דף הבית › ספרי קודש אונליין › ספר נפשי בשאלתי חלק א - שו''ת נפשי בשאלתי חלק א - שו''ת חֲזַ''ל אוֹמְרִים (מכות כ''ד), בָּא חֲבַקּוּק וְהֶעֱמִידָן עַל אַחַת וְצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה דְּהַיְנוּ עַל אַחַת שֶׁהִיא הָאֱמוּנָה, וְקָשֶׁה שֶׁהֲלֹא נֶאֱמַר וְצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ, הֲרֵי שֶׁיֵּשׁ לִהְיוֹת גַּם צַדִּיק וְגַם בֶּאֱמוּנָתוֹ אִם כֵּן הוּא הַרְבֵּה יוֹתֵר מֵאַחַת? וְעוֹד, מַה יַּעֲמִיד אֶת שְׁאָר בְּנֵי הָאָדָם שֶׁאֵינָם בְּדַרְגַּת צַדִּיק? מַהוּ הַמּוֹדֵד לְהֵחָשֵׁב אָדָם ''גָּדוֹל'' לְנֶצַח נְצָחִים אֵצֶל בּוֹרֵא הָעוֹלָם? מַדּוּעַ דַּוְקָא הָאֱמוּנָה תִּקְבַּע אֶת מַדְרֵגַת בְּנֵי הָאָדָם, וְכִי עֹצֶם קְדֻשַּׁת הַתּוֹרָה פְּחוּתָה מִמִּצְוַת הָאֱמוּנָה? אֱמוּנָה הִיא דָּבָר מְסֻבָּךְ אוֹ פָּשׁוּט, מִצַּד אֶחָד הָאֱמוּנָה פְּשׁוּטָה וְהִנָּהּ צוֹעֶקֶת מִכָּל פִּנָּה לְהָעִיד עַל מִי שֶׁאָמַר וְהָיָה הָעוֹלָם, וּמֵאִידָךְ קָשֶׁה מְאֹד לִבְנֵי אָדָם לְיַשֵּׂם אֶת אֱמוּנָתָם בַּבּוֹרֵא, וְהָעֻבְדָּה הַמֶּחְדָּל הַגָּדוֹל בְּתוֹרָה וְיִרְאַת שָׁמַיִם?! מַהוּ הַחֵלֶק הַקָּשֶׁה בָּאֱמוּנָה שֶׁעָלָיו יֵשׁ לְהַשְׁקִיעַ בְּיוֹתֵר? מַהוּ גֶּדֶר הַתְּמִימוּת בה'? מַדּוּעַ גְּוָנֵי הַנִּסְיוֹנוֹת אֵצֶל בְּנֵי הָאָדָם אֵינָם שָׁוִים, יֵשׁ מִתְנַסִּים בְּנִסְיוֹנוֹת קָשִׁים וּמְסֻבָּכִים, וְיֵשׁ שֶׁלֹּא יִצְטָרְכוּ אֶלָּא לְנִסְיוֹנוֹת קַלִּים יוֹתֵר? מַה פֵּשֶׁר שְׁאֵלַת מֹשֶׁה ''לָמָּה הֲרֵעוֹתָ לָעָם הַזֶּה'', הֲלֹא כָּל יְסוֹד אֱמוּנָתֵנוּ מְחַיֵּב לְבִלְתִּי לְהַרְהֵר אַחַר הַנְהָגוֹת ה'? מַהוּ הַקֹּשִׁי שֶׁבְּהַשָּׂגַת הָאֱמוּנָה, הֲלֹא כָּל יִשְׂרָאֵל מַאֲמִינִים, וּמַה תְּבִיעָתָהּ בִּמְיֻחָד בְּיָמֵינוּ יוֹתֵר מִכָּל הַדּוֹרוֹת? הָכֵיצַד יִתָּכֵן שֶׁהָאָדָם רוֹאֶה נִסִּים וְהַשְׁגָּחָה, וּמְסֻגָּל עֲדַיִן לַחְטֹא, וְהַדֻּגְמָא לְכָךְ חֲטָאֵי דּוֹר הַמִּדְבָּר, וְעוֹד הַרְבֵּה כַּיּוֹצֵא בָּזֶה? מַה הֵם בְּדֶרֶךְ כְּלָל הַמַּצָּבִים שֶׁבָּהֶם הָאָדָם נָתוּן בְּיוֹתֵר לְסַכָּנַת מְעִידַת אֱמוּנָה? וּמָה הָעֵצָה לְכָךְ? אֵימָתַי מִבְחַן הָאֱמֶת שֶׁל אֱמוּנַת הָאָדָם? הַאִם יֵשׁ בְּכֹחַ נִסִּים לְהַחְזִיר בִּתְשׁוּבָה, וְאִם כֵּן מַדּוּעַ לֹא מְסַיְּעֵנוּ הַבּוֹרֵא לַחְזֹר בִּתְשׁוּבָה בְּכָךְ שֶׁיַּרְחִישׁ לָנוּ נִסִּים? שְׁאָלַנִי אַבְרֵךְ יְרֵא ה', מֶה עָלָיו לַחְשֹׁב לְתַקֵּן עַצְמוֹ בִּרְאוֹתוֹ זֶה שָׁנִים שֶׁהַיִּסּוּרִים פּוֹקְדִים אוֹתוֹ מֵעֵת לְעֵת וּמִפְּקִידָה לִפְקִידָה, וּבִפְרָט חֹלִי אִשְׁתּוֹ בְּאֹפֶן שֶׁמְּכַלֶּה אֶת מָמוֹנוֹ וְעוֹד, וְהֵיאַךְ לְהִתְיַחֵס לְכָךְ לְפִי כְּלָלֵי הָאֱמוּנָה? עד כַּמָּה לְהִשְׁתַּדֵּל בְּעִנְיְנֵי פַּרְנָסָה? מִמִּכְתָּב לַשּׁוֹאֵל הָאַלְמוֹנִי: מִמִּכְתָּב לַשּׁוֹאֵל הָאַלְמוֹנִי: הֵיאַךְ נִתָּן לְחַזֵּק אֶת אֱמוּנָתֵנוּ בְּחַכְמֵי יִשְׂרָאֵל לִרְאוֹתָם כְּאִישֵׁי הָאֱלֹקִים? קֹרַח מִין הָיָה - כּוֹפֵר בַּתּוֹרָה וּבְמֹשֶׁה רַבֵּנוּ (ירושלמי סנהדרין פרק חלק הלכה ח'), הֵיאַךְ יִסְתַּדֵּר עִנְיָן זֶה עִם מַה שֶּׁכָּתַב הרמב''ם בְּאִגֶּרֶת תֵּימָן שֶׁנִּכְנַס הקב''ה בְּעַרְבוּת עַל דּוֹר מְקַבְּלֵי הַתּוֹרָה וְזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם שֶׁלֹּא יוּכְלוּ לִטֹּל מֵהֶם אֶת אֱמוּנָתָם לְעוֹלָם? בַּמֶּה עִקַּר מִבְחֲנֵי הָאֱמוּנָה? הֵיאַךְ לָבוֹא לְהִתְפַּעֲלוּת מֵחָכְמָתוֹ יִתְבָּרַךְ? מַהוּ עִנְיַן הַנִּזְכָּר ברמב''ם שֶׁלְּעֻמַּת בְּנֵי הָאָדָם שֶׁמֻּשְׁגָּחִים בְּהַשְׁגָּחָה פְּרָטִית - יֶתֶר הַפְּרָטִים מֻשְׁגָּחִים בְּהַשְׁגָּחָה כְּלָלִית, מַהוּ עִנְיַן הַ''פְּרָטִית'' וְהַ''כְּלָלִית'' שֶׁבַּהַשְׁגָּחָה? הַמֻּשָּׂג ''בִּטָּחוֹן עַצְמִי'' הִנּוֹ חִיּוּבִי אוֹ שְׁלִילִי? מַה הֵם הַדְּרָכִים לְהַשִּׂיג אֶת אֱמוּנַת הַהַשְׁגָּחָה הַפְּרָטִית? נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר, לֹא תִּשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ, וַהֲרֵי הַתּוֹרָה נִתְּנָה לְכָל אָדָם וּבְכָל מַצָּב, דְּהַיְנוּ מִצְווֹת אֵלּוּ הִנָּם גַּם בְּמַצָּב שֶׁיָּרַד אָדָם לְחַיֶּיךָ וּלְפַרְנָסָתְךָ וְהֵרַע לְךָ מְאֹד, וְאַף שֶׁאַתָּה אָדָם פָּשׁוּט וְלֹא גָּדוֹל בְּמַדְרֵגוֹת מְחֻיָּב הִנְּךָ שֶׁלֹּא לִשְׂנֹאתוֹ וְלֹא לִקֹּם וְלֹא לִטֹּר לוֹ שִׂנְאָה, וּבְכֵן וְכִי מַלְאָכִים אֲנַחְנוּ שֶׁנּוּכַל לְקַיֵּם זֹאת? ניווט 1 2 … 15 הבא