מי רשאי לקדש על הפת אף כשיש ברשותו יין?- ער"ב ט'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
מי רשאי לקדש על הפת אף כשיש ברשותו יין?- ער"ב ט'
[מוזיקה] בסיעתא דשמיה סמן ערב סיטס כאן נלמד מקס הראשונים האם אפשר לקדש על חמר מדינה ין המדינה הראש עוד ראשונים סוברים שאפשר הרמבן סובר שאי אפשר אבל גם הדעת הסוברים שאפשר זה דווקא במקום שזה ינה מדינה דהיינו שאין יי מצוי בכל העיר בשנה זו ועיקר שתיית בני המדינה הזה שיכר אושר משקים אם יהיה שם ין אשו ביוקר זה נקרא שיש יין מצוי ואי אפשר לקלש חמר מדינה אם אין ין ישרל רק יין גוי זה נקרא שאין יין מצוי עוד נלמד כפי שהזכרנו כמה פעמים שאפשר לקדש גם עללחם אם אין לו ין מלבד שיטס רבינו ותם שהוא סובר שאי אפשר לקדש על לחם נראה כאן שיטס הראש שהוא סובר שאפשר לקדש על חמר מדינה בכל זאת הוא סובר שבלילה עדיף לקדש עללחם כיווון שהלחם בא לצורך סעודת ש בת הוא יותר חשוב משכר אומר המכר בוקים שאין יים מצוי יש שמים שמקדשים על שיכו ושר משקים חוץ מן המים חלב ושמן זה לא בכלל זה כי לא רגילים שלטו כמשקה וחוץ מן המים רוצה לומר אפילו אם שתיית כל המקום הרק מים אין לזה חשיבות ש חמר מדינה אם יש כמה משקות של חמר מדינה מובע כאן שצריך לקדש על החביב עליו ויש אומרים ש מקדשים ולראש בלילה לא יקדש על שיכו אלא לפס כמו שדיברנו שעדיף שמזה אוכלים את הסעודה וצריך להניח את ידיו עליו עד גמר הקידוש כמו שצריך לאחוז בידו את הכו של קידוש ולמד מס שנ בדיוק איך הוא אוחז ובבוקר סותו ק שלשו שיבוא לשל קמצי ואז הוא מוסיף לכבוד שבת יש כאן העקר שבך על הפסח קדש בבוקר על הלחם אין כאן שום תוספת אין כאן שום שינוי כי מה אומרים בבוקר אומרים רק בפרגו הלמר המוצי הפסוקים שאומרים לפני זה זה לא קידוש אז מ לא קר ודברי טעמם למסה פוסק המשתמש להזהר לכתחילה שלא יקדש בלילה על שום משקה חוץ מיין או לכם ממני יין בעיר כהרבה גדו הראשן מחמירים שהוא לא יוצא די קידוש מקדש החמ מדינה וגם מחרב לא יחע בזה ללוכ ומה שלמדנו שבבוקר שחר הוא יותר טוב יותר טוב מלחם אוודאי שיין מקום שוא מצוי צריך לקדש על היין גם בבוקר כמו שמוח בסמ רפט אבל במדינתנו שיים ביוקר ורוב שתיית המדינה משם משקים כותב משמו לא נהגו אפילו הגדולים דרך היים ביום שהקדוש לא רק מרבו לכול סומכים על דברי המקנים אבל מי שמקדש גם ביום על היין ודאי עושה מצוו ממוח אם חביב עליו יש יכול לקדש עלי ביום לכתחילה מדינתנו שמדינה אבל צריך להזהר לקחת כוש שמחזיק רביס ולשתות מלו לגמו ש רביס בדב בשע סתח יכול לסמוך על השיטה ש מס רעא שאפשר לצרף כמל לוגוב מכמה מסובים אם אין לו יין או ש משכים שאפשר לשות אותם מבת אחת הגו פוסק רמו וכי מינק פושות כדברי רוש אבל ם יין בויר לא יקדש על הפס כדי לחוש ס ר בינותם שלא מקדשים בכלל על הלחם וגם להראש ויתר הפוסקים שאנחנו נוקטים כמותם שמותר לקדש על הלחם גם הם מודעים שאם יש יין בעיר הם מקדשים על הלחם כי עיקר מצווה ל היין רק לשיטתם אם הפת חביבה לו יותר מיין מותר לקדש על הפת אפילו יש לו יין ולא קה רבנו תם וכך פוסק בדרך החיים ויתכן שעל זה אלום להקל בזה לקדש על הלחם ומובא כאן שכיוון שכל העניין זה רק לחוש דס רבנו ם אם יש לו לחם ואין לו כסף לקנות גם יין וגם שר צורכי סעודה אז לוכ בסמ א כותב שאם הפת חביבה לו יותר מן היין עדיף לקדש על הלחם שיהיה לו שר צורכי סודה אם יש לו פת וכוס אחת של יין ויש לו גם שיכר המובא כ מס רעא שלא יניח את היין עבדולה אלא קדש על היין כיוון שד בינותם אין מקדשים על הלחם מוסיף הרמו ומי שאנו שוסי משום נדר כמו נוזר יוכ קדשב וישתו סומו הוא עושה את כל הקידוש גם הגופן אבל ה מוציא כאן עוד אנשים אחרים שהם שותים היין ואם אין אחרים מוי קדש על הפס ולא על היין כי הוא לא יכול לשתות מזה אז אי אפשר לעשות קידוש עלזה אוי אשמ קידוש מה החרים מה הכוונה הרי אמרנו אם אין החרים מוי מסביר המשת שילך מקום שיש אחרים וישמע מהם קידוש כמובן שיצטרך לשעות שם כמו שנראה בסימן הבא כוש מקם סודה למיס מוגן אברום חולק על הרמו גם אם יש כאן אחרים שמסבים איתו אסור לו לקדש אמנת שישתו אחרים כיוון שהם יודעים בעצמם לברך הגופן לא יברך עבורם כמו שרב בסמ ג אלא הם יקדשו בעצמם והוא יקדש על הלחם כך כותב המשור זה מעניין אם הם מקדשים על היין יכול לשמוע מהם אלא עליו דווקא לכאורה השת בורו עוד מוב כמש סבץ שהוא חולק על הרמו מטעם אחר שלנו זר כתוב אסור להתעסק עם יין אז איך הוא יקדש עלל יין אפילו שלא שותה מזה לכן או שיקדש על הלחם או שישמע מאחרים עד כאן הדף היומי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה