מוקצה נשכח על השולחן – האם מותר לטלטל את השולחן?- רע"ז ג'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
מוקצה נשכח על השולחן – האם מותר לטלטל את השולחן?- רע"ז ג'
[מוזיקה] בסיעתא דשמיה סמן ר עז סעיף ג כידוע יש דין בוסיס למוקצה דהיינו אם אדם הניח למשל נר שהוא מוקצה על גבי שולחן אז השולחן עצמו נעשה מוקצה לכל השבת אבל זה הכל אם הרצה שהנר יהיה כאן אבל אם הוא שכח אותו הוא לא נעשה בוסיס אז כאן נלמד לגבי נר ובאיזה אופן אפשר לנער אותו מהשולחן אם הוא צריך למקום של הנר אומר המחבר שוכח נר על התבלו טבלה מגש הוא שכר זאת בעוד יום שלא מידת פילו אם היא נכה על הטבלה בכוונה אבל לא הייתה דעתו שישאר שמה נר בשבת ואחר כך שכח להוריד אותו לפני שבת אז השולחן עצמו הטבלה עצמה לא נסתה בוסיס כל זה גם בשולחן עם נרות אז אם הוא צריך לטבלה הוא צריך את המגש זאת אומרת אם אם הוא רוצה לנער את הנר לצורך הנר אז זה אסור טילט מן הצד אבל אם הוא צריך את מקום הנר זה מותר רציו מסימן שיטס כן מצדד שניעור במקום מותר אפילו לצר דבר וסר כמו כן הזכרנו בסימן הקודם שטלטל את הנר בגופו מותר גם לצו דסו הקופונים הוא צריך את המקום של הנר מנער סטב לו והוא נופל אפילו אם הוא דולק רק שלא יחב לך בוסו ואפילו שייתכן שהנר יכבה על לידי הנפילה מותר כי זה לא פסיק רישה זה לא חייב להיות וקיי מלון דדו ש מסקב אם זה לא פסיק רישה מותר אבל כותב המאירי שדווקא מנהר אותו בנחת וזה באמת לא שייך בשולחן בדרך כלל אלא אם כן הפלטה של השולחן נפרדת ואז הוא לוקח את הפלטה או את המגש את המטב לו והוא יורד סמוך לקרקע ושם הוא מנהר את זה בקלות אבל אם הוא מנהר זאת מלמעלה מהשולחן ללמטה אז זה פסיק רש שהנר יכבה נדלג רגע על דברי הרמו ונמשיך עם המחבר אבל זה הכל בבד שה נר של שיו וקוצבי וזה לא פסיק ריש שהוא יכבה אוי אפילו נר עם שמן שלא יהיה בו שמן השמן כבר נגמר והטילה דולקת מהשמן שעדיין ספוג בה אבל אם יש בו שמן איהיה אפשר שעל ידי הניו של קרבנו את השמן על הפסי לו ונמצא מאוויר או ירחיק ונמצא מחבה אז אסור בכל מקרה מוסיף הרמו לגו גם באופן שמדובר בנר שעוה וכדומה וטוב לסוסו על ידנו יהודי בגוי על ידי גוי מקום שאין צריך כל כך שיכול להסתדר עד שהוא יקרא לגוי ברגע שהוא קורא לגוי אז למדנו בסימן הקודם שאפשר גם לבקש לגוי לטלטל זאת כפשוטו אבל דווקא מצריך לגוף המוקצה או למקומו ולא לצרך השמירה של המוקצה ואז על ידי הגוי אפילו בנר של שמן מותר כ מוקם ש משכון הגוי לא מתכוון לכבות מותר אפילו שזה פסיק רש כמו שלמדנו כ בסימן רנג שהמיר הקום זה איסור שאם ב מייסה זה כאילו בפסיק רישה אבל מעניין ש בסימן הקודם המשבר כן מחמיר לא לומר לגוי לרוץ כזה בסקרי ש שזה יכבה מה שמ מערי שאם אין לו גוי מזומן אז יראה לעשות עידי קוטן מוב כ מרסים מרש מחבוב שאם יש לפניו שוטה וקון אז עדיף שוטה כי קוטן יבוא לכלל דס חרש וקטן אז מי שירצה כלכל קד יש מעלה אם הכונו הוא בנו אז יתננו לחרש הפג מסתפק שיתכן שגם אם החרש ושטה ם בניו הם קודים בני הקטן כיוון ש אין בני חינוך כמו הקטן אבל אמרנו אם זה נר של שמן אסור אבל דווקא בניעור זה פסיק רישה אבל לטלטל את הטבלה עם הנר או את השולחן עם הנר של שמן בנחת מותר כי זה לא פסיק רישה שיהיה כאן קירוב של השם לפתילה וכולי זה הכל שהוא צריך למקומו אולצר דבר המותר זה טלטל מן הצד אפילו שהוא מטלטל גם את הנר זה טלטול מן הצד כ הוא מטלטל מעשה את השולחן אם יש נר שם עם פתיל צעב דס הגרש ווזנר שאין צורך לאזול לטלטלו דווקא בנחת שר הפתיל צף עלי ולא מתרחק מהשמן כלל זה הכל כשהוא שכח את הנר אבל אומר המחבר ניחו אוו מדס הוא רצה שזה יהיה כאן אוסו לנערו שרתו יבוס והטבלה עצמה נסת מוקס לכל השבת עכשיו בסימן שט התבאר שיש מחלוק אמת נקרא מדת אם בהנה דווקא שני יכול לדעת שיש שם כל השבת או אפילו שהוא רצה רק בכניסת השבת שזה יהיה שם אז זה נעשה בוסיס לכל השבת ולמס בסמן שט מבואר שאפילו אם לא חשב במפורש הנר מונח על השולחן כל השבת נחו בסתם הוא גם נעשה בוסיס לכולם המחלו קסי שו חתם מפורש שבאמצע שבת זה יוסר מכאן אז זה נוגע מאוד למיס אומר המשת בורו הנרות שאנחנו מדליקים על השולחן ופעם לכל אחד היה משרט גוי שהיה ברור שהגוי יסיר זאת למחרת בבוקר אחרי שהנרות יכבו אז לפי דעס הישר מ שמקילים שם אז השולחן והמפה לא נעשו בוסיס לאיסור משמע שבלי טעם זה השולחן עשה בוסיס אפילו שהנרות עומדות להיכבות אז מובא כאן אסבר מתוס שבס כיוון שאיין כאן המחשבה להסיר את המוקצה אלא יש מחשבה שהמוקד לא יהיה מוקצה וזה לא מספיק הפרגוד אברר כיוון שבן השמוש אי אפשר לנהר את המוקצה אז זה לא עוזר שהנרות חבו באמצע שבת לפי הת זה כן וזר מנורה שהניח להנר על דעת לסלקה באמצע שבת אתת הנר לסלקו חזוניש הסתפק בדבר הביר לוחה כותב שלא נסע בוסיס חים מסתפק כיוון שהמנורה ה מיוחדת לנרות זה חמור יותר לגבי המפה בסמן שטס מבואר שתי קולס למה שהמפה בכל מקרה לא תהיה בוסיס אחד כי זה רק בוסיס באקראי אין לו עניין שהנרות יהיו דווקא על המפה יש לו עניין שהמפה תהיה על השולחן והנרות יהיו על השולחן ויש חולקים על המוגן אברום אבל מוק מצורך יש לוקל עוד סברה יש המפה עשוייה לכסות את השולחן ולא לצורך הנחת הנרות גם הנרות אינם מונחים ליה אלא כדי להעיר על השולחן אבל בכל מקרה השולחן האם הוא נעשה ה בוסיס אלא תלוי במח ליקס אז כותב הב שם נפל נר של שבה אוחל השולחן ואין גוי או קוט מזומן לפניו מותר לנהר בעצמו כי מוקס סמכים על המקילים שזה לא נחשב כבו סיס כיוון שהוא חשב שבאמצע שבת זה יוסר על ידי גוי אם הוא לא יכול לנר אז להביע למקום אחר לנר זה מובא כם רבי קיב גר שאסור עוד נקודה חשובה ואקטואלית שאם יש על השולחן בן אש מושס גם לחם משנה וכדומה דברים שהוא צריך לשבת אז פשוט שהם חשובים יותר מהנר דיינו משלבת ומבואר כמו שמובא כן מכמה פוסקים שהכובע מה יותר חשוב בוסיס זה מה שיותר נצרח לו לשבת ולא השוי הממוני אז אמ יש כאן בוסיס ליטר ולאסור לשלהבת לכיכרות או לשאר הדברים שצריך לשבת ובסיס לייסר וטר שעתר חשוב יותר אז זה לא נעשה בוסיס כ האיסור בטה לגבי היתר אז מותר לנהר ומה עם טילט מן הצד לא לנהר במקום אלא לקחת את השולחן למקום אחר אומר המשת גם זה אם אי אפשר לנהר מקום זה משום פסיד הוא יפסיד אתזה אזה דבר ד הפלת הנר במקום זה יכול לטלטל את השולחן למקום אחר מנרו שם כמו כן אם הוא צריך למקום שעומד השולחן להושיב שם איזה דבר רשי לטלטל השולחן ואפילו בעוד שנרות דולקות עליו כיוון שהוא לא נעשה בוסיס אז מותר טלטל מן הצד לצורך דוב המותר מזה נובע המנהג שאנשים זרות לתת לחם הצריך לשבת על השולחן לפני הדלקת הנרות מנהג נכון הוא כדי שהה מותר לטלטל את השולחן כשצריך לו רק אם הנר הוא של שמן צריך להיזהר לטל את השולחן בנחת שלא יבוא לק רו השם ל הפתילה או לרחק המגונה מצדת שאחרי שקבעו הנרות אז אסור לטלטל מקום אחר אתה יכול לנהר אם זה של דבר שלא נפסד אבל אם זה דבר שיכול להישבר שנער אותו אז מותר לטלטל מקום אחר את השולחן כדי לפנות את המקום כאן מוסיף הרמו טלטול מוקצה אסור נגיעה במוקצה מותרת לכן אגו גם באופן שהטבלה נסת בוסיס הוא מקום הק מוג בטבלו אול ן מטלטל הנר וגם את הטבלה הוא לא מטלטל והוא הדין שמו הליגה במנו שבס הכנסת ונירו סולוב הו בלבד שלא ינה עניה אבל זה דווקא במנורה שקבועה על מקום אחד אם היא תלוייה ל שרשרת אפילו לגעת בעשו כי בקל ו ייה נענע ואפילו שכבר קבעו הנרות אבל המנורה עצמה היא בוסס לכל השבת ועשו להזיז אותה ולגד מנורה תלוייה אז ברור ש יזיז אז אסור עד כאן הדף היומי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה