מדברים מרבי נחמן מברסלב מעשה משבעת הקבצנים כתפיים רחבות חלק ו
מדברים מרבי נחמן מברסלב מעשה משבעת הקבצנים כתפיים רחבות חלק ו
[מוזיקה] שלום וברכה לכל המאזינים היקרים מה שלומכם אנחנו בעזרת השם בשיחה מתורתו של רבי נחים ברסלב היום אנחנו בסיעתא דשמיה ממשיכים עם הסיפורי מעשיות והיום אנחנו נדבר על נושא מאוד נפלא מאוד מעניין שיחזק אותנו יתן לנו דעת נפלא שהוא נקרא המעט שמחזיק את המרובה יש בנו כוח פנימי כזה שנקרא מעט מחזיקת רובה דברים נפלאים דברים טובים דברים שמחזקים אותנו בסיפורים הנפלאים של רבי נחם ברסלב שנותן לנו דעת נפלאה וישרה וטובה נלמד היום את הכוח הפנימי שלנו שגם אם הוא נראה מעט הוא מחזיק הרבה מאוד מאוד נקשר את זה לסיפור למעשה משיבת הקבצנים במסע פ שלנו אז כמה ניגונים בעזרת השם ואנחנו יוצאים לדרך שיהיה הזנה טובה [מוזיקה] [מוזיקה] אז בעזרת השם אנחנו בסיפורי מעשיות מעשה מהשבת בטלר והיום אנחנו בסיעת דשמיה בחלק ה של הבטל שהיה גיבן שה היה לו גיבנת ורבנו מספר כך ביום החמישי גם כן היו שמחים וזכרו הזוג את הבאטלר שהיה לו חטוטרות שזה נקרא גיבנת קבצן הבאטלר זה נקרא קבצן והגיע להם קבצן שהוא היה עם גיבנת מה מה זה הדמות הזאתי שלכאורה אנחנו רוצים להבין מה רבי נחמם ברסלב מלמד אותנו הדמות הזאת שנקראת בעל גיבנת מה אנחנו כולים ללמוד ממנו לכאורה א אנחנו מסתכלים אחד שיש לו גיבנת הוא רואה תמיד על הרצפה הוא לא רואה כלום הוא לא חי את העולם הוא לא מסתכל על העולם מה הוא רואה שאנחנו לא רואים מה רבי נחם ברסלב בדמות הזאת רוצה ללמד אותנו ואומר רבנו כך והיו מתגעגעים מאוד איך לוקחים את אותו בטלר אתו את אותו קבצן שהיה לו גיבנת כי אם היה הוא בכן היייתה שמחה גדולה מאוד והנה הוא בא אם הוא היה כאן איתנו בשמחה היה פה שמחה גדולה מאוד מה אפשר ללמוד מהקבצן עם הגיבנת איזה שמחה גדולה מאוד הוא יכול לתת לנו לחיים ואמר הנני הנה באתי על החתונה ונפל עליהם וחיבק אותם ונישק אותם ואמר להם בתחילה בירכתי אתכם שתהיו כמוני ואתה אני נותן לכם במתנה לדרשה שתהיו כמוני ואיין אני בעלך תרות דהיינו גיבנת אני ממש לא בעל גיבנת אתם חושבים שאני בעל גיבנת כלל רק דרבה יש לי כתפיים כאלו שהם בחינת מועט מחזיק את המרובה אומר להם אני נדמה לכם בתור אחד שיש לו גיבנת אימום רואה אולי הכל למטה לא מסתכל על העולם לא פתוח מה שנקרא לכל מה שקורה בעולם אבל ממש לא יש לי כתפיים רחבות במאמר מוסגר רבי אברהם בן רב נחמן תמיד היה אומר אני ננס על גבי ענק מי זה אננס זה אנחנו מי זה הענק זה רבנו נחם מ ברסלב גם אם אנחנו ננסים אבל על הכתפיים של רבנו אנחנו רואים עולם אחר לגמרי רואים זווית רייה אחרת לגמרי על כל מציאות החיים שלנו זווית רייה של כף זכות זווית רייה של מרחוק הזווית רייה של אמת של פשיטות של תמימות של התורה הפשוטה והתמימה והוא אמר להם רק אדרבה יש לי כתפיים כאלו איי איי איי שהם בחינת מועט מחזיק את המרובה ויש לי הסכמה על זה אומר תדעו לכם יש לי כתפיים חזקות שאני מ שיכול להחזיק את המרובה כמה בחיים שלנו אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים כתפיים רחבות אין לנו על מי להישען אלא להבינו שבשמיים ככ הגמרא בסה מט בסוף מביאה אנחנו צריכים הישענות אנחנו צריכים כתפיים רחבות אבל הכתפיים הרחבות זה לא במערכת הגשמית זה במערכת הרוחנית שאנחנו מרגישים שאנחנו צריכים בדעת בתפיסה בהסתכלות עעל עצמנו על החיים כתפיים רחבות אנחנו צריכים דעת רחבה רבנו נחם מן ברסלב מרחיב לנו את הדעת אדם בטוח שהוא בהתרחקות ובא רבנו ואומר לו אתה כולך בהתקרבות זה כתפיים רחבות הוא מראה לך שכל מה שאתה עובר זה הכל כדי למנף הכל כדי להרחיב הכל כדי להגדיל אני רוצה לשתף אתכם לפני שאני ממשיך בסיפור שקרה לי עם חבר חבר טוב הוא יהודי שעלה מברית המועצות הוא היה בצבא הרוסי לקחו אותו בעל כוחל הצבא רוסי והוא סיפר לי מסכן מה שהוא עבר שמה וואוו וואו איזה מכות איזה אלימות ובפרט על זה שהוא היה יהודי איזה בזיונות הוא עבר איזה שפיכות דמים הוא עבר ממש תקופה מילדות מילדות עד שלימים הוא הצליח לעלות לארץ ולהיכנס לעולמה של תורה כל הזמן עוד מילדות היו מבזים אותו ואנטישמיות הוא גדל על זה פשוט גדל על זה על האנטישמיות ועל המכות האכזריות והכל לימים הוא זכה להיכנס עולמה של תורה והקים בית יהודי על עדני התורה והמצוות אבל א שישבתי איתו ושמעתי את הסיפור שלו הולך לכתוב גם ספר על הסיפור שלו אז אמרתי לו תראה מציאות כמו שלך אפשר לקחת אותה ל שני כיוונים כיוון אחד שאתה יכול מאוד להתייאש ולהגיד תראה איך ביזו אותי תראה איך השפילו אותי תראה איך הרביצו לי תראה איזה אנטישמיות חביתי בילדות שלי הוא עבר ילדות מאוד מאוד קשה מהבחינה הזאתי של האנטישמיות והמכות והאלימות יכלת לבוא ולהגיד שמע אני לא רוצה שהילדים שלי יהיו יודעים למה הם צריכים לעבור את הדבר הזה למה הם צריכים לעבור את הביזיונות האלה למה הם צריכים לעבור את כל האלימות הזאתי אז היית יכול להתחתן עם גוייה חס ושלום וגמרנו לסיים את הסיפור הזה ושלא ירדפו את הילדים שלך כמו שרופים רדפו אותך מצד שני מה עשית לעצמך אמרת אם ככה ביזו אותי בגלל שהייתי יהודי וכזו אנטישמיות ומכות ואלימות מילולית ופיזית אז אדרב אני אהיה יהודי עד הסוף ואני ישמור את התורה וישמור את המצוות יכלת לקחת את זה לזווית של הדיכאון של הניתוק של ה יאוש ולקחת את זה למקום של ההתחזקות מנפת את זה ותראה ברוך השם לאיפה הגעת כמה בחיים שלנו רבנו נחם ברסו נותן לנו כתפיים רחבות בדעת בתפיסה נותן לנו הרחבה נותן לנו כוח נותן לנו עוצמה כי הוא מלמד אותנו על עצמנו מה שאנחנו בטוחים שאנחנו לא הוא פשוט מלמד אותנו על עצמנו מה שאנחנו בטוחים שאנחנו לא והוא נותן לנו דעת רחבה כתפיים רחבות וזה זה מה שבעצם הקבצן פה אומר להם יש לי גם הסכמה על זה שיש לי כתפיים רחבות שאני יכול לגלות אור לעולם של כתפיים רחבות שימו לב איך רבנו נכנס פה לסיפור כי פעם אחת היה שיחה וסיפור שהיו אנשים מפערים עצמם בבחינה זו שכל אחד ואחד הוא מתפאר שיש לו בחינה זו של מעט מחזיק את המרובה הצדיקים ידוע שיש להם עבודה הם בחינה של מעט מחזיק את המרובה הם פורשים הרבה מאבלי העולם וחיים מאוד בפשיטות ובצניעות ובתמימות אבל באמת המערכת הרוחנית שלהם היא כל כך מלאה וקדושה זאת אומרת זה ניכר של מעט מחזיק את המרובה וכל אחד היה מתפאר כל צדיק יש לו את ההתפארות שלו להגיד שהוא יכול לגלות עצה ודעת לעולם שהוא מעט המחזיק את המרובה אבל ככל שיש ירידת הדורות והכבדות במוח שלנו הולכת וגודלת אנחנו צריכים יותר צדיק שביטל את עצמו אל האינסוף והעיד על עצמו גם כאלה דברים שעל ידי הדעת שלו אנחנו באמת מתחילים לחוות את המקום שאנחנו אולי מעט אולי חלשים אולי לא ניכר אבל אנחנו מחזיקים הרבה ואנחנו עושים הרבה והוא משנה לנו בתוך התת מודה את כל התפיסה על ההסתכלות שלנו או מאחד מהם היו מחייכים וצוחקים ממנו והשאר שיתפרו בבחינה זו של של מעט מחזיק את המרובה נתקבלו דבריהם אבל בחינת מועט מחזיק את המרובה שיש לי הוא גדול מכולם שימו לב עכשיו לסיפור שאנחנו נכנסים כי אחד מהנ דהיינו מאותם אנשים שדיברו התפאר שהמוח שלו הוא בחינת תמת מחזיק את המרובה אומר אתם יודעים מה הכוח שלי אני בתפיסה של המוח אני בחינה של מעט מחזיק את המרובה כי הוא נושא במוח שלו אלפים ורבבות אנשים עם כל ההצטרפות שלהם יש כאלה שהם מנהיגים וכולי ומיצים לאנשים ועוזרים הם נוסעים הרבה אנשים בתודעה שלהם הרבה סיפורים אנשים נפתחים בפניהם וכן עעל זה הדרך הם נושעים הרבה דברים הרבה הרבה מחשבות וזה בחינת מעט שהמוח הוא נראה קטן אבל מחזיק את המרובה מחזיק הרבה הרבה הרבה וכל ההוויות והתנועות שלהם הכל כאשר לכל הוא במחו ויש צדיקים שהם נושאים את עם ישראל את המחשבות שלהם את הדיבורים שלהם את המעברים שלהם את כל ההתהוות שלהם את כל המערכת הרוחנית שלהם של מחשבה דיבור מעשה הצדיקים מדברים אל הלב שלנו אל המוח שלנו אז זה בחינה שכל צדיק ככל שהדרגה שלו יותר גדולה רבנו החים ברסלב מלמד שהוא צריך לרדת לאנשים היותר נמוכים לדור היותר נמוך ולטפל ולגלות חיות ושמחה ואמונה אז ככל שהצדיק יותר גדול הוא בחינת מעט אבל מחזיק את המרובה במחשבה בתפיסה ועל כן ה מועט מחזיק את המרובה כי מוחו נוסה כל כך הרבה אנשים עם כל העניינים שלהם והמחשבות שלהם והכל גם אנחנו אגב במערכת הרוחנית שלנו כל אחד יש לו משפחה יש לו ילדים לחתן אותם לגדל אותם נכדים נינים בעזרת השם כולם שיזכו לחיים ארוכים טובים ונעימים גם אנחנו במוח הרבה פעמים של בחינה של מעט שמחזיק את מרובה אנחנו מחזיקים הרבה במחשבות שלנו הרבה פעמים דאגות והיות ומה יהיה ואיך יהיה והמוח הוא קטן הוא מצומצם ומה שהוא מחזיק זה בחינת מעט מחזיק את המרובה גם ברצונות שלנו אנחנו מלאים ברצונות עם המוח הקטן והתפיסה שלנו בפרט בדור הזה אנחנו ממש מחזיקים הרבה הרבה רצונות הרבה תשוקה לשם הרבה אהבה השם אדם רק יבחן את עצמו כמה הוא אוהב את הקדוש ברוך הוא כמה הוא אוהב את התורה כמה אוהב את המצות כמה ה אוהב את עם ישראל הוא יראה שהוא ממש המוח שלו בחינה של מעט מחזיק את המרובה ואמרו כי האנשים אינם כלום והוא אינו כלום אבל גם רבנו מסביר גם שחקו ממנו ונהנה אחד מהם ואמר אני ראיתי מועט מחזיק את המרוב הזה כי פעם אחת ראיתי הר שהיה מונח עליו הרבה ינוף והיה חידוש אצלי מהיכן בא על ההר הזה כל כך וינו כן אותו בטלר הזה אותו קבצן הזה שהיה בעל גיבנת אומר ואני ראיתי הר שההר הזה מחזיק הרבה טינוף מאיפה זה בא והיה שם אדם אחד אצל אותו ההר ואמר כל זה ממני כי אותו האדם היה יושב שם אצל אותו ההר והשליך שם תמיד על אותו ההר ורפש שלו מהאכילה ושתייה שלו ותנ שם עד שעל ידו נתרבה הזבל והטינוף שם על אותו ההר נמצא שזה האיש ומועד מחזיק את המרובה כי על ידו נתרבה הזבל כל כך והוא בחינת מאות מחזיק את המרובה של אותו האיש שהתפר במוחו יש צדיקים שהם אין מה לעשות הם נמצאים עעם העם והם שומעים הרבה מה שאנשים אומרים והרבה פעמים זה בחינת וינו דברים לא טובים לא חיוביים והם צריכים להוציא אותם מזה אז הם צריכים לקחת את האשפה ואת הזבל שיש להם במוח ולזרוק את זה על ההר עד כדי כך שההר כבר מתמלא בהרבה ינוף זה דאגות זה פחדים זה דמיונות זה חרדות זה מה לעשות זה דברים לא חיוביים שיש בנפש של האדם והצדיק התפקיד שלו זה להוציא את זה ולהשליך את זה להציא את זה ולהשליך את זה יש פה גם רמז שההר זה מרמז על האבות הקדושים אשא עיניי להרים אומר דוד המלך המדרש מביא זה ההרים מי זה ההרים זה האבות הקדושים אז מה בעצם הוא מלמד אותם כל הפחדים שיש לכם שזה טינוף וזבל כל הפחדים שיש לנו והדאגות והחרדות והתהיות צריך להשליך את זה מה שנקרא על ההר מה זה על ההר על האבות הקדושים הכוונה היא על האמונה השלך על השם יבח ואכל כליך תברח לדרך של האבות הקדושים של תורה מצוות מעשים טובים חסדים התבודדות תפילה תברח לשם תברח לשם תנקה את המוח המוח שלנו צריך כמה שיותר להתנקות מזבל ינוף וזה על ידי האבות הקדושים שאנחנו צריכים ללמוד את הדרך שלהם שרבנו החיים ברסף תיקן את זה של התבודדות של אמירת תהילים של שיחת חברים של לימוד תורה התורה ניתנה על ההר האבות הקדושים זה בחינת הר לברוח כמה שיותר אל השם יתברך לא להפוך את השכל שלנו ואת הלב שלנו למחסן של דאגות וגם אם נפלת חס ושלום למקום שהוא נקרא רפה שבטית ש זה בחינת וניאוף תברח לשם תברח להתבודדות תתחיל מהתחלה ויש צדיק שיש לו כוח בבחינה שלו ללמד אותנו את הדרך הזאתי ש לברוח כמה שיותר לשם ולהשליך כמה שיותר הכל על השם יתברך כדי להתקרב אליו רמ שם אני לא רוצה את הלכלוך הזה אני רוצה רק להתקרב אליך ורבנו ממשיך ואחד התפאר שיש לו בחינת מועט מחזיק את המרובה כי יש לו חתיכת מדינה שהיא מוציאה פירות הרבה מה זה למה רבנו משתמש פה בלשון יש לו חתיכת מדינה והיא גם מוציאה הרבה פירות חתיכת מדינה זה חלק מסוים שזה ארץ ישראל ארץ ישראל היא המובחרת שבארצות ירושלים זה המובחר שבמובחר שבארץ ישראל ש ש בעיירות ויש לו חתיכה קטנה שהיא מוציאה פירות הרבה ארץ ישראל תשימו לב כמה שהיא קטנה נכון שעל פי מהפרט עד החג דקד על פי התורה אנחנו מדינה מאוד גדולה אבל יחסית לעולם אנחנו קטנים גם לפי המימדים של התורה אבל תראו את הארץ איך היא מוציאה כל כך הרבה פירות איך היא מוציאה כל כך הרבה שפע איך היא מוציאה כל כך הרבה ברכה 2000 שנה שלא היינו כאן כל הגלות עד שעלינו לארץ אי אפשר הה ליישב פה את הארץ הכל ביצות והכל מלרו ואפילו לא לא גדל פה כלום שום דבר ותראו היום ברוך השם כמו שהנביא אומר שבשומרון למשל יש שמה עצה תאנה ופירות יפים ותמרים ותאנים והכל התחדש עקב זה שעם ישראל הגיעו לארץ שלהם איפה שיהודי מגיע הוא מחדש את הארץ אז ארץ ישראל זה בחינת מעט מחזיקת המרובה ארץ קטנה אבל מוציאה המון המון פירות עכשיו הזוהר הקדוש אומר כמדומה פרשת אמור שבמערכת הרוחנית במשל ונמשל ארץ ישראל אה הארץ היא נקראת מלכות המלכות זה כנגד האמונה כמו דוד המלך דוד המלך הוא ספירת המלכות ודוד המלך תמיד היה אומר ואני תפילה שזה האמונה אז בתוך הנפש הפנימית שלנו יש מקום שנקרא ארץ ישראל שזה האמונה שזה התהילים שזה ההתבודדות וזה בחינת מעט אבל שמחזיק את המרובה זה מוציא הרבה פירות שאדם מסתכל על עצמו הוא יראה שהוא עושה הרבה דברים טובים אם זה המוד פניך ואם זה נטילת ידיים ואם זה התפילות ואם זה ההתבודדות ואם זה התהילים תסתכל מהבוקר עד הערב זכית למלות את היום בהרבה מצוות אם זה ברצונות שלך אם זה בעשייה שלך אם זה בלימוד שלך הספקת הספקנו דברים יפים ברוך השם זה בחינת ארץ שמעט מחזיק את המרובה ואחר כך כשמחשבים את הפירות שהוציאה המדינה רואים שהמדינה אינה מחזקת מקום כל כך כמו הפירות אם אנחנו באמת נסתכל על מציאות ה שלנו על מציאות החיים שלנו שהיא כל כך מעייפת וגסה ועולם החומר עם כל זה אנחנו רואים שבעבודת הקודש כל אחד ואחד וכל אחת ואחת באמת מוציא המון דברים טובים שזה הפך השכל והפך ההיגיון שבדור הכל כך מסובך הזה אנחנו נצטרך לעשות כאלה דברים טובים ועושים אתה רואה אנשים מתחזקים הולכים לבתי כנסת שומעים שיעורי תורה מתחזקים שירה והודיה לקדוש ברוך הוא ממש הפך הטבע זה זה היה אמור להיות הדור שאין לנו כוח לכלום אין לנו עצבים לכלום אנחנו לא מצליחים לעשות לום והנה ברוך השם עושים תודה רבה על בורא עולם עושים כי אין בה מקום כל כך להחזיק כל כך פירות הרבה פעמים אנחנו אומרים תראה לפי התוצאות אין לנו כוח להחזיק כאלה תוצאות יפות אבל הנה ברוך השם זה יוצא זה פועל זה עושה נמצא שהוא בחינת מועט מחזיק את המרובה והוא תבו דבריו כי באמת בוודאי הוא מועט מחזיק את המרובה ואחד אמר שיש לו פרדס נפלא אני רק רוצה לתת לכם דוגמה מה זה הכוונה מעט מחזיק את המרובה תחשבו לפי הזוהר הקדוש כל אות זה מצווה בלימוד התורה או בתפילה או בברכות לפי הפשט כל מילה תנסו לחשוב מה זה שאדם מתפלל או לומד לפי הזוהר אם על כל אות הוא מקבל שכר או איזה שכר יש לו זה ממש בחינה שאני מעט מחזיק את המרובה כמה תורה כמה תהילים כמה אותיות ו מילים כמה רצונות כמה כיסופים אנחנו זוכים להעצים ואחד אמר שיש לו פרדס נפלא מאוד שיש שם פירות ונוסעים לשם כמה וכמה בני אדם ו שרות כי הוא פרדס נאה מאוד ובקיץ נוסעים לשם כמה בני אדם ו שרות לטייל שם ובאמת אין בפרדס מקום כל כך שיחזיק כל כך הרבה אנשים ועל כן הו מעט מחזיק את המרובה והו דבו ורב גם כן מה זה הפרדס יש לנו פרדס בתורה פשט רמז דרש וסוד ותשימו לב בתורה שאדם יכול להיכנס לפרדס לכל מכמני התורה זה ממש בחינה של מעט מחזיק את המרובה כמה ידיעות וכמה דעת וכמה לימוד וכמה השגות הוא זוכה שבגוף כזה קטן במוח כזה קטן לאיזה השגות הוא יכול להגיע ראינו צדיקים שנכנסו לפרדס וראו מסוף העולם ועד סופו איזה השגות ראו כמה שנים קדימה תראו את רבנו נחמ ברסלב שבסך הכל יש אומרים חית גיל 38 שנה תראו תראו את רבנו כמה הוא הספיק הרמה שפסק את ההלכות הארי הקדוש הם נפטרו בגיל צעיר וכמה הם הספיקו להוריד לעולם את תורת הפשט והסוד וחידושים והגדות וספירות ועניינים ווואו איזה עולם ומלואו זה דבר שגם אנחנו צריכים להסתכל על עצמנו שברוך השם בפרדס של החיים שלנו ברוך השם אדם יכול שהוא אדם קטן אולי לא יודע הרבה אבל בדיבור אחד הוא יכול למשוך עליו הרבה אנשים כמו שראיינו פה בסיפור שרבנו אומר שהיו באים שרים והיו מגיעים לתוך הפרדס ואי אפשר להחזיק כזו כמות של אנשים והנה הפרדס החזיק ואגב זה מרמז גם על ירושלים שחז אומרים בפרקי אבות מעולם לא אמר אדם צר לי בירושלים אני מרגיש דחקות מה זה ירושלים שהיו מגיעים לבית המקדש ברגלים כאשר היו עומדים זקופים היו צפופים כאשר היו משתחווים היו מרגישים רווח זה אמור להיות בדיוק הפוך כי שאדם משתחווה הוא תופס מקום מעולם לא אמר אדם צר לי בירושלים זה ארץ עצבי אני זכייתי אגב יש רמבם שאומר שהנס שהיו בירושלים עדיין קיימים כי השכינה נמצאת בכותל המערבי ואני זכייתי להיות כמה פעמים איזה יום יומיים לפני יום הכיפורים בכותל המערבי ואתה רואה גלים גלים גלים גלים של אנשים נכנסים ו אף אחד לא אומר צפוף זה כאילו מתרחב מאליו זה משהו מדהים לראות את זה אז גם כל אחד מאיתנו יש לו את הבחינה הזאתי ואחד אמר שהדיבור שלו הוא בחינת מועט מחזיק את המרובה כי הוא בא על סוד שקורין מזכיר אצל מלך גדול הזוהר הקדוש אגב מדבר א הולך רכיל מגלה סוד יש אנשים שהם לא חייבים לשמור סודות הוא לא יכול לשמור סודות הוא חייב להוציא אותם אז איין לו בחינה של מט מועט מחזיק את המרובה אבל סוד זה דבר יקר שב אדם מבקש ממך לשמור משהו שלא תפיץ אותו ואתה שומר אותו יש לך כוח הבלימה ואז זה נקרא מעט שמחזיק את מרובה כי אתה מחזיק פה משהו מאוד יקר בדיבור שלך שאתה לא מוציא אותו החוצה אותו דבר גם גדולי עולם בדורות הקודמים וגם בדורות אנו שיש להם סודות התורה והם יודעים סודות התורה וזוכים גם להשגות יש כלל מי שיודע לא מדבר מי שמדבר לא יודע ודע ככל שהוא נכנס יותר לקדושה הוא בחינת שומר סוד מצניע את עצמו ומראה את עצמו כלפי אחרים שהוא פשוט והוא כמו כולם והוא לא בעל השגה ולא שום דבר הוא מראה את עצמו כפשוט העם כפשוטו הוא יורד יותר לענווה ויותר לענווה וזה בחינת סוד וככל שהוא יורד יותר לענווה ולא מרה את עצמו אז זה בחינת של מועט מחזיק את [מוזיקה] המרובה והוא יכול ככה לקבל יותר אור שמיים יותר קדושה משמיים והוא יכול בצניעות שלו להשפיע יותר אור רוחני בלי שאף אחד ירגיש שבכלל זה בא ממנו ללכן הרבה פעמים ראינו את רבנו ח מ ברסף בסיפורים שפתאום היה אומר מה באתם אליי אני איש פשוט עכשיו אני לא יודע שום דבר וכולי וכולי ופתאום היה נפתח לו כאלה דיבורים של איזה תיקונים והשגות הוא הוריד לעולם ממש מדהים ובעין ויש מלך גדול ובעין אצלו כמה וכמה בני אדם זה בא עם שבחים להמלך וזה בא עם בקשות וכיוצא בזה ובוודאי אי אפשר להמלך לשמוע את כולם ואני יכול לקבץ את כל דבריהם בתוך איזה דיבורים מועטים ולספר לפני המלך אלו הדיבורים מועטים והיה כלול בהם כל השבחים והבקשות שלהם וכל דבריהם כולם בתוך איזה דיבורים מועטים שלי נמצא שהדיבור שלי הוא מועט מחזיק את המרובה אנ יש את המלך המלך זה הקדוש ברוך הוא ואנחנו הרבה פעמים באים אליו עם בקשות ושבחים תהילות איך הוא יכול לשמוע את כולם אם יש לך לויין אחד שיכול לכוון לך אלפים ור ורבבות של אנשים בעת ובעונה אחת ויש לך שמש שהא יכולה לחמם בעת ועונה אחת אלפים ורבבות של אנשים ומקומות בעולם כל וחומר של כל וחומר מלך מלכי המלכים שהוא יכול לשמוע כל אחד ואחד באופן פרטי אבל מי מלמד אותנו את זה והוא מקבץ את התפילות ומעלות זה הצדיק לכן יש עניין ש לקשר את עצמנו בתפילה לצדיק שהוא לוקח את התפילות שלנו מעלה אותם לשורש ומתקן אותם ומסדר אותם בצורה נפלאה אצל המלך אצל השם יתברך ואחד אמר שהשתיקה שלו היא בחינת מועט מחזיק את המרובה כי יש עליו מקטרגים הרבה ובעלי לשון הרע ש מלשינים עליו הרבה מאוד וכל מה שמל שנים ודוברים ומקטרים עליו בלשון הרע הרבה הוא בשתיקתו מתרץ הכל על ידי מה שהוא שותק לבד יש עוד בחינה בנפש רבנו מלמד אותנו איפה לדבר שזה יהיה בחינה של מועט מחזיק את המרובה ורבנו גם מלמד אותנו איפה לשתוק שזה יהיה בחינת מועט מחזיק את המרובה רבנו אמר יש עליה הרבה קושיות אבל בשתיקה אחת אני מתרץ את הכל מה הכוונה היא כי הכושיות שמקשים עליהם לא מקשים עליי הם המציאו איזה דמות שעליה הם מקשים אבל זה לא אני כי על רבנו דיברו לשון הרע ורכילות ומחלוקת ולכן רבנו אמר אין עניין לענות להם בכלל אלא אני פשוט שותק והשתיקה הזאת הי מתרצת את הכל שזה באמת זה לא קיים ולא היה ולא נברא כי זה בעלי לשון הרע כמו שראיינו את כל המחלוקת שהיה מרבנו מהסבא משי פולי שבאו בעלי לשון הרע ודיברו ועשו ורבנו שתק ושבו לאחד מצדיקי הדור אני לא זוכר כרגע את השם שלו אמר איך רבי נחם מברסלב מגיב עם המחלוקת אז הוא אמר הוא שותק אמרו לו הוא שותק אז הוא אומר עכשיו ירד לי פשט מה זה מחלוקת כורח ועדתו היה צריך להיות כתוב מחלוקת כורח ומשה רבנו למה כתוב מחלוקת כורח ועדתו כי משה רבנו שתק ולא חלק הוא לא רב איתם בכלל כי כל מה שהם עשו הם בדו מליבם אותו דבר רבנו שתק שידברו שיגידו ורבנו אמר בשתיקה שלי אני מתרץ את הכל כוח השתיקה הוא כוח עצום לדעת איך לדבר למה כי חזל אומרים סייג לחוכמה שתיקה הרי אדם רוצה לדבר דיבור זה דבר טוב אבל כדי שהדיבור יהיה מבורר קודם כל תעבור דרך השתיקה השתיקה זאתי תפתח אצלך באופן אוטומטי את כוח המחשבה המחשבה שלך תתברר ואז אתה תדע מה לענות איך לענות אם לענות וכיצד לענות והשתיקה הזאתי זה בחינת מעט מחזיק את המרובה כמו שלמדנו מרבנו שבסופו של דבר כל ה בעלי מחלוקת ובעלי לשון הרע נפלו ולא נשאר מהם כלום אותו דבר רבי נתן שהאדמב הן רדף אותו בשנים הכל כך קשות של תקצה הת קצח כמעט ט שזה היה בעיקר השנים הקשות הך רדפו את רבי נתן מי שלומד ימי מוארנה ימי התלאות קונטרס מכני הזדים רואה שמה דברים איזה רדיפות היה על רבי נתן ורבי נתן שתק ושתק ושתק ובסוף הם הקשו ונפלו ואנחנו קמנו ונתעודד רבי נתן המשיך עם השתיקה שלו להפיץ את חסידות ברסלב להדפיס את הספרים וזה היה ממש ניכר מי שרוצה להבין מה זה עבודת השתיקה של מעט מחזיק את המרובה יראה את העבודה של רבי נתן המשיך להדפיס את הספרים המשיך להקים את הקלוז המשיך לדאוג לחסידות ברסלב המשיך להעמיד תלמידים ורדפו ורדפו והוא שתק ורדפו נכון שבספר עלים לתרופה יש שמה מכתב שלם שהוא שולח ל לאדמור מסורן ויש אומרים שהוא ראה את זה ולא החזיר לו תשובה ויש אומרים שהוא לא ראה את זה ורואים שמה איך רבי נתן בענווה שלו איזה הכנעה איזה ענווה ומצד שני גם עקשנות לעמוד על עמדתו ולא לוותר ורבי נתן גם הדגיש שכל החולקים שחולקים על רבנו לא ישאר מידם מאומה ובסופו של דבר תהיה ידינו על העליונה וכמה הוא מחזק גם את רבי יצחק שרדפו אותו ואמר לו תראה להמשיך ואל תתבלבל ממה שעובר עליך ממש בחינה של שתיקה של מעט מחזיק את ה מרובה ויש גם שתיקה בעבודת השם של האדם שהיצר הרע תוקף אותו ומבלבל אותו אתה תשתוק מה הכוונה הייא אל תייחס אליו אל תייחס הוא מנסה לבלבל אותך במחשבות בתהיות בחכמות בדמיונות אל תייחס אליו פשוט תמשיך בעבודת השם והשתיקה הזאתי תביא אותו לעשות הרבה דברים כי רבנו אומר זה כמו של אחד שבא לכבוש איזה מבצר ויש חיילים מצד ימין ומצד שמאל שמונעים ממנו להיכנס למבצר אם הוא תעסק עם החיילים איך להילחם איתם הוא לא יגיע למבצר אבל אם המחשבה שלו ממוקדת וחדה להגיע למבצר אז הוא רץ למבצר ועל הדרך לזה הוא מוריד יד לזה הוא מוריד רגל לזה הוא הורג אותו עד שהוא מגיע למבצר כי המוח שלו ממוקד להגיע למבצר אותו דבר לנו בעבודת השם יש הרבה מניעות והמניות איך אנחנו עוברים אותם שותקים לא מתייחסים אליהם וממוקדים להגיע לשם אני רוצה תורה אני רוצה תפילה והשתיקה הזאתי זה בחינת מועט מחזיק את המרובה להמשיך ולהמשיך ולהמשיך ולהמשיך זה כוח עוצמתי נפלא וחשוב להמשיך בדרך גם אתה רואה שיש מניות אל תעזוב את הרצון אל תעזוב את התשוקה אל תעזוב את התפילה תמשיך ותמשיך ותמשיך פשוט להמשיך זה כוח נפלא עוצמתי ומתוק להמשיך קדימה כמה שיותר דבר והיפוכו מוריד אותך אבל בונה בתוך תוכו האמת כבר לא זקוקה להסברים העיניים מדברות ללא מילים קומי לרקוד נשמה קדושת כן לגלות שיש בך כוחות תלחמי עד הסוף על השמחה שמאירה עולמות עד מהיר עולמות כמעט התייאשתי אבל יש עדיין מלא צפות חזל אומרים אחרי החושך מתגלים אורות ם ינוו שמש הוא ירח מתאחדים אנחנו עוד תחת במקום מיליון ספרים קומי לרקוד נשמה קדושה את כאן לגלות שיש בך כוחות תילחמי עד הסוף על השמחה שמאירה עולמות את מירה עול ד קומי לרקוד נשמה קדושה כלבות לסו נצוצות תילחמי עד הסוף על השמחה שמירה עולמות את ירה עולמות נשמה קדושה נשמה קדושה ומי לרקום נשמה קדושה כן עבו לעשות מצוצות ילח מיד הסו על השמחה שמירה עולמות את מהירה עולמות לשמ קדושה נשמ קדושה נשמה קדושה גע אחד קורה דבר והיפוכו שיר נפלא שיר נפלא בדיוק מדבר על הנושא שלנו נשמה קדושה באנו ברוך השם לעבוד כאן ואחד אמר שהוא בחינת מועט מחזיק את המרובה כי יש אני אחד והוא סגין הור דהיינו עיוור והוא אותו אני הזה גדול מאוד והוא היינו זה שהתפר וסיפר זאת קטן לגמרי הוא מוליך אותו היינו שזה תפאר בזה שהוא קטן ומוליך את העני שהוא סגין האור שהוא גדול מאוד נמצא שהוא מועט מחזיק את המרובה כי סגין האור היה יכול להחליק והה יכול ליפול והוא מחזיק אותו על ידי שמו ליכו ועל כן הוא מועט מחזיק את המרובה כי הוא קטן ומחזיק את הסגן האור קנל מה זה סגין האורך זה עיוורון ככל שיש ירידת הדורות הדור יותר חווה מקום שנקרא עיוורון חושך אסתרה חוסר התבהרות בדעת במערכת הרוחנית שלנו רבי נחמ מ ברסלב יודע לקחת את כל הדור הכל כך כבד עם ההסתרה שאפילו שבתוך ההסתרה ויודע להעלות את זה למקומות נפלאים לא הוליך אותנו בתוך החושך והערפל לראיה אמיתית אחרת לגמרי הספרים של רבנו העצות של רבנו נותנים לנו ללכת עם כל החושך בתוך אור גדול אמונה ביטחון שמחה שהשם תמיד איתך שומע אותך מקשיב לך כמה פעמים אנחנו הרגשנו בחיים שלפני רבנו היינו ממש חושך ומאז שרבי נחמם ברסלב עם הספרים שלו והעצות שלו נכנס לנו לחיים החיים שלנו קיבלו אור קיבלו אור לחוות את עולם ההתבודדות שזה כזה נפלא איי לפרס שיחתינו עם השם יתברך לחזור לפשיטות והתמימות לאמירת תהילים לימוד תורה מתוך פשיטות הרבה פעמים אדם לומד תורה אבל התורה שלו נמצאת מאוד בחושך ורבי נחמ ברסף נכנס לו לחיים ומוליך אותו ופתאום התורה ממש מאירה לו את החיים אין תחרות אין קנאה אין צחנ יש כזו אמת ופשיטות ותמימות זה מה שרבנו נותן לנו אדם היה נמצא בחושך גדול והיה בטוח שהשם לא איתו ולא שומע אותו ופתאום רבנו מלמר אותו לך להתבודדות לך דבר עם השם אחי היקר אני אבל תראה איפה אני מונח אומר לך רבנו אדרבא בגלל איפה שאתה מונח כל דיבור שלך עכשיו מגיע למקומות הכי גבוהים כמו שלמדנו על יתרו שאמר אתה ידעתי וזוהר פרשת ידרוש שיתרו אמר אתה ידעתי כל העולמות העליונים הזדעזעו ואמרו זה זה עכשיו מתקרב לשם אז אד רבא אומר המשיב נפש על הזוהר הזה שאם אדם מרגיש רחוק אל דרבה רבנו פותח לו את העיניים ואומר ו לך תבודד כי השם עכשיו קרוב אליך מאוד כמובן שלא מדובר על עבירות במזיד אלא בשוגג אבל השם קרוב אליך ובדור הזה כי פשוטו קרוב השם לכל קור לכל אשר יקראו ואמת לך לשם לך להתבודדות לך לאמונה אייך רבנו שמה למד אני חושב בחלק שני בליקוי מרן תורה כד כה שהאמונה תלוייה בפה של האדם רבנו מלמד איך אני אגיע לאמונה אני רוצה להגיע לאמונה אמונה זה שמחה אמונה זה חיים בא רבנו ואומר האמונה תלויה בפה של האדם ואז הוא מתחיל לדבר דיבורים של אמונה עם השם יתברך אני מאמין בך ובוטח בך שתיתי מקשיב לי שומע אותי לא עוזב אותי מדבר אייתו מפרס שיחתו ופתאום נפתח לו כזה אור גדול פתאום נפתח לו כזה מתיקות כזו חיות כזו אהבה אומר תראה מה זה איזה חושך הייתי הכל היה מתחת לאף שלי ההתבודדות התהילים הלימוד ספרי רבנו שפשוט נכנסים לתוך נימי הנפש והופכים לי אתכל התודעה והתפיסה אז רבנו מוציא אותנו מהחושך ואמר אותו בטרס שהוא היה בעל גיבנת ואני הייתי גם כן שם ואמרתי האמת הוא שיש לכם בחינת ועת מחזיק את המרובה כן כל אחד ואחד נכון כל צדיק וצדיק יש לו מדרגות רוחניות שהוא בחינת מחזיקות מחזיק את המרובה ואני יודע כל מה שכיוונת בדבריכם היינו שהוא יודע כוונת כל הנל שיתפרו בבחינת מועט מחזיק את המרובה שלהם אני נמצא בכל המדרגות שלכם כל מה שעכשיו דיברנו עד עכשיו רבנו בא ואומר שאותו גיבן הזה אומר אני ברוך השם נמצא בכל המקומות האלה אבל מה רבנו מגלה לנו וזה האחרון שהתפר שהוא מוליך את השגי האור הגדול הוא גדול מכולכם אבל אני למעלה למעלה מכולכם בכלל בכלל כי זה שהתפר שהוא מוליך את הסגן האור הגדול כוונתו שהוא מוליך את גלגל הירח עכשיו שימו לב לאיפה רבנו לוקח את זה שהוא בחינת סגין האור כי אין לה אור מעצמה כלל השמש זה מרמז על השם יתברך והירח זה מרמז עלינו על עם ישראל אין לנו אור מע נו כימה שאנחנו מקבלים מהשמש מהתורה והמצוות מהחכמים מהצדיקים עכשיו גם בתוך עולמה של תורה יש צדיק ותלמיד רב ותלמיד רבנו רבי נתן הארי הקדוש והמארח הו הבעל שם טוב ועל תו דות יעקב יוסף רבי יעקב יוסף מפולנאה שהוא היר את הדרך שלו בעולם רבי שמעון והבן שלו רבי אלעזר רבי אלעזר ורבי יצחק שהיה כותב את הזוהר ורבי אבא רע ותלמיד רע ותלמיד רע ותלמיד רע ותלמיד שזה בחינת שמש וירח שמש וירח לכן רבי אברהם בן רב נחמן שחיבר את הספר שלו כוכבי אור אז הוא אמר רבנו זה השמש רבי נטן זה הלבנה ואנחנו הכוכבים אין לנו אור מעצמנו האור זה דעת אין לי דעת מעצמי רבנו חיים ברסו נותן לי דעת איך לעבור את הדור הזה ואיך להצליח בגדול ואיין לה מעצמה כלום ככה גם הזוהר מביא והוא היינו זה שהתפר בזה מוליך את הירח אף על פי שהוא קטן וגלגל הירח גדול מאוד והוא קיום כל העולם כי העולם צריך את הירח לכן רבנו זה השמש רבי נתן זה הירח העולם צריך את הירח העולם היה חייב את רבי נתן לכן רבנו שהוא ראה את רבי נתן אמר מעכשיו אני לא לבד בפעם הראשונה שהוא נפגש עם רבי נתן אומר מהיום אני לא לבד ורבנו כבר חזה את זה תקופה לפני שרבי נתן התקרב אליו אומר אני רואה נשמה גדולה באוקראינה ושבי נתן התחיל לא לכתוב את התורות של רבנו רבנו אמר אתם חייבים לו טוב גדולה כי בלעדיו לא היה נשאר מני דף עלה רבי נתן זה הלבנה שמעירה לנו בדור הזה בחושך כי השמש מעיירה ביום והלבנה מעירה בחושך ואנחנו בדור של חושך לכן כותב רבי אברהם בן רב נחמן כדי לקבל את הדעת של רבנו צריך ללמוד הרבה ליקוטי הלכות והרבה מעיסוקי שיהיה בליקוטי הלכות כתי שמה רבי נתן ממש מצמצם ומרחיב את האור של רבנו בדעת שלנו בצורה ש תהיה מובנת לכולם וזה הוא בחינת מועט מחזיק את המרובה באמת אבל בחינת מועט מחזיק את המרובה שיש לי הוא למעלה מכולם בכלל מה הכוונה היא ככל שהצדיק יותר מתבטל להשם יתברך וזה מדרגות הוא יותר בחינת של מועט מחזיק את המרובה אבל רבנו הקדוש הגיע ליחידה דיחידה רבנו הקדוש הגיע למדרגה שהוא אמר פשטתי את כוונתי אני כבר צריך בשביל להעלות למדרגה יותר גבוהה כי אני לא רוצה להישאר על אותה מדרגה אני צריך כבר לפשוט את הגוף הזה ולהעלות לעולמות העליונים לעשות עם תיקון הנשמות ולהוריד הודעת בעולם שכולם ינהרו אחרי ורבנו בעצות הפשוטות וההקלות שהוא נותן לנו אבל איזה מניעות המוח יש על זה הוא מלמד אותנו מה זה כל עצה ועצה שלו איזה טילי טילים של עולמות עומדים על זה אם זה התיקון הכללי שהוא גיל לעולם אם זה ההתבודדות אם זה הספרים שלו אבל רבנו אמר יהיה מניעות על זה כי פעם אחת היה כת אחת שהיו חוקרים באשר שכל חיה יש לה צל מיוחד שבזה הצל דיק היא רוצה לנוח שם החיות זה מרמז על העולם הזה על האנשים וכן יש צל מיוחד לכל חיה וחייה הצל זה מגבלה של האור כי כל חיה וחייה בוחרת לאיזה צל כל אחד מאיתנו בוחר איזה צל לקבל את האור האלוקי הוא נצמד לאיזה צדיק נצמד לאיזה מישהו שמדריך אותו אבל במשך הזמן הוא מבין ותר ר כמה הצל שלנו זה רבנו כדי לקבל את האור האלוקי כי צל זה לא חושך זה מגבלה של האור ובתה הצל דיקה היא רוצה לשכון שם כפי הצל המיוחד לה וכן יש לכל עוף ואוף ענף מיוחד שבאותו הענף דייקה הוא רוצה לשכון ועל כן חקרו אם יכולים למצוא אילן כזה אשר בצילו ישכנו כלל החיות שכל החיות יהיו בוחרים ויתרו לשכול בצל אותו האילן מה זה אילן פה האילן זה עץ החיים אנחנו רוצים להצמד לתורה שהיא עץ החיים היא נותנת לנו צל היא נותנת לנו מנוחה מה זה הציפורים החיות זה הגוונים שיש בעולם של הבני אדם וכל אחד מאיתנו במערכת הרוחנית מחפש צל מחפש מנוחה מחפש אילן להישען עליו מחפש את המקום שלו את הענף שלו את העלה שלו באילן את הגזע כדי לשבת ולהתרבות למצוא את המנוחה אז יש אילן כזה ויש אילן כזה ויש אילן כזה וכל הזמן אדם בעולם עובר מהרבה אילנות פעם הוא היה עם הרב הזה ופעם הוא היה עם הצדיק הזה ופעם הוא היה עם הרב הזה מחפש את המנוחה ואת שלוות הדעת אבל האם יש אילן שהוא יכול לתת סל לכולם ולהכיל את כולם כן שימו לב כמה נוערים לרבנו מכל החסידויות מכל צבות העם מכל שכבות העם מכל מדרגות העם ורואים את זה באומן איך כולם מוצאים את הצל והמנוחה והישוב הדעת אצל רבנו הוא האילן הגדול שיודע ללכת לרוחו של כל אחד כמו שרבנו מלמד בתורה ח ליקוי מרן ושמה גם בתורת ט את הנושא הזה שהצדיק יודע ללכת לרוחו של כל אחד מה זה לכת לרוחו של כל אחד רבי נחמן יודע לעבוד עם כל אחד פר יחד איש רך הספרים שלו עצות שלו ויודע לתת לכל אחד מאיתנו צל ומקום לנוח ושלוות הנפש בתוך כל הבלאגן של הדור [מוזיקה] [מוזיקה] הזה i will you to just in my heart and i br you to my man now will cuse you to in my [מוזיקה] איזה מתיקות רבנו נותן לנו איזה אילהן נפלא איך הוא נותן לנו צל לנשמה איך הוא נותן לנו רוגע לנשמה איך הוא נותן לנו נחת לנשמה איך הוא נותן לנו שמחה ופשיטות מה היינו עושים אם רבנו לא היה מגלה את האילן הגדול שנקרא אומן ראש השנה את האילן הגדול שנקרא ליקוי מרן את האילן הגדול שנקרא ליקוי הלכות סיפורי מעשיות ספר המידות נו [מוזיקה] י כלמ [מוזיקה] [מוזיקה] כל הנשמת הלליה הללויה כל שמה תהלליה הללויה ועל נפו של אותו האיל קנו כל ציפורי שמי כל הנשמות כל הציפורים כל העופות כולם וחקרו שנמצא אילן כזה וחקרו בדקו חיפשו גם אנחנו צריכים לחפש איפה נמצא האילן שיתן לנו מנוחה איפה הצדיק שיחבר אותנו לשם ויגלה לנו נחמה יתן לנו שלוות הדעת יתן לנו דעת יתן לנו אמונה יתן לנו אבל צריך לחקור ולחפש ולבדוק ולמצוא כן כן להיכנס לספרים של רבנו וללמוד גם בבקיאות וגם בעיון ולחזור ולשנן עוד הפעם ועוד הפעם לקחת את הליקוי ה מוהרן לעשות עליו סדר וסיימת ותחזור עוד הפעם ולסכם אותו עם קיצור ליקוי מוהרן של רבי נתן ולגשת לליקוטי ההלכות וסיפורי מעשיות וללמוד ולחזור וללמוד ולחזור וללמוד שולחן ערוך שיהיה לנו לימוד הלכה כל יום והתבודדות וללמוד שיחות הרן שזה ממש שימוש תלמידי חכמים ועלים לתרופה וברוך השם נצלול בספרי רבנו ובדעת של רבנו איך הוא מכוון אותנו ללמוד תורה ולקיים מצוות ואז אנחנו מוצאים תורה שאנחנו לא רוצים לעזוב אותה איזה מנוחה היא נותנת לנו והלכו וחקרו כן אבל צריך לחקור לא להגיד איך רבנו אמר איך רבנו אמר הלו פתח את הספרים לפני שאתה מביע דעה ורצו ללך לשם אל אותו האילן כי העונג המופלא שיש שם אצל אותו אילן אין לש כן רצו ללכת אתה צריך ללכת לאילן אתה צריך לפתוח את הספר אתה צריך להתקרב לרבנו אתה צריך להתפלל על זה זה לא יבוא בחינם כי יש שם כל העופות וכל החיות ושם אין שום הזק משום חיה וכל החיות מעורבבים שמה מעורבים שמה וכולם משחקים שמה כולם בשלום העולם הוגן חיות אבל שאחד מנסה להיכנס בגבול חברו נהיה רצח ושמת וקנאה ותחרות ושנאה ולשון הרע ותחרות ורכילות ומה לא אבל שמתקרבים לרבנו אין תחרות אין קנאה וזה בדוק [מוזיקה] ומנוסה גם שרואים שיש מחלוקות בתוך ברסלב השורש הוא פשוט מאוד שלא מתמקדים בספרים אם יהיה קו ברור שללמוד מספריו ולקיים מצותיו לא יהיה שום מחלוקות הקו הברור שרבי ישראל דוב עוד 10 תבה בעולם ואמר ללמוד מספריו ולקיים מצותיו זה העיקר זה התיקון לכל המחלוקות זה התיקון לכל הרוע זה התיקון לכל השקר זה התיקון להכל ללמוד מספריו ולקיים מצותיו רואים בחוש ככל שיש יותר לימוד מרבנו יש פחות מחלוקות אין מה לעשות איך רבנו מביא בשיחות הרן בשיחה כמדומני אני חושב עז ששמה רבנו מביא כל העולם הוא מלא מחלוקות והאדם לא יודע לאיפה לברוח מחלוקות בביתו מחלוקות מהאנשים מהסביבה מהשכנים עד שהוא בורח לאיזה שדה לבד וגם שמה יש לו מחלוקות בינו לבין עצמו בתוך המוח אז לאיפה יברח חביבי יקירי אתה יכול לברוח בגשמי זה לא יפתור את הרוחני ברוחני תברח לשם תברח לעצות של רבנו תברח להבו תברח לתורה ולמצוות ואז שמגיעים לרבנו ולספרים שלו ולאומן ראש השנה אתה רואה את כל הגוונים את כל המינים את כל סוגי האנשים בארץ ובעולם וכולם יושבים על אילן אחד ורוקדים ושמחים ומאושרים ולומדים ואיזה אחדות נפלאה יש לכן ככל שהדעת הזאתי של רבנו בעולם ללמוד מספריו ולקיים עצותיו זה יפתור את כל המחלוקות גם בתוך ברסלב אם אתה רואה ההוא רב עם ההוא ה מתווכח עם ההוא זה נובע שהם לא בספרים הם לא בספרים הם מדברים מעצמם הם לא הם לא בספרים שלומדים מהספרים אין שום סיבה שיהיה מחלוקת רוצים להתקרב לצדיק לדעת של הצדיק לכן צריך כמה שיותר להרבות את הדעת של רבנו בעולם את הספרים שלו את הלימוד מהספרים שלו את הקיום העצות שלו כי ככה לא יהיה מחלוקות ובוודאי הוא תענוג מופלא מאוד להיות שם אצל אותו וחקרו לאיזה צד צריכים ללך לבוא אל אותו האילן מאיזה צד באים מאיזה כיוון באים מה צריך לעשות כדי להתקרב לאילן מה צריך לעשות כדי להתקרב לרבנו מה מה עושים ונפל מחלוקת ביניהם על זה שזה בחינת גם הרבה חוכמות אחד אומר רבנו אמר כך אחד אומנו אמר בוא נראה מה רבנו אמר בספרים בוא ניכנס לזה לאט לאט כל אחד נפנים נלמד אחד מהשני חכה בוא זה בוא נלמד מהספר בוא נעשה חברותה למה להתווכח ולא היה מכריע ביניהם לא יודעים מה לעשות כי זה אמר שצריכים להלך לצד פלוני למזרח וזה אמר למערב וזה אמר לכאן וזה אמר לכאן הרבה אנשים מנסים להראות כאילו שרבנו בכיס שלהם אני אומר לך רבנו אמר ככה רבנו מדבר לכולם איפה זה נמצא בספרים היה לי פעם מקרה שתיים באו אלי אמרו לי כל הזמן רבים ביניהם מה רבנו אומר רבנו אומר אמרתי להם תלמדו חברותא לא יהיה ריבים פתחו ליקוי מוהרן תלמדו חברותה אתם תהיו החברים הכי טובים וככה באמת היה תפתחו סיפורי מעשיות תפתחו ליקוטי הלכות תעשו חברותה לא יהיה לכם רק אהבה כל המחלוקות זה בא סכלים שלכם עזבו את השכלים שלכם אתם תיצמדו לרבנו צמד לרבנו עד שלא היו יכולים להכריע לאיזה צד ללך ולבוא אל אותו האילן הובא חכם אחד ואמר להם למה אתם חוקרים באיזה צד ללכת א האילן חקרו מתחילה מי ומי האנשים שיכולים לבוא לאותו אילן רגע אתם כל כך בטוחים שאתם יכולים להגיע לאותו אילן מי האנשים שבכלל באים רבנו אמר את כולם אני יכול לקבל אבל מישהו בא על מחלוקת אני לא יכול לקבל אותו ואליי באים בענווה בגלל זה הרבה פעמים עד שמגיעים לרבנו אדם יכול לעבור איזה שבירות בדרך עד שהוא יכיר את העצות של הצדיק כי אל אותו האילן לאו כל אדם יכול לבוא אצלו כי אם מי שיש לו את המידות של האילן כי זה האילן יש לו שלושה שורשים שורש אחד הוא אמונה והשני הוא יראה והשלישי הוא ענוות ענווה מה רבנו נותן לנו אמונה שזה דבר חשוב יראה יש לנו יראת העונש ויראת הרוממות וענבי ענווה רבנו רוצה ששלוש שת הדברים האלה יעמדו [מוזיקה] אצלנו שיהיה לנו אמונה שנהייה בעלי אמונה שיהיה נשים מתבודדים רבנו ברוך ברוך השם רוצה שיהיה לנו יראה גם יראת העונש וגם יראת הרוממות זה מביא חדות לעשות אותנו חיילים טובים וענווה לא להתנסות על האחר לא לשלוט על האחר לא לקפות את על האחר לא לחפש רק להחטיף דעתך על האחר לא תן לו את הבחירה שלו חנוך לנער על פי דר גם כי זכין לא יסור ממנה ואני אשתף אותכם תודה רבה לבורא עולם בהתבודדות שלי הרבה פעמים הרבה שואלים אותי אנשים למה לא לעשות שיווק לשיעורים ושזה יגיע ליותר אנשים למה לא מה שאפשר להגיע שיעורים לכמה שיותר אנשים אני אשמח מאוד שזה יקרב אותם לרבנו בשמחה רבה העיקר שיתקרבו לרבנו ולספרים ד מספריו הוא לקיים את סותו אבל אני אומר לאנשים אני לא בדברים האלה וחוץ מזה אני משאיר את זה לשם אני לא רוצה לשכנע אנשים שישמעו את השיעורים שלי זה צריך לבוא מבחירה אני לא צריך לקפות דעתי או לשכנע אנשים שישמעו את השיעורים שלי יש כאלה שמתחברים ויש כאלה שלא וזה זכותם זה זכותם לא להתחבר ויש כאלה שמתחברים ונכון אולי יש כאלה שיישמעו את זה וזה יעשה להם טוב וברוך השם תודה רבה על בורא עולם קיבלתי הרבה תגובות חמות של אנשים שנחשפו לשיעורים ומאוד נהנים ואני שמח בזה מאוד זה מאיר להם את הדעת של רבנו אני מאושר מזה כי ישתבח שמו לעד אני אין לי ישיבה ואיין לי כולל ואין לי קהילה ולא אני באולפן נותן את השור רק שקרבו לרבנו מקריא לכם מהספרים שנתקרב כולנו אני ביחד איכם אבל אני לא רוצה לפו דעתיה על אף אחד ואני תמיד מבקש ריבונו של עולם שישמעו אנשים את השיעורים מבחירה שישמעו מבחירה לא מכפיה שזה יבוא מהבחירה שלהם מהתבוננות שלהם ואתה מנהיג ואתה מדריך רבנו נותן לנו את הענווה איזה ענווה אל תשלוט על האחר אל תכתיב לאחר תן לאנשים לחיות תן לאנשים לבחור לא להשתלט על הבחירה תן לאנשים לבחור אז לכן רבנו נותן לנו שלושה כוחות חזקים כוח האמונה ראה וענווה ואמת הוא גוף האילן ועל האמת עומד הכל אדם שיש לו אמת יש לו יראה יש לו אמונה יש לו ענווה ומשאם יוצאים ענפים ככה זה להעמיד תלמידים ולהעיר אור בעולם את הדעת של רבנו ועל כן אי אפשר לבוא אל האילן כי מי שיש בו המידות הללו הנל זה גם הדרך לקבל את האור של רבנו לקבל את השמחה והחיות צריך אמת אתה תפתח ספרי רבנו ואנשים מצ עליך ויהי ישיבות גם שיוציאו אותך וזה כואב לשמוע צריך יראה שיהיה לנו את היראה גם יראת העונש וגם יראת הרוממות גם מצד אחד לעשות תשובה בהתבודדות על מעשים לא טובים ומצד שני הרבה תודה והודעה וענווה לזכור שמהו שלי אין לי כלום א רק הולכים בכוח השם יתברך ברחמיו ובכוח רבנו הקדוש שאמר שמחו על כוחי יש לי כתפיים [מוזיקה] רחבות אלוהים תנ מאפה קומי כי כבר זרחו כמה עוד אפשר לעבור בובת מתבוסס בדמה בדמך [מוזיקה] בורלי כיור קו מיורי שי תפרט ואיך תמני ולך כשאת מבקר לבניך ובנותיך בעומ ו נם שס שוס ורחקו כל מבלי יסיס עליך אלך יסי סרים אל ברגע קדול עזבתיך וחמים גדולים כצך בשצף קצף רתי פני רגע ממך ובחסד עולם רמתך אמרגו עליך אדוני לאי שמע ות חמס צך ששבר בגבולי וקרת ישוע ותך שרך תהילה לא יהיה לך עודמ לאור יומם ולג הירך לא יעיר לך וי לך אדוני לאור עולם ולא הך ותך לא י שאנחנו נזכה כמה שיותר להעיר את הור של רבנו בעולם והאור הזה יחזיר את כולם למותב שיהיו כולם למדנים וצדיקים ועבדי השם ללמוד מספריו ולקיים עצותיו שהוא המורה דרך הכי טוב שלנו ולאט לאט שלב אחרי שלב להתחבר לעצות של רבנו להתחבר אל האילן הגדול שנותן צה לכל הנשמות שמחזיק את כל החיות והעופות שזה בני האדם במערכת הרוחנית ונותן שלום ואחווה לכולם כי רבנו נותן שלום ואחווה לכולם בספרים שלו בעצות שלו ואז אין מחלוקות ואין ריבים ללמוד מספריו ולקיים עצותיו סבא ישראל לכן לא סתם הזכיר שכל העניין של השם נ נח נחמן נחמן מומן זה להגיע למקום שללמוד מספריו ולקיים עצותיו ללמוד מספריו ולקיים [מוזיקה] עצותיו ואז יש אחדות נפלאה בעולם ואלו הקט נל היה ביניהם אחדות גדול מאוד שהאור של רבנו מתגלה בעולם כולם אוהבים את כולם גם אם אתה רואה מישהו שלא הולך כמו שצריך אתה תיתן לו זמן תיתן לו סובלנות הם תקשו לספרים תחזקו ביחד ולא רצו תפרד זה מזה שקצת ילכו אל מקום אחד מקום אחר רואים את זה באומן לא רוצים להיפרד אחד מהשני רואים את זה בלימוד חברותות בספרי רבנו שמדברים מעם רבנו בשיחת חברים רואים לא רוצים לעזוב לא רוצים להיפר איזה אהבה הי רבנו שהשם יתברך יאיר את האור שלך בעולם כמה שיותר כמה שיותר ריבונו של רחם על נשמות ישראל זה יביא לתיקון הגדול לגאולה שאנחנו ככה מחכים לה ננח נחמן נחמן מאומן פשוט תגידו את זה זה עושה טוב לכוון ללמוד מספריו ולקיים אתות כן שכולם ייו למדנים בספרים של רבנו ויוציאו עצות ובות באחדות ואהבה אחדות ואהבה רבנו האילן הגדול מושך את נשמות ישראל גם כלך בג לא לא יר הר לא איר הר אוי אוו אוי אויו כי אתה אמדי [מוזיקה] כיד לכן כמה שיותר צריך להפיץ איפה שאתה נמצא תפיץ ספרי רבי ננחים ברסלב תפיץ תפיץ יש היום מוקדי הפצה נפלאים לכל איש לכל אישה שיגיע להם ספרי רבנו וככה אילן הגדול ילך ויתפשט וחוף עוד נשמות ועוד נשמות ועוד נשמות אשרנו ואשר חלקנו לא רצו תפרד זה מזה שקצת ילכו שקצת ילכו אל האילן וקצתם ישארו כולם רוצים להגיע לאילן לרבנו כי לא היו כולם רואים לבוא אל האילן כי לא נמצא ביניהם כם קצתם שהיו בהם מידות אבל השאר לא היה בהם אלו המידות ועל כן התעכבו כולם תעכבו שכולם כל העולם יגיע לתיקון של אמונה של ראה של ענווה של אמת שנעזוב את כל השטויות והבלים ונתקרב לאור האורות אוי אוי אוי איזה מתיקות יש לנו סיפורי מעשיות יש לנו ליקו פילות יש לנו ותי הלכות ליקוטי מרן ספר המידות איזה אוצרות להיות יהודי הכי שמח שבעולם איזה אוצרות גם כיך ג לא לא יר הר לא יר הרוי אוו אוי אויו כי אתה אמדי o o o o [מוזיקה] גם כי אלך בג ורבנו מלמד אותנו את זה בכוח גדול ועל כן התעכבו כולם עד שיהיו יגעים וטורחים שאר אנשי הכת הנל עד שיהיו באים גם כן כל המידות כדי שיהיו כולם ראוים לבוא אל האילן וכן עשו ויגו וטרחו עד שבאו כולם לאלו המידות כן העולם ביגיעה רכה להגיע לאמת להגיע לענווה להגיע ליראה להגיע לאמונה כדי שכולנו נגיע לאור של רבנו שהוא אמת אמונה ראה ענווה שמחה חיות פשיטות כן מתייגע מתייגים להיות הטם הקדוש מתייגים להתבודד אבל כל דקה של התבודדות זה בחינת מעט מחזיק את המרובה איזה עולמות תלויים על זה כל דקה של לימוד תורה מספרי רבנו זה בחינת מועט מחזיק את המרובה כל דיבור שלו הוא כל חיותנו ותקוות ושכל העולם תלוי בו צריך להפנים להפנים להפנים ויגו רכו עד שבאו כולם לאלו המידות ועזי כן זה יגיע זה יגיע וזי כשבאו כולם לאלו המידות הנל אזי באו כולם על דעת אחת והסכימו כולם על דרך אחת ללך באותו דרך אל האילן כן העולם יגיע למסקנה אתם תראו את זה יעברו ימים יעברו שנים יהיה רצון שזה יהיה כמה שיותר בקרוב כולם יגיעו להסכמה אחת רבנו נחמן מברסלב הוא מנהיג דור אתם תראו את זה בישיבות הספרים ייכנסו ונראו לרבנו בכוללים בקהילות בכל אתר ואתר הדעת של רבנו תתרבה בעולם אתם תראו התקרבו לרבנו ויהיו עוד למדנים מתורת רבנו והאור הזה יתפשט ויתפשט כי יגיעו כולם להסכמה אחת בלי רבנו רחת עלינו אי אפשר בלי הצדיק הזה אי אפשר אי אפשר אבל אפשר את זה לקדם את זה עוד הדפסה עוד ספרים עוד הדפסה עוד וד לימוד מספרי הקדושים עולם יגיע לזה זה לא יעזור יבינו שהוא הרואה הוא הרואה צאן שלנו הוא יכול להנהיג אותנו והלכו כולם והלכו איזה זמן עד שהיו רואים מרחוק את האילן כן הולכים הולכים רבנו אמר יהיה לי מחלוקת יקח זמן עד שיגיעו אליי יהיה זמן שלא יהיה מניין ברסלב בעולם אבל אחרי הזמן הזה כולם מען הרוח ומתחילים אנחנו מתקדמים לאילן אנחנו רואים אותו כבר ברחוק הנה רואים רואים שהוא המורה דרך כמה תנסה לא להכניס את הספרים לישיבה שלך של רבנו כמה תנסה להגיד לתלמידים שלך ללמוד את הספרים האלה עוד 15 שנה עוד 20 שנה ושמעתי דברים אמר לי איזה אחד אומר לי אני חושב שללמוד ספרי רבי נחמן זה אחרי איזה 10 15 שנה שתה בעולמה של טור אמרתי לו מחילה מכבודו זה לא כתוב באנשי שלומנו זה הכל סכלים זה לא נכון כולם צריכים לנור לספרים של רבנו וככה היו למדנים גם בגמרא והכל כי בשיחה עו מפורש בשיחות הרן רבנו רוצה שיהיה לנו כניסה לכל מקצועות התורה שני אנשי הלכה אנשי תורה אנשי התבודדות אנשי מידות טובות אנשי ענווה נחת רוגע שלווה אהבת האחר אהבה כל העניין של רבנו זה אהבה רבנו אמר העיקר תראו להחזיק את עצמכם ביחד מאיזה אור רבנו שופך לעולם של אהבה של כו זכות אז זה לא יעזור זה לא אני באמת אני אומר את זה לכל הראשי ישיבות לכל הראשי קהילות אתם רואים ואתם יודעים ש התלמידים שלכם רוצים ספרי רבנו כמה הוא יסתיר את זה בארון במזוודה שלו אין זה אי אפשר להסתיר את השמש בכברה אי אפשר אי אפשר זה פורץ בעולם ברוך השם הבני נוער בפרט בין החילונים בין הדתיים בין החרדים אוהבים את רבנו משוגעים על רבנו מאהבים רבנו והלכו איזה זמן עד שהיו רואים מרחוק את האילן והסתכלו וראו ואין והנה אין האילן עומד במקום כלל האילן לא עומד במקום כלל הוא כל פעם נראה פה והוא נראה פה הוא נראה פה הוא נראה פה רבנו יתפוס אותך בחול רבנו יתפוס אותך בתאילנד רבנו יתפוס אותך בארץ ישראל פעם הוא בא מפה ופעם הוא בא מפה פעם נזרק עליך איזה ספר פעם אחד הביא לך איזה משהו כל פעם רבנו בא מכל מקום אני בגיל קטן הייתי בגיל שש או שבע אפילו פחות הלכתי מהבית של סבתא למכולת להביא לה לחם שחור שהייתי ילד בחופש הגדול פתאום אני רואה ננח נחמן נחמן מאומן וזה תפס אותי מה זה השם הזה מה זה ננח נחמן מאומן מי זה מה זה איך זה זה תפס אותי אז רבנו יתפוס אותך באיזה שלט פתאום אתה תראה איזה סטיקר אין יאוש בעולם כלל ורבנו יתפוס אותך באיזה ספר הוא יתפוס את כל העולם ואנחנו רואים אנחנו מתקרבים לאילן והסתכלו וראו ואנה האילן עומד מקום כלל כי אין לאילן מקום כלל הוא מעל הזמן הוא מעל המקום ומאחר שאיין לו מקום איך אפשר לבוא אליו אין לו מקום אז איך אפשר לבוא אליו ואני אומר אותו גיבן הזה אותו קבצן בר הייתי גם כן שמ ם הם ואמרתי להם אני יכול להביא אתכם אל האילן אני יכול להביא אותכם אל עץ החיים רבנו אומר אני יכול להביא אותך לכזאת תורה של עץ חיים אני יכול להביא אותך לעבודת השם כזו פשוטה כזאת ממה שאתה תהנה שיהיה לך כיף עם כל המעברים שעוברים עליך ועם כל המניות רבי נתן עבר עליו אבל היה לו תענוג רבי נתן לא היה לו קל בכלל אפילו שהוא התקרב לרבנו אמר תראה מה עובר עליי אבל התענוג שהיה לו הוא לא עזב את הרבי הוא אמר לו קשור אותי לשק שלך רבנו אמר לו אתה כבר בתוך השק שלי אומר תקשור אותי חזק שגם אם אני ארצה לצאת שאני צ כי רבי נתן הרגיש טעם גן עדן ואמר המשיח שלי כבר כאן כולם עוברים כל אחד יש לו את המסע שלו אבל שיש לך את הדעת של רבנו איזה כלים איזה כוחות נפש אתה מוציא מעצמך כי הוא למעלה מהמקום לגמרי כל העניין של רבנו זה משו שהוא מעל המקום ומעל הזמן בגלל זה יודעים שזה אמת לאמיתה החסידות שהכי חלקו עליה החסידות שלא הכירו אותה בכלל היה זמנים שלא הכירו בכלל את חסידות ברסלי עוד ום יבוא החסידות שרק מבזים אותה ואין לכם אדמור ואתם נראים כמו חיילים בג'ונגל שלא יודעים לאיפה אתם הולכים וכולם נוערים עם כל הלשון הרע וכל המניעות וכל מה שדיברו נקי עולם גם לא לסוע לאומן וקורה פה משהו הפך הטבע ונוסעים ונוסעים ונוסעים וגדולי עולם גם נוסעים לאומן ולומדים מספרי רבנו איזה אור זה זה מתפשט ומתפשט ומתפשט ומתפשט איזה זה משהו הפך הטע כל סוגיית חסידות ברסלב זה משהו שהוא מעל המקום מעל הזמן אי אפשר להסביר את זה וככה אמר לי מישהו שהוא לא חסית סב הוא אומר לי אי אפשר להסביר את התופעה הזאתי מזה רואים שהיא אמת רבי ישראל דוב עוד 10 שהיה מדבר פתק היו חושבים ותו למשוגע היו צוחקים עליו אבל כבר רבנו כתב לו הגל אלך הסוד שהוא מלא וגדיש מקו לקו שעל ידי הפתק הזה נ נח נחמן נחמן מאומן התפשטו הספרים והדעת של רבנו בכל העולם אבל העיקר לקחת את זה לאמת לאמיתה כי שם גימטריה ספר לכוון ללמוד מספריו קאם מצותיו שהי אהבת השם אהבת תורה אהבת ישראל כי הוא למעלה מהמקום לגמרי ובחינת מועט מחזיק את המרובה באומן אגב רואים את זה מה זה מועט מחזיק את המרובה העיירה שלא יכולה להחזיק 10 אנשים מחזי 100 אל והוא עדיין במקום הוא עדיין ביישוב הדעת זה היופי כי על כל פנים יש לו מקום מועט רק שהוא מועט מחזיק את המרובה אבל עדיין יש לו מקום מועט על כל פנים ובחינת מועט מחזיק את המרובה מדהים מוט מחזיק את המרובה שיש לינו להבעל הגיבנת או בחינת סוף המקום לגמרי [מוזיקה] שמשם ולמעלה אין מקום כלל על כן אני יכול לישא את כולכם אל האילן שהוא למעלה מהמקום לגמרי רבנו הגיע לביטול הגמור שיכול ליסע את כל הדור הזה ולהביא אותנו לאילן הגדול כי זה הבעל גיבנת הוא כמו בחינת ממוצע בין המקום בין למעלה מן המקום לגמרי כי יש לו בחינה עליונה של בחינת מועט מחזיק את המרובה שהיא בחינת סוף המקום ממש שמשם והלא אי צא תיבה תיבת מקום כלל כי משם הוא למעלה הו בחינת למעלה מהמקום לגמרי ועל כן הוא יכול ליסע אותם מתוך המקום לבחינת למעלה מהמקום רבנו בתוך העולם הזה יכול ליסע אותנו מבחינת מקום למעלה מן המקום ולקחתי אותם ונסעתי אותם לשם אל האילן הנל נמצא שיש לי הסכמה שיש לי בחינה עליונה של מועט מחזיק את המרובה זהו היה נראה גייבן כי נוסע עליו הרבה כי הוא בחינת מועט מחזיק את המרובה ואתה אני נותן לכם זאת במתנה שתהיו כמוני ונעשה שם שמחה גדולה וחדווה גדולה מאוד רבנו נותן לנו מתנה אני רוצה שתהיו כמוני אני רוצה שתפיצו את הדעת שלי את התורה שלי את העצות שלי ותבעו כל יהודי ויהודי שהוא יהיה בחינת מועט מחזיק את המרובה שהוא יתקרב לשם יתברך ויהיה לו אהבה לשם יתברך ווא יראה את עצמו בכו זכות שגם אם הוא נראה מועט שיזכור תמיד שהוא מחזיק הרבה ולא יזלזל בעצמו שגם אם זה נראה שהוא עושה מעט שידע שמעט הזה יש בו הרבה וישמח בו ויהיה מאושר ושמח עם ניגונים ושירות ותשבחות ואהבה להשם יתברך חסד השם על הארץ שיש לנו את רבנו הקדוש שהוא כל חיותנו ותקנו ושכל העולם תלוי בו וימשיכו לינור אחריו ואי אפשר לעצור את זה לא משנה לשנה מיום ליום זה ילך ויגדל ילך ויגדל ילך ויגדל שהדעת של רבנו תתפשט בעולם ו ממש אפילו בלי אמצעים אתה רואה מפרטות של אנשים אוספים וקונים ספרים להפצה ואייך ספר קטן של השתבחות הנפש יכול להפוך עולם שלם רבי ישראל דוב עוד 10 מצא את המשיבות נפש והשבחות הנפש בפח אפילו לא בגניזה תראו כמה זלזלו בספרים של [מוזיקה] רבנו הוא בא לקחת אותו מהפח לגניזה ובין לבין הוא פתח ואור הו ענה ומשמה איזה הדפסה של ספרים איזה הדפסה של ספרים מה עברו כל חסידי ברסל וכל הדורות רב לוי יצחק בנדר רב שלמה וקסלר רב שמעון שפירה שמואל שפירה מה הם עברו כולם היו בחינה של מועט מחזיק את המרובה וברוך השם רבי ישראל דוב עוד 10 שצחקו עליו וביזו אותו פעל שהיה הדפסה והפצה בכל העולם אשרינו ואשרי חלקנו אשרינו ואשר חלקנו אז כל אחד יזכור גם אם אתה חושב שאתה מעט תבדוק טוב עמוק אתה מחזיק את המרובה שיהיה לנו אהבה ושלום ושמחה שנמשיך עם רבנו בכל הכוח שיהיה בשורות טובות ביי ביי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה