מלווה מלכא עם הרב מאור קריו אתה עשיר גדול
מלווה מלכא עם הרב מאור קריו אתה עשיר גדול
ואחד יכול [מוזיקה] לחצליח החיים הם מתנה אז פשוט תגיד תודה שבועות טוב מבורך לכל המאזינים מה שלומכם נו אז אנחנו אחרי רבי שמעון בר יוחאי ברוך השם נכנס עוד רבי שמעון אדלק בור אומר לחיים שלנו שבוע טוב ומבורך לכולם רק תשמח תגיד תודה וצא לרקוד רק תשמח תגיד תודה וצא לרקוד אז אנחנו בתוכנית מעלה ומלקה פותחים שבוע אנחנו נכנסים לקצב בעזרת השם וממשיכים לקראת היום המיוחד שלנו חג השבועות גם בדרך כמובן שרבנו הקדוש נותן לנו הסתכלות נכונה איך לשמוח בתורה בוא נדבר על זה קצת ידיים למעלה כולם לעמוד עכשיו זה הרגע צריך לרקות ידיים למעלה כולם לעמוד עכשיו זה הרגע צריך לרקות ידיים למעלה כולם לעמוד עכשיו זה הרגע צריך לרקות ידיים למעלה כולם לעמוד עכשיו זה הרגע צריך לרקוד החיים הם מתנה אז פשוט תגיד תודה על כולה בעולם היי תסתכל רק על הטוב את הצ כבר תעזוב רק השם נותן ורק השם לוקח אז תשמח נו רק תשמח תגיד תודה בצד אז שבוע טוב מבורך אני מקווה שאתם שומעים טוב תודה רבה שמגם מעתקנים אותי אז בחסד השם על הארץ אנחנו היום ניגע בנקודה מאוד חשובה גם שקשורה להלכה על הנושא שלהודות להלל לשבח את הקדוש ברוך הוא על הניסים והנפלאות שהוא עושה אבל מזווית ראייה שאנחנו מקבלים הרבה לפני מישורת הדין הרבה הרבה הרבה לפני מישורת הדין קראנו היום בפרקי אבות זהו העשיר השמח בחלקו מי מאיתנו לא רוצה להיות עשיר רבי נחמם בברסלב מלמד איך זוכים לעשירות וזהו השאיר השמח בחלקו בוא ניגע קצת בדיבור הזה ננסה לקשר אותו גם לטם הקדוש זהו העשיר השמח בחלקו כל אחד יש לו חלק אין אחד שאין לו חלק ושאדם אומר אין לי מה לשמוח בחלק שלי, אין לי מה לשמוח בחלק שלי, אני לא מוצא בו שמחה, אז הוא מתחיל להשוות לאחר, לקנות, להתנצח, להתנגח וזה דבר לא טוב. זה סוגר אותו. אם אדם רואה שיש לו חלק והוא לא מוצא את השמחה בחלק שלו, אז כביכול אומר לקדוש ברוך הוא, יצרת בריאה סתם בעולם, אין לה חשיבות. אבל שאדם מאמן שהקדוש ברוך הוא יצר את הבריאה, יצר אותו, יצר את המציאות שלך בחיים, זה החלק שלך, זה הכי טוב בשבילך, בשביל עצמך, לסביבה שלך ולכל החיים שלך. ואני צריך ומוכרח לבחור, לראות שהחלק שלי הוא מצוין וטוב כלפי הבורא ייחודי וישר שלא היה בעולם ולא יהיה בעולם. ואז אני מגלה אמונה שהשם יתברך לא עשה דברים סתם. הוא עשה רק אותם הכי טוב שבעולם בשבילי לעבודה הפרטית שלי. ובוא עכשיו בעזרת השם קצת עם מוזיקה טובה ניכנס לזה [מוזיקה] miten wollen [מוזיקה] damת ממ מלה ממלה ממ כלב כל שלנו צריכה להיות שהקדוש ברוך הוא מסובב כל עלמין וממלא כל עלמין כל אחד מאיתנו הוא עולם והקדוש ברוך הוא מסובב את העולם שלו וממלא אותו משגיח עליו והעבודה שלנו קודם כל ברור שבראשונה להאמין שהחלק שלי הוא טוב כי אם אני לא מאמין שהוא טוב אז אני לא מאמין שהשם הוא טוב אז אם השם הוא טוב החלק שלי הייחודי הפרטי הוא טוב הוא מצוין כאן ועכשיו אני רק צריך פשוט להעיר אותו לפתוח אותו להצים אותו להגדיל אותו זה עבודה עבודה של התבוננות ממלה ממין וזובב כל המין וזובב כל המין ממלא ומין וסויב כל המין וסובב כל המין ממלא כל הלמין וסובב כל עלמים וסובב כללמים ממלא ממלא ממלמין וסובב כל עלמין וסובב כללמין [מוזיקה] אז עכשיו בוא ניכנס לזהו העשיר השמח בחלקו כמה חלק חלק כמה חלק זה הכל עבודה של התבוננות. אני רוצה עכשיו לגעת בזה. שימו לב מה זה עבודה של התבוננות על החיים שלנו, על החלק שלנו. יש עכשיו אבא. האבא עכשיו יש לו בן בגיל שלוש ארבע ויש לו בן בגיל 20. הוא בא לבן שלו ואומר לו לבילד בגיל ה-20, מה אתה אומר 10 ש₪ זה הרבה או קצת? הבן לפי התפיסה שלו שהוא בגיל 20 מבחינתו איך אומרים נחמד לא הרבה בכלל מה אני יכול לעשות עם 10 שקשה שהוא בא לילד שלו הקטן בגיל ארבע אומר לו אתה רוצה 10 ש₪ בשבילו זה עולם בטח הרטיק שוקוב אז תחליט 10 ש₪ זה הרבה או קצת זה הכל תלוי בהתבוננות זה הכל תלוי בהסתכלות אחים יקרים וכל אחד מאיתנו יש לו חלק חלק טוב והוא צריך לדעת איך להסתכל עליו. לפי ההלכה אבא שיש לו ילד הוא צריך לגדל אותו, לדאוג לו אכילה, שתייה, כל מה שצריך אבל כמה הוא צריך לדאוג לו? נכון שלהלכה אנחנו נוהגים יותר, אבל עיקר הדין בגד ללבוש, מים, לחם זה מספיק. ועד איזה גיל? יש אומרים עד גיל שש, יש אומרים גיל תשע, חי נושא את עצמו. אחרי זה הוא כבר ח נוסא את עצמו, יכול לדאוג לעצמו. כמובן שאנחנו לא נוהגים בזה. אותו דבר הקדוש ברוך הוא גם עובד כלפנו הביא אותנו לעולם הזה צריך לדאוג לנו נכון אבל עיקר הדין יש לך לחם יש לך מים יש לך בגד ללבוש הוא עשה את שלו אבל פה אנחנו נכנסים לעבודה כמה הקדוש ברוך הוא נותן לנו הרבה יותר מלפנים משורת הדין אתה פותח את המקרר אתה לא רואה רק בקבוק מים יש שתייה בשפע חלב שתייה קרה שתייה חרמה מה שאתה רוצה אין לך רק לחם יש סלטים יש חומוס, יש תחינה, יש מזגן בבית, יש הכל בשפע. יש פינת אוכל, יש סלון, יש חדרים, יש מזרונים. עיקר הדין מספיק שנישן על הרצפה. הקדוש ברוך הוא נותן לנו מיטה, נותן לנו שמיכה לישון, נותן לנו מזרון טוב, נותן לנו את כל השפע. רכב, מי מה שצריך רכב? עגלה וסוס, מה שנקרא. לא נותן לך רכב, נותן לך הכל. שאנחנו מתחילים להסתכל בפנים על החלק הפרטי שלנו, אנחנו רואים שהשם יתברך משפיע לנו הרבה לפנים משורת הדין, המון המון המון חסדים. ולכן הדרך הנפלאה של רבי נחי ברסב הייתה שהיה אוכל, היה נוהג להודות על העגבניה, על המלפון, על הלחם, חוץ מברכת המזון. לראות מציאות שהקדוש ברוך הוא מחייה אותנו לא רק עיקר הדין, אלא הרבה לפנים מישורת הדין. הרבה לפנים מישורת הדין. ההתבוננות הזאתי זה משהו מדהים. זה משהו של חסד שאי אפשר לטאר. תודה רבה על בורא עולם, על כל החסדים שנותן לנו. קצת התבוננות. אולי נזכה לראות גם אם נוכל לחיות לחיות ולא לידור. מתי זה יצג שם? מתי כבר? מתי מתי יבוא היום? [מוזיקה] [מוזיקה] אולי יבוא היום אולי נזכה לראות אולי נזכה לראים נוכל לחיות לחיות ולא להתובא לו מתי זה יתגשם מתי כבר נתפעם אולי אולי יבוא היום כן יבוא היום אולי יבוא היום אולי נזכה לראות לראות גם אם נוכל לחיות לחיות ולא לטאור מתי זה יתגשם מתי כבר נתפעל מתי מתי יבוא היום אז זהו העשיר השמח בחלקו ברוך השם שכל אחד מאיתנו יש לו חלק והוא צריך ללמוד לשמוח בו. עכשיו רבנו חיים ברס אומר בספר המידות כשאדם שמח הוא מצליח תמיד. תמיד הוא מצליח. הקדוש ברוך הוא רוצה שנלמד לסמוח בחלק הפרטי שלנו ואז להיות עשירים דקדושה. יאללה קצב. קודם כל אדם צריך להכריח את עצמו להיות בשמחה פירוש לשמוח בחלק שלו יש לי חלק הוא מלא בטוב יש כלל ויש יוצא מן הכלל אבל יש הרבה טובחים אחי בנפש עם ישראל אחי אוי אוי אוי או איזראל אחי אחי בנפש אי איי איי איי איי איי איי איי כל עם ישראל אחי אחי בנפש עם ישראל אחי אוי אוי אוי אוי אוי כל עם ישראל אחי אחים בנפש אי א אי בכל מקום בעולם בכל קצבות אלפי שנים הם כאן רק בהבטחת הכל בעבר ובהוב בעתיד ובכל זמן ישראל חי וקיים למשיח הוא מוכן ביחד הכל אנחנו לא ניפול נמשיך ביחד כל הדרך ונצחק בקושר כל עם ישראל אחים אחים בנפש עם ישראל אחים איי איי איי איי יו את כולם ישראל אחי אחי בנפש אי א אי עברו שנים קורבות אחרי הרבה תפילות עולים כולם לכאן כל ארץ האבות מצפון ומדרום ממזרח ומהים כל סופר עכשיו נשמע ישראל עכשיו מוכל [מוזיקה] ביחד הכל אנחנו לא ניפול נמשיך ביחד כל הדרך ונצח בכל היי כל עם ישראל אחים אחים בנפש עם ישראל אחים אוי אוי אוי אוי אוי אוי כל עם ישראל אחים אחים בנפש אוי אוי אוי אוי אוי איי אוי אי אח איזה כיף זה לפתוח שבוע עם מוזיקה ככה בפרט לכוון רינו שם היום אני מסתכל על החלק שלי ושמח בו אז הנה אני פותח את המקרב אני רואה שאין רק מים ולחם יש בה הרבה יותר סתכל טוב המזגן עובד אח איזה רחמים בנפש עם ישראל אז כרגע אנחנו מדברים על הפן הגשמי עוד אנחנו נק כנס לפן הרוחני, חברה, שאדם גם צריך לראות את החלק שלו בעולם הרוחני, שיש לו חלק טוב, חלק מצוין, הקדוש ברוך הוא שמח וחפץ בעבודתו. ככה אומר רבי נתן בהלכות קריאת שמע, שאדם צריך להאמין שהשם יתברך חפץ ואוהב ומצפה לעבודתך. עכשיו זהו השיר השמח בחלקו זה גם בחלק הרוחני שלנו בלימוד התורה כיום המצוות בכל דבר ודבר אבל היצר הרע אלוף בתחבולות שלו תמיד להראות לאדם ולהגיד אה זה לא מספיק זה לא שווה זה לא איכותי וכולי וכולי וכולי וכולי וככה הוא מטיש את האדם ומבלבל אותו [מוזיקה] ואז מה קורה בפעולה הזאתי אין לו חשק לעשות כלום מעולה מעולה אז הוא אומר לי בוא שם אני באמת לא מבין נראה לי שהלימוד תורה שלי הקיום מצוות שלי רק עושים לך בלאגן אבל כמה אני צריך לדעת איזהו השיר השמח בחלקו בוא נראה אותך שמח עכשיו בתורה שלך במצוות בעבודת השם בוא נראה איך אתה עכשיו מצווה להיות בשמחה תמיד עם החלק שלך יאללה קח איזה פנקס עם עת תתחיל לרשום [מוזיקה] הולסת הניקה הולכת הולה [מוזיקה] הולכת blind [מוזיקה] [מוזיקה] מצווה להיות בשמחה תמיד. בשמחה תמיד שאתה רואה את החלק שלך, לא את החלק של [מוזיקה] אחרים. אתה מסתכל על החלק שלך. הנה קמת ברוקר. מה אתה מודה? אני לפניך. ברוך השם. זה החלק הפרטי הייחודי האישי שלי שהקדוש ברוך הוא יצר בעולם בוודאי שהוא טוב בנקודה שלך מהמקום שלך משה רבנו מביא בתורה לד שכל יהודי יש בו נקודה שהם בחברו אז אם אדם שמח בנקודה שלו בחלק שלו זה בדיוק מה שרבי נחמי ברסלב רוצה והוא מגלה שזה בדיוק מה שהשם רוצה מה אתם חושבים איבדו את השם בשמחה. זה לא איזה סגולה. צריך לעבוד לעבוד. מסתכל איך עברה שבת קודש. ברוך השם עשה קידוש, שר שירי שבת, עשה מה שהוא יכול, שמח בחלקו. עכשיו הוא ידע שהוא צריך לעבוד על זה ולעבוד על זה טוב. ועכשיו ידע משמיים שנפתח עליו עוד שפע. כי הקדוש ברוך הוא עוזר לשמחים. לא סתם הקדוש ברוך הוא אומר ישראל אשר בך את פער. זה מה שכתוב על התפילין של ראש שלו. כך הגמרא במסכת ברכות מביאה התפילין של זה כנגד עולם האצילות וכתוב שם ישראל אשר בך את פער הקדוש ברוך הוא אומר אני מתפאר בכל יהודי ותמיד מחפש רק לראות כו זכות וסיפור נפלא מהבעל שם טוב שנספר אותו עכשיו שיהיה לנו גם לשבוע טובני ההולה Dan tak leק [מוזיקה] יש סיפור נפלא שקרה בתקופת הבעל שם טוב שראה בעל שם טוב שביום הכיפורים יש קטרוג מאוד גדול עליו עם ישראל והתפילות לא עולות הבעל שם טוב בדק וראה על מה הסתרחה מקטרג עכשיו על עם ישראל ומה הוא ראה שהסתרח מקטרג לא דווקא על אלה שלא שומרי תורה ומצוות דווקא על אלה ששומרי תורה ומצוות ויש קטרוג מאוד גדול שאומר היצר הרע הקדוש ברוך הוא שהם הולכים בבוקר לתפילה על הדרך הם רואים איזה עגלון שמוכר עצים ההוא מוכר מים ההוא שמן והם ככה מתווכחים איתו להוריד את המחיר. בינתיים שמתווכחים איתו התפילה ממשיכה ומגיעים לתפילה באיחור ומפסידים תפילה במניין או נקדישך וכולי. על זה היצר הרע מקטרג. ראה את זה הבעל שם טוב את הקטרוג הזה בשמיים. ואז הבעל שם טוב עצה רגע חשב ואמר לבית דין של מעלה, נכון, הם מאחרים לתפילה וזה לא בסדר. נכון הם עוסקים בצורקי עסקים לפני התפילה וזה לא בסדר. ומנסים להוריד במחיר וכולי וכולי. אבל המציאות מראה ש יהודי שאחרי אחרי שהוא מקיים את המצווה הוא לא ימכור אותה תמורת שום הון שבעולם ואז מידת הדין שכחה נפלה היצר הרע לא הצליח כתגע עם ישראל לא שהבעל שם טוב הצדיק את זה שהם מאחרים לתפילה ועוסקים בעסקים לפני התפילה ודאי שלא אלא מצא כו זכות שודי לא משנה מה כל מצווה שהוא יקיים תציע לו כל הון שבעולם הוא לא מוכן לשמוע, הוא לא מוכן למכור. זה מה שהבעל שם טוב גילה. העסק כף זכות. לפעמים נכון, אנחנו מתבלבלים, זה לא טוב, לא מדויקים, זה לא טוב, אבל שאנחנו מקיימים את המצוות, לא משנה איזה יהודי זה יהיה, הוא לא מוכן לוותר על זה. הוא לא מוכן למכור את זה תמורת שום הון שבעולם. וזה כף זכות אדיר בכלל [מוזיקה] ובפרט. אנחנו רוצים להיות חיילים טובים ואנחנו משתדלים להיות חיילים טובים. ויצר הרע תמיד מחפש את החסרונות אבל אנחנו תמיד צריכים לדעת שרבי נחברס מלמד דעת תמצא את החלק שלך ותדע שיש לך כזו נשמה טובה וקדושה שאתה לא מוכן למכור את החלק שלך תמורת שום הון שבעולם לא משנה כמה יהודי יסבול או כמה יהיה לו קשה בפרנסה בילדים במשפחה בעבודה לא משנה מה תבוא תגיד לו תשמע תן לי מצווה הכי קטנה שלך יבוא היצר הרע יגיד לו תן לי מצווה הכי קטנה שלך הכי קטנה אני מבטיח לך באותו רגע אתה תחייה את החיים הכי טוב טובים שבעולם. בסדר? הכל ילך לך חלק, פרנסה, ילדים, עבודה, מה שאתה רוצה. יהודי לא יסכים לזה. לעולם, לעולם לא מוכר את העולם הבא שלי תמורה שום תענוג של זה העולם. הכל הוא מוכן לעבור רק בשביל העולם הבא. כי אנחנו עם ישראל. עם האמן, אחים יקרים. אבל אנחנו צריכים להפעיל את זה. לכן את זה הוא העשיר השמח בחלקו. מי היה הדוגמה הנפלאה, התמימה והפשוטה של שמח בחלקו? הטם הקדוש. הוא היה מתבונן בחלק שלו, היה שמח בחלק שלו, היה מדבר מהחלק שלו. שאלת השאלות מה זה נקרא תמים תהיה עם השם אלוקיך? רש"י כותב, "התהלך עמו בתמימות ואל תחקור אחר העתידות". הדוגמה הקלאסית, תהלך עמו בתמימות, זה הטעם הקדוש בסיפורי מעשיות. הוא התהלך, הוא עשה את המנעל, הוא התהלך עם זה בתמימות. עוד נקודה טובה ועוד אזמרה ועבר עליו ולא היה לו קל. וגם שאשתו זרקה לו יציאות לבקום, הוא ידע להגיד לה, זה מעשה שלו וזה מעשה שלי. הוא התהלך עם זה. זה היה חלק מהמהות שלו. הוא בנה את זה. הוא ידע להסתכל על החלק שלו ולא להשוות לאחרים. היה שמח בחלקו ועלה לגדולה והרגיש את כל הטעמים שבעולם. ההפך מהתמימות זה החכם. שכל מה שהוא עשה הוא לא אומר פסוט ותמיד הוא רואה חסרונות ותמיד לא טוב לו ולא משנה כמה יש לו הוא רק מרגיש יותר רע. ההפך מהתמימות. כמה אנחנו רואים את זה בעבודת השם בעבודת הקודש. אדם לומד מתפלל תמיד חסר תמיד לא טוב תמיד לא מוצלח תמיד לא בסדר. עצור עצור עצור עצור. אתה לא בונה פה כלום. אתה רק מתרחק מהטוב שלך. אתה רוצה לתקן, אתה רוצה לשפר, בסדר, אבל יש לזה כללים. קודם כל תפעיל את הטעם הקדוש, את השמחה בחלקך, את מה שזכית לעשות. תתחיל להתאמן על זה שמיום אני מתחיל לחיות בלי וקחנות ובלי נצחנות. זה מעשה שלו וזה מעשה שלי. אני לא מסתכל על המעשים של אחרים. אני רק מאחל להם שיהיה להם הכי טוב שבעולם. אני מתחיל להתאמן להיות שמח בחלקי. אני לא מנסה לשנות את החלק שלי. אני לא מנסה לברוח ממנו. אני לא מנסה לעשות כל מיני קומבינות שרק שיהיה לי אז יהיה לי שמחה. לא. מעכשיו אני בוחר להיות שמח. מעכשיו אני מתבונן על החלק שלי, מקבל אותו, עובד איתו, מאמין שזה הייעוד שלי, זה התיקון שלי, זה הכלים שלי, זה הדרך שהקדוש ברוך הוא דרכי יאיר אור בעולם. עם הכלים האלה שיש לי, עם היכולות האלה שיש לי, אני עושה ובמרץ טוב ובקצב טוב, אבל מתוך תפיסה זה מעשה שלו, זה מעשה שלי. ולמה לנו לדבר מאחרים? הטם הקדוש לא דיבר מאחרים, הוא דיבר מעצמו. הוא דיבר מעצבו, מעצמו שבחים ותהילות לבורא עולם. לא דיבר מאחרים. מאחרים הוא רק ראה את הטוב, אבל הוא לא דיבר בהשוואות. הוא ידע להסתכל על החלק שלו, לשמוח, לרקוד, לשיר, להגביע את המנהל. שמח ומאושר בחלקו. ככה אנחנו צריכים תמיד לשים פוקוס על התמקדות על החלק שלנו ולמצוא את העשירות שבחלק שלנו. עכשיו, אם אדם יבוא ויגיד, לא, כרגע החלק שלי אין לי מה להיות עשיר בו, תן לי להשתפר, אני אתחיל ללמוד יותר, להתפלל יותר, אז יהיה לי חלק שאני אוכל להתגאות בו. אתה בחיים לא תגיע לחלק הזה כי זה השכל של החכם שהחכם מה אומר לך? מתי שתלמד כך ומתי שתתפלל כך ומתי שתברך כך אז יהיה לך סיבה לשמוח ככה החכם הוא תמיד חיפש את החלק הזה מתי שאני אמכור כך ומתי שאני אעשה כך ומתי שאני אדו ממני כך אז יהיה לי במה לשמוח והוא אף פעם לא הגיע לחלק הזה הטעם הקדוש לא חיכה מתי שיהיה לי מפעל למנעליים אז אני אהיה שמח מתי שאני אמכור לא בזהוב וחצי אלא בשלוש זהובים אז אני אהיה שמח מתי שאני אספיק יותר למכור נעליים כי אני לא מוכר הרבה כי אני לא כל כך בקיא בעבודה אז אני אשמח לא הוא לא חיכה לאז הזה האז הזה זה שואה אין את האז הזה יש עכשיו הוא עכשיו מסתכל על החלק שלו ועכשיו הוא מתחיל לעבוד עם זה עכשיו הוא מתחיל להתקדם עם זה עכשיו הוא מתחיל ללכת עם זה אין אז אין מחר אין מחרותיים יש מעכשיו אני תופס את המעכשיו אני תופס את הרגע של עכשיו כל הזמן אדם אומר שיהיה לי בית טוב אני אעשה שמח שהבית יהיה יותר מרווח אני אהיה שמח זה החכם שתמיד מראה לך חסרונות כי החכם חיפש את השמחה אבל הוא תמיד ראה חסרונות והוא חיפש שמחה במקום שזה לא קיים הטם הקדוש מצא את השמחה במקום שהכי נראה לו קיים והוא מצא ובגדול אחים יקרים הוא מצא ובגדול כי הוא האמין שיש טוב ואיך אומר הזוהר הקדוש אין יום שאין בו טוב אבל אין יום שאין בו נחשים ועקרבים שמונעים מהאדם להיכנס אל אותו הטוב. מה זה הנחשים והעקרבים? המחשבות מהעבר, המחשבות מהעתיד? תמיד חסרונות. אז אני לא יכול לחיות את ההווה שעכשיו טוב, אני צריך להתבונן בו. אז אם אדם לא מוצא את החלק הטוב של עכשיו, הוא לא יכול לפתח שמחה. הוא נכנס לאיזה דמות דמיונית שמי מחר, מי מחרותיים. לא, אין מחר ואין מחרותיים. יש עכשיו. עכשיו יש. אני מתחיל מעכשיו. אני ממוקד מהעכשיו. אין מחרותיים יש עכשיו אין מחר. אין עוד שעה יש עכשיו. זה מה שרבנו מביא בתורה רשעב. היום אם בקולו תשמעו שמה הוא מלמד שאדם נכנס בעבודת השם זה נראה לו כבד וגדול ואין לו כוח. ואז הוא אומר ממחר נתחיל. ורבנו אומר היום אם בקולו תשמעו שאין לך אלא את אותו הרגע של עכשיו. אין מחר אין מחרותיים ואין גם עוד שעה. אין גם עוד דקה. יש עכשיו עכשיו תתחיל. תלמד לחיות את העכשיו ואז תחייה את האמונה שיש לך טוב. תדבר ממנו, תעצים אותו. עכשיו תראו, שימו לב עוד דבר שהיה הבדל בין אדם לבין החכם. החכם היה לו בעיה רצינית, היה לו D רציני מאוד. הוא תמיד חיפש השוואות. מה הכוונה? היא אחזור לביתי ואראה מה שמדברים ממני, איך שהגעתי לגדולה כזאת. על מה הוא טולה את השמחה? הולכו עלי יראו שהייתי ילד קטן ועכשיו הגעתי לכזו עשירות וגדולה כל אחד מאיתנו יש לו את היצר הרע הזה שנקרא המפגש שעושים אחרי 50 שנה בבית ספר יסודי שלמדת עכשיו יראו מי אני עכשיו יראו מי אני איך הצלחתי כמה נסעתי איזה מדינות הייתי כל הזמן השמחה התלוטית ממה ידברו כמה לייקים יש לו, כמה צפיות יש לו. ואז הוא משווה זכית, אתה עושה דברים טובים, תשמח בחלק שלך. תודה רבה לשם. תודה רבה להשם. לא לפתח שמחה מבחוץ. תאמין בנקודה שלך ותאיר אותה לבחוץ. זה הכל. אתה מאמין בנקודה שלך, אתה מאמין באור שלך, אתה מאמין שזה עושה טוב. יאללה, קדימה. אתה מאיר את זה לעולם. השמחה שלך לא צריכה לבוא ממה יגידו. השמחה שלך צריכה לבוא ממה אתה אומר. אתה שמח בזה? אתה מאמין בזה. צא לדרך. אחי היקר. הכל בסדר. כמובן על פי דרכה של תורה. החכם מחפש את האור מבחוץ. הטם מוצא את האור מבפנים. החכם מחפש את האור מבחוץ. מה יגידו עליו? והוא לא מוצא אותו. עכשיו, אם אומרים עליו טוב, הוא מתגאה. ואם אומרים עליו לא טוב, הוא מתייאש. אפילו שהוא יודע שהוא עשה את הדבר הנכון. הטם הקדוש עושה את הדבר הנכון. הצליח, לא הצליח, זה כבר לא בידיים שלי, זה בידיים של השם. מכרתי נעליים, לא מכרתי נעליים, זה בידיים של השם. אני ממשיך לעשות עוד יום ועוד יום ועוד יום ועוד יום. עכשיו תנסו לחשוב שאם אנחנו היינו במקום מטם והיה מרוויח זהוב וחצי בעד מילן, היינו אומרים, אתה יודע מה? אולי אני אחליף עבודה. אולי אני אחליף עבודה. אחליף עבודה. מה אני אעשה? אני אלך יהיה שואהב מים, חוטף עצים בזמנים שלהם. למה שאני לא אחליף עבודה? מה היה לתם שהוא ממשיך בעסק שלו? הוא אהב את זה. הוא אהב את זה. הוא אוהב לעשות נעליים. אפילו שכלפי אחרים הם היו חצי שווים בכסף. הוא אהב את מה שהוא עושה. הוא האמין במה שהוא עושה. אני אומר את זה גם לאומנים, זמרים. אתה לא צריך להיות הזמר הכי טוב כדי להבין שאתה שר יפה. אתה יכול להיות גם זמר שלא שומעים אותו הרבה, אבל אתה מאמין שאתה עושה טוב בעולם עם השירה שלך. זה הכל. הקול שלך, האיכות שלך, הייחודיות שלך לא נמדדת לפי כמויות. כמה צפיות ולייקים יש לך. נכון, אתה רוצה להגיע להרבה אנשים כי אתה רוצה לעשות ותלך עם הקו הזה, אבל אל תשנה את עצמך בשביל להגיע לכמה שיותר אנשים כדי לעשות רושם ולחיות את המצלמה כל הזמן. תחייה את הנקודה שלך ואת הטוב שלך. תשאיר מהנקודה שלך, תשאיר מהמקום שלך וככה אתה תצליח בחיים. ככה כל אחד מאיתנו. זה לחיות חיים של חופש. לא מה יגידו. מה השם אומר. הטם הקדוש האמין בפן הרוחני שהמנהל שלו עושה טוב להשם יתברך. הוא האמין בזה. זה עושה טוב לעולם. השמחה שאני יוצר דרך זה אני מחובר לזה. הוא היה לך עשה את זה בשמחה. הוא היה מחובר. הוא היה אוהב לקום בבוקר לכת לעבודה כי הוא אהב את מה שהוא עושה. אז הוא אומר לא רוצה לחתוב עצים. זה לא הנקודה שלי. אין לי עניין לחטוב עצים. אני צריך להביא פרנסה הבית. אני מביא פרנסה לבית. אבל מצד שני אני גם עוסק במה שאני אוהב. חושב שיש גם חובת הלבבות בשער הביטחון שהוא מסביר שאדם יש לו איזה משהו מסוים, מקצוע שהוא אוהב אותו, גם אם הוא רואה שלא הולך לו בפרנסה בדבר הזה, אל תדאג, ימשיך ויהיה לו מזה פרנסה. אתה תעשה את מה שיש לך ייחודיות בו. ברוך השם. חסד השם על הארץ. נכון שלא כולם מגיעים למקום עבודה ושמחים בהם. גם הטם הקדוש לא היה לו קל, אבל הוא המשיך, הוא ידע זה הייחודיות שלי, זה המקום עבודה שלי, זה מה שהקדוש ברוך הוא יעד לי, ואני עושה את זה על הצד הטוב ביותר בשמחה ובטוב לבב ומודה להשם יתברך על מה שהוא נותן לי. לא מחפש חסרונות, חפש סתרונות. הבית שלך, הילדים שלך, מציאות החיים שלך, זה האור שדרכו השם יתברך רוצה להעיר את האור בעולם. אל תנסה לשנות מציאות. תעבוד עם המציאות היא תשתנה למיל טובה. ומה מאיפה לומדים? החכם לא עבד עם המציאות, תמיד ניסה לשנות אותה ונפל לידיותה תחתונה. הטעם הקדוש עבד עם המציאות, הלך איתה ושמח בה והגיע דרכה למימדים שהוא אפילו לא ציפה להיות יד ימינו של המלך, להיות מושל. ועם כל החוכמה שהייתה לו, ידע להחזיק בתמימותו ובשמחתו. המציאות אצלו השתנתה למימדים שהוא אפילו לא הבין. והחכם הגיע למקומות שים. אחים יקרים, אחים אהובים, זה בדיוק המציאות [מוזיקה] שלנו. זה בדיוק המציאות שלנו בחיים. אם אתה שמח בחלקך ועובד עם זה, אתה תראה שאתה תגיע לגדולה שאתה אפילו לא שיערת. ואם אתה תנסה לשנות את המציאות ותמיד תתראם ולא תשמח בחלק שלך, אתה תגיע למקומות לא טובים. כי התערומת סוגרת שפע. תחייה את המקום שלך, תחייה את הנקודה שלך ועם זה תעבוד. החיים שלנו בנויים מכלל ויוצא מן הכלל. צריך לעבוד עם המציאות ולא לחפש כל פעם לשנות והכל. אתם יודעים, אני אספר לכם, אשתף אותכם לפני ה לפני רק בעומר אנשים התחילו לדבר איתי, כן לנסוע, לא לסוע, יש כרטיסים, אין כרטיסים. ותודה רבה לבורא עולם שזימן לי כרטיסים ממש ביום ההילולה. אז מישהו בא ואמר לי לא נוסע מלא אנשים דוחק יהיה בלאגן יהיה זה אמרתי לו תראה יש כל כך הרבה סבות אני נוסע נוסע עולה על האוטובוס נוסע הגיע הזמן לקחתי את הבנים עליתי היה שמועות שבדרך נפלה תחבורה וזה ברוך השם חסד השם על הארץ הכל עבר בסדר עלינו זכינו להות אצל רבי שמעון חזר תאמינו לי שאם הייתי הולך למסכלים לא הייתי מגיע לא יודע אני צריך לעלות על אווטובוס להגיע לרשבי להילולה שלו זה יום שמחתו [מוזיקה] התחילו כל מיני פלפולים כן לעלות לא להעלות זה יום שמחתו אני צריך להגיע לרבי שמעון בעזרת השם תודה רבל בעולם שנתן את הדעת של רבנו אותו דבר ככה בתמימות ועבודת השם שלנו זה העשיר השמח בחלקו זה החלק שלך עם זה תעבוד עם זה תלך עם זה תתקדם עם זה תעשה ותראה שמשמיים יתנו לך שפע תתפלל תבקש והטם הקדוש במה הוא עסק הוא עסק במנאה המנהל זה סוד התפילה וכתוב על התפילה כי הוא עשה מנהל של שלוש קצוות שזה מרמז על התפילה שחרית מנחה וערבית מה העניין של המנהל אחים יקרים המנהל זה סוד התפילה והכתוב על התפילה תפילה לכל חיי התפילה נותנת חיות אבל יש מצבים שאדם לא מרגיש חיות מהתפילה כי המוח שלו הולך בתפילה לפי החכם פה לא כיוונתי ופה לא עשיתי ופה לא התאמצתי עכשיו רגע תסתכל על הרצון צון שלך, ברצון שלך אתה רוצה לכוון, אתה רוצה להתפלל בכוח, כמו שרבנו הביא בשיחות הרן שיש עניין שאדם מתפלל בכוח. רבנו מאוד אמר את זה, דיבר על זה שהתפילה תהיה בכוח. מה זה תפילה בכוח? לא בעצבים. כוח זה קשר שהתפילה תהיה מקושרת לקשר את המחשבה לדיבור. רבי נתן אומר שעל הדיבור הזה של רבנו שלתפלל לקשר את המחשבה לדיבור המחשבה בורחת וחוזרת אתה עוד פעם היא פעם בורחת ועוד פעם אתה מחזיר אותה עוד פעם היא בורחת ועוד פעם אתה מחזיר אותה רבי נתן מסביר שיש בזה מעברים משתנים עד שלאט לאט מצמצם פערים זה לא ביום זה שרישיר שצריך להתאמן עליו ופה בעבודת התפילה אתה צריך ללמוד להיות שמח בחלקך אוקיי הבנתי אני ברצון אני בדעת בידיעה צריך לקשר את המחשבה לדיבור נכנסתי לזה פתאום אני רואה שזה לא בשלמות זה לוקח לי את המקום של תפילה לכל חיי אין לי חיות מזה אין לך חיות כי אתה באת לתפילה עם דעת לא נכונה נכנסת לתפילה למקום שנקרא חיים עם דעת החכם זה לא מושלם זה לא מדויק זה לא זה לא זה כל פעם חסרונות חסרונות חסרונות אתה צריך להיכנס לעולם של התפילה לעולם של ההתבועדות של התהילים מתוך התפיסה של הטעם כמו שרבי נתן מלמד אתה תתחיל להתפלל תקשר את המחשבה לדיבור פה זה יברח. המחשבה בורחת ועוד פעם אתה צריך לתפוס אותה כמו סוס עם אפסר. אתה צריך לתפוס אותה עוד פעם ולהדביק אותה על התיבה. מאותו מקום שראית שזה ברח. פתאום זה ברח עוד הפעם. זהית שזה ברח. תחזיר את זה. לא שאתה חוזר לתחילת התפילה, אתה ממשיך עם התפילה, אבל אתה מחזיר את זה לאותה נקודה שזהית שזה ברך. ורבי נתן אומר, ובמשך הזמן זה יצמצם פערים. ולאט לאט, לאט לאט. זה הדרך של הטעם הקדוש. אותו דבר. אגב, שחז"ל אומרים שבסוף הגאולה שלנו תהיה על ידי תפילה ויזעקו אל השם ואתה על שבואתם מה שהיה שיהיה אז כל עבודת השם שלנו והתורה והמצוות גם קשורים לתפילה ואין ישראל נגעלין עד שיתייאשו מן הגאולה וסוד הגאולה זה תפילה אז אין ישראל נגעלין עד שיתייאשו מן הגאולה שיהיה זה עבודה רוחנית שאנחנו נצטרך מאוד לתפוס אותה חזק שאדם ירגיש יאוש כבר מלהתפלל על מה שהוא רוצה להתפלל ואין אין יאוש בעולם כלל. למשל ניקח דוגמה בפרנסה, בילדים, לא יודע מה אדם מתפלל על איזה נושא מסוים והוא מרגיש ש כבר עוברים ימים ושנים ושום דבר לא קורה. תמשיך להתפלל, אל תתייאש, תמשיך להתפלל, אל תדאג, זה עושה רושם. אם זה לא יפעל בך, זה יפעל בילדים שלך. אם לא בילדים שלך, בנכדים שלך, זה לא הולך לרק. תמשיך להתפלל. אין יאוש בעולם כלל. כי זה עכשיו סוד הגאולה שאתה מגלה, שאתה כבר מתייאש מהתפילה ואתה ממשיך להתפלל. ואנחנו צריכים לתפוס את הנקודה הזאתי שאין יאוש בעולם כלל ככה בלימוד התורה וקיום המצוות וכל עבודת השם זה נותן לנו כוח עם עזות דקדושה ברוך השם אחים יקרים אז אז הזוג דקדושה לעבודת השם רבנו מגלה פה תסיסי מלחמה נפלאים ומתוקים אני נכנס לעבודת השם לעבודת התפילה ללימוד התורה קיום המצוות מתוך התודעה של הטעם פירוש אני רוצה להתחד אני ברצון רוצה להתחד רוצה להשלים חסרונות, אבל לא נבהל שעדיין יש חסרונות. זה חלק מהעניין. זה שלב אחד. עברתי את השלב הזה. אני עכשיו נכנס למקום של השמח בחלקי. אני לא נותן לחסרונות עכשיו להגיד ששום דבר לא שווה. ממש לא. אני לא נותן להתודעה שרק שהכל יהיה מושלם אז אני אהיה שמח. לא. כי אף פעם לא יהיה מושלם ואף פעם אני לא אהיה שמח. יש כלל, יש יוצא מן הכלל. יש שלמות, יש חצי שלמות. אני בוחר עכשיו מהמציאות הזאתי לפתח שמחה. זה מה שרבי נחמים בכסלב רוצה. ולאט לאט אדם מצמצם פערים, מקבל שפע משמיים ורואה שלאט לאט הוא גדל. אבל עד שהוא לא סוף סוף יקח החלטה ויגיד די, מספיק עם המחר, מספיק עם המחרותיים. צריך להיות חד, צריך להיות נקודתי כמו הטם הקדוש. יש כלל ויש יוצא מן הכלל. יש יתרונות, יש חסרונות. אני בוחר לראות את היתרונות ולעבוד איתם ולשמוח בהם ולאט לאט מצמצם פערים ועולה לגדולה אחים יקרים עולה לגדולה בבוכו השם כול כולו בחמסיסו [מוזיקה] הו [מחיאות כפיים] [מוזיקה] או הופ א אוקי שיר שם בחיי אז ללוי ביו ירו לא שיחי הונכי הונכי אשמח משם שיר שם בחיי אזבריק ביידי ירו לא שיחי הונינו הונוכי ישמח [מוזיקה] בשם מורה מורה בום מורה מורה מורה בום מורה בום מעשה השם כולם כולם כולם בחוכמות מלה מלה בלה מלה מובסכו השם כולו כולו בחוכמות עכשיו שימו לב מה רבו מעשיך השם כולם בחוכמה עשית הטם הקדוש בדיוק הלך עם זה מה רבו מעשיך השם כמה טוב אתה שופך עליי כל יום וכולם בחוכמה עשית שזה בדיוק לפי הייעוד שלי לפי הזמן שלי ולפי המקום שלי שלי ודרך זה אני זוכה להתקרב אליך ודרך זה אני זוכה שדרכי תזכה להיר אור בעולם שיהיה אור נפלא רק יש דבר שנקרא חסימה שאדם אומר מה רבו מעשיך השם זה על אחרים ולא על עצמי הטעם הקדוש ראה הרמב מעשיך השם עליו על עצמו על השמחה הפרטית שלו כולם בחוכמה עשית הוא ראה איך הקדוש ברוך הוא מגלה דרכו אור של חוכמה אלוקית ריבונו עולם תראה איזה כישרון נתת לי לעשות המנהל הזה אפילו שהיה של שלוש קצוות תראה איזה יופי. תראה איך אתה מגלה מלכותך במנעל שאני עושה. אני מרוויח ממנו זהוב וחצי. ושאשתו אומרת לו, אבל יש כאלה שהם יותר צדיקים ממך ואור השם יותר מתגלה אליהם כי הם מרוויחים שלושה זהובים בעד מנעל. אומר לה מה לי בכך? זה מעשה שלו וזה מעשה שלי. הקדוש ברוך הוא דרכו מאיר אור מסוים. נראה יותר שיבוסם לו. אבל ברוך השם אני דרכי דרך הזהוב וחצי הוא מאיר אור לעולם אני מסתכל כאילו אני לבד הוא מאיר דרכי אור יורד דרכי אור חסד השם על [מוזיקה] הארץ מרצל די יוצר די מומר לא די די די די יומר יומר לצורסני יו מי שומר לאי די די די די יומר [מוזיקה] יומלצורסני ה מי שומר לאי די די די די יומה יומה זורס יו מי שומר לבו da joj mal joj malo se ojo ojo ojo ojo Оลลמ אומר יוצא מיד יומי צוני מי מי שומע יומי שומר [מוזיקה] ממה אי אז ברוך השם חסד השם עליו שנותן לנו את רבנו איך להיכנס לעבודה הזאתי ומה רבנו אמר אחרי שהוא אמר את המעשה הזה מעשה מחכם ואת המעשה ט אני רוצה שתהיו כמו הטעם הקדוש שכל עבודת השם שלכם כל עבודת הקודש שלכם יהיה כמו הטם הקדוש תמיד יש מציאות שאחד לומד יותר ולומד פחות תמיד יש מציאות שאחד מבין יותר בלימוד ואחד פחות תמיד יש אחד שמתפעל יותר בכוונה ואחד פחות בכוונה. ועללו ועללו דברי אלוקים חיים ואין לנו מושג ותפיסה להבין מה הקדוש ברוך הוא עושה עם עבודה של כל יהודי ויהודי להביא את הגאולה. אנחנו מצד אחד צריכים מאוד להשתדל ללכת עם הנקודה שלנו בצורה הטובה ביותר, אבל מצד שני לתפוס את הקצה השני שיש כלל ויש יוצר מן הכלל ואני לא מפתח שמחה מתוך שלמות אלא מתוך מעברים משתנים של כלל ויוצא מן הכלל וחיסרון זה לא איום חיסרון זה לא הופך אותי למשהו שלילי העולם מאוד סוגד שמה שנראה דווקא מושלם זה החיובי זה הטוב ממש לא דווקא המציאות שאומרת כלל ויוצא מן הכלל ואין שלמות היא זאתי שיוצרת את האור של השלמות האמיתית ידוע שאומנים מאוד אוהבים להופיע הופעה חיה כי בהופעה חיה זה לא תמיד מדויק אבל זה הכי יפה כי זה חי דווקא בחוסר דיוק שאף פעם אין שלמות דווקא שמה יש חיות דווקא שמה יש תמימות ופשיטות להיות חיילים טובים זה נצרך זה נכון זה טוב זה מחיה אותנו אדם צריך לעשות את כל ההשתדלות תמיד להתפעל זה לבקש על זה לעמוד בזמנים. רבנו מאוד הדגיש את הנושא של הזמן. רבי נתן היה לו את המורה שעות השעון. כל הזמן היה מסתכל על השעון. היה עומד בזמנים. אותו דבר גם הטם הקדוש בסיפורי מעשיות. הוא היה עומד בזמנים. היה עושה את העבודה שלו בזמן. עומד בזמנים, מוכר בזמן, הכל בזמן. חייל טוב, גנרל טוב. ידוע בברסלב שרבי נתן הוא היה נקרא הטם הקדוש. אפילו שהוא אמר באחרית ימיו, יצאתי ידי חובה כל מה שרבנו אמר. רק בעניין של התמימות אני לא יודע. וכולם יודעים שרבי נתן בהחלט היה הטעם הקדוש. שומר על הזמן, חי, קיים, בהתמדה, עובר את כל המניעות. למה? כי רבי נתן שם לנגן אליו את הרגע הזה, את היום הזה, לא הסתכל עלום למחרת. ששאלו אותו, "איך אתה מתמודד בשנים הקשות של תק"צה? עד תקצ", ימי התלאות. שאלו אותו, איך אתה מתמודד? זורקים עליך אבנים, משפילים אותך, ניסו לרצוח אותך? אומר, "אני בכלל לא שומע אותם." רבי נתן אמר, "אני לא שומע אותם בכלל." הוא היה כל כך מרוכז בסדרים שרבנו נתן לו, שהוא לא שמע את כל הקולות מבחוץ. זה אומר לו ככה, הוא מקלל אותו ככה, זה הוא כל כך היה חזק בנקודות בנקודה שלו. החכם בסיפורי המעשיות הוא כל כך מרוכז במה יגידו ומה ידברו. וגם שהוא עושה טוב הוא לא מאמין בטוב הזה. הטעם הקדוש כל כך מרוכז בטוב שלו ובאיכות שלו ולשבח את השם יתברך שגם אם צוחקים עליו או מבזים אותו דבר אחד הוא בודק רק בלי ליצנות ושמח [מוזיקה] בחלקו אשרי הי אשרמי אשר מי שלא ריכותו אשרי הה אשריני אשלים מי שלא אותו ומי שכור אותו יחזור בתשובו יחזור בתשוב ומי שחו יחזור בתשוב יחזור בתשובה ישר אפי שתו אפי שחוזר ישר אפי شرط אפי שחו ישראל ישראל אף פי אפי שחטה ישראל ישראל ישראל ישראל אף פי שחטא הוא ישראל תמיד הוא בן של מלך והוא יכול לחזור בתשובה והוא מצווה [מוזיקה] אנחנו לא בוחרים האחריות, אנחנו מתמודדים איתה. [מוזיקה] שנזכה בעזרת השם תמיד ללכת עם נקודות טובות, אחים יקרים, אהבה ושלום, שמחה, להמשיך ולהמשיך ולהמשיך. תודה רבה לבורא עולם, שיהיה לכם שבוע טוב והרבה שמחות וגם אם לא הולך כסדר, אוקיי. הכל בסדר, אחי יקר, תמשיך. הלא בסדר זה שאתה מפסיק להמשיך ולהמשיך ולהמשיך ככה נזכה ללמוד הרבה להתפעל הרבה וברוך השם זוכים תודה רבה להשם אנרגיה טובה שיהיה שבוע טוב ומבורך אהבה ושלום כל טוב
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה