גֹּדֶל מְסִירַת נַפְשׁוֹ שֶׁל הַצַּדִּיק בַּעַל "תּוֹלְדוֹת אַהֲרֹן", הַצַּדִּיק ר' אַהֲרֹן רָאטָא זַצַ"ל, בַּעֲבוֹדַת הַתְּפִלָּה

דף הבית ספרי קודש אונליין ספר ברומו של עולם - על התפילה גֹּדֶל מְסִירַת נַפְשׁוֹ שֶׁל הַצַּדִּיק בַּעַל "תּוֹלְדוֹת אַהֲרֹן", הַצַּדִּיק ר' אַהֲרֹן רָאטָא זַצַ"ל, בַּעֲבוֹדַת הַתְּפִלָּה
תוכן עניינים

--------

עַד הֵיכָן כֹּחָהּ שֶׁל תְּפִלָּה? - עַד מִצּוּי הַנֶּפֶשׁ (ספרי ואתחנן)

הִנֵּה לְתָאֵר וּלְהַעֲלוֹת עֲלֵי גִּלָּיוֹן, הַאֵיךְ וּבְאֵיזֶה מְסִירַת נֶפֶשׁ הָיָה עָבִיד כְּבוֹד קְדֻשַּׁת מוֹרֵנוּ זי"ע פֻּלְחָנָא דְּמָארֵי בַּעֲבוֹדַת הַתְּפִלָּה. לֹא יְאֻמַּן כִּי יְסֻפַּר, כִּי יִכְלוּ הַרְבֵּה גְּוִילִים וְהֵם לֹא יִכְלוּ. כִּי מִי שֶׁלֹּא רָאָה אֶת רַבֵּנוּ אַהֲרֹן, קְדוֹשׁ ה', בְּבוֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לַעֲבֹד אֶת ה' בַּתְּפִלָּה, בִּיגִיעָה בִּמְסִירוּת נֶפֶשׁ מַמָּשׁ, לֹא רָאָה עֲבוֹדַת ה' אֲמִתִּית מֵעוֹלָם, וּבְשֵׂכֶל אֱנוֹשִׁי אִי אֶפְשָׁר לְהַשִּׂיגוֹ הַאֵיךְ הָיָה בַּמְּצִיאוּת דָּבָר נוֹרָא כָּזֶה, שֶׁהָיָה לְמַעְלָה מִגֶּדֶר כֹּחַ אֱנוֹשִׁי.

כַּיָּדוּעַ, שֶׁהָיָה אִישׁ חָלוּשׁ מְאֹד וּבַעַל יִסּוּרִים גָּדוֹל, כְּפִי שֶׁהִתְבַּטֵּא פַּעַם הוּא עַצְמוֹ עַל גֹּדֶל יִסּוּרָיו וּמַכְאוֹבָיו, אֲשֶׁר מַרְגִּישׁ יִסּוּרִים וּמַכְאוֹבִים כִּמְעַט עַל כָּל אֵבָר וְגִיד מַמָּשׁ. וְהַרְבֵּה פְּעָמִים קָרָה שֶׁהָיָה חָלוּשׁ כָּל כָּךְ, עַד שֶׁלֹּא הָיָה בְּכֹחוֹ לִדְרֹךְ עַל כַּפּוֹת רַגְלָיו, וּכְשֶׁהִגִּיעַ זְמַן הַתְּפִלָּה, רָצָה לְהִתְפַּלֵּל בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ דַּיְקָא, אָז נָשְׂאוּ אוֹתוֹ עַל כִּסֵּא לְבֵית הַמִּדְרָשׁ, וְעַל גּוּפוֹ הַטָּהוֹר הָיָה מֻנָּח כְּלִי עִם מַיִם חַמִּים לְשַׁכֵּךְ קְצָת הַיִּסּוּרִים הַנּוֹרָאִים. וּבְמַצָּב כָּזֶה הֱבִיאוּהוּ הַרְבֵּה פְּעָמִים לְבֵית הַמִּדְרָשׁ. וְיָשַׁב כָּךְ עַל כִּסְאוֹ מִתְפַּתֵּל בְּיִסּוּרִים, וּכְשֶׁאַךְ הִתְחִילוּ הַקָּהָל פְּסוּקֵי דְּזִמְרָה, הִתְקַטֵּר בְּאִילָנָא דְּחַיֵּי עָלְמָא, וְכַאֲרִי הִתְנַשֵּׂא מִכִּסֵּא קָדְשׁוֹ, וְזָרַק אוֹתוֹ כְּלִי מֵעָלָיו, וְהִתְחִיל לְהִתְפַּלֵּל בִּיגִיעוֹת עֲצוּמוֹת בִּמְסִירַת נֶפֶשׁ, אֲשֶׁר אַף גַּם לְאִישׁ בָּרִיא וְחָזָק הָיָה קָשֶׁה לְיַגְּעוֹת עַצְמוֹ בִּיגִיעוֹת עֲצוּמוֹת כָּאֵלּוּ, כָּל שֶׁכֵּן הָרַב זי"ע, אִישׁ חָלוּשׁ מִנְּעוּרָיו, אֲשֶׁר רֹב יָמִים מִימֵי חַיָּיו סָבַל יִסּוּרִים וּמַכְאוֹבִים נוֹרָאִים, לֹא עָלֵינוּ, וְכַמּוּבָן, הָיָה יְגִיעוּת הַתְּפִלָּה אֶצְלוֹ לְמַעְלָה הַרְבֵּה מִחוּץ לְגֶדֶר הַטֶּבַע.

הַבָּא "לְהִתְפַּלֵּל" מְסַיְּעִין אוֹתוֹ

וְזֶה לְשׁוֹן קָדְשׁוֹ (מספרו הקדוש "שומר אמונים" דקצ"ד) : "... וּכְתִיב (משלי ח, יד) : "אֲנִי בִינָה לִי גְבוּרָה". כַּאֲשֶׁר רוֹאִים הַרְבֵּה חֲלוּשֵׁי כֹּחַ עוֹשִׂים רְצוֹן ה', וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּרֹב רַחֲמָיו נוֹתֵן בָּהֶם תַּעֲצוּמוֹת וְעֹז וְחַיִל בַּעֲבוֹדַת ה'. וַאֲנִי, הֶעָנִי בְּעַצְמִי, כַּמָּה פְּעָמִים הָיָה בְּלִי שִׁעוּר וְחֵקֶר מַמָּשׁ, שֶׁנִּכְנַסְתִּי לַתְּפִלָּה, וְהָיוּ מִתְגַּבְּרִים עָלַי הַיִּסּוּרִים הָרַבִּים וּדְקִירוֹת מִכָּל צַד, כַּיָּדוּעַ לְהַשְּׁכִיחִים אֶצְלִי תְּכוּנוֹת וּמַהוּת גּוּפִי, וְלֹא הָיָה לִי בְּכֹחַ אֲפִלּוּ לִשְׁכַּב בַּמִּטָּה, וְכָל שֶׁכֵּן לֵישֵׁב עַל כִּסֵּא, וְכָל שֶׁכֵּן לְהִתְאַמֵּץ בַּתְּפִלָּה, וּבְגֹדֶל בִּטְחוֹנִי בַּה' וּבְעֶזְרַת ה', חִזַּקְתִּי עַצְמִי בִּמְסִירַת נֶפֶשׁ, וְעַל פִּי דֶּרֶךְ הַטֶּבַע הָיוּ צְרִיכִים עַל יְדֵי יְגִיעוֹת הַתְּפִלָּה כָּאֵלּוּ, בְּיִסּוּרִים כָּאֵלּוּ, לְהִתְגַּבֵּר הַיִּסּוּרִים בְּיוֹתֵר וּבְיוֹתֵר, חַס וְחָלִילָה. וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹזֵר לִי עַל פִּי רֹב, לִפְעָמִים בְּאֶמְצַע הַתְּפִלָּה, וְלִפְעָמִים בְּסוֹף הַתְּפִלָּה, וְלִפְעָמִים אַחַר אֵיזֶה קַאפִּיטְלַאךְ, שֶׁנַּעֲשֵׂיתִי מַמָּשׁ בְּרִיָּה חֲדָשָׁה, וְהִרְגַּשְׁתִּי אֶת עַצְמִי כְּמוֹ עִם גּוּף חָדָשׁ מַמָּשׁ, וּפָרְחוּ מִמֶּנִּי הַיִּסּוּרִים גַּם לְאַחַר הַתְּפִלָּה עַל אֵיזֶה שָׁעוֹת מִן הַיּוֹם. וְזֶה הָיָה בְּלִי שִׁעוּר פְּעָמִים, בְּרֹב רַחֲמֵי וְחַסְדֵּי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. וְסַהֲדִי בַּמְּרוֹמִים שֶׁלֹּא כָּתַבְתִּי זֹאת לְהִתְפָּאֵר וּלְהִתְהַדֵּר, חַס וְחָלִילָה, כִּי חַס לִי מִשְּׁטוּתִים כָּאֵלּוּ - רַק כַּוָּנָתִי לְחַזֵּק יָדַיִם רָפוֹת, כִּי "גָּדוֹל אֲדוֹנֵנוּ וְרַב כֹּחַ" (תהלים קמז, ד) , וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹזֵר גַּם הַיּוֹם לְמַעְלָה מִגֶּדֶר הַטֶּבַע, רַק צָרִיךְ לְחַפֵּשׂ וּלְדָרְשׁוֹ, וּלְהִתְחַזֵּק בְּמִדַּת בִּטָּחוֹן עָלָיו יִתְבָּרַךְ". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ הַטְּהוֹרָה.

תְּשׁוּבַת הַשֵּׂכֶל - לְחִזּוּק בַּתְּפִלָּה

וְעוֹד (קטע מאיגרות "שומרי אמונים") מִלְּשׁוֹנוֹ: דְּעוּ, בָּנַי, אֲהוּבַי, כִּי כְּבָר שָׁנִיתִי וְשִׁלַּשְׁתִּי לָכֶם שֶׁלֹּא לִפְחֹד מִשּׁוּם דָּבָר, וְתִקְּחוּ רְאָיָה מִמֶּנִּי. וְהַיּוֹם בַּתְּפִלָּה הִרְגַּשְׁתִּי מַמָּשׁ אֲפִיסַת הַכֹּחוֹת, וְנִדְמֶה שֶׁלֹּא אֶפְשָׁר בְּשׁוּם אֹפֶן לְהִתְפַּלֵּל אֲפִלּוּ בִּקְצָת יְגִיעוּת, כִּי, אַדְּרַבָּה, עֲבֵרָה גְּדוֹלָה לִיגִיעוּת הַלֵּב וְהַמֹּחַ וְהָאֵבָרִים הַחֲלוּשִׁים - כָּכָה דִּבֵּר אֵלַי מֶלֶךְ הַזָּקֵן וּכְסִיל, וְלֹא הָיָה לִי בַּמֶּה לְהִתְחַזֵּק, עַד שֶׁנִּזְכַּרְתִּי מַאֲמַר הַשֵּׁם לְמֹשֶׁה רַבֵּנוּ ע"ה, "מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם וְכוּ'". וְכָכָה חָשַׁבְתִּי: מִי נָתַן לִי אֵלּוּ הָאֵבָרִים שֶׁיֵּשׁ לִי? אוֹ אֲנִי רוֹאֶה כַּמָּה אֲלָפִים אֲנָשִׁים אֲשֶׁר נֶחֶלְשׁוּ בְּלִי שׁוּם סִבָּה, דְּהַיְנוּ, בְּלִי עֲבוֹדַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּכָל הַכֹּחוֹת וּבִמְסִירַת נֶפֶשׁ מַמָּשׁ, וַאֲנִי מֵעוֹדִי חִזַּקְתִּי עַצְמִי, בְּעֶזְרָתוֹ יִתְבָּרַךְ, בַּעֲבוֹדַת ה' בִּיגִיעוּת, אֲשֶׁר, לְפִי רְאוּת עֵינַיִם הַגַּשְׁמִיִּים, אֵין חִדּוּשׁ עַל חֻלְשָׁתִי, בִּפְרָט לְפִי טִבְעִי הֶחָלוּשׁ מֵעוֹדִי, וְאַף עַל פִּי כֵן, הַשּׁוֹמֵר עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל שׁוֹמְרֵנִי וּמַצִּילֵנִי מַמָּשׁ לְמַעְלָה מִגֶּדֶר הַטֶּבַע, כַּאֲשֶׁר גָּלוּי וְיָדוּעַ לַחֲבֵרִים הָרְגִילִים אִתִּי, כָּכָה יִשְׁמְרֵנִי לָעַד.

וּבָזֶה נִתְחַזַּקְתִּי, בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם הַחוֹנֵן דַּלִּים, וְהָיָה תְּפִלָּה אֲשֶׁר לֹא חָשַׁבְנוּ, כִּי הָעִקָּר - שֶׁלֹּא לִירָא מִכְּלוּם. וְאִם תִּשְׁמְעוּ לִדְבָרֵינוּ הָאֵלֶּה - עָלַי וְעַל צַוָּארִי - כִּי הִנְנִי מַבְטִיחַ אֶתְכֶם שֶׁיִּנְהַג ה' אֶתְכֶם לְמַעְלָה מִגֶּדֶר הַטֶּבַע, וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יְכַוֵּן לָזֶה - רַק תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹקֶיךָ. עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ הַטְּהוֹרָה.

תְּפִלָּה עִם טִפַּת דָּם הָאַחֲרוֹנָה

הִנֵּה הָרַב זי"ע מָסַר נַפְשׁוֹ וְהִקְרִיב חֶלְבּוֹ וְדָמוֹ מַמָּשׁ עַל עֲבוֹדַת הַתְּפִלָּה וְקִיֵּם בְּפֹעַל מַאֲמַר חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, בְּסִפְרִי (ואתחנן) : "עַד הֵיכָן כֹּחָהּ שֶׁל תְּפִלָּה - עַד מִצּוּי נֶפֶשׁ". וּנְצַיֵּן עֻבְדָּה מַה שֶּׁסִּפֵּר הָרַב הֶחָכָם ר' יִשְׂרָאֵל הַלֵּוִי שְׁלִיטָ"א אֲשֶׁר רוֹאִים מִזֶּה הָעֻבְדָּה עַד הֵיכָן מַגִּיעַ דַּרְגַּת מְסִירַת נַפְשׁוֹ שֶׁל מָרָן זי"ע עֲבוּר הַתְּפִלָּה הַקְּדוֹשָׁה.

פַּעַם הָלַךְ לְאֵיזֶה רוֹפֵא בִּגְלַל חֻלְשׁוֹתָיו, פֹּה עִיר הַקֹּדֶשׁ, תִּבָּנֶה וְתִכּוֹנֵן, וְר' יִשְׂרָאֵל הַלֵּוִי שְׁלִיטָ"א הַנִּזְכָּר לְעֵיל, הָלַךְ לְלַוּוֹתוֹ, וְרָאָה הַאֵיךְ כְּשֶׁהָרוֹפֵא רָצָה לְהוֹצִיא טִפַּת דָּם, וְתָחַב מַחַט בְּאֶצְבָּעוֹ כְּדֵי לְהוֹצִיא אֵיזֶה טִפַּת דָּם, אַךְ אַף לְאַחַר שֶׁתָּחַב הַמַּחַט בָּאֶצְבַּע לֹא יָצָא שׁוּם טִפַּת דָּם, וְהָרוֹפֵא הָיָה צָרִיךְ לִדְפֹּק כַּמָּה פְּעָמִים עִם הַמַּחַט תּוֹךְ הָאֶצְבַּע עַד שֶׁיָּצָא סוֹף כָּל סוֹף טִפַּת דָּם. וּכְשֶׁרָאָה זֹאת הַמְלַוֶּה, נִבְהַל מְאֹד שֶׁיִּקְרֶה דָּבָר כָּזֶה שֶׁיֵּצֵא כָּל כָּךְ בְּקֹשִׁי אֵיזֶה טִפַּת דָּם מֵאֶצְבָּעוֹ מֵרֹב חֻלְשָׁה נוֹרָאָה כָּזוֹ.

בִּזְכוּת הַתְּפִלָּה קַמְתִּי לִתְחִיָּה

וְעוֹד קֶטַע מִשִּׂיחוֹתָיו, מַה שֶּׁסִּפֵּר הָרַב "שׁוֹמֵר אֱמוּנִים" לְהַתַּלְמִידִים הַאֵיךְ מָסַר נַפְשׁוֹ לַה' עוֹד בִּימֵי נְעוּרָיו.

בִּימֵי נְעוּרַי הִתְפַּלַּלְתִּי בִּיגִיעוֹת נוֹרָאוֹת, עַד שֶׁפַּעַם אֶחָד נִתְפָּרְקוּ כָּל אֵבָרַי שֶׁלֹּא נִשְׁאַר בִּי רוּחַ חַיִּים, רַחֲמָנָּא לִצְלָן, וְשָׁכַבְתִּי כָּךְ עַל הָאָרֶץ, וְנִשְׁאַרְתִּי כְּאֶבֶן דּוּמָם עַד שֶׁכִּמְעַט יָצְאָה נִשְׁמָתִי, וּפִתְאֹם נִפַּח בִּי רוּחַ חָדָשׁ מִן הַשָּׁמַיִם, וְתֵכֶף נִתְקַבְּצוּ וְנִתְחַבְּרוּ יַחַד כָּל אֵבָרַי כְּאַחַד הָאָדָם. עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.

אַשְׁרֵי עַיִן רָאֲתָה אַהֲרֹן בַּעֲבוֹדָתוֹ

הִנֵּה זֹאת יָדוּעַ וּמְפֻרְסָם, שֶׁעַד הִסְתַּלְּקוּתוֹ מַמָּשׁ, לֹא נָח וְלֹא שָׁקַט, וּמִדֵּי יוֹם בְּיוֹמוֹ יִגַּע עַצְמוֹ בִּיגִיעוֹת עֲצוּמוֹת בְּעֵת הַתְּפִלָּה, וְהָיָה נִדְמֶה בְּעֵת הַתְּפִלָּה שֶׁכִּסֵּא קָדְשׁוֹ נִשְׁבָּר לִרְסִיסִים מִגֹּדֶל הַיְגִיעוֹת. וּמִי יוּכַל לְתָאֵר וּלְסַפֵּר גֹּדֶל רַבַּת הַהִתְעוֹרְרוּת וְהֶרְגֵּשׁ הַקְּדֻשָּׁה שֶׁהִרְגִּישׁוּ הַתַּלְמִידִים וְהַמִּתְפַּלְּלִים בְּעֵת נִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבוֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ בְּעֵת הַתְּפִלָּה, יוֹרְדִים חַדְרֵי בָטֶן, אֲשֶׁר הִצִּית בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ כְּאֵשׁ לְהָבָה. בִּפְרָט בְּעֵת שֶׁהֵרִים עַצְמוֹ בְּאֶמְצַע הַתְּפִלָּה מִכִּסְאוֹ בְּגֹדֶל הִתְלַהֲבוּת וְהִתְעוֹרְרוּת, וּפָנָיו הַקְּדוֹשִׁים לָהֲטוּ כְּלַפִּיד אֵשׁ, וְעָבַר תּוֹךְ הַקָּהָל הַמִּתְפַּלְּלִים אָנֶה וָאָנָה כַּמָּה דַּקּוֹת - אַיֵּה הַסּוֹפֵר וְהַקֻּלְמוֹס שֶׁיּוּכַל לְתָאֵר גֹּדֶל רַבַּת הַהִתְעוֹרְרוּת וְהַהִתְלַהֲבוּת שֶׁנִּתְהַוָּה אָז בְּקֶרֶב קְהַל הַמִּתְפַּלְּלִים, שֶׁמַּמָּשׁ יָצְאָה נַפְשָׁם מִגֹּדֶל נֹעַם ה' שֶׁהִטְעִים זי"ע לַתַּלְמִידִים.

הִתְלַהֲבוּת חֹם הַתְּפִלָּה שִׁמְּשָׁה כְּהַסָּקָה לַקָּרָה הַגְּדוֹלָה בְּבֵית הַכְּנֶסֶת בְּרוּסְיָה

סִפְּרוּ זִקְנֵי אַנְשֵׁי בֵּיתוֹ שֶׁזָּכוּ לִנְסֹעַ אִתּוֹ פַּעַם בְּז' אֲדָר יוֹמָא הִלּוּלָא דְּהַגָּאוֹן הַקָּדוֹשׁ הַמְפֻרְסָם כְּבוֹד קְדֻשַּׁת הָרַב ר' יִצְחָק אַייזִיק מִקָּאלִיב זיע"א, וְהָיָה אָז בְּקָאלִיב קֹר עַז חָזָק וְנוֹרָא. וְהַקָּהָל הַקֹּדֶשׁ, שֶׁבָּאוּ אָז לְקָאלִיב, לֹא נִכְנְסוּ כְּלָל לְהִתְפַּלֵּל בְּבֵית הַכְּנֶסֶת שֶׁהִתְפַּלֵּל בּוֹ הַגָּאוֹן הַקָּדוֹשׁ מִקָּאלִיב זי"ע, מֵחֲמַת גֹּדֶל קֹר הַנּוֹרָא שֶׁשָּׂרַר אָז בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ הַנִּזְכָּר לְעֵיל, לְפִי שֶׁלֹּא הִסִּיקוּ אוֹתוֹ כְּלָל, וְהִתְפַּלְּלוּ כָּל הַקָּהָל הַקֹּדֶשׁ בִּשְׁאָר בָּתֵּי כְּנֵסִיוֹת שֶׁל הָעִיר. אַךְ, כְּשֶׁהִגִּיעַ הָרַב "שׁוֹמֵר אֱמוּנִים" לְקָאלִיב, אָמַר לְהַתַּלְמִידִים שֶׁבָּאוּ עִמּוֹ בְּצַוְתָּא, שֶׁנַּפְשׁוֹ חָשְׁקָה לְהִתְפַּלֵּל דַּיְקָא בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ שֶׁהִתְפַּלֵּל בּוֹ הַגָּאוֹן הַקָּדוֹשׁ מִקָּאלִיב זי"ע. וְנִכְנַס עִם הַתַּלְמִידִים לְשָׁם, וְצִוָּה לְתַלְמִידוֹ הַגָּדוֹל הָרַב הַצַּדִּיק ר' יוֹסֵף מֵאִיר זַצַ"ל מִבֶּערְגְסַאז, שֶׁהִצְטָרֵף גַּם כֵּן לְהַנְּסִיעָה, שֶׁיִּתְפַּלֵּל לִפְנֵי הָעַמּוּד, וּמָרָן זי"ע הִתְחִיל לְהִתְפַּלֵּל עִם הַתַּלְמִידִים, כְּדַרְכּוֹ בַּקֹּדֶשׁ, בְּרִשְׁפֵּי לַהֲבוֹת אֵשׁ, וְהָיָה שָׁם תְּפִלָּה נִלְהָבָה אֵשׁ לַהֶבֶת אֵשׁ, וְהַבֵּית מִדְרָשׁ אֲשֶׁר שָׂרַר בּוֹ מִקֹּדֶם קֹר עַז וְנוֹרָא, נִתְחַמֵּם מִגֹּדֶל הַהִתְלַהֲבוּת וְהַחֲמִימוּת שֶׁל הַמִּתְפַּלְּלִים. וְהַקָּהָל הַקֹּדֶשׁ שֶׁבָּאוּ לְהִשְׁתַּטֵּחַ אָז עַל צִיּוּן הַגָּאוֹן הַקָּדוֹשׁ, כְּשֶׁשָּׁמְעוּ קוֹלוֹת הַתְּפִלָּה יוֹצְאִים מִבֵּית הַמִּדְרָשׁ הַנַּ"ל, בָּאוּ לִרְאוֹת הַפֶּלֶא הַגָּדוֹל, וְהָיָה הַדָּבָר לְקִדּוּשׁ הַשֵּׁם גָּדוֹל.

אָדָם שֶׁנַּעֲשָׂה בַּעַל תְּשׁוּבָה מִשְּׁמִיעַת תְּפִלָּה אַחַת שֶׁל ר' אַהֲרֹן זַצַ"ל

פַּעַם נִכְנַס לְבֵית מִדְרָשׁוֹ שֶׁל הָרַב "שׁוֹמֵר אֱמוּנִים" בְּאֶמְצַע תְּפִלָּה אֵיזֶה רַוָּק בָּא בַּיָּמִים, קַל שֶׁבַּקַּלִּים, עִם בְּלוֹרִית גְּדוֹלָה, לְחַפֵּשׂ אֵיזֶה אִישׁ שֶׁהָיָה לוֹ עֵסֶק עִמּוֹ בְּעִנְיַן מִסְחָרוֹ, וְזֶה הָיָה בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ. וּבֵינְתַיִם, כְּשֶׁעָמַד הַבָּחוּר בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ, הִתְחִיל הָרַב לוֹמַר הַלֵּל לִפְנֵי הָעַמּוּד בְּהִתְעוֹרְרוּת וּנְעִימוּת וּמְתִיקוּת יְתֵרָה, כְּדַרְכּוֹ בַּקֹּדֶשׁ, וְנִמְשַׁךְ לְבַב הַבָּחוּר, הַנִּזְכָּר לְעֵיל, לְהַטּוֹת אֹזֶן לַאֲמִירַת הַהַלֵּל הַחוֹצְבִים לַהֲבוֹת אֵשׁ וְיוֹרְדִים לְחַדְרֵי בָטֶן. וּבְמֶשֶׁךְ אֲמִירַת הַהַלֵּל נָמַס לְבָבוֹ בְּקִרְבּוֹ, וְהִרְהֵר בִּתְשׁוּבָה מֵעֹמֶק הַלֵּב. אַחַר הַתְּפִלָּה נִגַּשׁ וְאָמַר שֶׁרוֹצֶה לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְיָשִׁית לוֹ רַבֵּנוּ עֵצָה מַה לַּעֲשׂוֹת. הָרַב דִּבֵּר עַל לִבּוֹ לְהִתְחַבֵּר לְחֶבְרָתֵנוּ, וְיַעֲזֹב אֶת מַעֲשָׂיו הָרָעִים, וְיָבוֹא לַתְּפִלָּה לְהִתְפַּלֵּל יַחַד עִם הַחֶבְרַיָּא קַדִּישָׁא. וְכַעֲבֹר זְמַן מָה, נִשְׁתַּנָּה הַבָּחוּר לְטוֹבָה עַד מִבְּלִי לְהַכִּירוֹ ("תולדות אהרן")

--------

לעילוי נשמת ולזכות כל עם ישראל החיים והמתים

האתר כולו מוקדש לעילוי לנשמת כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולזכות כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולרפואת כל חולי עם ישראל בנפש בגוף ובנשמה. לייחדא קודשא בריך הוא ושכינתא על ידי ההוא טמיר ונעלם בשם כל ישראל, לעשות נחת להשם יתברך ולהמשיך רחמים וחסדים על כל העולם, לבירור עץ הדעת טוב ורע ולתיקון הדעת של כל בר ישראל, ולקרב את ביאת מלך המשיח צדקנו.

בפרט לזכות נשמות משה בן יוכבד רבנו עליו השלום רבן של כל ישראל, רבי שמעון בן יוחאי מגלה תורת הנסתר בעולם, רבי יצחק לוריא אשכנזי בן שלמה עטרת ראשינו, רבי ישראל הבעל שם טוב בן אליעזר מגלה תורת החסידות בעולם, רבנו נחמן בן פייגא אור האורות, רבי חיים בן יוסף ויטאל תלמיד רבנו האר"י, וכל הצדיקים והחסידים, הצדיקות והחסידות, האבות הקדושים והאמהות הקדושות, דוד המלך וכל יוצאי חלציו וכל אחד ואחד מישראל בכל מקום שהוא חי או מת.

ותיקון של כל ישראל החיים והמתים, ולפדיון של כל ישראל החיים והמתים מכל דין וייסורים שיש עליהם.

בס''ד - כל הזכויות שמורות (c) ל הרב יעקב ישראל לוגאסי שליט''א
נר לרגלי

הרב יעקב ישראל לוגאסי שליט''א
לפי רישיון  Creative Commons-CC-2.5

דילוג לתוכן