מדברים מרבי נחמן מברסלב להעלות בסולם חול המועד פסח
מדברים מרבי נחמן מברסלב להעלות בסולם חול המועד פסח
[מוזיקה] שבוע טוב שלום [מוזיקה] עליכם שלחה שלה אנחנו בעזרת השם תוחים מתרותו של רבי נחבר ברסלרב [מוזיקה] ישתבח שמו לעד בנו לעשות לעשות לכם [מוזיקה] שמחלוני הזה כמה שבו חסד השם על הארץ בשפע בכל המועד פסח מקווה שאתם שומעים בסדר גמורלומעניזה [מוזיקה] כמה היא [מוזיקה] שבויה לאלי רחמן של הצבנמן נשמח נפרח לה אם נגיל בצהולה היה נעלה תשביחה תשביחה אל תשביחה לעמלובעת את החנה אדון מלך עולם אנחנו בעזרת השם בתוכניתו של רבי נחמים ברס מדברים מכל המועד על פסח ברוך השם חג החירות ישראל יחד כולם [מוזיקה] ברנסרו משובנים לגבולציון געלה [מוזיקה] ישראל יחד כולם ברנעסו כלם נראה לי אב רחמן שלך סרנסמח תרח נגיל נגילה עולה נעלם על תשבי של החדשבי של החל תשביח לעמנם אמו בעץ חמנול מלך [מוזיקה] אנחנו בעזרת השם מדברים מהחול המועד חול המועד פסח שיש לנו הרבה הרבה מזה מה להתחזק מה להתעלות ה של המד חג ראשון לחג שני המעברים [מוזיקה] המשתנים חי סד השם על הארץ הקדוש ברוך הוא שנותן לנו ברוך השם מועדים לשמחה לי שלמן שמח תפר נגיל בצהולי נעלם תשביח תשבי חנה תשביחה לעמור בעת חננה אלון מלך הנהשבי שלחלה תשביחה אל תשביחה לעמלה אמו בענלה מלך [מוזיקה] עולם איזה כיף לפתוח ככה ברוך השם במוזיקה טובה אז אנחנו בעזרת השם נדבר היום נושא הזה של חול המועד שאנחנו במעברים של עולמות משתנים יש לנו חג ראשון פסח ירד עלינו אור נפלא בליל הסדר משער החמיש שער הקדושה שער הרצון זה נקרא ההתעוררות מלמטה מלמעלה סליחה רחמים מאוד מאוד גדולים שמתגים על האדם כדי לקרב אותו להשם יתברך יורד עליו אור מאוד מאוד גבוה זה אומר רבי נתן סודש 50 שער הרצון שער הכתר ואז אנחנו מתחילים לספור בעצם 50 יום שה50 יום אנחנו בעצם סופרים אותם עד עד חג השבועות בעצם לקבל את האור בהדרגה בכלים שזה עכשיו נכנס העבודה שלנו שעל ההתעוררות מלמטה קיבלנו את ההתעריות מלמעלה עכשיו זה התעורריות מלמטה רק אם אפשר בבקשה לשלוח לי הודעה שאתם שמים בסדר יש לנו פה קצת עיכובים באולפן אשמח אם אפשר לשלוח לי רק הודעה פה למערכת אני אראה את זה במחשב מרחוק [מוזיקה] מקווה שהכל בסדר כל הצדיקים אמיתיים שני הקדושים אשר בארץ הופרט רבנו הקדוש צדיק יסוד עולם רבנו נחמן נחמן מאומות עלינו אז הנה ברוך השם קיבלנו איזה הודעה ששומעים בסדר גמור תגן עלינו ועל כל ישראל [מוזיקה] אמן אז אנחנו בסיעת דשמע בעזרת השם עכשיו נדבר על הנושא הזה שאנחנו בין חג ראשון לחג שני שזה חול המועד אומר רבי נתן שחול המועד כשמו כנו מצד אחד יש לנו את המועד זה הקדושה זה הטהרה זה הרצונות והאור שקיבלנו והחיות שקיבלנו מליל החג ועכשיו אנחנו נכנסים למהלך של מעבר לחג שני שזה בעצם חול המועד אנחנו מרגישים בחינה של חול מה הכוונה היא של חול שיש מציאות אצל האדם שהוא נשאר בקדושה שלו אבל הוא מרגיש שזה סוג של מעבר שנקרא חול ירידה או חוסר נוחות ככה זה הרבה פעמים בחיים שלנו והוא מרגיש באותו מקום שחס ושלום אולי הוא איבד את הקדושה שלו אבל אומר רבי נתן לא כשמו כן הוא כל המועד אתה עדיין במועד עדיין בקדושה עדיין בטהרה אתה פשוט עכשיו עובר מקדושה לקדושה מקדושה של חג ראשון לחג שני ככה זה בחיים שלנו שאנחנו עוברים מקדושה לקדושה אנחנו עוברים מהלך שנקרא חול אנחנו עדיין בתוך המועד בתוך הקדושה אבל מרגישים איזה סוג של חול כי זה מעבר מעולמות לעולמות אז אתה רק עולה מדרגה עכשיו זה מה שקורה לנו במציאות החיים שלנו שכל ההתרחקות כולה התקרבות שגם אם אדם מרגיש שאומר היה לי היה לי תקופה של ימים שבה הכל זרח זרח על היור השם ופתאום פתאום אדם מרגיש איזה סוג של איזה ירידה אבל הוא צריך לדעת שזה הכל מושגח מאיתו יתבח ואתה בסך הכל למדרגה הבאה [מוזיקה] רבנו החיים רסלב נותן את הנשמות זה אור האורות שמחיה את הנשמות שתן לנו את הדעת אתה לא בירידה אתה בעלייה אז פשוט תמשיך איתו בשמחה ולכן אומר הרמבם שכל החול המועד בשביל מה הוא נועד לעסוק בתורה חציו לשם חציו לכם ככה הגמרא במסכת ביצה כמדומני דף טו ותז עמוד ב למעלה בשם כמדומני רבי אליעזר שמ כלומר חציאו לכם חציו לשם שם הגמרא דנה האם כל היום כולו יעסוק בתורה או כל היום כולו ישעד ויאכל וישמח בחג מה דורשים חז"ל הגיעו למסקנה חציו לכם חציו לשם עושים גם סעודות טובות אכילה טובה כל אחד ואחד בביתו וגם זוכים כמובן לשבת לעסוק בתורה אנחנו מאמינים שאנחנו במדרגה לעלייה בהול המועד חברה [מוזיקה] מאוד עולם את הלכת [מוזיקה] או שבשי סוד [מוזיקה] סמן או חמור [מוזיקה] אז אנחנו הולכים עם אמונה והאמונה אומרת שאנחנו ברוך השם עכשיו במהלך שעולים למדרגה יותר גבוהה כי יהודי תמיד תמיד תמיד אך ורק הקדוש ברוך הוא רוצה שהוא יהיה בעלייה תכלית הירידה זה גם עליה אז מתקדמים בקצב טוב בעצבות לזרוק את השכל ולדוק בעב משלמות ימים צדות טיפש מגלה הרבי הקדוש חמוד אני הולך לפניכם אין לכם ממה לחשוב [מוזיקה] זה רבנו הקדוש שור האורות מחיי הנשמות איך הוא מציל את הדור איך הוא מציל את [מוזיקה] הדור תן לנו את הכוח להמשיך בכל הכוח העולם זה כמו אשר צוד לא מסתכלים למה חים לימון אך יש לנו לסמוח מכל הנבכים שיש לנו שאמר צחו עליי בחיים על שסוד סוף לחמ [מוזיקה] אš עכשיו בעזרת שאנחנו ניכנס לקצב טוב תורה בליקותי מארורן חלק א' תורה רלג מה קורה כשמתגברים על האדם מחשבות רעות ועירורים שאנחנו אנחנו עוברים מקדושה [מוזיקה] לקדושה אומר רבנו והוא מתחזק ומתגבר עליהם ומנצח אותם הוא לא מוותר לעצמו הוא לא מתייאש הוא מתחזק ומתגבר לנצח אותם אומר רבנו הקדוש והוא מתחזק ומתגבר עליהם ומנצח אותם יש להקדוש ברוך הוא טענוג גדול מזה טענוג גדול ושעשועים גדולים שיעורי יהודי נלחם אנחנו בדור הזה כולנו לוחמים אבל מה זה לוחמים אז אנחנו צריכים לזכור שלשם יתברך יש תענוג גדול לא דווקא במלחמת המחשבות שלנו אלא גם בדיבור וגם במעשה שימו לב שכולנו באמת לוחמים חזקים אז אשרנו אומר רבנו והוא יקר מאוד בעיני השם יתברך אנחנו מדברים כרגע על כוח המחשבה אחרי זה אנחנו בעזרת השם נדבר על הדיבור ועל המעשה שבוודאי ובוודאי כמה נחת רוח יש להשם יתברך מהדבר הזה אומר רבנו הקדוש במשל כמו למשל שיש אצל המלכים לפעמים ביום הדפגרה יום החופש שלהם הם מניחים כמה חיות שינצחו זה עם זה מה שנקרא בזמנם היה גם גדיאטורים מלחמות בין הסירים והשם ירחם ויציל גם עם החיות הם היו עושים את זה והיו מסתכלים ושאחד היה מנצח את השני אז היה תרועה גדולה רבנו החיים ברסל לא סתם מדמה את זה לנושא הזה של החיות כי כל אחד מאיתנו במוח יש לו מחשבות טובות ומחשבות רעות המחשבות הטובות ומחשבות הרעות זה כנגד החיות הטהורות והחיות הטמאות ואז אדם מתחיל להילחם להפעיל את הכוח של הטהרה על כוח הטומאה הוא רוצה להתגבר על המחשבות ולהשם יתברך יש עכשיו תדע לך נחת גדול מאוד הוא רואה איך אתה נלחם הוא רואה את העזות הקדושה שלך והם עומדים ומסתכלים ויש להם תענוג גדול מן הניצחון כמו כן המחשבות הם באים מבחינת החיותבות קדושות הם בחינת חיות טהורות וכמה מאיתנו יש לו מחשבות טובות ורצונות טובים שזה שורש המחשבה שורש המחשבה זה הרצון אז יש בנו הרבה הרבה חיות טהורות אבל מה לעשות שאת האבות הדור וכל מרוץ הזמן פתאום ככה משחיל איזה מחשבות מאות או לא טובות ואדם מתחיל להיכנס למצב של מלחמה ומחשבות רעות הם בחינת חיות [מוזיקה] מאותדם ם חס ושלום מגיע לאיזה מסקנה שלילית שאומר תשמע אני חס ושלום אני נמצא בטומאה אני נמצא בטומאה תראה על מה אני חושב לא אתה נמצא בקדושה כי המחשבות הטמאות לא סתם באות יש לך מחשבות קדושות שהולכות להתעלות אתה עכשיו הולך לעלות למדרגה יותר גבוהה ותדע לך שעכשיו אתה במהלך יותר גבוה והשם יתברך רואה את המלחמה שלך ושמח בזה מאוד ורבי נתן מסביר בליקוטי הלכות שמתגבר אפילו כחוט השערה מעט דמעט על מחשבה טובה על המחשבה הרעה איזה נח רוח וגדולה ושמחה וחיות יש בעולמות העליונים רבנו אומר "תדע לך זה הכל מהלך משמיים." כי רבנו אומר ומניחים בכוונה מלמעלה שינצחו זה עם זה כן זה בכוונה מכוון מלמעלה שיהיה פה את הניצחון הזה שיהיה פה את המלחמה הזאתי שאנחנו מבינים בחיים שלנו באנו להילחם ואנחנו עם שלוחמים זה המהות שלנו זה הכוחות שלנו ובגלל זה מתגלים אצלנו כוחות על טבעיים בין בכלל ובין בפרט רק מה צריך לזכור אחים יקרים אחים אהובים שאנחנו תמיד מנצחים בכל ההיסטוריה בכל ההיסטוריה אולי פגו בנו בקרב אבל הם לא ניצחו במלחמה וככה גם בעבודה הפרטית של האדם הוא צריך תמיד תמיד תמיד לזכור אם היצר הרע פגע בך בקרב השם יתברך לאן לא יתן לו לנצח במלחמה [מוזיקה] גדולה שמחת מצד לך [מחיאות כפיים] [מוזיקה] גם עם ישראל שיצאו ממצרים נכון יצאו ממצרים יצאו מעבדות לחירות איזה עבדות לחירות עד עכשיו היינו עבדים לפרעה עכשיו עבדים לקדוש ברוך הוא ואז נכון מתחילה המלחמה מלחמה נכנסים למדבר שמה מקבלים את התורה שזה מקום נחש ועקרב מקום של הפקר אבל שמה מקבלים את התורה תדעו לכם אחים יקרים אחים אהובים אנחנו לא צריכים להיבעל מזה שאנחנו נולדנו להילחם אבל תזכרו את המשפט תעשו ממנו אפילו סטיקר תרשמו לכם את זה באנו להילחם באנו לנצח בשם השם נעשה ונצליח בשם השם נעשה ונצליח ורבנו פה מגלה בתורה רלג כמה השם יתברך שמח שרואה שודי נלחם רק מה הרבה פעמים המושג של מלחמה נראה לנו שזה עבודה מאוד קשה וגדולה ומתישה רק בתנאי שאני אתגבר על הרבה אז אני אנצח רבי נתן מסביר בלייקוטי הלכות על התורה הזאתי שאדם נעתק מירה לטוב כחוט השערה כחוט השערה זה כבר נקרא ניצחון אחים יקרים זה כבר נקרא גדולה שמה הקדוש ברוך הוא אומר אני מתפאר בך שהצלחת להילחם ולהתגבר במחשבה מעט דמעט מירה לטוב שאדם מפנים לעצמו את הדעת הזאתי אז הוא באמת מסתכל ואומר תראה יש לי הרבה ניצחונות קטנים שנראים לי ועכשיו אני מאמין לרבי נחים ברסלב שהוא אומר שזה ניצחונות גדולים גדולים ויש יש ששועים גדולים ונחת רוח ליוצרי אם אדם ככה מפנים את זה שיודע שהניצחון הגדול זה שאתה מנצח ומתגבר כחוט השערה מירה לטוב אדם יהיה שמח האדם יהיה שמח לצערינו אנחנו לא מפנימים את ה את הנקודה הזאתי רק דברים גדולים זה נקרא נחת לא רבי נתן מסביר על התורה הזאתי ממש לא נעתק נראה לטוב כחוט השערה איפה זה מתחיל במחשבה ברצון שלך שזה עומק המחשבה קל וחומר שזה יורד לדיבור או כמו שעכשיו אנחנו שומעים שיעור תורה מרבנו קל וחומר שזה יורד לעשייה עם ריקודים ומחיית כף אתה מנצח בגדול בדור הזה להתחיל להפנים את זה ולחיות מזה ינו המכבה אתה אלוקינו כי אנו בכבה אתה אבינו [מוזיקה] [מוזיקה] א אי א איי איי אי א אי א אי א אי א [מחיאות כפיים] אי א אי ואומר רבנו הקדוש ויש לקדוש ברוך הוא תענוג גדול כשאדם מתגבר על חיות מאות מנצח אותם תענוג גדול תענוג גדול אם אדם מכניס את זה לתודעה שלו את האמונה הזאת הזאתי שאתה נהק מירה לטוב כחוט השערה יש לקדוש ברוך הוא תענוג גדול ממך יפתח לך חיות ואור לעשות עוד ועוד ועוד והכלל אומר רבנו עכשיו והכלל הוא מוריד את זה לעשייה מוריד את זה לעבודה איך אנחנו עובדים עם זה אומר רבנו הקדוש שאי אפשר בשום אופן בעולם שיהיו שני מחשבות ביחד בפעם אחת מרוב מהירות המחשבה אנחנו הרבה פעמים חושבים שאפשר לחשוב שתי מחשבות בעת ובעונה אחת ואז מה זה נותן לנו הרגשה שיצאתי משליטה פעם אני חושב טוב פעם אני חושב רע וזה נראה שזה ביחד באותו כלי רבנו אומר לא מהירות המחשבה היא מאוד גדולה ומחמת המהירות אדם חושב שהוא לא יכול לחשוב מחשבה אחת אלא כמה מחשבות בעת ובעון אחת זה לא נכון אדם יכול לחשוב באמת רק מחשבה אחת אז יש כלל או שבכלי של המחשבה שלנו יש מחשבה טובה ואז ממילא המחשבה הרה מסתלקת או שחס ושלום יש מחשבה רעה וממילא המחשבה הטובה המסתלקת רק מה קורה אדם עכשיו מאמץ עצמו רגע אחד לחשוב טוב על איזה דבר טוב ואז פתאום הוא מרגיש רגע הנה זה ברח לי מה קרה שזה ברח נכנס מחשבה רעה ואז הוא אומר אתה רואה אין לי שליטה על המחשבה שלי לא נכון המעט הזה זה היה לך בתוך המחשבה ובאותו רגע המחשבה רעה הסתלקה רבי נתן מסביר על זה שלכן אדם צריך להיות ממוקד במחשבות הטובות עוד קצת עוד טיפ טיפה של מחשבה טובה עוד טיפ טיפה של מחשבה טובה וממילא המחשבה הרעה תצא ממילא המחשבות הרעות הסתלקו אחים יקרים תדעו לכם מה שאני נותן לכם כאן שרבנו פה מלמד אותנו שאנחנו לומדים עכשיו ביחד זה כלי נפלא לחיים מתוקים רק יש על זה המון המון מניות והסתרה ובלבולים צריך ללכת עם זה מאוד בפשיטות שאתה תדע שאתה מכניס מחשבה טובה מחשבה רעה ממילא מסתלק אתה לא צריך להילחם עם המחשבות הרעות כי אחד הדברים שרבנו מלמד שאם אדם נלחם עם המחשבות הרות ומזיז את הראש וסלטות באוויר וכולי וכולי המחשבות הראות רק מתגברות יותר אנחנו רוצים להכניע אותם אנחנו רוצים לסלק אותם אנחנו רוצים להרחיק אותם מאיתנו איך תתחיל להתאמן לחשוב על טוב מה עשית מאתמול עד היום מה עשית בחיים שלך ממחשבה למחשבה תפוס כל פעם עוד איזה קצת עוד איזה נקודת מחשבה עוד נקודת מחשבה לאט לאט השיר הזה מתנפח גדל מקבל עוצמה וברוך השם אתה תראה ניסים ונפלאות על כן בקל יכולים לגרש מחשבות רעות אומר רבנו רק בשבוא אל תעשה מה הכוונה אתה לא אתה לא צריך לעשות כלום אתה לא צריך לעשות כלום אתה רק צריך רגע אחד לתפוס מחשבה טובה רגע אחד של הזמרה רגע אחד של איזה מחשבה טובה אחרי זה אנחנו נראה מה קורה שאדם מוריד את זה לדיבור ומה קורה שמוריד את זה למעשה דהיינו שלא לחשוב אותה המחשבה רק לחשוב איזה מחשבה אחרת בתורה או עבודה עבודת השם תפילה או אפילו מסע ומתן באמונה שהוא זוכה לעשות אפילו אדם שעושה איזה מסע ומתן כמה פעמים עשית מסע מתן באמונה נתת צדקה נזרת בלשון הרע בעבודה אני לא מדבר כרגע שעכשיו אדם יגיד כן אבל כמה נפלתי אנחנו כרגע רוצים להרחיק את זה לחזק את השריר של האזמר של הנקודות הטובות כדי לקבל כוחות של קדושה מעברים יש אבל אנחנו צריכים לחזק את כוח האזמרה שבתוכנו את כוח הטעם הקדוש של בתוכנו תשים לב התפללת קראת הקריאת שמע בזמנה הנה בוא נתאמן על זה עכשיו קמת בבוקר מודה אני לפניך הלכת לתפילה עשית ברכת המזון אכלת סעודות חג סעודות שבת ברוך השם שמעת איזה שיעור תשימו לב ככה לתת לזה תנועה התפללת שחרית מנחה ערבית אמרת ברכת המזון ברוך השם בירכת שהכל בירכת אשר יצר בירכת ברכות השחר אחר כל החיים שלנו כמה ליל הסדר כבר נכנס לנו בחיים ברוך השם עוד ליל הסדר ועוד ליל הסדר ועוד חג ועוד שבת ואנחנו תמיד בתנועה וקצב ברוך השם ואדם הניח תפילין ושם עליו טלית וככה ברוך השם לתת לזה תנועה [מוזיקה] תנועה כי אומר רבנו כי אי אפשר אי אפשר שלא תחשוב אפילו שזה מציאותי אי אפשר אומר רבנו שיהיו שני מחשבות ביחד בשום אופן הדמיון שזה נראה אפשרי מפיל אותנו לי הנה תראה מה זה אני מעורבב במחשבות טובות מחשבות מאות מחשבות מאות מחשבות אני כל הזמן מעורבב אני במערבולת לא זה רק נראה דמיון אי אפשר לחשוב שני מחשבות בעת ובעונה אחת וזה כלי נשק אדיר שאם באמת אדם מפנים ואומר רגע אני יכול לחשוב רק מחשבה אחת אז אם אני פשוט אתן מלחמה ואיתן התאמצות על מחשבה אחת טובה ועוד מחשבה אחת טובה אז אני ממילא מסלק את המחשבות הרעות הם לא יכנסו אין להם מקום ואומר רבנו כבר מבואר במקום אחר שזה בתורה עג סליחה עב שאין צריכין לעשות מלחמה ולנענע ראשו אנה ואנה כדי לגרש המחשבות רעות לבוא איתם במלחמות ולהזיז את הראש יש אנשים שתופסים את הראש מזיזים את הראש זה קופצים משתוללים כדי לסלק את המחשבות הרות לא הם לא הסתלקו כי צריך להכיל מחשבה טובה ואז הם הסתלקו כי אין זה מועיל כלל אדרבה על ידי זה מתגברים יותר או שאדם יושב בשיעמום או שאדם חס ושלום לא עושה שום דבר הם מתגברים יותר הם יושבים והם כמו שמרים זה תופח ותופח ותופח ותופח רק לבלי להשגיח עליהם כלל רק לעשות את שלו עכשיו פה רבנו מביא עוד כלי נשק לא להשגיח עליהם לא להתייחס אליהם אבל איך יש לי מחשבות זרות יש לי מחשבות מאות מה זאת אומרת לא להשגיח עליהם רבנו אומר תדע לך אם אתה לא תשגיח עליהם הם הסתלקו למה אדם משגיח על המחשבות הרעות שלו למה אנחנו נותנים לזה חשיבות כי יש לנו תודעה וחשיבה שלילית בתת מודע שהמחשבה הרעה היא חלק ממני אז אני צריך לתת לה חשיבות אבל אם אני מאמין שהמחשבה הרעה היא לא חלק ממני זה לא המהות שלי זה לא הרצון שלי אני לא רוצה את זה אלוקיי נשמה שנתת בי טהורי אנחנו חלק אלוק ממעל והנשמה זה כנגד המחשבה המהות שלי זה טהרה כל אחד מאיתנו כל אחת ואחת המהות שלנו זה טהרה המהות שלנו זה מחשבות טובות ברגע שאנחנו מבינים חס ושלום בתת מודע השלילי שהמהות שלי זה מחשבות רעות אז אני נותן לזה חשיבות כי אם זה המהות שלי אני חייב לתת לזה חשיבות אבל אם אני מאמין שזה לא המהות שלי זה לא אני זה לא הרצון שלי אני לא רוצה את זה בכלל זה משהו חיצוני שאני נמשך אליו אבל זה לא המהות הפנימית שלי לא קמתי בבוקר ואמרתי בא לי לחשוב רע בא לי היום לעשות דברים רעים ממש לא שאדם קם בבוקר אומר "אני רוצה המחשבה הראשונה זה לעשות טוב." כל יהודי כל יהודי לא משנה באיזה מדרגה אז אם אני קודם כל מאמין ומפנים שהמחשבות הרעות שיש בתוכי על תאוות ודברים לא טובים זה לא המהות הפנימית שלי אז אני לא נותן לזה חשיבות כי זה לא אני לא נותן לזה חשיבות שאני לא נותן לזה חשיבות אז אני נותן חשיבות למה שאני באמת מחשבות טובות דיבורים טובים עשייה טובה שקמתי בבוקר ואמרתי מודה אני לפניך לחשוב על זה ולהודות על זה להשם יתברך זה זה המהות של יהודי לעשות טוב לעולם להעיר טוב לעולם שודי הניח תפילין שמר שבת שמר חגים וכן על זה הדרך ששחנו בכל המועד פסח זה המהות שלי לזה אני צריך לתת חשיבות לזה אני צריך לתת משקל כל הרע זה מעטפת חיצונית שהתלבשה אתה רוצה להרחיק את זה אתה רוצה להילחם בזה אתה רוצה שזה יסתלק ולגדול בקדושה תתחיל להפנים שהמהות שלך זה טוב ותתחיל לתת לזה חשיבות כמה פעמים אנחנו לצערנו נותנים ותנים חשיבות ואנרגיה על משהו שהוא לא אנחנו על הרע זה שקר זה שקר אחים יקרים זה שקר ולכן אומר רבנו על ידי זה מתגברים יותר המחשבות הרעות אם אנסה להילחם בהם רק לבלי להשגיח עליהם כלל לא אכפת לי אני ממשיך לטוב רק לעשות את שלו במה שהוא עוסק בתורה או תפילה או משא ומתן ולבלי להסתכל לאחוריו כלל ועל ידי זה ממילא תסתלק זהו לא מסתכל מאחוריי אני ממשיך לטוב אני ממשיך [מחיאות כפיים] [מוזיקה] לטוב מי שמודה לשם השם מפנק אותו מי שמודל השם מפנק אותו איי איי איי מי שמוד לשם השמפנק אותו פנק מי שמודל השם השם מפנק אותו [מוזיקה] תודה רבה לך השם יתברך תודה רבה לך השם יתברך תודה רבה לך השם יתברך תודה רבה לך השם יתברך [מוזיקה] เ [מוזיקה] [מוזיקה] מי שכשם השם משמח אותו מי שסומך על השם השמשח אותו איי איי איי מי שסומך על השם השמשח אותו שמח שמח מי שסומח על השם השם משמח אותו [מוזיקה] เ [מוזיקה] [מוזיקה] [מוזיקה] עכשיו מחמת שדיברנו על המחשבה בוא ניתן איזה עוד תנועה וקצב על הנושא הזה של הדיבור אם הסברנו כמה רבנו מלמד אותנו שאדם מתגבר עם מחשבות טובות כמה נחת רוח ועונג זה עושה להשם יתברך קל וחומר של קל וחומר של קל וחומר מה קורה עכשיו בדיבור כי הדיבור אומר מרן הבן איש חי זה הבירור של המחשבה הרבה פעמים קשה לאדם להוציא דיבור איך אומר דוד המלך אין לי פה להשיב ולא מצריך להרים אבל מה קורה שעובר את זה ומוציא זה דיבור של תודה והודעה מוציא איזה דיבור של מודה אני לפניך או ברכת המזון או טלית או תפילין זה עכשיו כוח עוד יותר עצום שאדם זוכה על ידי הדיבור שלו להתגבר מעט דמעה תמירה לטוב אז קל וחומר של קל וחומר עכשיו איזה תענוג נעשה אצל השם יתברך כמה אנחנו זוכים במשך היום להתגבר בדיבורים טובים נכון יש נפילות בדיבור הרבה פעמים אנשים שואלים אותי איך אפשר להתגבר על לשון הרע אמרתי לו תגביר את הלשון הטוב טוב אני אתן לכם ראיה לזה יש עניין סגולה שזה גם אגב איך אומרים ממש קרוב גם לפסיקת הלכה שאם אדם עכשיו חס ושלום למשל לא שם לב בתוך הששעות אכל חלב אחרי בשר או ישר אחרי זה מה יעשה עכשיו אחד הדברים שאומרים לו תחזק בללמוד הלכות איסור ויתר הנושא של בשר וחווה לצורך העניין אדם חס ושלום עכשיו עבר על חילול שבת מה יעשה עכשיו יתחזק בלמוד הלכות שבת מה זה מה זה התשובה הזאתי שנותנים לנו בעלי הוראה בלימוד התורה וכיום המצוות אתה רוצה להרחיק את הרע תחזק את הטוב תחזק את הטוב ממילא הרע התרחק חס שלום אדם נפל בחילול שבת תחזק יותר קצת בלימוד הלכות שבת עד עכשיו למדת הלכה ביום על זה הלכות שבת למדת שתי הלכות תלמד עוד הלכה תגביר את החלק הטוב כן אבל חיללתי שבת חס ושלום תגביר את הטוב איך לשמור את השבת הפעולה היא זה לא חס ושלום להתעלם מהרע ממש לא אני מגביר את הדיבור הטוב לכן שאדם רוצה להתחזק בלשון הטוב תגביר את הדיבור הטוב ומה אתה צריך לזכור אבל תמיד אנחנו חוזרים למקור שרבנו פה מלמד על המחשבה שאתבר מירה לטוב איזה תענוג ונחת יש להשם יתברך ורבי נתן מסביר על זה אפילו כחוט השערה כמלא נימה עכשיו קל וחומר יותר עמוק ויותר מאיר מה קורה שאדם מתגבר בדיבור מטוב [מוזיקה] לרע שהוא מתגבר בלשון הטוב בלפרגן בלהעיר לא להצדיק את הרע אבל למצוא ולדבר מהדברים הטובים כמו הטם הקדוש היה לוקח את המנהל מגביע אותו שזה סוד המחשבה כנגד המחשבה ואומר איזה מנהל של סוכר אחים יקרים תשימו לב כמה פעמים ביום אנחנו זוכים לזה אבל הרבה פעמים אדם יגיד "תשמע אבל אני אני מברך ואני לא מרוכז." אתה מברך תשמח בזה שאתה מברך תודה לשם על זה שאתה מברך ותתחזק במה שאתה יכול לעצור לברך יותר בכוונה אבל תזכור שעכשיו אתה עושה נחת רוח מאוד גדול להשם יתברך אדם תופס תהילים אותו דבר לכן על זה הדרך להגביר את העוצמות של הטוב לחזק את העוצמה של הטוב עכשיו מה קורה שלמשל אדם לומד הלכות איסור לשון הרע יום אחד באו לחפץ חיים אחרי שהוא הוציא את הספר שלו על הלכות לשון הרע אז אמרו לו הרב לפי מה שאתה כותב פה אי אפשר לדבר כלום עדיף לשתוק כל היום אמר להם לא שלא לדבר עכשיו לימדתי אותכם איך לדבר לימדתי אותכם מה לדבר לפתוח את הפה לטובה שאדם לומד מוסר אז כמובן שצריך גם להיזהר שהוא לא ילמד דברים יותר מדי חזקים וחשום יחלישו את דעתו כי הספר מוסר הוא צודק רק אדם לפעמים לא במדרגה אבל מה המטרה של הספר מוסר לא לגלות אצלי את הרע אלא להצים אצלי את הטוב שאדם נכנס להתבודדות עושה תשובה עושה חשבון נפש זה לא המטרה פה שאני אזכיר לעצמי כמה נפלתי וכמה אני לא בסדר אלא אני מזכיר לעצמי כמה אני טוב וכמה לא ראוי לי הרע הזה אז אני מחזק על ידי התשובה והתבועדות את החלק הטוב שבי זאת אומרת תדעו לכם כל העניין של תשובה מראה תשובה מאהבה לימוד התורה קיום המצוות ספרי המוסר לא משנה מה שרבנו מאוד שיבח את הספר מסילת ישרים ואמר שלמדתו למעלה מ-70 פעם המטרה היא מאוד פשוטה חיזוק כוחות הטוב בנפש של האדם זה המטרה היא אני באתי לחזק את הטוב שאדם נכנס להתבודדות הוא צריך להזכיר לעצמו באתי לחזק את הטוב שאדם קורא תהילים באתי לחזק את הטוב עד עד כמה בלי סוף באתי לחזק את הטוב כי זה המהות שלי למה שאדם לומד תורה או מברך ומתפלל הוא שמח ומאושר ואילו שחס ושלום אם הוא עשה בפה שלו דברים לא טובים הוא עצוב ומתוסכל מאיפה זה נובע ההרגשה הזאתי כשאדם מדבר מדברים טובים הוא אומר זה המהות שלי המהות שלי שלי זה ברכות המהות שלי זה לדבר מהטוב המהות שלי זה לימוד תורה אז הוא שמח בזה ברגע שהוא מדבר דברים לא טובים והוא עצוב מזה תדעו לכם בשורש הוא יכול לפתח שמחה איזה שמחה זה לא אני אני לא אוהב את זה אין יהודי שאוהב לדבר לשון הרע תדעו לכם זה רק נותן חיות לרגע יש אנשים שמסכנים יש להם חולי שהם רחלנים אבל הם תמיד בצער ויגון והנחה זה נותן רק לחיות דמיונית לרגע אחד ואחרי זה זה מטיש את האדם למה ההרגשה הזאתי זה מתנה מהשם זה לא אני לדבר לשון הרע זה לא אני לדבר אכילות אני באתי לעולם לדבר מהטוב זה דבר טוב זה מצפון טוב שבא להגיד לך אתה לא רע אבל המהות שלך היא טובה זה האור זרקורים שהקדוש ברוך הוא זורק על הנשמה שלנו גוי למשל יכול לדבר לשון הרב וזה לא עניין אותו בכלל זה לא יפריע לו גם והוא אפילו יגיד שזה בסדר אצל יהודי אין דבר כזה גם אם הוא יצליח במרכאות מהלשון הרע גם אם הוא תעלה הוא אף פעם לא יתן לעצמו מצפון נקי להרגיש שזה היה נכון לא משנה באיזה מדרגה הוא נמצא הוא תמיד מרגיש רע עם עצמו שהוא נופל לשון הרע שודי מברך מתפלל מדבר עם השם הוא מרגיש טוב כי זה המהות שלו אז עכשיו כמה שמחה אנחנו עושים לבורא עולם עכשיו אותו דבר כמו שבמחשבה אדם יכול לחשוב מחשבה אחת בין טובה בין רעה ועל ידי המחשבה הטובה הוא מסלק ממילא את המחשבות הרעות אותו דבר זה בדיבור בדיבור אפשר להגיד מילה אחת של הצטרפות של אותיות אבל אי אפשר להגיד כמה מילים הדיבור זה מילה אחר מילה משפט אחר משפט לצורך העניין אבל אי אפשר להגיד שתי מילים באותו ועונה אחת אז אותו דבר אנחנו צריכים לעשות בכושר של הדיבור שלנו לדבר מהטוב וממילא הדיבורים הרעים מסתלקים עכשיו ברגע שאנחנו מדברים מהטוב זה מחזק יותר את המחשבה הטובה ברגע שאנחנו מדברים מהרע זה מחזק יותר את המחשבה הרעה אז כמובן שאדם חושב מהטוב ומדבר מהטוב עכשיו יש מציאות שאדם רואה שהמחשבות תוקפות אותו המחשבות הרעות ואז מה הוא עושה הוא מדבר מהטוב אבל לכאורה אני חושב כך ומדבר ככה זה שקר לא אני מגביר על ידי הדיבור את כוח המחשבה שאדם חושב טוב הוא מדבר טוב שאדם מדבר טוב הוא חושב טוב זה עובד ביחד זה עולמות מקבילים וכך אנחנו מנצחים את המלחמות ברוך השם خس خسير خسر خسير خسر خسر خسر خسر خسر خسر خسر خسر אי א خس خس خس خس خس خس خس خس خسل איי איי איי איי איי איי צעית כל יום לפחות חצי שעה צעיד לו כל יום לפחות עצי שעה [מוזיקה] עכשיו אנחנו בעזרת השם שלב שלישי נדבר על העשייה מה זה השייה של קדושה איך זה מחזק את הדיבור ואיך זה מחזק את המחשבה צריך לכות כל יום לפחות חצי שעה צריך לבנות כל יום לפחות חצי שעה צריך לכות כל יום לפחות חצי שעה צריך לתו לפחות עצי שעה עכשיו בעזרת השם בואו נרד למקום יותר עמוק יותר פנימי ונעלה יותר גבוה העשייה תשימו לב אחים יקרים אותו דבר כשאדם נמצא בעשייה טובה הוא שמ שמח ומאושר חסדים גמילות חסדים ריקודים שמחה כי זה המהות שלנו לעשות עם הגוף שלנו דברים טובים ומה קורה שחיילה וכס אדם לוקח את הגוף שלו למקומות של עבירות מקומות לא טובים שמחה רגעית ואחרי זה הוא מוטש ונופל ועייף למה כי זה לא המהות שלו זה לא המהות שלו שימו לב שאדם למשל רואים את זה הרבה פעמים בחתונות שאדם אין לו כוח לרקוד אין לו כוח לכלום פתאום איזה מישהו מושך אותו לרחבה ומתחיל להרקיד אותו פתאום הוא רוקד עוד ועוד ועוד ועוד ולא יכול להפסיק שהגוף שלנו רמך איברנו ושג ידינו בתנועה טובה וקצב טוב זה מוסיף עוד אנרגיה שהולכת ומשתבחת הולכת ומשתבחת בגלל זה יכלתם לראות צדיקים איך הם רוקדים ושמחים ומאושרים ואיך הם לומדים תורה שעות על גבי שעות כי זה המהות שהנשמה נותנת אנרגיה לגוף שאדם עושה דברים טובים ורבנו כותב בתורה י' חלק ראשון על ידי ריקודין ומחיית כף מתמתקים כל הדינים מה קורה שודי עכשיו קם ומתחיל לרקוד העשייה הזאתי מולידה אצלו דיבורים טובים ומולידה אצלו מחשבות טובות זה עולמות מקבילים המחשבה עובדת טוב זה משפיע על הדיבור הדיבור עובד טוב זה משפיע על העשייה העשייה עובדת טוב זה משפיע על הדיבור העשייה עובדת טוב זה משפיע על המחשבה אתה יכול לראות את זה לפעמים אדם מדוקה עצוב זה מראה שהמחשב שבש לא במקום טוב פתאום הוא מתחיל לרקוד בלי חשק בלי חשק רבנו אומר יעשה עצמו שמח יעשה עצמו שמח אבל זה שקר כי במחשבה אני לא כך או בדיבור אני לא כך זה לא שקר זה זווית רייה שלשם אני רוצה להגיע אני רוצה להגיע לשמחה אז אני ארקוד ואמחק כפיים ואיפז ואקרקר ואחרי המעשים נמשכים הלבבות עכשיו מה זה הלבבות הלב זה כנגד הדיבור אז נמשך דיבורים טובים ואחרי המעשים נמשכים הלבבות יש לנו יש לנו מחשבת הלב שאדם עושה פעולות של ריקוד ושמחה זה משפיע על מחשבת הלב שלו הטובה כי יש מחשבת הלב רעה שזה יצר הרע ויש מחשבת הלב טובה שזה היצר הטוב הוא עכשיו נותן אנרגיה לרגשות הטובות יותר נכון להרגשות הטובות הוא מעצים אותם הוא מעצים אותם הוא מעצים אותם זה עולה למחשבה וזה מתחיל לפעול בכל האיברים שלו אחים יקרים כן אחרי המעשים נמשכים הלבבות מהלב זה עולה למוח לכן תשימו לב שאדם לפעמים יכול לשבת עם מישהו חס ושלום מדבר לשון הרע ורחילות פתאום איזה מישהו תופס אותו מכניס אותו לרחבת ריקודים של איזה חתונה טובה שמה לא תראה אותו מדבר לשון הרע שמה לא תראה אותו חושב רע שמה לא תראה אותו מדבר רע אחרי המעשים נמשכים הלבבות אז כן אז רבנו בא ואומר בשיחות הרע אני אעשה אפילו מילדשטות [מוזיקה] מידשתות ירקוד יפז יקרקר ואז תדע לך זה ייתן לך דיבורים טובים ויתן לך מחשבות טובות זה משנה את המהות שלנו העצות הפשוטות של רבנו אחד המתנות שרבנו החיים ברסב נתן לנו הסוד של התיקון הכללי שהתיקון הכללי הוא החוט המקשר להעלות אל הקודש ולחזק את הקדושה שלנו במחשבה דיבור במעשה בין המחשבה שזה מעל הדיבור לבין המעשה שזה מתחת לדיבור והדיבור הוא החלק המקשר לכן רבנו אמר תורה מ חלק שני כל העולם כולו הוא גשר צר מאוד הדיבור זה הגשר הצר צריך לפתוח אותו והעיקר זה לא להתפח כלל אל תפחד לקום לרקוד אל תפחד לדבר מהטוב אל תפחד לחשוב מהטוב אל תפחד לדבר עם השם איזה פחד על איזה פחד מי מפחד לדבר עם השם מי מפחד לרקוד מי מפחד לחשוב טוב הפחד שאני אעשה את זה ואני לא אראה תוצאות ואז זה יתסכל אותי ויעש אותי אין כזה דבר רבי נתן אומר שלפני שאדם פותח את הפה ומדבר עם הקדוש ברוך הוא יש עליו יצר הרע שאומר לו "עזוב זה לא ילך זה לא שווה ניסית כמה פעמים וזה לא הלך." לא נכון אם תיקח אחורה תראה כמה פעמים עשית את זה וזה הלך אין דבר כזה התפילה מתקבלת העצות של רבנו פועלות 100% אני ארקוד אני אפזז אני אדבר מהטוב אני אחשוב מהטוב אני אמחק כפיים כי אנחנו תזכרו את המשפט שזה מלווה אותנו כל הזמן באנו להילחם באנו לנצח זה החשיבות הגדולה מאוד בתורה רלב שימו לב מה רבנו אומר על כוח הדיבור תורה לפני רשלג מה שלמדנו עכשיו בשעה שאומר הללו את השם מן השמיים ושמי השמיים וכולי וכולי מה שאנחנו קוראים שמה פסוקי דזמרה בבוקר הללו כל מלאכיו הללו כל צבאיו שזה מופיע אגב בתהילים קמח אזי האדם קורא לכולם ומצווה לכולם שעללו את השם תבינו איזה מתנה השם נתן לנו אדם בבוקר בפסוקי דזמראה אומר את הפסוקים האלה הוא קורא לכל כל הבריאה לכל הגלקסיה קומו ותהללו את הקדוש ברוך הוא כמה השם יתברך מחשיב את הדיבור שלנו הקדוש ברוך הוא אומר נתתי לך כוח שאתה מצווה את הבריאה להלל אותי אתם יודעים איזה מתנה הזאתי איזה איזה חשיבות יש ליהודי איזה חשיבות יש ליהודיה ואז אומר רבנו מזה מהתפיסה הזאתי שאתה עכשיו מצווה את כל הבריאה להלל את השם והשם נתן לך את המתנה הזאת היא לאף אחד אחר לך ומזה ראוי לאדם להתעורר לתפילה בכוונת הלב אני עכשיו מי אני מה חיי שאני עכשיו יצווה את הבריאה להלל את הקדוש ברוך הוא כן כן הקדוש ברוך הוא נתן לך זה עובדה זה עובדה מזה ראוי לך אם זה ככה כמה השם אוהב אותי כמה חשיבות ויקר ערך הקדוש ברוך הוא נותן לי בוודאי עכשיו שאני אני אתפלל בשמחה ובטוב לב עכשיו אחים יקרים אני לא רק מקריא לכם אני אומר לכם זה עבודות גם שאני עושה על עצמי כל הזמן לחזק את הנקודה הזאתי לחזק את החשיבה החיובית כמה הקדוש ברוך הוא מחשיב את זה אצלנו אצל כל אחד כל אחד מאיתנו ראוי לאדם להתעורר לתפילה בכוונת הלב מאחר שבתפילתו קורה לכל העולמות להללו ולשבחו יתברך מבינים מה זה מה נגיד שאתה הולך עכשיו לעבודה ואתה מחייך לאיזה יהודי או אמרת לו איזה מילה טובה הוא קיבל ממך חיות הוא קיבל ממך חיות איך הוא רואה את זה בואנה זה זה נתן חיות זה שמדבר מרבי נחים ברס ונתן לי חיות אתה עכשיו גרמת לו לחייך גרמת לבן של הקדוש ברוך הוא לחייך גרמת לבת של הקדוש ברוך הוא לחייך הקשבת לו האזנת לו נתת לו דיבור טוב נתת לו עצה טובה נתת לו רעיון טוב החיית נשמה של יהודי החיתה החיית נשמה של יהודיה הקדוש ברוך הוא אומר נתתי לך את הכוח הזה וראוי לך לשמוח שמחה גדולה שאתה גרמת ליהודי להתקרב אליי כל אחד יכול להיות מזכה הרבים היום כל אחת ואחת יכולים להיות מזכה הרבים מילה טובה הודעה טובה בין בעל לאישה בין הילדים בין הסביבה בין כולם אנחנו עוד פעם אומרים לא להצדיק את הרע אבל להצים ולחזק את הטוב אנחנו לא ותרנים אנחנו רחמנים זה הבדל גדול אבל כל אחד יכול להיות אור אור לעולם אור לעולם איזה אור נפלא אמ [מוזיקה] שם תחנה עליך רק שלא ירך ואפילו אם תקום עליך מלחמה זאת תהיה האמונה שלך כל העולם כולו אמ של [מוזיקה] אמר ארמנו [מוזיקה] כל אחד יודע שו חרצון הלך נעשה ברח לך [מוזיקה] יספיקך בסוכות [מוזיקה] ח לך לסך בסדר חזר מתקר בך ואתחבה עליך בחדר רק שלא ילה איתך מאפילו לתקום עליך נלחמה זא תהיה האמונה שלך כל העולם כולו ארמנו ש [מוזיקה] ביש תורה בליקוטי מורן חלק ראשון תורה רשלט בסוף רבנו מסביר כך כל הדיבורים באים מחמימות יש חמימות שמבילה לקדושה יש חמימות שמבילה לטומאה ומי שיש בו חמימות הרבה מדבר הרבה אור החיים הקדוש כותב כותב שאצלנו יסוד האש אצל עם ישראל הוא היסוד הכי חזק בגלל זה אנחנו יש לנו כושר דיבור מאוד חזק לכל אחד מאיתנו תשימו לב הכושר דיבור שיש ליהודי הוא חזק בגלל זה יהודי בכושר דיבור שלו יכול להוריד ויכול להעלות יכול להוריד ויכול להעלות אז רבנו אומר שמי שיש בו חמימות הוא מדבר הרבה מה הכוונה היא גם מדבר הרבה מאוד רהות וככל שיש בו יותר חמימות גם יותר כעס ועצבים רק מה צריך להיזהר שבסוד האש שזה כנגד הדיבור יש לנו את האפשרות לחמם ולהוציא מזה מתאמים טובים כמו שיסוד החום שהחום עובד כמו שצריך אז הוא מוציא טעם טוב על ידי בישול אפייה צליעה אבל אם הוא עובר את הגבול בחמימות של הדיבור זה הופך להיות שורף זה הופך להיות מעורה אש וזה לא מעורי אור ואז הוא פוגע ומצער וכולי וכולי אז אנחנו עם ישראל התפקיד שלנו בין איש בין אישה זה תמיד לשמור על המאורי אור ולא לעלות למאורי אש כי הבעל שם טוב הקדוש מסביר גם רבי נתן נוגע בזה בליקוטי הלכות שמה קרה שנחרב בית המקדש המאורי אור התגברו והפכו להיות מאורי אש בגלל זה נשרף הבית עכשיו אחרי שנשרף הבית בזמן שהיה בית המקדש המאורי אור שלטו בעולם היה יישוב הדעת שאדם יש לו תורה שהיא מעורה אור אז יש לו ישוב הדעת זה מחמם זה בונה זה מצמיח מאז שנחף בית המקדש אז המעורי אש התפשטו חזק בעולם גם בתודעה שלנו במחשבה דיבור ומעשה מה אנחנו צריכים לעשות אז החידה כותב מאז שנחף בית המקדש אין לקדוש ברוך הוא בעולמו אלא ארבע עמות של הלכה שאדם לומד הלכה זה משפיע גם מאוד על הדיבור שלו ואני מדבר כרגע על עיקר הדין לא חומרות זה משפיע על הדיבור שלו זה מרגע אותו זה מוריד את החמימות של הדיבור ממאורי אש למאורי אור ואז יש לו יישוב הדעת כי זה גם מברר את המדמה כמו שרבנו מלמד בשיחות הרן שלימוד ההלכה מברר את המדמה דימיון לא בריא יוצר בדיבור ובמחשבה ובמעשה מאורה אש דימיון בריא מבוכר טוב החלטי יוצר בדיבור מאורי אור עכשיו לעבודה שלנו איפה נמצא היום אומר רבי נתן המאורי אור כי אנחנו הרבה ומקבלים התקפה מהמאורי אש מהתאוות וכולי וכולי אומר רבי נתן שהמאורה אור נמצא אצל הצדיק הדרך שרבי נחבר ברסלב מוביל אותנו ומדריך אותנו תשימו לב הוא הרבה פעמים בתודעה מוציא אותנו ממאורי אש משרפת המוכן ושריפת הדיבור לדיבור זך נעים וטוב למה כי הוא נותן לנו דעת לדוגמה אדם עכשיו מרגיש שהוא בהתרחקות ומסכן עובר עליו איפה הוא נמצא במחשבה דיברו במעשה במאורה אש עכשיו הוא לא מוצא עצה לנפשו ברגע שהוא מגלה את הדעת של רבנו שרבנו אומר לו אני יודע את הלב הטהור שלך וכל ההתרחקות היא כולה התקרבות הוא משנה תפיסה במחשבה הוא פתאום מקבל רוגע ושלווה ואז הדיבור שלו גם נהיה יותר נעים וטוב ויש לו יותר כוח גם לעשות דברים טובים מה מה הוא עבר בדעת ממאורי אש למעורי אור שאדם חס ושלום חושב שאין תיקון לפגמים שלו במאורי אש אש התאווה בוערת בו מה קורה שהוא מקבל עצות איך לתקן בצורה קלה וטובה הוא יורד למאורי אור המאורי אור מעצב אותו לכן מה קורה לנו בהתבודדות אנחנו מקבלים ישוב הדעת מה זה ישוב הדעת אנחנו ממאורי אש נכנסים למאורי אור וזה ככה גם בתהילים תשימו לב שאדם קורא תהילים לאט לאט פתאום תראו איך הוא נרגע ומקבל שלווה ונחת ורוגע למה כי הוא יצא ממאורי אש למעורי אור אותו דבר זה בלימוד התורה על פי הדרך של הצדיק שאדם לומד תורה והוא בא יותר מדי די בדינים זה תורה טובה רק מה הבעיה היא זה מעורה אש אתה לא שם לב אתה מפרק אנשים עכשיו מה קורה שהוא לומד תורה אבל על פי הדרך של הצדיק שהמטרה היא זה לרומם ולחזק ולהעלות והולך עם העצות של רבנו הוא עובר ממאורש למאורי אור התורה היא מחממת ומעלה אנשים מרימה אותם למשל במעשה מינדיק מעשה מבן מלך שירד מתחת לשולחן וחשב שהוא תרנגול אודו הוא ירד למעורי אש אף אחד לא ידע איך לטפל בו אבל שבא החכם שזה מרמז על הצדיק וירד איתו מתחת לשולחן עד שהלה אותו ותיקן אותו לגמרי הוא העלה אותו ממאורי אש והחזיר אותו למעורי אור שזה סוד בית המקדש לעלות למעלה מן השולחן כנגד השולחן שהיה בבית המקדש אבל הוא ידע איך לרדת למטה להוציא אותו ממאורי אש למעורי אור על ידי שהוא הפך להיות כמוהו כביכול הוא בא אליו בגובה העיניים אני לא יותר טוב ממך הוא ירד איתו לאינדיק ומשמה הוא אלה אותו מהמאורי אש הוא החזיר אותו למאורי אור זה מה שרבנו נותן לנו רבנו בעצות נותן לנו יישוב הדת שמוציא אותנו מיסוד האש השורף ומכניס אותנו ליסוד האש המחמם לכן תשימו לב שהרבה פעמים שאנשים נופלים לכעס וכולי אחד הדברים שמגיעים למסקנה מהיום אני שותק אני לא מדבר עם אף אחד למה כי הוא מרגיש בפנימיות שלו שהוא רוצה לבטל את יסוד האש אצלו אבל כמה זה מחזיק זה לא מחזיק גם משמיים לא יתנו לו שזה יחזיק כי השם יתברך לא רוצה שנבטל את יסוד האש שבתוכנו הוא רוצה שנעדן אותו הוא לא רוצה שלא נדבר עם ישראל נולדו לדבר עם ישראל יש להם כושר דיבור רק הם צריכים להיזהר להפוך את זה ממאורי אש למאורי אור מהיום זה לא שאני שותק ולא מדבר אלא אני מדבר ונלחם לדבר מה שצריך בגלל זה שאדם בורח לאיזה שתיקה ולא רוצה לדבר עם אף אחד ולא רוצה לשמוע מאף אחד זה סוג של יאוש ותסכול של חוסר התמודדות ממש לא רוצים שתשתוק רוצים שתאיר את העולם אבל שהדיבור שלך יהיה מעורי אור ולא מאורי אש ולכן רבנו אומר כל הדיבורים באים מחמימות ומי שיש בו חמימות הרבה מדבר הרבה וכן מי שנתקרר ואין בו חמימות אין יכול לדבר כי הדיבור הוא מחמימות עכשיו אם הדיבור הוא בא מהחמימות אם אנחנו מדברים מהטוב זה כמו שאתה לוקח את שתי הכפות הידיים ומשפשף אותם בהתחלה אתה לא מרגיש את החום לאט לאט אחרי תנועה וקצב יוצא חמימות אותו דבר זה בדיבור אם אנחנו חלום מדברים מהרע אנחנו יוצרים חמימות שהמהות שלנו תתחיל עכשיו לשדר דברים לא טובים אם אנחנו מדברים מהדברים הטובים ועושים פעולות טובות חום יוצר התלהבות אדם מקבל התלהבות וחיות לעבודת הקודש וטהרה וניקיון ושמחה רק מה צריך לא שיגעון לאט לאט לאט לאט התמדה לאט לאט גפרור יכול להדליק מדורה שלמה אבל אם אתה תדליק את כל הקופסת גפורים תגרום לך קבייה ביד איך להפעיל את כוח של יסוד האש כמו שכתוב חם ליבי בקרבי בהגיגי תבער אש דיברתי ולשוני ככה אומר דוד המלך חם ליבי בקרבי מה זה חם ליבי קרבי כל אחד מאיתנו יש לו חמימות שהוא רוצה לבטות אותה כלפי חוץ בהגיגי תבאר אש כל אחד מאיתנו יש בו אש שהוא רוצה להוציא אותה כלפי חוץ דיברתי בלשוני אבל אני צריך להוציא את זה לאט לאט דרך הדיבור ולדאוק שזה יהיה חם ולא יהיה שורף והוא של ההובה דנורא זה השלבת של האש עכשיו אם האש היא דולקת מצד אחד להגיד מה זה הכל נשרף מצד שני יושבים סביב המדורה מנגנים שרים זה נעים זה כיף אם אתה תתקרב יותר מדי אתה תישרף אם תתרחק יהיה לך קר אתה צריך למצוא את האיזון שלך איפה זה מחמם אותך ואיפה אתה לא מרגיש את הכרות אם תקרב יותר מדי עצים ותדליק יותר מדי עצים אז זה ישרוף אותך אם לא תשים מספיק עצים זה לא יחמם אותך צריך לשים כל דבר במידה שלו ובמגבלה שלו לכן גם אגב זה דבר מעניין שתמיד שעושים מדורה שמים את האבנים מסביב שזה מרמז על הצמצום אנחנו צריכים להדליק את יסוד האשב בתוכנו אבל מתוך מאורי אור שהדיבור יהיה מאורי אור ולכן גם בשיניים יש לנו לב שיניים 32 שיניים כנגד לב נתיבות חוכמה כנגד התורה שמתחילה בב ב בראשית ומסתיימת בספר דברים לעיני כל ישראל ל ב' ול זה כנגד לב נתיבות חוכמה שיש לנו בשניים ולכן שאנחנו גם מדברים אז יש עניין של הדקדוק שאדם מדבר ומדקדק מה הוא הופך בעצם ממור אש למורה אור הדקדוק מאדן מאדן את הדיבור את צורך העניין רבנו מלמד אותנו בספר המידות שדיבור בנחת משכך את הכעס שתיקה מבטלת את הכעס אבל אני לא שותק על מנת לא לדבר אני שותק על מנת לא לכעוס אחרי שעברתי את המקום הזה ואני לא כועס הקדוש ברוך הוא רוצה שאני אדבר ורוצה שאני אעשה ורוצה שאני אער את האור בעולם כמו שכל אחד מאיתנו השם יתבר בך רוצה שהאור שלך יתפשט רק הוא רוצה שזה יכנס למגבלה ולכלי טוב וכן על זה [מוזיקה] הדרך אז הנה חסד השם על הארץ זכינו הגיע הזמן זכינו ברוך השם לדברי תורה נפלאים תודה רבה לבורא עולם שזיכר אותנו להקריא מרבנו ולדבר מרבנו שהדברי תורה שלה הם הכי נפלאים שבעולם אשרנו שיהיה לנו כל המועד שמח פסח כשר ושמח שמחה ואמונה וחיות ואהבה בשורות טובות
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה