דף סח ע''א - הזוהר הקדוש (כולל תרגום בעברית) תיקוני הזוהר

תוכן עניינים

אזהרה - אדם שלא מילא כרסו ש"ס ופוסקים אסור בלימוד לעומק של ספר הזוהר ומותר רק בגירסא (קריאה ללא ניסיון הבנה), כל תיאור של הקדוש ברוך, אינו אלא כוונה לסודות שמדברים בעולמות העליונים והשם יתברך אין לו גוף או דמות הגוף, לא גשמי ולא רוחני חס ושלום. התרגום איננו בא להסביר את הסודות שנמצאים בספר הזוהר.

לימוד הזוהר הקדוש מסוגל להרבה עניינים - ניתן לקרוא על כך כאן

----

וּשְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה אִיהוּ רִישּׁוּמָא בְּהַאי חוֹתָמָא דְאִיהוּ חוֹתָם אֱמֶת, וְכָל צִיּוּרִין דְּהַאי חוֹתָמָא אִינוּן רְשִׁימִין בָּהּ, לְאִשְׁתְּמוֹדְעָא דְאִיהִי צִיּוּרָא דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, דְאִיהוּ אֱמֶת, אָדָם (ס''א דא איהו) חוֹתָם דִּילֵיהּ יו''ד ה''א וא''ו ה''א, אִיהוּ חָתִים בֵּיהּ לְחַיִּים, וּמִנֵּיהּ יָרְתִין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּנֵי חַיֵּי וּמְזוֹנֵי, חַיֵּי מִסִּטְרָא דְאַבָּא וְאִימָּא דְאִינוּן י''ה, בָּנֵי מִסִּטְרָא (דף סח ע''א) דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, דְעַל (נ''א ועל) שְׁמֵיהּ אִתְקְרִיאוּ יִשְׂרָאֵל לְתַתָּא בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל, וְאִיהוּ ו', מְזוֹנֵי, מִסִּטְרָא דְה' דְאִיהִי הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ, וּבְזִמְנָא דְיָרְתִין מִנֵּיהּ אִלֵּין תְּלַת (נ''א תרין) דַּרְגִּין דִּכְלִילָן בִּשְׁמֵיהּ, אִתְקְרִיאוּ יִשְׂרָאֵל לְתַתָּא בְּנוֹי דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר (דברים יד א) בָּנִים אַתֶּם לַיהו''ה אלהיכ''ם, וּבְזִמְנָא דְיָרְתִין יִשְׂרָאֵל מִשְּׁמוֹי דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִלֵּין תְּלַת בָּנֵי חַיֵּי וּמְזוֹנֵי, אִתְּמַר בְּהוֹן (שיר ח ו) כִּי עַזָּה כַמָּוְת אַהֲבָה, תַּקִּיפָא אִיהִי מִמִּיתָה אַפְרָשׁוּתָא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מִבְּנוֹי, וּמְנָלָן דְּאַפְרָשׁוּתָא אִית בֵּין קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּבְנוֹי, הָכָא אוֹכַח, (ישעיה נט ב) כִּי אִם עֲוֹנוֹתֵיכֶם הָיוּ מַבְדִּילִים וכו', וְקָשָׁה אִיהִי מִמִּיתָה, וַעֲלָהּ אִתְּמַר (רות א יז) כִּי הַמָּוְת יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֵךְ.

{ וְהַשְּׁכִינָה הַתַּחְתּוֹנָה רְשׁוּמָה בַחוֹתָם הַזֶּה, שֶׁהוּא חוֹתַם אֱמֶת, וְכָל צִיּוּרֵי הַחוֹתָם הַזֶּה הֵם רְשׁוּמִים בָּהּ, לְהוֹדִיעַ שֶׁהִיא הַצִּיּוּר שֶׁל הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי שֶׁהוּא אֱמֶת, אָדָם זהו הַחוֹתָם שֶׁלּוֹ יו''ד ה''א וא''ו ה''א, הוּא חוֹתֵם בּוֹ לְחַיִּים, וּמִמֶּנּוּ יוֹרְשִׁים בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּנִים חַיִּים וּמְזוֹנוֹת, חַיִּים מִצַּד שֶׁל הָאָב וְהָאֵם שֶׁהֵם י''ה, בָּנִים מִצַּד שֶׁל הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי, שֶׁעַל ועל שְׁמוֹ נִקְרְאוּ יִשְׂרָאֵל לְמַטָּה בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל, וְהוּא ו'. מְזוֹנוֹת מֵהַצַּד שֶׁל ה', שֶׁהִיא הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ, וּבִזְמַן שֶׁיּוֹרְשִׁים מִמֶּנּוּ שְׁלֹשׁ שתי הַדְּרָגוֹת הַלָּלוּ שֶׁכְּלוּלוֹת בִּשְׁמוֹ, נִקְרָאִים לְמַטָּה יִשְׂרָאֵל בְּנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בָּנִים אַתֶּם לַיהו''ה אֱלֹהֵיכֶ''ם, וּבִזְמַן שֶׁיּוֹרְשִׁים יִשְׂרָאֵל מִשְּׁמוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שְׁלֹשֶׁת אֵלֶּה, בָּנִים חַיִּים וּמְזוֹנוֹת, נֶאֱמַר בָּהֶם כִּי עַזָּה כַמָּוֶת אַהֲבָה, קָשָׁה הִיא מִמִּיתָה הַפְרָדַת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִבָּנָיו. וּמִנַּיִן לָנוּ שֶׁיֵּשׁ הַפְרָדָה בֵּין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּבָנָיו? כָּאן מוֹכִיחַ, כִּי אִם עֲונוֹתֵיכֶם הָיוּ מַבְדִּלִים וְכוּ', וְקָשָׁה הִיא מִמִּיתָה, וְעָלֶיהָ נֶאֱמַר כִּי הַמָּוֶת יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֵךְ. }

וּבְזִמְנָא דְיִשְׂרָאֵל מְקַיְּימִין פִּקּוּדַיָּא דְאוֹרַיְיתָא בִּרְחִימוּ, קָשָׁה כִשְׁאוֹל קִנְאָה (שיר ח ו), דִמְקַנֵּא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עַל סמא''ל וְעַל נוּקְבֵיהּ, דְּאִינוּן גָּרְמִין לְבַר נַשׁ מִיתָה בְּחוֹבַיְיהוּ, וְגָרְמִין לוֹן לְמֶחטֵי, וּבְגִין דָּא עָתִיד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְנַטְלָא נוּקְמָא מִנַּיְיהוּ, וּלְאַעֲבָרָא לוֹן מִן עָלְמָא, דְסמא''ל וְנוּקְבָא דִילֵיהּ אִיהִי מִיתָה, דְאִיהִי לִילִי''ת מַלְאַךְ הַמָּוְת יֵצֶר הָרָע, דְּנוּקְבָא אִיהִי עִם דְּכוּרָא, וּדְכוּרָא עִם נוּקְבָא, וְהַאי מְנָלָן, קְרָא אוֹכַח דִּכְתִיב (בראשית ג יז) בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה, אָדָם חָאב בְּנוּקְבָא אִתְיַיהִיב לֵיהּ יֵצֶר הָרָע נוּקְבָא, חַוָּה חָבַת בִּדְכוּרָא אִתְיַיהִיב לָהּ יֵצֶר הָרָע מִדְּכוּרָא, וַעֲלָהּ אִתְּמַר (שם טז) בְּעִִצֶב תֵּלְדִי בָנִים, וְדָא אִיהוּ כִּי עַזָּה כַמָּוְת אַהֲבָה וכו' (שיר ח ו).

{ וּבִזְמַן שֶׁיִּשְׂרָאֵל מְקַיְּמִים אֶת מִצְווֹת הַתּוֹרָה בְּאַהֲבָה, קָשָׁה כִשְׁאוֹל קִנְאָה, שֶׁמְּקַנֵּא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל סמא''ל וְעַל נְקֵבָתוֹ, שֶׁהֵם גּוֹרְמִים לָאָדָם מִיתָה בַחֲטָאֵיהֶם וְגוֹרְמִים לוֹ לַחֲטֹא, וּמִשּׁוּם זֶה עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִטֹּל מֵהֶם נְקָמָה וּלְהַעֲבִירָם מִן הָעוֹלָם, שֶׁסמא''ל וּנְקֵבָתוֹ הִיא מִיתָה, שֶׁהִיא לִילִי''ת, מַלְאַךְ הַמָּוֶת, יֵצֶר הָרָע, שֶׁנְּקֵבָה הִיא עִם הַזָּכָר, וְזָכָר עִם הַנְּקֵבָה, וְזֶה מִנַּיִן לָנוּ? הַכָּתוּב מוֹכִיחַ, שֶׁכָּתוּב בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה. אָדָם חָטָא עִם נְקֵבָה, נִתַּן לוֹ יֵצֶר הָרָע נְקֵבָה, חַוָּה חָטְאָה עִם זָכָר, נִתַּן לָהּ יֵצֶר הָרָע מִזָּכָר, וְעָלֶיהָ נֶאֱמַר בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים, וְזֶהוּ כִּי עַזָּה כַמָּוֶת אַהֲבָה וְכוּ'. }

וְעוֹד כִּי עַזָּה כַמָּוְת אַהֲבָה, אִם יִשְׂרָאֵל יִתְעַרוּן לָהּ לְהַאי אַהֲבָה קֳדָם זִמְנָא, צְרִיכִין לְאַתְעָרָא לָהּ כִּדְקָא יָאוּת, וְאִי לַאו לָא יִתְעַרוּן לָהּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (שיר השירים ג ה) הִשְׁבַּעִִתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלַם בִּצבאו''ת אוֹ בְּאַיְלוֹת הַשָּׂדֶה וְגוֹמֵר, דְּאוֹמָאָה אִיהִי דְלָא שַׁרְיָא עַל כָּרְסַיָּיא עַד דְּנָטִיל נוּקְמָא מֵעֲמָלֵק, דְּחִלֵּל תְּרֵין אַתְוָון דְּאִינוּן י''ה, דְּנָפִיק מִן מִילָ''ה מָ''ל י''ה, וּבְגִין דָּא (שמות יז טז) כִּי יָד עַל כֵּס י''ה וְדָא א.

{ וְעוֹד כִּי עַזָּה כַמָּוֶת אַהֲבָה, אִם יִשְׂרָאֵל יָעִירוּ אֶת הָאַהֲבָה הַזּוֹ קֹדֶם הַזְּמַן, צְרִיכִים לַהֲעִירָהּ כָּרָאוּי, וְאִם לֹא, אַל יְעוֹרְרוּ אוֹתָהּ. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלַםִ בִּצְבָאוֹ''ת אוֹ בְּאַיְלוֹת הַשָּׂדֶה וְגוֹמֵר, שֶׁשְּׁבוּעָה הִיא שֶׁלֹּא שׁוֹרֶה עַל הַכִּסֵּא עַד שֶׁנּוֹטֵל נְקָמָה מֵעֲמָלֵק, שֶׁחִלֵּל שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת שֶׁהֵן י''ה, שֶׁיָּצָא מִן מִילָה מָ''ל י''ה, וּמִשּׁוּם זֶה כִּי יָד עַל כֵּס יָ''הּ, וְזוֹ א. }

וְכַד מָטָא זִמְנָא לְנַקְמָא מִנֵּיהּ, וְשַׁלְהוֹבִין דְּאֶשָּׁא נָפְקִין מֵהַאי י''ה, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר (שיר ח ו) רְשָׁפֶיהָ רִשְׁפֵּי אֵשׁ שַׁלְהֶבֶת י''ה, וְאִינוּן שַׁלְהוֹבִין דְּאִישׁ וְאִשָּׁה, דְּתַמָּן אֵ''שׁ אֵ''שׁ, וְתַמָּן י''ה, אִישׁ כְּמָה דְאַתְּ אָמַר (שמות טו ג) יהו''ה אִישׁ מִלְחָמָה, דְנָטִיל נוּקְמִין מִפַּרְעֹה וּמֵעַמֵּיהּ, אִשָּׁה דָא שְׁכִינְתָּא דְאִתְּמַר בָּהּ (משלי יח כב) מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב וְגוֹמֵר.

{ וּכְשֶׁמַּגִּיעַ הַזְּמַן לִנְקֹם מִמֶּנּוּ, וְשַׁלְהֲבוֹת אֵשׁ יוֹצְאוֹת מִי''ה הַזּוֹ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר רְשָׁפֶיהָ רִשְׁפֵּי אֵשׁ שַׁלְהֶבֶת יָ''הּ, וְהֵן הַשַּׁלְהָבוֹת שֶׁל אִישׁ וְאִשָּׁה, שֶׁשָּׁם אֵ''שׁ אֵ''שׁ, וְשָׁם י''ה. אִישׁ כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר יהו''ה אִישׁ מִלְחָמָה, שֶׁנּוֹטֵל נְקָמוֹת מִפַּרְעֹה וּמֵעַמּוֹ, אִשָּׁה זוֹ שְׁכִינָה, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב וְגוֹמֵר. }

דָּבָר אַחֵר שִׂימֵנִי כַחוֹתָם, כֹּ''חַ תָּ''ם, כֹּ''חַ דָּא שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה, כֹּ''חַ מָ''ה מִן חָכְמָה, וַעֲלָהּ אִתְּמַר (במדבר יד יז) וְעַתָּה יִגְדַּל נָא כֹּחַ אדנ''י, תָּ''ם דָּא יִשְׂרָאֵל דִּלְעִילָא, דְעַל שְׁמֵיהּ אִתְקְרִי יַעֲקֹב תָּם, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר (בראשית כה כז) וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם, וּבְגִין דְּאִיהוּ דִיּוֹקְנָא דְחוֹתָם אֱמֶת דִּלְעִילָא, אִתְּמַר בֵּיהּ (מיכה ז כ) תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב, וּמָאן דְּאִשְׁתַּדַּל בְּאוֹרַיְיתָא דְאִתְקְרֵי תּוֹרַת אֱמֶת, דִּיּוֹקְנֵיהּ חֲקִיקָא לְעִילָא בְּהַהוּא חוֹתָם אֱמֶת, וּמָאן דִּמְשַׁקֵּר בָּהּ כְּאִלּוּ אַפִּיל אוֹרַיְיתָא לְתַתָּא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (דניאל ח יב) וְתַשְׁלֵךְ אֱמֶת אַרְצָה, וּבְהַהוּא זִמְנָא נָפִיל דִּיּוֹקְנֵיהּ וְחוֹתָמֵיהּ לְתַתָּא, וְנָפִיל מַזָּלֵיהּ, וְאִסְתַּלַּק הַהוּא כֹּחַ מִנֵּיהּ, בְּהַהוּא זִמְנָא סמא''ל וְחֵילֵיהּ דְּאִינוּן חֵיוָון וּבְעִירָן וְעוֹפִין מְסָאֲבִין רָדְפִין אַבַּתְרֵיהּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (איכה א ו) וַיֵּלְכוּ בְלֹא כֹחַ לִפְנֵי רוֹדֵף.

{ דָּבָר אַחֵר שִׂימֵנִי כַחוֹתָם, כֹּ''חַ תָּ''ם, כֹּ''חַ זוֹ הַשְּׁכִינָה הָעֶלְיוֹנָה, כֹּ''חַ מָ''ה מִן חָכְמָה, וְעָלֶיהָ נֶאֱמַר וְעַתָּה יִגְדַּל נָא כֹּחַ אדנ''י, תָּ''ם זֶה יִשְׂרָאֵל שֶׁלְּמַעְלָה, שֶׁעַל שְׁמוֹ נִקְרָא יַעֲקֹב תָּם, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם, וּמִשּׁוּם שֶׁהוּא דְּמוּת שֶׁל חוֹתַם הָאֱמֶת שֶׁל מַעְלָה, נֶאֱמַר בּוֹ תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב, וּמִי שֶׁמִּשְׁתַּדֵּל בַּתּוֹרָה שֶׁנִּקְרֵאת תּוֹרַת אֱמֶת, דְּיוֹקְנוֹ חָקוּק לְמַעְלָה בְּאוֹתוֹ חוֹתַם אֱמֶת, וּמִי שֶׁמְּשַׁקֵּר בָּהּ, כְּאִלּוּ הִפִּיל אֶת הַתּוֹרָה לְמַטָּה. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וְתַשְׁלֵךְ אֱמֶת אַרְצָה, וּבְאוֹתוֹ זְמַן נוֹפֵל דְּיוֹקְנוֹ וְחוֹתָמוֹ לְמַטָּה, וְנוֹפֵל מַזָּלוֹ, וּמִסְתַּלֵּק אוֹתוֹ כֹּחַ מִמֶּנּוּ. בְּאוֹתוֹ זְמַן סמא''ל וְכֹחוֹ, שֶׁהֵם חַיּוֹת וּבְהֵמוֹת וְעוֹפוֹת טְמֵאִים, רוֹדְפִים אַחֲרָיו. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וַיֵּלְכוּ בְלֹא כֹחַ לִפְנֵי רוֹדֵף. }

אִם תָּב בִּתְיוּבְתָּא תָּב הַהוּא כֹּחַ לְגַבֵּיהּ דְּאִיהִי שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה, בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְקַיַּים בֵּיהּ (ישעיה מג ד) וְאֶתֵּן אָדָם תַּחְתֶּיךָ וּלְאֻמִּים תַּחַת נַפְשֶׁךָ, מַאי אָדָם הָא אוּקְמוּהוּ אַל תִּקְרֵי אָדָם אֶלָּא אֱדוֹם, וּלְאוּמִּים וּלְאֹם מִלְאוֹם יֶאֱמָץ (בראשית כה כג), בְּהַהוּא זִמְנָא אוּמָה דְיִשְׂרָאֵל יִתְקְפוּן (נ''א יתגברון) עַל אוּמָה דְעִשָׂו, בְּחֵילָא דְהַאי כֹּחַ דְּאִתְלַבַּשׁ בְּשֶׁבַע תֵּיבִין דְּעוֹבָדָא דִבְּרֵאשִׁית, כ''ח אַתְוָון שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה, שֶׁבַע תֵּיבִין כְּלִילָן בִּשְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה.

{ אִם שָׁב בִּתְשׁוּבָה, שָׁב אֵלָיו אוֹתוֹ כֹּחַ, שֶׁהִיא הַשְּׁכִינָה הָעֶלְיוֹנָה, בְּאוֹתוֹ זְמַן מִתְקַיֵּם בּוֹ וְאֶתֵּן אָדָם תַּחְתֶּיךְ וּלְאֻמִּים תַּחַת נַפְשֶׁךְ. מַה זֶּה אָדָם? הֲרֵי פֵּרְשׁוּהוּ אַל תִּקְרֵי אָדָם אֶלָּא אֱדוֹם, וּלְאֻמִּים - וּלְאֹם מִלְּאֹם יֶאֱמָץ. בְּאוֹתוֹ זְמַן הָאֻמָּה שֶׁל יִשְׂרָאֵל יִתְחַזְּקוּ יתגברו עַל הָאֻמָּה שֶׁל עֵשָׂו בַּחַיִל שֶׁל הַכֹּחַ שֶׁהִתְלַבֵּשׁ בְּשֶׁבַע תֵּבוֹת שֶׁל מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית, עֶשְׂרִים וּשְׁמוֹנֶה אוֹתִיּוֹת הַשְּׁכִינָה הָעֶלְיוֹנָה, שֶׁבַע תֵּבוֹת כְּלוּלוֹת בַּשְּׁכִינָה הַתַּחְתּוֹנָה. }

וְהַאי כֹּ''חַ אִיהוּ רָזָא דְכ''ח פִּרְקִין דְּעֵשֶׂר אֶצְבָּעוֹת, דִּבְהוֹן וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל (שמות יז יא), וּבְגִין דָּא אוּקְמוּהוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה לְמִי נוֹשְׂאִים כַּפַּיִם לְרוּם הַשָּׁמַיִם, דְּצָרִיךְ הַאי כֹּחַ לְסַלְקָא לֵיהּ לְגַבֵּי חָכְמָה, וְדָא אִיהוּ רוּם שָׁמַיִם, וְאִיהוּ יו''ד ה''א וא''ו ה''א דְשָׁארֵי בְּעֵשֶׂר אֶצְבְּעָן, עַל הַאי כֹּחַ, וְאִיהוּ חָכְמָה כֹּ''חַ מָ''ה, וְהַאי כֹּחַ עֲלֵיהּ אִתְּמַר (דניאל א ד) וַאֲשֶׁר כֹּחַ בָּהֶם לַעֲמוֹד בְּהֵיכַל הַמֶּלֶךְ, לַעֲמוֹד בִּצְלוֹתָא דַעֲמִידָה, בְּהֵיכַל הַמֶּלֶךְ סְתָם דָּא אדנ''י דְּסָלִיק לְחוּשְׁבַּן הֵיכָ''ל, וְהַאי כֹּ''חַ אִיהוּ רָזָא (דברים ו ד) דְיהו''ה אלהינ''ו (דף סח ע''ב) יהו''ה, כוז''ו במוכס''ז כוז''ו, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר כָּל הָעוֹנֶה אָמֵן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ בְּכָל כֹּחוֹ, דְאִיהוּ כֹחַ דְּאִתְלַבַּשׁ בִּתְרֵין דְּרוֹעִין דְּאִינוּן חֶסֶד וּגְבוּרָה, וְצָרִיךְ לְסַלְקָא לֵיהּ לְגַבֵּי י' דְּאִיהוּ רוּם שָׁמַיִם, וּלְנַחְתָא לֵיהּ לְגַבֵּי ו' דְאִיהוּ שָׁמַיִם, דַּעֲלֵיהּ אִתְּמַר (מלכים א א לב) וְאַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם, כַּד נָחֲתָא לֵיהּ לְגַבֵּי עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, לְמִפְרַק בָּהּ לְיִשְׂרָאֵל בְּנוֹי, וְכַד סָלִיק לָהּ לְגַבֵּי רוּם הַשָּׁמַיִם דְּאִיהִי י', לְמֵיטַל נוּקְמָא מֵעֲמָלֵק.

{ וְהַכּ''חַ הַזֶּה הוּא סוֹד שֶׁל עֶשְׂרִים וּשְׁמוֹנָה פְּרָקִים שֶׁל עֶשֶׂר אֶצְבָּעוֹת, שֶׁבָּהֶם וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל, וּמִשּׁוּם זֶה פֵּרְשׁוּהוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, לְמִי נוֹשְׂאִים כַּפַּיִם? לְרוּם הַשָּׁמַיִם, שֶׁצָּרִיךְ לְהַעֲלוֹת הַכֹּחַ הַזֶּה לַחָכְמָה, וְזֶהוּ רוּם הַשָּׁמַיִם, וְזֶהוּ יו''ד ה''א וא''ו ה''א שֶׁשּׁוֹרֶה בְּעֶשֶׂר אֶצְבָּעוֹת עַל הַכֹּחַ הַזֶּה, וְהוּא חָכְמָה, כֹּ''חַ מָ''ה, וְהַכֹּחַ הַזֶּה נֶאֱמַר עָלָיו וַאֲשֶׁר כֹּחַ בָּהֶם לַעֲמֹד בְּהֵיכַל הַמֶּלֶךְ, לַעֲמֹד בִּתְפִלַּת הָעֲמִידָה. בְּהֵיכַל הַמֶּלֶךְ סְתָם זֶה אדנ''י שֶׁעוֹלֶה לְחֶשְׁבּוֹן הֵיכָ''ל, וְהַכֹּ''חַ הַזֶּה הוּא הַסּוֹד שֶׁל יהו''ה אלהינ''ו יהו''ה, כוז''ו במוכס''ז כוז''ו, וְעָלָיו נֶאֱמַר כָּל הָעוֹנֶה אָמֵן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ בְּכָל כֹּחוֹ, שֶׁהוּא כֹּחַ שֶׁהִתְלַבֵּשׁ בִּשְׁתֵּי זְרוֹעוֹת, שֶׁהֵן חֶסֶד וּגְבוּרָה, וְצָרִיךְ לְהַעֲלוֹתוֹ לְי', שֶׁהוּא רוּם הַשָּׁמַיִם, וּלְהוֹרִידוֹ לְו', שֶׁהוּא שָׁמַיִם, שֶׁעָלָיו נֶאֱמַר וְאַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם, כְּשֶׁמּוֹרִידוֹ אֶל הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי לִגְאֹל בּוֹ אֶת יִשְׂרָאֵל בָּנָיו, כְּשֶׁמַּעֲלֶה אוֹתָהּ לְרוּם הַשָּׁמַיִם שֶׁהִיא י', לִטֹּל נְקָמָה מֵעֲמָלֵק. }

וְדָא אִיהוּ וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָד''וֹ (שמות יז יא), וְאִיהוּ יַד ו', וְאִיהוּ יוּ''ד, וְאִיהוּ י''ה, וּלְבָתַר נָחִית הַאי כֹּ''חַ לְגַבֵּי וָא''ו, דְּאִיהוּ י''ג מְכִילָן דְּרַחֲמֵי, לְמִפְרַק לִבְנוֹי דְּיִשְׂרָאֵל, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר (ישעיה נד ז) וּבְרַחֲמִים גְּדוֹלִים אֲקַבְּצֵךְ, וְכ''ח בְּהַאי וָא''ו אִשְׁתַּלִּים וְאִתְעֲבִיד אֵ''ם, בְּהַהוּא זִמְנָא (בראשית ג כ) כִּי הִיא הָיְתָה אֵ''ם כָּל חָ''י, וְדָא חַ''י עָלְמִין, דְּבָהּ אִתְמַלֵּי וְאִשְׁתַּלִּים בְּחַ''י בִּרְכָאָן דִּצְלוֹתָא.

{ וְזְהִוּ וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָד''וֹ, וְהִיא יָד ו', וְהוּא יוֹ''ד, וְהוּא י''ה, וְאַחַר כָּךְ יוֹרֵד הַכֹּ''חַ הַזֶּה לְוָא''ו, שֶׁהוּא י''ג מִדּוֹת הָרַחֲמִים, לִגְאֹל אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וּבְרַחֲמִים גְּדוֹלִים אֲקַבְּצֵךְ, וְכֹ''חַ בַּוָּא''ו הַזֶּה הִשְׁתַּלֵּם וְנַעֲשָׂה אֵ''ם, בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן כִּי הִיא הָיְתָה אֵ''ם כָּל חָ''י, וְזֶהוּ חַ''י הָעוֹלָמִים, שֶׁבּוֹ הִתְמַלֵּא וְהִשְׁתַּלֵּם בְּחַ''י בִּרְכוֹת הַתְּפִלָּה. }

הֵ''א הֵ''א תַּלְיָין מִן תְּרֵין ה''ה, דְּאִינוּן הֵ''א הֵ''א בְּחוּשְׁבָּנָא י''ב, וּמִנַּיְיהוּ תַּלְיָין אַתְוָון כְּפוּלִים, וְאִינוּן תַּלְיָין מִן תְּרֵין ה''ה פְּשׁוּטוֹת, וּבְהוֹן סָלְקִין לְחוּשְׁבַּן יָ''ד, וְדָא אִיהִי כִּי יָ''ד עַל כֵּס י''הּ (שמות יז טז), וְכֵן וָא''ו י''ג מְכִילִין דְּתַלְיָין מִן ו''ו פְּשׁוּטָה, וּבָהּ אִשְׁתַּלִּים י''ד, וְדָא אִיהוּ יָד לְיָד לֹא יִנָּקֶה רָע (משלי יא כא), דָּא עֲמָלֵק, לְעִילָא וְתַתָּא נָטִיל נוּקְמָא מִינֵיהּ, נָטִיל נוּקְמָא לְעִילָא בְּיָ''ד, וּלְתַתָּא בְּיָ''ד, וְדָא אִיהוּ הִנֵּה יַ''ד יהו''ה הוֹיָה (שמות ט ג), ו' ו' הֵ''א (נ''א ו' וה''א עם ו') וְה''ה אִינוּן כ''ח, יוּ''ד כ' וְתַלְיָין מִן י' פְּשׁוּטָה הֲרֵי כ''א, כְּחוּשְׁבַּן אהי''ה, וְסָלִיק כֹּלָּא מ''ט אַנְפִּין דְּאוֹרַיְיתָא, כְּגַוְונָא דָא כֹּ''חַ דְּאִיהוּ תְמַנְיָא וְעִִשְׂרִין, אהי''ה דְּאִיהוּ כ''א, הֲרֵי מ''ט, וְכֹלָּא יו''ד ה''א וא''ו ה''א, יהו''ה, יו''ד ה''א וא''ו ה''א מ''ה, יהו''ה ד', סָלִיק מ''ט.

{ הֵ''א הֵ''א תְּלוּיִים מִן שְׁנַיִם ה''ה, שֶׁהֵם הֵ''א הֵ''א בְּחֶשְׁבּוֹן י''ב, וּמֵהֶם תְּלוּיוֹת אוֹתִיּוֹת כְּפוּלוֹת, וְהֵם תְּלוּיִים מִשְּׁנַיִם ה''ה פְּשׁוּטוֹת, וּבָהֶם עוֹלִים לְחֶשְׁבּוֹן יָ''ד, וְזֶהוּ כִּי יָ''ד עַל כֵּס יָ''הּ, וְכֵן וָא''ו י''ג מִדּוֹת שֶׁתְּלוּיוֹת מִן ו''ו פְּשׁוּטוֹת, וּבָהּ הִשְׁתַּלֵּם י''ד, וְזֶהוּ יָד לְיָד לֹא יִנָּקֶה רָע, זֶה עֲמָלֵק, לְמַעְלָה וּלְמַטָּה נוֹטֵל נְקָמָה מִמֶּנּוּ, נוֹטֵל נְקָמָה לְמַעְלָה בְּיָ''ד, וּלְמַטָּה בְּיָ''ד, וְזֶהוּ הִנֵּה יַ''ד יהו''ה הוֹיָה, ו' ו' הֵ''א ו' וה''א עם ו' וְהֵ''ה הֵם כ''ח, יוֹ''ד כ' וּתְלוּיִים מִן יוֹ''ד פְּשׁוּטָה - הֲרֵי עֶשְׂרִים וְאַחַת, כְּחֶשְׁבּוֹן אהי''ה, וְהַכֹּל עוֹלֶה לְאַרְבָּעִים וְתֵשַׁע פָּנִים שֶׁל הַתּוֹרָה, כְּמוֹ כֵן כ''ח שֶׁהִיא שְׁמוֹנֶה וְעֶשְׂרִים, אהי''ה שֶׁהוּא עֶשְׂרִים וְאַחַת - הֲרֵי אַרְבָּעִים וָתֵשַׁע, וְהַכֹּל יו''ד ה''א וא''ו ה''א, יהו''ה יו''ד ה''א וא''ו ה''א מ''ה, יהו''ה ד' עוֹלֶה לְאַרְבָּעִים וָתֵשַׁע. }

לְבוּשָׁא דְיוּ''ד חֶסֶד, לְבוּשָׁא דְהֵ''א גְבוּרָה, לְבוּשָׁא דְוָא''ו תִּפְאֶרֶת, לְבוּשָׁא דְהֵ''א מַלְכוּת, נֶצַח קִשּׁוּרָא דִילֵיהּ חֶסֶד, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (תהלים טז יא) נְעִימוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח, הוֹד קִשּׁוּרָא דִילֵיהּ גְּבוּרָה, צַדִּיק קִשּׁוּרָא דִילֵיהּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, דְּגוּף וּבְרִית חַשְׁבִינָן חָד, מַלְכוּת שְׁלִימוּ דִלְהוֹן, אִיהִי שְׁלִימוּ דְעִלָּאִין וְתַתָּאִין.

{ הַלְּבוּשׁ שֶׁל יוֹ''ד - חֶסֶד, הַלְּבוּשׁ שֶׁל הֵ''א - גְּבוּרָה, הַלְּבוּשׁ שֶׁל וָא''ו - תִּפְאֶרֶת, הַלְּבוּשׁ שֶׁל הֵ''א - מַלְכוּת, נֵצַח הוּא הַקֶּשֶׁר שֶׁלּוֹ עִם חֶסֶד. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב נְעִמוֹת בִּימִינְךְ נֶצַח. הוֹד, הַקֶּשֶׁר שֶׁלּוֹ גְּבוּרָה, הַצַּדִּיק, הַקֶּשֶׁר שֶׁלּוֹ הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי, שֶׁגּוּף וּבְרִית נֶחְשָׁבִים לְאֶחָד. הַמַּלְכוּת הִיא הַשְּׁלֵמוּת שֶׁלָּהֶם, הִיא שְׁלֵמוּת הָעֶלְיוֹנִים וְהַתַּחְתּוֹנִים. }

כֶּתֶר עִִלְיוֹן דָּא אִיהוּ שְׁלִימוּ דְחַמְשִׁין שַׁעֲרֵי בִינָה, וְדָא אִיהוּ דְלָא אִתְיַיהִיב לְמֹשֶׁה, דַעֲלֵיהּ אִתְּמַר (איוב כא ז) נָתִיב לֹא יְדָעוֹ עָיִט, וַעֲלֵיהּ אָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה בְּמוּפְלָא מִמָּךְ אַל תִּדְרוֹשׁ וכו', בְּגִין דְּאִיהוּ מָקוֹר דְּלֵית לֵיהּ סוֹף, וּבִמְקוֹרָא דְלֵית לֵיהּ סוֹף מָאן יְכִיל לְאַשָּׂגָא וּלְאַשְׁכָּחָא לֵיהּ (סיפא).

{ כֶּתֶר עֶלְיוֹן זוֹהִי שְׁלֵמוּת שֶׁל חֲמִשִּׁים שַׁעֲרֵי בִינָה, וְזֶהוּ שֶׁלֹּא נִתַּן לְמֹשֶׁה, שֶׁעָלָיו נֶאֱמַר נָתִיב לֹא יְדָעוֹ עָיִט, וְעָלָיו אָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, בַּמֻּפְלָא מִמְּךְ אַל תִּדְרשׁ וְכוּ', מִשּׁוּם שֶׁהוּא מָקוֹר שֶׁאֵין לוֹ סוֹף, וּבְמָקוֹר שֶׁאֵין לוֹ סוֹף מִי יָכוֹל לְהַשִּׂיג וְלִמְצֹא לוֹ סוף ? }

קָם סָבָא וְשָׁאִיל וְאַמַּאי אִתְקַשַּׁר נֶצַח עִם חֶסֶד כְּמָה דְאוּקִימְנָא נְעִימוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח (תהלים טז יא), וְכֵן הוֹד עִם גְּבוּרָה, אֶלָּא בְּגִין דִּדְרוֹעָא יְמִינָא לָא אִית בֵּיהּ אֶלָּא תְּלַת פִּרְקִין, וְכֵן בִּשְׂמָאלָא, וּבְגִין דָּא אִתְקַשַּׁר שׁוֹקָא יְמִינָא דְאִית בָּהּ תְּלַת פִּרְקִין עִם דְּרוֹעָא יְמִינָא לְשַׁרְיָא בֵּיהּ הֵ''א, וְכֵן דְּרוֹעָא שְׂמָאלָא עִם שׁוֹקָא שְׂמָאלָא לְשַׁרְיָא בֵּיהּ הֵ''א, וְכֵן גּוּף וּבְרִית אִינוּן ו' ו', וְשַׁרְיָא בְהוֹן א דְּאִיהִי אִימָּא, וְאִתְעֲבִידוּ י''ג וָא''ו, יוּ''ד שַׁרְיָין בְּעֵשֶׂר אֶצְבְּעָאן דִּידַיִן וּבְעֵשֶׂר אֶצְבְּעָאן דְּרַגְלִין, מִשׁוּם דְּאַתְחַלְתָּא דִשְׁמָא קַדִּישָׁא מֵחָכְמָה שַׁרְיָא דְאִיהִי בְאֶצְבְּעָן.

{ קָם הַזָּקֵן וְשָׁאַל: וְלָמָּה נִקְשָׁר נֵצַח עִם חֶסֶד כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ נְעִמוֹת בִּימִינְךְ נֶצַח, וְכֵן הוֹד עִם גְּבוּרָה? אֶלָּא שֶׁמִּשּׁוּם שֶׁבִּזְרוֹעַ הַיָּמִין, אֵין בָּהּ אֶלָּא שְׁלֹשָׁה פְרָקִים, וְכֵן בַּשְּׂמֹאל, וּמִשּׁוּם כָּךְ נִקְשָׁר שׁוֹק יָמִין, שֶׁיֵּשׁ בָּהּ שְׁלֹשָׁה פְרָקִים עִם זְרוֹעַ יָמִין לְהַשְׁרוֹת בּוֹ הֵ''א, וְכֵן זְרוֹעַ שְׂמֹאל עִם שׁוֹק שְׂמֹאל לְהַשְׁרוֹת בּוֹ הֵ''א, וְכֵן גּוּף וּבְרִית הֵם ו' ו', וְשׁוֹרֶה בָהֶם א שֶׁהִיא הָאֵם, וְנַעֲשׂוּ י''ג, וָא''ו, יוֹ''ד שׁוֹרִים בְּעֶשֶׂר אֶצְבָּעוֹת שֶׁל הַיָּדַיִם וּבְעֶשֶׂר אֶצְבָּעוֹת שֶׁל הָרַגְלַיִם, מִשּׁוּם שֶׁתְּחִלַּת הַשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ מַתְחִילָה מֵחָכְמָה שֶׁהִיא בָאֶצְבָּעוֹת. }

כֶּתֶר עִלָּאָה שַׁרְיָא בְרֵישָׁא דְבַר נַשׁ, דְּתַמָּן מַחֲשָׁבָה סְתִימָאָה, וּכְמָה דְמַחֲשָׁבָה אִיהִי סְתִימָא, כַּךְ אִיהוּ סָתִים, אֵין סוֹף אִתְקְרֵי מִלְּגָאו, כֶּתֶר עִלָּאָה מִלְּבָר, כִּתְרָא דְרֵישָׁא עִלָּאָה, אַרְבַּע יְסוֹדִין דְּגוּפָא בְּהוֹן שַׁרְיָא יהו''ה, וְדָא אִיהוּ כֹּל הַנִּקְרָא בִשְׁמִי וְלִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו יְצַרְתִּיו אַף עֲשִׂיתִיו (ישעיה מג ז), בְּרָאתִיו דָּא נִשְׁמָתָא קַדִּישָׁא דְאִיהִי עוֹלָם הַמַּחֲשָׁבָה, יְצַרְתִּיו דָּא רוּחַ מְמַלְּלָא דְמִינֵיהּ חֵיוָון (נ''א חיין) מְמַלְּלִין, עֲשִׂיתִיו דָּא נֶפֶשׁ דְּתַמָּן עֲשִׂיָּיה, דְשַׁרְיָא בְּרַמַ''ח פִּקּוּדִין.

{ כֶּתֶר עֶלְיוֹן שׁוֹרֶה בְרֹאשׁ הָאָדָם, שֶׁשָּׁם הַמַּחֲשָׁבָה הַנִּסְתֶּרֶת, וּכְמוֹ שֶׁמַּחֲשָׁבָה הִיא סְתוּמָה, כָּךְ הוּא נִסְתָּר, אֵין סוֹף נִקְרָא מִבִּפְנִים, כֶּתֶר עֶלְיוֹן מִבַּחוּץ, כֶּתֶר הָרֹאשׁ הָעֶלְיוֹן, אַרְבַּע יְסוֹדוֹת הַגּוּף שֶׁבָּהֶם שׁוֹרֶה יהו''ה, וְזֶהוּ כֹּל הַנִּקְרָא בִשְׁמִי וְלִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו יְצַרְתִּיו אַף עֲשִׂיתִיו, בְּרָאתִיו זוֹ הַנְּשָׁמָה הַקְּדוֹשָׁה, שֶׁהִיא עוֹלַם הַמַּחֲשָׁבָה, יְצַרְתִּיו זוֹ רוּחַ מְדַבֶּרֶת שֶׁמִּמֶּנָּה הַחַיּוֹת החיים מְדַבְּרוֹת, עֲשִׂיתִיו זוֹ הַנֶּפֶשׁ, שֶׁשָּׁם עֲשִׂיָּה, שֶׁשּׁוֹרָה בְּמָאתַיִם אַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנֶה מִצְווֹת. }

----

לכל ספר הזוהר עם פירוש פשוט בעברית לחצו כאן

לעילוי נשמת ולזכות כל עם ישראל החיים והמתים

לזכות התנא האלוקי - רבי שמעון בר יוחאי וכל התנאים והצדיקים שהיו שותפים בזוהר הקדוש.

האתר כולו מוקדש לעילוי לנשמת כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולזכות כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולרפואת כל חולי עם ישראל בנפש בגוף ובנשמה. לייחדא קודשא בריך הוא ושכינתא על ידי ההוא טמיר ונעלם בשם כל ישראל, לעשות נחת להשם יתברך ולהמשיך רחמים וחסדים על כל העולם, לבירור עץ הדעת טוב ורע ולתיקון הדעת של כל בר ישראל, ולקרב את ביאת מלך המשיח צדקנו.

בפרט לזכות נשמות משה בן יוכבד רבנו עליו השלום רבן של כל ישראל, רבי שמעון בן יוחאי מגלה תורת הנסתר בעולם, רבי יצחק לוריא אשכנזי בן שלמה עטרת ראשינו, רבי ישראל הבעל שם טוב בן אליעזר מגלה תורת החסידות בעולם, רבנו נחמן בן פייגא אור האורות, רבי חיים בן יוסף ויטאל תלמיד רבנו האר"י, וכל הצדיקים והחסידים, הצדיקות והחסידות, האבות הקדושים והאמהות הקדושות, דוד המלך וכל יוצאי חלציו וכל אחד ואחד מישראל בכל מקום שהוא חי או מת.

ותיקון של כל ישראל החיים והמתים, ולפדיון של כל ישראל החיים והמתים מכל דין וייסורים שיש עליהם.

בס''ד - כל הזכויות שמורות (c) ל ר' פנחס ראובן שליט''א  לפי רישיון  Creative Commons-CC-2.5

דילוג לתוכן