּוּן עִירִין, דְּקַיְימִין לְגוֹ בְּגוֹ דְּהֵיכָלָא, דְּקַיְימִן בְּעִיר, בְּגִין כָּךְ אִקְרוּן עִירִי''ן.

{ בַּהֵיכָל הַזֶּה מִתְעוֹרֵר יִצְחָק, וְכָל שִׁבְעִים וּשְׁנַיִם הָאוֹרוֹת שֶׁכְּלוּלִים בּוֹ שֶׁמֵּהֶם נִגְזָרִים כָּל הַדִּינִים של העולם שלמטה שֶׁל מַטָּה שֶׁל הָעוֹלָם, שֶׁכָּתוּב דניאל ד בִּגְזֵרַת מַלְאָכִים הַדָּבָר. וְלָמָּה נִקְרְאוּ עִירִין? אֶלָּא מִשּׁוּם שֶׁכֻּלָּם עוֹמְדִים בָּעִיר הַזּוֹ, תהלים מח עִיר ה' צְבָאוֹת. עִיר אֱלֹהֵינוּ. כָּל אוֹתָם הַהֵיכָלוֹת לְמַעְלָה, כָּל אֶחָד וְאֶחָד נִקְרָא עִיר, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר דניאלד מַלְאָךְ וְקָדוֹשׁ. וְאֵלּוּ הֵם עִירִין שֶׁעוֹמְדִים לִפְנַי וְלִפְנִים שֶׁל הַהֵיכָל, שֶׁעוֹמְדִים בְּעִיר. מִשּׁוּם כָּךְ נִקְרָאִים עִירִי''ן. }

הַאי הֵיכָלָא, אִתְכְּלִיל בְּיִצְחָק, וְכֹלָּא אִיהוּ בְּהֵיכָלָא דְּאַבְרָהָם, בְּגִין דִּימִינָא אַכְלִיל לִשְׂמָאלָא. וְתָא חֲזֵי, כָּל חַד וְחַד כָּלִיל לְחַבְרֵיהּ. וְהָא אוֹקִימְנָא, דְּבְּגִין דָּא אַבְרָהָם עָקַד לְיִצְחָק, בְּגִין לְאַכְלְלָא בֵּיהּ דִּינָא, (נ''א בימינא) וּלְאִשְׁתַּכְחָא שְׂמָאלָא כָּלִיל בִּימִינָא (ס''א ולאשתכחא ימינא על שמאלא ולאשלטא וכו') וּלְאַשְׁלְטָא יְמִינָא עַל שְׂמָאלָא.

{ הַהֵיכָל הַזֶּה נִכְלָל בְּיִצְחָק, וְהַכֹּל הוּא בַּהֵיכָל שֶׁל אַבְרָהָם, מִשּׁוּם שֶׁהַיָּמִין מַכְלִיל אֶת הַשְּׂמֹאל. וּבֹא רְאֵה, כָּל אֶחָד וְאֶחָד כּוֹלֵל אֶת חֲבֵרוֹ, וַהֲרֵי בֵּאַרְנוּ שֶׁבִּגְלַל זֶה אַבְרָהָם עָקַד אֶת יִצְחָק, כְּדֵי לְהַכְלִיל בּוֹ דִּין בימין וּלְהִמָּצֵא שְׂמֹאל כָּלוּל בְּיָמִין, ולהמצאהימין על השמאל ולהשליט וכו' וּלְהַשְׁלִיט אֶת הַיָּמִין עַל הַשְּׂמֹאל. }

וְעַל דָּא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא פָּקִיד לֵיהּ לְאַבְרָהָם, לְקָרְבָא בְּרֵיהּ לְדִינָא, וּלְאַתְקָפָא עֲלוֹי, וְלָא פָּקִיד לְיִצְחָק, אֶלָּא לְאַבְרָהָם. וְעַל דָּא אִשְׁתְּכַח, דָּא בְּדִינָא, וְדָא בְּחֶסֶד, וְכֹלָּא חַד, וְאִתְכְּלִיל דָּא בְּדָא. וְהָכִי, אִתְכְּלִילוּ הֵיכָלִין תַּתָאִין בְּעִלָּאִין.

{ וְעַל כָּךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא צִוָּה אֶת אַבְרָהָם לְהַקְרִיב אֶת בְּנוֹ לְדִין וּלְהִתְחַזֵּק עָלָיו, וְלֹא צִוָּה אֶת יִצְחָק אֶלָּא אֶת אַבְרָהָם, וְעַל כֵּן נִמְצָא זֶה בְּדִין וְזֶה בְּחֶסֶד, וְהַכֹּל אֶחָד, וְנִכְלְלוּ זֶה בָּזֶה, וְכָךְ נִכְלְלוּ הַהֵיכָלוֹת הַתַּחְתּוֹנִים בָּעֶלְיוֹנִים. }

כַּד נָטִיל יִצְחָק הֵיכָלָא דָּא, כְּדֵין כֹּלָּא אִיהוּ לְטָב. דִּינָא בִּזְכוּתָא. וְעַל דָּא, בָּעֵי בַּר נָשׁ דְּדָאִין דִּינָא, לְמֵידָן דִּינָא בִּזְכוּתָא. בְּגִין דְּאִיהוּ רָזָא עִלָּאָה, שְׁלִימוּ דְּדִינָא. בְּגִין דְּלֵית שְׁלִימוּ דְּדִינָא, אֶלָּא בִּזְכוּתָא, דָּא בְּלָא דָּא לָאו אִיהוּ שְׁלִימוּ. דִּינָא בִּזְכוּתָא, דָּא אִיהוּ שְׁלִימוּ דִּמְהֵימְנוּתָא, כְּגַוְונָא דִּלְעֵילָּא.

{ כְּשֶׁנָּטַל יִצְחָק אֶת הַהֵיכָל הַזֶּה, אֲזַי הַכֹּל הוּא לְטוֹב. דִּין בִּזְכוּת. וְעַל כָּךְ צָרִיךְ אָדָם שֶׁדָּן דִּין לָדוּן דִּין בִּזְכוּת, מִשּׁוּם שֶׁהוּא סוֹד עֶלְיוֹן שְׁלֵמוּת הַדִּין. מִשּׁוּם שֶׁאֵין שְׁלֵמוּת שֶׁל דִּין אֶלָּא בִּזְכוּת, זֶה בְּלִי זֶה אֵינוֹ שְׁלֵמוּת. דִּין בִּזְכוּת זוֹהִי שְׁלֵמוּת הָאֱמוּנָה כְּמוֹ שֶׁלְּמַעְלָה. }

בְּיוֹמָא דְרֹאשׁ הַשָּׁנָה, כַּד דִּינָא אַתְעַר בְּעָלְמָא, בָּעָאן יִשְׂרָאֵל לְתַתָא, לְאַתְעֲרָא רַחֲמֵי מִגּוֹ שׁוֹפָר, כְּגַוְונָא דְּרָזָא עִלָּאָה. וְהָא אוֹקִימְנָא. וּבָעֵינָא לְחַבְּרָא דִּינָא לָקֳבֵל זְכוּתָא, בְּגִין דְּכַד קַיְּימָא דִּינָא בִּזְכוּתָא, כֹּלָּא אִיהוּ בְּחִבּוּרָא חֲדָא. וְעֵילָּא וְתַתָא בִּשְׁלִימוּ. וּכְדֵין, (איוב ה) וְעוֹלָתָה קָפְצָה פִּיהָ, דְּלֵית לָהּ רְשׁוּ לְאַסְטָאָה וּלְקַטְרְגָא בְּעָלְמָא. וּכְדֵין כֹּלָּא בְּיִחוּדָא חֲדָא כְּדְקָא יֵאוֹת. וְדִינָא בְּלָא זְכוּ לָאו אִיהוּ דִּינָא.

{ בַּיּוֹם שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה, כְּשֶׁדִּין מִתְעוֹרֵר בָּעוֹלָם, צְרִיכִים יִשְׂרָאֵל לְמַטָּה לְעוֹרֵר רַחֲמִים מִתּוֹךְ שׁוֹפָר כְּמוֹ הַסּוֹד הָעֶלְיוֹן, וַהֲרֵי בֵּאַרְנוּ. וּצְרִיכִים לְחַבֵּר דִּין כְּנֶגֶד זְכוּת, מִשּׁוּם שֶׁכְּשֶׁעוֹמֵד דִּין בִּזְכוּת, הַכֹּל הוּא בְּחִבּוּר אֶחָד, וּמַעְלָה וּמַטָּה בִּשְׁלֵמוּת, וְאָז - איוב א וְעוֹלָתָה קָפְצָה פִּיהָ, שֶׁאֵין לָהּ רְשׁוּת לְהַסְטִין וּלְקַטְרֵג בָּעוֹלָם. וְאָז הַכֹּל בְּיִחוּד אֶחָד כָּרָאוּי, וְדִין בְּלִי זְכוּת אֵינוֹ דִּין. }

וְדָא אִיהוּ דְּיִשְׂרָאֵל, דְּאִית לוֹן דִּינָא בִּזְכוּתָא. אֲבָל שְׁאַר עַמִּין, לָא אִית לוֹן דִּינָא בִּזְכוּתָא, וְעַל דָּא אָסִיר לָן, לְסַדְּרָא דִּינִין דִּילָן בְּעַרְכָּאֵי דְּעַמִּין עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה, דְּהָא לֵית לוֹן חוּלָקָא בִּסְטָר מְהֵימְנוּתָא דִּילָן. דִּכְתִיב, (תהלים קמז) לָא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם. וּמִסִּטְרָא דְּיִשְׂרָאֵל כָּל מַאן דְּדָאִין דִּינָא, וְלָא אַכְלִיל בֵּיהּ זְכוּת, דָּא אִיהוּ חָטֵי, דְּקָא גָּרַע רָזָא דִּמְהֵימְנוּתָא, וְאַסְטֵי גַּרְמֵיהּ לְהַהוּא סִטְרָא, דְּאִית בֵּיהּ דִּינָא בְּלָא זְכוּת.

{ וְזְהִוּ שֶׁיִּשְׂרָאֵל, שֶׁיֵּשׁ לָהֶם דִּין בִּזְכוּת. אֲבָל לִשְׁאָר הָעַמִּים אֵין לָהֶם דִּין בִּזְכוּת, וְעַל כֵּן אָסוּר לָנוּ לְסַדֵּר דִּינִים שֶׁלָּנוּ בְּעֶרְכָּאוֹת שֶׁל עַמִּים עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה, שֶׁהֲרֵי אֵין לָהֶם חֵלֶק בְּצַד הָאֱמוּנָה שֶׁלָּנוּ, שֶׁכָּתוּב תהליםקמז לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם. וּמִצַּד שֶׁל יִשְׂרָאֵל, כָּל מִי שֶׁדָּן דִּין וְלֹא הִכְלִיל בּוֹ זְכוּת - זֶהוּ חוֹטֵא, שֶׁגּוֹרֵעַ סוֹד הָאֱמוּנָה, וּמַסְטֶה עַצְמוֹ לְאוֹתוֹ צַד שֶׁאֵין בּוֹ דִּין בְּלִי זְכוּת. }

----

לכל ספר הזוהר עם פירוש פשוט בעברית לחצו כאן

לעילוי נשמת ולזכות כל עם ישראל החיים והמתים

לזכות התנא האלוקי - רבי שמעון בר יוחאי וכל התנאים והצדיקים שהיו שותפים בזוהר הקדוש.

האתר כולו מוקדש לעילוי לנשמת כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולזכות כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולרפואת כל חולי עם ישראל בנפש בגוף ובנשמה. לייחדא קודשא בריך הוא ושכינתא על ידי ההוא טמיר ונעלם בשם כל ישראל, לעשות נחת להשם יתברך ולהמשיך רחמים וחסדים על כל העולם, לבירור עץ הדעת טוב ורע ולתיקון הדעת של כל בר ישראל, ולקרב את ביאת מלך המשיח צדקנו.

בפרט לזכות נשמות משה בן יוכבד רבנו עליו השלום רבן של כל ישראל, רבי שמעון בן יוחאי מגלה תורת הנסתר בעולם, רבי יצחק לוריא אשכנזי בן שלמה עטרת ראשינו, רבי ישראל הבעל שם טוב בן אליעזר מגלה תורת החסידות בעולם, רבנו נחמן בן פייגא אור האורות, רבי חיים בן יוסף ויטאל תלמיד רבנו האר"י, וכל הצדיקים והחסידים, הצדיקות והחסידות, האבות הקדושים והאמהות הקדושות, דוד המלך וכל יוצאי חלציו וכל אחד ואחד מישראל בכל מקום שהוא חי או מת.

ותיקון של כל ישראל החיים והמתים, ולפדיון של כל ישראל החיים והמתים מכל דין וייסורים שיש עליהם.

בס''ד - כל הזכויות שמורות (c) ל ר' פנחס ראובן שליט''א  לפי רישיון  Creative Commons-CC-2.5

דילוג לתוכן