מדברים מרבי נחמן מברסלב זה בסוף יבוא
מדברים מרבי נחמן מברסלב זה בסוף יבוא
שלום וברכה לכל המאזינים היקרים מה שלומכם אנחנו בעזרת השם בתוכנית מתורתו של רבי נחמם ברסלב מדברים נחל נובע היום אנחנו בעזרת השם ניגע בנקודה מאוד מעניינת שאתה ממשיך להתפלל דברים קורים אפילו שאתה לא רואה בשטח שקורה איזה משהו הכוח הזה ש להמשיך עם התודעה שרבנו לימד אותנו תודעת התפילה להמשיך להתפלל משיך לבקש הדברים יוצרים כלים יוצרים ישועות יוצרים רחמים חסד השם על הארץ פשוט להמשיך אפילו שרואים בדרך שלא מתקדם שום דבר וזה קורה הרבה פעמים וזה מחליש את דעתנו אבל קווה אל השם חזק ויאמץ ליבך וקווה אל השם אתה תמשיך להתפלל אתה תמשיך לבקש והשם יתברך ברחמים עושה את הפעולה שלו לאט לאט דברים קורים שיהיה לנו הזנה טובה בעזרת השם הרבה שמחה בלב מיוחל עמי סוד סוד אלוהים חיים יפת תור ממה הנעימה מוחד העמיק בסודך ים חזור [מוזיקה] ל לב תמיד דרשו אותך רבים חוקים ומצבות טובים את כל ליבות מלהבים נאהבים וגם נשגבים כפתי שיפוצץ סלעים והרים חן דדיך ירבו בכל עת תורת אמת מפיך אנו חיים יה סוד חיים פמה ורת אממה הנעימה מיוחד העמיק בסודך סוד אלוהים [מוזיקה] חיים נתעלס בגיל באהבים עס בגיל בבים נקודות קטרים עם אותיות וחות עם סתומות חלמות סוד הרמות אורות עליונים ו מזהב ופנינים מיין גנים 70 פנים כולם חונים אני עב נרס כנין לב שלם יפה מה תורת ממה הנעימו מוכן להעמיק בסודך סוד אלוהים חיים חות קלה צוב ד בסבת תעי גן נעול דלתיך הריח טוב בגדייך דודיך יפי עיניך חמה ולבנה כולם עמדו מנורך אורך ימים משר ל ברוך בורך בום יכ הדר אל חי העולמ יפ מה תורת ה וכל להמית בסודך סוד אלוהים חי [מוזיקה] תמה תורת אמימה הנעימה מיוחד העמיק מזונה צור אלוהים חיים יפ מתמה תורת אמימה הנעימה מיוחד עמיק בסודך סוד אלוהים [מוזיקה] חיים טוב אז מחמת שאנחנו גם בעזרת השם בשבת קודש אנחנו נקרא פרשת נסו שמה מדבר גם על הנושא הזה של פרשת סוה כל הנושא הזה של פרשת סוה ומזה אנחנו מקשרים גם את הנושא של תפילת חנה כי חנה צדקת אמרה לקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם ראות תראה בראת אצלי דדיים כדי שניק ילד אבל אין לי ילד בראת אותי אישה כדי שיהיה לי ילדים אבל אין לי וחנה מדברת על ליבה ושפתי הנאות וקולה לא ישמ התחילה להתפלל הקדוש ברוך הוא אמרה לו ראות תראה אם תביא לי ילד מוטב ואם לא אני אפעל בתפילה שלי ובמעשה שלי שתביא לי ילד אלך ואסתר עם איזה בן אדם לא יפול איתו תנו לי לשתות מהמים המאררים ועל ידי זה יש לי הבטחה מהתורה שאם לא זכיתי ללדת עד עכשיו מעכשיו אני אתחיל ללדת השם יתברך שמע את תפילת חנה והביא לה את שמואל ששמואל שקול כמשה ואהרון משה ואהרון בכהניו ושמואל בקוראי שמו שקול שמואל כמשה ואהרון למה זכתה חנה בתפילה שלה עם הרבה מניות חזרה והתפללה חזרה וביקשה חזרה והתחננה השם יתברך אסף את התפילות שלה אסף את הרצונות שלה אסף את הכיסופים שלה אפילו שזה לקח הרבה [מוזיקה] זמן אבל אחרי שהתפילות הגיעו למכסה שלהם שמע השם יתברך לתפילת חנה שבא מעומק הלב עם עניות עם הסתרות עם בלבולים אבל הביא לה ילד שהוא אור העולם עד כדי כך שאלי ראה את נה מתפללת חשב שהיא שיכורה למה זה תשתכרי אומר הזוהר הקדוש אל תקרא תשתכרי אלא תשתכרי אלי חשב אותה לשיכורה ואסור להתפלל שיכור זה גם הלכה שלומדים מאלי אבל חנה אמרה לו אני לא שיכורה לא שיכורה אני ולא מיין אני מתפללת שיהיה לי ולד אלי ביקש את סליחתה ששפת אותה לקו חובה ללוק זכ ובירך אותה שיהיה לה ולד על זה אומר הזוהר אל תקרא תשתכרי אלא תשתכרי בזכות התפילה שלה זכתה לשכר נפלא לבן כמו שמואל הזוהר הקדוש יש זוהר כמדומה מפרשת האזינו תרומה כמה מקורות בזוהר ששמה לומדים את הנושא גם של הלכות תפילה שגם השולחן ארוך מדבר על זה האם כתוב על חנה וקולה לא ישמה רק שפתי הנאות לפי הזוהר רק השפתיים נאות והכל לא נשמע יש דיוק ש מדייקים מהזוהר שרוצים להגיד שדווקא הכל לא נשמע לאחרים אבל נשמע לאוזן שלה ו מזה לומדים שאדם מתפלל תפילת 18 אז משמיע את התפילה לאוזנו ולא לאוזניים של אחרים ויש כאלה שהולכים על פי הזוהר כפשוטו רק שפתי הנאות אבל מה הייתה התפילה של חנה תפילה מעומק דליבה והיא פעלה בתפילה שלה על זה אומר הפסוק בתהילים כווה אל השם חזק ויאמץ ליבך וקווה אל השם רשי כותב על המקום אף על פי שהתפללתי חזק ויאמץ ליבך ותמשיך להתפלל כי בוודאי שהתפילה שלך תעשה פירות אנחנו עם הסיפור של חנה נפגשים הרבה פעמים במציאות החיים שלנו עם תפילת חנה עם המעברים שחנה עברה חנה רצתה ילד מה זה הילד זה ההמשכיות זה התוצאות זה הדברים שאנחנו רוצים להוציא מן הכוח אל הפועל בכלל החיים שלנו לאב דווקא בנושא של ילדים בכלל החיים שלנו שאנחנו רוצים להוציא משהו מהכוח אל הפועל איך אנחנו זוכים להוציא מהכוח אל הפועל לימוד התורה וקיום המצוות תפילה להתבודד זה היה משפט בנש ידוע התבודדת על זה התפללת על זה אבל מה קורה שבדרך אנחנו נפגשים במניות שרואים שזה לא הולך ושום דבר לא מתקבל והמצב נשאר כמו שהוא אפילו חלילה וחס הולך ומסתבך יותר פה נכנס בנו יצר הרע מאוד ערמומי שאומר לאדם הקדוש ברוך הוא לא רוצה לתת לך הוא לא אוהב אותך תראה אתה מתפלל ולא מקבל אבל רנו אומר ה מביא את הגמרא בפסחים קיט זמרו למי שמנצחים אותו ושמח ורבנו אמר פשט על הגמרא הזאתי שהקדוש ברוך הוא שמח שמנצחים אותו ואייך מנצחים אותו על ידי תפילה שאדם ממשיך להתפלל ולבקש ואף על פי שהוא רואה שהוא לא נענה הוא ממשיך לבקש עד שהקדוש ברוך הוא אומר תן לו הקדוש ברוך הוא מתענג מהתפילה הזאתי הו מצד אחד מתפלל ולא דוחק את השעה דווקא עכשיו אבל אני מתפלל איך יודעים משמיים שאוהבים את התפילה שלו אחים יקרים תסתכלו במקורות הגר הייתה מתנשאת על שרה אומרת לה תראי אברהם בא אליי ומהבהבת אני יותר צדקת ממך אני קיבלתי הכל בלי תפילות שרה היייתה מתבודדת מתפללת גיל 98 שבישרו אותה המלאכים ובגיל 99 זכתה להביא את יצחק הגר בלי תפילות בלי לב נשבר בלי שוואה בלי אמונה קיבלה בן את ישמעאל ידו בכל ויד כולבו לעומת זאת שרה עם הרבה כיסופין הרבה אהבה הרבה תשוקה הרבה אמונה זכתה לבן שנקרא יצחק התפילה שאנחנו מתפללים ואפילו שלא נענים ישר יוצרת כלים בנפש יותר רחבים יותר עמוקים יותר גדולים לקבל את השפע האלוקי שאתה רואה שאתה מתפלל ויש לך מניעות זה סימן שמשמים רוצים לתת לך שפע יותר גדול שאתה מתפלל ואתה רואה עדיין שלא קיבלת את מה שאתה רוצה או את מה שאתה צריך משמיים בכוונה מעכבים כדי שתמשיך להתפלל ליצור כלים יותר גדולים ולקבל את השפע רבנו יש סיפור שהוא סיפר זה מופיע אגב בקונטרסט שנקרא סיפורים מהשמות אלה סיפורים ודיבורים של רבנו שראו מחמת המחלוקת שהיה על רבנו ותלמידו להצניע את הסיפורים האלו זה נקרא סיפורים מהאשמות בשנים האחרונות זה ברוך השם כבר יצא לאור יש שמה סיפור מאוד מעניין שרבנו מביא סיפור על שני חברים טובים שגדלו ביחד באותו חיידר ואהבו אחד את השני מאוד מאוד ולימים אחד מהחברים נפל למשכב ונהייה חולה חלה מאוד מסכן החבר שלו היה לו צער גדול מאוד ועוגמת נפש החבר שלי הזה הוא יותר מאך מה שנקרא והלך ושאל מה לעשות כדי שהחבר שלו ינצל ויקום ממיטת חוליו אמרו לו תקרא עליו תהילים ותראה שהוא יתרפא הוא לקח את זה בפשיטות עמד ליד המיטה שלו והתחיל להתפלל לקרוא את התהילים הנה עובר זמן והוא שואל אותו אתה מרגיש כבר יותר טוב הוא אמר לו עדיין לא והמשיך לקרוא תהילים עובר זמן ואומר לו אתה מרגיש כבר יותר טוב הוא אמר לו עדיין לא והמשיך להתפלל וככה זה חזר על עצמו עד שפתאום החבר שלו אמר לו עכשיו אני כבר מרגיש יותר טוב ברתי רבנו אמר בא להגיד לך שזה בדיוק ככה בחיים שלנו אותו חבר לקח בש י ובאמונה תמימה אני אקרא תהילים והוא יתרפא והנה אתה קורא תהילים והוא עדיין לא יתרפא ואתה קורא תהילים והוא עדיין לא יתרפא אני מאמין שזה שאמרו לי לקרוא תהילים זה יביא את הישועה אז אני אמשיך לקרוא את התהילים ולהתפלל מהתהילים עד שהוא יבריא אני לא עוזב את זה כי אני מאמין שזה התרופה רבנו לימד שזה בדיוק ככה בעבודת ההתבודדות והתפילה ואני לוקח את זה גם לכל עבודת השם שלנו התורה עובדת התפילה עובדת המצוות עובדות ובהקשר שלנו ש לג תילה התפילה פועלת אתה תמשיך להתפלל התפילה פועלת רק מה לא לדחוק את השעה רבנו אמר שאדם מתפלל שלא יבקש שדווקא יהיה בכך אלא אם השם יתן יתן ואם לו לו ואם התפילה לא פועלת אצלך היא תפעל צצים שלך ואתה תראה כבר בעולמות העליונים איך התפילה הזאת פעלה אבל תמשיך להתפלל יקירי כי השם איתך ותאמין כפשוטו שזה פועל אתה בתהליך של הרתחה התבשיל עדיין לא יתבשל תמשיך תמשיך עוד תפילה ועוד דיבור העיקר מה זה אדם שרוצה את התפילה שיהיה דווקא בכך הוא לוקח עבודות היסטריות הוא מתפלל בהיסטריה והכל עושה בשעוות כדי למשוך את זה כמה שיותר מהר לא אתה תמשיך להתפלל ומצד שני תרפה מתי שהשם יתן ואייך יתן וכיצד יתן יתן חזל אומרים חשב שזה מסכת קידושין הבא להטהר אומרים לו אמתן זה בדיוק הפוך ע מה שאנחנו מבינים אני רוצה להטהר אז תתן לי עכשיו את הטהרה יש לי מניעות בינתיים יש לי משברים בינתיים יש לי נפילות בינתיים למה אתה משאיר אותי בהמתן תן לי עכשיו את הטהרה תן לי עכשיו את הגאולה תן לי עכשיו את הישועה חזל אומרים הבא להטהר אתה יודע מה הסימן שמשמים אתה הולך בדרך הנכונה שאתה נמצא בהמתנה ממשיך להתפלל ממשיך לבקש ממשיך לרצות ממשיך לחסוף זה הטהרה הבא להטהר אומרים לו אמתן אם היית מקבל את זה ישר את מה שאתה רוצה זה היה ממלא לך את הגאווה ווזה לא נקרא טהרה זה היה מטמא אותך יותר השם ישמור אותו דבר זה בתפילה אחים יקרים שאתה מתפלל ואתה מרגיש שעדיין לא קיבלת את מה שאתה רוצה זה בחינת המתנה וההמתנה זה לאלא דבר נעים אבל בעצות של רבנו שאתה יודע שאתה בהמתנה וזה נקרא הטהרה זה נקרא השפע היופי והנפלא שרוצים להעיר לך בחיים אז אתה ברוך השם מוכן לעבור את זה אתה ממשיך להתפלל ביישוב הדעת אתה לא דוחק את השעה אתה מושך רוגע ושלווה על המצב שנקרא ע מטנה ובדיוק היום דיבר איתי אחד שברוך השם לפני כמה שנים הוא בא לשיעורים שלי וככה ליוויתי אותו זמן והוא היה בצבא והיה שלב שהוא כבר היה לו מאוד קשה בצבא מאוד קשה הוא מאוד רצה להיכנס לישיבה ללמוד ואז היה שלב שהוא בא אלי ואמר לי אני רוצה לצאת מהצבא מבחינתי לברוח ולהיכנס לישיבה אחרי שיחה איתו שליבנו את הדברים אמרתי לו תראה אתה נמצא עכשיו בהמתנה אני יודע שליבך בוער להיכנס לישיבה אבל בוא נחשוב אני לא יכול לתת לך עצה במסירות נפש לברוח מהצבא אני לא יכול לעשות את זה כי רבנו אמר לו לתת את צד במסירות נפש אבל מה שכן אני יכול להגיד לך שאתה נמצא עכשיו בהמתנה עכשיו לברוח מהצד ולהיכנס לכלב ירדפו אחריך במצב שלך עכשיו דעתי שזה לא נכון תמשיך לעשות מה שת יכול בלימוד שלך במה שאתה יכול תמתין אתה נמצא עכשיו בהמתנה המתנה זה דבר טוב זה ישוב הדעת בעזרת השם תסיים את הצבה תכנס לישיבה היום הוא ראה אותי אומר לי כמה הכרת הטוב יש לי על זה שאתה לא נתת לי לדחוק את השעה שאמרת לי תמתין תמתין אתה בהמתנה עכשיו אתה בכיסופים אומר לי עד היום אני רואה שזה הציל אותי אומר לי אם הייתי אז עובד בשיגעון בורח מהצבא היו רודפים אחרי לא היה לי אשוב הדעת לא הייתי לומד וגם לא יודע לאיפה זה היה לוקח כל דבר לשיקולו כל דבר תאום בדיקה ושאלה אבל ככה זה במציאות החיים שלנו אחים יקרים ההמתנה היא לא דבר נעים אבל חזל מלמדים אותנו הבא להטהר אומרים לו המתן אז אני יודע שאני עכשיו בהמתנה עם כל הבלבולים והנפילות והלב הנשבר שאני עובר זה קרא הטהרה כי הלב הנשבר שלי והכיסופים שלי מושכים עליי אור חדש של ענווה ולא שלקבל כאן ועכשיו שיכניס בי רק גאווה ואני אחשוב שהקדוש ברוך הוא עובד אצלי ואני לא עובד אצלו זה נקודה אחת אותו דבר זה בתפילה שאתה רואה שאתה מתפלל ויש מניות זה לא גילוי דבר שהשם לא רוצה לתת לך הפוך זה הגילוי דבר בדיוק הפוך מהשכל שהשם הכי רוצה לתת לך והכי אוהב לת לך והכי כוסף לתת לך אתה עכשיו בהמתנה רוצים את התפילה שלך ו שתמתין רוצים את התפילה שלך ו שתמתין מהמה המתנה הזאתי יוצרת ענווה הקדוש ברוך הוא לא עובד אצלנו אנחנו עובדים אצלו אצל האמריקאים כתוב בדולר אנחנו בוטחים בקדוש ברוך הוא בצד השני יש שמה איזה סלנג שנקרא ש הוא יעשה רצוננו הקדוש ברוך הוא לא עובד אצלנו אנחנו עובדים אצלו אם אני יודע שהשם לא עובד אצלי ואני עובד אצלו אז הוא לא חייב לי כלום אבל אני יודע שהוא רוצה לתת לי זה היופי אבל מה קורה לנו הוא רוצה לתת לי ואני מאמין בזה אבל מצד שני אני גם חושב שהוא עובד אצלי אז למה אתה לא נותן לי הרי כתוב שאתה אוהב אותי כתוב שאתה רוצה לתת לי אז למה יש לי מניות למה למה אתה מונע את זה ממני למה אני עובר את ההסתרות האלה ואת הבלבולים האלה כי אדם בתודעה חושב שהשם חייב לו ואז מה הוא יוצר תרומת על השם אתה הבן של הקדוש ברוך הוא והוא אוהב אותך והוא רוצה לתת לך והוא כוסף לתת לך אבל דבר אחד תזכור אתה עובד אצלו הוא לא עובד אצלך מה זה יגרום לך תחכה בסובלנות הוא יודע מתי לתת לך בצורה הכי טובה עקבה לטובה תזכרו את זה אחים יקרים אני ראיתי את זה בחיים שלי המון פעמים תזכרו כל עקבה לטובה כל עיכוב זה הכי טוב בשבילך השם יודע מתי לתת איך וכיצד ומתי תבטח באבא קודם כל שאתה ניגש להתבודדות שאתה ניגש לתפילה שאתה ניגש לתהילים אני בוטח בך מתי שתיתן תיתן איך שתיתן כיצד שתיתן אני אמשיך להתפלל אבל אני בוטח בך שכל דבר יגיע בעיתו ובזמנו ביטחון גמור הכל יגיע בעיתו ובזמנו כי אתה חפץ לתת לי כי אתה אוהב לתת לי וכל המניות שאתה יוצר לי שעדיין לא קיבלתי זה רק לטובתי הנצחית לעורר אצלי יותר תפילה רגש אהבה תשוקה שמחה וחיות והכי חשוב ענווה שהיא סובלנות תהיה סובלני הסובלנות זה הדבר הכי מתוק שיכול להיות בחיים ירידה לצורך עליה כל דבר אנשים לפעמים מתקשרים אליי אני אני אומר להם אני אומר לך מה שרבנו אומר אתה בהמתנה עכשיו כולנו נמצאים במקום הזה הרבה פעמים חכה תמשיך להתפלל תמשיך לרצות תמשיך לחסוף הקדוש ברוך הוא מעלה את כל הכיסופים שלך את ההבל פה שאתה כוסף למשהו את המחשבה שאתה כוסף למשהו את התשוקה והרצון שאתה כוסף למשהו הקדוש ברוך הוא שומר את זה בבית גנזיו ויגיע שלב שהוא יוריד לך את האור אל תדאג יקירי אל תפחד אל תרע ואל תחת השם איתנו בכל מצב רק להמשיך לבקש ולהתפלל ולרצות ולחשוף ולדעת שיש לנו אבא לגדול שאוהב אותנו ואומר רבנו אז אמרו למ שמנצחים אותו ושמח השם יתברך כל כך שמח כל כך שמח בתפילות שלך אתה כביכול מנצח אותו עד כדי כך אתה כביכול מנצח אותו יש מתנה יותר גדולה [מוזיקה] מזאת ריבונו של עול רחם על נשמתי זכני להיות יהודי אמיתי לעשות רצונך כל ימי חייי הנה ממך השם אלוקי ריבונו של עולם רחם על נשמתי זכני להיות יהודי אמיתי לעשות רצונך כל ימי חיי נה ממך השם אלו רוצה רק תורה ותפילה וירת השם טהורה רוצה רק תורה ותפילה וירת השם טהורה ואני משוטה בירות רים ונושא את עיני בתפילה לו ושופכת נפשי לפניך אבי רק אתה יודע את לבבי הוצל על תורה ותפילה עירת השם טהורה רק תורה ותפילה ירת השם טהורה [מוזיקה] כך וברים הימים לפות השנים ועם ישראל לך מחכים אוי מתי כבר תקום תרחם את ציון תשוב ותבנה בניין הפרון ב אבך בן אשי משכך בן דד אבך [מוזיקה] בניסן משכך רוצים רק תורה ותפילה וערת השם טהורה רוצים רק תורה ותפילה וערת השם ורה עכשיו בעזרת השם בואו ניגע בכל מיני דיבורים נפלאים מהספר הנפלא ספר המידות ששמה רבנו מלמד אותנו על עצות של תפילה הכוח של התפילה עכשיו שימו לב רבנו אומר כך באות תפילה ספר המידות סעיף ה על ידי עסק התורה מתוך דוחק תפילתו נשמעת עסק התורה מתוך דוחק מה זה עסק התורה דוחק של פרנסה דוחק של עבודה ילדים משפחה לא משנה מה דוחק שיש לך במוח הדעת מצומצמת מזה אחים יקרים תלמדו כמה כו זכות יש עליכם כמה אהבת השם יש עליכם שאנחנו בדור הזה בפרט בשנה הזאתי ממש לומדים תורה מתוך דוחק ממש מחשבה דחוקה מה אומר רבנו על ידי עסק התורה לימוד התורה קיום המצוות שזה נקרא עסק התורה מתוך דוחק תפילתו נשמעת אז ודאי שהתפילה שלכם נשמעת מתי ה תתקבל כמו שהסברנו יש לה את הזמן שלה ואת המקום שלה אבל ודאי שהתפילה שלנו נשמעת אחים יקרים היום כל מי שלומד תורה זה לימוד תורה מתוך דוחק כל מי שעוסק בתורה לומד תורה ומקיים מצוות זה מתוך דוחק כמה כף זכות הוב וודאי ובוודאי שהתפילה נשמעת אחים [מוזיקה] יקרים תראו מה זה מי שדעתו שפלה אומר רבנו בסעיף ז אין תפילתו נמאסת דעתו שפלה אין תפילתו נמאסת אפילו שיש סיבה למקטרגים מעשיו וריבוי פגמיו אף על פי כן מה אומר רבנו מי שדעתו שפלה עליו אין תפילתו נמאסת וכמה דעתנו שפלה עלינו תראו מה אנחנו עוברים תראו איך לא קה לנו תראו כמה אנחנו עייפים דעתנו שפלה עלינו לא משנה מה עברת בחיים לא משנה מה פגת אין התפילה שלך חס ושלום נמאסת בוודאי שהתפילה שלך והדיבור שלך מתקבל אח יקר איי איי איי עוד אומר רבנו כל העוסק בתורה הקדוש ברוך הוא עושה לו חפציו מה שאדם מתפלל עוסק בתורה ומצד שני גם רבנו אומר אל יבקש אדם על שום דבר יותר מדי דהיינו לא ידחוק את השעה דווקא יותר מדי דווקא לזה תתפלל תתפלל בעזרת השם אבל גם אל תדחוק את השע מאיפה אנחנו לומדים את זה יש סיפור נפלא שקרה שאחד בא לרבנו והוא היה חסוך בנים לא היה לו ילדים והיו שמה עוד כמה והתפעלו ואז רבנו ככה עודד אותם וחיזק אותם כולל אותו ואמר מה לאדם לבקש בעולם הזה עיקר בנינו זה המעשים הטובים תורה ויראת שמיים שגם אם אדם לא זוכה אבל תורה יראת שמיים יר רצון שכולם יזכו בזרע של בר קימה אבל העיקר תולדותיהם של צדיקים זה מעשים טובים ותורה ומצוות אותו אחד הזה שמע חזר לביתו המשיך עם עבודתו בקודש לאחר זמן הגיעו עוד הפעם החשוכה בנים לרבנו ואותו אחד היה גם שם וביקשו מרבנו שיפעל בשבילהם שיהיה להם בנים ואותו אחד ישב בצד ושתק לא ביקש לא ק את השעה רבנו פתאום מסתכל עליו ואמר לו ועכשיו ראוי שיהיה לך בנים וזכה שבאותו לילה ילה ליל הפקידה של אשתו וזכרו להיפקד בזרע של בר קימה שימו לב מבקש הוא מתפלל אבל הוא לא דוחק את השעה שדווקא בכך וככה הוא ממתין בסובלנות איי איי איי איזה דיבורים נפלאים רבנו נותן לנו ברוך [מוזיקה] השם לי אצ רבנו הקדוש רבנו גם אומר אסור להטריח את השם לשנות את הטבע יש כאלה שמתפעלים ומבקשים שיהיה ממש שינוי הטבע זה צריך להיזהר עם זה לא לא לעשות את זה זה לא הדרך של רבנו רבנו רוצה שנלך כדרך הישר לא להטריח את השמ למה כי חס ושלום מנקים לו מזכויותיו וחלילה וכ זה יכול ליפול בדברים אחרים השם ישמור ויציל להאמין ברחמי השם שבעזרת השם פעל ברחמים להמשיך להתפלל ר ר ר הרני מקשר את עצמי רבה רבה רבה הרני מקשר את עצמי רבה רבה רבה הרני מקשר את עצמי רבה רבה רבה הרני מקשר את עצמי הרני מקשר את עצמי רבה רבה רבה הרי אני מקשר את עצמי רבה רבה רבה הריני מקשר את עצמי רבה רבה רבה הריני מקשר את עצמי רבה רבה רבה הרני מקשר את עצמי עוד רבנו הקדוש מלמד סעיף כ מי שמעביר על מידותיו תפילתו נשמעת מה זה מעביר על מידותיו בין אדם לחברו ודאי אבל יש גם מעביר על מידותיו כלפי הקדוש ברוך הוא אני במידה שלי בתובנה שלי בהסתכלות שלי אני מבין שהשם צריך לתת לי אני מתפלל אני מעריך למה זה ככה קורה למה יש מניות מה השם לא רוצה לתת לי תעביר על מידותיך מה זה להעביר על מידותיך ריבונו שם אתה לא חייב לי שום דבר אני אמשיך להתפלל אני אמשיך לבקש ומתי שתתן תתן ואני מאמין ברחמים שלך האינסופיים אני מאמין בחסדים שלך האינסופיים שאתה תיתן לי וכל דבר יגיע בעיתו וזמנו מי שמעביר על על מידותיו תפילתו נשמעת תפילה שלך נשמעת ועושה רושם ברוך השם תדעו לכם אגב כל העבודה הרוחנית הזאתי נותנת לנו להתפלל ביישוב הדעת לא לא בדוחק לא בחיפזון לכל דבר שבקדושה צריך הכנה והזמנה כל דבר שבקדושה צריך הכנה אז היום נוהגים יש כאלה שנוהגים להגיד את לשם ייחוד אם זה לפני שחרית מנחה וערבית יש גם כאלה שמוסיפים על כל מיני מצוות זה ההכנה וההזמנה לקראת המצווה אחד הדברים שאנחנו נוהגים להכין את עצמנו לתפילה זה הנושא של קשר את עצמנו לצדיק הרי אני מקשר את עצמי בכל מחשבה דיבור מעשה דתי זאת הנוסח שאנחנו רגים להגיד לכל הצדיקים תים שבדורנו לכל הצדיקים תים שוכני הפה הקדושים אשר בארץ מה הופעת לרבנו הקדוש רבנו בעו צדיק אומר שאתה רוצה שתפילת תשמע תקשר את עצמך לצדיק והצדיק פועל בעולמות הלים אייך שהתפילה תהיה ראוייה וטובה ונכונה ומתקן אותה זה חלק מההזמנה וההכנה שהתפילה תתקבל שיהיה לחן שתגיע בעייתה ובזמנה צריך את העורך דין הגדול שיודע איך לנהל לנו את החיים שזה רבנו הקדוש רבנו פר גם ברסלב ואחד הדברים שגם רבנו אומר שמצווה להיות לו בגדים מכובדים בשעת התפילה בגדים מסודרים לא צריך פאר מה שני אבל בדים בגדים מסודרים מכובדים אתה עומד בפני מלך מזה אנחנו לומדים גם שאדם התבודד בכללי נכון שיש התבודדות שאדם עושה מתחת למיטה וו עם הפיג'מה בסדר עוד פעם רבנו אמר כן להתבודד במצבים האלה גם אבל הכוונה היא גם זה שאדם הולך לבית הכנסת שחרית מנחה וערבית טוב שיהיה לו בגדים מסודרים אם אפשר יש דיוון שלם לגבי הנושא הזה של הלכה א מה לעשות עכשיו שאין לו זמן להחליף בגדים והוא באמצע עבודה יש על מה להקל בדבר הזה אבל למה זה גורם לנו זה גורם לנו לדעת שאתה עומד בפני מלך יקירי כל תפילה שלך כל התבודדות שלך כל תהילים שלך תחשיב את עצמך שאתה בפני מלך ככה התפילה שלך גם תתקבל אני בפני המלך ואיזה אהבה גדולה ורחמים הקדוש ברוך הוא מגלה עליי שהוא נותן לי את האפשרות לדבר עם מלכו ש העולם לדבר איתו כמה ערך מוסף כמה אהבה ורחמים יש על התפילה שלי אדם צריך להפנים את זה בדעת צריך להפנים את זה בדעת ברוך השם רבנו אומר גם יבקש אדם רחמים שלא יבוא לידי עניות כי העניות מעבירה את האדם על דעת קונו אם זה לבקש שיהיה לו פרנסה טובה זוהר פרשת בשלח מפורש אומר שאדם צריך להתפלל בין אם יש לו פרנסה או אין לו פרנסה יבקש שיהיה לו פרנסה טובה מסודרת שלא יבוא לידי עניות כי העניות מעבירה את האדם על דעת קונ ויש גם עניות בדעת מה זה עניות בדעת עניות בדעת שאדם אין לו אמונה בעצמו לא הולך עם הזמרה לא הולך עם נקודות טובות אדם גם צריך להתפלל ריבונו של עולם שתציל אותי ענווה פסולה תן לי שמחה תן לי חיות רבנו שחזר מארץ ישראל אומר הבאתי לכם מתנה עניות אז מה מה איך זה מסתדר פה עם מה שרבנו אמר רבנו גילה יהיה לכם לב נשבר ועם כל זה שאני נותן לכם לב נשבר שזה בחינת עניות ותמיד יהיה לכם כיסופים ותשוקה על הקדוש ברוך הוא עם כל זה אני רוצה שתהיו בשמחה רבנו אמר מרוב שזרקתי בתלמידים שלי כזו יראה וענווה יהיה להם מאוד קשה לקבל שררה ומנהיגות עד כדי כך על ידי התפילה אומר רבנו יכול לשנות את המזל כן הגמרא במועד קטן אומרת בש ושב בדף כח חיו מזונה במזל התליה מילתא הבנים חיים ומזונות דהיינו פרנסה וחיים והבנים זה נמצא במזל אבל הגמרא בשבת שמה מביאה שעם ישראל הוא מעל המזל והתפילה היא מעל המזל אחים יקרים שאתה מדבר עם השם אתה יכול בתפילה שלך לשנות את המזל זה לא נקרא להטריח את הקדוש ברוך הוא שישנה את הטבע אתה יכול לשנות את המזל שלך עד כדי כך ואז ממלה הדוש קדוש ברוך הוא גם לא צריך לשנות את הטבע כדי להוריד לך שפע ממש ככה אחים יקרים תזכור תמיד שאתה מתבודד שאתה מתפלל קודם כל אתה מעל המזל גם אם נגזר בשמיים של השם יתברך חפץ להגיד שכן תדעו לכם את זה תחזק בזה תמיד [מוזיקה] עוד דבר שרבנו אומר הדיבור בכל רם מביא הרגשה ותנועה בכל האיברים אדם תמיד צריך לקשר את המחשבה לדיבור זה נקרא תפילה בכוח שאדם מקשר את המחשבה לדיבור הדיבור נותן לו עוצמה ותנועות אבל מה קורה שקשה מאוד לקשר את המחשבה לדיבור אז רבנו אומר הדיבור בכל רע מביא הרגשה ותנועה בכל האיברים שמשמיע את תפילתו לאוזניו זה עוזר למחשבה להתרכז וברוך השם לתת לך תנועה באיברים וחיות ותנועה ישתבח שמו לד יש לך הכל אבל אין לך אותך הם צועקים שאתה מלך ואיין פה ממלכה אתה גיבור ולנצח מלחמה אבל תמיד נופל בקרב מול עצמך יש לך הכל אבל אין לך אותך אתה מבין שאתה עבד עובד על עצמך ואיין שום סם שינצח לם קרב מי שיעוף איתך רק התרסק איתך עד שתבוא הרוח הטובה היא תלטף ותקף ממך קליפה אחר קליפה תרשה לעצמך לגדול כנף ועוד כנף בחיות בלי לפחד למות מאהבה [מוזיקה] [מוזיקה] יש לך הכל אבל אין לך אותך הם צועקים שאתה מלך אז איפה ממלכה אתה הגיבור ולנצח מלחמה אבל תמיד נופל בקרב מול עצמך עד שתעבור הרוח הטובה היא תלטף ותקף ממך קליפה אחר קליפה תרשה לעצמך לגדול כנף ועוד כנף לחיות בלי לב חן למות באהבה עד ש תבוא הרוח הטובה היא תלטף ותקף ממך קליפה אחר קליפה רש לעצמך לגדול כנף ועוד כנף לכנות לי לפחד למות באהבה תראו איזה דיבור איך רבנו תמיד נותן לנו תפיסה כל כך עמוקה ונפלאה מי שעולה על רוחו להתחנן לפני השם יתברך עולה על רוחו פתאום מתעורר אצלו רצון כיסופין להתחנן לפני השם הוא עוד לא בדיבור הוא רק ברצון הזה על ידי זה נושה חן בעיני השם יתברך כמה פעמים אנחנו מרגישים ביום שיש לך רצון להתחנן עכשיו בפני השם יתברך לדבר לפנות אליו לבקש ממנו תאמין שבאותו רגע אתה נוסה חן בעיני השם עכשיו רבנו אומר בתורה א' שהדברים יש להם חן התפילה מתקבלת ששמה רבנו מסביר שאדם מסתכל בשכל של כל דבר הוא יוצר חן לתפילה שלו על ידי זה כל תפילותיו וכל בקשותיו נתקבל כי יש חן לדבר אדם יכול לזכות לחן איך עצם זה ש ב במחשבה שאתה רוצה לפנות לשם לדבר איתו כבר זה כבר יש לך חן בעיני השם יתברך אחי היקר אתה רואה שאתה פתאום מתחנן לשם אתה רוצה להתחנן לקדוש ברוך הוא עוד לא דיברת עוד לא פנית כבר עכשיו רגע תעצור תעשה הכנה תעשה הזמנה ריבונו של עם אני כבר עכשיו נוסה חן בעיניך אני כבר עכשיו מוצא חן בעיניך זה דיבור כל כ נפ כ עמוק לתודעת הנפש כל כך מנחם כל כך מרגיע כל כך מכניס שלווה נשמות יקרות אחים אהובים אל תרדפו את עצמכם כולנו נמצאים עכשיו בבחינת עיני ךול אליך יסברו איזה חן אנחנו מוצאים בעיני השם יתברך אף על פי שאנחנו עוברים את מה שאנחנו עוברים אל תתייאשו אל תרימו ידיים תזכרו שעצם זה שאתה רק רוצה ומתחנן רק רוצה להתחנן עלה להתחנן להשם יתברך אתה כבר נוסה חן בעיני השם יתברך מי שעולה על רוחו להתחנן לפני השם יתברך על ידי זה נוסה חן בעיני השם יתברך כמים לפנים לפנים אבל יש גם עוד תנאי על ידי ביטחון הקדוש ברוך הוא שומע תפילתו ויאמר בועז אל רות רבנו אומר ויאמר בועז אל רות זה כל הסוד שחז תקנו לסמוך גאולה לתפילה הגמרא בברכות ט עמוד ב מביאה בתפילת שחרית כל הסומך גאולה לתפילה אומר ברוך אתה השם גאל ישראל תפילת 18 אינו ניזה כל היום ולא פסיק חוך מפו מכו יומה כל היום שמח מה הכוונ רבי נתן מסביר בליקוטי הלכות על לכות תפילה מה זה לסמוך גאולה לתפילה שיהיה לך ביטחון ושמחה וחיות שהשם יתברך שומע את התפילות שלך פירוש הדעת שלנו על תפילה נמצאת בגלות למה שהשם יתן לי השם לא חפץ לתת לי השם לא רוצה לתת לי אבל אומר רבי נתן למה לסמוך גאולה לתפילה לגאול את הדעת שהשם יתברך רוצה לתת לי בוודאי שהוא רוצה לתת לי הוא אוהב אותי לכן ראו חזל לסמוך גאולה לתפילה כי ידעו כבר שאתה בגלות הדעת השם לא אוהב אותי השם לא רוצה לתת לי הפוך אתה צריך למשוך דעת ואהבה ואמונה השם חפץ לתת לי השם אוהב לתת לי השם כושף לתת לי זה מה שרבנו פה גם אומר על ידי ביטחון איזה ביטחון בליקוי עצות באוד ביטחון שמה כתוב בסוף פתח בהשם ועשה טוב ותבט בקדוש ברוך הוא שרוצה לתת לך אפילו שאתה רואה שמגודל מעשיך הוא לא רוצה לתת לך ביטחון בהשם איזה ביטחון ביטחון באהבה ביטחון שיש לי אבא שאוהב אותי כוסף ורוצה רק לתת לי ולא משנה מה עברתי גלוי וידוע לפניו שאני אוהב אותו שאני רוצה רק אותו אדם צריך לבטוח בקדוש ביטחון מלא לדבר מזה אני בוטח בהשם יתברך ומקשר את עצמי למידת הביטחון והאמונה שהשם יתברך שומע תפילתי אתה רואה שאתה מתבודד אין לך דיבורים אתה רואה שאתה בא לתפילה ואתה תצייר במחשבה תכוון במחשבה הרי אני מאמין באמונה שלמה בביטחון גמור ושלם שהשם יתברך שומע תפילתי ותחזור ותשנה ככה גם במשך היום הרי אני מאמין ובוטח בלב שלם וגמור שהשם יתברך שומע על התפילות שלי רואה את הכיסופים שלי וא רואה את התשוקה שלי ואת האהבה שלי אליו על ידי ביטחון השם שומע תפילתו תקר לרבי בציון השנה באומן אומנה זה כל מה שבא לי להתקרב לרבי בצין השנה נו רבנו נחמן יעלה עלה עלה עלה את כל התפילות למעלה לבורה רבנו נחמני לי לי לי את כל הילות למלה לורה לה לה לה ל הילות למור נו ח לה לה לות למעלה נ [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] לם רוקדים ברחבות ומרגישים כן בורמ ם בנו נחמן מאומן וזה כל מה שבא לי להתקרב לרבי בציון השנה באומן ומנה וזה כל מה שבא לי להתקרב לרבי ציוד השנה באומן ומנה רבנו נחמן יעלה עלה עלה עלה את כל התפילות למעלה לבורה רבנו נחמניה עלה עלה עלה עלה את כל התפילות למעלה ורנו לחמ י ע ע לה ל הילות למעלה לבורה נו חמ לה ללות למלה ור רר ר רר פם פם פ רט ר רט טם טם נשמח ביחד כולם לפחד אז בוא נרגיש את הקצב באור אורם נשמח ביחד כולם לפחד אז בוא נרגיש את הקצב ור רבנו נחמני ילה עלה עלה עלה את כל התפילות למעלה לבורה רבנו נחמן יעלה עלה לה לה את כל התפילות למעלה לבורה י עלה עלה ע כל הילות למעלה ורה רבנו לחמ ילה ע ל ללה ל עכשיו רבנו מלמד אותנו בסימן לג קודם התפילה תיתן צדקה ותקשר את עצמך לצדיקי הדור כי הצדקה ממתק את הדין אז נוהגים לתת לפני תפילת חרית בויברך דוד שמה נוהגים לתת שלוש פרוטות ולפני מנחה וגם לפני התבודדות אם אדם רוצה מצוין ותקשר את עצמך לצדיקי הדור כדי שהתפילה תתקבל אדם מקבל שפע וכוח אלוקי כפי אותו המקום שמתפלל בו לכן חזל אומרים בברכות שכל הקובע מקום לתפילתו אלוקי אברהם בעזרו ואחרי 120 שנה שמגיע לבית עולמו אומרים היה חסיד היה מתלמידיו של אברהם אבינו אז שואלים שמה מה החידוש הגדול שקבע אדם מקום לתפילתו כמובן שאם עכשיו מישהו בא והתפלל במקום שמה אל תזיז אותו זה לא דרך ארץ יש כאלה רואים ישבו להם במקום מזיזים אותם חס ושלום חוץ מזה שיש לנו דעה שכל הבית הכנסת בגדר אותו מקום וגם אם לא תגיד לפי הדעה הזאתי יש דעה שאומרת שארבע אמות זה מקומו של אדם אז גם אם עכשיו אדם ישב בכיסא שלך אתה בארבע אמות מטר 98 כמעט שתי מטר אתה עדיין חשב שאתה מתפלל במקום שלך רק מה המקום עצמו גורם מישו בדת צריך להשתדל שיהיה לו מקום בבית הכנסת להתפלל דבר טוב כמובן בדרך ארץ לא יזיז אנשים יש כאלה לפעמים אני רואה יושבים להם במקום מזיזים אנשים או רומזים ופותחים את התיבה ולוקחים משם סידור כדי לרמוז לו אני יושב פה זה לא דרכה של תורה זה לא דרך ארץ לא דרך ארץ תעמוד בצד אתה עדיין סמוך למקום שלך אבל יש עוד דבר למה ה נקרא ענ וחסיד מתלמידיו של אברהם אבינו זה מראה שהוא מעביר על מידותיו אם הוא נמצא בבית הכנסת כל כך הרבה זמן ומסתם בזמן שהוא היה בבית הכנסת תפסו לו את המקום וישבו וקמו והלכו אבל עדיין ברוך השם הוא לא התייאש ותמיד חזר להתפלל באותו מקום שלו בלי מחלוקות ובלי ריבים זה מראה שיש לו ענווה לכן הוא מתלמידיו של אברהם אבינו היה חסיד היה עני מתלמד של אבינו הוא לא פדן כי טבע אדם שבא לבית הכנסת למה ישבו לי במקום למה לקחו לי למה זה והוא ישר טוב אני נמצא בית כנסת אחר אמרתי פעם למישהו מרוב הבתי כנסת שתחפש בשוב תתפלל יחיד לבד בבית אין לך כף זכות כמובן שצריך לבדוק שכל בית הכנסת יהיה על פי הלכה כמו שצריך אבל יש גם עבודת המידות מזה רואים שהוא קבע מקום לתפילתו אז מסתם הבד עבר עלי ו הפריעו לו לא היה לו נוח המזגן לא היה במקום לא יודע מה אבל הוא נשאר עדיין באותו בית הכנסת קבע מקום לתפילתו זה מראה שהוא עניו אז תפילתו מתקבלת כשהציבור מתפללים או את רצון תדעו לכם אל קביר לא ימאס מזה אגב מהפסוק הזה לומדים סמך להתפלל במניין עוד הפעם אבל צריך לדעת מנהג ישראל התפשט במשך השנים להתפלל במניין אבל אם אדם לא מתפלל במניין לא עבר על איסור דהיינו אם עכשיו הוא בעבודה והוא מתפלל יחיד מתפלל יחיד מה לעשות זה המציאות שלו מעלה להתפלל במניין כי ה לא מקטרגים על התפילה הזאתי אל קביר לו עמעס הקדוש ברוך הוא לא מס בתילתן של רבים אבל יש כאלה שחושבים שאם הוא תפעל יחיד הוא עבר עבירה ממש לא חס ושלום אד רבה אפילו הרבה מהמפרשים אומרים שזה לא בגדר הלכה להתפעל בעניין זה מנהג אבל מנהג שכבר התפשט ברוך השם אבל מה אדם זוכה שמתפלל במניין ברגע שהוא נכנס למניין התחייבו בקדושה אז הוא זוכה להקדיש נגיד נקדישך ונעריצך בשחרית ומנחה ואז מה קרה בפעולה הזאתי הוא זכה לקיים מצוות דאורייתא ונקדשתי בתוך בני ישראל שאין קדושה אלא בעשרה הוא זכה גם לקדושה שזה מצוות עשה דאורייתא שהוא מתקדש בתוך בני ישראל אז ודאי שאדם לא צריך לרדוף את עצמו אם עכשיו אתה בעבודה מתפעל יחיד חס ושלום זה לא הכוונת ההלכה להשתדל ללכת לבית הכנסת להתפעל במניין שזה מעלה גדולה אצל נשים בהרבה יותר קל אישה לא מצווה בכלל בבית הכנסת וגם לא במניין הולכת אשרה ואשרה חלקה אז כשהציבור מתפללים רוא את רצון ויש עוד דבר מי שיש לו בית הכנסת ואינו נכנס לשם להתפלל גורם גלות לבניו השם ישמור ויציל יש מהלכת לבית הכנסת למה חזל אומרים כל שיש לו בית הכנסת בהירו ולא נכנס אליו נקרא שכן רע לכן יש רוצים להגיד במרן בסימן צדק שאם אדם עכשיו יש לו בית הכנסת ולא הלך להתפלל האם הוא צריך להתפלל עוד הפעם תפילה תפילה תשלומין אבל יש כמה דעות בזה שלפעמים אדם הוא כל כך בחש הדעת והוא מתפעל יחיד בבית זה קורה רק מה להשתדל שזה לא יקרה לעתים קרובות יש לך בית הכנסת בעיר תלך לבית הכנסת לפעמים נכון אדם אין לו יישוב הדעת אני מבין אנשים הוא עצבני הוא כעוס עובר עליו הוא מתפעל יחיד בבית יש לו על מה לסמוך אבל לא לכתחילה לעשות את זה אדרבא אשריך ואשר חלקך אם אתה יכול יש לך בית הכנסת בעיר תלך תתפלל בבית הכנסת מעלה גדולה מאוד גם אל כביר למס עד כדי כך שכתוב שגם אם אדם יש לו בית הכנסת בעיר ואין שמה מניין התפלל בבית הכנסת יחיד ואל התפלל בבית יחיד עדיף שיתפלל בבית הכנסת יחיד קורה מציאות אדם יעשה את ההשתדלות רק מה עוד הפעם יש גם דעה שלומדים מהשולחן ערוך שלפעמים אדם מסכן אין לו יישוב הדעת הוא לא יכול גם בכלל להתפלל אין לו ישוב הדעת יש אומרים שהוא בגדר הנוס כמה דעות בדבר הזה אני היום שאני שומע אנשים שמתפללים יחיד בבית אני לא אכריח אותם אבל אני אסביר להם את המעלה מה זה להתפלל בבית הכנסת לפעמים קשה כבד אבל תעשה את ההשתדלות תלך לבית הכנסת הקדוש ברוך הוא מחכה לך ככה אדם צריך לחשוב תדע לך השם יתברך מחכה לך בבית הכנסת מה שנקרא כתוב שהקדוש ברוך הוא בא לבית הכנסת ורואה שאין עשרה מיד שואל באתי ואין איש קראתי ואין עונה יש ספר שנקרא למנצח לדוד ביאורים על השס על מסכת ברכות הוא שואל מה זה בתי ואין איש אם בת סימן שלא היית אבל מלא כל הארץ כבודך אז הוא אומר באתי ואין איש באתי מלשון ביאה שהקדוש ברוך הוא משתוקק ומצפה שיהיה השרה בבית הכנסת ואז יש ביאה וזה מוריד שפע ברכה והצלחה מה שנקרא לציבור אשרינו ואשר חלקנו הולכים לבית הכנסת ומתפללים תודה רבה על בורא עולם רבנו אומר על כל הדברים אין על דבר גדול אין על דבר קטן תתפלל שאדם לא יחשוב דברים קטנים זה כוחי ועוצם ידי דברים גדולים זה בידיים של השם על כל הדברים תתפלל תתבונן אין על דבר קטן ואין על דבר גדול שנזכה בעזרת השם תמיד ללכת בפשיטות עם התפילה ואהבת השם ואשרינו למדנו דברים נפלאים כמה השם יתברך מחשיב את התפילות שלנו ואוהב אותם תודה רבה לבורא עולם השם מברך אותכם שיהיה בשרות טובות ביי ביי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה