תערובת של פתילה כשֵׁרה ופסולה האם ניתן להשתמש בה לנרות שבת?- רס"ד א' - ב'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
תערובת של פתילה כשֵׁרה ופסולה האם ניתן להשתמש בה לנרות שבת?- רס"ד א' - ב'
[מוזיקה] בסיעתא דשמיה מתחילים סמן רש המרדה לדיני הסילו והשמן ובוי יו סעיפים כאן נלמד באיזה פתילות ובאיזה שמנים מותר להדליק נרות לשבת ולאו דווקא נר שמדליקים לשבת אלא כל נר שמדליקים בבית בזמנם זו היייתה התאורה ולמה יש פתילות בשמנים שהם פסולים להדלקה כי יש כאלה שלא מהירים יפה אז חוששים שע בשבת הוא את הכלי כדי שיתקרב השמן אל הפתילה וידלק יפה ואז הוא התחייב משום מלוכת דרס של מויר אז אומר המחבר איס סילו לנר של שבס בין נר של השולחן בין כל נר שמ בביס מדו שור האש אינו נס בו אלו סרח סביבו בשלב קפצ כגון צמר ושער וצם אלו צריך לעשות את הפתילה מד שאור טלבו כגו פשתה נפוצה ובגד שיש וצמר גפן קנבוס הלו רבי כותב שנכון להחמיר לכתחילה בקנבס אם יש אפשרות אחרת וכיצ בוהן הגו כאן מביא הרמו שלא רק לכתחילה אסור להדליק בנרות אלו אלא זה גם נוגע בדיעבד ואם עבר והדליק בדבורים האסורים בין פתילות שאסורות בין שמנים שנראה שאסור להדליק בהם אוסו להשתמש לאוי רוי אז למעשה בסימן ע רש נראה ש ו גם ליד נר כשר לקרוא וכדומה אומר המשת בור שתי חילוקים יש קודם כל בסמן הרה שכתוב שאסור לעשות לאור נר יפה זה דבר שצריך עיון אז חוששים שם בתוך עיונו יתה אבל כאן אפילו תשמי שלא צריך יון אסור עוד נקודה שטז לכמו ביחס חניקה כותב שבענייננו לא יועיל שומו בסימן ארי שאדם שקורה ויש מי שימצא איתו ושומר עליו שלא יתה מותר אבל כאן לא מועיל שוימר להשתמש לאור נר שעשוי בפתילות או שמנים אסורים עכשיו מביא הרמו מהרש יש אומרים שכוונתו גוד או גוסמ שיש כאן שתי קולס לגבי בדיעבד שהוא כן הדליק בשנ אסורים להשתמש לאורם אז למיסה יש כאן מוקס בין המום רב מה כוונת רמו אז נראה את הדברים בפנים ויש שמרים כולה אחת ישר אחוד מדבור המוטורים אפילו שהנרות אחרים מדברים אסורים מותר להשתמש לאר אחרים על ידי שיש נר אחד כשר הוא יזכור לא להטות גם בלו וקולה וחן דובו ש אפשר בנר אפשר לעשות אותו גם בחושך לשכב בחדר למשוך יים מהמרתף מותסס אפילו אצל סחרים אז כאן כמו שמובא כ בור מסופים זה בנוי על איך לומדים מה המקור של הרמו האם גוגוס מ נחלקו המוגן אברון לירב ושתי היתרים המוגן אברום סובר שרמו בא לומר כך אם יש נר אחד בבית מדברים כששרים אפילו בחדרים אחרים שבחדר אחרים יש רק מנרות הפסולים מותר כיוון שיש מקום אחד בבית נר כשר אזכור וליטא גם מקומות אחרים הקולה השנייה בא לומר שגם אם אין לו שום נר כשר בבית מותר לעשות לאו נרות פסולים דברים שאפשר לעשות גם בחושך אבל הליב לומד לא הרמו בא ומקל רק באופן שהוא הדליק לפחות נר אחד כשר ובזה מכריע הרמו שבאחד משתי האופנים אפשר להתיר או שאם יש נר אחד באותו חדר דברים הטורים מותר להשתמש לאור נרות אחרים שבאותו חדר גם דברים שצריכים לעשות דווקא באור והקולה השנייה שאם יש נר אחד כשר בבית מותר גם להשתמש אצל נרות אחרים בשר החדרים ב נרות שעשויים דברים הפסולים ולמס משבור מביא גרו קנסל שהם למדו כמ לירב שאם זה בחדר אחר אז אסור להשתמש להור דברים שצריך דווקא תאורה אז לסיכום לפי המוגן אברום באופן שיש נר שעשוי מדברים המותרים או באופן שמשתמש שימוש שלא מצריך אור הנר מותר להשתמש לאור נר העשוי מדברים אסורים לדר באופן שמשתמש השתמשות הציור הנר צריך שהה נר שלר חדר שמשתמש בו ואם משתמש השתמשות שנ מצריכה ור הנר יש להקל באופן שיש נר של התר בבית אפילו בחדר אחר אז למיס רמו הביא את שתי הקולות האלו הוא מסיים ולצורך שבס יש לוקל בדיעבד דהיינו ודאי שלכתחילה אסור להקל להדליק לכתחילה נר כשר עם פסול אלא בדאבת שהוא כבר הדליק נר כשר ונר פסול יכול להשתמש בדאבת גם לאור הנר הפסול לפי שתי הכול שאמרנו אם יש נר אחד כשר עומד אצלו נר פסול כותר מוגן אברום שמותר להשתמש אפילו שלא לצורך שבת כי ברגע שכי גם נר אחד מספיק רק אם זה לא אחד על השני אז מקל הרמות דווקא לצרך שבס ונעבור לסיב ביז כאן נלמד מה קורה אם אדם לקח פתילה מדברים שמותר לעשות מהם פתילה והוא קרר ביחד עם זה דבר שאסור לעשות ממנו פתילה אז תלוי מה כוונתו קורח דוב שמדליקים בוי על דוב שהם מדליקים בוי למשל הוא לקח צמר גפן וקרח אותו על צמר אם נסקה ולאה בויס הפסי צמר כדי סיפרו אוסו ואפילו שכעת על ידי הכריחה העו נחה הזה מעיר היטב ובו להטות סרו גזרה שידליק בו לבדו למשל בצמ לבדו אבל אם כוונתו נסכם קשו ספילו כדית מדס תשר שמטו מותר אפילו מדליק שניהם יחד כיוון שבצר או בשאר הדברים הפסולים הוא לא מתכוון לפתילה להדליק אותה הוא מתכוון רק שתחזיק את הפתילה שתה מדליק אז אפילו שגם היא נדלקת לא גזרו בזה ומטעם זה מק דו שמדליק בו על גבי גמי קש כד לי נפסי לו בשושי כדי שתעמוד הפתילה ולא מתכוונים להבות את הפתילה הגורם מוסיף הר מאוד הלכה נוסים גרגר של מלח וגריס של פול על פי הנר בערב שבס כדי שידו לקופ בשעה בסמה המטרה אז מלח הוא צולל את השם לעשות אותו צלול אז הוא נמשך יותר אחרי הפתילה פול מביא משבור שתי פירושים או זה להחזיק את הפתילה או זה גם עושה שהשמן ידלק יותר לאט חילה פחות שמן והשמן והנר דולק יותר זמן ומובא כם משולחנו אחוריו שהן בזה איסו ב שהוא גורם קצת עברה בשבת דהיינו כשהוא מניח את המלך מערב שבת אז הוא גורן שבשבת תיהייה כאן איזשהיא העברה מחדש הוא עושה הכל מערב שבת אין איסור המדקדק הגריל של ישיב ש להניח את המלח בשבת עצמה אסור מפני שגורם קצת עברה בשבת ואפילו שלא ניתן למדוד ולראות תוספת העברה זו ולכן יש ללמוד מכאן שיש לסור כל אופן שנגרמת בעירה נוספת או צריכת חשמל נוס ות פ י [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה