מדברים מרבי נחמן מברסלב - ממשלים מהנחל - כמים לים מכסים
מדברים מרבי נחמן מברסלב - ממשלים מהנחל - כמים לים מכסים
[מוזיקה] שלום וברכה לכלל המאזינים היקרים מה שלומכם אנחנו בעזרת השם תוכנית מתורתו של רבי נחם ברסלב מרבה שמחה בלב ברוך השם שתזכור תמיד שהקדוש ברוך הוא רואה בך תמיד את הנקודות הטובות וצ חנו בעזרת השם קצת מוזיקה טובה אתם עם הכנות בבית [מוזיקה] והשמחה כל אחד ואחד התחלות חדשות שמח ואמונה בעזרת השם נדבר על המושג הזה שנקרא קיים למים יחסים מה שנקרא איך לדמות את מושג הים לחיים שלנו נראה דברים נפלאים מה זה נקרא עם ישראל עם סגולה עם שהוא מעל הטבע איך זה פועל בפן הכללי ובפן האישי הפרטי שלנו מחשבה דיבור ומעשה אז יאללה כמה צלילים ריקודים בבית או איפה שאתם שומעים אותנו עכשיו התחלות חדשות אנחנו ממריאים ש רחם עלי ותמיד דונה לי ואם עדיין לא ממשיך לחכות מלא אותי בזה שאתה תמיד אוהב תי תיתן לי כל יום מחדש מתנות ותנהג אותי ברחמים כאלו כמו שבעולם הזה נקרא רחמים שייראו כולם שכן אתה שומע תפילות נחייך נהייה בריאים ונשיר שהשם יתברך תמיד אוהב אותי ותמיד יהיה לי רק טוב השם יתברך תמיד אוהב אותי ותמיד יהיה לי רק טוב ויהיה לי עוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ותמיד יהיה לי רק טוב [מוזיקה] ה ותהייה לי פרנסה תהיה לי עשירות ורווקים ורווקות תהיה להם זיווד תהיה גם רפואה שלמה ובריאות איתנה חיים יפים מאושרים שנה אחרי שנה יעיר בנו האור תעיר האמונה תהיה לנו חוכמת אמת ודעת ובינה יבוא כבר משיחנו ובלי שום מלחמה נוכל גם הטיח יהיה לנו יום חד כי השם יתברך תמיד אוהב אותי ותמיד יהיה לי ר טוב השם יתברך תמיד אוהב אותי ותמיד יהיה לי רק טוב ויהיה לי עוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ותמיד יהיה לי רק טוב איי אי איי ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ותמיד יהיה לי רק טוב איי איי אי ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב ותמיד [מחיאות כפיים] היי ברוך השם איזה פתיחה של שבחים וטיילות לבורא עולם רבנו מלמד בליקוי מהרן חלק א' תורה כא אות ט יסוד מאוד חשוב לחיים שלנו המושג שנקרא מסוגל לרפואה אנחנו נקראים בספר דברים ככה זה מופיע עם סגולה אנחנו נקראים ם סגולה מה זה כונה עם סגולה אז יש ניקוד בטעמים בנקודות שנקרא סגול סגול זה השלוש נקודות עם סגולה כנגד הניקוד של הסגול מסביר הבעל שם טוב שהניקוד של הסגול איך שתהפוך אותו תמיד הוא ישאר סגול אותו דבר זה יהודי לא משנה איך היצר הרע יהפוך אותו יבלבל אותו ישגע אותו לא משנה איפה תיקח אותו תמיד הוא ישאר יהודי יהודי תמיד נשאר יהודי אנחנו נקראים עם סגולה פירוש יש סגול שאנשים עושים אותם והם יכולים כביכול לשנות את הטבע סגולות זה לא ודאי שזה יקרה זה סגולה שזה יכול לקרות והסגולות האלה פועלות ראינו את זה בדברי חכמים דברי חזל כל אחד ואחד במסע שלו בעניין שלו אבל מה זה המהות הפנימית של המושג שנקרא סגולה האמונה שאין טבע סגולה אם תעשה כך וכך אז יקרה כך וכך רואים את זה גם הרבה פעמים במטריות למשל כל הדברים האלה זה מציאות שיש מציאות הבורא ואם אתה תתחבר לסגולה הזאתי למציאות הבורא אז אתה בהחלט יכול לראות דברים שהם הפך הטבע והפך המציאות ולמה לא כי באמת אין טבע כלל עכשיו רבנו מסביר כך כמו סגולה שעושים לרפואה יש הרבה סגולות למשל לרפואה שאדם עושה איזה סגולה מסויימת וזה מועיל לו לרפואה מה הכוונה בדבר הזה הסגולה זה פותח עוד איזה שער בשמיים הפעולה שעכשיו אתה עשית יש לה קשר למושג שנקרא רפואה בעולמות העליונים ואם תעשה כך אתה פתח שער של רפואה בעולמות האלים וזה ישפיע עליך אז כמו שעושים סגולה לרפואה אף על פי שאיין הטבע מחייב שיהיה זה לרפואה הטבע לא מחייב שהסגל הזאת ה דוקא תועי לרפואה לפעמים הרבה פעמים הסגולות הם לא קשורות בכלל מה שנקרא למה שאני צריך אף על פי כן הדבר הזה מסוגל לרפואה דווקא הדבר הזה שאתה תעשה הוא מסוגל לרפואה רבנו בספר המידות מביא כמה דוגמאות לסגולות וזה למע מהט כי עכשיו אדם צריך לרפואה אומרים לו תעשה סגולה כך וכך והסגולה כך וכך שהיא בכלל לא קשורה עכשיו לאנטיביוטיקה כדורים לא יודע בדיוק מה היא בכלל לא קשורה לדבר הזה והסגולה הזאתי אפילו שולה קשורה אבל היא פועלת פעולה בשמיים שימשך לרכב הרפואה ל הדבר הזה וזה למעלה מהטבע שאין השכל האנושי מבין עכשיו רבנו שמה מדגיש בתורה הזאתי זה למעלה מהטבע והשכל לא מבין את זה זה דבר מאוד חשוב האמונה נמדדת במקום שהשכל לא מבין אנחנו לא צריכים לעבוד את השם יתברך רק מהמקום שהשכל מבין ממש לא נכון שאנחנו מצווים להתפלפל בתורה וללמוד ולהחכים אבל זה עדיין בא ממקום של אמונה ולא בא ממקום רק של שכלתנות מה אני רואה בעיניים זה מה אני מבין ולצערנו זה גם נכנס לתוך עולמה של תורה ממש לא יש לנו דברי חזל יש לנו מקורות אנחנו לא מאמינים בקדוש ברוך הוא מתודעה של שכל אנחנו משתמש בל כדי לעבוד את השם אבל אם אנחנו לא מביאים את הדבר בשכל זה לא אומר שאני לא אקיים אותו כי אני עובד את הקדוש ברוך הוא מתוך אמונה גם למשל מצוות כיבוד הבים מצוות כיבוד הבים זה מצווה שכלית מובנת אבל אנחנו לא מקיימים את מצוות כיבוד הבם ממקום השכלי אלא מהמקום של האמונה שככה הקדוש ברוך הוא ציווה ורבנו אמר שצריך ללמוד אמונה מפשוטי העם ומהאנשים נשים יש להם אמונה פשוטה צריך למוד למוד מהם אמונה פשוטה בהשם יתברך מפשוטי העם שהם לא דווקא תלמידי חכמים ולמדים אבל יש להם אמונה פשוטה והגדולה היא זה שאדם לומד ומשקיע ועובד את השם אבל תמיד נשאר בפשיטות של האמונה בטהרה בשמחה ובחיות ותדעו לכם שאנחנו כולנו נמצאים בסכנה מהדבר הזה ללכת רק אחרי סכלים רבנו החיים ברסלב כל כך הדגיש את הדבר הזה אמונה פשוטה כן אבל אני עושה זה לא עובד אם האמונה אומרת שזה יעבוד בעזרת השם זה יעבוד התורה היא מגנו ו מצלה התהילים התבודדות הכל בהכי פשיטות כמה קשה היום בדור שלנו שהדור כל כך שכלתן ולצערנו זה גם נכנס לתוך עולמה של תורה שכמה אנשים אתה רואה שהם בתוך עולמה של תורה אבל עובדים את הקדוש ברוך הוא בעיון על פי התמימות מה שנקרא מעיינים בתמימות לעבוד את השם בתמימות להתקדם עם הספר עם הלימוד לא לחפש לדעת ולהבין הכל ברגע אחד לשמוח בחלקך שזה עיקר התמימות והפשטות כמו שאנחנו ומדים מעשה מחכם ותם אז רבנו מלמד שאיין השכל האנושי מבין את זה השכל האנושי לא מבין בסדר אז הוא לא מבין חזל אומרים שזה עובד יש לנו צדיקי עולם שאומרים שזה עובד אז השכל לא מבין מה אכפת לי מהשכל אכפת לי מהאמונה בתורה ובמצוות ובפשיטות ובתמימות אחד הדברים שרבנו מסביר י שם כמו כן אנחנו לקח אותנו השם יתברך לעם סגולתו הקדוש ברוך הוא לקח אותנו לעם סגולתו מה הפירוש עם שהוא מעל הטבע עם שהקדוש ברוך הוא נותן לנו כוחות על טבעיים עם שהמושג של הטבע לא שולט בו הוא מעל הטבע אף על פי שאין השכל האנושי מבין את כל זה גם בזה אפשר להקשות למה הקדוש ברוך הוא בחר בנו יש עוד את אומות העולם מה חסר לך אומות העולם אז מה תגיד בגלל שהם עובדי עבודה זרה ואנחנו לא אז הקדוש ברוך הוא בחר בנו אנחנו ראינו שגם בקריאת ים סוף מידת הדין קטרג ואמרה בעולמות העליונים ריבונו שם אתה הולך להטביע את המצרים בים מה ההבדל בין אלו לאלו הללו עובדי עבודה זרה שזה המצרים והללו בני ישראל גם עובדי עבודה זרה נפלו גם לעבודה זרה במצרים אז אפשר להקשות בשכל למה הקדוש ברוך הוא בחר בי איך לקח עם מתוך העמים כמו בשעת קריא מת יסוף שכטר מידת הדין הללו עובדי כוכבים ומזלות על עובדי עבודה זר אף על פי כן הקדוש ברוך הוא הוא לקח אותנו לעם קדוש הוא בחר בנו למה על פי השכל אנחנו לא מבינים המדרש אומר כי אתם המעט מכל העממים ויש לכם הכנעה אבל לעומת זאת הגמרא במסכת סוכה סליחה מסכת ביצה אני חושב שזה שם בדף מ או שמה חזל אומרים אזין שבאומות העולם זה עם ישראל ולולי אם היייתה ניתנת לנו תורה אין אומה ולשון יכולה לעמוד בפנינו למה הקדוש ברוך הוא בחר בנו אתה יכול להביא סברות שכליות בלי סוף וגם עליהם להקשות למה הקדוש ברוך הוא בחר בנו הקדוש ברוך הוא בחר בנו כי זה דורש אמונה בחר בי לא יודע למה יש הרבה סברות הרבה סכלים הרבה מדרשים אבל בסופו של דבר הכל מוביל למציאות האמונה הפשוטה והתמימה ואדם גם יכול לשאול את זה על עצמו למה השם בחר בלהיות יהודי איך מכל המיליארדים שבעולם הוא בחר בלהיות יהודי איזה מתנה זאתי להבין את זה לענות על זה לא נוכל לא משנה עם כמה סכלים נבוא האמונה אומרת שהקדוש ברוך הוא בחר בי להיות יהודי להיות יהודיה תודה רבה לשם מה עכשיו אני צריך לעשות ברוך שלא עשני גוי תודה רבה לבורא עולם שאני יהודי זה מה שרבנו לימד אותנו בהכי פשיטות שהיה משמח את עצמו לא עם דף גמרא שהוא שאל את אותו צדיק בימי הקטנות במה אתה מחיה את עצמך אומר לו עם דף גמרא ורבנו אמר ואני משמח את עצמי עם ברוך שלא עשה ני גוי זה מציאות של אמונה שהקדוש ברוך הוא בחר בי להיות יהודי מה עכשיו אני צריך לעשות עם זה ברוך שלא עשה אני גוי תודה רבה לך בורא עולם שאני לא גוי ברוך השם שאני יהודי ברוך השם שאני מחובר לתורה למצוות ברוך השם שאני מחובר לצדיקים ברוך השם שאני מחובר לרבנו בהכי פשיטות ללכת עם זה כי גם סכלים אפשר לשאול גם על [מוזיקה] זה נמצא שזה הדבר כמו סגולה שהוא למעלה מהטבע הקדוש ברוך הוא בחר אותנו לעם סגולה פירוש שאין שכל אנושי יכול להבין את זה מה זה נותן לי שעצם זה שאני יהודי אני מעל הטבע אני יכול לפעול דברים מעל הטבע בתפילה שלי הטבע לא מוגבל אליי אני סליחה אני לא מוגבל לטבע אני מחובר לאינסוף לאין עוד מלבדו השם יתברך נכון שרבנו אומר בספר המידות שהאדם לא יטריח את השם יתברך לשנות את הטבע אבל זה לא סותר שאתה צריך להתפלל אל תגיד על פי הטבע הפרנסה שלי כך על פי הטבע הילדים שלי כך על פי הטבע כך וכך לא בשורש אין טבע אתה תתפלל להשם יתברך וכבר רבנו לימד שבדור האחרון מצוות האמונה זה יהיה כמו לטפס על קיר קיר חלק איך מתפסים על קיר חלק עם אמונה עם תפילה עם התבודדות מדלגים מעל הקיר החלק מה שנקרא קופצים עליו לגובה כולנו צריכים אחים יקרים להתחזק במתנה הנפלאה והאהובה שהיא נקראת אמונה תפילה התבודדות כמו שרבי נתן מלמד אותנו בליקוי עצות שאם אדם מתפלל ככ הוא מביא בשם רבנו ומאמין שהשם עומד כנגדו ושומע תפילתו בוודאי ה מתפלל יפה ורבנו לימד אותנו העולם אומרים שאמונה זה דבר קטן כך הוא מביא בשיחות הרן ואני אומר שאמונה זה דבר גדול אחד הפירושים העולם אומרים שאמונה זה דבר קטן לא כל כך משקיעים על זה ואני אומר שאמונה זה דבר גדול צריך להשקיע בזה הרבה צריך לחיות אמונה ועוד פשט העולם אומרים שאמונה זה דבר קטן דיינו שבשביל להגיע לאמונה צריך לעשות הרבה קטנות המוכן הרבה סיגופים והרבה תעניות בשביל להשיג דברים ורבנו אומר ואני אומר שאמונה זה דבר גדול שאדם יכול להאמין שבתפילה פשוטה ותמימה ושיחה בין הו לבין הבורא זה פותר לו את כל הבעיות של החיים כי כל הבעיות שנמשך על האדם זה על מנת לקרב אותו להשם יתברך לתפילה להתבודדות משמה הוא מגיע גם לחשבון נפש משמה הוא רואה גם מה צריך לתקן שעל כל דבר ודבר צריך להתפלל וזה הכוח והשמחה והחיות שיש לנו בחיים זה מה שעושה אותנו עם סגולה שהוא למעלה מהטבע למעלה משכל אנושי אנחנו ברוך השם למעלה משכל אנושי זה הכוח זה העוצמה זה החיות זה האהבה שאם אנחנו נלך איתה באמונה פשוטה ריבונו של עלם אני יהודי אני מעל הטבע אני למעלה משכל אנושי אני בתפילה שלי עולה את כל הרקיעים היא בוקעת את כל העולמות אני הולך עם אמונה פשוטה תמימה מאושרת שלה אין עוד מלבדו בהכי פשיטות ובכי תמימות ברוך השם רק לשמוח להודות להלל ולשבח חסד השם על הארץ את דוש כשר כי אין בלתך כי אין בלתך צוק אלוקינו [מוזיקה] אן קדוש קשם כי אין בלתך ואין צוק אלוקינו אין קדוש כשם כי אין בלתך פין צדק אלוקינו קדוש כשם כי אין בלתך ואיין צדק אלוקינו אין קדוש כשם כי אין בלתך ואין צור כ אלוקינו אין קדוש כשם כי אין בלתך כי אין לתך צוק אלוקינו [מחיאות כפיים] אך ישתבח שמו לעד שרבנו הקדוש מלמד אותנו מה זה יהודי מה זה יהודי מעל הטבע בפשיטות כל תפילה שלך מעל הטבע מעל הזמן ישתבח שמו כל מצוה כל הלכה כל לימוד איזה אור צריך לרקוד מהבוקר עד הערב איזה מתנה להיות יהודי איזה מתנה להיות יהודי מה היה קורה אם הייתי נולד ציני אוי וי כבן זוק אלוקינו את קדוש כש כי אין בתך כי אין בתך בצוק כגוש [מוזיקה] כך [מוזיקה] כצ ככה יהודי צריך לרקוד תמיד בחיים שלנו תמיד תמיד תמיד ם סגולה ם מעל הטבע התפילה שלך מעל הטבע אתה יכול לפעול בתפילה שלך בהתבודדות שלך דברים נפלאים של קרבת אלוקים לטוב בעיקר להתפלל לבקש ם שם תזכה אותי להתקרב אליך תזכה אותי להתבודד זכה אותי לברך ב תזכה אותי לשמור על הזמן קרבת אלוקים לי טוב ני קרבת אלוקים ליטוב אומר דוד המלך ואני קרבת אלוקים לי טוב מה שהכי טוב לי זה קרבת אלוקים בעיקר להתפלל על זה דם יכול להתפלל על פרנסה וילדים והכל כל דבר תפילה ובעיקר להתקרב להשם יתברך ודוד המלך אמר ואני תפילה כל המהות של דוד המלך זה תפילה אז מה שכתוב ואני קרבת אלוקים ליטוב יש פה רמז ואני זה התפילה על ידי תפילה זוכים לכל טוב שבעולם ברוך השם ואומר ה שהאני נקרא הנשמה מה טוב לנשמה שלי ואני קרבת אלוקים ליטוב טוב לי לנשמה טוב לי לנשמה שאני מקורב לאבא טוב לי לנשמה שאני שומר שבת כמה אני מודה לך ריבונו של עלם טוב לי לנשמה שאני מניח תפילין טוב לי לנשמה שאני הולכת בצניעות טוב לי לנשמה שאני שומעת שיעורי טובה טוב לי לנשמה אדם צריך להטיב עם הנשמה שלו וממילא כל העניינים של הגוף והחומר הסתדרו מאליהם אבל טוב השם לכל אתה עם אתה מעל הטבע אתה מעל הטבע זה מה שרבנו מלמד אותנו עם סגולה מה זה הכוונה עם סגולה אתם מעל הטבע מעל השכל אז תתחיל להפעיל את הכוח הזה למה אתה הולך כל הזמן עם פרצוף אך למה למה תן חיוך אתה מעל הטבע אתה מעל הזמן חסד השם תודה לקדוש ברוך הוא טוב השם לכל הכל להכל טוב השם להכל חסד השם כמה אנחנו צריכים לרקוד שמחה בטום לבב לעצור להתבודד על כל דבר פרנסה מעת השם ילדים מעת השם הכל מאיתו יתברך לימוד תורה הבנה בתורה השגות הכל הכל זה תפילה ישתבח שמו לעד טוב השם השם לכל וחמו על כל מצב טוב השם השם לכל ורחמיו על כל מעשה טוב השם השם לכל ורחמיו על כל מעשיו טוב השם השם לכל ורחמיו על כל מעצו טוב השם לכל ורחמיו על כל מעשר טוב השם לכל ורחמיו על כל מעשו טוב השם לכל ורחמיו על כל מעשיו טוב השם לכל ורחמיו על כל מעשו טוב השם לכל ורחמיו על כל מעשו רבנו מלמד אותנו יסוד חשוב תורה בליקוי מרן חלק א' תורה כא אות ט עכשיו כמים לים מכסים ומלאה הארץ דאה ומלאה ארץ דאה את השם כמים לים מכסים זה הנבי ישעיה י פסוק ט מביא כי לעתיד לבוא בהשכל המשותף יהיו כולם שווים שהכל ידעו את השם אפילו עובדי כוכבים ומזלות ידעו את השם אך בעמקות החוכמה יהיה כל אחד לפי מדרגתו יש עומק שנקרא חוכמה כמה החכמת כמה למדת כמה הקדשת זה כבר מסע בפני עצמו ועוד מעט אנחנו נמשיל את זה במשל ונמשל למושג שנקרא ים החכמה שלך כל תורה שאתה לומד הכל ואתה שמח בזה אתה נכנס לים החוכמה ים גימטריה 50 50 זה כנגד 50 שערי קדושה זה הרצון שאדם נכנס לתורה ומגלה כיסופים נקודות הכסף שמחה אמונה וחיות התורה נותנת לנו כיסופים טובים מחשבות טובות היא תנועה טובה וקצב טוב אבל כנגד זה יש גם ים דסטרא אחרא ים הכפיות השם ישמור ויציל תחליט איפה אתה רוצה להיות בחול או שאתה רוצה להיות בתוך הים לצלול ולראות עולם חדש כי בתוך המים יש עולם נפלא עולם התורה מספר לספר מלימוד ללימוד תודות להתבודדות בקצב טוב בשמחה באמונה חיים מקבלים צבע נפלא ובזה ובזה וב השם טוב השם לכל ורחמיו על כל מעשו טוב השם לכל ורח כל מב אז הו מלאה הארץ דעה את השם כמים לים מכסים אומר הנביא ישעיה מאיפה נקבל דעה כמים ליים מכסים אנחנו כל כך מבולבלים כל כך הרבה שטויות המלאה הארץ דעה זה הדעת של רבנו האור של רבנו שזורח עלינו התנועה והקצב רבנו כל הזמן נותן לנו מנוחה בקצב קצב שמביא למנוחה זה היופי אצל רבנו ברוך השם כולם היפראקטיבים טוב מאוד ו יופי אוי ואבוי אם הם יקחו רטלין אוי ואבוי צריך להיות היפראקטיבי טוב בקצב ובשמחה ובחיות חסד השם על הארץ אז רבנו מלמד כמים הם מכסים לים מה זה הכוונה כמים המכסים לים שאנחנו מסתכלים על הים אז אנחנו רואים שך כאילו כמו מפה כזאתי אגב הארי הקדוש כותב שטוב שהולכים לים כמובן מקום צנוע לבד ככה טוב להסתכל על הפס בסוף של הים כי הוא אינסוף והוא נושק גם לשמיים וזה מרמז על המערכת הרוחנית שלנו שהנשמה שלנו היא אינסופית ואז האינסוף הנשמה שהיא אינסוף מתחברת לאינסוף לקו הזה הסופי שהוא נראה אינסוף וגם יש שמה חיבור בין שמיים לארץ שזה נראה כך שזה הנשמה והגוף הנישוק בין הנשמה והגוף שהנשמה מעלה את הגוף לקדוש ברוך הוא והצבע הכחול התכלת שיש בים זה הצבע הזה הוא מרגיע את הנשמה לכן רק להסתכל על הים על האופק על הגלים הנושקים זה עושה אווירה ממש טובה שאדם נכנס לים כל החושים עובדים חוש הריח חוש התם שזה המליחות שיש בים חוש המישוש חוש הראייה חוש השמיעה כל החמש החושים עובדים בשעה שאדם נמצא בים הים זה התורה זה החוכמה שאתה נמצא בתוך התורה כל החושים עובדים כל החושים מתחדדים מלימוד מחדדות מפלפל מעיון מקצב ותנועה אבל יש עוד דבר שאנחנו מסתכלים על הים מלמעלה שעוד לא צללנו בפנים זה הכל נראה קו ישר שאתה נכנס בתוך המים אתה רואה כבר הבדלים הבדלים של עמקות עולמים עולמות שלמים בתוך המים משהו אחר קורה מבפנים משהו אחר לגמרי [מחיאות כפיים] [מוזיקה] קדשם קדשם בקדושתה שבתה מתאחדת בתורתך קדשם קדשם בקדושת שבתה מתאחדת בתורתך בטח בטח להם נוע ורצון לפתוח שרי רצונך פתח פתח להם נועם ורצון לפתוח שרי רצונך י סוף נו נו שבת אסוף נום שבת י אף סוף נו נום שבת סוף שב עכשיו מה זה כמים המכסים לים שלמעלה המים שווים בכל מקום אך בעמקות הם מובדלים מאוד כי בזה המקום המים סמוכים לארץ ובמקום אחר עמוקים יותר ויותר ובמקום אחר הם עמוקים עד התהום כן יהיו בהשגת השם יתברך לעתיד מה קורה שאנחנו נכנסים לים התורה אז אנחנו רואים שיש שלבים כמה שזה קרוב לחוף העומק פחות כמה שיותר העומק יותר בשביל להיכנס לעומק אתה צריך לפתח שרירים אתה צריך להיזהר שאין מערבולות תיזהר לאיפה אתה נכנס לא בריבוי אור מצד שני לא במיו טור מה תישאר כמו ילד קטן עם המים עד הברכיים רוצים שתיכנס לצלול אתה מתחיל להיכנס למים צריך לפתח את הריאות שזה תורת הנשימה פבולה פבולה לאט לאט אתה מפתח את הריאות ואז אתה יכול לצלול לעומקים וגם שאתה צולל לעומקים תראה שזה לפי המדרגה שלך ואז אתה צולל יותר ורואה יותר ומביט יותר ורואה עולם נפלא ויפה ככה קורה לנו בדיוק בלימוד התורה וקיום המצוות בתוך תורת הנפש אבל כמו בים שאתה צולל ויש מעברים ולפעמים יש גלים אבל אתה מבין שהצליל היא הכרחית וטובה אותו דבר זה בעולמה של תורה יש מעברים יש גלים אבל תדע לך תמשיך לצלול כי יש עולם יפה שאתה רוצה וצריך לראות וצריך לחוות לכן כמו שאנחנו נכנסים לים החוכמה לים של החיים שלנו בשלב אחר שלב עקב בצד אגודל אותו דבר כניסה ככה לים החוכמה לים התורה לים המצוות ביישוב הדעת ובהכוונה אתה לא תיכנס עכשיו כמה קילומטרים בתוך הים כי אתה לא יודע לצלול ואין לך גם אפשרות ויש שמה גם כרישים אותו דבר זה להיכנס לתורה תיזהר לאיפה אתה נכנס איך אתה נכנס באיזה קצב אתה נכנס לפי המדרגה שלך חכה תתחיל קודם כל פשט הלכות לאט לאט צוללים מתחדדים ככה מתקדמים שלב אחרי שלב ואתה לאט לאט צולל בים החוכמה החשיבות היא שאם הצלילה גרמה לך לטבוע סימן שלא צלת נכון אם הצלילה בים מכניסה אותך לחרדות ופחדים ודמיונות סימן שאתה לא סוכן נכון אתה לא בנוי לזה עדיין הכניסה לים ים החוכמה ים התורה היא צריכה להיות בצורה מבוקרת מאוזנת וגם לדעת זהו החכם הרואה את הנולד אתה רואה שיש כרגע סופות ויש מערבולות אל תיכנס לאזור הזה אל תכניס את עצמך למקום סכנה וככה אדם חי חיים על פי התורה והמ צות וכמו שהוא נכנס לים והוא חווה את כל חמשת החושים הוא שקוע בתוך חמשת החושים וזה הרגשה נפלאה אותו דבר זה בלימוד התורה והמצוות אתה חווה תחושה שכל החושים מתחדדים התנועה השכל הקצב השמחה החיות אל תוותרו לעצמכם יש עולם נפלא בדרך של רבנו החיים ברסלב בקצב ותנועה לחוות את ים החוכמה [מוזיקה] [מוזיקה] [מחיאות כפיים] a [מוזיקה] [מחיאות כפיים] a a a [מחיאות כפיים] a ide [מחיאות כפיים] עכשיו בוא נמשיך עם המשל של הים שאדם שוחה בים אז הוא שמח בחלקו זה כרגע מה שאני יכול לשחות זה רגע מה שאני יכול לעשות הוא רואה אחד שנכנס יותר עמוק הוא לא כועס עליו הוא שואף להג כמו וה הוא לא כועס עליו אין לו שנאה אליו כי לא יש יותר כוחות יותר התאמן יותר מבוגר אז הוא נכנס לשמה יום יו וגם אני יה שמה זה נקרא חמשת החושים שעובדים בים החוכמה בתודעה הפנימית שלנו זה נקרא השמחה בחלקי אני שוחה בים בים התורה בים החוכמה לפי המדרגה שלי איך אנחנו מזהים את זה שאנחנו נהנים לפתח את המושג שנקרא שמחה בחלקי תודה והודעה ושירות ותשבחות על החלק שלי בתורה דרך זה מפתחים את הכוחות של השרירים וזוכים לצלול יותר פרעה אמר מי כמוך באלים השם מי כמוך נהדר בקודש מה זה מי אומר הרמחל מי גימטריה 50 פעה שראה שהמצרים טובים בים שיבח את הקדוש ברוך הוא כמה הוא בעצם אמר הייתי בטוח שאני יכול להפיל אותם ל50 שע רי טומה ואז זה נקרא שער השמד שלא יהיה להם רצון ולא ירצו לצאת ממצרים אבל הבנתי דבר חשוב שעל זה אני משבח את הקדוש ברוך הוא ככה אמר פרעה להפיל אותם ל-49 שערי טומה הצלחתי לשער ה50 שזה שער השמד שזה הפך הרצון לשם אני לא יכול להפיל אותם לכן הוא שיבח את הקדוש ברוך הוא פרעה בעצמו מי גימטריה 50 ומי זה אותיות ים ים החוכמה שזה ים התורה לא משנה כמה הם יפלו לא משנה כמה הם ייכשלו לא משנה מה יעבור עליהם הקדוש ברוך הוא אף פעם לא יביא אותם למצב שהוא לא רוצה שהם ילמדו תורה אף פעם לא יביא אותם למצב שהוא לא רוצה שהם יתפללו כי ברצון הוא תמיד איתם ושהם קשורים לתורה לים למצוות לא משנה כמה נפל הקדוש ברוך הוא מקבל אותו בחזרה ובאהבה כמו שרבנו מלמד גם בתורה חטא שאדם עושה הנחה על העבירות שלו באותו רגע הוא נעתק מחבל הטומאה לחבל הקדושה חזל אומרים בברכות כל העובר עבירה הוא מתבייש בה מוחלין לו על כל עוונותיו יש פירוש אומרים על אותו עוון אבל הרבה מהמפרשים אומרים על כל עונותיו מה זאת אומרת על כל עוונותיו זה לא מידה כנגד מידה שאדם עושה עבירה ומתבייש בבושה הזאתי מביאה אותו למקום שהוא לא רוצה שום עבירה כמה רחמים ואהבה הקדוש ברוך הוא שופך עלינו חסד השם נרוצה הביאני המלך עד הרב נגילה ונשמחה בך הביאני המלך חדרב נגילה ונשמחה ב שבעל שם טוב הקדוש לחנו של משיח הוא שאל אותו שאלה אחת מה הוא שאל אותו כולם כולם כולם מה זה דורש גם מאיתנו לתת ביטחון ואמונה בקדוש ברוך הוא שהתורה היא מגנה ו מצלה והתפילה הו מגנה ו מצלה להיכנס ליים החוכמה רבנו חיים ברסלב בדרך שלו כל העניין של זה לתת לנו חיים נפלאים חיים שמחים חיים של עצים רטובים ולא עצים יבשים עצים שעושים פירות רק מה רבנו אמר יש ני אחד תנו לי ליבכם והוליך אתכם בדרך דש שלא הלך בו אדם עולם אני רוצה שתתנו לי את הלב מה זה הלב אתם לומדים תורה אשריכם אתם מקיימים מצוות אשריכם אני רוצה את השמחה אני רוצה את הטעם הקדוש שזה נקרא לתת את הלב אני רוצה את הזמרה את הנקודות הטובות אני רוצה שתדבר מזה ותודה ותשבחות ברוך הוא על זה שאתה זוכה ללמוד תורה תנו לי ליבכם והוליך אותכם בדרך חדש מי מאיתנו לא רוצה להיות דבר חדש בעולם אבל שזה יהיה על פי דרכה של תורה שזה לא יהיה איזה דמיונות וההמצאות שזה יהיה הכי תמים הכי פשוט הכי יפה זה החידוש הכי גדול כל העניין של רבנו זה התחדשות כל העניין של רבנו זה תמימות כל העניין של רבנו זה שמחה בחלקך בעבו ת השם מי שלומד את הסיפור מעשה מחכם וטם הוא רואה איך כל התורות של רבנו תמיד מדברות על הסיפור הזה הוא יכול להגיע בכל התורות של רבנו ממש זה מדהים אב לכל כותם הלכות אתה רואה תמיד שיש לזה קשר למעשה מחכם ותם כמובן לכל המעשיות אבל רבנו אמר על המעשה הזה אני רוצה שתיהיו כמ התם הקדוש שזה התכלית של כל העניין של רבנו להביא אותנו למקום הזה התמימות ופשיטות והשמחה בחלקי ושמחה גם בחברי לב טוב עין טובה מחשבה טובה זה החיות שבתורה זה השמחה שבתורה לשמה אנחנו צריכים להגיע לרוגע לשלווה לעין טובה ללב טוב מה אנחנו צריכים אבל לתת תנו לליבכם רבנו אמר זמרא לך עם זמרא רבנו אמר התבודדות לך עם התבודדות חכמה ביישוב הדעת כל דבר ביישוב הדעת אבל תלך עם העצות של רבנו אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שכוון ליבו לשמיים לימוד הלכה לימוד הלכה רבנו רוצה אותנו מדוגמים ישרים תמימים ואהובים מסודרים עם דרך ארץ כמה רבנו הקפיד על דרך ארץ עם דרך ישרה ש בדורות הקודמים תדעו לכם אחד הדברים המאפיינים שהיו רואים חסידי ברסלב ו היו אומרים ככזה רעה וקדש אשרי ילדתו היו רואים כזה ענווה כזו פשיטות שהיו מסתכלים על רב שמואל שפירה זצל אומרים שהוא כולו היה כזה מסודר היה לו מראה של פנים כמו של תינוק כזו ענווה כזו שפלות איך רבי ישראל דגן סיפר לי אומר שהוא הכיר את ישראל דוב עוד 10 בפעם הראשונה והוא דיבר איתו ה אמר איזה בריאה מתוקה הקדוש ברוך הוא יצר ככה הוא סיפר איזה איזה מתיקות היה לרבי ישראל דוב עוד 10 היו רואים בחסידי ברסלב מתיקות כזאתי ורואים גם היום חסידי ברסלב שיש להם כזו מתיקות זה מה שרבנו רוצה להוביל אותנו למקום הזה למקום הזה שרבי נתן היה אומר תורה היית רואה את ים החוכמה שופע ממנו כזו ענוה כזו דרך ארץ כזו מתיקות רב נחמ טולצ'ין שהיו קוראים לו רב נחמן חזן אומרים שהיה מתפלל מה זה היה שובה את ליבות האדם בכזו נעימות ומתיקות רבי ישראל קרדונר יש אומרים שהוא כל 10 שנים היה מגיע לאומן כי אז אי אפשר היה להגיע אבל שהוא היה מגיע הוא היה חזן רואים שהיה לו כזה נעימות רבי ישראל דוב עוד 10 שבפעם הראשונה הכיר את רבי ישראל קרדונה רבי ישראל דווד 10 היה בן 17 אומר ראיתי אותו איך הוא מברך על נטילת ידיים זה היה כמדבר איש של ראו כזו אמת כזו טהרה ראיתי אותו איך הוא מחזיק את הלחם ומברך המוציא לחם מן הארץ אומר זה היה בכזה נעימות ורוח ומתיקות כזה רעה וקדש לשם רבנו רוצה להוביל אותנו למקום הזה כזו מתיקות כזה כיף כזה נועם אומרים רבי נתן היה פותח את הפה איזה נועם הה נפח ממנו איזה ערבות ומתיקות היייתה נשפכת ממנו עד שיום אחד אחד בא לרבי נתן ואמר לו הרמבם הוא היה ירה וחרד שחס ושלום הוא היה אפיקורס הוא אמר לו היה ירה וחרד ורבי נתן בירך באותו זמן ברכת אשר יצר אותו אפיקורס הזה ראה איך רבי נתן מברך אשר יצר ואומר מעולם לא קיבלתי ערעור תשובה כמו שראיתי את רבי נתם מברך אשר יצר אף על פי שבחיי מוהרן בפרק להתרחק מחקירות רבנו אומר שיש רמבם שלא ללמוד אותו המורה נבוכים הוא כותב שמה באריכות טוב ללמוד את הפרק הזה ולהבין מה זה להתרחק מחקירות ולדפוק בפשיטות כל האנשים שהולכים עם סכלים ה אמר להם לא למדו את הפרק בחיי מוהרן לא למדו את הפרק בחיי מוהרן מה זה להתרחק מחקירות הולכים עם חקירות נופלים מהפח אל הפחד וגם מבלבלים אחרים להתרחק מחקירות פרק שלם חיי מרן כדאי ללמוד אותו ולחזור עליו וללמוד אותו ולחזור עליו אבל עם כל זה רבנו גם מאוד שיבח את הרמבם הוא לא ביזה אותו מזה רואים גם דרך אתה לא מסכים זה לא סיבה לבזות אתה לא מסכים או שאתה אומר עדיף שלא יכתבו את זה זה לא סיבה לבזות איזה יופי רבנו מדווה לנו דרך ללכת בין בין הטיפות בצורה נפלאה מצד אחד להתרחק ממה שצריך מצד שני להעצים את הטוב זה יוצר עדינות בנפש גם בן חסידי ברסלב ידוע שהיה סוג של חילוקי דעות אם דומני בין רב לוי יצחק בנדר לבין רב שמואל שפירה שאם אפשר לסוע לאומן והשערים סגורים איפה לעשות את ראש השנה רב לוי יצחק בנדר אחד שצריך לעשות את זה בקלוז בירושלים רב שמואל שפירה אחד ש צריך לעשות במירון וככה באמת היה שנים קבוצה אחת היו עושים במרון את ראש השנה וקבוצה אחת היו עושים בשול בירושלים אבל לפני ראש השנה רב שמואל שפירה ורב לוי יצחק בנדר היו נפגשים ומתחבקים ומנשקים אחד את השני אף על פי שהיה ביניהם חילוקי דעות לא סתם רבנו אמר את הדיבור שתראו להחזיק את עצמכם ביחד לא סתם רבנו אמר את הדיבור הזה ויש בזה הרבה הרבה יצר הרע אבל איך זוכים לזה שזוכים להיכנס לים החוכמה ים החוכמה ים התמימות תורה מתוך תמימות ואהבה יוצרת אהבה לכולם יוצרת חדות ושמחה לכולם זה מה שאנחנו צריכים אחים יקרים בינינו לבין עצמנו בינינו לבין אחרים להיכנס לים החוכמה ים החוכמה ים התורה ים בגימטריה 50 זה להגיע לרצונות טובים ואיך רבי נתן אומר בליקוי הסוד שוא מביא מתורה בליקו א חושב לב או ג כמה יקרות בעיני השם יתברך הכיסופים שיש לנו להשם יתברך ושמה רבנו מלמד ורבי נתן מסביר שיהודי צריך לדבר מהכיסוי שיש לו אתה כוסף למשהו תדבר על זה תספר לשם למה אתה כוסף לא אבל בוא נתפלל על זה לפני שאתה זה קודם כלל תספר לשם למה אתה כוסף כי השם יתברך נהנה מזה שאתה מספר לו מה הכיסופים שלך ושמה רבנו אומר שזה הופך להיות נקודות למילה נקודות למילים טעמים למילים דרך של עבודה רוחנית נפלאה תספר לשם ממה אתה כוסף תספר לקדוש ברוך הוא ככה רבנו שם מסביר שיוצר הבל פה טוב שמספר לקדוש ברוך הוא את הכיסופים שלו ורבי נתן לשיר השירים מביא את זה על הפסוק נקודות הכסף נקודות של כיסופין ואהב עולם אחר לגמרי גי ונס זת התורה כי לנו ד ורה נגי נסיס בזאת התורה כי נו עו [מוזיקה] [מחיאות כפיים] ור ואהבתך תסיר ממנו לעולם [מוזיקה] אחר שאנחנו נכנסים לתורה ולמצוות נכון אנחנו צריכים להתגבר אבל כך את המוח כמה שלבים קדימה שווה להתגבר על היצר הרע כדי לקבל את השפע שהקדוש ברוך הוא רוצה לתת לי שווה להתגבר שווה להילחם שווה לתת כוח כי הקדוש ברוך הוא מכין הפתעות טובות ודברים נפלאים וטובים ואז אדם למפריע גם רואה שגם ההתגברות עצמה גם המניות עצמם היו נפלאות הו חסד השם על הארץ שתמיד נזכה לחות כמה שיותר בים התורה והקדושה ורבנו מביא לנו עוד משל עוז והדר לבושה שלמות הדעת הוא כשנעשה מקיפים פנימיים ואז ניצול מכל הצרות מה זה לעשות ממקיף פנימי יש לנו מקיף שזה אמונה ויש לנו פנימי שזה נקרא שכל רבנו אומר שאדם צריך להשליך שכלו ולהתחבר לאמונה במקום שנגמר ס נכנס האמונה ואז מה קורה האמונה שזה מקיפין לאט לאט אדם שעובד על אמונה הוא מבין את השכל שבדבר לאחר זמן למשל כשאחד מצפה ועורב לחברו להורגו רבנו מביא משל אז הי צריך לשנות המלבושים כדי שלא יכירו אותו כמו שכתוב משנה פניו ותשלחו ככה איוב אומר כי על ידי שמשנים הפנים על ידי לבושים אחרים נפטר ממנו סוד הלבוש ככה אדם נעלם מה שנקרא ויכול לפגוע בחבר שלו או שחס ושלום רודפים בן אדם והוא משנה את הלבוש וככה לא מזהים אותו עכשיו בוא נראה מה רבנו מסביר זה מיוסד על תורה בליקוי מורן חלק א' תורה כא אות יא וכן בעיקר האדם היינו בהשכל יש בחינות לבושין בשכל שלנו יש לבוש לבושין לבושין זה איך אומרים שלבים אחר שלבים כמו לבוש יהיה שלב אחר שלב וצריך לעשות מהמקיף פנימי ולעשות לו מקיפין אחרים מה זה לעשות מהמקיף פנימי יש לנו שכלים יש לנו לבושים אבל אנחנו לא עובדים את הקדוש ברוך הוא רק מהשכל עובדים אותו מאמונה מה קורה שאתה עובד את הקדוש ברוך הוא מהאמונה אתה מושך אמונה לשכל ואז אתה מקבל שכל חדש שמאיה הוא בא הוא בא מאמונה במשך הזמן אתה מבין את השכל שבדבר היינו בחינת מלבושים אחרים כל הזמן רבנו רוצה שנחש לבושין במוח שלבים על גבי שלבים איך עושים את זה נכון שאתה לומד אבל יש זמנים גם שמקום שהשכל לא מבין אתה משליך את השכל ואז אתה מקבל אמונה מקבל אמונה אתה מקבל שכל חדש איזה שכל זה שכל של תורה ואמונה ועל ידי זה ניצול מכל אויב ומשתין כי הלבושים זה הגנה ברגע שהוא משליך את השכל ומתחבר לאמונה ופתאום אומר תשמע אני לא מבין כבר בשכל מה קורה פה אבל הוא משליך את זה ומתחבר לאמונה הוא זוכה ללבוש לבוש שמגן עליו מכל מיני אוייבים לכן אמונה נותנת ביטחון ושמחה כי מלבוש בגימטריה חשמל וחשמל זה סוד הבגדים ו מהחשמל כים מכל המשחיתים וזה עוז והדר לבושה ותשחק ליום אחרון מה הכוונה היא אוז והדר לבוש מה קשור לאוז והדר וללבוש על ידי הלבוש שהוא בחינת החשמל שהוא לבוש וז והדר לבוש חזק ונאה על ידי זה ותשחק ליום אחרון שאינו יראה ממנו כלל כנל עכשיו מה קורה שאדם במקום שנגמר השכל הוא מתחבר לאמונה הוא זוכה ללבוש הוא זוכה ללבוש הוא זוכה להגנה חק ליום אחרון פתאום לא מפחיד אותו המציאות שקיימת עכשיו אני אתן דוגמה אדם מפחד מפרנסה ומנסה בכל מיני תחבולות להביא פרנסה מה קורה מגיע הזמן שהשכל הזה נגמר ואז מה הוא עושה הוא משליך את השכל הזה ומתחבר לאמונה ובוטח בתפילה קודם כל הוא מתפלל כמו שכותב גם העצות מבוארות רב שמשון ברסקי שהוא קבור גב באומן ו רב שמשון בסקי מסביר שמה באות אמונה בעצות המבוארות שב שורש של הכל זה הכל תפילה פרנסה ילדים הכל זה תפילה אז הוא משליך את השכל ומתחיל להתפעל על פרנסה צורך הנין נתתי פה דוגמה מה קורה מהתפילה הזאתי הוא מושך אמונה אמונה זה לבוש פתאום התפילה הזאתי גרמה לו להרגיש שאיין לו פחד מפרנסה אפילו שכרגע אין לו פרנסה כי הוא משך ביטחון לכן מה אנחנו צריכים לעשות למשוך אמונה וביטחון שבעזרת השם תמיד נזכה להתבודד לדבר והכי חשוב לזכור שהשם יתברך שמח בזה וכמה אנחנו משמחים אותו שיהיה לכם שפע של ברכה והצלחה ביי ביי ושורות טובות
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה