מדברים מרבי נחמן מברסלב שיחה מלב פשוט
מדברים מרבי נחמן מברסלב שיחה מלב פשוט
[מוזיקה] שלום וברכה לכל המאזינים היקרים מה שלומכם אנחנו בעזרת השם תוכנית תורתו של רבי נחים ברסלב היום אנחנו נלמד איזה שיחה בליקוטי מהרן בסוף הספר על ברוך השם על פשיטות הדיבור להיכנס אל תוך הדיבור הפשוט ואנחנו נגלה שבתוך הדיבור הפשוט בלי לדחוק בלי לחץ בלי קע בלי כל מיני מחשבות מסביב בהחלט פותח לנו את הדעת הנפלאה לדבר עם השם בצורה כל אחת רגועה ושלוה אז בעזרת השם נקודה מאוד חשובה לחיים כמה צלילים יאללה בוא נמרה אתה לא לבד לבד אתה לא לבד בכל מקום אך מרים מחבק אותך אתה לא [מוזיקה] לבד איזה דיבור נפלא ומרומם אתה לא לבד זכור את זה תמיד זה הסוד של ההתבודדות להפנים בנו כוח נפלא אתה לא לבדן בכח שלוב אונה הצידי את התקווה תן לי יד בכל מקום בכל זמן שם אפול מיד הכול כי אתה אבא רחמן כי יש רגים גדולים שהשמיים נפתחים שומע כל פעמונים עמוק בפנים שלוחש לי אתה לא לבד אתה לא לבד לבד אתה לא לבד לבד בכל מקום אניח מרים מחבק אותך אתה לא לבד [מוזיקה] גם ביום קצת אפור אתה מדליק את האור ונותן בי עוד כוח להמשיך לצעוד לא לברוח ולא נותן לעצמי לשכוח שאני לא לבד גם אדם צריך לזכור שהוא לא לבד אתה אף פעם לא לבד זה הסוד של היום השיחה שלנו העניין של השיחה שלנו ההתבודדות הדרך הנפלאה שרבנו אח מ ברסלב מאיר בעולם את האור הנפלא הזה והמתוק הזה אתה לא לבד הקדוש ברוך הוא אף פעם לא יעזוב אותך קרוב השם לכל קורב ולכל אשר יקראו ואמת תפנים את זה קודם כל במחשבה שלך דיבור ומעשה ואמונה אתה לא לבד אבא כל כך אוהב אותך שלא יעזוב אותך לעולם תמיד תפנה אליו דבר איתו מאלו כל הארץ כבודו ברוך השם פסקה בסוף ליקוי מרן חלק שני יש עוד כמה תורות נוספות שרבנו אמר ובתורה צה הוא כותב כך לעניין התבודדות ושיחה בינו לבין כונו ואמירת תהילים ותחינות ובקשות טוב מאוד כשזוכים לאומרם בלב שלם באמת באמת שאם אנחנו זוכים להגיע למקום שלהגיד את התהילים פילות ואת הבקשות להגיד את זה בלב שלם להרגיש מחוברים ללב להרגיש שזה מאיר בלב להרגיש שזה מחייה את הלב להרגיש שאתה מתחבר למה שכתוב זה מעלה זה דבר נפלא שנפתח האור הזה אתה מרגיש את הלב זורח ומאיר ושופע עד שיזכה לבכות לפני השם יתברך אנחנו מרגישים הרבה פעמים את הצורך הזה למה כי הבכי זה גילוי הפנימיות של האדם אם זה בא ממקום של שמחה או אם זה בא ממקום של כאב זה גילוי האור הפנימי שנמצא אצל האדם לכן הבכי הוא גם משחרר הרבה פעמים עד כדי כך שאפילו יש שאלה לגבי שבת שאדם עכשיו פתאום נפתח לו הלב והתחיל לדבר ומוצא את עצמו בוכה מסכן ובשבת לא טוב לבכות שבת זה כולו יום של שמחה אבל אם זה משחרר אותו זה איך אומרים ככה עושה לו טוב זה פרק ממנו אז יש אומרים שזה בסדר למה כי זה גם סוג של עונג שבת מה שנקרא הוא שחרר את זה מעליו יושב עליו על הלב עובר עליו פתאום נפתח לו ככה איזה דיבור התחיל לבכות הוא לא צריך להרגיש לו בנוח אני זוכר שזה פעם קרה לי בתור בחור ישיבה שישבתי בהתבודדות בשבת ופתאום נפתח לי דיבורים והתחלתי לבכות אחרי זה באתי לאחד הרמים שלנו בישיבה וסיפרתי לו את זה אז הוא אומר לי אם זה שחרר אותך וזה עשה לך [מחיאות כפיים] טוב גם אם עבדנו למקום שומם נחקור הוא נחפש דרכנו נלחש נצק מעומק לל ונתפלל שתכוון שתוציא סליחה קצת על רעשי רקע מה לעשות השם יעזור מניות מהשכנים דיבורים כאלה חייב שיהיה מליות השם יעזור גם זו לטובה מקווה שלא נבהלתם אני [מוזיקה] כן דשה [מחיאות כפיים] אז אם אדם מרגיש לפעמים מסכן שעובר עליו קשה לו ועכשיו פתאום הוא נפתח לו גם הבכי גם בשבת מסכן אז זה סוג של שחרור פנימי אבל באמת המקום הזה של לבכות בין אם זה מקום של שמחה או מקום של כאב זה פורקן הנפש זה הרבה פעמים מנקה את הנפש עושה טוב מרגיע את האדם ובאמת שאדם זוכה להתפלל ומקשר את המחשבה לדיבור ולאט לאט פתאום נפתחים דיבורים והוא זוכה גם לבכי זה עושה טוב ו טוב על הנשמה זה ממש סוג של ריפוי כוון הבוכה לפני אביו אבל רבנו אמר איך לעבוד עם זה כשאדם אומר תחינות ובקשות וחושב בליבו ומצפה שיבכה זאת המחשבה אינה טובה זה זה נקודה מאוד מאוד חשובה שמה קורה שאדם עכשיו באמת רוצה להתפלל והוא מרגיש שהוא רוצה לבכות הוא רוצה לפרוק את זה החוצה המחשבה שהוא רוצה לבכות היא לא טובה ה לא לא להתרכז בתפילה זה לא טוב יום אחד פנה אלי מישהו כזה מסכן עבר עליו דבר לא פשוט הוא אומר לי אני רוצה לבכות אני רוצה לבכות אני ר אני רוצה לשחרר את הכאב הזה החוצה אז הסברתי לו שברגע שאתה בא ממקום שאתה מחפש לבכות כמו שרבנו פה מסביר אז הבכי לא יבוא אתה תדבר אתה תתפלל אם יבוא הבכי יבוא הבכי אבל אל תחשוב עכשיו איך אני אבכה אם יבוא הבכי יבוא הבכי כי ברגע שאתה חושב עכשיו להתפלל ולבכות המחשבה הזאתי מסיתה את האדם ואז הוא לא מרוכז לא בתפילה ולא בבכי אתה תתפלל רגיל תעשה את שלך רגיל בלי לחץ אל תדחוק את השעה הכל בנחת הכל בנועם זאת המחשבה היא אינה טובה והיא מבלבלת גגם כן את דעתו נו אני מתפלל מתי אני אבכה מתי אני אבכה זה מבלבל את הדעת זה גם מכניס אותו ללחץ כי הוא רוצה להגיע לבכי והוא לא מצליח ואז הדיבור הוא לא דיבור והבכי גם הוא לא בכי כי הוא לא מגיע כי מחמת זה אינו יכול לומר הבקשות בלב שלם בשלמות כי צריכים בשעת אמירה תכנות ובקשות להרחיק מעצמו כל מיני מחשבות חוץ שבעולם בזמן שאדם מתפלל מתבודד תרחיק את כל המחשבות איך אנחנו עושים את זה מרחיקים את כל המחשבות תתרכז בדיבורים של התפילה תתרכז בדיבורים של התפילה כן אני צריך לבכות אני צריך להתרגש ני צריך שזה יהיה בהתלהבות המחשבות האלה ות ממך את למה שאתה רוצה להגיע אתה דוחק את השעה במחשבה ואתה לא מרוכז במילים ואז הדיבורים הם לא מאיירים ואז אדם מדבר מתוך לחץ הוא גם נכנס להתבודדות מתוך לחץ הוא גם אומר תהילים מתוך לחץ הוא אומר בקשות מתוך לחץ זה לא טוב זה לא מה שהשם רוצה זה לא מה שרבנו לימד אותנו אתה תתפלל לאט לאט תרכז את המחשבה בדיבור עוד מילה ועוד מילה ועוד מילה לאט לאט המערכת מתחילה להתחמם וברוך השם הדיבורים מתחילים להעיר בלב אם יבוא בחי יבוא ואם לאו לו זה נקרא בלשון רבנו להוריד לחץ למטרה שאתה רוצה להשיג כל דבר בחיים שאנחנו רוצים להשיג מטרות אם אנחנו נכנסים בתוך לחץ הלחץ מסיט מאיתנו את הריכוז לעשות את הדבר ואז מה קורה לוקח המון זמן לעשות את הדבר שחרר לחץ הקדוש ברוך הוא לא רודף אותך הקדוש ברוך הוא לא אומר שאם אתה עכשיו מתפלל ואתה לא בוכה התפילה שלך לא שווה חס ושלום ממש לא זה לא טוב הלחץ הזה אחים יקרים אותו דבר זה גם בלימוד התורה אדם לחוץ ללמוד כך להספיק כך הלחץ הזה גורם לך שלא תלמד ולא תעשה שום דבר אתה תבוא בנחת ללימוד תתחיל משמיים בעזרת השם יוליכו אותך משמיים ידריכו אותך בעזרת השם של שקט עברנו כבר הכל רוצים שלווה רוצים לשבת שמש ים וחול בלב תקווה ואהבה ועוד היום גדול ואמונה מתוך תפילה אתה הכל יכול תן לנו ימים של שקט עברנו כבר הכל רוצים שלווה רוצ לשבת שמש ים וחול בלב תקווה ואהבה ועוד היום גדול באמונה מתוך לילה אתה הכל יכול והרוח עוד נושבת גם הרש לא נרגע עוד אמא מבוהלת מביטה ב דאגה מאחורי מסך השן קולות וזעקה האדמה כבר עייפה רוצה קצת נחמה תן לנו ימים של שקט עברנו כבר הכל רוצים שלווה רוצים לשבת שמש ים וכול מלאב תקווה ואהבה ועוד היום גדול ואמונה מתוך תפילה אתה הכל יכול תן לנו ימים של שקט עברנו כבר הכל המושג הזה שנקרא ימים של שקט גם בתפילה גם בלימוד התורה גם בקיום המצוות אדם כל הזמן מפעיל לחץ בראש נו אני אתפלל נו אני אלמד נו נו הלחץ הזה מונע ממנו להיות מרוכז במטרות אתה תעשה את ההשתדלות תפתח את הספר תיגש להתבודדות תתחיל להתפלל תתחיל להתבודד משמיים מסדרים לך לוז אתה תעשה את ההשתדלות שלך וזה בדוק הום נוסה אתה מגיע להתבודדות אתה לא צריך להיות בלחץ דווקא לדבר את זה או את זה ולהיכנס כזה בהיסטריה ואיך אני אפקה וזה אתה תתחיל לדבר השאר הקדוש ברוך הוא עושה איך רבנו אומר שאדם יש לו סיעתא דשמיה בהתבודדות אז ההתבודדות נפתחת למקום כמדבר איש של ראהו אנחנו צריכים לעשות ננו צים לקבל את סיע דשמיא ורבנו כל כך הרגיע אותנו גם אם אדם בא להתבודדות ואין לו מילים להגיד ושעה שלמה ישב ושתק גם עלה לא שעה התבודדות או שאדם אמר שעה שלמה רק ריבונו של עולם גם עלה לאו שעה התבודדות תראו כמה רבנו רוצה שנמשך רוגע ושלווה ונחת אז מה אנחנו צריכים לעשות כדי למשוך את הנחת הזה רק לכוון דעתו אל הדיבורים שהוא מדבר לפני השם יתברך תכוון דעתך לדיבורים את המחשבה את הדעת תקשר לדיבור עכשיו גם פה רבי נתן מסביר בליקוי הלכות חלק א' מביא את זה גם בהלכות תפילין מעניין מאוד כמה נקודות שהוא נוגע בזה שגם שאנחנו מנסים לקשר את המחשבה לדיבור הרבה פעמים היא בורחת ואז זה מפעיל לנו לחץ בכוח בעצבים לאט לאט תקשר את המחשבה לדיבור אל תצפה שזה יבוא באותו רגע האור זה ככה גם במדיטציה יהודית להבדיל עפי הבדלות מהטמה לטהור גם בעולם הרוח בכל מיני מקומות בעולם שעולם המדיטציות אתה לא יכול להיכנס לזה ברגע אחד אתה צריך לקחת לשנן לקחת לשנן זה יכול לקחת אפילו שעות מה שנקרא אבל לאט לאט החזרה ושינון ולרכז את המחשבה בדיבור ולא לצפות שהאור יבוא ישר אלא בסובלנות ובהתמדה ובקצב ככה גם בלימוד התורה ככה גם בקיום המצוות לאט לאט המערכת מתחממת ועובדת יפה לא לצפות להשיג דברים ישר בכוח ובעוצמה ובלחץ לחץ לא מביא שפע אסור לאדם לדחוק את השעה תתפלל ותלמד להמתין ההמתנה זה מתנה גם שאתה מתפלל אתה מרכז את המחשבה לאט לאט מכניס אותה בתוך המילים נכון זה לא בא ישר אתה עכשיו בהמתן לאט לאט זה מעיר לאט לאט זה נפתח כל הדוחק את השעה השעה דוחקתו אין אדם שאין לו שעה בכל דבר גם בלימוד התורה תפילה יש זמן שיורד האור ללב יש זמן שהתורה מהירה אולי בהתחלה לא אולי ככה גם בתפילה או בתהילים אתה קורב ואתה מרגיש ככה יבש לאט לאט תרכז את המחשבה בדיבור לאט לאט בלי לחץ לעכשיו להכניס את המחשבה עכשיו בתיבה בכוח ושזה יפעל ישר האור הזה והמתיקות והבכי והשמחה לא הלחץ הזה לא עושה טוב אחים יקרים אל תרדפו את עצמכם אדם שרודף את עצמו זה אדם שהוא מרגיש שהוא לא יוצא ידי חובה ורבנו כבר אמר בשיחות הרן מלאכי השרת שרפים וחיות הקודש לא יכולים להעיד על עצמם שהם עושים רצון השם דהיינו הם לא יוצאים מידי חובה עד הסוף הם יכולים להעיד על עצמם שהם יוצאים מידי חובה עד הסוף מלאכים וחיות הקודש ושרפים לא יכולים להעיד את זה על עצמם קל וחומר שבני אדם ובפרט שרבנו מביא שם את הגמרא בעבודה זרה לא ניתנה התורה למלאכי השרת ניתנה לבני אדם עכשיו מה קורה שאדם רודף את עצמו הוא כל הזמן בלחץ אני לא יוצא אד והשם לא אוהב אותי ולא עשיתי מה שצריך ויש כאלה אנשים שמבינים שאם הוא לא בלחץ הוא לא מניע את המהלכים לחץ זה דבר טוב אבל לא עצבים לא כעס לא עכשיו לחץ זה דבר שמזרז את האדם זה טוב המידה בזמנים והכל אבל ברגע שזה מפיל אותך לעצבים וכעסים וסוג כזה של רדיפה עם הקדוש ברוך הוא שהוא תמיד עומד עם איזה כלשון ורוצה להכות אותי זה כבר כעס זה לא לחץ ואז זה יוצר סוג של שנאה ח שלום הקדוש ברוך הוא לא שונא אותך מה אתם חושבים הקדוש ברוך הוא לא מבין את המצב שלנו הוא לא יודע את המצב של הפרנסה הוא לא יודע את המצב שבמדינה מה הקדוש ברוך הוא לא רואה את זה לא רואה את העוגת נפש שאנחנו עוברים לא רואה את התקופה כל כך לא פשוטה הזאת שאנחנו עוברים בוודאי שהוא רואה הוא גם אמר לנו את זה על ידי חכמים בעק ד המשיכה מה יהיה מה אתה חושב שהקדוש ברוך הוא לא מבין את המצב שלך מה אתה ושב שהקדוש ברוך הוא לא מרגיש את הכאב שלך מה את חושב שהשם יתברך לא רואה שאתה לחוץ ועובר עליך ובטח שהוא רואה הוא ב אוהב בוודאי שהוא רואה מה שעובר עליך ועם כל זה הוא מתפאר מכל דיבור ודיבור שלך מכל תפילה אז למה אתה בלחץ שומע אנשים כללם בלחץ וסטרס למה למה יקירי למה אתה חושב שהשם יתברך לא אוהב את התורה שלך למה למה את חושבת שהקדוש ברוך הוא לא אוהב את התהילים שלך למה את צריכה תמיד כביכול לרצות אותו הקדוש ברוך הוא רואה את הלב הטהור שלך רואה את הלב הטהור שלך תוריד לחץ לחץ אתה לא ברדיפה אל תדע הקדוש ברוך הוא לא רודף אותך הוא רואה כמה אתה משתדל הוא רואה כמה אתה רוצה הוא רואה כמה אתה כוסף תוריד לחץ וככה הלחץ הזה מרפא את הנפש מרפא את הנפש נמשך על האדם אהבה אהבת השם אור שמחה וחיות וזה ברוך השם נותן לו להניע דברים קדימה שמחה פנימית חיות פנימית אז רבנו אומר רק לכוון דעתו אל הדיבורים שהוא מדבר לפני השם יתברך לקשר את המחשבה לדיבור כאשר ידבר איש של ראהו ואז ממילא בקל התעורר ליבו מה זה לקשר את המחשבה לדיבור איך איך עושים את זה מה לאיזה מקום אני צריך להגיע רבנו אומר תיקח דוגמה תעשה לך משל ונמשל שאתה מדבר עם חבר המחשבה ממוקדת מרוכזת גם אם יש הסחות דעת אבל סך הכל בכללי אתה אתה ממוקד כמו שמדברים איש של ראו אותו דבר ככה תדבר עם השם בשפה שלך אז יותר קל לרכז את המחשבה רבנו תיקן לנו דרך עם ההתבודדות לדבר עם השם בשפה שלך כי יותר קל לרכז את המחשבה ללב בשפה שלך בדיבור שלך תדבר עם השם יתברך מהדיבור שלך מהמקום שלך מהלב שלך ממה שאתה חווה ממה שאתה עובר תפרס שיחתך תודה לו תשבח אותו תתחזק דבר איתו דיבורים של אמונה וביטחון שאין עוד מלבדו והכל לטובה יש לך איזה דאגה ספר אותה בהתבודדות לקדוש ברוך הוא א שם אני משליך את הדאגה הזאתי עליך ודבר איתו ככה כמו שמדברים חבר אל ראהו תודה לו תשבח אותו תמחק כפיים תרקוד ש שים לך איזה מוזיקת רקע אולי ככה שתרגיע לך את המוח תעשה התבודדות דהיינו תבקש ממנו סליחה ומחילה תבקש ממנו בקשות שיעזור לך ברגע שאדם מדבר עם השם יתברך כמו שמדברים על חבר טוב אמיתי ברוך השם הדיבור הופך להיות מרגיע וטוב ואז ממילא בקל התעורר ליבו בקלות הלב התעורר בקלות תראו אדם מדבר עם חבר תוך כמה שניות איזה יופי הלב נפתח איזה אהבת חברים איזה שמחה אותו דבר זה עם השם תדבר מהשפה שלך מהמקום שלך גם א שאני ניגש להתבודדות ובדרך כלל החלק הראשון של ההתבודדות אני אוהב תמיד ככה לקשר את עצמי לאמונה לביטחון לתודה והודעה אני כמה שיותר משתדל שהדיבורים יהיו דיבורים כמו שמדבר אל חברי של ראו ממש ככה כמו ילד קטן שמדבר לאבא אבא אני מאמין שאתה משגיח עליי אתה אוהב אותי ואתה דואג לי והכל בידיים שלך ואתה מנהיג והכל ככה ממש דיבורים כאלה אתה יודע שם רציתי היום להגיד ללך תודה רבה איך חזרת לי פה ואייך חזרת לי פה ואיך זיכית אותי פה ממש ככה דיבורים כאלה כמו שמדברים בר טוב אמיתי רבנו בדור האחרון שנכנסנו להסתרה שבתוך ההסתרה רבנו ברוך השם הוריד את מציאות הבורא למקום הכי פשוט לדיבור הכי פשוט לאור הדיבור הכי פשוט כ מדבר איש אל ראו ברוך השם את יודע אבא מתגנב לו רגע עליו איש לא ישמע איש לא הבי אני מרגיש אותך קרוב ולא יכול בך לגעת תשיר לי שיר כב שילטף לי אתל [מוזיקה] אתה עדין מטיל בתוך ה ואז אומר רבנו דיבור כזה פשוט ותמים עד שיבוא לבחי גדולה באמת פתאום יראה שיפתח לו הבכי אתה מרגיש איזה מוקה מבפנים שאתה רוצה לפרוק אותה על ידי בכי בכי מסביר כמדומני אש קודש שאדם מגיע לבכי זה הגילוי של פנימיות הנפש זה המקום הכי כן יש מציאות שאדם מרגיש שהוא רוצה לבכות זה בסדר אבל אם אתה תדבר בפשיטות בשפה שלך ולא תתרכז מתי תבכה אתה תדבר עם אבא בשפה שלך בפשיטות תקשר את המחשבה לדיבור כמו שמדברים חבר איש של ראהו רבנו אומר אתה תגיע גם לבחי גדולה הבקה הלב זה יבוא זה יבוא עד אליך אתה לא תצטרך להפעיל כוח ולחץ אבל כשחשב הוא על זה שבקה אז הזב הזה אינו עולה בידו לא הבכי ולא הדיבור ולא שום דבר [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] ובני לאד אתה יודע אב מית גנב לא הגר עליו איש לא השפע איש לא הביא אני מרגיש אותך כהו ולא יכול ך קל תשיר לי שיר כן [מחיאות כפיים] שטף לי את [מוזיקה] הלב אבל אבל כשחושבים כי האמירה בעצמה התבלבלה על ידי זה האמירה נתבלבל הוא חושב מתי הוא יבכה המחשבה לא קשורה לדיבור הוא לא מדבר כאיש של ראהו מסכן לא מרוכז הכל נתבלבל אצלו לחץ כעס עצבים טרוניה כל זה שחושב ומצפה שיבכה הוא גם כן בחינת מחשבה זרה שמבלבלת הכוונה מחשבה זרה שמבלבלת את הכוונה מתי אני אבכה אבל זה לכאורה מחשבה לשם שמיים אני רוצה לבכות לא זה תכסיס של היצר הרע שמכניס בך איזה מחשבה מבחוץ מתי אני אבכה וזה מחשבה זרה שמבלבלת את הכוונה לכן אחד הדברים שמביאים במרן שולחן ערוך בהלכות תפילה שאדם עומד ומתפלל תפילת 18 אסור לעמוד אסור לעבור לפניו יש טעם על פי הפשט ארבע עמות מלפניו שזה טווח ראייה שאדם רואה פחות או יותר גם אם הוא מוריד את הראש למטה א זה טווח ראייה שהוא רואה עד ארבע אמות ולפי הזו שכינה כנגדו ככה אמר רבי שמעון עכשיו למה אסור לעבו לעבור מלפניו כי אם יעברו מלפניו ווא ייראה את הבן אדם זה מחשבה זרה נכנסה לו בתוכו וזה מבלבל לו את הכוונה תראו מה זה איך חזל יהרגו לעומק הדור לעומק הנפש שאינו יכול לשמוע היטב מה שהוא מדבר על ידי זה עכשיו מה הבעייה אני רוצה לקשר את המחשבה לדיבור שהמחשבה מרוכזת בדיבור אני שומע את מה שאני מדבר שאני שומע את מה שאני מדבר זה מעורר את הלב מה קורה שהמחשבה שלי עכשיו נכנסת מבחוץ ומבלבלת אותי מתי אני אב כ אני לא שומע את מה שאני מדבר ואז ממילא הבכי לא מגיע ראיתם איזה יופי מזה אנחנו רואים שהשמיעה תלוייה במחשבה כמה פעמים אדם שומע איזה משהו אבל המחשבה שלו לא באותו מקום והוא לא שומע את זה בכלל השורש של הכל זה מחשבה אתה עכשיו מצפה מתי תבכה בתפילה המחשבה לא מרוכזת בדיבור אתה לא שומע את הדיבורים ואז הדיבורים לא יורדים ללב לכן מה אני צריך לעשות לרכז את המחשבה בדי השמיעה שבאה מכוח המחשבה שיורדת לדיבור מעיירה את הלב תתאמנו על זה תלשו על זימון לאט לאט עכשיו לאט לאט שאתה מתרכז במה שאתה עושה הסכות הדעת מבחוץ נעלמות לאט לאט זה לא יבוא ברגע אחד לאט לאט זה יעלם ופתאום אתה רואה אחרי כמה דקות שאתה ממש כבר בריאה אחרת לגמרי ממש בריאה אחרת לגמרי ברוך השם בריאה מהירה בריאה שמחה בריאה מאושרת תנועה [מוזיקה] וקצב הנה יאללה בוא נתחיל להכין קצת קצב קצת קצב מאמין לחוש אותך בפנים להיות איתך תמים כמו ילד למחוק את הפחדים לשבור את הכללים מתי תפתח לי כבר את הדלת מעבר לחומות רוצה עוד לכבות יבוא היום יתגלה אור פניך מתוך המצולות תקשיב אל הקולות אתה הבינו כולנו בניך אלוקים זועקים רק אלך בסוף נראה רק טוב הלב ירגיש קלוב בחנו בחנו לבתה פתאום הוא התגלה הכל פה השתנה חסכנו חסכנו [מוזיקה] נתה נאמר דילה שנה לכל המלחמה הנשמה שבויה זו כיף אולי נמצא פינה ניצוץ של אהבה בתוך ליבנו אש בוערת ובין כל הגלים מתוך כל השברים יוציא האור שיחדור אל חיינו פתחו השערים לכל אותם שירים גבנים יפים יצבעו עולמינו אלוקים זועקים הקלך בסוף נראה ר טוב הלב ירגיש קרוב ברחנו ברחנו להבט פתאום הוא התגלה הכל פה ישתנה חסכנו חסכנו לנצח [מחיאות כפיים] [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] ואין שום חומות ו מחיצות שמפרידות בינינו גם דמיות צבקות וש הלב יוב ברוך השם קצב נפלא לא צריך לבוא בחיים כל הזמן עם ציפיות תרפה מה אתה דו הקדוש ברוך הוא אית תן לכם גם עצה טובה לזה שאדם בא לתפילה להתבודדות ללים הדיבור לך למים מ מי הוא זה מי הוא זה יזה הוא זה זה זה כילי קילי ו הוא מי מי מי הוא זה מי הוא זה זה הוא זהזה זה לי לי וא למי למי למי לך יי למים צומן צומן לך יי למים למי למי למי לך יוי לומים צומ צומן לך יוי לומים לילי לי לילילי לך הילומים לילילי [מוזיקה] לך הלמ הבינו והך המים הגו הגדו לך היו הו הדיבור לך [מוזיקה] ה סליחה על העצירות בין לבין פשוט הר שיש פה בחוץ אתם רואים אבל ממשיכים אותן לכם דוגמה חיה בהופעה חיה איך ממשיכים ש ע כל הרעשים מסביב תב שמו לד חסד השם הדיבורים של רבנו צריך שיבואו מניעות ברוך [מוזיקה] השם ישתבח שמו לד כנראה שהדיבורים עושים נחת רח צרנו אני אתן לכם עצה טובה עצה טובה שנגשים להתבודדות אני הרבה פעמים עושה את זה וזה עוזר לי מאוד רבנו אמר בחיי מוהרן שאדם ניגש להתבודדות טוב שיגיד לקדוש ברוך הוא שהוא מתחיל היום לעבוד אותו מחדש אז הרבה פעמים שא נכנס להתבודדות ואני אומר קדוש ברוך הוא היום אני מתחיל לעוד דך מחדש פירוש אני לא בא עם ציפיות עכשיו בהתבודדות אני אעשה את שלי אתחזק באמונה תחזק בתודה והודה ידבר איתך אשתדל לעשות מה שאני יכול יעשה תשובה חשבון נפש אני לא בא עם ות עכשיו לאיזה מטרה מסוימת אני אני בא להתקרב אליך אני בא להתקרב אליך קודם כל בכלל שזה תורה מצוות מעשים טובים טהרה קדושה יראת שמיים וגם בעבודה הפנימית שלי איך לקחת את התורה לחיים שלי לעבודה הפנימית שלי וככה עם זה אני בא אותו דבר גם הרבה פעמים שאני בא ללימוד אתה כבר רוצה להספיק הכל את הסדרים את הספרים הכל ופתאום לא עולה בידך אז תמיד אני בא איך אומרים אני אני עכשיו פותח את הספר אני לא בא עכשיו עם איך אומרים עם ציפיה של אגרסיביות והמוח כבר מתחיל לעבוד מתי אני כבר אסיים את הסדרים לא אני עכשיו עם הדף הזה זה מה שיש מולי נכון שיש לי סדרים ברוך השם של לימוד וספרים ואני רוצה לעמוד בהם עד הסוף אבל עכשיו שפתחתי את הדף של הספר הזה אני בספר הזה אני לא בספר אחר עכשיו שאני אומר את התיקון הכללי אני בתיקון הכללי עכשיו שאני לומד את ה ליקוי מרן אני בליקוי מרן אני אחרי זה שללמוד ליקוטי הלכות אני לא חושב על ליקוי הלכות עכשיו אני חושב על ליקוי מוהרן ומבקש מהשם את הסייעת ה דשמיא שייתן לי את הכוח לעמוד וברוך השם רואים סיעתה דשמיא זה דבר חשוב שתיקחו את זה לכל החיים שלכם מה שאתה עושה תהיה מרוכז בו עכשיו אל תיתן למחשבות מהעבר ומהעיר לך בתוך המוח זה מפריע לדיבור זה מפריע להתבודדות אדם נכנס להתבודדות חושב מתי אני אסיים שעה מתי אני אסיים שעה אז ההתבודדות בשבילו זה עוני זה עינוי ממש עינוי ממש מרגיש שהוא מתענה אתה תיכנס להתבודדות ותפעיל במוח תגיד רבו רבנו של עולם אני נכנס לא יודע ואם והיצר הרע מתחיל ואם אחרי חמש דקות תתייאש אז אחרי חמש דקות אני אתייאש לא יודע אני נכנס לדיבור תרפה אל תחשוב אל תחשוב עכשיו כמה זמן זה יקח חמש דקות 10 דקות אתה תיכנס למהלך אתה תיכנס למהלך בלי לחשוב קדימה בלי לחשוב שום דבר רק לחשוב על מציאות הבורא עכשיו באתי לדבר איתך ותדעו לכם אדם יכול גם לעבור שעה וחצי התבודדות ככה בצורה נפלאה ככה תיכנס לאט לאט בהרפיה השם איתך תתחיל תתחיל לפנות אליו ורבנו אומר הוא גם כן בחינת מחשבה זרה כל מה החששות מבחוץ כמו שהסברנו שמבלבלת הכוונה שאינו יכול לשמוע היטב מה שהוא אומר מדבר על ידי זה כי העיקר לדבר הדיבור באמת לפני השם יתברך בלי שום מחשבות אחרות כלל מה הכוונה היא כי העיקר לדבר הדיבור באמת מה זה לדבר את הדיבור באמת לדוג קודם כל שלא לה מחץ אדם שמגיע להתבודדות כמה שהמקום יותר אישי יותר פרטי יותר נקודתי יותר ממהיר ברגע שאתה יושב בהתבודדות יודע והטלפון דלוק ואתה עולה ע הדרך להודעות תנסה לדומם כמה שיותר את המערכת החיצונית עכשיו איין הודעות אין טלפונים אין מבזקי חדשות אין כלום עכשיו אני לבד עם השם לבד עם השם כמה שיותר לנסות לדומם את המערכת החיצונית להיכנס לעולם הרוח עכשיו עוד דבר איך מוציאים דיבור באמת אל תלחיץ את עצמך במחשבות מבחוץ מתי אני אבכה מתי אני אגיע לשעה התבודדות מתי מתי מתי מתי כל הזמן איזה מחשבות מבחוץ שכביכול נותנות לך עירת שמיים במרכאות של להשיג מטרות אבל אתה בלחץ להשיג את המטרה ואתה לא מרוכז לעבוד עם המטרה תסיר תסיר אל תחשוב אל תחשוב אתה תיכנס להתבודדות לדיבור הפשוט תחיל לדבר יבוא בכי יבוא לא יבוא לא יבוא ככה גם בלימוד ככה גם במצוות בכל דבר אתה תיכנס למהלך ואל תגיד למחשבה לעתיד מתי ואיך וכיצד זה לא טוב זה רק מלחיץ רק מלחיץ רק מכניס כס ועצבים ומרירות וככה ברוך השם יזכה לדבר דיבור באמת כי המחשבה לא מוסטת אותו דבר תשימו לב לדוגמה אדם הולך למסעדה הוא רוצה לחוות את האווירה את האוכל איך חוה את האווירה את האוכל את השקט את הרוג הרי לאכול אתה יכול גם לאכול בבית אז למה אתה הולך למסעדה שהולכים למסעדה אני מדומם את המערכת הוא לא ישב במסעדה ועכשיו יתחיל בזמן שיושב עם אשתו לענות לטלפונים או לענות להודעות חביבי עכשיו זה זמן איכות עם האישה או בני לבין עצמי עם החברים אני לא אכניס עכשיו את המציאות החיצונית שלי לתוך החיים הוא בא למסעדה הוא מחפש את השקט שלו את המזגן שלו את התאורה קצת הנמוכה לדומם כמה שיותר את המערכת מבחוץ להיכנס לאווירה חדשה ואז הוא מתחיל לחוות את האמת שבדבר את האור שבדבר אותו דבר ככה זה גם במציאות הדיבור שלנו אתה רוצה לחוות את הדיבור אבל אתה כל הזמן עם מחשבות מבחוץ אל תכניס לחץ מבחוץ תתחיל לדבר תתחיל לקשר את המחשבה לדיבור בלי ציפיות פשוט תתחיל לדבר המטרה היא פה אחת לדבר עם השם יתברך בשפה שלי זהו נכנסת למקום הזה נכנסת למהלך זה כבר ירגיע לך את הנפש עכשו הדיבור הזה יוביל אותי לאט לאט מילה אחר מילה תן לזה לקדם אותך להוביל אותך ואז הלב ברוך השם מרוכז ואם יזכה לביה באמת מה טוב ואם לאו לאו ראיתם איזה תשובה יפה רבנו אומר אם יזכה לביה מה טוב נו ואם לא זכיתי לביה ואם לאו לאו מה קרה הקדוש ברוך הוא לא אוהב את התפילות שלך לא אוהב את הלימוד שלך לא אוהב את העבודת השם שלך הכל בסדר לא רופים אותך יקרי הכל בסדר השם יתברך איתך אוהב את הדיבור שלך אוהב הכל לשחרר לחץ כדי להגיע לנקודה הטובה תשימו לב שאדם עובד בלחץ הוא לא מספיק כלום וגם מה שהוא מספיק הוא עושה טעויות אני תמיד אומר גם לאנשים בתורת הנפש לשמור על סדר מה זה לשמור על סדר סיימת עם הספר תיר אותו לספריה סיימת עם הצלחת תשטוף אותה אל תדחה דברים הדחיה מביאה לחץ אותו דבר אדם בא להיכנס להתבודדות אל תדחה אותה אל תגיד מחר מתחיל מחר אתפלל מגיע הזמן של ההתבודדות תיכנס להתבודדות עכשיו תיכנס לדיבור תתחיל לדבר אתה רוצה לשתוק תשתוק תתרכז בשתיקה תכוון אותה על אמונה וביטחון העיקר אל תלך עם כוחי ועוצם ידי נו איך אני אשיג איך אני אפעל איך אני אעשה תדעו לכם אני ראיתי את זה בחוש בחיים שלי שאתה תופס איזה נושא מסוים ואתה רוצה דעלי לפעמים אני יש לי התבודדות על נקודה מסוימת תופס לי איזה 10 דקות מדבר על זה יום יום מדבר על זה שאתה בא עם הרפיה ואתה אומר אני אתחיל לדבר לאיפה הדיבור הזה וביל אני לא יודע ואתה רואה אך משמיים שולחים לך דיבורים ברגע שאתה בא בלחץ שאני צריך להשיג את זה וזה יבוא עכשיו הדיבור שבא ממקום שאני שולט זה לא דיבור מעיר הדיבור שבא ממקום שהקדוש ברוך הוא שולט זה דיבור מעיר הקדוש ברוך הוא שולט לא אני שולט שהדיבור בא ממקום שאני שולט שאני מתכנן שאני קובע שאני מבין לא הולך לך כרצונך גם במעשה ט מחכם ותם בסיפורי [מוזיקה] מעשיות שמה כתוב שהחכם תמיד היה ברוגז ובייסורים למה כי שום דבר לא היה כרצונו ברגע שאדם רוצה שכל דבר יהיה כרצונו הוא תמיד ברעש וברוגז תמיד הוא בייסורים שאתה ב להתבודדות ואתה רוצה לדבר כוחי ועוצם ידי אז זה דיבור שבא כוחי ועוצם ידי אני מבין איך לדבר אני יודע מה להגיד אני יודע מה לוטות זה לא טוב אני לא מבין הדיבור שלי לא בא ממני הדיבור שלי בא מאבא אני עכשיו נכנסתי להתבדות הקדוש ברוך הוא יתן לי דיבורים בג זה אני תמיד שאני נכנס תבות אני אומר לקדוש ברוך הוא אבא תעיר לי דיבורים תשפוך עליי דיבורים תעיר לי דיבורים אותו דבר אדם נכנס ללימוד התורה ברגע שאתה בא ללימוד מתודעה שאתה זה שקובע ואתה זה שת מחליט אתה לא תספיק כלום א שם אני באמת רוצה ללמוד שיהיה סדרים טובים אבל בסופו של דבר אתה מדריך אותי איך ללמוד אתה מדריך לי את הסדרים הכל תן לי את ה סיעתא דשמיא לקבוע סדרים כמו שצריך ללמוד כמו שצריך הכל בנחת הכל ברוגע כל דבר שאדם רוצה תפנה לקדוש ברוך הוא שידריך אותך בנחת וברוגע זה דבר מאוד חשוב להתבודד עליו כמו שדוד המלך היה אומר לקדוש ברוך הוא הדריכני באמתך בשם שאני לא אכנס לריבוי אור שאני לא אכנס למיעוט אור תדריך אותי תדריך אותי כמה להתפלל תדריך אותי כמה ללמוד כל דבר תדריך אותי שם תדריך אותי במחשבה דיבור ומעשה מה לעשות ושמיים תרפה כי ידריכו אותך אל תדאג השם לא עזב אותך השם חפץ להדריך אותך כח חציכים לעזוב את הכוח ועוצם ידי לעזוב את הכוח ועוצם ידי ולחשוב שזה לשם שמיים זה לא לשם שמיים שאדם נכנס להתבודדות בהרפייה שם בתי חדש תינוק שנולד זהו אני עכשיו נכנסתי להתבודדות כ אתם יודעים אניני נכנס לפעמים להתבודדות ואני חוזר ואומר את זה עוד הפעם ריבונו של עולם אני עכשיו כתינוק שנולד עוד פעם חוזר על זה אני כתינוק שנולד עכשיו נולדתי מחדש עכשיו נולדתי מחדש זה לא שקר כל רגע אנחנו נולדים מחדש עכשיו נולדתי מחדש חוזר על זה ופתאום אתה מרגיש ככה הרפיה ואין ציפיות כמו ילד קטן ילד קטן אין לו ציפיות איך לעבור את היום תינוק אין לו ציפיות איך לעבור את היום לקחו אותו לגן הולך לגן החזירו אותו הביתה החזירו או הביתה אוכל צהריים אוכל צהריים צריך לעשות שיעורי בית שיעורי בית אין לו ציפיות הוא עושה הוא עושה אבל תשימו לב איזה יופי הוא עושה הוא לא ישן תשימו לב איזה חיות יש לתינוק אתם יודעים למה יש לו חיות כי הוא יודע שכל המציאות שלו היא לא בכוחו יש לו אבא יש לו אמא אז הוא עושה אבל זה ממציאות שזה לאלא מכוחו אתה תעשה אבל זה לא התוצאה היא לא בידיים שלך למוות תוצאות אומר דוד המלך התוצאה זה בידיים של השם לכן רבנו אמר כמדומני אני חושב בשיחה ב' או ג' בשיחות הרן שטוב שבתחילת היום אדם ישליך הכל על השם יתברך כל מחשבה דיבור ומעשה ובאותו יום איך שהתנהג לו בעבודת השם ידע שזה מיתו יתברך ככה רבי נתן מסביר על השיחה הזאת בליקוי הלכות אדם רוצה ללמוד ולהתפלל ולהתבודד ורוצה אבל זה לחץ לחץ לחץ לחץ לחץ ואז הוא לא עושה כלום מה רבנו אומר בוא אני אלמד אותך איך לעשות לי הכל על השם אני נוהג לעשות את זה כל לילה בצת הכוכבים ובבוקר הרי אני מוסר להשם יתברך את כל מחשבה דיבור המעשה שלי שלי של בניי של בנותיי של כל הסובבים אותי והרי אני מבקש שיהיה הכל כרצונך ריבונו של עולם ואני גם אומר הריני כשר עצמי בכל מחשבה דיבור המעשה שלי של יום זה כל הצדיקים האמיתיים שבדורנו כל הצדיקים שוכני הפה הקדושים אשר בארץ האומר את הנוסח מקשר את עצמי לרבנו וברוך השם עכשיו מה שמתנהג זה כרצונו יתברך מה שהספקתי ללמוד מה שלא הספקתי לפעמים קורה אני לא אני לא רוצה לבטל תורה או לא ללמוד את הסדרים שלי בגלל שמשעמם לי חס ושלום יש יש לי את האילוצים מסביב יש לי סדרים ברוך השם לפעמים אני מצליח לפעמים לא עולה בידי אני משתדל להשלים אותם אני לא ח שלום עושה את זה בגלל שאני רוצה לבטל תורה חלילה וחס ממש שלו יש אילוצים מסביב פתאום יש שיעור פתאום צריך לקחת פה צריך בסדר מה לעשות עושים את ההשתדלות אבל איך אומרים לא זה לא מוביל אותי לעצבים ברגע שזה מוביל אותך לעצבים זה לא בריא לנפש לא בריא לנפש זה מראה שאין לך ביטחון בשם יתברך והראיה היא מרבנו ורבי נתן שרבי נתן מעיד ככה מביא בחיי מוהרן שהוא כתב לפניו את הספר האב את ספר המידות יום אחד רבנו ישב איתו ורבי נתן היה לו סדרים שרבנו נתן לו ואז רבנו אמר לו בוא נחשב מה למדנו היום התפללנו ולמדנו וכתבת את הדברי תורה שלי וזה גם לימוד בפני עצמו וברוך השם הלינו את היום מה הוא בא להגיד לרבי נתן אל תכעס על עצמך שלא למדת את הסדרים שלך כי גם היום למדת תורה לפי הסדרים שאנחנו למדנו בסדר לפעמים יש מציאות שמה אדם עכשיו מסיתים אותו מסדרי הלימוד שלו ונותנים לו עכשיו לשמוע איזה ש כי זה מה שהוא צריך לשמוע לא אותו יום זה מה שהוא צריך ללמוד באותו יום זה עכשיו איזה דיבור שצריך להעיר לו באותו יום נמצא שאנחנו תמיד ברצון הטוב ורחמן הליבה באה תדעו לכם אני הרגשתי כמה פעמים בחיים שלי שבאתי כבר למציאות שאמרתי כבר אין לי עצבים לכלום ודווקא משמה ברוך השם הספקתי הכל והספקתי יותר אל לא צריך להגיע למקום הזה של התסכול והלחץ והעצבים ואז משמה להגיע לתודעה הזאת לא טוב לא טוב ניסיתי למצוא בחיים [מוזיקה] חדשים אוי כל צמ לכו לממים לכו למים לכו למ איי איי אי אולי תפקח את עיני לראות יש שמים יש שמים לכו למים איי א אי האש היא זאת שהולכת לקום כל יום מחדש ולא לוותר י האור היא השמש כש כפו ואדיש לי בפנים לי ורפת כשהולכים ולא מגיעים הגוף כבר עייף יבש מהגשם מזמן הוא עזב עננים לבנים אוי כל צמ לחול המ לכול המ לכו למים אי א א אולי תפקח את עיניים לראות יש שמים יש שמיים לכו למים מים מים [מחיאות כפיים] אוי כל צמ לכו [מוזיקה] למים לכו למים כל צמא לכו למים ברוך השם שאנחנו הולכים למים רוצים שזה ירווה אותנו רבנו נותן לנו ללכת למים בצורה נכונה שהתורה תרווה אותנו שהתוו תרווה אותנו שיהיה הרוויה טובה תרפיה למוח תרפיה [מוזיקה] למוח איי אי אי כי קרובים אליך מאוד בפיך אמ יש שמ [מחיאות כפיים] עומד ופוקח את העיניים עכשיו נראה תורה צו שימו לב איך רבנו מסדר לנו את הכל עוד אמר רבנו לעניין התבודדות שיהיה שהיה דרכו זל לזרז מאוד בזה להיות רגיל מאוד בהתבודדות להזדרז להיות רגיל פה ניגע בעוד נקודה שמגיע הזמן של ההתבודדות של בדרך כלל היצר הרע אלוף בלהכניס בנו כבדות עכשיו מה זה זריזות אל תיתן למחשבות הזרות להיכנס מגיע הזמן של ההתבודדות כנס אלא אם כן יש מציאות של אנוס להיות זריז להתרגל לדבר עם השם יתברך מה הכוונה היא גם לא רק הזמן שהבד שאדם קובע לעצמו לתרגל במוח להיות זריז כל דבר להתבודד עליו אל תחשוב איך אני אעשה כך ואיך אני אעשה כך מאיפה יבוא זה מאיפה תבוא ישועה איך יפעל כך איך אני אעשה כך איך אני אלמד איך פרנסה איך ילדים איך חינוך איך בית איך משפחה איך תהיה זריז לברוח להתבודד על זה אל תבוא עם המחשבות שלך בטוען ונטען קודם כל לך להתבודדות על כל מציאות החיים שלך תדבר עם השם על מה שעובר עליך קודם כל ברגע שאתה מתחיל להיכנס במחשבות הכוכב עוצם ידי נכנס תהיה רגיל להתבודד על זה שנו תמיד בשיחת חברים שאנחנו אומרים אחד לשני יום אחד חבר ש נתן לי איזה עצה אז אומר לי מהור אני תן לך איזה עצה כך וכך והקשבתי לו אמרתי לו תשמע יפה אבל הוא אומר לי לך תתבוננו אשריך לך תתבונן על זה זה טוב לך תבודד על זה אמרתי לו נכון אתה צודק אז אמרתי לו אתה יוודע מה אני הולך קצת לתפוס על זה פינה התבודד על זה לך תבודד על זה זרקתי לך רעיון ה אמר אני לא יודע אם זה נכון או לא זרקתי לך לך תבודד על זה כל דבר לך תדבר על זה עם השם תהיה זריז בזה כי אם תהיה זריז בזה המחשבות הזרות והדמיון איך לפתור את הבעיות לא יכנסו האמת והאמונה תיכנס ומשמים יובילו אותך ו בת הכל היה מוכן התרגשתי כ אז שהיה דרכו זה לזרז מאוד בזה להיות רגיל מאוד בהתבודדות לפרש שיחתו שני השם יתברך בכל יום ויום כל יום ויום שאני אהייה רגלים לדבר איתו ואמר שאפילו כשאין יכולים לדבר כלל אפילו כשמדברים רק דיבור אחד גם כן טוב עכשיו שימו לב היצר הרע הערמומי אתה בא להתבודדות אתה לא יכול לדבר בכלל רק איזה דיבור אחד ואז נכנס בך לחץ לא נפתחים לי דיבורים לא מאיר לי רבנו אומר גם זה טוב למה אתה לחוץ שלא מאיר לך דיבורים גם דיבור אחד טוב ואז מה קורה לאדם הוא מסיר את הלחץ אין לי דיבורים אין לי דיבורים רגע דיבור אחד זה גם טוב ככה רבנו אומר אז אני הולך עם זה מרגיע את הנפש נפתחים דיבורים ואמר שאפילו אעם אינו יכול לדבר רק דיבור אחד יהיה חזק בדעתו וידבר אותו הדיבור כמה וכמה פעמים בלי שיעור ך אפילו ם אותו דיבור אתה רק זה הדיבור שאתה יכול להגיד ברוך השם תדבר תדבר את הדיבור הזה תחזור עליו עוד פעם תחזור עליו עוד פעם נחזור עליו עוד הפעם חסד השם על הארץ ואפילו אם יבולה כמה וכמה ימים בדיבור זה לבד תראו איזה יופי רבנו מרגיע אותנו גם זה טוב אנחנו בטוחים מה להיכנס לדביות ולהגיד דיבור אחד זה לא טוב רבנו אומר זה טוב מה טוב אז יום אחד רבנו אומר גם כמה ימים גם זה טוב שמעתם כמה רבנו אוהב אותנו כמה הוא מלמד אותנו כמה הקדוש ברוך הוא אוהב אותנו י ושפ שפע שפער בכל [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] העולמי אויו ועל ידי זה יושפע שפרו יושפע שפריו בכל העולמות ועל ידי זה ושפע שפריו אבא יקר שבשמיים תאר ליבנו עובדך באמת תן לנו לב להודות לך להרגיש אותך בכל מה שעובר עלינו שתמיד נאמר תודה מזמור לתודה מזמור לתודה הריו לשם וא אומר רבנו וידבר אותו הדיבור כמה וכמה פעמים בלי שיעור וערך ואפילו אם יבלה כמה וכמה ימים בדיבור זה לבד גם זה טוב ויהיה חזק ואמיץ וירבה לדבר אותו הדיבור פעמים אין מספר עד שירחם עליו השם יתברך ויפתח פיו ויוכל לפרש שיחתו ואמר רבנו שהדיבור יש לו כוח גדול מאוד כי ללא יכולים ללחוש על קנה שריפה שלא תוכל לראות ואז כשדיבר מזה דיבר הרבה תבודד והעריך מאוד בשיחה נפלאה בכמה מיני לשונות וחיזק אותנו וזרז אותנו מאוד מאוד בזה להתחזק להרבות בהתבודדות ושיחה בינו לבין קונו להיות חזקים בזה לדבר עם השם יתברך על כל נושא בחיים שלך הקו פתוח אין ממתינה אף פעם לא תפוס [מוזיקה] מפיהו והריהו מישו אסי אורך ימים מפיהו והריהו בישועתי ורך ימים סיהו רהו בישועתי אורך ימי משיהו והריהו מישועתי [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] סיסי בישועתי ו מס ביהו והריהו בישועתי אורך ימים פיהו והריהו מישועתי אורך ימים זי והריהו משוי אורך ימים מסתי והריהו [מוזיקה] בישועתי ניתן לכם קצת קצב להלה לי [מוזיקה] לי תראו אפילו בשירים לפעמים שעושים לה לה לה לה לה לה לה לה לה וואלה זה גם מכניס קצב טוב מעניין [מוזיקה] ורנו ור יסו ושמחו ושמחת חתור י לנו ול זהור יסו ושמחו ושמחה תורה תהי לנו ו ורה סיסו ושמחו בשמרת התורה כי הם לנו ורורה [מוזיקה] ראיתם איזה יופי קצת קצב קצת תנוע חוזרים על המשפטים משננים ברוך השם זה נפתח נפתח איזה תענוג תאמין לי רבנו אתה מציל אותנו בדור הזה שתם הש ברוך השם יש להם תוכן מאוד מעניין זה אותם מילים ארבע חמש שעות ישמחו השמיים אתה יכול לשים דיסק ללכת הביתה לחזור בחתונה ישתבח שמו לעד למה ביהדות בשירים לוקחים משפט אחד משננים אותו רוקדים ממנו חוזרים עליו ואז זה [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] [מחיאות כפיים] נפתח או ו עשיתי אמו ינ [מוזיקה] [מחיאות כפיים] יקי [מחיאות כפיים] חיתו ו וצברו ישי ואמר רבנו שרצונו שיהיה לנו כל היום כולו התבודדות כן ולבלות כל היום על זה אך לא כל אדם יכול לקיים זא כן כן חזל בברכות אומרים שמה ושב על רבי יוחנן אמר רבי יוחנן ולוואי ואדם היה מתפלל כל היום כולו אז מה הפשט בזה שלא נלמד תורה אלא שנהייה רגילים קודם כל בפשט רגילים בהתבודדות כל היום כל היום להיות על כל דבר להתבודד אם באמת אדם היה יכול לפעול שכל היום רק התבודד בוודאי זה דבר נפלא תורה אפילו המעט שהיה לומד היה כמו חסידים ראשונים שתורתם הייתה משתמרת כך הגמרא בברכות ל ולב מביאה מתוך שהיו חסידים תורתם הייתה מתמרת ברוך השם היו זוכרים טוב את מה שלומדים מבינים טוב את מה שלומדים אבל שימו לב מה רבנו רבנו אמר שרצונו שיהיה לנו כל היום כל התבודדות ולבלות כל היום על זה אך לב כל אדם יכול לקיים זאת על כן בהכרח לצוות להם שיהיה להם על כל פנים איזה שעה התבודדות רבנו יודע שלא כל אחד יכול כל היום רק להתבודד לפחות שיהיה זמן שעה ביום שתעצור תדבר עם השם עכשיו גם אם קשה לך שעה תעצור אפילו דקה חמש דקות העיקר שלא יעבור עלינו יום בלי התבודדות הרבה פעמים שאל אותי פעם מישהו אומר לי למה אתה לא לוחץ שיעשו שעה התבודדות אמרתי לו תדע לך יש מציאות אדם ישמע את הדיבור הזה יכנס בריבוי ור הוא לא יעשה אפילו דקה התבודדות הוא לא יעשה שתי דקות אפילו התבודדות כי כי עכשיו מאור אמר לו שצריך לעשות שעה והוא לימד מרבנו שצריך לעשות שעה ועכשיו אותו אחד יגיד אני לא עושה שעה אז אני לא אעשה חמש דקות אמרתי לו אני לא מבין שזה מה שרבנו התכוון רבנו לא התכוון שאם לא עשית שעה אל תעשה חמש דקות ודאי שנזכה כל עם ישראל כל יום שעה ושעה ושעה ושעה אבל אם אדם רואה שהוא בלחץ ולא עולה בידו והלחץ הזה גורם לו אין לי כוח לעשות שעה עכשיו אין לי כוח לעשות שעה אין לי כוח מה זה גורם לו במוח גם דקה אין לי כוח לעשות לא אז תעשה דקה תעשה חמש דקות תעשה רבע שעה וברוך השם שזכינו לדבר עם אחד מ מחסידי ברסלב ברוך השם עוד מהדור הקודם שיחייה ברוך השם והוא אמר והלוואי ואנשים היו אני לא אגיד כרגע את השם שלו כי הוא לא כל כך רוצה אבל אומר הלוואי ואנשים היו עושים רבע שעה ביום 10 דקות ביום העולם היה נראה אחרת לאט לאט אני לא יכול לבוא לצוות לבן אדם אתה תעשה את החשבונות שלך אבל אל תגיע למצב שתגיד אם אני לא עושה שעה אני לא עושה דקה לא זה לא נכון תעשה דקה אפילו שתי דקות כי גם כי אומר רבנו על כל פנים איזה שעה התבודדות כי גם זה טוב מאוד אבל מי שליבו חזק בהשם ורוצה לקבל עליו עול עבודתו יתברך באמת רצונו שיהיה לו כל היום התבודדות ככה רבנו אמר לתלמידים שלו כן תראו לאיזה מדרגות הוא רצה להוביל אותם אבל לא להחלש מ נו רבנו רוצה להדריך אותנו דרך שנהיה רגילים על כל נושא שבחיים לדבר עם השם חוץ מהזמן של ההתבודדות שלך במשך היום תהיה רגיל במשך היום לדבר עם אבא בשפה שלך והזכיר אז מאמר חכמינו זכר לברכה ברכות כא ולוואי שיתפלל אדם כל היום כולו רבנו רוצה להוביל אותנו בזה ותדעו לכם שאנחנו יכולים בפשט להגיע למקום הזה שרבנו מלמד אותנו דרך לדבר עם השם יתברך על כל דבר על כל נושא קודם כל תפנה אליו תדבר איתו יש לך חששות מדברים מהעתיד תיקח את זה גם להתבודדות אל תחכה לעתיד שהסתבך ואז תדבר איך רבנו אמר את זאת תקבלו ממני מה שהעולם עושים בסוף מחכים שהסתבכו עים ואז מתבודדים אתם תעשו בהתחלה מעכשיו תתחיל להתבודד על כל דבר אדם יש לו ילדים קטנים תינוקות רבונו שלעם מזמן לי שיהיה לי את הפרנסה אני אזכה לחתן אותם יהיה להם בתים טובים כל אחד ואחד בעניין שלו שילמד יפה יום אחד איזה אבא אחד לחזון איש אמר לו הבן שלי הגיע לגיל שלוש מאיזה גיל התחיל להתפלל ליו אז הוא אמר לו אכרת אמר לו מה זאת אומרת מגיל אפס היית צריך להתפלל עליו לא שבא להגיד לו מה עכשיו אל תפאל עליו מי ילד שהילד כבר קטן תפאל עליו שיצליח שכל דבר ודבר אל תפתח דמיונות של דאגות במחשבה כבר תיקח את המקום הזה להתבודדות יש לך דאגה איך הילד תחתן מה יהיה מה מה יהיה עם הלימודים שלהם עזוב קח את זה להתוועדות תדבר על זה עם השם דאגה בלב איש נ ישיחנה מדעתו או ישיחנה בפני חברו ויש עוד פשט ככה בעומק ישיח ידבר על זה עם הקדוש ברוך הוא תדבר על זה עם השם יתברך מהמקום של הדאגה תזכור שאבא איתך ואוהב אותך היה לנו שעה קסומה תודה רבה להשם יתברך השם ברך אותכם נחת ברכה והצלחה אהבה ושלום סורות טובות ביי ביי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה