מדברים מרבי נחמן מברסלב יש לנו שפע רב מגילת אסתר חלק ב
מדברים מרבי נחמן מברסלב יש לנו שפע רב מגילת אסתר חלק ב
[מוזיקה] שלום וברכה לכל המאזינים היקרים מה שלומכם ברוך השם ראש חודש אדר מי שנכנס אדר מרבים [מוזיקה] בשמחה אנחנו בסדרת שיעורים שאנחנו מדברים על הנושא הזה של מגילת אסתר אז עם שמחה בבית וריקודים ואנחנו בסיעת דשמיא ד השם עלינו שנכנס הדר מרבין בשמחה כך הגמרא במסכת תענית בסוף מביאה לנו למה דווקא נקרא מרבין אנחנו רגילים לקרוא את זה מרבין בשמחה במ סופית למה דווקא בנ אז יש באזה רמז הנון הסופית היא מרמזת על נחמן על רבנו הקדוש רבי נחמן בן פיגה אז מי שנכנס הדר מרבין בשמחה צריך להאיר את האור של רבנו בשמחה ובטוב לבב אז אנחנו ע מ טובה ואנרגיה טובה בעזרת השם שיהיה לנו אזנה טובה ני [מוזיקה] ממ אז היום אנחנו בסיעתא דשמיא אנחנו נלמד קטע במגילה ונראה מה רבי נתן מלמד אותנו דברים נפלאים וטובים על הנושא הזה של בוא נעשה ככה הקדמה מרדכי אומר לעם ישראל החכמים לא ללכת למשתה של אחשוורוש בכל זאת הם הולכים ואז מה שקורה במשתה קורה את המעשה עם ושתי המן הרשע הוא זה שנותן את העצה להרוג את ושתי כל התהליך פה תהליך של גאולה פנימי עובר ארבע שנים עד שהמלך מוצא מלכה שזאת אסתר ובזמן הזה הוא מעלה את המן הרשע לגדולה וכל המטרה של המן זה להפיל את עם ישראל השם ישמור ויציל להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים מנר ועד זקן ת נשים ביום אחד גזירה לא פשוטה ואז קורה פה פעולה מאוד מעניינת אסתר קוראת לאמן הרשע למשתה וכאן הייתי רוצה שהיום נלמד בעזרת השם את הסוגיה הזאתי שאסתר קוראת לאמן הרשע למשתה ואיך המן הולך לביתו שמח וטוב לב ומספר למשפחה שלו את כל הכבוד והאושר שנתנו לו ואייך העלו אותו לגדולה והגמרא במסכת מגילה מביאה לנו ש המן הרשע היה ספר בעיר קרצו 22 שנה אמרנו את זה בשיעורים הקודמים שיש לנו 22 אותיות בתורה הוא היה ספר שמספר את השיערות דהיינו שיער זה אותיות שער על ידי האותיות אנחנו יוצרים מילים על ידי המילים אנחנו יוצרים דיבור שמקרב אותנו למצווה התבודדות תורה תפילה שזה הקשר שלנו עם האלוקים והמן הרשע רצה לקצץ את זה שלא יהיה לנו קשר על ידי הדיבור עם האלוקים מה מרדכי עושה ויזעק זעקה גדולה ומרה מפעיל את כוח הדיבור כוח הישועה כוח התורה כוח המצוות היום אנחנו נלמד את הסוגיה זאתי חמן מצד אחד מתפאר אבל שמה מתחילה הנפילה שלו דיבורים נפלאים אז כמה צלילים ואנחנו בעזרת השם אומרים שיהיה הזנה טובה לדוד השם הורים וישים אורי וישי ממי יהר השם מאוז חיי אים ממי יבח איי ממי אבחה הואם תחנה עלי מחנה לא הר ליבי אם תקום עלי עלי מלחמה זאת זאת אני אני בוט גם כי אלך יגש ל מו או לא לא איררה לא איר הרע רר אוי אוי או אוי אוי אוי כי אתה אמדי אוי אוי או אוי אוי אוי כי אתה אמתי זה כל הסיפור של המגילה שאדם תמיד צריך להאמין לא ירא רק כי אתה עמדי שבתך ומשענתך הם נחמוני וזה כל הסיפור של המעילה והיום אנחנו נלמד את היסוד הזה שכל הפחדים וכל העיריות הנפולות הכל מגיע ממקום אחד שהשם יתברך רוצה שתעלה את העירה לשורשה כמו שרבנו מביא בחלק ראשון תורת [מוזיקה] ו לקחת את כל העירות הנפולות ולדבר עם אבא וכמה רבנו חברס נתן לנו כלי נשק נפלא לדור הזה להצליח בגדול לזכור תמיד שהשם איתך כי אתה עמדי אתה עמדי תמיד כי אתה [מחיאות כפיים] עמדי כיכ [מוזיקה] ר כי אתה אמתי אוווו כי אתה אמדי עכשיו כתוב לנו במגילה כך צמן ביום ההוא שמח וטוב לב וכראות המן את מרדכי בשר המלך לאם לא ע ממנו וימלא המן על חי חמה ויתאפק המן ויבוא אל ביתו וישלח ויבא את אוהבה ואת זרש אשתו ויספר להם ממן את כבוד אושרו ורוב בניו ואת כל אשר גידלו המלך ואת אשר נישאו על השרים אי א אי שימו לב לגאווה של המן ועבדי המלך ויאמר המן אף לא הביא אסתר המלכה עם המלך אל המשתה אשר עשת כי אם אותי וגם למחר אני קראו לה עם המלך כן המן מגיע לגדולה השעה משחקת לו אבל שמה מתחילה הנפילה שלו ככה זה אצל אויבים שלנו שעה משחקת להם אבל שמה מתחילה הנפילה שלהם כי מה אומר המן וכל זה איננו שובה לי בכל עת אשר אני רואה את מרדכי יהודי יושב בשער המלך כל זה כל האושר כל הכבוד כל הגדולה שהגעתי כל הברכה כל השעה שמשחקת לו לא שווה לו כי מרדכי לא משתחווה אליו תנסו לחשוב המן יד ימינו של המלך יש לו כסף יש לו כבוד יש לו מה שהוא רוצה אבל כל זה לא שווה לו בגלל שמרדכי לא משתחווה אליו עכשיו רבי נתן מלמד אותנו בהלכות בשר וחלב זה נמצא ביורי דעה הלכות בשר וחלב הלכה סעיף יז כותב ככה ויספר להם המן מה שאמרנו עכשיו וזה בחינת שהוא הכנעת עמלק כל הנושא הזה של המן הרשע עכשיו מתחיל הנפילה שלו כי עמלק הוא בחינת כלליות הארבע מלכויות מה הכוונה יש לנו 70 מלכויות שתוקפים אותנו כבשה אחת בן 70 זבים אבל אחד הדברים שהגמרא במסכת עבודה זרה בדף ב עמוד ב מתארת שמה שיש מלכות רומי ויש מלכות פרס בהמשך שאר המלכויות שמתוך במלכו זה מלכות יוון מלכות בבל והגלות האחרונה הא נקראת גלות אדום שאדום זה מעשו וזה השורש בעצם של עמלק אנחנו בארבע גלויות בפרט מתוך הכבשה אחת בן 70 זאבים אנחנו עוברים את הארבע גלויות הארבע גלויות שאנחנו צריכים לעבור זה כנגד לחבר את שם הוויה יקוק כל זמן שעם ישראל בגלות שם השם אינו מלא עברנו כבר שלוש גלויות שזה כנגד י כ וו' מה חסר לנו את האות האחרונה ה לחבר אותה עם היקוק ואז זה נקרא שכסא השם מלא ותבוא הגאולה זאת אומרת שעכשיו בעבודה שלנו שזה גלות אדום גלות עשו הגלות הכל כך קשה הזאתי שהיא נכללת גם בכל הגלות שנקראת עמלק אותיות עמלק שעמלק רוצה ללקק את הדם שלנו את החיות שלנו שלא ישאר ממנו כלום חס ושלום מאיתנו השם ישמור ויציל וך הקדוש ברוך הוא מגן עלינו ושומר עלינו רואים בחוש אנחנו צריכים להכניע אותו דהיינו להכניע בכלל את הקליפה הזאת שנקראת קליפת עמלק ועוד מעט נראה מה זה הקליפה הזאתי שבדיוק מה שקרה להמן שהוא מדבר מהאושר שלו מדבר מהכבוד שלו מדבר מההצלחה שלו והכל כוחי ועוצם ידי ומרדכי מצליח להפיל את הקליפה הזאתי עם אסתר ויזעק זעקה גדולה ומראה ואומרת למרדכי צומו עלי שלושה ימים לילה ויום תפילה צום לצורך העניין קבלת עול מלכות שמיים זה מה שמפיל את הכוח של עמלק זה בפן הכללי בפן הפרטי כמו שהבעל שם טוב הקדוש מדבר בנושא הזה של פרשת בשלח שכמה שהקדוש ברוך הוא חפץ בגאולה הכללית יותר חפץ בגאולה הפרטית של האדם ואנחנו רוצים לזכות לגאולה הפרטית שלנו אז יש שמן קטן בתוכנו שמפריע האמן הזה מציק ומפריע למה כי הוא רוצה להשתלט על המוחין שלנו איזה מוחין כוחי ועוצם ידי אני יכול לבד אני מבין לבד אני יודע לבד והוא כלול מכל הארבע מלכויות של רשעה מתוך השב מלכויות שתוקפים אותנו והוא עכשיו רוצה רק לטמטם אותנו העולם סוגד למושג הזה שנקרא טיים מזמני וכסף ותאוות וכל הבלבולים האלה וזה הכל כוחי ועוצם ידי שאין חס ושלום את מציאות השם מה אנחנו צריכים לעשות אנחנו צריכים להפעיל את הכוח שנקרא מרדכי בנפש שלנו שהוא בגימטריה רב חסד ככה רבנו מביא לגלות לא רק חסד אלא רב חסד לגלות רחמים לגלות אהבה לגלות אמונה ודרך זה אדם מתחיל להתפלל לקדוש ברוך הוא לדבר איתו להאמין בבחינה הזאתי של רב חסד שכל תורה שלאו יקרה כל תפילה שלאו יקרה כל מצווה שלא יקרה ועושה בדיוק הפוך מהמן המן אמר וכל זה איננו שוה לי שאני הולך בשער ורואה את מרדכי שהוא לא משתחווה אליי הקליפה הזאת נמצאת לכל אחד מתוכנו הקליפה של החכם שאומרת כל זמן שזה לא מושלם זה לא שמח זה לא טוב והקליפה הזאתי מטאה אותנו והמן הזה רוצה לגבור עלינו מה אנחנו צריכים לעשות כנגד שמחה בחלקנו אין את המושג הזה וכל זה איננו שווה לי אין את המושג הזה של ליצור שמחה מתוך מציאות של שלמות אנחנו יוצרים שמחה מתוך המקום שאין שלמות ומשם אנחנו יוצרים שמחה כמו התם הקדוש ששמח בחלקו ועל ידי ששמח בחלקו הקדוש ברוך הוא משפיע עליו עוד שפע כי רבנו אומר בספר המידות שמישהו שמח הוא מצליח תמיד שאדם שמח בחלקו הקדוש ברוך הוא משפיע עליו וד שפע אתה רוצה יותר אין בעיה שמח בחלקך תראה את החלק שלך תודע עליו תשבח אותו מתוך המציאות שיש כלל ויוצא מן הכלל אנחנו לא מושלמים אני שמח מתוך המציאות שאין שלמות זה חלק מהעבודה שלי שמח בחלקי מאושר בחלקי ורבנו מבטיח מישהו שמח מצליח תמיד בלי תחרות בלי קנאה בלי המושג הזה של הכל או כלום ואומר רבי נתן שהוא כנגד השכל הנל שנקרא ארבע מלכויות שלפעמים נופל הד' ונעשה מזה חס ושלום ממשלת הארבע מלכויות יש אחד אגב ואם אנחנו לוכים את המילה ד' את האות ד' סליחה יש לה קוץ לכיוון צד ימין שלה אם אנחנו מורידים את זה זה מד הופך לרש אז במקום אחד זה הופך להיות אחר זה נקרא שלא לעשות אלוקים אחרים אל תפנו אל האלילים אנחנו צריכים לפנות להשם יתברך שעיקרם הוא אמלק מה התפקיד של עמלק הוא רוצה מאחד להפוך לאחר למנוע מאיתנו את המקום הזה של התח עם השם ולהפוך את זה למקום שנקרא אחר פירוש אני יכול לבד בלי השם חס ושלום לכן ההרגל שלהיות רגילים להתבודד על כל דבר בין מעט בין הרבה פותח אצלנו ישועה ורחמים בנפש אמונה בתורה במצוות בצדיקים בדרך של התורה בדרך של המצוות בכי פשיטות בדרך של ההלכה בוקת מאיתנו אור נפלא של חיות של רגש של התחדשות של חרות ועל כן עיקר התגרות המן היה במרדכי כי המן זה כוחי ועוצם ידי ומרדכי ויזעק זעקה גדולה ומראה הוא פונה רק לשם לכן ההתגרות עליו כי הוא זה שמאיר את הדעת הזאתי בעם ישראל ואם נפיל אותו נפיל את כל עם ישראל חס ושלום שהוא הצדיק האמת הגדול במעלה מאוד עכשיו רבי נתן נוגע בו בעוד דבר מרדכי הוא נקרא הצדיק האמת יש עוד צדיקים אבל הוא המנהיג והרועה צון של הדור הוא יודע אך לטפל בנשמות הוא יודע איך להדריך אותם בגילוי רחמים כזה גבוה ולנצח את המלחמה כל עצה שרבי נחמ סב נותן לנו בדור הזה זו העצה הכי מכוונת והכי מדוייקת על כל נושא בחיים ללמוד מספריו או לקיים את סויו מגלה אצלנו אור כזה נפלא של רב חסד של רחמים של טהרה של אהבה של קרבת אלוקים שהייתי בטוח שאני לא שם של גילוי מציאות השם שהייתי בטוח שאני לא שם הייתי בטוח שאני הכי רחוק רבי נחמ רסב מגלה שאני הכי קרוב של חיות ופשיטות ותמימות דרך הספרים שלו של גילוי אמונה כזה חי וטוב של עבודת השם כזו שמחה ופשוטה בלי תחרות ובלי צחות ובלי חנות פשוט לחיות את החלק שלי בעבודת השם ודרך זה לגדול ולהתקרב לקדוש ברוך הוא מהנקודה שלי מהחלק שלי מהפרטיות שלי מהייחודיות שלי בלי להמציא חדשות אלא על ידי דרכה של תורה בכישרון שלי בייחודיות שלי ורצה וקרו ולהעבירו לגמרי חס ושלום הצדיק האמת מגלה גאולה פרטית בכל אחד מאיתנו האמן שבתוכנו רוצה לעכור את זה שיכירו את השם בכלל אבל לא בפרט רבנו מסביר בתורה לד שכל יהודי יש בו נקודה שאם בחברו האמן הרשע רוצה תמיד שבתוכנו לקחת אותנו מהמקום הזה תלמד תתפל א תי ובר לעצמך אבל כמו ששלמה המלך אומר חנוך לנער על פי דרכו גם כי זכין לא יסור ממנה שהנער מגיע לגיל ההתבגרות יש לו כבר דעה משלו עכשיו העבודה של האבא זה חנוך לנער על פי דרכו לא על פי דרכך ואם זה יהיה על פי דרכו שתקשיב לו שתאזן לו שתחבר אותו לנקודה שלו גם כי יזקין לו יסור ממנה תתפלל עליו תבקש עליו ובעיקר תתפלל שהילדים יזכו להתקרב לרבנו והיו חסידי ברסלב כל אבא ואמא צריכים להתפ הזה שיכירו את רבנו שילכו בדרך של רבנו ממש ככה שהילדים זוכים להכיר את רבנו הם גדלים על זה זה תענוג [מוזיקה] נפלא אותו דבר הקדוש ברוך הוא עובד איתנו חנוך לנער על פי דרכו הקדוש ברוך הוא מחנך אותנו על פי דרכנו מה הכוונה לא שיש פה שתי רשויות הקדוש ברוך הוא מייחס חשיבות לרגש שלנו לכישרון שהוא נתן לנו למקום שאנחנו רוצים להגיע אליו אומר אני מחנך אותך על פי דרכך אם זה בפן החיובי ואם זה בפן השלילי בדרך שאדם רוצה מלך בא מוליכין אותו שאדם רוצה להתקרב לקדוש ברוך הוא ואומר אבל ריבונו של עולם נתת בי כשרונות נתת בי איזה משהו ייחודי שאני רוצה לגלות לעולם אני רוצה לפתח אותו בפרט ובכלל הקדוש ברוך הוא אומר אני מחנך אותך על פי דרכך אל תדאג אני רואה את הרצונות שלך אני רואה את הכיסופים שלך אני מחנך אותך על פי דרכך אבל מה עשיתי בשביל זה שלחתי צדיק שהצדיק הזה מורה לך את הדרך שהצדיק הזה מגלה לך איך להתקרב אליי על פי שורש נשמתך לכן ויאמינו בהשם ובמשה עבדו זה חייב לעבור דרך הדבר הזה ועל ידי זה יעקור חס ושלום גם את כל ישראל התלויים בו עכשיו אם אין את האור של הצדיק יש כביכול סוג של עקירה אדם לא חווה את הקדוש ברוך הוא ואז מה קורה להשמיד להרוג ולאבד חס ושלום שזה המיטה שאדם חווה בנפש שלו לא מרגיש מחובר רוצה להרגיש מחובר תהיה מחובר תכיר את רבי נחמ ברסלב אתה תכיר דרף נפלאה של חיבור פרטי ייחודי אישי שלך של שמחה בחלקך ועל כן התפאר באושרו כמו שכתוב ויספר להם המן את כבוד אושרו ורוב בניו ספר להם את כבוד אושרו את רוב בניו עכשיו תשימו לב הוא מדבר מזה וזה מה שנותן לו חיות הוא מדבר מהאושר הוא מדבר מהכבוד הוא מדבר מהצלחה הוא מדבר מהשעה שמשחקת לו ואז הוא מפיל את עצמו בדיבור וכל זה נו שובה לי כי מרדכי יהודי יושב בשער המלך לא החרב ולא השתחווה מתוך הדיבור הוא יוצר מציאות של התעלות מתוך הדיבור יוצר מציאות גם של ירידה כמה פעמים אנחנו בחיים מרגישים את זה שאנחנו עושים את זה לעצמנו אתה מדבר מהצלחה מהשפע אבל אז אתה אומר אבל זה לא שווה לי כי זה לא מושלם ואז השם ישמור ויציל אדם פשוט לא חי את הטוב שהוא עושה וכל אחד מאיתנו מלא בעשירות קדושה רק הוא מטא את השמחה רק מתי שיהיה מושלם ושלמות הזאתי לא תגיע אז השמחה הזאת לא תגיע זה בדיוק מה שקרה לאמן ואנחנו צריכים להיזהר לא לתת לזה מקום אצלנו [מוזיקה] א א אלה א אלה אלה אלה אלה אלה אלה אלה אלה אלה אל האור לחזור כל רגע בחיי בלילה וביום כדרך העולם המבקשים לחלום על יום שעוד יגיע והכל יעבור שיהיה עליהם הרוח והשמחה תחזור מעט מן האור מעט מ האור זה בדיוק מה שאמה עושה אנחנו לא שמים לב שאנחנו עושים את זה לעצמנו כמה טוב הקדוש ברוך הוא עושה עמנו אבל אני רוצה ליצור שמחה הנה אתה מתקרב לזה וכל זה איננו שווה לי אבל חסר לי את זה וחסר לי את זה ואז אתה אומר אם זה לא מושלם אני לא ששמח חיסרון זה לא גריעות חיסרון זה לא רע אפשר להתפלל על מילוי חיסרונות וזה בסדר אבל לא ליצור שמחה מתוך מקום שמתי שיהיה מושלם אז אני אהייה שמח כי השמחה הזאתי השלמות לא תגיע והשמחה לא תגיע שמחה יוצרים ממקום שאיין שלמות אני מקבל את זה אין שלמות ומשמה אני מסתכל על מה שיש לי ושמח בזה ואז ממילא רבנו מפתיח ח שאם הקדוש ברוך הוא שרואה שאתה ככה מתנהל הוא ישלים לך את החסרונות וגם שאתה תתפלל שייה שלמות החסרונות אתה יודע שתמיד יהיה מציאות של כלל ויוצא מן הכלל תמיד גם שיהיה מילוי חסרונות תמיד יהיה מעברים משתנים וזה בסדר וזה חלק מהעניין ודרך זה אני תמיד אהייה שמח ועוד יותר שמח ורבנו מבטיח בספר המידות שמישהו שמח מצליח תמיד ואומר רבי נתן וכן אחשוורוש עשה משתה והראה את אושר כבוד שימו לב כל העניין של הגויים זה ההתפארות הזאתי מהאושר והכבוד כאן עוד נקודה אני רוצה לגעת גם במרדכי גם באמן וגם באחש ורוש אנשים חושבים שמושג של כסף ותאוות ואם יהיה לי כסף אני אכול בזה לקנות את כל העולם יהיה לי שמחה כל המושג של עולם החומר זה רק כלי שרת להגיע אל עולם הרוח זה לא עבירה להיות עשיר זה לא עבירה שאתה מרוויח טוב אבל אם אתה תו את השמחה בזה השמחה אף פעם לא תגיע כי זה קשור לגוף זה לא קשור למחשבה והמחשבה זה משכן הנשמה ככה מביא גם נפש החיים כסף לא מביא מחשבות כסף לא מביא חשיבה חיובית הפוך חזל אומרים יש לו מנה רוצה 200 יהיה לו בית ירצה שתי בתים יהיה לו שתי בתים ירצה ארבע תורה מלשון הורא התבודדות תפילה אמונה זה מה שמחיה את הנשמה זה מה שמחיה את המחשבה בגלל זה אנחנו רואים בחוש 100% הצלחה במרכאות שאנשים שרק סוגדים לכסף אין להם שמחה אין להם חיות כיצר הרע מתאה את האדם שאומר לו אם יהיה לך כסף תוכל לקנות את כל העולם תוכל לקנות את כל העולם יהיה לך יישוב הדעת וקורה בדיוק הפוך אבל אם הוא זוכה לקחת את זה לדברים טובים שעולמה של תורה הוא חי חזל אומרים מרבה נכסים מרבה דאגה בפרקי אבות מצד שני אנחנו בברכת המזון ברחמן יש ברכת האורח ששם אנחנו מברכים את ברכת האורח הרחמן הוא יברך את בעל הבית הזה ובעל הסעודה הזאת הוא ובני ואשתו וכל אשר לא בבנים שיחיו ובנכסים שירבו איך אם אתה מברך אותו שיהיה לו הרבה נכסים יהיה לו הרבה דאגות אלא הפירוש הוא כזה ככה שמעתי לפני שני מהרב בן עזרי תלוי איך אתה מסתכל מרבה נכסים מרבה דאגה אם אתה חושב שאתה מרבה נכסים אתה מרבה דאגה אבל אם אתה מאמין שהרמנו יברך את בעל הבית הזה ובעל הסעודה הזאת ובנה ואשתו וכל אשר ו בבנים שחיו ונכסים שרבו אם אתה מאמין שהשם יתברך הוא זה שמשפיע עליו ואתה מברך אותו שיהי רצון שתאמין שהשם משפיע אז גם אם הוא הרבה נכסים הו לא הרבה דאגות כי הוא מאמין שזה השם שמחה אמיתית זה לדעת שההצלחה שלי הא מהשם עצבות זה פיתוח של מקום שאני חושב שההצלחה שלי באה ממני אז היא יוצרת דאגה וכולי וכולי ואומר רבי נתן כי העשירות והממון הם כנגד השכל הנל שאפשר לבוא לזה השכל כי הם ילדי שונא [מוזיקה] בצע אדם שכל הזמן יש לו תאווה ורדיפה אחרי תאוות העולם הזה בפרט של כסף וממון זה לא סתם נקרא דמים זה מרתיח את הדמים שלו ואין לו יישוב הדעת אחים יקרים אבל אם הוא משתמש בזה למקומות חיוביים הוא מאדן את הנפש הוא מאדן את הנפש יש לו שמחה התורה נותנת חיות בגלל זה אתה רואה באדם שהוא לומד תורה השמחה שלו לא באה ממציאות החומר באה ממציאות הרוח ואז ממילא נפש בריאה בגוף בריא זה הגאולה שלנו זה החירות שלנו נפש בריאה בגוף בראא חוץ מזה אדם אסור לו לחשוב שהוא עושה כסף כי הנביא אומר האושר והכבוד מלפניי לי הכסף ולי הזהב נאום השם לברוח לאבא [מוזיקה] קש כל תפיל [מוזיקה] ובוש אשב ש [מוזיקה] עוד אומר רבי נתן למד פה עוד קטע בהלכות העושה שליח לכבות חובו זה נמצא בחושן משפט איזה יורים פלאים בב זה לפני שאנו סים ו [מוזיקה] כ קצת לרקוד מזו [מוזיקה] מדשים הנחמד מבזר מבפר הסו מדפס [מוזיקה] סליח פחס [מחיאות כפיים] ליב אך טוב לי טוב לי תורת פיך מאלפי זהב חסב ותורת רבנו אוו טוב לי טוב לי מתורת פיך פי זהב כסף איזה דיבורים של רבנו ורבי נתן פשוט לרקוד עם התורה [מוזיקה] זז תענוג זה לחבות התבודדות לחוות תהילים לחבות תיקון הכללי איך רבנו מחבר אותנו לכל מצווה בכזו עדינות הנפש המוח נטען המוח בקצב [מוזיקה] טוב מתחיל לרקוד כמו פורים [מוזיקה] איך אומר המסילת ישרים בפתיחה לדבריו לא נברא אדם כ להתענג על השם שזכור שבאנו לעולם הזה לעשות חיים אבל בסדר יש מעבר משתנים אבל מתקדמים כמה שפע השם נן לנוו תודה רבה לך השם איזה כיף זה לדבר מיתרונות איזה כיף זה לדעת ששמחה היא באה דווקא מהכלל ויוצא מן הכלל לא הכל מושלם אבל משמה יש דברים טובים ומשמה פותחים שמחה כמו התם הקדוש זה מעשה שלו וזה מעשה שלי שמח בחלקי בקרבת אלוקים ליטוב שאומר לנו דוד המלך ואני קרבת אלוקים לי טוב אני שמח קודם כל בקרבת אלוקים לפי המסע שלי לפי הבחינה שלי לפי היכולות שלי לפי המתנות שקיבלתי ברוך השם והם נפלאות וטובות בלי תחרות ובלי וכחנות ובלי צחנ שמח בחלקי בחלקי חבר'ה להיכנס לזה [מוזיקה] [מוזיקה] איזה אנרגיה טובה וואו איזה אנרגיה טובה אומר לנו רבי נתן כבוד אושרו ורוב בניו רוב בניו היו לו איזה 70 בנים אבל הוא פה הצג ואמר דווקא רה אומר רבי נתן ורוב דיקה דהיינו שבניו הם עשרת בני אמן בחינת עשרת קטרין עבותה ע הקטרים של הטומאה יש 10 ספירות שדרכם הקדוש ברוך הוא מחיה את העולם אבל כנגד זה שלע ספירות שזה חוכמה הבינה ודעת חסד גבורה תפארת נצ חוד יסוד מלכות שדרכם אנחנו מגלים את השפע ומתקרבים לקדוש ברוך הוא בהדרגה דרך זה אבל יש גם את הכוח השלילי יש חוכמה אלוקית מה זה חוכמה אלוקית חוכמה זה אותיות כוח מה הכוח שלי זה מהשם יתברך גבורה זה צמצום לקבל את מלכות השם יש לנו את החוכמה ואת הבינה להבין דבר מתוך דבר ודעת שזה חיבור חסד שזה נתינה ואהבה גבורה של הדעת איך לעצב את החסד למקום הנכון תפארת שזה האיזון זה אחרי זה יורד לנצחיות נצח והוד יסוד ומלכות עד שמתגלה מלכותו יתברך בכלל ובפרט אבל כנגד זה אחים יקרים יש גם חוכמה בינה ודעת מצד הסתרה אחה חוכמה זה אותיות כוח מה חוכמה מצד הסטרא אחה זה ההפך מזה מכיר את השם לא מתבודד לא לומד לא מכיר את השם לא מכיר את האנד מלבדו שהוא משגיח על הכל ולפנות אליו לא מכיר מסכן את התורה שמדריכה לו את החיים ואז יש לו גם בינה מצד הסתרה א הוא מבין דבר מתוך דבר לפי החשבונות שלו ועל זה אומרים חזל בפרקי אבות ואל בינתך אל תישען יש בינה מצד הסתר אח שאדם נשען עליה אני מבין אני יודע אני מחשבן ואל בינתך אל תישען יש את הבינה של התורה להבין דבר מתוך דבר יש את הדעת חיבור למה אני מתחבר לדברים החיוביים שמרמים אותי שיוצרים אצלי עין טובה לב טוב מחשבה טובה שמחה חיות כף זכות אזמרה אהבת השם אהבת ישראל ואהבת התורה וחס ושלום לצדדים השניים וזה יכול גם לבוא כביכול במרכאות בשם התורה שנאה תחרות קנאה וזה לשם שמיים אנשים קוראים לזה וזה ממש לא לשם שמיים יש חסד מצד התורה חסד טוב שלעיר את מציאות השם בעולם ש לגלות את מלכותו ויש חסד מצד הסטרא אחרא שיש כאלה שמבינים שצריך לרצוח כדי להביא טוב לעולם יש גבורה שהיא קבלת החסד אבל יש גבורה מצד הסתרה אחרא שהיא מלכות בפני עצמה שזה היה הסוד של כוח ועדתו שהגבה הדין רוצה לקחת מלכות לעצמו בלי להתבטל החסד יש את התפארת שזה כנגד הגאווה ויגבה ליבו בדרכי השם שאדם שמח במצוות שהקדוש ברוך הוא נותנו אבל מצד שני יש גם את הגאווה הלא טובה יש את הנצח יש אנשים שעשו דברים נוראים בעולם והשאירו משמעות לא טובה ולא לא חיובית בכלל שעד היום היא משפיעה עלינו אבל יש צדיקים שהשאירו נוכחות נפלאה בעולם שעד היום היא מעיירה לנו ההוד זה החלק הפנימי תורת הסוד הפנימיות להבין את הדברים ולקחת אותם לחיים אבל יש גם כוחות הסתר אחה שנכנסים אל תוך עולם סוד אבל לוקחים את זה למקומות לא טובים יסוד ומלכות לגלות את מלכותו בעולם אבל יש מלכות סתר אחה שזה בחינת כיסא אחשוורוש ויש מלכות דקדושה שזה כיסא של משיח בן דוד של דוד המלך שיתגלה משיח שיגלה לכל העולם שיש השם הד חבות ש בן לבחור בן ר לטוב בן ה לדעת לאור במלא המדרגות חושב ודף אחרי הלב שומע צליל שמגלה לב למעלה לב כי כוח אז לך ל כלפי נשרים אדירים אל אל תקח עש בם ונחשו לחד רשותם והיא משאו אני האמנתי בך וידעתי אני ידעתי השם כי גם אם אלך ונפלתי אני תמיד מוצא אותך בין המילים המנגינות בין מעשים וכוונות בין הילדים והקירות זור הביתה לגלות בן הנסתר ונגלה עולם חדש שמתגלה והפשוט שממלא וב שהולך על הקצה רוצה עכשיו לא מחכה שומע צליל שמגלה הלב למעלה לב כי כוח זך על כנפי נשרים אווירים אל תקח ישבם ן יכחשו חדשות מצאו ק מבקש עלה למעלה עלה כי כוח ז לך על כנפי נשרים הקדוש ברוך הוא אשה אותך עלה אליו פתח בו תן בו ביטחון תן בו אמונה תן בו שמחה תתחיל חיים טובים מתוך כל המעברים המשתנים נכון גלה אוצרות נפלאים העולם השתולל העולם השתולל כנגד כל השפע של הטוב של הסרט הספירות גלות מלכותו אבל כוחות הסתר אח המשתוללים השאלה לאיפה אנחנו בורחים לגלות מלכותו בעולם זה המטרה אחים יקרים להכיר את השם כל יום שיחה עם הקדוש ברוך הוא התבודדות אני האמנתי בך וידעתי כי אומר לנו רבי נתן שכל עשרת בני המן הם כנגד עשרת הדיברות שהם כלל התורה ששם רוח היים דקדושה כן ואומר רבי נתן ובניו שלמן הרשע רה היו לעומת זה בקליפה שמשם רוח היים דסטרא אחרה יש רוח חיים שזה בא מהתורה לרוח ממללה יסוד שלנו הכי חשוב זה יסוד הרוח הנשמה אז כנגד יסוד הרוח של התורה שנותנת רוגע ושלווה כנגד יסוד הרוח של ההתבודדות כנגד יסוד הרוח שנמצא אצל הצדיק שיודע להאיר בנו את הרוח הטובה הזאתי כנגד זה יש גם את הרוח של הסתרה אחה והרוח הזאת נקראת רב קליפה מה זה רב דקליפה שיש כאלה שהם בשם כביכול התורה מבזים צדיקים מדברים על צדיקים מדברים על התורה מדברים על צדיקים רבי נתן אומר שהחיות שלהם היא באה מהקליפה ולא מהפרי אדם מבזה חס ושלום אייזה דיבור של צדיק או לא למד אותו או לא בדק אותו ומבזה זה בא מרוח דקליפה מרב דקליפה ממה שעשיו אמר יש לירב הם מבינים הם כבר יודעים ורבנו מגדיר את זה שנקרא שד יהודי רחמן ליצלן הרב דקליפה שזה נקרא ורוב בניו אל תקרא ורוב בניו כי ורוב כתוב שמה עם חולם לא עם ו אלא ורב בניו הקליפה הזאתי שרוצה להסתיר את אור הצדיק רוב דיקה זה בחינת הרב דקליפה לכן המן הרשע הוא היה ב גדר מה שנקרא הרב דקליפה רוצה להסתיר את האור של מרדכי כנגד זה יש לו עשרה בנים נכון שהיו יותר אבל הוא מדגיש את העשרה כנגד עשרת הספירות מצד הטומאה ולא מצד הקדושה רק להסתיר ולהסתיר השם ירחם ויציל רבי נתן כותב את זה מפורש בהלכות שבת הלכה ו אני חושב סעיף יג שאנחנו קיבלנו בפשיטות מרבנו את הדרך הפשוטה והתמימה שאנחנו מאמינים בצדיקים בארי בזוהר הקדוש בשולחן ערוך וא אומר וכל האלה שחולקים ומדברים רחמן ליצלן רבי נתן שמה מדבר ממש שזה הכל בגדר אפיקורסות רבנו מייצר לנו חיים פשוטים ותמימים ללכת עם התורה בפשיטות ובתמימות ואם רבנו אמר הוא ידע מה שאמר אבל מה העניין מה העניין שרבנו אומר על ידי מחלוקת נעסה מפורסם שמדברים על צדיקים זה יוצר פרסום מצד רחה זה מושך אנשים וזהו כבוד עושרו כי העשירות מצפון עכשיו יש עשירות בעולם הזה הרוצה להשיר יצפין הרוצה להחכים [מוזיקה] ידרים אגב יש מנהג שנוהגים לעשות את הנרות שבת אם יש כאלה בזמנם היו שמים את זה על השולחן השים את זה היו שמים את זה בחלק הדרומי של השולחן כנגד המנורה רוצה להחכים ידרים ו איפה שהוא יושב הבעל בית הוא ישב בחלק הצפוני של השולחן בשולחן שבת כי היה רוצה להשאיר יצפין ואז הוא זוכה לשתיהם זה תשובה מאוד מעניינת גם שמרן החידה אבי זה מנהג לא חובה אבל העניין הוא מצפון זהב יאטה יש עשירות מצד החומר שאדם יש לו ומשתמש בזה לדברים טובים אבל יש גם עשירות מצד הקדושה שאדם יש בו יראת שמיים ופשיטות ותמימות זה עשירות וקדושה כמו הטעם הקדוש אבל צריך לזכור שגם מהצד השני של המושג שנקרא רב דקליפה כמו שהמן התגאה והתנסה על אושרו עם השרת בניו שזה כנגד הע ספירות מצד הטומאה לא מצד הקדושה יש דבר שנקרא שאדם בא מצד עשירות דטומאה אז הוא יודע הרבה ומבין הרבה ומביא ספרים וכולי וכולי והוא חולק על צדיקים זה רב דקליפה לק על צדיקים מבזה צדיקים נחמן ליצלן השם ישמור ויציל וצפון חסר לא כתוב עם ו ומשם צריכים להשלים כל החסרונות שצריך להיזהר לא ליפול ברב קליפה שתמיד מבטא חסרונות ונצח וביזוי תלמידי חכמים וצדיקים וצריך ללכת לרב דקדושה שזה נקרא מרדכי ורב חסד ויתפאר בעשירות שלו המן שיש לו אושר גדול שלים כל החסרונות עכשיו איפה ההתפארות הזאתי נכנסת אצלנו האמן הקטן הזה שנמצא בתוכנו הוא תמיד מרגיש ככל שיהיה לי יותר אושר אני אשלים חסרונות בגשמי בגשמי והוא רואה שזה לא הולך כנגד זה יש את הרב דקדושה שזה נקרא מרדכי רב חסד מה הכוונה היא שיש לאדם עשירות דקדושה זה השלמת חסרונות כל תורה כל לימוד כל שמחה בלימוד כל אהבת השם כל כל התבודדות זה עשירות לקדושה זה מה שמשלים חסרונות אנשים סוגדים לעשירות רק היצר הרע לוקח את זה במקום לשפע לוקח את זה לפשע מה הכוונה היא שאדם רק עושה מהעולם הזה עניין כסף וכסף וכסף וכסף ואז זה פוגם במוכן אבל יש עשירות דקדושה שהוא ממלא את הדעת ואת היום בדברים טובים בהלכה בתהילים כי הכסף יענה את הכל כביכול ככה אומר קהלת מה זה הכסף יענה את הכל שאדם חושב שעם הכסף הוא יכול לקנות חיים ממש לא עם כסף בקדושה זוכים כיסופין שזה מה שממלא אותנו ומחיה אותנו וכל מה שחסר לאדם יכול לקנות בכסף ככה אדם חושב יהיה לי כסף אז יש לי חסרונות עם כסף אני אמלא את החסרונות והוא קונה וקונה וקונה ולא הולך כלום נמצא ששירות הוא בחינת שלמות החסרונות ככה האדם רוצה אנחנו רוצים להשלים חסרונות ולא מצליחים להגיע לזה כי אדם חושב שעל ידי הכסף הוא ישלים חסרונות במה חסר לו חסר לו בית חסר לו רכב חסר לו חסר לו והוא קונה וקונה וקונה ורודף אחרי זה והוא מרגיש בואנה אני לא מלא החסרונות ממשיכים אתה יכול להפוך את זה תהפוך את זה ותיקח את זה לעשירות דקדושה שככל שיהיה לך יותר כיסופין וכסף דקדושה תפילה התבודדות לימוד שמירת התורה והמצוות תתגבר ותשמור ותקיים יהיה לך עשירות קדושה התמלא לך כל החסרונות בדעת כי אין חיסרון אלא בדעת תתחיל לחיות אבל באמת העשירות והממון דסטר אח הינו עשירות כלל רבי נתן אומר מי שחושב שעשיר שקשורה לממון ותאוות ובלי העולם הזה זה נקרא עשירות אין בזה שום עשירות כלום כלום כלום כי בכל פעם חסר לו יותר בבחינת מה שפרקינה נכסים מרבה דאגה אין זה לא ישלים שום חיסרון זה רק יפתח יותר חסרונות להתפרנס דבר חשוב לקנות ראיתים לבית אוכל שתייה וודאי אבל לעשות מזה תכלית בלי חיים של תורה מצבות וההתבודדות וספרי רבנו מה השם ירחם ויציל מה עשינו בזה וכמו שאנו רואים מנה הווה באמן עצמו שם רשעים רכב שאפילו באת עוצם גדולתו בשעתו שהייתה השעה משחקת לו מאוד והתפארת האה הרבה לפני אשתו ואוהביו בכבוד אושרו ורוב בניו סיפר להם בעצמו גודל מכתו וכאבו וחסרונו כמו שכתוב וכל זה איננו שובה לי בכל עת כל האושר כל הכבוד כל הגדולה כל המעמד לא שווה לי כל רגע בכל עת זה כל רגע אין אני לא חי את האושר אני לא חי את השפע אני לא חי את הברכה כל רגע למה כי מרדכי לא משתחווה אתם מבינים אחים יקרים אחים אהובים כל הזמן זה יושב לו על המוח שמרדכי לא משתחווה והוא לא מצליח לחשוב על כל האושר והכבוד שיש לו מה צריך לעשות כנגד זה אני לא מסתכל שמרדכי לא משתחווה שמח בחלקי ולא והיה ממשיך להיות יד מידנו של המלך האמן הזה שבתוכנו אומר תבליט את את החיסרון דבר חיסרון תחשוב חיסרון מה אתה צריך לעשות לאמץ את המוח לחשוב מהטוב לדבר מהטוב להעצים את הטוב לשמח בחלקך נמצא שאפילו בעת גדולתו הרמה היה מלקס ו מכאובות שמעתם מה זה אפילו בעת והגדולה שלו והאושר הייה מלא כעס ומכאוב וזה הייסורים הכי קשים ונוראים שיש לאדם איי איי איי [מוזיקה] אלו החים ודאי תלמד חים להתמודד גם עם הקושי והרוח להתמודד ולא לסגת ו לברוח אלו החיים [מוזיקה] חים ודאי תלמד ודאי תלמד להתמודד גם עם הקושי והרוח להתמודד ולא לסגת לא לברוח ככה זה בעולם ישנם דברים שעברו ולא תדע מאותם אנשים שמחזיקים בכללים של התקווה ואם אותם מחשבות פורצות בך לעולם אל תתייאש כי יש לך את הטוב גם לשנות להוסיף להתחדש ככה זה בעולם ישנם דברים שאמרו ולא תדע מאותם אנשים שמחזיקים בכללים של התקווה ואם אותם מחשבות פורצות בך לעולם אל תתייאש כי יש לך את הטוב גם לשנות להוסיף [מחיאות כפיים] [מוזיקה] להתחדש עכשיו שימו לב מה המן אומר ויאמר המן אף לא הביאה אסתר המלכה עם המלך אל המשתה אשר עשת כים אותי וגם למחר אני קראו לה עם המלך שימו לב מה אמן אמר ויאמר המן אף לא הביע אף חרון אף שמתם לב שימו לב מה רבי נתן מלמד אותנו הלכות ברכת המזון ומים אחרונים הלכה ה סעיף ב' אף לא הביאה אסתר וזה מה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה ארבעה פתחו באף והם הנחש שאמר אף כי אמר אלוקים ושר האופים שאמר אף אני בחלומי ועדת קורח שאמרו אף לו אל ארץ והמן שאמר אף לו הביאה אסתר שימו לב איזה דיוק יפה של רבי נתן וכל אלה נפלו כי כל הארבעה נמשך דעותיהם הראות מזוהמת הנחש מעצת הנחש כן המן קורח שר האופים שהטעה את האדם שנמשך מלימודים הנפול מה אמר הנחש והייתם כ אלוקים אומר רשי על המקום יוצרי עולמות כל אלה זה בחינת יוצרי עולמות שזה נכנס למקום הזה זה נקרא חרון אף ועל כן כנגד א אלפ כי הם פגמו בלפן הנל ונעשה אצלם מ' אף שהוא בחינת חרון אף שזה תוקף הדין שאדם מתנשא אדם מתגאה ואין לו את מציאות השם הוא מוליד חרון אף ומה אומר בהמשך המן וכל זה איננו שובה לי בכל עת אשר אני רואה את מרדכי יהודי יושב בשער המלך שאדם מכפש שמחה דווקא דרך שלמות ומלית חרון אף אתם כלוקים יצרי עולמות אתם רוצים להיות מושלמים אתם רוצים לפתח שמח וחיות רק דרך שלמות משמה מתחילה הנפילה כ 4000 בקדושה הם בחינת תורת אמת שהיא בחינת חסדים גדולים בחינת תורת חסד וכמובן בתורה הנל אבל פוגמים בהם נעשה מזה כפירות ועבודה זרה לכן רבנו מגדיר שהעצות הקדוש ברוך הוא שונא אותה זה בחינת כפירה שאדם לא שמח בחלקו שלא עובד על זה שלא מדבר מזה כל הזמן רק מותא חסרונות רחמנא ליצלן שהוא בחינת דין וחרון אף כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה כל זמן שיש עבודה זרה בעולם חרון אף בעולם ככה מביא הספרי פרשת ראה ועל כן אלו הארבעה הנל פתחו כולם באף כי נעשה אצלם מא' אף חרון אף כי כולם פגמו על ידי תורות הנפולות הנזכרות כמו שלמדנו דיבור מהחסרונות ואתה צריך לדבר עם זה עם הקדוש בר אבל לא להגיד ריבונו של עולם וכל זה לא שווה לי כי יש לי חיסרון זה בדיוק מה שהמן עשה אנחנו צריכים להיזהר שאנחנו לא נופלים בזה כל זה איננו שווה לי יש לך בית יש לך ילדים כל זה לא שווה לי אין לי עצבים לכלום בגלל שחסר לי את זה ואת זה ואת זה אז הילד קצת שובב זה כבר עושה אותו ילד רע איזה ילד רע תתנהג יפה הלו הלו הלו סתכל על הילד הוא חמוד הוא מתוק המון המון המון פעמים מדי פעם הוא שובב זה לא עושה אותו הילד רע זה לא עושה אותו הילד רע אז לפעמים לא יודע מה אדם עושה איזה משהו וזה לא הולך בצורה הכי מדוייקת זה לא עושה אותך כישלון הלו תעצור זהו אין לי עצבים לא רוצה לדבר לפעמים אנשים אומרים לי פתאום מסכן נפל לכעס נכון לא בסדר אבל זה לא אומר שכל המצוות שלך לפח בפרט שאתה עושה תשובה ועם לב נשבר תקו מהתחלה תתחיל מהתחלה תבקש מהשם רחמים מה אתה זורק את הכל ואומר שכול ך לא שווה זה קליפת המן וכל זה איננו שווה לי הטעם הקדוש זה הגאולה תדעו לכם ללמוד סיפורי מעשיות בפרט מעשה ט מחכם וטעם ללמוד את זה ולחזור על זה וללמוד ולחזור וללמוד ולחזור זה פותח גן עדן לחיים להיות שמחים בחלקנו ועל כן למדו לימוד שאינו אמת ודמיון של שקר כמו הנחש שאמר אף כי אמר או לא תאכלו מכל עץ הגן על ידי זה רצה ללמוד עם ההם להתיר אכילת עץ הדעת חסרונות זה נקרא לימוד שהוא לא שלמת איפה השלמות איפה השלמות כל זמן שזה לא מושלם זה לא שווה כל זמן שזה לא מדויק זה לא שווה השם ירחם ויציל זה לימוד שנראה של אמת אין בו שום אמת זה רק לסטר אח זה החכם זה לא הטם הלימוד של הטם איפה הנה זכיתי לעשות או טו ישתבח שמו לד זכייתי פה להתקדם הנה ברוך השם חסד השם על הארץ תביא 100 במבחן אני אקנה לך אופניים למה תביא 90 במבחן אני אקנה לך אופניים תביא 80 במבחן אני אקנה לך אופניים למה דווקא 100 למה למה 99 לא טוב 95 לא טוב אבא תראה הבאתי 90 במבחן אתה יכול 100 למה למה למה לא לפרגן לו על ה-90 למה למה אבא אתה יודע למדתי ל המבחן יופי נראה מחר את התוצאה הלך למד השקיע פתאום הביא 80 אתה רואה לא למדת מספיק למה למה לא לבוא ולהגיד לו אני ראיתי איך למדת אצל אבא קיבלת 100 צדיק שלי אצל אבא קיבלת 100 אני ראיתי ישבת למדת חזרת שיננתי לא לפרגן למה למה כי הילד הוא הפוסטר הוא חברת פרסום למה לא לפרגן אתה רואה את הילד יושב אתה רואה אותו לומד אתה רואה אותו משקיע יופי למדת נראה איזה ציון תביא במבחן עכשיו הוא קיבל 100 אצלך הוא קיבל 100 עכשיו הוא ישב הוא השקיע הוא למד הקדוש ברוך הוא ברוך השם רוצה את הלב רחמן ליב בע את ההשתדלות את ההשתדלות ואז הילד ילך למבחן בטוב ובשמחה ויביא ציונים גבוהים ולא יקבל בלאק אוט למה אנשים מקבלים בלאק אוט במבחנים כי הוא לחוץ מהתוצאה כי העיקר אצלו זה התוצאה הוא לא מחשיב את זה שהוא ישע ועמל והשקיע אצל הקדוש ברוך הוא קיבל 100 הוא השקיע ישב הוא טרח הוא עמל תפרגן לו על המקום הזה תלמד אותו את הדרך הזאתי לא עובדים רק דרך תוצאות של ציונים עובדים דרך תוצאות של השתדלות תפרגן איי אי [מוזיקה] אי וגם שר האופים אמר אף אני בחלומי ורצה לדמות להשוות חלומו לחלום של שר המשקים שבאמת הם שני הפכים וגם הדת קורח אף לא אל ארץ ורצו להטעות את ישראל כאילו משה רבנו חס ושלום הטעה אותם ולמדו כל וחומר של שטות ומה חוט אחד של חלד פותר את הטלית עשו את הלימוד הזה שמה נמצא שעיקר הפגם היה על ידי לימודים פגומים ונפולים מה זה נקרא לימוד פגום זה לימוד שסוגד לשמחה שבאה רק ממצוינות אם אין מציונות אין שמחה מה זה לימוד אמיתי זה מביא אותך למקום בתודעה שיש שמחה לא מתוך מצויינות לא מתוך שלמות וכן אמר שהמן גם המן אמר אף לא הביאה אסתר ולמד בדעתו שהוא לטובתו נתגאה מאוד על ידי זה שרצה טלוט את מרדכי ובאמת הכל היה לרעתו כי גחלים היייתה חוטה על ראשו בזה שהביאה אותו אל המשתה כמו שאמרו רבותינו זכרו לברכה במגילה טו עמוד ב נמצא שכל אלו הארבעה פגמו על ידי שקיבלו לימודים רעים הנמשכים מתורות הנפולות מ4 אל הנפול ועל כן כולם פתחו באף שהוא בחינת הקש ודמיון שקר הנמשך מתוקף הדין ואחרון אף שמשם אחיזת הסטרא אחה ועל כן רצו לדמות מילתא מלמטה לדמות עניין לעניין בדמות שקר וחזו כמה שיותר לשמוח בחלקנו אחים יקרים אתה בא להתבודדות עושה חשבון נפש עושה תשובה למה לא להתחדד יותר לטוב אבל לזכור תמיד שהקו המנחה זה התם הקדוש שהוא היה מושבן הוא עשה חשבון נפש הוא ידע להחשיב את השכר שלו הוא ידע להעריך את זה הוא ידע לדעת את החסרונות ווא ידע לשמוח ביתרונות וזה שמחה אמיתית וטובה שיהיה לנו בסירות טובות שיהיה לנו אהבה ושלום שיהיה לנו פשיטות ותמימות חודש טוב בי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה