מדברים מרבי נחמן מברסלב כלים רוחניים ארבעת המינים
מדברים מרבי נחמן מברסלב כלים רוחניים ארבעת המינים
בנשימה אחרונה אל תאבדו תקווה אתה ביקשת לא הספקת נשיקה של פרדה שלום וברכה לכל המאזינים היקרים מה שלומכם אנחנו בעזרת השם בתוכנית מתורתו של רבי ננחים ברסלב מדברים ע העונג הנחל נובע אנחנו בעזרת השם נדבר היום על סוכות ארבעת אמינים בנפש האדם נקודה מאוד מאוד יפה מאוד מעניינת מאוד מחזקת בעזרת השם שתתן לנו הרבה עוצמות כוח איך בעצם הכלים הרוחניים שלנו פועלים עובדים משפיעים עלינו כנגד ארבעת ה מינים דברים נפלאים דברים יפים דברים מחזקים וחסד השם על הארץ שנזכה תמיד להיות [מוזיקה] בשמחה אז איך ארבעת אמינים בעצם פועלים לנו בנפש ואיזה כלים רוחניים אנחנו יכולים להשיג בכל הנושא הזה שנקרא ארבעת המינים איך זה פועל ברודים שלנו בעומק התודה שלנו מכל חג וחג מכלל מצווה ומצווה יש לנו ללמוד הרבה אז בעזרת השם שיהיה לנו מוזיקה טובה וערבה ונפלאה ואתם בטח עכשיו גם בהכנות לסוכות ולכל מה שצריך וקניית ארבעת אמינים ברוך השם יחי לחיל ממצווה למצווה אשרינו ואשך חלקנו חסד השם על הארץ כמה שיותר בשמחה ובטוב לבב שגיות אנשים וצים את הרבה הרבה סבלנות והרבה הרבה שמחה בלב על מה שאנחנו זוכים לעשות מתרפק אנחנו נלמד גם סוד חשוב איך ארבעת המינים בעצם זה כנגד שם הוייה יקוק שמעיר עלינו שם הרחמים אך מרבעת המינים אנחנו בעצם זוכים לינוק צות נפלאות נראה מה רבי נתן מדבר על זה שבת בקרנו תחלת מלבן לא בלת לתנו ב כמה רבי נתן מדבר על השבח אם זה בנית הסוכה ואם זה ארבעת המינים דברים נפלאים ומתוקים שמחזקים לנו את [מוזיקה] הדעת שזה בעצם ההסתכלות הרוחנית שלנו הפנימית איך להתקרב לקדוש ברוך הוא על פי המצוות הדרך הנפלאה שרבי נתן מגלה לנו בליקוטי ההלכות בכל מצווה ומצווה יש לה את האור שלה את המתיקות שלה את הדעת שלה שנותנת לנו את הכוחות ואת התובנות להתקרב להשם יתברך שזה מה שאנחנו רוצים בנחת בשמחה והכי חשוב בפשיטות ובתמימות כי כל החג הזה זה הבחינה של ושמחת וחג לקיים את המצוות בפשיטות מצוות סוכה ארבעת המינים לשבת בסוכה לאכול בסוכה לישון בסוכה כל השייה שלנו בסוכה בהכי פשיטות בהכי תמימות לשמוח מהדברים הכי קטנים והכי פשוטים שתדעו לכם זה הגן עדן של החיים זה הגן עדן של החיים ללמוד לחיות בפשיטות לא מהר מהר לא בהיסטריה הכל מוכן איך רבי נתן אומר שכבר רבנו הכין את הכלים למשיח הוא הכין אותם בצורה הפשוטה והיפה ביותר ובאמת להחזיק באמונה שזה הסוד של סוכות חג האמונה חג השמחה זה דורש סובלנות לתת למקום למקום הזה שנקרא סובלנות ביטוי העולם לא אוהב את זה העולם אוהב לתת הכל מהר הכל רץ אבל לאט לאט כמו שאנחנו בונים את הסוכה לאט לאט הדפנות והסכך וסעודות החג וכל מה שצריך לעשות הכל צריך לעשות בסובלנות ולאט לאט בחירת ארבעת [מוזיקה] המינים מה לעשות אנחנו מותקפים מהדבר הזה שנקרא מהירות הכל מהר רוצים להשיג הכל מהר רוצים להצליח הכל מהר הצלחה הכי טובה והכי מהירה זה הצלחה עיתית דרך צדיקים כור וזה נן אשוב הדעת לאדם ובפרט שרבנו גם מלמד אותנו לא לחפש חדשות לחפש את ההתחדשות [מוזיקה] העולם הרבה פעמים מאבד את הכיוון של התמימות ש לקיים את המצוות בתמימות ובפשיטות ובנחת וברוגע והבלבול כל כך מעצים ובאמת להישאר בקו הזה ובתודעה הזאתי של התמימות והפשטות זה עבודה איטית סובלנית לאט לאט הרבה פעמים העולם צוחק על זה אבל זה מצוות הסוכה כמה שאנחנו נעשה את המצוות בפשיטות ובתמימות וחכמות לא צריך כלל אלא רק לעבודת השם שהחוכמה תהיה כלי שרת לתמימות להשאר בדרך רבותינו כמו שרבנו מלמד אותנו הדרך הנפלאה של ההתבודדות של התהילים של אמונת חכמים כנגד כל המבול של השכלים אוי המבול של השכלים איך רבנו אומר במעשה מחכם ות ואה נשליך את מעשה החכם אוי איזה עבודה זאתי בשביל לקבל את התמימות להשליך את מעשה החכם חזל אומרים במסכת עבודה זרה שמצוות סוכה היא נקראת מצווה קלה למה מצווה קלה כי אין בה חסרון כיס באמת לבנות סוכה על פי ההלכה לא צריך להשקיע הרבה כסף כמה קרשים דפנות סכך עושים מצוות סוכה נכון שהיום ברוך השם עם הסוכות שיש המהודרות והיפות אז אנחנו מוציאים הרבה כסף על זה לדבר מצווה אבל למה חזל ראו בעצם להגדיר בשורש הפנימי הרוחני שמצוות סוכה היא נקראת מצ מצווה קלה שאיין בה חסרון כיס אין בה חוכמות היא הכי פשוטה והכי קלה לעשות אותה הכי קל לקיים מצוות סוכה שזה בעצם רמז לחג הסוכות שהיום שמחתנו רמז לכל המצוות כולם שאומר רבנו כל המצוות הם קלות לעשייתן אבל העיקר ות אותם בפשיטות ובתמימות ולשמוח כמו הטעם הקדוש במה שאתה עושה והדרך הזאתי היא תביא גאולה לעולם היא תוציא אותנו מרדיפה עצמית היא תוציא אותנו מעצבות של שקר ותחדש פשוטה ואמיתית לשמוח ביהדות הפשוטה והתמימה שהשם יתן את הכוח לכל עמו ישראל התקרב לרבנו שהוא כל חיותנו ותקוות שהוא המנהיג של הדור הוא מדריך אותנו ורבי נתן כותב בליקוי הלכות הליכות ארבעת המינים על הלולב אומר הלולב זה נקרא פאר כי הלולב הוא כנגד הצדיק שיש בו טעם ויש בו ריח והוא כנגד הפאר והפאר שהוא נקרא צדיק הדור הוא בחינת מאורי אור וידוע שביסוד האש יש לנו מאורי אור ומאורי אש וברגע שנחרב בית המגדש אז המאורי אש התגברו והמאור אור לא קיימים לצערנו אבל איפה נמצאים המאורי אור האור שמחמם האור שמאיר שנותן נחת שנותן רוגע שנותן שלווה שנותן ישוב ודעת זה המאורי אור ביסוד האש איפה זה נמצא אומר רבי נתן זה נמצא אצל הצדיק צדיק של הדור שהוא הפאר והיופי כנגד האתרוג של עם ישראל והוא מאיר לנו בנפש בתודעה את המושג שנקרא מאורי אור אהבה שמחה פיט רבי נחים ברסלב לקח פה את המושכות ומנהיג את הדור בצורה כזו פשוטה ונפלאה רק צריך להתבטל אליו ללמוד מספריו ולקיים מצותיו הוא מאיר בנו את הסוד של הפאר שנקרא אתרוג שכל יהודי כל יהודיה יש לו טעם ויש לו ריח רק צריך להגדיל את זה הוא הוגד את הכל עם שלושת המינים שזה ההדס הערבה והלולב והולכה והובאה אומר רבי נתן הוא אוסף את כל הנקודות הטובות שיש לבריאה שהבריאה רוצה לעשות רצון קונה לא רק הבני אדם כל הבריאה רוצה לעשות רצון השם והצדיק שהוא בחינת האתרוג שהוא בחינת הפאר והיופי הריח הטוב והטעם הטוב שנמצא בנשמות ישראל הוא יודע למשוך את כולם לקחת את כל הנקודות הטובות לאסוף את כל הנקודות הטובות לאסוף את כל אור החסדים שנמצא בכל הבריאה כולה את האהבה והאור שנמצא בכל הבריאה כולה ולהעלות את זה לשכינה שזה נקרא תיקון השכינה לכן זה נקרא הולכה והובאה הולכה והובאה שאנחנו מנענעים את ארבעת המינים הולכה כדי למשוך את הטוב והובאה למשוך את זה בעצם לאור הפנימי שלנו לנקודות הפנימיות שלנו לעבודת השם שלנו לפשיטות שלנו לתמימות שלנו והצדיק עושה את זה שהוא הפר והיופי ההוא מגלה את הטעם והר שיש בכל יהודי ומוציא כל יהודי וכל יהודיה מכף חובה לכף זכות ומלמד אותם דרך נפלאה אותנטית יפה פשוטה שהיא בחינת קנקן חדש מלא ישן של האבות הקדושים של שמחה בחלקנו לימוד ההלכה בפשיטות קיום המצוות בפשיטות ואז הוא מאיר בנו אור נפלא של מתיקות של לא ללכת אחר רדיפה עצמית מצד אחד להיות מוגבל לכה ומצד שני לחוות את האור ואת האהבה שיש בתורה ובהלכה בדרך רבותינו הקדושים בדרך השולחן ערוך והכל לעשות בנחת ובפשיטות מתוך ידיעה שהשם יתברך שמח במה שאני עושה אז זה הסוד הנפלא ברוך השם של ארבעת המינים והיום אנחנו ניגע בזה בכל ארבעת המינים הכלים הנפלאים שרבי נחם מ ברסלב נותן לנו לעבודת השם [מוזיקה] יםים [מוזיקה] [מוזיקה] אז בעזרת השם בואו ניתן לזה קצת קצב בעזרת השם נתחיל לגעת בנקודה הזאתי אז ניתן לנו קצת להיכנס לקצב ושמחה בבית מדבר על ארבעת המינים הה משיח בו כל ההכנות של החג והטרחה [מחיאות כפיים] והקצב הנה משיח ב תודה רבה לבורא עולם על כל הניסים והנפלאות שהוא עושה איתנו על כל השפע שהוא משפיע עלינו על כל האור שהוא משפיע עלינו ע כל קרבת אלוקים ליטוב על הפשיטות השמחה והאמונה ופ ני מושיעו הנ הופ משי אז בואו נתחיל להיכנס למהלך של הלימוד אז יש לנו ארבעת המינים שזה בעצם האתרוג הלולב הדס והערבה איך אנחנו עובדים בעצם עעם הנקודה הזאתי אז בואו נתחיל ככה לאט לאט יש לנו את ה אתרוג האתרוג יש בו את הטעם ואת הריח הטעם והריח זה נמצא בנפש שלנו לכל אחד מאיתנו הטעם הוא מרמז בעצם על הפן היותר רגשי שאדם אוכל משהו וזה טעים לו זה ממלא לו את הרגש הריח הוא עולה יותר לפן של השכל למה אנחנו מעריכים משהו זה מלמטה שעולה כלפי מעלה למוח [מוזיקה] לנשמה ועל זה נאמר בפסוק וידעת היום והשבות ה לבבך שאדם מריח ריח טוב הוא מקבל יישוב הדעת היישוב הדעת זה כנגד הדעת כנגד המחשבה באתרוג יש לו את שתי הבחינות שזה טעם וריח דהיינו היישוב הדעת והרגש רבי נח מ ברסלב הוא מגלה את הריח הטוב שיש בי נשמות ישראל זה הדרך של הצדיק הדרך של הצדיק זה לגלות את הריח הטוב מה זה הריח הטוב לחבר לנו דעת לחבר לנו מחשבה טובה שזה הריח הטוב לכן הנשמה היא כנגד השמיים בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ אומר אור החיים הקדוש השמיים זה כנגד הנשמה והארץ זה כנגד העולם הזה בסמים שזה כנגד הריח בסמים ז אותיות בשמיים זה כנגד הנשמה והנשמה צריכה להרגיש מחוברת שזה נקרא דעת שזה המחשבות הטובות שזה המחשבות שממלאות אותנו בכף זכות ומוציא אותנו מכו חובה להעלות אותנו מכו חובה לכו זכות הצדיק הוא נותן את הריח הזה שזה כנגד המחשבות הטובות מחשבה טובה זה כנגד ריח טוב לכן הארי הקדוש כותב שלא טוב להריח ריחות שהם לא טובים זה פוגם במחשבה ואז ממילא זה מול דעת לא טובה אדם משתדל להריח יחות טובים לכן ריח של טבע של בוקר של אחרי גשם זה הכל נקי זה הכל מתאר את המחשבה אז הצדיק יש בו ריח אבל מה הוא עושה עם הריח הזה שזה המחשבות הטובות והקו ואהבת ישראל שיש לו הוא מעיר את זה בנשמות ישראל הוא מלמד אותם איך לחשוב טוב הוא מלמד אותם איך לראות את עצמם ברייה חיובית שתכלית הירידה זה עלייה וכל ההתרחקות היא כאילו ההתקרבות וכל מה שאתה עובר זה הכל מסע אלוקי בשביל לקרב אותך לתכלית ולאמת זה הצדיק נותן את המקום הזה שזה בחינת הריח אז הריח זה כנגד המחשבה הוא מטהר לנו את המחשבה כי לצערנו המחשבה שלנו נמצאת בהתקפה התקפה של דברים לא חיוביים לשון הרע וזימה וניאוף ו חילות וכל הדברים האלה שאנחנו עוברים כל כל הריח הלא טוב שיש באוויר השם ישמור ויציל והצדיק מטהר את זה נותן לך להרגיש שאתה עם השם יתברך ואתה קרוב לשם יתברך זה בחינת הריח נותן לנו חמצן לנשימה נותן לנו אוויר לנשימה זה מה שרבי נחמ מ ברסלב בעצם עושה עכשיו משמה לאיפה זה יורד זה יורד לטעם עכשיו מה קורה שאדם אוכל משהו טעים זה ממלא לו את הרגש רבי נתן לימד יסוד מאוד חשוב רבי נתן לימד שמה ההבדל לפני שהוא הגיע לרבנו לאחרי שהוא הגיע לרבנו אז רבי נתן אמר לפני שהגעתי לרבנו הרגשתי שאני אוכל קציצה של בשר קרה אז היא משביעה אבל אין בטעם אחרי שהגעתי לרבנו אני כבר מרגיש את החתיכת בשר כבר עם טעמים טובים מבושל צלוי אפוי מטוגן וכן על זה הדרך זה מה שהצדיק נותן לנו שזה בחינת הטעם הוא נותן לנו בתוך המציאות של הבשר של המציאות הקרה כל כך מבלבלת וא כלל כך גבטה ולא נעימה הוא נותן לנו להתחיל לחוות את הטעם וזה הכיף שברוך השם הצדיק נותן לנו ומעלה אותנו מכף חובה לכף זכות ונותן לנו אור נפלא בדבר הזה ומתיקות נפלאה בדבר הזה וזה בעצם מה שאנחנו צריכים את הטעם ואת הריח לבקש והטעם הזה הוא מאוד חשוב ונצרך לחיים שלנו כן רבנו אמר ברסלב זה אותיות לב בשר להכניס לב בבשר שזה הטעם שתה תלמד תורה ויהיה לך טעם איך אנחנו מרגישים טעם בתורה שאנחנו לומדים את המצוות ואנחנו דולים מהמצוות עצות לחיים זה נקרא טעם וידעת היום והשבות ה לבבך איך להוליד דברים טובים ועצות טובות זה מה שרבנו החיים ברסלב נותן לנו מלמד אותנו דרך לימוד התורה איך להסתכל בשכל של כל דבר שזה נקרא לימוד תורה בכוח כמו שרבנו מלמד בתורה א' איך אני יכול להגיע למקום שמכל מצווה שאני לומד אני אדלה ממנה את הטעם ואת הריח מה רבי נתן עשה בליקוטי הלכות בליקוטי הלכות על פי כל ההלכות כל כולם הוא לימד את הראייה הפנימית איך להסתכל בשכל של כל דבר דרך המצוות וזה נקרא תורת חיים זה מה שרבנו נותן לנו את התורת חיים הנפלאה הזאתי לבקש ולבקש להתפלל להתפלל ולבקש לבקש אז רבנו נותן לנו גם מחשבות טובות ונותן לנו לב טהור ובריא וטוב וזה כנגד האתרוג שהוא כנגד הצדיק ועמך כולם צדיקים הצדיק שיש בו טעם וריח יודע לגלות בעם ישראל את המושג שנקרא טעם וריח המחשבות הטובות וההרגשה הטובה והחיובי ח וההתחברות לעבודה הפנימית לעבוד הקדוש ברוך מכל מצוה בעבודה פנימית בהסתכלות של התבוננות הביני המלך הדש אחר צ גמני דדד רש לדד דש [מוזיקה] אחר איזה כיף זה לדבר מרבנו ולשמוע קצת מוזיקה ברוך השם רצים ממקום למקום כל ההכנות לסוכות ולחג ברוך השם ששים קצת עצירה ועיניך לשמוע קצת מוזיקה טובה ד [מוזיקה] [מוזיקה] עכשיו בואו נתקדם יש לנו את הלולב הלולב י לא לב מהב של ור יהודים לא לב להגיע ללב להגיע לרגש וידעת היום והשבות הא לבבך איך זוכים להגיע ללב שאדם לומד תורה זה השכל הקר שהוא דולה עצות טובות שמכוונות אותו לחיים זה נקרא והשבות האלה ך הוא מתחיל לחוות את התורה איך אנחנו עושים את זה אז למשל בעבודת התפילה רבי נתן מלמד אותנו בשם רבנו כמו שהוא מביא בשיחות הרן שאדם צריך לקשר את המחשבה לדיבור גם אם הוא מתפלל מהר כי יש לו קוצי רוח התאמן לקשר את המחשבה לדיבור ולאט לאט לאט הוא מושך את ה ניח והרוג פשוט להתאמן על זה בברכות בתהילים בהתבודדות זה מאוד מאוד יותר קל לקשר את המחשבה לדיבור בשעת התפילה שחרית מנחה וערבית להתאמן לאט לאט ובנחת לקשר את המחשבה לדיבור להוריד את המחשבה לתיבה ואז מה קורה בפעולה הזאתי אדם מתחיל להרגיש את הלב ואת החיות ואת השמחה זה בעבודת התפילה בעבודת לימוד התורה כמו שהזכרנו רבנו מלמד בתורה א כי איש הישראלי רך צריך להסתכל בשכל של כל דבר להסתכל בשכל של כל דבר זה בכל לימוד התורה ובכל מציאות החיים שאני רואה זה איך לדמות משל ונמשל לחיים שלנו לכן רבנו כל הזמן עשה את זה היה רואה מקרה כזה היה מדמה את זה משל ונמשל הלחיים היה רואה מקרה כזה מדמה את זה משל נמשל חיים הוא כל הזמן ראה את השכל שבכל דבר זה בעצם העבודה הרוחנית שלנו מה שנקרא להסתכל בשכל של כל דבר ולחוות את התורה שהיא תהיה בחינת לב ורגש להרגיש את הקרבת אלוקים בדבר הזה אזה כנגד הוב עכשיו העולב הוא ישר והוא כנגד חוט השדרה בחוט השדרה יש לנו 18 חוליות 18 חוליות זה כנגד גימטריה חי כנגד תפילת 18 ובעצם יש לנו 18 חוליות שהזה מתחיל ונגמר בברית קודש ומגיע עד למוכן לכן מהמוח יש לנו את הזרע קודש הזרע קודש יורד דרך החוליות שנמצאות בחוט השדרה מגיע עד לברית קודש ומשמה זה בעצם יוצא להולדה מה אנחנו צריכים תמיד שיהיה לנו הלולב זה כנגד חו השדרה חוט שדרה יציב עכשיו הלולב גם שהוא גדל בעץ הוא זז ימינה שמאלה גם הגדילה שלו היא לא פשוטה יש רוחות יש שערות יש עליו חום יש עליו גשמים אבל תמיד הוא נשאר יציב הוא חזק ויתן יהודי יש לו כוח שלא משנה איזה מעברים עוברים עליו להישאר כמו לולב יצי ולגדול בצורה טובה וחזקה לא משנה מה עובר עליו לא תראה פתאום לולב שגדל כזה עקום זה נדיר לראות את זה הוא גדל יציב טוב חזק וייתן והוא כנגד גם עץ התמר תמר זה אותיות תמר נגמרה המרירות איך אנחנו זוכים לחוט שדרה יציב בפן הרוחני שלנו כנגד חוט השדרה איך אנחנו זוכים לדבר הזה בעצם לזכות ללולב כנגד חוט השדרה לא לב ולהרגיש חזקים ואיתנים במשך החיים שלנו עם כל המעברים והשערות שעוברים עלינו הדעת של הצדיק הייא נותנת לנו שכל ישר לב ישר חוט שדרה יציב בפן הרוחני של למה אדם חס ושלום מרגיש התרחקות זה בחינת סופה שמזיזה את הלולב על העץ סופות המחשבה שמזיז לנו את הדעת שזה החוט השדרה הרוחני שלא עומד יציב אצלנו וחס ושלום אדם הופך להיות נכה עכשיו מה הוא צריך הוא צריך עצה כדי להישאר חזק שהיצר הרע לא יפיל אותו בא רבי נחמם ברסל ונכנס פה לתמונה ומה רבי נחים ברסלב עושה נותן לנו חוט שדרה יציב שזה כנגד הלולב בדעת שלנו בדעת שלנו נותן לנו חוט שדרה יציב עובר עליך שערות זה לטובתך כי מגדילים אותך משמיים לא הולך לך כמו שאתה רוצה אתה ממשיך בעבודת השם זה עוד שלב לקבל כלים ואור משמיים בונים אצלך כלים כמו שרבי נתם מלמד בשם רבנו שכל המניעות שזה בחינת השערה שיש על העץ דקל כנגד הלולב שמזיז אותו כל המניעות אומר רבי נתן להתגברות החשק מה אדם רואה בפעולה הזאתי הוא מקבל דעת הוא מקבל דעת אז הוא ממשיך בעבודת השם הוא נשאר יציב הוא מקבל לב טוב ושמחה כי יודע שכל המעברים שהוא עובר זה עוד תהליך לקבל עוד אור משמיים עוד שפע משמיים אותו דבר רבנו מלמד גם בתורה עין בליקוטי מוארה שיש כוח המכריח ויש כוח המושך כוח המכריח לקחת כדור זרקת אותו למעלה יש עליו כוח המכריח ברגע שנפסק אצלו כוח המכריח הוא חוזר חזרה לכוח ה ומה זה כוח המושך הכוח של הנשמה שתמיד רוצה להידבק בקונה זה בדיוק הסוד של הלולב הלולב גדל על העץ לוקח לו זמן לבנות חוט שדרה יציב בנפש שלנו זה לאט לאט עקב בצד אגודל עוד הלכה עוד איזה לימוד לבנות את החוט שדרה שלנו זה זמן כמו שהלוו גדל על העץ ולוקח לו זמן גם אנחנו צריכים לתת לעצמנו זמן לגדול בצורה קבועה איטית מיושבת לאט לאט בעבודת השם כוב על יד ירבה זה מושך סובלנות עובר עלינו מעברים וסופות כמו שעובר על הלולב אבל הוא יציב וחזק ואיתן בגדילה שלו אותו דבר רבנו נותן לנו דעת שמה שעובר עליך זה לטובתך ותמשיך בגדילה תמשיך לעבוד את השם כי תכלית הירידה זה עלייה וכל ההתרחקות זה כולה התקרבות וכן על זה הדרך זה הסוד של הלולב מה קורה שאדם גדל ככה לולב אותיות לא לב עכשיו יש לנו עוד דבר לא ל ו אשרי עם שככה לא שיש לו לו צדיקים כמו שאומר הזוהר הקדוש וברגע שאנחנו זוכים להתקרב לצדיקים אנחנו בונים חוט שדרה שזה כמו הלולב ישר וטוב לא מתבלבלים עברים שעוברים עלינו ולא לב לב אותיות לב כנגד התורה שמתחילה בבראשית וכנגד שהיא מסתיימת בספר דברים לני כל ישראל ל וב אותיות לב מה אנחנו זוכים שאנחנו הולכים בדרך הצדיקים בת בדרך של רבנו הקדוש אנחנו מקבלים לב חזק ונכללים בכל התורה כולה שהיא בחינת בראשית ולניה כל ישראל ל וב דוד המלך מה עשה הסד את ספר התהילים חמישה ספרים כנגד חמישה חומשי תורה שזה כנגד תפילה לזכות ללב תפילות שירות תשבחות התבודדות ככה זוכים ללב שזה הסוד של הלולב עכשיו לולב לא לב לא ל מה זה הלב כותב כ החיים בהלכות סעודה בשם הארי שיש לנו בשיניים 32 שיניים כנגד לב נתיבות חוכמה לכן על ידי האכילה יש מקובלים שמכוונים את הכוונות האלה כדי לקבל הערה אלוקית דרך האכילה שזה המקום הכי גשמי מה אנחנו צריכים לזכות חוט שדרי יציב לולב לא לב לזכות להגיע ללב נתיבות חוכמה איך זוכים להגיע ללב נתיבות חוכמה שאנחנו מקבלים שכל ישר להתקרב לקדוש ברוך הוא על ידי הלו צדיקים שזה מרמז התקשרות לצדיקים ולא לב למי שנותן לב דהיינו צדיק הדור שהוא מנחה אותנו ומכוון אותה וזה מה שרבנו אמר ברס לב אותיות לב בשר לב בשר זה כנגד הרגש להרגיש את הרגש והתנועה והחיות וההתבוננות בעבודת השם בכל דבר שאנחנו מקיימים ולומדים להרגיש שהתורה תהיה תורת חיים עם לב עם רגש עם הכוונה שהתורה תכוון אותי טוב ל אותי שאני ארגיש שאני יוצא מהלימוד עם כלים לחיים זה נקרא בעצם התורה שנותנת לנו לב דעת ולב איך זוכים את זה לא לב שהצדיק הוא בחינת הלב והרגש שהוא נותן את הכוח לכל האיברים ולכן הצדיק רבנו נחם ברסלב הוא בהחלט נותן לנו כוח והכוונה ודרך עם רחמים גדולים כל כך לגלות כמה אנחנו חזקים אז הנה הגענו ללולב [מוזיקה] [מוזיקה] [מוזיקה] אז יאללה עכשיו בואו נתקדם לדס הדס יש לככ יש לה את הריח אין לה את הטעם ההדסים זה כנגד הצדיקים ככה הגמרא במגילה מביאה שאתה מסתכל על הצדיק מבחוץ הוא נראה כלום עוד איזה צמח שגדל שאתה ממשמש בו יוצא ממנו הריח הטוב ככה זה הצדיקים אם אתה רק מסתכל על הספרים שלהם ועל הדעת שלהם ועל העצות שלהם מבחוץ זה לא נראה לך משהו מיוחד אבל רבנו רצה שנלמד מספריו ונקיים עצותיו ברגע שאנחנו לומדים מהספרים ומקיימים את העצות הקיום מתחיל להוליד בנו ריחות טובים אנחנו מתחילים להרגיש את הריח הטוב שזה כנגד ההדס ההדס הוא העלים שלו בצורת עין שזה מרמז על הראייה בהדס יש לנו בכל שורה שלושה עלים שלושת העלים זה כנגד שלושת סוגי הראייה שיש לנו בנפש האדם חסד ראיה שהיא באה מצד החסד אהבה ונתינה כף זכות גבורה שזה הצמצום על פי התורה לדעת בעצם לקבל את האור האלוקי לפסול מה הכוונה היא להתרחק ממה שלא טוב כדי להעצים את הטוב שבי זה כנגד העין של הגבורה ויש לנו את העין השלישית שהיא כנגד התפארת איפה היא נמצאת העין הזאתי גם נלמד היום [מוזיקה] [מוזיקה] no sa ה ספילו יחו לחיים המסירים המסיים בודי עכשיו בואו נדבר על העין השלישית שההיא כנגד התפארת כנגד ההדס חזל אומרים אזה הו החכם הרואה את הנולד שאדם לומד תורה ומקיים מצוות הוא מקבל חוכמה בינה ודעת החוכמה בינה ודעת ככל שהוא מתקדש יותר הוא רואה יותר למרחוק הוא מחדד את התובנות שלו לראות יותר למרחוק אם אני אעשה כך יקרה כך אם אני אעשה כך יקרה כך זהו החכם הרואה את הנולד איך אפשר לראות את הנולד על ידי קיום התורה והמצוות אנחנו רואים את הנולד התורה היא מחכימה אותנו הלימוד תורה הקיום מצוות הקדושה הטהרה היראת שמיים נותנים לנו חוכמה הבינה ודעת שמפעילים אצלנו את העין השלישית שרואה בכוח הדימיון הברי אזה הו החכם הרואה את הנולד כל אחד מאיתנו יש לו כושר דמיון דמיון זה דבר טוב אתה רואה למרחקים עכשיו ככל שהדמיון עובד יותר טוב אתה רואה יותר למרחק ואתה רואה בצורה יותר מדוייקת ויותר איכותית וטובה במושגים של הצדיקים הם זכו גם להגיע למדרגות של רוח הקודש שראו ממש למרחקים של אלפי של כמה שנים קדימה במושגים שלנו גם אדם שאיין לו רוח הקודש והיום אנחנו לא יודעים מי יש לו רוח הקודש ומי לא אבל רבנו בודאי שהיה לו רוח הקודש היום על ידי התקרבות לצדיקים שאנחנו לומדים מספרי רבנו ורבי נתן אנחנו מתחילים פתח על פי התורה והמצוות את העין השלישית שזה נקרא להסתכל בשכל של כל דבר לראות את הנולד רבנו אומר שאפשר לראות נפלאות דרך הספרים שלו וממש לראות עתידות דרך הספרים שלו ובפרט שרבנו הכין לנו את כל הקרקע מה הולך להיות עד ביאת משיח אז אנחנו כבר רואים הכל ולא מתבלבלים והולכים עם הפשיטות והתמימות שזה הסוד של הראייה של העין השלישית זה הוא החכם הרואה את הנולד אבל איך אנחנו מפעילים את העין הזאתי את העין השלישית שה כנגד התרת הנמצאת פה במשכן הנשמה איך אנחנו מפעילים את העין הזאתי חכם ראשי תיבות חצי מלאה אם אנחנו מאמנים את עצמנו לראות את החצי המלאה אז אנחנו מקבלים תורה מתוך שמחה תורה מתוך שמחה נותנת לנו אור לראות קדימה כי רבנו אומר שאדם הוא שמח הוא מצליח תמיד ככה הוא כותב בספר המידות השמחה נותנת לאדם דמיון בריא וטוב עוד דבר לזכות לדמיון הבריא וטוב כדי להשתמש בעין השלישית רבנו מלמד בשיחות הרן לימוד ההלכה לימוד ההלכה מיישר לנו את הדעת מהמידה מהלא טוב כי כמו שהתבררה ההלכה עד שהגיע לפסיקה אותו דבר על ידי לימוד ההלכה אנחנו מבררים את המחשבות שלנו הלא טובות פוסקים במוח את המחשבה הטובה שזה לימוד ההלכה ומקבלים שכל ישר שזה בינ העין השלישית להוציא מהכוח אל הפועל בצורה איכותית שהדמיון שלנו יעבוד בצורה נכונה חיובית ולא שלילית חס ושלום וזה לאט לאט על ידי לימוד התורה קיום המצוות והתקדשות ושמחה וחיות והעיקר איפה הכל מתחיל אזה הו החכם הרואה את הנולד אזה הו החכם חכם ראשי תיבות חצי מלאה הוא רואה את הנולד שהוא לומד תורה ומקיים מצוות מתוך שמחה ותודה והודעה לשם יתברך השם יתברך נותן לו ראייה נכונה איך לראות קדימה איך לדעת לזהות את השלילי ולברוח ממנו איך לדעת להעצים את החיובי ולהעצים אותו חזק למי להתחבר ולמי לא להתחבר אם אני אעשה את הפעולה הזאת לאיפה זה יגיע ואם אני אעשה את הפעולה הזאת לאיפה זה יגיע הוא רואה כבר בדמיון את הכל כי המוח שלו עובד בצורה זקה וטורה וזה נקרא דעת תורה הרי בזמנם מה זה היה נקרא דעת תורה אדם לא ידע הלכה פונה לרב שהרב יגיד לו הלכה מה לעשות מתייעץ איתו כי הרב יש לו חוכמה יש לו תורה יש בו הלכה המוח שלו עובד טוב אז אני רוצה לדעת מה לעשות רבנו הוא הראש בני ישראל הוא כבר עבר את הכל כדי להכין לנו את הקרקע ואת הכלים אז אנחנו נצמדים לספרים שאנחנו מקבלים אמת אמת שבונה אמת שמחיה אמת שנותנת לנו דעת וההתקדמות בהמשך נותן לנו את ההלכה אדם לא יודע את ההלכה שואל את רבו מה ההלכה בכך וכך יש לו איזה שאלה בנושא של רבנו תמיד זה טוב להתייעץ בשיחת חברים או עם איזה תלמיד חכם שבלי עין הרע יודע ספר מה רבנו התכוון בכך וכך כי אני רוצה לקבל את הדעת של הצדיק שהוא בחינת הרב שבדור זהו החכם הרואה את הנולד כמה שאנחנו נלמד מרבנו מההלכה נלך על פי דרכו כפשוטו כל יום ויום לאט לאט כל אחד בקצף שלו יקבע לו זמן להתבודדות בקצף שלך לימוד הלכה איזה שתי הלכות ביום איזה כמה דקות שיהיה לו הלכות תהילים בודדות יבנה את הנפש הפנימית שלו אתה בעצמך תהפוך להיות חי נושא את עצמו שלזה הוא החכם הרואה את הנולד אתה תראה דברים טובים והחיים שלך ישתפרו רק לטוב זה כנגד העין האמצעית העין של התפארת כנגד ההדס שלושת העלים חסד עין אחת גבורה עין אחת ותפארת עין אחת אגב יש גם הדסים מהודרים מאוד עם ארבע עלים זה כף החים אבי אז גם לפי השיטה הזאתי על פי העבודה הפנימית הארבע העלים שיש באדה זה גם כנגד שם הו יקוק ח שאדם גם זוכה כנגד הראייה הרביעית מה זה הראיה הרביעית שהוא כבר כל כך טהור מתאוות ובלי העולם הזה שהוא רואה למרחקים בצורה נפלאה וכמובן שזה מדרגות מאוד גבוהות אבל ככה רק בשביל לסבר את האוזן שמח את הכוח לנצח את כל העולם ושתמיד אוכל לראות את מה שמסתתר נעלם אין לי שמ שצבועים כחול ואהבה כמו חול על הים שמה שיש לי ישאר ושאותה על מה שקיים ואיך תמיד אלי זה חוזר אני מתעורר אבל העיניים עצומות חולם שאני רוצה עוד יותר אבל באמת אפשר לראות שכלום לא חסר כל יום שעובר כי יש לי [מוזיקה] הקל לא לפחד מגשר צר מאוד לזרוק את הדאגות אל הים לפרו לקום ושוב לראות הכל זה לטובה בעולם כן שרק לשמור על היקר מכל שנתאחד ביחד כולם שיתחברו עלב האבות ואז נעיר את כל העולם ואך תעביד אלי זה חוזר אני מתעורר אבל עיניים עצומות חולם שאני רוצה עוד יותר אבל באמת אפשר לראות שכלום לא חסר כל יום שעובר כי יש לי [מוזיקה] הכל אז יאללה בואו נתקדם יש לנו עכשיו את הלימוד על הערבה הערבה אין לה טעם ואין לה ריח מה קורה שיש דור שהוא מגיע למקום שהוא מרגיש שאין טעם ואיין ריח אין טעם אין ריח המרגיש פה אין טעם אין ריח לאיפה זה לוקח הדבר הזה אבל מה יש לנו את העלים של הערבה העלים של הערבה יש להם צורה של שפתיים שזה כנגד הדיבור איך אנחנו זוכים לקבל טעם וריח בעבודת השם רבנו ראה שבדור האחרון נהייה כזה מבול של כפירה ודמיונות ונהייה בחינת הרבה שאדם לומד ולא מרגיש כלום ואין לו טעם ואין לו ריח הוא לא יודע מה לעשות הוא לא יודע איך להחיות את עצמו אז ברוך השם שרבנו לימד אותנו את הדרך של ההתבודדות שזה כנגד העלים של הערבה שזה כנגד השפתיים תדבר עם השם תדבר עם השם שאתה מתחיל לדבר עם הקדוש ברוך הוא אתה מתחיל להעלות הערבה על פי הקבלה היא כנגד ההוד והנצח נצח והוד זה כנגד משה ואהרון וזה כנגד הרגליים נצח והוד מה קורה שעבודת השם שלנו ירדה לדור לא פשוט שזה בחינת רגליים מקומות נמוכים ואדם מרגיש נמוך ושפל ולא לך לו ואיין לו טעם וריח שמה דווקא הוא יכול להתחיל לגלות את האור שנקרא נצח והוד נצח נצחיות שרבנו מגלה לנו שכל עבודת השם שלנו אף על פי שאתה לא מרגיש כלום אבל היא נצחית ויפה והי טובה והיא פועלת והיא מועילה אף על פי שאתה לא מרגיש מה זה דורש מאיתנו רבנו אמר העיקר אצלי זה אמונה להאמין עכשיו מה קורה שאתה לא מרגיש שום דבר ואתה לומד ואתה מתפלל ואתה לא מרגיש שום דבר ואז אתה אתה מתחיל לעבוד על עבודת האמונה שזה כנגד הדיבור להודות לשם אפילו שאין לך לב ואין לך רגש ואיין לך טעם ואין לך שום דבר לא טעם ולא ריח בעבוד שם אתה מתחיל להפעיל את הכוח של הדיבור ש לפרגן לאחרים לעצמך של להודות לקדוש ברוך הוא על החסדים שההוא עושה איתך על הלימוד תורה על התפילות אפילו שבתפילה לא הרגשת כלום ואפילו שבלימוד התורה לא הרגשת כלום ואתה מתחיל להודות על זה עצם זה שאתה לומד ומתפלל הדיבור הזה יש לו כוח להפעיל אצלך מערכת רוחנית שנקראת נצח אתה מתחיל להרגיש ולחוות שכל המצוות שאתה מקיים הם נצחיות הם לא יעזבו אותך לעולם הם לא ילכו ממך מעולם זה שמור לך לנצח נצחים אתה בעצמך נצחי אתה בעצמך אינסוף אבל איך רבנו אמר לרבי נתן אתה צריך שיהיה לך אמונה בעצמך ומסביר רבי נתן בהלכות למות תורה הלכה ד' מה זה להאמין אמונה בעצמי אמונה שהשם יתברך שומע אותי מקשיב לי מאזין לי לכל התפילות שלי רואה את לימוד התורה שלי שמח בלימוד התורה שלי ואני מאמין באמונה שלמה שאף על פי שאני לומד או מתפלל ולא מרגיש טעם וריח בכלל אבל אני מאמין שזה פועל אני מאמין שזה פועל אני מאמין שזה מביא ברכה והצלחה אני מאמין שזה משמח את בורא עלם וצריך להוציא להוציא את זה בפה א שם אני מאמין שאני משמח אותך בתפילות שלי אני מאמין שאני משמח אותך בלימוד התורה שלי בקיום המצוות שלי אני מאמין שאתה איתי שומע אותי מקשיב לי נוכח אצלי את תמיד נמצא אצלי תמיד זה אור נפלא ומתוק שעל ידי הדיבור שזה בחינת הערבה אפילו שאתה לא מרגיש שום טעם וריח זה מתחיל לעבוד אותו דבר בהתבודדות אדם נכנס להתבודדות הוא מרגיש כמו ערוה שפתיים סגורות אין לו טעם אין לו ריח אין לו חשק מה הוא צריך להתחיל להפעיל את כושר הדיבור שזה כנגד השפתיים כנגד הערבה יש לנו שתי ערבות ערווה אחת כנגד הנצח כמו שהסברנו וערבה אחת כנגד ההוד ההוד זה כנגד אהרון מה היה אהרון אהרון הכהן היה אוהב שלום ורודף שלום מה ההבדל בין אוהב שלום לבין רודף שלום אוהב שלום זה העבודה הפנימית היה לו נפש בריאה וטובה ואיכותית בפנימיות שלו אהבה היה לו שמחה היה לו שלום בעצמו לא היה לו רדיפה עצמית וגם על אהרון עבר לא היה לו קל אבל עם כל זה הוא ידע ללכת עם הזמרה והנקודות הטובות ידע ליצור שלום בעצמו שלום בעצמיות שלו לצאת מקו חובה ולהיצמד לקו זכות ללכת עם הזמרה של רבנו מה שנקרא שכל אחד מאיתנו צריך ללכת עם התבודדות עם עבודה פנימית שזה כנגד ההוד שזה כנגד אהרון היה לו שלום פנימי בתוכו ברגע שהיה לו שלום פנימי בתוכו זה בחינת אוהב שלום הוא יכל לוטות את זה גם החוצה ורודף שלום והיה מקרב את הבריות תורה אדם שאין לו שמחה פנימית בחיים שלו הוא הוא יבטא את זה כלפי דין כלפי חוץ ובהשוואה של תיקון עצמי או בהשוואה שכולם שקרנים וכולם רמאים וכולם פה לא בסדר ואצל כל אחד הוא ימצא פגם ושלילה כל הזמן זה המוטו שלו זה הוא דינים דינים דינים כל הזמן דינים דינים הוא מחפש להשתלט הוא מחפש לתפוס מקום אחד הסימנים שלהם שמחמת שאין להם שלמות בעצמם אין להם שלום בעצמם אין להם אהבה עצמית הם מאוד מחפשים להשתלט על אחרים אתה תעשה דברים אתה תיצור והם יבואו ויהו כביכול הבוסים זה תופעה שאני נתקלתי בה במשך השנים אתה יוצר אתה עושה לעשות דברים ופתאום מגיע לך אחד ומשתלט משתלט אני קרא לי כמה פעמים מקרים יש חגים יש זמנים מסויימים שאתה צריך לנהל מניינים עכשיו לארגן מניין לסדר את המקום לדאוג לכיסאות ואתה עושה עבודה לעשות לוח זמנים מסודר הכל פתאום יש אחד לא עוזר לא מרים כיסא לא מרים שולחן לא עושה כלום כלום לא עושה והוא מחליט שעכשיו הוא יגיע למניין וינהל אותו הוא לא עושה שום דבר והוא מחליט לנהל משהו וזה קרה לי הרבה פעמים אתה יוצר אתה עושה אתה רוצה לעשות יכול לספר לכם אעזה סיפורים על ההפצה גם אתה מנהל את ההפצה מסדר אותה עם הספרים פתאום מגיע איזה מישהו קצת עזר לך באיזה משהו כבר רוצה לנהל לך את המקום תודה רבה לך על העזרה אבל לא מחפש את הניהול שלך הכל פה מסודר כמו שצריך ברוך השם פתאום נותן לך כבר החלטות לא עצות החלטות אין לי בעיה לקבל עצה הוא נותן לך החלטות תעשה כך ותעשה כך ותעשה כך יש להם רצון לשליטה והכושר דיבור שלהם מאוד חזק שזה כנגד הקליפה שנמצאת בכושר הדיבור והוא יכול לסנוור ולמשוך את כולם אליו ואף אחד לא מזהה אותו מי שעובד איתו אישית או מי שחי איתו אישית יודע מי הוא רק שליטה ורק רצון לכבוד וכמובן שהוא אכי ענוותן וכולם הם בעלי גאווה כולם הם בעלי גאווה כולם הם מפורסמים של שקר כולם הם שקרנים על זה הוא מדבר זה הלימוד תורה שלו זה הקיום מצוות שלו כולם הוא הכי בסדר גמור עכשיו שאתה תשאל אותו ומה איתך אולי כל מה שאתה אומר זה ממך לא נכון גם אני לא מושלם אז אתה לא מושלם אז תעבוד על עצמך בלי להעיר לאחרים הם מאוד מסוכנים האנשים האלה מאוד מסוכנים מאוד עושים מניפולציות הוא יכול להוציא אותך הבן אדם הכי גרוע שבעולם ואותו הכי טוב ואני למדתי במשך השנים חק מהם כי יש מציאות שאי אפשר איתם אי אפשר לעבוד איתם אי אפשר לעבוד איתם כל הזמן רוצים להשתלט ולשלוט להשתלט ולשלוט אזוב אותנו מה הדבר הזה אז אנחנו מה צריכים לעשות בדבר הזה שאדם יש לו יראת שמיים אמיתית מעצמו אין לו טעם וריח כי יש לו ענווה והוא רוצה שיהיה שלום בעצמו כמו אהרון כמו ספירת האות שהיא כנגד נצח והות כנגד שתי הערבות כנגד אהרון שיהיה שלום בעצמו אז הוא מתחיל לעבוד על עצמו מבפנים אל תחפש את החיות מאנשים כדי שיהיה שלום בעצמך תשמח במה שאתה עושה תהנה ממה שאתה עושה תהיה שמח בחלקך אל תהיה בתחרות עם אחרים אם יהיה לך אהבה בעצמך אתה רק תחפש להגביה את האחר ואצל האנשים האלה שאיין להם שלום בעצמו אז אחד התופעות איתם זה מי שמרים אותם הוא ירים אותו הוא ידבר בש ויתן לו חום וייתן לו אהבה אבל מישהו מרגיש שהוא קצת נכנס לארבע אמות שלו ויש לו איזה כוח להשפיע על אנשים הוא יחפש למוטט אותך כדי לגדול עליך כי אין לו שלום בעצמה אין לו שמחה בחלקו אז אין לו שמחה בחלקת החבר ברגע שאיין לו שמחה בחלקת החבר הוא מנסה להוריד אותו על מה אנחנו צריכים לעבוד על עבודה פנימית שזה כנגד הארון כנגד הערבה אוהב שלום ורודף שלום אבל אתה לא יכול לרדוף שלום אם אתה לא תהיה אוהב שלום תאהב את השלום איך זה מתחיל בעבודה הפנימית תאהב את העבודות הפשוטות והיוותה היכולות שלך ומה שאתה עושה תשמח בחלקך ואל תחפש להשתלט על החלק של האחר אדם שיש לו עין צרה בעצמו יש לו עין צרה באחרים איפה מגיעים שאני רואה כאלה משתלטים על שיעורים של אחרים אתה הולך לתת שיעור אתה משתלט על שיעור של האחר מה אתה עושה למה אתה מתנהג ככה יש פה רב נותן שיעור מה אתה עכשיו מנסה לקחת לו את הציבור מה זה המלחמות האלה אתה לא מחפש זכות הרבים אתה מחפש לזכות עצמך עזבו אתכם שבתורת השמות והאותיות יש אותיות מאוד מיוחדות שרואים את זה אצל האנשים האלה אדם צריך שיהיה לו אהבה עצמית בתוכו שמחה בחלקך ואז תעיר את זה לאחרים ותוכל לפרגן לאחרים ולאהוב אחרים לא מתוך משחק שייתנו לך כבוד שהסימן הוא שאת זה אתה מוריד ואת השני אתה מעלה את כולם אתה אוהב לכולם אתה נותן מקום לכולם אתה נותן את הזמן אוהב שלום ורודף שלום זה כנגד הערבה כנגד אהרון הכהן אהרון הכהן למה הוא נקרא אהרון הכהן הכהן נקרא איש החסד אהרון הכהן אהרון איש החסד שאדם הוא בעל נתינה בעל חסד בעל אהבה חסד עם עצמך ש לשמוח בנקודות הטובות חסד עם אחרים ששמח אותם בנקודות הטובות ולשמוח ברוך השם בעשייה שאתה עושה זה בחינת הערבה שאפילו שאיין בה טעם וריח אבל דרך זה עולים לטעם והריח עכשיו איפה הערווה גדלה ערבה נחל לפי הרמבם מה זה ערוה נחל ערווה שגדלה על הנחל יש לה הרבה הרבה מים הערבה אין בה טעם וריח אבל איך אפשר דרכה ללמוד את הדרך של הטעם ורח ערביה נחל הנחל זה מים אבל מה ההבדל בין נחל ליים נחל זה מים זורמים לאט בגלל זה הם לא מפילים את הערבה אותו דבר שאתה לומד תורה והדור הוא חלש ועובר עליך ולא קל לך אתה צריך שהמים של התורה יהיו בחינת נחל זורמים לאט בסובלנות צלולים עם התקדמות לא בהסתערות אם זה בהסתערות זה שובר רבנו אמר אני נחל נובע מקור חוכמה למה הוא דווקא הדגיש שהוא נחל נובע כי כנגד הערבה ש אין לה טעם ואין לה ריח כנגד זה שרבנו יראה שבדור האחרון אנחנו נהייה בחינת ערבה שלא נרגיש טעם וריח הוא נכנס נחל נובע מקור חוכמה התורה שלו היא בחינת נחל היא בסובלנות היא בהתבוננות היא בערך הפים היא באהבה התבודדות שזה גילוי אהבה הכי נפלא לימו ספרי רבנו איזה אור וטהרה זה נותן לך איזה כיף זה הסיפורי מעשיות איזה נחל נובע זה באיזה עדינות זה נכנס לך לנימי הנפש ומתאר אותך איזה תענוג זה ליקוטי ההלכות של רבי נתן איך זה נכנס לך כמו נחל נובע לנפש הפנימית בנחת ברוגע מוציא אותך מרדיפה עצמית מקרין עליך שלווה ואור ואז אתה מרגיש בכל המערכת הרוחנית שהיא בחינת ערבה איך זה מזין אותך אתה עולה מהערבה לדס ומעד ללולב ומה הלולב אתה מגיע לאתרוג של הטעם וריח וכל ארבעת המינים כנגד שם הב יקוק לגלות לך את מציאות השם ואהבה בכל הרבדים של החיים שלך אתה בחינת אתרוג יש לך טעם וריח יש לך עוד למעלה לעלות את הבחינת לולב יש לך רק טעם ואין לך ריח יש לך עוד לאל לעלות את הבחינת הדס שיש לך ריח ולא טעם את הבחינת ערבה שאין טעם ואיין ריח בכל מקום ארבעת המינים כנגד שם הביה לגלות את רחמי השם בכל בכל מקום הגדולה של הצדיק זה שהוא מגלה את האור של השם בכל יהודי שכל יהודי כל יהודי יש לו קרבת אלוקים רבנו החיים ברסלב מגלה בכל הרבדים של עם ישראל את האור האלוקי והמתוק והטוב שכמה השם אוהב אותך ואיתך ואצלך הוא מגלה את הטעם והריח בצורה נפלאה זה רבנו נותן לנו כזו מתיקות שתרוג הוא בחינת הפא ר והיופי של הדור הוא בחינת מאורי אור שהוא מאיר בכל נשמות ישראל וכאם במערכת הרוחנית שלנו שהרבה פעמים אנחנו מרגישים כמו אתרוג ופתאום יורדים לערבה אין טעם ואין ריח ופתאום עוללים להדס שיש רק ריח ואין טעם ופתאום עכשיו עכשיו גם ההדס בוא נחזור רגע לנקודה ההדס יש בו ריח ואיין בו טעם הוא כנגד הדעת ריח כנגד הדעת הלולב יש בו טעם ואין בו רח שיש לך רק טעם ואין לך רח יש לך טעם אתה שמח בעבודת השם אבל לא מצליח לחבר את זה עם הדעת הדעת שלך מפוזרת אבל בכל מקום הצדיק יודע לתת לך עצות בכל דבר בחיים רבנו יודע לתת לנו עצות הולכה והובאה גם שאתה בהולכה והובאה שאתה מנענע את ארבעת המינים הולכה והובאה ואתה כל הזמן בתנועה ליות ירידות עליות ירידות עליות ירידות תמיד הצדיק יודע לתת לך עצות איך להתקרב לקדוש ברוך הוא בכל מציאות שאתה נמצא בארבעת המינים שימו לב דבר מעניין אתרוג אחד הדסים שלוש הגענו לארבע לולב חמש ערבות שתיים סך הכל שבע שזה כנגד שבע הספירות התחתונות חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד ומלכות בארבעת המינים כנגד שם הו יקוק מאיר עלינו שבע הספירות התחתונות חסד קבורה תפארת נץ אחוד יסוד ומלכות 7 ועוד 4 זה 11 כנגד 11 סממנים שיש בקטורת להעלות ריח ניכוח להשם תראו איזה סודות נפלאים יש לנו בארבעת המינים שלושת ההדסים כנגד שלושת האבות אברהם יצחק ויעקב הערבות שתיים כנגד משה ואהרון שימו לב האתרוג כנגד יוסף הצדיק שימו לב איזה סודות נפלא יש בזה הלולב יש אומרים כנגד דוד המלך יש בזה כמה סברות אבל איזה יופי איזה מתיקות העיקר הכל לעלות ביחד ריח ניכוח להשם אי א איכל רגע לא ינום ולא ישון שומ ישראל הקודש בורך הוא שומן עלינו מלמעלה כשך הוא רואה אותנו בכל רגע לא יונו ולא ישן שמ [מוזיקה] ישרל שם ישמור ח מכל רב ישמו רס נפשך השם ישמור סחו יכו מידו מידו ילו השם ישמור ךו מכוו [מוזיקה] אז עכשיו בוא נעשה סיכום איך רבנו מלמד אותנו שבכל מקום השם איתך ערבה שזה כנגד המקום הכי נמוך שמה מתגלה הנצח והות שזה כנגד השפתיים השפתיים נראות סגורות כמו בעלים של הערבה אין לי פה להשיב ולא מצריך להרים ראש אבל אל תדאג גם זה דיבור אתה לא מצליח לדבר ואתה כוסף ורוצה ג זה דיבור זה עולה לדיבור כנגד השפתיים כנגד הערבה משמה אתה מתחיל לקבל את ההדס שזה הריח פתאום התגלה ריח טוב דעת משמה אתה מתחיל לקבל את הלולב שזה כנגד הטעם פתאום גם טעם וגם ריח לאיפה אתה עולה לצדיק שנותן לנו עצות ומחייה את כל המערכת האתרוג טעם וריח ארבעת המינים כנגד שם הב יקוק שבע ספירות תחתונות כנגד כל הרבעת המינים שיש לנו אתרוג יש לנו את ההדסים שלוש יש לנו את הערבות שתיים עולב אחד סך הכל הכל שבע מאיר בנו כל השבע ספירות כל האהבה כל הנתינה כל הרחמים כל התשוקה הכל חסד גבורה תפארת נצח וד יסוד ומלכות הכל מאיר במערכת הפנימית חסד השם על הארץ שרבנו כבר מזין את הכל נותן לנו עצות ודעת וטעם וריח העיקר ללמוד מספריו ולקיים עצותיו לללמוד מספריו ולקיים עצותיו מאחד את כל המערכת הרוחנית שלנו ומעלה אותה לריח ניכוח להשם שבעצם השבע ספירות שכמו שהסברנו והארבע זה ביחד 11 כנגד ריח ניכוח להשם 11 סממנים שייש בקטורת והכל עולה לריח ניכוח להשם אז אחים יקרים ים עוד מעט נכנס סוכות עם הרבה שמחה עם הרבה חיות השיעור הזה אפשר לשמוע גם בסוכות ותודה רבה לכם אנחנו מקבלים ממכם ברוך השם את העדכונים ואת הדברים הטובים כמה אתם שמחים ומאושרים וזה הכי חשוב לנו חשוב לנו לשמח אותכם אשרינו ואשר חלקנו תודה רבה לבורא עולם תודה רבה להשם יתברך בהזדמנות זאתי אני גם רוצה להודות תודה רבה לכל התורמים לכל המסאים השם ברך אתכם בכל מכל וגם את אלה שלא זה לא לא קשור אוהבים את כולם מברכים את כולם אבל הכרת הטוב שבאמת תודה רבה לכם על כל המזכה הרבים על כל משתפי השיעורים אני יודע שיש הרבה שמשתפים את השיעורים האלה אני מודה לכם מקרב לב שאתם מזכים אותי לזכות אותכם שהשם יברך אתכם בטוב ובנעימים את כל המזכה הרבים ברוך השם אני מקבל את התגובות שאנשים הולכים ומשתפים את זה בקבוצות ובשיעורים אשריכם חיזק אות יהודי עודי יהודיה זה הנחת שלנו זה השמחה שלנו תודה רבה לכולם שהקדוש ברוך הוא יזכה אותנו להמשיך טוב לעשות לעם ישראל זה שכרנו בעמלנו רק לעשות כמה שיותר טוב לעם ישראל שיהיה לכם בשורות טובות שפע ברכה והצלחה חג סוכות שמח אנחנו בעזרת השם נשתמע בשורות טובות ביי ביי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה