מהי הסיבה שאדם יכול להוציא אחר ידי חובתו במצוה שכבר קיים בעצמו?- רע"ג ד'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
מהי הסיבה שאדם יכול להוציא אחר ידי חובתו במצוה שכבר קיים בעצמו?- רע"ג ד'
[מוזיקה] בסיעתא דשמיא סימן רעג סעיף ד כאן נלמד יסוד שמובא כמה פעמים באלוה כל ישראל ריבים זה לא זה כשחברי צריך לקיים מצווה היא מוטלת גם עלי ולכן למשל בקידוש אני כבר קידשתי או שאני כעת לא עומד לכל סעודה אני לא יכול כעת לקדש אני יכול לקדש כדי להוציא את חברי ומובא כאם מסמר שינל שמשת בור נוקט דלא יקר חולקים שגם אישה בכלל ערבות בין לאישה אחרת ובין לגברים בין גברים לנשים מובא כאן כמו שדיברנו גם שם שאם עדיין אינו חיה בקידוש למשל חברי קיבל שבת מפלג המנחה ואני עדיין לא קיבלתי שבת המסתפק הרב קיי יגר אני יכול לקדש עבור חברי כיוון שאצלי זה לא קידוש בכלל כי אצלי עדיין לא שבת ונשאר בצורך יון כותב הגרש זוהר בוך שרק בש סתח אפשר להקל באופן הראי וליחידים וזה דווקא באופן שאני יכול כת לקבל שבת אם אני לא יכל כל בכלל לקבל שבת כמו שמובא כאן ודאי שבזה אין להקל אומר המחבר יכול ודום לקדש לאחרים אפילו שהוא כבר שמע קידוש אף על פי שאינו כמים ואצלו זה לא מוקם סודה ודיברנו קידוש צריך מוקם סודה מספיק ד לדידו שלהם אלה ששומעים את הקידוש אמוק סודה כמו שהמשבר נוקט דוגמה בסוף הסעיף אישה אלמנה ש לא יודעת בעצמה איך לקדש היא לא יכולה להיכנס בבית אחר לשמוע קידוש כי היא לא אוכלת שם אלא להכנס אחר לביתה לקדש לפניה וזה מועיל אפילו שהוא כעת לא יוצא ידי קידוש הוא הדין כותם השתמרו לקטני מותר לקדש כדי לחנך אותם במצו אפילו שהוא כעת לא אוכל בכלל ואפילו ילדים לא שלו אבל דווקא שהם לא יכולים לקדש בעצמם כמו שנראה בסוף הסעיף לגבי גודל עכשיו כך קיי מלון שכל ביק סנני אין אדם מוציא את חברו אם הוא עצמו לא נהנה כעת חבר רוצה כעת לשתות מים הוא אומר לי תברך עבורי שהכול אם אני כעת לא שותה עכשיו אני לא יכול לעשות זאת ולכן גם כאן לכאורה רכס הגופן אני לא יכול לקדש עבור חברי וההבדל הוא כמו שמובא כא משתבר לאל המצוות הם חוב ע הדם וכל ישראל הרב עם זה בו זה כשחברו לא יצא ד חובתו עם מצווה זה נחשב שאפו לא יצא ידי חובתו לכן יכול להוציאו בברק סנני כמו שמובא בגימור אפילו שכש חברי רוצה נות הוא חייב לברך המי ביקש לו להנות יכול לא להנות לברך בכל זאת כאן אומר המח ף הגדס הןגם הוא עצמו כעת לא שותה הגופן ו לקידוש קידוש ה דומה וי ציפי הוא מברך קידוש מברך גם הגופן אפילו שהוא לא שותה בכלל רק השומעים הם יוצאים מגופן והם שותים למח ברכתו הגו מוסיף הרמו ואפילו בקידוש של יים בשס בשבס שכל הקידוש זה רק בפרי הגופן מסכן כיוון שהיא מצווה ועיקרון נתקן שלא בשביל הנאה מהיין אלא מצווה עליו כשאר מצוות לכן הוא מוציא אחרים אפילו שהוא עצמו לא נהנה כמו בקידוש הלילה למס משבור מציין אדם שהוא לא יכול לברך בעצמו למשל עשיתי עבורו קידוש כעת הוא אומר לי אני צריך כעת לאכול חלה תברך עבורי המוצי אני לא יכול למה לכאורה זה גם חוב אומר המשת בור שם חוב שייהנה מסעודת שבת אבל אם הוא נענה עם משהו מתענה מבואר בסמן ר פחס שהוא לא צריך בכלל לאכול אז למיס ברקת המוצי זה ברכה על הנהה יש לי מצווה להנות המצווה היא להנות ולכן קוזמה שלין לא נהנה אני לא יכול לברך עבור חברי רק ברקס הגופן על יין שה בכלל לא על הנהה מה שצריך לשתות יין זה כדי לצאת קידוש לא להנות מהיין לכן אפשר לברך עבור חברו כמו כן קרפס שאוכלים בליל פסח כדי שישאלו התנקות אז יכול לברך עבור חבורה הדומו אפילו שהוא כעת לא אוכל כיוון שאין עניין להנות כרפס יש עניין לאכול את הכרפס ולמסה בפש מבואר כאן שבקס הגופן של קידוש זה לא רקס הנני לא רקס המצו ולכן דעת החזון אש שאפילו בבוקר שכל הברכה זה בואר פרי הגופן אין חובה על המסובים לשתות יש רק מצווה לשתות כמו שלמדנו להן אבל הגריז מבריסק סבר שבקש היום חייב כל אחד לטום כי הרי מברכים רק ב פרי הגופן אז הרי בגדר ביק סנני ואם אין המסובים טועמים אז המוכה לא מתייחסת אליהם בכלל אמנם דינה גם כ ברקס המצו כיוון ש נצרכת משו מצו היים ולכן אפילו שאני לא תואם בכלל אני יכול לקדש עבור חברי לברך עבור הגופן אבל המיסה מי שרוצה לצאת ידי קידוש אז הוא חייב לשתות כך סבר הגריז מבריסק כמו שנראה בסיום הסעיף המכבה מזהיר שאם הוא עדיין לא קידש והוא כעת לא יוצא חובת קידוש אסור לו לשתות מהיין כיוון שהוא לא יוצא כי קידוש אז לפני קידוש אסור לשתות אז מספיק אבל שאחד מהמסים שומע ממנו הגופן והוא שותה שאר המסובין לא חייבים לשתות סמר ברכתו ואפילו המקדש הפסיק בדיבור בין ברכתו לבין שתיית המסובין זה לא מגרע כמו שמב כ המגש זור בך כמו בחופה פסיב המשת שמה שאמרנו שלא יכול לברך המוצי עבור חברו זה רק שהוא מקדש על יין אם הוא מקדש על לחם אז ברקס המוצי זה חלק מהקידוש ה יכול לברר ביקס אמוצי עבור חברו אפילו שהוא כעת לא אוכל בכלל מה קורה בבוקר אין לו יין הוא מקדש על לחם אז בזה החי ודום כותב שהוא לא יכול שוא שהוא גם יכול לברך המוצי עבור חברו כיוון שזה כמו ברקס הגופן על יין והוא אפילו שהוא לא אוכל בכלל אפ גודים סובר שבזה כיון שלא ניכר שהמוצא זה קידו שם כי תמיד שאוכלים לחם אומרים המוצי אז הוא לא יכול לברך עבור חברו עכשיו מוסיף המחבר כל מה שאמרנו שאפשר לקדש עבור חברו והוא שאינו מודים אלה ששוים ממנו אבם יודעים לקדש בעצמם הוא לא יכול וצין בקידוש שלו אם הוא כעת לא מקדש עבור עצמו כותב הגשה הזר בוך שאלה מאוד מצוייה עדן למשל שמע קידוש בבית הכנסת לשבת בבוקר הוא חוזר הביתה ומקדש לפני הסעודה רק להוציא בני ביתו אז לכאורה כין ש וכים לקדש בעצמם הם צריכים לקדש בעצמם אומר הגשה הזור ברוך כיוון שמה מברכים בבוקר רק בורה פרי הגופן והוא עצמו גם ישתה מהיין אז אין בעיה לקדש עבור אחרים רק בלילה שיש כאן נוסח של קידוש והוא כעת לא צריך זאת שאחרים יקדשו בעצמם למעסה הפרי חודש כותב המשת בורו חולק על המחבר שבכל אופן יכול לקדש עבור חברו ומלבי בספר ארצס החיים מסי גם כאן שמדינה יכול להוציא את חברו בכל אופן אבל לכתחילה אם הוא יכול מקדש בעצמו אם הוא בוקי וחברו כבר קידש אז עדיף שהוא יקדש בעצמו לינקי השופר מובאה כ מסמ טו קפה שאם תוקע לאחרים והוא כבר יצא ידי חובת תקע שויפ אז שהם יברחו בעצמם אבל מינ גוי לומ לוקל שהוא מברר גם עבורם ולמחות בידם כיוון שכך הוא עיקר הדין כמו שדיברנו כאן שעיקר הדין שאפשר בדב להוציא אחרים אפילו שהם בקים מסיים המחה כמו שהזכרנו ואם עדיין לא קידש לעצמו מקדש עבור אחרים י שאסור ע שקדש ב שוז לפני קידוש לפני קידוש אסור לטעום כלום עד כאן הדף היומי [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה