מדברים מרבי נחמן מברסלב משלי הנחל הכל בשביל החשק
מדברים מרבי נחמן מברסלב משלי הנחל הכל בשביל החשק
שלום וברכה לכל המאזינים היקרים מה שלומכם אנחנו בעזרת השם בתוכנית מתורתו של רבי נחים ברסלב מדברים על משל ונבשל מהתורות של רבנו בעזרת השם הום אנחנו נדבר על סוגיה מאוד מאוד מעניינת וחשובה לחיים שלנו להוציא מן הכוח אל הפועל להוריד את מציאות הבורא אלינו לחיים על זה נאמר ברוך אומר ועושה מתי אדם זוכה שנכנס בו הנקודה שנקראת הברוך אנחנו רוצים את הברכה לחיים שלנו אז הברכה לחיים שלנו נמדדת בברוך אומר ועושה זה נאמר על השם יתברך שאנחנו משבחים אותו אבל גם במציאות של האדם כאשר הוא זוכה להוריד לעשייה את מה שהוא לומד אז זה נקרא ברוך אומר ועושה יורד עליו השפע האלוקי יורד עליו האור האלוקי מרגיש חיות מרגיש שמחה אבל ניגע בעוד נקודה היום שמה קורה שאנחנו מרגישים לא פעם ולא פעמיים בלשון המעטה שאין לנו כוח להוריד לעשייה מחמת הקצרות של הדור והמציאות המציאות של הדור ההפרעות הסחי הדעת מה קורה בפעולה הזאתי בפעולה הזאתי אנחנו נתקלים במציאות שאם אנחנו נדע לעבוד איתה אז אנחנו נוריד מהכוח אל הפועל אנחנו נתקלים במציאות שהיא נקראת שאנחנו רוצים להוריד הרבה מהכוח אל הפועל להוריד הרבה לעשייה המציאות הזאתי מלחיצה אותנו אבל רבי נחמ ברסל בדרכו בקודש בנחת וברוגע שהוא מהיר עלינו ה רוצה שנוריד לעשייה שיתקיים בנו האור שנקרא ברוך אבל הוא כבר ראה את הדור והוא רוצה שנעבוד לאט לאט ובסובלנות להוריד דברים קטנים לאט לאט קטן הכמות רב האיכות עבודות קטנות להוריד אותם לעשייה ולאט לאט זה מצטרף לחשבון גדול אף על פי שבהתחלה לא מרגישים את ההתלהבות והאור כי זה עבודות קטנות אבל איך אומר שלמה המלך קובץ על יד ירבה לאט לאט עוד נקודה קטנה ועוד נקודה קטנה מצטרפת לחשבון גדול בעבודת הסובלנות והענווה מתחילים להרגיש את האור האלוקי בצורה מבוקרת נכונה וטובה שמוציאה אותנו גם מרדיפה עצמית הרצון להוריד את האור הגדול במכה אחת יוצר אצלנו לחץ ואם אנחנו לא מצליחים יוצר אצלנו רדיפה עצמית הלקאה עצמית מה קורה בפעולה הזאתי מתחיל להתפתח סוג של ריב מחלוקת בתת מודה שלנו ביננו לבין הבורא והיא מחלוקת שבכלל לא קיימת וז ריב שבכלל לא קיים שכביכול השם יתברך דורג שממני רק עבודות קשות וכבדות ועצומות ואז אולי יהיה איזה מציאות שהעבודה שלי תתקבל השפע ירד עליי ומה קורה שאני לא מצליח לעשות את זה את העבודות הגדולות אני מרגיש שהשם לא איתי כי השם רוצה רק עבודות גדולות השם רוצה רק [מוזיקה] היסטריה השם רוצה רק איך אומרים ריבוי אור אבל שאנחנו מתחילים להבין את הדרך של רבנו כמו ש לומד אנו בחיי מוהרן פרק שלם שנקרא לו לדחוק את השעה שברצון של אנחנו רוצים לתפוס את הכל אבל פבו ל פבולה לאט לאט שמתחילים להוריד את עבודת השם שלנו לכלים קטנים לעבודות קטנות ולאט לאט מתקדמים אז אתה רואה שפע כי השפע מתגלה על ידי הענוה וזה כרגע זה היכולות שלי זה הכוחות שלי וזה בסדר גמור ואדרבה אדרבה מלמד רבנו כגודל ההסתרה גודל האור כגודל ההסתרה של הסך הדעת שיש בדור הזה שזה הסך הדעת כזה גדול כל עבודה קטנה שאנחנו עושים אותה ובפרט בהתמדה כמו שנלמד היום יש לזה כוח רוחני עצום עצום עצום והידיעה הזאתי והדעת הזאתי מלמדת אותנו שהקדוש ברוך הוא לא בחרות איתנו ולא בשנאה אלינו ולא במחלוקת אלינו הוא שמח במה שאנחנו עושים ראיתי היום תשובה מאוד מעניינת במדרש מה זה העבודה של שלושת השבועות ימי בין המצרים אז ראיתי מדרש מאוד מעניין שאומר שעיקר העבודה שלנו בי בין המצרים זה לגלות שמחה בעבודת המצוות למה כי הנביא אומר כי בשמחה תצאו שאדם מגלה שמחה בעבודת השם שמח בחלקו מודה לקדוש ברוך הוא משבח אותו מה קורה בפעולה הזאתי הפעולה הזאתי לוקחת אותנו לגילוי שהשם יתברך רוצה לגאול אותנו אתם שמחים אתם מאושרים טוב לכם אני רוצה לגאול אתכם אני רוצה לגאול אתכם אני מצפה לגאול אתכם אני כוסף לגאול אתכם וזה דבר שאנחנו צריכים להפנים בנפש לא רק העבודה עצמה של עבודת התורה והמצוות השמחה להוריד לעשייה את השמחה שאדם לומד להתקדם צעד אחר צעד עקב בצד הגודל אז הוא מתחיל לחוות את אהבת השם שהשם יתברך לא שולח לי שפע רק מתי שזה מאוד כריזמטי ומאוד מאוד עם עבודות מאוד קשות ו הסתערות על המטרה ממש לא כמה השם יתברך מעריך ומייקר כל עבודה הכי קטנה שלנו כי המציאות של בין המצרים היא לאו דווקא בשלושת השבועות זה מציאות שאנחנו מרגישים אותה לאורך כל השנה הרבה פעמים על זה דוד המלך אבל משבח ואומר מינ מצר קרא תיה הצלחתי התגברתי התמודדתי לקרוא לך מן המצר הצלחתי הצלחתי לקרוא לך מן המצר זה לא דבר פשוט לקרוא לך מן המצר זה לא דבר פשוט ללמוד תורה מן המצר זה לא דבר פשוט להתפלל ללכת לבית הכנסת מן המצר דוד המלך משבח ואומר מן המצר קראתי קרעתי אליך מן המצר הצלחתי ללמוד הצלחתי להתפלל הצלחתי להתבודד ממילא דוד המלך מאמין אם הצלחתי לקרוא לך מן המצר בדור הזה ענני במר חווייה ממילא אתה תענה לי ואייך אתה תענה לי בהרחבה אז נכון שבהתחלה לא מרגישים את האבודות הקטנות שבתוך המצר אבל לכאורה היה צריך להיות פה מידה כנגד מידה מינה מצר כרתיה אז מה זה נני במרחביה מה זאת אומרת אתה תוריד עלי הרחבות אתה צריך להוריד לי מידה כנגד מידה אני עושה עבודות קטנות אז תוריד עליי דברים קטנים ישועות קטנות דוד המלך מבטא בה ביטוי מאוד עמוק שמסתכלים בפנימיות של הפסוק כמה כוח ועוצמה השקעתי לקרוא לך מן המצר כמה כוח ואנרגיה השקעתי לקרוא לך מן המצר אז מה הקדוש ברוך הוא מסתכל הוא לא מסתכל על הבו ודה הקטנה שאתה עשית בעיניך זה נראה קטן הוא מסתכל על העמל והיגיעה והמאמץ שהשקעת וזה הרבה ממילא כנגד היגיעה והמאמץ וההשקעה אנני במר חבייה ההשקעה שלך היגיעה שלך לעשות את העבודות הקטנות היא כרוכה בהמון המון מאמץ הרבה מרחב בנפש אז ממילא גם התשובה של השם יתברך נני במרחביה דוד המלך בטוח שהקדוש ברוך הוא יענה לו ב רחבות הוא בטוח בזה השם יתברך יענה לי רחבות אז נכון הישועה לא באה במהירות ובמהירות הבזק אבל היא מגיעה אחים יקרים הי בהחלט שהיא מגיעה עם הרבה סבלנות והרבה אמונה היא מגיעה בוודאי שהיא מגיעה אז היום הייתי רוצה להקריא לכם שיחה כל כך מעניינת מליקוי מוהרן שרבנו מלמד אותנו בחלק א תורה סו אות ב כל המצוות והעבירות עיקרן על ידי שמוציאין מכוח אל הפועל כל דבר בין בקדושה בין בטומאה זה תוצאה שבאה ממחשבה וירדה מן הכוח אל הפועל כי עיקר שלמות המצווה הוא רק שזוכה לעשותה בפועל מה זה נקרא שלמות המצווה שאדם לומד תורה זה מצווה אבל שלמות המצווה זה שהוא זוכה להוריד אותה לפועל ואגב שמה גם יש את הביטוי של השמחה איפה השמחה נמצאת הרבה פעמים שואלים אני רוצה לעבוד את השם בשמחה אז לעבוד את השם בשמחה זה קודם כל בתודעה על הזכות שלי לעבוד אותו על הזכות שלי להתפלל אליו על הזכות שלי לפנות אליו לשמוע שיעורים מתורתו כמה רחמים ואהבה יש לשם יתברך עלי שהוא נותן לי את הזכות הזאתי זה נקודה אחת נקודה שנייה שאדם זוכה ללמוד תורה ולהוריד אותה למעשה יש שמה ביטוי של שמחה מאוד גבוה כי זה שלמות המצווה והמצווה מלשון חיבור אז יש לי שלמות בחיבור שלמות ב חיבור פותח אצלי אופק חדש של [מוזיקה] שמחה וזה נקרא בחינת ומוציאה לפועל הוא בחינת בריאת העולם ממש שימו לב מה רבנו מלמד אותנו מה קורה שאדם מוציא מהכוח אל הפועל זה בחינת בריאה חדשה שנעשתה עכשיו בעולם כמו שהקדוש ברוך הוא ברא את העולם וזה היה משהו חדש אותו דבר שאנחנו לומדים את המצוות ומקיימים אותם הקיום מביא אותנו למקום של בריאה חדשה במציאות ה חני שלנו ושמה נמצא גם אגב ההתחדשות הכל כך נפלאה לכן שאדם לא רק לומד תורה אלא גם מקיים הוא יוצר בריאה חדשה בעולם עכשיו התחדשות יוצרת שמחה בין לצערנו לחלקים השליליים בנפש שלנו שהיצר הרע בתחבולות יודע להראות לך שזה עונג נפלא להוריד דברים חדשים ויצרים חדשים לעולם אבל אחרי זה זה מפיל אותנו לאיפה שזה מפיל אותנו או בין בצד של הקדושה להבדיל הבדלות שבצד של הקדושה שאתה זוכה להוציא מהכוח אל הפועל זה שמחה תמידית בין בעולם הזה בין בעולם הבא תמיד שתיזכר בה היא תמיד תהיה נצחית היא תמיד תהיה מענגת והרי הוא מקיים עולם מלא שאדם זוכה לקיים את המצוות בפועל הוא מקיים עולם מלא וכן להפך בעבירה חס ושלום חזל אומרים בקידושין שהשם יתברך מחשבה טובה מצרפה למעשה אבל מחשבה רעה אין מצרפה למעשה אבל איפה מידה כנגד מידה כאן למה הקדוש ברוך הוא לוקח מחשבה טובה ו מצרפה למעשה ואילו במחשבה רעה לא מצרפה למעשה אז אחד התירוצים שיהודי בשורש הוא רק רוצה לעשות טוב אז גם אם עכשיו הוא חושב לעשות טוב אב עדיין הוא לא זכה לזה והוא אנוס הקדוש ברוך הוא מצרפה למעשה כי זה באמת המהות שלו אבל יהודי שחשב לעשות רע ולא הוציא את זה לפועל זה לא באמת המהות שלו לעשות רע אז לכון הקדוש ברוך הוא לא מצרפה למעשה כי כל העולם לא נברא רק על ידי בחינה זאת שיצאה הבריאה מכוח אל הפועל איפה נעשה המושג של הבריאה של ההתחדשות של האור של החיות שהבריאה יצאה מהכוח אל הפועל מהכוח דהיינו במחשבה של השם יתברך ואל הפועל למציאות זה העולם אותו דבר אלוקיי נשמה שנתת בי טהורי אנחנו חלק אלוקה ממעל שאנחנו זוכים להתקרב לקדוש ברוך הוא ללמוד את תורתו ולהוציא מהכוח אל הפועל זה בחינה של בריאה אתה נברא מחדש משהו אצלך נברא מחדש דעת חדשה נבראת אצלך מחדש כי קודם כשמוציאים מכוח אל הפועל אומר רבנו אז היה הכוח והפועל נקשרים ביחד ואיין הפרש ביניהם כי סוף מעשה במחשבה תחילה יש התקשרות של הכוח והפועל ביחד במחשבה לפני שזה ירד אל הפועל זה קשור ביחד חזק זה תחילת המצווה זה תחילת האור זה רצון טוב מחשבה טובה זה נפלא זה מצויין רק מה קורה שעכשיו אני זוכה להוציא מן הכוח אל הפועל מה אני עובר בדרך מניעות בלבולים נלמד את זה בהמשך ו שאדם זוכה להתגבר ולהוריד מן הכוח אל הפועל אז זה נקרא התקשרות שלמה כי כל זמן שהמחשבה שלי והרצון הטוב שנמצא במחשבה ועדיין לא ירד מהכוח אל הפועל זה התקשרות אבל היא לא שלמה שא ירדה לזה העולם לזה עולם העשייה ופה התגלה מלכות השם אצלי בפרט וגם בכלל ל העולם אז זה נקרא ומלאה ארץ דעה אז זה נקרא שמחה אז זה נקרא שלמות המצווה אז זה נקרא בריעה חדשה שנוצרה אצלי אבל אנחנו הולכים על עבודות גדולות ושאנחנו הולכים על עבודות גדולות אנחנו לא מצליחים להוציא מן הכוח אל הפועל זה נשאר במחשבה מה אנחנו צריכים לעשות יש לי מחשבה יש לי רצונות יש לי כיסופין בלימוד בתהילים בתורה בהתבודדות נפלא אשריך עכשיו תיקח את המחשבה הזאתי ותצמצם אותה לעבודות קטנות כדי להוריד מהכוח אל הפועל תשימו לב היום גם אנשים ששומעים שיעורים אוהבים לשמוע את השיעורים המאוד קצרים למה אני רוצה לשמוע אני רוצה להתחזק אבל אין לי כוח עכשיו לשמוע שיעור שעה אין לי כוח גם השירים אגב ירדו מארבע דקות משלוש וחצי דקות לש וחצי דקות אין לי כוח אבל יש לי רצון איך זה מתבטא אם תיתן לי משהו קטן וקליל ואני אהיה מרוכז בו אני אצליח להוציא מן הכוח אל הפועל זה בדיוק מה שרבנו מלמד אותנו זה המציאות של הכל בסדר זה העבודה שלנו קח עבודה קטנה תן עליה את הכוח שאתה יודע שזה קטן וזה מעט יש לך את האפשרות לתת על זה עוצמה שעשית את זה פתאום נפתח לך באנרגיה חדשה לעוד איזה עבודה קטנה ועוד פעם אתה נותן עליה כוח ומתחדש וככה אתה מתקדם ממצווה למצווה ועבודת השם מקבלת עונג רוחני תשימו לב על מה המדיה עובדת היום דברים קטנים במהירות ובקצב דברים קטנים במהירות ובקצב אותו דבר ללמוד מיצר איך לעבוד את השם יתברך דברים קטנים ותנועה דברים קטנים ותנועה נותן התקדמות ורווח בעולם הרוח שלנו דהיינו כשאדם רוצה לעשות איזה דבר כגון לבנות בית צריך לחשוב תחילה במחשבתו אדם שבא לבנות בית הוא צריך לחשוב במחשבה איך לעשות את זה עכשיו הבית הוא נקרא גם אמונה שזה כנגד התפילה כי בתי בתפילה אדם שרוצה להתפלל להתבודד ללמוד תורה שזה הכל קש ור לסוגיית האמונה כמו שדוד המלך גם אמר כל מצוותיך אמונה ורבנו בתורה י מלמד שיעקב אבינו הוריד את מציאות הבורא ל מקום שנקרא בית שזה מציאות האמונה כל המצוות זה אמונה כל עבודת השם זה אמונה איך אני בונה בית זה נמצא אצלי במחשבה אז קודם שאדם בונה בית הוא חושב אז קודם כל תחשוב מה אתה רוצה לבנות מה התכלית שבבניה ככה זה גם במצוות תקשר את זה לתכלית אני רוצה לעשות רוח ליוצרי אני אוהב את השם אני רוצה לשמח את השם שאלו פעם את רבנו על סבתא שלו מרת וידל הבת של הבעל שם טוב איך זכתה לכאלה מדרגות גבוהות בעבודת השם היא הייתה ממש קדושה כזאתי והברכות שלה היו מתקבלות שאלו את רבנו איך היא זכתה אז רבנו אמר שהוא קיבל ושמע שסבתא שלו מרת אודל כל דבר שהייתה עושה היייתה חושבת תמיד איך לשמח יותר את הבורא היא חיה התיירת הרוממות איך אני משמחת את בור איך אני מ שמח את נכון שרבנו בשיחות הרם בשיחה ה מבי שאי אפשר להגיע יראת הרוממות דהינו אהבה אלא קודם כל שעוברים בעירת העונש אבל אדם יכול כפשוטו לחשוב תמיד איך אני זוכה לעשות עוד איזה דבר טוב לשמח את הבורא ככה היא חשבה מרת אודל איך אני משמחת את הבורא עכשיו מחמד שהיא כל הזמן חשבה איך לשמח את הבורא אותו דבר הקדוש ברוך הוא חשב כל הזמן איך לשמח אותה כל יהודי יכול לעשות את זה בפשיטות איך אני משמח יותר את השם יתברך אז אדם רוצה לבנות בית צריך לחשוב תחילה במחשבתו איך יהיה ציור בניין ביתו ואז כשנגמר במחשבתו דמות ביתו שהוא סגור במחשבה על זה אז הי מתחיל לבנותו נמצא שסוף המעשה במחשבה תחילה וקודם שהוצא מכוח אל הפועל אז הסוף המעשה נקשר עדיין בתחילת המחשבה ואין הפרש והבדל ביניהם כלל אז הנה רבנו פה מביא לנו דוגמה המושג של הבית בניין הבית אני חושב אני מנתח את זה אני בודק את זה אני מתייעץ על זה שלאט לאט ככל שאדם יותר סגור במחשבה ויותר ממוקד במחשבה על מה הוא רוצה לעשות זה יורד מהכוח אל הפועל אבל בהתחלה זה עדיין קשור ביחד הכוח והפועל ביחד עכשיו הוא מתחיל להוריד את זה עכשיו שהוא מתחיל להוריד את זה הבית לא נבנה ביום אחד אם הוא יחשוב שהבית יבנה ביום אחד הוא יהיה מדומיין וגם אם הוא יצליח הבית תפרק הוא יודע שיש פה זמן יש פה סובלנות צריך פה לעשות איך אומרים את היסודות צריך לבנות את זה ב ך משתנים דברים נולדים רעיונות חדשות זה בסדר זה חלק מהתהליך למה שזה מגיע לעבודת הרוח שלנו פתאום אנחנו מסתבכים ורוצים ישר להוריד הכל מהכוח אל הפועל כי אנחנו לא הולכים עם התורה של רבנו בתורה א' כי איש הישראלי צריך להסתכל בשכל של כל דבר כמו שבונים בית וזה בהתחלה סגור במחשבה ואחרי זה זה יורד אל הפועל ובמשך הזמן עוברים גם שבונים את הבית אתה צריך להביא לשמרי אתה נכנס כל הזמן אתה בונה יותר ובונה יותר אבל איך הבנייה נעשת בסובלנות בסובלנות כי אם אדם יבוא ויגיד לו מה אתה רוצה לבנות בית ועוד לא בנית אותו ביום אחד הוא יגיד לא אותו אחד תשמע אתה משוגע מי בונה בית ביום אחד זה לא עובד ככה אף אחד לא יכול לבנות בית ביוד אחד הרבה פעמים אנחנו צריכים לחשוב על עצמנו אנחנו משוגעים שאנחנו רוצים לעשות הכל במכה אחת ולא מתקדמים בעבודה קטנה לאט לאט ראיתי פעם איך את התלמוד תורה איפה שהבנים שלי לומדים אתה מסתכל על הפועלים ככה ואתה רואה איך הם מסמר אחר מסמר דופקים בקיר מה שנקרא ולבנה אחר לבנה ואתה אומר המסמר הזה הוא באמת משמעותי להתקדמות של הבנייה כן כרגע זה לא ניכר זה נראה מסמר קטן שאין לו שום חשיבות אבל עוד מסמר ועוד מסמר בסופו של דבר יוצר בעניין שיש לו חשיבות גם למסמר הקטן ככה זה גם בעבודת הקודש שלנו אנחנו מרגישים עוד מסמר עוד איזה בורג עוד איזה לבנה אבל לאיפה זה מתקדם יש לנו את הקבלן הגדול את רבנו החיים ברסלב שכבר כל כך הרגיע אותנו ואמר אתם מה לכם לחשוב מחשבות אתם תביאו רק לבנים ותת רצונות עשייה תפילה התבודדות תהילים ואני עושה מזה בניינים נפלאים ואף על פי שאתה רואה שעבודת השם שלך היא כמו לבנה ותת שאין לה שום חשיבות רבנו כבר עושה מזה בניינים [מוזיקה] נפלאים וצריך לראות להוציא מכוח אל הפועל ועזי נפתחין ונבדל הכוח והפועל מה קורה שאנחנו מוציאים מהכוח אל הפועל זה מתחיל לעשות פה הבדלה המחשבה מתחילה לצאת למקום שלה ויש הפרש והבדל בין תחילת המחשבה שהיא בחינת כוח ובין סוף המעשה יש הבדל אתה חשבת כך בסוף נעשה כך ברוך השם בדרך עוברים זה בסדר יש בלבולים פתאום יש אחד שלא עובדים המציאות היא מראה שגם שמוציאים מהכוח אל עוברים בלבולים אבל חדים במטרה אז מצד אחד אני לא יכול לבוא ולהגיד טוב אני אקח את הזמן כי אם אני אקח את הזמן לא התקדם ולא יכנס לבית שהוא נקרא אמונה מצד שני אני גם לא יכול לדחוק את השעה בכל דבר צריך יישוב הדעת כמו שאדם בונה בית ואומר לו תשמע יקח לך פה שנה שנתיים לבניית הבית בשנתיים האלה הוא ביישוב הדעת וגם שהוא רואה שזה מתעכב אז הוא יודע צריך לסדר עוד כמה דברים וזה שווה וזה כדאי אותו דבר בעבודה את הרוח משה רבנו לקח לו 80 שנה עד שהוא נהייה משה רבנו מה קרה אנחנו רוצים להיות כבר צדיקים ברגע אחד אתה צדיק כרגע לפי הנקודה שלך תתקדם עם זה תלך עם זה תבנה את זה לאט לאט ובסובלנות ותראה איזה מתיקות ואיזה רוגע ושלווה יראה אך בעבד השם ואתה פתאום תראה שאתה מספיק הרבה תשימו לב גם תעשו לעצמכם מבחן מה שאני אומר לכם עכשיו תעשו מבחן לעצמכם בבקשה כמה פעמים בחיים באנו לעבוד מתוך לחץ והספק בה הרבה פחות אבל כמה פעמים היה לנו איזה יאוש כבר מהלחץ כבר אין לי כוח אני מתוסכל כבר ומיואש מלהיות לחוץ וערפו ואמרנו מה יהיה יהיה ופתאום ראינו שעשינו יותר למה ארפנו מהלחץ ארפנו מהרצון להשיג דברים מהר ובמהירות לאט לאט אני שם לנגד עיניי כרגע רק את הלימוד הזה רק את הספר הזה רק את ההתבודדות אני לא חושב קדימה אני עכשיו בא ללמוד מבחינתי זה עכשיו מה שאני צריך ללמוד השורה הזאתי המילה הזאתי אני לא חושב עוד כמה יש לי אני קובע סדרים זה הכל טוב ויפה זה במחשבה אבל עכשיו אני שם לנגד עיניי את הלימוד הזה את התפילה הזאתי את ההתבודדות הזאתי אמר לי מישהו איני לא מצליח להתבודד אפילו 10 דקות אמרתי לו תשים לב לפי מה שאתה אומר שאתה אומר שאתה לא מצליח להתבודד אפילו 10 דקות כי אתה בתודעה ישר בא בלחץ לשעה אבל אם תגיד לא אני עכשיו רק בא 10 דקות רק 10 דקות ותיכנס לזה פתאום אתה תראה אחרי 10 דקות שזה יעלה לך יותר כי אתה בורח מלחץ אתה בורח מתחרות עצמית לא טוב עבודות קטנות בסובלנות עכשיו שימו לב אבל מה קורה לנו בדרך אז באותה תורה רבנו מלמד כשאיש הישראלי צריך לעשות דבר הצריך לו ליהדותו אדם צריך לעשות דבר ליהדותו זה השמחה שלנו התורה המצוות מעשים טובים ובפרט אומר רבנו כשצריך לו לעשות דבר גדול הצריך ליהדותו שכל יהדותו תלוי בזה כגון לנסוע לצדיקי אמת כל היהדות שלנו באמת תלוייה ברבנו הקדוש רואים את זה בדור בחוש לסוע לרבנו לאומן ששמה האדם מרגיש איך זה התרכיז של כל היהדות שלו איך זה כל המהות שלו מי שהיה אצל רבנו יודע על מה אני מדבר לא סתם אנשים מחכים כל השנה להגיע לרבנו לראש השנה כי הוא מרגיש כל היהדות שלי כל המהות שלי כל האישיות שלי תלוייה בזה ז מזמינים לו מניעה כן יש מניעות עכשיו פה נכנסת השאלה ל למה זה לא יכול ללכת חלק למה זה חייב לעבור דרך התפילות למה זה חייב לעבור דרך הכיסופים למה זה חייב לעבור דרך התשוקה למה וזאת המניעה עכשיו רבנו מסביר למה היא לטובתנו הנצחית וזאת המניעה היא בשביל החשק למה הקדוש ברוך הוא מזמן מניעה אנחנו מסתכלים על המניעה בתור ריב עם השם יתברך למה השם עושה לי את זה הוא לא רוצה את העבודה שלי הוא לא רוצה את התורה שלי הוא לא רוצה שאני אנסע לרבנו חס ושלום כל המניעה היא בשביל דבר אחד חשק לב אהבה הקדוש ברוך הוא עכשיו מגלה אצלך חשק אליו מגלה את האהבה שלך אליו את התשוקה שלך אליו שמתגלה אהבה אצלך להשם יתברך השם יתברך מוריד לך שפע מהאהבה למה כי זה נקרא זיווג ואל ישך תשוקתך והוא ימשול בך וככל שהתשוקה יותר גדולה ממשלה של השם יתברך יורדת יותר בעוצמה כדי שעל ידי זה יהיה לו חשק יותר לעשות את אותו הדבר שלא תיקח את זה ככה בשכל קר שתיקח את זה באהבה ככל שיש יותר מניעה החשק יותר גדול ככל שהחשק יותר גדול אתה בונה יותר כלי לקבל שפע יותר גדול אז הסבלנות משתלמת כי על ידי המניעה מלמד רבנו איזה עצות נפלאות כשמונים את האדם מן הדבר על ידי זה נעשה התגברות החשק מאוד ככל שמונעים אותו החשק נעשה יותר גדול מה זה החשק שנפתח אצלי עקב המניעה כלפי הבורא הקשר שלי איתו יותר חזק יותר מהודק במערכת הרוחנית יש לי יותר קשר איתו יש לי יותר תפיסה איתו יש לי יותר אחיזה איתו זה טוב שהשם יתברך עושה לך את זה כמו למשל שמראיין לקטן עכשיו רבנו מביא משל כמו שלמשל שמראיין לקטן אנחנו קטנים בדעת תינוקות של השם יתברך דבר הנחמד לו ותכף הוא מיד חופין ממנו ומחביאים ממנו כמו ה אבא שבא לילד אומר לו אתה רוצה את הסוכריה כן כן כן מה הוא עושה פתאום הוא מחביא את זה איפה זה איפה זה איפה זה מה זה יצר עכשיו הילד יותר קרוב לאבא אבא אבא תיתן לי אבא תיתן לי אבא כך וכך והוא משתעשע עם האבא אבא בבקשה ואז אבא מראה לו עוד פעם את הסוכריה ועוד פעם הוא קופץ עליו נו אבא וזה והוא קופץ ומשחק וצוחק והכל הוא יודע שאבא רוצה לצאת לתת לו את זה אבל אבא רוצה קשר איתו אז הוא יצר לו מניעה הוא מראה לו ויוצר לו מניעה אז הי הוא רודף מאוד אחר האדם הוא מבקש וחושק מאוד לאותו הדבר נמצא שעיקר החשק נעשה על ידי שחטפו ממנו והחביא את הדבר הקדוש ברוך הוא משחק איתנו מחבואים מראה לנו מחביא מראה מחביא פותח לנו רצונות יוצר מניעות והמניות האלה יוצרות אצלנו יותר תפילה יותר קרבת השם יותר אהבת השם ויותר צעקה פנימית שאומרת אבא אני רוצה רק אותך אבא אני רוצה רק את התורה אבא אני רוצה רק את המצוות ונכון שבדרך אתה חווה מניעות והסתר ובלבולים ונפילות אבל כל הזמן תשוקת הלב הטהור שלך האמיתי שלך מתגלה ותדעו לכם דרך המניעות אדם מגלה כמה הוא אוהב את השם דרך המניעות אדם מגלה כמה ה אוהב את הקדוש ברוך הוא הקדוש ברוך הוא רוצה לגלות לעולם לבריאה כמה הבנים שלי אוהבים אותי אז זה דרך מניעות ודרך הסתרה אבל עכשיו אל תסתכל רק על המניעה שאתה צריך להתגבר ונכון אתה צריך להתגבר להמשיך להתפעל ולחשוף תסתכל על דבר מאוד פנימי מאוד עמוק בתודעה שלך ובנפש כמה אתה אוהב את אבא כמה אתה אוהב את התורה כמה אתה אוהב את המצוות כמה אתה אוהב את השם יתברך לא משנה באיזה מדרגה אתה על זה תסתכל ומזה תשמח ואז ממלא תגיד אם זה ככה אני אמשיך להתגבר פה על מניות אני אמשיך להתפלל אני אמשיך לרצות אני אמשיך להודות אני אמשיך לקבל באמונה בסובלנות שמתי שיגיע יגיע וזה עבודה נפלאה כמו מוכן מנעין את האדם במניות מהדבר הצריך לו כדי שעל ידי זה יהיה לו חשק יותר והחשק זה גילוי האהבה הכי עמוק אז אחים יקרים מה אנחנו לומדים מזה אנחנו בסדר גמור הכל בסדר אתה מתוק אתה נפלא תמשיך ללכת עם רבנו אני ברשותכם צריך לסיים היום קצת מוקדם צריך להגיע לעוד מקום השם מברך אותכם זכינו לשיחה קצרה חצי שעה ככה טוב למלאות את המצברים שיהיה לכם בשורות טובות אהבה ושלום והכי טוב שבעולם תזכרו אבא אוהב אותכם אבא אוהב אתכם בגדול ביי ביי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה