אַחֲרִית דָּבָר... - דובב שפתי ישנים

תוכן עניינים

--------

ל"ג, כ"ה: בַּרְזֶל וּנְחֹשֶׁת מִנְעָלֶךָ וּכְיָמֶיךָ דָּבְאֶךָ.

פֵּרֵשׁ רַשִּׁ"י : כְּיָמֶיךָ שֶׁהֵם טוֹבִים לְךָ, שֶׁהֵן יְמֵי תְּחִלָּתְךָ וִימֵי נְעוּרֶיךָ, כָּךְ יִהְיוּ יְמֵי זִקְנָתְךָ, שֶׁהֵם דּוֹאֲבִים זָבִים וּמִתְמוֹטְטִים.

אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ: *(((שבת (קנ"ב ע"א). ובסוף מסכת קנים הובא בלשון אחרת: זקני ע"ה כל זמן שמזקינים - דעתם מיטרפת עליהם, וזקני ת"ח כל זמן שמזקינים - דעתם מתיישבת עליהם.))) זִקְנֵי עַמֵּי הָאָרֶץ כָּל זְמַן שֶׁמַּזְקִינִים - טִפְּשׁוּת מִתְוַסֶּפֶת בָּהֶם, אֲבָל זִקְנֵי תַּלְמִידֵי חֲכָמִים כָּל זְמַן שֶׁמַּזְקִינִים - חָכְמָה מִתְוַסֶּפֶת בָּהֶם, *(((מגילה ט"ז ע"ב. ופירש המהרש"א שם שהזקנים לפי טבעם מצוננים, והיין מחממם ומיישב דעתם. וראיתי פירוש נאה בדבר (ספר "נזיר ה' " בהקדמה), שלכן נאמר בלשון "שדעת זקנים נוחה הימנו": שמטבע הדברים שהמזדקן חש לעת זקנותו תשוש כח וחלוש, וכבר אין בו כ"כ תועלת, וכמי שעבר ובטל מן העולם, ועלול הוא ליפול ברוחו על מיעוט ערכו, ולכן בעת שרואה הוא את היין, שזקנותו ויושנו רק מוסיפים ומייעלים ומשבחים אותו, ממילא מתיישבת דעתו בכך שאף אצלו הדבר כן. ומ"מ זה דווקא בזקני תורה, כנ"ל...))) כְּיַיִן יָשָׁן שֶׁדַּעַת זְקֵנִים נוֹחָה הֵימֶנּוּ. וְאִם לֹא יַעֲמֹל אָדָם בִּצְעִירוּתוֹ כְּשֶׁעוֹד כֹּחוֹ בְּמָתְנָיו, מַה יַּעֲשֶׂה הוּא בַּעֲרֹב יָמָיו, בְּעֵת שֶׁהַזִּקְנָה תִּתֵּן אוֹתוֹתֶיהָ, וְנַפְשׁוֹ הַדַּלָּה תִּבְכֶּה עַל יָמֶיהָ, סְלָעִים קְטַנִּים יֵעָשׂוּ לִגְבוֹהִים*(((מחמת חלישותו תקשה עליו הרמת הרגל.))) , וּמְקוֹמוֹת קְרוֹבִים יֵעָשׂוּ רְחוֹקִים*(((מחמת תשישותו תכבד עליו ההליכה. ))) , שְׁתֵּי רַגְלָיו לְשָׁלוֹשׁ יֵהָפְכוּ*(((רגל שלישית תגיע - המקל.))) , וּמְאוֹרוֹת עֵינָיו יֵלְכוּ וְיֶחְשְׁכוּ*(((כמו שכתוב ביצחק אבינו (בראשית כ"ז, א'): "ויהי כי זקן יצחק ותכהין עיניו מראות".))) , וְאָדָם יְמָרֵר בִּבְכִי וּבִמְגִנָּה: *(((תהלים ע"א, ט'. וכתב רבינו חיים בן עטר זיע"א בספרו "מאור החיים" (דרוש מ"ח): אפילו החכם - יתמעט לעת זקנתו, שכמספר הניצוצות שבנשמתו כן מספר ימיו, ובהמעט הניצוצות תחסר נשמתו ויחלש גופו. וכלשון רבינו הרמב"ם בצוואתו לבנו: למדו בבחרותכם, מה שהכינו זולתכם, כי יבוא עת שתרצו, אך כבר לא תוכלו, וגם על המעט שתוכלו, תעמלו ותתייגעו. ואשרי המקיים דברי החכם (קהלת ז', א'): "ויום המוות (יזכור) מיום הוולדו".))) אַל תַּשְׁלִיכֵנִי לְעֵת זִקְנָה, וְכָךְ אַחֲרִית עוֹלָמוֹ יֻשְׁלַם, *(((אבות ה', כ"א.))) כְּמִי שֶׁעָבַר וּבָטֵל מִן הָעוֹלָם.

וּכְצַוָּאַת הַגָּאוֹן רַבִּי עֲקִיבָא אֶיגֵר זַצוּקָ"ל:

אַתָּה בֶּן אָדָם:
צֵידָה תָּכִין לְךָ, בְּטֶרֶם יִכְבֶּה נֵרְךָ,
טֶרֶם מֵהָעוֹלָם יוֹצִיאוּךָ, דַּע אֶת אֱלוֹקִי אָבִיךָ,
אֶל עָפָר תָּשׁוּב וְעָפָר אַתָּה בְּחַיֶּיךָ, וְלִמְקוֹם אֹפֶל וְחֹשֶׁךְ יוֹלִיכוּךָ,
וְדֶרֶךְ הָעוֹלָם הוּא שֶׁגַּם אוֹהֲבֶיךָ וִידִידֶיךָ, בִּמְרוּצַת הַיָּמִים מִשֶׁנֶּעֱלַמְתָּ יִשְׁכְּחוּךָ,
לְזָרִים יִנָּתֵן חֵילֶךָ, כָּל רֵעֶיךָ יִבְגְּדוּךָ, וּלְבוֹר תַּחְתִּיּוֹת יַשְׁכִּיבוּךָ,
וַאֲהוּבֶיךָ יָשׁוּבוּ לְבֵיתֶךָ, וְאַתָּה תִּשָּׁאֵר שָׁם לְבַדֶּךָ.

הַחוֹתֵם אֶת שְׁמִי בְּסוֹף סִפְרִי
כְּצַוָּאַת חֲכָמִים *(((כן אמרו במדרש תנחומא פרשת האזינו: כאדם המסיים ספרו וחותם שמו בסופו.))) רִאשׁוֹנִים *(((הגה"ק רבי חיים פאלאג'י בספרו "נפש חיים" (מערכת ש' אות צ"ט). ע"ש מש"כ בזה.))) וְאַחֲרוֹנִים
הַצְּבִ"י דָּוִד בֶּן מָרְדְּכַי רַחִימִי יצ"ו

--------

לעילוי נשמת ולזכות כל עם ישראל החיים והמתים

לזכות הרב המחבר

האתר כולו מוקדש לעילוי לנשמת כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולזכות כל אחד ואחד מעם ישראל החיים והמתים ולרפואת כל חולי עם ישראל בנפש בגוף ובנשמה. לייחדא קודשא בריך הוא ושכינתא על ידי ההוא טמיר ונעלם בשם כל ישראל, לעשות נחת להשם יתברך ולהמשיך רחמים וחסדים על כל העולם, לבירור עץ הדעת טוב ורע ולתיקון הדעת של כל בר ישראל, ולקרב את ביאת מלך המשיח צדקנו.

בפרט לזכות נשמות משה בן יוכבד רבנו עליו השלום רבן של כל ישראל, רבי שמעון בן יוחאי מגלה תורת הנסתר בעולם, רבי יצחק לוריא אשכנזי בן שלמה עטרת ראשינו, רבי ישראל הבעל שם טוב בן אליעזר מגלה תורת החסידות בעולם, רבנו נחמן בן פייגא אור האורות, רבי חיים בן יוסף ויטאל תלמיד רבנו האר"י, וכל הצדיקים והחסידים, הצדיקות והחסידות, האבות הקדושים והאמהות הקדושות, דוד המלך וכל יוצאי חלציו וכל אחד ואחד מישראל בכל מקום שהוא חי או מת.

ותיקון של כל ישראל החיים והמתים, ולפדיון של כל ישראל החיים והמתים מכל דין וייסורים שיש עליהם.

בס''ד - כל הזכויות שמורות (c) ל הרב דוד רחימי שליט''א
דובב שפתי ישנים

על פרשת השבוע
יכיל בקרבו הגיגים ופנינים יקרים, הליכות הלכות ומוסרים, את הלב מעוררים,
לתשובה ולמעשים, העולים ונלמדים, מדבריו הטהורים, ופירושיו המאירים,
על חמשת החומשים, של גדול המפרשים רבינו שלמה יצחקי – רש"י ז"ל.
ונלווה בכתובים, "דובב מישרים", באור הדברים, ומקור המאמרים.
נתחבר בעזרת ה' יתברך - מאתי דוד רחימי יצ"ו - חולון יע"א
שנת "יראת ה' אלמדכם" (תשע"ב) לפ"ק

לפי רישיון  Creative Commons-CC-2.5

דילוג לתוכן