מדוע מאריכים בני אשכנז בניגון 'והוא רחום' ו'ברכו' במוצאי שבת?- רצ"ג ב' - ג'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
מדוע מאריכים בני אשכנז בניגון 'והוא רחום' ו'ברכו' במוצאי שבת?- רצ"ג ב' - ג'
[מוזיקה] בסיעת דשמיה סמן רג סע בז כאן נלמד מאיזה זמן אפשר לעשות מלאכות מוצאי שבת אז יציאת השבת זה חובים איזה כוכבים שלוש כוכבים בינונים לא גדולים ולא קטנים אבל יש מצווה של וספ שבס לכן פוסק המבו צוריך ז מסס מל מצאי שבת עד שר שש חובים קטנים ולא יהיו מפוזרים אלו רצופים מעיקר הדין מספיק שלוש כוכבים בינוניים אנחנו לא בקיים ושם הבינונים שאנחנו חושבים כ בינונים הם גדולים לכן צריך קטנים ולמה צריך שיהיה רצופים משום טויס שבס הוא הדין אם רואה שלוש כוכבים קטנים אי שאינם רצופים וממתין עוד איזה זמן אחר כך מותר לעשות מלוכה כי עיקר הטעם ש רצופים זה משום תוספת שיעבור עוד קצת זמן מכיוון שהמת מעט הרי הוסיף מביא המשור הלוקס בידיה הפרוד סובר שאם הרקיע מזהיר כאין הורה של יום זה עדיין בן הש מושס אפילו שרואים שלושה כוכבים קטנים הרבב הגרו כותב שמסלק הדממות מכל כיפת הרקיע באותה צד ששקה חמה לא חוששים מה שמזהיר בצדדים אחרים מביא המשת בו בסעיף תפרס ישראל מצריך שיהיה גם שלושה כוכבים בינונים וגם שלושה קטנים ולא ידעתי מקורו ואולי שטעמו שאנחנו טועים בדבר וגדולים הם לכן צריך שיהיה עוד כוכבים גדולים מהם אנחנו יודעים שלפחות הקטנים הם מקסימום בינונים אולי הם קטנים אולי הגדולים שאנחנו רואים הם הגדולים והם הבינונים ואולי באמת כמו שאנחנו חושבים שהם הבינונים והם הקטנים מוסיף המשת בור לפי מה שכתב בשערי תשוב בשם מתיו בכי יוסף עוד יותר מובן שם הם כותבים שמה ששולחן הרוך כותב בסימן ר ל שקריאת שמע של הלילה צריך שלוש כוכבים קטנים הכוונה שכוכבים הבינונים בתחילה נראים כקטנים וכשמו שיך הם נראים בינונים אחר כך יוצאים עוד כוכבים יותר קטנים ולכוכבים אלו יש להמתין אז זה מה שהוא מתכוון שכבר יצאו הבינונים וכעת יוצא הקטנים אבל שער האחרונים לא הזכירו דבר זה שצריך שיהיה גם שלוש כוכבים מנונים וגם שלוש כוכבים קטנים וייתכן שאם בשערי מקומות הרקע מעונן ואי אפשר לראות עוד כוכבים רק מקום אחד לא מעונן רואים שמה רק שלוש כוכבים קטנים יש להק כולל מוסיף המשו שלפי מה שכתב הגרו שבנה שהסתלק המימות מכל כיפת הרקיע באותה צעד של שקה החמה ואז מועיל שלושה כוכבים נראה שמועיל אז גם אם רואים רק שלושה כוכבים קטנים אם נראים ערה כוכבים בשמיים מוב כם בשם חזוניש שאז ודאי שיש כבר שלוש כוכבים קטנים זה הכל כשאפשר לראות את הכוכבים אומר המכר במים מאונן ואי אפשר לראות את הכוכבים יש עננים שמסתירים אותם ימתין עד שיצ סופק מליבו שוודי כבר ק חובים למעשה יש עוד סימן שממתין מתחילת השקיעה שיעור ש זמן של ארבע מילים כל מיל זה 18 דקות אומר 72 דקות מבואר בסירי שמחלל שוועדה צסק רחובי אומר המשת בור ייתכן שכיוון שמאונן אז הוא גם לא יודע מתי הה השקיעה לכן המחה הבא לא נתן ליצה זו אם יש לו שעון שהולך טוב ויודע בבירור שבשעה זו אתמול היה לילה על פי דין אז יכול לסמוך על זה שגם היה עכשיו אפילו שמעונן יהיה שלוש כוכבים קטנים כמובן שבזמננו יש את הלוחות ש לסמוך עליהם סעיף ג כמו שהזכרנו בסימן רמזן יש מחלוק מ מתי אפשר להתפלל מריב לפי רבי יהו מפלג המנחה שעה ורבע לפני יצאי סק חובים יש אומרים שעה ורבע לפני השקיעה לפי חחמ רק מצי סק חובים אז נפסק שאפשר לנהוג כך אפשר לנהוג כך כן נראה שגם אדם שבדרך כלל נוהג כמו חומים בכל זאת מש דחק יכול לינוק כמו רבי יהודה וגם תפיל ארביס של מוצאי שבת אפשר להתפלל בשבת מפלג המכ וגם להבדיל על אומר המכב מישהוא אונוס כגון שצורך להחשיך לתחום דבר מצווה הוא יוצא מביתו מבעוד יום עד סוף התחום עד היכן שמותר ללכת בשבת יושב שם עד צת הכוכבים שמיד בצת הכוכבים יוכל ללכת לדבר מצווה ושם אין לו להבדיל עליו יוכו ספל שמוצו שבס מפלג מנחו למלו ובדיל מיד אבל לא יבורך לנר לכן אוסו בסיס מלוכ כמובן עד כובים מובא כמתי לדוד שאם באפשרותו להבדיל בציס הכוכבים אבל לא יוכל להתפלל שם מריב אז כיוון שהוא ט להתפלל עם בעוד יום מותר לו גם אז להבדיל על מבי השתמרו בסוף המוגן אברום שמכל מקום ימת מלקרות קריאת שמע עד צסק חובים אז בפ ספוגו הכוונה שהוא מתפלל רק 18 ואחר כך יותר מאוחר כשיהיה לילה התפלל כרישב חוסו אבל שולחן ורוך בקוט סחו כותב שוודאי שיתפלל כל טפיל סרביס הקראה לחזור על קריאת שמע אחרי צס הק חובים אפ מגו מסתפק האם ברר ב מ פסמים כשהוא מבדיל מבעוד יום או שיברר בצק חובים שאז הנשמה תרה מסתלקת בסמ רש צדק ז הוא כותב שיבדיל מבעוד יום אז הוא כבר מברך על הסומים אם הזדמנו לו עוד פעם סומים מוצאי שבת מסתפק מברך עליהם שוב אם הבדי בעוד יום ואחר כך נזכר שהוא לא קידש קידוש בלילה שדינו שיכול לקדש ביום הסתפק הרשע זך אם יכול עדיין לקדש כיוון שעדיין יום ואן זה שהוא כבר עשה הבדול כיוון שגם הקידוש בכניסת שבת גם הבדלה נלמדים אותו פסוק זוכו וסיף שכבר הסתפק בזה דרס עוד הוא מסתפק אם אחרי שהתפלל תפילה סרביס והבדיל נזכר שלו ברק הסמבו מסודה השלישית ועדיין בעוד יום ה הוא מסתפק האם אפשר עדיין לומר רצ בברק סמוז מביא המשת שכתבו החונים שאין לעשות כן כ הוא דבר תמוה לרבים שאתה מבדיל ואתה מתפלל מרי בעוד שבת גם שמה יבוא להקל במלאכה מלאכה ודאי שאסור לעשות בפרט בימינו שנוהגים תמיד חומים שמתפללים מנחה עד צת הכוכבים עד השקיעה בוודאי שמדינה אסור לעשות ט ססר אפילו ששני ימים נפרדים ביום אחד פתאום הוא נהג כמו רבי יהודה ואפילו שבערב שבת ראינו שמקילים בזה שם זה מצוה לאיס מחול על הקודש לכן מפנלים ארביס לפני צס הכוכבים ואפילו שמקרה שלא יבדיל בעוד יום לא יתאפשר לו להבדיל אלא ביום שלישי המובא כם מס ר קטס שהבדיל שעדיף להבדיל ביום שלישי ולא בשבת עם בעוד יום ולכן כותב השבט הליבי חולים וזקנים שהולכים לישון מוקדם לפני צת הכוכבים אין להתיר להם לעשות הבדלה ים בעוד יום זה תר רק ליחיד בש סת חק לא לרבים בקביעות להבדילו ביום רישון וגם עם היתר הזה להבדיל ביום ראשו באופן קבוע לא היה ליבו שלם ביום תפ שחל מוצאי שבת שמבדילים בתת משת הקידוש ושים יקנ עוז הורה גרשה זור בו שבשעת הח הגדול לצורך זקן אחולה למשל אפשר להקל וקדש ולהבדיל בעוד יום ובלי נר וגם לא יעשה שום מלכה שאסורה בשבת אפילו שמותרת ביום טב עד הלילה אבל מי שנוהג כשבנו ותם בזמן צס חובים יכול לשמוע אבדולה לפני זמן רבנו ותם ממי שמחזיק כש גונים שמבדיל אפילו שהוא כעת לא יכול לשתות אז ה לא מעקב יכול לשמוע ולצאת אבדולה ממי שמקל כשי סגני שעושה אבדולה בצת הכוכבים של שיטס הגונים הגו מסים הרמו ג והוא רחום ובכו ביו מעריכים קצת בזה כדי להוסיף עוד כמה שניות מכול על הקודש עד כאן הדף היומי y
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה