מדברים מרבי נחמן מברסלב משלים מהנחל נובע בין בן כפר לבן כרך
מדברים מרבי נחמן מברסלב משלים מהנחל נובע בין בן כפר לבן כרך
שלום וברכה לכל המאזינים מה שלומכם אנחנו בעזרת השם תוכנית מתורתו של רבי נחים ברסלב המשלים המשלים של רבנו ברוך השם העצות של רבנו הדעת של רבנו השם חיה אותנו נותנת לנו שמחה אמונה חיות אז אנחנו בעזרת השם בחסדו יתברך אנחנו ניכנס לכמה צלילים ניתן לעצמנו ככה הרגשה טובה של התחלות חדשות של רצונות חדשים תנועה וקצב תנועה וב ויוצר אהבה אנחנו נדבר על זה גם היום ובעזרת השם גם הנושא הנפלא שהיום אנחנו בחסדי השם נדבר עליו שייתן לנו הרבה כוח גם על הנושא של כוח המד שבאדם כוח הדימיון וגם על הנושא בעזרת השם לקרוא גם את חי חיים איך למשוך חיים למשוך אהבה למשוך שמחה לחיים לקרוא לקדוש ברוך הוא שנותן לנו תמיד כוח שמחה ואמונה וחיות כל אחד נו עם המעברים שלו ועם התובנות שלו ואיך אנחנו זוכים להתקרב לקדוש ברוך הוא וכל תפילה וכל התבודדות זה קרבת אלוקים ליטוב ברגע שיש לנו תנועה וקצב וחיות בעבודת השם אז בהחלט בהחלט בהחלט שהתנועה והקצב זה הרוח הטובה שמסלק את את כל הרוח הרעה את כל המחשבות הזרות צריך לעבוד בתנועה וקצב להכניס את הטוב כמה שיותר כמה שיותר להכניס את הטוב אז כנסת לשירי נוסטלגיה שמלו לנו את הנפש חזקו אותנו וברוך השם תזכרו שהקו המנחה תמיד אצל רבנו זה לא להיות עצים יבשים עץ יבש לא נותן פירות עץ עם מים נותן פירות ומים זה תנועה וקצב היום יש הרבה הרבה תנועה וקצב לכל המחשבות הזרות והבלבול והדמיון ואנחנו צריכים ו לשך תשוקתך להביע תשוקה לקדוש בר ה הרבה אהבה להגיד לו כמה אנחנו אוהבים אותו לספר לו כמה אנחנו אוהבים אותותו תשימו לב שהעולם מאוד מבטא ביטוי של רצון לאהבה בין איש לאשתו בין הילדים בין הסביבה השורש של הכל שאנשים באמת רוצים לשמוע אהבה תנועה וקצב אבל מה קורה שזה לא בא מבפנים מה שנקרא אז אחרי המעשים נמשכים הלבבות איך רבנו אומר בשיחות הרן אפילו יעשה עצמו כשמ יעשה עצמו עצם זה שאתה עושה את עצמך ב ב בהחלט דברים מתחלים להשנות בעולם הפנימי שלנו אז בעזרת השם כמה צלילים אחים יקרים ואנחנו ממרים שיהיה הזנה טובה אני זוכר מה שפתחת ישמור עליך אלוקים רק חזור הביתה [מוזיקה] תמונה שלך בגיל שנה עם סבתא מחייכת ושתי תמונות של גיל מצווה איך גדל הנכם תמונה אחרת על מדים עם הרוה בים ואני הבטחתי כשת לא תילחם באף אחד וכשתצא לעוד שבת נחכה בפטה אם לכבודך בשל נשקה אותך כמו פרה גם נגהץ לך מדים אני זוכר הבטחת ישמור עליך [מוזיקה] אלוקים חזור הביתה אך רק חזור הביתה החילים היקרים שלנו שהשם ישמור אותכם אם אתם שומעים אותנו עכשיו איפה שאתם נמצאים אנחנו בתפילות עליכם אנחנו בלימוד תורה עליכם אנחנו איתכם באש ובמים אשריכם ואשר חלקכם שהשם ישמור אותכם עוד שבת נחכה בפתח אמא לכבודך בש כמובן שהכל יהיה גם לברכה וההצלחה על החטופים שהקדוש ברוך הוא יחזיר אותם הביתה בריאים ושלמים כמה אנחנו מתפעלים עליהם רחמים הרבה רחמים אני זוכר מה שהבטחת ישמור עליך אלוקים חזור הביתה טוב אנחנו בעזרת השם היום מדברים גם על הנושא של כוח הדימיון כוח הראייה בדימיון וזה רבנו מלמד אותנו את זה ברוך השם זה מופיע אגב בליקוטי עצות בסיכום נפלא באות עיניים בסעיף ז צריך לשמור את העין מכוח המדמה יש לנו עין ימין ועין שמאל העין ימין זה כנגד החסד עין שמאל זה כנגד הדין והעין מדמים אותה להדס והדס שלוש עלים אז איפה העין השלישית מופיע העין השלישית זה בעצם באמצע זה נמצא באזור הזה והעין הזאתי יש לה הרבה פירושים אחד הפירושים זה זהו החכם הרואה את הנולד שאדם לומד תורה אז הוא מפתח את כוח הדמיון למקום טוב מפתח את הדמיון לראות למרחוק ככל שיותר מחקים בתורה הוא רואה יותר למרחוק אז זהו החכם חכמת התורה הרואה את הנולד חכם גם ראשי תיבות חצי מלאה שאנחנו לומדים לראות את החצי המלאה אנחנו גם רואים את הנולד מה שנקרא הדמיון עובד טוב כוח המחשבה עובד טוב כוח הריכוז עובד טוב אבל מה צריך לעשות בשביל לראות את חצי המלאה שאלת השאלות החצי המלאה תמיד נמצאת בתחתית בחלק התחתון של לא בחלק העליון יש בזה רמז אנחנו צריכים ללמוד לכופף ראש לכופף ראייה לתורה למצוות לתודה והודעה לחשיבה החיובית להודות לשם לשבח אותו זה דורש ענבה התכופפות התכופפות ממה שאני מבין ממה שאני חושב ואז אתה מתחיל לראות את החצי המלאה ולא את הריקה לכן התורה יוצרת אצל האדם ענווה אני לא חושב מצד עצמי או לומד מצד עצמי אני לומד על מנת לעשות רצון השם זה מראה על הכנעה וענווה ואז ממלא חצי המלאה אתה רואה וזה ראשי תיבות חכם וככה אנחנו מפתחים את העין השלישית שלנו שהיא כנגד התפארת שהיא רואה למרחוק ברוך השם אז צריך לשמור אומר רבנו את העין מכוח המדמה וכל אחד מאיתנו יש לו כוח של דמיונות עכשיו שחס ושלום אדם לא בתורה ולא במצוות כוח המדי מתחיל להשתולל למה כי יש לו כוחי ועוצם ידי אני מבין אני יודע ואז הוא מגיע למסקנות על פי דעתו על פי הדמיונות שלו והרבה פעמים הדמיונות הם לא בריאים בלשון המעטה ואפילו מישהוא טוב עין צריך לשמור מזה יש אנשים שברוך השם בטבע שלהם הם טובי עין אנשים טובים רואים טוב חושבים טוב יש להם אהבה לבריות גם הם צריכים להיזהר מכוח המדמה למה כי לפעמים אתה מצדיק גם דברים שהם לא חיוביים צריך גם לדעת לא להצדיק את זה אם אתה רואה משהו שהוא הפך התורה מכיס את הקדוש ברוך הוא צריך זהירות עם זה אז טוב עינו יבורך אל תקרא ורך אלא יברך ואיש אמונות רב ברכות ככל שיהיה לנו חשיבה יותר טובה ראייה יותר טובה על הסביבה כף זכות אהבה שמחה שלום זה כנגד האמונה כמו שהקדוש ברוך הוא מאמין בכל הבריאה כמו שהשם יתברך מאמין בכל יהודי באשר הוא ככה גם אנחנו צריכים אותו דבר לפעול ואז איש אמונות רב ברכות ירד הרבה שפע לא בשמיים לא בסוף העולם כמה טובות לפני רק אל תעזבי ידיים אל תעזבי [מוזיקה] [מחיאות כפיים] דים אז בוא בוא נמשיך לראות קצת כמה דיבורים טובים כמו שהינו רואים בחוש שאפילו מי שיש לו ראייה יפה יוכל לטעות על ידי שרואה מרחוק ונדמה לו הפך מן האמת עכשיו אנחנו ניכנס למושג הזה ש שנקרא כוח הראייה ויש מציאות שאדם גם רואה הפך האמת וכמו כן הוא בעיני השכל בכמה בחינות יש לנו עיני השכל מה זה עני השכל אדם הרבה לומד ודרך הלימוד הזה מפתח שכל שזה הראייה כגון לפעמים שנדמה לו שחברו נוטה מן האמת או שעושה כנגדו שלא כהוגן לפעמים אדם רואה שחברו נוטה מן האמת עכשיו יכול להיות שאתה באמת רואה שהוא נטה מן האמת אבל אתה צריך קודם כל לבדוק את זה על פי התורה על פי המצוות האם באמת על פי התורה ועל פי המצוות הוא נותן מן האמת לא על פי דעתך זה אחד עכשיו גם אם אתה רואה אותו שהוא נטה מין האמת ואתה מסביר לו והוא לא מקבל ואתה מראה לו ספרים וראיות אתה רואה שהוא לא מקבל אוקיי זה כבר צחות אז תברח מזה או שיש עוד דבר עוד דבר שמלמד רבנו או שעושה כנגדו שלא כהוגן אדם הרבה פעמים מפתח איזה ראייה שלילית שהוא חושב שרודפים אותו רוצים לרעתו אז נכון יש אנשים קנאים שהם לא יכולים לפרגן וברגע שאתם רואים שאתה מצליח אז הם יבואו כביכול בערמומיות בחן של שקר כביכול להתנצח איתך ולהוריד אותך ובדרך כלל טבע אדם שהוא מרגיש את זה אבל הרבה פעמים אדם צריך לשים לב מבפנים יכול להיות שזה איך אומרים החוסר ביטחון שלך ואולי נפגעת גם מאנשים בחיים אז אתה פיתחת איזה תודעה שכולם נגדך כולם שקרנים כולם לא בסדר ואז כמים לפנים לפנים כן לב האדם לאדם אז אל תשפוט על פי הלב על פי הרגש תשקול את הדברים תבדוק לפעמים באדם אמר לך משהו בכלל לא התכוון לזה כמה פעמים יצא לי שבאו לי אנשים אומרים לי פלוני אמר לי ופגע בי אומר לו חביבי יקרי תשפוט לכף זכות תשפוט לכף זכות אתה לא יודע בוודאות שככה הוא התכוון אז הוא אומר לי מה אתה מציע לי אני מציע לך לך תעשה איתו שיחה בארבע עיניים תדבר איתו למה לשמור בלב יכול להיות שוא יבוא ויגיד לך מה פתאום לא התכוונתי בכלל פירשת אותי לא נכון וזהו ברוך השם הד ס כי אדם מתחיל לפתח ההוא רוצה לפגוע בי בעבודה והוא רוצה לקחת לי כסף ההוא פה והוא שם והאדם סתם רודף את עצמו באמת זה לא קיים וזה לא נכון כי הכוח המדמה שלו לא עובד כמו שצריך ומחמד זה יש בליבו עליו ויוכל להתעורר מחלוקת על ידי זה הוא מפתח סתם מחלוקות מצד עצמו הרבה פעמים אני אומר את זה גם אומר את זה גם לזוגות לפעמים האישה חושבת שהבעל צריך לקרוא את המחשבות שלה אבל עם כל כבוד אין ל רוח הקודש הוא לא יודע לקרוא את המחשבות שלך את עכשיו תולה כביסה זה קשה לך ואת את רוצה את העזרה שלו למה הוא לא מציע למה הוא לא זה בשביל לחסוך מחלוקות גם אם הוא לא הציע את יכולה להגיד לו אתה יכול לעזור לי אחרי זה מתעצבנת עליו אתה לא מבין אותי אתה לא חושב עליי בסדר יש מקומות שהוא לא יגדיל ראש מה לעשות אבל אל תצפי או אל תצפה שייקראו את המחשבות שלך אתה רוצה משהו תסביר זה הכל תסביר אל תדבר ברמזים ואז מה קורה סתם נכנסים מחלוקות ודינים לא טוב לא בריא ונדמה לו שחולק על חברו לשם שמיים ובאמת הכל בא מטעות של כוח המדמה שכוח המדמה טעה אותו לפעמים אדם חולק על חברו או יש ביניהם מחלוק ו חושב שזה לשם שמיים ובשורש זה לא לשם שמיים זה רק צחנ יש פה מטרה שרק אתה רוצה להשמיע את דעתך ו שיקבלו אותה עכשיו אם הוא יגיד את הסברה שלך אתה תגיד או הוא יגיד לך כן כן זה האמת מה זה זה האמת ואם הוא מביא לך ספרים אחרים ועוד ראיות ועוד מקומות ועוד רעיונות מה זה לא האמת בתורה ברוך השם היא גדולה מניים יש הרבה פירושים יש הרבה פשט צריך לדעת לקבל אחד מחברו והרבה פעמים אדם מגדיר שהמחלוקת שלו זה לשם שמיים זה לא צריך לבדוק את עצמו אתה רואה שאתה מתעצבן אתה רואה שאתה כועס אתה רואה שאתה קופה דעתך על אחרים זה בא בשורש מנצחות זה לא טוב ורבנו אומר שמי שיש בו מידת הנצחות אין בו אמת אבל מה זה שכתוב שיש גמרא שמה בבבא מציא אני חושב נט על תנורו של אחנא שמה היה את הסיפור עם רבי אליעזר הגדול רבו של רבי עקיבא חרי שהיה שמה את כל הסיפור אז כמדומה אני חושב זה היה רבי יהושע בן לבי הוא נפגש עם אליהו הנביא והוא שאל אותו מה קרה בשמיים בעת המחלוקת הוא אומר ניצחוני בני ניצחוני בני שתנצחו זה עם זה בהלכה ניצחון שהוא בתורה על מנת להגיע לאמת של תורה זה ניצחון משמח זה ניצחון שיוצר אהבה רואים את זה זה הרבה פעמים בעולם הישיבות עד שנדמה לו על חברו דברי שקרים ובדואים ממציא דברים על החבר שלו ממציא דמיונות מחפש תמיד לראות את הרע שבו מחפש תמיד להוכיח אותו על הרע וזה מצד הדין זה לא טוב הדבר הזה וכן יש בזה כמה בחינות מה שעיני השכל נוטים מן האמת על ידי טעות של המדמה כן עיני השכל נוטים מן האמת על ידי טעות של המדמה לכן רבנו בשיחות הרן מסביר כמה חשוב ללמוד את עולם ההלכה ובפרט הלכה פסיקה למעשה על פי למה כי כוח המידה מעובד טוב שאדם לומד הלכה כי זה מוח שעובד על פי ההלכה וההלכה זה המוגמר זה הבירור זה היהלום שבכתר אז לכן לימוד ההלכה בוודאי ברוך השם שהוא מקנה לנו דעת רחבה ברורה ומתוקה ן אתה תהיה תמיד תשובה לשאלות שלי ב שבילי וסע לצידי חומה ומפרצים הרי אתה תמיד רואה לתוך הלב [מוזיקה] שלי וגם רגעים של מחשבות ואיין מילים אתה תהיה תמיד תשובה שלו שלא נותנת לי מנוחה לאן ללכת מ זה אבל אין אפשרות אחרת גם אם זה רחוק כבל מרגיש קרוב איתך יש פינים שמתים אתה יודע ואת הכל שלי תמיד אתה שומע כוך הזמן שרץ לך גם אני נוסע השבלים בוסע לצידי חומה ו מפצים הרי אתה תמיד רואה לתוך הלב שלי וגם רגעים של מחשבות ואין מילים אתה תהיה תמיד תשובה לשאלות בין השבילים וסר לצידי חומ ומפרצים הרי אתה תמיד רואה אותו ו הלב שלי וגם ברגעים של מחשבות ומילים אתה תהיה תמיד תשובה לשאלות שלי בין השבי וכן יש בזה כמה בחינות מה שעני השכל נוטים מן האמת על ידי טעות של המדמה תדעו לכם דמיון יכול לבנות דמיון יכול להחריב כי כוח המדמה יכול להטעות אפילו מישהו טוב עין על כן צריכין לזה שמירה יתרה לשמור את עצמו מאוד מטעות של המדמה וזה זוכין על ידי שומרין את עצמו מאוד מלשון הרע מ לאומרו ולקבלו שימו לב איך קשור הדיבור לראיה גם אדם שיש לו טוב עין אם הוא נופל בלשון הרע ורכילות זה יוצר אצלו פדות גם אם יש לו טוב עין הוא פוגע בכוח המדמה שלו כן לא סתם כתוב טוב עין הוא יה ורך איך מברכים בפה כמה צריך להיזהר בדיבור דבר לשון הטוב ולא לשון הרע אדם צריך ללמוד את זה יום יום יום יום שילמד איזה הלכה שתיים הלכות לשון הרע זה מרפה חיים תדעו לכם זה מרפא חיים איך יום אחד באו לחפץ חיים אמרו לו מאז שהוצאת את הספר שלך על הלכות לשון הרע אי אפשר לדבר אז הוא אמר הפוך לימדתי מה לדבר גם בעיני העצומות שמעתי את קלך קרת לי להתארח באוהל בדידותך היינו לאבות קטנות דורה חת גדולה שכחנו שבזמן בצורת הכל בוע נשר גם אם אתה דועק נורא אל תאבד את התקווה ותאמין בהבה אין שלום ואין שלווה גם אתה פוחד ומן אני אחיך אל תשכח גם אם אתה קצת מאוחר גם אם אתה דואג נורה אל תאבד את התקווה ותאמין בהבה אין שלום ואין שלווה גם אתה פוחד ומר אני אחיך אל תשכח גם אם אתה קצת מרוחק בזמן [מוזיקה] בצור עכשיו אנחנו נלמד עוד קטע שנקרא בן בן כפר לבין קרח שימו לב משל של רבנו זה מופיע גב בליקוי מארן חלק א בתורה לח אות ה זה ידוע אין דומה בין כפר לבין כרך בין כפר וכרך דהיינו עיר מקום יותר גדול כל מה שמקורב ביותר אל המלך בושתו גדול וכל מה שיודע ביותר בכבוד המלך הוא בוש יותר מהמלך ככל שאנחנו זוכים להתקרב יותר לקדוש ברוך הוא בתורה ובמצוות אנחנו מקבלים בושה ובושה זה דבר וב כי בושה זה הכנעה בושה זה הקשבה בושה זה לדעת לקבל את האחר וגם לדעת לעבוד איתו אפילו אם הוא לא מסכים בדעות שלך אתה יכול לא להסכים בדעות אבל אל תפתח שנאה לדבר הזה בושה זה דבר טוב בושה זה אני מוכן להקשיב מוכן לשמוע וככל שאדם יותר לומד תורה הוא זוכה לבושת קדושה ככל שיותר מתקדש מתעלה הוא זוכה לבושת הקדושה מה הבושה הזאת הקדושה גורמת לו עכשיו בוא נחזור לתחילת השיחה חכם ראשי תיבות חצי מלאה ככל שיש לו יותר בושה דקדושה הוא יותר רואה את הטוב ככה מסביר גם הבעל שם טוב שככל שאדם מתעלה יותר במעלות התורה והיראה הסימן שהוא מתעלה נכון זה שהוא מגלה אהבה על הבריות הוא מוריד שנאה ומגלה אהבה מוריד שנאה ומגלה אהבה עד שהוא יכול להגיע ל מדרגה כזאת שאין לו שום ראייה שלילית על אף אחד בבריאה גם בבריאה הכי שלילית הוא יראה את הנקודה הטובה יחפש את הטוב ויעצים את הטוב הוא רואה בכל מקום את השם יתברך והשם הוא כולו טוב מפי עליון לא תצא רעה וזה דבר נפלא שעובדים עליו ככל שמתקשים יותר מתעדים יותר ורואים את זה רואים שאנשים שהם פחות בעולמה של תורה אתה יותר רוא יותר יותר גסות בדיבור יותר חוסר טקט בדיבור אתה רואה ככל שאדם מתעלה יותר בתורה וביראה הדיבור יותר מעדן היראת שמיים יותר מעדנת האהבה כלפי הבריות יותר מעדנת זה המסע של כל אחד מאיתנו לפתוח ולגלות אהבה ואז הוא יותר בוש מהמלך עכשיו ידוע שאצל המלך ככל שאתה יותר מתבייש ממנו באמת זה מראה שאתה יותר קע אליו אתה יותר קנו אליו אתה יותר מקבל שפע תזכרו את זה לחיים ככל שאנחנו יותר יש לנו ושת ויראה מהקדוש ברוך הוא יותר בושה ויראה מהקדוש ברוך הוא אנחנו מקבלים יותר הכנעה אנחנו מקבלים יותר הכנעה מזל מלשון נזל יורד עלינו מזל טוב ושפע וברכה והצלחה וקודם התשובה עדיין ידיעתו בקטנות מה זה ידיעה בקטנות כעסים כתנות כתנות המוכן כעסים עוגמת נפש וכולי וכולי כי הוא בקט נו את המוכן מה קורה שאדם עושה תשובה הוא מהמהפך את זה לרחמים למה שאדם עושה תשובה הוא מרחם על הנשמה שלו ורבנו מלמד כמו שאדם עושה תשובה הוא מבוקה על המעשים הלא טובים שלו ככה השכינה מבוקה עמו וזה גילוי רחמים שלא חפץ השם יתברך במות הרשע כי אם בשובו מדרכו הרעה וחייה זה כאילו רחמים כזה גדול לכן קודם התשובה עדיין ידיעתו בקטנות לכן הוא מדבר הרבה דברים לא לעניין ובחוסר טקט ובעצבים ובכעס ובתוכנות ונצח זה סימן אגב רואים אתה רואה אנשים שעוסקים בתשובה ויש להם התבודדות אתה רואה איזה עדינות הנפש נמשך עליהם ולעומת זאת הרואה כאלה שהם יכולים להיות למדנים גדולים אבל אין להם עדינות הגסות אצלהם רק הולכת ומתגברת והדינים והכעסים למה כי אתה רואה אין לו התבודדות התבודדות מעדנת את הש של [מוזיקה] האדם אז קודם התשובה עדיין ידיעתו בקטנות על ידי זה בושתו אינו בפועל על פניו אין לו בושה על פניו אתה רואה איך הוא מדבר עם אנשים אתה רואה את ההתנהגות שלו אתה רואה את הברוטליות שלו כי חטאיו מטמטמים שכלו וידיעתו שמעתם חטאים שלו מטמטמים לו את השכל בג זה הוא מדבר שטויות עכשיו גם אם אתה נפגש עם אחד כזה שהוא רחוק מתורה והמצוות ואתה רואה שהוא מדבר שטויות והבלים ולא מדבר בדרך ארץ כל דיבור שעכשיו אתה נותן לו אתה מעדן אותו אולי זה לא ניכר ישר אבל זה יהיה פעולה בהמשך על ידי רוח שטות שבקרבו נכנס בו רוח שטות מהחטאים שלו בגלל זה הוא מדבר בגדלות ובחוסר טקט ואיין לו אהבה אין לו עבודה פנימית כמו שאמרו במסכת סותה בדף ג אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות הוא הפך להיות פתוח לרוח שטות ות פוח לרוח שתות השם רחם לאיפה זה מגיע אבל אחר כך כשעושה תשובה הוא מסיר ממנו הטיפשות מה זה מסיר ממנו הטיפשות את הרוח שטות כן תראו שב אדם עושה התבודדות יש לו כל יום מאזן יומי כל אחד לפי הזמן שלו לפי הקצב שלו הוא מרגיש איך כל הדמיונות והשטויות וה והדינים והבלים הכל מסתלק ממנו רואים איזה עדינות המוח הוא מקבל איזה עדינות המחשבה הוא מקבל עד שהוא פתאום אומר איך דיברתי לפלוני ככה איך התנהגתי ככה והוא הולך ומבקש סליחה וזה יפה וטוב אבל אחר כך כשעושה תשובה ו מסיר ממנו הטיפשות ונתבשר בו שכלו אזי הוא מתבייש ביותר ונתגלה הבושה על פניו הבושה מתגלה על פניו וזה טוב בושה בושה זה דבר טוב בושה זה עדינות בושה זה זהירות זה קודם כל אתה מדבר עם יהודי אתה מדבר עם בן של מלך אתה מדבר עם יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא תיזהר בכבודו תיזהר בכבודו אדם צריך לדעת אתה מדבר עם יהודי חזל אומרים על רבי יוחנן שהיה מקדים שלום לנוכרי בשוק יש בזה איזה בחינה מסויימת נוכרי בשוק זה המדרגות כביכול הכי מטונפות הכי רחוקות מהקדושה רבי יוחנן היה מקדים שלום מה זה היה מקדים שלום שהיה מגלה את שמו של הקדוש גם המקומות הכי רחוקים בעל התניה אומר שאתה מדבר עם יהודי אתה צריך לדבר נשמה אל נשמה לא גוף אל גוף כי גוף אל גוף אתה רואה מרחקים נשמה אל נשמה אתם שתיכם חלק אלוק ממעל אתה מדבר עם יהודי או חלק אלוקה ממעל חלק אלוקה ממעל אתה צריך לראות את זה ככה שאתה מדבר עם יהודי זה חלק אלוקה ממעל כמה צריך להיזהר בכבוד של יהודי זה אח שלך חלק אלוק ממעל ויש את כל הדרכים שבעולם תמיד לגלות שלום ואהבה תמיד תמיד לגלות שלום ואהבה אל תפ די מחר תשוב תזרח השמש אל תיבו שמע בני כי אני אוהב ו מפק אותך אל תפו קלפ קל אל תיפ אל תיפ עכשיו בקיצור ליקוי מרן בחלק א' בתורה נה באות ז ישלנו לימוד מאוד נפלא שרבנו מלמד אין כאן אלא המלך בעצמו שגם שרבנו רוצה שנבוא זה לאמונה רבנו אמר העולם אומרים שאמונה זה דבר קטן ואני אומר שאמונה זה דבר גדול מה זה אמונה דבר גדול אז ניקח את זה היום לעוד צד הסברנו את זה בשיעורים הקודמים כל מיני דוגמאות בזה ונסביר גם עכשיו איזה דוגמה מאוד יפה מושג של אמונה זה שבאמת באמת בשורש הכל זה אחדות הבורא הכל זה השגחה פרטית מדוייקת זה זה בשורש ככה גם מעריך רבי צדוק הכהן מלובלין הבעל שם טוב הקדוש שבאמת הכל הכל הכל בשורש זה אמונה אמונת האיחוד של אין עוד מלבדו הכל הכל הכל הכל כל המושג של המחשבה דיבור ומעשה עליות ירידות בשורש זה הכל אחד ככה גם רבנו מלמד בתורה בבעל השדה שבאמת הכל לטובת האדם עלמנת לעוררו ולהשיבו למותה וכן על זה הדרך באמת בשורש הכל זה לטובה הכל זה אחדות השם לולי השם עוזרו לא יכול לו אז איך אדם נפל כי השם לא עזר לו מה זה לא עזר למה שהקדוש ברוך הוא לא יעזור לו כי הקדוש ברוך הוא שיש בו גאווה הוא לא מתפלל לא מתבודד כל דבר חושב שהוא יכול להשיג בכוח וצם די גם בתוך עולמה של תורה הוא רוצה ללמוד הוא חושב שוא יהיה למדן בכוחי ועוצם ידי לא אתה צריך להתפלל על זה שתלמד הבן איש חי כותב שאדם צריך להתפלל שיהיה לו ערבות ונעימות בלימוד התורה וקיום המצוות צריך להתפלל על זה וערב נ השם אלוקינו את דברי תורתך בפינו גם על זה צריך להתפלל אומר הבן איש חי אז אדם צריך תמיד להפנים מלא כל הארץ כבודו הכל מלכות השם אחת הכל אדם יכול לראות את הקדוש ברוך הוא בילדים שלו באשתו בעבודה בשכנים בכל כ ות את מציאות השם שהכל זה אחדותו יתברך על ידי תפילה בשלמות הראוי הוא מבטל כל החרפ ובזיונות שיש לו משונאי לפעמים אדם יש לו שונאים השם ישמור ויצ צרה עין עליו ופרעה הקריב את מי הוא הקריב הקריב את עם ישראל לאביהם שבשמיים הוא היה שונא לעם ישראל רדף אחריהם והם פנו בתפילה קודם כל כל דבר להתפלל ממש הרבה פעמים רואים את זה הרבה פעמים עם הילדים שהילד בא מהתלמוד תורה והצי קו לו פגעו בו ור אבא הולך ומדבר שמציקים לילד ורואה ששום דבר לא עוזר עד שהוא מתפלל גם על זה צריך להתפלל תתפלל שהילדים יהיה להם טוב במוסדות גם הבנים גם הבנות כל דבר צריך להתפלל כל דבר אתה רואה איזה מישהו מקנא בך בעבודה אתה יכול להתפלל על זה ריבונו של עולם א לא רוצה מחלוקות איתו שים שלום בינינו שים שלווה באר מותנו תעזור ריבונו של עלם לא רוצה רייבים איתו לא רוצה מחלוקות איתו תשקן אהבה בינינו תבקש גם שהוא לא ירדוף אותך שהוא יעזור לך שיהיה ביניכם אהבה תתפלל עליו אתה רואה משהו שהוא חלש בו תתפלל עליו תבקש עליו רחמים כי הוא מהמהפך כל החרפ ובזיונות לכבוד השם מה שנקרא שאדם בורח לקדוש ברוך הוא כי הוא מהפך כל הרפות ובזיונות לכבוד אגב זה מופיע גם בליקוי עצות באות תפילה בסעיף יג כי כשאדם עומד בהיכל המלך אתם יודעים מה אנחנו צריכים בתור יהודים לזכור שאנחנו כל הזמן בהיכל המלך אחים יקרים כל אחד כל איש כל אישה אתה כל רגע נמצא בהיכל המלך אתה תמיד יכול לפנות אליו ולדבר איתו ולהודות לו ולשבח אותו בכל מקום זה ברכב זה מתחת לשמיכה זה בבית זה במרפסת זה בשדה זה בכל מקום יהודי לזכור אתה תמיד בהיכל המלך כל הזמן כל הזמן נשמה שלך היא חלק אלוק ממל ובכל [מוזיקה] המלך אתה אלי המלך יושב במרומי אתה אלי המ לך רופא כל חובי אשגח עלי ממעל אתה אלי הטוב הבת עלי מבעל רפע לי כל חוב תן לי מזו תן לי שלוה תן לי בריאות תן אהבה תן לי קצת טור תן לי תקווה שמור על רוחי הטובה פ אלי רפא מחוב רפאלי רפ העצר ח ן ישוע ן מודה שלח לי מלאה בנחמה תן ישוע תן מודה שלח לי מלא [מוזיקה] כמה כל אחד מאיתנו צריך לדעת שהוא בהיכל המלך ואם אתה בהיכל המלך אז הפרנסה אצלו והילדים אצלו והעבודה אצלו והכל אצלו כל רגע תזכור שאתה בהיכל המלך ואם אתה בהיכל המלך והקדוש ברוך הוא נתן לך רשות כל רגע ורגע להיות בהיכל שלו יש לך את האפשרות לדבר איתו ללמוד את תורתו לברך את הברכות שהוא מצווה אותנו זה מראה שכל רגע ורגע אתה נמצא בארמון המלך כל רגע אתה יכול לפנות אליו עכשיו מפה תמשוך שמחה כמה אתה אהוב אצלו ויקר אצלו ורק מה שהוא רוצה שתאמין שהכל ממנון לי בריאות תן לי אהבה תן לי קצת א תן לי תקווה שמור על רוחי הטובה [מוזיקה] רפלי רפא בחובי רפה אלי רפה צי נחמה ל ישוע מודה לחלי מלא בנח בנישו בן מהודה שלח לי בלך שימו לב מה רבנו מלמד כי כשאדם עומד בהיכל המלך קודם כל צריך להפנים אני בהכל המלך הוא מבטל את עצמו מכל וכל מה זה טל את עצמי כל וכל שהוא מתאמן על זה שכל הזמן למשוך אמונה לשכל אין עוד מלבדו הכל השגחה פרטיית הכל מאיתו יתברך אז הוא ממלא תמיד פונה אל השם תמיד הוא פונה אל השם בכל דבר ודבר אגב זה דרך נפלאה להתאמן עליה להתחזק בה וזה משחרר המון המון המון לחצים המון כוחי ועוצם ידי זה מושך המון המון המון מתיקות המון מתיקות ואינו רואה שום דבר רק את המלך להגיע באמת להתאמן על זה רק המלך פה כל מי שמדבר כל מי שאומר הכל הכל זה מלכות אחת של השם יתברך איך אמר לי מישהו בשכל הקטן שלנו נראה שכל התקופה הזאת שאנחנו עוברים זה נראה שהכל הולך לאו כסדר ולא הולך לפי התוכנית אבל שמסתכלים בחז רואים שהכל הולך לפי התוכנית ולאיזה מקום הגענו אם נכשל אין לנו שום דבר רק לפנות אליו יתברך לשמה זה לוקח אז הכל הולך לפי התוכנית אם רק בתפל עסקנו הזנחנו את העיקר היום רוצים אנו אליך אל דרך הישה מקווים בכל ליבנו שעוד לא מאוחר ספר לך יושב מרום ומה לך נאמר לא מנגד עיניך דבר אינו נסתר ממצולות קורים אליך כל יכול מיתן ועל כל עוונותינו תחמול שיפתחו שערי שמיים נצחק אתה המלך צו לא קורים אליך הכל יכול מי יתן ועל כל עוונותינו חמות שיפתחו שערי שמיים ניצר אתה [מחיאות כפיים] [מוזיקה] המלך גם אם סרנו ממצותיך אל מלא רחמים יום שוים נו אליך בבושת פנים זוכרים שבנו האמנת מכל אותם האמים רוצים ללמוד את תורתך באמת [מוזיקה] ובתמים מה נספר לך יושב מרום ומה לך נומר לו מנגד עניך דבר אינו נסתר אם מצולות קוראים אליך הכל יכול מי יתן ועל כל עוונותינו תחמול שיפתחו שערי שמיים נצחק אתה המלך אם משולות קורים אליך הכל יכול ניתן ועל כל עוונותינו תחמול שפותחו שערי שמיים ניסק אתה אמ תשוקתי בכוח השגי ועבדי נכון פי וכליפי לכו רוחי ונשמתי יבני ושובה רסא תשוב אותי ממצולות קורים אליך הכל יכול מי יתן ועל כל עוונותינו תחמו [מוזיקה] כרים מצולות קורים אליך הכל יכול תן בעל כל עוונותינו תחמול שיפתחו שערי שמיים ניצר אתה [מחיאות כפיים] המלך מל רבנו ואינו רואה שום דבר רק את המלך מובן בוודאי שאם שומע איזה חרפה ויזוי ו מפרשה לפירוש של כבוד להמלך כי איך אפשר שיבוא אחד לתוך היכל המלך ויזה את המלך גם שאדם שומע איזה ביזיון בין עליו אוביין שמבזים את מלכו של עולם כבוד המלך צי על כבוד המלך זה לא סתם שהוא שמע את זה צריך להתפלל על כבוד המלך שיתגלה מלכות השם בעולם איך ישמע שמבזים את המלך איך ישמע שמבזים את התורה ולא יבקש ויתפלל ריבונו שלעם רחם על עם ישראל גלה מלכותך בעולם תביא משיח ברחמים לגלות את כבוד המלך בעולם ולפי החושך מגלים איך לגלות את כבוד המלך בעולם חושך ירד עלינו בשביעי באוקטובר למניינם ועדיין ממשיך אבל איזה איזה אור גילה החושך הזה והיצר הרע נלחם עליו כל יום זה אהבת חינם מה זה כבוד המלך תבקש על אהבת חינם ב שם תשקע אהבת חינם בעם ישראל תהפוך את כל השנת חינם לאהבת חינם ריבונו של עולם תן לכולם לב טהור תן לכולם לב אוהב הרבה פעמים שאני מתפלל על עם ישראל כל יום אני מבקש מהשם יתברך גלה גלה דעת הצדיק בעולם שלא יהיה יהודי בעולם ובארץ שלא יהיה לו ספרי רבנו כי ספרי רבנו והדעת של רבנו יתנו כזו אהבה בין כולם כל פעם באומן רואים את זה אני אומר קדוש ברוך הוא תראה תראה איזה אהבה יש פה זה צריך להתגלות לכל העולם האהבה הזאת שיש פה האהבה הזאתי צריכה להתגלות לכולם [מוזיקה] ואין לחשוב שמה אלו הרפות עליו נאמרים כי מיהו עלו ישותו תבטל ואין כן אלא המלך בעצמו לפעמים שמבזים את האדם אז הוא לוקח את זה לביזוי עצמו אבל בשורש אם אתה חלק הלוק ממעל אז אתה צריך גם לדעת שאם ביזו אותך בשורש יש פה סוג של ביזיון שהמלך עוה על ידי השתיקה והכנעה אדם מגלה כבוד השם בעולם כ אם כב לך שפוגעים ב או מבזים אך כמה צריך להיות בכאב וצער שפוגעים בכבוד השם יתברך בעולם אז איך מבטאים את הצער הזה איך פועלים מתפללים שכל אחד מאיתנו יהיה לו תפילה על עם ישראל כל יום כל יום שיהיה לו תפילה על עם ישראל רבנו אומר שאדם מתפלל על ישראל עולה לגדולה נמחלים לו עוונותיו להתפלל על בנות ישראל שילחו בצניעות להתפלל על בחורי ישראל שילחו בדרכה של תורה שכולם יקימו בתים נאמנים על אדני התורה והמצוות מסכנים איזה נפילות עוברים איזה חושך להתפלל להתפלל על עם ישראל כל אחד מאיתנו כל אחד ואחת להתפלל ולבקש שיתגלה מלכותו של השם בעולם שהאור של רבנו יתגלה בעולם בשפע הספרים הדעת הרי אם רבנו אמר בספר המידות באוד צדיק כ עיקר בית המשיח תלוי בקרבת הצדיק אז כמה צריך להתפלל שהאור של הצדיק יתפרסם בעולם ורבנו אמר שהוא צדיק הדורת ביאת משיח צריך כישו אותו להתפלל שהאור של רבנו יתגלה בעולם שהספרים שלו יתגלו בעולם שהדעת שלו תתגלה בעולם ותפרוץ ותגיע לכולם וכולם ילכו שכם אחד ויקבלו את רבנו שהוא הראש בני ישראל יכניסו את הספרים שלו לכל מקום ולכל בית ולכל אתר ואתר דיבורים אלו הם הדיבור כבוד ומתבונן בדיבורים אלו איך לפרש ולצרף אותם שתהווה מהם כבוד המלך כי על ידי צירופי התיבה נשתנה הכוונה להפך כמו מפשע לשפע או מנגע לעונג וכיוצא בזה או מקשר לשקר והפוך שקר לקשר כולנו צריכים אחים יקרים לבקש מהשם יתברך רק שיהיה כמה שיותר רחמים איך רבי נתן אומר שכל הגלות המתארכת הזאתי הא רק בגלל דבר אחד מקבץ נדחי עמו ישראל מאהבתו של השם יתברך שמחכה עוד לה כאלה הרחוקים שיזכו להיכנס לעולמה של תורה ואנחנו תנו עוז לאלוקים אנחנו צריכים להתפלל ולבקש לבקש על עם ישראל שכולם יכנסו תחת תחת כנפי השכינה [מוזיקה] ראייתם אחרי כל התופת הזאתי שעברנו ועדיין אנחנו עוברים יש אנשים שהיו רחוקים מאוד שעשו הרבה דברים לא לעניין בכלל עם כלל ההפגנות האלה ושנאת חינם והתהפך להם השכל לטובה תהפך להם השכל לטובה יש תנועה של תשובה אדירה היום ברוך השם נכון שקיבלנו את זה מהחושך אבל הנה לפחות התגלה אור להתפלל על עם ישראל תקדישו על זה זמן לבקש רחמים על עם ישראל והנמשל מובן כי בשעת התפילה אדם עומד בהיכל למלך עכשיו רבנו מסכם את כל זה בפרט בשת התפילה ואן ישראל נגנים בתפילה ותה על שועתם לפני אלוקים אז מה אנחנו צריכים לעשות לדעת גם בפרט וגם בכלל אתה בהיכל המלך אתה תמיד יכול לפנות למלך אתה תמיד יכול לדבר עם המלך אתה תמיד יכול לפנות למלך ותראה את המעלה שלא משנה כמה אתה חושב שאתה רחוק הו מבוזה ולא עשית דברים לעניין כמה אתה צריך לחזק את עצמך שאף על פי כן ואף על פי כן ואף על פי כן השם יתברך נותן לי את המקום שאני יכול לדבר איתו בכל עט ובכל זמן אז כמה השם אוהב אותי אז נמצא שגם אם אני מטונף או נפלתי או נכשלתי אני עדיין נמצא בהיכל המלך ויכול לשנות כיוון אם השם נותן לי את האפשרות לשמוע שיעור תורה אם השם נותן לי את האפשרות לללמוד תורה אני בהיכל המלך וזה פתוח כל הזמן תורה מונחת בקרן זווית כל הרוצה יבוא ויטול היום יש כאלה רחמים גדולים שאתה אפילו לא צריך ללכת וליטול זה בא אליך עד אליך רחמים גדולים על עם ישראלום זה יום גדול השמחה בתוכי לא עוצרת אז בוא נחגוג בצורה מיוחדת לאחד שמשנה את העולם תזכור איך לפעמים לפעמים יש בך רגוע ומרגיש את הלב לא רגוע אך אל תשכ אך אתה לא לבד אחי אל תפחד כי יש תמיד מי שדו אם [מוזיקה] אתה תמיד אתה תמצא תמצא את בת חכי הרב מלב נכון באמת י אמר לי זכותם של החבדניקים אשרם ואשרי חלקם כל מקום שוחים אהבה באמת כל ה כל מקום מניחים תפילין ברוך השם ברוך השם מניחים תפילין דואגים לעם ישראל כל מקום בעולם אמר לי מישהו פעם דבר יפה אומר לי מה זה ברסלב מה זה חבד חבד זה מוצא את היהודי בכל נקודה בעולם ברסלב זה מוצא את הנקודה שבכל יהודי זה יפה אפילו באומן יש להם עניין חבד איזה מתוקים הם באים מתפללים יום אחד שאלתי איזה חסית חבד מתוק היה לי שיחה איתו אז באתי ואמרתי לו תגיד לי למה למה אתם באים לאומן בראש שנה סתם שאלה אני רוצה להתחזק מזה אז הוא אומר לי אנחנו מאמינים בדברי הצדיקים ם רבי נחמ ברסלב אמר אז נבוא מתוקים מניחים תפילין לכל אחד דואגים לכל יהודי שיהיה אוכל יהיה אוכל כשר כמה אני שומע סיפורים על כאלה שחזרו מחול באמת ראו בית חבד התחזקו נהנו ממש פ פ ואיך הם עושים את זה הכל באהבה אשרם ואשר חלקם אשרם ואשר חלקם אבל גם חבד ראשי תיבות חכמה בינה דעת אבל חבד גם ראשי תיבות חייב ברסלב דחוף אמר לי פעם חסית חבת חבר טוב שלי אמר לי מה שמחזק יהודי צריך לתת לו מה שגורם אהבה ליהודי צריך לתת לו באמת אשר אשר ושחלק מלאים באהבה מלאים באהבה ברוך השם שמעתי פעם מחסיד חבד שהוא שמע מהרבי שהוא אמר תלמדו מחסידי ברסלב כמה הם קנאים וחזקים לקבי הרבי שלהם שהם מפיצים את הספרים שלו במסירות נפש מפיצים את הדעת שלו במסירות נפש מאוד החזיק מזה מאוד החזיק מזה אפילו התפעל מהדיבור של רבנו ש רבנו אמר שמחו על כוחי שמחו על כוחי כי פעם ש ככה שמעתי עוד פעם לא ראיתי את זה כתוב ששאלו אותו רבי מברסלב אומר שסמוך על כוחו אז אתה יכול גם להגיד את זה אז אומרים ש אומר אני לא יכול להגיד את זה אבל הוא יכל להגיד את זה אני לא יודע עוד תפסו אותי במילה אבל אני אומר איזה משהו ששמעתי זה לא יכול להיות שזה לא היה אבל ודאי שללמוד מהמהם אהבה בוודאי אנשים מקסימים אנשים שעושים דברים יפים מאוד מאוד יפים ברוך השם מפרת שאני רואה אותם באומן יש להם עניין מאוד גדול מאוד גדול מתוקים חסידי חבד יש להם עניין יפה אפילו תדעו לכם כל שנה שאנחנו זכים לטוס באומן ברוך השם בין שטסנו דרך קיב אודסה ועכשיו דרך המעברי גבולות תמיד חסידי חבא דאגו תמיד דאגו ממש פנה אליי חבר לפני שטסתי לאומן הוא אמר לי יש שמה בכל מקום מקום של חבד תצטרך משהו תפנה אפילו יום אחד אני זוכר נחתנו בשדה תעופה בניצה קיבלנו פליירים כאלה מהרב של חבד שמה הוא הרב הקהילה מה שאתם צריכים יש פה מספרי טלפון אוכל זה הכל הכל יש איזה יופי איזה יופי אז באתי שחזרתי מהארץ השנה מאומן חזרתי לארץ אז סיפרתי לחבר שלי חסית חבד אמרתי לו כל הכבוד איך חזרו איך תמחו באמת תמיד התעניינו דאגו אפילו שהיה את הזמנים בקורונה שא אפשרה לעבור את הגבולות ב שמה בכל המעברי גבולות חסידי חבד הלכו לשמה דאגו להם להכל לאוכל למצרכים למקום לנע דאגו כמה שפר אני שמעתי סיפורים מהאנשים אז איך הוא אמר לי אותו אחד אם אני לא נעשה מי יעשה צריך לעשות יהודי נמצא בצרה צריך לעזור לו התפעלתי מזה התפעלתי מזה כל הכבוד ככה צריך להיות צריך לתת אהבה צריך לתת אהבה ברוך השם מה נגיד שהם חולקים על רבנו אני לא ראיתי אני רואה אותם דווקא באומן ר אותם באים לאומן ברוך השם צריך לאהוב את כולם אחים יקרים ו מכ אחד אפשר ללמוד את הטוב רק אהבה ושלום רגלי המבשר ושפת השם אלוקים העליב יופיע ובינו לבין יוצרו גונו יפשר ופר קדוש באויר [מחיאות כפיים] תתש כל צמח פרח חיה יש גון [מוזיקה] גן וכח לאדם פרע בריאה ניגון עליו מגן וכאשר התחבר אדם לאלוקיו ניגונו לתפילתו ו לליבו שמחה תופיע בני ורגלי מלן ילו לקצו והיה ביום ההו יופיעו והתנגד להרים רגלי המבשר ושפת השם אלוקים עליו יופיע ובנו לבן יוצרו ניגונו יפשר ותקיעת שופר קדוש גדול ונורא ותקיעת שופר קדוש פמי תתנסה ותקיעת שופר קדוש בויר תתנסה [מוזיקה] רבנו מלמד בתורה בליקוטי מרן חלק א' תורה נוו אות ג זה נקרא לקרות את חי החיים איך קוראים את חי החיים שזה השם יתברך צריך לעסוק בתורה בפה דיקה כל התורה כולה שמותיו של הקדוש ברוך הוא שעוסקים בתורה בפה הדיבור מעורר מה מעורר לקרות את חי החיים נותן אמונה ברכות תפילה התבודדות לימוד תורה כי כשצריכים לקרות את אחד בשמו צריך לקרוא אותו בפה דיקה ואי אפשר לקרותו בשמו במחשבה בעלמה במחשבה סתם כן אי אפשר לקרוא את חי החיים בשמו כי אם על ידי הפה שאתה לומד תורה אתה מכניס את מציאות הבורא לחיים שלך שאתה מתבודד אתה מכניס את מציאות הבורא לחיים שלך שאתה מברך אתה מכניס את מציאות הבורא לחיים שלך ולא על ידי מחשבה לבדה כי אי אפשר לקרות את חיי חיים בשמו כי הם על ידי הפה ולא על ידי מחשבה לבדה וזה שאמרו חמינו זכרו לברכה אגב זה גמרא בעירובין נד היה סיפור עם ברויה אשתו של רבי מאיר שהיא ראתה תלמיד חכם שלומד בלחש אז אישה מה אמרה לו צריך ללמוד בקול למוצאיהם בפה כי חיים הם למוצאם למוצאיהם בפה למוצאיהם בפה דיקה ראיתי גם בעל שם טוב מאוד מעניין חושב שמביא אותו הדגל מחנה אפרים שומר שאדם לומד בקול לא חייב בצעקות אבל שאדם שומע את מה שהוא מוציא בשעת הלימוד זה מעורר חיות ותנועה מעורר את הרבה את היסודות הטובים ונותן חיות בלימוד כן טוב שאדם לומד או קורא תהילים שלפחות ישמיע לאוזנו מאוד מעורר את הכוונה הכל מעורר את הכוונה ורבנו פעם אמר לאחד אף על פי שהכל מעורר הכוונה הכוונה מעוררת את הכל גם שאדם מתרכז במחשבה בלימוד לאט לאט גם הכל מקבל עוצמה לקרוא השם יתברך ואין סגולות אחרות חוץ מתורה מצוות ומעשים טובים בדרך הנפלאה שרבנו ח מברסלב תבה לנו היה לי טוב איתכם שיהיה טוב לכולם שיהיה חיים נפלאים לכולם אהבה ושלום ואחדות שיהיה לכם בשורות טובות ביי ביי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה