מדברים מרבי נחמן מברסלב יום אחד
מדברים מרבי נחמן מברסלב יום אחד
[מוזיקה] שלום וברכה לכל המאזינים היקרים מה שלומכם אנחנו בעזרת השם בתוכנית מתורתו של רבי נחם ברסלב מדברים נחל נובע מהעצות הנפלאות ואנחנו בעזרת השם צת מוזיקה ובה להנעים לכם את הבית ת המום ת המ אנו בערת השם מרים שהה לת טובה בהצלחה רבה [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] [מחיאות כפיים] אז אנחנו בסיעתא דשמיא היום אנחנו בעזרת השם דבר על נקודה מאוד חשובה לחיים על הנושא שנקרא לא להתבלבל משום דבר ניגע בעצות נפלאות מה שרבי נחים ברסלב מלמד אותנו ושימו לב רבי נתם מלמד את זה בליקוי הלכות שלא יבלבל את האדם מה שעובר עליו מקודם ואחר כך מה גורם לנו בלבולים בחיים שאלת השאלות כל הבלבולים כל הדמיונות מה זה גורם לנו מאיפה זה בא מאיפה מקבלים א הכוחות השליליים את העוצמה לבלבל אותנו אז אומר לנו רבי נתן שאדם לא צריך לחשוב מה שעבר עליו מקודם ואחר כך המחשבות מהעבר המחשבות מהעתיד בהחלט לוקחים אותנו למקום הזה של הבלבול איזה בלבול למה עשיתי כך ואם עשיתי טוב יכלתי לעשות יותר טוב זה אגב בדיוק מה שקורה עם ה מעשה מחכם ותם מעשה ט ששמה רבנו חים ברס מלמד שהחכם היה כל פעם ברדיפה עצמית מה שעשיתי היה טוב הכלתי לעשות יותר טוב ולמה עשיתי כך ולמה טעיתי ולמה התבלבלתי וכל המחשבות האלה שתוקפים אותנו מהעתיד ומהעבר וכל הזמן נותנים לנו לחשוב שאף פעם זה לא מספיק לא עשיתי טוב ודבר שני גם אם עשיתי טוב תמיד יש איך אומרים למה לא עשיתי עוד יותר טוב בקיצור לא שמחים בחלקנו ואומר רבי נתן כל זה כלול בדיבור שאמר אדונינו מורנו ורבנו רבי נתן מביא פה שיחה בשיחות הם בשיחה רפח שרבנו אמר לאחד שוב יום אחד לפני מיתתך ודחק ומשך את תיבת יום אחד וכוונתו היה לעניין מה שמפיל את האדם מזה כשרואה שלפעמים מתעורר קצת להשם יתברך אבל קודם ואחר כך היה מה שהיה כפי מה שעובר על כל אחד לפי בחינתו ומחמת זה נופלים רבים מעבודתם כידוע ועל כן גאר עליו אדונינו מרנו ורבנו זצל ואמר לו שוב יום אחד לפני מיתתך כלומר שאפילו לא תזכה כל ימי חייך קודם שתמות כי אם לשוב להשם יתברך יום אחד בלבד גם זה טוב ויקר מכל הון תראו מה זה איך רבנו החשיב מה זה יום אחד שאדם זוכה לתשובה מה זה יום אחד שאדם זוכה לעשייה טובה מה זה ום אחד שאדם זוכה לתורה למצוות מעשים טובים וכמה אנחנו זוכים ימים על גבי ימים עד כדי כך מה זה רבנו החשיב לא שהוא בא ואומר לך יום אחד תעשה תשובה ושאר הימים עזוב תנצל את כל החיים שלך לדברים רעים אלא מה זה החשיבות של יום אחד שאדם זוכה לתשובה ומעשים טובים ואפילו אם זכה בכל ימי חייו ליום אחד כמה זה יקר בעיני השם והיה שווה לו לבוא לכל העולם הזה בשביל הרגע הזה חזל אומרים שווה לאדם לבוא לעולם לכל ה מהזה מכל הבלבולים שעובר וכל מעברים שעובר בשביל שכר אחד של אמן זה לא נותן לנו את הלגיטימציה אוקיי אז נעשה יום אחד נעשה רגע אחד וזהו נחייה את כל החיים עם היצר הרע חליל וח זה לא ברגע שיש חשיבות לטוב אתה לא רוצה את היצר הרע ברגע שאתה מבין מה זה האיכות של הטוב ברגע שאתה מבין מה זה האיכות של המצווה ברגע שאתה מבין מה זה האיכות של התשובה ברגע שאתה מאמין בזה כמה זה עוצמתי ויקר ממילא אתה לא רוצה אתרע מה זה עוצמה של רגע אחד של לימוד תורה וקיום מצוות ומשמה אגב שאדם לא נותן חשיבות למצוות שהוא עושה ולדברים הטובים שהוא עושה משמה באים הבלבולים מהעבר ועתיד שאדם מחשיב את מה שהוא עושה שאדם שמח במה שעושה הבלבולים של העבר ועתיד לא יכולים להיכנס בו זה עוצמה נפלאה זה עבודה נפלאה להחשיב את היום להנצל את היום להשים לנגד עינינו את אותו היום בלבד את אותה השעה בלבד כמה אנחנו מדברים על זה עכשיו בשיעורים האחרונים ורבנו החשיב את זה כלל כך שגם זה טוב מאוד ויקר מכל הון קח את כל התאבות שבעולם קח את כל הבלבולים קח את כל הכסף קח אל כל הבתים את כל הדמיונות שום דבר לא מגיע לרגע אחד טוב של מצווה שעשית ותדעו לכם שאדם לומד להעריך את הרגע ותופס את הרגע הוא לא מתבלבל משום דבר הוא זוכה לעשות דברים טובים אבל כל פעם אדם חושב מה אמרו לי מה עשו לי לאיפה זה יקח מה יהיה כל הבלבולים ה זה סטרה אח אחת שלמה העבודה להצליח והעבודה להתקדם והעבודה לעבור את כל העולם הזה בצורה נפלאה וטובה זה לחוות את הרגע ולחיות את הרגע בתורה מצוות ומעשים טובים מה שאתה יכול לתפוס ומה שאתה יכול לעשות בכוחות שלך תעשה אל תתן למחשבה להתבלבל בכל מיני דמיונות תמלא אותה בדברים טובים הדמיונות ממלא הסתלקו אין לנו זמן להתבלבל ממה שעובר עלינו זה מתיש אין את הכוח אין לנו את הכוח לפתור את הבעיות אין לנו את הכוח לעשות שום דבר העולם עכשיו עובר למקום שנקרא מלכות השם כולם זורקים את אלילי הכסף ואללי הזהב שזה נקרא כוחי ועוצם ידי שאני מבין ואני יודע והתובנה שלי והייתם כ אלוקים יוצרי עולמות כל המלכות הזאתי של סטר אחה הכל נזרקת עכשיו אנחנו מגיעים עכשיו למקום שלאין עוד מלבדו כל רגע להשתדל להתחבר לאן עוד מלבדו לי אין כוחי מצד עצמי הקדוש ברוך הוא מנהל את העולם אני סובלני כל דבר יגיע בעיתו זמנו ואני לומד ומתפלל וזוכה כל רגע לחוות קרבת אלוקים לי טוב אז תופסים מעט ומתקדמים איתו ועוד מעט ומתקדמים איתו עבודות קטנות פה איזה הלכה פה איזה תהילים פה איזה לימוד פה איזה דף פה איזה שורה תופסים ברוך השם את העבודות הקטנות והכי חשוב זה לתפוס אותם בקביעות עבודות גדולות אתה יכול לתפוס יום כן יום לא יום למה לא עבודות קטנות יש לך את הכוח לתפוס אותן בקביעות גם מתוך המעברים המשתנים של [מוזיקה] החיים שאדם יודע תפוס את המעט ולהחזיק בו יום יום הכבאות יוצרת שינוי בנפש לטובה בגל זה אני אומר תמיד לאנשים לא לתפוס עבודות גדולות אם זה יום כן יום לא יום למה לא זה לא טוב כי תפסת מרובה לא תפסת זה רק דמיון שתפסת כי הלשון קצת לא מובלת בחז מה זה תפסת מרובה לא תפסת אם לא תפסתי אז לא תפסתי אז מה זה תפסת שאדם תופס הרבה הוא בדמיון שהוא תופס אבל זה לא נקרא תפיסה אמיתית כי זה לא קבוע ת סה אמיתית זה משהו קבוע איכות של מוצר שהוא מחזיק לאורך זמן אבל דורשים חזל דבר והיפוכו תפסת מרובה לא תפסת אבל תפסת מעט תפסת שאתה תופס את ה מעט זה לא נראה לך בהתחלה הרבה זה לא נראה גם כל כך משמעותי אבל שזה קבוע יום אחר יום זה תפיסה אמיתית זה פועל בנפש זה מעיר את הנפש זה מחזק את הנפש ככה זה בלימוד בתפילה בהתבודדות אני אומר תמיד לאנשים תשתדל לקחת עבודות נות אבל העיקר הכי חשוב זה לשמור על הקביעות הקביעות ממלא את הנפש אם זה לא קבוע זה לא פועל זה בום זה היסטריה וזה מתיש גם בהתבודדות אדם יכול להגיד טוב אני אעשה מהיום שעה שעה וחצי לצורך העניין יום כן יום לא יום למה לא לא תתפוס חמש דקות ותתחיל לעבוד על הקביעות תתחיל לעבוד על הקביעות אתה רואה שזה קבוע אתה רואה שזה זורם גם אם בדרך יש פיקשושים אבל אתה רואה שזה סך הכל בכללי עובד יופי מצוין משיך עם זה לתפוס מעט בעבודות קטנות ובקביעות יוצר לנו שמירת הזמן מה קורה שאנחנו תופסים דברים גדולים ולא מחזיקים בהם זה מכניס בנו יאוש ואנחנו מאבדים את הזמן עבודות קטנות בקביעות נכון שהרגש בהתחלה אתה לא מרגיש את האור ואת הסיפוק ואת החיות כי זה עכשיו דורש זמן שאתה תופס עוד עבודות קטנות ות ז ואז הזמן הזה הסובלנות הזאתי גורמת לך הכנעה כלפי הבורא וככה מתגלה מלכות השם אצלך עבודות קטנות התמדה אני רואה את זה בחוש אצל אנשים שאנשים רוצים להיכנס לעבודת ההתבודדות אומרים מהיום רק שעה וזה יפה וזה טוב ולשמה צריך להגיע אבל מחמת שהוא לא תופס את זה ויום כן יום לא יום למה לא אחרי זה הוא מוטש ואין לו כוח ועובר עליו ימים ושנים שהוא בכלל לא עשה התבודדות אבל אם הוא תופס בסובלנות לאט לאט חמש דקות ביום 10 דקות ביום רבע שעה כל אחד את כמעט שהוא יכול לתפוס תופס את זה ולאט לאט יום אחרי יום יום אחרי יום זה נבנה בנפש אחרי זה הוא יכול להוסיף עוד דקה עוד שתי דקות עוד חמש דקות זה נבנה בנפש ואפשר להוסיף עוד מעט נבנה בנפש עוד מעט העיקר הקביעות הקדוש ברוך הוא מנהל את העולם בצורה נפלאה ואיכותית שהכל פה גדל בצורה מדוייקת וטובה רק על ידי הקביעות השמש שזורחת היא לא מהירה ברגע אחד זה ל לאט לאט גם שהיא שוקעת כל צמח כל עץ שגדל הוא גדל לאט לאט יש לו את הקביעות לאט לאט זה אפילו לא ניכר לעין אתה שוטל את העץ זה לא ניכר לעין הגדילה שלו אבל הגדילה שלו איטית ומוציאה שורשים טובים ומגדלת גזע טוב גם אוכל שמתבשל אוכל שמתבשל ככל שהאש יותר נמוכה ואתה נותן לו יותר זמן הוא מפיק טעמים יותר אייכותיים כי יש לו קביות הכ במעט במשך הזמן מביאה את התוצאות הטובות זה מאזן את הנפש זה מרגיע את הנפש זה נותן סובלנות לנפש וערך הפים כולנו רוצים לנצל את הזמן והזמן דוחק השעון החול מתקתק אז אנחנו רוצים לעשות דברים בהיסטריה אבל זה יוצר ריבוי אור מתיש את הנשמה מתיש את הנפש וגורם ליאוש ותסכול שאחרי זה אדם עוברים עליו ימים ושנים והוא לא עשה כלום עבודות קטנות לאט ובסובלנות מעדנת את הנפש יוצרת שלווה ורוגע מצד אחד אומרים חזל לא עליך המלאכה לגמור אבל אין את הבן חורין להתבטל ממנה זה שני תודעות שתי תודעות בנפש שצריך לעבוד איתם לא עליך המלאכה לגמור התורה היא עמוקה מים לקיים את התורה והמצוות אין לזה סוף אבל מצד שני אל תתייאש כי אתה לא יכול להתבטל מזה בטלה זה שיעמום זה לא טוב הדרך הזאתי הנפלאה של יישוב הדעת והאיזון שרבנו נותן לנו מקדמת אותנו בסובלנות להזריע את השפע באדמה ולתת לו את הזמן לגדול בסובלנות ובאיטיות ואומר רבי נתן וכן גם מובן מדבריו של רבנו במקום אחר שבאחרית הימים האלה באחרית הימים שזה נקרא בעקבות הד המשיכה בסופו שהשתררה אחה מתגברת כמו שמתגברת צריך כל אחד לחזק עצמו עוד יותר ותר ויחיה ויחייה סליחה ויחייה עצמו בזה אשר זכה על כל פנים לחטוף איזה נקודה טובה בשעה אחת מכל היום דיבור מאוד עמוק מאוד חזק מה שרבנו פה מגלה את הסודות מלחמה ואת התכסיס מלחמה איך להילחם בכוחות הסתרה אחה אנחנו נחזור על הזה לדיבור הזה עוד כמה פעמים ננתח אותו נבנה אותו כי הוא מאוד עוצמתי וחשוב בפרט עכשיו לקוות ד המשיכה כי אנחנו נמצאים עכשיו בעקבות ד המשיכה ו רבנו פה נותן את העצות הנכונות איך לעבור את זה בוא נשמע איזה כמה צלילים בעזרת השם יאללה לא הבית לאחורי השביל פתוח לפניי לא יכולתי לחקות הערכו לי לילותיי תן לי את היום הזה הני את היום הזה הגלה עוברת וקוראת אליי בוא עלה קרני השמש בעיני פימות הלב המצ עדיי בואו בואו בואו אחריי חפשו בכול את עקבותיי יש לי את היום הזה לא מעט הו כי הרבה הגלה עוברת וקורת אליי בועלי קלבר ברוח תרמילי מתנופף הו על גבי צרור בו את ספר תפילותיי נקס לרשום בו את שירי תן לי את השיר הזה לא מעט הוא כי הרבה הגלה עוברת ו קורת אלי בוא לי הגלה עוברת וקוראת אליי בוא לי שמיים שואלים אותך ביתי הים שואל אותך בני הלילה וחש לך אחי שעון אשאר גם את עצמי ועברת לילה קר ונדמה שלא נגמר הא פינית בלבך מקום לטוב שעוד תגלה האם אתה מוכן לחסד שבי איתו היום הזה החד יש בעולם ענן קשור לו מעליו כל מי שיבוא אליו ועס בחסד וזהב תן לי את הטוב הזה לא מעט הוא י הרבה הגלה עוברת וקורת אלי בו עלי הגלה עוברת וקורת אליי בוא עלי לאיחור ש פ לא אך איזה שיר יפה תן לי את היום הזה זה בדיוק העבודה שלנו תן לי את היום הזה זה עיקר העבודה שלנו בוא קצת נחדד את מה שלמדנו פה עכשיו על הדיבור שרבי נתן קיבל מרבנו מה יהיה בעקבות המשיכה ומה העבודה שלנו בדיוק בזמן הזה דיבור חשוב דיבור יקר דיבור עוצמתי בוא נראה את הדיבור פה אומר רבי נתן כך כך הוא קיבל מרבנו וכן מובן מדבריו זל במקום אחר שבאחרית הימים האלה רבנו גילה כך מה זה באחרית הימים מה יהיה בעקבות הד המשיכה בסופו שהסט רח מתגברת כמו שמתגברת צריך כל אחד לחזק עצמו עוד יותר ויחיה עצמו בזה אשר זכה על כל פנים לחטוף איזה נקודה טובה בשעה אחת מכל היום עד כדי כך מה קורה בכוח של העקבות הד המשיכה הבלבולים הולכים ומתגברים מה קורה שהבל בולים הולכים ומתגברים מהעבר ומהעיר אנחנו מאבדים כוח המחשבה כל הזמן טרודה מהעבר מהעתיד ואנחנו כל הזמן שהמחשבה שמה נמצאת אנחנו נותנים פול גז בניוטרל מה שגורם לנו לא ל לא לחוות את ההווה את ההוויה כי כל הזמן המוח חווה את העבר עתיד עבר עתיד עבר עתיד בא רבנו ולימד את רבי נתן ותלמידיו שאדרבה ואדרבה ואדרבה עכשיו זה הזמן להתחזק באמונה ולתפוס את היום לתפוס את הרגע לא לחשוב מיום לחברו ולא לחשוב משעה לחברתה עכשיו אחים יקרים אחים אהובים תדעו לכם שהעצה הזאתי היא הפתרון לכל הבעיות לכל הבעיות לא לחשוב מהעבר ולא לחשוב מהעתיד איך אבל איך שאלת השאלות איך להתחיל לתרגל לחיות את ההווה לא לחשוב מיום לחברו ולצמצם את הדעת עוד יותר לא לחשוב משעה לחברתה ואנחנו מצמצמים את הדעת עוד יותר ולא חושבים מרגע לחברו אלא תופשים את הרגע ואיתו מתחילים לעבוד מה שאתה יכול עכשיו תשמע איזה מוזיקה תשאיר איזה שיר תגיד איזה מזמור תהילים תלמד איזה ספר תלמד איזה הלכה תפוס את הרגע מה קורה שאתה תופס את הרגע ואתה חושב את הרגע אתה אוטומטית נכנס למקום שאתה לא חושב מיום לחברו אתה לא חושב מהעבר והעתיד אתה חי את ההוה את האמונה שהקדוש ברוך הוא משגיח על הכל ואז אדם יתחיל להרגיש פשוט תרפיה הרפיה לכל המערכת הרוחנית שלו בתוך עולם המחשבה העניין הוא שאנשים לא מודעים לבעייה הזאתי בתת מודע אני לא מדבר כרגע על המודע שזה ועדי יותר קשה אבל בתת מודה יש לנו איזה ארס מאוד מאוד מסוכן שמסביר רבי נתן בליקוי הלכות שאדם מרגיש ש מרדיפת המחשבה מהעבר והעתיד אין לו כוח לשלוט על זה אין לזה שליטה לא אין לי שליטה על זה ככה האדם מרגיש אני כל הזמן חושב מהעבר והעתיד ומהביל בולים ואני מרגיש שאין לי על זה שליטה עכשיו אחד הדברים שרבי נתן שם יוצא מהלימוד שלו שאתה מרגיש פשוט עייף כי ברגע שאתה מרגיש שיצרה תוקף אותך ואיין לך את האפשרות להתגבר עליו זה מאוד מטיש את הנפש אתה מרגיש שאתה במשחק כבוד אתה מרגיש שאתה בשבי שניטלה ממך הבחירה אבל בא רבי נתן ואומר שאסור לאדם לחשוב ככה כי יש לך בחירה בכל רגע לתפוס את הרגע ולהתחבר לשם בא רבי נתן ואומר ותתחיל להתאמן על זה לאט לאט עכשיו ברגע הזה הקטן והכל כך מזרי תפוס אותו לקדוש ברוך הוא תגיד איזה דיבור תגיד איזה תהילים תתפוס איזה ספר תשמע איזה שיעור אפילו ממש כמה שניות ואז אתה תראה שלאט לאט המוח מתחיל לקבל הרפייה וגירוי לחוות את ההווה ולא את העבר ולא את העתיד ואז ממילא שאתה חווה את ה הוה ואתה חושב מההווה ועושה מקיים את ההווה פתאום אתה מרגיש הרפייה שאין לי בלבולים מהעבר ועתיד וזה נותן נייח לנשמה ולאט לאט זה מתפתח שהשם יתברך מנהיג את העולם והוא איתך והוא צלך והוא דואג לך ותמיד הוא ידאג לך ואז אנחנו משחררים בנפש הפנימית את היצר הרע שנקרא שהנחש אמר לחוה ייתם כ אלוקים אומר רשי יצרי [מוזיקה] עולמות אם אני יוצר עולמות אז זה מובן למה אני חושש מהעבר והעתיד כי אני יוצר עולמות אז אני צריך לדאוג מהעבר והעתיד ואני צריך להתבלבל מזה אם אני מבין שאני לא יוצר עולם שהקדוש ברוך הוא זה שיוצר ובורא את הכל אז אני בסך הכל צריך לעשות עכשיו את העבודה שלי ולתפוס את הרגע של עכשיו ואז ממילא אין לי סיבה לחשוב מהעבר ומהעיר השם יתברך מנהיג את העולם וזה הכל לטובתי הנצחית וזה מה שרבנו גילה לרבי נתן ועוד אומר רבי נתן ובזה מוכרח האדם להחיות עצמו ולא יפול משום דבר ועל ידי זה יזכה בוודאי לתשובה שלמה כ מבואר בתורה זמרה לאלוקי בהודי בליקוי מארן חלק א' בסימן רפב חלק כן על פסוק ועוד מעט ואין רשע ועוד מעט כשמחייגים מעט לסלק בלבולים מהעבר והעתיד זה לחיות את העוד מעט את המעט ולהיות איתו קבוע עוד קצת ועוד קצת ועוד קצת ולאט לאט המוח מקבל הרפיה שאומר רבנו כשמכיש בזה העולם שבזה אינו רשע על ידי זה והתבוננת על מקומו ואיננו אנו שלא יהיה באמת על מקומו הראשון עכשיו והתבוננת על מקומו ואיננו לעניין שלנו עכשיו ש רבי נתן מסביר שלא יה לנו בלבולים שאתה תופס את ה מעט במחשבה להתחבר לשם על ידי תורה התבודדות לא משנה מה איזה דיבור אחד עם השם יתברך איזה שנייה אחת של דיבור 10 שניות של דיבור ברגע הזה קורה לנו פעולה מאוד מעניינת והתבוננת על מקומו ואיננו מה קורה אין את כל הבלבולים והמחשבות כי מסביר רבנו וגם רבי נתן שהמחשבה היא כלי והא יכולה להכיל רק מחשבה אחת במד מה בתת מודה זה נראה יכולה להכיל כמה מחשבות מרוב המהירות שלה אבל בפנימיות ה יכולה להכיל רק מחשבה אחת ואומר רבי נתן אם תילחם להוציא את המחשבות הרעות זה לא יפתור את הבעיה כי אתה צריך להכיל מחשבה טובה אבל מה קורה שאנחנו רוצים להכיל מחשבה טובה כנגד המבול של הבלבולים כדי להפיל אותם ולהכניע אותם אז אדם חושב שהוא צריך עכשיו לעבוד על מבול של מחשבות טובות הוא צריך להשפיע הרבה כוח כי הכוח של הבלבולים הוא מאוד חזק וכדי להכניע אותו אני צריך להשפיע הרבה כוח ולתת הרבה כוח כדי להכניע את הבלבולים ואז מה זה נראה בתת מודה של האדם אז אין לי את הכוח לזה אין לי כוח לתת הרבה כוח אין לי כוח אז הבלבולים הם חזקים ונצחו אותי אבל בא רבי נתן ואומר כלל מחזלשת הרבה מן החושך יש לנו כוח נפלא שמעט של מחשבה טובה ומעט של דיבור טוב ומעט של אזה תהילים ולאט לאט לתת לזה כוח יש לזה כוח לדחות את את כל החושך שנקרא בלבולים מהעבר והעתיד ועל זה אומר רבי נתן צריך אמונה שאני צריך להאמין שהשם יתברך תמן בי כוח שמעט מן האור דוכה הרבה מן החושך ואני צריך להאמין בזה אומר רבי נתן אם אני לא יאמין חזרנו לבעיה של החוסר אמונה שאם יש לי הרבה חושך במחשבה של הרבה בלבולים מבה ועתיד אז אני צריך הרבה אור כדי להכניע ואין לי את הכוח להביא את האור הזה אני מותש אני עייף אין לנו כוח לעשות הרבה דברים וזה מובן וזה בסדר כי זה הדור זה העקבות עד המשיכה כבר רבנו אמר את זה לעשות עבודות גדולות אין לנו את הכוח אבל יש לנו את הכוח להגיע לעבודות גדולות עם סובלנות עבודות קטנות ובהתמדה והעצה הזאתי שאדם נכנע אליה יראה שהוא יעשה הרבה ויראה שלאט לאט פשוט ממילא כל הבלבולים ו דמיונות והמחשבות השליליות פשוט הסתלקו כי הוא ממלא עוד מעט טוב ועוד מעט טוב וכל מעט דוכה הרבה מן החושך וכל מעט דוכה הרבה מן החושך וכל מעט דוכה הרבה מן החושך אדם אפילו יקח פסוק ואני חסדך חתי יגל ליבי בישועתך אשיר ל אדוני כי גמל עליי לצורך העניין יגיד אותו שלוש פעמים וירכב את המחשבה טוב טוב בכל מילה בפסוק הוא ירגיש הרפיה נפלאה וטובה פתאום הוא ירגיש וואי אני בעולם אחר שלוש ארבע שניות 10 שניות שאתה נכנסת לגלקסי אח אתה פשוט מרגיש תעשו את זה עכשיו ואני וחסד חתי יגה לי בי בישועתך אשירה לאדוני כי גמה עלי ופתאום אתה מרגיש בכמה שניות האלה שאתה מרוכז בזה אתה מרגיש פתאום כזה שחרור כזה פירוק של המחשבות והדמיון והבלבול ואתה אומר בואנה תראה מה זה בעבודה קטנה של כמה שניות כמה אנרגיות שלילי ות רפו ממני עזבו אותי ככה זה בלימוד התורה הקדוש ברוך הוא יצר חוק ותאמין בו שמעט מן האור דוכה הרבה מן החושך כמה דקות של התבודדות יומיומית בקביט ישנה לך חיים כמה דקות של איזה תיקון הכללי כמה דקות של איזה מזמור תהילים כמה דקות של לשמוע איזה קטע קטן מאיזה שיעור אפילו שאתה רואה עכשיו שהשיעור הזה הוא שעה אל תגיד שאתה הולך לשמוע אותו שעה תגיד אני הולך לשמוע אותו דקה אני הולך לשמוע אותו שתי דקות ואני אסגור זה מה שאני יכול עכשיו אין לי כוח לשמוע שיעור שעה הרבה פעמים אני רציתי להוריד שיעורים משעה אולי ל1 דק אמרתי לא אני אסביר להם שאני אתן שיעור שעה והם ישמעו כל פעם איזה שתי דקות שלוש דקות וככה לאט לאט תתקדם עוד שתי דקות עוד שתי דקות העיקר תגיד זהו אני יכול לתת עכשיו על שתי דקות זה מרפא את המוחים וזה עושה עבודה טובה עכשיו רבי נתן בא ומלמד בליקוי מורם בתורה רפד מפרש מה שאמרו רבותינו זל במסכת שבת ל שואלים את האדם ביום הדין קבעת העיתים לתורה מה זה הלשון קבעת העיתים לתורה למד את התורה היה צריך להיות כתוב שיננתי על מה זה קבעת העיתים לתורה שימו לב היינו כי קבע זה לשון גזלה תראו איזה פשט יפה עכשיו רבי נתן מלמד מרבנו כמו שכתב וקבע את קובעה נפש ושואלים את האדם אם קבע וגזל מן הזמן שהי תרות בהפסקה עתים לתורה מה בעצם שואלים את האדם היצר הרע גוזל ממך נכון חוטף ממך הרבה מחשבות דאגות דמיונות אבלי העולם הוא גוזל גם אתה תגזול גזלה של מצווה תחטוף מה זה גזלה זה לחטוף תחטוף מה שאתה יכול תראו איזה זה עצה נפלאה רבנו נותן לנו לדור הזה איזה עצה מתוקה רבנו נותן לנו לדור הזה תלמד לחיות בלח טוף רבי נחם מברס לא סתם נתן את העצה הזאתי הוא ידע מה יהיה לנו בדור האחרון הוא ידע ש מתרד את המחשבה לבוא לבן אדם ולהגיד לו אתה קובע יתים לתורה ה אגיד לך אין לי כוח לא יכול לא יכול לא עולה בידי אני הולך לעבודה משפחה ילדים אבל צריך לקבוע יתים לתורה נכון אז אדם יבוא וגיד אב מצליח אז הוא התייאש בא רבנו ואומר לך אני אלמד אותך מה זה ת קביעת עיתים לתורה בדור האחרון שזה יביא אותך לכל השפע תלמד לחטוף אתה בעבודה יש לך איזה זמן פנוי אתה יכול לשמוע איזה שיעור קטן דקה שתיים שמע אתה יכול לחטוף איזה תיקון הכללי תחטוף אתה יכול לתפוס לחטוף מנחה תחטוף זה בדור שלנו נקרא כבית איטים לתורה ומזה אדם ידע ויראה שיתמלא לו גם הזמן לקבוע גם איטים יותר גדולים ויותר גדולים ששאלו את האדם בעולם הבא חטפת גזלת מהזמן לעבודת השם זה גזלה של קדושה תחטוף אתה יכול לחטוף פה איזה מזמור טילים אתה יכול לחטוף פה איזה הלכה קח איתך איזה ספר שים לך בתיק שמ לך סימניה בין לבין אתה יכול לחטוף כמובן על פי דרכה של תורה שלא יהיה גזל גם בעבודה וזה אבל לא משנה בנסיעה אתה נוסע אתה יכול לחטוף איזה שיעור אתה יכול לחטוף איזה לימוד אתה יכול לחטוף איזה דקה היום סרטונים קצרים של דקה ככה 30 שניות 20 שניות אתה יכול לחטוף תחטוף שמך סימניה אתה יכול לחטוף לך איזה עמוד אתה יכול לחטוף איזה שורה תחטוף ואומר רבי נתן ושואלים את האדם אם קוה וגזל מן הזמן שהיה טרוד בעסקה תאים לתורה כי צריך לחטוף ולגזול מתוך הטרדה והעסק התאים לתורה יש לנו הרבה תרדה יש לנו הרבה עסקים יש לנו הרבה בלבולים עכשיו בעקבות ד המשיכה אנחנו צריכים ללמוד לחטוף ללמוד לחטוף ואם נלמד לחטוף קדושה וטהרה וזה אגב עצה שרק רבנו מדבר עליה ללמוד לחטוף מה זה כביית יתים לתורה לחטוף דברים טובים אני אומר לכם זה עובד נפלא זה עושה פלאים זה עושה דברים נפלאים זה נותן רוגע זה נותן שלווה זה נותן עבודות נפלאות ללמוד לחטוף אחים יקרים ואז החיים משתנים לטובה קיוויתי שאבו רציתי להפתיע האדמה תרגיע רציתי להגיע רציתי לב לשפוך כוויתי שעבור חשבתי לניע אורות מהרקיע שמחתה משפיע הכנתי הכל אלך רחוק בשתי רג רגליים הרים גבוה עד הידיים סג חזק עד השמיים וא צום את העיניים עד שמילה אחת תצא באמת באמת עד שניגון אחד יצא באמת [מוזיקה] באמת רציתי כמו גיבור לצאת למרות הגשם להרטבת עצם נגד כיוון הזרם רציתי את הכל קיוויתי שאבוא למסור את הנפש אפילו בלי שום רגש רציתי להמשיך ולבוא אלך חוק בשתי רגליים הרים גבוה את הידיים אתג חזק עד השמיים וצום את העיניים עד [מוזיקה] שמילה אחת קצב באמת באמת עד שניגון אחד יצא באמת [מוזיקה] באמת החך רבנו הקדוש יודע להנעים לנו את הרגע יודע לתת לנו כאלה עצות טובות של פשיטות ותמימות בתוך כל מעברי הזמן דעת לתפוס איזה רגע אחד של אמת משנה חיים משנה מזל ככל שהחושך גדול רבי נחמ מברסלב מלמד שנקודת האור שלך היא בהרבה יותר עוצמתית מכל החושך הזה אז מתוך כל הבלבולים לתפוס רגע אחד של אמת רגע אחד של דיבור מסלק כל כך הרבה חושך מ תודה אחים יקרים מי אח תצא באמת באמת אך איזה שיר נפלא ומתוק עכשיו שימו לב מה מלמד אותנו רבי נתן עוד כתוב בליקוי מוהרן חלק א' סימן לד כתב שם בזה הלשון חרפה שברה ליבי היינו הרפות ובזיונות שהם התאוות רעות ואהבות רעות שהם לחרפה על אדם הנפש שלנו לא אוהבת אהבות רעות ולא אוהבת דברים לא חיוביים שוברים ליבו של האדם והתיקון הוא על ידי שמקשר את ליבו לנקודה השייכת לליבו בעת הזאת מה התיקון לזה אדם חווה איזה שבירת לב תאוות בלבולים כל מה שקורה בדור הזה שהכל כל כך א משתולל אז מה עושים והתיקון ה על ידי שמקשר את ליבו לנקודה השייך לליבו בעת הזאת מה אתה יכול לעשות עכשיו ברגע הזה תפוס על ידי זה נתבטל החרפה השורה על ליבו כן עכשיו יש לאדם חרפת לב תאבות בלבולים נפל איפה שנפל מה הוא עושה כדי להשתחרר מזה זה חושך הוא צריך להכניס הרחבת הדעת תפוס את העת הזאת לעניין הזה רבי נתן ככה מלמד זה הנקודה ששייכת ליבך כעת בעת הזאת מה אתה עכשיו יכול בעת הזאת לתפוס איזה דיבור איזה תורה איזה תפילה איזה משהו מובן שם תראו איך רבי נתן מסביר את זה כ מחמת שאהבה דקדושה שורה אצל הנקודת דקדושה האהבה תראו איזה לשון של רבי נתן מחמת שאהבה של הקודש האהבה של הקדושה היא נמצאת ושורה אצל הנקודה של הקדושה ועל כל פשעים תחסה אהבה שאפילו אם אחד פושה נגד חברו אבל על ידי האהבה שיש לו עליו אינו מ רופה הוא כן ברוחניות גם כן אומר רבי נתן על ידי שמקשר את ליבו לנקודה דקדושה ששם שורה אהבה דקדושה שלא משנה באיזה מדרגה רוחנית אתה נמצא אתה עכשיו ברגע הזה מקשר את עצמך לנקודה ששייכת ליבך מה הכוונה מה אתה יכול לעשות עכשיו אתה יכול להגיד איזה מזמור תהילים תגיד אתה יכול להגיד איזה מילה לקדוש ברוך הוא אתה יכול להגיד איזה דיבור יופי תגיד זה נקודת הקדושה שלך אז על ידי זה אהבה דקדושה נתבטל החרפה ש שהוא בחינת אהבות רעות ואז מה קורה אדם כזה אור נפלא שפתאום החרפה וכל האהבות רעות וכל התאוות מסתלקים ממנו והוא זוכה לעליה גם יותר גדולה תראו מה העוצמה ש לקשר את עצמך בעבודת השם לעת הזאת מה אתה יכול לעשות עכשיו לא לזלזל בזה אחים יקרים אדם חושב לעשות שינוי בחיים דורש עבודות קשות דרסטיות ארוכות טווח ממש לא עבודות קטנות לצערנו אנשים לא מחזיקים משיטת הטיפול הזאתי של הסובלנות והעבודות הקטנות שיש כוח כזה נפלא לנר אחד קטן שהדלקת במערכת הרוחנית שלך לאיזה לימוד או תורה או תפילה או זה התבודדות הכי קטנה לשנות עולם מה אני אגיד לכם יש משפט אממי שהיו אומרים אותו בצבא הצבא זה קיר ראש גדול לא עובר דרך הקיר ראש קטן עובר דרך הסדקים העולם לא סוגדים לראש קטן מה זה ראש קטן טן הוא לא מגדיל מחשבה איפ שלא צריך שימו לב גם במקומות העבודה שיש לך עובדים שבאים בתמימות לעשות העבודה וללכת הביתה לא מתערבבים בלשון הרע ולא ברכיל ולא מנסים לשנות את ה את הבוס או את העובדים ם עושים את מה שצריך וחוזרים הביתה יש להם עבודה כזאת נקיה כזאת טובה לעומת כאלה שמנסים לשנות את העולם ולשנות את ההוא וזה רצון טוב אבל הוא הרבה מתיש באמת להיות ממוקד במה שאתה צריך לעשות ולא לערבב כוחות במקומות אחרים שעובד טוב זה עובד שבא לעבודה וממוקד בעבודה שהוא צריך לעשות אתה לא צריך להביע דעות איך לשנות או איך לשפר אם שואלים אותך תענה אם לא ראש קטן תעשה מה שצריך תחזור הביתה למה למה זה טוב כי זה ממקד כוחות והעובד עושה את העבודה כמו שצריך מאיפה לומדים את זה שרבי יצחק הבן של רבי נתן בא לרבי נתן ואמר לו אבא יש לי שתי אפשרויות לעבוד או בדואר או בבנק מה עדיף אז רבי נתן אמר לו עדיף בדואר כי אתה תהיה פחות מעורבב עם אנשים אבל הוא הדריך אותותו אמר לו בשעות שאתה עובד תהיה ממוקד בעבודה שלך ואל תסיח דעתך כדי שלא תעבור על גזל ובשעה שסיימת את העבודה ישר תדביק את המחש שה שלך באלוקות תדעו לכם מה זה ראש קטן פשוט ותמים אני מקבל הרבה שאלות מאנשים שנמצאים במקומות עבודה וקשה להם היום בדיוק דיבר איתי איזה מישהו אחד כזה שהוא עובד באיזה מפעל ולא קל לו ואמרתי לו תראה תנסה לחשוב אומר לי קורה ככה בעבודה ולא עושים את העבודה נכון והבוס לא יודעים מה קורה וזה אמרתי לו תקשיב צדיק שלי הרצון שלך הוא טוב לשפר ולעשות טוב אבל אתה לא הבוס אתה עובד שמה התפקיד שלך זה לבוא לעבודה לעשות עבודה ולחזור הביתה יש מנהלים יש אחראים הרצון שלך הוא טוב אבל אם לא שאלו או לא התייעצו וממשיכים ככה מה זה עניין שלך אתה צריך לעשות את הנקודה שלך תעשה את העבודה שלך תהיה ממוקה תחזור הביתה ותשפיע את הכוחות בעבודת הקודש זה ראש קטן אבל זה ראש טוב אחים יקרים כל המגדיל ראש למיניהם שרוצים שישמעו אותם ומכניסים את עצמם למקומות שהם לא צריכים להיכנס הם רק סובלים מאיפה לומדים את זה עוד רבי נחמן מביא בשיחות רן סיפור נפלא שנקרא מעשה ממפעל של חביות סיפרתי אותו כמה פעמים נחזור למי שלאו שמע רבנו אומר היה מפעל של חביות כנראה שהיו ממלאים שמה שמן יין ומה היה במפעל הזה מפעל חביות מנוקבות הגיעו לשמה העובדים והתחילו למלאות את החביות ואז קורה דבר מאוד מעניין כל מה שמילו הכל נשפך החכמים שהיו שמה אמרו אם זה ככה אנחנו מתפטרים מהעבודה אבל היה שמה אחד תמים ראש קטן אבל עם הכי הרבה גדולה אומר אותי הביאו למלות חביות אני רואה שכל החביות מחוררות אז אין פה איזה טעות ב איך אומרים בייצור בפס יצור אני צריך לעשות את העבודה שלי למלות חביות נשפך החוצה זה לא עניין שלי אנית היומית שלי מקבל זה לא הקטנת ראש לרוע זה הקטנת ראש שתדע להקטין את הראש איפה לא להכניס אותו מה זה הגדלת ראש שאדם דוחף את הראש שלו במושגים העממים דוחף את האף שלו במקומות שלא צריך מה זה הקטנת ראש הקטנת ראש זה שאני עושה את המוטל עליי ולא מתערב לאחר אני לא הבוס בעבודה ואני לא אחראי בעבודה אני באתי לפה לעשות את העבודה שלי זה הכללים זה החוקים את זה אני עושה רבנו נחים ברסלב מאוד התפעל מהאנשים הפשוטים והתמימים שעושים את עבודתם נאמנה וראש קטן ביהדות הוא הרבה פעמים מצויין בא לבית הכנסת בפשיטות בתמימות חוזר הביתה מתפלל עונה קדישים לומד תורה דף אחרי דף אם הוא לא מבין הוא לא מתייאש הוא מאמין שהנשמה מקבלת שכר ממשיך ככה בתהילים מאיר לו לא מאיר לו נפתח לו לא נפתח לו הוא ממשיך בתמימות עוד מזמור עוד דף עוד לימוד זה ראש קטן נפלא אבל הוא רוצה להיות והייתם כ אלוקים הקדוש ברוך הוא צריך להתייעץ איתי איך להנהיג את העולם אני ואז הוא מתערב להוא ומתערב להוא ומתערב להוא וכולם חייבים להסכים איתו ואם לא קיבלו את זה הוא מתעצבן וכועס ורטן ומדבר לשון הרע ורכילות ולמה לא מבינים אותי זה לא שלא מבינים אותך לא אוהבים שאתה מתערב במקומות שאתה לא צריך להתערב אתה מגדיל ראש איפה שלא צריך תגדיל ראש להיות ראש קטן מה זה ראש קטן תצמצם את עצמך אתה לא צריך להבליט את עצמך הדשא הכי ירוק הוא כמה שהוא יותר קרוב לקרקע הדשא הבולט שהוא מעל הקרקע הוא מתייבש מהר אתה לא צריך להבליט את עצמך כדי להראות כמה אתה מוצלח המבליטים למיניהם הם עושים הרבה רעש בהתחלה זה נראה מאוד טוב כי אור הזרקורים מגיע להם אבל מהר מאוד זה יורד אבל אלה שעובדים בסובלנות ולא מבליטים את עצמם השקט שלהם כובש איזה יופי הם עושים את העבודה בלי לשון הרא בלי רכילות עושים מה שצריך חוזרים הביתה הם מחייכים הם מדברים אבל הם מרוכזים במה שצריך לעשות ולא מביעים דעה איפה שלא [מוזיקה] צריך שאלו אותך אתה יכול לתת עצה ולא לקבוע לא שאלו אותך למה אתה חייב לענות אתה יכול ייעץ אתה יכול לתת רעיון אבל לא לקבוע אני אומר את זה גם לאנשים שבאים לבתי כנסת ורוצים לעשות שינוי אתה יכול לייעץ אבל יש רב לבית הכנסת ויש גבאי לבית הכנסת אתה יכול לייעץ אתה יכלל לתת רעיון אבל אם לא קיבלו ואתה יודע שאתה תתעצבן אתה נכנס למקום שהוא לא שלך תלמדו בחיים אחים יקרים לכולנו תפוס את הרגע ואל תיכנס למקום שאתה לא צריך להיכנס וזה הכי נפלא חזל אומרים במסכת ברכות כל הקובע מקום לתפילתו אלוקי אברהם בעזרו ושנטל מן העולם אומרים עליו היה חסיד היה עניו מה הכוונה היא אדם מגיע לבית הכנסת וקובע מקום לתפילה יש לו איזה כיסא ששמה הוא יושב מה אומרים חזל אלוקי אברהם בעזרו מה זה אלוקי אברהם בעזרו מידת החסד תשפיע עליו טוב ויוצא מן העולם אומרים עליו הייה חסיד הייה עניו איזה חסיד אתה איזה ענוותן אתה שאלת השאלות בגלל שהוא בא לבית הכנסת וקבע מקום לתפילתו זה עושה אותו חסיד ועניו אז קודם כל כן כי הוא היה קבוע הוא עשה את זה בקביעות בא כל יום לבית הכנסת בפשיטות והתפלל בא כל יום לבית הכנסת בפשיטות והתפלל אבל למה קוראים לו חסיד ועניו אז ראיתי פשט נפלא שמביאים בשם המפרשים שמסתם אם הוא היה בבית הכנסת תפסו לו את המקום פעם אחת וישבו לו על המקום או ששמו איזה דבר על המקום שלו והוא ישב במקום אחר אבל מתי שזה התפנה הוא חזר הוא לא רב הוא לא התווכח הוא לא הזיז אף אחד אז מסתם היה לו הרבה עבודת המידות כי בזוהר הקדוש בכני שת חדה אומרים שאם יהיה בית הכנסת אחד של 10 מתפללים שלא יהיה ביניהם מחלוקת ישר מגיע משיח תבינו מה זה הכוח של המחלוקת של הסטר אח שרוצה להכניס בבתי כנסת אבל הוא מסתם ראה דברים ומסתם הדברים לא היו לרוחו וישבו לו על המקום והכל והוא עוד פעם ראה שלא ישב עם הלך ישב חזר לא התווכח לא רב לא שום דבר זה מראה שהיה לו סבלנות זה מראה שהיה לו ערך הפים היה חסיד היה עניו כן הקביעות בדברים הקטנים לעומת זאת אני זוכר שכמה פעמים יצא לי בחיים שאתה הולך לכל מיני בתי כנסת ופתאום אתה קולט יש כאלה הם בעלי המרפקים משתלטים על קריאת התורה וראיתי דברים לצערי שלא היו לרווחים משתלטים על איזה שיעור ראיתי ככה וראיתי שהגב לא יעירו כלום לא ברוגז איתכם לא שום דבר מ חלה זה לא דרכה של תורה איפה הרב פה שיגיד את ההלכות זזתי הצידה שאלו אותי למה אני לא בא לא עניתי אמרתי לא יש לי מקום אחר להתפלל אין מרפקים אבל אחד שבא לבית הכנסת יש רב למקום יש הלכה יש זה ברוך השם אתה קבוע אתה בא בקביעות לא קל להיות קבוע זה מראה על הנוה רק אנשים רוצים להיות קבועים בהרבה דברים בעבודות מסיביות וקשות לא זה קביות שתביא לך גאווה בגלל זה מי שמיים לא נותנים לו סיעה דשמיה להיות קבוע בדברים אב אם הוא לוקח עבודות קטנות ובסובלנות יום אחרי יום והוא קבוע בזה בעבודות קטנות זה מראה על ענווה וחסידות ואלוקי אברהם בעזרו שמידת החסד תעיר עליו ותיתן לו שלווה ורוגע אז כן אז הגעת לבית הכנסת וישבו לך במקום אז איך הוא רוצה לרמוז הוא בא לתא פותח את התא כאילו להוציא את הסידור ואותו אחד אומר לו סליחה אתה יושב פה לא לא לא לא לא אני לא לא יושב תשב תשב זה בסדר תשב תשב לא כלום והוא יושב ולא מרגיש עם עצמו בנוח אתה יודע הרי שזה מה אתה מנסה לרמוז לו כאילו פעם הבאה אל תשב פה ישב לך בסדר אתה רוצה את הטלית שלך את הסידור שלך זה אני מבין למה אתה לוקח אבל עוד פעם לא לעשות דווקא כדי שפעם הבאה הוא ייבין אל תשב פה ישבו לך אני אומר לאנשים קודם כל אם אתה יושב בתוך הארבע אמות שלך שזה כמעט מטר 98 זה עדיין כשב המקום שלך שאתה מתפלל כי החלק של האדם זה זה שתי אמות על שתי אמות סליחה א מות על א אמות זה יוצא בערך כמעט שתי מטר שתי מטר לכל צד זה המקום של האדם אז ישבו לך בכיסא י שב על כיסא אחר אתה עדיין נחשב באותו מקום ויש עוד דעה שאומרת שכל הבית הכנסת זה בגדר ארות אז גם אם ישבת בצד השני של הבית הכנסת יי נחשב מקומך אז ישבו לך במקום מה קרה יש כאלה באים לבית הכנסת יושב על איזה מקום סליחה יושבים פה הוא עובר למקום אחר סליחה יושבים פה מסכן הוא מסתער הוא הולך זה מביך זה מביך ישבו לך במקום מה קרה שב בכיסא אחר מה קרה מתעצבן ורון והולך וחוזר וזה מה קרה אז ישבו לך במקום יקירי שב ליד תמצא לך מקום אחר מה קרה עיקר אהבה אחווה שלום וראות אם הוא ככה קבע מקום לתפילתו אלוקי אברהם בעזרו היה עני ויה חסיד עבודת המידות זה חופש לנשמה זה חופש [מוזיקה] נשמה עכשיו אומר רבי נתן וים בליקוי הלכות הלכות מלמדים הלכה ד' שמבאר שם מה שדק ק מורנו ורבנו רבנו הקדוש לנקודה השייך לליבו בעת הזאת מה הכוונה א לנקודה שיך ליבו בעת הזאת כי בכל ע וזמן ובכל מקום כל מקום שהוא באיזה מדרגה וביזה עניין שהאדם בו יש תמיד איזה בחינה של נקודה טובה וקדושה ש יכול האדם לדבק את עצמו לנקודה הוא השייך לליבו בעת הזו דיקה אין מקום שאתה לא יכול למצוא את השם ברצון שלך בדיבור שלך אין מקום שאתה לא יכול למצוא את הקדוש ברוך הוא עד שעל ידי זה התבטלו כל האהבות רעות אשורי על ליבו ויתקן הכל בשלמות יש לזה עוד פשט אם לחבר את עצמך לנקודת האמת שלך אבל כרגע לעניין שלנו עובר עליך מה שעובר עליך אבל אתה יכול עכשיו ברגע הזה שנייה אחת להידבק בבורא לתפוס איזה הלכה או איזה מזמור תהילים יש לך את הבחירה לזה במקום להמשיך לתת למחשבות לרדוף את האדם כי זה רואין בחוש אומר רבי נתן שבוודאי בוודאי אין דומה העבודה שאדם עובד את השם יתברך בשבת ויום טוב לעבודה ש בששת ימי החול וכן העבודה שבביתו לעבודה שבדרך כי בוודאי בדרך אינו יכול לעסוק כל כך בתורה כמו וביתו אבל אף על פי כן גם בדרך אין האדם פטור לגמרי חס ושלום מהעבודה השם רק שגם בדרך צריך לקשר את עצמו לנקודה השייך לליבו בעת הזאת כפי העסק שעוסק בו אז נכון אומר רבי נתן נכון המציאות מראה שאדם לומד בדרך זה לא כמו שהוא לומד בבית אז מה הוא יגיד לעצמו אין לי אשוב הדעת אני לא יכול למוד בדרך לא בי נתן אומר לפי המציאות של עכשיו אתה יכול ללמוד אז איך אומרים על יוסף הצדיק שהוא אמר לאחים אל תרגזו בדרך הגמרה בתענית אומרת מה זה אל תרגזו בדרך אל תעסקו בדרך בדבר הלכה למה כי אז אתם תתבלבלו לא תגיעו למקום הנכון בזמנם שלא היה הלכה פסוקה והיו דנים בהלכה היו יכולים לאבד את המקום ולהיכנס למקום סכנה היום בימינו שיש הלכה פסוקה אז לומדים את ההלכה הפסוקה אז אפשר אבל אחד הכוונות אל תרגזו בדרך דבר שהוא עמוק אז בדרך פחות לומדים לומדים יותר אגדתות או דברים יותר קלים כי הוא בדרך יש לו פחות ישוב הדעת ובבית יש לו יותר אישו הדעת אבל אין דבר כזה שאתה לא יכול לעסוק בעבודת השם אם זה בדרך אם זה בבית אם זה באוטובוס אני זוכר שהייתי נשוי טרי אז שעליתי עם אשתי לאוטובוס לסוע מחיפה להרצליה לורים אז לקחנו ביום חמישי בלילה את האוטובוס ואז א אני מסתכל ואני רואה שזה הזמן שלי להתבודדות אז אמרתי לה אכפת לך רגע שאני פשוט וריד את הראש וזה אני אעשה את עצמי ישן אבל אני הבודד היא אומרת לי כן לא מפריע לי הורדתי את הראש כולם חשבו שהלכתי לישון ודיברתי עם השם שעה והרגשתי טע נוג מעין עולם הבא נכון זה לא כמו בבית זה לא כמו בשדה זה לא כמו בים זה לא כמו במרפסת איך שתגיד את זה אבל זה המציאות זה הזמן זה המקום יאללה דבר תענוג תפוס את מה שאתה יכולתה ברכב לא אבל איך אני אלמד עכשיו זה לא כמו תלמד ברכב תשמע איזה שיעור שמע איזה שיעור קשה לך יש כאלה לומדים דף היומי שהם שומעים את הג ר קשה לך בר בסדר אז את זה תעשה בבית אבל תתפוס עכשיו איזה משהו בין בדרך ובין בבית ואותו דבר אדם גם יכול להגיד שמע שאני לומד בימים טובים בחגים או שבתות זה לא דומה ללימוד בימי החול אז עדיף שאני אחכה לשבתות וימים טובים ש לא מה פתאום אתה צריך ללמוד בימי החול בכל מקום אנחנו מצווים לתפוס את השם לפי הכוחות שלנו ולפי היכולות שלנו הקדוש ברוך הוא רוצה אותנו בכל עת ובכל זמן ואומר רבי נתן [מוזיקה] וזה בחינת ודיברת בם בשבטך בבתך ובלכתך ודך ובשרך ובקומך כי תמיד צריכים לדבר בתורה ויראת שמיים ולקשר עצמו לנקודה השייך לליבו בעת ההיא כפי העת אם הוא בביתו או בדרך ביום או בלילה כי לכל עת וזמן לכל חפץ ועל פי רוב מצוות התורה תלויים בעת ובזמן וצריכים לקבל הנקודה כפי העת ו הזמן לפי העת ולפי העת הזמן צריך למצוא את השם כגון בימי החול מקבלין אור הנקודה על ידי תפילין ובשבת ויום טוב על ידי קדושת יצומו של יום בפסח על ידי אכילת מצה ובסוכות על ידי סוכה ולולב בראש השנה על ידי שופר וכן בשאר זמנים קדושים ימי חול אנחנו מקבלים חיות מהנחת התפילין אם זה לגבי גברים לגבי נשים וד מה שהם לומדות או המצוות מה שמקיימות דואגות לעבודות הבית לילדים למה שצריך שבת עצם קדושת השבת אתה מקבל מנאור לתורה יום טוב אותו דבר פסח על ידי מצה סוכות על ידי לולב וסוכה כל הזמן יש את האפשרות לקבל את החיות [מוזיקה] [מוזיקה] [מוזיקה] ה [מוזיקה] [מוזיקה] [מוזיקה] אז חסד השם תראו מה זה מילה אחר מילה וכמה קטפנו היום טוב ואיזה שעה של גן עדן זכנו לחות לאט לאט מילה אחר מלה יזה עוד איזה הסבר עוד איזה ניגון עוד איזה שיר חטפנו מעט מעט מכל דבר תראו איזה שלווה ורוגע ונחת זכינו תודה רבה על בורא עולם שיש לנו את רבנו ראיתם עברה לנו שעה גן עדן ראיתם כמה הספקנו בשעה הזאתי אז חסדי השם עלינו מתקדמים במעט וכובשים הרים העיקר בסובלנות שיהיה לכם הרבה נחת לכולנו אהבה ושלום שמחה פשוטה ותמימה בכל מה שאנחנו עושים ולאט לאט מתחילים מחדש מתקדמים אל הטוב שיהיה בשורות טובות וכל הישועות ביי ביי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה