מדברים מרבי נחמן מברסלב משלי הנחל כח אחד לבד
מדברים מרבי נחמן מברסלב משלי הנחל כח אחד לבד
שלום וברכה לכל המאזינים מה שלומכם אנחנו בעזרת השם בתוכנית מתורתו של רבי נחים ברסלב אנו בעזרת השם מתחברים לעונג הנחל נובע אנחנו בעזרת השם נדבר היום על ליקוי מערן נקודה מאוד מד חשובה נקודת האמת ולהתחבר לאחד יחיד ומיוחד אנחנו נראה כמה תורות בליקוי [מוזיקה] מרן אז בעזרת השם אנחנו איתכם ואתם איתנו שהה לנו הזנה טובה וערבה [מוזיקה] אז מוזיקה טובה והתחלות חדשות מתחברים אל האור הגדול רבי נחמ [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] ברסלב בעזרת השם בסיעתא דשמיה אנחנו נלמד תורה בליקוי [מוזיקה] מוהרן ה אנחנו בחסדי שמיים למד תורה בליקוי מרן תורה חשובה מאוד יקרה מאוד לחיים שלנו תורה רנא בחלק ראשון בליקוי מרן הנושא כרגע שאנחנו מדברים עליו שהאמת הוא רק אחד [מוזיקה] [מוזיקה] אז בעזרת השם בסיעת דשמיה בואו נתחיל רבנו מלמד אותנו כך האמת הוא רק אחד כשאומרים על איזה דבר האמת אי אפשר לומר כי הם אחד דהיינו האמת כמו שהוא אבל שקר אפשר לומר על דבר אחד דברים רבים הכוח של האמת שזה אחד אחד זה להתחבר למלכו של עולם אדם שרוצה להתחבר למלכו של עולם אדם שרוצה להרגיש את האור את המתיקות אז יש דרך הסתכל באורייתא הוא ברא עלמה הקדוש ברוך הוא הסתכל בתורה וברא את העולם השם יתברך מנהיג את העולם מנהיג אותה עלפ מנהיג את העולם על פי התורה מנהיג אותנו על פי התורה והעיניים שלנו תמיד צריכות להיות למקום של להסתכל על האחד להסתכל על השם להסתכל על מציאות הבורא על התורה ועל המצוות ועל האמת אי אפשר להגיד הרבה דברים אלא רק דבר אחד לעומת זאת על השקר שאדם רוצה לייפות את הדברים איך אומרים במושגים שלנו תות מתחת לשולחן הוא יכול להגיד הרבה הרבה תירוצים פעם כך ופעם כך ופעם כך ובעצם הוא רק מתבלבל והוא לא מתחבר לאחד שיחו ואז מעלא הוא לא מוצא את הפתרון הוא רק נשאר עם הבעייה אבל גם במושג הזה שנקרא להתחבר לאחד לאמת גם בזה צריך זהירות כי המציאות של העולם היא נקראת כלל ויוצא מן הכלל אין שלמות ואנחנו רוצים להתחבר לאחד ומה אנחנו מחפשים באחרים אנחנו מחפשים באחרים את המקום הזה שנקרא איפה השלמות ואם הוא לא מושלם ומוצאים אצלו איזה פסול מסוים או איזה חוסר דיוק ישר הטבע שלנו זה לפסול אותו לגמרי כולל את הטוב שלו זה מה שחז אומרים על רבי מאיר בעל הנס שהוא למד תורה מאלישע בן אבויה נכון שחכמים לא הסכימו איתו בזה אבל אמרו שהגדולה שהיה לרבי מאיר עליו נאמר תוכו אכל קליפתו זרק זה כוח שכל אחד מאיתנו גם צריך להפנים אותו איך אני מצד אחד אוכל את הפרי ואיך מצד שני אני יודע גם להוציא את החלק הלא טוב אבל אם אני מוצא בפרי חלק שהוא לא טוב ואני זורק את כל הפרי זה לא עבודה עם האמת זה לקחת את החלק השלילי ולבטא לגמרי את כל הדברים החיוביים ואז מה זה יוצר בנפש של האדם ש האדם מחפש על עצמו רק שלמות הוא לא מוצא אותה אז ממילא הוא גם בנפש הפנימית פוסל את עצמו הוא כל הזמן בפסילה עצמית רדיפה עצמית וממילא הוא כח גם פוסל אחרים מי שלו בקו שלו בראש שלו פוסל גם אחרים אני לא מדבר על דברים שחס ושלום הם הפך ההלכה אבל הטבע שלו זה גם לפסול את האחרים מחמת שהוא פוסל את עצמו הוא פוסל אחרים מחמת שהוא יש לו לשון הרע על עצמו יש לו לשון הרע על אחרים מחמת שיש לו רדיפה עצמית על עצמו יש לו רדיפה כלפי אחרים ואז ממילא הוא לא עובד עם המידה של האמת כמו שצריך כי רבנו אומר שמידת האמת היא צריכה לקרב ולא לרחק אז כמו שעל עצמי אני לא מצפה שלמות ואני בדרך של עבודה איך אומרים להתעלות וכמה שיותר להשיג דברים טובים ולהרחיק את הדברים הרעים אבל כמו שאני יודע לעבוד עם עצמי כל אחד מאיתנו שלתוכו אחל קליפתו זרק איך להעצים את הטוב וממילא הרע נופל אותו דבר גם אדם צריך לדעת את זה לגבי אחרים אם לא מסכימים איתך או יש להם השקפות אחרות בעולמה של תורה לבוא ולהגיד שהחלק הלא טוב הזה שאתה לא מסכים איתו שהוא גם צריך בדיקה עם עצמך לראות אם אולי זה כתוב בספרים וזה דווקא זה כן בסדר אבל לפסול את האחר על הנקודה הזאתי ולהגיד שכל הטוב שלו לא שווה כלום זה עבודה עם האמת שהיא לא טובה עכשיו אבל המושג הזה שנקרא של השקר יש לו הרבה הרבה דיבורים והרבה גוונים שאדם לא רוצה לדבוק באמת אז הוא יחפש הרבה תירוצים תירוץ כזה ותירוץ כזה ותירוץ כזה איך רבי נתן אומר שכל המניעות שיש לאדם נסוע לרבנו והוא מצדיק את זה כביכול וומר אני לא יכול לסוע הרבה פעמים הוא צריך לבדוק את עצמו שזה בא פשוט עצלות וכבדות אם הוא נכנס למקום הזה ווא אומר נכון יש לי עצלות ויש לי כבדות אז אני לא רוצה ל רבנו אז הוא עומד מול האמת הזאתי שהוא עומד מול האמת הוא מוצא גם את הריפוי על זה הנביא גם אומר שהוא הוכיח את עם ישראל הוא אומר בשם הקדוש ברוך הוא הנני נשפט אותך על אומרך לא חטאתי לא על החטא החטא זה התוצאה מה הוביל לחטא מה שהוביל לחטא שאדם אומר לא חטאתי הוא לא עומד מול האמת הוא אומר כך ואומר הסבירים כך ואומר הסבירים כך ואחד התופעות גם שנגרמות עקב זה שהוא תמיד מחפש איך להתמסכן איך אני אכי מסכן וכולם פוגים בי איך כולם רעים ואני הכי צדיק הוא כל הזמן בורח למניפולציות והמניפולציות האלה רק מדרדרות אותו ולא פותרות הבעיה מהשורש אבל ברגע שהוא נכנס לנקודת האמת ואני לא מושלם ויש לי על מה לעבוד ולתקן וזה בסדר גמור זה לא הופך אותי לדבר רע והוא עומד מול זה פיס טו פיס ולאט לאט מתקדם עם זה הוא מגלה אוצרות נפלאים וטובים וזה בסדר גמור אבל אנחנו צריכים תמיד לדעת לא לברוח לתירוצים לברוח לאמת וגם באמת אומר רבנו בליקוטי מארן שכל אחד צריך לדבוק באמת לפי מדרגתו מה זה לפי המדרגה אני בהלכה כרגע זה המדרגה שלי זה המקום שלי זה היכולות שלי עם זה אני יכול לגדול עם זה אני יכול להתקדם אבל אם הוא באמת וזה לא לפי מדרגתו שהוא לוקח על עצמו חומרות יתרות והוא לוקח על עצמו עבודות שהוא לא יכול לעמוד בהם האמת הזאת לא לפי דרגתו לאיפה היא תוביל אותו ליאוש ותסכול ותירוצים ובריחה וזה דבר שצריך להשים עליו דגש מאוד ורבנו מביא פה דוגמה מאוד נפלא רבנו אומר כך כי על כלי כסף אי אפשר לומר האמת כי אם אחד דהיינו שהוא כלי כסף לבד אם יש לך כלי כסף אתה לא יכול להגיד שזה נחושת אתה לא יכול להגיד שזה זהב זה עובדה האמת היא עובדתית אתה לא יכול להתכחש אליה אתה צריך ללמוד לעבוד איתה אתה לא יכול לבוא לייפות את זה ולבוא מפה ולבוא מפה חביבי יקירי הדברים כתובים שחור על גבי לבן אתה לא יכול לשנות את זה אם תשנה את זה אתה רק תריב עם זה ותטש כוחות אתה לא תשנה את המציאות שהכלי הכסף לצורך העניין הם כלי כסף אתה תנסה לשנות את זה אתה סתם מאבד כוחות אתה צריך לעבוד עם המציאות שזה כלי כסף ולדעת איך להשתמש בהם מתי ואיך וכיצד תנסה לשנות את זה תנסה להביא תירוצים ולהצדיק כל מיני הצדקות זה לא השתנה זה עובדתי ה אמת היא עובדתית אי אפשר לשנות אותה מה שכן אנחנו צריכים לעשות זה לעבוד איתה מציאות השם בעולם היא עובדתית אי אפשר לשנות אותה התורה היא אמת היא עובדתית תורה שבכתב תורה שבעל פה הזוהר הקדוש הארי הקדוש וכן על זה הדרך היא עובדתית אי אפשר לשנות אותה היא לטובתך כדי לעבוד איתה רבנו נחים ברסלב העיד על עצמו שהוא צדק הדור עד ביית משיח ורואים שככל שעובר הזמן וכמה שמנסים לשנות את זה זה לא הולך כולם נוערים אחרי רבנו כי זה עובדה שהקדוש ברוך הוא קבע בעולם שהוא צדיק הדור שיודע לטפל בנשמות שלנו אתה יכול להילחם עם זה וזה לא ילך לך כי זה רצון השם שהאור של רבנו יגדל בעולם כי הוא הרפואה לנשמות ישראל והוא הכלים והכוח לנשמות ישראל להביא אותם לתיקון שלהם אתה יכול לעבוד עם זה לקבל את זה ולהוציא מזה דברים נפלאים אמת זה עובדה עם עובדה אי אפשר להתכחש תנסה לנות זה רק לתת פול גז ניוטרל ממש ככה ורבנו אומר אבל אם ירצה לומר שקר יכול לומר הרבה כי יכול לומר שהוא כלי זהב או נחושת או שר שמות אבל אם הוא רוצה לבוא ולהגיד על כלי הכסף זה נחושת זה זהב או שר שמות אתה יכול להגיד כמה שאתה רוצה זה עובדה זו עובדה שזה כלי כסף ום הכלי כסף אתה צריך להשתמש לכך אתה רוצה להגיד שזה כלי זהב ולהשתמש בזה לדבר אחר אתה רק תהרוס את זה כי אתה מתנגד למשהו שאתה לא יכול לשנות העולם חושבים שהם יכולים להתנגד לקדוש ברוך הוא זה לא ילך זה עובדה שהשם מנהיג את העולם זה עובדה שבכל דור ודור הוא שלח צדיקים שהם המנהיגים של הדור ושבנו נחים ברסלב אמר אני צדק הדור עד ביית משיח ממני ועד משיח לא יהיה חדש ההבדל של המשיח יקשיב והיו לא מקשיבים זה עובדה שהקדוש ברוך הוא יקבע בעולם השם יתברך נתן את הדיבור הזה לרבנו ו הדיבור הזה זה כדי לרפות אותנו ננסה להתנגח זה לא ילך כמה ראינו אנשים שניסו לתרץ תירוצים למה לא לסוע לאומן וזה לא הלך כי זה עובדה שהשם רוצה שאנשים יגיעו לאומן לרבנו להגיד תיקון הכללי כמה ראינו שרצו לעשות הסתרה על ספרי הצדיק ועל דעת רבנו בעולם וזה לא הלך בסופו של דבר רואים שנוהרים ונערים ונערים לדעת רבנו ואם יתחילו לעבוד עם זה ולא יתנגדו לזה יהיה פה עולם חדש לגמרי יהיה פה ריפוי פ וכן בכל הדברים שבעולם אומר רבנו אי אפשר לומר האמת כי אם דבר אחד כמו שהוא זה מה שזה טיק it קח את זה תעבוד עם זה אבל השקר הוא הרבה קנל נמצא שהאמת הוא אחד היא עובדתית הוא אחד לא צריך להתנגח עם זה צריך להנות מזה צריך לשמוח מזה ומה שרבנו מלמד שללכת עם האמת לפי מדרגתו כי גם למל האמת יש מדרגה איפה הקניה מידה שאנחנו עובדים עם האמת מחוברים לאחד ולא משחקים משחקים ומרגישים גדילה טובה כי האמת היא מחיה אם אדם הולך לפי האמת לפי מדרגתו היא תחייה אותו אבל אם הוא לא הולך לפי מדרגתו היא תטיש אותו כי לקחת את האמת לא לפי מדרגת הלבשת אותה על עצמך ואז מה שזה גורם לך תסכול כי זה בפועל בשורש זה שקר לקחת את באמת לא לפי מדרגת ולהלביש אותה על עצמך לא לפי הכלים והיכולות שלך זה יוצר שקר אצלך זה יוצר דמיון זה יוצר תסכול לכן גם בעולם ההלכה יש את המחמירים יש את המכלים אלה ש מכלים הם דיברו אמת גדול כוח דעתר כך הגמרא במסכת ביצה בדף ב עמוד ב מביאה אלה שמחמירים הם גם הכל אמת אבל יש פה אמת לפי המדרגה אם אתה הולך רק עם חומרות וזה אותך ומעייף אותך לקחת אמת גבוהה לצורך העניין והלבשת אותה בכלים שהם כרגע לא היכולות שלך ואז זה יוצר אצלך תסכול כי לפי המקום שלך זה לא האמת אבל אם אתה עובד לאט לאט והולך יקר הדין ואתה מאמין באמונה שלמה שהשם יתברך ידע למה הוא שלח את הפוסק שפסק עיקר הדין זה בסדר גמור הכל הוא הביא מהגמר ומפרשים כמובן פוסק שאנחנו מחזיקים ממנו שקיבלו אותו בתור גדולי ישראל גם אתה גודל לפי המדרגה שלך זה נותן לך זה נותן לך שלוות הנפש זה נותן לך יישוב הדעת אז לדבוק באמת אנחנו מוכרחים זה עובדה לפי המדרגה זה עוד עבודה ומה הסימן שזה מרגיע אותי מה הסימן שזה בונה אותי מה הסימן שזה נותן לי יישוב הדעת מה הסימן שזה נותן לי התקדמות אם אני רואה שאני נכנס לכעסים ועצבים פה אתה צריך אחורים להשים דגש ולהגיד צריך פה לעבוד צריך לבדוק רבנו מלמד בליקוטי מרן בחלק א' גם בתורה רא על אותו דיבור הזה כוח אחד לבד שהקדוש ברוך הוא ואורייתא וישראל כולה חד והקדוש ברוך הוא התורה וישראל הכל זה אחד כי השם יתברך הוא אמת ותורתו אמת וישראל אמת השם יתברך חותמו אמת התורה החותם שלה זה אמת עם ישראל זה אמת מה הכוונה היא בדבר הזה מציאות השם זה עובדה התורה זה עובדה מציאות ישראל בעולם זה עובדה הי אפשר לשנות את זה כמה שאומות העולם ינסו הם לא יצליחו זה עובדה שהקדוש ברוך הוא בחר בנו נתן לנו את התורה ובחר בנו זה עובדה אי אפשר לשנות את זה אי אפשר להזיז את זה חזל אומרים אם אומות העולם היו יודעים את הערך של בית המקדש לא היו נותנים לו להיחרב כי הם ידעו שזה הם היו יודעים שזה עובדה ואסור להחריב אותו ואיזה אור יכל לרדת מזה אם הם היו משתפים פעולה אז הם היו מגיעים למקום כי בתי בתפילה יקרה לכל העמים גם הם היו זוכים לאור של בית המקדש ניסו לשנות את זה להחריב הקדוש ברוך הוא אמר אני אבנה את הבית המקדש השני וגם את השלישי והוא יעמוד לעולם כאן אנחנו נכנסים לנקודה מאוד חשובה לחיים שלנו מידת האמת לגבינו שהיא עובדתית העובדה והאמת שהשם יתברך בחר בך בתור יהודי בחר בך בתור יהודיה העובדה והאמת אומרת שאתה השליח הנאמן של השם יתברך דרכך הוא רוצה להאיר את האור בעולם לא דרך אף אחד אחר אדם יכול לבוא ולהגיד תשמע אני בתור יהודי אבל יש איזה גויים שהם אנשים מאוד רוחניים למה שהקדוש ברוך הוא לא יאיר את הדרך שלו בעולם דווקא דרכם ואולי יש להם גם מידות יותר טובות ממני השם יתברך אומר אני יודע בדיוק מה שאני עושה אני בחרתי בך אני רוצה בעבודתך אני חפץ בעבודתך וזה מידת האמת זה עובדה שאדם לומד תורה הוא צריך ללכת עם מידת האמת שהיא עובדתית השם יתברך חפץ בעבודתי השם יתברך חפץ בתפילות שלי השם יתברך חפץ בתורה שלי אתה צריך ללכת עם זה זה גאוות יחידה וזה נכון ויגבה ליבו בדרכי השם זה עובדה שאנחנו נבחרנו מכל אומות העולם עם סגולה הקדוש ברוך הוא בחר בנו זה עובדה זה עובדה שאנחנו מני אברהם יצחק ויעקב זה עובדה שאנחנו השליחים לתקן את העולם זה עובדה שאנחנו באנו להעיר את האור בעולם לבוא בענווה פסולה ולהגיד מי אני מה חיי זה ענוה פסולה לא הקדוש ברוך הוא בחר בך ובעובדה ובאמת הוא גם בחר בך בזה הדור להיות כאן בדור הזה בבלאגן הזה במעברים האלה בשינויים האלה ולעבוד את השם ואם אדם נכנסת בו גאוות יחידה הוא אומר עם הקדוש בר הוא בחר בי אני אעשה את העבודה ואני אעשה את העבודה בשמחה מתוך גאוות יחידה שהשם יתברך בחר בי הוא בחר בי לקום בבוקר וללכת לבית הכנסת הוא בחר בי ללמוד את תורתו לא ואני לא מבין וכן מבין ולא הולך לי ועזוב יש כאלה שלומדים יותר טוב ממני לא הוא בחר בך הוא רוצה את התורה שלך הוא אוהב את התורה שלך והוא שמח בתורה שלך והוא בחר בך למה יכול להיות הרבה שאלות זה לא מעניין אותנו אני חי את מציאות השם ולכן רבנו חיים ברסלב אומר וכיוון שכולם אמת הכל אחד הקדוש ברוך הוא זה אחד התורה זה אחד ועם ישראל זה אחד הכל כולל אחד זה הכל יציקה אחת קודש בריחו ריתא וישראל הכל זה אחד אחד גימטריה אהבה הכל זה אהבה הכל זה רחמים הכל זה לעבוד עם המציאות הזאתי ולפתח ממנה דברים טובים כי באמת אין שום שינוי כמו שכתוב אני השם לא שיניתי ואתם בית יעקב לא חיתים לא שיניתי לא בחרתי באומה אחרת לא בחרתי באף אחד אחר לא שיניתי ואני גם לא אשנה ואתם בית יעקב לא חליתם אני לא אחלה אותכם אני הבטחתי אני גזרתי גזירה בעולם אתם הנבחרים שלי פעם מישהו בא ואמר לי אני לא רוצה לשמור תורה מצוות לא בא לי ככה התחיל להתרים אמרתי לו תראה אני אגיד לך תשובה שתחיי אותך אין לך ברירה הקדוש ברוך הוא בחר בך מה אתה רוצה הוא בחר בך תלך ימים שנים ותתבסס של דבר אתה תחזור לאבא הוא בחר בך אני ראיתי אנשים במשך השנים שהתנגדו לדרך של רבנו והיו נגד הנסיעה לאומן ואמרתי להם בסופו של דבר זה לא יעזור האור של רבנו יפרוץ בעולם זה עובדה או שתעבוד עם זה או שתילחם ותתע ולמים ראיתי אותם שהם גם הגיעו לאומן צריך להאמין בפשיטות רבנו החיים ברסלב גילה אור בעולם את התיקון הכללי זה עובדה זה תיקון הכללי כשמו כנו וכן על זה הדרך הקדוש יצר חוק בבריאה קרוב השם לכל קורב לכל אשר יקראו ואמת שאתה מתפלל לשם הוא שומע אותך נגמר זהו אין פה מה להתפלפל רבי נתן מגלה למה אתה מרגיש שהתפילות לה נענות הקדוש ברוך הוא יוצר אצלך כלי קווה ל השם חזק ויאמץ ליבך הוא רוצה אות התפילות שלך כי הוא הולך לרדת עליך אור גדול זה הכל אבל התפילות ודיי מתקבלות הקדוש ברוך הוא שמח בתורה שלנו זה עובדה אנחנו צריך ללכת עם העובדה הזאתי כי השם יתברך אמת והוא אחד בלי שינוי חס ושלום אין שינוי אין כזה דבר שהקדוש ברוך הוא ישנה ובמקום יהודי יבחר איזה גוי ויגיד אני מעדיף אותו שמה שנמצא במנזרים ממש לא לא משנה כמה הוא יהיה נעור ואיש רוח זה לא משנה הקדוש ברוך הוא בחר ביהודי בחר ביהודיה לעבוד אותו והשינוי הוא רק אצל המקבלים אז איפה נמצא השינוי בכל זאת ורים שינוי רבנו חיים רסב מלמד בשורש אין שינוי אין שינוי הכל זה אחד אז למה אנחנו מרגישים שינויים זה בעצם השאלה הגדולה למה אנחנו מרגישים שינויים אז בוא קצת נכניס קצב ויאללה נתחיל ללמוד את זה תמיד אוהב אותי ותמיד יהיה לי ר טוב השם יתברך תמיד נוב אותי ותמיד יהיה לי רק טוב והשם יתברך תמיד אוהב זה עובדה זה עובדה שהשם יתברך תמיד אוהב את עם ישראל והוא רוצה שיהיה לנו רק טוב רק טוב זה עובדה תמיד יהיה לי רק טוב ויהיה לי עוד יותר טוב עוד יותר טוב עוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ותמיד תהיה לי רב טוב ויהיה לי עוד יותר טוב ועוד יותר טוב עוד יותר טוב ועוד יותר טוב עוד יותר טוב ועוד יותר טוב תמיד תהיה לי רצון אז יש עובדה ברוך השם שהשם יתברך שמח בתורה שלנו שמח בתפילות שאנחנו הולכים עם זה אבל איפה אנחנו מרגישים שינויים ואנחנו מרגישים שינויים אז רבנו נחים ברסלב מלמד שהשינוי הוא רק אצל המקבלים האור תמיד זורח השאלה היא איזה כלי אני לקבל את האור הכל זה אחד השאלה מי אני לקבל את הכלי איך אני עובד לקבל את האור סליחה לא את הכלי אנחנו הכלים אנחנו צריכים לקבל את האור ולפי הכלי ככה מתלבש האור אתה יכול לשים מנורה אחת בחדר יפה אבל תדע לך שבכוח שבעו שיש בחדר של החשמל אתה יכול לשים אפילו עוד מנורה ויעיר יותר טוב השאלה היא איך אנחנו מקבלים את האור ואייך מקבלים את האור כמה אני נכנע לקדוש ברוך הוא כמה אני נכנע לאמונה כמה אני נכנע למצוות כמה אני נכנע התבודדות כמה אני נכנה לאן עוד מלבדו ואני בורח רק אליו ככל שאנחנו נכנעים יותר להשם יתברך ומזיזים את הכוכים ועוצם ידי ובוטחים בתורה ובמצוות ובצדי ככל שאתה נכנע יותר אתה מקבל יותר אור יותר ור יותר שפע יותר ברכה יותר הצלחה כי כפי המקבל כך נתהווה אצלו השינוי אבל השם יתברך אין בו שום שינוי חס ושלום הוא אור תמיד שזורח כפי פי המקבל אז הנה הגענו לדור כמו שהגמרא אומרת במסכת סוטה בדף מט היוקר יאמיר הכל יהיה יקר אדם לא יודע מה לעשות עם פרנסה מנסה מפה לא הולך מנסה מפה לא הולך מנסה מפה לא הולך רק חובות רק הלוואות באים חזל ואומרים זה חלק מהעניין שהכל יהיה יותר יקר ויותר יקר ויותר יקר ויותר יקר לכן כתוב היוקר יאמיר מה הפתרון להיכנע לקדוש ברוך הוא על מי יש לנו להשען ינו שבשמיים תישען על השם זה המתנה הי גדולה תחנה אליו שהוא משגיח זן הוא מפרנס לכל פירוש לצאת לעבות בטח למה לא תעשה את הפרנסה שלך מה שצריך אבל קודם כל תעביר את זה מתפילה תיקח את זה לתפילה תבודד תתפלל תבקש מהשם פרנסה טובה תקשר את עצמך על מידת הביטחון והאמונה שהוא משגיח זן ומפרנס לכל קודם כל תעשה את העבודה הרוחנית אחרי זה אתה תראה סיעתה דשמיא בעבודה ובפרנסה ובכל דבר להכנה למציאות השם שהוא משגיח זן ומפרנס לכל ואז ממילא יורד הפרנסה בצורה נכונה כל אחד לפי העניין שלו העבודה שלו העניינים שלו וכולי בן קם באביב אבא יכול להיות המחנך הכי טוב שבעולם מה קרה לילד למה שחר את כוחי ועוצם ידי אין לנו על מי להשען שבשמיים תישען על השם תבודד על ילד תתפלל עליו תבקש עליו רחמים תבקש שוא יהיה חסיד ברסלי והתקרב לרבנו תה תראה שזה יפעל בת כמה באמה אותו דבר אוהבי אעיש אנשי ביתו שלום בית צריך תפילות כל דבר צריך תפילות אחים יקרים להכנה אל מציאות הבורא אתה הופך להיות כלי לקבל את האור וכמה שיש יותר הכנה יותר התבות יותר אמונה באין עוד מלבדו עוד אור ועוד אור ועוד אור ועוד אור והכל ביישוב הדעת נפלא וכותב על זה המסילת ישרים אני חושב שזה בפרק כד שהשם יתברך קילל את האדם בזעת אפך תאכל לחם שאדם רודף אחר זעת פו דהיינו כל הזמן אחר כוחי ועוצם ידי הוא רודף אחר הקללה אבל ככל שהוא עובד יותר על האמונה הקללה הזאתי מתרחקת ממנו עד שהוא יכול להגיע למדרגה שהוא יקבל עד הכל אליו זה לא ביום ולא ביומיים אומר מסילת ישרים זה לאט לאט עוד קצת אמונה עוד קצת אמונה עוד קצת אמונה פחות השתדלות עוד קצת אמונה פחות השתדלות בגשמי איפה ההשתדלות עיקר צריכה להיות באמונה בביטחון בשם וככל שאדם יותר משתדל דהיינו להאמין בקדוש ברוך הוא ולפנות אליו לאט לאט הוא ייראה שהדברים יסתדרו מאליהם ולכן אומר רבנו כי כפי המקבל כן נתהווה אצלו השינוי אבל השם יתברך אין בו שום שינוי חס ושלום ואומר רבנו מביא עכשיו דוגמה איך להסביר את הדבר הזה איך להמחיש את זה וזה בחינת שמש מציאות השם בעולם היא כמו השמש שהיא מהירה כי השמש הוא רק כוח אחד לבד והשינוי הוא אצל המקבלים כי כמה שינויים נתהוו על ידי השמש כגון להתיך ו להקפות לקרר ולחמם ושאר הכוחות כם מבואר במקום אחר השמש נמצאת יש מקומות בעולם שהאור שלה מגיע פחות אז המקום יותר קר יש מקומות שהאור שלה מגיע יותר אז יותר חם איפה אני מונח כלפי האור האלוקי אמונה בתורה עוד קרבת אלוקים אמונה בצדיקים עוד קרבת אלוקים אמונה בהתבודדות עוד קרבת אלוקים אתה יותר מתחמם השמש יותר מחממת היא יותר מצמיחה הכוח של החום שלה מצמיח וזה רק מחמת המקבלים כגון כשהשמש בא ל השעווה מתכת אותו וזה מחמת שהש אינו קשה באמת ועל כן נתהווה אצלה הכוח להתיך וכן בשאר הכוחות אבל השמש הוא רק כוח אחד לבד קח שהווה היא נראית לך מוצקה ברגע שהחום של השמש פוגע בה היא נמסה אז רגע היא נוזלית או שהיא מוצקת היא נוזלית בשורש שלה היא נוזלית שהשמש פ שפוגעת בה ממוצק זה הופך להיות נוזל הכל לפי כוח המקבל תיקח את השאה תשים אותה במקפיא תשאר תשאר קשה תוציא אותה לשמש היא תשנה מהות אותו דבר זה גם בבשר אדם למשל אוכל בשר יש טעם שהוא בא על ידי צליה יש טעם שהוא בא על ידי בישול יש טעם שהוא בא על ידי אפייה איפה אני שם את הכוחות שלי איפה אני שם את הכוחות שלי ואיפה אני רוצה לשים אותם ואיפה אני רוצה להשקיע בהם ומשמה אני גדל הריך ות יחד אל א א אל ישראל א א א אל ישראל אל א אל ישראל העם הזה צריך להיות תמיד [מוזיקה] ביחד העמ הזה צריך להיות תמיד ביחד [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] כים יקרים כמה חשוב לנו תמיד להפנים את זה לאיפה אני מפנה כוחות בוא ניקח למשל דוגמה אדם יש לו מזגן בבית המזגן יש לו כוח לקרר ויש לו כוח לחמם אם עכשיו בשיא הקיץ תפעיל את המזגן על חימום ואז אתה תגיד מה זה המזגן הזה לא המזגן הוא מצויין פשוט הפעלת אותו על הכפתור הלא נכון ואתה מתראים על המזגן תפעיל אותו על כור תראה איך תתענג ממנו אז המזגן הוא לא השם העבודה שלי כלפי מציאות המזגן היא לא נכונה מציאות השם היא תמיד מהירה אמונה אמת הכל לטובה גם זו לטובה קלמן דוד רחמן לתב אויד אתה מנסה לשנות את זה אתה תסבול וחבל יש לך שפע טוב איפה אני בוחר לשים את הכוחות שלי זה שאלת השאלות תדעו לכם אחים יקרים אדם תמיד צריך לשבת מול עצמו ולזכור את התכלית לאיפה אני לוקח את הכוחות שלי מה אני רוצה להשאיר בעולם ימי שנתים 70 שנה והים בגבורות 80 שנה שכולם סכו לאורך ימים ושנים אבל הם אני משקיע על שבסופו של דבר יהיה פה בעולם ויתק ולא ישאר ממנו כלום או אם אני משקיע על משהו שהוא ישאיר דעת בעולם וזה רק ילך ויגדל ויגדל ויגדל תראו רבנו נחים ברסלב השאיר דעת בעולם והדעת הזאתי רק הולכת ומשתבחת לה יותר משתבחת יותר משתבחת יותר משתבחת כל אחד מאיתנו לאיפה אתה לוקח את הכוחות אדם צריך לחשוב עם מה שאני עושה לאיפה זה יקח מה זה יפעל מה זה יתן אני רוצה להשאיר פה משהו נצחי ו שהאדם מקבל את האור של השם בצורה נכונה הוא רואה איך הוא צומח גם ברוחני וגם בגשמי בדברים טובים עכשיו רבנו מלמד בתורה רנד שמה בחלק ראשון שעיניים הם דברים עליונים וגבוהים מאוד עכשיו אנחנו נדבר על כוח ההסתכלות על פי עניין האמת והם רואים תמיד דברים גדולים ונוראים ואם היה אדם זוכה לעיניים כשרים היהה יודע דברים גדולים רק ממה שעיניו רואות כי אתם רואות תמיד אך שאין יודע מה הוא רואה תדעו לכם מה זה עיניים כשרות עיניים רוחניות שמירת העיניים א לשמוח בחלקך אני מדבר כרגע על הראיה הרוחנית לא לפזו לחלק חברך לא לנסות להשתלט על חלק חברך לשמוח בחלקך לאהוב את החלק שלך לשמוח בחלק שלך זה נקרא עיניים כשרות ללכן הצדיקים עובדים על עצמם וכל הזמן יש להם ראיה רוחנית טובה של כו זכות של אזמרה של תורה של מצוות של מעשים טובים של הכנעה לתורה ולמצוות ואז הם מקבלים את האור שבתורה לעיניים שלהם ומחמת זה הם זוכים לראות דברים שאנחנו לא זוכים לראות הם זוכים לראות דברים רוחניים שאנחנו לא זוכים לראות וזה התענוג שאנחנו רוצים בסך הכל על ידי התורה והמצוות אזה הוא החכם הרואה את הנולד לראות דברים טובים ועל ידי שאדם לומד תורה ומקיים מצוות הוא מקבל נפש בריאה גם לחשוב קדימה והשם יתברך מדריך אותו כמו למשל אומר רבנו אבל תראו איזה הסתרה יש כמו למשל כשמע דבר לפני עיני האדם בהעברה במהירות גדול וזי אין האדם יודע מהרע יש מציאות שלוקחים דבר ומעבירים אותו במהירות ליד העיניים של האדם הוא יודע שהוא ראה הוא לא יודע מה הוא ראה זה דבר פלא עצום אתם יודעים למה מחקרים שעשו בהיפנוזה מוכיחים שהזיכרון הצילומי של האדם מצייר את זה שעשו לאנשים היפנוזה זה היה דבר הוא יכל לראות אני יודע מה איזה דבר מסוים הוא רה איזה גנב אבל הוא הוא לא זוכר איך הוא נראה עשו להם היפנוזה נכון שפה בארץ זה אסור וזה גם שאלה החתית בכל אם מותר לעשות את הדבר הזה אבל עשו להם היפנוזה והגיעו לרגע שהוא ראה את הגנב הוא הוא צייר אותו ודיבר אותו בצורה המדוייקת ביותר למה כי יש זיכרון צילומי כל מה שאנחנו רואים בעיניים אפילו שזה חולף מהר ולא שמת לב לזה יש לזה זיכרון צילומי ויש לזה השפעה לתת מודה שלך לכן גם אם אדם רואה משהו אסור וזה מהר וומר תשמע אני לא שמתי לב לזה בכלל זה כבר יוצר השפעה שלילית כל וחומר של כל וחומר שאדם רואה דברים טובים אפילו אם זה מהר כי יש לו קוצר רוח אבל זה כבר יצר משהו בנפש של האדם יש מציאות שאדם רוצה ללמוד והוא לא יכול כל כך לעיין קשה לו אז הוא לומד יותר מהר וזה בסדר אז אולי ה לא כזה מדקדק אבל זה כבר עושה רשימו בנפש שלו או למשל הוא קורא תהילים וקשה לו קצת לכוון הוא לא נמצא כרגע במצב וח אבל אז הוא קורא קורא קורא קורא נכון שזה מהר אבל זה יוצא רושם בנפש אז תמשיך תמשיך לקרוא לאט לאט זה יכניס בך חסדים תקבל אתור יישוב הדעת והקצב היותר איתי יבוא עד אליך והרצון יותר להעמיק יבוא עד אליך אתה פשוט תמשיך תמשיך להכניס את החסדים כי זה יוצא רושם לכן הרבה פעמים אנחנו מרגישים בחיים גם שפתאום אדם מפחד מאיזה משהו והוא לא מבין ממה ואז נזכר שבתור ילד הוא רואה את זה מאוד במהירות וזה יצר אצלו איזה רושם בנפש כמובן מידה טובה מרובה ממידת ורונ דברים טובים וחיוביים ועזי אין האדם יודע מה רעה והנה אף שבשעה שהעבירו הדבר לפני עיניו בוודאי ראה אותו בראייה גמורה הזיכרון הצילומי צילם את זה עם כל זה אין יודע מרא ראיתי לא יודע מה ראיתי כי אף שעיניו ראו הדבר בשלמות תראו מה זה רבנו פה ממש ממש כבר מספר כבר מתאר לנו את כל מה שהיו מוכיחים בזיכרון הצילומית של האדם הוא ראה את זה בשלמות מה זה בשלמות הוא יודע את זה בצורה המדוייקת ביותר אם אתה מכניס אותו להבדיל שלא נדע אבל להיפנוזה הוא מתאר לך את זה בצורה הכי מדוייקת הזיכרון הצילומי שלו צילם את זה עם כל זה מחמת המהירות לא היה לו פנאי בכדי שיביא ראות לאדעת שידע מה ראה הוא ראה את זה הוא הפנים את זה הוא צילם את זה רק לא היה לו את הפנאי ואת הזמן לקשר את זה לעצמו לדעת מד זה הוא מרגיש שהוא לא זוכר אבל זה נעשה השפעה כי לידע דבר שראה זה תלוי בדעת ולזה צריך קצת זמן שישהה קצת הדבר הנראה לפני עיניו ככה זה גם בלימוד התורה שלנו הרבה פעמים אדם לומד מהר או מתפלל מהר מה רבנו מבקש אומר תדע לך את אתה מחובר לדבר אבל אני רוצה שתפנים את זה לדעת אז תן לזה טיפ טיפה עוד קצת השהייה נכון אנחנו בקוצר רוח בדור הזה ואין לנו כוח להעמיק בדברים אנחנו רוצים הכל מהר וקצר מה שדורש מאיתנו טיפ טיפה קצת מאמץ של השהיה קצת להוריד הילוך ואז יותר להעמיק בדבר ולאט לאט החזנים נכנסים תשימו לב גם שאדם קראתי אלי מתפלל למד פתאום אחרי זה הוא מברך יותר ביישוב הדעת הוא מתפלל יותר ביישוב הדעת למה כי נכנס בו חסדים אז אני הרבה פעמים אומר לאנשים אתה נכנס ללימוד אתה תיכנס ללימוד אפילו אם אתה לומד מהר אפילו אם זה לא בדיוק או עיון גדול לאט לאט עוד שורה ועוד שורה זה ממלא זה נפתח ואז אתה תראה שאתה תחזור על החומר תעמיק יותר תלמד יותר תבין יותר וגם רבנו בשיחה ען ו שמה אמר שתכף שלוקחים את הספר ולומדים אותו לא ציווה ישר לחזור אלא לקחת אותו וללמוד אותו מההתחלה ועד הסוף ואחרי זה לחזור כי מעלת הריבוי עולה על הכל להכניס חסדים וממילא הנפש מתעדת אחים יקרים ורבנו אומר ולזה צריך קצת זמן שישא את הדבר הנראה לפני עיניו בכדי שיבוא ויויט כוח הריאות דעת את הדבר הנראה כדי שידע בדעת מה ראה ואז הוא מתחבר לזה או מחמת המהירות לא ראה הדבר רק בכוח הראות אבל לא היה זמן להושיט הדבר לדעת על כן א לא יודע ראה ולכן הרבה פעמים אדם יכול ללמוד או להתפלל והוא מרגיש כאילו לא היה מחובר מה מה רבנו מבקש הוא מודע למצב שלנו עכשיו שאנחנו קצרים רוח טיפ טיפה תן קצת עצירה תן קצת אוויר לנשימה ותנסה לאט לאט לקשר את המחשבה כדי שזה יכנס לדעת ולאט לאט שאתה קצת טיפ טיפה מתאמץ לקשר את המחשבה לדיבור לאט לאט לאט זה קורה כי על זה רבנו אמר בשיחות הרן שהוא רוצה שאני נתפלל בכוח מה זה להתפלל בכוח לקשר את המחשבה לדיבור רבי נתן בעלים טרופה כותב גם לרבי יצחק לבן שלו ותראה שאתה מתפלל לקשר את המחשבה לדיבור וגם אם אתה רואה שאתה מתפלל מהר ולאט לאט זה עדן לאט לאט העיקר להשתדל לרקד את המחשבה בדיבור ככה גם בלימוד ככה גם בברכות ככה בכל דבר זאת אומרת מצד אחד אנחנו מבינים שאנחנו קצרי רוח מצד שני אנחנו לא בורחים מהאחריות התבודדות מביאה יישוב הדעת אז אדם יש לו קוץ רוח לעשות שע התבודדות ואז מה קורה הוא לא עושה בכלל לא חכה תשעה מעט תעשה חמש דקות חמש דקות אחרי חמש דקות כבד עליך בסדר זהו גמרנו לאט לאט מחר אתה תראה זה ייעלה יכול להיות שגם אחרי חמש דקות האלה יעלה עוד חמש דקות העיקר שהייה מעט והתקדמות שהייה מעט והתקדמות אבל אם אתה עכשיו תבוא רק שעה רק שעה רק שעה רבנו דיבר רק שעה אם אין לך את הכוחות לזה ויש לך קצרות רוח מהדיבור הזה של רבנו הגעת למסקנה שאם אני לא עושה שעה אני לא עושה דקה זה לא טוב הקו צ רוח הוביל אותך להכל או כלום תפוס חמש דקות תתחיל לאט לאט תדבר 10 דקות רבע שעה תרגיל את עצמך לזה לאט לאט לשבת לדבר עם השם לעשות חשבון נפש להודות להלל לשבח קודם כל תודה תשבח תהלל תיכנס לתודה וההודעה לאמונה שלהן עוד מלבדו שהוא משגיח על הכל חשבון נפש מאתמול עד היום תבקש מהשם עזרה רחמים אנחנו צריכים ללמוד לשהות יותר מדי ברדיפה וריצה לעצור לקחת אוויר לשהות אתה נכנס ללימוד התורה טבע האדם שהוא נכנס בקצר רוח ככה גם בתהילים ככה בתפילה לא תמיד מה החשבות מטרידות רבי נתן אומר שהחיים שלנו זה כמו שופר כל עבודת השם בהתחלה היא קצת קצרה אבל שאתה נכנס לזה זה מתרחב תן לזה את הסובלנות וכן האדם רואה בעיניו תמיד דברים גדולים היינו מראות וחזיונות אך שהוא כמו שמעבירים לפניו בהעברה בעלמה במהירות גדול ועל כן אינו יודע מה רעה קנל הסטרה אחה עובדת עם זה מאוד חזק הכל מהר קצר מהר קצר מהר קצר ומלא מידע אבל זה מכניס דעת רחמן ליצלן בתורה אנחנו גם צריכים קצב ותנועה ולאט לאט זה מכניס את הדעת גם אני אומר לאנשים לפעמים בחורי ישיבות יושבים על איזה סוגיה ובהתחלה הוא לא כל כך מבין אני אומר לו צדיק שלי קח את הקטע תלמד אותו אחרי זה תחזור עליו עוד פעם אחרי זה עוד הפעם ואתה תראה שלאט לאט זה יתפס לחזור ולשנן השינון וההחזרה זה נתפס אני מכיר אנשים לקחו את ה ליקוטי מארן למדו אותו מהתחלה ועד הסוף בפעם הראשונה לא כל כך כזה הבינו בפעם השנייה התחדד יותר בפעם השלישית התחדד יותר ועד אפה זה מתחדד עד ועד בכלל אין לזה סוף לאט לאט להיכנס לקצב ולתת לזמן לעשות את שלו בלימוד בתפילה לא לחפש קצרות דעת כאן ועכשיו אתם יודעים למה אנחנו נמצאים בדור שאנחנו רוצים הכל כאן ועכשיו ובמהירות כאן ועכשיו ובמהירות זה קוצר רוח חמת שאנחנו בקוצר רוח אנחנו רוצים את זה אבל שאדם יש לו קוצר רוח זה מביא לו עצבים וכעסים והבעל שם טוב אמר ירדתי לעולם לתקן את התלמיד חכם העצבני אתה בקוצר רוח תעשה דברים קטנים עוד קצת ועוד קצת ועוד קצת זה יכניס בך ערך רוח תעשה דברים גדולים והיום כל פעולה הכי קטנה מתוך הצמצום זה אור מאוד גדול אז לכן מה אנחנו צריכים לעשות להחזיק באמת להחזיק באמונה להחזיק בפשיטות להחזיק בתמימות להאמין שהשם יתברך שמח בתור שמח במצוות שלנו תפילה שלנו ולאט לאט אנחנו מתקדמים מתקדמים טוב טוב לאט לאט בסובלנות מסבות [מוזיקה] טובות יבו [מוזיקה] טובים ה כדי תקדי אי הי תקי תי הי תקי תי איי הי תקי תי הי תקי תי תקי תקדי תקי י י י ד י י דגי י י י די י י י א דגי י י י י י י י ותב עכשיו אנחנו רה בתורה רנז אך אנחנו צריכים ללמוד לאכול כל צורנו בין ברוחני בין בגשמי ורבנו אומר כך כשאוכל יותר יותר מצקו זה המאכל מזיק לו אני מדבר כרגע על הגשמי שאדם אוכל יותר ממה שהוא צריך זה מזיק כי כתוב ואכלת ושבעת וברחת את השם רבנו אבל אמר שאכילת שבת היא כולה קודש מה הכוונה היא רבי נתן מסביר בליקוי הלכות כמדומני בהלכות סעודה שאדם אוכל בששת ימי החול אם הוא אוכל יותר ממה שהוא רגיל זה מזיק לו כי זה הולך לכוחות גם הסתרה אחה זה איך אומרים זה הולך למותרות אבל בשבת מחמת שהאכילה היא כולה קודש גם אם אדם אוכל יותר כדי קצור קו זה הולך לקדושה לכן אחד הדברים שאנחנו אומרים ואכלת ושבעת ובברכת את השם שתייה אחילה ושביה ואז הבר חי גם תחול כמו שצריך רבי נתן יום אחד באו אליו ואמרו לו אנחנו רוצים לבקש ממך עצה אז רבי נתן אמר אני לא יודע אם בכף מרה כזאתי עכשיו שאני לוקח אם אני צריך את זה או לא צריך את זה אם הגעתי כבר להכלת וסבת אז אתה רוצה ממני חלוקת עצה תראו איך רבי נתן זר אחד הדברים שמה אנחנו עושים להפוך את הסעודה בימי החול לסעודת מצווה מה הכוונה היא שאדם עושה נטילת ידיים המוציא לחם מן הארץ ואחרי שאכל אומר איזה דבר תורה לומד איזה הלכה זה כבר הפך את זה סוג שלזה הפך את זה לסעודת מצווה ואז גם אם הוא אוכל יותר אז זה הולך לקדושה רק מה הוא לא צריך עכשיו להגיד טוב אני אוכל יותר אגיד איזה הלכה ואז ילך לא זה מציל אותו מהדבר הזה ועל זה יש סיפור מאוד מעניין על הבבא סאלי שבבא סאלי היה נוהג להביא לביתו היו באים לביתו הרבה כאלה נערים שהם היו רחוקים מתורה ומצוות מה הבבא סאלי היה עושה פותח להם שולחן נותן להם לאכול ולאכול ולאכול יום אחד השמ שלו שאל אותו אומר לו הרב למה אתה עושה ככה אז הוא אמר לו שאדם אוכל בימי חול יותר ממה שהוא רגיל זה הולך לטומאה זה מזיק לו שאדם בשבת אוכל אפילו יותר ממה שהוא רגיל זה הולך לקדושה וזה לא מזיק לו אז מה אני עושה אני מביא אותם לפה לאכול אני הולך ללוח ורואה באותו יום איזה יור ציד יש איזה הילולה יש לאיזה צדיק ואז אני רואה איזה צדיק נפטר באותו יום ואני מכוון שכל הסעודה שהם אוכלים זה יהיה לכבוד ההילולה של אותו צדיק והם לא יודעים שהם אוכלים סעודת מצווה והם אוכלים ואוכלים ואוכלים וזה הכל הולך לקדושה וככה אם חוזרים בתשובה וזה פעל וזה פעל לכן טוב שאדם יגיד על השולחן יש עניין להגיד דברי תורה על השולחן ילמד איזה הלכה הלכה אחת זה דבר נפלא זה מרים יגיד איזה דבר תורה לא צריך הרבה זמן רק הלכה אחת ואם אין לו זמן על ידי שאומר מהים אחרונים חובה עולה לו בתור הלכה דבר תורה על השולחן שזה ילך לקדושה ולא ילך לטומאה וכמובן שאדם צריך להיזהר גם עם האכילה למה כי רבנו אומר כשאוכל יותר מדי זה המאכל מזיק לו דווקא זה המאכל שמחייה אותו מזיק לו כי כל דבר יש לו שורש שיש לו חיוט ממנו כגון הסמים דהיינו הרפואות יש להם חיוט ממה שהאדם לוקח אותם לרפואה אבל אם הוא לוקח יותר מדי זה ממיט אותו וכן המאכלים יש להם חיוט מזה שהאדם אוכל אותם או מקבל חיוט מהם זה נקרא גם תיקון הניצוצות בירור הניצוצות הבן איש חיי אומר לכן יש עניין מה שהותרנו יהיה לברכה גם שאדם אוכל יש עניין להותיר איזה משהו שישרה על זה ברכה כף החיים גם כותב שאדם שאוכל ומשאיר איזה חלק קטן בצלחת והוא לא שבע עד הסוף כי אז הבטן העקיבה מעקלת ואז הוא מרגיש את הסובה לאחר זמן אומר זה אבל הוא אוכל ואז יש לו איזה חלק קטן שהוא עדיין לא סבה והוא משאיר את זה על הצלחת הוא אומר זה תענית וסיגופים מאוד גדולים לכפרת עוונות הגב אז אוכלים הרגשת את הסובה תניח ידך זה גם מצד האכילה גם שאדם אוכל צריך ללעוס טוב צריך להיות סו ולני יש ממש דרכים בדבר הזה וכן המאכלים יש להם חיוט מזה שאדם אוכל אותם שאדם אוכל מברך זה בירור ניצוצות זה גם מחייה אותך בנשמה הוא מקבל חיוט מהמהם מזה יש חיוט למאכלים אבל כשאוכל יותר מצקו אין לזה המאכל ממי לקבל חיות מאחר שאין האדם צריך אליו והוא דומה כאילו הניח האדם לתוך כלי שבוודאי אינו מקבל חיו משם ועל כן המאכל מבקש לו חיוט להחיות עצמו ועזי הוא מוציא החיו של האדם ועל ידי זה הוא מזיק לאדם ומחמת זה צטרי עמו אפילו שאר המאכלים הוא מזיקים לו יוצר פעולה הפוכה לכן אחד הדברים שאנשים גם אוכלים שאדם עושה את נטילת ידיים יושב המוציא לחם מן הארץ זה הכל תהליך של סובלנות שישב יאכל ביישוב הדעת ולא בעלתה לועס לא ממלא את פיו לגמרי לאט לאט בסובלנות גם מדרך ארץ גם מהנהגה טובה מתחיל מהמאכל הקל עד לכ כל זה יוצר גם ישוב הדעת עוד נקודה מאוד מאוד חשובה ש אנחנו רואים כאן שרבנו פה מדבר על המאכל שיכול להזיק גם ברוחני זה אותו דבר אם אדם אוכל תורה יותר מדי צורכו מה הכוונה היא לוקח עבודות יותר מהכלים שלו זה מזיק לו רבי נתן אומר זה ריבוי אור שיוצר חושך בהלכות שבת רבי נתן כותב שזה ריבוי השמן שמכבה את הנר הוא אומר יש אפשרות לשמן כזה דבר אם אתה שם אותו במידה זה ידליק את הנר יפה אם זה פחות זה יכבה אם זה יותר זה יכבה באיזה כמות אתה שם את זה וכמו שהנר הלהבה שואבת את השמן לאט לאט ככה גם עבודת השם צריכה להיות לאט לאט ובסובלנות וביישוב הדעת אבל אם אדם אוכל יותר מדי צורכו זה לא הכלים שלך ואתה נכנס לעבודות גבוהות או ללימודים מאוד גבוהים וזה לא לפי הכלים שלך זה מזיק ואז גם מה שאדם לומד הוא לא מרגיש חיות לכן צריך סובלנות אחים יקרים ישוב הדעת סובלנות אשרינו ואשר חלקנו שזכינו ללמוד מתורת רבנו שהוא כל חיותנו ותקוותי ושכל העולם תלוי בו אז יהיה רצון שנזכה תמיד לעבודת השם יישרה תמימה בישוף הדעת מתוקה לאט לאט קובץ על ידי הרבה עבודות קטנות הישגים גדולים בהתמדה וזה נותן סיפוק ונחת ורוגע ושלווה שיהיה לנו סורות טובות אהבה ושלום ביי ב
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה