מדברים מרבי נחמן מברסלב לקשר שמחה אל המח
מדברים מרבי נחמן מברסלב לקשר שמחה אל המח
[מוזיקה] יספרו איך ככנו היה בפינו שלום וברכה מה שלומכם מאזינים יקרים אנחנו בעזרת השם בתוכניות של רבי נחמ ברסלב [מוזיקה] אנחנו עם פתיחה של מוזיקה טובה דבר מרבנו הקדוש כל חיותנו ותקבותינו שכל העולם תלוי בו איזה כיף שכמובן לשפע ברכה והצלחה למו ישראל ברחמים בנמות ובמתיקות הקדוש ברוך הוא סים סוף בקצחות צרותנו נזכה לגאולה שלמה ברחמים כי עיקר ביית המשיח תלוי בקרבת הצדיק האמת תתבאר אז יבוא מבשר עבדים משלו בנו אזורים בדימה יקצרו ברנז יעלה שוב בידנו יקבצ את מדרכנו מארבע כנסות הארץ עוד נשיר שיר חדש שיבנה המקדש ויד כל פעול כי אתה בעלתו ומלכותך בכל מה שאלה אז היום אנחנו בעזרת השם בסיעתא דשמיא נדבר מתהילים במזמור קמט הללוה שירו להשם שיר חדש נראה רבי נתן מה מלמד אותנו בהלכות פריה ורבייה וגם הלכות אישות הוא מדבר על זה הלכה ג' סימן חמ הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא לבו יום השם הגדול והנורא הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הדוד לפני בו יום השם הגדול והמאור וידע כל פעול כי אתה בעלתו ומלכותך כל מה שאלה והי שתחת גנו ישב והוא הורגה יומם בלילה טבע טובני כוחות לברכה את מדי השם אחד ושמו אחד השם אחד
השם אחד הוא שמו אחד בוא נקרא את המזמור בעזרת השם נתחיל לבאר אותו נראה איך זה נכנס לתוך החיים שלנו אומר דוד המלך אגב המזמור הזה הוא סובב על מלחמת גוג ומגוג אשר אשר בעצם השם ילחם וישפיל בעצם את הגויים הדעד וידוע באגרת סתרים במגילת סתרים שהיה של רבנו ורבי נתן זכה לראות את זה אז רבי נתן שם ראה את כל התהליך כולו שיהיה עד ביאת משיח כולל המלחמות כולל הכל ושמה כתוב בסיר שרפי קודש מביאים שמה את השיחה שרבי נתן לא ראה במגילת סתרים שכתוב שמה את מלחמת גוג ומגוג ורבי נתן לא הבין הרי מלחמת גוג מגוג תהיה ואז רבי נתן הבין שמלחמת גוגו מגוג לפי שיטתו שזה לא יהיה כמו שאנחנו חושבים הוא אומר שזה יהיה מבול של כפירה שירד לעולם וזה בעצם יהיה מלחמת גוג או מגוג מלחמת רוחנית חזקה בתוך המוח על זה דוד המלך שר ואומר הללויה שירו להשם שיר חדש
ידוע שעתיד להתגלות שיר שהוא פשוט כפול משולש מרובע כך אומר תיקוני הזוהר תקנו כד קדומני שהוא כנגד י יק יק יקוק תהליך של התקדמות פתאום מרגישים שהולכים אחורה אבל מתקדמים יותר י התקדמות הולכים אחורה אבל מתקדמים יותר ליק הולכים אחורה אבל מתקדמים יותר ליקו הולכים אחורה מתקדמים יותר ליקוק קהליך הזה של מעברים משתנים ורבנו חמים ברסלב אמר בחי מורן חלק שני אני עתיד לשיר את השיר של הצדיקים שהוא התאר לבוא וזה מרומז גם בשם שלו לכן היום ברוך השם שאנחנו שרים ננח נחמן נחמן מאומן שעל ידי השם הזה ללמוד מספריו ולקיים מצותיו שהאור של רבנו יאיר בכל העולם מכו לקו הפצה ברוך השם ושהאור של רבנו כמה שיותר יאיר כי השם של הצדיק זה הרפואה והשם של רבנו חיים ברסלב החלק העיקרי זה הנ זה שער החמיש של הקדושה של הרצון לגלות רצונות שזה לעבוד בתוך עומק נימי הנפש ואומר דוד המלך הללויה שירו להשם שיר חדש תהילתו בקהל חסידים בגלל זה בסוף כולם יהיו חסידי ברסלב וישאירו להשם תהילתו בקל חסידים מי ששר ומודה לבורא עולם ומוצא תמיד את הנקודות הטובות הוא נחשב בקהל חסידים ישמח ישראל בעשיו בני ציון יגילו ומלכם יעלו שמו ומכול בטוף וחינור יזמרו לו ואומר דוד המלך למה על כל מלחמת גוג ומגוג שתיה כל הכפירה וכל אומות העולם שקמים עלינו ונגדנו וכולי וכולי תקיים דבר שיהיה לעיני כל כי רוצה השם בעמו מגן כי רוצה השם בעמו גם השם יתברך מדבר על נקודת הרצון לכן הרצון שלנו עכשיו כל כך מתבטא לכן רבי נחמ ברסלטב כל כך דיבר על נקודת הרצון כיתגלה מלכות השם בעולם והיא מתגלה מגלים את אור הרצון שבכל יהודי כמה הוא אוהב את הקדוש ברוך הוא כי רוצה השם בעמו עכשיו השם זה שם הוויה י כוכ שם הרחמים ברצון אומר מרן הבן איש חי אין דין יש רק אהבה ותשוקה להשם יתברך לכן רבי נחמסב כל כך מחשיב את נקודת הרצון ורצון זה אותיות צינור יפאר ענבים בישועה אנחנו נגיע לכזה מקום שלאנו עוד מלבדו כמו שהגמרא בסותם מט עמוד ב מביאה ועל מי יש לנו להישאן אבינו שבשמיים ואין ישראל נגעלין ככה הגמרא בסנהדרין שמה צו עד צח מדברת על נושא על זה גם של ממרות שלדברים על הגאולה אין ישראל נגעלין עד שיתייאשו מן הגאולה מה זה היאוש יאוש טוב שאין כוחי ועוצם ידי שרק השם יתברך משגיח על הכל ואנחנו רק בידיים שלו אז ממילא תגלה ענווה בעולם של האנו מלבדו זה הענווה אמיתית שהשם יתברך מנהיג את הכל והכל נעשה ברצונו בין בכלל ובין בפרט והכל לטובה ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד יפאר ענבים בישועה [מוזיקה] הקדוש ברוך הוא יגיד הנה העם הענבותן שלי שלא עזב אותי שהולך איתי באש ובמים יעלוזו חסידים בכבוד יתגלה כבוד השם בעולם לא דווקא בכלל אלא בפרט של כל יהודי כל הכבוד של עם ישראל יחזור לשורשו כל אומות העולם יבעלו מאיתנו ויכבדו אותנו והכל יתהפך לטובה ירננו על משכבותם רוממות אל בגרונם וחרב פיפיות בידם לעשות נקמה בגויים מי יעשה את הנקמה בגויים השם יתברך השם יתברך יעשה את הנקמה בגויים לכן על הנרצחים שהשם יקום דמם מה אנחנו אומרים השם יקום דמם למה השם יקום דמם כי רק הקדוש ברוך הוא יכול לנקום את הדם שלהם זה כאב בשורש שהוא מגיע עד כיסא הכבוד לעשות נקמה בגויים השם יתברך ילחם לנו ואנחנו רואים את זה גם עכשיו את הניסים והנפלאות ואומר דוד המלך תוכחות בלאומים יוכיח אותם כמו שהגמרא גם אגב מביאה במסכת עבודה זרה בדף ב עמוד א' למטה ובהמשך שאומות העולם נכנסים והקדוש ברוך הוא מוכיח אותם שכל מה שהם עשו זה לא בשביל עם ישראל עשו את זה אך ורק בשביל עצמם לאסור מלכיהם בזיקים ונכבדיהם בחבלי ורזל לעשות בהם משפט כתוב הדר הוא לכל חסידיו הללויה [מוזיקה] תדעו לכם שרבי נתן דיבר וקיבל מרבנו שבעצם כל מלחמת גוג ומגוג זה בעצם המלחמה שהיא קשורה לתוך המוח לתוך נימי המוח של מבול של כפירה שיורד לעולם אנחנו רואים לפי המזמור הזה שהקדוש ברוך הוא רואה את כל הצער שאנחנו עוברים את המבול של הכפירה את הבלבולים את הדמיונות את החלישות הדעת אבל השם יתברך ילחם לנו השם יתברך נותן את היישוב הדעת השם יתברך רוצה שנפנה אליו אין לך ישוב הדעת יש לך עצבות יש לך מראה שחורה תצמד לצדיק הצדיק מסביר לך איך להתעלות רבנו אומר בליקוטי מוררן שאדם צריך לקשר את השמחה אל המוח תעצור רגע תזכור בדברים טובים שעשית תן למוח לרוץ עם זה ותרפה עכשיו נראה מה רבי נתן מלמד אותנו על המזמור הזה רבי נתן מביא את הפסוק ישמח ישראל בעשיו אומר רבי נתן מה הכוונה היא שמח השם באסיו שעיקר הטוב והתענוג האמיתי כשזוכים לשמוח בו יתברך זה התענוג האמיתי והיפה והנפלא של כל יהודי לשמוח בו יתברך ויש לנו כל כך הרבה לשמוח בו יתברך אתה יהודי את יהודיה אתה מאמין בשם אתה מתקרב לשם אתה נלחם ומתעלה כמו שרבנו גם אומר בשיחות הרן שאדם רוצה להתפלל בכוונה ולקשר את המחשבה לדיבור שזה נקרא תפילה בכוח ומסכן עוברים עליו מחשבות והכל אבל השם יתברך רואה את היגע שלו רואה את הרצון הטוב שלו רואה את המלחמה שלו זה נקרא אתה ראוי לך לשמוח שמחה גדולה אפילו שאתה לא מצליח לקשר את המחשבה לדיבור וקשה לך ואתה מתאמץ על זה תדע לך שהשם יתברך רואה את ההגיעה שלך זה נקרא לשמוח בו יתברך שאתה מאמין בדברי הצדיק שאומר לך עכשיו תשמח בהשם קמת בבוקר הנחת תפילין שמת טלית בירך ברכת המזון ברכות השחר כל דבר הכי קטן שזכינו לעשות זה נקרא שמחה בוא יתברך אפילו אם זה לא מושלם נכון אנחנו לא כאלה מדויקים בדור הזה זה לא נותן לנו סברה להגיד שלא נהיה מדויקים ולא נשאף יותר להתעלות ולהיות חדים וטובים אבל זה לא נותן לנו את המקום להיות עצובים מזה שאנחנו לא חדים וזה אנחנו לומדים מהמעשה מהתם הקדוש שהיה שמח בחלקו שמח בו יתברך תשמח בכל פעולה הכי קטנה שאתה עושה תקשר אותה שעכשיו השם שמח בני נכלל בשמחה של השם השם שמח שאני עושה קידוש בשבת כן אז אני שמח בשמחה הזאתי אתה השם שמח בך אנחנו צריכים להאמין שהשם שמח בנו תדבר מזה תחשוב על זה תשיר מזה ותאמין שהשם שמח בך ואז אתה נכלל בשמחה של השם שהייה השמחה האינסופית כשזוכין לשמוח בו יתברך על כן ברא את כל העולמות מראש סוף למה השם יתברך ברא את כל העולם כולו מראש ועד סוף כדי שיכירו בכבודו יתברך ופה אנחנו קצת נחדד את זה אבל נשמע כמה ניגונים והברכה לך עולמי הגו והגדולה [מחיאות כפיים] לך עולמים הדעה והדיבור לך עולמים האהות והדם לך עולמי [מוזיקה] הבועד והתיקות [מוזיקה] לך חי עולמים הזו והזור לך עולמים החיל והחוסן לחי עולמים התקס והתואר לך העולמים הייחוד והיראה לך עולמים הכל לחי עולמים זה מה שאומר רבי נתן למה הקדוש ברוך הוא ברא את כל העולם מראש ועד סוף והכל בצורה כזאת מדויקת כדי שיכירו בכבודו יתברך עכשיו יש לנו ירת העונש ויש ירת הרוממות ירת העונש זה שאדם מפחד לעשות את העבירה כי הוא מפחד מהעונש וזה ירה טובה רבנו מאוד מדגיש אותה גם בשיחות הרן שאי אפשר להגיע לירת הרוממות כי הם על ידי יראת העונש אבל במשך הזמן בחמת שאנחנו כל כך מכירים את יראת העונש ככל שאנחנו מתקרבים יותר לביאת משיח האור של יראת הרוממות יותר מתגלה אנחנו רואים את זה מדברים הרבה מאהבת השם מההתבוננות מהניסים עכשיו אנחנו צריכים להתחיל לגדל את עצמנו מתוך יראת הרוממות לא שאנחנו מזיזים הצידה חס ושלום את יראת העונש אדם צריך בהתבודדות לעשות חשבון נפש וכולי אבל אומר הבעל שם טוב הקדוש איך מפעילים את יראת הרוממות אז אומר הבעל שם טוב הקדוש שמה זה ראשי תיבות מרום עיניכם וראו מי ברא כל אלה אנחנו אומרים בפסוק שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד איך מגיעים לאחד להכיר בכבודו יתברך אומר הבעל שם טוב שמה זה ראשי תיבות צאו מרום עיניכם וראו מי ברא כל אלה לראות את גדלות השם בעצים בבריאה בנהרות בימים בעצמך כמו שאומר איוב מבשרי אכזה אלוקה שמה מתחילים לפתח את יראת הרוממות ואנחנו צריכים לפתח אותה רבי נחברס בתורה א' בלייקו מוררן מסביר כאיש הישראלי צריך להסתכל בהשכל של כל דבר זה נקרא לפתח את תראת הרוממות לגלות את מלכותו יתברך בעולם ואומר רבי נתן ועל ידי שיכירו בו מעולם התחתון השפל הזה שבשבילו נברא הכל הקדוש ברוך הוא ברא את כל העולם הזה בשביל העולם הזה שנקרא עולם השפל מה זה עולם השפל עולם העשייה שדרכו אנחנו אנחנו עולים אל מציאות הנשמה של לראות את גדלות הבורא וזה העונג האמיתי מכל המצבים המשתנים מתוך כל הקושי והתאוות והיצרים איך להתגבר ולראות את מלכות השם את אהבת השם איך הוא מחייה את כל הבריאה איך הוא מזין את כל הבריאה איך כל הבריאה בנויה בצורה כזו מדוייקת יפה וטובה רק להתבונן על זה מה רבו מעשיך השם רק מה יצר הרע עשה היום המציא את הטלפונים כולם עם הראש למטה עצור רגע אחי היקר תרים עיניים לשמיים תראה את כל הבריאה איך הקדוש ברוך הוא מזין את כל העולם מקרני רעמים ועד בצקנים תראה איך השם יתברך מזין אותך וא תסתכל רק על החסרונות שמגדילים ולא נותנים לראות את היופי של הטוב שהשם מעניק לך אם אדם מתבונן רגע אחד כמה רגעים על הטוב שהשם מעניק לו על החסדים שהשם מעניק לו כל רגע ומחיה אותו פתאום כל הבלוק השחור הזה של מול העיניים של החסרונות הולך ומצתמק הולך ומצתמק ואז אדם מקבל שמחה וחיות ואהבה השם נתן לך ילדים נתן לך בית נתן לך פרנסה נותן לך ללמוד תורה נותן לך לקום לבית הכנסת נותן לך להתפלל זה חסדים גדולים שאנחנו צריכים להתבונן על זה דווקא מתוך העולם השפל דווקא מתוך הניסיונות דווקא מתוך הכבדות עצור ותתבונן ותגלה איך השם יתברך כולו אהבה וטוב טוב להודות להשם טוב להודות להשם [מוזיקה] טוב להודות טוב להודות טוב להודות להשם [מוזיקה] ולזמר לשמך ולזמר לשמך עליון ולזמר ולזמר לשמך עליון [מוזיקה] רק להסתכל למעלה זכינו זכינו בגדול והקדוש ברוך הוא לא מפסיק לזכות אותנו [מוזיקה] להפסיק לרדוף אחר החסרונות להתחיל לרדוף אחר היתרונות רק מה הבעיה היא שלרדוף אחר החסרונות אף פעם לא מתעייפים והיצר הרע נותן לזה אחלה כושר שבעולם אדם לא מתעייף מזה אבל לרדוף אחר היתרונות צריך לעבוד כדאי מאוד [מוזיקה] זה עבודה פשוטה ותמימה לעצור רגע ולראות איך השם יתברך ברא את כל העולם איך הוא נתן לך בית אנחנו נותן לך ללמוד תורה ספרים התבודדות לשמוע שיעור תורה מי ישיר ומי שמח בעולם הזה אורח שאני בסך הכל אורח בעולם ומה שהאורח מקבל אם זה מים או תה תודה רבה לא מגיע לי דואגים לי טוב להודות לז
פתחת ספר היום תודה רבה להשם התפללת תודה רבה להשם לזמר לשמך עליון
אנחנו עולים אלירת הרוממות חבר'ה לזמן לשמחה עליון נהנני [מוזיקה] אם כל אחד יסתכל על עצמו הוא יראה שהוא עשיר בקדושה [מוזיקה] איזה דרך נפלא רבי נחמם ברסב מוריד לעולם רק צריך להקשיב לרבנו חבר'ה להיות בשמחה תמיד לקשר את השמחה אל המוח ואמונתך בלו להגיד בוקחו היו ואמונתך בלו להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלו [מחיאות כפיים] כי אדם תמיד צריך לזכור שכל העולם עולם נברא בשבילו תסתכל תתבונן כמה השם נותן לך טוב בפרט המתנה הגדולה שזכינו להתקרב לאור האורות צדיק יסוד עולם רבי נחמן בן פיגה איי זה המתנה הגדולה ואומר לנו רבי נתן מה קורה שאנחנו עובדים עם ההתבוננות הזאתי של יראת הרוממות לראות את א לראות את גדלות השם לראות את מציאות השם לראות את חסדי השם בתוך כל הבלאגן נכון בתוך כל המלחמה אומר רבי נתן על ידי זה תגדל השמחה ביותר ויותר תגדל השמחה יותר ויותר עכשיו אומר הנביא כי בשמחה תצאו בשמחה זה אותיות במחשבה לעבוד עם המחשבה לאט לאט זה יורד לדיבור לעשייה למחיית כפיים ועל ידי זה תגדל השמחה יותר ויותר תשימו לב גם שאנחנו לומדים מספרי רבנו שאני מכיר לכם פה מרבי נתן שימו לב פעולה מעניינת שקורה כל דיבור מוביל אותנו לעוד שמחה כל דיבור מוביל אותנו לעוד שמחה איזה כיף פשוט כל מילה זה טעם גן עדן טעם גן עדן כמו המעשה מעשה ו' מעשה מרב ובן יחיד בסיפורי מעשיות שאותו בן היה לומד בעלייה והיה לומד ומתפאר ולא הרגיש טעם בלימודו ויצו לו החברים שישא לאותו צדיק מי זה אותו צדיק זה רבנו אנחנו צריכים להגיע לרבנו לסרע לאותו צדיק להגיע לאומן בעזרת השם שנה זו שנה וכל שנה ושנה כולם עם הבנים עם הילדים להגיע לרבנו הקדוש לקבל את הטעם של החיים ובספרים שלו אנחנו בהחלט תועמים את הטעם הזה את הטעם המתוק של כל מילה ומילה כי אומר רבי נתן על ידי זה תגדל השמחה ביותר ויותר ואומר רבי נתן על ידי שתעלה השמחה ממקומות הרחוקים מעולם העשייה כן דווקא בעולם הזה יש עניין להעלות ולגלות את מלכות השם כאן יש לנו עבודה באתי לעבוד להיות שמח באתי לעבוד למצוא את הנקודות הטובות באתי לעבוד לחשוב מזה לדבר מזה לעשות עם זה פעולות כן אין מה לעשות זה עבודה איבדו את השם בשמחה זה לא זה לא בחינם זה לא יבוא על הדרך אם אדם מפנים מזה שהוא צריך לעבוד על זה יתחיל להתאמן על זה לאט לאט יום יום עוד נקודה טובה ירשום את זה ידבר מזה יחשוב מזה אבל מאיפה יקבל את האנרגיה מאיפה יקבל את החיות ללמוד מספריו ולקיים מצותיו שמה מרגישים את הטעם הרבה פעמים אדם אומר נו אז אני אשמח מה זה יתן לי הוא לא מרגיש טעם בדבר לאיפה זה יוביל רבי נחמם ברסב מלמד שזה יוביל לדברים טובים לכן ללמוד מספריו ולקיים מצותיו מביאים לנו שמחה ללמוד מהעצות של רבנו זה מרגיע אותנו זה נותן לנו שלוות הלפש למה כי רבנו שם אותנו בנקודה שלנו כל אחד מאיתנו זה אילן וצריך לדעת איפה לשתול אותו כמו שרבנו מביא בתורה ס בעל השדה אז אדם מוצא את המרגוע ואת הנפש ואת השלווה בתוך דברי רבנו הוא מרגיש איך רבנו שוטל אותו בשדה ומצמיח אותו לדברים גדולים ונפלאים בלי תחרות בלי קינאה בלי נצחנות שמח בחלקו מאושר בחלקו מתקדם מודה לקדוש ברוך הוא מהנקודה הפרטית והייחודית שלו ודווקא מעולם העשייה שיש שם אחיזת היגון וההנחה כן זה מה שאומר רבי נתן לגלות את מלכותו יתברך של השם סאו מרוניכם ורומי בר כל אלה לגלות את ירת הרוממות שהדור כל כך עכשיו משתוקק לזה רואים את זה כל שיר אהבה שנכתב לקדוש ברוך הוא עכשיו הוא הופך להיות לעית כי אור יראת הרוממות מאיר עלינו אור החיים הקדוש גם אומר שיתגלה האור הזה הרמח"ל מדבר על זה בעל שם טוב הקדוש מדבר על זה שיתגלה אור בעולם שדרכו יהיה הגאולה אהבת השם אהבת התורה ואהבת ישראל אהבה ואהבה ואהבה ואהבה וגם התשובה שאנחנו עושים והחשבון נפש שזה מתוך היראה זה לגלות את האהבה זה להגיע לאהבה האור של הטם הקדוש מתגלה בעולם אחים יקרים ואומר רבי נתן מעולם העשייה שיש שמה אחיזת היגון והנחה אין מה לעשות אנחנו אחוזים ביגון והנחה ודרך האחיזה הזאתי שאנחנו אחוזים מרגישים כמו קשרים במוח כמו רצועות ברזל בתוך עולם הרוח והנשמה משמה אנחנו צריכים סאורום עיניכם מברקו להסתכל על ירת הרוממות על גדלות השם על החסדים ועל המתיקות ועל השכל שבכל דבר אשרנו כי זה העיקר מכל העניינים אני להיות בשמחה תמיד תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה כי זה העיקר מכל העניינים להיות בשמחה תאמין אז תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה תאמין תזכנו להיות בשמחה להיות בשמחה תעמיד אז תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה תמיד תזכנו להיות בשמחה להיות בשמחה תמיד תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה כי זה העיקר מכל העניינים להיות בשמחה תעמין תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה כי זה העיקר מכל העניינים להיות בשמחה תעמיד אז תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה תמיד תזכנו להיות בשמחה להיות בשמחה תמיד אז תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה תמיד תזכנו להיות בשמחה להיות בשמחה תמיד זה הכוח אחים יקרים ככה צריך לחזור ולחזור ולחזור ולשיר את הזכנו להיות בשמחה לקשר את הנקודות הטובות למוח וככה נפתח עוד יותר שפע ועוד יותר שפע ועוד יותר שפע למה כי טוב השם לכל כתוב השם לכל רחמיו על כל מעשיו כי לעולם חסדו אומר דוד המלך הודו לאדוני כי טוב כי לעולם חסדו החסד של השם תמיד מתפשט אבל כדי להרגיש אותו הודו לאדוני כי טוב כי לעולם חסדו חייב לעבור דרך המקום הזה שלהודות לשם ולראות את החסדים כי לעולם חסדו החסד הולך ומתפשט ומתפשט ומתפשט
שמחה תמיד תצדקנו להיות בשמחה בשמחה תמיד אז תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה תמיד תזכנו להיות בשמחה בשמחה תמיד
בשמחה תעמיד תזכנו להיות בשמחה תזכנו להיות בשמחה כי זה העיקר מכל העניינים להיות בשמחה תעמיד למצוא את החסדים של השם ואומר רבי נתן היינו שעיקר הגדלת השמחה ביותר הוא כשמהפחין היגון והנחה לשמחה אז אחד הדברים שרבי נתן מסביר בהלכות פריקה וותינה הלכה ד' איך הופכים את היגון והנחה לשמחה שאדם רואה את המצר רואה את היגון רואה את ההנחה הוא מרגיש את זה אבל מתוך זה הוא מוצא את הנקודות הטובות כי גם בתוך ההסתרה יש אור תן דוגמה אדם יש לך עכשיו היות בפרנסה אבל מצד אחד אתה מצד שני אתה פותח את המקרר ואתה רואה שיש אוכל זה נקרא למצוא את ההרחבות רבי נתן שמה אומר מן המצר קראתי ענני במרחביה ברגע שמוצא ומאיר את הנקודות הטובות שמתוך המצר המצר מסתלק חסדים נכנסים והדין מסתלק ומתהפך הכל לטובה לכן אגב מן המצר מצר זה גם אותיות צמר הופך ממצר לצמר ככה הארי הקדוש מסביר יש עוד דבר שצרה זה גם אותיות צוהר צוהר תעשה לתיבה זה אור זה הייתה אבן טובה ויש אומרים חלון שהיה בתיבת נוח אנחנו נמצאים בתיבה בעולם הזה ואנחנו צריכים את הצרה להפוך לצו לאור למנף את זה להגדיל את זה לדבר מזה עם השם יתברך ברגע שאדם נמצא בצרה חס ושלום בכתנות המוכן והוא לוקח את זה לשיחה עם השם מוצא את ההרחבות קודם כל מפעיל את האמונה כמו שרבנו אומר בשיחות הרן שאדם יאמין באמונה שלמה זרוק את כל השכלים הכל בהשגחה פרטית הכל לטובה וכמו שרבנו מלמד אותנו בתורה ממד חלק שני שהאמונה תלויה בפה של האדם אז תדבר מזה הרי אני מאמין באמונה שלמה שהכל בהשגחה פרטית והכל לטובה ותשבח את השם עודו לאדוני כי טוב כי לעולם חסדו יש פה חסד נסתר ככה כותב הבת עין איך אנחנו אומרים עודו לאדוני כי טוב כי לעולם חסדו כי בשכל זה נראה לנו מצר אבל באמונה זה רחמים מאוד גדולים למה כי אומר הבת עין שבכל דין יש חסד נסתר בכל איזה מצר יש איזה חסד נסתר צריך להתגלות אז לפני שהוא מתגלה עוברים את המצר קודם חושך כמו שבריאת העולם קוד חושך ואחר כך אור ודרך המצר מגלים את האור אין אין דין סתם בכל דין יש חסד נסתר ככה מסבירה בת עין ולכן אנחנו גם מודעים על האמונה שהכל לטובה ויש פה חסד נסתר שצריך להתגלות הכל יתהפך לטובה זה מה שנחנו מיש גם זו אמר גם זו לטובה למה גם זו לטובה איך יכול להיות שזה טוב כי המצר הזה עכשיו הוא תהליך של גילוי הטוב לכן הוא הגיע למדרגה רוחנית כזו גבוהה שהוא אמר גם זו לטובה ולעומת זאת הגמרא בברכות שמה סב או סג מביאה את הסיפור על רבי עקיבא שאמר כלמן דוד רחמן לתב א דוד ויש ספר שנקרא לבוש יוסף פירוש על הש אז הוא אומר שרבי עקיבא היה תלמידו של נחו משגמזו ו-22 שנה הוא שימש אותו כדי להגיע לאמונה של גמזו לטובה אבל הגיע למדרגה גבוהה אבל לא למדרגת רבו ככה מסביר הלבוש יוסף אומר ולכן רבי עקיבא אמר כלמן דוד רחמנא לתוד כרגע אני לא רואה את זה טוב אני מאמין שזה יתהפך לטובה נחו מגם זה אמר גם זו לטובה פירוש שעכשיו זה טוב למה יש פה חסד נסתר ואני מאמין בו הוא לא הלך עם השכל לא הלך עם האמונה כי בס השכל הוא לא רואה כלום הכל הולך הפוך אז אחד הדברים שרבנו מלמד שהאמונה תלויה בפה של האדם שהאדם זורק את כל הסכלים וכל העבנות אומר הרי אני מאמין באמונה שלמה שהכל בהשגחה פרטית והכל לטובה זה נקודה אחת ונקודה שנייה זה למצוא את החסדים בתוך המצר ועל ידי זה אדם יראה שיתהפך הכל לטובה ודבר עם השם דבר עם השם רבי נתן אומר גם אם יש לאדם בעיה והוא מדבר עם השם ועדיין לא נפטרה כך הוא מביא בהלכות ראש חודש שהמתנה הגדולה שאתה זוכה לדבר עם השם עצם זה שאתה מדבר עם השם אפילו שהבעיה לא נפטרה זה כבר זכות גדולה מאוד [מחיאות כפיים] כמו במקחת העולם אתה צובע וכל פנימך קורה אתה יודע הכל תלוי בך מצב הרוח מסביבך המציאות היא כמו המציאות בדמיוןך תחשוב טוב יהיה טוב תאמין בעצמך תחשוב טוב יהיה טוב אלוקים אוהב אותך תחשוב טוב יהיה טוב תאמין בעצמך תחשוב טוב יהיה טוב אלוקים אוהב אותך לכן אומר לנו רבי נתן שדווקא בזה העולם השפל הזה שבו אחיזת היגום והנחה כשזוכים להכיר אותו יתברך בזה העולם ולשמוח בו בזה העולם השפל והמגושם בבחינת תשמח ישראל באוסיו כן דווקא העולם הזה השפל ודווקא העולם הזה מלא גון והנחה דווקא פה רבי נחמי ברסלב פה רבי נתן אומרים לו תיכנס לעבודה אל תוותר זה העבודה אל תברח ממנה אל תנסה לשנות אותה זה העבודה למצוא את הנקודות הטובות להפוך את היגום והנחה לשמחה לומצוא את החסדים והכל תהפך
לטובהמ [מחיאות כפיים] לכן אומר לנו רבי נתן אז היה שמחה גדולה מאוד מאוד גם אצלו יתברך דע לך שאתה נלחם להיות שמח שאתה נלחם למצוא את הנקודות הטובות שאתה נלחם לדבר מהטוב תדע לך שעכשיו השם יתברך שמח בך מאוד ואתה נכלל בשמחה שלו זה מה שאומר רבי נתן שהשם יתברך אומר במזמור בתהילים ישמח השם במעשיו למה ישמח השם במעשיו דייקה זה אנחנו המעשים שלו כי עיקר הגדלת השמחה היא כשעולה השמחה מזה העולם העשייה הגשמי שיש בו אחיזת היגום והנח כי זה עיקר שלמות וגדולת השמחה כשמהפכין יגון והנחה לשמחה אז באנו להילחם ובאנו לנצח תדעו לכם שאדם יודע שהוא בעולם הזה בא להילחם ולהעמול יהיה לו הרבה הרבה הרבה יותר קל וככל שהוא יפנים את זה יותר יהיה לו עוד יותר קל וככל שהוא יפנים את זה יותר יהיה לו עוד יותר קל ועוד יותר קל ועוד יותר קל ועוד יותר קל אז יש לנו עבודה להסתכל על גדלות הבורא על אהבת השם על החסדים על השמחה לקשר שמחה על המוח עבודה נפלאה השם יתברך אומר אני רוצה שתעבוד בלדבר מהטוב אני רוצה שתעבוד בלשמוח לך על זה אנחנו הולכים עם רבנו אור השמחה אשרינו שיהיה לנו בשורות טובות אהבה ושלום איזה כיף לדבר מירבנו שיהיה בשורות טובות היה לי כיף איתכם eye bye
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה