מדברים מרבי נחמן מברסלב חדש מעל הטבע
מדברים מרבי נחמן מברסלב חדש מעל הטבע
שלום וברכה לכל המאזינים היקרים מה שלומכם אנחנו בעזרת השם מדברים בתוכנית מתורתו של רבי נחים ברסלב מוזיקה ואנרגיה טובה היום אנחנו בסיעתא דשמיא ניגע בנקודה מאוד יפה נלמד מליקוי עצות אות אמת ואמונה לראות תמיד איך להתחזק באמונה שזה העיקר אנחנו נראה שכל הגאולה כל העניין של הגאולה משיח רחמים כל הגאולה הכללית הפרטית הכל תלוי בעבודת האמונה ורבנו חיים ברסלב שמלמד אותנו את הדרך הנפלאה הזאתי של אמונה וביטחון בקדוש ברוך הוא בצורה כזאת נפלאה ומתוקה שפשוט מאיר לנו את החיים ונותן לנו מים חיים מים קרים לנפש האיפה עם כל המצבים המשתנים כל המצבים המעניינים נכון אנחנו בדור מאוד מעניין שלת ר שזה עבודות מאוד לא פשוטות אנחנו נמצאים בסוגיה לא פשוטה אבל רבנו ברוך השם ראה את הדור ראה את המעברים ראה את השינויים ראה את כל היכלות שאנחנו נעבור בהם במחשבה דיבור [מוזיקה] ומעשה ופותח לנו דעת חדשה מים קרים לנפש ייפה ומזרח עלינו אור נפלא אומר שלמה המלך אין חדש תחת השמש אבל יש חדש מעל השמש כל העניין של רבנו זה התחדשות כל ה של רבנו זה התחדשות ורבנו מגלה שיש חדש מעל השמש דעת חדשה אמונה ביטחון השמש זה מרמז על השכל ומעל השמש זה מרמז על האמונה ובמקום שנגמר השכל אז שמה מתחילה האמונה ושמה רבנו מתחיל לפעול במקום שהשכל כל כך תוקף הדמיונות המחשבות אבל היום אנחנו נלמד דבר מאוד חשוב ללמוד להשליך שכלו ולעלות למקום שנקרא אמונה אז כמה צלילים בעזרת השם אנחנו ממרים נאום השם ששלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמ למים הנה ימים באים נאו השם ששלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמ למים לא רעב ללחם ולא צמה למים כי אם לשמוע אם לשמוע את השם לא ולכם ולא צמה ל המים כי אם לשמוע אם לשמוע את כבר השם לא לא כי אם לשמוע אם לשמוע את השם [מוזיקה] אז בספר הנפלא ליקוי העצות ששמה רבי נתן לקח בעצם את התורות של רבנו סיכם אותם הוריד אותם לעצות מעשיות באות אמת ואמונה ה מביא לנו את התורה תורה ז בליקוי מרן חלק א' סעיף א' ששמה רבנו מדבר על הנושא הזה של אמונה ביטחון וכל הגלות וגאולה זה הכל הסוגיה הזאת של אמונה וביטחון היום אנחנו נמשוך את זה בעצם לדעת הפרטית שלנו יש את הגאולה הכללית והגאולה הפרטית זה עולמות מקבילים שאנחנו עובדים ברוך השם על העולם הפרטי שלנו אז גם העולם הכללי ממלא משתנה וצריך לעבוד על אמונה אז רבי נתן כותב כך עיקר הגאולה תלוייה באמונה אנחנו כל כך מצפים לגאולה בחוקוק ו מידן הל אחת ככה הגמרא במסכת מכות כמדומני כד מביאה בחוקוק ו מידן הלחת וצדיק באמונתו יחיה בדור האחרון אנחנו נהיה בחינת אמונה ונעמוד על רגל אחת לעמוד על רגל אחת הרבה זמן אי אפשר אין כוח אז איך אפשר לעמוד על רגל אחת בדור הזה כבר הכוח כבר נאבד לגמרי אבל על ידי אמונה אפשר לעמוד על רגל אחת על ידי תפילה התבודדות הספרים של רבנו שממלאים אותנו באמונה בהחלט בהחלט בהחלט אנחנו יכולים לה זיק באמונה ששם יתן כוח לכולנו וגם ידוע לא סתם אמר חבקוק בא חבקוק ו מידן הלחת וצדיק באמנותו יחיה המלאכים יש להם רגל אחת בדור האחרון כמה שאנחנו היצר הרע כל כך לוקח אותנו לאולם החומר ועולם הגשמי ואנחנו בטוחים שאנחנו ממש בחומר אבל בא חבקוק ומעדן ל אחת שאדרבה בשמיים מחשיבים אותך כמלאך כי המלאכים יש להם רגל אחת ורגליהם רגל ישרה תדע לך שאתה מלאך בדור הזה כל דיבור וכל התחזקות באמונה אז אומר רבי נתן כעיקר הגאולה תלוייה באמונה יהיה הרבה לימוד תורה הנה ימים באים נאום השם ה שלחתי רב בארץ לא רב ללחם ולא צמה למים כ לשמוע דבר השם ככה הנביא אמוס אומר ירד הרבה אמונה לעולם יהיה הרבה תורה יהיה הרבה התקרבות לקדוש ברוך הוא אבל מה יהיה עיקר העיסוק שלנו בלימוד התורה וקיום המצוות כמו שאומר דוד המלך כל מצוותיך אמונה ורבנו אמר העולם אומרים שאמונה זה דבר קטן ואני אומר שאמונה זה דבר גדול פשט יש הרבה אנשים בעולם שמזלזלים בסוגיית האמונה זה דבר קטן רבנו אומר לא זה דבר גדול יש עוד דבר קתנות וגדלות העולם אומרים שבשביל להגיע דהיינו לאמונה צריך לעשות עבודות של הרבה קתנות המוחין הרבה צמצומים הרבה סיגופים ורבנו אומר ואני אומר שאמונה זה דבר גדול בעבודות קטנות ופשוטות זוכים להגיע לאמונה גדולה כל דיבור כל מילה כל תהילים שעיר עלי כל החיים אז עם העצות של רבנו מגיעים לאמונה אחים יקרים מחיית כפיים שמחה פשיטות תמימות אף על פי שנכון הנפש הרבה פעמים תפוסה סגורה ננעלת אנחנו מרגישים את זה המון פעמים נכון במחשבה דיבור ומעשה אבל אמונה ואמונה ואמונה איך בלב שלי הכל שמח לעבוד על המונה על סוגיית האמונה כי עיקר הגלות אינו אלא בשביל חסרון אמונה בין הגלות הכללית ובין הגלות הפרטית זה הכל בגלל חסרון אמונה זאת אומרת לא שאין אמונה יש אמונה אבל חסר על מה אנחנו צריכים לעבוד להגדיל את האמונה להגדיל את האמונה פירושו בין שאני למעלה ובין שאני למטה השם תמיד איתי רחמי השם תמיד עליי רבנו מלמד ישראל אשר בך אתפאר שגם אם יהודי נפל איפה שהוא נפל או עבר עליו מה שעובר עליו עדיין עצם זה שהוא יהודי הקדוש ברוך הוא מתפאר בו זה נקרא אמונה תכלית הירידה זה עליה אני מרגיש בירידה אני בדרך לעליה זה נקרא אמונה הזכות הגדולה והנפלאה שהקדוש ברוך הוא נתן לי לדבר איתו ולפרש שיחתי בפניו על כל מה שעובר עליי זה נקרא אמונה אמונה זה לדעת שהכל בהשגחה פרטית הכל לטובה והשם איתך יתברך תמיד אבא אוהב זה נקרא אמונה אבא אוהב אבא מבין אבא תומך אבא תמיד איתך זה השורש של האמונה אמונה ואהבה ביחד ותכף פתח הלב תכף פתח תכף פתח תכף פתח [מוזיקה] הלב מנסה עכשיו איך אנחנו זוכים לעבוד על האמונה זה כבר נקודה מאוד מאוד חשובה שהאמונה לא תהיה איזה כלי שרת לבריחה מאחריות אז קודם כל בוא ניכנס למבנה הרוחני שלנו יש לנו רצון הרצון של כל אחד מאיתנו הוא לעשות טוב להיות יהודי כשר ירא שמיים משמח את אבא ברצון הפנימי כולנו יש לנו תשוקה לטוב לאמת לשמחה לאמונה עכשיו בוא ניכנס לנקודת הרצון בדרך שא רוצה ללך בא מוליכין אותו עצם זה שיש לך רצון טוב להתקרב לקדושה מוליכים אותך משמיים פה אתה צרך אמונה המרשה כותב מה זה בדרך שאדם רוצה ילך בא מוליכין אותו היה צריך להיות כתוב מוליך מי זה המוליכים המארשה כותב על ידי מחשבה דיבור ומעשה יוצר מלאכים שמ מוליכין אותו ליעד שלו אתה רוצה לעשות טוב אתה יוצר מלאכים במחשבה דיבור ומעשה שלך שוליך אותך לדרך הישר אז אתה צריך קודם כל אמונ אם יש לי רצון להגיע לטוב ויש לי השתוקקות ורצונות וכיסופים להגיע לטוב אני מודרך משמיים למקום הזה מה האמונה הזאתי תיתן לי הרפיה ורוגע ושלווה אמונה בדברי חזל על נקודת הרצון עכשיו מה קורה אבל שאנחנו מתחילים להוציא את הרצון מן הכוח אל הפועל אנחנו נתקלים במניות מה היצר הרע אומר לך שהמניות והנפילות שאתה חווה זה מראה שמשמים לא רוצים לתת לך בא רבי נתן ואומר כגודל ההסתרה דהיינו המניעות גודל האור בגלל שיש לך מניעות והסתרה ונפילות ואתה עובר את מה שאתה עובר האמונה אומרת שמשמים הכי הרבה רוצים לתת לך בדיוק הפך השכל פה גם אנחנו צריכים אמונה זאת אומרת גם המעברים שאני עובר והבלבול ההתרחקות ההתקרבות העליות הירידות מצבי רוח משתנים זה חלק מהמשחק חלק מהעניין להתקרב לקודש בריך הוא אני צריך לקבל את זה ב אמונה ודרך זה שאני מקבל אמונה אז אני אמשיך ללמוד ואני אמשיך להתפלל ואני אמשיך לשיר ולזמר לקדוש ברוך הוא ויילך עם הנקודות טובות וזמרה גם שזכיתי להוציא מן הכוח אל הפועל גם שמה אני צריך להיזהר שהכוח ווצ מדי לא ייכנס אלא להודות ולהלל ולשבח את הקדוש ברוך הוא על אמונה וביטחון שזיכה אותי להוציא מן הכוח אל הפועל אז גם אם אתה כל כך בוער לשם ומשתוקק ובאמת רוצה להתקרב אליו ולא עולה בידך האמונה אומרת שזה גם זה מאת השם כדי שתתחזק בתפילה כדי שתתחזק באמונה אבל השליך את השכל שאומר לך הנה זה לא הולך ישר זה לא הולך ממוקד זה לא הולך כמו שצריך השכל מראה לך שהשם לא רוצה לתת לך אני זורק את השכל הזה האמונה אומרת שהשם הכי חפץ לתת לי אז תכלית הירידה זה עליה אחותנו להביר את השר בכל דנו אך יש בכוחנו לתקן את אשר יש בכוחנו מעולם לא נדרש מאיתנו יותר משתדלות לעשות את הדבר הנכון אין מחותנו להבין את אשר אין ביכולתנו אך יש בכוחנו לזקן את אשר יש בכוחנו ועולם לא נדרש מאיתנו יותר מש תקותנו לעשות את הדבר הנכון בכל תמיד יש נשיה מוכן המביא שמחה בכל העולם הפעולות הפשוטות היום יוםיום ל ישוע כת עד שונו במס שוות לא נש כנו להבין את השם יש בכוחנו יש בכוחנו לתקן את השם יש בכוחנו עולם לא רש מתנו יותר בתנו לעשות את הדבר הנכון בנויש בתוכנו ו שתח יותר משתות ו זו ל תכל נו עד כמה יקר כל צד בכל רצון ן את השם כל נוח יש בתוח דגן את הש יש בתוכנו עולם נגשת יותר משתמ עשת את הדבר נכון גם אם אחרי האור הגדול נשב לסס תפסנו בכל המדרגות עכשיו בא רבי נתן ומלמד אותנו כך אמונה ו תפילה סעיף ב' אמונה הוא תפילה וניסים וארץ ישראל הם בחינה אחת וכולם תלוים זה בזה אמונה ותפילה מה הקשר בין אמונה לבין תפילה האמנתי כי אדבר מזה לומדים שאמונה ותפילה קודם כל זה בחינה אחת אדם שמתחזק באמונה נפתח לו דיבורים כי אדם שאין לו אמונה הוא לא מכיר באהבת השם עכשיו שרבנו בא ולימד אותך שתכלית הירידה זה עלייה זה גי גילוי אהבת השם עליך אז הוא מתחזק באמונה ונפתח לו דיבורים עכשיו יש עוד דבר דבר והיפוכו אדם חס ושלום אין לאמונה איך הוא יגיע לאמונה על ידי דיבורים תדבר עם השם אז אמונה ותפילה זה כבר בחינה אחת וגם ניסים וארץ ישראל פה אנחנו ניגע בנקודה מאוד מעניינת אמונה זה מעל השכל מעל השכל זה בחינת ניסים הפך הטבע תפילה שהיא בחינת אמונה שאתה מאמין שאין עוד מלבדו ובתפילה שלך אתה יכול לפעול דברים נפלאים שהם הפך הטבע זה בחינת ניסים עכשיו נבוא ונקש שהאדם שנעשה לו נס מנקים לו מזכויותיו אז אם אני אתפלל ואראה ישועות הפך הטבע ינקו מהזכויות שלי מצד שני אנחנו רואים שרבי חיינה בן דוסה הוא היה מלומד בניסים ואמר לבתו מי שיאמר מי שאמר לשמן שדלוק יאמר לחומץ שדלוק ונעשה נס ודלק הנרות של השמן של שבת כל השבת כל השבת כולה עד שעשו הבדלה מזה אז לכאורה הוא עשה ניסים ניקולו מהזכויות אדם שאין לו אמונה ועושים לו נס ועל ידי הנס הזה הוא התחזק באמונה מנקים לו מהזכויות מה עד עכשיו לא האמנת שהקדוש ברוך הוא קיים עכשיו אתה מאמין מנקים לו מהזכויות אבל אדם שיודע שבשורש אין שום טבע הכל זה מעל הטבע אז שהוא מתפלל לא רק שלא מנקים לו מזכויותיו מוסיפים לו עד זכויות כי הוא יודע שהכל זה בחינה של נס אין טבע כלל אז אמונה ותפילה וניסים וארץ ישראל ארץ ישראל מה הקשר לניסים עיני השם בא מראשית שנה ועד אחריתה מה זה עני השם בא כאן בארץ ישראל חוים את סוד ההשגחה הפרטית במלואו ושד נמצא בארץ ישראל ולומד תורה בארץ ישראל או מתפלל בארץ ישראל ועובד את השם בארץ ישראל הוא חווה עבודת השם של אמונה וביטחון בקדוש ברוך הוא כעיני השם בה עכשיו מה נגיד שחס ושלום בחוץ על הרץ עיני השם לא בא גם ודאי אבל לא חוים את ההשגחה הפרטית כמו בארץ ישראל עכשיו שימו לב יש לנו אמונה תפילה ניסים וארץ ישראל זה כנגד שם הוה יקוק שעל ידי אמונה ותפילה וניסים וארץ ישראל זוכים להכיר את מציאות הבורא שה נקראת הויה יקוק כנגד זה יש את הכוח של הסתר אחה שזה נקרא עשו השר של עשו איך קראו לו אומר האור יהל למה זה תשאל לשמי יש אמונה שהיא בחינת שכל היא מתחת לטבע יש תפילה גם שהיא מבטה אמונה שהיא מתחת לטבע ה עולם כ מנהגו נוהג יש ניסים שאדם מכסה על פי הטבע ויש ארץ ישראל שאדם נמצא בארץ ישראל והוא לא זוכה להתקרב לקדוש ברוך הוא אז הוא רואה את ארץ ישראל כשאר הארצות הוא לא חווה את האור הפנימי של ארץ ישראל בא רבנו נחם מברסלב ואמר אני נחל נובע מקור חוכמה על ידי הספרים של רבנו על ידי הדעת של רבנו מקבלים אמונה מקבלים תפילה ניסים וארץ ישראל שאין טבע כלל והשם יתברך תמיד איתך ויש לי שמר חכם עושה אותי טיפש הכל אותו דבר כלום לא מרגש ואם זה לא אתה עוזר להתחדש כמעט כל יום אני נופל ומתייאש [מוזיקה] איך בסוף אני תמיד שוכח מכל הסימנים שאתה שולח אך בסוף אני בתוך מ ציבר על סב תהום דואר על סב תהום דוא בסוף אני תמיד שוכח מכל הסימנים שאתה שולח בסוף אני תוך מאוד סיבר על סב תהום דואר על סב תהום דואר אבל רוצה להתעורר סוף המ אבל רוצה להתעורר סוף המס הלב רוצה תור איך בסוף אני תמיד בורח מכל הסימנים שאתה שולח אך בסוף אני בתוך מאוד סיבר אבל תראה הלב הזה עוד יתעורר עכשיו אומר רבנו כך שאם אמונה ותפילה וניסים וארץ ישראל הם בחינה אחת מעל הטבע אתה מחובר למעל הטבע והם כולם אומר רבנו הם בחינה אחת וכולם תלויים זה בזה איך אנחנו זוכים לחוות את ארבעת הדברים האלה שהם בחינה אחת ש זה יעיר בתוכי זה תלוי זה בזה פירוש תעבוד על אמונה יהיה לך תפילה תעבוד על תפילה יהיה לך אמונה תעבוד על אמונה תראה ניסים תעבוד על תפילה תראה ניסים תזכה להיות בארץ ישראל וללמוד תורה בארץ ישראל אתה תראה תפילה תראה ניסים וכן עעל זה הדך עכשיו גם אחינו ששומעים אותנו עכשיו בחול חלילה וחס לא להתייאש כמובן שאני אשמח מאוד שתעלו לארץ ישראל שנזכה להיות כולנו כאן אבל צדיקים ערשו ארץ ככה אמר הבעל שם טוב הקדוש שהאור של ארץ ישראל נמצא אצל הצדיקים שהם שוכני ארץ מחוץ לארץ ישראל אז אם יש לכם קברי צדיקים שמה בוודאי שזה עוזר לגלות את האור הזה וכמובן תמיד שיהיה ליבכם עיניכם והמחשבה שלכם נושאת אל ארץ ישראל כמו שאנחנו מקיימים בהלכות תפילה כמו שמרן מביא שאדם א נמצא בארץ יכוון בית המקדש קודש הקודשים נמצא בחוץ עלא הרץ יכוון ארץ ישראל ירושלים בית המקדש קודש הקודשים נכון שאתה נמצא בחול ואני יודע שאתה מרגיש אתה בגלות אני מדבר עם אנשים ואני יודע שקשה לך ויש לך את הניסיונות שלך אבל תדע לך שאם ליבך נושא עיניו אל ארץ ישראל המחשבה שלך הרצונות שלך נוסעים את הרצונות האלה לארץ ישראל תדע שהשם איתך השם איתך בוודאי שאתה זוכה להערת ארץ ישראל בוודאי אז מה אנחנו צריכים להתחזק אמונה תפילה וניסים וארץ ישראל זה בזה זה תלוי בזה עכשיו בסעיף ג' יש בני אדם המכסים כל הניסים בדרך הטבע כן יש בני אדם מה זה יש בני אדם שמכסים את כל הניסים בדרך הטבע אתה תדבר עם בן אדם אמונה וביטחון הוא הסתכל עליך בפנים כאלה עקומות והוא יכול להייות עם וחליפה והכל הוא הסתכל עליך כאילו אתה איזה מדומיין מה התכלית זה אמונה התכלית זה להיות תלמיד חוכם ופוסק ודיין ושיראו כמה אני מתמיד וכמה אני למדן מי שיעבוד על סוגיית האמונה לא יראה איזה משהו יש בני אדם המכסים את הניסים בדרך הטבע הם יודעים שיש ניסים והם מכסים את זה בדרך הטבע טוב על פי המציאות זה יכול לקרות והם יחלישו את דעתך בזה אני זוכר פעם חבר שלי עם איזה מישהו חסיד לא חסיד ברסל אבל חסיד והוא התחיל לדבר איתו על סיפורים על הבבא סאלי והבעל שם טוב ואותו החסיד הזה בכלל לא יראה התלהבות ואז כאילו הוא אמר לי למה ככה וזה אמרתי לו תראה יש כאלה שהם על הסיפורים של הבעל שם טוב הם הם לאף דווקא מאמינים שזה קרה והם באים בפלפול שלאף דווקא זה קרה הסיפורים אבל ודאי שהבעל שם טוב יכל לפעול את זה ואנחנו הולכים בתמימות שכל סיפורי צדיקים שאנחנו קוראים אנחנו מאמינים בפשיטות שזה קרה אומר לי בגלל זה אני לא לא מבין הוא לא ייראה בכלל התלהבות חיות מי שיש לו תמימות ופשיטות הוא התלהב מסיפורי צדיקים ויש כאלה שמכסים את זה בדרך הטבע בכל מיני סכלים למיניהם או חקירות שעל פי הטבע בדיוק היה רוח בקריאת ים סוף וים סוף נבקע איך בא אחד כזה אפיקורס לבעל שם טוב ואמר לו את זה אז אמר לו אדרבא זה מחזק יותר את האמונה כי הקדוש ברוך הוא כבר גזר וקבע עם ים סוף שהי בקה מתי שה ישראל יגיעו אז כבר הוא הכין את הסופה ואת הכל וכולי וכולי שהיא בקה למה הקדוש ברוך הוא אבל מסובב את הניסים שזה נראה כביכול בדרך הטבע כדי שיהיה לנו בחירה בשביל שיהיה לנו בחירה יש לנו בחירה אתה יכול לבחור לכסות את זה בדרך הטבע ואתה יכול לבחור ולדעת שאיין פה שום טבע מה גורם לנו לראות את מציאות החיים כטבע מתמשך ההרגל עץ שצומח באדמה זה נס אתה בעצמך זה נס רק כוח ההרגל כוח ההרגל גורם לאפיקורס למשוך את מציאות הבורא ולהסתיר אותה על ידי הטבע אבל באמת שאין טבע כללל השפרצו החומות ולהסתגר הפנים ולא הצלחנו להשי את ליבנו חסנו בצ של החיים הטובים להבים עזור ליבנו והאמונה שיר רכנו דד לא שב וקולם נמשיך קמים יטים נרגיש שהנה עוד רגע נלמ תסף להשיב נפשנו אל גן העדר וחדש אותנו באמת בכתר כח ד שו נמצא קרבת אלוהים בן השוב האוצרות אז אנחנו צריכים לשוב אל האוצרות מה זה אוצרות האמונה הפשוטה לצערי רים אנשים שהולכים על פי סכלים וחוקרים את התורה על פי כלים וממש אתה רואה איך הם נופלים לכפיות והופכים להיות כמו החכם במעשה מחכם ועם כולם עוזבים אותם אף אחד לא נשאר איתם השם ישמור ויציל כמה רבנו הציל אותנו כמה אנחנו צריכים להכיר טובה לרבנו שהציל אותנו מסכלים של שטות ואמונה פשוטה ותמימה על פי התורה והמצוות איזה כיף איזה תענוג אנשים חוקרים העולם כך העולם כך הזה כך מה אתה עושה זה הכל סכלים זה סכלים אמונה פשוטה ותמימה אני אגיד לכם את האמת אני לא מעניין אותי עם העולם עגול או העולם שטוח או העולם משולש או העולם משושה אני מאמין שיש השם זהו ובכי פשיטות ועם זה אני לומד תורה למה כי יש לי את רבי ננחים ברסלב ורבה ממש אני אומר לכל מיני אנשים שהולכים עם החקירות האלה תפתחו חיי מוהרן להתרחק מחקירות תלמדו את הפרק הזה טוב ותמצאו מזור לנפשכם ותעבדו את השם בפשיטות ובתמימות כמה רבנו ראה שייראה דור של כלת לעולם כתנים תתענג על השם בפשיטות ובתמימות השם יעזור ויציל ללמוד את הפרק להתרחק מחקירות בספר חיי מוהרן תראה שמה הדרכה יפה איך להיות יהודי פשוט ותמים כי יש בני אדם המכסים כל הניסים בדרך הטבע אוכ שיכלו אלו האפיקורסים שאין להם אמונה בניסים כן שמעתי אחד רחמן ליצלן הייתי בהלם אדם חובש כיפה הוא אומר שנס פח השמן בחנוכה זה לא אמיתי אפרה לפומה אפרה לפומה זה אפיקורסות כמה רבנו הציל אותנו מזה מה זה הדבר הזה איפה האנשים הגיעו איפה האמונה הפשוטה והתמימה רחמן ליצלן אחים יקרים לכו עם תמימות עם השם כשכלו אלו אפיקורסים שאיין להם אמונה בניסים ותתרמו בעולם אז יבוא משיח שמעתם מה מעכב את המשיח מה שמעכב את המשיח לצערנו זה כל השכלים היום שיורדים לעולם ורבים חללים מפילה רבנו גילה לנו במעשה ממטר שמשיח יבוא הראשונים שישימו את הכתר של המשיח על הראש שלו שזה מדרגה רוחנית הכי גבוהה שיכולה להיות זה אנשים הפשוטים הרגילים באמירה תהילים ככה רבנו אמר בסיפור מעשה ממטר רבנו אמר רד מבול של כפירה בעולם לא רק האלה שהם חילונים חס ושלום חרדים בתוך עולמה של דורה מדברים אפיקורסית חופשי כיפות נחמן ליצלן רק סכלים סכלים סכלים רבנו נתן לנו את היהדות הכי פשוטה והכי תמימה הלוואי וכולם יהיו חסידי ברסל פשוטים ותמימים איזה אור של פשיטות רבנו מגלה לעולם איזה דעת פשוטה וטהורה כל דיבור שלו זה הצל נפשות כל דיבור של רבנו זה הצלת נפשות כל דיבור שלו זה הצלת נפשות ואני אחזור על זה עוד אלף פעם כל דיבור של רבנו מציל אותנו מכפיות רק לא מקבלים עדיין שהוא הראש בית וכ שיכלו אלו אפיקורסים שאין להם אמונה בניסים ותרבה אמונה בעולם אז יבוא משיח כי הגאולה תלוייה באמונה אמונה הכי פשוטה רבנו אומר צריך ללמוד אמונה בסיכות הרן רבנו אומר צריך ללמוד אמונה מנשים ופשוטי העם בלי שכלים הכי פשיטות הכי תמימות זה השכל הכי ישר הולך לבית הכנסת פתח אליהו לשם ייחוד קורא תהילים מתפלל מתבודד זהו תקרא לי פתי תקרא לי מה שאתה רוצה אני תמים עם השם אלוקיך ברוך השם כל אחד מאיתנו תן לי את התענוג הזה ולעבור את העולם הזה בשלום ואני רואה רואה איך אנשים הולכים אחרי הסכ האלה ולאיפה הם מגיעים לכפיות רחמנא ליצלן כפירות זה נותן להם היצר הרע מדליק בהם חיות שהם מרגישים כזו חיות שהם לא לומדים תורה וגם אם הם לומדים תורה זה מתוך צחות ווכחנות השם ישמור ויציל אל תתבלבלו אחים יקרים ככל שיעבור הזמן אתם תבינו וכולנו נבין שבלי רבנו אנחנו לא כולים לזוז לא כים לנשום לא כולים לנשום בלי רבנו כי העולם במבול של כפירה רבנו כבר גילה את זה ירד מבול של כפירה לעולם השם יצילנו אני חלמתי בבה כז ג ואומר רבנו כך ממשיך רבי נתן סעיף ד' אי אפשר לבוא לאמונה כי הם על ידי אמת אבל אמונה זה הפשיטות וצריך אמת פשוטה לא אמת של סכלים רק אמת פשוטה של תמימות וסוגריים כותב רבי נתן כי עיקר האמונה אינה אלא במה שאין השכל מבין כן יש דברים שהשכל לא מבין יש אנשים אומרים תראה את המציאות תראה את המציאות לפי זה תאבות השם תראה את המציאות המציאות מראה כך וכך וכך אני לא מבין מציאות חוץ מדברי חזל אני לא מבין מציאות חוץ מרבנו אני מה שאני רואה בעיניים זה לא אינדיקציה בשבילי מה שאני רואה בספר זה העיניים הרוחניות שלי זה האינדיקציה שלי אמונה פשוטה ותמימה בדברי חזל בדברי רבנו הקדוש שמ אותנו בדרך נפלא בספרים שלו היינו כי עיקר האמונה אי אלא במה שאין השכל מבין כן השכל לא מבין זה נקרא אמת השכל לא מבין מה קורה פה בדור איזה בלאגן נראה שהכל הולך לאיבוד אבל האמונה אומרת שהכל הולך לפי התוכנית כי במקום שהשכל מבין אין שייך אמונה יש אנשים שהם מתעקשים להבין את הקדוש ברוך הוא ולעבוד אותו רק על פי השכל ומחמת זה אין להם אמת כי אין להם אמת אין להם אמונה אין להם אמונה אין להם פשיטות והסימן שאיין להם פשיטות יש להם רק סכלים אין להם פשיטות ואם כן כשאין השכל מבין מהיכן יבוא להאמין במה שצריך להאמין אם אתה הולך רק עם השכל מאיפה את מצפה שיהיה לך אמונה במקום שנגמר השכל שמה מתחילה האמונה ומה זה האמונה גם אם בשכל אני לא מבין איך רבנו כתב כך ו אני לא מבין אני מאמין באמונה הכי פשוטה למה לסוע לאומן לא מבין מאמין באמונה פשוטה ורואים את הניסים ואת השפע ואת הברכה למה ללמוד בספר ליקוי מוהרן אני לא מבין למה דווקא אני מאמין שזה הספר שיביא את הגאולה מישהו בא ואמר לי אתה יודע אומרים שרב פלוני הוא המשיח רב אלמוני הוא המשיח הני שואל תמיד הוא מזרע רבנו אומר לי מה זאת אומרת הוא מזרע רבנו לא הוא לא מזרע רבנו אז איך קבעת שהוא המשיח אז הוא שואל אותי ולמה אתה שואל את זה אני אומ כי רבנו אמר מפורש פעלתי אצל השם יתברך שמשיח יהיה מיוצא חלצי מבתי שרה זהו לא אבל זה בחינות וכולי לא יודע כלום הכי תמים הכי פשוט פעלתי אצל השם יתברך שמשיח יצא מיוצאי חלצי וידגיש מבתי שר זהו זה מה אני מבין הכי טמים הכי פשוט אז אומר רבי נתן מלב במה שצריך להאמין על כן עיקר האמונה תלוייה באמת שאם ירצה האדם להסתכל על האמת לאמיתו יבין מאליו שצריכים להאמין האמונה הקדושה בשם יתברך וצדיקים אמיתיים ובתורתו הקדושה להאמין אמונה פשוטה בהשם יתברך בצדיקים ובתורה אפילו אם אתה רואה סתירות אני מאמין בפשיטות אף על פי שאי אפשר להבין בשכלנו המגושם למה אנחנו לא מבינים את מציאות הבורה כי אנחנו עדיין בחומר אנחנו בג מקוצים מחומר מגושמים מה לעשות יבוא בן אדם ויתחיל להתפלפל איתי אם התורה אמת או לא ספק שומר שבת ספק שומר קדושה ספק שומר טהרת המשפחה הוא יבוא ללמד אותי מה זה אמונה והוא יגיד לי שיכול להיות שזל טועים אפרה לפומה אפרה לפומה תיזהרו ממי אתם ניזונים יורד מבול של כפירה לעולם גם אם הוא יביא לך עם כיפה כ מה זה הדבר הזה מה זה החקירות האלה מה זה הסכלים האלה אמונה פשוטה אחים יקרים כי יש תלמידים למה הוא הולך עם שכלים כי יש לו שכל מגושם זה הסיבה יש לו שכל מגושם בגלל זה הוא הולך כמו שהוא הולך ומוציא פשט עם מקומים רחמן על צלן שלא היה חנוכה או זה כל מיני דברים כאלה ככל שהשכל יותר מגושם האמונה מסתלקת כי הוא מנסה להבין את הקדוש ברוך הוא בשכל ככל ש האמונה יותר מתחזקת אתה מקבל את העדינות ואת הנחת ואת השמחה הפשוטה והתמימה בהשם יתברך כי על ידי הסתכלות על האמת באין האמת שזה האמונה יבין מרחוק שהאמת הוא כך רק שאי אפשר להבין האמת הוא כך שמה שקורה עכשיו בעולם זה מהשם יתברך אני לא מבין אני מאמין ואני מאמין שהכל התהפך לטובה ואני מאמין שיבוא משיח ואני מאמין שיהיה גאולה ואני מאמין לא שכל מילה בתורה בין בכתב בין בעל פי אמת אני מאמין שכל אות בתורה בין בכתב בין בעל פי אמת באמונה פשוטה כי אם אני אלך עם השכל גם אני אתבל בל שהאמת הוא כך רק שאי אפשר להבין בשכל הוא צריכים רק להתחזק באמונה שלמה והבן היטב אבן היטב תעשה את העבודה הפנימית שלך להתחזק באמונה פשוטה ותמימה ושלמה אי אפשר לבוא לאמת אלא על ידי התקרבות ד אי אי א מה רבי נתן פה מכין [מוזיקה] לנו ק את גם כוחנו נגמר והשקט של נפשנו מופר ושוב המשך הדרך מיננו נסתר הכלל והעיקר גם כשכל כך מאוחר עוד יום כבר עבר אוך שהגשר רק הולך וצר הכלל [מוזיקה] והעיקר שלא נפחד כלל שלא נתפח ככלל שלא נתפח כלל שלא תפחד הנה בכל יום מתחדשות לקראתן [מוזיקה] דכי הנוע נתיבות נשכחות של שלום מתגלות עכשיו בפני ובמקום כל גאיות הצל מו תהלך בארצות החיים נמן כי נגב את אשר על [מחיאות כפיים] ליבנו וכל שברי המילים תחברו לי תפילות יו לשירים ישיבו לנו כוחות נפשנו להח צחוק בינו למלות וכל שברי המילים יתחברו לתפילות יו לשירים ישיבו לנו כוחות נפשנו להחיות יחזקו ויצו לבבות שלא תפחד כלל שלא נתפח כלל שלא נפחד כלל ש תפחד הנה בכל יום מתחדשות קרתן דחי הנוע נתיבות נשכחות של שלום מתגלות עכשיו בפני ובמקום כל גאיות הצל מ תענך בארצות החיים נמין גינ דבר את השם על ליב בכל שברי המילים תחברו לתפילות יהיו נשירים ישיבו לנו כוחות נשנו חי צחוק מינו למעלות וכל שברי המינים יתחרו לתפילות תהיו לשירים ישיבו לנו כוחות נפשנו לאחיות יחזקו ומצוות שלא נתפח לנו שלא נתפח נת פחד כלל איך אפשר לבוא לאמת איך אפשר לבוא לאמונה איך אפשר לבוא לפשיטות אי אפשר לבוא לאמת אלא על ידי התקרבות לצדיקים דור דור ודורשיו דור דור וחכמיו רבנו הוא בעל האמונה הספרים שלו מחזקים אותנו באמת לאמיתה באמונה הרבה ספרים מדברים על אמונה אבל מחמת שרבנו אמר אני צדיק הדורת ביאת משיח אז הוא ידע את שורש נשמותינו ובגלל זה כולם נמשכים לרבנו למה נמשכים לרבנו כי הוא יודע עכשיו לתת לך בצורה כל כך מדוייקת ויפה את הדיבור שבדיוק מתאים למעברים שאתה עובר ובדיוק למצבים המשתנים שאתה עובר בגלל זה שזה גם הסתרה מאוד גדולה להסתיר את אור הצדיק אלא על ידי התקרבות לצדיקים אמיתיים מה זאת אומרת צדיקים אמיתיים אם הוא צדיק הוא אמת אם הוא לא אמת הוא לא צדיק צדיקים אמיתיים זה צדיקים שיודעים לתת את האמת על פי גודל השקר שיש בדור לא כל אחד יודע לטפל בזה אין מה לעשות הטיפולים שרבנו ושה לא כל צדיק יודע לטפל הוא צדיק הדור הוא יודע איך לטפל בנו בגלל זה הרבה פעמים גם יש רבנים שמחזקים כל כך את התלמידים שלהם באמונה והם לא מבינים למה עדיין התלמיד הולך לרבנו כי עם כל הכבוד אתה לא רבנו אתה תלמיד חכם אתה יודע תורה אתה יודע ספר אשריך אבל אתה לא רבנו אתה לא קיבלת את השרית משמיים לתקן את הדור אתה לא רבי נחמ מ ברסלב רבי נחמ ברסלב קיבל את ההוראה הזא שמיים הוא בעל השדה מה אתה מנסה להיות רבנו אשריך אוהבים את התורה שלך מכבדים את התורה שלך יש לך הרבה יראת שמיים אבל אתה לא רבנו אתה לא יודע לטפל בנשמות שהיום קלועות בשיא הלוע של הסטרא אחה ורבי נתן גם הזהיר שיש מציאות שאדם לוקח את הדיבורים של הצדיק כדי לבנות במה בשבילו צריך להיזהר מאוד ולכן יש כאלה שלוקחים את הדיבורים של רבנו ועל ידי זה הם מושכים אנשים אליהם ולא אל רבנו כתוב בספרים הקדושים הם אומרים תגיד רבי נחמ מ ברסלב אני שמעתי כמה פעמים כאלה דרשנים מה שאתה אומר זה מרבנו כתוב בספרים הקדושים עכשיו אם אתה תבוא ותגיד לו אבל זה רבי נחים ברסלב אמר אז יבוא וירץ לך במקום שיש מחלוקת תגיד את הדברי תורה שלי ואל תגיד את השם שלי איפה יש פה מחלוקת מי חולק פה על רבי נחים ברסלב בקהל זה סברות שלך כי אתה רוצה ש תקרבו אליך זה סברות שלך כי אתה רוצה שיתקרבו אליך כיף לך עם הבנה עם הבמה הזאת והדיבורים של רבנו בונים לך במה אבל זה לא יחזיק הרבה זמן כי השם יתברך חפץ שעור של רבנו יתגלה בעולם ושידעו מהדיבורים של רבנו שהוא אמר אותם זה הסוד של צדיקים אמיתיים שיודעים עבוד באמת בכזה נועם בכזה אהבה אל שורש נשמותינו ויודעים לטפל בנו וילך בדרך צתם רבנו נתן צא התבודדות שולחן ערוך תהילים לימוד תורה בלי צחנ כמו שרבנו מביא בשיחה עו בשיחות הרן יראה להבין את הדבר כפשוטו ולא יקש ישר מנ הובה וככה תקדם דף אחר דף ולא ציווה לחזור תכף אחר לימודו אלא ילמד כסדר וככה יזכה ללמוד הרבה ולהתעלות הרבה ומן לרבנו בלי להתפלפל ל שאל אותי איזה בחור ישיבה שהוא רוצה לשאול את הרב שלו אם הוא יכול לנסוע לומן והוא לא יודע אם הרב הסכים לו אני לא רציתי להגיד לו את זה כאילו פחדתי להחליש דעתו אבל אמרתי לעצמי בראש אם עכשיו היה עומד מולך רבי נחמן עם ברסל והרב שלך ורבי נחמן אומר רצה שתבוא אליי והרב שלך אומר לא תהיה אמיתי השאלה בכלל לא מתחילה כי גם הרב שלך בעצמו לא היה מזלג איתך לו אמונה בצדיקים האמיתיים ויילך בדרך צתם ולא יטה לימין או שמאל זה דבר מאוד חוב הפשיטות נכון שהרבה פעמים אנחנו לומדים מרבנו ומפלפלים אבל להזהר לא לאבד את הפשיטות כדי לא להטות ימינה או שמאלה אין מקרא יוצא מידי פשוטו מדבריהם לא להטות ימין ושמאל של הצדיקים מדבריהם רבנו אמר כפשוטו תכלית הירידה עליה אתה הולך עם הדיבור הזה אין יאוש בעולם כלל הלך עם הדיבור הזה למוד שולחן ערוך על הסדר התבודדות על הסדר וכן על זה הדרך בקצב שלך אחד הרבה אח ממית העיקר להיות עם רבנו אמר בפשיטות לסוע עליו לאומן לסוע עליו לאומן בפשיטות שמה נמצאים האבודות נמצאים עכשיו להתחיל פלפולים כל מה שרבנו אמר לסוע אליו לאומן זה דווקא אלה שהיו בחול ולא היו בארץ ישראל ואלה שממצאים בארץ ישראל לא יסו וגם על זה יש תשובות רבי נתן היה בארץ ישראל ועשה תרכה גדולה לחזור חזרה כדי להגיע לרבנו לציון רבי אברהם בן רב נחמן רבי ישראל קרדונר היו נושעים רבי ישראל קרדון כל 10 שנים היה נוסע כי היה מאוד קשה אז להגיע אז רב שמואל רב שמואל הורוביץ רבי ישראל דובד 10 רב שמואל שפירה באחרית ימיו בשנה האחרונה לימיו עם השתוקקות של כל החיים שלו זכה להגיע לרבנו אז גם על זה יש תשובות אז יבואו כאלה שעם כל הכבוד תלמידי חכמים אבל הם לא חסידי ברסלב והם לא קיבלו גם מאנש עד רבנו והם באים והוגי דעות הם באים והוגי דעות ועושים לך כל מיני פלפולים עם כל הכבוד עם כל הכבוד שהוא תלמיד חכם יראה שמיים הכל טוב ויפה אבל בדבר הזה סליחה אתה לא קיבלת ענש לא דיברת לא בדקת והוא כבר קובע עובדות כל מיני דיבורים למיניהם שזה לסתות ימינה או שמאלה שמוות שהמציאו שרבנו קבור בצפת לאד חנה ושבעת בניה שבאותם שנים שהם טוענים שהם הביאו את רבנו באותם שנים שהם הבינו את רבנו מאוקראינה לחנה וש בני שמה הוא קבור זה ה הטענה שלהם וגם על ידי איזה מזוודה וכולי כל מיני סיפורים למיניהם אותם שנים בכלל רב שמואל ארביץ היה בציון הוא היה גר באומן והציון היה מלא 24 שעות מה אף אחד לא ראה שמוציאים את רבנו מהקבר ומעלים אותו לארץ וסיפור כזה הזוי בשם צדיקים בברסלב שלא היה ולא נברא שהילדים שלהם הבנים של הרב חשין הנכדים אומרים לא היה ולא נברא כזה סיפור ועוד באים ואומרים ש גדולי המקובלים כך שמעתי ממישהו שהוא אומר שגדולי המקובלים אומרים שרבנו קבור בצפת ליד חנה ושבעת בניה אוקיי איפה גדולי המקובלים בוא תראה לי מקובל אחד גדולי המקובלים אומרים שהוא קבור בחנה ושיבת בניה מחילה מכבודו אלף פעם בוא תראה לי מקובל אחד שאומר את זה לא הם צדיקים נסתרים אה אז בגלל זה א אפשר להגיע להם זה הכל לסתות מדברי הצדיק ימינה ושמאלה רבנו אמר בפשיטות לסוע אליו צבא שרבי נתן השאיר שאחרי ימם אותו גם אנחנו נוסעים לרבנו כפשוטו וזהו לא צריך להתבלבל לא צריך להתבלבל יש לנו דרך פשוטה תמימה ויפה מצד אחד אנחנו מכבדים תלמידי חכמים והם באמת לכבד אותם למה לא אבל עם כל הכבוד הם אומרים דברים שהם לא בדקו או לא שימשו או לא קיבלו מחילה מכבודכם אלף פעמים מה שאתה אומר הדברים האלה זה סברות שלך אז תגיד שזה סברות שלך אבל אל תגיד את זה שם ברסלב וגם אם אתה אומר את זה מסבות שלך תבדוק מאיזה מקום אתה אומר את זה סליחה תבדוק תבדוק איך אתה אומר כאלה דברים ככה ואנשים ש לא מבינים בתורת ברסלי ורוצים לנסוע לרבנו ורואים אותך גברה רבה אומר כאלה מילים נסחפים אחריך ואחרי שנים הם מגלים שמה שאמרת זה לא מדויק ואחרי זה יהיה להם גם קשה לקבל ממך ואתה כמובן תגיד ככה שמעתי זה לא אני אמרתי ככה שמעתי זה לא תשובה זה לא תשובה יש אם ולא יטה לימין ולשמאל מדבריהם ועל ידי זה נחקק בו אמת וזוכה לאמונה הוא כאן נזכר לאיל לא כל מיני פלפולים למה רבנו דיבר על התבודדות מספיק שלוש תפילות ביום זה פלפולים חפץ חיים היה מתבודד פלא יועץ כל גדולי עולם רבנו אמר שכל הגדולים היו מתבודדים ברוך השם וכן צריך להרחיק את עצמו מעצת רשעים או מתנגדים וחולקים על האמת מי שאתה רואה שהוא מתנגד על רבנו חולק ל רבנו מונע ממך את הנסיעה זה השם ישמור ויציל תרחק תתרחק הוא מרחיק אותך מהתיקון שלך מהגן עדן שלך וחולקים על האמת יש אמת בעולם יכול להיות שיהיה לו איזה רב שהרב שלו יגיד לו אם אתה נוסע לאומן צא מהקהילה צא מהישיבה הוא מרחיק אותך מהאמת הוא לא איש של אמת אם הוא איש אמת ומאמין בצדיקים אז הוא לא ימנה מלך לנסוע לאומן וישאיר אותך בקהילה אתה לא עשית שום דבר רע שום דבר רע אתה לא עשית לא באת לשנות לו את הקהילה לא באת לשנות לו את התפיסה מה הוא מפחד שאחרי ך יסו עוד הרבה אז מה הם יסו עוד הרבה אם זה האמת למה שלא יסו אם זה רצון השם למה שלא ישו יבוא לירב שיהיה רב קהילה ראש ישיבה לא משנה מי ותבוא ותגיד שזה שאתה לא שולח את התלמידים שלך לאומן כי אתה מאמין שזה רצון השם אתה מאמין שזה סברת נח עם ברסלב בוא נראה אותך אמיץ אבל אתה לא תגיד את זה אתה תתרץ תירוצים לא נהגנו כן נהגנו אתה בבריחה ובגלל שאתה בבריחה אתה מנסה גם להבריח אחרים למה אם הוא בא משנה לך את המקום עושה לך בלאגן אז תגיד לו למצוא ישיבה אחרת אבל בגלל שהוא נוסע לאומן הרב שטיימן מפורש מפורש אמר בחור שנוסע לאומן על זה לא מוציאים אותו הישיבה ואני מכיר בחור שטס לאומן והוציאו אותו מהישיבה והרב שטיימן הוא הנשיא שלו את הישיבה הזאתי הוא היה הנשיא נפטר ושאותו בחור שאל את המשגיח בישיבה אבל הרב שטיימן אמר שבחור שטס לאומן לא מוצאים אותו על זה מהישיבה הוא התחיל להתפלפל איתו לא מה שהרב שטיימן התכוון זה על איזה בחור שדווקא עליו הוא אמר הוא אמר את זה בכללי מפורש אבל הן בפלפול להסביר את הרב שטיימן והרב שטיימן גם על זה אמר תשובות הוא אומר באים אלי ראשי ישיבות ומגדירים אותי הנשיא של כל המוסדות אני נשיא של כל המוסדות אבל איך שיוצאים מהדלת עושים מה שהם רוצים כן ככה אני שמעתי מתלמיד חכם שהיה אצל הרב שטיימן שהוא סיפר איך שיוצאים מהדלת עושים מה שרוצים לא מקשיבים לי אלה היון ש אמת מה הבעייה לסוע רב שטיימן אמר אנשים מתחזקים שמה נהנים שמה לא אבל זה האגו של הראש ישיבה שאם התלמידים שלו ישו איך הוא יתקע בשופר בראש השנה תעמוד מול עצמך ותהיה אמיתי האם זה רצון השם או שזה רצונך האם אתה מוכן לעמוד מול רבי נחמם ברסלב בעולם הבא אחרי 120 שנה ומה תגיד לו שמנת תיקון מאלפי אנשים ועוד מנשמות שקשורים בנשמות האלה איך תעמוד בבית דין של מעלה מול ההיכל של רבנו איזה תשובות יתן לא סתם אומרים אוי לנו מיום הדין לנו מיום התוכחה וכל זה זוכין על ידי מצווה ציצית שהוא בחינת שמירה מניאוף הבגדים זה שמירה מהחיצוניות ניאוף זה דברים חיצוניים שמירה על הנשמה שהוא בחינת עצות רשעים כן עצות רשעים השם ישמור ויציל להרחיק מהאמת וזוכים לתיקון הברית שהיא בחינת עצות של צדיקים לכן רבנו כל העניין שלו זה הברית תיקון הכללי וכולי וכולי להציל נו מעצות חיצוניות לתת לנו כוחות בשעת הנפילה לתת לנו עליה בשעת העליה ולתת לנו אמת פשוטה זקה ותמימה ללמוד מספריו ולקיים עצותיו זה רבי ישראל דוב עוד 10 היה בוער בזה ולא היה מתבלבל מזה איזה פשיטות ותמימות הייתה לו בעניין של רבנו הוא לא התבלבל מזה הוא אמר כבר לפני 40 שנה שהוא היה חי יש כאלה רבנים לא רוצים להתבטל הם לא רוצים להתבטל לרבנו הם לא נכנעים לרבנו מי זז לדבר כאלה דיבורים אבל כן הוא ראה את הדברים הוא ידע שהדור צריך את זה הוא הגדיר הגדרות לא פשוטות הוא אמר מי שמרחיק מרבנו יכול להיות בגדר רוצח מהתיקון של הנשמה שלו יש לנו את הצדיק יסוד עולם אשרינו ואשר חלקנו שנזכה באמת ואמונה והכי חשוב בפשיטות ללמוד מספריו או לקיים עצותיו כל דיבור שלו או כל חיותנו ותקנו כל ה ת אשרנו ואש לקנו שיהיה לנו שפע של בשורות טובות אהבה שמחה חיות תשוקה אמונה יש לנו כאלה אוצרות לשוב אל האוצרות שלנו וללמוד מספרי רבנו לקבל את האמת הפשוטה והתמימה להיות אנשים שמאמינים בהלכה מאמינים בתורה לא סוגדים לאף אחד לא נותנים את האישיות שלנו לאף אחד רק להשם יתברך מכבדים תלמידי חכמים אבל לא סוגדים הולכים בפשיטות ובתמימות המון אהבת ישראל אבל עם המון התבוננות וזהירות ממה שקורה בחוץ עם כל האפי קורסות ואיך נזהרים איך יוצרים מערכת הגנה שיהיה לנו שמחה וחיות בעבודת השם פשוטה ותמימה תתקרבו לרבנו אל תתביישו תלמדו מהספרים שלו מהעצות שלו ותמצאו שמחה לנפשכם ואמת פשוטה ותמימה שהוא כל חיותנו ותקוות ושכל העולם תלוי בו שיהיה בשורות טובות
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה