מהו הקנס לאשה ששכחה להדליק נרות שבת?- רס"ב ג' רס"ג א'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
מהו הקנס לאשה ששכחה להדליק נרות שבת?- רס"ב ג' רס"ג א'
[מוזיקה] בסיעת דשמיה ממשיכים סמן רש הרביז אמצע סעיף ג בדברי הרמו למדנו שצריך ללבוש בגדים מיוחדים לשבת מתי לובשים זאת אגו ילביש עצמו בבגד שבס מד אחר שרוחץ עצמו לכבוד שבת וזהו כבוד השבס ולכן כיון שצריך לבוש בד אח הרחיצה ועל כן לא ירחץ לשב סמוך לערב שילבש עצמו יד ו שהוא עושה זא לכבוד שבת אבל זה הכל כשהוא מתרחץ מעד בביתו כמו שמובא בגימור נה רבי דבר רבי לוה שחץ פניו ד רגליו והוא לבש בגדי שבת אבל אם הוא הולך לבית המרחץ הולך למקווה בוודאי אמה נכון להקדים את עצמו כדי שבוא לחילול שבס בפרט בחורף שהימים קצרים אז כותב הקצ השולחן שנהגו להלביש את הבגדים התחתונים והמכנסיים מיד אחרי הרחיצה בת המרחץ אפילו שרוחץ בעוד יום כדי של ילבש את הבגדים מלוכלכים אחרי שחץ את גופו רק את הבגדים העליונים לבש סמוך לשבת כיוון שבהם ניכר שלובש לכבות שבת גם אנשים נהגות לפני הדלקת נרות לרחוץ את עצמן וללבוש בגדי שבת ואשרי להם אומנם בימים הקצרים הם מתחרים לשבת בחנות ואחר כך באות הביתה רוחצות ולבש ובאם כך יבואו חס ושלום ספק חילו שבס לכן טוב להזהיר להם שיקדימו לבוא לרחוץ וללבוש ואם מתאחרת מצווה יותר שתדליק כך מבושי חול מלבוא חז ושולם לסוף כילו שבס אם הבעל רואה ש מתאחרת מצווה גדולה שהוא ידליק את הנרות ולא ישגיח בזה שהיא תתק איתו ומצוה גדול יותר לשבת בחושך מלחל שבס חס ושלם ונתחיל בסיעתא דשמיא דיני הדלקת ניר שבס סמן רג מי ומי המדליק ממט בי הונן ובו יז סעיפים עיקר הדלוק הסנר הוא חובה משום מצס אונג שבס ויש גם עוד עניין של שולם ביס עוד מעט נראה ולכן נראה כמה הסעיף ככיוון שזה מצווה אז צריך להדר את המצווה וצריך לעשות נר יפה והיכן צריך להדליק בכל החדרים שהולך שם בשבת לפחות נר אחד אפילו שהוא לא אוכל שם כדי שלא יכשל בעץ או באבן אבל את הברכה תברך על הנר שבמקום הסעודה ביום ט מובה כם הרגשה זו בוך שאין חובה להדליק נרות בכל החדרים כי אפשר לטלטל נר ולקחת אותו ממקום למקום והדלקת נרות זו בחדרים אחרים כותב שבת הליוי שזה רק הידור מצווה כרי ה כבר הדליק במקום אכילתו ואם יש כבר אור המיר לחדרי הבית כ בזמנינו שיש חשמל ואין חשש שיקשטו בעץ ואבן אין חיוב להדליק נר מיוחד לכבוד שבת בכל החדרים אם רוצה לכבות את האור להדליק שמו לכבוד שבת יש בכך ידור מצווה אז נעבור לדברי המחבר סעיף א' ז סופ דיברנו הדור מצווה המשור מצס רד שמצ המובחר להדליק בשמן זית כ אורו של שמן זה נמשך אחרי הפתילה ומבואר שדו מץ זה ומשלבת שתהיה יפה וכל זה בנרות שדולקים מקום האכילה שעליהם מברכים אז שר הנרות שמדליקים בבית כדי ש יכשלו בעצים בבונים כותב השולחן חורב שאין צורך לעשות אותם יפים וכך כתב בשוט שבט הלבי כמו שמובא כאן כתוב בגימור שמי שהדר מהדר בנר זוכי אבור זה לבנים תלמידי חכמים כתוב כי נר מצוו ות על ידי נר מצווה דבס בורו ולכן כיוון שזה סגולה לבנים חומים ראוי שתתפלל ישה אחרי שתגמור ההדלקה וברוכה שיתן לה הקדוש ברוך הוא בונים זכורים מהירים בטירו כותב המחבר ויש מחונים לאסוס בז פסילוס שמדליקים בשמן מכניסים בתוך השם שתי פתילות אחד כנגד זוכו ואחד כנגד שומו מי שמדליק בנרות מדליקים שתי נרות אם יש לו מעט כסף יותר טוב שיקנה נר אחד יפה ולא שניים גרועים כשמדליקים יותר מנר אחד מותר להדליק מנר נר בין אם מדליק שניים בין אם מדליק יותר כמו שנרה עוד מעט והם בזה משו ביזו מצווה כי כולם של מצווים אז אין ביזוי מצווה להדליק אחד מהשני אבל אסור להדליק כיסם או נר של חול מנר של שבת כי זה ביזוי מצווה ונהגו להחמיר בזה אפילו עם כוונתו כדי להדליק בכיסם הזה נר אחר של שבס כמו כן אסור לחמם את הקצה התחתון של הנר על ידי נר אחר שכבר דולק לשבות שבת כדי להדביק אפילו ששניהם לכבוד שבס יש בזה ביזוי מצוו מובה כך מגרש ז בוך מביא המשור שיש שמכוונים לעשות נר של שעוה משני נרות קלוים ביחד זיך על מה שאומר חזל זוכו ושמו בדיבורו נמרו אז את שתי הנרות שמדליקים לכבוד שבת זוכו ושמו קולעים אותם ביחד ומי נג הוגו אבל אלה שדבק אותם בשעת הדלקה לא מכינים שתי נורות קלויים לוקחים שתי נורות נפרדים מדביקים אותם אחד ליד השני שלא כדין נוסים כי הם מתחממים ולטף את השעווה ונכפל ונופלות מביא משתבר שאסור להדליק נרות של שבס משעווה שבא מבית טפלה של גויים אפילו באופן שמותר להדי כגון שביטלו הגוי אין בזה משום תקר סב אזורה אסור להשתמש בו למצווה כי זה מאוס המגונים כותב שאם אין לו נר אחר ידליקו אבל לא יברך כי לא מאוס לעשות לזה ברכה המשת בור מציין סמ קנד שם הוא כותב שאם הנרות לא דלקו עדיין בבית תפלתם רק הכינו את זה שם לא נעסה להשתמש בהם אפילו בבית הכנסתו פמוטות ששימשו לוד זורה וישראל קנה אותם אחרי שביטל אותם הגוי שמותרים להדות לדעת התז אסור להשתמש בהם לצורך נר שבת אמנם הרב צידד להקל בזה אבל פריגור רב קיבי הייגר מחמירים קטז אגו אפילו שאמרנו שיש נין בשתי נרות יש כוונה של זוכו ושמו אז נראה כאן יסוד בכל מקום שיש כוונה מיוחדת במספר מסוים אין בעיה להוסיף על המספר ברגע שהוא לא ממהט מהמספר אז זה בסדר ולכן אומר הרמו שתי דברים קודם כל דגד וכ גו המשור מביא שתי מנהגים מנהג אחד להדליק שבע נרות כנגד שבע ימי השבוע מנהג שני ערה כנגד דיברס אבל לא צריך שיהיה כולם על השולחן ואם הבעל והאישה חלוקים במנהגיהם מנין מספר הנרות מובה כמה השבט הליוי שאמנם אין האישה יכולה לחייב את הבעל להוציא ממון הנרות נוספים קפ מנהגה אבל הבעל לא יכול למנוע ממנה להדר מכספה הוא מוסיף שכיון שהנרות שבת זה ל שולם ביס ראוי שיניח הבעל לאשתו לינוק עלפי מנהגה אף מממון שלו שאב זה בכלל ה שולם המוב כ מדקו מעריך בטעם מנגלו להוסיף נר בכל פעם שנולד ילד חדש שכיוון שהזכרנו את הגמרא שם הרבה בנרות זוכה לבונים תמיד חומים לכך מוסיפים נר שיזכה בין זה שהוא נוסף להיות תלמיד חוכם עוד עניין מביא הרמו כיוון שמותר להוסיף על שניים אז יש כנס שנסו כדי שאישה תהיה זהירה בכבוד שבת אז אם או אישו ששוכח אופה מחס להדליק מדקס כל יומר גמל נירוס מוסיפה נר כל שבת ושבת עד סוף ימי חייה על הנר הזה שהיא לא הדליקה בשבת אחת וזה הכל שהייתה רגילה להדליק שניים אז היא צריכה להוסיף משניים לשלוש אם הייתה רגילה מתחילה בשלושה אז תדליק כל ימי ארבעה וכן הלאה וגם כל פעם ששכחה מוסיפה כנגד כל פעם נר נוסף והכל משום כנס כדי שת הזהירה בכבוד שבת ולכן גם היא משכחה שהיום שבת הנהגה מנהג חול גם זה בכלל הכנס מי שהייתה בשעת הדלקת נרות בבית אוריה ואמה הדליקה נרות והיא עצמה שגם צריכה להדליק באופנים שנראה לאלון ה שכחה לעשות כן הגורס מויש כותב שגם אז כנסו אותה להדליק נ נוסע בכל שבת ווזנר מצדד להקל בזה איש שחייב להדליק את הנר ושכח לעשות כן דס הגרש ווזנר שאותו לא קנסו כ הכנסו רק על האישה שעליה מותנים צורך הביס וכך גם דעס הגרח קנייבסקי אומר המשט ברו כיוון שכל הנין זה כנס לכן אם היא נענסה ולא הדליקה למשל היא הייתה בבית האסורים היא לא צריכה להוסיף לרב כותב שאישה נייה יש להקל שאם משכחה תוסיף כל ימיה מעט שמן בנר ואם מדליקה בנרות תדליק תמיד נר אחד קצת יותר ארוך ממה שהדליק עד כעת אז מכך לומד רבני סם קרליץ שאם מעריכים קצת אומרת שכבר תוספת אסור לקצר מי שנהג בנורות גדולים אסור לו לקצר את הנרות אבל אם היא רגילה להדליק בלילות שבת של הקיץ נרות קטנים מאלה שמדליקה בחורף דעתו שאפשר שמותר כל דעת כן הא התחיל להדליק נורות גדולים כ שריר גדולים הוא הדין שמותר לשנות להדליק נורות קטנים אם זה מפריע לה ואפילו לא צריך תורס נדור כמו כן מובא מ מיחסי צחוק שאישה שרוצה לשנות ממנהגה להדליק מספר גדול יותר של נרות קטנים ששווים במשקל הנרות הגדולים שהדליק הדקו אפילו שזה נרב יותר מהר מותר לעשות כן אם זה דולק כל זמן הסעודה ומסיים הרמו כמו שאמרנו אפילו שמוסיפים אין בעיה כי יכולים לאסיף על דוור המו גד כאן הרי שני הנרות מכוונים כנגד זוכ ושמ אין בעיה להוסיף ובלבד שלא חוס עד כאן הדף היומי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה