לא למהר לשפוט - דבר תורה לפרשת ויצא
בצדק תשפוט אמיתך
על חצאי אמיתות ונזקיהם
התורה מתארת את השיטה שבה לבן רימה את יעקב בקביעת תנאי שכרו. כאשר יעקב נדרש להפריד בין הצאן הצבעוני ללבן ולאחר מכן כל הגדיים הצבעוניים שיולדו מהצאן הלבן יהיו שכרו של יעקב. מבחינה גנטית הסיכויים לוולדות כאלה אינם גדולים. יעקב מצא שיטה להתגבר על הבעיה ומצליח בחוכמתו להגיע לשכר גבוה וראוי כפי המגיע לו על עבודתו המסורה.[i]
התורה מאריכה לתאר את סוגי המקלות שלקח יעקב ואיך פיצל בהם פצלות, היכן העמיד אותן ובאיזו תקופה, מתי לא העמיד את המקלות והכול בפרוט מלא במהלך שישה פסוקים. [ii]
למה צריכה התורה להיכנס לפרטי פרטים בתיאור מעשי יעקב? [iii]
התורה מספרת בשנית, סיפור זה, על פרטיו, כאשר יעקב רוצה לשכנע אות נשיו שהגיע הזמן לעזוב את בית לבן. [iv]
למה להאריך שוב בפרטים ?
בהמשך לפרשה זו אנו פוגשים את בני לבן המתלוננים על יעקב. הם טוענים שיעקב התעשר על חשבון אביהם לבן. יעקב שומע את העלילות שמעלילים עליו בני לבן ורואה שהיחס אליו מצד לבן ובניו משתנה לרעה.[v]
ממבט חיצוני וכללי ניתן לומר שהצדק עם בני לבן. הם רואים את העובדות ועם העובדות אי אפשר להתווכח, מהצאן הלבן של יעקב נולדו גדיים וטלאים צבעוניים רבים מאד, בניגוד לחוקי הטבע. כל אחד מאיתנו היה חושד שיעקב רימה ומצטרף לטענות של בני לבן, נגד יעקב.
התורה מאריכה בתיאור מדוקדק ומפורט של הפעולות שנקט בהן יעקב כדי שיהיה ברור לכולנו שיעקב פעל כהלכה ביושר ובהגינות מוחלטים. יעקב אפילו החמיר עם עצמו והרחיק את צאן לבן הצבעוני במרחק של שלושה ימים מהצאן הלבן, חומרה שלא נדרשה ממנו. כל הוולדות הצבעוניים שנולדו לו היו חוקיים לחלוטין ו"כשרים למהדרין". את זאת יכול לדעת ולהבין רק מי שמכיר את הסיפור בשלמותו על כל פרטיו. מי שרואה רק את התוצאה או קטע אחר של הסיפור יכול בקלות להזדהות עם בני לבן.
התורה רוצה ללמד אותנו כלל חשוב בהתנהגותנו כלפי הזולת, לא לשפוט ולא לקבוע עמדה כאשר לא יודעים את כל הסיפור לפרטיו. כאשר האדם שומע, או רואה, רק חלק מסיפור שלם, השיפוט שלו יהיה מוטעה והוא עלול למצוא את עצמו תומך בצד הלא צודק.
אנו עדים לפרסומים רבים בתקשורת או ברשתות החברתיות בהם כותבים דברים שליליים על אנשים מסוימים. לפעמים אלו שקרים בזדון ולפעמים מסקנות המתבססות על ראיה חלקית של המציאות. פרשתנו מלמדת אותנו שכדי לקבוע עמדה, נכונה ואמיתית, צריך להכיר את כל הסיפור בשלמותו על כל פרטיו. כל מי שמנסה לשפוט את הזולת על פי חלקים של הסיפור או שמועות וחלקי אמיתות ימצא את עצמו בצד הלא נכון של המחלוקת, כמו האדם שרואה את הוולדות שנולדו בצאן יעקב ובטוח שבני לבן צודקים בעלילות שהם מעלילים על יעקב.
יהי רצון שנזכה להתרחק תמיד מכת מספרי לשון הרע עליהם אמרו חז"ל, שאינם מקבלים פני השכינה [vi] וללכת בדרך שסללה לנו התורה: "בצדק תשפוט אמיתך".
[i] בראשית פרק ל, פסוקים לא – מב
וַיֹּ֖אמֶר מָ֣ה אֶתֶּן־לָ֑ךְ וַיֹּא֤מֶר יַעֲקֹב֙ לֹא־תִתֶּן־לִ֣י מְא֔וּמָה אִם־תַּֽעֲשֶׂה־לִּי֙ הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה אָשׁ֛וּבָה אֶרְעֶ֥ה צֹֽאנְךָ֖ אֶשְׁמֹֽר:
אֶֽעֱבֹ֨ר בְּכָל־צֹֽאנְךָ֜ הַיּ֗וֹם הָסֵ֨ר מִשָּׁ֜ם כָּל־שֶׂ֣ה׀ נָקֹ֣ד וְטָל֗וּא וְכָל־שֶׂה־חוּם֙ בַּכְּשָׂבִ֔ים וְטָל֥וּא וְנָקֹ֖ד בָּעִזִּ֑ים וְהָיָ֖ה שְׂכָרִֽי:
וְעָֽנְתָה־בִּ֤י צִדְקָתִי֙ בְּי֣וֹם מָחָ֔ר כִּֽי־תָב֥וֹא עַל־שְׂכָרִ֖י לְפָנֶ֑יךָ כֹּ֣ל אֲשֶׁר־אֵינֶנּוּ֩ נָקֹ֨ד וְטָל֜וּא בָּֽעִזִּ֗ים וְחוּם֙ בַּכְּשָׂבִ֔ים גָּנ֥וּב ה֖וּא אִתִּֽי: וַיֹּ֥אמֶר לָבָ֖ן הֵ֑ן ל֖וּ יְהִ֥י כִדְבָרֶֽךָ: וַיָּסַ֣ר בַּיּוֹם֩ הַה֨וּא אֶת־הַתְּיָשִׁ֜ים הָֽעֲקֻדִּ֣ים וְהַטְּלֻאִ֗ים וְאֵ֤ת כָּל־הָֽעִזִּים֙ הַנְּקֻדּ֣וֹת וְהַטְּלֻאֹ֔ת כֹּ֤ל אֲשֶׁר־לָבָן֙ בּ֔וֹ וְכָל־ח֖וּם בַּכְּשָׂבִ֑ים וַיִּתֵּ֖ן בְּיַד־בָּנָֽיו: וַיָּ֗שֶׂם דֶּ֚רֶךְ שְׁלֹ֣שֶׁת יָמִ֔ים בֵּינ֖וֹ וּבֵ֣ין יַעֲקֹ֑ב וְיַעֲקֹ֗ב רֹעֶ֛ה אֶת־צֹ֥אן לָבָ֖ן הַנּוֹתָרֹֽת: וַיִּֽקַּֽח־ל֣וֹ יַעֲקֹ֗ב מַקַּ֥ל לִבְנֶ֛ה לַ֖ח וְל֣וּז וְעַרְמ֑וֹן וַיְפַצֵּ֤ל בָּהֵן֙ פְּצָל֣וֹת לְבָנ֔וֹת מַחְשֹׂף֙ הַלָּבָ֔ן אֲשֶׁ֖ר עַל־הַמַּקְלֽוֹת: וַיַּצֵּ֗ג אֶת־הַמַּקְלוֹת֙ אֲשֶׁ֣ר פִּצֵּ֔ל בָּרֳהָטִ֖ים בְּשִֽׁקֲת֣וֹת הַמָּ֑יִם אֲשֶׁר֩ תָּבֹ֨אןָ הַצֹּ֤אן לִשְׁתּוֹת֙ לְנֹ֣כַח הַצֹּ֔אן וַיֵּחַ֖מְנָה בְּבֹאָ֥ן לִשְׁתּֽוֹת: וַיֶּחֱמ֥וּ הַצֹּ֖אן אֶל־הַמַּקְל֑וֹת וַתֵּלַ֣דְןָ הַצֹּ֔אן עֲקֻדִּ֥ים נְקֻדִּ֖ים וּטְלֻאִֽים:
הִפְרִ֣יד יַעֲקֹב֒ וַ֠יִּתֵּן פְּנֵ֨י הַצֹּ֧אן אֶל־עָקֹ֛ד וְכָל־ח֖וּם בְּצֹ֣אן לָבָ֑ן וַיָּֽשֶׁת־ל֤וֹ עֲדָרִים֙ לְבַדּ֔וֹ וְלֹ֥א שָׁתָ֖ם עַל־צֹ֥אן לָבָֽן: וְהָיָ֗ה בְּכָל־יַחֵם֘ הַצֹּ֣אן הַמְקֻשָּׁרוֹת֒ וְשָׂ֨ם יַעֲקֹ֧ב אֶת־הַמַּקְל֛וֹת לְעֵינֵ֥י הַצֹּ֖אן בָּרֳהָטִ֑ים לְיַחְמֵ֖נָּה בַּמַּקְלֽוֹת: וְהַכְּשָׂבִים֘ וּבְהַעֲטִ֥יף הַצֹּ֖אן לֹ֣א יָשִׂ֑ים וְהָיָ֤ה הָעֲטֻפִים֙ לְלָבָ֔ן וְהַקְּשֻׁרִ֖ים לְיַעֲקֹֽב: וַיִּפְרֹ֥ץ הָאִ֖ישׁ מְאֹ֣ד מְאֹ֑ד וַֽיְהִי־לוֹ֙ צֹ֣אן רַבּ֔וֹת וּשְׁפָחוֹת֙ וַעֲבָדִ֔ים וּגְמַלִּ֖ים וַחֲמֹרִֽים:
[ii] עיין הערה 1
[iii] בתודה לידידיה בר גד על שאלתו המחכימה
[iv] בראשית פרק לא, פסוקים י – יב
אִם־כֹּ֣ה יֹאמַ֗ר נְקֻדִּים֙ יִהְיֶ֣ה שְׂכָרֶ֔ךָ וְיָלְד֥וּ כָל־הַצֹּ֖אן נְקֻדִּ֑ים וְאִם־כֹּ֣ה יֹאמַ֗ר עֲקֻדִּים֙ יִהְיֶ֣ה שְׂכָרֶ֔ךָ וְיָלְד֥וּ כָל־הַצֹּ֖אן עֲקֻדִּֽים: וַיַּצֵּ֧ל אֱלֹהִ֛ים אֶת־מִקְנֵ֥ה אֲבִיכֶ֖ם וַיִּתֶּן־לִֽי: וַיְהִ֗י בְּעֵת֙ יַחֵ֣ם הַצֹּ֔אן וָאֶשָּׂ֥א עֵינַ֛י וָאֵ֖רֶא בַּחֲל֑וֹם וְהִנֵּ֤ה הָֽעַתֻּדִים֙ הָעֹלִ֣ים עַל־הַצֹּ֔אן עֲקֻדִּ֥ים נְקֻדִּ֖ים וּבְרֻדִּֽים: וַיֹּ֨אמֶר אֵלַ֜י מַלְאַ֧ךְ הָאֱלֹהִ֛ים בַּחֲל֖וֹם יַֽעֲקֹ֑ב וָאֹמַ֖ר הִנֵּֽנִי: וַיֹּ֗אמֶר שָׂא־נָ֨א עֵינֶ֤יךָ וּרְאֵה֙ כָּל־הָֽעַתֻּדִים֙ הָעֹלִ֣ים עַל־הַצֹּ֔אן עֲקֻדִּ֥ים נְקֻדִּ֖ים וּבְרֻדִּ֑ים כִּ֣י רָאִ֔יתִי אֵ֛ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר לָבָ֖ן עֹ֥שֶׂה לָּֽךְ:
[v] בראשית פרק לא פסוק א
וישמע את דברי בני לבן לאמור: לקח יעקב את כל אשר לאבינו ומאשר לאבינו עשה את כל הכבוד הזה
[vi] סנהדרין דף קג עמוד א
ואמר רב חסדא אמר רבי ירמיה בר אבא: ארבע כיתות אין מקבלות פני שכינה, כת לצים, כת שקרנים, כת חניפים, כת מספרי לשון הרע. כת לצים - דכתיב משך ידו את לצצים, כת שקרנים - דכתיב דבר שקרים לא יכון לנגד עיני, כת חניפים - דכתיב כי לא לפניו חנף יבוא, כת מספרי לשון הרע - דכתיב כי לא אל חפץ רשע אתה לא יגרך רע. צדיק אתה ולא יהיה במגורך רע
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה