מדברים מרבי נחמן מברסלב רבי מאיר בעל הנס מאיר עניים
מדברים מרבי נחמן מברסלב רבי מאיר בעל הנס מאיר עניים
שלום וברכה לכל המאזינים. שבוע טוב. מה שלומכם? אנחנו בעזרת השם בתוכנית מוצאי שבת מדברים עם רבי נחמי ברסלב ומחכה לנו השבוע. שבוע מאוד מעניין. בעזרת השם אנחנו יש לנו פסח שני, יש לנו הילולה של רבי מאיר בעל הנס. ומחכה לנו גם מילולה של רבי שמעון בר יוחיים. אז אנחנו בהכנות בסדרת שיחות מהכנות מהדבר הזה מהעונג הנפלא הזה ברוך השם משני הצדיקים האלה מה שאנחנו נלמד והיום אנחנו נדבר בעזרת השם על רבי מאיר בעל הנס איך זה קשור לחיים שלנו איך זה עובד איך זה פועל דיבורים חמים טובים נפלאים אנחנו פותחים שבוע שיהיה שבוע טוב ומבורך לכל המאזינים כולם לכל עם ישראל שנתבשר בשורות טובות בשפע אז חסד השם על הארץ. תודה רבה לבורא עולם. איזה ימים, איזה ימים של התעלות. איזה ימים של התעלות. אז בעזרת השם, בסיעתא דשמיא, הנושא הזה של רבי מאיר בעל הנס, בוא ניגע בכמה נקודות שחזקו אותנו, ימלאו אותנו, ירגשו אותנו. רבי מאיר בעל הנס, השם שלו היה גם רבי נוראי. ולמה קראו לו רבי מאיר שהיה מאיר עיניהם של חכמים בתורה. היה יודע, היה לו כוח בתורה שלו להתיר את השרץ, אבל תמיד תהיה עם השם אלוקיך. בא ללמד שמה שלא יהיה אנחנו צריכים ללכת עם תמימות בעבודת השם. אפילו שבתורה, חס ושלום, אדם יכול ללמוד ולהגיע למצב שהוא מתיר דברים לא טובים, אבל בא להראות את הכוח שבתורה. ולא סתם היה מאיר עיניהם של חכמים בסוגיות הכי קשות, בדברים הכי קשים, היה יודע להעיר עיניהם של חכמים, להאיר, למצוא את הקו זכות. וזה הסוד של רבי מאיר בעל הנס, למצוא את הקו זכות, למצוא את האהבה, למצוא את האור שבכל דבר. ולהתיר את השרץ יש בזה רמז שהיה לו כוח כמובן שהוא לא התיר אבל היה לו כוח בפסיקה שלו בדרך תורה שלו שגם אם חס ושלום יהודי נפל למקום שהוא נקרא בחינת שרץ רבי מאיר היה יודע איך אומרים להתיר והיה לו כוח להעלות אותו משמט ברצון שזה הכוח של הצדיק האמת ולא סתם הוא קבור בטבריה כי טבריה זה מלשון טבור היניקה של הולד ואנחנו ולד שנמצא במאי אמו שזה בחינת הגלות ומחכה כבר כבר להיוולד ולצאת לגאולה. לא סתם הוא נקבר בטבריה, שזה סוד הטבור שמש את היניקה. להאיר בנשמות ישראל את היניקה הקדושה של התורה שזה המים, יסוד המים זה טבריה. למה נקראת הכנרת? כנרת כי כולה כי המים שלה מתוקים ככל הכינור. להעלות את הנשמות שלנו בתורה שזה המים לכל הכינור למתיקות להכניס מתיקות וחיות ואהבה ותשוקה לכל עבודת השם שלנו זה התפקיד של הצדיק האמת תמיד להעיר בנו מתיקות וחיות שניקח את התורה שלנו לתורת חיים אבל כנגד זה ידוע שהעיר טבריה עיר עם כל כך הרבה הרבה קדושה אבל מצד שני גם כוחות הסתר אחה שם תמיד רוצים להציק ולהפריע ואנחנו רואים את זה בחוש כי כמו שיש יניקה של מי התורה ככה יש גם יניקה של המים הזדונים, דהיינו התאוות והיצרים והדברים הלא חיוביים. וכל הזמן זה נמצא במלחמה. מאיפה אנחנו יונקים, מה אנחנו מקבלים, לאיפה אנחנו רוצים להגיע, מה התכלית שבכל דבר, מה אנחנו משרטים בעולם ומה אנחנו רוצים להאיר בעולם. הכל זה שורש היניקה. ורבי מאיר מאיר עיניהם של חכמים בכזו אהבה. רבי מאיר היה תלמידו גם של אלישע אחר. אלישע אחר לצערנו קיצץ בנטיות, אבל רבי מאיר היה לו כוח תוכו אכל, קליפתו זרק. והגמרא מביאה במסכת חגיגה בדף יד עמוד ב, ארבעה נכנסו לפרדס, רבי עקיבא בן עזי בן זומה ואלישע אחר. כולם היו צדיקים, עלו בשלום, אבל מתוך השלושה רק אחד ירד בשלום, שזה היה רבי עקיבא. בין הזי ובין זומה אחד הציץ ומת אחד הציץ ונפגע אחד הציץ ומת ראה את כל ההיכלות למעלה ראה את כל הטוב את כל השמחה את כל החיות אמר אני לא רוצה לחזור לפה אבל זה לא התכלית כי אומר רבנו שהתפקיד של הצדיק הדור זה לרדת לזה העולם עם כל האור האלוקי מצד שני אחד הציץ ונפגע חזר לפה אבל כבר לא אותו דבר אלישע אחר עלה בשלום אבל שחזר קיצץ בנטיות מסביר המאהר למה? כי מדי פעם שהיה מסיים את הלימוד היו רואים ספרים של פילוסופיה, מה שנקרא, חיצונים שהיו יוצאים ממנו. הוא לא סתם עשה את זה. הוא היה צדיק גדול לפני כל המהלך הזה, אבל הוא רצה מה שנקרא לדעת בשורש איך לפוצץ את הקליפה של הכפירות, של האפיקורסות. אבל נפל איפה שנפל. וחז"ל מספרים שהשם ישמור ויציל הפך להיות גם רוצח מתואב. לימים לפני לפי פרקי אבות פרק ו' יש שמה דיבור של אלישע בן אבויה מה אדם מה מה אדם דומה שלומד תורה כמו נייר חלק שלומד בילדותו בגרסדינקוטא למה שהוא לומד תורה אחרי שעבר עליו ימים ושנים ולא הלך כל כך בדרך הישר ואז זה דומה לנייר מחוק זה ניכר אבל עדיין יש לזה רושם אבל עם כל זה חז"ל מספרים שהיה שבת קודש רבי מאיר נמצא בבית המדרש ואז שומע את אלישע בן אבויה מתהלך בחוץ רוכב על סוס שבת קודש הוא כבר מחלל שבת בפרסיה רבי מאיר אומר ברגע שהוא יפתר מן העולם אלישע בן אבויה עם כל התורה שיש בו זה ילך לאיבוד אני חייב להוציא ממנו את כל התורה שהוא למד להאיר את זה בעולם ויצא החוצה ואלישע אחר רוכב על סוס ורבי מאיר מלווה אותו חז"ל לא הסכימו איתו במהלך הזה בגלל זה איפה שכתוב אחרים אומרים במשנה זה הלכות ששמע רבי מאיר מאלישע האחר אבל מצד שני לא נפסקה הלכה כרבי מאיר למה מחמת שלא הצליחו לרדת לסוף דעתו היה כל כך עמוק בתורה והוא הולך עם אלישע אחר וזה שבת קודש ואלישע אחר בינתיים אומר לו דברי תורה ובדרך גם מספיק לספור את הצעדים של הסוס עד שהגיעו לגבול שבת של 2000 אמה תחום שבת ואז אלישע אחר אומר לרבי מאיר רבי מאיר את כאן תחום שבת, אני ממשיך, אני לא אכפת לי, אבל אתה שתשמור את תחום שבת. פתאום אומר לו רבי מאיר, חזור בך, תחזור בתשובה, יקבלו את התשובה שלך ותתחיל מהתחלה. אומר לו אלישע אחר, כבר שמעתי בת קול מאחורי הפרגוד שאומרת, כולם יש להם חלק לעולם הבא, כל הדור, חוץ מאלישע אחר. אני כבר אין לי סיכוי, אני מוייש לגמרי. שאלת השאלות, למה רבי מאיר אומר לו, חזור בך? אתה רואה כבר שהוא מחלל את כל התורה כולה? למה? למה פתאום אתה חושב שהוא יחזור בו בתשובה? מה ראה בו רבי מאיר? מצא בו קו זכות, אמר, תראה אכפת לו שאני לא יעבור על תחום שבת. תראה אכפת לו ממני. הוא רוצה לזכות אותי שאני לא אעבור על תחום שבת. זאת אומרת, יש בו עדיין איזה חלק טוב. הוא לוקח את הטוב הזה, הוא מגדיל אותו, הוא מעצים אותו ואומר לו, יש לך סיכוי. יש לך סיכוי, תחזור בתשובה. חזור בך. אבל מה הוא אומר לו? כבר שמעתי בת קול מאחורי הפרגוד שאומר, כולם יש להם חלק לעולם הבא. חוץ מאחר. אני כבר אין לי סיכוי. אומר רבי נתן, התחום שבת 2000 אמה זה התחום שלנו להישאר בקדושה. להישאר תמיד בקדושה שנקרא תחום שבת. להיזהר לא לצאת ממנו. אבל מה קורה עם חלילה וחס אדם כבר יוצא מהתחום שבת ונפל ונתרחק? פה יש איזה בת קול שהיא אמיתית ונכונה שהיא אומרת לבן אדם אתה כבר אין לך סיכוי. אבל חז"ל דורשים כל מה שאומר לך בעל הבית עשה חוץ מצה. מי זה בעל הבית? זה הקדוש ברוך הוא. כל מה שהוא אומר לך לעשות תעשה אבל חוץ מצא אם הוא אומר לך לצאת לעזוב אותו אין לך חלק בתורה בזה אתה לא מצווה להקשיב לו ואומרים חז"ל אם אלישע אחר היה לא שומע על הבת קול הזאתי היה אומר אף על פי כן אני מוכן לעבוד את הקדוש ברוך הוא גם בלי עולם הבא היה מתהפך עליו הכל לזכויות אבל הוא התייאש השם יעזור ויציל רבי נתן אומר כל אחד מאיתנו שומע את הבת קול הזאתי תשמע אין לך סיכוי תראה מה כתוב בספרים וגם עם הדברים האלה אמיתיים בא אדם ואומר אין יאוש בעולם כלל אני אבות הקדוש ברוך הוא גם בלי עולם הבא אני ממשיך אני לא מעניין אותי אני רוצה להמשיך לעבוד הקדוש ברוך הוא ולכן כל מה שאומר לך בעל הבית שזה הקדוש ברוך הוא עשה חוץ מצא צה זה צ זה בגימטריה 91 בגימטריה אמן וזה גם בגימטריה מלאך וקלם השאלה למה אתה מקשיב למלאך שאומר לך תמשיך ואל תתייאש או לקם שאומר לך יש יאוש תעזוב זהו מספיק אין לך כבר יותר סיכוי וככה נגמר הסיפור. אלמים אלישע אחר נפטר לבית עולמו. קוברים אותו ואז שומעים משמיים שלא יודעים מה לעשות עם אלישע אחר. כך הגמרא בחגיגה בהמשך מביאה. מצד אחד רוצים להכניס אותו לגן עדן אבל אומרים יש לו הרבה עבירות. אי אפשר. מצד שני רוצים להכניס אותו לגיהנום אומרים אבל יש לו הרבה מצוות. גם אי אפשר. עמד שמה רבי מאיר ושמע את הדיון הזה בעולמות העליונים ואמר שאני אפתר מן העולם אני אדאג להכניס את אלישע אחר לתוך גיהנום שישפטו אותו ויביא אותו לתיקון שלו שיוכל להיכנס לגן עדן נפטר רבי מאיר לימים והנה ראו אש עשן יוצא מהקבר של אלישע אחר והבינו שהתיקון שלו התחיל הוא נכנס לגיהנום להתחיל את התיקון שלו עמד שמה רבי יוחנן ואמר רבי מאיר חבר היה בינינו ונפל, מה לא נעזור לו? ואתה רק מצליח להכניס אותו לגיהנם לתיקון? שאני אפתר מן העולם? אמר רבי יוחנן, אני אכנס לגיהנם, יוצא אותו מגיהנם והכניס אותו לגן עדן. נפטר לימים רבי יוחנן ואז התגלה להם משמיים שרבי יוחנן נכנס לתוך גיהנום, מוציא משמה את אלישע בן אבויה ומכניס אותו לגן עדן. אמר עמד המספיד על רבי יוחנן ואמר לו אשריך רבי יוחנן שאפילו שרו של גיהנום לא יכל לעמוד בפניך רבי יוניהו בן ידע פירוש על השואל כאן כמה שאלות מה זה כל הדבר הזה מה זה רבי מאיר נכנס יוצא רבי יוחנן נכנס לגיהנום מוציא משמה את אלישע בן אבויה מכניס אותו לגן עדן מה זה כל הסיפור הזה לכאורה במושגים שלנו מה זה פרוטקציות אלא מסביר לנו בין היה ובין הוא ידע שזה הבן איש חי פירוש על הש"ס. אומר מה שעשה רבי יוחנן הוא נכנס לגיהנום ראה שמה את אלישע בן אבויה והתעבר בו ואז שרו של גיהנם את מי הוא ראה? הוא ראה את רבי יוחנן הוא אמר לו מה אתה עושה כאן אתה צריך להיות בגן עדן על הדרך שהוציאו את רבי יוחנן והכניסו אותו לגן עדן על הדרך הוא תיקן את הנשמה של אלישע האחר והביא אותו לתיקון שלו זה נקרא סוד עיבור הצדיקים בדרך שאדם רוצה ללך בא מוליכין אותו ואם הולך בדרך הקדושה מוליכין אומר המארכווא זה נשמות הצדיקים שמתעברות בו תראו מה זה איזה כוח אותו סיפור דומה היה לנו עם אבשלום בנו של דוד המלך שהוא מרד בו והצליח אפילו להפיל את הסנהדרין שימרדו בדוד המלך ויה שמה דברים איומים לא פשוטים בכלל והנה לימים אבשלום מת ודוד המלך ידע שהוא נמצא בשול תחתית בשבע מדורי גיהנום ודוד המלך כאשר מספיד את אבשלום אומר שמונה פעמים אבשלום בני בני אבשלום אבשלום בני בני אבשלום ובשמונה פעמים שבע פעמים הוא מוציא אותו משבע מדורי גיהנום ובפעם השמ שמינית הוא מכניס אותו לגן עדן. תראו איזה כוח יש לצדיק לפעול בשביל הנשמות הקדושות. ואמר רבי נחמן מברסלב, וגם לי יש את הכוח הזה להוציא אדם משבע מדורי גיהנום ולהכניס תולי גן עדן. ורבנו נחמן מברסלב הבטיח אמר מי שיבוא אליי לציון הקדוש ויאמר שם התיקון הכללי וישים פה אותה לצדקה ומה שאנחנו נוהגים שמה לעשות תשובה ובידוי ורבנו אמר תיזהרו רק מזדונות כי על סדונות אני לא יכול לקחת אחריות אבל על השגגות אני יכול לקחת אחריות ורבנו אמר מהפאות אמשוך אותו מגיהינם ישאול תחתית עכשיו מה זה מה 100 פאות בעולם הבא יש פאות אלא פאה זה החלק בשדה שמשאירים לעניים ורבי נחברסלב גילה דבר ענק שגם אם יהודי חס ושלום חס ושלום המצוות שלו הם בחינת פאה כמו אני אין לו הרבה רבי נחמי ברסלב אמר אני יכול להצים את זה ולמשוך אותו מהמצוות האלה שהם בחינת פאה לאני יכול למשוך אותו ולהוציא אותו מגיהנום ולהכניס אותו לגן עדן רק רבנו אמר שמחו על כוחי שמחו על כוחי ושרבי נחבר ברסלב בא ואמר אין יאוש בעולם כלל רבי נתן אומר הוא הבין שהוא רומז את זה על כל הדורות כולם על כל הדורות כולם שיהיה ניסיונות של יאוש אבל אין יאוש בעולם כלל וזה הסוד של רבי מאיר בעל הנס ולכן ההילולה שלו יוצאת בפסח שני בפסח שני זה היה הזדמנות לעשות את חג הפסח לאלה שהיו טמאים ולא יכלו לעשות ודווקא ביום הזה נפטר רבי מאיר בעל הנס רבי מאיר בעל הנס שהתפקיד שלו זה לגלות את הנס שבתוכנו ועשית לעובדך נס להתנוסס שמשמיים ירמו אותך ויצליחו אותך ויגדלו אותך. העיקר תדע שיש את השם והשם איתך והשם איתך ואצלך ואוהב אותך ותמשיך איתו בכל הכוח כי התורה זה החיים שלנו והדרך שלנו להצליח בדברים בחיים. רבי הבעל שם טוב הקדוש תמיד היה אומר, התורה יש לה כוח למשוך את כל ההשפעות, אחים יקרים, אבל צריך את הצדיק שיודע להעלות אותנו משמד לרצון. ורבי מאיר בעל הנס שהיה לו כוח גם ב-24 תירוצים להתיר את השרץ ואחרי זה 24 תירוצים להגיד לך למה השרץ לא מותר, למה הוא עושה את כל הפלפולים האלה, להגיד לך, "תדע לך, אפשר להתפלפל בתורה, למצוא בזה דברים רעים וכביכול להצדיק אותם, חס ושלום. אבל תמים תהיה עם השם אלוקיך. התהלך עמו בתמימות ואל תחקור אחרי העתידות. מה זה התהלך עמו בתמימות? יש לנו צדיקים. צדיקים שנתנו לנו עצות. איך לעבור את הדור הזה, אחים יקרים? איך להתמודד עם הדור הזה? איך למצוא כלים ותיקונים טובים להצליח בדור הזה, להתגבר ולהיות לוחמים חזקים וכל אחד מאיתנו לוחם. ובא רבי נחבר ברסלב. ואומר תדע לך בחיים בכל מה שאתה עובר בין בעליות בין בירידות ואם חס ושלום אתה נמצא בכישלנות אומר רבנו יש עניין שאני אתהפך הכל לטובה תדע לך כל המעברים שאתה עובר כל הלא כסדר ואנחנו כל כך עכשיו נמצאים בתוך כל הבלאגן הזה אבל יש עניין משמיים מגלה רבי נחמן שיתהפך הכל לטובה שכל הבלאגן הזה הכל יתהפך לטובה רק מה הוא דורש מאיתנו להאמין בשם להאמין בדרך הצדיקים שמלמדים אותנו איך לעבוד את הקדוש ברוך הוא, איך להתקרב אליו, איך לעבוד אותו ולא להתייאש ולהמשיך בכל הכוח ולהתמיד בתורה ובמצוות כי זה החיים שלנו, זה הכוח שלנו זה היה רבי מאיר בעל הנס שהיודע להאיר בנשמות ישראל זה הדרך הנפלאה שרבי נחמן מברסלב מאיר בעולם ורבי מאיר מלשון אור אבל איפה צריך להעיר את האור בחושך בדור הזה שזה עקות דמשיכה שמה צריך לגלות אור, שמה צריך לגלות תקווה, שמה צריך ללכת עם נקודות טובות, אחים יקרים, שמה צריך ללכת עם עוצמה ולדעת שהשם איתך ואצלך, אף על פי שאתה אולי לא רואה את זה ולא מרגיש את זה, כי זה הניסיון של הדור, זה בסדר. אתה לא יכול לדעת מאיפה הקדוש ברוך הוא ישפיע עליך ברכה והצלחה. אל תדאג, אל תדאג. אתה רק תמשיך בפשיטות ובתמימות. נכון? זה לא תמיד קל, אבל אנחנו לוחמים בשטח, אחים יקרים, אנחנו לוחמים בשטח. ולכן רבי מאיר בעל הנס, לא סתם הוא נקרא בעל הנס, כי הוא הציל את אחות של אשתו שהלילו עלילות ושמו אותה בבית הכלא והוא הלך ודאג שיוציאו אותה, שיחד את השומר, אמר אלדמאיר ענני אלא דמיר עננו לימד את זה את השומר שיגיד את זה שאם עכשיו יתפסו אותו וירצו לטלוט אותו וככה השומר ניצל ואגב זה הסגולה הבדוקה שאם אדם נאבד לו משהו צריך איזה ישועה יגיד אלעד אמאיר ענני אלעד הם מאיר ענני זכות רבי מאיר בעל הנס שתעמוד ונזכה לישועות לכן יש עניין להדליק גם נר לכבוד רבי מאיר בעל הנס בעזרת השם בהילולה שמתקרב טובה עכשיו יש עוד רמז אלה הה דמאיר ענני האלוקים שמאיר דמאיר מלשון מאיר ענני השם יתברך תמיד רוצה להאיר ושאדם מאמין שהקדוש ברוך הוא רוצה להאיר לו את החיים הוא זוכה לתשובה משמיים הוא זוכה לשפע משמיים אלה הדמאיר השם יתברך שמאיר את העולם כל רגע ובטובו מחדש בכל יום תמיד מעשה וראשית אדם צריך להאמין כל רגע בהתחדשות העולם אומר רבי נתן שבכל רגע ורגע הקדוש ברוך הוא מחייה את הבריאה בבחינת מעשה וראשית כאילו עכשיו הוא ברא את העולם וזה לא כאילו זה באמת וכל רגע ורגע אומר רבי נתן שאדם צריך להאמין שהכל זה התחדשות נפלא ומה שהיה היה עיקר להתחיל מהתחלה העבר עין, העתיד מן ען ולחיות את ההובה ולהתחיל מחדש כי אם כל רגע ורגע השם יתברך מחייה את הבריאה אז גם אני בריאה חדשה גם אני נולדתי מחדש אחד הדברים שהסברתי בשיעורים הקודמים שיש תפיסה בדעת אם כל רגע ורגע אני מתבגר התקרבתי לזקנה אז זה מתסכל מייאש אבל אם כל רגע ורגע נולדתי אז אני כמו תינוק בתפי תפיסה. אני מקבל את התפיסה של התינוק. ומה התפיסה של התינוק? חז"ל אומרים פרקי אבות שלעולם אדם ילמד אמונה מתינוק. תינוק זה אותיות ניתוק. תינוק זה אותיות תיקון. תיקון בלשון הקבלה זה נקרא כלי. אתה רוצה להיות כלי שמקבל שפע משמיים, תהיה מנותק לבורא עולם. תברח אליו. תדבר איתו בכל מדרגה שאתה נמצא. בכל מדרגה שאת נמצאת. ככה תקבל. ברוך השם. את הכלים הטובים. אבל מה המאפיין של התינוק? תינוק אין לו עבר ואין לו עתיד. הוא לא נזכר בעבר שלו. מה שהיה היה, אני רוצה את הטוב, אני רוצה לשחק, אני רוצה לכבוש את העולם. הוא תמיד המוח שלו עובד עם עיניים קדימה. ומצד שני גם אין לו עתיד. אז אין לו גאווה. הוא לא חושב שהוא לא דואג. הוא חי את המציאות שאבא תמיד ידאג לי. אבא ואמא ידאגו לי איפה לישון, איפה לאכול. יש מישהו שדואג לי אז הוא כל הזמן חי את המציאות עד כדי כך שהוא לא רוצה לישון. חז"ל מלמדים לעולם ילמד אדם אמונה מתינוק. יש לך אבא שמגן עליך, שומר עליך, דואג לך? אז העבר עין והעתיד מן עין. תעבוד עם העובהב ותתפוס עכשיו את הזמן ותעשה דברים בלי לחשוב יותר מדי. איך? כיצד. עכשיו יש לך מצווה, תעשה, יש לך תהילים, תעשה. עכשיו מה שאתה יכול ללמוד, תלמד. תפוס את הרגע כמו תינוק. ולכן תינוק אותיות תיקון. תיקון זה כלי. על ידי שאנחנו בוטחים בקדוש ברוך הוא ומעלים את הביטחון לשורש העליון שהוא נקרא השם יתברך. על ידי זה אנחנו הופכים להיות תיקון דהיינו כלי לקבל שפע, ברכה והצלחה ולשחרר את המוח מכל המעברים המשתנים שעוברים עלינו. כי הרבה פעמים נכון הם מטישים, הם לא נעימים, אבל עיניים קדימה. מרק אשכם ישראל אשיכם אשריכם אשריכם ישראל אשרכם אשר אשריכם ישראל לפני מי את הרוסם לפני מי עד הרומים את הארסם האבירים שבשמיים האבירים שבשמיים האבירים שבשמיים שבשמיים עכשיו אנחנו נלמד מסוד ההתחדשות איך פותח לנו את המוחין המוח שלנו יש לו שתי תופעות או שהוא עובד אחורה ממה שהיה או שהוא עובד קדימה שהוא עובד אחורה ממה שהיה זה טוב כדי להיזהר לאבא זה טוב זה נכון אבל ברגע שהמוח רק תפוס בקו האחורי תראה מה היה תראה איך קלקל תראה מה זה יכלתי לעשות יותר טוב וכולי וכולי זה מטיש מאיתנו את הכוחות לעשות דברים קדימה. הגוף מאבד אנרגיה. הנשמה מאבדת אנרגיה. שרבנו נחמם מברסלב גילה את הסוד של התחלות חדשות, עצם זה שאדם מוציא את זה בדיבור ואומר, "הרני מתחיל לעבוד אותך מחדש ברגעים אלו". ממש. הוא מוציא את זה בדיבור. רבותיי, זה פועל. זה פועל במחשבה. זה פועל בדיבור, זה פועל במעשה. זה מאוד מרפה. פשוט רגע תשב או איפה שאתה נמצא ריבונו של עולם אני מתחיל לעבוד אותך מחדש אני מתחיל לעבוד אותך מחדש להוציא את זה בדיבור זה יוצר הרפיה למוח איזה הרפיה משחרר תפיסה מעבר מתחבר למציאות שלה עכשיו של ההתחדשות ומקבל אנרגיה לקדימה לעתיד לעשות דברים ולהתקדם ולהיות במרץ טוב הדיבור שלנו המחשבה שלנו המציאות שאנחנו באותו רגע מתחברים על ידי הדיבור היא המציאות הקובעת. לכן רבי נחמי ברסלב בחיי מורן בספר בפרק של מעלת ההתבודדות שמה רבי נחיברסלב מלמד שאדם נכנס להתבודדות טוב שיגיד לקדוש ברוך הוא אני מתחיל מרגע זה לעבודך מחדש. לצערנו יש לנו יצר הרע מאוד ארמומי, מאוד מתוחכם, שהוא בא ואומר, "מה זה השטויות האלה? אני אגיד בפה מלא שאני מתחיל מחדש את החיים שלי וזה מה שיפעל אצלי." רבי נחמ ברסלב אומר שכן. השכלים שלנו אומרים שלא. כן. אבל כיצד איך זה פה? איך זה עובד? צריך איזה טכניקה, צריך איזה קוד מסוים, צריך איזה לא יודע לכוון איזה משהו, לא צריך כלום, צריך פה ואמונה. והפה זה האמונה. האמנתי כי אדבר. ריבונו של עולם אני מתחיל מחדש. ריבונו של עולם, עכשיו אני מתחיל מחדש את החיים שלי. עכשיו אני מתחיל מחדש. עכשיו אומר רבי נחמן שמה הזכות בזה? מה המתנה בזה? שאם חס ושלום היה לו טוב אז בזה שהתחלתי מחדש, עכשיו יתחיל להיות יותר טוב. ואם היה טוב ועל הטוב הזה אני עוד פעם מתחיל מחדש, אז יהיה עוד יותר טוב. נמצא שתמיד הרווחת. ואני אומר לכם העצה הזאתי שאמרתי אותה לאנשים בשם רבנו זה עשה פלאים פשוט לתרגל ולהתרגל אני מתחיל עוד פעם מחדש ואם זה לא מספיק אומר רבי נחי ברסלב גם כמה פעמים ואלפים ורבבות ביום להתחיל מחדש ללכת עם הדבור הזה כמה פעמים ביום התחלת עכשיו אני מתחיל מחדש ריבונו ע שם אני מתחיל מחדש אחרי שעה עוד הפעם תגיד את זה אני מתחיל מחדש תגיד את זה פעמיים שלוש אני מתחיל מחדש וככה תעשה לך תחנות ביום ואתה תרגיש איך אנרגיה טובה שוטפת אותך לאט לאט מעדנת אותך מרגיעה אותך ונותנת לך את האנרגיה לרוץ קדימה להתקדם קדימה ולא לתפוס את המחשבה שתמיד מושכת אותנו אחורה ורוצה לתפוס אותנו ביאוש זה נותן אנרגיה טובה להפעיל את כוח התינוק שבתוכנו זה עוצמה מה גם להגיד את זה לחבר גם מחזק בזה חברה שתחזק את חברה בעצה הנפלאה הזאתי עכשיו אומר רבי נתן שהשם יתברך מניק את העולם בבחינת המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה וראשית ואם אדם לא מאמין בזה שהשם יתברך מחדש כל רגע את הבריאה והוא לא עושה פעולה של התחדשות אז זה נקרא כפירה כי מציאות השם בעולם שהוא מחדש כל רגע את הבריאה אפילו שזה לא ניכר אבל כל רגע הוא מחדש את הבר בריאה. ואם אדם לא מאמין בזה אז נמצא שהוא חולק על מציאות הבורך שהוא מנהיג את העולם וזה נקרא כפירה. ומה זה דורש מאיתנו? אמונה פשוטה, אמונה תמימה. הריני מתחיל מחדש. היום נולדתי מחדש. עכשיו נולדתי מחדש. עכשיו באתי לחיים, עכשיו באתי לעולם. וזה לא שקר. כי זה באמת המציאות שר כל רגע אנחנו נולדים מחדש. רק לקחנו את הלידה, את המושג של לידה, לקחנו אותה למושגופני. גשמי, שכלי, תינוק נולד, זקן נפטר. ולצערנו התפיסה הזאתי היא לא נכונה. במערכת הגשמית, נכון, תינוק, נולד זקן נפטר. במערכת הרוחנית, כל רגע ורגע הקדוש ברוך הוא מחייד את הבריאה. אז כל רגע אני נולד מחדש במערכת הרוחנית. בגלל שלקחנו את התפיסה של עדה וזקנה לגוף, קשה לנו לקבל את זה באמונה שכל רגע הקדוש ברוך הוא מחייה את הבריאה. ולכן מה שקורה, אנחנו מאוד מאוד מתבלבלים בדבר הזה ולא מוכנים לקבל את זה ולעבוד עם זה. כי מה זאת אומרת? זה לא עובד בזה לא זה לא עובד בגוף. נולדתי, התבגרתי, הסדקנתי, נפטרנו אחרי 120 שנה. אז אם זה לא עובד בגוף, אדם עושה משל ונמשל לנשמה, לא בנשמה זה עולם אחר, בנשמה זה בדיבור, כל רגע תרצה או לא תרצה, הקדוש ברוך הוא מחי את הבריאה. אתה רוצה להתחבר להתחדשות הזאתי, אתה צריך להוציא אותה בדיבור. הרי אני מתחיל לעבוד אותך מחדש. ברגע זה אני מתחיל לעבוד אותך מחדש. הדיבור הזה מושך אל האמונה. שאנחנו מושכים את האמונה, את הדיבור הזה לאמונה, רבי נחברסלב אומר, אנחנו מושכים אחרי זה אמונה לשכל. וזה עבודה מאוד מעניינת שאומר רבנו, אנחנו צריכים למשוך אמונה לשכל. בשביל למשוך אמונה לשחנו צריכים לזרוק את השכלים שיש לנו, את התפיסה שאנחנו מבינים ולהתחבר לאמונה שלהנון עוד מלבדו המחדש בטובו בכל יום תמיד לצורך העניין הרי אני מתחיל לעבוד לך מחדש ואז אנחנו מושכים מהאמונה הזאתי של ההתחדשות אל השכל והשכל שלנו מתחדש השכל שלנו מתחדש המציאות שלנו מתחדשת האנרגיה שלנו מתחדשת המחשבה שלנו מתחדשת. הכל נפתח כדף חלק ונקי ונקי ונקי וזה אומנות נפלאה. לכן כמה רבנו הדגיש את הנושא הזה שנקרא התחדשות וכמה קשה בזה. А בשו מקסו לשם לשם עכשיו שימו לב לימים שאנחנו נכנסים יש לנו את ההילולה של רבי מאיר שזה בטבריה יסוד המים התחדשות ושמחה ביסוד המים שזה התורה והמצוות להיות כמעיין המתגבר זה יסוד המים או תורה עוד תפילה עוד ספר עוד התקדמות ברוך השם שם בקצב טוב ומחייה. עכשיו מים שזורמים הם נקיים, צלולים. ככה אנחנו צריכים גם שאנחנו לומדים תורה והולכים עם סוד ההתחדשות, שהכל יהיה בזרימה טובה ואז זה מטהר ומנקה. דבר שני, יש לנו את ההילולה של רבי שמעון בר יוחאי, שזה כבר במרון, יסוד הרוח. רוח טובה, שמחה, הערה, התחדשות ממלא לנו את המערכת הרוחנית בצורה טובה. עכשיו יש לנו שתי יסודות שאנחנו צריכים לעבוד עליהם כדי למלא למלא את זה, למלא את החיות שלנו. יש לנו יסוד העפר, יש לנו יסוד האש. אנחנו התפקיד שלנו זה להתעין בצורה נכונה וטובה, להתאים בצורה נכונה וטובה את יסוד ה יסוד הרוח שלנו. יסוד הרוח שלו, שזה כנגד רבי שמעון בר יוחאי, ויסוד המים, שזה כנגד רבי מאיר בעל הנס. על ידי הדיבור שזה יסוד האש שאדם מדבר בתורה ככה הוא מתאין את יסוד המים וגם את יסוד האש הוא מדבר בתורה ויסוד האש הופך להיות ממור אש למעורי אור וככה יש חיות ותנועה שזה יסוד הדיבור ואנחנו צריכים גם להפעיד את יסוד הדומם דהיינו העפר שזה הקביעות ללכת עם כביעות בזה דיבור בקביעות דיבור בתורה ובמצוות מפיל לנו את יסוד המים רבי מאיר בעל הנס זה מאיר לנו את החיים כמעיין המתגבר דיבור טוב להתעלות, לברך בכוונה, לקשר את המחשבה לדיבור, מפעיל אצלנו את יסוד הרוח שזה רבי שמעון בר יוחאי, שהם מתמזגים ביחד נאסם תקה נפלאה, ברוך השם נאסם תקה. אדם זוכה לזרימה טובה בחיים, זוכה להתעלות טובה, זוכה ליסוד הרוח, מתעלה ברוחניות, נכנס בו רוג, השלווה, ישוב הדעת. וזה התורה נותנת לנו והמצוות והמעשים טובים. וככה גם אדם מתחבר להתחדשות, שזה השמחה אצל רבי מאר ואצל רבי שמעון בר יוחאי. התחדשות. העולם מאוד סוגד בחלק הלא טוב שלו למושג שנקרא התחדשות. כל המדיה עובדת על התחדשות. כל המהות היום של העולם של כוחות הסתר אחה זה התחדשות. התחדשות בלשון הרע, התחדשות ברכילות, התחדשות בזימה וניב. והכל מהר עם מלא מידע. אבל לא על מן ישראל. יש עכשיו המון ספרים, המון שיעורים, ברוך השם קצרים, ארוכים, שבכל רגע ורגע הנשמה שלך צמעה לתנועה וחיות. רק שאדם מקבל תנועה וחיות בדברים השליליים, הוא מאבד כוח. הוא בהתחלה מתמלא בשיא של אנרגיה והתלהבות וחיות כביכול, ואז פתאום הוא מרגיש כל האוויר יצא ממנו. אבל מה קורה שיש לו התחדשות ותנועה בתורה ובמצוות? אולי בהתחלה הוא לא מרגיש כל כך את האנרגיה, אבל פתאום פק זה עולה. זה מרגש, זה מחמם, זה מתעלה והאדם מרגיש חיות. וזה גם הדרך לקבל תורה שאנחנו מתקרבים לחג השבועות. כי אומר המהרן הבעל שם טוב על פרקי אבות, הרי ידוע שהקדוש ברוך הוא נתן לנו את התורה, אנחנו אמרנו לו נעשה ונשמע. זה תשובה מאהבה. קיבלנו את התורה מאהבה. שהוא לקח את הר סיני וקפע לנו כגיגית ואמר, אם אתם מקבלים את התורה מוטב ואם לו שם תהיה קבורתכם. למה שם ולא פה? שבכל דור ודור שלא תקבלו את התורה ולא תחלו התורה אז יהיה לכם רק צרות ובעיות. זה תשובה. קיבלנו את התורה מראה. קיבלנו את התורה גם מראה וגם מאהבה. הבעל שם טוב אומר, יש מציאות שאדם לומד תורה שהוא בחינת נעשה ונשמע. יש לו אהבה בלימוד, יש לו חיות בלימוד. אז יותר קל לפתוח לו ספר או להתבודד או ללמוד וכולי. מאיר עליו. אבל מה קורה שלא מאיר עליו עבודת השם? עבודת השם שלו עכשיו צריכה להיות בחינת לקפוט הר כגיגית הוא צריך לקפוט את עצמו להתבודדות לקפוט את עצמו לתורה ולמצוות לקפוץ את עצמו לעצה של הצדיקים ואז הוא יזכה להיות אדם מואר אדם שמח יש בו לימוד מאוד גדול לחיים אחים יקרים התורה נותנת לנו לב וחיות נכון אבל מה שאנחנו צריכים גם לדעת שאנחנו גם מחוייבים לקפוץ את עצמנו אין מה לעשות להשקיע ולטרוח ולקפוץ את עצמנו ולא לוותר גם לעצמנו. כי אם אדם יודע שהתורה זה החיים שלו, אז הוא ילחם עליה. אם הוא יודע שהמצוות זה החיים שלו, הוא ילחם. איך הוא איך הוא ילחם? על ידי הדיבור. על ידי הדיבור לבקש מהשם, ריבונו של עולם, אני רוצה להתקרב אליך. אני מתחיל לבוא אותך מחדש. תזכה אותי ללמוד באיכות, זכה אותי ללמוד בכמות. תזכה אותי להתקרב אליך יתברך. רבי נחמי ברסלב לימד שאנחנו צריכים לבטות את הכיסופין שלנו, את האור שנמצא בתוכנו בדיבור להשם יתברך. העולם סוגד בלדבר, כולם רוצים לדבר. כולם רוצים שישמעו אותם. השאלה היא מה? החיים והמוות ביד הלשון. מה אנחנו עושים עם הדיבור שלנו? ובדיבור יש לנו את כל החיים שלנו. כל מציאות החיים שלנו זה הפה. הוא יכול להרים, הוא יכול לרסק אחרים ואת עצמנו. מה אני בוחר לדבר? מאיזה נקודה אני רוצה לדבר? מה אני רוצה להשפיע בדיבור? איזה אור אני רוצה להעיר בעולם על ידי הדיבור? איזה אור זה ישיר? איזה תכלית זה ישיר? שימו לב, למעלה מ-2000 שנה והאור של רבי מאיר, בעל הנס, זורח בעולם, 24 שעות הציון תמיד נמצא עם אנשים. תראו מה קורה אצל רבי שמעון בר יוחאי למעלה מ-2000 שנה 24 שעות המקום מלא באנשים איזה ישארות הדעת הם זכו להשיר בעולם תראו את הציון של הבבא סאלי תראו את כל כבר הצדיקים והמך כולם צדיקים כל יהודי יכול להשאיר כאן ישרות נפלאה בעולם שההישערות הזאתי תלווה אותו בין בעולם הזה בין בעולם הבא הדעת זה מה שאומר רבי נתן שאדם צריך לשאול את עצמו איזה דעת אני משאיר בעולם, מה ישאר ממני שיזכרו כמה כסף היה לי או כמה בתים או כמה מכוניות או שיזכרו איזה דעת השארתי בעולם איזה אור גיליתי בעולם ודעת השם יתברך שאדם זוכה לדבר בתורה ובמצוות לעזור ליהודי לעשות טוב ליהודי חיוך שחייכת בשביל יהודי לא ישכח לעולם זה דעת שהשארת בעולם דיבור טוב מעשים טובים גמילות חסדים אהבת השם אהבת התורה ואהבת ישראל ימי שנותינו בהם 70 שנה ואם בגבורות 80 שנה וימנו כצל עובר כל כך מהר אבל אפשר להשאיר פה ישערות נפלאה של חסדים של אהבה של נתינה כל דיבור טוב משפיע העולמות זה הסוד של רבי מאיר בעל הנס שהיה מאיר עיניהם של חכמים וחכמים זה לאו דווקא כנגד התורה שבכתב זה כן כנגד התורה שבעל פה והתורה שבעל פה נקראת מלכות מלכות פה שהיה מאיר עיניהם של חכמים שהיה יודע להאיר את מלכות הדיבור זה היה רבי מאיר בעל הנס יודע להאיר עיניהם של חכמים את סוד המלכות להאיר את מלכות השם בעולם להאיר את מציאות השם בעולם זה מה שהבעל שם טוב הקדוש היה עושה הבעל שם טוב תמיד היה אומר הוא היה מביא את הגמרא במסכת סותטה ששמה הגמרא מביאה בדף ה שמה אני חושב עמוד א' שאדם שיש לו גאווה חס ושלום חילה וחס יש לו גאווה אז השם יתברך אומר אין אני והוא יכולים לדור באותו מקום אנחנו לא יכולים לדור באותו מקום השם ישמור ויציל הקדוש ברוך הוא עוזב אותו אבל חס ושלום אדם שנפל לעבירה חלילה וחס בטומאתם הוא שוכן שוכן הקדוש ברוך הוא אומר אני שוכן איתך בתוך הטומאה ואתה יכול לשוב חזרה אליי אז הבעל שם טוב היה אומר שאדם הוא בעל גאווה השם לא איתו אבל אם חשולם נפל לעבירות עדיין הוא יכול לשוב בתשובה ולכן הבעל שם טוב הרבה פעמים היה מקבל דווקא את הבעלי בתים הפשוטים והתמימים שאפילו הם לא היו כאלה חזקים בתורה ובמצוות אבל היה להם לב נשבר ואפילו שנפלו לאפרה שנפלו אבל היה להם לב נשבר והבעל שם טוב היה מקרב אותם כי היה אומר הקדוש ברוך הוא נמצא איתם גם אם חס ושלום הם לא כאלה שרפים בעבודת הקודש אבל הרבה פעמים היו באים אליו תלמידי חכמים והוא היה רואה שהם בעלי גאווה והוא היה מרחיק אותם אומר יש להם גאווה השם יתברך בכלל לא איתם ולכן הוא היה אומר יזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה מה הבעל שם טוב העיר שזה הסוד של רבי מאיר בעל הנס יזהרו בבני עניים שמהאמצע צי תורה אז אז פשט ילד שהוא בא מבית של עוני העיניים שלו תמיד נשואות לקדוש ברוך הוא לאכילה לשתייה לביגוד אז הלב שלו תמיד נשבר אז תדע לך ממנו יצא אור של משיח ממנו יצא תורה ועוד דורשים חז"ל אין אני אלא מדעת יזהרו בבני עניים שכאלה שאין להם דעת מסכנים היצר הרע מפיל אותם שמהם תצא תורה כי יש להם לב נשבר והשם יתברך שוכן איתם ומרים מרים אותם חזרה. לפעמים אדם יש לו גאווה ואין לו עניות מדעת. אין לו ענווה, אין לו שפלות. מה זה שפלות? מה זה ענווה? לדעת את האנוד מלבדו. איך זוכרים לשפלות הזאתי, הטובה הזאתי שלקבל את האור האלוקי? כמו משה רבנו. ויש משה עניו מכל אדם. והקדוש ברוך הוא מעיד ואומר פה אל פה דבר בו במראה ולא בחידות. אז הבעל שם טוב אומר שאדם מסתכל על מעיין אז הוא רואה את את הדמות שלו במים, את הבואה שלו במים. ככל שהוא מתרחק, כביכול הדמות שלו, התמונה שלו שנמצאת במים, מתרחבת יותר. זה סוד הגאווה. ככל שהוא יותר מצמצם את עצמו, הפנים מתקרבות אחד לשני ואז הוא ממש רואה בצורה מדויקת את הפנים שלו בבואה של המים. הקדוש ברוך הוא אמר על משה רבנו שה האיש משה עניב מכל אדם שהוא היה כזה בקטנות ובכזאת שפלות שלנו עוד מלבדו אין לי כוח מצד עצמי שהקדוש ברוך הוא תגלה אליו במראה ולא בחידות בצורה מדויקת זה כוח עצום איך זוכים לדבר הזה בדור האחרון הקדוש ברוך הוא מביא אותנו למקום הזה אין לנו על מי להישען ועל מי יש לנו להישען אבינו שבשמיים ההישענות שאנחנו נשענים על אבינו שבשמיים היא זאתי שמביאה אותנו למקום שלנון עוד מלבדו של הענווה ושפלות וזה הגאולה הכללית וזה הגאולה הפרטית אחים יקרים לכן תדע לך שלא משנה באיזה מדרגה אתה וגם אם נפלת או נכשלת שאתה פונה לקדוש ברוך הוא אתה מגלה ענווה ושפלות והשם יתברך איתך ואצלך בטומתם הוא שוכן אבל אם חס ושלום אדם מגלה גאווה ולא פונה לקדוש ברוך הוא הקדוש ברוך הוא אומר גם אם יש לך הרבה הרבה מצוות אני לא אהיה איתך. לכן רבי נחברסלב בא וגילה את האור הנפלא הזה שנקרא התבודדות והציל לנו את הדור שאתה יכול לדבר עם השם יתברך בשפה שלך, מהנקודה שלך, מהמעברים שלך. ואז אתה מרגיש את האר איתך. אתה מרגיש איך השם הולך איתך יד ביד, אתה מרגיש איך השם יתברך תומך בך כגמול עלה אמו. ולכן רבי נתן הרגיש את האור הנפלא שרבנו גלה לו את הסוד של ההתבודדות, את הדרך שהלכו באבותינו הקדושים, שזכו למעלות גדולות ולשפע גדול בזכות הדרך של ההתבודדות. אני משאיר את התפיסה שלי בצד ואני מדבר עם השם יתברך על כל נושא שבעולם. שגם אם חס ושלום נפלתי אבל בתומתם הוא שוכן אני מגלה ענווה שאני פונה רק אליך השם אז בוודאי שאתה איתי אבל חס ושלום אדם שיש לו גאווה ולא מדבר עם השם הקדוש ברוך הוא לא איתו הוא לא יכיר את הדרך הנפלאה הזאתי של ההתבודדות של השיחה הפשוטה והטהורה לדבר עם השם יתברך וכמובן שהיצר הרע יגיד לו אתה נורמלי לחלוטין שאתה לא עושה התבודדות. עזוב משוגעים האלה מדברים לעצמם ויביא לך כל מיני סברות של הבל וריק וראות רוח. אבל בא רבי נחבר ברסלב ואומר לך, תקשיב, הדור בבלאגן, אני בא להציל לך את החיים. אני בא לגלות לך שיותר אין כוחי ועוצם ידי. בכל דבר בחיים אין כוחי ועוצם ידי. יש אמונה פשוטה ותמימה של הכנאה לתורה ולתפילה, לתפילה ולתורה ולדרך של הצדיקים. ותלך עם זה ותראה איך הכל התהפך לטובה ואיזה ישועות את תגלו לך בחיים. וסוף סוף תצא לצאת מכל מימד הזמן שמקבע אותנו. שמה יהיה. פעם אחת לטובתנו בעולם, פעם אחת לרעתנו. תדעו לכם אחים יקרים אמרתי את זה היום בשיעורים בשבת אם אנחנו כל עם ישראל בארץ ובעולם נעמוד יד חזקה ונגיד אין עם לבדה דשכון ובגויים לא התחשב אנחנו לבד רק עם השם הוא נלחם לנו את המלחמות משיח יבוא במרה הוא ינצח לנו את המלחמות כי המלחמה האחרונה לפני ביאת משיח ורבנו גילה משיח יכבוש את כל העולם כולו בלי ירייה אחת, אלא רק בהבל פיו. אי אפשר כבר לכבוש ניצחונות בכוחי ועוצם ידי. נגמר. אפשר לנצח מלחמות בכוח הדיבור משיח שנקרא אותיות מסיח. אפשר לנצח מלחמות, אפשר להתגבר על דברים, אפשר להשיג דברים טובים ונפלאים. אפשר לשנות חיים עם קרבת אלוקים לטוב. אם לדבר עם השם בשפה שלך זה משנה חיים. אם לתרגל ולהתרגל לדבר עם השם בשפה שלך, אם להאמין בתורה ובמצוות וללכת עם השם יתברך יד ביד, הכל מתהפך לטובה, החיים משתנים לטובה. שאני לא מנהיג, השם יתברך הוא המנהיג. אחים יקרים, לתפוס את התפיסה שאני מנהיג זה גיהנום בדור הזה. כי מה שלא תנסה, רק תחטוף. אבל ללכת עם האמונה שהשם יתברך מנהיג את העולם ולפנות אליו רואים ניסים ונפלאות וראיתי אנשים לא אחד ולא שתיים שהלכו עם העצה הזאת של ההתבועדות על כל נושא שבעולם וראו ניסים גלויים והשתנה להם החיים לטובה בתוך כל הבלאגן יש אור נפלא ומקסים של אהבת השם שמתגלה אליך שהשם יתברך רוצה את הדיבור שלך רוצה את התפילה שלך, רוצה את ההתבודדות שלך. בגלל זה עובר עליך כל מה שעובר עליך. זה קריאה מהשם יתברך. בוא אליי. בדקה של התבודדות, שתדבר איתי על מה שעובר עליך, אתה כבר תרגיש טרפיה. אתה כבר תרגיש אור נפלא. אם אתה הולך לבד, אתה בן של מלך. וראוי לך גם לחיות ולהתנהג כמו בן של מלך, להיכנס אל ההיכלות שלו על ידי הדיבור ולטעום מנוף סופים מהתורה הקדושה שלו, מהדבש המתוק של חיי תורה ומצוות, עם כל המעברים הקשים שעוברים. אני מכיר הרבה אנשים שהם חרדים לדבר השם, תלמידי חכמים, אבל הם עוד לא הכירו את רבנו, הם מכירים אותו רק בסטיקרים. והם עדיין לא חיים את האמונה הפשוטה של לדבר עם השם יתברך בשפה שלך ולצערי אני רואה את זה גלות וכואב לי ואני מתפלל עליהם ולפעמים אתה יכול לראות יהודי פשוט ותמים אולי לא כל כך בעל ספר אבל שיש לו התבודדות פשוטה ותמימה על כל דבר בחיים ואתה רואה איזה אור יש לו ואיזה שמחה יש לו ואיך הפשיטות שלו מנצחת ונותנת לו שמחה נחת ורוגע. קראנו היום בפרקי אבות את המעלה הכל כך גדולה. לב טוב. לב טוב זה כנגד הכל. עין טובה, הכל. מה זה לב טוב? על הטעם הקדוש כתוב היה לו לב טוב. מה הייחודיות שהיה לו שהיה שמח בחלקו? איך יוצרים לב טוב? כל אחד מאיתנו יש לו לב טוב. איך מטעינים אותו? איך מגדילים אותו? השמחה בחלקי זה מה שהשם יתברך רוצה בדור הזה את הטעם הקדוש להיות שמחים בחלקנו ומתוך המקום הזה לדבר איתו ולפנות אליו ולכן הוא היה עוסק במנהל של שלוש קצוות שמרמז על סוג הגאולה עקבות דמשיכה סוד התפילה שחרית מנחה וערבית ועם כל זה שהיה לוקח את המרצע ודוחף אותו עם האור הגס היה לו קשה לדבר קשה לנו לדבר קשה לנו לפתוח ח את הפה דקה של התבועדות נראית לנו כמו נצח נצחים אבל תעבור את זה דבר עם השם אין לי מה להגיד תתחיל פתח את הפה יש כלל פתח פיך ויעירו דבריך צריך לעבור את המקום הזה של פתח פיך ויעירו דבריך תתחיל תגיד להשם יתברך ריבונו של עולם אני רוצה אני לא יודע מה להגיד תאיר לי מה להגיד זה גם דיבור תגלה תשוקה זה גם דיבור תתחיל לדבר פתח פיך ויעירו דבריך זה יאיר לך כל החיים אל תלך לבד אח יקר בת ישראל היקרה השם יתברך איתך ואצלך עובר עליך לך עם השם שמח לך תודה לו אבל כל הזמן שהשפתיים יהיו נאות מה שנקרא אתה רוצה להרגיש להיות שמח בחלקך תספר לקדוש ברוך הוא ותודה לו על החלק שלך, הפרטי שלך, על מה שאתה זכית בפרטיות שלך לעשות בלימוד, בתורה, בתפילה. תתחיל לדבר מהדברים הטובים שלך, מהחלק הייחודי שלך, ותתחיל לבנות את השריר על זה של שמחה בחלקי, בלי תחרות, בלי נצחנות, בליחנות, בקצב שמוליכים אותי משמיים. תגיד להשם יתברך בפה מלא וזה עובד ריבונו של עולם אני שמח בחלקי ותתחיל לחזור על זה אני שמח בחלקי אני שמח בחלקי ואז תראה שפתאום הדיבור נפתח יותר אני שמח בחלקי בתורה שלי אני שמח בחלקי בתפילה שלי אני שמח בחלקי בבית שלי באישה שלי בבעלי בילדים בעבודה שלי אני שמח בחלקי אבא ואדם ירגיש אחרי כמה דקות שלוות הנפש שזה מה שהשם יתברך רוצה מאיתנו בדור הזה שמחה בחלקנו ולדבר איתו מתוך המציאות של שמחה בחלקי בהכי פשיטות בלי תחרות בליחנות בלי נצחנות בלי לנסות לכבוש את העולם אלא לכבוש את עצמי אשרנו ואשר חלקנו היה לי כיף איתכם שיהיה לנו שבוע טוב ומבורך ההילולה של רבי מאיר בשמחה ההילולה של רבי שמעון בשמחה שיפעלו בשבילנו הצדיקים והיא המתקת הדינים וגם אה א יג כמדומני אייר זה ההילולה של רבי מסעוד אבו חצר האבא של הבבא סאלי אם אני זוכר הבן של מרן נעביר יעקב אז גם אפשר להדליק לו נר שנזכה לאהבה אך שלום וראות לשמוח בחלקנו ולדבר עם בוראנו ולהתקרב אל יוצרנו שנזכה ללכת עם רבנו הקדוש שהוא כל חיותנו ותקוותנו ושכל העולם תלוי בו השם מברך אכם שורות טובות ביי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה