מלווה מלכא עם שי גז והרב מאור קריו לקחת אויר לחיים
מלווה מלכא עם שי גז והרב מאור קריו לקחת אויר לחיים
[מוזיקה] שבוע טוב שבוע טום מזינ רדיו ברסלב כל הנחל מה שלומכם איזה כיף להתחיל את השבוע עם רבנו שוב אנחנו כאן בשידור חי שי גז קריו ושיחת חברים מה שלומך אחי היקר שבוע טוב ומבורך שבוע טוב שבוע טוב איך חברה שבת ברוך השם כל שבת יש לה את ההתחדשות שלה נכון ואת הבחינה שלה והיום אולי רציתי בעזרת השם שנדבר על נושא שאני בטוח גם שאתה תאהב אותו יאללה בכ המאזנים גם בעזרת השם שמה שרבנו אומר בדיוק הנושא של הפרשיות האלה מקוצי רוח או מעבודה קשה כן אז שיש קוצי רוח יש עבודות קשות ושאלת השאלות איך מושכים ערך רוח איך מתמודדים עם קוצר רוח ודרך הקוצר רוח מגלים ערך רוח בעזרת השם אני אתן אפילו איזה כמה עצות ככה טובות שירעננו לנו את המערכת הרו שלנו איזה י ויעשו לנו טוב ויתנו לנו את הכוח לעשות דברים טובים ולהמשיך לעשות דברים טובים א הנושא הזה של קוצר רוח הנושא הזה של קוצר רוח אחד הדברים שרבי נתן מסביר זה בגלל מעברים שעוברים על האדם הגלות היא מביאה קוצר רוח כן הגלות זה בעצם אני רוצה להתקרב לקדוש ברוך הוא אבל יש לי מניות ויש לי הפרעות ויש לי בלבולים וכלכל שגת החים כ שלפי רבי נתן בהלכות תפילין קדומני מבית זה אומר זה נקרא ההסתרה שופפלוך להגיע לאור אבל יש לי קוצר רוח ואין לי כוח לעבור את זה עכשיו מה עושים בדבר הזה אז קודם כל שאדם יש לו קוצר רוח אז ככל שהקו רוח שלו יותר חזק אז הוא יכול לעשות עבודות יותר קטנות עכשיו בדבר הזה יש חסד נסתר שגם אנחנו רואים שהעולם היום נכנס לאיזה תודעה של סרטונים קצרים ושיעורים קצרים כאלה למה כדי לפתוח מתוך הקוצר רוח איזה פתח ככה של ערך רוח אז אני לא יכול לעשות הרבה אני לא יכול לשמוע עכשיו ך אמר לי מישהו אני לא יכול לשמוע שעה שיעור אז אמרתי לו אז מה אתה עושה ם זה אומר לא לא יצא לי לשמוע שיעורים כמו שיש את החוברות של החמש דקות תורה ביום חמש דקות הלכה חמש דקות זה כן זה אז אמרתי לו אז מה אתה עושה בעניין הזה אז אתה לא שומע בכלל שיורים אתה לא זה אז הוא בא ואמר הוא אמר לי דבר זה אמר לי לא לא יכול אין לי אין לי את הסובלנות אז אחד הדברים שהיתי לו אמרתי לו אל תכריח את עצמך לשמוע שעה שיעור אפילו תתחיל לשמוע חמש דקות ותעצור ואחרי איזה יום יומיים אחרי שעה שעתיים תשמע עוד חמש דקות תעשה לך תחנות כאלה קטנות לאט לאט אתה תראה שזה יתרחב אותו דבר ככה זה בכל עבודת השם שלנו לעשות עבודות גדולות אנחנו רואים שיש לנו קוצ רוח ואם יש לנו קוצ רוח אנחנו לא מצליחים להתקדם בצעדים כן אז העבודה הייא זה להתקדם בצעדים קטנים עם הפסקות באמצע כן שלמצוא את המציאות של הערך רוח מתוך הקוצר רוח עכשיו מה קורה ברגע שלאט לאט אנחנו חטוף ואכול חטוף ואכול אתה חוטף פה איזה קצת תהילים ופה איזה התבודדות ופה איזה שיעור קטן מה שקורה בפעולה הזאתי הנפש מתרחבת ואז לאט לאט הקוצר רוח מסתלק ונכנס ערך רוח כן עכשיו הקוצר רוח והערך רוח בשורש זה נמצא בנשימה והנשימה זה אותיות נשמה אז אנחנו צריכים לעבוד על הנשימה על הנשמה אחד הדברים שנותנים ערך רוח לאדם זה הריח הטוב טוב להריח בשמים כי בשמים זה אותיות בשמיים גם ובשמים זה כנגד הנשמה זהוא דבר שהנשמה נהנת ולא הגוף נכון א זה הריח גזן ברכה אחרונה על הריח בדיוק כי זה אינסוף כמו הנשמה שהיא אינסופית אז אנחנו יכולים לעשות עבודה מאוד פשוטה טוב שאדם יהיה לו קצת בסמים ב בבית עצה מינה ולהריח בהם זה מאוד מאוד מאוד עושה טוב לנשמה ריח טוב אוויר צלול אוויר זך המארשה כותב שאדם שלומד תורה טוב שילמד במקום שיהיה קצת אוויר צח שברגע שיש אוויר צח זה יותר פותח את המוכן א גם שאדם הולך לישון בלילה יש הרבה אנשים את מתכוון גם על בסמים שלראות את הטוב ולהחיות את הטוב שיש בבית וזה גם בחינת בסמים זה מה שרבנו מביא ש שלא יביא שריחו הנקודות הטובות זה הרוד הטוב יש דבר יש תופעה בחורף בעיקר שמשאירים מאוד הבית סגור רוצים שהוא ישמור על חום אז זה לא כזה לא כזה מומלץ צריך להשאיר איזה פתח שיכנס אוויר צח לבית גם שאדם אגב הולך לישון שיש לו קצת אוויר צח שיש אוויר צח בחדר השינה יותר טובה אז גם אם משאירים מזגן לחמם את הבית או את החדר א תנורים טוב להשאיר איזה פתח קטן בחלון כדי שיכנס אויר יהיה סירקולציה בדיוק להכניס אוויר צח וזה מאוד מאוד מרגיע לקחת נשימות כמו שהרבה פעמים אני מסביר בשיעורים שלי לשאוף דרך האף להחזיק איזה שנייה שתיים ואז להוציא דרך הפה ככה לאט לאט ולכוון על התחדשות ולכוון על אמונה וביטחון התחנות הקטנות האלה נותנים לנו מתוך הקוצר רוח להתחיל למשוך את הערך רוח זה לא קורה ישר שהאדם ירגיש ערך רוח זה בפעולות הקטנות האלה לאט לאט הוא ימשוך ערך רוח לאט לאט עוד קצת פה ועוד קצת פה ועוד קצת פה ואז הוא מושך ערך רוח אחד הדברים שהדגל מחנה פראים מלמד שצריך ללמוד לעבוד את הקדוש ברוך הוא דרך היצר ושוי את השבו גם אור החיים הקדוש מדבר על זה ואנחנו רואים היום שה החיות שהיצר הרע יכול לתת לאדם בפרט במדיה זה המון מידע בזמן מאוד קצר זא אומרת בכמה שניות הוא מתמלא במידע זה המון התחדשות אז אחד הדברים שאותו דבר צריך גם לעבוד בעולמה של תורה מחמת ש אם יש לנו קוצר רוח אז צריך למצוא התקדמות והתחדשות התקדמות והתחדשות אז עוד קצת עילים פה ועוד איזה ספר פה ואיזה לימוד פה ואיזה התבודדות פה לתפוס תחנות קטנות לתפוס תחנות קטנות בלי לחץ ואז מה שקורה לאט לאט זה מתמלא קובץ על יד ירבה ואז הנפש מתמלאת מתמלאת כמו שזה עובד בצד הלא טוב ככה זה צריך גם לעבוד בצד של הקדושה ואתה רואה שאנשים למשל יכולים להיות עשו מחקר בארצות הברית כמה כמה שעות ביום אדם נמצא בטלפון אתה רואה שהמון המון שעות אז איך יש לו ערך רוח ואין לו בעיות בקשב וריכוז כי זה מידע מאוד מהיר המון מידע לצערנו לדברים הלא חיוביים ועם המון קצב זה בקטנה קצב ומידות כן אותו דבר אנחנו צריכים לפעול במערכת הרוחנית שלנו בהתקרב לקדוש ברוך הוא ואם אם זה פועל בסטר אחה ככה אז זה יפעל בקדושה כמובן ומידה טובה מרובה ממידת פורנות ואז לאט לאט אדם כוף עוד איזה דקה פה שיעור עוד איזה 30 שניות פה אם אתה זוכר שאמרתי אמרתי לך אמרתי גם למאזינים שיש את בהתחלה היה סרטונים קצרים של איזה שלוש דקות אחרי זה זה ירד לדקה אחרי זה 59 שניות אחרי זה היום כבר יש דבר חדש יראו לי את זה דיבורים מרבנו של איזה 10 12 שניות יאללה אתה מבין דיבור מוזיקה טובה ובום תרוץ על זה למה כי אתה רואה שיש קוצר רוח כן עכשיו רבי נתן מלמד בהלכות תפילין גם שמשה רבנו בא לגול את עם ישראל והתחיל פה תהליך כמעט של והם ראו את המכות שהקדוש ברוך הוא נותן על המצרים אז הם התחילו להסתכל בהשגחה הפרטית ואז שהם התחילו להסתכל בהשגחה הפרטית זה משך להם ערך רוח אחד הדברים החשובים זה במשך היום להתחיל לתרגל לראות את ההשגחה הפרטית בכלל בפרט את החסדים בתוך המצר מתוך הקוצר רוח איך אני מוצא חסדים איך אני מוצא ערך רוח איך אני מוצא דברים טובים לדבר מזה לחשוב מזה מזה זה יכול להיות אפילו ממש האדם סתם דוגמה בא הביתה שם מוזיקה ונותן אייזה דקה ריקוד קשה לך דקה תעשה 10 שניות הפעולות האלה מושכות ערך רוח לאדם ולאט לאט לאט לאט בקצב טוב זה זה פועל וזה עובד ווזה עושה שינוי מהותי וככה אנחנו עובדים את הקדוש ברוך הוא מתוך המציאות מה שנקרא שהיא נקראת גלות שעם ישראל עדיין נמצאים בגלות אבל הם רואים את המכות שהקדוש ברוך הוא נותן על המצרים וה נים ורואים את ההשגחה הפרטית ולאט לאת הם מקבלים ערך רוח ואחד הדברים שמסביר הבעל שם טוב שהגאולה הפרטית היא יותר חשובה לקדוש ברוך הוא מהגאולה כללית ככה הוא מסביר בפרשת בשלח ובעצם מה שהוא יצר בכל התהליך הזה של עשרת המכות במשך שנה במצרים זה בעצם תהליך של התבוננות פנימית וליצור את המציאות של הגאולה הפרטית בתוך המוח שהשם איתי והכל זה השגחה פרטיית ואני רואה את הניסים של השם ורואה את החסדים של השם אז מה זה נותן לאדם וואו נותן לו ערך רוח לעצור רגע מכל המרוץ שנקרא גלות וממילא להכניס את אלופו של עולם שזה נקרא גאולה ואז ככה זה מאוד מאוד נותן עוצמה ורבי נתן אומר שאדם נכנס לו ערך רוח אז הוא יכול להתחיל לעבוד את השם ולאט לאט הוא מתקדם חשוב לתת לזה סובלנות יפה לתת לזה מקום כי אחד אחד הדברים שהקדוש ברוך הוא יצר סובלנות שזה המתנה כי זה בשביל שנתבונן כי אם אתה מקבל דברים בלי סובלנות אתה לא מעריך אותם אתה רק רואה את המערכת החיצונית אתהה לא חי את המערכת הפנימית הסובלנות גורמת לאדם לעצור ולהתבונן פנימה שזה נקרא הריח הטוב אז דברים כאלה יפה בהחלט בהחלט בהחלט נותנים לאדם אוויר לנשימה והוא גם לא רודף את עצמו כי עבודת השם שלנו עכשיו הם מתוך המציאות והידיעה שיש לי קוצר רוח כן אני בקוצר רוח מתוך זה למצוא את הנקודות הקטנות ולהתחיל למשוך ערך רוח והגדולה היום של עם ישראל שהם עובדים את הקדוש מתוך קוצר רוח שמשה רבנו בא לעם ישראל ואומר להם נפלתם ל-49 שערי טומה נכון אבל בזה ששמרתם על שלושה דברים לא שיניתם את השם את הלבוש ואת השפה זה מראה שזה יותר חזק מ49 שער טומה אם הצלחתם להתגבר על זה זה מראה שזה יותר חזק מ49 שר ומה ואז מה הוא נתן להם ערך רוח גילה להם שם אבויה ערך רוח ערך רוח השם איתכם יש ערך רוח יש השגחה פרטיית התהליך של הגאולה זה תהליך של התבוננות אז כל אחד מאיתנו גם צריך לדעת העצירה אם זה להתבודדות אתהה לא יכול לעשות שעה זה מובן הרבה פעמים אנשים קשה להם לא רגילים לזה הרבה פעמים אין לנו את הסובלנות אין בעיה תעצור ל10 דקות תעצור לדקה תעצור לחמש דקות העיקר תתרגל לעצור לדברים קטנים בקביעות ולהתחיל למשוך את הערך רוח יפה וזה עובד זה עובד רואים ממש אנשים שלוקחים עבודה ממש דקה פה שתי דקות פה שלוש דקות פה כן ופתאום בן אדם אומר לי תשמע תחנתי לעצור לדקה ופתאום אני רואה שזה נמשך ל1 דקות אתה רואה שזה עובד הערך רוח נכנס ולא לרדוף את עצמנו מתוך הקוצר רוח כי אין מה לעשות רבי נתן אומר שהגלות מביאה קוצר רוח ושיש קוצר רוח יש עבודות קשות התפקיד שלנו זה מתוך זה אם אנחנו עושים דברים קצרים ואנחנו מחפשים רק את העבודות הקטנות אוקיי אז נמצא את זה גם בקדושה נתחיל עם עבודות קטנות נתקדם לאט לאט ואז נתחיל למלאות את המערכת הרוחנית ופתאום הדם מרגיש אוויר לנשימה אז כן יאללה להתחיל לתרגל זה עבודות מאוד פשוטות מאוד מאוד פשוטות רק יש עליהם מניות יש עליהם מניות זאת אומרת אדם עכשיו יגיד אוקיי אני אעצור לדקה ואני ארקוד הוא ירגיש על זה מניות אבל זה עובר מהר נכון זה עובר מהר בכלל הצירה זה קטע קשה כזה באמצע היום לעצור רגע מה אני עכשיו עשה עבודה זה אבל זה עובד אם אתה אם אתה מבין שזה אוקיי דורשים מך עכשיו רק את הדקה הזאתי רק את הה מבין כן עכשיו תעצור לזה שים איזה מוזיקה טובה תן לעצמך דקה של הפסקה למחוק קצת כפיים לרקוד למתק דינים מה שנקרא בדבר הזה תעצור תלמד איזה שתי הלכות תעצור תקרא איזה מזמור תהילים תעשה איזה דקה התבודדות ככה תפוס לך כל פעם את התחנות האלה ככן וזה מצטבר שהנקודות הטובות מצטברות והעשייה הטובה מצטברת נכון זה נהיה מאוד מאוד חזק מאוד מש נהיה חזק כן כן אז אולי בוא נתרגל איתם עכשיו תן להם קצת מוזיקה בבית שירקדו אוקייי בוא ניתן את זה אז ו מרוש השנה [מוזיקה] ה אז ישלי רבי רבי נחמן רבי של כולם הוא כל הזמן שומר הוא עוד צדיק יסוד עולם ואם אתה טיפה במסד אי מספיק לחשוש תבוא עז לרבנו הקדוש בכל שנה תשים לאומן כל החברים ומחזק אותנו באורות ובשירים אף פעם לא תרגיש לבה כי הוא תמיד יתך רבנו יביא את השמחה אז רבי נחמן אני משתגע והיום יודע שאין עוד מלמדך ורבי נחמן תסיוד אליך קשה לי בלעדיך אני אוהב אותך יביא בך שמחה ידליק בך אורות רבנו רבי נחמן הו צדיק כל הדורות תיתן רק אהבה תצק את התפילות רבנו רבי נחמן יסב את הבעיות אתה חייב לראות רבי נחמן רבי רבי ומן ראש השנה אז רבי נחמן יאללה אומן בראש השנה אנחנו לא צריכים סיבת עוץ או הזמנה ואם אתה רווק ויש בך קצת אמונה רבנו יסדר גם חתונה אז רבי נחמן אני משתגע והיום יודע שאין עוד מלבדך ורבי נחמן תס היום אליך קשה לי בלעדיך אני אוהב אותך יביא בך שמחה ידליק בך אורות רבנו רבי נחמן צדיק כל הדורות תיתן רק אהבה תצק את התפילות רבנו רבי נחמן סובר עיון אתה חייב לראות הונו ראש השנה אומנו ראש השנה אומנו ראש השלה אומה אומ רש ששנה אומ אמן רש ששנה אוממה רש שש רבי נחמן רבי רבי נחמן רבי דל רבי רבי דל ש איזה קצב איזה קצב כבר עשה טוב ברור אה ברוך השם ברוך השם כבר עשה טוב כבר עשה טוב עוד נקודה שניגע ניתן למאזינים ככה כמה טיפים טובים כתוב שהיה להם קוצר רוח למה מהעבודה קשה איזה עבודה קשה שביד אותם בעבודת פרך בלבנים א בחומר איך זה הולך שמה בחומר ובלונים בקוש בעבודה קשה בחומר ובלונים סליחה רות וכל זה כל ה כביכול אז הזוהר אומר מה זה בקושיות שהיו מכניסים בהם קושיות שאדם יש לו קושיה על השם אז נכנס בו קוצר רוח כן גם היום מכניסים את הקטע הזה של הבנייה שאדם בונה בונה בונה ואז בסוף היום מפרקים לו את כל מה שהוא עשה גם סוג של טשה נפשית וגם לגברים נתנו עבודות של נשים ו נשים עבודות של גברים כל הנושא הזה של להתיש את הנפש כמה שאפשר אז הם היו כן מיומנים בזה זה היה חלק מהרעיון כן זה גם היה טקטיקה להתיש להם את הנפש וזה פעל זה הצליח לצערנו ומה שהיה הוא שיהיה אז אחד אחד הדברים ש בוא ניגע למשל בנושא הזה של קושיות בעבודה קשה שהזוהר אומר בקושיות שאדם יש לו קושיות על השם אז זה לא קל כן עכשיו רבנו כבר הביא לאיזה פתרון שאדם יאמר בפה מעלא הר איני מאמין באמונה שלמה שאתה הוא יחיד ראשון ואחרון נכון ואז זה ממתק את הדין ומושך ערך רוח עכשיו גם שאדם יש לו קושיות אז רבנו אומר בוא אני למר לך איך לעבוד דרך זה לעלות אל האמונה דיבורים של אמונה דיבורים של ביטחון לדבר מזה לקחת איזה 10 שניות ולדבר דיבור של אמונה ר בונו של עולם אף על פי שיש לי קושיות כך וכך ואני מאמין שהכל בהשגחה פרטיית והכל מאיתך כן וראית שחז אפילו סיכמו את זה בדיבור מאוד פשוט גם זו לטובה כל מן דוד רחמנא לתב אוד כן מבין קדושת הלבי אני חושב מדבר גם על הפסוק ואני וחסדיך חתי יגה לי בי בישועתך השיר על אדוני כי גמה עלי פשוט להגיד את זה ולהתרכז נכון זה נקודה אחת כדי למשוך אמונה לשכל ואז הקושיות מסתלק ואין שמחה אלא בהתרת הספקות אתה מבין הספק זה הקושיה זה העמלק שנכנס בתוכנו שה ל את הכל אז השמחה היא על ידי אמונה אז לדבר דיבורים של אמונה נותן שמחה כן עוד דבר בעבודה קשה בחומר בחומר זה היה בחומריות כמו שרבנו מאוד הדגיש את זה חומרות חומרות חומרות חותרות כן פירוש שזה גם מעיף מתי זה חתיכת עבודת פרך זה כן איך זה מתבטא בחיים שלנו למתק את הדין ולצאת ממצרים ולעבוד את השם זה רק על ידי חומרות רק על ידי דינים דינים יש דינים קשים אצרך חומרות קשות כדי למתק את הדינים ואתה רואה שרבנו לא אחז מזה הוא רוצה שנדע את הפן ההלכתי אבל הוא אמר להיזהר מהנושא של חומרות כי מרוב שאדם מחמיר כבר לא עושה כלום נכון הוא גם עצוב הוא עושה ועצוב אז מה עשינו גם עושה וגם עצוב בדיוק וגם שהוא לא מחמיר והוא מקל הוא כבר מרגיש שהוא עושה אבירה זה שיטה ביצר הרע מאוד מסוכנת מן חבל על הזמן העצר הרע אז עצה טובה שמבין לנו גם מרן החידה שמרן החידה כותב מאז שנחרב בית המקדש אין הקדוש ברוך הוא בעולמו אל ארבע אמות של הלכה עכשיו מה הכוונה היא שהיה בית הקדש היה ישוב הדת כי היה מאורי אור ולא היה מאורי אש עכשיו מאורי אש זה לחץ מאורי אור זה כיף זה חמים זה נעים מאז שנח בית המקדש הורי אור הו להות מורי אש אוקיי מה עושים אבל עכשיו איפה איפה המאורי אור נמצא בארבע עמות של הלכה לכן רבנו מאוד הקפיד על לימוד ההלכה ושאני אומר לאנשים תיקח את מציאות החיים שלך להלכה אתה צריך לדעת שבכל דבר ודבר עולם ההלכה מדבר אליך עכשיו במשך הזמן קרה איזה משהו לא במתכוון אבל אני נתקלתי עם סיפורים של אנשים וגם עצמי דברים שחוויתי יש מציאות שאדם רואה איזה הלכה מסוימת אבל במקום שהוא נמצא או במקום שהוא לימדו אותו בזה שייך להחמיר ואז כאילו מה הוא מרגיש הוא מרגיש ש אם הוא לא מחמיר בזה אז הוא עובר עבירה בזה עיה כן הוא צריך לדעת את גבול אתה זה לא עבירה יפה בגל זה יש תגבול של ההלכות כן זה מדהים עה ן עכשיו זה פתאום אתה רואה עכשיו שפתאום במשך השנים הכלים יותר בדברים מסויימים למה להקל על הנשמות נכון רואים את זה אז אדם צריך לבדוק טוב טוב את מציאות החיים יש לך איזה רצון יש לך איזה תשוקה אפילו יש לאדם אייזה תאווה תאווה זה לא דבר רע תבדוק איפה אתה בפנים בתוך ההלכה בדיוק תבדוק את זה בהלכה תפתח בגלל זה שואלים גם מעבר לפתוח הלכה בגלל זה שואלים רף פוסק שהוא מתמחה בתחום והוא מבין גם בנפשות הוא יכול לתת לך הדרכה ממש טובה לפי ה לפי המציאות לפי המציאות של הל לפי המציאות שלו כי ההלכה היא מאוד כללית שאתה לומד הלכה זה די כללי אתה מבין זה לא הרבה לא לא תמיד נוגע בך דווקא במציאות שלך אבל כשאתה מתייעץ עם רב שהוא מורה הורה לא יודע אז הוא יודע לפי מה שהוא שומע הוא יודע איך להביא את ההלכה שהיא תתאים לו למציאות שלו למקום שלו לפי השאלות שהוא שואל אותו כן אני אני אשתף את המאזינים במה מו סיפרתי לך את זה פעם סיפרתי את זה גם זים אבל נחזור למי שלא שמע לפני מספר שנים פנה אלי איזה חתן אדם מקסים והוא קצת היה בלחץ וזה ואז שאל אותי איזה שאלה האם מותר או אסור ואני אמרתי לו תראה יש לי תשובה בזה יש לי תשובה החתית אני סיכמתי את זה אבל הייתי רוצה להתייעץ עם עעם הפוסק שלי ב הייתי רוצה להתייעץ עם הרב שלי בדבר דבר הזה א והוא אמר לי אוקיי אמרתי לו ואני אני לא מבטיח לך תשובה אני אני אראה מה אני תן לי רק להתייעץ איתו התקשרתי לרב שלי הפוסק שלי הצגתי לו את התמונה הוא חשב ואז הוא אומר לי תראה זה קצת לא קל אבל אני אני יש איזה פוסק שהוא דם בשאלות האלה הוא חיבר גם איזה ש ספרים על הדבר הזה שישה ספרים תתייעץ איתו אני אמרתי לו הרב הרב יודע שאני מתייעץ עם הרב הוא אומר לי מ שהוא יגיד לך זה כמו שאני אמרתי תתייעץ איתו יש על זה דיון אמרתי לו כן הרב הבאתי לו אתם קורות וזה אמר לי תתייעץ איתו התקשרתי אליו אתה רואה מה זה תלמיד חכם עם עם הסתכלות פנימית אמרתי לו הרב אני עושה כך וכך א אני ראיתי את המקורות כך וכך מה הרב אומר בדבר הזה הוא אומר לי כן מה שראית זה זה נכון הוא חשב רגע שאל אותי עוד איזה כמה שאלות עליו ניתי ואז הוא חשב חשב חשב ההוא אמר לי תתיר לו תגיד לו שמותר אז אמרתי לו הרב רק מחילה תורי ורוצה אני לדעת הרב הרב יסביר כך אני יודע שיש בזה אזה דנים על זה הפוסקים אומר לי תראה אם אם אם אפשר להחמיר על זה אז כן אבל הבאתי בזה תשובה ואם המציאות מראה שבשביל שיהיה לו שלווה ורוגע בנפש אז אני אקה לו וירגיש עם עצמו בנוח כי יש על מי לסמוך לא פוסק אחד ולא שתיים ווא אומר לי תזכור תמיד הסימן הוא מאוד פשוט שימשך שלווה ורוגע לנפש זאת אומרת ההלכה מדברת בין בחומרה בין בקולה אבל אדם צריך למצוא את עצמו איפה הוא בהלכה והסימן שזה מושך לו יישוב הדעת יפה יפה זה לא משך לו יישוב הדעת כן סמן נכון משהו פה לא עובד אתה מדבר על מדרגה כאילו שהסימן אם זה הנקודה שלך ומדרגה שלך זה בזה שאתה שזה עושה לך ישוב הדעת בדיוק וזה זה מאוד פשו זה זה מה שאומרים תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם שלום זה מציאות שאתה שלם שלום זה עושה לך א כאילו משלים אותך אתה שלם עם עצמך שלם עם עבודת השם שלך שלם עם המשפחה שלך ועם הסובבים אותך ובגלל זה בגלל זה כתוב תלמידי חכמים שיש הרבה תלמידי חכמים הכוונה היא שיש הרבה פוסקים אז יש שלום בעולם כי תמיד יש פוסק שאפשר כמו שאומרים זה דיברת על זה הרבה פעמים על הנושא הזה כן חייב גם להזכיר את זה אני אגיד לך גם למה שיזה היה לי מקרה שגם אני מקבל הרבה שאלות בהלכה המון המון שאלות וכל דבר אני שוקל ובודק ושואל מאיזה מקום זה בא באמת בשביל לעזור לבן אדם והרבה פעמים היה לי מקרה שמישהו אמר לי כן אבל בזה שייך להחמיר כי זה דאורייתא וזה אז אני מסביר לו מי שקל הוא ידע את החומרה ואם הוא מצא לנכון להקל זה הליבה גם ד שולחן הרוך ליבה ד פוסקים גם אחרונים וזה וגם לפי השולחן ערוך צריך גם לדעת איך לדום בדבר רבנו אמר לא לזוז משולחן ערוך אבל מצד שני גם הוא יודע גם איך לעבוד עם זה אז אחד הדברים שהסברתי לו כל דבר צריך בדיקה צריך עיון זה מה שרבנו גם לימד אותנו העיקר שיהיה ישוב הדעת ואמרתי לו בוא אני אגיד לך משהו אתה יודע כמה הלכות אני יכול להגיד לך שאתה מקיים אותם בשבת ויש בהם ספק דאורייתא יכול לתת לך מלא דוגמאות למשל ניקח דוגמה בזמנם אי אפשר היה לפתוח שקית חלב בשבת האשכנזים אגב מחמירים בזה עד היום מה הטעם שהיית פותח שקית חלב בשבת המנהג היה לשטוף אותה אחרי זה והיו שמים שמה מכתבים המבוגרים בינינו ששומעים עכשיו את השיחה א זאת אומרת הוא הפך את זה לכלי עכשי בזה שחתכת אפרת את זה לכלי יפה עכשיו היום בימינו אתה לא מ זה לא מצוי היום שב אדם עכשיו יקח את השקית חלב ישטוף אותה ויעשה אותם שקית למכתבים ן כן כן זה לא מצוי לכן מותר לפתוח סקית הספרדים לכתחילה מקלים בזה או למשל קופסת טונה בשבת שאלה מאוד מאוד רצינית האם מותר לפתו למה כי בזמנם היו פותחים את הקופסאות שימורים מנקים אותם אחרי זה ושמים שמה מחתים שמים שמה דברים כן היום בימינו אתה רואה שזה לא מצוי שזורקים לכן אתה מבין כל מיני שאלות כאלה נכון נכון שחנו אשכנזים יותר מחמירים בזה אבל גם הם ש שהם וממדים את זה הרבה פעמים אמרתי להם תבדוק עם הרב שלך תבדוק וזה והתירו להם בכל מנה מקרים למשל היה לי מקרה שבאיזה מקום מישהו אמר אני לא פותח א קרטון חלב בשבת כאילו שהקליפ עדיין נמצא על הפקק הוא לא פותח את זה למה כי אם אתה פותח אתה עכשיו הכשרת את זה לכלי לכלי שהוא אפשר למזור כמו בקבוק כאילו בקבוק הפך אותו לבקבוק בעצם ואז הוא בא ואמר לי מה איך אתם הספרדים הכלים בזה אמרתי לו זה לא רק תשובה של הספרדים אגב זה תשובה מאוד ענפה אמרתי לו אני ששאל אותך שאלה פשוטה את הקרטון חלב הזה אחרי שפתחת אותו עם התיק הזה שאתה פותח עם הפקק ן אתה עושה איתו משהו אחרי זה סיימת עם הקרטון זורקים מה אתה זורק אותו אתה לא תמלא אותו מחדש זה אגב הכולה שמקלים לפתוח בקבוקי קולה בשבת או בקבוקי שתייה כאילו עכשיו הבקבוק הוא חדש ויש לו את הקליק הכזה בפקק כי בזמנם מה היו עושים בזמנם שהיו פותחים את זה אחרי שהיו שמים לשתות אז היו שוטפים את זה ושמים בזה מיצים שמים בזה מים היום אז לכאורה יצרת כלי כן אז הרב עובדיה מביא בזה תשובה מאוד מאוד רצינית בדבר הוא אומר אם אפשר להחמיר לפתוח לפני ערב שבת אם אפשר להחמיר ואם לא מי שפותח יש לו על מה לסמוך יש כאלה שפותחים את זה בשתיים שתיים ששו פטורים אבל בכל מקרה צריך גם לדעת שמה שהחמירו בדורות הקודמים יש מציאות בגלל סיבה בטל הטם בטל התקנה כן יש באיזה כלל תים שא אשר ל כן שזל אמרו אפילו שהתבטל ה הדבר כמו למשל מקלחות וכל הדברים האלה עדיין זה אז עדיין אז כל דבר טעון התבוננות את מבין טעון התבוננות בדבר וברגע שאתה מתבונן וכוח דעתר עדיף אז מה שקורה בפעולה הזאתי אתה אתה יכול למצוא על כל דבר ספק דאורייתא לחומרה אמרתי לו תדע לך אני יכול לשבת רוים עם אנשים ולהראות להם שכל דבר זה ספק דאורייתא לחומרה ולפי שיטתם עם החומרות שלהם בכלל לא שומרים שבת אבל אתה רואה שיש על מי לסמוך ויש על מי להתיר והכל בסדר ותעשה מה שצריך ותלמד לחיות את התורה ולא לסגור אותה מי שרוצה להחמיר שיחמיר אבל תדע קודם כל את הכוח דהרה תבדוק תתבונן אתה יודע שזה מתחיל בנושא הזה של חסידות הנושא הזה של הכוח דטרה ולהסתכל דווקא בטוב ומה כן מותר ומה כן אפשר אתה מבין נכון אני רואה את זה הרבה נכון בגלל זה אנשים שידעו עלך שזה לא בחומרות וא אז יפתח להם יותר או ערך הפים אני כל הזמן מנסה שאני מדבר עם הילדים שלי אני כל הזמן אומר להם שהתבוננות זה לא תמיד מה אסור מה אסור מה אסור אלא מה מה מותר מה אתה כן עושה מה אתה כן זוכה כן אתה מבין זה זה כי כי אם החינוך הוא כל הזמן אסור אסור אסור הילד הוא הוא גודל בתודעה שכל דבר אסור אתה מבין נכון היה לי מקרה שפעם הייתי בדרך לשיעור בשבת אז איזה זוג ראו אותי ואז האישה רצתה לשאול אותי שאלה היא אומרת לי אנחנו מסיימים לאכול את הסעודות שבת עכשיו בפרט בוא נגיד אם זה סעודה ראשונה אז אני שוטפת את הכלים שיהיה לי מוכן לסעודה שנייה זה בסדר כן סעודה השנייה אני שוטפת את הכלים שיהיה מוכן לסעודה השלישית ואז לא אכנ בשלישית אבל ה אומרת מה מה אני עושה מותר לי לשטוף כלים כאילו אחרי סעודה שנייה וכולי או אני רוצה עכשיו לסדר לנקות וזה אני לא משתמשת בכלים האלה רק במוצאי שבת האם מותר לי לעשות את זה שאלתי אותה מה הטעם בדבר היא אומרת לי מאוד קשה לי לראות את הלכלוך הזה מאוד קשה לי אז אמרתי לה אני אשאל אותך שאלה ביום חול סיימתם לאכול יש כלים בקיור את משתדלת ישר ללכת לשטוף את זה זת אומרת זה קשה לך לראות שזה בקיור אומרת לי כן זה קשה לי אני אוהבת לראות הכל נקי זה נותן לי ישוב הדעת אמרתי לה במציאות הזאתי יש מתירים זה תשובה שהרע עובדיה הביא גם בחלק ו אני חושב בחזון עובדיה שלמה היא לא שוטפת את הכלים או הבעל שוטף את הכלים בהכנה למוצאי שבת אלא היא שוטפת על מנת שיהיה לה יישוב הדת כי היא לא רגילה לראות את זה ככה ובפרט מי שאין לו מדיח וכל זה כמו שמתירים לנקות את הבית בגלל שזה מפי לתתות א א לטות או למשל אדם עכשיו לא אוהב לראות את השמיכה ואת החדר ככה מפוזר וזה אז הוא לא מכין את ה הוא לא מקפל הוא לא מכין את המיטה בשביל שהוא ישן בצ שב כי נעים לו לראות את זה והיום המציאות מראה שאנשים הם איסטניסטים מאוד מאוד עכשיו אם אדם הוא איסטניס והוא לא רגיל לראות בלאגן זה הורס לך גם את השבת אתה לא יכול אתה מרגיש חנוק מרגיש אתה רוצה בדבר הזה אמרתי לה יש לך על מה לסמוך את יכולה לעשות את זה רק אם אפשר במוצאי שבת יש שיטה שכאילו מה עושים במוצאי שבת שהכלים כבר מוכנים להיכנס לארון אז לוקחים קצת מים ומזלפים על הכלים ואז כאילו זה זה עדיין לא כן אוקי אבל אבל א רגע זה גם מחמיר זה שיטה מכ זה חומרה כן אבל אם אדם עכשיו אוהב לראות את הסדר בבית ואת הזה הוא לא הוא לא עכשיו שוטף כלים שיהיה לו יותר קל במוצאי שבת כי קשה לו לראות עכשיו את את הלכלוך הזה אז אתה מבין אסירים מחוות ואתי לא יש כאלה שמקלים לפי הרמבם סקום ומזלגות אין בעיה כי זה יותר מצוי כוסות גם אותו דבר צלחות יותר ב מי שרוצה להחמיר אין בעיה תחמיר אבל אם עכשיו זה מכניס כעס לבית והאישה לא רגועה ורואים את כל הלכלוך בפרט אם זה ימי קיץ ויש זבובים וזה לא נעים אז יש ל מה לסמוך בדבר הזה נ אבל מה לגבי סירים באמת סירים זה יותר בעיה מחמד שזה ממש גם עבודה קשה והכל וזה עדיף לא אבל לגבי אם זה צלחות וכדומה ויותר קל בסדר מבין אפילו כתוב אפילו יש שאלה היום על אחת פעמי נכון שיש עניין לייקר את הבית בשבת בסעודות שבת שיהיה כלים ככה טובים וייפים אבל יש מציאות שהמשפחה מרובה וקשה והבעל אומר מה אחרין זה אין לו כוח לשטוף והאישה אין לה כוח לשטוף וזה קשה ואין קשה לתקלט בערב אז עכשיו זה מכניס אותם לעצבים את הבית אז אז בזה אומרים אין מה לעשות אם עכשיו זה המצב אז תקנה חד פעמי ככה מהודר יפת תקפל העיקר שיהיה נחת אתה מבין אני אישית לא לא מפריע לי הדבר הזה אני אני אוהב לעשות כלים זה בשבת אתה אוהב להיות הקלט אין לי בעיה עם זה אבל אבל כן צריך לדעת גם את ההתבוננות אנשים עוברים שבוע שלם קשה הוא אומר עכשיו אני אעמוד ועכשיו היא תעמוד ושטוף כל דבר זה טעון בדיקה ולגופו כל לכל ולדעת שהשם יתברך רוצה את השמחה שלך ואת החיות שלך ואם יש צדדים בהלכה להקל אז מקלים הכל בסדר זה שהכל הוא יודע את ההלכה יותר טוב יש תשובה מאוד מעניינת של הרמבם הרי בשבת יש בעל להתקלח עם מים חמים נכון נכון זה מה שאמרנו מקודם בגלל הסירת המרחצאות נכון גם וחוץ מזה גם עכשיו אם זה התחמם על ידי הבוילר האם מותר או לא מותר לא על ידי הבו סליחה על ידי דו שש ד שמש יש דבר ש נקרא שאדם הוא סטניס מה הכוונה היא הוא רגיל כל יום להתקלח עכשיו אם המים חיימו על ידי הבוילר מערב שבת להתקלח במים החים הלה בשבת זה אסור אבל קח דוגמה אם זה התחמם על ידי עדות שמש והוא עכשיו ביום יום שבת בצהריים חם לו או בפרט אם הוא הולך לתת שיעורים שזה קורה לי הרבה בדברים הלה חמנו והוא מזיע אז יש כאלה המח להתקלח במים קרים אבל יש כאלה שסומכים עעל שיטת הרמבם מחמה שזה יתחמם על ידי הדות שמש הוא מדמים את זה לשיטת הרמבם וזה שזה נקרא גרן וכולי וכולי וכולי אז זה הפני ודיו ורגליו אז הפני ודו ורגליו וגם אם הוא מתקלח עכשיו כל הגוף אז יש בזה תשובה מאוד בהלכה למה כי הוא לא זה לא רחיצה לתענוג זה על מנת קצת להתרענן וזה וא מביא ב מביא בזה תשובה אתה מבין אלא למשל רוצה לרחוץ את רגליו קצת לשחרר את הרגליים יש בזה תשובה ואני שמעתי על תלמידי חכמים שהם בפרט שהם סרים הרבה שיעורים והוא חוזר מזיע ובין לשיעור לשיעור הוא מתקלח עם מים לא חמים חמים אבל פושרים כאלה שהתחממו על ידי העל ידי השמש מאוד ענפה שהר עובדיה מביא בחזון עבדה חלק ו בדבר הזה אתה רואה שכל דבר טעון בדיקה זה מה שאני אומר לאנשים אתה רוצה לחיות את התורה תלמד את ההלכה טוב תלמד את ההלכה טוב זה מרפה את האישיות של האדם מרפה את הנשמה של האדם לא לטוס ישר חומרות אז יוצא שאם יש בן אדם שהוא בלחץ בגלל איזה הלכה מסוימת שזה לא יודע מלחיץ אותו שהוא מרגיש שזה כבר לא יודע כבד או קשה יש מצב שהוא בכלל יכול להיות שהוא צריך לשאול רב מה לעשות באותו סיטואציה בעצם יכול להיות שהוא יכול להיות שהוא בכלל מכמיר על עצמו ובר או שיבדוק בהלכה גם הרב שמורה לו צריך להורות לו על פי הלכה לים כן לפעמים אבל יש דברים שהם לא הם לא כאילו כמו שאמרתי מקודם יש דברים שהם לא בדיוק ההלכה בדיוק מדברת אליך זהו בגלל זה אני אומר ישראל י ישאל כן למשל אני הפוסק שאני מתייעץ איתו המון הוא מאוד בקי בהלכה בקולה ובחומרה ואתה שמע אותו איך שהוא אומר את המותר הוא אומר את זה בכזה ביטחון את מכיר אותו אני גם מתץ וכמה הוא מרפה את אין עליו בעולם חבל על הזמן מבין זה למה קיצר כי ההלכה זה מלשון הליכה וחבל על הזמן זה נועם זה אתה רה מה זה נועם דרכי דרכי נועם נכון נכון זה דברים ש הכי קל להגיד אסור נכון הכי קל בעולם להחמיר זה נכון זה זה מקשה גםד לפעמים גם הילדים שואלים אותי אני אומר להם אני לא יודע אבל אני אברר אני אשאל כן זה אני יש לי ספר בבית אגב מאוד מומלץ על הלחות שבת א יש כ יש יש הרב נקי הוא הוציא בהלכה ובאגדה יש לו על כל הנושאים כולל הלחות שבת גם הלכה וגם אגדה דברים מאוד מאוד יפים והוא מביא שמה ממש פסיקות הלכתיות מאוד מאוד יפות אני מאוד נהנה לקי כן מאוד מסודר גם מאוד לימנו גם ממש מש קצר וקולע כזה קו נפלא אני הייתי רוצה שיעשו להלקות יוסף את זה את כל ההלכות שהם לא אקטואליות כאילו כי יש שמה מלא הלכות שהם לא אז יש יש עוד דבר עוד דבר שהוציא את זה הוציאו ספר יש ספר נפלא שאני ממליץ עליו מאוד בחום הוא נקרא תל מלאכות וא על כל הל מתת מלאכות של אחות שבת כולל אייזה ביאור קצת פנימי על פי המשל ונמשל בנפש האדם על כל מלאכה וכולל ביאור מקיף של הרבה מהפוסקים אם זה הרמה אש חי כפ החי עם חידה חזוניש מביא שמה מאוד כיף גם ללמוד את זה ה מביא שמה את התשובות ומביא גם אחרי זה תשובה להלכה וזה כיף ללמוד את זה ואז אתה רואה הרבה דברים אתה מבין שאנשים פתאום לוקחים אוויר לנשימה אומר בואנה זה מותר בסדר יאללה בוא נתקדם אתה מבין ואז ככה הוא מרגיש גם את ה שמירת שבת גם בהתאם נכון וגם את ה שמירת התורה והמצוות נכון זה גם שומר עליו בתוך הקדושה כן זה דבר שנותן נחת נותן רוגע ואנשים א אנשים צריכים את זה זה בגלל זה אחד הדברים שאני הבאתי פעם דוגמה מרבנו שיום שהוא רצה שרבי נתן יהיה אף בית דין של איזה עיירה ואז רבי נתן פחד אמר לו אם יהיה שמה דיני גיטין וחס ושלום לפי איזה פוסק נתתי גט אבל הגט הוא לא תופס אז אחרי זה היא תתחתן ום ממזרים והכל כן זה מפחיד הנקודה הז רבנו שם פתח לו בהלכות מצילים מן הדליקה בשבת ווא ראה לו נכון שהשולחן ערוך מחמיר אבל אם יש לך פוסק אחד שמתיר וראית שזה אז מה מה הוא בעצם אמר מה אמר לא לזוז מהשולחן ערוך אבל במידה וחלילה וחס תעית וראית איזה פוסק אחד שהוא מקל בזה אז אל תפחד זאת אומרת לא ללכת לכתחילה לפי הזה אבל מתוך התבוננות וגם אגב מה שרבנו מלמד להתרחק מחומות בשיחות הרן אז הוא שולח אותנו שמה יש מרן שמה שמדבר על להתפנות לפני התפילה שאם הוא לא יכול להחזיק 72 דקות לקטנים או לגדולים אומר גם אני מדבר על ושמה רבנו מביא דעת עריף לא שלפי השיטה שאם עכשיו הוא הרי לפי השולחן ערוך הוא מחמיר אומר אם עכשיו היה לו קטנים והוא לא יכל להחזיק 72 דקות והתפלל אז הוא צריך להתפלל עוד פעם אבל לפי שיטת ריף הוא אומר שאפשר ורבנו מביא את שיטת הריף אני עיינתי שם בהלכה רבנו מביא את שיטת הריף בדבר הזה שריף מתיר אפילו לכתחילה אם אם הוא יודע שהוא יכול רק להחזיק 72 דקות אז רבנו שם ממש מסדר את זה כן אתה מבין את הדבר הזה כן שולח שם לריף שולח שם לבח שולח שם לזה וזה ואתה רואה עוד הפעם התבוננו כן ממש בשתי מילים התבוננות התבוננות צריך התבוננות בוא ניתן עוד שאלה יפה תראה כמה לפעמים יש את הדברים האלה יש אדם שמניח תפילין הרי אם הוא ימני מניח בשמאל אם הוא שמאלי מניח בימין נכון יד כהה תמיד היה יד החדשה יש תופעה אגב שלי יש בן כזה שלמשל סתם דוגמה אם הוא יכתוב הוא יכתוב בשמאל כן אבל אם הוא ידפוק עם פטיש הוא ידפוק בימין כן וזה שאלה מעניינת בין מרן החידה לבין השולחן ערוך איזה תפילין לעשות לו מה היד קהה פה א אים הלכים לפי הכתיבה יפה או לפי ה מלאכתו לא שעושה לפי המלאכה מה מה הוא רגיל לשות מה יד כהה פה אם אתה הולך לפי הכתיבה והוא כותב בשמאל אז הוא צריך להניח את התפילין ביד ימין אז אתה צריך לגנות לו זוג של התפילין יד ימין אבל אם אתה הולך לפי המלאכה והוא עושה את המלאכה בימין אז אתה צריך ללכת לפי הסמל כן זה מה שכתוב נראה לי אני לא זוכר את ההלכות האלה מחילה אבל משהו עם וכתבתם לומדים את זה מהכתיבה שמה הכתיבה בימין אז זה צריך זה לפי השולחן ערוך אז השולחן ערוך הולך כפשוטו השולחן ערוך הולך לפי הכתיבה אומר איזה יד שהוא כותב היד השנייה זה היד כ נכון זה לגבי תפילין נכון לגבי תפילין אבל ללעומת זאת החידה מביא עוד תשובה שיש עניין ללכת גם לפי המלאכה שהוא עושה גם הבן איש חי מדבר על זה אז אם הולכים לפי המלאכה אז היד זה יד חזקה הידד שעושה מלאכה כן להלכה יש לך שולחן ערוך אתה מבין יש כאלה שמה עושים מה הם מחמירים הם קונים שני זוגות תפילין גם של ימין וגם של שמאל ואז הוא מני ניח פה ואחרי זה התפילה מניח פה אתה מבין יש כאלה שעושים את זה לעומת זאת יש כאלה מה עושים אומרים לילד אתה כותב למשל בשמאל תניח בימין בסוף התפילה תיקח את התפילין תעביר אותם לשמאל תקשור אותם קצת בצורה הפוכה תגיד אם זה קריאת שמע ותוריד אבל לפי השולחן ערוך אם אנחנו הולכים לפי הכתיבה אז מה הוא עושה בדבר הזה קונא את הזוג תפילין שהולך לפי הכתיבה הוא כותב בשמאל אז צריך של ימין כותב בימין הלך לפי שמאל זה אתה רוצה להחמיר אין לי בעיה שתמיר אבל אל תחמיר שיגרום ללחץ אתה עכשיו תבוא לילד ה דבר לך אבא אני מסתבך עם זה ימין שמאל פה שתי זוגות אל תחמיר תגיד לו אתה תעשה לפי השולחן ערוך והכל בסדר בדיוק זה נותן ישוב הדעת כי אם אדם רק הולך עם חומרות גם שהוא מקיים עיקר הדין נפתח לו איזה תודעה שהוא עושה עבירה כן אתה מבין וזה בעיה ואז ה הוא ברדיפה עצמית והוא מבין שרק החומרות יגרמו לו להבין שהוא עובד את השם יפה מאוד כן עכשיו גם אם חס ושלום הוא מעדו המעידה שלו הביאה אותו למקום של העיקר הדין הוא מרגיש שהוא בעבירה והוא בכלל יודע שהוא בכלל לא בעבירה נכון זה בעיה מאוד קשה הוא בתוך התורה עדיין נכון והוא לא מודע לזה כי הוא כי הוא אני אגיד לך כי הוא שם לעצמו גדר ש שבעצם יש לו עוד ספיס בגדר כאילו אם אני מגדר לו את אתה יודע את המרחב שלו על פי ההלכה אז כאילו אתה הוא חרג מהגדר אבל יש לו עוד מרחק כן יש לך עוד מרחק הכל בסדר הכל בסדר יש לך על מי לשמ זה כן זה סוג של בירור שצריך לדעת בהלכה זה זה כן אז א אז אז זה דברים שהם יקרים מאוד לנפש שזה הנושא של החומרות אז יש לנו עבודה קשה אבל רגע אבל כפשוטו ב כאילו מה שהיה שם במצרים זה רק פרשנות נכון הנושא הזה של חומרות יתרות זהזה זה פירוש לא אבל זה לא היה באמת חומרות שמה מה היה שמה אני אסביר לך בנפש הפנימית זה מה שהם גיש איזה חומרות הם עשו אבל שלצאת ממצרים זה רק עבודות קשות רק שבירות וצריך להחמיר על כל דבר ואין לנו את הכוח לזה אנחנו בקוצר רוח הם חשבו על תורה ומצוות שם או בוודאי והמצרים גם ידעו לבוא ולהגיד להם אם אתם אבל לא היה להם עדיין תורה היה להם את המצות היו מקיימים את התורה לא בתורת חיוב בטח שבת לוי לא היה בשעבוד היו מקיימים את התורה לא בתורת חיוב כי הם לא קיבלו עדיין את לא ניו עדיין לעם בעצם לעם ישראל וש מקבל את התורה ואת המצוות ע עכשיו יש לנו אז עבודה קשה בחומרות ובלבנים אומר הזוהר מה זה בלבנים ליבון הלכה כן ז אומרת ההלכה ידועה היא לא מלובנת אצלי היא לא ברורה אצלי אחד הדברים ש פעם מקרה שמישהו בא אומר לי אתה יודע התחלתי ללמוד הלכה טור בית יוסף עכשיו הוא רק מתחזק אז אמרתי לו מחילה צדיק שלי טור בית יוסף זה ביאורים זה זה הראש זה חכה זה אתה הלכת זה בסדר ללמוד את ההלכה מהעומק תור בית יוסף בח אבל קודם כל איך אומרים מבין את העפרונות אחרי זה מחדדים תתחיל מהקל קודם כל תלמוד נכון ואחי זה תצא קדם כל את ההלכה פשוטה כי בסוף אתה יוצא בלי הלכה בדיוק תלמד את זה תלמד את זה לאט לאט תתחיל להתקדם לאט לאט תתחיל להתקדם את מבין או שאנשים פתאום באים אליי סתם דוגמה אני מאוד אוהב ללמוד בן איש חי אבל חכה יכול להיות שזה קשה לך יכול להיות שזה כבד עליך תלמד בן אש חי ו תראה ליחות עולם בקיצור תפתח ותראה קודם כל איך אתה בונה את החיים שלך על פי הלכה שמצד אחד ממו שרבנו אמר יש לנו שולחן ערוך לא לזוז ממנהגי אבותיו אני לא מתערב ככה אמר רבנו ולדעת שאם רבנו ניזהר מזה אז מה אנחנו נגיד ואלה דברים שתדע לך ראיתי בחוש משפיעים על הבית משפיעים על הילדים משפיעים על הרבה דברים ממש אתה מבין הילד פתאום יכול לגדול והחמירו עליו והחמירו עליו והחמירו עליו ואז הוא אומר למה החמירו עליי תמיד ראיתי השכן מסכים ואני לא אז זה לא טוב זה מקשה עליו נכון זה הנה עוד מעט מגיע פסח מה זה חג החומרות ושמחת בחגך נכון אתה מבין זה אסור זה אסור זה אסור זה אסור שבועו בצום מה ממש חכה תבדוק תסתכל איך מה כייצד חכה אתה רוצה להחמיר תחמיר על עצמך מה אתה מחמיר על אחרים כן זה עושה לחץ ב יש דברים שאבא מחמיר על עצמו מה אתה מחמיר על אחרים למה אתה מחמיר על הילד נכון אלה דברים שטוענים התבוננות וברגע שאדם יש לו את ההתבוננות הזאתי יפה אז הוא מרגיש הוא מרגיש או כי אנחנו מספיק בקוצי רוח מה אתה רוצה להוסיף עוד חומרות אז תן אותה ליבון הלכה ליבון הלכה שאדם יודע הלכה מה לעשות המוח עובד בצורה חדה וטובה עובד בצורה אתה רואה את את ה מדם ישלו מבורר ההלכה ברורה הכל מבורר אצלו זה עובד טוב זה מאיר זה מחייה נכון לא לקפוץ ישר לזה הלכה פסוקה אני רוצה לדעת הלכה פסוקה בדבר הזה אלה דברים נפלאים שמרעילים לנו להתחיל לחיות נכון להתחיל לחיות למשל יש מעלה מאוד גדולה שהבן איש חי מביא אם אדם יכול שמניח תפילין רבנו תם טוב שילמד איתם למה תפילין רבנו תם על פי הקבלה זה כנגד החוכמה ורשי זה כנגד הבינה אז יש עניין ללמוד עם תפילין גם של רשי אבל אם הוא מניח רבנו תם טוב למוד גם עם רבנו תם כי זה כנגד החכמה נגד קית שמ נכון אבל יש כאלה שנוהגים ללמוד איזה כמה הלכות או משהו למה כי זה כנגד החוכמה אבל אם אדם עכשיו לחו לא אם אני לא דים תפין רבם אני לא ח תיים בכלל לא זה לא כתוב נכון לא כתוב הניח תגיד קריאת ש אז כל דבר טעון בדיקה והתבונן בפרט היום שאנחנו בדור קצר וחומרות צריך להיזהר מהם פשוט ללכת בפשיטות ולהנות מהתורה להנות מהמצוות יש הרבה הרבה הרבה על מה להנות ולחיות ולפתוח ללכת ולעשות דברים טובים ברוך השם ללכת ולעשות דברים טובים מה נשמע איזה שיר כן יש פה שיר חדש של חיים ישראל האמת שאפילו לא הספקתי לשמוע אותו רק את ההתחלה אמרתי לשמוע אתיכם ביחד אז בוא נשמע חיים ישראל בשצף קצף זה נשמע טוב יאללה [מוזיקה] בשצף קצף הסתרתי פני רגע ממך ובחסד עולם רחמתי אמר אמ ךם בצב קצב רתי ני רגע ממך ובחסד עולם ריחת אמר אמר עליך השם ורע קט עזבתי וברחמים גדולים רחמים גדולם הקפצה אוי ברגע קטון עזבתי וברחמים גדולים רחמים גדולם הקצ [מוזיקה] בשצף קצף סתי פניים רגע ממך ובח דול מיחר [מוזיקה] קי אה אמר נו עליך השם וי בשצף קצב הסתרתי פני רגע מים ובחסד עולם ריחת חמ אמר גו עליך השם ר גע קטון עזבתי וברחמים גדולים רחמים גדולם [מוזיקה] הקבצה אווי ברגע קטון עזבתי וברחמים גדולים רחמים גדולים הקבצה [מוזיקה] ווא איזה שיר מדהים שיר מדהים מרגש כן כן בוא נשמע אותו עד הסוף לוקח אותי לשביעי באוקטובר לא יודע למה כאילו כתב על [מוזיקה] זה ברגע קטון עזבתי וברחמים גדולים רחמים גדול [מוזיקה] קבצי מרגע קדון זפתי וברחמים גדולים רחמים גדולים [מוזיקה] ק מדהים מדים מדהים מ ודע בזמן ששמעתי את השיר מ מאד מאוד ריגש אותי נכון אז יש זוהר על הפרשה שלנו ש הקדוש ברוך הוא שולח את משה רבנו למצרים אז הוא נותן לו הדרכה ת איזה הדרכה הוא נותן לו הזוהר אומר תהיה סובלני אליהם לעם ישראל תהיה סובלני עליהם תמצא אליהם ערך הפים ושאתה הולך לפרעה תראה גם לכבד אותו כי הוא קיבל גדולה ומזה רואים גם שמשה רבנו מצא ארך הפים מצד שני גם אתה רואה שהוא ידע לכבד גם את פזה זה אתה רואה איזה עבודה של התבוננות ש אפילו שהוא עומד מול ראש הסטרא אחה אבל איפה הדקויות מגיעים כי הוא גדל אצלו ומשה רבנו לא מקה את היאור כי היה לו הכרת הטוב שהוא הציל אותו כן זה מדהים ואתה רואה והוא אומר את זה לארון לעשות את זה ואותו דבר גם הוא לא מכה בעפר כדי שיהיה מכת הכינים כי הוא הטמין את המצרי בחול ויה לו הקרת הטוב שמתבוננים פנימה רואים מאיפה באהה הכרת הטוב זה דקויות של אזמרה אני לא עכשיו אקח את המטה ובום איתן הצלפה על היור בסך הכל אני צריך לתת נגיעה כן נגיעה גם זה משה רבנו חשש מצד הרגזה רגישות רגישות גם לרבנו היה רגישות בדיוק עם הסיפור עם ה עם הכיסא שהוא עשה לו כיסא ואז הוא שאל אותו כמה זמן לקח לקח לך לעשות אותו אז הוא אמר לו חצי שנה אז ה אמר חצי שנה חשבת עליי למהר נוסל לא ע הכיס רבנו לא הסתכל על הכיסא הסתכל על החצי שנה מה בעצם הקדוש ברוך הוא אומר למשה רבנו תהיה להם סובלני הגלות הזאתי היייתה להם קשה מזה לומדים שהמנהיג צריך להיות סובלני רחמן כן צריך להיות מכיל אתה התפקיד שלך זה להוציא אותם זה לא לעשות פלוגות זה יוצא זה לא יוצא הרי 80% שלא יצאו ממצריים זה לא בגלל משה לא כי הם לא זה בגלל שהם לא האמינו במשה רבנו משה שבעבודת פשוטות אפשר לצאת בדיוק זאת אומרת הבעייה היייתה אצלם לא אצל משה הוא עשה הכל להגיד להם אתם יוצאים עבודות פשוטות אתם יוצאים כ כ כמו שקורה היום לתת להם דעת שיתן להם ישוב הדעת מה הכוונה היא גם אמה אמרתי את זה גם בשיעור שאם משה רבנו אומר להם לא שיניתם את השפה ואת השם ואת הלבוש ובזכות זה אתם יוצאים ממצרים אז בדור שלנו שזה שער טומה של ה50 אתה צריך להבין שאתה הולך לבית הכנסת זה יותר חזק משאר ה-50 של הטומאה שאתה מברך ש הכל זה יותר חזק משאר 50 של הטומאה שאתה מתפלל זה יותר חזק משאר 50 של הטומאה רק מה זה נותן לאדם הרגשה אז אם זה ככה אני יכול לעשות את כל העבירות של שער 5050 והמודע אני לפניך יותר חזק לא מה הכוונה היא שאם אתה תחייה ככה שאמרת מודה אני וזה יותר חזק מכל ה50 שערי טומא ואם נטלת ידיים זה יותר חזק מכל אתה נהר אחרי הקדוש ברוך הוא נן אתה גם תהיה בשמחה והשמחה בכלל היא שומרת עלינו בדיוק משה רבנו לא אמר להם זה בסדר שנפלת ל-49 אבל הוא הסביר להם כל מה שפתם זה רק בגלל מצרים זה הקליפה החיצונית שישבה עליכם כאלו כש היה חבון בישראל והסימן שתראו כמה אתם רוצים לצאת ואם אתם תדעו שהכוח שלכם של הטוב הוא מעל כל כוחות הסתר אחה אז היום אמרתי ם אמרתי להם כמה אנחנו עוברים תקופה לא פשוטה אז מה זה כל צעד לבית הכנסת מה זה צעד לתפילין נכון זה מראה שאתה יותר חזק מכל הש 50 שערי טומ ואם אתה תתחיל להתבונן לזה אתה תחיל לחיות נכון אתה תתחיל לחיות ולאט לאט אדם גם פורש מאבות מות מה אנשים עושים אנשים רוצים לעשות פרישות סיגופים תעניות בלי בכלל שהם התחילו להבין מה זה להבות את השם בל כן קודם כל אני אסת קודם כל אני אעשה תעניות סיגופים ואחרי זה אני אתחיל ללמוד תורה לא תתחיל ללמוד תורה ואחרי זה עזוב את הכן זה כאילו לא קשור בכלל הרע ממלה ייפול ברור וזה נותן ערך רוח זה מה שהקדוש ברוך הוא אומר למשה רבנו אתה מגיע אליהם איך אומרים במושגים שלנו אל תצק עליהם כן אל תצק עליהם רואים שגם משה רבנו לא צעק עליהם ולא צרח עליהם ולא לא נכנס עליהם עם אפג נתן להם אערך אפיים בואו בואו אני מוציא אתכם בדעת בואו תתחילו לחיות את השם בואו תתחילו להכיר את אהבת השם בואו תתחילו לקרות את הרחמים של הקדוש ברוך הוא ולא היו לו מתנגדים רבי נתן אומר כ ודתם ואבירם ומה אמרו לו ישפוט השם בינינו וביניכם רבי נתן אומר אתה יודע מה היה שמה קשה היו כאלה שהקשיבו לידתם ואבירם שהם כביכול באו בשם הצדק שאנחנו רוצים בשביל עם ישראל ואתה לא עושה טוב בשביל עם ישראל הדרך שלך היא לא נכונה שאתה מגלה שם אוביה כביכול ורחמים ואהבה ישפוט הנה ראית אתה הגעת נהייה דינים יותר קשים הם כביכול באו ממקום שהם באים להטיב לעם ישראל ורבי נתן אומר לא עם ישראל הלך בפשיטות עם משה רבנו ברוך השם כן וזכה למה שזכה אז יש לנו את העצות הנפלאות של רבנו הקדוש שהוא המשה רבנו של הדור נכון רק צריך לקח מה צריך לעשות להקשיב לו תקשיב לו אל תקשיב לעצמך תקשיב לו בדרך ההלכתית תקשיב לו בדרך השקפתית יפה תקשיב לו בדרך של החיים שלך תקשיב לו שאתה למטה תקשיב לו שאתה למעלה בדיוק תקשיב לרבנו ואז אתה יודע שמתחילים להקשיב לרבנו אתה מחליף את הדעת שלך בדעת אחרת הרבה יותר א צלולה נכון בלי כל הקושיות והסבו שלנו כי אנחנו לא יודעים לתת את טובות לעצמנו אה אתה רואה שבאמת מתחילים להקשיב לרבנו אתה מגלה לעצמך עולם של קו זכות עולם של אהבה עולם של רחמים לא של וטורים לא זה האמת לאמיתה זה האמת לאמיתה וזה עובד וזה עובד רק צריך ללמוד להקשיב לרבנו להקשיב לרבנו בכל דבר בחיים שלי כל דבר בחיים שלי יש את הספרים הספרים זה הדרכה רבנו רוצה שנלמד הלכה רבנו רוצה ש שנהייה לקרוא תהילים והתבודדות אבל הכל בנחת והכל הל ברוגע והכל באהבה ולא משפטים כמו מעיר לי מעיר לי מעיר לי מעיר לי אתה יודע דוד המלך הרי אומר ולך אמר ליבי אז נכון זה נכון לך הבר ליבי שהלב לך בשליחות אבל מצד שני גם אדם צריך גם לדעת שיש בלב שתי יצר עם יצר הטוב ויצר הרע ו שדוד המלך אמר ליבי חלל בקרבי זה שיה נקי לגמרי אז כן אז הלב מאוד מבור ונקי נכון שהלב צריך לייחס חשיבות לרגש אבל לתת לו את הבנייה לפי ההלכה כן לכן כתוב וידעת היום ושבות ה לבבך דהיינו שתדע את ההלכה ואז תשיב אותה ללב ואם אתה רואה שאתה לא מצליח להשיב אותה ללב כנראה שאתה מחמיר יותר מדי אתה יודע אנשים אומרים לא מצליח להוריד את זה ללב כי אין מקום בלב לא מצליח להוריד זה לב כי אתה בא בחומרות אתה בא בדינים אז תבדוק את ההלכה אם יש על מה לעקל וידעת היום עכשיו תוכל להושיב את זה ללב תוכל לקיים את זה מבין אדם בא בחומרות אומר לו לפי הרמבם צריך להתפלל כל יום נץ אחרי זה זה בדיעבד נכון מכירים את הרמבם הזה מכירים את הרמבם הזה שאלה מאוד נפוצה אם להתפלל לא משנה לא איתן כרגע תשובות הלכתיות בדבר הזה יש שוט איש מצליח מאוד יפה שנותן שמה תשובות הלכתיות בנושא אבל העניין הוא שזהו אז עכשיו אם אתה לא מתפלל בנץ אז לא תתפלל בכלל או שאם אתה מתפלל בשנה או שאתה מתפלל בש ח או שאתה מתפלל אז זהו התפילה שלך כבר לפח זה לא מה שהשולחן ערוך אמר זה חומרות יתרות שגם שאדם מתפלל ה מרגיש שהוא לא עושה כלום וא זה כן זה לא נכון אתה מבין זה לא נכון אחרי כמה שנים הבן אדם כבר לא לא בתוך הקדושה ב בדיוק אין לו ערך רוח אבל מה ערך רוח אומר נכון יש נין להתפלל בנץ לא יכול יש לי הסיבות שלי הוא ילך לתפילה בשמנה והוא ישמח נכון אותו דבר גם לא לפסול אחרים בגלל שפסול אחרים והוא יתפלל בשמחה ויתפלל בחיות ויגיד ברוך השם ברוך השם יש לי שולחן ערוך הכל בסדר לא הבעתי זמן תפילה לא אמרתי קריאת שמע לא בזמנה ברוך השם שמח מודה לבורא עולם חסד השם על הארץ ילך בשמחה לבית הכנסת וילך בטוב לבב גילוי רחמים גילוי אהבה מה זה כל הלא ראוי להחמיר ראוי להחמיר ראוי להחמיר הלו הלו הלו תעצור זהו זה כל התורה כולה אלה שמקלים לא יודעים את התורה אלה שפסקו להקל לא יודעים מה שהם אומרים רק מה רבנו הזהיר אותנו לא להמציא חדשות שזה בעיה להיות בתוך המסגר שאדם נראה לפעמים אתה יכול לשמוע איזה אחד נראה לי כ מה זה מעיר לך ככה ראית פסיקה ראית פוסקים ראית שדנו על זה זה כבר בעיה בואה מבין א זה כבר לשחרר לגמרי את הגדרות זהזה זה סכנה גם מבין מבין זה גם סכנה איך רבנו בא אליו אחד שרצה לסוע לאיזה נסיעה ורבנו אמר לו אך תקרא קפיטל תהילים ואז ואז תבודד על זהז קל ובכל זאת הוא עשה את זה וזה לא היה לרצונו של רבנו אתה רוא אתה רואה שעדיין מה אבל מעיר לי מאיר לי מאיר לי די אתה רואה שגם רבנו שרבי נתן בא אליו ואמר לו זה אמת להיות רב באיזה מקום אז הוא אומר לו כן אם לא אתה מי ואחרי שואל אותו על האמת לאמיתה אתה רואה שרבי נתן עם כל זה הוא שאל הוא בדק הוא ראה הוא התבונן הלך לרבנו זה אתה מבין זה דברים ש רבנו נותן לנו לב זורח אין ספק אבל הוא מלמד אותנו איך שהתורה תהיה לנו בעזרת השם ללב זורח ולב מאיר חסד השם אשרנו מטוב חלקנו ישתבח שמו לעד איזה כיף איזה כיף איזה דיבורים נפלאים להנות מהחיים אני קורא לזה להנות מהיהדות סוף סוף לזכות לג ודי שמח איזה כיף זה להיות יהודי שמח זה הדבר הכי הכי מתוק שאפשר כי התורה זה החיים שלנו מה יש לנו בלי התור מה יש לנו בלי המצוות רבי נתן את התורה קיבלנו ממשה רבנו איך לקיים את התורה קיבלנו מרבנו איך לקיים אותה בשמחה בדיוק באנו מרבנו נכון זה כן זה עולם אחר תודה רבה לשם תודה לשם שנתן לנו את רבנו את העצות הנפלאות של רבנו שהולך איתנו ביום יום חסד השם על הארץ תודה לשם בוא נשמע את השיר של בן צור שמענו אותו הרבה פעמים פה עם אלי צור שיר יפה תטר אתה רוצה לשמע את הגרסה שהיה לכם שבוע טוב מזינ רדיו ברסלב כל הנחל אוהבים אותכם אוהבים אותכם
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה