מדברים מרבי נחמן מברסלב שבועות התורה התמימה
מדברים מרבי נחמן מברסלב שבועות התורה התמימה
[מוזיקה] שלום וברכה לכל המאזינים היקרים מה שלומכם אנחנו בעזרת השם בתוכנית מתורתו של רבי נחים ברסלב לקראת שבועות יום מתן תורתנו יום שמחתנו שביום הזה נהינו לעם קיבלנו את התורה את התורת חיים היום בעזרת השם אנחנו נדבר מנקודה על דיבור של רבי נתן שהוא אמר את התורה קיבלנו ממשה רבנו איך לקיים את התורה קיבלנו מרבנו שתי בחינות מצד אחד אנחנו מקבלים את התורה מצד שני אנחנו רוצים לקיים אותה מה הכוונה לקיים אותה אז יש את הפן הכללי ההלכתי שאנחנו מקיימים את התורה ואת המצוות אבל יש את הפן הפנימי שהתורה תיתן לי נוכחות תיתן לי קיום תיתן לי [מוזיקה] חיבור ופה אנחנו נכנסים למשא פ נוסע שאומר הדרך התמימה והפשוטה שרבנו מנחיל לנו הדרך הנפלאה שרבנו נותן לנו תורה בתמימות בלי נצחיות ובלי וכחנות ואז אדם מרגיש שהתורה שהוא לומד יש לה קיום יש לה נוכחות יש לה עומק יש בה כיף אפילו שעוברים מעברים אפילו שלא תמיד הכל הולך חלק את התורה ה והשמחה לשמוח מכל אות מכל דיבור להרגיש שהשם יתברך אוהב את התורה שלי אוהב את המצוות שלי כן על זה הדרך כל אחד מאיתנו עם המעברים שהוא עובר אז תמיד היצר הרע רוצה להגיד לו אתה לא קיים עם התורה מה שנקרא אתה לא עושה נחת רוח לשם עזוב אותך וגם אם כן תמיד יש חסרונות אבל רבנו הקדוש ברוך השם בדרכו בקודש בדרך הפשוטה והתמימה שללמוד מספריו ולקיים את מוביל אותנו למקום נפלא ש להתענג לא רק על כל מילה בתורה על כל אות ובשביל זה צריך לעבוד כמו הטעם הקדוש איזה מנהל של סוכר איזה תורה של סוכר להגיד את זה להוציא את זה בפה מלא שאתה לומד בספר אח איזה לימוד של סוכר אבל מה המוח משדר לך באותו רגע הכל לא כלום כן אבל פה לא הבנתי ופה לא התחדד י פה עדיין עצם זה שפתחת את הספר עצם זה שאתה מסתכל על האותיות עצם זה שאתה בא עם רצון טוב תמיד יש מה להתחדד תמיד יש לאן לשאוף אז אנחנו מבטאים את זה בתור חיסרון שיוצר מציאות שהתורה שהי לא שווה בא רבנו ומעשה מחכם וטם מלמד אותנו איך הוא רוצה שנתפלל אך הוא רוצה שנלמד על המנהל הי אומר איזה מנהל של סוכר ועל הלחם שזה מרמז על התורה לכול לחמו בלחמי אח איזה סוכר על הרוטב עם הקטניות היייתה נותת לו חתיחת לחם איזה סוכר היה לו שמחה איזה שמחה היייתה לו אני מאמין שאוהבים את העבודה שלי אני מאמין שאוהבים את המנעל שלי אז אני אוהב את הלחם ואוהב את המרק עם הקטניות אפילו שזה חתיכת לחם כן על זה הדרך אוהב את המים ואני מצער שזה יין שאדם מאמין שאוהבים את התורה שלו ואדם צריך להאמין להאמין אוהבים את התורה שלך בעולמות העליונים הקדוש ברוך הוא אוהב את התורה שלך הקדוש ברוך הוא אוהב את המצוות שלך זה מכניס אותו למקום של הטם הקדוש המקום הנפלא והמתוק של הטם הקדוש של הטעם הטעם של פעם זה מעשה שלו זה מעשה שלי השם יתברך אוהב את התורה שלי אוהב את המצוות שלי וככה לאט לאט הוא מתחיל להזרים את האנרגיה שנקראת שמחה בתורה ואז התורה הופכת להיות קיומית אצלו אך קיים את התורה איך לחיות אותה איך ללכת איתה אז הוא לא רוצה לעזוב את התורה ככל שהוא גודל יותר בתורה הוא רוצה עוד יותר את התורה עוד יותר את התהילים עוד יותר את ההתבודדות עוד יותר את הפשיטות ואת התמימות אני רוצה שהתורה תהיה לי סם חיים שתחייה אותי עוברים מעברים עד שנפגשים במקום הזה ומשנים תפיסה אבל בהחלט זה מגיע בהחלט זה עובד [מחיאות כפיים] ה [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] [מחיאות כפיים] א [מחיאות כפיים] [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] [מוזיקה] [מוזיקה] היי ברוך השם את התורה קיבלנו ממשה רבנו איך לקיים את התורה קיבלנו מרבנו ומה היה לפני אז צריך לדעת שכל דור ודור דור דור ודורשיו דור דור וחכמיו כל דור הקדוש ברוך הוא תמיד מזמן את הצדיקים שמדריכים אותנו על פי מציאות הדור איך לקיים את התורה איך לשמוח בתורה איך לחיות את התורה איך שהתורה תאיר לנו ומה התיקון ומה היעוד ומה התכלית ומה יביא את הגאולה ומה יביא את השלום ומה יביא את התיקון אז כל צדיק יש לו את העבודה שלו בדורנו אנו שאני מסתכל כבר שנים על גבי שנים אני רואה שמה שיביא את האושר הכללי והפנימי והאישי זה הדרך של הטם הקדוש בעבודת השם צריך לעבוד על זה צריך להתאמן על זה צריך לדבר מזה ואחרי המעשים נמשכים הלבבות איך מושכים את הלב נכון יש את המעשה החיצוני שמחים רוקדים אבל יש עוד מעשה שגורם את זה לממשות הלב זה הדיבור הדיבור מושך אל הלב וצריך למשוך אל הלב שאדם יזכיר לעצמו תמיד ויתפלל על זה ובקש על זה אני רוצה תורה נקיה בלי צחנ בלי כחנות בפשיטות בתמימות ובספרים של רבנו אנחנו מקבלים את ההדרכה הזאתי ואת המתיקות הזאתי ואת שלוות הנפש הזאתי של תורה לשמה רבי נתן כותב בחלק ח' לעולם ילמד אדם תורה שלא לשמע מה שחז אומרים בתענית שמתוך שלא לשמע יבוא לשמע אז יש לנו תורה לשמע שאדם לומד לשם שמיים ויש תורה שהיא לא לשמע מה זה תורה שלא לשמע יש שתי צדדים בתורה שלא לשמע תורה שאדם לומד על מנת להיקרות רבי ואומרים חזל אף על פי שלומד תורה על מנת להיקרות רבי דהיינו את התורה שבעל פה ששמה יש את היצר הטוב ואת היצר הרע את הסם החיים ושם המוות ככה רבי נתן אומר שעל מנת להיקרות רבי אז התורה הופכת להיות סם המוות ותורה לשם שמיים זה סם החיים שמה נעשה הבירור בתורה שבכתב אין את הברור זה רק בתורה שבעל פה כשמה יש את הדינים ואת ההלכות אז רבי נתן אומר ששמה אנחנו נכנסים למעבר אתה צריך לדעת את חוקי התורה אבל יש תורה שהיא לא לשמע על מנת להיקרות רבי או מתוך שלא לשמע יגיע לשמע והקדוש ברוך הוא אומר אף על פי שאתה לומד על מנת להכרות רבי תלמד תורה המאור שבא מחזירה למותב ואתה בעזרת השם תגיע לתורה לשמע אבל יש תוספות במסכת תענית שהם אומרים כך אבל יש תורה שהיא לא לשמה והאדם לא יגיע ללש איזה תורה תורה על מנת לקנטר שאדם לומד תורה על מנת לקנטר שזה יוצר אצלו מציאות במוח רק לראות רע לראות כמה אני הכי טוב ואחרים לא אז מה קורה בפעולה הזאתי זה תורה שהיא לא לשמ וכמה שהוא ימשיך ללמוד הוא לא יגיע [מוזיקה] לשמע איזה תורה זה במושגים שלנו תורה על פי החכם החכם כל הזמן היה לומד והיה מקנטר זה היה הבעייה אצלו כל הזמן הוא היה מקנטר תורה על מנת לקנטר הוא לא יגיע לשמע כמה שהוא ילמד שלא לשמע הוא עוד יותר קנטר ועוד יותר קנטר ועוד יותר קנטר אבל יש רמז לומד תורה שלא לשמע על מנת להיקרות רבי מתוך שלא לשמע יביאו לשמע אז רבי נתן אומר ש אדם מקורב לצדיק שהאדם מקורב לרבנו מחמת שהצדיק הוא תורה לשמה אז גם אם הוא לומד תורה שלא לשמע אבע ידי שמקורב לצדיק מתוך שלא לשמע יבוא לשמע כי הצדיק כבר יביא לו את הביטול ב60 ללמוד תורה לשמע רבי נתן אומר ככה יוצא שמה מהדיבור מהרגע שהתגלה אור של רבנו בעולם אי אפשר להגיע לתורה לשמע אלא רק על ידי שזוכה להתקרב לצדיק ללמוד מהספרים שלו ורואים את זה בחוש שאדם יכול להיות למדן וצדיק וחסיד שהוא מתקרב לרבנו הוא מקבל דעת אחרת הוא מקבל למדנות אחרת והיבט אחר רואים את זה בחוש והיום נדבר גם על הנושא הזה של רבי נתן איך רבי נתן בעצמו חווה את המקום הזה זכה בגדול הרי הגעתי עד היום כ אתה מרים אותי סמ מחזיק לי את היד חזק שומר עלי שלא אמ שלא אפול שלא אפחד כי אתה מרים אותי תמיד מחזיק לי את היד חזק שומר עלי שלא אמק שלא אפול שלא אבח [מוזיקה] [מוזיקה] ולפעמים הזמן עוצר הטוב בורח מסתתר הולך בחושך לא מותר אולי בסוף הכל עובר פתאום עד שמרגיע עכשיו זה רגע של חמלה מבין כל זה רק חלום הרי הגעתי עד היום כי אתה מרים אותי תמי מחזיק לי את היד חזק שומר עליי שלא אמת שלא אבול שלא אפחד כי אתה מרים אותי תמיד מחזיק לי את היד חזק שומר עליי שלא אמד שלא אפול שלא [מוזיקה] אהבך חסד השם על הארץ שרבנו נותן ללנו תורה עם קצב שלא משנה מה שעובר עליך הקדוש ברוך הוא איתך וישמור עליך תמיד וירים אותך אתה מרים אותי תמיד כולנו צריכים את זה כולנו עוברים את זה אבל זה האור שבתורה של הצדיקים שהתורה לא תיתן לך להישאר בבוץ רבנו נותן לנו תורה שאתה לא תישאר בבוץ אתה רק תעלה יותר גבוה ואף על פי אם אתה מרגיש שאתה לא לשמע ויש לך הרבה פניות וישל הרב דברים לא חיוביים אבל שאתה מקורב לצדיק היוצא מן הטהור טהור תמשיך תמשיך ללמוד מספרי רבנו על ידי שתלמד מספרי רבנו עוד דיבור ועוד עצה ועוד דיבור ועוד משפט ועוד עצה פותחים לנו אור גדול של תורה לשמע מה זה תורה לשמה תורה לשמה זה תורת התם מה הסימן הם הד למד תורה היה לו עבודת השם המנהל הלחם הקטניות לא משנה מה כל המציאות הרוחנית שלו הייתה כזאת בריאה שהוא לא היה מתלונן עכשיו איך הוא לא היה מתלונן ככל שאדם יותר שמח בחלקו הוא פחות מתלונן מה קורה לאנשים הם עושים עבודה הפוכה הם עובדים על עצמם לא להתלונן אבל מה עם לעבוד על עצמך לשמוח בחלקך ואז הוא כזה נשאר במקום שבסוף הוא מתפוצץ טוב כמה אפשר ו להתלונן נכון כי אין לך מערכת הגנה אין לך מערכת של בנייה שתמנע את התלונות כל אחד מאיתנו רוצה להתלונן כל אחד מאיתנו מרגיש שזה פורק ממנו איזה אנרגיה לא חיובית אבל אין טיפול שאין טיפול נשארת בחלל הריק אז אם זה ככה אז בוא נתלונן יותר כי זה לא עזר לי והרבה פעמים אנשים אומרים אבל אני ממשיך להתלונן וממשיך להיות לא שמח וממשיך להתרעם מהמעשה מחכם ותם מהטעם הקדוש אנחנו לומדים איך ל תורה ואיך לעבוד את השם לאפה אנחנו צריכים להגיע שאתה עובד על שמחה בחלקך התלונות יורדות ממילא שאתה עובד רק להוריד את התלונות ולא עובד על שמחה בחלקך זה עניין של זמן עד שתתפוצץ אנחנו צריכים לעבוד על הטוב מה זה לעבוד על הטוב תעבוד על זה שיהיה לך שמחה בחלקך ברגע שאתה תבנה את זה בתוחה ותדבר מזה וזה בניה זה בניה גם שאין לה סוף כי הטעם הקדוש מה כתוב עליו שהיה בשמחת והיה מלא שמחה היה בשמחה תמיד לא הוא לא רק שהיה בשמחה תמיד הוא היה מלא שמחה טוב כמה הוא היה מלא זה כל הזמן הלך והתמלא הלך והתמלא הלך והתמלא הוא היה בשמחה תמיד אבל השמחה הזאתי כל הזמן התמלאה והתמלא והתמלא אין לזה סוף אל תחכה להגיע לשיא אין לזה שיא כמה שתדבר יותר שאתה שמח בחלקך ותמצא את הנקודות הטובות ותעצים את הנקודות הטובות ותבנה לאט לאט על ידי הדיבור את המערכת הפנימית שלך של שמחה ב ך התלונות ממילא ירדו זה נקרא שלום בעצמי שלום בעצמי ברוך השם ככה אדם צוחק כמה שיותר אז לעבוד על זה לאט לאט לעבוד על זה לבנות את זה לדבר מזה הדיבור עושה את המקום הזה הדיבור עושה את העבודה הזאתי ברוך השם וזה עובד יש ישו רק תבקש ואל תתייאש אלוקים קרוב ולך יש יש פשוט ל תבקש ואל תתייאש עולם די לפניך יש פשוט רק תבקש ואל תתייאש אלוקים כרוב כרוב רב יש [מוזיקה] אז ניתן קצת כצב ונזכיר לכל אחד מאיתנו איך אני מושך את השמחה בחלקי אתה צריך לדבר מזה שמח בחלקי במה אתה שמח בחלקך שמח בחלקי על המודע אני לפניך ושמח בחלקי בטלית ובפי ושמח בחלקי בתורה שלי איך שהיא ושמח בחלקי במצוות שלי איך שהם נו אבל זה ישאיר אותי במקום אני לא אתקדם הפוך השמחה הזאתי שאתה שמח בחלקך תיתן לך אנרגיה להתקדם אל תדאג ה תחך שמ תתן לך חיות שמח בני בחלקך לא תיקח גם את שלך השמחה תיתן לך חיות תמלא אותך לעוד דברים חדשים ולא תוכל לשמו יש לי דבר גדול מכולם והוא שווה לי ותר מכל ד בעולם בדרכים רבות הולך ומבקש לא היה לי הנה יש על שפר לא סס יש מישהו כאן שומר עלי לי לי [מוזיקה] לי עולם גדול אבל ני קטן לתת תמיד זה לקבל זה העניין ו תראה יש אור בקצה הפלה זה אור היום [מוזיקה] יציע יש לי דבר גדול מכולם והוא שווה לי יותר מכל דבר שבעולם מדרכים רבות הולך ומבקש לא היה לי הנ יש עכשיו כבר לא צש יש מישהו כאן ומר הלי לי לי לי לי לי לי לי לי לי לי [מוזיקה] יש לי דבר גדול מכולם והוא שווה לי יותר מכל דבר שבעולם מדרכים רבות הולך ומבקש לא היה לי הנה יש עכשיו כבר לא סש דבר גדול מכולם יש לי דבר גדול מכולם כמו שרבנו מלמד תורה לד כי כל אחד יש בו נקודה שאן בחברו זה הנקודה שלך בתורה במצוות שאין אותה באף אחד אחר והשמחה של האדם שהוא שמח בחלקו הוא מתחבר לנקודה הזאתי שמה רבנו אומר איך זוכים להתחבר לנקודה הזאת אז יש לנו כללים נקודת החבר נקודת הצדיק נקודת ההתבודדות שאדם יש לו התבודדות כל יום הנה מתחיל יר בו הנקודה הפרטית שלו השמחה הפרטית הייחודית שלו בבורא כמובן על פי דרכה של תורה ונקודת החבר שמתברר אחד מהשני נקודת הצדיק רבנו הקדוש הספרים שלו הדעת של רבנו ליקוטי תפילות של רבי נתן קוטי הלכות של רבי נתן סיפורי מעשיות של רבנו קותי מוהרן לוקחים אותנו בתוך התורה לעולם משע פרטי יחודי דרך הכלל מתחברים לעבודה הפרטית [מוזיקה] שלך בגלל זה יש הרבה הסתרה על אור הצדיק למה כי הבעל שם טוב כותב על פרשת בשלח שכמה שהקדוש ברוך הוא חפץ בגאולה הכללית הוא יותר חפץ בגאולה הפרטית והגאולה הפרטית של האדם היא זאתי שתביא את הגאולה הכללית על מה רבנו עובד רבנו עובד עם כל אחד מאיתנו על הגאולה הפרטית שלו על הנקודה הייחודית הפרטית שלך שאיין אותה בעולם בגלל זה כולם נמשכים לרבנו סוף סוף יש פה צדיק שעובד איתי באופ פרטי יחודי מכיל אותי מבין אותי עובד איתי בונה אותי אם כולם יזכו להתקרב לרבנו ללמוד מספריו ולקיים את סותו יהיה פה גאולה פרטיית לכל אחד והבעל שם טוב מלמד ברגע שיש גאולה פרטית הגאולה הכללית ממלה תבוא לכן אל תתבלבלו שאתם רואים גם כאלה גדולים בתורה שחולקים על רבנו כי להסתיר את האור של רבנו זה למדוע את הגאולה הפרטית ולמ הגאולה הפרתית זה עושה הסתרה מלהביא את הגאולה הכללית כי מה השם רוצה מה זה גאולה גאולה זה שאני ארגיש מחובר בתמימות ובפשיטות לעבודת השם שלי ארגיש שמחה בלי תחרות בלי צחנ תקדם בקצב שלי אחד המרבה אחד הממעיט ובלבד שכ בן ליבו לשמיים אנחנו נמצאים במקום של אחד המרבה אחד המרבית אבל אין את הלב שמכוון לשמיים רבנו פה נכנס לתפקיד ל יקח לך את הלב לחבר אותו לשמיים ושלח לנו משיח ממנ וא קרב לנו את יום הישוע פשי ודו צדך נ ור מצידך נמשחת צל ידיך לתה כל רד סודך תודה לך על הברכה ש ת את [מוזיקה] בחשך ת הצדיקים בשמיים מקבלים ל המשיח חי תנינו לך המור תרנו ירושלים הבנויה ושלח לנו משיח ממנ וא קרב לנו את יום [מוזיקה] ישוע ונינו לך המן הר אחזיר רו שרבנו ושלח לנו משיח במרה ותקרב לנו את יום [מוזיקה] הישועה [מוזיקה] יודו בצ ודחו [מחיאות כפיים] [מוזיקה] ו [מוזיקה] צח אי נפשי חמדה חמדה כמה אנחנו אוהבים את השם היום היה לי שיחה עם רבי ישראל דגן שיחייה אז דיברנו על נקודה שרבי נתן אחד הדברים שהוא מלמד זה שאדם מאמין שהשם אוהב אותו אוהב את התורה שלו אוהב את המצוות שלו וזה רבנו נותן לנו וזה תדעו לכם זה הגאולה הפרטית של האדם חסד השם על ארץ ששלח לנו את רבנו ורואים את זה בחוש גם רבי נתן שנד בשנת [מוזיקה] תקמ וזכה להגיע [מוזיקה] לרבנו בשנת תקסב והתו שמנה שנים והרגיש רבי נתן ככ הוא מביא ימי מנת חלק א' כגמול עלי אמו רבי נתן שהגיע לרבנו הייהה מלא בתורה מלא ביראת שמיים מה מצאת אצל רבנו את מה שאנחנו מחפשים את מה שאנחנו מחפשים אנחנו מחפשים את החלק הפנימי שלי שבתורה את החיבור הפנימי שלי כגמול עלי אמו ככה הרגיש רבי נתן שהאמא מניקה את הילד זה חלב של ילד זה לא של אף אחד זה אישי פרטי ייחודי זה מזין אותי באופן פרטי וייחודי ככה אומר דוד המלך כגמול עלי [מוזיקה] אמו כל אחד יש לו את הזמן שלו את הקרבה שלו את ההתקרבות שלו אותו דבר הרגיש רבי נתן שרבנו מזין אותו כגמול עלי אמו הוא מזין אותי בדרך של התורה להתחבר לנקודה שהי למקום שה לא להיות העתק הדבק לא להיות עוד איזה משהו בעולם שהוא כללי להיות משהו מחובר לעצמי ושבי נתן קיבל את זה אף על פי שעבר עליו מה שעבר עליו אבל היה לו כוח להתמודד ולגדול בחלומות שיטפון של זכרונות והמבול עלי ממשיך לרדת אתה צירת את הקשת נישר וקרו לי רק צבי הא יו של ילד מחלומות שיטפון של זכרונות והמבול עלי ממשיך לרדת אתה צירת את הקשת מה נשאר נותרו לי רק ציבי האש עד [מוזיקה] שניפגש אל מלא רחמים התופים פה בפנים את בימות הלב מחליפים ומחייך לי בפנים היו של ילד בחלומות שיטפון של זכרונות והמבול ליים ממשיך לרדת אתה ציירת את הגשת מנישה נותרו לי רק ציר כי של ידר מחלומות שיקפו זיכ ומול עליי ממשיך לרדת אתה תיעד את את הקשת מנישה ותרו לי רק ציבי הא השם [מחיאות כפיים] פג א שני פג [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] עד שניפגש היי ומה שרבי נתן הרגיש הוא הרגיש את קבלת התורה אצל רבנו איזה קבלת התורה הפרטית הייחודית האישית ורבי נתן מוריד את זה בספרים של רבנו שהיה כעת ביד סופר אצל רבנו החיים ברסלב ולכן רבנו אמר כמה הכרת הטוב אתם צריכים להכיר לו שלולי רבי נתן לא היה נשאר ממני דף עלה רבי נתן השאיר את זה לנו כדי שנחווה באמת מה זה תורה מה זה תורה לשמע מה זה אהבת התורה מה זה יראת שמיים תורה לפי המדרגה שלך ושמחה במקום שלך למה שאדם לא שמח בחלקו הוא תמיד מרגיש בחיסרון שהוא מרגיש בחיסרון הוא תמיד מרגיש שהוא בסוג של רדיפה כלפי הבורא והוא אף פעם לא יוצא ידי חובה והוא אף פעם לא משמח את השם ווא אף פעם לא מרצה אותו ואז הוא מרגיש שהקדוש ברוך הוא הוא אייב שלו ואז מה שקורה בפעולה ז הנפש שלו כל הזמן בדינים וצמצומים אבל אשרינו ואשר [מוזיקה] חלקנו שרבנו מלמד אותנו בכל כך פשיטות מה זה לעבוד את השם מה זה אמונה פשוטה מה זה תפילה פשוטה מה אפשר לפעול ע ידי התבודדות על ידי אמירה תהילים תיקון הכללי וגילה כאלה עצות פשוטות שמרימות את האדם מתחלית הירידה לתכלית העליה שנותנות לו כזה אור ושלווה ואמונה וחיות וחיבור למקום שלך הכלב רבי נתן אמר ששאלו אותו מה ההבדל בעבודת השם שלך לפני שהתקרבתי לרבנו לא אחרי שהתקרבתי אז רבי נתן אמר לפני שהתקרבתי לרבנו הרגשתי שאני אוכל חתיכת בשר אבל היא קרא מה הכוונה היא היא מזינה אבל לא יותר מזה אחרי שהתקרבתי לרבנו הרגשתי אותה כבר מבושלת חמה מוציאה אדים איך אומרים טעמים טובים יש בישול יש אפייה יש טיגון יש צליה אצל רבנו הרגשתי את כל הטעמים רק מה זה דורש לצאת מהמקום שנקרא תק הדבק ולהיכנס לייחודיות שלך אצל ספרי רבנו אנחנו מוצאים את הבנייה הפרטית והאישית והייחודית אבל מה קורה כמו הטם הקדוש שצחקו עליו וביזו אותו וחשבו אותו למשוגע ורצו לעשות ממנו ליצנות אותו דבר זה גם יהיה הניסיון שלנו ינסו לעשות ליצנות מהתורה שלך ויגידו שזה לא לימוד ויצחקו עליך ותמיד ישבו ויגידו לך כך וכך וכך וכך ואתה צריך להיות חזק כמו הטעם הקדוש ולהגיד מחילה רק בלי ליצנות אני שמח בחלקי אם תהיה חכם ממני מה ת אז אתה יודע יותר תורה ממני אז אתה מקיים יותר מצוות ממני אז אתה לומד יותר בפלפול ממני אבל אם תהיה יותר חכם ממה תהיה אני שותה אני לא יודע ללמוד בפלפול כמוך אני לא יודע לעיין כמוך אני לא שתי גנסט כמוך אז אם תהיה חכם ממני תהיה פחות משתי גנסט ממה שאתה מגדיר את עצמך עכשיו אז נמצא שאני כבר יותר טוב ממך אז מה אז היהיה שותה כי מה אני מה אני נחשב א נחשב לכלום הטם הקדוש הרגיש אני נחשב לכלום מה זאת אומרת אני נחשב לכלום אז איך אתה שמח אני כלום אבל הקדוש ברוך הוא מלמד אותי שהוא הכל אז אם אני עם השם אני הכל אני שמח אני מאושר כי אני עם השם אבל אני מצד עצמי אני כלום התורה מחיה אותי התורה בונה אותי התורה מרימה אותי איי אי איי כל חיותנו ותקוות רבנו נותן לנו כזה לב שהוא לא רוצה תורה מתוך חיקוי שאני אלמד כדי שיראו כמה אני למדן כמה אני פלפל כמה אני מעיין כמה אני הולך להיות הרב הגאון רבנו לא לא יתן לך את המקום הזה הוא רוצה לתת לך את השמחה הפרטית שלך לא מה יגידו מה אתה מרגיש מה אתה אומר אז יכול להיות שאתה תרקוד בשבת ותשמח ותהנה מכל חתיכת אוכל בכזה פשיטות ותשאיר לשם ותשבחות בוא אחד שיגיד לא ביטול תוירה ביטול תוירה והתורה שלך פי אלף יותר גבוהה ממנו ועבודת השם שלך היפי אל יותר גבוה ממנו כי הפשיטות שלך והשמחה שלך והחיות שלך בכל ניגון בכל שמחה בכל דיבור וגם היה סיפור עם אחד התלמידים של רבי נתן לא זוכר כרגע את השם שזה היה רב נחמ מתול שין שיום אחד בא לו אחד המתנגדים ראה אותו לומד בליקוי מוהרן ואמר לו אתה בכלל מבין מה שכתוב בספר הזה זה ספר גבוה הוא לא התבלבל ואמר לו אני מבין לפי מדרגי אני לא בתחרות אני מבין לפי מדרגת מה זה נקרא להיות שמח בחלקי בתורה שבועות וכולי וכולי כל אחד יש לו את המדרגה שלו יש לו את הלימוד שלו לא צריך את הנצחות הזאתי אנשים לומדים תורה כדי לקבל במה בשבל מה לספק את האגו שלך אתה צריך לקבל את הבמה של השם השמחה שלך בתורה זה השמחה של הקדוש ברוך הוא השמחה אמיתית לעשות רצון בורי אז יש אחד שלומד שבע דפי גמרא ביום יש אחד דף גמרא ויש אחד שורה העיקר שיהיה שמח בחלקו בלי תחרות בלי צחנ בקצב שלך בנחת וברוגע ובשלווה זה השמחה בחלקי אחים יקרים זה יום מתן תורתנו יום שמחתנו מגדירים את יום מתן תורה כמו יום החופה ישקני מנשיקות פיו כי טובים דודיך מיין המדרש רבה על שיר השירים אומר שהקדוש ברוך הוא התנשק איתנו פה אל פה אוויר אל אוויר בזמן קבלת מתן תורה מה מה הכוונה בזה מה היה השמחה הגדולה שחתן וקלה מתחתנים זה בירור דעת שאני שמח בחלקי זו האישה שלי אין לי אישה אחרת זה בעלי אין לי בעל אחר זה שמחה אמיתית אותו דבר ככה זה בעבודת השם ובלימוד התורה זה החלק שלי אנחנו צריכים לשמור את ההלכה את השבת את המצוות הכל נכון אבל יש לי חלילי את המילי את הקב שלי אני שמח בחלקי בתורה אני מתחל לפתח הרגשה ובה ושמחה [מוזיקה] נפלא ץ רץ מצרים [מוזיקה] [מוזיקה] [מוזיקה] [מוזיקה] [מוזיקה] fori הווו ו רץ השון ומוים בארץ רוי ויויו ויו בב בישו והני דוחי מארץ מצרים ו ו ו תוקה התוקה בשי פג צ שיפ ב שי גזה [מוזיקה] כ תכה בשפ זה יפ [מחיאות כפיים] בשפ כה תכה ויפר גדול בויפ בשיפר גדול כן רבנו דיבר ונתתי לם לב בשר שתתנו לב בבשר רגש זה דבר יחודי חכמה זה הרבה פעמים דבר כללי רגש זה דבר ייחודי לב בשר רבנו רוצה שניתן את הרגש הייחודי את העבודה הפנימית בתוך הבשר בתוך המוחים בתוך הסכלים בתוך הלימוד זה מצווה לימוד תורה אבל את החיבור שלי מה זה החיבור שלי שמח בחלקי בוא ניגע בעוד דבר איך הטם הקדוש עבד את השם שהרגיש את כל הטעמים כולם והיה משבח ואומר משבח ואומר ס ווא איזה שיר יפה להתחיל ושהכל פה יעיר גם אם זה קשה לא נורא לפני האור יש לך שך אלוקים איתך בכל התחלה שכל ההתחלות קשות תתחיל מלחכות כל ההתחלות קשות תמשיך עוד לנסות בצעדים קטנים בשביל שלך החות כל כך קרוב בכל רגע בכל שניה סדר את המתנה או ראייתם בדיוק השיר מתקשר למה שאנחנו מדברים צעדים קטנים בסובלנות שלך בלאט לאט ברוך השם בשמחה ברצונות שמחה במעשים שמחה בפשיטות ותמימות תקדם עם רבנו צעד אחת צעד והמתנות יגיעו עד אליך יקירי עד אליך עד אליך יודי יש לאבה גם בנפש הפה שמש גדולה לעולם האירה היא נמצאת בתוך אך תנסה שוב ושוב מהתחלה או הצלחה שכל החלות קשות תתחיל בלי לחקות כל ההתחלות קשות ממשיך ות לנסות סעדים קטנים בשביל שלך הרחוק כל כך קרוב בכל רגע וכל שנייה מסתתרת המתנה ננה נהנה שכל החלות קשות תתחיל בלי לחקות כל ההתחלות קשות סוף הכל יבוא בצעדים קטנים השיל שלך הרחוק כל כך קרוב כל שניה יש לך מנגינה יש לך את המנגינה שלך אח יקר יש לך את הקצב שלך ואת השמחה הפשוטה שלך א איזה תורה מהירה רבנו נותן לנו איזה תורה עמה רבנו נותן לנו ואיך שהוא הכל עובר תמיד זה מתחבר עם אמנ ש איי איי איי חסד השם על הארץ אבל יש עוד בחינה בתורה שאנחנו צריכים להיות לדעת אותה במעשה מעבדת בת מלך המעשה הראשון שרבנו סיפר בספורי מעשיות הבת מלך זה אנחנו וכל אחד מאיתנו ב את המשנה למלך שזה מרמז על נקודת הצדיק וכמו שהצדיק עבר עליו גם עלינו עובר והתפקיד של הצדיק זה להחזיר אותנו למלך והבת מלך שזה הדעת שלנו נמצאת בגלות נמצאת בגלות והוא בא ושואל אותה את הבת מלך תעינו שמה בסיפור הוא בא ושואל אותה איך אני יכול להוציא אותך מכאן מה היא אומרת לו מה שאתה רואה כאן זה לא טוב אף על פי שיש ארמונות ויש כסף ויש זה ויש משוררים ויש אוכל ו ח כום אבל זה הלא טוב אני נמצאת בגלות אדם יכול ללמוד תורה לקיים מצוות אבל זה בחינת לא טוב למה כי אני נמצא בגלות אני לא מחובר לעצמי שואל אותה המשנה למלכות שזה נקודת הצדיק שמתחילה להתגלות אצלנו והיא עוברת מהלכים של עליות וירידות איך אני יכול להוציא אותך מכאן אז רבנו מגלה את הסוד שתהיה מתגעגע אליי אף אחד לא דיבר על איכות הגעגוע חוץ מרבנו איפה תשמעו כזה דיבור שתהייה מתגעגע אליי מה יש בגעגוע אבל שתהייה מתגעגע אליי סוד הרצון סוד הגעגועים סוד הלב הנשבר לא משנה מה התשוקה כיסופין שמעוררים את התגברות החשק לקבל את השפע כמה רבנו העריך געגוע של יהודי שאנחנו לומדים תורה ואנחנו רוצים לצאת מגלות לגאולה בדעת איפה מתחיל העבודה השורשית שתהיה מתגעגע אליי שאתה געגע לתורה שאתה מתגעגע על המצוות שאתה מתגעגע להתבודדות ועובר עליך ואתה לא מצליח תדע לך שאתה כבר בתהליך של היציאה מגלות לגאולה הגעגוע עצמו האהבה לשם התשוקה לשם ובפרט שאדם מדבר מזה אומר שם אני מתגעגע אליך אני פעם עשיתי יצא לי כמה פעמים התבודדות של ממש סיפרתי לשם את הגעגועים שלי כמה אני מתגעגע אליו כמה אני מתגעגע לתורה כמה מתגעגע על המצוות ואני לומד תורה ומקיים מצות יש לי כל הזמ געגועים תשוקה סת סיפרתי לשם יתברך את הרצונות שלי את הגעגועים שלי את התשוקה שלי את כמה אני אוהב אותו והרגשתי שנפתח לי פשוט גן עדן גן עדן בנפש האיכות של הגעגוע שתהייה מתגעגע אליי ואז תוציא אותי מכאן כולם בטוחים מה זה לצאת מגלות לגאולה מה זה לעבוד על הפן הרוחני שלי על האישיות שלי עבודות עבודות עבודות הכל חיצוני חיצוני חיצוני בא רבנו אומר עיקר העבודה שתהייה מתגעגע נו אבל אני מתגעגע אז למה זה לא פועל כי אתה לא מעריך את הגעגוע אתה בתוך הגעגוע תשמח אם אתה מתגעגע ואתה שמח בגעגוע אתה כבר יצאת מגלות לגאולה אתה מוציא את ה בת מלך שלך מחזיר אותה חזרה למלך למה כי הגעגוע דהיינו הרצון והכיסופים והתשוקה שיש לי לבורא זה החלק הכי אישי פרטי ייחודי שהוא ביני לבין הבורא ואם אני שמח בו זה שמחה ייחודית פרטית אישית שלא היייתה בעולם ולא תהיה בעולם זה עבודה פנימית רוחנית נפלאה לגשת אל מקום הרצון שלי חזק מ אל מקום הגעגוע שלי אל מקום האהבה שלי זה עבודה [מוזיקה] נפלאה תעשו לעצמכם עבודה תיכנסו אל תורת הרוח אצלכם אל מקום הרצון והגעגוע גיליתם את זה תודו לשם על זה מה זה דורש סובלנות מה התוצאה הבאה שהוא מוציא את הבת מלך שהי מגיעה משמיים מדריכים אותו להגיע לבצ להר של מבצר של זהב ה ש הר של זהב ומבצר של מרגליות הוא הגיע לשמה שאתה מתגעגע הגעגוע מוביל רק מה קורה ברגע שאדם מתגעגע והוא מפתח תסכול ועצבות והוא חושב הנה אני רק מתגעגע ואני לא עושה כלום אז השם לא שמח בי אז אם השם לא שמח בי אז השם לא שמח בגעגוע שלי וברצון שלי אז אם הוא לא שמח ברצון ובגעגועים אז אני מצער את השם אבל ב רבנו וגילה כזה חידוש גדול שגעגוע של יהודי שרצון של יהודי ששוה של יהודי כמה השם שמח בזה ואם אתה שמח בזה אתה שמח בשמחת הבורא והשמחה הזאתי פותחת לך שערים שהשפע יגיע עד אליך לכן כמה יקר געגוע של איש הישראלי של בת ישראל התשוקה והגעגוע אפילו שאתה לא נמצא במקום הזה בעשיה עצם עצם התשוקה עצם השמחה עצם הרצון עצם האהבה של הבורא רק אנחנו מכבים את הגעגוע כי מה זה געגוע מי מסתכל על זה בכלל ם געגועים לא מגיעים לשום מקום עזוב תכלס הלכה למיסה אתה לומד או לא לומד אתה מתפלל או לא מתפלל אתה מקיים מצוות או לא מקיים מצוות עזוב אותך געגוע וככה הם הולכים עם זה שנים ותמיד התורה שלהם בעצבות וב דינים אבל רבנו גילה חידוש חידוש שכל העולם לא ים עליו אבל רבנו מסתכל עליו בגלל זה הוא כןכן חדש מלא ישן סוד הגעגוע של היהודי והוא בא ואומר לך רבנו הגעגוע שלך לתורה על המצוות ככה מקבלים תורה אם יש לך געגוע וכיסופים ותשוקה ואתה שמח בזה אתה לא רואה את זה בתור חיסרון אתה לא רואה את זה ממקום שכל זמן שאני מתגעגע אני לא הגעתי ליד הפוך כל זמן שאני מתגעגע אני בדרך ליעד כי אנחנו מבינים כל זמן שאני מתגעגע אני לא גיע ליד אני לא בדרך ליד אז מה אם אני רוצה אז מה אם אני אוהב את התורה אז מה אם אני אוהב את השם אבל אני לא אגיע ככה ליד אני אשאר במקום בא רבנו הופך את היוצרות הגעגועים התשוקה הרצון האהבה השמחה אתה בדרך ליד בדיוק ממה שהפוך מהעולם אומרים לכן זה תורה חדשה לגמרי תורה שהיא קנקן חדש מלא ישן זה לא המצאות זה תורה שכולם שכחו קנקן חדש מלא ישן רבנו מגלה את זה לעולם ומה קורה שהנשמה שלך מתחילה לעבוד עם זה והדיבור שלך והמחשבה שלך רגע אני בגעגוע לפי רבנו אני בדרך הזה אני מודה לך השם אני בדרך להצלחה אני בדרך לישועות אני בדרך לתורה אני בדרך לתורה שמחיה אותי שמשמחת אותי אני בדרך לזה מה קורה בפעולה הזאתי אדם יוצא מכו חובה לכו זכות אדם יוצא מרדיפה עצמית אדם יצא מהלכות אדם זוכה לתורת אממה לכן לא סתם אומרים חזל בשם רב יוסף לולי היומ כמה יוסף איק ב איק בשו לולי היום הזה יום מתן תורה כמה יוסף היה בשוק הייתי עוד איזה היום הזה גרם לי להתעלות היום הזה גרם לי להגיע למקום אחר להגיע לתורה שמחיה אותי יש הרבה יוסף שלומדים תורה אבל שאני לוקח את התורה לעבודה פנימית כמו שרבנו מביא בתורה א' כי איש הישראלי צריך להסתכל בשכל של כל דבר תורה מתוך התבוננות מתוך הסתכלות מתוך תפילה מתוך התבודדות זה תורת חיים זה תורת חיים תורה נפלאה תורת חיים תורה [מוזיקה] מתוקה וזה התורה שאנחנו כלכך משתוקקים אליה ולשמה רוצים להוביל [מוזיקה] אותנו ואם אתם תתבוננו טוב טוב אז אתם תראו שאנחנו לא רוצים להגיע לשם אנחנו שם פשוט התק הדבק מסית אותנו מהד אתה שם אתה בגעגוע אתה ברצון אתה בהתקדמות שלך מה שנשאר לך זה שמחה ולהתבונן על זה להתבונן הזה ולפתוח שמחה אבל אתה שם אתה מתקדם כן אתה שם רק פשוט אתה סתית מהמסלול אבל אתה שם יש לך תשוקה יש לך אהבה יש לך רצונות יש לך כיסופין יש לך פשיטות יש לך תמימות אתה רק צריך להות ממוקד בזה ולא בדברים אחרים זה הכל אבל יש לך את זה זה אצלך תתחיל ללכת עם המתנות [מוזיקה] [מוזיקה] שלך לי מודע לי מודע לי [מוזיקה] [מוזיקה] איי איזה חסדים ואיזה אהבה מה רבנו נותן לנו איזה כיף איזה כיף ללמוד ככה את התורה ולהתחבר ככה לתורה עם כזאת פשיטות וכזאת תמימות בלי צחנ ובלי וכחנות רק באמת לאמיתה של תורה בכזו וחיות בואו נתקדם לעוד [מוזיקה] דבר במעשה מבן מלך ושבחה שנתחלפו שמה יש קטע במעשה שאיש היער שזה הצדיק מתגלה אליו ואומר לו חדה לרדוף אחר העוונות שלך הבהמות שאתה רודף אחריהם זה העוונות שלך מה הבעיה אצלנו הרבה פעמים שאנחנו בתודעה כל הזמן אחר העוונות שלנו מה עשיתי מה עשיתי מה עשיתי אתה רוצה להתחבר לנשמה שלך לתורה למצוות התורה נותנת לנו קצב והתקדמות תעשה תשובה תעשה חשבון נפש וודאי אבל מתוך רצון להתקדם מוח קדימה תורה מצוות התקדמות ולא מתוך הבט אחורה זה לא טוב הרבה פעמים אדם עושה תשובה נכנס לתסכול ומביט אחורה אז הוא נשאר באותה תודעה שמקבלת אותו חדה לרדוף אחר העוונות שלך אבל שאדם עושה תשובה על מנת להתקדם ולא על מנת להישאר במקום כי השם הוא רחמן ואוהב ורק רוצה לקדם אותי ולהצליח דרכי ולרומם אותי התורה הזאתי והתפיסה הזאת והדעת הזאתי נותנת לו תורה של קצב של התקדמות וחשיבה קדימה וידוע שגם בתורת הנפש בפסיכולוגיה חשיבה קדימה זה המוח של הילד אתה לא מתמקד בעצבות ובמראה שחורה אתה מסתכל קדימה מה אני יכול ללמוד התחדשות מתיקות עוד ספר עוד איזה אות עוד איזה התבודדות עוד איזה דיבור לכן תד כל דיבור שאתה מדבר עם השם בהתבודדות שלך אפילו ככה במשך היום הוצר מדבר עם השם בשפה שלך זה עוד התחדשות שהכנסת לחיים עוד שיעור תורה עוד איזה דיבור מרבנו אפילו שלמדת את זה כבר כי עכשיו הדיבור של רבנו מתלבש עליך לפי המציאות של עכשיו לא לפי המציאות של לפני שנה שלמדת את זה נמצא שאתה תמיד בהתחדשות לכן רואים שלומדים ספרי רבנו זה אף פעם לא נמאס ולא רק שזה לא נמאס וזה מלא בהתחדשות אחרי זה כל לימוד שאתה לומד בתורה אתה רואה אותו בתור התחדשות כי רבנו נותן לנו מוח של תינוק הנזכר בי נעשק כתינוק אתה מקבל מוח שבכל מקצועות התורה ומכני התורה אתה מקבל התחדשות הוא לא ישאיר אותך במקום אתה תקבל תנועה קצב התבוננות התחדשות עבודה פנימית אי רבנו הקדוש כן לקבל את התורה בחג השבועות שנזכה תמיד כל הזמן שאור הצדיק תמיד יתחדש עלינו שאור הצדיק תמיד יעיר עלינו שאור הצדיק תמיד יריח עלינו בשפע ברוך השם זה מה אנחנו רוצים [מוזיקה] [מוזיקה] התורה זה כמו ניגון איזה כיף זה לשמוע לפעמים אדם אוהב לשמוע ניגון רגוע פתאום ניגון קצבי כל מיני סגנונות תשימו לב שאנשים מאוד אוהבים מוזיקה נכון שכל אחד מתחבר לאיזה סוג של ניגון מסוים אבל התורה הקדושה תמיד מלווה אותנו פעם מוזיקה כזאת פעם ניגון כזה פעם ניגון כזה ורבנו נותן לנו את כל הניגונים [מוזיקה] החוץ חים משחץ חים אז אשרנו ואשך חלקנו ותודה רבה להשם יתברך ששלח לנו את רבנו שבספרים שלו כל עצה כל דיבור כל חיותנו ותקוותי שכל העולם תלוי בו נותן לנו כזו תורה פשוטה ותמימה עם שכל ישר [מוזיקה] ישתבח שמו לעד שנזכה לקבלת התורה בשמחה תמיד כמה שאנחנו בשמחה עוד יותר שמחה עם קצב עם תנועה עם חיות עם פשיטות עם תמימות עם אהבה תורה שתאיר בנו תמיד אהבת השם אהבת התורה אהבת ישראל אהבה אור ואהבה אור ואהבה כמה שיותר אדם יותר עובד על תורה אמיתית זורח עליו אור ואהבה אור ואהבה רחמים חסדים עדינות נעימות ומתיקות זה תורת [מוזיקה] חיים כן רבי נתן הרגיש אצל רבנו כגמול עלי אמו כמו שהאמא מניקה מסדרת מגדלת את הילד בעדינות ברוח בנחת בהתבוננות בעבודה פרטיית ואישית ככה רבי נתן הרגיש איך התורה של רבנו מעדנת אותי משמחת אותי ליכ זכות נותנת לי להעיר אור בעולם של אהבה של נתינה של חיבה של אין שנאה עצמית ואין שנאה כללית זה תורה הכי מאושרת שיכולה להיות שיהיה לנו בשורות טובות חג שבועות שמח פשיטות ותמימות תודה רבה להשם כל טוב
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה