כיצד יכול הבעל להשתתף בהדלקת הנרות?- רס"ג ב' - ג'
הדף היומי בהלכה בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
כיצד יכול הבעל להשתתף בהדלקת הנרות?- רס"ג ב' - ג'
[מוזיקה] בסיעתא דשמיה סימן רג סעיף בז כולם יודעים מי מדליקה נרות שבת האישה אבל כאן בסעיף שלפנינו נראה שבעצם החיוב הוא גם על האיש אלא יש יותר חיוב על האישה כמו שנראה בסעיף הבא וטעם הדבר נראה שם ועוד נראה את גודל חשיבות עניין הדקת נרות זה עיקר ויסוד שבס לכן נראה את גודל חיוב ההשתדלות כדי שיהיה לו נר אומר המחבר איך הודה נושים ואיך הודה נושים חיובים לייז בבם נר דולג בשבס אפילו אין ו מיכל שול על הפסחים ולא יקח שמן ומדליק סנר צריך ללכת לבקש נדבות המספיק נר אחד בשביל זה שזה בכלל אונק שבסו אומר המשור אין הכוונה שאין לו כלל מה לאכול כאז ודאי שמוטב שיחזור על הפתחים כדי לקנות לחם לשבת אז הוא יקיים גם מצווה סקידי על הלחם וגם עיקר סעודת שבת אל הכוונה שאין לו לאכול משל עצמו וא מתפרנס מקופת הצדקה ולא נותנים לעבור נר צריך להשתדל להשיג גם כן נר לשבת ומי שיש לו מאות מצומצמים אז קודם כל הסדר העדיפויות הוא לחם לסעודת שבת קודם לכל ובזה הוא גם עושה קידוש אחר כך נר לשבת זה קודם משאר מאכלים אפילו ששאר מאכלים מבשר זה גם בכלל אנק שבס נר עדיף יותר משום שולם ביס כמו שנראה לון אבל לנר די בנר אחד לחוד אחרי שיש לו נר אחד יוציא את השר על מאכלי שבת כמו שאמרו בגימור וראינו את כל הפרטים בסש מבי שאפילו אני צריך להוסיף איזה מאכל דבר מועט לכבוד שבת סעיף ג למדנו שהחיוב הוא גם על האנשים אבל הנוש מוזז בוסו למה יש כאן שני טעמים המרחב כותב מני שמצ בביס ואסקו בצורך הביס והנר זה מצורכי הבית לכן זה מותר לי אוטם כיוון שחוו האישה הראשונה שהייתה בעולם היא קיבתה את נורו של עולם כי היא הסיתה את אודם אורשן לאכול מעץ הדס והיא גרמה מיטה לאודם אורשן זאת אומרת שהיא קיבתה את הנר אז היא צריכה להדליק את הנר של שבת אפילו שמעשה הדלקה מותר לה הישה כותב השבט הלוי שחיוב הוצאת הממון על נרות השבת מותר לה ל הבעל ולכן הבעל צריך לחזר על הפתחים לצורך נ שבת כמו כן כשיש אורח שמשתתף בפרוטה משתתף עם בעל הבית והבעל צריך להקנות לו שפטה מהשמן מהנר כמו שנראה ללון כותב הבשת בורו אפילו אם רצה הבא להדליק בעצמו האישה הקודמת אלא אם כן יש הרבה נרות יכול גם להדליק המלוח כותב באמת שם יש כמה חדרים בבית האישה תדליק במקום אחד ברכה ואיש רשאי להדליק בשער החדרים בלי ברכה השלחן אורך רב כותב שטוב שהאיש ידליק בשער החדרים להידור מצווה לכן בזמנינו שהחשמל הוא עיקר האור אז מובא ה מגריש של לישי שהאישה תדליק גם את החשמל במקום הסעודה וגם את מספר הנרות שרגילה בהם ותברך ואם הבעל רוצה להדר ידליק אחרי אשתו עוד נר או את החשמל בחדרים אחרים או יוסייף הוראה במקום הסעודה מובא כאן שהיה מנהג בזמנם שהיולדת בשבת ראשונה אחרי הלידה הבעל מדליק ומברך ובטעם הדבר מובא כאן מהגו אז ברכתם שכיוון שאיין האישה יכולה להדליק את הנות במקומם כי לא יכולה לקום מ מיטתה לקח נהגו שהבעל מדליק הוא מוסיף שלפי זה אם אפשר להניח את הנורות סמוך למיטת האישה והיא תדליק אותם אז עדיף לעשות כך בזמנינו אם היא נמצאת בבית כותב הגרי של אלישיב שנוהגים שתדליק את הנורות בעצמה כי בזמנינו היא קמה ממיטתם בימי דותה האישה מברכת בעצמה על הדלקת הנרות כשאין אישה בבית או שאין באפשרותה להדליק את הנרות דעס הגרי של לישי שבנות הבית הגדולות קודמות לבעל בדקת הנורות כיוון שאף אין מצויות בבית ועוסקות בצרכיו רמיס קר מסתפק בדבר האם עדיף שהבעל ידליק כמצ בוסום בשלוחי ורק באשתו אמרו שהיא תדליקי אישתו כגופו או שמה עדיף שהבנות תדליקו כיוון ששאר בהמתם שמעו בנשים שכיסו נירו שללם אולי זה עדיף אצ בוס בשלוחי אז הוא מסתפק אם ביתו הנסועה מתארחת אצלו כשאין אשתו בבית דס הגרי של לישי שקודם ידליק הוא את הנרות ויברך ואחר כך תדליק בתו אם לא נמצאים בבית רק בנים ובנות דס הגרש זור בו שעדיף שאחת מהבנות שהגיע למצוות תדליק את הנרות כיוון שעל הבנות מותנים צורכי הבית יותר מאשר על הבנים מביא משתבר אפילו שהדלק נסת על ידי האישה טוב שהאיש יתקן את הנרות ורב קיבי הג מדגדג זאת מהמשנה כתוב על שו שנו מסדום על שנו ז בדו בחה לו וכאן כתוב לא הו בנר והדלק סנר רק ההדלקה מוטלת עליה וכשב היש את הנרות מוב כ מסמ ר ד שבב אותם לפני זמן הדלקה כדי שבשעה שיגיע זמן הדלקה לא תשתה האישה בהדלקת כותב המכב אם אין דסג קב יש לו כסף או לנר או ליין לקידוש נר שבס קודם אפילו שקדוש דריס ונר זה רק דרבון אבל קידוש על היין זה רק דרבון כי מנתר יוצא בתפילה וגם יכול לקדש על הלחם בזמנינו שיש אור מהחשמל הוב כאן מפסק בנינו שיין לקידוש לפני הדלקת נר כרי לא יכשל בעץ ואבן כי יש חשמל וכן אומר המחבר אוד מסגר לשב לחנוכה נר חנוכה מדליקים בחוץ לא מאיר לו בבית וגם אסור לנות לאורו נר שבס קוד משו שולם הביס ד שולם בביס בלא נר הום יש לו נר אחד זה מספיק ואת המותר יוציא לקידוש או לנר חנוכה גם לחנוכה בנר אחד מספיק ולא חייב לעשות כ מדרין ויוציא את השער לשאר דברים לשבת אם יש לו נר אחד לשבת ונר אחד לחנוכה ויש לו עוד קצת כסף להוסיף נרות אז יותר טוב לקנות עוד נרות לחני ק להיות מני המהדרין ולא עוד נרות לשבת מביאה ה משנ במגן אברום אישה עיוורת גם כן יכולה לברך על נר שבת כי נהנית מהמורות דהיינו היא נהנית מה שאחרים רואים את העור הנר ויכולים לעזור לה שלא תיכשל בעץ ואבן לכן כותב רמדי סמ קרליץ שאם האישה העיוורת נמצאת לבדה בבית ואיין שם אנשים אחרים שיכולים להנות מהאור ולעזור לה היא לא יכולה לברך על הדלקת הנרות אבל הגרש הז ב כב שגם באופן הזה יכולה לברך כי יש לה הנעה מכך שאחרים יכולים להיכנס לביתה ולעזור לה ורב ניסים אומר שאישה סומה זה דווקא שהיא לא רואה בכלל הם לא מרגישה את האור אבל אם היא מבחינה בין אור לחושך אפילו שלא מבחינה בחפצים אז לא נקראת סומה ובכל מקרה יכולה לברך כותב המשת בורו אם יש לה בעל שהוא פיקר דיינו שהוא רואה עדיף שהוא יברך דהיינו שהוא ידליק ויברך אם היא אוכלת בשולחן אחד עם אחרים אז נראה בסעיף ח שהמנהג שקמה ב לבת ממצאים אז כולם מדליקים אבל כל העניין משום שמחי סיר על ידי ריבוי הנרות אבל כאן ברגע שאחרות כבר הדליקו ולה הריא לא נהנית ישירות מהאור ועור כבר יש כאן אז אצלה לא שיך הטם הזה ולכן היא לא תדליק אם כבר הדליקו מקום זה קילקה שמח גבו עד כאן הדף היומי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה