מדברים מרבי נחמן מברסלב לטהר הלב
מדברים מרבי נחמן מברסלב לטהר הלב
[מוזיקה] [מוזיקה] [מוזיקה] שלום וברכה לכל המאזינים היקרים מה שלומכם אנחנו בעזרת השם בתוכנית מתורתו של רבי נחים ברסלב היום אנחנו נדבר על נקודה שנקרא לטהר את הלב כי טהרת הלב ככל שאנחנו מטהרים יותר את הלב אנחנו זוכים יותר לשמחה וחיות כמובן שכמו כל דבר יש בזה עבודה א אנחנו נראה שאנחנו גם נמצאים בתהליך של טהרת הלב הלב נטהר הישוב הדעת השמחה החיות וכמובן שישת בח שמו לעד שאנחנו ממשיכים במסע שלנו להתחזק ולהתעלות בעצות הנפלאות של רבי נחם ברסלב שלזכותו ויראת שמיים וישוב הדעת שזה כל חיותנו וכל תקוותנו וכל השמחה שלנו והחיות שלנו אז בעזרת השם אנחנו ניגע באיזה כמה שירים נתחזק קצת באמונה שם מתקן אותנו בעצה טובה ומיושבת [מוזיקה] לשמוח אז כמה גונים טובים ושירים טובים להנעים את הבית בשמחה ובחיות אודים קלה בואי לגני פרח הגפן נץ [מוזיקה] רמוני אתם יודעים חיבים קצת אך אומרים להבעיר את המנועים נקודות טובות ושמחה היום אנחנו בדיוק נדבר על הנקודה הזאתי שע ידי ביה רת לק דברים לא ובים מיים י רגשי וסלק פחדים [מוזיקה] וחרדות [מוזיקה] צרני דודים ק בואי לגנים רח גפן ץ רמו ירדתי אופר לראות בגנים יופיך חיונים פתך קלה כמו חונים בתוך חל ציון קומי רנני דודים קלה בואי לגני פחה גפן צר מוני את דודים קלה בואי לגנים [מוזיקה] בערת השם תורה בליי מרן חלק א' תורה קו לטהר את האוויר ממחשבות המחשבות שלנו צריך לטהר אותם איך עושים את זה אבל בנעימות לא באגרסיביות [מוזיקה] חיים רסל יודע לתת את העצות האלה הנפלאות האלה איך לטהר את כל המערכת הרוחנית שלנו בעדינות [מוזיקה] בואי לגני גפן נץ רימוני את דודים קלה בואי לגני גפן אנץ רימוני את דודים קלה בואי לגני הגפן נצ רמוני את דודים קלה בואי לגנים גפן ננץ רמונים מים רבים לא יוכלו לכבות את אבך לילה לא תשבות מיום דודך נסתי ריבות אם אשכחך תשכח ימיני את דודים קלה בואי לגני פח גפן נצ רמוני דודים כלה בוי לגנים פח הגפן [מוזיקה] [מוזיקה] צים טוב אז בעזרת הם בסיעת דשמיא אנחנו בעזרת השם היום ניקח את זה נתעלה מזה לטאר הלב כי על ידי חמימות הלב אומר רבנו על ידי זה מגרש רוח הטומאה יש לנו תמיד במערכת הרוחנית שנקראת דבר רוח דקדושה היסוד הרוח אנחנו מדבר הרבה על הנושא של יסוד הרוח ויש לנו גם מקום שנקרא רוח הטומאה שזה המחשבות הזרות לעתיד לבוא השם יתברך מעביר את הרוח הטומאה שנמצאת בעולם עכשיו מה זה בעצם הרוח הטומאה זה הרוח הרוחנית שב בעצם שורה לנו על המחשבה ואומת אותנו יוצרת לנו מציאות של תימות והאטימות הזאתי קשה לנו לקבל את קרבת השם אז מה נעשה עד אז עד אז יש לנו את העצות של רבנו שהעצות של רבנו זה איך אומרים רבנו אמר ביני לבין משיח לא יהיה לא יהיה הבדל לא יהיה חידוש רק שמשיח יקשיבו ולי לא מקשיבים אז על ידי שאנחנו מקשיבים לרבנו והולכים בעצות של רבנו אנחנו לומדים איך למשוך את הרוח הטובה אפילו שאנחנו בתוך גלות אז אנחנו צריכים למשוך בעצם את הרוח הטובה שזה אגב גם נקרא דעת לכן תשימו לב שכל היסוד של האדם כל המציאות של האדם היא כל כך קשורה למושג הזה שנקרא יסוד הרוח שאדם יש לו יסוד הרוח טוב שיש לו רוחניות טובה אז הפעולה שנעשית זה משפיע על הדיבור משפיע על המחשבות שלו משפיע על המעשים שלו כמובן שזה עבודה יום יומית כי אנחנו כל הזמן במעברים משתנים בין הרוח הטובה לרוח הלא טובה אז המצבי רוח המשתנים זה בסדר זה חלק מהעניין שלנו זה לא בא בבום זה לא בא ברגע אחד אבל רבנו בא ומלמד על ידי חמימות הלב על ידי זה מגרש רוח אטומה חמימות הלב עכשיו איך זה קשור לרוח לחמימות הלב אז חזל אומרים במסכת תענית בדף ב עמוד ב עמוד א' למטה זוהי עבודה שבלב זו התפילה יש קשר בין התפילה בין הדיבור לאדון ליסוד הרוח הפה שלנו הוא עובד ביסוד הרוח יש בו יסוד האש אבל יש בו גם את יסוד הרוח האוויר שאנחנו מוציאים ומכניסים עכשיו ברגע שאדם מכניס ומוציא אוויר זה יוצר תנועה תנועה יוצרת חום ברגע שאנחנו מדברים בתפילה בהתבודדות בתהילים בלימוד תורה אז מתחיל להתפתח משהו חמימות הלב כרגע ום אנחנו נדבר על ההתבודדות שאדם מתחיל לדבר עם השם פרס שיחתו ומספר לשם יתברך מה עובר עליו וכולי וכולי אז זה יוצר חמימות הלב כי זה כנגד התפילה שיוצר חמימות הלב יורדת עליו רוח טובה רוח של אמונה בגלל זה תשימו לב שהרבה פעמים אדם יכול לחוות מציאות של חרדה פחד עצבות דיכאון ואז מה קורה פתאום הוא מתחיל לפתוח את הפה לשם הוא מתחיל לדבר עם השם יתברך שפה שלו פתאום מקבל רוגע ושלווה מה קרה פה בעצם הדיבור שהוא פתח זה נפתח לו לחמימות הלב איזה חמימות הלב חמימות של קדושה יסוד הרוח מתחיל לעבוד אצלו מצד הקדושה ואז ממילא הוא מקבל אמונה כי זה התוצאה של יסוד הרוח וברגע שהוא מתחמם ומקבל את האמונה ויסוד הרוח נכנס בו מצד הקדושה אז בעצם מצד הטומאה הכל יוצא ולכן ההתבודדות נותנת לנו גם ישוב הדעת נפלא אז רבנו אומר כי על ידי זה מגרש רוח הטומאה ואז מלי אם רוח אטומה זה כנגד האיטום אנחנו אטומים יש לנו הרבה פעמים אטימות הלב אבל הדיבור מגרש את רוח אטומה מגרש את האטימות שיש לנו על הלב את החוסר הרגשה של קרבת השם ושמחה וחיות לכן העצה הנפלאה הזאתי שלדבר עם השם יתברך בשפה שלך פותחת לנו את כל התאימות הלב זה קורה מאוד בפשיטות מאוד בתמימות פשוט לפתוח את הפה ולדבר עם השם יתברך אדם יכול אחרי 30 שניות של התבודדות כבר להרגיש אחרת לגמרי זה משחרר לחצים זה משחרר קונות זה מגביע אותך למקום שנקרא אמונת היחוד שמחה אמונה זה פותח את כל הטמו שיש לנו בלב כל מה שאטום בלב כל מה שאטום במחשבה זה פותח את הכל מה שנקרא ורבנו מלמד כך כי טבע האש שמגרש האוויר טבע האש שיש יסוד האש הוא מגרש את האוויר כמו שנתברר לחכמי היסודות כי זהו סיבת מה שיורה הקנה הקנה שריפה ככה אגב עושים את הכלי נשק שכוח האש מתגבר ואז הוא מסלק את הרוח עכשיו רבנו אומר אותו דבר גם כאן יש לנו יסוד הרוח בוא ניקח כרגע את יסוד הרוח שפועל בטומאה דיינו המחשבות הזרות והדאגות והבחנה שיש לנו בתוך המערכת הרוחנית מה אנחנו צריכים להפעיל כדי לגרש את הרוח את יסוד האש מה זה יסוד האש שבתו בתוכו גם טמון הרוח זה יסוד הדיבור יסוד הדיבור ברגע שאנחנו מפעילים את יסוד הדיבור מברכים מתפעלים ובפרט בנושא שלנו מתבודדים קוראים תהילים עוסקים בעבודת התפילה שזה כנגד הלב מה שקורה בפעולה הזאתי זה סלק את הרוח של הטומאה עכשיו יש גם דבר שנקרא וידעת היום והשבות ה לבבך וידעת היום זה התורה לימוד התורה והשבות הא לבבך זה קיום המצוות להוריד את זה לעשייה שזה כנגד הלב שאנחנו לומדים תורה וזוכים לקיים אותה זה וידעת היום שזה התורה כנגד המחשבה והשבות האל לבבך נכנס זה נכנס ללב שנכנס ללב שזה כנגד יסוד האש זה מסלק את הרוח של הטומאה מה זה הרוח של הטומאה את כל המחשבות הזרות והבלבול וככה האדם מרגיש שהוא שתחרר מכל האזיקים ושרשראות שתוקפים אותו בתוך המוח שלו השם יעזור ויציל עכשיו רבנו מלמד על ידי זה שמדליקים את שזורי למעלה דהיינו הפלר על ידי כוח האש בורח האוויר והאוויר הוא דוחה את הדברים שמילאו בהם את הכנסת רפואה ועוד נתברר בחוש מכמה דברים והכלל שהאש מגרש האוויר גם שיעורים בנשק פשוט נכנס יסוד האש האוויר מסתלק ואז ממלא הכדור יוצא ופוגע שימו לב איך זה משל ונמשל בדיוק לעולם הרוח שלנו אנחנו הרבה פעמים פשוט מתעסקים מתעסקים ביסוד הרוח אבל לא יודעים איך לסלק את היסוד הרוח הלא טוב אז אנחנו נתקיים עם זה עם הדאגות והחרדות והפחדים ודמיונות אנחנו נתקיים עם זה ולא מוצאים פתרון כמו שזה עובד בקנה שריפה יורים יסוד האש נכנס הרוח ממילא מסתלקת אנחנו לא צריכים להתעסק במחשבות הזרות אנחנו לא צריכים להילחם במחשבות הזרות אנחנו לא צריכים לפתוח איתם חזית ומלחמה כי הם תגברו יותר ה הכלי נשק של המלחמה להתגבר על מחשבות זרות זה לפתוח את יסוד האש שבתוכנו ויסוד האש זה הדיבור על ידי תורה ותפילה שאתה מדבר בתורה ותפילה אתה מפעיל את יסוד האש שאתה מפעיל את יסוד האש הפה שלך הופך להיות כמו נשק שיורה ובפרט שאתה זוכה לדבר בתורה ובתפילה ובקצב וזה מתחמם ופועל ועובד צריך לתת לזה התחממות צריך לתת לזה מקום זמן מה שקורה בפעולה הזאתי הפה שלך הופך להיות כמו כנה סרפה מתחיל לראות לראות לראות לראות ואז ברוך השם הרוח מסתלקת ממלא לכן אחים יקרים כלל ראשון שאחנו צריכים לעבוד עליו כולנו נמצאים בתודעה במקום של המחשבות הזרות הפחדים הדאגות הדמיונות כל אחד מאיתנו במקום שלו במסע שלו אנחנו רוצים לסלק את הרוח הטומאה לסלק את הרוח טומאה ולקבל רוח דקדושה שזה מחשבות טובות איך אנחנו עושים את זה דאגה בלבי ש ישיחנה נכון סיכנה מדעתו סחנה לחבר שלו אבל סחנה בוא ניקח את זה היום לנושא של התפילה ההתבודדות שאתה מדבר עם השם יתברך בשפה שלך מהמקום שלך או אפילו בתהילים או בתפילת 18 מקשר את המחשבה לדיבור ומברך ומתפלל שאתה מפעיל את יסוד האש שזה הדיבור ביסוד האש יש את האוויר היסוד האש פועל המחשבות הזרות מתרחקות מה שקורה הפעולה הבאה זה נמשך עליך מחשבות קדושות בחמת שהפלת את יסוד האיש נמשך עליך מחשבות קדושות שזה רוח דקדושה שנמשכת עליך מחשבות טובות אמונה ביטחון שמחה לכן אדם מרגיש שזה לחץ מסוים לא משנה מה יש לך איזה תהיה אתהה לא יודע מה לעשות תפעיל את יסוד האיש שזה הדיבור כדי לסלק את הרוח הטומאה שזה הדאגות והפחדים ולקבל בעצם רוח דקדושה ה [מוזיקה] [מוזיקה] [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] כן רבנו מלמד אותנו על כן החמימות שבלב שבוער להשם יתברך מגרש הרוחות שהם האוויר היינו שמגרש את רוח הטו ועל ידי זה נטהר ליבו זאת אומרת שאנחנו צריכים למשוך טהרת הלב לכן אומר דוד המלך לב טהור ברא לי אלוהים ורוח נכון חדש בקרבי זאת אומרת נתת לי לב טהור עולת אותי עם לב טהור מה לעשות שבמשך הזמן התבלבלנו ונכנס לתוך הלב הטהור רוח טומאה ועכשיו אני צריך לסלק את הרוח הטומאה הזאתי שזה הדאגות בלב לסלק את זה איך אני מסלק את זה רבנו נותן את הפתרון הכי טוב ורוח נכון חדש בקרב איך אני מחדש רוח חדשה על ידי כוח הדיבור שנמצא בלב הדיבור עם השם יתברך השיחה עם השם יתברך לבקש קרבת אלוקים לעשות תשובה לעשות חשבון נפש רק מה רבנו דורש מאיתנו חמימות ותנועה וקצב היום אנחנו נדבר עכשיו בשלב השני על הנקודה הזאתי ש ליצור בעצם את התנועה במחשבה דיבור ומעשה ניגע שלושת הרבדים האלה בעזרת השם ונתקדם [מוזיקה] יאללה הנה ימים באנ או השם ששלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמ למים הנה ימים בא הנה הוא השם נשלחתי רעב בא אץ לא רעב ללחם ולא צמ למים לא רעב ללחם ולא צמה למים כי אם לשמוע אם לשמוע את השם לא עו ללחם ולא צמ למים כי אם לשמוע אם לשמוע את דבר השם לא לא כי אם לשמוע אם לשמוע את השם עכשיו בוא נתחיל לעבוד ברבדים האלה של מחשבה דיבור ומעשה אני רגע מתחיל דווקא מהמעשה בסדר כדי שהדוגמה תהיה יותר קלה יותר מובנת נתחיל קודם כל מהנושא של המעשה החמימות במעשה לב ש בפן החומרי הגשמי שלנו התנועה יוצרת חום אדם הולך לעשות ג'וגינג עושה התעמלות עושה ספורט התנועה זה לא בישר הפעילות של אדם זורם מזיע פולה דברים לא טובים החיות ההרגשה ההתרגשות מהפעילות הגופנית ה קודם כל היא חייבת לעבור דרך המקום שלתת לזה זמן תנועה אבל לחכות שהגוף יעבוד שהאדם יזרום מה קורה בתנועה הזאתי ברוך השם בתנועה הזאתי האדם מתחיל להרגיש שהנה זה עובד זה פועל וזה מכניס חיות ואנרגיה חדשה לכן כלל ראשון אנחנו צריכים לתת לזה זמן לתת לזה זמן וגם כמו שאנחנו עושים פעילות גופנית ואנחנו עובדים בצורה מבוקרת קודם כל עושים את המתיחות עושים קצת חימום לא נכנסים ישר לריצה מאירה פותחים בריצה קלה הליכה קלה הליכה מהירה ריצה קלה לאט לאט מתקדמים עד שברוך השם לאחר זמן הפעילות נעשת עושה פעולה טובה עכשיו מה קורה גם שאדם עושה פעילות ספורטיבית אז על ידי ההליכה או הריצה או מה הוא יוצר חום החום הזה פולט זאה פולט זאה פולט הרבה הרבה רעלים מהגוף לכן הרמבם מאוד מדגיש את הנושא הזה של פעילות גופנית הוא פולט רעלים מהגוף הזאה הזאתי מנקה אותו מהרבה דברים רעילים בגוף וזה טוב וזה נפלא וזה מחדש את הזרם דם וזה עושה דברים נפלאים המערכת דופק עובדת כמו שצריך אבל מה קורה אם אני מתחיל את הפעילות הגופנית לא בצורה מבוקרת זה מעייף אותי זה מתיש אותי זה מלחיץ אותי זה מעצבן אותי אני לא רוצה את זה יותר אז קודם כל שלב ראשון אותו דבר בעבודת הקודש אנחנו צריכים להתחיל פעילות גופנית שלאט לאט ובסובלנות לתת לזה תנועה אנחנו אותו דבר צריכים גם לדעת שכמו בפעילות גופנית אנחנו משתפרים מיום ליום ככה אותו דבר גם במערכת הרוחנית אנחנו משתפרים מיום ליום על ידי תנועה וחימום כל יום להוסיף עוד קצת הרגשת זהו אתה ף תעצור אל תאמיס יותר כל יום עוד קצת ועוד קצת השריר מתפתח עכשיו בוא נעלה למערכת של הדיבור הדיבור עובד אותו דבר שאנחנו מדברים בין דברים שליליים ובין דברים חיוביים התנועה והקצב שיש בדיבור החיתוך של השפתיים הפיסוק של הדברים יוצר מציאות עכשיו אם ח שלום אדם מדבר לשון הרע ורכילות וזימה וניו ודברים לא טובים זה יוצר חום בהתחלה הוא לא מרגיש את האפקט השלילי אבל פתאום אחרי זמן הופ הוא מרגיש את הכבדות למה כי היא נכנסה בו על ידי התנועה של הדיבור בדברים לא חיוביים דברים של טומאה שוטמים לו את המוכן להבדיל מן הטמא אל הטהור שאנחנו עוברים לטהור קדושת הדיבור שאדם מדבר בתורה שאדם מדבר בתהילים שאדם מדבר בלימוד בהתחלה הוא לא מרגיש ישר את כל החיות ואת את השמחה שתי דברים למה כי הוא בהתחלה נכנס בטירוף ואז הוא מתעייף מהר ומת שהוא רוצה להשיג דברים מהר דבר שני הוא לא עשה חימום לפני חכה אתה נכנס לספר צריך לעשות חימום מה זה החימום חכה סובלנות לאט לאט פותחים את הספר אל תצפה שזה יבוא ישר קודם כל עושים קצת תהליך של חימום רואים את הסוגיה או בדיבור או בהתבודדות ה נכנס להתבודדות אל תצפה שישר יפתח לך הלב לא כי אם אתה תצפה לציפיה הזאתי ולא תהיה מוכן לעבור את המקום של החימום אתה תתייאש ותלך אחורה חכה תתחיל לדבר תפתח את הפה אל תיבהל שאתה לא מרגיש כלום זה בדיוק גם הפעולה הגופנית שאנחנו עושים בהתעמלות אתהה עושה חימום אתה לא מרגיש עדיין את האפקט אז אתה לא נבהל כי אתה יודע שיש לזה תהליך אותו דבר גם פה יש לזה תהליך אתה נכנס להתבודדות אתה לא צריך ישר לחפש את האפקט את האור את הזרימה מה שנקרא אתה בתהליך עכשיו של חימום אתה פותח את הפה אתה מדבר אתה גם אולי שותק אתה מגלה רצון אתה משליך הכל על האמונה אתה מודה לקדוש ברוך הוא קודם כל להרפות את המערכת לאט אתה עכשיו בתהליך של חימום תהליך של חימום עוד דיבור עוד איזה ניגון לאט לאט פתאום הכל מתחיל להתחמם אתה מתחיל להרגיש את ההתחממות אתה מתחיל להרגיש את ההתלהבות אתה מתחיל להרגיש את הקצב וגם אם לא זה גם עולה לך בתור התבודדות יש מציאות שאדם מדבר נעתם לגמרי בסדר זה גם התבודדות זה גם שלב החנה לשלב הבא אבל אתה תמשיך נפתח הלב לאט [מוזיקה] לאט תכף פתח תכף פתח [מחיאות כפיים] [מוזיקה] הלב מנסה לאט לאט לבחור בטוב גם כשהוא מעט ואני מאמין יש בי בחירה מכוח הניגון הזה מכוח התפילה כי איפה אני איפה את מים הלב הזה שעבד רק רוצה למצוא מקום תכף איבקו המים כל מים שבעולם תכף יפתחו שמיים כל שמיים [מוזיקה] שבאדם ותכף יפתח הלב תכף פתח תכף פתח תכף פתח [מוזיקה] לי תכף יבקעו המים כל מים שבעולם אם תכף ישמחו שמיים כל שמיים חסד השם על הארץ ברגע שאנחנו עובדים עם התנועה הזאת בדיבור נותנים לזה זמן נותנים לזה חימום לאט לאט הקצב מגיע ממילא התנועה החיות האנרגיה מגיעה לי ממילא ואז מה שקורה אנחנו מפעילים את יסוד האש שהוא בדיבור מסלק את הרוח הרעה מכניס את הרוח הטובה אבל יש עוד נקודה חשובה שהייתי רוצה לדבר עליה גם ביסוד הדיבור שזה החיתוך של הדיבור בהתבודדות יותר קל לפרש שיחתינו עם השם יתברך בשפה שלנו כמו שרבנו מלמד בחיי מוהרן עכשיו אבל מה קורה למשל בתפילת 18 שזה נוסח אחיד אז מה לא נתפלל חלילה וכס זה תקנה של עזרה ו בדינו נפסק בשולחן ערוך שלוש תפילות ביום אני מדבר כרגע על הגברים לאישה מספיק אפילו תפילה אחת ביום מה אנחנו עושים בפעולה הזאתי כדי להפעיל את כוח של יסוד האש להרחיק את ה את הרוח של הטומאה פה רבנו מלמד אותנו לקשר את המחשבה לדיבור זה נקרא תפילה בכוח להתאמן על זה לאט לאט אותה שיטה שאדם מתחיל להתאמן לקשר את המחשבה לדיבור לא להיכנס בהיסטריה וטירוף אחד הבעיות שנכנסים בהיסטריה וטירוף זה מעייף לאט לאט יש בריחה אולי המיקוד שלך הוא לא בדיוק 100 אבל לאט לאט שמתרגלים אני צריך להיות מכוון לקשר את המחשבה לדיבור היא בורחת חוזרת בורחת חוזרת אבל אני נקודתי במטרה לאט לאט מצמצמים פערים אתה מקבל חיות כי תנועה יוצרת חום התנועה של הקישור של המחשבה לדיבור יוצר חום חיתוך השפתיים השם שפתי תפתח ופי גי תהילתך לפסק נכון כמו שצריך ללכת על פי ה לאט לאט אתה חווה את הרגש הרגש יבוא ממילא אתה לא צריך להביא אותו הוא יבוא עד אליך אותו דבר גם בברכות שאנחנו מברכים לפסק ברוך אתה השם פסיק אלוקינו מלך העולם פסיק שהכל נהייה בדברו הפיסוק והקישור מחשבה לדיבור מכניס בנו אנרגיה טובה מסלק את הרוח אטומה ומכניס את הרוח של קדושה הדבר הנכון מכנו להב אתש אין ביכולתנו אך יש בכוחנו לזקן את אשר יש בכוחנו ועולם לא נדרש מאיתנו יותר תגנו לעשות את הדבר הנכון וכל תמיד ישנה השיה מוכן המביע [מוזיקה] השמחה בכל העולם הפעולות הפשוטות היום יוםיום ל ישוע כת ן שלנו במסה שעדות ודש את כונו להבין את השם חונו יש בכוח תקן את השם יש בכוחי דו בעולם תשנו יותר תנו לעשות את הדבר הנכון כ שכלנו יש בכוחנו ולחת יותר משת מותנו ז ל תקלל אמנו עד כמה יקר כל צד בכל רצון [מוזיקה] [מוזיקה] oh ן את השם כח יש ח את השם ישוכנו ותשנו נסת את הד ה גם אם אחי האור הגדל [מוזיקה] נשבל אני רוצה שנעלה עוד שלב נח ניקח את זה עכשי בעזרת השם למחשבה יש דבר שנקרא בהלכה להרר בדברי תורה כדי להנצל ממחשבות זרות וכדומה הרמבם פוסק הרהור כדיבור ההרהור נחשב כדיבור יש בזה נפקא מנה להלכה אם רהר את הברכה יצה ידי חובה או לא להלכה אנחנו לא סומכים על זה יש בזה כמה דעות לא ניכנס כזה כרגע אבל הרור כדיבור עכשיו מאיפה אנחנו לומדים שעיר הור כדיבור כי רואים שאדם יכול לדבר במחשבה אנחנו צריכים גם במחשבה להפעיל את התנועה ואת הקצב ממחשבה טובה למחשבה טובה רק מה אתה צריך לדעת שיש התנגדות יש התנגדות אתה צריך לעבור את ההתנגדות הזאתי לתת לזה תנועה וקצב עכשיו אותו דבר כמו כל דבר שאתה צריך לעבור התנגדות על מנת ליצור חום והתלהבות וחיות זה דורש זמן סובלנות חימום קצב תנועה והפעולה נסת אותו דבר אחים יקרים אתה נכנס לעבודת המחשבה אין לך כרגע דיבורים אין לך התבודדות או אין לך לימוד או סתם ככה באמצע היום לעשות עבודה על זה להתחיל לתרגל ולאמן את המחשבה בלחשוב דברים טובים מה עשיתי היום מה עשיתי אתמול איזה דברים יפים עשיתי איך קמתי איך התפללתי איך למדתי איך כל דבר ודבר למצוא את הנקודות הטובות ולתת לזה קצב וחום קצב וחום במחשבה ואז מה שקורה גם בתוך המחשבה את מפעיל את יסוד האש זה מסלק את הרוח אטומה שזה המחשבות הזרות רק מה טבע האדם מאוד להתייאש מזה כי המחשבה היא מאוד מהירה ועובדת מאוד מאוד מאוד מהר וזה נראה משחק כביכול מחור ואיין פה סיכוי הפסדתי ממילא לא אל תיתן את המקום הזה אתה תמשיך במעט עוד מחשבה טובה ועוד מחשבה טובה זיכרון טוב עלי הילדים זיכרון טוב על החתונה זיכרון טוב על על כל דבר זה יכול גם להיות תודה והודעה להודות לשם לעשות עכשיו עבודה על המחשבה שאני מהרהר תודה והודעה ושבחים והילות לבורא עולם על הדברים הטובים שהוא עושה עמי אני לא מדבר כרגע על הדיבור גם בתוך המחשבה דברים טובים שעשיתי רצונות טובים שאני מודה עליהם לערר על זה במחשבה לקדם את זה במחשבה לתת לזה תנועה עכשיו כמו כל דבר יסודי שדיברנו עליו בין במעשה בין בדיבור שהוא דורש זמן חימום תנועה וקצב ולא בהסתערות אני תמיד מדגיש אם אתה תבוא ממקום שאתה רוצה להצטער ולקבל את זה ישר זה ברח ממך זה יכניס בך תסכול לא אתה תכניס את זה לאט לאט תן לזה את המקום של העבודה לאט לאט גם אם בדרך אתה עובר את הפשלות מה שנקרא שזה בורח אתה ממוקד מטרה ממשיך מחשבות טובות מחשבות טובות ממחשבה למחשבה ממחשבה למחשבה וזה נפתח ככה במעשה ככה בדיבור כמו כל פעילות גופנית שאנחנו עושים ככה זה עובד בעולם הרוח ולכן אני רואה הרבה אנשים ש מתייאשים מהעבודות האלה כי הם נכנסים בהיסטריה הם לא מוכנים לעבור את הסובלנות כמו בכל פעילות גופנית מתיחות קצת הליכה קופצים על חבל מה שנקרא וממשיכים אותו דבר זה לפעילות שלנו במחשבה עכשיו אנחנו בעזרת השם בשלב השלישי שאנחנו נדבר עליו איך אנחנו עושים את הפעולה שאנחנו מקשרים את המחשבה דיבור ומעשה ביחד אבל רוצה להת עוף ספה ספני נותן רגע נשימה לפני ששוב מתחיל לרוץ כאילו מחכה בחוצה אושר בתוכי יש את כל מה שצריך בשביל לחיות פשוט להרוויח את השמחה שלי ביושר ויש לי שמרות חכם עושה אותי טיפש הכל אותו דבר כלום לא מרגש ואם זה לא אתה אוזר לא התחדש כמעט כל יום אני נופל ומתייאש [מוזיקה] איך בסוף אני תמיד שוכח מכל הסימנים שאתה שולח אך בסוף אני בתוך מאוד יו על צב תהום דול על סבתו דוך בסוף אני תמיד שוכח מכל הסימנים שאתה שולח בסוף אני בתוך מאות בר על ספטום דואר על סב תום דואר אבל רוצה להתר סף סוף פעמ אבל רוצה תור בסף אני בסף אני הלב וצה תר איך בסוף אני תמיד בורח מכל הסימנים שאתה שולח אך בסוף אני בתוך מאוד סיו אבל תראה הלב הזה עוד יתעורר עכשיו בעזרת השם בוא נתחיל לעשות את העבודה שנקראת קישור המחשבה דיבור ומעשה ולהתחיל לאחד את זה יש לנו את המעשה אדם למשל נכנס להתבודדות יש לו את החדר שלו את הכיסא שלו את המקום שלו הוא נכנס למקום של המעשה עכשיו אחד הדברים כדי שגם העשייה תהיה טובה לנסות כמה שאפשר להשתיק את כל המערכת החיצונית חדר לבד מרפסת לבד ברכב לבד בשדה לבד כל אחד בעניין שלו להשתדל שהמערכת הגשמי תהיה ייחודית ואישית זה כבר משפיע על המחשבה יותר טוב על אדם שנכנס לחדר להתבודד והוא לבד באיזה חדר או מתחת לשמיכה הוא יוצר מציאות מבודדת בינו לבין עצמו בינו לבין הבורא עכשיו גם שהאדם נכנס להתבודדות עכשיו יש לנו את השלב שאנחנו לוקחים עכשיו לדיבור ולמחשבה לאט לאט הוא לוקח את המחשבה וחושב על דברים טובים על להודות לשם קח איזה מחשבה טובה שהוא רוצה להודות עליה חושב על ל איזה נקודה על סוגיית האמונה שמפריעה לו מציקה לו ולאט לאט הוא מתחיל להוריד את זה לדיבור חושב על איזה דבר טוב מוריד אותו לדיבור משבח יש לך איזה משהו שמטריד אותך במחשבה אתה מוריד את זה לדיבור ואומר דיבורים של אמונה שאתה בוטח בשם ומאמין בו עכשיו מה קורה שלאט לאט אנחנו עובדים את הנקודה הזאתי אנחנו מתחילים ליצור איחוד של מחשבה דיבור ומעשה זה נקרא [מוזיקה] קישור ברגע שהמחשבה דיבור ומעשה מקושרים אדם מתחיל להרגיש חיבור אנרגיה רוגע ושלווה בהתבודדות יותר קל לקשר את המחשבה לדיבור כי זה הדיבורים שיוצאים מהמקום שלך וכמובן לתת לזה קצב וסובלנות וקצב וזה עובד עכשיו בוא ניקח את זה לתפילת 18 למשל שאנחנו מתפללים או תהילים אותו דבר אני מקשר את המחשבה על המילים בהתחלה אני לא מרגיש את החיות לא מרגיש את ההתלהבות אבל לאט לאט שאני נותן לזה מקום כי זה העבודה שלי לקשר את המחשבה לדיבור זה מתחיל להעיר ליצור חום ולהעיר ואז זה נקרא קישור אני יושב מתפלל עומד מתפלל קורא תהילים וכן על זה הדרך מחשבה דיבור ומעשה יוצר תנועה חום התלהבות מכניס את יסוד האש טוב ומוציא את יסוד הרוח הטומאה ומושך עלינו רוח דקדושה טובה עכשיו בוא ניקח את זה למשל ללימוד התורה התורה היא גם משולל אש כל דברי כאש נאום השם אדם לומד תורה בהתחלה הוא לא מרגיש את החיות אז יש מציאות שהוא בקטנות הדעת והוא לומד תורה רק במחשבה יותר קל גם ללמוד באיון במחשבה יש על זה תשובה של חכם בן ציון אבא שאול באור לציון שאם אדם עכשיו לומד בעיון והוא רוצה יותר קל לו לעיין במחשבה אז הוא יכול אבל בבקי או להסביר את הלימוד יותר כדאי להוציא את הדיבור עכשיו פה ניכנס לנושא של הלימוד או וכדומה אמירת תהילים אדם לומד איזה מדרש משהו נכון שיש ספרים שאנחנו ולדים אותם בהירו כמו סיפורי צדיקים וכדומה וזה בסדר וזה בסדר אבל יש גם ענין בלימוד שאדם מדבר גם את הלימוד מקשר את המחשבה לדיבור זה נכנס יותר זה מעמיק יותר זה מחדד יותר את כושר הזיכרון אבל עוד הפעם זה לא מחייב כל אחד לפי העניין שלו לנושא של גברים שלומדים הלכה או גמרא גמרא בפרט אם שגברים לומדים גמרא אז שמה רבנו גם מלמד שצריך לדבר את הלימוד בשפה שלך עוד מעט נסביר את זה למה דווקא בגמרא כי זה מחדד יותר את המוח ויותר עוזר להבנה גם לילדים שקשה להם בלימוד תגיד לו בוא בוא תסביר לי את הלימוד במילים שלך תן לו לאט לאט לאט לאט הוא יתברר ואז אתה תראה שמדי בור לדיבור מהסבר להסבר הוא ייבין יותר טוב ויותר עמוק לכן כוח של התורה שהיא כנגד יסוד האש להכניס את האור של האש ולסלק את הרוח טומאה אותו דבר בברכות להשמיע בפה מה שאני מוציא לקשר את המחשבה לדיבור לפסק נותן תנועה קצב חום וזה מוציא דברים לא טובים ולא חיוביים מה שנקרא ורק מוליד אצלנו דברים חיוביים וטובים כן על זה הדרך זה הקצב הנו שאנחנו צריכים עכשיו יש עוד דבר שגם אם אדם מנסה והוא עדיין לא מרוכז זה מתסכל אות אתה תמשיך לאט לאט זה תחמם וזה יפרוץ כמו שרואים בלימוד שתופסים חברותות בהתחלה זה לא כזה מהיר אבל אחרי חמ 10 דקות פתאום שככה נכנסים לסוגיה ומפתחים אותה ונכנסים בפנים הופ זה פועל עכשיו מה קורה ברגע שזה פועל זה מעיר אתה כבר לא רוצה לעזוב את זה זה מעיר זה משבח זה מחדד זה מגביע זה מרומם ברוך השם ארנו סר הפים לא הצלנו להשי ליבנו ננו בצות של החיים הטובים ים זור ליבנו והאמונה שיר רנו ד לא שב ור ולם נמשיך גים תים נרגיש שהנה עוד רגע תוסיף לשי נפשנו ל גן העד חדש אנו במ עכשיו אני רוצה לגעת בעוד נקודה למה קשה לנו לעשות את העבודה הזאתי זה תפיסה פשוט שלילית קטנה שצריך לסלק אותה הרצון ה שלילי לעשות את זה מהר אין לנו סובלנות אנחנו קצרי דעת בדור הזה קצרי רוח קצרי דעת עכשיו מה קורה ברגע שעכשיו כמו השיחה שאנחנו מדברים פה זה נשמע עבודה מאוד מפרכת מאוד קשה צריך הרבה התבוננות הרבה סובלנות אין לי כוח לסובלנות הזה כדי לקבל את זה אז אנחנו אני רוצה לתת לכם עצה עצה מאוד פשוטה ויפה לכן אני מדגיש כל כל אורך השיחה אל תבוא ממקום של עבודות גדולות אתה יכול לעשות את העבודה הזאתי דקה דקה עבודות קטנות לקחת בירכת שהכל תקשר את המחשבה לדיבור זהו יש לך בסך הכל את כמה שניות האלה לא לבוא בתפיסה של וואי בשביל להגיע לאור הזה והחיות הזאתי והאנרגיה ז צריך הרבה הרבה זמן צריך סובלנות במחשבה שעבודות קטנות בהתמדה זה קורה זה הכל אני כמה פעמים יצא לי שהייתי נכנס ללימוד מאוד בסטרס עד שאמרתי לו אני אני עכשיו שם לנגד עיניי יש לי את הכמה דקות ללמוד זה הכל אין לי שום לימוד אחר אני לא נותן למוח להתפרס לשאר הספרים שאני לומד יש לי רק את הספר הזה רק את הדף הזה רק את השורה הזאתי ככה צמצמתי כל הזמן את הדעת צמצמתי את הדעת צמצמתי את הדעת ואיפה שאדם חושב שם הוא נמצא יש לי סידרתי לי הספקים בלימוד אבל שאתה נכנס להספקים ואתה אומר יש לך הספק גם בספר הזה וגם בספר הזה וגם בספר הזה זה פתאום נראה לך עולם זה נראה לך קשה וזה מתיש לא נכון שסידרתי לעצמי לוז והספקים אבל עכשיו כדי לחבות את זה ולהתענג על זה יש לי רק את הספר מולי זה הספר שכרגע אני צריך לללמוד זה זה הלימוד שלי עכשיו אם זה בליקוי מוהרן יש לי רק את הדף הזה את השתי דפים יש לי רק את הדף הזה את העמוד הזה את השורה הזאתי אני מצמצם את הדעת למקום הזה ולאט לאט נכנס עכשיו אדם רואה שברגע שהוא מצליח לרכז את המחשבה על דברים קטנים יש לו הספקים גדולים זה עובד בדוק ומנוסה פתאום אתה רואה שסיימת את הספר עכשיו הסכת את זה מדעתך עכשיו אתה בליקוטי הלכות אין לפני אין אחרי יש את ה ליקוטי הלכות גם אותו דבר סיימת אתה עובר לספר הבא והכי חשוב קטן הכמות הספקים גדולים קטן הקמות קצת מזה קצת מזה קצת מזה להשים סימניה לאט לאט להתקדם אותו דבר שאנחנו נכנסים גם לעבודת הקודש בהתבודדות אדם אומר וואי עכשיו אני צריך לעשות שעה שאתה בא ממקום של שעה ויש לך קצרות הדעת לא רק ש תעשה שעה גם לא תעשה שנייה אתה בקצר הדעת עובר עליך לא קל לך חמש דקות חמש דקות שהעיקר לא יעבור על היום בלי התבודדות תתחיל להיכנס תתחיל להפעיל דיבורים של אמונה היצר הרע תמיד בחומ אתה בא לעבוד עליי אתה רוצה לעשות שעה אני יודע שאתה רוצה אני לא מקשיב אני עכשיו חמש דקות ואם עשיתי חמש דקות וזה מה שאני מסוגל ואיין לי כוח בסדר אז מה קרה אז מה קרה גם אם עשית דקה זה מה שאתה מסוגל קשה לך עובר עליך הצלחת דקה אשריך העיקר לא עבר עליך יום שלא עשית בו התבודדות כדי שיהיה לך יישוב הדעת חסד השם על הארץ אנחנו צריכים להנעים למתק את המערכת הרוחנית שלנו שנמצאת בהפגזה למשוך עליה חסדים בעבודות קטנות ובהתמדה לאט לאט לאט לאט כל העבודות הקטנות האלה מצטברות להר גדול שהופך להיות הר של חסד ואור לנשמה נותן ישוב הדעת נותן חיות ותן ארגה וב סובלנות רך הפים גם אם זה יקח כמה שנים להיבנות לאט לאט בלי נשמע כולם בכל רינה בכל שופר ואד קצו עולם עד קצו עולם כי אין דברים נשמ עולם בכל רינה בכל שופר עד קצו עולם עד קצוי עולם מתוק מדבש יקר מפס עולם שנברא עכשיו עוד נקודה חשובה שנכון שאנחנו מרגישים קצת שאנו אנחנו פתאום מגיעים למקום של הלחץ אוקיי בסדר לחץ זה דבר טוב הוא ממקד הוא מחייב זה טוב אבל שהוא עובר דולות הוא מכעיס הוא שו הוא שובר כלים כמו מכנס הוא יושב בלחץ הנכון הוא יושב נוח אפשר ללכת אפשר לרוץ עכשיו להתקדם הוא לא יושב נוח הוא יושב רפוי מדי אתה לא יכול ללכת הוא יושב לחוץ מדי אתה לא יכול ללכת תזכרו אחים יקרים אנחנו בחיים האלה צריכים להתקדם אם אנחנו יותר מדי רפואים אי אפשר להתקדם אם אנחנו יותר מדי לחוצים אי אפשר להתקדם הסימן האם אתה רפוי או האם אתה לחוץ זה בהתקדמות אתה רואה שאתה לא יכול להתקדם או שאתה רפוי מדי הכנסת יותר מדי ריבוע שנתיות או שאתה לחוץ מדי היום אני אישית לפי כל הנושא הזה שאני עוסק בו המון הנושא היום של חוסר התקדמות זה מלחץ פחות מרפיון לא רואים אנשים ש בדעת רפואים יותר מלחץ הלחץ הלחץ הלחץ הלחץ הלחץ יוצא רפיון מה שנקרא תוריד לחץ תוריד מחשבות של איך אני הולך לכבוש את העולם תתמקד במטרה שהיא נראית לנגד עיניך אין עבר אין עתיד יש שוה אני ממוקד בו ומתקדם [מוזיקה] איתו אפזר מילים שיעירו את פני בג וברים צעדים צעדים כל הדרך בעיניך לך תן את שמחתי אז ברוך השם שאנחנו ניתן רק את השמחה ואת החיות ואת האהבה לתורה למצוות למעשים טובים לאט לאט לאט לאט עם קצב יוצר התחממות אל תרדפו את עצמכם אנחנו מופגזים באידיאולוגיה של המערב של הכל מהר ועכשיו צריך לשנות תפיסה הכל לאט ועכשיו ככה רבנו גם מלמד בתורה קיח שטוב לאדם לדבר את התורה בלשון שלו מביא שמה ממש דבר נפלא וגם בתורה רעב שמה רבנו מלמד היום אם בקולות תשמעו איך לעשות עבודה שאדם נכנס בעבודת השם נראה לו מסע כבד אבל שהוא מרכז את המחשבה שיש לו אלא את אותו היום בלבד ואת אותו הרגע ואותה השעה הוא מקבל רוגע שלווה ואין עליו מסע כלל כל מציאות החיים שלנו אחים יקרים הם בתוך תפיסת המחשבה אז בעזרת השם שנזכה להתאמן על זה לעבוד על זה שיהיה לכם בשרות טובות היה לי כיף איתכם מאוד ביי ביי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה