מדברים מרבי נחמן מברסלב לא זוכר מעלה גדולה
מדברים מרבי נחמן מברסלב לא זוכר מעלה גדולה
[מוזיקה] שלום ברכה לכל המאזינים היקרים מה שלומכם אנחנו בעזרת השם בתוכנית תורתו של רבי נחן ברסלב מדברים מהנחל נובע היום אנחנו נדבר על נקודה חשובה לחיים מעלת השכחה האם חשבנו על זה פעם העולם אוחזים ששכחה זה לא כזה דבר טוב אבל רבי ח עם ברסלב בדרכו בקודש בשיחות הרן דווקא מלמד אותנו שזה כלי נשק טוב ואפשר להשתמש בו בחיים ולדלות עצות ממש טובות וישועות מאוד גדולות היום אנחנו נלמד את זה על מעלת השכחה להעביר דבר מדעתו ולהתמקד בעתיד להריץ את המוכן בחלת עצה נפלאה שרבי נחמ ברסלב נותן אנחנו נלמד את זה בעמקות נראה בעזרת השם איך זה מוביל אותנו להתחלות חדשות בחיים ישועות התבוננות חשיבה עולם המחשבה נמצא גם בתוך העולם שנקרא שצריך להעביר דבר מדעתו לשכוח אנחנו נגלה היום שרבנו מגלה שזה מתנה גדולה מתנה גדולה [מוזיקה] ביותר הדרך הנפלאה של רבי נחים ברס לגלות שבכל דבר בעולם יש אוצר בלום אוצר טוב בכל דבר אם רק טיפ טיפה נתמקד בלעצור מעית השנייה נגלה עולמות נפלאים אז בעזרת השם כמה ניגונים ואנחנו מתחילים [מוזיקה] אז אנחנו בעזרת השם נתחיל אנחנו נלמד היום למי שרוצה גם לפתוח את הספרים זה טוב שיחות הרן שיחה כו רבנו אמר כך אצל העולם השכחה הוא חיסרון גדול בעיניהם רוב העולם אוחזים שהשם יתברך ברא לכאורה סתם את את תודעת השכחה סתם מה יש בשכחה למה שלא נזכור דברים למה שלא נחדד את השכל תמיד ונהיה זוכרים כל דבר גם בזיכרון הצילומי שלנו גם בזיכרון של המחשבה שלנו גם בזיכרון שבדיבור שלנו למה למה שנשכח דברים אז רבי נחמן אומר שאצל העולם השכחה הם טוענים שזה חיסרון גדול הקדוש ברוך הוא לא בורס סתם דבר בתת מודה שלנו או במערכת הרוחנית שלנו בתפיסה השכלית שלנו לכל דבר יש מעלה שאלה לאיפה לוקחים אותו ורבנו אומר כך אבל בעיניי יש בשכחה מעלה גדולה שימו לב מה רבנו אומר בעיניי מה זה בעיניי רבנו ראה משהו אחר רבנו גילה משהו אחר אפילו שחז אומרים במסכת תענית אשרי אדם מפחד תמיד זה נאמר על דברי תורה שלא ישכח אותם ש לא ישכח את ההלכות שהוא לומד כדי שידע מה לעשות אז היום ברוך השם יש לנו הרבה הרבה ספרים וגם אפשרות לשאול בהלכה אז גם אם שכחנו אז הקדוש ברוך הוא נתן לנו קרש הצלה שאנחנו חים לפתוח בספרים ולשאול ולדעת ישר את ההלכה מה לעשות אבל גם בתוך עולם השכחה בעבודה הרוחנית של האדם יש בזה מתנה מתנה שנותנת לנו להתקדם ואומר רבנו בעיני אבל בעיני יש בשכחה מעלה גדולה מעניין שרבנו דווקא גילה את המושג הזה בעיני מה זה בעיני כי העולם אומר גם בתוך עולמה של תורה שהם לא מבינים ללמה הקדוש ברוך הוא יצר את השכחה והם כל הזמן נלחמים לא לשכוח הרבה פעמים אנחנו נלמד את זה גם בהמשך שהדרך שרבי נחמ ברסלב מגלה בעולם שזה בכל מקום גם במקומות של השכחה שהשכחה אומרים חזל היא נחשבת עבדה אדם השוכח הוא נחשב אדם שאיבד משהו אבל רבי נחים ברס גלה שגם בעולם השכחה אצלנו יש מעלה מאוד גדולה ורבנו אמר אבל בעיני רבי נחמ ברסלב מגלה פה משהו מאוד עמוק מאוד יפה ואומר רבנו כך אבל בעיני יש בשכחה מעלה גדולה לא מעלה קטנה לא עוד איזה עצה עצה מאוד גדולה תפיסה מאוד גדולה לחיים כי אם לא היייתה שככה לא היה אפשר לעשות שום דבר בעבודת השם אומר רבנו למה אם היה זוכר כל מה שעבר לא היה אפשר להרים את עצמו לעבודתו יתברך בשום אופן אם אדם היה נזכר תמיד וזוכר תמיד את המקומות שהוא עבר בהם הלא חיוביים הוא לא יכל לזוז הוא לא יכל להתקדם הוא לא יכל לעשות שום דבר מפה אנחנו לומדים יסוד גדול כמה עולם המחשבה הוא החלק העיקרי בחיים שלנו מה שגורם לנו התקדמות התבוננות הצלחה שינוי חיים שינוי תפיסה זה נמצא בעולם המחשבה כמה זה דבר נצרך וחשוב לעבוד עכ כל האדם זה עולם המחשבה ורבנו מלמד אם אדם היה זוכר במחשבה את המקומות שהוא עבר בהם הלא טובים או האפלים או הדברים שנעשו לו בחיים הוא לא יכל להתקדם המוח תמיד היה תפוס בזה והוא לא יכל לזוז העצב הכאב השוו הדיכאון תמיד היה תופס אותו שימו לב שכל המושג בחיים שלנו שנקרא קיבעון והתקדמות נמצא בעולם המחשבה זה לא נמצא במקום כמה כושר יש לי כמה אני אוכל בריא שזה דבר חשוב א כמה אני מתאמן זה נמצא בעולם המחשבה בשורש וברגע שאנחנו לומדים לשחרר תודעה כמו שרבנו פה מלמד אותנו בעולם השכחה אז אנחנו נגלה שהשכחה זה מעלה גדולה מאוד כי רבנו אומר אם היה זוכר כל מה שעבר לא היה אפשר לו להרים את עצמו לעבודתו יתברך בשום אופן גם היו מבלבלים את האדם מאוד כל הדברים שעוברים עליו זה היה גורם לו בלבול המוכן בלבול המחשבה כל הזמן המחשבה מבולבלת בדברים הלא טובים והל לא חיוביים איפה שהוא נתקע איפה שהוא נפל איפה שלא הולך לו אבל עכשיו על ידי השכחה נשכח מה שעבר מה זה אבל עכשיו שרבנו גילה דווקא דבר מאוד חשוב שעל ידי השכחה נשכח מה שעבר לא שאדם מזלזל במקומות שהוא נפל הוא עושה תשובה עושה חשבון נפש לומד לעתיד אין אדם עובר על דבר הלכה א עומד עעל דבר הלכה אלא אם כן נכשל בה שאדם נכשל בדבר הלכה זה כואב אבל זה יוצר אץ לו זהירות לפעם הבאה אבל אם לא היה לו את כוח השכחה הוא היה נתקע בנפילה איך לא קיימתי את ההלכה נכון לצורך העניין ואז הוא לא יכל להתקדם אז מצד אחד הוא יוצר זהירות מצד שני הכוח השכחה נותן לו את הכוח להתקדם לא להיות תפוס בזה להפעיל את המוח קדימה ולהתקדם וזה דבר נפלא וזה סוד גדול שרבי נחמם ברסלב גילה יש לנו יצר הרע שהוא אוהב לעבוד עם כוח הזיכרון להזכיר לך תמיד איפה היית איפה נפלת איפה נכשלת כמה פעמים התחלת ועוד פעם נפלת והוא מקבע אותנו במקום הזה ולא נותן לנו לזוז לא נותן לנו להתקדם לא נותן לנו למנף את המקום הנמוך למקום הגבוה לא נותן לנו תנועה וקצב במוח המוח כל הזמן תפוס ותקוע כל הזמן לכן רבנו מאוד הדגיש לא להיות זקן אן צדיק זקן ואין חסיד זקן העיקר לא להיות זקן ואומר רבי בשם רבנו ואצלו דהיינו הדרך אצל רבי נחים ברסלב הדרך שכל מה שעבר והלך נפסק והולך לחלוטין ואינו חוזר בדעתו כלל הדרך שרבנו היה מטווה לעצמו כל דבר שהיה עובר עליו היה נשכח ממנו והיה ממשיך ומתחיל מחדש לאו דווקא במקומות שלא הלך לרבי נחמ מברסלב כמו שאנחנו רואים בחיי מוהרן שעבר עליו ולא היה לו קל גם בדברים שרבי נחי ברסלב התעלה בעבודת השם הוא לא נעצר שם הוא לא אמר זהו אני זוכר זה המדרגה שאני נמצא בה וזהו מספיק לי לא הוא גם ידע להעביר את זה ועוד פעם להתחיל מחדש ועוד הפעם להתעלות ועוד הפעם להתקדם אפילו שהוא עלה למדרגות גבוהות זאת אומרת כוח השכחה יכול לעבוד בשתי אופנים בפן של המקומות השליליים אצלנו עושה תשובה עושה חשבון נפש עומד אחר אחריות אחר המעשים שלו אבל גם לא נתקע בזה ממשיך קדימה משליך את הדבר ומשליך ך קדימה אוקיי עשיתי תשובה ביקשתי סליחה למדתי מהמהלך אני מתפלל על זה אני לומד על זה הלאה מתקדמים עכשיו צריך להפעיל את כוח השכיחה להשליך את זה אחורה ולהתקדם דבר שני יש גם בכוח השכחה עוד דבר שאדם לומד ומתעלה הוא תמיד זוכר שהוא רק בהתעלות ואז מה קורה בפעולה הזאת הוא יכול להתקע רק בזה ולא להתקדם עוד זהו מספיק לי יש כוח שכחה שאומר לו תשליך את זה רגע חכה אפשר להתקדם עוד אבל תצריך איך אומרים לפתוח אופקים חדשים אתה לא צריך להיות מקובל דווקא במקום שאתה נמצא אז כוח השכיחה גם פועל בדבר הזה ואינו מבלבל כלל עצמו עוד במה שכבר עבר והלך רבי נחמן מברסלב עבר עליו ואם הוא היה תמיד זוכר את מה שעבר עליו הוא לא יכל להתקדם אז רבנו תמיד יצר פעולה אני לומד אני מחקים אני מתפלל אני מבקש אני מתחנן אבל אני משליך את זה כאילו זה לא היה ואני מתקדם קדימה אני משליך כאילו כדי להתקדם דמה ומה הסיבה בזה שאדם נזכר בדברים הלא חיוביים שלו וזוכר אותם תמיד הוא לא יכול לפתח אנרגיה חדשה המוח תקוע המוח תפוס ואז ממ ללה אין לו את הכוח של ההתקדמות לנהוג אות דברים חדשים אבל ברגע שהוא אומר אוקיי נכון חלילה וחס בוא ניקח את הדוגמה הלא טובה נפל נכשל התבלבל עושה תשובה מבקש סליחה מתחזק מתעלה אבל הכאב של הנפילה והצער והרדיפה העצמית ו לקה עצמית זהו אני משליך את זה כי אני רוצה להתקדם קדימה להוסיף עוד אור כדי שאני לא יפול במקום הזה עוד הפעם לכן רבנו אמר סור מרע ועשה טוב זה היה בדורות הקודמים הרבה סור מרע הרבה דינים הרבה קטיש כדי להגיע לטוב רבנו אמר בדור שלנו ווא אומר את זה עול הדור שו עשה טוב ממילא שרו מרע אתה צריך עכשיו להתקדם לעשה טוב כדי שממילא אתה תהיה שר מרע אבל אם אדם אין לו את הכוח השכחה שאומר לו אוקיי נגמר עבר מה תעשה עכשיו תישאר בנפילה שלך תזכיר עצמך כמה אתה גרוע נו לאיפה תתקדם זה לא יפתור את הבעיה זה רק יחמיר התחלות חדשות תשליך את זה תקדם קדימה תקדם קדימה תוסיף עוד אור עוד לימוד עוד תפילה עוד התבודדות חבל ותכלית הירידה זה עלייה אומר רבי נתן שייעלה למדרגות יותר גבוהות צריך לתת למוח להתקדם מצד אחד אנחנו לא מזלזלים אנחנו לא מפקירים את עצמנו אומרים טוב יאללה קדימה התחלות חדשות לא נורא חתב ושוב חתב ושוב לא זה לא הכוונה היא עומד אחרי המעה שלי ודאי שעושה תשובה ודאי שאני מבקש סליחה אבל מצד שני אני גם מפעיל את כוח השכיחה שאומר לי תשליך את זה ותתקדם תתקדם לדברים חדשים עכשיו איך אנחנו מפעילים את כוח השכחה בצורה טובה ואיכותית אנחנו צריכים להפעיל את כוח הזיכרון של ההתחדשות ברגע שאדם ממשיך בחיים שלו ממשיך בתהילים ממשיך בהתבודדות מוסיף עוד דברים חדשים ומתקדם עוד צעד קדימה אפילו מה שעבר עלי ליו הוא מפעיל את כוח השכחה של הקדושה שגורם לו להתקדם לדברים גורם לו להעצים דברים בנפש גורם לו לתקן את המעשים שלו גורם לו להתעלות מהקלקות גורם לו ללמוד לקחים טובים ורק להתעלות וליצור זהירות בנפש הלאה אבל ממשיכים חיייבים להמשיך הסימן שאני עובד נכון זה שאני מתקדם ואומר רבנו בליקוי מארן שאדם צריך לעבור אלפים ורבבות של עליות ירידות עד שהוא זוכה להגיע למטרה למה רבי נחמן גילה את זה מה הוא בא ליאש אותנו הפוך הוא בא לחזק אותנו שאתה יוצא לאיזה מסע תפילה התבודדות לימוד עבודת השם אתה לא יכול לצפות שהכל ילך חלק אם תבוא מהתודעה הזאתי אתה רק תתבלבל כי אתה הולך על המושלמות כמו החכם במעשה מחכם ועם אבל שאתה הולך עם הטעם הקדוש ואתה יודע אוקי יש עליות יש ירידות יהיה יותר הצלחות יהיה גם מקומות שאני לא אצליח יהיה בלבולים אבל אני לומד להשליך את הבלבולים ליך את המקומות שנפלתי להשליך את המקומות שהתבלבלתי עושה תשובה מבקש סליחה אבל הלאלה מתקדם נותן גז מתקדם מתקדם מתקדם החיים מתקדמים החיים רצים הם לא מפסיקים וככה מה קורה אדם דול דברים חדשים זה הסוד של התינוק שהמוח שלו נמצא תמיד בשכחה טובה לא לזכור את המקומות השליליים שפתאום הוא החליק נפל התלכלך העיניים שלו תמיד קדימה המוח שלו עובד תמיד קדימה אני רוצה עוד חבל אני יכול עוד ללמוד אני יכול עוד להתעלות אני יכול עוד להתחזק אדם צריך ללמוד להשליך ולהתקדם להשליך ולהתקדם איפה אח גם לומדים את זה על רבי עקיבא שרבי עקיבא היה בספינה והספינה טבעה ואחרי זה ראו שהוא ניצל הוא הגיע לחוף מפתחים שאלו אותו איך הוא אומר עליתי על חתיכת עץ אבל כל גל שבא לפני הורדתי את הראש נתתי לו לעבור והתקדמתי אנחנו מבינים שצריך לעמוד מול הגל במלחמה אתה רוצה להכניע את הגל תוריד את הראש הוא יעבור מעליך אתה לא תרגיש את זה בכלל יש גלים יש מעברים יש בלבולים אבל הקדוש ברוך הוא נתן לנו מתנה אומר רבי נחמ ברסף שזה נקרא כוח השכחה תתכופף תן לזה לעבור הלאלה נגמר עבר לא מסתכלים על הגל הלאלה קדימה מתקדמים עוד שלב כבשנו עוד מהלך התקדמנו לעוד מהמהלך וככה המוח מתרגל בתת מודה שמה שלא יהיה מתקדמים קד מה שלא יהיה ממשיכים מה שלא יהיה זה ההתגברות להמשיך ולהמשיך ולהמשיך זה מה שרבי נתן פה מלמד גם בשם רבנו ואומר עוד ועניין זה העניין הזה של השכחה של להשליך ולהתקדם להשליך ולהתקדם איך אדם גם יודע שהוא עובד נכון איך אנחנו נדע גם שאנחנו עובדים נכון ואנחנו עובדים נכון אני אתן לכם דפוס חשיבה שאתם תראו שאתם עושים את זה כמו שצריך אתם לא רחוקים מזה אתם בתוך זה מאוד פשוט אנחנו רוצים את הטוב כל יהודי רוצה את הטוב כל יהודיה רוצה את הטוב ברגע שאני ממשיך מה זה מגלה אני עדיין אחוז ברצון הטוב שלי להגיע למטרה וגם אם העצר ניצח בקרב הוא לא ניצח במלחמה אז אני ממשיך זה לא נקרא הפקרות זה נקרא לעצים כוח כדי לא ליפול במקום הזה עוד פעם וגם אם עוד פעם אני אפול אז עוד פעם אני אתחיל מחדש ישליך את זה יפעיל את כוח השכחה יתקדם קדימה יקום ילמד תבודד יתפלל יעשה דברים חדשים למד דברים חדשים תעלה מעלה מעלה מפעיל את כוח הזיכרון של הקדושה ומפעיל את כוח השכחה שבקדושה להשליך את זה מאחוריי ולהתקדם ולתת למוח לנוח כדי לא להיות תקוע ובפרט עכשיו בתקופה שאנחנו נמצאים בה חיייבים ללמוד להתקדם המוח כל כך מבולבל תקופה לא פשוטה אז זעקות עניינים לא קל להיות הורים לילדים פרנסה דברים לא פשוטים זה גלים אם אנחנו תמיד ניתפס על זה אנחנו לא נצליח להתקדם לא יהיה לנו עביר לנשום התקדמות נ נח נחמן נחמן מאומן מה זה נה נח נחמה נח מן מאומן נה התקדמתי עוד פעם הלכתי אחורה אבל הלכתי אחורה נח התקדמתי יותר קדימה זה כבר לא נן זה נח עכשיו עוד פעם הלכתי אחורה עכשיו אני מתקדם יותר לנחמה ואז נחמן מאומן כל הזמן אפילו שהלכתי אחורה אני מתחיל מחדש מפעיל את כוח השכחה משליך את זה מאחוריי במחשבה ופותח אופקים חדשים איזה יופי איזה עצה נפלאה ואומר רבנו כך ועניין זה הוא דרך ועצה טובה גדולה מאוד לא קטנה לא איזה סגולה זה דרך בחיים אומר רבנו צריך להפנים את הדרך הזאתי דרך עצה גדולה מאוד בעבודת השם כי על פי רוב יש לאדם בלבולים רבים וערבוב הדעת מאוד ממה שחלב ועבר כן אומר רבנו אני יודע מה עובר עליכם יש לנו הרבה בלבולים ממה שעבר עלינו וזה תופס אותנו בזיכרון זה תופס אותנו בחיים וזה מלווה אותנו וזה מקבע אותנו וזה לא נותן לנו להתקדם ואנחנו סתם נותנים פול גז בניוטרל זה מאבד כוח למה הוא עשה לי למה הוא אמר לי כל אחד מאיתנו עובר אני למדתי על החיים שלי הדברים שעברתי כואב נכון אבל זה יצר אצלך זהירות ממי להיזהר איך להיזהר זה בסדר זה יצר דברים טובים זה הלה לדברים טובים לא אבל איך הוא עשה ואיך הוא אמר זה עניין שלו תמשיך הלאה לא צריך להקפיד לא צריך לחוס תתקדם תתקדם למדת נזהרת הלאה תתקדם שהיצר הרע רואה שהאדם לא משנה מה עובר עליוו הוא מתחיל מחדש ומתקדם אומר אני לא יודע מה לעשות איתו הוא תמיד מתעלה יותר לכן תכלית הירידה זה עליה ללמוד להמשיך קדימה אחים יקרים אנחנו בתקופה לא קלה נכון פרנסה זוגיות כל אחד כל אחד תקופה לא פשוטה באמת היא לא פשוטה אני מקבל הודעות אני מקבל טלפונים מהאנשים לאלא קל אבל להשליך את הקפדות להשליך את את הקטנות המוחים שתמיד זכור ולהיזכר איך הוא אמר לי מה היא עשתה לי מה הוא אמר לי למה ככה למה הבוס בעבודה למה המפקד בצבא עזוב תתקדם תתקדם קדימה אתה בדרך ליהלומים אל תתעסק בכל מיני בורות למיניהם שסתם בלבלו אותך בחיים אתה בדרך ליהלומים זה רק רווח שלך תלמד להשליך את זה ולהתקדם [מוזיקה] k j [מוזיקה] [מוזיקה] [מוזיקה] עכשיו רבנו הקדוש מלמד ועניין זה הו דרך ועצה טובה גדולה מאוד בעבודת השם כי על פי רוב יש לאדם בלבולים רבים וערבוב הדעת ערבוב הדעת זה סוג של שואה רוחנית שנמצא לנו בתוך המוח מאוד ממה שחלף ועבר ובפרט אם יש לו ערבוב הדעת ועוד יותר הוא מתרכז בזה ובא בטוען ונטען עם הדבר הזה בטענות וטעונים וכל הדברים האלה עוד יותר הוא מגביר את הכוח השלילי שבדבר בפרט בשעת התפילה תשימו לב שהדברים האלה והדאגות והחששות איפה תוקפים אותנו תמיד בשעת התפילה כי שמה האדם נמצא באצילות שמה האדם נמצא באן עוד מלבדו איזוהי עבודה שבלב זה התפילה שמה דווקא פתאום התאבות היצרים הבלבולים תפילות המעברים הדאגות פרנסה ילדים משפחה לא משנה מה פתאום שם תוקפות אותו חבל על הזמן למה כי שמה הוא נמצא בבירור שמה הוא נמצא בהתקדמות שמה הוא נמצא בחיות שמה הוא נמצא בגאולה שלו אז היצר הרע מפריע לו ושמה בפרט אם הבלבולים מגיעים אליו הוא עוד יותר מקבל קתנות הדעת כי אומר התפילה זה כנגד הקורבן ואם עכשיו באים לי בלבולים ומחשבות אולי זה פוגם בקורבן והתפילה שהיא לא עולה רבנו מלמד עכשו בשיחה בהמשך עב אם טועה שמה רבנו מלמד שהקדוש ברוך הוא רואה את פנימיות ליבך ואל תדאג התפילה שלך עולה ועושה פעולות נתתי על זה שיעור שלם בדבר הזה בפרט בשעת התפילה שאז באים עליו כל הבלבולים או מערבבים או מעקמים את דעתו ממה שכבר עבר דווקא שמה היצר הרע מנסה להכניס בו את כל הבלבולים שהוא נפל ועבר ומנסה לעקם לו את הלב השם ישמור ויציא לפעמים יש לו בלבולים מעניין המסע ומתן שלו ויזכה ביתו וכיוצא באשר לא טוב עשה בעניין זה וכיוצא וכ היה צריך לעשות וכיוצא בדבר הזה בפרט שאיפה באים הבלבולים לא עשיתי מספיק הייתי צריך לעשות יותר לא חישבתי מספיק הייתי צריך לעשות כך א צריך לעשות כך כל הבלבולים האלה ש הם הפך האמונה איך אדם משתיק את כל הבלבולים האלה אני מאמין באמונה שלמה מה שהקדוש ברוך הוא הדריך אותי איך לעשות את העסק שבדבר זה רצון השם זה רצון השם זה הכי טוב בשבילי זה הכי מצוים בשבילי הקדוש ברוך הוא מדריך אותי הקדוש ברוך הוא מנהיג אותי הכל בסדר הקדוש ברוך הוא לא נגדך הוא איתך והאדם מתחיל להתבלבל אולי התי צריך לחשב כך ואולי התי צריך לעשות כך ואולי לא דייקתי כך והחכם תוקף חזק הוא צריך להגיד אני הולך עם הטם הטם אומר הכל בסדר הכל בהשגחה פרטית הכל מושגח מאיתו יתברך הכל הכל בהשגחה הכל בסדר הכל מצויין להמשיך קדימה אני צריך לתת למוח להמשיך קדימה ואומר רבנו ויש שמבלבלים אותו בעת עבודתו בתורה ובתפילה וכיוצא יש כאלה גם בלימוד התורה בקיום המצוות בתפילה מה איזה בלבולים מסכן הוא מנסה לללמוד והוא לא מרוכז הוא מנסה להתפלל והוא לא מרוכז הוא מנסה להתבודד הוא לא מרוכז הוא מנסה לברך המוח שלו בכלל נמצא לא במקומות טובים והפגמים שפגע מקודם כאשר שבעניין זה לא עשק האוגן נגדו יתברך וכיוצא בזה הרבה והוא רודף את עצמו ופה ריבונו של עולם תראה איך חטאתי בפניך ואיך עשיתי כך ואיך עשיתי כך וכל מיני בלבולים כאלה שזה מעידים שהוא בכלל לא רוצה את זה ואומר רבנו כאשר ידוע לכל אדם בעצמו כן רבנו יודע בדיוק מה שעובר עלינו על כן השכחה היא עצה טובה מאוד לזה שתכף הוא מיד שחולף ועובר הדבר יעביר ויסלק אותו מדעתו לגמרי פתאום אתה נזכר בזה תעביר סלק את זה מדעתך אבל זה קלות ראש איפה האחריות לקחת על המעסים שעשיתי ודאי שלקחת אחריות עצם זה שאתה רוצה להמשיך זה כבר לקיחת אחריות כי אתה לא רוצה את הרע אתה מתמקד בטוב ודאי שזה לקיחת אחרות עשית על זה תשובה היה לך הלב נשבר עצם זה שהיה לך לב נשבר אתה כבר בתוך התשובה עצם זה שהיה לך עצבות אומרה שחורה מזה אתה כבר בתוך התשובה עצם זה שאתה בחרתה אתה כבר בתוך התשובה אז היה לך חרתה והיה לך הלב נשבר וגם עשית תשובה וביקשת סליחה והלאה התקדמת התקדמת צריך להתקדם צריך להמשיך אתה רוצה להשיג את הטוב לא אתה רוצה להשיג את הטוב אתה רוצה להשיג יהלומים אתה רוצה להתגבר על הרע אתה לא רוצה לחזור לרע הזה עוד פעם אנחנו צריכים להעצים את אור הקדושה שאנחנו מעצימים את אור הקדושה החושך ממילא מסתלק אדם מכניס חסדים מכניס אהבה מכניס תורה מכניס אמונה מכניס את בועדות הרע ממלא מסתלק אתה תקבל כוחות שאתה תמאס כבר בנפילות האלה ולא תרצה אותם לכן כוח השכחה הוא דבר חשוב שאדם יסלק את זה מדעתו פתאום היצר הרע מזכיר לו תראה את הפגמים שעשית תראה איפה נפלת ותופס אותו עוד פעם במקום הזה כי הבעל שם טוב הקדוש אומר איפה שאתה חושב ש שם אתה נמצא ורבנו אומר שהמחשבה היא מעל הזמן ומעל המקום שאתה חושב על משהו אתה חוזר לאותה מציאות אפילו ש הייתה לפני 30 שנה ואז מה קורה אתה נמצא במקום הזה ואתה תפוס ואתה לא יכול להתקדם לטוב כדי להחליש את הרע מה רבנו אומר אני נותן לך עצה זרוק את זה תקדם הלאה תחזק בטוב תעצים את הטוב תבנה את הטוב תמלא את הטוב שהאור האלוקי נכנס לא רוצה את הרע עיניים קדימה אחים יקרים בפרט בתקופה הזאתי שאנחנו צריכים הרבה עיניים קדימה עיניים קדימה וייח דעתו מזה לגמרי איך אפשר להסיח דעתו מזה זה תפוס לי במוח רבי נתן כותב בשם רבנו מה שרבנו הביא בליקוי מרן שהמחשבה היא כלי והיא יכולה להכיל רק מחשבה אחת או מחשבה טובה או מחשבה רעה מחמת המהירות של המחשבה יש לנו תת מודה שנותן לנו הרגשה שאפשר לחשוב כמה מחשבות בעת ובעונה אחת לכן מה קורה לאדם שיש לו מחשבה רעה אומר מה זה יעזור שאני אחשוב מחשבה טובה עדיין המחשבה הטובה הולכת עם המחשבה הרעה באותו כלי זה לא נכון אומר רבי נתן אתה תכניס מחשבה טובה הכלי התמלא במחשבה טובה המחשבה רעה מאלה תצא כי המחשבה לא יכולה להכיל כי הי מחשבה אחת או טובה או רעה אל תחשוב שהיא יכולה להכיל שתי מחשבות אתה חושב את ה טוב אתה מעצים את הטוב במחשבה רע ממלא מסתלק לכן רבנו פה נותן עצה אז איך משליכים את זה לגמרי מדעתי את כל המקומות שעברתי בהם או נכשלתי או לא הולך לי או יש לי דאגות ופחדים מהדברים האלה כמו שרבנו מביא מביתו או אני יודע מה מפרנסה וכן על זה הדרך זה תופס אותי במוח ואני צריך להשליך את זה מדעתי איך אני משליך את זה מדעתי אומר רבנו הקדוש הוא מלמד תתעסק בטוב תכניס מחשבות טובות ואז אתה תסיר את זה מדעתך ממילא זה יצא ממילא ברוך השם ולכן אומר רבנו ולא יתחיל לחשוב עוד במחשבתו בעניין זה כלל אל תיתן לזה היצר הרע ינסה עוד הפעם להכניס לך את זה בראש אל תיתן אותם מקום להתחיל אתה יודע מה אולי נכניס את זה עוד פעם אולי נדבר על זה עוד פעם אולי נחשוב על זה עוד פעם אולי בכל זאת אולי בכל זאת זה ביקורת בונה זה כיף להלכות את עצמי סוג של מזוכיזם זה כיף להיכנס לזה ולחפור בזה ולדבר מזה ולחשוב מזה כאילו זה יפתור לי את הבעיה אל תיתן לזה מקום להתחיל זה פתאום נכנס זה התחיל עוד אני חוזר לקדושה בשם אני רוצה אותך ומה גם שצריך להתפלל על זה כמו שרבי אנחנו רואים בליקוטי תפילות שהוא גם ביקש מהשם יתברך אבא תן לי מחשבות טובות תן לי מחשבות טובות סלק ממני את המחשבות הרעות תן לי תנועה וקצב במחשבה שיהיה לי מחשבות טובות מחשבות של קדושה מחשבות טהורות צריך להתפלל על זה ותדעו לכם אנשים שמתפללים על זה רואים ניסים תחזק לי את כוח המחשבה החיובית את כוח החשיבה החיובית שאני אחשוב בתורה ויחשוב בתפילה ויחשוב ביראת שמיים והתקרב אליך ויסתכל בשכל של כל דבר ושאני אחשוב כמו הטם הקדוש רבונו של ע אני רוצה לחשוב כמו הטם הקדוש לראות את הטוב לדבר מהטוב תדעו לכם בתפילה אדם יכול לרפות את החיים שלו שמטפלים שנים על גבי שנים לא יצליחו אדם בעבודה רוחנית שהתפלל בפרט על נושא של המחשבה שזה קשור לעולם התת מודה שלנו ממשקעים מהעבר אם הוא ידבר על זה עם השם ויבקש עזרה ורחמים ויתפלל על זה הוא ימצא רפואות גם מהר מאוד אדם בדקה התבודדות יכול לרפות שנים שלמות של מחשבות שליליות של תת מודה שלילי כוח התפילה זה כוח רפואה נפלא תשימו לב אדם יכול להיות אצל מטפלים שנים תגיד לו לעשות דקה התבודדות על מה שעובר עליך ולבקש רפואות מהשם מאבא אבא תרפא אותי אבא תעזור לי יש לי משקעים מהעבר תראו זה נראה לו לא הוא לא מסוגל זה לא דורש כסף הקדוש ברוך הוא המטפל היחיד אתה יכול לפעול את זה בתפילה עובר עליך משקעים מהעבר שאתה זוכר דברים לא טובים תתפלל השם תדבר על זה עם השם ריבונו של עלם יש לי זכרונות לא טובים יש לי דברים לא חיוביים יש לי דברים ש מייקים עליי זה תופס אותי זה לא משחרר אותי זה בולם אותי זה חוסם אותי בהרבה דברים כמה עולם המטפלים מדברים על נושא של חסימות נפשיות מי שם לך את החסימה הזאתי השם מי ישחרר לך את החסימה הזאתי השם למה אתה לא פונה אליו למה אתה לא מאמין שהוא יכול לרפות אותך למה אתה לא מאמין שהוא יכול לרפות אותך מה אתה לא מאמין בכוח התפילה שלך תאמין בכוח התפילה שלך תתפנה לשם ריבונו של ם יש לי משקעים מהעבר למי אין לו משקעים מהעבר למי איין לו משקעים עוה למי אין לו פחדים עובה ממה שאנחנו עוברים עכשיו השם לא יכול לרפות אותך אני מכיר אנשים מסכנים היו חסרי ביטחון וירדו עליהם ועשו עליהם חרם בילדות או שעברו דברים קשים מההורים ובזיונות וירדו עליהם וצחקו עליהם ותמיד היו ביקורתיים עליהם והם לקחו את זה להתבודדות ואמרו לשם יתברך אבא אני לא רוצה להקפיד על אף אחד כך וכך עברתי תעזור לי אני רוצה למנף את זה תרפא אותי מזה תרפא אותי מזה תחייה אותי תכניס לי מחשבות טובות תרפא אותי וראו ניסים ונפלאות תפילה התבודדות לדבר עם השם על מה שעבר עליך ומה שעובר עליך זה רפואות נפלאות תפנה לשם השם הוא הרופא לא רק בגשמי רוחני תפנה אליו תדבר איתו ואומר רבנו והון הדבר היטב כי הוא דבר גדול מאוד כן הנושא של השכחה להשליך מדעתו להתקדם קדימה אדם צריך להתפלל זה ריבונו של עולם לא רוצה להיות מרוכז בשטויות תן לי חשיבה חיובית אני לא רוצה להתמקד בזכרונות לא טובים אני רוצה להתקדם קדימה אני רוצה להפעיל כוח קדימה אני רוצה כל יום להיוולד מחדש רוצה להיות כמו תינוק שמתקדם וממשיך תן לי מחשבות טובות תן לי התקדמות טובה תן לי חיות תן לי שמחה אדם צריך לבקש דוד המלך ביקש ונתת שמחה ולבי דוד המלך אומר רבם תן לי שמחה בלב אם דוד המלך יתפלל מה אנחנו נגיד בהכי פשיטות במשפט אחד דוד המלך סיכם את זה ונתת את שמחה בליבי תן לי שמחה בלב תן לי שמחה במחשבה תן לי ללכת כמו התם הקדוש תן לי תקדם זה רפואות נפלאות וזה עובד וזה ידוע שזה עובד תדעו לכם אדם ח איזה נקודה מסויימת שעבר עליו בחיים מתבודד על זה הוא יראה ישועות גדולות מאוד הכוח של ההתבודדות זה רפואה נפלאה אישית פרטית אתה ממש את אתה מרגיש ש הקדוש ברוך הוא מטפל לך שולח לך מחשבות שולח אותך לספרים שולח אותך לאיזה שיעור שבדיוק מכוון אותך למה שאתה צריך רפואות נפלאות לפנות לאבא אבא הוא המרפא אבא הוא הפסיכולוג הכי טוב השם יתברך הוא הפסיכולוג הכי טוב מה אני לא יכלתי לעסוק בטיפולים של של פסיכולוגים מגיל קטן כבר דיברו איתי על זה תמיד ה אומרים לי אתה תהיה פסיכולוג תהיה פסיכולוג כה מרתם היא תמיד אמרה לי מה לא יכלתי שיהיו מטפלים כאלה מטופלים שיבואו אליי ולתת להם שיחות וכולי וכולי ולעשות על זה הרבה הרבה מאוד כסף אבל אני מאמין כמוכם בדרך של רבי נחמ מ ברסלב אני מאמין בדרך של רבי נחים ברסלב למה שתבוא אליי מי אומר אני אצליח מי אומר שהידע שלי הוא טוב לך מי אומר שאפילו אם אני אפגע בדיוק במה שאני אומר לך זה נכון לא יודע אני יכול לתת לך כמה עצות אבל לך להתבודדות לך תדבר עם השם יכול לתת לך עצות מרבנו אבל לך תדבר עם השם כי גם אני בעצמי לא מטפל ולא פסיכולוג ולא פסיכיאטר שום דבר מפנה להשם יתברך נכון שזה היה לי מאוד נוח כי יכלתי לעשות הרבה כסף אבל חסד השם על הארץ תודה רבה לשם יתברך הוא לא מ ר ממני דבר אני רוצה להפנות כל אחד ממכם תדעו שהשם הוא המרפא הוא הפסיכולוג הכי טוב ואם אדם יקח אחריות ויגיד אתה יודע מה יאללה אני אתחיל דקה ביום לדבר עם השם על מה שעובר עליי על מה שעבר עליי אני אדבר איתו על זה ואתה תראה ישועות בטח שאתה תראה ישועות השם יתברך ירפא אותך וימנה לך את זה ויגדיל לך את זה ויהיה לך שפע של ישועות ורחמים בוודאי בוודאי ובוודאי השם הוא הרופא השם הוא הפסיכולוג השם הוא הפסיכיאטר השם הוא הכל הכל אדם צריך להפנים את המקום הזה התבודדות זה רפואה לכל דבר בעולם ברוחני ובגשמיות להן עוד מלבדו לאבא שבשמיים לדבר איתו רבנו אומר שאדם מדבר עם השם זה בחינת רוח הקודש מה זה הכוונה גם בחינת רוח הקודש יורדים לו דיבורים השם יתברך מזמן לו דיבורים שמופנים בדיוק למקומות הכי אינטימים בתורת נפש שלו ויש בזה דיסקרטיות מוחלטת מובטח לך הקדוש ברוך הוא לא מספר את זה לאף אחד השם יתברך לא מספר את זה לאף אחד זה רק בינך לבינו תדבר איתו תפנה אליו על כל דבר השם יתברך איתך ואצלך אדם צריך להאמין באהבת השם שהקדוש ברוך הוא הרופא הכי טוב שבעולם אני זכיתי בפעמים של התבודדות להגיע למקומות של גיל ארבע של גיל חמש שהגננת צעקה עליי וזה הוריד לי את הביטחון שהמורה נתנה לי עוד פעם את המבחן 28 32 35 24 זה היה הציונים שלי ולקחתי את זה להתבודדות ודיברתי על זה עם השם והרגשתי איך הקדוש ברוך הוא מרפא אותי ואייך השם יתברך עוזר לי ואיך הוא מרומם אותי אחרי כמה דקות כבר הרגשתי התעלות נפלא ואיזה ביטחון הוא ממלא אותי ואיזה שמחה הוא ממלא אותי ומה הילד הכי קש ו שיכול להיות יש אנשים שמכירים אותי בילדות שלי הייתי ילד כישלון בלימודים חוסר קשב וריכוז השם ירחם ויציל לא זוכר כלום לא מבין כלום היום למפריע זה מתנה השם יתברך ברוך השם ידע איפה לקחת את הכישלון ולהלביש אותו כדי שאני לא אקח את זה למקומות לא טובים אבל שנכנסתי לעולמה של תורה הרגשתי משקעים מהעבר שכמה שאני אלמד אני לא אבין כמה שאני אתפלל זה לא טוב כי כי מה לעשות הציונים שלי היו נמוכים המזל תודה רבה לבורא עולם שההורים שלי תמיד עמדו מאחוריי תמיד אבל בבתי הספר לא ידעו מה לעשות ציונים מאוד נמוכים לא מרוכז לא קשוב המזל שהייתה לי התנהגות טובה ותו לא אבל כן לא הייתי תלמיד מצטיין בכלל בוודאי שנכנסתי גם לעולמה של תורה ובמשך החיים גיליתי שיש לי איזה חוסר ביטחון שאולי פה אני אכשל ופה אני אכשל אבל לקחתי את זה להתבודדות ודיברתי על זה עם השם והשם יתברך זימן לי בתודעה רפואות נפלאות רפואות מדהימות אני זוכר פעמים של דקה התבודדות כבר קיבלתי תובנות אדירות זה כוח נפלא ברוך השם ואומר רבנו וכתוב בספרים תראו מה זה כוח השכחה ההתקדמות ההתבודדות וכתוב בספרים שבשביל זה נתן השכחה כדי שתהייה התורה חביבה ומד אומר רבנו עוד מתנה בשכחה שתהייה התורה חביבה על לומדיה תחשוב שאדם עכשיו היה לומד זוכר את הלימוד מבין אותו טוב ולא היה שוכח הוא לא היה פותח את הספר עוד פעם הוא לא היה חוזר על הלימוד עוד פעם היה אומר זהו למדתי את התורה אני יכול למוד דברים אחרים השם יתברך יצר שכך כדי שתלמד עוד פעם את התורה והיא תהיה חביבה עליך כאילו למדת אותה פעם ראשונה יש אמא של חבר טוב שלי מהעבר ש בתור נהרים היינו מתפעלים זה היית מספר לה בדיחה ה הייתה צוחקת אחרי שבוע היית מספר לה עוד פעם היא היייתה שוחחת הת אומרת אני לא זוכרת את הבדיחה הז אומר לפני שבוע סיפרנו לך את זה והייתה צוחקת עוד פעם כאילו הבדיחה הזאתי שמע אותה פעם ראשונה אני זוכר יום אחד חבר שלי אמר לאמא שלי יש מתנה אתה יכול לספר לה בדיחה אחרי יומים תספר לה עוד פעם היא תשכח מהבדיחה הזאתי עוד פעם תצחק שתהיה התורה חביבה על לומדיה אדם לומד ושוכח זה בשביל שתלמד עוד הפעם זה יהיה חביב בעיניך וזה ירומם אותך וזה יחזק אותך גם בזה יש תועלת תראו איזה יופי רבנו מלמד שחז אומרים שהעבודה השכיחה זה בחינת עבדה ואנחנו לא אוהבים לאבד דברים אבל רבנו מלמד שגם בשכחה יש דברים שזה בחינת מציאה שגם בדברים הכי חשוכים שקרו לנו בחיים אנחנו יכולים לגלות שזה היה ירידה לבור לגלות את היהלום הכי גדול שדווקא הבורות האלה שנפלנו זה היה כדי לגלות יהלום שאף אחד לא ימצא אותו רק אתה שאלה אם אתה ממנף את זה לא סתם נופלים לבור כי יש שמה איזה יהלום נסתר שהוא שלך ורק שלך אז אתה יכול לראות את זה בתור נפילה והשם יתברך אומר לא רציתי שתרים מפה איזה יהלום לכן רבי נתן אומר שאדם קם בתשובה מחדש ומתחיל מחדש בעבודת השם ומברר את הניצוצות שירדו בעומקי הקליפה עקב המעשים שלו בגילגול זה או בגלגול קודם שזה נקרא בירור הניצוצות אק אומר רבי נתן לא לעשות את זה במזיד רק אם נפל בשוגג יעשה תשובה והוא בורר ניצוצות שרק על ידי הנפילה הזאתי בשוגג הוא יכול להרים אותם זה סוד מדהים שרבי נתן כותב ואגב גם רבי צדוק הכהן מלובלין כותב את זה אז כמובן שצריך להיזהר שעו דיבר איתנו על זה הארי שלא במזיד אבל אם בשוגג נפל רבי נתן אומר אם הוא קם לתשובה יש ניצוצות שמתוך הנפילה הזאתי ועומקה הקליפות הוא עכשיו יונק משם הניצוצות ומעלה אותם רק אם הוא יעשה את זה במזיד לא יההה לו סיעתה דשמיה א אם נפל בשוגג ויגיד אבא אני קם מחדש הוא ייעלה אותם והיום כולם בחינת שוגג אין אחד שמזיק שרוצה בכוונה ליפול או רוצה בכוונה להחי להכעיס את השם נמצא שאנחנו תמיד צריכים להיות בהתקדמות ולהפעיל את כוח השכיחה היה נגמר הלאה התקדמות אני רוצה את הטוב אני מעצים את הטוב אני רוצה את הטוב אני מתקדם הלאה חבל לי על הזמן חבל לי על הזמן [מוזיקה] he [מוזיקה] [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] ואומר רבנו לכן כתוב בספרים שבשביל זה נתן השכחה כדי שתהיה התורה חביבה על ומדיה תמיד לא מדי פעם תמיד כשעה הראשונה כי על ידי השכחה כשחוזר ובא ולומד אפילו מה שכבר למד הוא אצלו כחדשות וחביב עליו הוא אצלו כחדשות וחביב עליו איזה מתיקות איזה עצה נפלאה איזה איזה תובנה מדהימה רבנו נותן לנו ברוך השם איזה תובנה מקסימה ונפלאה [מוזיקה] ואומר רבנו הקדוש וכתוב משל על הלומד ושוכח עכשיו רבנו יתן לנו משל נפלא זה הפאנץ של כל כל השיחה הזאתי ברוך השם אי איזה מתיקות איזה מתיקות איזה כיף זה ללמוד מרבנו איזה איזה כיף זה אתם יודעים כמה פעמים למדתי את השיחה הזאתי כבר שכחתי כמה [צחוק] פעמים בגלל זה זה חביב עליי [מוזיקה] ואומר רבנו הקדוש ויש משל על הלומד ושוכח שימו לב שסחרו אנשים רבנו מספר משל שחרו אנשים למלאות חביות וחביות היו נקובים וכל מה שהיו שופכים לתוך החביות נשפך לחוץ כו אנשים למלות חביות אמרו להם אתם רואים יש פה חביות צריך למלאות אותם שמן יין תמלאו אותם ואז מה קרה אומר רבנו החביות היו נקובים כל חבית הייתה נקובה ומה שהיו שוחים לתוך החביות נשפך לחוץ הכל נשפך החוצה והטיפשים אמרו הועיל וחוזר ונשפך לחוץ למה לנו להגה ולמלאות מאחר שכבר אחר כך נשפך היו שמה כאלה טיפשים ורבנו אומר הם היו טיפשים אנחנו היינו בטוחים שהם אכי חכמים אינטליגנטים רבנו אומר היו טיפשים אמרו אנחנו ממלאים ונשפך ממלאים ונשפך ממלאים ונשפך אז למלה להמשיך לעבוד אבל החכם אמר מה לי בזה הלא פורעים לי היום הו שכרי לא יקופח מכל יום ויום מה אכפת לי אני ממלא חביות הכל נשפך אבל את השכר אני אקבל בסוף היום את היומית אני אקבל כן הוא היה חכם ש כולם חשבו שהוא טיפש תנסו עכשיו לחשוב אנחנו רואים אנשים שאומרים להם 20 איש את מלו חביות הם ממלאים הכל נשפך ממלאים הכל נשפך כל אחד ממלא חבית 20 חביות הוא ממלא הכל נשפך נסו לחשוב מתוך ה-20 קמים 19 ובאים אומרים מה אנחנו תגיד אנחנו בסדר אנחנו ממלאים והכל נשפך ממלאים והכל נשפך עזוב בוא נלך הביתה אתה תגיד בואנה צודקים אינטליגנטים חושבים מחכימים מפעילים את המוח מי יעבוד בכזאת עבודה עזוב אותך הם צודקים בוא נלך הביתה אבל יה שמה אחד שאולי אנחנו ה רואים אותו שלומיאל הוא אמר מה לי בזה אני ממלא ונשפך שחרי לא יהיה קופח סוף היום אני מקבל את היומית שלי בשביל מה באתי לפה רק למלות חבויות באתי למלות חביות על מנת להתפרנס ואנחנו היינו מסתכלים אומרים עזוב עזוב תשאיר תשאיר את הטיפש הזה שימשיך למלאות את החביות טיפש טיפש אבל מרוויח בזמן שה 19 אלה לא מרוויחים אוי כמה רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו מי חכם ומי טיפש מי חכם ומפסיד ומי טם וישר ומרוויח בתמימות ואומר רבנו אבל החכם אמר מה לי בזה פורעים לי על היום וזכרי לא יקופח מכל יום ויום כי אני מוזכר לימים ומה לי אם נשפך כי אף על פי ששוכח לימודו שכרו לא יקופח מכל יום ויום אותו דבר רבנו אומר אתה לומד אתה מחקים והכל נשפך אני שוכח או נופל או נאבד כי השכחה בחינת עבדה אז מה לי להמשיך עוד פעם ללמוד ועוד פעם לשכוח עוד פעם להתעלות ועוד פעם ליפול בעבודת השם דיי למי יש כוח אתה הולך עם החכם החכם שכולם סוגדים לו אבל החכם האמיתי אצל רבי נחמ שאתה תגיד מה אכפת לך שכרך לא יהיה קופח אתה תקבל שכר על המצוות שאתה עושה שכר מצווה מצווה נכון שכר עבירה עבירה אבל אתה לא הפסדת את המצוות שלך מה אכפת לך אתה מרוויח את היומית שלך אחרי 120 שנה אתה תקבל אבל הכל נשפך מה קרה האגו שלך לא נותן לך להמשיך איך אנשים סתכלו עליי מהצד יגידו מה אני ממלא חביות והכל נשפך יגידו בואנה הבן אדם הזה טיפש צריך אשפוז שיגידו מה שרוצים אני באתי לעבוד להתפרנס רבי נחמן מברסלב מלמד החביות האלה זה לא מפעל לחביות זה מפעל לייצור בני אדם בתפיסה איך אתה תופס את המציאות האם אתה ממלא ונשפך ואתה אומר עזוב אני אלך אבל חבל יכלת לקבל פה מלא ימים הרבה כסף או שאתה אומר אז נשפך נכון נאבד שכחתי למדתי לא זוכר לא הבנ התפללתי לא הייתי מרוכז אז למה לי להמשיך אבל חבל אתה תקבל את היומית שלך תמשיך מה אכפת לך שכרך לא יקופח מה גם אם אני אלמד ואני אשכח כן כי יזכירו לך בעולם הבא אומר רבנו וגם אם אני אתפלל וניסיתי להתרכז ולא הלך לי תמשיך הקדוש ברוך הוא רואה את פנימיות ליבך אומר רבנו אל תדאג הוא רואה אל תדאג השם יתברך מקבל את התפילות שלך אל תגיד אף פעם זה לא שווה אתה יודע למה איפה שאדם אומר זה לא שווה זה האגו שלו מה יגידו אנשים אתה תסתכל על מה אתה מרוויח ותתקדם עם זה מה אכפת לך מה יגידו מה אכפת לך יש אדם לומד תורה אמר לו עזוב אתה אתה לא אתה לא מתאים בשבל ללמוד אתה לא תגיע לא לרבנות לא לדיינות עזוב נו חבל תצא לעבוד וזה למה לך תן דוגמה אבל אדם שאומר אני לומד תורה כדי להתקרב לשם מה לי בזה שחרי לא קופה והוא ממשיך ללמוד גם אם הוא לא מבין והוא לא יוצא לרבנות לא יוצא כי זה לא התכלית התכלית זה ללמוד תורה כלל נועד כדי ללמוד תורה יום שלם חצי יום רבע יום זה לא משנה זה לא משנה אני ומד כי אני רוצה להתקרב לשם אני מתבודד כי אני רוצה להתקרב לשם איך רבי ישראל דוב עוד 10 היה אומר כמה פעמים הלכתי לשדה עם לב אבן וחזרתי עם לב אבן ועוד פעם הלכתי עם לב אבן ועוד הפעם חזרתי עם לב אבן אבל שמחתי כי ידעתי שקיימתי את העצה של רבנו של התבודדות הזכרי לא יקופח ודע אומר רבנו שלעתיד מזכירין את האדם כל מה שלמד אף אם שכח גם בני אדם השומעים התורה של הצדיק האמת ואינם מבינים אותה יש מציאות שאדם שומע תורה מצדיק או למשל לומד מספרי רבנו שזה גם נקרא שמיע תורה והוא לא מבין אומר רבנו לתי בעולם הבא יבינו אז למדת תורה בליקוי מוהרן ולא הבנת אל תדאג בהיכל של רבנו יסביר לך טוב מאוד אחרי 120 שנה תיכנס להיכל שלו ווא יסביר לך את התורה תעשה את ההשתדלות שלך מה עדיף שלא תלמד בכלל לפחות העם הספר פתוח אתה עושה את ההשתדלות שלך רחמן ליבה באה תמשיך הלאה אז למדת ולא הבנת אז למדת ולא הבנת אבל בפעם השלישית ובפעם הרביעית אתה תבין ואם למדת בפעם הראשונה והבנת קצת בפעם השנייה מה שהבנת בפעם הראשונה תבין אותה יותר טוב ככה רבנו מלמד בשיחה עו ומה שהבנת בפעם הראשונה מעט ובפעם השנייה עוד מעט בפעם השלישית אתה תבין את הפעם הראשונה והשנייה עוד ועוד ועוד ועוד נמצא שאתה רק מרוויח יקירי אל תתייאש מעצמך ואל תיתן לאגו שאומר לך הלכת אחורה והכל נשפך והכל הלך ללא להתקדם קדימה ואומר רבנו כי עיקר תורה היא לנשמות שבעולם הבא יהיו הנשמות בקיים ומשיגים היטב את התורה שלמד ושמע אדם בעולם הזה אשרי אומר רבנו אשרי אשרי המבלה ימיו בתורה ועבודה הרבה ולא מתבלבל גם אם זה נראה שזה נשפך והכל הולך לריק שכרך לא יקופח תראו איזה יופי רבי נחמ ברסלב מדריך אותנו ונותן לנו כוחות על במוח תקדם בצורה נפלאה ומתוקה רבי נחמן מ ברסלב מגלה מה שלא יהיה אתה תמיד מרוויח תן למוח לעבוד קדימה חסד השם על הארץ שיהיה לכם בשורות טובות היה לי כיף איתכם תודה רבה יאללה שיהיה הכי טוב שבעולם ביי ביי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה