כיצד צריך לנהוג במקרה שלאחר הקידוש מוכרחים לעבור למקום אחר?- ער"ב י' רע"ג א'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
כיצד צריך לנהוג במקרה שלאחר הקידוש מוכרחים לעבור למקום אחר?- ער"ב י' רע"ג א'
[מוזיקה] בסיעת דשמיה סמן ארבז סעיף י סעיף זה עוסק בלקס נן שקשורים לקידוש ונראה כאן שתי חלוקים שתיהם נובעים מאותו עניין כמו שנראה בסימן הבא שהזכרנו כבר קידש צריך לעשות במום סעוד אז הוא נשב כצורך הסו כח הסוב ולכן דין ראשון קס ין של שמברכים הגופן פוטרס יין שבתו חסודה וכשהוא בא לשתות יין הוא לא צריך לברך הגופן הוא הדין אדם ששותה יין אחרי שהוא גומר לסעוד לפני בריקס המוזן לא מברך הגופן אבל בסמ קנד כותב המשת בורו שדווקא מי שרגיל לשתות בתוך הסעודה מי שלא רגיל צריך להתכוון בפירוש לפתור את היין שהוא ישתה באמצע סעודה מאותה הסיבה ואינו תו ברוכל החוב כשמסיימים לקדש על היין אפילו משטה רביס הוא לא צריך על הגפן סמוז בסוף הסעודה פטרוס בין שו על בין מברך סמוז על ואז מברך על הגפן על ודאי שהוא פותר גם קידוש ב ש על כי עצם סמוז פותרת מקידוש ודו שם תבאר ששתי חלקי הסעיף לא קשורים זה לזה כי יש אומרים שדווקא עם הגפן שהוא עשה קידוש פטר גם את היין שבתוך מוזן והוא שתה יין בתמוז אז הין שבת וז שוא דיי פט בברק וז כ הוא חלק סעודה הוא קשור ין של קידוש אז ברק סמוז פרת לא אנחנו נוקטים שאפילו אם הוא לא שתה בכלל יין באמצע סעודה כיוון שהקיש הוא חלק מהסעודה קידש מוקם סודה לכן ברק סמוז פותרת את הקידוש כותב השבת הלוי זה מאוד מצוי שבת בבוקר לפעמים אדם הולך לקידוש והוא כבר שמע קידוש בבית כנסת והוא כבר אכל שם סעודה קופונים מזינ שנראה סימן הבא עכשיו הוא בא הביתה ומקדש שוב רק להוציא בני ביתו בכל זאת זה נחשב כחלק מהסעודה והוא לא מברך על יין הקידוש על הגפן למעסה כאן המשת סותם להקל הבלו קעד כמו שמובא כאן הוא כותב כיוון שנחלקו הראשונים האם קידוש נחשבת כחלק מהסעודה לכן כדאי יותר לשתות בקידוש רק מלאו לוג מוב ואז לא מתחייב בברוך החו לרוב הדעות אם שתה את כל אז יכוון בפירוש ברכ וז לפתור את ואז הוא יוצא בדיעבד לכול העלמה והוא מוסיף שם שכיוון שיש אומרים שחיו ברוך חונו על משקים זה כבר מ קזיס אז אפילו ששותה רק מלא לוג מוב יכוון לפתור את היין של קידיש ברקס המוזן ועצה זו לכוון לפתור את הין בריקס מוזן כותב הרב אלישיב שהיא מועילה רק ביין אבל א כדי של מיצ נבים זה לא מועיל כ הטעם שברי קסמ בוזן פותרת יין באופן שהוא בירך על היין לבדו בלי כשל הסעודה ני שהוא סועד את הלב ומיץ נבים לא סועד את הלב וכך מורה גם הור הגרש וזנו אבל אם הוא יערב רוב יין עם יות מצ הנבים ודאי דינו כיין עוד עצה מובת שהי מכווה משעת הקידוש שרצונו לשתות מצ הנובים גם בסעודה וישתה מצ נבים בסעודה אז כמו שדיברנו זה מקשר את שתי השטיות וודאי שהוא יוצא בברקס המוזן אבל חפח שיינברג הסתפק שיתכן שמצבם גן נפטר בקס בוזן אבל יתכן שלא כללא גורר טבות המאחל הניסים קרצ שדינו כיין לכל דבר ונעבור לסמן רעג שיה הקדיש במו סוד ובז עיפים חזל דרשו פסוק קורסו לשבו אונג במוו אונג ד הסעודה שם קורסו לשבו שם תהיה הקריה של קידוש הינו באותו מקום ובאותו זמן ולרוב הפוסקים זה רק הסמכת כי כל העניין הזה הוא רק מד רבון אבל בסמ רע מביא הודס הראש שיסוד ומדר עכשיו שלוש נקודות שנראה כאן קודם כל בגימור סוכם מבואר על פי גרסת רוב הראשונים שבאותו חדר הכל נחשב כמקום אחד ולכן יכול לקדש בפינה זו ולכול לפינה אחרת מעריף נראה שגם זה נחשב כשינוי מוקים בשונה מאלכס ביק הסנן שוודאי שתחת קורת גג לא אותה קורת גג לא נחשב שינוי מוקים הכיוון שי שתי עניינים נפרדים כמו שמובא כלו בסן קעח ק סוד צריך מוקם סודה ממש ולכן אפילו מפינו לפינו יש מחמירים לין חיוב ברוך תולו הדבר הבא כירם המקום הראשון וכל שלו עקר ממקומו נשאר באותו חדר אין זה נחשב שינו רוקים נקודה השנייה שהטור מביא מהשר שולים שגם מחדר לחדר אם הוא רואה את המקום שהוא קידש זה מועיל נקודה השלישית הראשון מביא ום הירושלמי שאם אדם קידש במקום אחד והוא חשב בשעת הקידוש שהוא יאכל במקום אחר זה מועיל אבל הם בקשו ש בבבלי משמע לא כך כדי להשוות את הבבלי והירושלמי הם מתרצים שמחשבה מועילה באותו בית תחת אותה קורת גג לעבור מחדר לחדר הוא קידש במטבח עלמנת לאכול בסלון למשל זה מועיל אבל אם הוא קידש בבית זה עלמנת לאכול בבית אחר מחשבה לא מועילה אבל הרן סובר שגם מבית לבית מועילה מחשבה אז נעבור לדבר השולחן ערוך אין קידוש אלו במום סעודה ובבי סכן מפינו לפינו חושו מוק מחוד שאם קידש לאכל בפינה זו ונמלך אחר כך לאכול בפינה אחרס כל שכן הוא תכנן כך לכתחילה כריי דעת מועילה אפילו יותר כמו שנראה אפילו טרק גודול שיש מרחק גדול מפינה אחת לפינה השנייה אין צורך חזוב לקדש אז כל הנוסח של המחבר זה בד יבד שלא צריך לחזור ולקדש הוחל לפינה אחרת מדייה המוגן אברום שלכתחילה טוב שלא לסור מקום שקידש אפילו באותו חדר המשב כותב שאם היייתה דעתו בשעה ש קידש לכל פינה אחרת מסתבר שאין להחמיר בזה ואפשר גם לכתחילה לנוכח אבל זה הכל מפינה לפינה אם נמלח לאכול בחדר אחר אפילו שבאותו בית צריך לחזור ולקדש כמו שנראה בעזרת השם בשיעור הבא כיוון שהוא לא כיוון לקר בשעה שהוא קידש כי אם הוא כיוון נראה עוד מעט שמקילים בזה הגו מוסיף הרמו או מביס לסוכה חושב כ מפינו לפינו זה ייתכן בשתי אופנים ירדו גשמים אז הוא קידש בבית בלילה הראשון יש כאלה שאומרים שכן חייב לקדש בסוכה למשל בשבת שב סכל המוד מצטער פוט מן הסוקה הוא קידש בבית אחר כך פסקו הגשמים ורוצה לאכול בסוכה אסור לו לאכול כעת בבית הוא הדין להפך הוא קידש בסוכה וירדו גשמים רוצה לאכול בבית בכל זה לא צריך לקדש שנית עכשיו באיזה אופן מדובר מה הכוונה בבית סוכה אז הגבור מבאר שהכוונה היא שהסוכה היא בתוך הבית שהסירו את היציאה את התקרה ויחכו בסח אלו מי היו צריכים לעשות מחיצה בשבל הסוכה אז כיוון שמחיה זו לא עשוייה לשימוש אלא לשם מצוות סוכה אז זה לא מפצל את שתי החדרים לשתי חדרים נפרדים זה נחשב כ מפינו לפינו בלי מחיצה שזה למדנו שאפילו בלי דס מלכתחילה לא צריך לקדש שינית אב אדם שבונה סוכה בחצר ומחיצות הקירות הקבועות בבית הם מבדילים בין הסוכה לבית אז בזה קיי מלון ש מחדר לחדר כשלא הייתה דעת מתחילה צריך לקדש שנית אז מה זה משנה אם זה בית או סוכה אלא אם כן הוא רואה את מקומו הראשון כמו שנראה לאלון אבל אם הוא לא רואה צריך לקדש שנית זה למעשה דעס הרמו לפי מה שביאר אותו המוגן אברום אבל יש פוסקים שחולקים על כל זה כמו שהמשבר מבר בבר הלוחה ולכן טוב כשרוצה לעקור אחרי קידוש דירתו לסוכה אז אשתם מתחילה רביעית יין במקום ההוא בבית שזה רביס יין זה פשס ללא מחויב בסוכה ואז נחשב כמו קו סודה כמו שנראה לאלון שית הס גונים ואז יוכל לעבור לסוכה ולאכול את הסעודה אם הוא נמצא בסוכה והוא קדש שם וידו גשמים אז יכול יותר טוב יכול לאכול גם כזית פת ואז ודאי הוא יוצא ואז להיכנס לבית כיוון שהוא מצטער אומר המכבה כמו שהזכרנו ויש אמרים שכל שרויה מקומי הוא יכול במקום הסעודה לראות את המקום שהוא קידש אפילו עובר מביס לחצר אין צריך לרז ולקדש ומה הכוונה שהוא רואה את מוקים קידש המשב כותב אפילו שורה רק מקצת מקומו אפילו שורה רק דרך חלון כותב הקס השולחן שלגבי ברק סמוז מוקם הסוד נחשב כל דלמס שאכל שם אז מספיק לראות מקצ מה דלמס הלו הגשה הז בחב כותב שיה מוקם שקידש לא צריך להראות את המקום שבו הוא קידש אלא כל החדר שבו הוא קידש זה מוקם הקידוש ולכן אם בחדר השני הוא רואה משם את מקצעת החדר שהוא קידש בו זה מועיל הכר גם נוק את רבני סים קרליץ ואמרנו שאפילו שורה רק דרך חלון מסתפק הדס טוררה האם צריך שייראה את מקום הקידוש בפועל או די בכך שאם הוא רוצה הוא יכול לראות והוא ראג רשע זואר בור שהם מעומד ליד חלון שיכול לראות דרכו את החדר שבו קידש רק הוא מומד כשגבו כלפי החלון והוא לא רואה זה נחשב כי יכול לראותו ואפשר לסמוך על זה אם יכול לראות את המקום רק דרך פתח והפתח נעול זה מובא כאן שנחשב שהוא לא רוא את מקומו אומר המשת בור של לפי שיטה הזו הוא הדין מבית לבית לא רק מבית לחצר אם הוא רואה את מקומו הוא קידש בבית זה והוא עבר לבית של שכן ובבית של השכן יכול לראות את ביתו ואין שביל יחיד קבוע גם בחורף גם בקיץ שמפסיק ביניהם אז אפשר לסמוך על זה שהוא רואה מקוי מוי אבל למיסה כיוון שיש אחרוני שמחמירים בזה אפילו בדי יבד שהוא ובר מבית לבית אחר הוא צריך לקדש הוא אפילו שרואה מקוי מוי אומר המשת בו אין לסמוך על ישם ם הזה רק לינדי עבד בשחק שלא יכול סוד מקום שהוא קידש אבל בלוך זהר מאוד שלא להקל מבית לבית על ידי ריית מקום וישומים כמו שדיברנו שאם קוד ל דס לאכ וחר שפר דומה אבל כמו שאמרנו והו שו שני המקו בבית אחד תחת גג אחד אפילו שלא ר מקומו כגו מחדר לחדר באותו בית אוגר ר מקומה שנייה לקומה ראשונה מסיים הרמו ו שמחשבה מועילה למס משבור ילוח מחמיר בזה ווא אומר שאם הוא לא רואה מקומו וזרק דס אז רק בשסק יש לסמוך על זה מוב כ מגריש של אלישיב שאם הגג הנמשך על מחוץ לבית עשוי מרית בד אם אין הפסק שלושה טפחים מהבית לקירוי זה זה נחשב תחת אותה קורת גג מובקס פוסק זמנינו אדם שיוצא למרפסת לא בקומת קרקל למרפסת שהיא חלק מהבית אבל היא לא מקורה אז הגשה הזר בוך סובר שזה כמו מחדר לחדר אבל לישי מחמיר בזה ואפילו פסת מקורה הוא נותן להחמיר מקום שאין גג המקום הוא כף מחיצה זה נחשב כמקום אחד כמו שמובא כמ אלחס ברכס גם אם באותו חדר יש פינה ש נזרים שלא לאכול בה כגון עגבי הספה זה נחשב כ מפינו לפינו אם החדר השני שייך לאדם אחר זה נחשב כבית אחר אפילו שזה תחת אותו גג כי אין לו רשות לאכול שם ואפילו שהוא נתן לו רשות להשתמש בחדר עדיין יש להסתפק נחשב כבית אחד עוד מוב קמכ לוקס אדם שיצא לחדר מדרגות תחת כורת גג אחת אז ליים וכס רב לישי סובר שרק אם יצא למקום הסמוך לפתחו מיוחד לשימושו זה לא נחשב שיני מוקים אם יצא למקום המשותף לכולם זה נחשב שיני מוקים אבל הגר שזור בו ניס קרלי סוברים שחדר המדרגות נחשב כ מחדר לחדר עד כאן הדף היומי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה