מפתח אחד לכל השערים
מה עושים כשאין חשק?
מה עושים כשלא יודעים מה לעשות?
מה קורה כשכל השערים סגורים? רבינו ותן לכל השאלות תשובה אחת ברורה - אמירת תהילים.
על פי תורה ע"ג בליקוטי מוהר"ן חלק ב'
צולם באזכרה של שי אוחיון הי"ד בישוב שער אפרים. בתאריך 22/8/23
ואטסאפ (קבוצה שקטה) https://chat.whatsapp.com/LVSpLGQ55gVHN6CjppmVTa
טיק טוק https://www.tiktok.com/@erezmoshedoron?lang=he-IL
אור פנימי ברסלב orpnimi.co.il
מפתח אחד לכל השערים
תורה עג בחלק ב' רבי נחמן מתחיל ואומר כך מי שרוצה לזכות לתשובה יהיה רגיל באמירת תהילים כי אמירת תהילים מסוגל לתשובה כי יש נ שערי תשובה ומט שערים 49 שערים יכול כל אדם לכנוס בהם ו להשיגם אך שר ה50 הוא בחינת התשובה של השם יתברך בעצמו כביכול כי גם אצלו יתברך מצינו בחינת תשובה כמו שכתוב שובו אליי ואשובה עליכם אז בוא נגיד קודם כל מה זה תשובה יש אנשים שהמילה תשובה עושה להם הרגשה לא טובה למה כי התשובה זה אומר אדוני היקר אתה לא בכיוון תתעורר תהיה בן אדם קח את עצמך בידיים אתה לא בסדר מי רוצה לשמוע את זה וגם לא שאנחנו רק אפילו אם היינו רוצים שמע את זה אז האם זה יכול לעזור לי האם יש לי איזה כפתור שאני אלחץ ואני אהיה צדיק אה אין בעיה צריך לעשות תשובה אין בעיה אני מהיום נהייה צדיק ה מהיום אני לא כועס אני לא עושה שטויות לא מסתכל איפה שלא צריך לא אוכל מה שלא צריך יושב לומד מתפלל מתנהג יפה לאשתי לילדים יש למישהו כפתור כזה הנה רק תלחץ אה לא ידעתי צריך ללחוץ על הכפתור אני אלחץ אין בעיה עשה תשובה הופ זה לא עובד ככה בגלל זה אנחנו הרבה פע פעמים שמגיע העניין של תשובה אז באמת אנחנו אומרים לעצמנו בוא בוא נעביר את זה אני יודע הרי שאני לא יכול להשתנות אז הנה רבי נחמן אומר לנו דבר ראשון מי שרוצה לזכות לתשובה מה זה לזכות לתשובה תעשה תשובה תחזור בתשובה תהיה בן אדם אז רבי נחמן אומר לנו במילה לזכות לתשובה הוא אומר לנו את מה שאמרנו עכשיו תשובה זה זכות צריך סייעתא דשמיא צריך עזרה משמיים זה לא דבר אוטומטי שאני רק יחליט הכל להסתדר ומהיום אני אהיה בן אדם שלם אני אהיה בן אדם צדיק אני צריך עזרה משמיים אז כבר המצב יותר טוב אני לא יכול לבד לבד אני לא יכול להשתנות אפילו אם אני ארצה להשתנות אני לא יכול האמת שזה גמרא מפורשת הגמרא במסכת קידושין אומרת בכל יום צרו של אדם מתגבר עליו למלא הקדוש ברוך הוא עוזרו אינו יכול לו כל יום כל שעה יצר הרע תוכן אותנו תעשה את זה תדבר את זה תלך לפה תעשה ככה רוצה כל הזמן לדרדר אותנו אז יאללה תתגבר לא אומרת הגמרא אתה לא יכול אתה לא יכול לבד למלא הקדוש ברוך הוא עוזרו אינו יכול לו אני צריך עזרה אז פה רבי נחמן אומר מאיפה מקבלים את העזרה איך מקבלים את העזרה זה לא מספיק שאני רוצה צריך גם לעשות משהו אבל מאיפה מקבלים את העזרה אז רבי נחמן אומר מי שרוצה לזכות לתשובה יהיה רגיל באמירת תהילים איזה מין פטנט כזה מה הפטנט תדע לך תכף אנחנו נבין למה מה זה קשור בכלל אם אתה תהיה רגיל באמירת תהילים יהיה לך עזרה משמיים להשתנות לטובה ולהשתפר יהיה לך חיים טובים ועבודה טובה ואישה טובה וילדים טובים ובריאות כל מה שאתה רוצה ויהיה לך שמחה פנימית בלי חרדות בלי פחדים בלי עצבות בלי דאגות תהיה במקום שלך מה זה תשובה אומר הזוהר תחזור למקום אז רבי נחמן אומר אני אתן לך מתכון להיות רגיל באמירת תהילים כמה להגיד לא אומר הוא לא אומר מי שיגיד כל יום ספר תהילים הוא גם לא אומר מי שיגיד כל יום תהילים של יום אולי גם מי שיגיד כל יום פרק זה רגיל ואולי גם מי שיגיד פעם בשבועיים פרק זה רגיל זה רגילות זאת אומרת מי שרגיל להגיד תהילים הכוונה שאני בסוף מגיע לספר הזה פה פרק שם יותר פה פחות זה לא רק מי שבכל הכוח שלו נכנס בדבר הזה יש לו קשר עם התהילים יש לו רגילות תמיד הוא מוצא את עצמו בסוף אומר איזה פרק אומר איזה משהו לא עלינו מישהו נפטר איזה חולה איזה בעיה יפה אתה הולך איפה יהודים הולכים תהילים אז זה כבר הבטחה שמדובר במשהו לא מדדי קשה לא מדי קשה וזה תכף נראה מה זה קשור תהילים לתשובה לא כל כך ברור עכשיו רבנו אומר יה רגיל באמירת תהילים אתם יודעים בסגנון דיבור שלנו מי ששומר מצוות זכה לשמור מצוות אז אנחנו משתמשים בצירוף מילים מאוד מעניין אמירת תהילים שמתם לב שמשהו פה לא הגיוני המירה תהילים מה לא הגיוני נגיד אם אני אשאל מישהו תגיד אמרת 18 אז הוא יתקן אותי הוא יגיד לי התפללתי 18 זה לא אמירה אם אתה מקריא לילד סיפור אז זה אמירה אתה לא צריך לחשוב על שום דבר אתה רק מקריא אבל אם אתה מתפלל אתה צריך להתפלל נכון אז מה זה אמירת תהילים תהילים זה מין דבר כל כך גבו כל כך קדוש שאפילו שאני לא יודע מה אני אומר ואפילו שאני לא מתכוון עכשיו להתפלל ולהגיד את זה מכל הלב זה טוב אבל אני רק אומר רק אומר אשרי ישבה ואיתך עוד יהללוך סלע רק אמרתי את זה לא יודע למה התכוון לא בדיוק הבנתי את המילים תודה אז מה זה שווה תהילים זה כזה עוצמה שאפילו אתה רק אומר זה כבר מזיז משהו בגלל שהדבר הזה ה כל כך קדוש אז הנה מי שרוצה לזכות לתשובה יהיה רגיל באמירת תהילים ברוך אתה אדוני אלוהינו מלך העולם שהכל נהיה בדברו אמן רבי נחמן מסביר כי אמירת תהילים מסוגל לתשובה תהילים יש זה הרבה כוח עילוי נשמה עולים לקבר אומרים תהילים אדם חולה אומרים תהילים יש איזה צרות לא עלינו אומרים תהילים רבי נחמן אומר יש לזה כוח לתשובה יש לזה כוח להזיז את הבן אדם לתת לו כוח ולהזיז אותו קדימה שישתפר יתקדם יש כוח לדבר הזה כי יש 50 שערי תשובה ו-49 שערים יכול כל אדם להיכנס בהם ו להשיגם אך שער ה50 הוא התשובה של השם יתברך כביכול בעצמו כי גם אצלו יתברך מצינו בחינת תשובה כמו שכתוב שובו אליי ושובה עליכם מה הכוונה התשובה של השם יתברך השם יתברך מתחרט על משהו הרי התורה אומרת לא איש אל ויכזב ובן אדם ויתנחם הקדוש ברוך הוא מה הוא לא יודע מה שהוא עושה בן אדם הוא לא יודע מה שהוא עושה עושה שטויות אז הוא אומר סליחה טעיתי מה הקדוש ברוך הוא אומר סליחה טעיתי על מה על מה הוא מתחרט על מה הוא מצטער הוא לא יודע מה שהוא עושה חס ושלום חזל אומרים הקדוש ברוך הוא מצטער הוא מתחרט על מה הוא מתחרט אתם יודעים על מה הוא מתחרט הוא מתחרט שהוא ברא את היצר הרע אז למה בראת יש לי תוכנית שאתה תילחם איתו אז מה אתה מתחרט כי זה כואב לי לראות איך אתה נלחם כואב לי לראות איך אתה מפסיד אז בזה שהקדוש ברוך הוא מתחרט שהוא ברא את היצר הרע הוא מחליש אותו אז הוא לא סגור על זה כן אני בראתי את זה כדי שאתה תתמודד אבל לא זה לא בלב שלם זה זה אני הייתי רוצה שתנצח אותו אז החרטה של הקדוש ברוך הוא כביכול על זה שהוא ברא את היצר הרע למרות שהוא ברא אותו זה מוריד את הכוח של היצר הרע כי הקדוש ברוך הוא לא ברא אותו בשמחה בוא אני ברא דבר טוב בעולם אני בורא אותך רק בתור מחנה אימונים שבן אדם תגבר עליך אתה תגיע למטרה אז זה כבר עוזר לנו שהקדוש ברוך הוא גם עושה תשובה כביכול מתחרת והנה רבנו כותב כאן פסוק כמו שכתוב שובו אליי ואשובה עליכם אני גם כן צריך לשוב אני גם כן צריך להתקרב אליכם ורבנו כותב יש 49 שערי תשובה מה זה 49 שערי תשובה אנחנו מכירים את המספר 49 מכמה דברים אחד הדברים שאנחנו מכירים רבנו מביא את זה כאן גם בתורה ספירת העומר ספירת העומר אנחנו סופרים 49 יום כדי להתכונן אחרי יציאת מצרים לקבל את התורה אנחנו מתקדמים ועוברים משער לשער אנחנו יודעים יש שבע ספירות תחתונות חסד גבורה תפארת נצח עוד יסוד מלכות כשמסתכלים על חסד אז בתוך חסד יש גם חסד גבורה תפארת נצח עוד יסוד מלכות מה הכוונה מה זה המילים האלה מה זה אומר חסד זה כוח שיש בעולם שאם אנחנו נסתכל על הבן אדם יש לו את הרצון לעשות חסד אני רוצה לתת אני רוצה לאהוב אני רוצה להשפיע אני רוצה לת כן רוצה שיהיה טוב זה חסד מה זה גבורה אני עוצר אני אומר דיי עד כאן אני שם גבול יש משפט יש גבולות יש דינים צריך לעצור צריך לתקן זה כוח אחר אז יש בעולם הזה 49 כוחות 49 ספירות זה 49 כוחות אז אם יש חסד גבורה תפארת נצח עוד יסוד מלכות בתוך חסד אז יש חסד שבחסד שבחסד וכן הלא לדוגמה מה זה גבורה שבחסד בן אדם רוצה שיהיה טוב לילדים שלו אז עושה להם חסד משפיע קונה פנק אותם נותן להם מכין להם עושה בשבילם אבל יש רגע שבן אדם אומר לעצמו אני חייב לעשות גבול אני חייב לשים גבורה שבחסד אני לא אעשה במקומך את השיעורי בית אז למה אתה מקבל את השיעורי בית אני רוצה לעזור לך אם אני אעשה את הכל במקומך אם זה יהיה רק חסד זה מזיק אז אני אומר די אני לא תן לך לאכול את כל הממתקים שבארון למה וא אתה אוהב אותי תן לי לאכול את כל הממתקים לא לא לא עד כאן מה זה עד כאן גבורה התגברות גבול עד כאן אז יש גבורה שבחסד ככה יש 49 כוחות שהם כוחות משולבים שנמצאים בכל בן אדם בכל מצב אנחנו נמצא את הכוחות האלה אז מה זה 49 שערי תשובה אנחנו יודעים שעם ישראל היו במצרים היו ב49 שערי טומאה נחנו סופרים ספירת העומר אז נכנסים ל49 שערי קדושה מה זה טומאה ומה זה קדושה מה זה גבורה שבחסד מצד הטומאה בן אדם נחזור לדוגמה בן אדם אומר לילד שלו אל תאכל יותר מדי הוא כאילו מחנך אותו למה מה הסיבה מה השורש שלא יהיה לי בושות מהשכנים שיגידו יש לי ילד לא מחונך הילד בא יש בית כנסת הילד בא מתרוצץ עושה בלאגן קופץ אבא שלו אומר לו שקט תהיה בשקט למה שלא יהיה לי בושות רגע אבל מה עם הילד מה אכפת לי מה הילד העיקר שלי לא יהיה בושות שכולם ידעו יש לי ילד טוב מה אתה עושה לי פה בעיות אז יש לפעמים קבורה שבחסד או כל דבר אחר שזה רק בא מתוך האגו של הבן אדם רק בא מתוך הגאווה של הבן אדם רק שמסתכל רק על עצמו זה באמת זה לא חסד אמיתי זה גם לא גבורה אמיתית וככה זה בכל המידות אז אני צריך לעשות תשובה אני צריך לתקן את כל המידות ואת כל התכונות שלי זה 49 שערי תשובה שצריך לצאת מכל שער של טומאה לשער של קדושה שכל מה שאני עושה יהיה מתוך כוונה טובה וטהורה ואמיתית ולשם שמיים אני לא אחנך את הילדים שלי שכולם יראו איזה מתוקים הם ולא אכפת לי מהם אני לא אתרום משהו לבית הכנסת רק שכולם יגידו לי אה כל הכבוד אני לא אלמד תורה ואני אגיד יגידו לי אתה ממש חזק אתה ממש לא בשביל זה אני עושה את זה אני עושה את זה בשביל הקדוש ברוך הוא אז צריך לצאת לצאת משער של טומא להיכנס לשער של קדושה עכשיו בא רבי נחמן ואומר ואלו מט שערי תשובה הם בחינת מט אותיות שיש בשמות 12 שבטי י תראו איזה דבר נפלא 49 האלה אנחנו מוצאים אותם בעוד מקום אם נסתכל בשמות של השבטים הבנים של יעקב אבינו ונספור כמה אותיות יש בכל השמות האלה ביחד יצא לנו 49 כי כל שער ושר יש לו אות ממט אותיות השבטים אז עכשיו בהתחלה אמרנו דבר אחד 49 שערי תשובה זה כל אחד צריך לתקן את עצמו ב-49 סוגים של מצבים אבל עכשיו רבי נחמן אומר דבר אחר יש 49 שערים של תשובה וכל אחד יש את השער שלאו שמתאים לו זאת אומרת דוגמה בן אדם רוצה ללמוד תורה יהודי צריך ללמוד תורה לדעת מה הקדוש ברוך הוא רוצה ממנו זה האוכל של הנשמה זה מתקן את העולם זה מביא ברכה אבל יש את השער שלי שאני יכול להיכנס לתורה אני בטוח שכל אחד היה בשיעורים של כל מיני רבנים יותר טובים פחות טובים ובן אדם ישב בשיעור ואמר אם זה תורה לא רוצה לשמוע תורה זה תוקפני זה מעצבן אותי הבן אדם הזה מסתכל עליי מלמעלה לא רואה אותי ממטר לא מבין אותי למה שאני אלמד תורה מלחיץ אותי מאשים אותי לא רוצה ללמוד תורה או מצב אחר שאדם לומד אומר או איפה הבן אדם הזה מדבר בשמיים קבלה דברים אני רואה שהוא צדיק אבל לי זה לא עוזר אז יש כל מיני מצבים שאדם בא ללמוד תורה והוא אומר אותי זה לא מקרב לתורה זה לא פוגש אותי זה לא מדליק אותי להגיד וואי איזה יופי איזה תענוג תורה זה דבר כזה טוב מתאים לי לחיים הנה השער אני נכנס אני גם רוצה ללמוד אם אחד שומע תורה והוא אומר אני גם רוצה ללמוד זה נותן לי חשק אז מה מה למדנו שהוא מצא את השער שלו זה הדרך שלו זה הרב שלו זה הסגנון שלו זה הגמרא אומרת לעולם ילמד אדם תורה במקום של יבו חפץ הגמרא אומרת שני פירושים פירוש אחד תלמד משהו שמדבר אליך שתופס לך את הלב ותחפש גם רב שתופס לך את הלב שאתה רוצה זה עושה לך נעים חזל נותנים דוגמה כל כך מדהימה חזל אומרים אם הרב שלך דומה למלאך תלמד ממנו תורה ואם לא אל תלמד אז מאיפה אני יודע איך נראה מלאך איך אני אבדוק לא יודע איך נראה מלאך אבל אני אבל אנחנו דבר אחד אנחנו יכולים להגיד אנחנו לפעמים שומעים רבנים אנחנו אומרים מלאך זה לא לא יודע מה זה אבל מלאך זה לא זה לא בא לי טוב תמצא מישהו שבא לך טוב שיחבר אותך לתורה ולא רק לתורה לכל דבר לכל מצווה אז אז יש 49 שערים אז אני צריך גם לחפש את השער שלי לכל דבר לשבת לתורה לתפילה מה יעשה לי חשק מה יעשה את זה פשוט ונעים וקל שאני אגיד התורה היא מאוד פשוטה התורה בעצמה אומרת שהיא פשוטה התורה אומרת לא בשמיים היא את התורה אומרת על עצמה אני לא בשמיים לא מעבר לים זה לא רחוק לא רחוק ממך הדבר זה לא קשה אז למה הרבה פעמים אנחנו רוצים ללמוד תורה או לקיים מצוות זה נראה לי מה זה רחוק רחוק איפה אני ואיפה זה איפה אני ואיפה שמירת העיניים איפה אני ואיפה לא לכעוס איפה אני ואיפה לשמוח בשבת איפה אני ואיפה לחנך ילדים מאיפה אני אדע לחנך ילדים לא יודע משתגעים כל היום מה אני אעשה להם מה שאני אומר זה לא עוזר אנחנו מכירים את זה מכירים את המצבים האלה אז אפילו שאני רוצה אבל אני לא יודע איך איך נכנסים לשם איפה השער איך אני נכנס למקום הזה אני לא יודע אין לי מושג אז בא רבי נחמן ואומר לך תראה והנה הכל חפצים לראה את שמך ואף על פי כן לאו כל אדם זוכה לעשות תשובה אז רבי נחמן אומר נכון כולם רוצים להתקדם כולם רוצים חיים טובים מאושרים הגונים נעימים משפחה טובה תורה שמחת חיים משמעות עבודה שאני אוהב להצליח ב ש יאהבו אותי שיכבדו אותי חיים קדושה עם קדושה כל אחד כולם רוצים הכל חפצים לראה את שמך אז מה הבעיה אומרים הדרשנים תשתנה תיקח את עצמך בידיים תפסיק עם שתות זה לא עוזר לי רבי נחמן אומר זה לא עוזר לך אתה רואה שזה לא עוזר לך משהו פה חסר זה לא השער זה לא הכיוון והנה הכל חפצים לראה את שמך ואף על פי כן לו כל אדם זוכה לעשות תשובה אנחנו רואים שלא כל אחד זוכה באמת להתקדם והנה אתה יכול להעיד שבאמת התחברת לתורה התחברת לתפילה אתה עובד על המידות אתה יש לך חשק לשבת המשפחה שלך היא טובה לא כל אחד יכול להגיד שהוא הצליח אז רבי נחמן אומר למה למה מה הסיבה אז הוא נותן שלוש סיבות עושה מאוד מאוד חד עושה את הדברים מאוד חדים שלוש סיבות למה אנשים לא מצליחים לעשות תשובה כי יש אחד שאין לו התעוררות כלל לתשובה במילים שלנו אין לי חשק לא בא לי לא מדבר אליי הייתי רוצה לקום בבוקר ולהיות צדיק להיות מושלם להיות שמח לאהוב את השבת ללמוד תורה להתפלל הכל הייתי רוצה לקום בבוקר וזה יהיה לי אבל אין לי חשק לעשות שום דבר הייתי רוצה הייתי רוצה לדעת תורה אבל אין לי חשק ללמוד תורה הייתי רוצה להתפלל מכל הלב אבל אין לי חשק להתאמץ להתפלל אין לי חשק זה בעיה אמיתית אפשר לעשות משהו בלי חשק איך אפשר לעשות משהו בלי חשק מה בכוח כמה זה יחזיק זה בעיה אז מאיפה מוצאים חשק זה בעיה אחת בעיה קשה בעיה שנייה ואפילו מי שיש לו התעוררות לתשובה אינו זוכה להגיע אלות והשער של תשובה שייך לו אני רוצה אני מוכן לעשות הכל בשביל ללמוד אני רוצה ללמוד לא מוצא את את המורה המתאים לא מוצא את החיבור שלי אני מנסה פותח נשברות לי השיניים משעמם אותי לא נתפס לי בלב לא מצליח אני רוצה אבל אני לא יודע איפה איפה אני איך אני אכנס לזה איפה השער שלי להיכנס לשבת לשמירת העיניים לקדושה לשמחת חיים לזוגיות איפה השער שלי אני לא יודע אני רוצה אבל לא ידע מה לעשות אז אחד לא לא רוצה לא לא בא לו אין לו חשק ואחד רוצה אני אעשה את הכל אבל לא יודע מה לעשות תן לי עצה כמה היום אנשים מתפרנסים מלתת עצות מטפלים וכל מיני כל מיני כל מיני קאוצ'ר ורואה נסתרות מכל הסוגים והצבעים צריך עצה לא יודע מה לעשות תגיד לי מה לעשות אז זה בעיה שניה אני לא יודע מה לעשות דבר שלישי ואפילו אם מגיע לשם זאת אומרת אחד הוא כבר רוצה הוא כבר יודע מה לעשות והוא כבר עושה את זה אלא מה הבעיה יכול להיות שהשר של תשובה סגור איזה דבר מפחיד מה הכוונה יש לי חשק אני עושה מה שאני יכול אבל לא קורה כלום כי משמיים לא פותחים לי אני לא קיבלתי את העזרה של השמיים אני עושה את הצד שלי אני עושה אבל משמיים לא יודע למה לא פותחים לי לאולה הך לי עשיתי את כל העצות יש לי רצון לא הולך לי הזוגיות שלי לא בכיוון והתורה שלי לא בכיוון ואני השמחת חיים שלי לא בכיוון ואני מתעצבן ני עושה כל מה שכתוב בכל הספרים לא מצליח לא נפתח לי הישר זה בעיה איך אפשר לפתור כזאת בעיה הרי אמרנו בהתחלה הגמרא אומרת אלמלא הקדוש ברוך הוא עוזרו אינו יכול לו ופה הבן אדם הזה הוא עשה את הכל הוא לא מקבל עזרה אז זה בעיות רציניות רציניות מאוד ומחמת זה אין האדם זוכה לתשובה ברור אחד שאין לו רצון בטח שלא אחד שיש לו רצון אבל הוא הוא לא יודע מה לעשות אחד שיודע מה לעשות אבל הוא לא מגיע לשער אחד שמגיע לשער וזה סגור מיאש אז מה עושים צריך פה עכשיו איזה לא יודע מה איזה ביקוע איזה פצצה איזה לא יודע חבלן שיפוצץ את השערים מה צריך לעשות בטח צריך נורא להתאמץ אבל אמרנו שהתורה אומרת שלא צריך להתאמץ יותר מדי לא צריך פה שרירים וכוח לא יודע מה לעשות איזה פעולות מיוחדות לא לא צריך את זה רבי נחמן כמה שהוא עולה למעלה מסביר לנו את התמונה בצורה ברורה הוא יורד למטה ונותן לנו עצה שמרוב שהיא קלה אנחנו מתחילים לחשוד שלא יכול להיות שזה מה שיעזור מה כאילו זה הסיפור פה הצגת את הבעיות פצצה עכשיו אתה מספר לי על הפתרון הזה באמת נו הצגת לי פה איזה הר של של מבצרים ופלדות ושערים סגורים ו אמר ללא יש פה איזה ילד קטן נפתח את הכל באמת מה איך זה יכול להיות אז פה צריך אמונה תראו מה רבי נחמן אומר ועל ידי אמירת תהין אפילו מי שאין לו שום התעוררות לתשובה הוא מתעורר לעשות תשובה וגם זוכה על ידי תהילים להגיע אל השער ואות השייך לו ולפתוח השער נמצא שזוכה על ידי תהילים לעשות תשובה זה לא יאמן מה שרבי נחמן אומר פה על ידי אמירת תהילים אתה פותר במכה אחת את כל הבעיות אתה תקבל בסופו של דבר חשק אתה תמצא את השער ואת הכיוון וגם יפתחו לך את השער זה אפילו מביא שסיעת הדישמיא הכל נמצא בפעולה הפשוטה הזאת שגם הוא לא אומר לך עכשיו כמויות עוצמות כוונות אמירה שב יהודי פשוט תגיד תהילים רבי נחמן אומר מי שיביא את משיח ישים לו את הכתר על הראש זה עומרי תהילים ככה הוא אומר הומרי תהילים הפשוטים היהודים הפשוטים כמונו הם ישימו את הכתר על הראש של משיח זה מה שרבנו כותב עכשיו נשאל את השאלה בסדר רבי נחמן אני מאמין לך נתחיל להגיד תהילים בפט שעכשיו אלול זה זמן מתאים אבל בוא תסביר לי בבקשה למה דווקא תהילים ואיך זה עובד מה פתאום הספר הזה יש לו כזה מין כוח וזה משנה את הכל רק שאני רק אומר את המילים אפילו בלי להכניס את כל העוצמות רק להגיד את המילים בפשטות איך זה עובד וזה בחינת נאום הגבר הוקם על זה פסוק בשמואל ב נאום הגבר הוקם על ונאים זמירות ישראל אומרים חזל מה כוונת הפסוק ודרשו רבותינו זכרונם לברכה שהקים ולה של תשובה את העולם של התשובה את התיקון הזה של תשובה את האפשרות שכל יהודי בעולם יוכל לחזור בתשובה מי בנה את המפעל הזה שנקרא תשובה דוד המלך נהם הגבר מי זה הגבר הזה שהוא קם על הקי עולה של תשובה שנתן לנו יכולת לסבול את את הדבר הזה של תשובה ולהצליח להשתנות דוד המלך עליו מדובר מה המשך הפסוק הנאים זמירות ישראל אנחנו בפשטות מבינים שיש פה שני דברים נאום הגבר וקמ על איזה אדם גדול וצדיק היה דוד המלך שהעמיד בעולם את כוח התשובה דבר נוסף שמספרים בשבחו של דוד המלך שהוא היה נעים זמירות ישראל היה חיבר שירים יפים מכל הלב ככה אנחנו יכולים להבין את את הפירוש בא רבי רבי נחמן ואומר לא הבנת תסתכל מה כתוב כאן וזה בחינת נאום הגבר הוא קם על ודרשו רבותינו זכרונם לברכה שהקים עולה של תשובה ונאים זמירות ישראל כי על ידי בחינת נאים זמירות ישראל דהיינו ספר תהילים שיסד על ידי זה הוקם ולה של תשובה כי על ידי תהילים זוכן לי תשובה אז בעצם רבי נחמן אומר תראה דוד המלך ה את העולם של התשובה איך הוא הקים אותו איפה הדבר הזה נמצא בתהילים זאת אומרת זה לא דוד המלך הקים בית ספר לבעלי תשובה מי שרוצה לעשות תשובה להשתנות להשתפר אז שיילך לחפש את הספר הדרכה של דוד המלך וילמד ממנו איך עושים תשובה מישהו ראה פעם ספר הדרכה של דוד המלך ך לעשות תשובה יש איזה ספר משהו מהתנך שמואל א' שמואל ב לא יודע משהו שמדבר על דוד המלך עם הדרכה לתשובה לא שמענו על זה אומר רבי נחמן לא שמעת אתה יודע למה לא שמעת כי הספר של ההדרכה לתשובה זה הספר השירים שלו מה הכוונה מה עכשיו אני אקרא תהילים ושמה יש איזה משהו סודי כזה שמספר לי איך לעשות תשובה מה הכוונה בוא נראה וזה שאמרו רבותינו זל לא היה דוד ראוי לאותו מעשה אלא כדי להורות תשובה ליחיד דוד המלך שגע ב מה ששגה משמיים גלגלו את זה שהוא יעשה טעות ולמרות שזה לא היה טעות חמורה כפי שזה נראה מבחינת דוד שהיה מלך והיה שורש של עם ישראל זה טעות חמורה ואז הוא עשה תשובה למה למה סבבו שהוא יעשה את הטעות הזאת כדי שהוא יהיה המורה הגדול ביותר של עם ישראל לתשובה כל צדיק יש לו את העניין שלו הוא היה מורה לתשובה אלא כדי להורות תשובה ליחיד נמצא שעיקר הוראת התשובה על ידי דוד המ טוב איפה ההדרכה דוד המלך תספר לי איך מה איך החפץ חיים כתב משנה ברורה אני יודע ללמוד לראות מה ההלכות יש פוסק הלכה כתב הלכות אני יכול לראות דוד המלך לימד תשובה איפה הוא לימד לא יודעים ועיקר התשובה של דוד המלך הוא ספר תהילים הוא בעצמו עשה תשובה יש לנו גם חוק בן אדם לא יכול ללמד משהו שהוא לא יודע בן אדם אצלנו ד בקדושה בן אדם לא מלמד מהשכל אני הבנתי איזה משהו והתנהגות שלי שונה יש לנו כזה משפט אצלנו שמדברים על מישהו ב חזל מ איזה צדיק אמר איזה משהו אז אומרים הוא היה אומר הוא היה אומר הכוונה הוא זה מה שהוא היה אומר אחרת זה לא קונה אנחנו לא קונים סיפורים לא קונים רעיונות שאתה תעשה משהו ותהיה חזק במשהו הזה אז אתה תספר לנו אנחנו נאמין לך אז דוד המלך בעצמו עשה תשובה הוא צריך ך להיות מורה לתשובה אז הוא צריך בעצמו לעשות תשובה איפה התיעוד של התשובה של דוד המלך בעצמו איפה הוא מספר לנו מה עבר עליו ברגע באותם רגעים שהוא עשה תשובה ויצא מכל המצבים הקשים שלו בחיים ואמר לשם אני לא מוותר ואני לא מתייאש ואני מתקרב אליך איפה כל זה נמצא איפה הטקסט של התשובה של דוד המלך ועיקר התשובה של דוד המלך הוא ר תהילים שאמרו בהתעוררות גדול מאוד וברוח הקודש עד שכל אחד ואחד כפי מה שהוא יכול למצוא את עצמו בתוך ספר תהילים לזכות לתשובה על ידי אמירת תהילים רבי נחמן אומר לנו כאן דבר מדהים אומר דוד לא כתב ספר הוראות תעשה ככה וככה וככה תזכה לתשובה הוא עושה משהו אמר הנה תראה אתה רואה בספר הזה אני אני כשעשיתי תשובה יצא לי מעומק הלב תפילות ובחיות וקריאות לעזרה שבהם הכנסתי ברוח הקודש את כל מה שיעבור על כל עם ישראל בכל הדורות והכנסתי שם כזאת קדושה שאין לי הדרכה שכלית להסביר למישהו תעשה ככה תגיד את המילים שאני אמרתי כשעשיתי תשובה ואז אתה בעצמך תהפוך להיות כמוני כאילו אמרם דוד המלך אתה תגיד את התהילים תהילים זה התשובה שלי ואז ישפיע עליך שאתה תרגיש את אותם הרגשות ותגיע לאותם דברים כזאת עוצמה יש לספר זה לא ספר שמספר על התשובה זה ספר שעושה תשובה עושה אותך בעל תשובה מביא אותך ליעדים פותח לך את השערים וכמו שרבי נחמן אמר נותן לך חשק מ אותך לכיוון הנכון שלך ופותח לך את כל השערים איזה איזה הבטחה ועכשיו רבי נחמן אומר כאן עוד משהו עד שכל אחד ואחד כפי מה שהוא לא משנה איזה יהודי שבעולם אם הוא רגיל להגיד תהילים ומי שאומר תהילים הוא מכיר את זה הוא לא תמיד שם לב לזה יכול למצוא את עצמו בתוך ספר תהילים אדם יכול להגיד תהילים ולהגיד מאיפה דוד המלך יודע מה עובר עליי תראה איך הוא מתאר את זה כל כך יפה מדויק זה בדיוק מה שעבר עליי זה הסיפור שלי בנושא הזה בנושא הזה וזה לא במקרה כי דוד המלך ברוח הקודש עצומה ידע מה יעבור על כל עם ישראל בכל הדורות והכניס את זה הוא לא רק עשה תשובה לעצמו הוא עשה תשובה בתור נציג של כל עם ישראל אז כל יהודי שאומר תהילים הדבר הזה מתחיל להשפיע עליו וזה אומר רבי נחמן בסוף וזה שאנו רואים שבימי תשובה דהיינו באלול ועשרת ימי תשובה כל ישראל עוסקים אז באמירת תהילים כי אמירת תהילים מסוגל לתשובה ועל כן הוא דבר גדול מאוד לעסוק תמיד באמירת תהילים כי תהילים הוא התעוררות גדול מאוד מאוד להשם יתברך אשרי שיוחס בו אני חייב לספר לכם שאני יודע גם מעצמי וגם מאנשים אחרים מכל מיני מצבים קשים מאוד בנפש חרדות יאוש מצבים נפשיים קשים שאנשים לא ידעו שום מעצה מה לעשות ישבו אמרו תהילים פתאום נפתח הדבר הראשון זה מתחיל ליגוע לך בלב רגע אני לא לבד עם הסיפור שלי מישהו יודע על מה אני מדבר מישהו ידע מי אני ומה אני אני לא לבד איזה הרגשה זאת אני לא לבד יש פה מישהו שהרגיש אותי הכיר אותי ואני מרגיש שאני מתחיל לפתוח את השערים פעם בא מישהו הרב שכטר רב יעקב אומר שכטר בירושלים בחור אמר לו תשמע אני לא יודע מה קורה לי מה עבר עליי אני לא מסוגל לעשות כלום לא ללמוד לא להתפלל לא לתפקד כלום אני נהייתי ריק חלול לא מסוגל לחשוב כלום לא מסוגל להרגיש כלום אני מפחד שאני אצא מדעתי מה לעשות אולי אולי יש מצבים ש אדם אם כזה הו שולחים אותו לאשפוז אמר לו הרב שכתר תשמע ככה הרב שכתר מספר תגיד תהילים אמר לו מה זה להגיד תהילים אני לא יודע א לא יודע מה כתוב אין לי לב אמר לו מי אמר לך לב תגיד את זה בלי לב לא מבין תגיד את זה בלי להבין ומה יהיה אומר לו תגיד הבחור הזה בא אליו אחרי תקופה וסיפר לו אמר אני לא יודע לעשות כלום לא יכול לעשות כלום אמרו לי להגיד תהילים בלי להבין בלי כלום אני פשוט אמרתי ואמרתי ואמרתי ואמרתי ו פשוט ביום אחד ברגע אחד הכל נגמר ונעלם חזרתי לעצמי ואני גם עם עצמי ראיתי את הדברים האלה דברים שאתה כבר אומר אין מה לעשות ואין פתרון לשום דבר וברוך השם השם אמר לי לך לתהילים ולך לתהילים ולך לתהל לא יודע לך לתהילים לך לתהילים אז בעזרת השם שנזכה להתחזק בדבר הזה ורבנו כותב אפילו רגילות הכי פשוטה מה זה פשוטה מהיום עד עד ראש השנה עד יום כיפור להגיד כל יום פרק תהילים מה הבעיה לא כל יום כל יומיים לא כל יומיים כל שבוע לא כל שבוע כל פעם תיזכר תגיד יש תהילים זה לא קשור לכמות חזל אומרים אחד המרבה וחד הממית ובלבד שיכוון ליבו לשמיים אני מתכוון עכשיו לעשות דבר של קדושה ודווקא בדור שלנו שכל כך הרבה פעמים אנשים בכל כך הרבה מצבים כבר איבדו את המוח איבדו את הכוח איבדו את הלב לא מרגיש כלום לא מבין כלום לא רוצה כלום אבל זה כנראה משהו לא בסדר נכון יש תרופה לא אבל לא מבין בלי להבין לא מרגיש בלי להרגיש אז מה זה עוזר תיכנס תראה בעזרת השם שנזכה לגאולה שלמה קרבת אלוקים שיהיה הכל לעילוי נשמת שי תהן נשמתו צורה בצורה חיים אמן
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה