תשובה מאהבה
אחד מפלאות חסדי השם יתברך היא כוחה ומעלתה של מצוות התשובה.
ולא זו בלבד שאם אדם שב בתשובה זוכה למחילה וסליחה, יש גם סוג ודרגה של תשובה שבה עוונות הופכין לו לזכויות. איך זוכים לזה?
על פי גמרא מסכת יומא דף פ"ו
ליקוטי מוהר"ן חלק ב' תורה מ"ח
צולם במודיעין אלול תשפ"ד 12/9/24
ואטסאפ (קבוצה שקטה) https://chat.whatsapp.com/LVSpLGQ55gVHN6CjppmVTa
טיק טוק https://www.tiktok.com/@erezmoshedoron?lang=he-IL
אור פנימי ברסלב orpnimi.co.il
תשובה מאהבה
ערב טוב לכולם שמח להיות פה היום אנחנו נדבר על מושג מאוד חדשני ומפתיע כמה שהוא חדשני ומפתיע הוא נמצא בעצם בדברי חזל תשובה מאהבה צריך להבין מה הכוונה בוא נקרא את המקור אחר כך נראה מה רבי נחמן אומר מה זה נוגע אלינו למעשה מקור הדברים בגמרא מסכת יומא דף פו מעניין שבעל הממרה בגמרא הוא בעצמו בעל תשובה זאת ממרה של רש לקיש אחד מגדולי ישראל שלפני שהיה מגדולי ישראל הוא היה עבריין כפשוטו שודד ראש השודדים זה ממרא של ראש ה שודדים שנהיה בעל תשובה והוא מספר לנו את הכוח של תשובה אמר אש לקיש גדולה תשובה שזדונות נעשות לו כשגגות שנאמר שובה ישראל עד השם אלוקיך כי כשלת בעונך מה הראייה לדבריו ישפה פסוק שובה ישראל הקדוש ברוך הוא אומר לנו תחזרו בתשובה כי כשלת בעוון אומרת הגמרא משהו פה לא מסתדר במילים כשלת בעוון העוון מזיד הוא כשאומרים עוון הכוונה מזיד מה זה מזיד שאדם עושה מעשה רע עושה עבירה הוא יודע מה הוא עושה הוא מתכוון לזה זה לא בטעות זה בכוונת זדון זה החומרה הכי גבוהה של מעשים רעים מזיד אז כתוב כאן בעונך וקרי לי מכשול כשלת בעונך מכשול וכאילו בן אדם התבלבל טעה לא שם לב אז מה זה כשלת בעונך א זה אומר אש לקיש אנחנו רואים פה רמז שמי שעושה תשובה שוב ישראל עד השם אלוקיך זדונות נעשות לו כשגגות בחשבון של השמיים כשמסתכלים על החשבון שלו בן אדם שחזר בתשובה הדברים שהוא עשה מתוך כוונת זדון שהם הדברים הכי חמורים פתאום מתהפך הדבר וזה נחשב לו כאילו שהוא עשה את זה בטעות בשגיאה בלי תשומת לב בשגגה שזה הרבה הרבה פחות חמור זאת אמירה אחת ראשונה של רש לקיש עכשיו הגמרא שואלת ואמר רש לקיש הרי רש לקיש בעצמו אמר משהו אחר לגבי תשובה גדולה תשובה שזדונות נעשות לו כזכויות שנאמר ובשוב רשע מרשעת ועשה משפט וצדקה עליהם הוא יחייה מי אמר שכאן מדובר על אחד ש זדונות נהפכים לזכויות קודם כל צריך להבין זה להגיד שאם אדם עשה מעשה מתוך כוונת זדון ומורידים את החומרה של העונש כאילו עשה בטעות בשגגה איך ש עוד אפשר להבין טוב הוא מתחרט נוריד לו את החומרה של המעשים אבל האמירה השנייה שאדם עשה זדונות עשה מעשים רעים במזיד לא שרק מורידים את חומרת המעשה זה מתהפך לגמרי ונחשב כזכות לא הבנתי בן אדם רצח מישהו התכוון לעשות את זה הוא עשה את זה ועשה תשובה ה מתחרט ישאר כוח כל הכבוד אולי נחשוב להקל בעונש נוריד לך קצת במעשר לא יודע לא נחשב לו ונרשם לו שהוא עכשיו הציל בן אדם ממוות מה קורה איך הגענו למקום הזה מה זה הסיפור הזה מאיפה רש לקיש לוקח את השאלה שני פסוקים שונים שואלת הגמרא איך זה מסתדר אמרת לי שמי שעושה תשובה אז זדונות נהפכים לגגות אחר כך אתה אומר בעצמך שזדונות נהפכים לזכויות איך זה הולך אומרת הגמרא לא קשיה כאן מאהבה כאן מראה אומרת הגמרא חידוש בעצם ישנם שני סוגים של תשובה תשובה מראה תשובה מאהבה אומר רשי כאן מאהבה השו מאהבה נעקר עוונו מתחילתו נסתכל רגע ונראה מה הוא לומד מהפסוק הוא הביא איזשהו פסוק לראיה בשוב רשע מרשתו ועשה משפט וצדקה עליהם הוא יחיה רשי אומר על כל מה שעשה ואף על העבירות יחייה הוא יקבל שכר הוא יקבל חיות הוא יקבל חיים הוא יקבל ברכה על מה עליהם עעל כל מה שעשה זה ככה עץ יוסף מסביר בען יעקב מה שמע שהחיות ישיג על כל מה שעשה ואף על העבירות דם לא כן תיבת עליהם מיותר מהמילה עליהם לומד רשי שהוא יקבל חיות גם על העבירות כאילו שהוא עשה מצווה ענף יוסף מסביר איך זה בדיוק עובד הסיפור הזה אנחנו עדיין בתמיהה גדולה איך זה יכול להיות וגם אנחנו מיד נגיע ל שאלה הכי משמעותית איך עושים את זה וואי זה עסק טוב אבל איך עושים את זה אבל לפני זה נראה מה אומר הענף יוסף כי האדם בעת חטאו בורא מלאך רע על ידי החטא ועולה ומקטרג עליו ככה חזל אומרים אדם עושה עבירה הוא בורא מקטרג כוח רוחני מכבל משחית שמקטר עליו רוצה לפגוע בו וכש עושה תשובה מאהבה זה רק בתשובה מאהבה עובד הדבר הזה הנה על ידי החרטה הגמורה בלבב שלם שמתחרט על החטא בזה נלקח מהמלאך ההוא כוח הרע השרש בו על ידי הווידוי דברים והקבלה בלב עלי הבא מקיים בזה מצוות עשה של תשובה ווידוי אז בעצם הוא עשה תשובה ע מתוך העבירה הוא עשה תשובה תשובה זה מצוות עשה ונתפס על ידי מצווה זו על ידי המצווה שהוא עשה שנקראת תשובה נתפס על ידי מצווה זו כוח הקדושה במלאך הזה במלאך שנעשה על ידי העבירה שלו העבירה שלו גרמה לו לעשות תשובה הקדושה של התשובה נתפסה במלאך הרע ונעשה קודש להשם המלאך הזה נעשה קודש להשם ועולה ונעשה עליו מליץ אחד ללמד עליו זכות הרי ממש הזכויות הזדונות נעשו זכויות שמזון העבירה נע עשה מצווה וקדושה ללמד זכות על האדם הזה טוב מאוד מעניין שיש כזה דבר בעולם איך עושים את הדבר הזה מה זה קשור אלינו מה זה קשור בכלל אז מה זה תשובה מיראה ומה זה תשובה מאהבה האמת שלפי המפרשים אי אפשר לקפוץ פתאום לשם זה נדיר שקופצים פתאום למדרגה הזאת תשובה מאירה בן אדם עושה חשבון אני מאמין שיש צדק בעולם יש דין יש דיין ואם עשיתי גם אני משהו לא קשורה אז בסוף עלול להגיע גם אליי הדין יש צדק יש משפט אז אני מפחד מהצדק ומפחד מהמשפט אני רוצה לעשות תשובה אני מתחרט על עצם המעשה למה אני מתחרט על המעשה כי אם אני לא אתחרט על ה מעה אני מבין שזה ייעלה לי ביוקר ולא מדובר רק במישור הרוחני כל אחד מאיתנו יש לו מעשים שהוא רואה שהמעשים האלה בסופו של דבר מביאים אליו בחזרה את הנזק שהוא לא חשב עליו אדם מדרדר לאלכוהול אדם מדרדר לסמים אדם מדרדר לכל מיני דברים שהוא עושה דברים שהם לא ראויים בסוף זה חוזר אליו אז בגלל שהוא רוצה לשמור על עצמו אפילו במישור הפשוט אדם אוכל יותר מדי אוכל אוכל לא בריא בכמויות עושה שטויות בסוף הוא רואה אני מפסיד מזה אני מפסיד מזה אז יש לו יראה אני לא רוצה להפסיד אני לא רוצה לאבד את החיים הטובים את בריאות הנפש את בריאות הגוף אדם פתאום מקבל איזה מחלה אומר טוב אני צריך לשמור על הבריאות ומה עד עכשיו לא היית צריך לשמור על הבריאות כן אבל אני רואה שיש דין אני רואה שיש תשלום חשבתי אני אעשה מה בא לי והכל בסדר זה יהיה בסדר עד מסתבר שלא יש פה יראה אז למה אני מתקן את עצמי כי אני לא רוצה להיפגע זה דבר טוב זה מצוין תשובה יראה מה זה תשובה מאהבה מה האהבה מי אוהב את מי ואנחנו אומרים שזה קפיצת מדרגה נחשב לו כזכויות רבנו נותן תשובה רבי נחמן נותן תשובה מאוד מפתיעה בליקוי מארן חלק ב תורה מח אפשר לפספס את זה אפשר לא לשים לב לזה אבל רבי נחמן אומר אני רוצה לגלות לכם את הדרך איך מגיעים לדבר הבלתי יאמן הזה לפסגה הזאת שמה שעשיתי אפילו אם חלילה כל החיים בן אדם עשה רק מעשים רעים מתוך כוונת זדון מתוך כוונה רעה יכול להיות שהוא יעשה תשובה ויצא ברווח גדול יש לנו סיפורים כאלה בגמרא אנחנו רואים הגמרא מספרת על רבי אלעזר בן דורדה שהיה חוטא שקוע בחטא בצורה הכי מנוולת הכי נמוכה קשה אפילו לחזור על איך שדיברו עליו איזה בן אדם מגושם שקוע בתאוות בלי גבול בלי סוף והוא החליט יום אחד התעורר לעשות תשובה ואז מה הוא עשה הלך לכל מיני צדיקים אמר להם אתם יכולים לעזור לי אמרו לו אתה גמור אף אחד לא יכול לעזור לך מה אתה לא יכול לעזור לי לא הגמרא משתמשת בלשון ציורית הלך להרים הלך לגבעות הלך לשמש הלך לשמיים הלך לארץ וכולם אמרו לו עד שנתפלל עליך נתפלל על עצמנו תן לנו לעזור לעצמנו כולם החזירו את זה אליו תדע לך אתה לבד אחראי על המעשים שלך אתה צריך לתקן את עצמך ואז אומרת הגמרא הניח ראשו בין ברכיו ובכה הבין שבאמת הוא היה במקום מאוד נמוך ושפל מרוב הצער שהיה לו על המעשים הרעים שלו נפטר מן העולם אומרת הגמרא יצאה בת קול ואמרה רבי אלעזר בן דוריה מזומן לחיי העולם הבא איך נהית רבי היית חתיכת עבריין שקוע בביצות של תאוות ועסקת כל החיים שלך רק למלא את התאוות שלך איך נהית רבי מי ישמח אותך לרבנות רבי אלעזר בן דורדה מה איתו מזומן לחיי עולם הבא אומר התוספות שם אקספרס לגן עדן שום זיכוים בדרך שום תיקונים שום שיפוצים שום ניקיונות ישר לגן עדן על מה מה הוא עשה הוא עשה עבירות מילא שולחים לו אז טוב אז אולי אין לו גיהנום אבל תשים אותו באיזה מקום בצד שיחכה לא יודע תחזיר אותו בגלגול שייעשה מצוות לא שמענו שהבן אדם הזה עשה המצוות אתה קורא לו גם רבי קודם כל השאלה הפשוטה למה אתה קורא לו רבי כי הנה ברגע זה הוא מלמד אותנו משהו שלא ידענו רבי יהודה הנשיא אומרת הגמרא שמע את הסיפור הזה ובכה אמר מה זה הדבר הזה יש קונה עולמו בשעה אחת איך הוא עשה את זה איך הוא קפץ לשם איך באמת תשובה מאהבה הוא הבין משהו שכנראה האדם הרגיל בשוטף לא כל כך פשוט שהוא יבין וברגע אחד הוא הפך את הכל לגמרי וכל זה הסיפור כל העוונות כל הזדונות לא היה לו סימן שאלה לא היה לו ספק ובלבול עשה את זה בכיף כל הזדונות התהפכו לו לזכויות אומר רבי נחמן תורה מח ליקוי מארן חלק ב' וראוי ללך עם מה שנאמר במאמר הזמרה לאלוקי בהודי דהיינו לבקש ולחפש למצוא בעצמו איזה זכות זה נקודה טובה זה המעט טוב שמוצא בעצמו ישמח ויחזק עצמו ואל יניח את מקומו אף אם נפל למה שנפל רחמנא ליצלן אף על פי כן יחזק עצמו במעט ד מעט טוב שמוצא בעצמו עדיין עד אשר יזכה לשוב על ידי זה להשם יתברך שימו לב וכל הזדונות יהיו נעשים זכויות לא בדקתי יתכן שהדבר הזה לא מופיע בשום מקום אחר בליקוטי מוהרן הנה רבי נחמן אומר כאילו על הדרך הוא מספר לך איזה המלצה כדאי לך ללמוד תורה מסוימת בליקוטי מוהרן וסתם שתדע כזה על הדרך אם לא שמת לב זאת הדרך שכל הזדונות נעשים לזכויות מה זה הדבר הזה זאת אומרת רבי נחמן אומר אני הולך להסביר לכם מה זה תשובה מאהבה פה בסיפור הזה ברגע הזה מה זה תשובה מאהבה מי אוהב את מי מה התגלה לי בוא נקרא עוד פעם מה רבי נחמן אומר ראוי ללכת מה זה ללכת לתפוס איזה עיקרון שאני מדבר עליו שזה ייה עיקרון מנחה בחיים שלך עם איזה עיקרון רוצה שתלך אמר תורה רפב בליקוטי מארן שגם רבי נחמן גם רבי נתן התלמיד שלו אומרים זה הדבר המרכזי שרבי נחמן גילה בעולם מה זה הדבר הזה לבקש ולחפש למצוא בעצמו איזה זכות ואיזה נקודה טובה ובזה המעט טוב שמוצא בעצמו ישמח ויחזק עצמו ואל יניח את מקומו אף אם נפל למה שנפל רחמנא ליצלן אף על פי כן חזק עצמו במעט ד מעט טוב שמוצא בעצמו עדיין עד אשר יזכה לשוב על ידי זה להשם יתברך קודם כל בתורה הזאת רבי נחמן אומר תדע לך זאת הדרך שאני מלמד עכשיו זאת הדרך לעשות תשובה לכאורה מה הבעיה לעשות תשובה אז כל אחד מאיתנו יודע שזה בעיה גדולה לעשות תשובה ואני מניח שאחרי פעם פעמיים שלוש 100 שבן אדם ניסה לעשות תשובה מה זה תשובה מאוד פשוט תסתכל על המעשים שלך תמצא את המעשים הרעים אם אתה צריך עזרה תשאל את אשתך תשאל חברים הם כבר יגידו לך איפה אתה מזייף הכל בסדר ופשוט תפסיק עם זה תתחרט תגיד סליחה אם פגעת בבן אדם תגיד סליחה לבן אדם פגעת בדברים שבינך לבין הקדוש ברוך הוא תבקש סליחה מהקדוש ברוך הוא זה נקרא תשובה ותמשיך הלאה נכון זה תשובה מה הבעיה מה הבעייה ש שכל אחד מאיתנו עשה את זה ניסה לעשות את זה והרגיש תשמע האמת זה לא עובד למה זה לא עובד הבנתי שאני כועס וזה לא לעניין והחלטתי להפסיק עם זה אני מצטער אמרתי למי שפגעתי בו שאני מצטער אמרתי לקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם אני מודה שפגעתי באנשים על ידי הכעס שלי אני מבקש סליחה קיימתי מצוות תשובה כן הוא קיים אבל חמש דקות אחרי זה או גג חודש אחרי זה חוזר לאותה נקודה אז מה בן אדם אומר לעצמו תשמע תשובה זה לא בשבילי ניסיתי ניסיתי להפסיק עם האישון עם האכילה עם ההסתכלות הלא נכונה עם הכס עם כל מיני חיפוים עם שקרים קטנים שקרים גדולים הסתכלות איפ שלא צריך באינטרנט ניסיתי לפעמים הצלחתי לפעמים נכשלתי בגדול זה לא עולה יפה אז כשאומרים לי הגיע אלול והזמן לעשות תשובה אז בן אדם אומר עזוב שחרר אותי מזה זה יפה בשביל דרשות בבית כנסת זה טוב אבל בתכלס אני מכיר את עצמי אני לא יכול להשתנות ניסיתי עזוב שחרר אותי מהדבר הזה זה התגובה הרגילה שיש לנו למושג הזה של תשובה רבי נחמן יש לו הרבה מה להגיד על העניין הזה אבל כאן בתורה הזמרה הוא אומר משהו מאוד מסוים אומר תראה אני רוצה להגיד לך מה בעצם קורה כשאומרים לך יש בך חלקים שליליים אתה מסתכל עליהם מה קורה כשבן אדם מסתכל על הדברים הלא טובים שלו אנחנו לא אוהבים לראות את זה זה לא נעים לא נעים כשמישהו אומר לי תשמע איך אתה מתנהג בפרט אם זה מישהו קרוב מה אתה עושה לא נעים אם בן אדם מסתכל על עצמו בריא ואומר תגיד איך אתה מתנהג ככה למה אתה עושה ככה אנחנו דיפים לא לראות את זה זה לא נעים למה זה לא נעים תראו איזה נקודה מעניינת בהסתכלות זה לא נעים לראות את המעשים הרעים שלי מרוב שאני רוצה להיות טוב אני רוצה להיות טוב ואני רוצה שיחשבו שאני טוב אז אני לא רוצה לראות שאני רע ואני לא רוצה שיחשבו שאני רע אז שאני מסתכל על החלקים הרעים שלי זה פוגע לי בהרגשה שאני שווה משהו הנה האמת הנה האמת תסתכל על האמת בפנים לא רוצה להסתכל על האמת בפנים למה כי אני רוצה להיות טוב לא רוצה להסתכל על זה שאני רע אומר רבי נחמן בוא אני אגיד לך סוד באמת אם אתה מסתכל רק על הרע רק על השלילי מאיפה יהיה לך כוח להשתנות אתה מתחבר עם זה אתה מזדהה עם זה אתה מרגיש שזה מה שאתה הנה האמת עליך אז מי הוא זה שייעשה את השינוי אני רואה את עצמי בראי אני אומר לעצמי תשמע תראה איזה פרצוף יש לך תראה איך אתה מתנהג ואז אתה לא רוצה להסתכל על זה יותר בתורה האחרונה שרבי נחמן אמר בימי חייו תורה הכי ארוכה הוא אמר אותה במצב שהוא כמעט עמד למות ימים ספורים לפני פטירתו תורה ח בליקוטי מארן חלק ב' רבי נחמן אומר דבר מאוד חשוב אף על פי שזה מצווה גדולה להוכיח מצווה מן התורה הוכח תוכיח את עמיתך זה דבר חשוב להגיד למי שאני רואה שהוא עושה משהו לא טוב להעיר את תשומת ליבו טוב אנחנו אוהבים לעשות את זה נכון איזה כיף זה להגיד למישהו תשמע למה אתה עושה את זה תפסיק עם זה בפרט לאנשים קרובים לילדים לאישה לבעל מה אתה עושה איך אתה מתנהג רבי נחמן אומר באמת זה מצווה גדולה אבל אם אתה לא יודע איך לבצע את המצווה עדיף שלא תבצע אותה בכלל כי אם אתה תבצע אותה בצורה לא נכונה במקום לעזור לבן אדם אתה תהרוג את הבן אדם וזה לא יחשב לך למצווה זה יחשב לך לעבירה וזה גם אומר רבי נחמן הרי זה כתוב בפסוק לא שמענו סגנון כזה בפסוקים אחרים הוכח תוכיח את אמיתך מה המשך הפסוק ולא תיסע עליו חטא לא שמענו שאומרים לך א תשמור שבת ותיזהרו יקרה מזה נזק תשמור שבת תניח תפילין תתפלל במצוה תוכחה אומרים לך תעשה את המצווה יזהר שזה לא יהיה עבירה לא תיסע עליו חטא למה כי אם אני אומר לשני שהוא לא בסדר ואני אומר לו את זה בצורה שאני מסתכל עליו מלמעלה אני מרגיש את עצמי יותר טוב אני שם לו את זה בפרצוף והוא מתבאס מזה ונחלש מזה אז מה עשיתי קידמתי אותו כמה אנשים השתנו על ידי שאמרו להם את האמת בפרצוף אנחנו השתנינו מישהו פה השתנה כשאמרו לו את האמת בפרצוף רק התבאסנו ואמרנו עזוב אני לא רוצה לשמוע ונהיינו חמוצים ואיבדנו את הכוחות ככה רבי נחמן אומר שם להוכיח בצורה נכונה זה סגנון אחר לגמרי איזה סגנון אותו דבר כאן רבי נחמן אומר לעשות תשובה להשתנות להשתפר זה סגנון אחר לגמרי מה הסגנון אם אתה מסתכל על הרע אתה נחלש אתה מתעצב אתה מתייאש ואה לכן גם לא בא לך להסתכל על זה וגם לא בא לך שאחרים יראו לך את זה אומר רבי נחמן בוא נלך לכיוון אחר אתה רוצה לעשות תשובה אתה רוצה להשתנות להיפטר מהרע אני אתן לך עצה מפתיעה תסתכל על הטוב מה קשור אני רוצה להיפטר מהרע אני סתכל על הטוב ברור קודם כל המציאות מוכיחה הסתכלת על הרע זה עזר לך להשתנות לא ממש תסתכל על הטוב תחפש את הטוב תתחבר לטוב תאמין בטוב ואז הרע יקבל פרופורציה בתור איזה כאילו א יש לי פה איזה לכלוך אם אומרים לבן אדם אתה שקרן אם אני שקרן אז מי הוא זה שיפסיק להיות שקרן הרי אני השקרן אני מזדהה עם זה אבם אומר לן אדם אתה כזה בן אדם אמיתי לא מתאים לך השקר הזה אה אני בן אדם אמיתי השקר הזה לא מתאים לי אז יש לי פה לכלוך אני מזיז אותו אבל אם אומר לי אתה מלוכלך אם אני מלוכלך אתה יודע מה אז אני מלוכלך כמו שאומרים לילד אתה ילד רע אני ילד רע אין בעיה אני ילד רע אין בעיה אני לוקח את זה בשתי ידיים אתה כזה ילד טוב אתה כזה ילד מתוק אתה כזה ילד מיוחד איך בא לנו שיגידו לנו את זה ולא מתאים לך הנקודה הזאתי פה ש שיש פה משהו שצריך לתקן אה אני טוב אם אני טוב אני יכול להתנקות מהרע זה תורת רפב בליקוי מארן רבי נחמן אומר זה הדרך לעשות תשובה וזה הדרך לעשות תשובה מאהבה תכף נראה מה קשור כאן האהבה לעניין הזה רבי נחמן אומר תסתכל על הטוב תחפש את הטוב תזדהה עם הטוב ואף על פי שנפל למה שנפל יחזק את עצמו במעט ד מעט טוב שמוצא בעצמו אדם עדין יש בי קצת טוב קצת קצת קצת קצת טוב זה עדיין זה מה שאני יש בי הרבה רע אז אני מאוד מלוכלך אבל זה חיצוני אומר שלמה המלך בשיר השירים אל תראוני שאני שחרחורת למה שאין השחרות משלי אם אני נראה שחור זה רק שיזוף זה לא שחרות פנימית זה דבר חיצוני ולכן אומר רבי נחמן תחפש את הטוב תתבונן בטוב ובתורה חט חלק ב' רבי נחמן אומר רגע תוכחה לא ראוייה הבנו מה זה אנחנו מכירים את זה מה זה תוכחה לא ראוייה אנחנו לא רוצים שיגידו לנו את זה ורבי נחמן אומר אני מציע לך גם לא להגיד את זה לאחרים תעשה את זה לא נכון במקום לחזק אתה תחליש ראית כבר איך זה עובד עם אשתך עם בעלך עם הילדים אז רגע אז איך כן רבי נחמן מפנה אותנו לדוגמה ש משה רבנו מוכיח את עם ישראל רבי נחמן אומר משה רבנו הוכיח את עם ישראל בתוכחה הראויה רבי נחמן אומר שם דבר מאוד מפתיע תוכחה הראויה זה לא מה אתה אומר אלא מה הניגון של מה שאתה אומר אם אתה בא עם ניגון של אהבה יש לך עין טובה אתה באמת מאמין בבן אדם השני שזה באמת משהו חיצוני אתה לא חושב שהוא שקרן אתה חושב אתה מאמין שהוא איש אמת ואתה מתפלא איך יש לך פה כזה לכלוך מה זה לא מתאים לך הוא ישר ירצה לנקות את זה זה לא במה שאתה אומר זה באיך שאתה אומר אנחנו יכולים להגיד מילים נעימות בטון קטלני החי ורעי החי ורע ככה אתה מדבר לאח שלך אתה מסתכל עליה מלמעלה את אתה מראה לי בפרצוף שאני אקום לא רוצה לשמוע את זה לפעמים אתה יכול להגיד משהו שהטקסט הוא לא קל אבל הוא טעון בעין טוב ההסתכלות טובה זה עובד הדוגמה שרבי נחמן נותן שם בתורה חט בחלק ב' היא מאוד מפתיעה משה רבנו הוכיח את עם ישראל מה הטקסט אתם חטאתם חטאה גדולה נו איפה התוכחה הראויה פה זה זה נשמע משהו ידידותי זה נשמע משהו מעודד אומר רבי נחמן תלוי בטון למדנו את התורה הזאת עם כמה חברים פתאום אחד הביא הברקה הוא ממש אמר את המילים האלה בטון אחר וכולנו היינו פשוט בהלם איך אפשר לשנות את כל המשמעות ולקבל עידוד מהטקסט הזה אתם חטאתם חטאה גדולה בשינוי הצליל איך הוא אמר את זה אתם חטאתם חטאה גדולה אחד כמוך כזה קדוש כזה מדהים עשה כזה דבר לא מתאים אתם זה מה שהקדוש ברוך הוא אומר לאדם הראשון היקה אפשר להגיד את זה קשה איפה אתה מה קורה איתך במילה הק יש גם למה אתה לא במקום יש לך מקום טוב יש לך מקום נפלא יש לך מקום רצוי איפה אתה בוא תחור למקום שלך זה צליל הצליל הזה מבטא את מה שאני מרגיש שם בתורה חט חלק ב רבנו מדבר על איך אדם מתייחס לחבר לזולת תוכחה פה רבי נחמן נכנס לשורש תתייחס ככה גם לעצמך תסתכל בעין טובה גם על עצמך נכון יש בך טוב ורע אתה רוצה לסלק את הרע כמה שתסתלק תסתכל עליו יותר את אתה תזדהה איתו יותר ותתייחס טובים יש לי מעשים רעים מי החליט ש המעשים הרעים זה הפרצוף האמיתי שלי רבי נחמן אומר יש תורה יש חזל שאומרים לך בצורה הכי מפורשת יהודי זה הדבר הכי קדוש וכל מה שהוא עושה השורש שלו זה קדוש אם עשית משהו רע התבלבלת טעית שגית לא בגלל המהות שלך המהות שלך היא קדושה תאמין בזה אתה רוצה להאמין בזה תתחיל לחפש מעשים טובים הרי אם אתה באמת כזה גרוע כמו שהיצר ה רוצה להראות לך אז איך עשית מעשים טובים חזל אומרים משפט מאוד מעניין כמה תמוהים מעשיהם של אומה זו לא יודע מי אומר את זה אולי הגויים אומרים את זה או שבשמיים אומרים את זה איזה מוזרים היהודים ככה המדרש אומר איזה מוזרים היהודים מה מוזר כמה תמוהים מעשיהם של אומה זו נטבעו לעגל ונתנו נטבעו למשכן ונתנו בתרגום לעברית מישהו דופק בדלת סליחה אדוני אנחנו אוספים כסף אנחנו עושים פה מדורה שורפים את הילדים של השכונה אתה רוצה לתרום לעבודה זרה אנחנו עושים את זה אין בעיה בכיף טוב הבנו מי אתה אחרי 10 דקות בא מישהו דופק בדלת סליחה אדוני תודה רבה אנחנו אוספים פה כסף לקנות תהילים ומתק לילדים שיגידו תהילים שיצליחו להתחזק ביראת שמיים אין בעיה תגיד לי מי אתה מה קורה איתך עם ישראל אמרו להם תנו להגל תנו זהב לעגל קח זהב תנו כסף למשכן קח כסף מה מוזר בזה מה מה לא מסתדר בזה ברוך אתה אדוני אלוהנו מלך העולם שהכל נהיה בדברו אמן יש לך מעשים רעים יש לך מעשים טובים מי אתה מי מחליט מי אני אני מי אמר מעשים טובים אבל יש גם מעשים רעים זה לא אני אז מה זה טעות בלבול יצר שיגעון חוסר ישוב הדעת זה ההסבר אולי תגיד הפוך עשיתי מ טובים כי לא נעים לי מעשים הרעים זה אני באמת אין בעיה אתה יכול להאמין בזה זה בחירה חופשית רבי נחמן אומר אתה רוצה להתנקות מהרע תסתכל על הטוב ותבין שזה אתה תזדהה איתו ושם משם אתה תמצא כוח לעשות תשובה מאהבה מה קשור באהבה בוא ננסה לדבר שנייה על העניין של האהבה חזל אומרים כשם מדברים על תשובה הם אומרים ככה מדרש רבא שיר השירים אמר הקדוש ברוך הוא לישראל בני פיתחו לי פתח אחד של תשובה כחודה של מחת ואני פותח לכם פתחים שיהיו עגלות וכרוניות נכנסות בו מה שמענו שמענו ככה הקדוש ברוך הוא אומר אתה תביא קצת אני אעשה מזה סיפור אתה תביא קצת כמה קצת חודו של מחת זה לא כלום זה פחות מכלום זה זה כלום שבלום זה לא נראה בכלל כן אבל שנייה אם זה כל מה שיש לי להביא אבל מה מה עם כל העבירות הקדוש ברוך הוא אומר רבי נחמן אומר תראו מה כתוב בפסוק לא הביט אבן ביעקב ולא ראה עמל בישראל הקדוש ברוך הוא רו להסתכל על הטוב הוא אומר בוא נעשה עניין מהטוב בוא תתחבר עם הטוב כן אבל הוא מועט הוא כל כך מועט ולעומת המועט הזה יש ים של דברים שנייה תביא את המעט הזה תפתח תחשיב אותו רבי נחמן מלביש את כל זה בפסוק בתהילים ועוד מעט ואין רשע תסתכל על עצמך וגם אם אתה מוצא מעט ולפי חזל כחודו של מחת ששם בנקודה הזאת אתה לא רשע שם אתה צדיק שם עשית מעשה טוב והשם הזה יכול להיות גם סמוך למשהו שלילי שעשית רצית לכעוס וכעסתה שם בתוך הכסת שתי שניות על השעון אמרת לעצמך בלב זה הולך להיגמר רע אתה הולך לפגוע אתה גם הולך להיפגע אל תעשה את זה ועשית את זה כמה זמן לקח למחשבה הזאת לעבור לי בלב שתי שניות וכעסתי אבל חשבתי אותה גם זה חודו של מחת גם זה מעט מעט זה ממש מעט מעט מעט רבי נחמן אומר ועוד מעט ואין רשע תחפש את המעט שבו אתה טוב טוב אמיתי ואז מה ואין רשע תראה את הטוב תדע ש זה אתה תתחבר תקבל כוח ואז אתה תוכל להיפטר מהרע אז מה זה הפתח הזה אנחנו מאמינים שכל מצווה שוקלת הרבה וכל עבירה גם שוקלת לו עלינו אבל אנחנו חושבים שאנחנו מסתכלים על החשבון הכללי שלנו עכשיו אלול מה זה אלול אלול זה בארמית חיפוס כמו שכתוב במרגלים ויהללו ניית הרעה שחיפשו אני מה אני מחפש אני מחפש לכאורה מה אני מחפש את הדברים השליליים שעשיתי כדי לעשות עליהם תשובה נכון זה אלול אני מחפש את הדברים השליליים אבל באמת אם אני אסתכל רק על הדברים השליליים כמו שאמרנו זה לא עובד כי אני מזדהה עם זה אני מתייאש מזה אני נשבר מזה רבנו אומר תחפש את העוד מעט ואיין רשה תחפש את הטוב ותת תן לזה משקל מה אומר המשקל הזה זה אני זה מה שאני אני מאמין בזה ועוד מעט ואיין רשע והתבוננת על מקומו ואיננו אם אני אתחבר לטוב הרע ייעלם זה הכוח שלי זה מהמהלך מפתיע מה קשור כאן אהבה רבי נחמן אמר ראינו בתורה מח חלק ב' שהדבר הזה שאמרתי לך זה הדרך לתשובה מאהבה למה זה מאהבה כי מה אני בעצם אומר הרמבם אומר ככה כשבן אדם מסתכל על החשבון שלו הוא רואה מצוות הוא רואה עבירות אז נגיד שהוא רואה מספרים 200 אלף עבירות שתי מצוות נגיד שזה מה שהוא רואה מדובר פה על בן אדם ברמה רוחנית גבוהה שמוכן בכלל להסתכל על עצמו אנחנו אנו סתכל על עצמנו אז זו בוא נשחרר נמשיך הלאה נגיד בן אדם שמסתכל על עצמו וזה מה שהוא מוצא אומר הרמבם פסק הלכה מעניין מה שאתה רואה זה לא המציאות אף פעם אדם אומר הרמבם פוסק להלכה בהלכות דעות צריך להסתכל על עצמו תמיד כאילו חציו חייב חציו זכאי ואייך זה יכול להיות שואל הרמבם אם הוא עשה הרבה יותר עבירות מאשר מצוות איך הוא יכול לחשוב שהוא חצי חצי או להפך אם הוא עשה הרבה מצוות הוא צדיק גדול יש לו איזה שתי עבירות איך הוא יכול לחשוב שהוא חצי חצי אומר הרמבם אתה אף פעם לא יודע את החשבון אתה יודע למה אתה לא יודע את החשבון אתה יודע מספרים אתה יודע כמויות אבל אתה לא יודע איכויות יכול להיות שעשית דבר טוב קטן ששוקל המון ועשית הרבה דברים רעים שלא שוקלים כל כך הרבה יכול להיות גם הפוך שעשית דבר אחד שלילי והוא חמור ולכן המצוות שלך מתאיינת עם זה לכן תסתכל תמיד על עצמך חצי חצי למה חצי חצי מה תמיד חצי חצי איזה מן הסתכלות זאת תראו איזה דבר יפה כשמסתכלים על עצמנו חצי חצי אז מה שקורה זה ככה אם הבן אדם אומר לפי החשבון שלי אני רשע מה יקרה באותו רגע מתייאש אני ממילא רשע אני ממילא אני ממילא עקום אני ממילא עושה דברים לא בכיוון אז מה אכפת מה משנה עכשיו שאני אעשה איזה מצווה או אני הלך להתפלל א אני אשמור את העיניים אני מדבר יפה לילדים אני למה זה משנה אני ממילא רואה את התמונה בכללי אומר הרמבם לא אסור חצי חצי זאת אומרת אם תסתכל אם תראה את הרע בתור הדבר המרכזי אומר הרמבם אתה תתייאש אז אתה לא יודע אתה לא יודע כמה שוקל הטוב מצד שני אחד שמסתכל על עצמו ונגיד שיש כזה בן אדם שרואה שהרוב אצלו זה טוב אומר הרמבם תיזהר תסתכל על עצמך חצי חצי זה לא כך הסיפור שלנו למה כי אם אתה תחשוב שאתה צדיק ותגיד העבירות שלי זה שטויות בקטנה אתה תיכנס לגאווה ויכול להות שאתה מחשבן לא נכון אז זה לא כך מתאים לנו רבי נחמן אומר אתה מורגל לא להסתכל על כלום כי אתה מפחד לראות את האמת במרכאות שבעצם אתה חתיכת בן אדם על הפנים אז אתה לא רוצה להסתכל על זה כי כבר אשתך אמרה לך ובעלך אמר לך והילדים אמרו והשכנים אמרו והבוס אמר ואמרת לעצמך אז אתה לא רוצה סתכל אומר רבי נחמן שנייה תתחיל להסתכל על עצמך אל תפחד אבל אני אגיד לך מה אתה מחפש אתה מחפש את הטוב הרע אנחנו יודעים שהוא קיים תראה את הטוב תתחבר אליו ותעשה תשובה מאהבה למה תשובה מאהבה כי אם אתה תראה שהקדוש ברוך הוא מספיק לו ושמח לו וטוב לו בקצת טוב שאתה עושה מה זה אומר זה אומר כמה הוא אוהב אותך כמה הוא מייקר אותך כמה הוא מבין אותך אנחנו אומרים בתפילות בסליחות כי הוא ידע יצרנו זכור כי עפר אנחנו הוא יודע שאני טוב הוא ברא אותי טוב הוא ברא אותי קדוש והוא יודע כמה קשה לי לעשות דבר טוב הכי קטן והוא יודע כמה פיתויים וכמה בלבולים וכמה יצרים וכמה דברים מקיפים אותי ותוקפים אותי הוא מלמד עלי זכות כמה הוא אוהב אותי כמה הוא מסתכל עליי בעין טובה הגמרא אומרת תראו עוד פעם את היחס אנחנו נגיד את זה בערב יום כיפורים אומרים את הפסוק הזה אם יש עליו מלאך מליץ אחד מני אל פדעהו מצאתי כופר פדעהו מרדת שחת מצאתי כופר אומרת הגמרא אם יש לבן אדם הרבה מקטרגים אבל יש עליו לא משנה כמה מקטרגים יש עליו מלאך מליץ אחד מה זה מאיפה נוצרים המלאכים המליצה מה המצוות שלי מהמעשים הטובים שלי נוצר מלאך מליץ מלאך מליץ אחד מני אל אחד מול אל שהוא אומר הנה אני מה זה הנה אני יש בבן אדם הזה שאני מייצג אותו אני מליץ אני מלמד עליו זכות שהוא עשה אותי אני הוא עשה מצוות הוא עשה מעשה טוב אומרת הגמרא אם יש עליו מלאך מליץ אחד מני אל זה מספיק פדעהו מרדת שחר מצאתי כופר אומרת הגמרא לא זה לא בדיוק אל זה מיליון כי זה מיני אלף יש שם חשבון שלם שזה אחד מול מיליון מה ככה הקדוש ברוך הוא אוהב אותי יבוא אחד קטנצ'יק כזה ויגיד טוב הבן אדם הזה נתן איזה 10 אגורות צדקה אבל תראה את המעשים שלו ומיליונים ש זה מכריע את הכף כמה חשוב בעיני הקדוש ברוך הוא כל דבר קטן טוב שלנו אמנם נוצרת פה בעיה בסיפור הזה אם אנחנו כאלה שווים ואם כל דבר קטן שאנחנו עושים שווה כל כך הרבה ואנחנו סך הכל עושים הרבה מצוות אז לפי זה היה צריך שלשום יהודי לא יהיה שום צרות דהו מרדת ש אחת מצאתי כופר המתקת הדינים ביטול הצרות איין גזרות זה לא המציאות אז יש פה שאלה למה זה לא נראה במציאות יש לכל אחד לכל יהודי חזל אומרים ריקנים שבך מלאים מצוות כרימון אז אם מלאים צוות כרימון אז בטח יש אחד מול 1000 ויש אחד מול מיליון ויש רימון מול כמה אז למה זה לא נראה לעין אז לא מצאתי תשובה כתובה לזה אבל הלה בדעתי רעיון שזה קשור זמרא מגיע הבית דין של מעלה איזה מלאך קטנצ'יק ואומר סלחו לי שאני בכלל פותח את הפה אבל הבן אדם הזה שאתם כל כך מקטרגים עליו ועשה את כל המעשים הרעים לא מתווכח עם שום דבר אבל תראו הבן אדם נתן 10 אגורות נכון שזה נשאר לו עודף הוא לא שם לב הוא שם את זה בלי חשק אבל לא משנה נתן 10 אגורות לצדקה מה את אתם יודעים מה זה שווה ואז הבית דין זה זה המצאה שלי מה שאמרתי עכשיו מה שאני להגיד עכשיו זה לא כתוב אבל נראה לי שיכול להיות שזה הפירוש הבית דין באים אליי אומרים לי תגיד מה אתה חושב הע הגורות שלך יותר מייצג אותך ממיליון עבירות מה אתה אומר ולצערנו אם ישאלו אותי אני אגיד אנחנו נגיד מצוי שאנחנו נענה זה לא מייצג אותי מייצג אותי זה הרע אז אנחנו צריכים לפי תורה רפב להתאמן בלה אמין בטוב אם אני אתאמן בלה אמין בטוב אז גם למלאך הקטן הזה יהיה משקל ואומר רבי נתן שם עוד דבר אם הזכרנו את המלאך הזה יבואו המקטרגים בבית הדין הזה ככה אומר רבי נתן בליקוטי הלכות ויגידו מי סופר אותך מה זה משנה תראה כמה עבירות הוא עשה אומר להם המלאך הקטן ככה אומר רבי נתן נכון הוא עשה אבל הוא עשה גם אותי אבל אומר לו אתה ואתה אחד מול מיליון אז מה מה אתה שוקל אז אומר להם המלאך אני אגיד לכם מה אני שוקל כדי לעשות אותי הוא היה צריך להתגבר על מיליון כמוכם תאוות מידות רעות הרגלים יאוש עצבו דיכאון מתח וויכוחים שלום בית כל הדבר העבירות שהוא עשה זה מהדברים שעברו עליו יצרים קשיים עבר עליו אז אם אחרי כל זה הוא וד עשה איזה מצווה הוא עשה תי למרות מה שאתם עשיתם לו אז ממילא אני שוקל יותר מכם כי הוא היה צריך להתגבר עליכם כדי לייצר אותי וכל הפלפולים האלה הם לא סתם פלפולי דיונים פילוסופים על הטוב והרע ש בבן אדם רבי נחמן אומר אם אתה תאמין בטוב ותהה עם הטוב גיד זה אני אפילו שזה מועט אפילו שזה מעט ועוד מעט ואיין רשע זה אני זה יתן לך כוח בקלות לעשות תשובה מאהבה מה הקדוש ברוך הוא כל כך מחשיב אותי פיתחו לי פתח כחודו של מחת היצר אומר לבן אדם רק אם אתה תהיה מושלם לא תעשה שום חטא תעשה רק מצוות והכל תעשה מצויין פיקס כמו שצריך נדבר איתך עשית עבירות עשית שטויות עשית שגיעות אתה פסול לא זה לא מה שהקדוש ברוך הוא אומר פתחו לי פתח כחודו של מחת חזל אומרים עוד דבר מעניין בהקשר הזה לא ניתנה תורה למלאכי השרת ברור שלא ניתנה תורה למלאכי השרת מה אתה בא להגיד התורה לא ניתנה ליצורים מושלמים היא ניתנה ליצורים חסרי שלמות הקדוש ברוך הוא לא מתפלא ומתפעל איך העזת לא להיות מושלם איך אתה עושה טעויות כאלה איך אני עושה טעויות כאלה אני בן אדם מבולבל ואני בדור מבולבל ועוברים עליי דברים לא פשוטים רבי חים טל כותב לפני כ-500 שנה תלמיד של האריזל בדורות הללו אומר רבי חיים ויטל מעשה קטן א עכשיו דיברנו על מעשה קטן בלי לתת לו תאריך עכשיו אומר רבי חיים וטל לפני 500 שנה מעשה קטן עם תאריך בזמננו אומר רבי חיים וטאל נחשב כמו עבודות השם עצומות של צדיקים נוראים בדורות הקדמונים אומר החידה לפני כ-300 שנה תלמיד חבר של אור החיים הקדוש ואם רבי חיים ויטל אמר את זה בתקופתו אנחנו אומר חידה צריכים להגיד קל וחומר בין בנו של כו וחומר שמה שעשיתי מילימטר תנועה לכיוון הקדושה בדור הזה במצב הזה אומר רבי אחידה לפני כ-300 שנה לפני האינטרנט לפני כל הבלאגן לפני כל ה אז אומר החיד אז וודאי שזה שוקל המון העבודה שלי אומר רבי נחמן תחפש את זה ותאמין בזה למרות שנראה לך שרה שוקל יותר ואם אני מרגיש שהקדוש ברוך הוא אוהב אותי אז מה קורה לי אני גם אוהב אותו מה אתה כל כך אוהב אותי חשבתי שאתה מחפש אותי בסיבוב חשבתי שאתה נמצא כמו שוטר תנועה מעבר לסיבוב והנה אתה הולך להביא לי דוח של אל שקל שאין לי שקל מהם ככה צירו לי אותך שאתה מחפש אותי איפה אני עושה טעויות ושגיאות ואתה תראה לי מה זה רגע זה לא ככה חודו של מחת זה מה שאתה אומר גם הקצת טוב שווה הרבה והצדיקים שלך אומרים שזה שווה הרבה מאוד וזה מה שאני באמת רגע אתה כל כך אוהב אותי את באמת מכבד את זה ורגע הרע זה לא אני באמת זה רק איזה קליפה זה לכלוך על הבגד אל תראו שאני שחרחורת שפתני השמש שחרות אינה משלי מה כך אתה אוהב אותי אז גם אני אוהב אותך אז אתה לא נגדי אתה בעצם בעדי אם אתה בעדי אני אוהב אותך ואם אני אוהב אותך אז אני עושה תשובה בסגנון אחר אני לא מתחרט על המעשים שעשיתי כי אם אני אעשה רע אני אחטוף אני מתחרת על המעשים שעשיתי כלפי מי שאוהב אותי איך עשיתי לך כזה דבר אני זוכר פעם הייתי לפני שנים בציון של רבי נחמן באומן ואמרתי משפט של תשובה על איזשהו מעשה אמרתי את המשפט הבא איך עשיתי דבר כזה פתאום כאילו משמיים כניסו לי לראש להוסיף עוד מילה איך עשיתי את הדבר זה לך פתאום קלטתי שביך עשיתי את הדבר הזה יש גם הרבה גאווה אני עשיתי דבר כזה איזה בושה עזוב אתה יודע מה אם אני עושה כאלה מעשים אז כנראה אני באמת רשע אבל באמת כשאמרתי איך עשיתי דבר הזה לך אתה כל כך מטיב איתי אתה כל כך אוהב אותי אתה כל כך משפיע לי טובות אתה כל כך רחמן יש ספר של הרמקול דבורה מתאים ללמוד אותו באלול 13 מידות של רחמים 13 סוגים של רחמים שהקדוש ברוך הוא מרחם עלינו מפה מפה מפה מפה מה עד כדי כך וואי לא ידעתי צר לי שעשיתי משהו נגד רצונו של מי שאוהב אותי כל כך תשובה מאהבה אומר רבי נתן בליקוטי הלכות שגם אדם הראשון שזה בעצם החטא הראשון של האנושות הוא חטא עשה חטא נכשל בגלל שהוא לא האמין שהקדוש ברוך הוא אוהב אותו זה הסיפור בוא נראה מה רבי נתן אומר לקותי הלכות פיקדון ה סעיף ז כי אם היה אדם מאמין בעצמו שנשמתו גבוהה מאוד מאוד כי אפילו שלפחות מישראל גבוה מאוד ובו תלוים כל העולמות עליונים ותחתונים בוודאי לא היה עובר שום עבירה ולא היה פוגם שום פגם אני כזה חשוב אני כזה יקר אני כזה טוב לא מתאים לי מה זה שייך אליי מה זה קשור אלי הדברים האלה בכלל איך בן אדם איך אדם הראשון איבד את האמונה שהקדוש ברוך הוא לצידו באמת זה ברור שזה מתחיל מהנחש בוא נראה איפה זה מתחיל כל הסיפור הזה הסיפור הזה שבו בן אדם השתכנע שהקדוש ברוך הוא מחפש אותו נגדו וגם שונא אותו אני עכשיו הולך לבקש סליחה ממי ששונא אותי למה אני יכול לבקש סליחה ממי שאוהב אותי כי אני יודע שהוא אוהב אותי הוא יקבל אותי באהבה אבל מי ששונא אותי בוא נראה את הסיפור רשי אומר שהנחש אומר לחווה לאכול מעץ הדעת והוא מסביר לה את יודעת למה הוא לא נותן לכם לאכול מעץ הדעת בגלל שהוא שונא אותכם עץ הדעת זה דבר מדהים מתוק מרגש טוב מועיל נחמד למה הוא לא רוצה לתת לכם כל אומן שונא בני אומנותו הקדוש ברוך הוא שונא אותך צר לי לאכזב אותך ש בתמימות חשבת שהקדוש ברוך הוא שומר עלייך מאיזה דבר רע כח את זה לשפה שלנו למה אסור לעשות עבירות הקדוש ברוך הוא אומר עבירות ימחקו אותך ימחקו לך את הגוף את הנפש את הזוגיות את החינוך ילדים את העולם הזה את העולם הבא לא ש ממך כלום אני רוצה להגן עליך אל תעשה את זה מה היצר הרע אומר למה אסור לעשות עבירות עבירות זה כיף תן לחיות תן לעשות מה שבא לי דבר מה שבא לי לאכול מה שבא לי להסתכל מה שבא לי לצעוק ולכעוס לעשות מה שבא לי למה לא נותנים לי הקדוש ברוך הוא נגדי לא נן לי לעשות מה שבא לי חוו השתכנעה שהקדוש ברוך הוא שונא אותה אז אם הקדוש ברוך הוא שונא אותי מה בן אדם עושה כשהוא פוגש שונא מחבק אותו מחפש את קרבתו מבקש ממנו סליחה בחיים לא הוא מתחבא הוא מתרחק אדם הראשון שהקדוש ברוך הוא אמר לו איפה אתה הוא אמר לו את זה בטון של אתה כזה טוב שמתי אותך בגן עדן איך נפלת בטעות הזאת שאני נגדך איפה אתה בוא תחזור למקום שלך בוא תתקן תעשה תשובה זה לא בשמיים אני אוהב אותך אדם הראשון עונה אני לא רוצה לראות אותך את קולך שמעתי בגן וארא וארא כירום אנוכי ואחווה מפחד ממך זאת אומרת ממי אתה מפחד ממי אנחנו מפחדים ממחבלים אנחנו מפחדים מר מרוע אנחנו מפחדים ממי שאוהב אותי אני מפחד מי שאוהב אותי בוא דבר איתי בוא ספר לי מה קורה מה מה אתה צריך אני אעשה בשבילך סליחה פגעתי בך וואי סליחה לא התכוונתי מי ש נ אותי אני רוצה להתרחק ממנו אדם הראשון נפל אשתו הפילה אותו וגם היא נפלה בקטע שכאילו השם שונא ועם ישראל בענק נפל בנפילה הזאת בחטא המרגלים שחזרו מארץ ישראל אז משה רבנו מספר להם שמה שהם אמרו זה שהם הגיעו למסקנה מטורפת הוציאו אותכם ממצרים למה אותנו ממצרים יש יותר אהבה מזה כמה ניסים כמה נפלאות כמה ישועות איזה תנאים אין כאלה דברים בעולם ניסים ונפלאות על כל צעד ושל בשנאת השם אותנו הוציאנו מארץ מצרים לתת אותנו ביד האמורי להשמידנו הבנו למה הקדוש ברוך הוא הוציא אותו ממצרים עכשיו הבנו קלטנו שונא אותנו איך מה הקשר כשבן אדם לא הולך לו כמו שהוא רוצה אז הוא חושב אולי הקדוש ברוך הוא שונא אותי וזה יושב וזה יושב וזה גם מוצא גיבוי כל הזמן זה מוצא גיבוי היצר הרע רבי נחמן אומר היצר הרע יודע את כל החזאים להציג לך את כל מה שישבור אותך נו אבל זה כתוב בוא ניקח דוגמה של כתוב קצת דוגמה לכאורה סותרת את מה שאמרנו אבל זה כתוב דוגמה שעל פניו מחזקת את התפיסה שהקדוש דוש ברוך הוא מחפש אותי בסיבוב ורק תמצמץ לו בכיוון הלך עליך איפה זה כתוב בזל בגמרה כל האומר הקדוש ברוך הוא ותרן יוותרו מאו ידידותי מאוד נכון איזה כיף אם אתה חושב שהקדוש ברוך הוא יוותר לך משהו יחתכו אותך לחתיכות הנה זה כתוב מה אתה מספר לי סיפורים אהבה מהאהבה כתוב והיצר הר יודע להביא את כל המקורות האלה ראיתי אחד המפרשים הפתיע אותי איזה פירוש וזה נכנס במילים נכנס במילים אתה יכול להגיד שזה באמת נכנס שם וזה פירוש אמיתי תראו איזה היפוך תראו איזה הפחה כל האומר הקדוש ברוך הוא ותרן מי שאומר שהקדוש ברוך הוא ויטר עליו ועזב אותו אוי ואבוי לך להגיד כזה דבר בחיים אל תגיד כזה דבר כל ה אומר הקדוש ברוך הוא ותרן יותרו מאו יפה מאוד מעודד שנייה אבל מה אתה בא להתעלם מהפשטות איזה יופי זה מסתדר הקדוש ברוך הוא לא מוותר עליי בגלל זה הוא גם לא יוותר לי בגלל שהוא לא מוותר עליי הוא לא יוותר לי וגם אם חס ושלום צריך שיהיה משהו שכואב מרוב שהוא אוהב אותי אז הוא יאלץ גם להכאיב לי כדי לרפא אותי הוא לא יוותר עליי ובגלל זה הוא לא מוותר לי כי אם אדם יש לו מישהו נגיד אתם מכירים זה שאתה נגיד בעבודה או לפעמים לצערנו גם במשפחה יש איזה מישהו שאתה רואה שהוא כאילו הוא לא בכיוון ה לא מבין מה מדברים איתו אי אפשר לדרוש ממנו כלום מה אתה עושה עזוב עזוב עשה מה שאתה רוצה אם אתה מוותר עליו אתה מוותר לו אם אתה לא מוותר עליו אתה לא מוותר לו בוא בוא נדבר בוא בסדר טעית בוא נראה מה לעשות הקדוש ברוך הוא לא מוותר עלינו ולכן הוא לא יוותר לנו אומר רבי נתן אדם צריך שיהיה לו אמונה בעצמו שמה שהשם איתו השם לצידו והשם אוהב אותו ומייקר ומכבד כל דבר טוב שלו למה הקדוש ברוך הוא מכבד כל דבר טוב שלי כי אני בעצמי בתור יהודי אני עצם הטוב אין כזה דבר בעולם שישווה ליהודי וראינו לא אחת ולא שתיים גם בגמרא וגם בספרים וגם בחיים מולנו ראינו בעיניים נשים גם אתם ראיתם שהם היו אנשים בשפל המדרגה התהפכו מה קרה איך זה קרה זה יהודי יהודי זה משהו אחר רבי אלעזר בן דורדה מי שסיפר לנו את הסיפור הזה וגילה לנו את הסוד על זה שזדונות נהפכים לזכויות זה בדיוק אחד כזה יש לקיש איפה הוא היה לאן הוא הגיע רבי נתן אומר וכן האדם בעצמו אפילו כזוכה להתקרב אל האמת על ידי תוקף אמונתו שהוא מאמין בשם צריך שיהיה לו גם אמונה בעצמו כי הרבה אנשים אומר רבי נתן מתרחקים מתרחקים מהקדושה על ידי ריבוי הקושיות שקשה להם עליהם בעצמם אדם יש לו קושיות על עצמו איזה בן אדם אני איזה אני איך אני מתנהג ככה שרואים שזהו כמה זמן שחותרים להתקרב לשם יתברך ועדיין הם רחוקים ז הם מתרחקים יותר יש לי מעשים טובים ויש לי מעשים רעים רבי נחמן אומר תעשה לי טובה תעשה לעצמך טובה תעשה טובה לכל מי שקשור אליך לכל הנשמות ולכל העולמות שתלויים בך תאמין שאתה טוב הרע שלך זה קליפה זאת בחירה שרירותית אם תאמין בזה תמצא הוכחות לזה תאמין בהפך תמצ הוכחות גם לזה זאת הבחירה של הבן אדם השם איתי השם אוהב אותי הטוב שלי הוא חשוב ויקר גם אם מועט וזה מה שאני באמת מי אמר אני אמרתי אני בוחר להאמין לצדיקים מי אמר שאמונה זה בחירה דוד המלך דרך אמונה בחרתי אני בוחר להאמין ובאמת בגלל שאני טוב אני צריך להיות מסוגל להאמין שאני טוב כי זה מה שאני אומר רבי נתן כי אם היה אדם רואה ויודע מה שזוכה גם אתה על ידי כל תנועה והעתקה שמנתק עצמו מרע לטוב אפילו תנועה בעלמה אם היית רואה אם היית יודע מה אתה זוכה איזה דבר גדול ועצום זה שאתה עושה תנועה והעתקה ומנתק את עצמך מרע לטוב לא שעשית מצווה עשית תנועה והעתקה רציתי לתת צדקה 10 אגורות כן שלא יהיה טעות 10 אגורות רציתי לתת אמרתי וואלה א אתן 10 געות ממלא זה עודף זה לא משנה כל כך זה לא אין לי מה לעשות עם זה הרבה חשבת את זה עשית ככה עם היד על מנת להוציא את ה 10 אגורות מהכיס אמר תעזוב וב שתיות לא בא לי מה זה כלום בפיטה נכון לא זה תנועה תנועה מחשבתית תנועה של היד זה עוד לא מצווה אפילו לא עשיתי כלום תכלס שורה תחתונה לא עשיתי כלום אש לא לדבר על מצוות אבל תנועה כי אם היה רואה ויודע מה שזוכה גם אתה על ידי כל תנועה והעתקה שמנתק עצמו מרע לטוב אפילו תנועה בעלמה רציתי להתעצבן על הילד והתעצבנתי אבל התאפקתי שתי שניות התעצבנתי ואחרי שנתיים ביקשתי סליחה בחצי פה נו באמת נו באמת זה דבר גדול זה שווה הרבה ביחס למה שעובר עליך ביחס למה שעובר בעולם ביחס ליצר הרע ביחס לדור ביחס להכל תאמין אז מה היה קורה אם בן אדם היה רואה ויודע בוודאי היה רץ בכל כוחו לעבודת השם והיה צדיק גמור אני לא רואה ולא יודע כי אם הייתי רואה ויודע אז גמרנו נגמר הסיפור הייתי בורח מעבירות כמו מאש והייתי רץ לעשות כל דבר מה כזה חשוב מה שאני עושה אז בוא נעשה הרבה וזה יופי איזה טוב אבל היה מתבטל בחירתו כי עיקר הבחירה איך מתאפשרת הבחירה על ידי שאינו רואה ויודע מה שעושה ומתקן לפי מקומו ושעתוק ואני לא יודע מה אני פועל בכל תנועה קטנה לא אבל בחייך אני כמו שאני אני מסתכל על עצמי עזוב אתה מספר לי סיפורים זה לא שווה כלום אומר רבי נתן תראה איזה פסוק חי חי אומר הנביא ככה חי חי יודוך כמוני היום אומר רבי נתן תראו נותן פירוש כל כך יפה ומתוק מי הוא זה שיכול לעבוד את השם מי הוא זה שיכול להודות להשם מי שחי שמת כבר לא יכול במתים חופשי בן אדם שמת הוא לא יכול לעשות שום דבר שהגאון מוילנה נפטר הוא בכה אמרו לו על מה אתה בוכה אתה כזה צדיק אמר להם אני בוכה שאני עוזב עולם שבו אפשר בכמה גרושים לקנות ציצית רק שאתה חי חחי חחי יודוך כן אבל איך שאני אני מכיר את עצמי עזוב המצוות שלי זה לא משהו ודווקא העבירות שלי זה כן משהו ככ בן אדם מרגיש אומר לנו הפסוק חי חי יודוך כמוני היום איך שאתה כן כן אתה מדברים איתך עליך היום ביום הזה בזמן הזה בדור הזה זה שווה הרבה אז אני לא רואה ולא יודע מה נשאר לי להאמין אומר רבי נתן בליקוי הלכות על כן צריכים גם בזה להתחזק באמונה לדעת ולהאמין בדברי רבותינו זכרונם לברכה שאין שום תנועה טובה נאבדת כלל שום תנועה לא הולכת לאיבוד כי לית ראות התבה תאבד אין רצון טוב שנאבד אנחנו רגילים בעולם המערבי אנחנו עושים על זה העתקה גם לעולם הרוחני והתור שרק הצלחה מוכחת שווה משהו יש לך תעודה יש לך ניסיון מוכח תביא תכלס מה עשית לא רציתי מי זה מעניין מה רצית את הקדוש ברוך הוא זה מעניין מה רצית אומר הזוהר הקדוש רצון טוב לא נאבד אומר דוד המלך בתהילים לכל תכלה ראיתי קץ רחבה מצוות מאוד כל דבר אומר המלבי עם הסבר לפסוק כל דבר שבעולם מתי הוא שווה משהו כשהוא נגמר לכל תכלה ראיתי קץ כשזה נגמר ומגיע לקץ יש לזה תכלית א אדריכל בנה בית מתי זה שווה משהו כשזה גמור הוא נורא רצה הוא ניסע הוא השתדל הוא התחיל כמה שנים זה התעכב היה בעיה עם הפועלים הערבים תכלס יש בית לא מה זה שווה כלום אומר המלבים ככה זה בעולם הזה לכל תכלה ראיתי קץ אין קץ אין תכלית בתורה ומצוות זה לא ככה רחבה מצותך מאוד אומר המלבים אפילו תנועה קלה אפילו רצון טוב רציתי עשיתי חלקית לא יצא לי כן יצא לי הכל נחשב הכל נספר זה ככה זה עובד בקדושה זה לא כמו בגשמיות וסוף כל סוף לא ישאר ממנו רק מה שחטף את זה טוב כל יום כל ימי חייו זה תשובה מהאהבה זה אפשרי לכל אחד מאיתנו וזה עבודת חיים יש לנו פה אני מאוד ממליץ יש פה בחוץ הרבה ספרים שמדברים על המשנה של רבי נחמן יש גם ספרונים קטנים שמדברים על כל החיזוקים והדודים האלה צריך לאכול את זה על בסיס יומי כי היצר הרע לא ישב בטל וגם עכשיו בוודאי אומר לכל אחד עזוב אותך משטויות זה כל מיני עידודים לנכים תהיה רציני תעשה מה שצריך מה אתה מספר סיפורים תשובה זה לא עבד זה לא עזר לנו השיטה הזאת להיכנס ראש בראש ולהגיד אתה לא בסדר קח את עצמך בידיים תהיה בן אדם תיקח אחריות זה לא עבד רבי נחמן אומר א את אתן לך דרך אחרת תסתכל על הטוב ולא שתסתלק בזה יתן לך כוח להתגבר על הרע בעזרת השם נעשה ונצליח שיהיה לכולנו שנה טובה ומתוקה
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה