מהו איסור 'ביטול כלי מֵהֶיכֵּנוֹ'?- רס"ד ז' - י' רס"ה א' - ג'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
מהו איסור 'ביטול כלי מֵהֶיכֵּנוֹ'?- רס"ד ז' - י' רס"ה א' - ג'
[מוזיקה] בסיעת דשמיה סרמד סעיף ז למדנו שלא מדליקים נרות שבת בזפת או שהווה כיוון שהם לא נמשכים אחרי הפתילה אבל כמו שהמשבר הזכיר שם אז כאן אומר המחבר שכל האיסור זה דווקא אם נותנים אותם בכלי ונותן שם פתילה כמו שעושים בשמן אז הם לא נמשכים אבל קורח זס אוישי לב סביב הסילו מדליקים בם כמו שאנחנו עושים נורות שעווה אז זה נמשך שפיר עם הפתילה שבתוכו אבל כמובן דווקא הפתילה כשרה אם בפתילה עשוייה מהדברים שאסור לעשות מהם פתילות לא מועיל לכריכה סביב לה ואסור להדליק בזה סעיף ח המדליק צריך שידליק רוב מה שיצא מן הסילו מהנר כמו כן בנר שבה וכלב צריך להדליק כל מה שיוצא מזה כדי שעליו עולה יפה מיד שיסלק ידו כמו שהיה הדלקת המנורה החשוך מוסיף עודם שאם לא ידליק את רוב הפתילה קרוב הדבר שהנר יכבה סעיף טס הרבה נוהגים להבהב את הפתילה לשרוף אותה קצת להדליק ולכבות אומר המחבר אין צריך להבב הסילו לפני ההדלקה הגו ומכל מקום נוגו להד קפסי ובוסו כדי שתהיה מחורז ותוכז בו אור יופי וגם בנר קרו כן שלנו עושים כן זה יעשה האיש מתחילה כמו שסג ש טוב שאיש יתקן את הנרות וחינם לדלקה וגם יהיה תועלת שישה האישה בדלקת בהגיע הזמנה למיסה בית חזוניש והסטייל לא נהגו כך וביארו בשם חזוניש ומשום שהנרות שלנו דולקים יפה בלי הבוב סעיף י אין מדליקים בסמרטוטים בלאי בקטי פשתן גסים אפילו מחוררים כי אין העור נחזיק בהם מוסיף המשת בו לא מדליקים על שולחן שבת בנר חרס ישן כי הוא מאוס אלא אם כן הסיקו אותו וחידשו אותו בתנור אם הוא ש זכוכית או ש חרס מצופה מותר כ הוא לא מאוס כל כך איש אני שאין לו כלי אחר ודאי מותר בכל כלי זה עדיף מה שיתבטל מנר שבת שהוא חובה ונעבור לסימן ר שמחי דין קילים ניתונים תח הסנ ובוי ד' סעיפים ובסעיף א' נלמד יש הלכה שכבר הזכרנו אותה בשיעורים הקודמים ש המסתפק מן הנר שבנר חי משום מחבה דהיינו נר דולק מגיע אדם ומוציא קצת שמן מהנר אז הוא חיה משו מכבה בכל זאת התירו להדליק נרות עם שמן ולא חששו שיבוא והסתפק מהשמן כאדם בודל מזה למה הוא נחשב כמכה המובא כם בור מסופים שנחלקו בזה הראשונים הראש סובר שיסוד החיוב הוא כ הוא מקרב את כיבוי הנר בסוף שיגמר השמן הוא יגמר קצת יותר מוקדם הוא יחבי יותר מוקדם דעסה טיפס שזה אין בזה איסור כי זה רק גרם כיבוי רק האיסור משום שמכה בכך את ור הנר ונראה כיבוי בשעה שמוציאים שמן האור קצת נהיה יותר חלש לכן אף כמינה לפי הראש אסור לחתוך נר שבה מלמטה כי זה יכבה יותר מהר אבל לפי התוסס ביום טוב שאין בעיה להשתמש בשעוה לדלקה וכדומה אז מותר לחתוך נר שווה מלמטה אפילו שהוא מקרב את כיבוי כי אין אורו מתמט על ידי זה עכשיו כך כמה סעיף שלפנינו נלמד שאם אדם מניח כלי עם שמן ושם הניח פתילה והדליק ומעליו הוא הניח כלי עם עוד שמן שמטפטף ש כל טיפת שמן שקלה בכלי שבו הפתילה נכנסת במקומו טיפה אחרת וככה נר דולק כפול זמן אז גם מי שמסתפק מהשמן שבכלי שלמעלה כיוון שהוא קצת להדלקה הוא גם חי מישהו מחבה אז איך זה מסתדר לפי שתי השייטות מוב כם משולחנו חורב שלפי הראש אז כיוון שהוקצה השמן לנר נחשב שמטיילת השמן מקרב את כיבוי הנר לדס הטיס פס אף על פי שאין מחאה את אור הנר בטילת שמם הכלי המנוקב כי הרי זה בכלל לא בכלי שבו הפתילה מונחת יש לחוש שמה ימלך ויטול מהנר את כל השמן עם הכלי או בלעדיו ואז זה כן מחאה את ור הנר באותה שעה כי הנר כל הזמן מטפטף עליו שמן אם אני מפסיק את הטפטוף אז זה כן מחק קצת את אור הנר כלי של נר שיש בו כמה חתיכות חלב ווצה לקחת אחת מהמהם ביום טב מבואר בסמן טוב ק ד שמותר כיוון שהפתיע עדיין אינה יונקת ממנה זה לא מסתפק בשבת כותב הרח שלחון שנכון שאיין לי שום איסור משום מסתפק כי זה לא מחובר אחת השנייה אבל אסור לטלה משום איסור טיטול מוקצה אז נעבור לדברי מחבר כמו שדיברנו בנר עצמו לא חששו שהוא יטול מהשמן כי הוא בדיל ממנו אבל אנוס נמק מנוקב מו לשמן על פי הנר כדי שנו יטב בתוכו זירו שיסתפק מנו שמן בשבת וסח משו מחבה כין שהוא בכלי אחר שאין הנר בתוכו השלב את לא בתוכו הוא לא בדיל ממנו מכיוון שיקצע הו לנר המסתפק חי משו מחבה והוא עלול כן להוציא מזה אפילו לפוסקים שסוברים שעל סתם כיבוי אם אין מטרה לעשות פחמים זרק איסור דרבון כי זה לאח שצרח לגופו בכל זאת גזרו את הגזירה הזו אפילו שזה גזירה לגזירה שם הטול ואז כשההוא ייטול זרק דרבון המצ שקל מצדת כי איסור מחבה קל לו ביני אנשים אבל אומר המחבר ם חיברו לו הוא חיבר את הכלי המנוקב אל הכלי של השמן שבו הנר בוער בסיד בסיס מותר ק שהוא כלי אחוד ל מני משו מיסו שבס ולא חוששים שהוא יוציא כלי שיש בו חומר בעירה שלא ראוי לאכילה כגון תנור נפט שיש לו מיכל נפרד שממנו נוזל הנפת לתנור כותב בשוט ור לציון שמותר להשתמש בו בשבת משום שחומר כזה אינו עומד אלא על הבערה ומאחר שאסור להבעיר בשבת אין לכוש שמה הסתפק ממנו לברה ועוד שחומר הכזה הוא מוקצה ואין לחוש שהסתפק ממנו רק שמש שבעיקרון הוא לא מוקצה הוא ראוי לאכילה חוששים שהוא יוציא ממנו ואז הוא יתחייב מישהו מחבה סעיף בז דין דומה לא ימלה כור או שמן ויתנה נו בצד הנר יש שתי קערות בקערה אחת יש פתילה שהיא דולקת ופתיל ארוכה היז מונחת קצת בכלי הזה והיא נמשכת לכלי אחר ויתן רו שפסלו בתוכו בשי שת שויבס הקצה השני ם הפתילה שלאו דולק הוא יתן בקרה לשוב את השמן הייתי חושב שכיוון שהפתיע מונחת גם בקערה הזו אז הוא בדיל מזה לא גזרו שמסת ממנו כ האש למעשה בקרה השנייה גם בזה כמובן אם הוא חיבר שתי הקרות בסיד או בכסיסת כו בדיל מזה ונעבור לסעיף ג' יש איסור בשבת של ביטול כלי מכונו דאינו כלי שמותר בטלטול אסור לי לגרום שהוא יהיה מוקצה ויהיה אסור בטלטול איך למשל גורמים זאת על ידי שאני מניח בתוכו מוקצה או שאני מניח אותו מקום שעלול ליפול לתוכו מוקצה ואז הוא יהיה בסיס למוקצה ו אסור לטלטל אותו למה אח גזרו חזל כזה איסור המשת בור כותב כי זה כמו סוסר כאילו שהוא סותר הוא שובר את הכלי כי אי אפשר להשתמש בו כל לשבת יש אומים מקומות אחרים בבו משתבר שישים ששום בוינ כאילו מחבר את הכלי כמה מקום אם עבר והניח כלי בשבת כדי שייפה תוכות ומוקצה הובה כם ססמס שחייב הוא לקחת את הכלי לפני שייפול המוקצה לתוכו אם זה היה בשו גש ז כותב שלא צריך לסלק עוד מובאה כאם שרציו לקמוס שג פרגודים שדבר שלא כלי כגון חתיכת טסט שאיננה מוקצה אז אין איסור לבטלה מכונו אבל המשור כותב שזה מחודש כי לאב דווקא כלי אסרו אלא כל דבר שגורם שיהיה אסור טלטלו בכלל היישום וכמו שנראה אם הוא מבטלו לכל השבת אסור אם הוא מבטלו לזמן מה אז המלוק תרים רוקם אפספס רובה אם הוא יכול מיד לנער ממנו אתזה את המוקצה אז מותר אז אומר המכב לפי הכללים האלו אינו סנים כלי בש תח סנר לקב לשמן הנוטף השמש שנוטף הוא מוקצה למה כי בכניסת השבת הוא היה בתוך הנר והיה אסור להסתפק ממנו ומגו סקצ לבן השמוש סקצ לכול גם כשההוא יוצא מהנר אסור להשתמש בו אז ממילא אסור לתת כלי שיקבל את הטיפות האלו מפני שמב את הכלי מחונים הכלי היה מותר בטלטול ועכשיו הוא עוסר אותו בטלטול מחמת השמש שבתוכו שהו מוק צ מחמ סיסו אבל אומר המשת מותר לה תחת תחת נר של שעוה או חלב שחושש שם ייפול וידלק מה שתחתיו אז הוא מניח כלי שאם הנר ייפול הוא ייפול לתוך הכלי למה כי מיד שהנר נופל לתוך הכלי יכול לנערו כמו שכתוב בסימן רז שהוא לוקח את הכלי צמוד לקרקע נער את הנר בזהירות ש לא יכבה גם אם הוא נרב כיוון ש לא פסיק רי ש מסכב ממילא כיוון שאפשר מיד לנער זה לא נחשב כבית קלי מחו כמו שמבואר גם בסמן שחס שמותר לכפו ס לפני אפרוחים כמתי שהוא רוצה יכול לסלק את האפרוחים וגם אם אין בדעתו ננער את המוקצה מיד אחרי שפול הכלי מוב כם שוכנו חורב כיוון שיש לו אפשרות לנער אז זה לא נחשב בית כלי מחו זה לא דומה לשמן כי שמן הוא לא רוצה לנערו מהכלי כז השמן פסד אלא אם כן נערו לכלי אחר אז שוב הוא מבטל כלי אחר מוסיף המשת בורו שאם יש פחם שבראש הפתילה זה כמו חתיכות של גחלים שלוקח להם זמן לכבות הוא רוצה להניח כלי שהם יפלו לתוך הכלי אז זה מותר רק בם וקים אפסד למה לכאורה זה רק לזמן כיוון שמיד שהם פלים לכלי אסור לנער אותם כי הוא גורם לכיבוי הוא צריך להמתין שהם יכבו ואז הוא ינער אותם אז זה ביטל כלי מיכון נולא לכל השבת רק לפי שו זה מכלו יקס ובזה מקילים רג גמו קם הפסד בו כמסר שג פסד מרובה המס שקל כותב כאן שיש חשש דליקה זה נחשב כפס מרובה בית כו לכל היום גם מוקו אפסד מרובה אפילו שיש מתיירים הבילו שם כותב שקשה מאוד להקל בזה במוו םצר בלחיים אז מקילים ל הכונו כמו שנראה בסימן ש ה כיוון שצרב לחיים דריס אז הוא דוחה את היסוד הרבו של ביתק מכונו אז מה העצה שמן נוטף מהנר לא רוצים שזה נטף על השולחן וכדומה אז כמובן שאפשר להניח כלי מערב שבת כמו שנראה בהמשך בעזרת השם בשיעור הבא אבל אם הוא לא רוצה להניח מערב שבת אומר המשת בורו קודם כול שצה שהוא לוקח כלי שיש בו כבר דבר מותר ואותו מניח תחת הנר אז הוא לא נהפך לבוסס כי הוא בוסיס לאיסור ולטר ויהיה מותר לטלטל אותו לצורך האתר אז אין בעיה של בדקל מחוני עוד עצה אחרת כותב המארי והסכים איתו המוגן אברון שישים כלי מערב שבת תחת השולחן בשבת אחרי שהוא גומר לאכול יסיר את השולחן וממילא עומד הכלי מעצמו תחת הנר אפילו שהוא גורם בשבת ביתק למכון על ידי הסרת השולחן מותר כ הוא לא מבטל בידיים בשבת הוא לא מביא כאן את הכלי הוא רק מסלק את השולחן וגם אנחנו לא נזרים לשים כלי בשבת על השולחן וכדומה אפילו שיכול לנטוף לתוכו שמן כולו מתכוון לכך אזכר גם כאן הוא לא מתכוון בשרת השולחן אלא להצלת השולחן שלא ייפול על אונר ממילא באופן כזה מותר המשך השיא בעזרת השם בשיעור הבא עד כאן הדף היומי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה