מדברים מרבי נחמן מברסלב התגלות הדעת פסח חלק ב
מדברים מרבי נחמן מברסלב התגלות הדעת פסח חלק ב
יותר טוב ותמיד תהיה לי שבוע טוב לכל המאזינים היקרים מה שלומכם אנחנו בעזרת השם בתוכניים מטרוו של רבי נחים ברסלב מדברים מהפסח התגלות הדעת לגלות דעת של שמחה וקדושה וטהרה ויראת שמיים טורה על פי דרכו של רבי נחברסלבנו ממשיכים בעזרת השם עם הסבר גם שיש לנו על כל הנושא הזה של ליל הסדר אז שיהיה לנו שבוע טוב מורך ומוצלח שמח ומאושר ולרקוד ולשמוח אז הקצב בבית יותר טוב יותר טוב ועוד יותר טוב ותמיד יהיה לי רק טובה לי עוד יותר טוב ועוד יותר טוב עוד יותר טוב ועוד יותר טוב עוד יותר טוב ועוד יותר טוב ותמיד תהיה לי סו תודה רבה להשם יתברך חסד השם על הארץ על כל האוצרות שנותן לנו להכיר טובה להשם יתברך בתהליך עכשיו של ניקיונות וסדר [מוזיקה] וארגון ברוך השם הנשמה בקצב טוב ככה צריך להיות עם התורה והמצוות תנועה וקצב והתחדשות הבית מקבל התחדשות איזה טוב השם איזה טוב ברוך השם שנותן לנו את הכוחות כל שנה ושנה לסדר לארגן את הבית כל הקניות כל המצרכים כל מה שצריך השם נותן לנו בשפע ברכה והצלחה מקום השם תודה רבה לך השם יתברך על כל מה שאתה נתת לי תודה רבה לך שנברך על כל מה שאתה איזה טוב השם איזה טוב השם איזה טוב איזה טוב איזה טוב השם כמה טוב השם כמה טוב השם כמה טוב כמה טוב כמה טוב [מוזיקה] השם אז זה הזמן גם עם הנקייונות בבית להפעיל קצת את הרמקולים לתת שמחה שמחה לחיים מה שהיה היה העיקר להתחיל מההתחלה יוצאים לקצב טוב ושמחה וחיות עם התחלות חדשות שוט איזה טוב השם איזה טוב השם איזה טוב איזה טוב איזה טוב השם כמה טוב השם כמה טוב השם כמה טוב כמה טוב כמה טוב השם תודה רבה לך שברך על כל מה שאתה נתת רבה לך שנברך על כל מה ש איזה טוב השם איזה טוב השם איזה טוב איזה טוב השם על כל החסדים שעושה איתנו היום אנחנו בעזרת השם מתקדמים בנושא הזה של האגדה של פסח על מה שאנחנו אומרים באגדה הלחמה עניה זה לחם עוני דורשים חז"ל למה זה נקרא המצא לחם עוני כי אנחנו אנחנו לוקחים את המצה האמצעית ופורסים אותה המנהג מי שהולך על פי הקבלה אז את החלק ד' דהיינו את החלק הקטן לשים את זה בין שתי המצות שנמצא בקערה ואת החלק הגדול בצורת ו להצניע אותו להפיק אומן ואנחנו אומרים הלחמה עניה די אכלוהנה בהרעה דמצרים זה הלחם העוני שאכלו אבותינו במצרים ולמה העני הוא אוכל תמיד חצי פרוסה חצי לחם מה שנקרא אבל דורשים חז"ל למה זה נקרא גם לחם עוני לחם שעונים עליו הרבה עכשיו מתחילים להגיד בעצם את האגדה אזונים הרבה שירות ותשבחות על הלחם הזה על המצה הפורסה אבל מסביר לנו רבי נתן ואומר כך האדם צריך לאחוז תמיד בקצה האחרון ולזכור שנולד ערום כמו שכתוב ערום יצאתי מבטן אמי שזהו תכלית הענביות וכנגד ענביות זה זה כל מה שיש לו הוא עשירות גדול ואז יהיה שמח בחלקו בכל מה שיש לו אם אדם יודע הוא בא לעולם הזה ערום דהיינו הינו עני והוא יוצא מהעולם הזה ערום דהיינו עני בסופו של דבר תמיד איך אומרים באנו לפה ערומים יוצאים ערומים אבל השאלה בדרך מה אנחנו לוקחים ואם אנחנו לומדים להיות שמחים בחלקנו שזה נקרא החלק המשובח של אני מדעת אני לא יודע כלום השם יודע הכל ואז זוכים לקנות הרבה תורה והרבה מצוות והרבה מעשים טובים ואדם שמח בחלקו ושאדם שמח בחלקו הוא זוכה לעשירות גדולה אין מעט אין הרבה אבל תכף כשהיסתכל למעלה ממנו דהיינו שיתקנה בהגדולים ממנו בעשירות בוודאי הוא חסר לעולם ואומר רבי נתן תדע לך אם אדם לא משנה כמה יהיה לו תמיד הוא מסתכל עלחרים תמיד הוא ירגיש חסר הוא לא חי את השמחה בחלקו נמצא שעיקר עשירות כשמחזיקין עצמו לעני כי כנגד תכלית העניות הכל הם עשירים באמת העני שהוא שמח בחלקו הוא מרגיש עשיר אבל ששוכח עניותו אין ממנו כי חסר לו בכל פעם יותר ויותר כל פעם מסתכל על אחרים ורק מרגיש חיסרון וזה בחינת הלחמהניה ותכף אומר כל דכפין יתב ויכול כל דיצריך יתה ויכל מי שצריך לבוא לאכול בכבוד איך אבל אמרת שאתה עני לא וזה לחם עוני לא אז מאיפה יש לך את האפשרות לתת לאחרים שהוא שמח בחלקו הוא יכול לתת לאחרים זה יסוד חשוב וגדול או הנה הגיע לנו פה הפתעה גדולה לאולפן נתן לכם קצת מוזיקה רבי מקסים היקר שלנו [מוזיקה] [מחיאות כפיים] מרנן אז מפה אנחנו רואים שהעני האני יש לו כוח יש לו כוח לתת לאחר כי הוא שמח בחלקו שאדם שמח בחלקו הוא לא מרגיש שום מניאות הוא מרגיש מרגיש שיש לו לתת לאחרים יש לו לב רחב איך יש משפט עממי שאומר שיש מקום בלב יש מקום להכל היום להגיע בא להעמך השקם להגידו מצה גדול ולכן זה דבר שאנחנו צריכים לזכור להיות שמחים בחלקנו כדי להעניק אור עלאחרים אבל אומר רבי נתן וזה בחינת הלחמה עניה ותכף אומר כל דכפיני יטב ויכול כל דיצריך יטב יפסח שבתחילה מספר ש שהמצא היא בחינת לחם עוני שנזכרים העניות של הגלות ויודעים האמת מגודל העניות מכל ותכף כשיודעים זה עוזר לו השם יתברך איי איי איי עוזר לו השם יתברך וממלא כל חסרונו אז נכון אנחנו נמצאים בגלות הזאתי והיא מבחינת עוני נכון אבל מצד שני שאנחנו שמחים בחלקנו השם יתברך עוזר שיהיה לך כל מחסורך יש לי כל כך שאני יכול לתת לאחרים עד שיכול גם להשפיע לאחרים שזהו מה שאומר מיד כל דכפין יתב ויכול כי דייקה על ידי בחינת לחמה עניה זוכין לעשירות גדול עד שכל מי שירצה יבוא ויסעד אצלו אדם שזוכה לבחינה של הלחם עוני דהיינו שמח בחלקו הקדוש ברוך הוא ישפיע עליו או טוב ועוד טוב ועוד טוב ועוד טוב כי רבנו אומר בספר המידות מי שהוא שמח מצליח תמיד אם אתה לומד להיות שמח בחלקך ולעבוד את השם מהחלק שלך ומהנקודה שלך דע לך דע לך שזה שפע ברכה והצלחה והנה בדיוק אני מדבר איתכם על זה וחסד השם יש לנו פה יהודי יקר שהוא זה שאנחנו מזכירים ממנו פה את האולפן שהי חברי הטוב והכל ישר בא נכנס עם צלחת של סעודה רביעית חס די השם עלינו תראו אתם רואים אתה מדבר וזה קורה ברוך השם רצה לתת לנו ככה סעודה רביעית לשמח אותנו היה להם שמחה בשבת חסד השם אתם רואים מה זה עם ישראל והמך כולם צדיקים אתה מדבר וזה ישר קורה ומה שנקראת המצא לחם עוני אומר רבי נתן אף על פי שמצע הוא בחינת מוחים גדולים מאוד מאוד מכל מקום נקרא לכם עוני כי עיקר השגת החוכמה לדעת שעדיין הואעני מן הדעת ויסמוך רק על האמונה לבד תכלית הידיעה שלא נדע מצד אחד הזוהר מדבר על פרשת כמדומה יושב גם בשלח ופנחס שהלחם המצה היא נקראת הסוותהא לחם הרפואה רפואה לגוף ורפואה לנפש אז יש בה אור מאוד גדול מצד שני נקראת לחם עוני אז תחליט היא נראית מבחוץ לחם עוני אבל היא כזו פשוטה ותמימה שמבפנים יש עליה אור גדול שמושך רפואות ומזה אנחנו נותנים יסוד חשוב שבעבודות הכי פשוטות שמה נמצא האור הכי טוב והכי מתוק רק דורי סובלנות אין ריבוי אור אור על העבודות הפשוטות תדעו לכם ואין מיעוט אור על העבודות הפשוטות יש שמה איזון איפה שאתה רואה ריבוי אור זה הזיבה של הפשיטות בעבודות הפשוטות והתמימות אתה לא יכול לבוא עם ריבוי אור אתה צריך לבוא בסובלנות לאט לאט ולהתעלות ברוך השם וזה נקרא לחם עוני שמזכיר את העינוי שהתענו במצרים ושעוניב עליו דברים הרבה כי עיקר ההתגלות הדעת והערה של פסח הוא רק בשביל שעל ידי זה יזכיר עצמו את העינוי שנטענה נפשו בגלות התאווה של מצרים שהוא הסתר אחרא התעננו קשה לנו לא קל אבל שמחים בחלקנו במה שיש ועל ידי זה יענה דברים הרבה להשם יתברך ויצעק אליו בק גדול עד שירחמו ויקרבו לעבודתו יתברך מתוך המצר קוראים לקדוש ברוך הוא זה הסוד של הרחמנו מתוך המצרח שקוראים לקדוש ברוך הוא זה הרפואות אחים יקרים זה [מוזיקה] הרפואות אני עוד מקווה זה כל מה שרציתי להיות חבר הכי קרוב של אלון תשמור עלי שפוי שלך על כל הצעויות ותקשיב למחשבות עכשיו בוא נמשיך איזה קטע נפלא פה כל דכפין יתאבא ויכול על ידי גמילות חסד וצדקה והכנסת אורחים מה שאנחנו אומרים כל מי שרוצה יבוא ויאכל נעשה בחינת התעוררות מלמטה להרים קרן הקדושה גם כן מעניות והשפלות שאדם משפיע הצדקה וחסד על האחר אם זה דעת בת אם זה שמחה אם זה חיות אם זה צדקה הוא מאיר לו את החיים והשם יתברך עושה איתך מידה כנגד מידה אתה מאיר למישהו את החיים בדברים טובים בלפרגן כן על זה הדרך אתה מוציא אותם מעניות שבדעת ולכן הקדוש ברוך הוא גם יוציא אותך מהעניות שבדעת וזה נקרא התעוררות מלמטה שאני צריך לעורר את עצמי מלמטה כדי לצאת מהעניות שבדעת וכאן הוא אדרבה מאחר שהשם יתברך עמל עלינו רק בהתעוררות מלמעלה אבל מה קרה במצרים לא היה התעוררות מלמטה הקדוש ברוך הוא הוציא אותנו כדי שישפיע עלינו התעוררות מלמעלה וזה חסד עליון שנשפע על האדם בלי שהוא בכלל מכוון אותו רבנו חיים ברסב אומר בשיחות הרן שיש מציאות שאדם פתאום ילך ויהיה באיזה מקום ופתאום ירד עליו התעוררות רבנו אומר שלא יעזוב את זה שעכשיו במקום הזה יעשה איזה משהו ידבר איזה דיבור יגלה איזה רצון כי יכול להיות שהוא ילך עוד צעד מה שנקרא וזה יעלם לו והרבה פעמים זה קורה במקומות דווקא לא כל כך נוחם אבל שמה רגע תעצור אתה פתאום נמצא בעבודה פתאום אתה מרגיש שירד לך איזה תשוקה לקדוש ברוך הוא רבנו אומר זה עת רצון עכשיו בשבילך תבקש איזה משהו תתפלל תבקש קרבת אלוקים ואומר השם ואומר רבי נתן והקים מעפר דל השם יתברך הקים אותנו מעפר דל וככה זה בכל הגלויות כולם יש לנו את ההתעוררות מלמטה שאנחנו צריכים תשוקה אהבה על הקדוש ברוך הוא לימוד תורה קיום מצוות להילחם ואנחנו נלחמים אבל השם יתברך משפיע עלינו בחסדו התעוררות מלמעלה וחסדים גדולים מלמעלה להתקרב לקדוש ברוך הוא ורחמים גדולים איפה זה מתבטא באור של הצדיק האור של הצדיק זה ההתעוררות מלמעלה שמרחם על נשמות ישראל השם יתברך מעורר את האור של הצדיק בעולם כדי לעורר ולהחיות ולחזק את נשמות ישראל על כן גם אנחנו צריכים להתנהג במידה זו לחוס ולרחם על העניים לא לחכות שהעני יבקש אתה כבר פותח את הדלת איך אומרים ואומר לו מי שצריך יבוא ויאכל לדאוג לכולם שיהיה להם מה שצריך ברוך השם להשפיע אור מעצמך שאתה משפיע על האחר זה כמו שהשם יתברך משפיע עליך אור מלמעלה ככה אתה משפיע גם עליו אור מלמעלה בפרט כי חג הפסח הוא כנגד אברהם שהוא מידת החסד והוא היה מופלג מאוד במידה זו של הכנסת אורחים לאףו דווקא נותן להם אוכל גשמי מקרב אותם לאלוקים מקרב אותם לתורה מקרב אותם לצוות נותן להם אמונה נותן להם חיות כמו שמבואר בתורה הקדושה וכמו שאמרו רבותינו ז"ל ככה מסביר נחת השולחן איזה דבר חשוב זה להאיר לאחרים לפרגן לאחרים כמו שהשם יתברך מאיר עליך התעוררות מלמעלה ככה גם אתה תאיר על אחרים התעוררות מעצמך וזה נקרא בחינת התעוררות מלמעלה ואומר עוד רבי נתן אכילת מצה היא אכילה קדושה מאוד שעל ידה זוכים לקבל ולהתענג משפע נועם העליון נועם העליון זה עתיקה קדישה זה הכתר זה האור שאין עליו שום דין כלל זה מה שקורה לנו בפסח באים המלאכים ושומעים את השירה שלנו ואת התשבחות ואיך אנחנו שבכים את הקדוש ברוך הוא על הניסים והנפלאות שהוא עשה לנו ואז יורד שפע של נועם העליון אדם מקבל רפואות לנשמה שלו וחיות ושמחה והתלהבות שממש הוא פועל לכל השנה כולה אבל אי אפשר לקבל השפעת הנועם העליון רק על ידי הכלי שנעשה על ידי צדקה ויש צדקה בגוף שאדם נותן צדקה לבן אדם ויש צדקה גם בנשמה שאתה נותן לו דעת ונותן לו פרגון ומרענן אותו ומחזק אותו ומעודד אותו ודואג לו בפרט לדאוג לנשמות ישראל שיתקרבו לרבנו אתם יודעים מה זה לקרב יהודי לרבנו להגיד ליהודי איזה דיבור מרבנו זה ההתעוררות הכי גדולה זה המתנה הכי גדולה זה הכנסת אורחים הכי גדולה שיכולה להיות ברוך השם [מוזיקה] [מוזיקה] חוש יקבי יש לי קטן לו לתת לי קצות יש ילד שמסתכל כן אולי זה אני שפוכד לישון כשהבוקר הגיע אתחיל שוב לחלון כשהבוקר יגיע תחיל שוב לשלום [מוזיקה] אבא אני תופט ליפול אני תלוי בנרך לשמיים כי אלב אתה בחסדך אני לבד אני צריך אותך אבא אני בונה תיבה לפני שהמבול הזה יגיע ואשתו בכל התאבות סמן אליי זוגות גות אבא תקן אותי הנשמה הזאת קרועה לשניים אני עומד אבל חייב לזוז תעיר אותי באורגנות אבא אני חייב אותך אני בארי שועמים וסימוני אל האמת בין מה שחי למה שמת ואם החווש ובי יש לי אורח קטן בסלון שנותן לי קצת טוב יש ילד שמסתכל בי אולי זה אני שפוחד לישון שהבוקר הגיע תחיל שוב לחלום לכן אומר לנו רבי נתן וזה שנוהגים לתת חיטים מאות חיטים לעניים קודם הפסח וזה שאומרים בתחילת הסדר של פסח אומר רבי נתן כל דכפין יתה ויכול בבחינת צדקה שעל ידי זה זוכים לקבל שפע הנועם העליון המהיר באכילת המצה כן ולכן שאנחנו מהירים באחרים ומפרגנים לאחרים וזוכים ללכת כמו שהבעל שם טוב הקדוש אמר שהגאולה תלויה באהבת השם שם אהבת התורה ואהבת ישראל אתה זוכה לנועם העליון שאתה מוצא כף זכות על עם ישראל אתה זוכה לנועם העליון שאתה שמח בחלקך אתה זוכה לנועם העליון שאתה מהיר ביהודי ובפרט להתקרב לרבנו הקדוש אתה זוכה לנועם העליון אתה לא תפסיד להאיר לנשמות ישראל את החיים אחים יקרים זה המטרה להעיר לנשמות ישראל את החיים חסד השם על הארץ זה דבר יקר חשוב ואז אנחנו שואלים בהגדה מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות למה כדי שהילדים ישאלו כי כל מטרת האגדה זה והגעת לבנך להעביר את המסורת מה שנקרא להיות שלוחים טובים ולכן הרבה פעמים זה דבר גם שצריך להיזהר בו ולהשים לב אליו ברוך השם מזמינים משפחה מזמינים אורחים אשריך ואשר חלקך זה דבר גדול אבל פתאום לא שמים לב ורק המבוגרים יושבים ומדברים והילדים ככה בצד ספק נרדמים לא והגעת לבנך כל המטרה של ליל הסדר זה שאדם שיש לו ילדים קטנים נכדים שיעביר את זה לאחרים למשפחה הוא נמצא לבד הוא מספר לעצמו זה לא משנה אבל גם שרק מבוגרים יושבים עצם השירות ותשבחות אבל הדבר החשוב שאם יש ילדים קטנים לא לעשות אותם בדיעבד לשים אותם לכתחילה תקרב אותם אליך תושיב אותם במקום נוח תן להם להשתתף תן להם לספר איזה סיפור תציג להם את זה תפרט להם את זה כיפשוטו והגעת לבנך יש אפילו כאלה ככה מתחפשים פתאום דופקים בדלת הנה הגעתי ממצרים הוא נראה כמו איזה סבא לאן אתה הולך לירושלים הבנויה להצחיק אותם לרגש אותם להסביר להם את עשרת המכות להסביר להם את האגדה לגרות אותם הילד הרי צריך לשאול מה נשתנה הלילה הזה תמיד עושים נטילת ידיים מוציא לך מן הארץ אוכלים פתאום עכשיו אין עשינו נטילת ידיים אוכלים כרפס יחץ מגיד מה מה הולך פה שואלים מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות בליל פסח אומר רבי נתן מאיר האור האיין סוף באור גדול אור האיין סוף זה הקדוש ברוך הוא ברא את העולם באור הזה אור של כזה רחמים של כזה אהבה אך אף על פי כן בהכרח שיהיה איזה צמצום בחדי שנוכל לקבל האור בהדרגה ובמידה וזה בחינת השאלות ששואלים הבנים בפסח הילד שואל שאלה שזה בחינת קטנות המוכן והאבא עונה שזה גדלות המוכין ואז גדלות המוכין שיש לאבא יורדת לקטנות המוכין שיש לבן גם אצלנו הוא השם יתברך תמיד רוצה להעיר על האדם אור גבוה אור של תורה מצוות מעשים טובים קרבת אלוקים התמדה חיות רפואות אבל אז קורה איזה פעולה האור הזה כזה גדול והוא צריך לרדת לצמצום לאיפה הוא יורד הוא יורד למקום שלנו שנקרא מה נשתנה השאלה השאלה היא באה מצמצום יש פה משהו שאני לא מבין אני שואל אני בצמצום אני מקבל תשובה קיבלתי התגלות זה הסוד שמגרים את הילדים לשאול מה נשתנה להכין כלים לספר את סיפור יציאת מצרים ולהוריד את האור הזה לכלים ולאיפה כל האור הזה יורד לכלים הכי קטנים שהוא בחינת ילד מה נשתנה הלילה הזה אבא מכל הלילות מה מה העניין אותו דבר גם אנחנו האור שהיה במן שאכלו במדבר הוא היה אור ענק אור ענק היה צריך להוריד אותו איך איך מה הקדוש ברוך הוא עשה גירה את עם ישראל שישאלו מן הוא מה זה ענה להם שאלתם עכשיו תקבלו גדולה מן הוא זה המן שאני מאכיל אותכם במדבר לכן גם התורה בנויה אגב ממקום של תלמיד חכם מה זה תלמיד חכם לא כתוב רב חכם תלמיד חכם אם הוא לא תלמיד הוא לא יכול להיות חכם אם הוא לא לומד לשאול שאלות או להתייעץ או לבדוק הוא לא יכול להיות חכם חכם זה ראשי תיבות חצי מלאה אם הוא לומד לראות את החצי המלאה זה מראה שהוא מוכן מהקטנות להגיע לגדלות הוא לא מחפש רק אורות בלי כלים אתה לומד אתה מחכים אתה יודע אבל תמיד יש מה לשאול תמיד יש מה לעיין תמיד יש עוד מה להחקים וזה מה שגורם לאדם להיות תלמיד חכם אפילו משה רבנו עם כל הגדולה שלו מקבל עצה מאיתרו ככה זוכים לגדולה כי השאלה והקושיה הוא בחינת הסתרת הידיעה בחינת צמצום בכדי שלא יתלהב האור יותר מדי הקושיה השאלה ההסתרה אדם רוצה ללמוד למשל הלכה ללמוד גמרא לדעת הכל אבל הוא חייב לעבור דרך המקום של שאלת השאלות אני לא יודע זה צמצום ואז האור יכול לרדת בהדרגה זה הכנת כלים תכלית הידיעה שלא נדע כמה שאנחנו מתעלים יש עוד מה לדעת יש עוד מה לדעת זה צמצום אבל הצמצום הזה פותח לך אופקים משמיים שתגדל יותר שתתעלה יותר זה רק לטובתנו אך אף על פי כן צריך שתהיה השאלה בדרך חוכמה בבחינת שאלת הבן חכם שמודה בכל התורה אך הוא שואל על מה הכל מרמז אבל חלילה לשאול כיוון רשע כי צריך להיזהר בנפשו שלא יהיה הצמצום בחינת הסתרת פנים מהשם יתברך חמץ צלן מה ההבדל בין השאלה של החכם לבין השאלה של הרשע אך הרשע אומר לכם ולא לא החכם שואל ממקום אני רוצה לדעת כדי להתקרב הרשע שואל ממקום אני לא רוצה לדעת ולא רוצה להתקרב אני מוציא את עצמי מהכלל תדעו לכם הקדוש ברוך הוא רוצה להעיר אור על האדם ולקרב אותו השאלה מאיזה מקום אתה שואל ממקום שלהתקרב ולהיבנות או ממקום שחס ושלום ליצור קושיה ולפרוק עול רחמנא ליצלן שאלה איזה כלי אנחנו מכינים אך אדרה בעיקר הצמצום צריך להיות בחדה שעל ידי זה יזכה להמשיך האור האיין סוף בליבו לא לשאול על מנת להתרחק לשאול על מנת להתקרב זה הבדל מאוד מאוד דק בנפש שלנו בהדרגה ובמידה שהוא בחינת תיקון שזה עיקר השלמות תשימו לב הרבה פעמים שאנחנו שומעים אנשים שואלים שאלות אז יש לנו איזה גישה כזאת להגיד למה אתה שואל מה הטעם לאיפה אתה חותר נו דבר דוגרי כן אם אתה מרגיש שהשאלה הזאת היא עוקצנית ודוקרנית אז נו אז דבר את האמת תגיד שאתה לא רוצה לשמוע תגיד שאתה רק רוצה להתווכח אבל אם אתה רואה שהוא שואל באמת כי הוא רוצה לדעת להתקרב כיף לך גם לדבר איתו ולסוח איתו כי הוא באמת שואל העניין ואומר לנו רבי נתן על ידי שאלת הבן מה נשתנה בליל פסח ואב משיב לו עבדים היינו ומספר לו כל הניסים שעשה השם יתברך עמנו בהוציאנו ממצרים על ידי שגילה השגחתו יתברך בעולם מה התפקיד של השאלות מה התפקיד של התשובות לגלות את השגחת השם בעולם לכן הרשע הבן הרשע שהוא שואל הוא רוצה לקפור בהשגחה הפרטית אבל הבן החכם שעונה הוא רוצה להתחבר לאמונת האיחוד של ההשגחה הפרטית ככה גם אנחנו לשאול זה בסדר להקשות זה בסדר אבל מה המטרה המטרה היא להתחזק באמונת האיחוד של האנוד מלבדו יש אחד שעל כל המצב הזה שאנחנו עוברים מהשביעי באוקטובר למניינם יכול לשאול למה השם יתברך עושה לנו את זה כדי ליצור טרוניה כדי חס ושלום להגדיר שאין אמונת היחוד אבל יש אחד שאומר רגע למה השם עשה את זה בוא נעשה חשבון נפש בוא נבדוק בוא נראה אם אנחנו צריכים להתחזק בוא נראה מה המטרה להתחזק באחדות אז הדרבו יוצר מזה התקרבות לשאול זה נכון וזה טוב וזה נצרך אבל על מנת להתקרב כמו שאדם שואל להבין את הגמרא להבין את ההלכה הוא שואל על מנת להבין הוא לא שואל על מנת להקשות ולא לא לקיים את ההלכה שנזכה תמיד בפשיטות ללכת עם הנקודה הזאתי זה חשוב מאוד בזה מכניעין ומבטלין כל הקושיות של המחקרים הנמשכים מחוכמת הטבע כל הקושיות שיש לאדם שהוא רוצה לעזוב את התורה והמצוות זה הכל מהמחקרים שבאים מחוכמת הטבע שהעולם נברא על פי טבע ואין השגחה פרטית וכולי וכולי רחמן ליצלן השם ישמור רחמן עליצלן השם ישמור ויציל אבל המטרה היא בשאלות להגיע למקום אבא אני רוצה להתחבר אליך לכן רבנו אומר בתורה א' בליקוטי מורן כי איש הישראלי צריך להסתכל בהשכל של כל דבר ולקשר עצמו אל החוכמה והשכל שבכל דבר להסתכל בשכל של כל דבר אני שואל מה השכל שבאותו דבר להתקרב אל השם יתברך על ידי אותו דבר עכשיו ידוע שיש לנו החכם פה והרשע אז יש לנו את הבנים יעקב הוא נקרא בחיר האבות אישת תם יושב אוהלים אבל היה בו חוכמה אלוקית עשו הוא ביזה את הבכורה הוא ביזה את החוכמה מה הוא ביזה הוא ביזה את המקום שלהתחבר לאמונת הייחוד זה נקרא שהוא ביזה את הראשית ביזת החוכמה יעקב אבינו שואל ומסתכל בשכל של כל דבר ומגדיל ככה ומחזה ככה את היצר הטוב כמו שהגמרא שמה רבנו מביאה על התורה הזאתי את הגמרא בברכות דף ה לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע אם עלה בידו מות ואם לו יקרא יעסוק בתורה אם עלה בידו מות ואם לו יקרא קריאת שמע אם עלה בידו מוטב ואם לא יזכור לו יום המיתה כל המטרה היא להגיע לאמונת הייחוד יש השם אני רוצה להתקרב אליו אז זה נקרא להסתכל בשכל של כל דבר ולכבד את הראשית את הבכורה אבל אחד ששואל על מנת לקפור יפתחו לו הבעלי הבא להתאמ פותחים לו רחמן עליצלן הבא להתאר אומרים לו המתן תמתין תתבונן בשכל של כל דבר וכן על זה הדרך הוא היה הוא תמיד היה עובה הוא היה עומד היה הוא עובד הוא יהיה [מוזיקה] עכשיו אומר רבי נתן כי על ידי קושיה זו נתגלה השגחה ונתבטלים לגמרי כל הקושיות שלהם כן מה נשתנה הלילה הזה ואז מתחיל סיפור יציאת מצרים ומתחיל הסיפור על ההשגחה הפרטית וככה נתבטלים כל הקושיות וכל הכפירות צריך להיזהר מאוד מאוד מכפירות ונתבטלים לגמרי כל הקושיות שלהם ועל ידי שאלות הארבעה בנים שהם כנגד ארבע מלכויות דקדושה כמובן על ידי זה נכנעים ונתבטלים כל הארבעה מלכויות דסתר אחראה שאחיזתה מבחינת הטבע שודי יאמין שאין טבע זה התפקיד של פסח שאנחנו אומרים את האגדה ומספרים על ההשגחה הפרטית של האנון עוד מלבדו ומאהבת השם ובפרט לפי מה שרבנו לימד אותנו שאדם מאמין ככה רבנו מביא בשיחות הרן שאדם מאמין שהכל בהשגחה פרטית הוא מאמין שהכל לטובה זה הסיפור של יציאת מצרים להאמין בהשגחה פרטית להאמין שהכל לטובה להאמין שכל המטרה של השם זה רק גילוי רחמים ואהבה וללמד ולחנך את עצמנו ואת הילדים ילדים ואת הסביבה באמונת הייחוד בהשגחה הפרטית ולהפיל את כל חוכמות הטבעל לא מפחד השם אלוקיך הולך איתך עם ישראל לא מפחד השם אלוקינו השם אחד עזל עצל עם ישראל חי נו חי חי נו חי חי ח עוד אבינו חי עוד אבינו חי עוד אבינו עוד אבינו עוד אבינו חי עוד יוסף חי עוד יוסף חי עם ישראל עם ישראל עם ישראל חי או ה אוה אוה לדוד ברוך אדוני צורים הם למד ידי לקרב עסותי מלחמה חסדי ומצו דתי מגרבי ופלתי לי מגיני ובו חסיתי הרודדע מתחתי ברוק הוא פיצר שלך ניצך האות ומן שלך ילדך ממר אלוהים שיר חדש השיר הלך ונבל הזור אזמר הלך לובדו ולא כל הארץ כבודו הקדוש ברוך הוא מלך ואני אבד אין עוד מלבדו ולא כל הארץ כבודו אנחנו אוכל הקדוש ברוך הוא אנחנו אוהבים אותך הקדוש ברוך הוא אנחנו הילדים שלך הקדוש ברוך [מוזיקה] אנחנו ילדים שלך מתפלל על הילדים שלי שלא ירשו את שנזכה כולנו תמיד לאמונת האיחודקו זה המטרה היא בכל התורה וכל המצוות כמו שאומר דוד המלך כל מצוותיך אמונה להגיע לאמונה שעלינו מלבדו שהכל לטובה של שמחה בחלקי של אושר בחלקי שלדבר מזה לכן גם אומר רבי נתן אומרים את האגדה בכל רם למה כי הכל מעורר את הכוונה ו תנועה [מוזיקה] באברים הכל הפעם הזה האלוהים הפעם הזה סוכרנינה סוכרנינה וחזקנינה אך הפעם הזה האלוהים אך הפעם [מוזיקה] הזה כמהח אחד [מוזיקה] ושתיניים נקח משתניים מפלשתי ונקמה נקם אחק משתיני נקמחק משתני מפרשת אדוני ימלוך לעולם השם מלך השם מלאך השם ימלוך לעולם ועד השם מלך השם מלך השם ימלוך לעולם עלל השם אלוקים גדלנו בתודה עללשם אלוקים וגדנו בתודה אדוני מלך אדוני מלך אדוני מלוך לעולם ישתבח שמו לד איזה קצב טוב איזה חסד השם על הארץ נגילה הללויה נגילה נגילה הללויה נגילה זמן וזמן וזהמה הגאולה שנה לי אליץ נל ניידלי ידי גרש מסנ וגרש מסנ גרש מסנ וגרש מסני נפשי בהם גל נגילה ואוי ויסק נגילה ואוי ויסל נגילה זמן בזמן בזמן שמע ישראל בזמן הגאולה ישתבח שמו אומר רבי נתן מה נשתנה כאן הבן שואל עיקר יציאת מצרים שגילה את האלוקות שלו יתברך לאין קל הכל היה בשביל הבנים בשביל שנעביר את זה לבנים שנעביר את זה גם לעצמנו לתלמידים כמו שכתוב "והודעתם לבניך ולבני בניך" וכן בפסוקים רבים כי זה עיקר הדעת אומר רבי נתן להאיר בבנים ותלמידים שנקראים גם כן בנים להאיר הדעת מדור לדור לעולם בבחינת דור לדור ישבח מעשיך כמו גם שכתוב "ולמן תספר באוזני בנך ובין בנך ועל כן צריכים לעשות שינויים כדי שיראה תינוק וישאל מה נשתנה כי כאן הבן שואל להעביר אור לאחרים לחזק אחורים חלש יאמר גיבור אני חזק אני להפיץ במדיה את השיעורים של רבנו את הדעת של רבנו אנחנו צריכים להיות כולם שליחים כולם כולם שליחים כל אחת ואחת כל אחד ואחד להאיר את הדעת של רבנו בעולם את האור הנפלא הזה שמגלה כזה אור נפלא את המבו של העולם ככה בשמחה ובריקודים אנחנו נפיל את כל האויבים שלנו כי האור של רבנו זה אור הגאולה אור של משיח כבר כאן ממני ועד משיח לא יהיה חדש אומר רבנו חסד השם על הארץ עוד דעת של רבנו ועוד דיבורים של רבנו זה ינקה את הכל איזה יופי עם הנצח עם הנצח ואומר לנו רבי נתן גם כתוב אבנים היינו לפרעה במצרים אף על פי שבכל סיפור יציאת מצרים איננו רואים תירוץ מספיק לבאר ולתרץ בשלמות כל הקושיות של מה נשתנה לפי מעוץ שכלנו עדיין או אם נספר את השבחים והתהילות זה לא יגמר כמו שישבו החכמים בבני ברק וישבו וסיפרו בסיפור יציאת מצרים עד הבוקר שהגיעה זמן קריאת שמע אפילו לא שמו לב עד שבאו התלמידים ואמרו להם רבותיי הגיע זמן קריאת שמה לב טוב אם לא היו אומרים להם היו ממשיכים כמה אפשר לספר משבח יציאת מצרים לכל השנה כולה לשבח את הבורא על הניסים והנפלאות שהוא עושה לנו ולא להיות חס ושלום כופרים בעיקר כי עדיין שכלנו קטן וקשה על כל דקדוקי המצוות והפרטים שלהם שעושים בליל פסח ולמה אנו חייבים דייקה לטבול שתי פעמים זכל יציאת מצרים וכאן למה אסור חמץ במשהו ואם בשביל לזכור החיפזון שלא הספיק בצקם של אבותינו היה די במצוות אכילת מצה לזכר החיפזון היינו עושים קום לאכולכם אוכלים מצה נגמר הסיפור כמו מצוות סוכה שהיא זכר להקף ענני הכבוד אבל לא נאסר הבית לגמרי בשביל זה ודרך הראי מותר לכנוס בו ולמה החמץ אסור לגמרי במשהו ובא ליראה ובא לימצא רבי נתן שואל מה כל כך העניין והדקדוקים והחג הזה שמלא במצוות כדי להתקרב לשם יתברך מה מה הנקודה בזה אומר לנו רבי נתן החיקר התשובה על ידי שאלת מה נשתנה היא שאנו משיבים עבדים היינו לפרעו במצרים ויוציאנו השם אלוקינו משם ומחמת זה אנחנו מחוייבים לקיים מצוותיו ככל אשר ציוונו על ידי משה עבדו נאמן ביתו ללמד אותנו חיוב אחים יקרים ללמד אותנו שאנחנו יצאנו ממצרים והיינו עבדים לפרעו והמטרה היא להיות עבדים לשם שזה הבן חורין האמיתי ובכל דור ודור אנחנו יוצאים ממצרים והמטרה היא לצאת ממצרים כדי אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה להגיע למקום הזה של להיות בן חורין אמיתי זה מי שעוסק בתורה ומי שמתקרב להשם ומדבר איתו ומתפלל אליו ככל שאנחנו זוכים על כל קרבה הכי קטנה להתקרב להשם יתברך אדם יזכור וידע שהוא יוצא מגלות לחירות כל התבודדות כל איזה תהילים כל איזה לימוד תורה כל איזה הלכה כל איזה דיבור מרבנו זה עוד מסע נפלא לצאת מגלות לחירות אחים יקרים ורק מאחר שראינו עין בעין אלא אותו יתברך וממשלתו על ידי האות של יציאת מצרים וקריאת ים סוף ומתן תורה אנו מחוייבים לקיים ככל אשר ציוונו ולכן זה מרמז והתשובה למה יש כל כך את התקדוקים בחג הזה הניקיונות והסדר ומה לקנות ואיך לקנות וחמץ פוסל במשהו וכולי וכולי יש לנו מחוייבות זה נשמע מאיים אבל זה הכי טוב שבעולם להיות מחוייב לאבא זה להיות בן חורן כל איש כל אישה לא משנה לאיזה מסה תלך איפה שתחפש את החופש לא תמצא אותו החופש נמצא בקרבת אלוקים לטוב שמה זה נמצא החופש אין לנו דמיונות אדם יחפש פה יחפש שם ילך לשדות זרים זה לא משנה אתה לא תמצא את נחת הנפש שלך הנחת של הרוח הנחת של הנשמה שלנו זה בקרבת אלוקים לטוב אל תאבינו אל תעזבנו כי רק אליך נקווה שתצילנו תשמור עלינו כמו [מוזיקה] ילדים בחרת בנו מהאמים ורק אליך תפלל לעולמי השם מעין יבוא עזרי אז תציל אותנו עוד פעם מעין יבוא מעין יבוא כי הוא לא ידו ולא יש בעין יבוא מעין יבוא מעין יבוא זה רק מאת השם נכון אנחנו בגלות והיא הולכת ומסתבכת אבל כל המטרה היא רק לקרב עוד יהודים ועוד יהודים שיזכו להתקרב לאמת ואני קרבת אלוקים לטוב נכון שבתוך עולמה של תורה מתחיל מסע אין ספק מתחיל מסע ולא תמיד הכל הולך כסדר אבל יש לך כלים יש לך כלים להתמודד יש לך כלים ליצור יש לך כלים שבסופו של דבר מוכיחים שהכל מתהפך לטובה אם השם יתברך לא מפסידים אפילו שנראה בדרך הקושי אבל לא מפסידים בכל דבר צריך קצת מאמץ ויגע להיכנס להתבועדות זה לא בא בחינם להיכנס ללימוד התורה זה לא בא בחינם תמיד יש מניות אדם יכול יום שלם יום שלם לחכות מתי יגיע היום הרגש של ההתבודדות איך שזה מגיע הופ קטנות את הדעת אולי מחר אולי מחרותיים אותו דבר זה גם בלימוד התורה אדם רוצה ללמוד ומשתוקק איך שמגיע מה שהוא צריך ללמוד פתאום הוא עייף פתאום שערי תירוצים לא ננעלו צריך להפעיל חזק את ההתעוררות מלמטה ולא לוותר לעצמנו לדעת ואני קרבת אלוקים לטוב שאדם יודע שהתורה והמצוות והמעשים טובים זה החיות שלו זה מה שהוא יקח מהעולם הזה זה זה האור שלו זה השמחה שלו בין בעולם הזה בין בעולם הבא אני מאמין בשם אני מאמין ללכת עם השם זה החיות שלנו ולכן חג הפסח הוא בא ואומר לך יש הרבה מצוות אבל אנחנו מחוייבים לזה וזה לטובתנו רבי חנניה בן הקשה אומר רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל לפי כך הרב להם תורה ומצוות רצה לזכות אותם רצה להאיר להם רצה לזכך אותם לפי כך ירבה להם תורה ומצוות זה הסיבה שיש הרבה תורה ומצוות ודקדוקים ועניינים לחיות לחיות בעולמה של תורה זה חיות לחיות על פי דרכה של תורה זה תענוג אין דבר כזה שאדם מקיים תורה מצוות ויצטער עליהם אין דבר כזה לא תראה כזה דבר שאדם יקום בבוקר לתפילה עם כל הקשיים שעובר עליו ואחרי התפילה יגיד חבל הייתי נשאר לישון אין דבר כזה אין מציאות כזאתי שהוא יצטאר על זה אין דבר כזה שאדם יקרא תהילים או תיקון הכללי ויגיד אחרי זה חבל שקראתי את זה בזבזתי את הזמן ממש לא תמיד זה נותן אנרגיה טובה אין אדם מרגיש שהוא עמל ויגיע שהוא הפסיד עם השם יתברך אין דבר כזה לא יר מי לא ירא [מוזיקה] השם אלך השם הלך השם ימלוך לעולם ועד השם לך השם שם ללך השם ימלוך לעולם ועד השם לך השם הלך השם ימלוך לעולם ועד השם אלך השם הלך השם ימלוך לעולם ועד אומרנו רבי נתן על מה שכתוב בהגדה ואפילו כולנו חכמים כולנו נבונים כולנו זכנים כולנו יודעים את התורה מצווה עלינו לספר ביציאת מצרים אומר רבי נתן למה לכאורה קשה מדוע הזהיר כמה פעמים כמה פעמים [מוזיקה] לכאורה על סיפור יציאת מצרים עלו עיקר תכלית יציאת מצרים היה בשביל מהשביל המשא ומתן אומר רבי נתן משא ומתן שנעסוק בתורה כמו שכתוב בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלוקים על ההר הזה שהוא מתן תורה והיה ראוי לספר רק בהנס של מתן תורה ומדוע הזהיר ביותר על סיפור יציאת מצרים למה הוא דווקא עסק בזה וגם מתן תורה בעצמו התחיל אנוכי השם אלוקיך שרוצתיך מארץ מצרים אבל מבואר היטב כעיקר תוקף הנס הוא ההתחלה שהוא יציאת מצרים שהייתה הגאולה הראשונה שהייתה קשה מאוד גאולה הראשונה הייתה קשה מאוד לצאת ממצרים כי עדיין היו רואים לגאולה כי עדיין הם היו רואים לגאולה היו עדיין עם ישראל לא היו רואים לגאולה אך השם יתברך עמל עליהם על ידי זכות אבות ועל ידי מעט הטוב שמצא בהם עד שבנפלאותיו הנוראות הכריח את משה ללך לגעלם השם יתברך נלחם ומצא מצא בנו את הטוב לגול אותנו ממצרים אז אפילו כולנו נבונים כולנו יודעים את התורה אנחנו כבר יודעים את זה שהשם ירחם עלינו מצווה עלינו לספר ביציאת מצרים כל הזמן מחדש לספר ולגלות את הרחמים של השם עלינו לשבח אותו ולפאר אותו וכולי וכולי זה הדרך תמיד לשבח ולפאר כמה שיותר זה דבר ועבודה הנפלאה שכל אחד מאיתנו צריך תמיד לעורר את הרחמים האלה אנחנו כבר יודעים השם הוציא אותנו ממצרים עשה לנו ניסים הוציא פתח לנו את הים אנחנו יודעים את הכל לא כמה שאנחנו יודעים כולנו חכמים כולנו נבונים כולנו מסכנים כולנו יודעים את התורה מצווה עלינו לספר ביציאת מצרים על הנפלאות של השם יתברך גם אם אתה חוזר על זה שנה אחרי שנה גם אם אתה חוזר על זה שנה אחרי שנה זה לא משנה אתה צריך צריך להמשיך ולספר ולספר ולספר ולספר לכן השבחים ותהילות זה הכרת הטוב להשם יתברך תראו הרבה פעמים יש אבא אמא נותנים בשביל הילד משקיעים ותורכים ונותנים בשביל הילד שיהיה לו כל מה שצריך והילד מתלונן או לא מכיר טובה כמה זה כואב מה האבא רוצה בסך הכל לשמוע תודה זה מה שהוא רוצה לשמוע תודה זה מה שהוא רוצה לשמוע זה מה שהוא רוצה לשמוע זה מה שהוא רוצה לשמוע הוא רוצה לשמוע את הדבר הזה שנקרא תודה הכרת הטוב השם יתברך משפיע עלינו כל כך כל כך כל כך כל כך הרבה טוב מה הוא רוצה לשמוע תודה טוב לי תודה רבה להשם טוב לי תודה רבה להשם זה מה שהשם רוצה לשמו הוא כל כך עוזר לנו כל כך נותן לנו כל כך מעניק לנו ובשפע כל אחד מאיתנו איזה גלות הנפש אנחנו נמצאים ואיזה אור הוא פותח עלינו מה אבא רוצה לשמוע כל הזמן רק חסר חסר חסר הכרת הטוב להשם יתברך תודה לך אבא תודה ר לך אבא זה מה שהשם רוצה לשמוע תודה לאבא אם אנחנו נפלים את הדבר הזה פתח לנו שפע ואור וישועות משמיים כמה אדם שנותן לשני ודואג לו ותומך בו ועוזר לו והכל והשני לא מכיר טובה האישה מכינה אוכל מה היא רוצה לשמוע טעים הבעל מסדר את הבית עוזר מה הוא רוצה לשמוע פרגון מילה טובה מילה טובה מילה טובה זה מה שהוא רוצה לשמוע כל אחד מאיתנו כל כך רוצה לשמוע מילה טובה קל וחומר של קל וחומר כמה השם יתברך רוצה שנשמיע לו מילים טובות קראת אותו ולהגיד לו אבא תודה טוב לי אבא תודה רבה אתה לא מחסיר ממני שום דבר זה הסוד של יציאת מצרים אפילו כולנו חכמים כולנו נבונים שמענו כבר את הדרשות האלה מכירים את זה צריך להודות לשם מצווה עלינו לספר ביציאת מצרים להכיר טובה להשם יתברך כמה אבא שמח שהילד עוד פעם אומר לו אבא תודה טוב לי אבא תודה רבה טעים לי אבא תודה רבה על מה שאתה דואג לי כמה זה עושה טוב כמה זה מחייה את הנשמה כמה זה עושה טוב לאבא אין לנו הכרת הטוב יותר גדולה להגיע לפסח מתוך הכרת הטוב להשם יתברך על כל החסדים שהוא עושה איתנו אין דבר יותר גדול מזה ומצווה עלינו לספר ביציאת מצרים כעיקר כוונתו יתבך בכל המופתים הגדולים והאותות הנוראות שעשה עמנו בהוציאנו ממצרים אשר לא נשמעו ולא נראו מימות עולם הכל היה כדי לגלות את האלוקות שלו ואת האדנות שלו וממשלתו לכל באי עולם לא רק לעם ישראל לכל באי עולם יש השם יש עם ישראל זה עם הנצח כמו שכתוב ולמען ספר שמי בכל הארץ המטרה שלנו לקיים את התורה ואת המצוות זה לספר על השגחתו יתברך לכל באי עולם אנחנו צריכים להיות המגדלור לכל העולם ובמקום זה לא חס ושלום לא להיות שפלים אבל שעם ישראל לא בתורה ולא במצוות אז זה שפלות הם לא מגלים את האור לכל שם מחוברים לשם תראו רק עכשיו מהמלחמה שכל החיילים התאחדו וכל עם ישראל התאחד ודאגו לאוכל אחד לשני ולחיילים וריקודים ונכנסים לזירת הקרב עם שירים וריקודים להשם יתברך זה היה מגדלור לכל העולם לא תראה עם כזה בעולם לא תראה עם כזה בעולם שככה מתנהל וככה מתנהג שעם ישראל מאוחד באהבה אהבת השם אהבת אור אהבת ישראל זה מגדלור לכל העולם זה אור לכל העולם כמו שכתוב ולמען תספר באוזני בנך ובין בנך זה המטרה היא לספר באוזני בנך ובין בנך למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים חובה עלינו לזכור יציאת מצרים בכל יום אומר רבי נתן כמו שכתוב למן תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך וכן בהתחלת נתינת התורה התחיל אנוכי השם אלוקיך שרוצתיך מארץ מצרים וכן ברוב המצוות הזכיר יציאת מצרים כי אתה תהילה לכל יש לנו התחלה טובה מהיכן להתחיל אומר רבי נתן למה מאחר שכבר גמר השם יתברך ישועתו על ידי משה והוציאנו ממצרים באותות נוראות שעל ידי זה אנו נותנים שבח והודעיה אליו יתברך בכל יום ערב בוקר ומזה נלמד להבין גם בפרטיות הניסים והנפלאות שהשם יתברך עושה עמנו בכל דור ודור עד שגם בפרטי פרטיות עושה צא השם יתברך ניסים רבים עם כל אחד ואחד בכל יום ויום אחי היקר בת ישראל היקרה תזכרו תמיד השם יתברך עושה איתנו ניסים ונפלאות כל יום ויום רק אין אין בעל הנס מכיר בניסו ואנחנו צריכים להודות על זה שעל ידי זה אנו מודים לו יתברך בכל יום שעל ידי זה יכולים כל אחד להתקרב להשם יתברך על ידי התודה והודה אז כולנו נבונים כולנו חכמים מכירים את זה כבר לא אסור לשכוח את זה אסור להתרגל לזה צריך לתרגל את זה כל את התודה ואת ההודעה ואת השבח ותהילה ולחזק את המחשבות הטובות ולחזק את הדיבור הטוב שזה הסוד והגעת לבנך ועל כן אנו מחוייבים לזכור יציאת מצרים בכל יום ערב ובוקר וכל המרבה לספר ביציאת מצרים דהיינו השבחים מטילות לבורא עולם כל השנה הרי זה משובח קמת בבוקר אמרת מודה אני לפניך זה להודות לשם שמת לך טלית תפילין להודות לשם תהיה שמח בחלקך תדע לך אומר לכם כולם שאדם מודה לקדוש ברוך הוא מתוך השמחה בחלקו לא מתוך השוואות לאחרים אין שמחה להשם יתברך יותר מזה אין שמחה להשם יתברך יותר מזה שודי מבטא את השמחה הפרטית האישית הייחודית שלו בינו לבין הבורא זה הנחת הכי גדול להשם יתברך מפורש מעשה ממעשה מחכם וטם שעלה לגדולה כי כל התחלתנו אתה לצפות לישועה עדיין ולהתקרב להשם יתברך הוא על ידי יציאת מצרים על ידי ללכת עם שבחים וטילות שבחודשם יתברך תמיד בשמחה ועל ידי זה יושיענו השם יתברך ויצילנו ויוציאנו מכל הצרות וההתרחקות והדחקות תראו איזה כוח יש להכרת הטוב להודות לשם על מה שאני זוכה ללמוד על מה שאני זוכה ללמוד על מה שאני זוכה להתפלל ולהתקרב לשם ולברך השמחה בחלקי להיכנס לתוך העולם הפרטי שלך למצוא את השמחה בחלקך לגלות אותה היא קיימת היא נמצאת לא לבוא ולהגיד אין לי מה לשמוח בחלקי עזוב אני על הפנים לא זה שקר וזה ענווה פסולה כל אחד יש לו מקום לשמוח בחלקו והוא צריך לגלות את זה מן הנסתר לגלוי על ידי הדיבור על מה שאני זוכה לעשות על מה שאני זוכה לעבוד על מה שהשם מזכה אותי ולהודות להשם יתברך מהמקום הפרטי הייחודי שלי וזה ספר חדש של תודה והודעה שנפתח בעולם וימהר לגעלינו גאולה שלמה שאין אחרי הגלות בימינו אמן כני רצון בהלכות פריקה ותעינה הלכה ד' סעיף טו טז תראו איזה אור רבי נתן מגלה מה זה שאדם הולך עם אור של שמחה ותודה והודעה ושירות ותשבחות להשם יתברך שנזכה תמיד באהבה וברחמים שהיה לנו פסח כשר ושמח חסד השם על הארץ תודה רבה להשם יתברך שיהיה בשורות טובות שבוע טוב ביי ביי B
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה