ישראל דגן - ספור חייו של רבי נחמן מברסלב / Israel Dagan - the life story of Rabbi Nachman of Breslav
מפיקים אולפני "קול יעקב"
ישראל דגן - ספור חייו של רבי נחמן מברסלב / Israel Dagan - the life story of Rabbi Nachman of Breslav
רבי נחמן מברסלב סכירת פרקי חייו הקדושים תחילת ימי ילדותו במז'יבוז מז'יבוז היא עיירה אוקראינית ציורית ושקטה נהר זורם לאורכה ועל גדותיו צומחים כנ סוף לרוב בתים חד קומתיים אדומה ראפים שהשן מתאמר רבותיהם יקרים המוליכים צונם אל המראה לכאורה עיירה ככל העיירות באירופה אך לא אין זו עיירה ככל העיירות כאן חי הופעל הבעל שם טוב הקדוש מעשה תנועת החסידות שהביא על העולם משב רוח הענן בשורה גדולה של דרך חדשה עתיקה לקרבת אלוקים הבעל שם טוב גילה את יופיו של היהודי באשר הוא ואת כוח התפילה הנאמרת באמת בבית בו חי הבעל שם טוב עד לפטירתו למרומים נולד וגדל נינו רבי נחמן הבית המשיך לשמש כמקום התכנסות של הצדיקים תלמידי הבעל שם טוב הם היו באים מתוועדים יחדיו מזכירים דברי תורה בשם רבם הגדול ומספרים סיפורי קודש על עבודת הבורא של הבעל שם טוב וחבורתו הקדושה רבי נחמן היה אח אחד מתוך ארבעה ילדים שלמדו לרבי שמחה בנו של רבי נחמן מורדנט פגה נכדת הבעל שמטוב כבר מגיל רך נקראו בו פקחות נדירה שלובה בטום וטוהר וכוח רצון אדיר באדו ילד קטן הקשיב רבי נחמן לסיפורים שספרו בפי הצדיקים המתאפיינת אהבת הבורא על תפילה ב עד כלות הנפש על אמונה וביטחון בהשם ונסים על טבעיים בליבו התלקחה באותן שנים תשוקה אדירה ללכת אף הוא בעקבות סבו הגדול שעת לילה מאוחרת הרקיע זרו הכוכבים דממה שורה על בתי השולי מג'יבוש בבית רבי שמחה ושתוף הגה כם רבי נחמן בן הארבע יורד ממיטתו מביט הנה והנה וכש החינו כי הכל נמים בשלווה יוצא חרש מן הבית בדד פושה הילד ברחוב הריק ופלוני אל פעתי העיירה פניו מועדות אל בית האלמין לכדר הסבא הגדול הבעל שם טוב הוא גוחן על המצבה מתרפק עליה ובעיניו זולגות דמעות חמות סבא עזור לי להתקרב באמת אל השם יתברך כשהוא מסיים את ההשתטחות הרגליו נוסעות אותו אל המקווה הקר יורד הוא וטובל במים הקרים ששכבה קרה מכסה אותם איש שנועד לעבודותיו הקדושות מטיבו להצניע את הנהגותיו אפילו מעורב וכלפי חוץ מעמיד פלי ילד שובב אמו של רבי נחמן נהגה לתת לו דמי כיס כדי שיקנה לעצמו בגל או מאכל אחר הוא היה לוקח את המטבע פורט אותה למטבעות קטנות יוצא אל בית המדרש ניגש אל קופת הצדקה הוא מתחיל לומר בהתעוררות ובכוונה מתוך ספר שערי ציון את לשם איחוד שלפני עשיית מצווה ואז מניח מטבע אחת מהקופה לאחר מכן עשה עצמו כמשיח דעתו מן העניין ופנה והלך לו כעבור שעה כלה חזר שנית ואמר בתורות מחודשת אתל השם יחוד כשהוא משליח לקופה מטבע נוספת כך עשם מספר פעמים עד שהכניס לקופת הצ קה את כל המטבעות שהיו ברשותו וזאת כדי לעשות הרבה מצוות רבי נחמן היה בעל מוח מזהיר בגיל צעיר מאוד רחש בקיו בכל תחומי התורה אך בד בבד הבין כי החוכמה הגדולה ביותר היא לבלי להיות חכם כלל משום שהתממשה המצוות חשובות הרבה יותר מכל חוכמה והשגה גבוהה ככל שתהיה בן שש שנים בלבד רבי נחמן וכבר בערים בליבו געגועים מזים לזכות לחוש את קדושת השבת כבר מבוקר של יום שישי מצפה בכליון עיניים מתי תבוא השבת מיד לאחר חצות היום מארל בית המרחץ טבל בזריזות לבש מקדי שבת ושם פעמיו אל בית הכנסת כאן ממש בבית מדרש זה קיבל הסבא קדיש הבעל שם טוב הפני השבת בחדוה אילאת בחברת תלמידיו הקדושים רבי נחמן בן השש פוסה אנה ואנה בהשתוקקות לשבת הקרבה הובאה אז רצונו לחזות במו עיניו באור עליון המאיר בשבת בית המדרש מתחיל להתמלא עט עט אחד מחשובי הקהילה פונה אל הסטנדר ופותח באמירת שיר השירים בהתעוררות הילד דרח מתיישב על הארץ מתחבא למרגלות הסטנדר עיניו מתמלאות דמעות הזוגות על הרצפה של מרגלותיו מפת גילו הרך לא היינן איש במעשיו קבלת השבת החילה זה מקבר בבית המדרש והוא עודנו בוכה הוא בוכה ללא הפוגה יושבו על הארץ הורג בכל נמי נשמתו לחזות באורה של השבת כעבור שעה ארוכה של בכי פקח את עיניו מרוב דמעות ראייתו מטושטשת הוא אינו רואה דבר מלבד אורם של הנרות הרבים שהודלקו במנורות בית הכנסת בלבו הטהור מתנוצץ גם גם כן אור הוא חש כי תפילתו התקבלה והנה הוא זוכה לראות את אור השבת נפשו הקמאה מרגישה נחמה כבר בילדותו המוקדמת רכש רבי נחמן בכיות מפליאה בכל חלקי התורה באותן שנים חיבר את החלק הראשון של ספרו הראשון אשר התפרסם לימים כספר המידות בוא לקט מהתלמוד המדרשים הזוהר ועוד כתבי קודש וטים קצרים ותמציתי על עשרות ערכים לפי סדר האב את גאונותו ושקידה בתורה הטיב להסתיר כאשר נוהג היה כלפי חוץ במעשה שובבות ניתורים וקפיצות והחלקה על גבי השלג מגיל ילדות אמץ לו רבי נחמן מנהג שיהפוך לרבות הימים לאבן יסוד בדרכו ומורשתו התבודדות עולה היה על עלית הגג הרקה מתיישב בין חבילות הקש וגזרי העצים ו משוחח עם בורו במילותיו שלו מילים שייצאו ישר מליבו השוקק והאומה מגעגועים אל יוצר כל העולמים אבי אב הרחמן אנה קרבני אליך באמת זכני לאבה וליראה את שמך כך העריך בשיחתו מתוך תנועות חן של בן המתרפא על אביו שיביט אליו וישמעאל תח נה ויקרבו אליו לאחר נישואיו התגורר רבי נחמן בעיירה אוסטין ליד חמי רבי אפריים סיטין היא עיירה קטנה הטובלת בנוף של צמחיה ושוכנת בקרבתו של אחד מיובלי נהר הדנייפר רבי נחמן היה עושה את דרכו אל בנות סבח כני הסוף הגדלים על שפת הנהר ושם בין הצמחיה ושירת בעלי הכנף נושא את עיניו למרומים ושופך שיח מעומק ליבו לפני בורו כדבר איש של לבדו הרחק מן הישוב במרחבי הבריאה התנגנו בפי שירי שבח והודיה להשם עיניו זלגו דמעות השתוקקות לבורא ומפעם לפעם זק מקרות ליבו אליו כבן לפני אביו הרחום לעיתים היה עולה על סירה קטנה וזו שת עמו רחק עם זרימת הנהר שם ב שאין איש רואהו התבודד עם כונו ועוסק בעבודתו הקדושה פעמים רבות בעודו שעד בסיירה חש כי הוא אינו יודע לנוות כראוי ועלול לטבוע חלילה ואז היה זועק לשם שיצילו לאחר מכן נוכח לראות כיתד שמע השם את תפילתו והחזירו בשלום אל שפת הנה כעבור שנים רבות כשדיבר עם אנשיו כ כמה צריך לצעוק אל השם על מנת להנצל מן היצר הרע סיפר להם כיצד זעק אז מכירות ליבו כש סכנת תביעה נשקפת לו בכל רגע כך ממש אמר צריך אדם לזעוק אל השם יתברך תמיד לבד לקד ברשת היצר רבי נחמן ביקש מהשם שייראה לו סימן משמיים דבר אל טבעי כדי שתתחזק אמונתו לימים סיפר על כמה סימנים שזכה לראות אחד מהם כשישב ליד הנהר ביקש שהדגים יבואו לתוך ידיו בלי שיצטרך לדוג אותם וכך אומנם היה באותה תקופה התקרב אליו תלמידו הראשון רבי שמעון קמינסקי מי שהפך ברבות הימים לשמשו רבי נחמן נהג להתענות לפעמים שבוע שלם כאשר אינו מכניס דבר לפיו משבת לשבת זאת עשה כדי להכנע את החומר בפני הרוח את הגוף בפני הנשמה כן מסתגף בעוד סיגופים קשים אולם בשנים מאוחרות יותר התבטא לא הייתי יודע את כוח ההתבודדות לא הייתי שובר את גופי כך לחסידיו הורה לא לנהוג בסגולים ותעניות מלבד הצומות המוזכרים בהלכה הוא הסביר שעם תפילה והתבודדות אפשר לזכות למדרגות רוחניות הגבוהות ביותר סיטין עבר רבי נחמן למדו דבקה שם הכל להתפרסם כרבי פרסומו היה לאחר שחז ברוח קודשו היכן הנמצאת בתו של אחד מתושבי המקום שנחטפה ואף יעץ ליהודים המקומיים כיצד להדוף את הפורעים שביקשו לעשות בהם שפטים לאחר שהצליחו להשיב את הבת הביתה במתווה דבקה התקרבו אליו תלמידים רבים רבני הררים צדיקים וחסידים לצד פשוטי עם כולם כאחד נהנו מעצותיו החכמות בין תלמידיו באותה תקופה היו רבי יקותיאל לנדה המגד מיטרוביצה רבי שמואל אייזק ורבי יודל מדש רבי אהרון מ קרסין לימים רב העיר ברסלב רבי חייקל החזן ועוד דולי תורה ועובדי השם מופלגים דגש מיוחד שם רבי נחמן על שמחה הוא הצביע על העצב כגורם העיקרי שמביא את האדם להתרחק מהדרך הישרה כשהאדם עצוב אמר רבי נחמן אינו מסוגל לחשוב נכון ולראות את המציאות נכון ואילו השמחה היא עולם החירות כשאתה שמח אתה יכול לכוון את מחשבותיך כראוי רבי נחמן דיבר הרבה על ארץ ישראל מי שרוצה להיות יהודי באמת כלומר לעלות מדרגה לדרגה ולא להישאר באותו מקום שישה לארץ ישראל לפחות לביקור אם אין בחרותו לגור בה באופן קבוע אמר בלג בעומר תקנח 19 באפריל 1798 יצר רבי נחמן למסע לארץ ישראל שנשלטה אז על ידי התורים מאודסה הפליג לטורקיה ומשם רצה להמשיך לארץ הקדושה רבי נחמן סיפר שכוחות הטו לא רצו לתת לו להגיע אל הארץ הנכספת ורק על ידי שנהג בדרך לשם באופן שהזמין עליו בזיונות מצד אנשים הצליח לגבור על הכל כשחזר מכוו של רבי נפתלי קץ המון באיסטנבול תקפה אותו לפתח חולשה גדולה לאחר מכן אמר כי היה בסכנה גדולה וכבר חשב שיסתלק לעולמו באסטנבול אך השם עשה עמו ניסים והוא נותר בחיים לאחר מכן אמר שהבזי שהיו לו הועילו לו מאוד בעת שעשה רבי נחמן את דרכו לארץ הקדושה היה מצביע הצרפתי נפוליאון בונפרטה בעיצומו של מסע לכיבוש ארצות הים התיכון ההתקדמות של נפוליאון בחזיתות הייתה מהירה ביותר כשהיה רבי נחמן באיסטנבול התפרסמה ידיעה כי צבאו הדיר של נפוליאון מתקדם בין טי ווים כדי לכבוש את מצרים ארץ ישראל סוריה טורקיה כי הממלכה הטורקית הכריזה מלחמה בצרפתים רשי הקהילה היהודית באיסטנבול הו לכל היהודים שלא יצאו את חומות העיר אל עבר הים כדי שלא יסכנו את נפשם במקרה והתרחש קרב בלב ים אך רבי נחמן נחוש היה ל שותל ארץ הקודש הוא יצא לדרך ביו בלב ים פרצה שערה קשה הסכנה היייתה מוחשית ורק בנס יצאו ממנה ושלום בהמשך בגלל העיכוב הבלתי צפוי אז עמלה משתייה שבניה ושוב נשקפה להם סכנה ולם בחסדי שמיים הגיעו רבי נחמן ומלבה לחופי ארץ ישראל הם ירדו לנמל חיפה אז בכט באלול ליל שחור ברית עשירי לתי 1798 הה הלילה האחרון של שנת תקנח לפי הלוח העברי בכך התקיימו לפלי דברי רבי נחמן בחודש ניסן השנה אהה בארץ ישראל שמחה הילאית מילאה את ליבו לימים התבטא כבר שהלכתי א בארץ ישראל השגתי מה שרציתי בחיפה הלך רבי נחמן להתפלל במערת אליהו הנביא אחר כך סיפר כשהייתי במערה הי סיירתי בדעתי כאן התבודד אליהו הנביא ודיבר עם הקדוש ברוך הוא ותלמידו רבי נתן מסביר הרבי סיפר זאת כדי ללמד אותנו שכל הצדיקים הגיעו למדרגת הרוחנית הגבוהה בעיקר על ידי כך שהיו מתבודדים מדברים הרבה עם הבורא לאחר החג שמחת תורה אמר רבי נחמן לאיש שליבה אותו ברוך השם פעלתי מה שרציתי באופן הטוב ביותר בכל זאת התקפתי כאן עוד מבת ארץ ישראל אבל עכשיו החלטתי לשוב לחוץ לארץ לכן לכו סחו עבורנו מקומות באונייה יוצאת לאיסטנבול אך משמשו תוק לבקר בטבריה והגליל רבי נחמן שדרכו הייתה שלא להתעקש על שום דבר אמר לו מכיוון שאתה מתאווה להיות בטבריה לך וסחור חמורים [מוזיקה] לשם רבי נחמן התקבל בטבריה בכבוד גדול על ידי קהילת החסידים רבי אברהם מקאליסק קיבל את פניו בשמחה גדולה והפציר בו שהתחסן בביתו בברי הלך רבי נחמן אל בית האלמין לקברו של סבו שעל שמו נקרא רבי נחמן מאדנה תלמיד הבעל שם טוב רבי נחמן עלה גם לגליל העליון להתפלל במרות תנאים ואמוראים שהגיע אל המבנה העתיק הבנוי על מערת התנא הקדוש רבי שמעון בר יוחאי אורל הצעירים שהתלוו אליו ללמוד זוהר ולומר תפילות בעוד הוא עצמו התהלך נ ואנה בשמחה עילאית כשמדי פעם הוא ניגש לשמשו ואומר לו אשריך כך במשך כל הלילה הלך מחדר לחדר כשהוא מורה לאנשים הנמצאים שם לומר זוהר ואילו הוא אין לא אומר מאומה אלא רק פוסע על אוך ושוב כשגולת בפיו והוא שרוי בשמחה גדולה עד שחל הרקיע מחביר והולך השחר עלה רבנו התער בטלית ותפילין בטח בתפילת שחרית בדביקות ילאת תפילתו נמשכה כמה שעות רבי נחמן מונ את רבי שמעון בר יוחאי בין הצדיקים שגילו סודות ועומק חדשים בתורה שלא היו דואים בדורות שלפניהם כחמישה חודשים שעה רבי נחמן בטבריה אך אז פרצה בעיר מגפת דבר שגרמה בשנים האן למותם של רבים כשכמה אנשים בקרבת החסנה של רבנו נדבקו במחלה נאלץ לעבור על אכסניה אחרת ושגם לשם הגיע מגפה לא הייתה לו ברירה אלא להימלט מחוץ לעיר אלא שהדבר היה בלתי אפשרי שכן השערים ננעלו מחשש להתפשטות המגפה בכל האזור הוא ברח איפו דרך מנהרה ויצא קרוב לחומה טיפס עליה מתוך כוונה לרדת מברה ה שני אז הבחין כי למטה אין קרקע אלא ימת הכנרת אשר גליה מתנפצים אל החומה הוא נשאר תלוי על החומה בין שמיים למים כשבכל רגע עלול ליפול הישר למצולות באותם רגעים צעק ממקל ליבו אל השם והשם שמע את תפילתו והוא ניצל והצליח לצאת אל מעבר לחומת האי כשדיבר פעם עם אנשיו עד כמה צריך לצעוק מעומק הלב לשם בר כדי להנצל מכוחות הרע העורבים לאדם סיפר עלי הפעם הי שזעק מכירות ליבו אל השם כך צריך כל אדם לצעוק אל השם כאילו הוא נמצא באמצע הים תלוי על חות השרה והרוח שרה סוער עד לב השמיים עד שאיין יודעים מה לעשות וכמעט אין פניא אפילו לצעוק אבל באמת בוודאי אין שום עצה כי אם להרים את העיניים ואת הלב לשם יתברך כאדם סכנה גדולה בעולם הזה מטבריה עשה רבי נחמן את דרכו לצפת שם ש משמשו ימים אחדים בתוך כך הגיע שמואל העיר כי צבאו של נפוליאון כבש מדי הטורקים את עיר הנמל יפו ואתה הוא מתקדם צפונה לעבר העיר אקו בכוונתו לכבוש את כל ארץ ישראל באותו רגע החליט כי הגיע העת לשוב לביתו של מדו דבקה שבאוקראינה הוא נסה לאקו וביקש מסוכן הנסיעות שיסדר עבורו שני מקומות בספינה השייכת למדינת רגוזה השוכנת על חוף הים האדריאטי שכן מדינה זו היא ביחסי שלום עם כל המדינות וספינה המניפה את דגלה לא מתקיפים אותה היייתה זו הדרך הטובה ביותר לצאת מתחומי ארץ ישראל בבוקרו של יום השבת בעת שרבי נחמן עמד בתפילה הגיע סוכן הנסיעות ואמר לו כי אין למצוא עוד ספינה רגוזין סכר המפליגות לאיסטנבול אומנם מסוכן לנסוע בהם בגן ספינות המלחמות המשייטות בים אמר הסוכן אך ללא ספק עדיף הסיכון הזה מאשר להישאר באקו משום שאומרים שבעוד שניים שלושה ימים אמור לפרוץ כאן קרב קשה ומן הסתם יהרגו רבים בעיר לכן ירשה למעלת כבודו לזכור עבורו מקומות באותה ספינה גם עם שבת היום שם פיקוח נפש דוכה שבת רבי נחמן נשאר לו לעשות זאת והאיש הלך וסכר שני מקומות בספינה אמורה להפליג בקרו כשהוא משלם דינר זהב כמקדמה בינתיים הגיעו לנמל אקו אוניות מלחמה אנגליות לאות אנשי צבא תחת פיקודו של האדמירל סמית כדי לסייע על הטורקים במלחמתם נגד נפוליאון העיר המוקפת חומה היייתה צרה מאכיל אנשים רבים כל כך שנתקעו כאן בדרכם לנמל מתוך פחד להמשיך הלאה אל הים והיה חשש כי הפאשה עומד לגרש כל מי שאינו נטל חלק במלחמה הקרב עומד לפרוס בכל רגע הטיל פחד מצמית על תושבי העיר בתוך מצב זה עלו רבי נחמן ומלווה בטעות על ספינת מלחמה טורקית כל העת שמו קולות של ירי של פגזים שהתעופפו קרוב לספינה שכן הצרפתים ירו עליה ללא ערב מרוב פחד חלו שניהם ונפלו למשכב אפילו מים לשתייה לא היו ברשותם כי לא הכנו להם מאומה לדרך אך השם יתברך לא עזבם וברוב רחמיו נתן להם חן בני טבח הספינה והוא דאג להביא להם בחווה ספל כפה לכל אחד בבוקר ובערב עקב החולשה ביו נתונים לא יכלו לדעת היכן הם מצוים הם חשו בשערה הזר שניסה את הספינה הרחיק כעבור זמן שמו שהספינה הגיעה לחוף כלשהו הם התחזקו ויצאו לראות הבחינו כי אין זה נמל איסטנבול כששאלו את הטבח מה שם המקור שאליו הגיעו ענה להם שזו הי מדינת אדל באותו רגע נוסף פחד על אדם שכן השמורות אמרו כי בני מדינה זו כשנופל יהודי לידם מצווה ראשונה במעלה היא אצלם להקריבו לקורבן הלכו מיד לחדרם סגרו הדלת באדם והסתתרו שם שלושה ימים הגנה הספינה בחופו של אותו מקום פאי ביום השלישי החלה מנשבת לפתח רוח תנים שקרעה את החבלים שהיו קשורים לאגני הספינה משל היו חוטי פשתן העוגנים נוטרו בקרקעית את הים והספינה נסעה על ידי הרוח חזקה על לב ים כל הלילה הטלטלה הספינה על נוסעי המבוהלים רק לאת בוקר שקטה השערה אלא שאז התברר לנוסעים כי הרוח הבת צפוייה החזירה אותם קרוב לחופי עקו בחצות היום פרצה שוב שערה עזה שנסעה את האונייה במהירות מסחררת ללא שרב החובל יצליח להשתלט עליה במשך כמה ימים ולילות רצופים עלו לגבאים וירדו לתהומות ורב החובל ומלאכי הספינה עומדים חסרי עונים לחלוטין החיילים החלו בניסיונות להוציא את המים הרבים מהספינה אבל לא הספיקו לשאוב את הכל עד שהגיע הלילה המים הציפו את האונייה והגיעו לחדר שב היו רבי נחמן ותלמידו מרוב שגעו המים לא יכלו לשכב על מיטותיהם ונאלצו לעלות למקום גבוה לשכב שם הם העדיפו לא לעלות לסיפון ולהראות בפני החיילים הטורקים כשראו הספנים שבכל רגע עלולה הניה לטבוע מעומס המים החילו משליח הימ את המטען שעליה כדי להקל ממשקלה לאחר מכן הא טרה במים בלבד והם עסקו בשאיבה והרקה של עודף המים אך מרוב עוצמת הגלים לא הספיקו לשוב וכבר וצפה אוניה מחדש באותם רגעים אמר רבי נחמן השם יתברך יודע שכל אמי חיי עדיין לא השתמשתי מעולם בזכות אבות אבל עכשיו מוכרח אני לבקש מהשם יתברך שיציל אותנו למען זכות זקני רבי ישראל בעל שם טוב וזכות זקנתי הדל וזכות זכני רבי נחמא ה מורדק ויותר מזה לא הזכיר עוד לפתע נראה ממרחק ענן גדול הקרב ובה הפחד שבו היו נתונים הנושאים התעצם שכן תופעה זו יהיה מתם שורדי הים לפעמים כשענן כזה מגיע נוצרת תחתיו כמן מערבולת וברגע שאוניה נקלעת לשם היא עלולה לטבוע במצב כזה נוהגים לראות בתותחים אל תוך הענן כדי לשבור אותו אלא שלא הייתה אפשרות לכך מכיוון שכל החיילים היו מגוייסים לשיבת המים הבלתי נגמרת אך אז ראו מה גדולה חימנה השם עליהם התברר כדי כי הרוח העזה נושבת היא לטובתם הספינה טסה כחץ מקשת ועברה את אזור הסכנה בשלום הישועה המשיכה להפתיע לפתע עיר השם את עיני הספנים והם הצליחו להתר את החור שדרכו חדו המים לספינה שחטו תיש שהיה עמם פשטו את אורו סתמו ב את הפרצה המים שנטו באוניה רוקו ממנה ועד מרה התייצבה והם נצלו בנס מטביעה היה זה בערב שבת שבו נוהגים החסידים לומר לפני תפילת מנחה את מזמור קז שבתהלים שבו פסוקי תפילה והודיה לורדי הים שטעמו כל כך לכל מה שעבר עליהם הדנה רבי נחמן היה שורי בחדווה גדולה ואמר את המזמור הזה מתוך שמחה אילאת ירדי הים באוניות עושה מלאכה במים רבים הם הראו מעשה השם ונפלאותיו במצולה ויאמר וימד רוח שערה ותרומם גליו יעלו שמיים ירדו תאומות נפשם ברעה תתמוגג יחוגו וינועו כשיכור וכל חוכמתם תתבל ויצקו אל השם בצר להם ו ממצוקותיהם יוציאם יקם שערה לדממה וחשו גליהם וישמחו כי ישתוק ואינכם אל מ פצם ידעו לשם חסדו ונפלאותיו לבני אדם לפני חג הפסח הגיע האונייה לעיר ודוס החכם בעיר ודוס ששמע מי נמצא באוניה הלך בכל המועד בלוית שני יהודים עשירים לספינה ודרש מרב החובל לשחרר את שני הנושאים היהודים מה לך ולהם תראם עליו רב החובל אני זכיתי בהם מן ההפקר היודע אתה אלו צרות היו לנו בהפלגה לא היה לנו רגע ללא פגע את שני האנשים האלו יכולנו מזמן להשליך לים או למכור לעבדים ולהשאיר לעצמנו את כל החפצים והכסף שלהם מי היה מונע אותנו מכך אך מה לעשות שמזלם גדול והאל הגדול עשה להם נס שהספינה הגיעה לכאן באורח פלאי אבל כדי שלא יכסו נשי גולי 200 טלר וקחו אותם היהודים לדבי הלב נתנו לו את סכום שביקש וירדו יחד עם רבי נחמן ושמשו עוניה ססים ושמחים על הישועה הגדולה שעשה להם השם שגאל אותה מעבדות לחירות בחג הקדוש שבו נגלו אבותינו ממצרים רבי נחמן אמר כל התורות שאמרתי לפני נסיעתי לארץ ישראל אני רוצה שיתפסו אבל כל מה שאני אומר לאחר ארץ ישראל אפילו שיחות פשוטות שלי הכל צריכים לכתוב לאחר שו מארץ ישראל הרח רבי נחמן פגישות עם כמה מצדיקי הדור ביניהם עם בעל התניה רבי שנאו זלמן שגר אז בלזני שברוסיה לבנה כעבור שנים החזיר בעל התניה ביקור לרבי נחמן הובא לביתו בדרכו לטול שין בשנת 1810 תקע כבוד הדדי שרר בשני הצדיקים כשהחל המחלוקת על רבי נחמן אמר העל התניה מי שחולק על רבי נחמן כאילו חולק הוא עליי כך ביקיר רבי נחמן אצל רבי מרדכי מן סכיז תלמידו של המגיד רבי חיאל מיכאל מזלו רבי מרדכי היה ז חולה מאוד עקב מחלתו הקשה שכב חצי שנה בחדר סגור ואפל משום שאפילו מעט קרני אור הסבל לו סבל הוא היה מרותק למיטתו ולאכול לאכול שום אוכל מבושל אפילו ריח תבשיל לא יכל לסבול אבנ ביתו לא הכניסו לחדרו שום מאכל מלבד מעט רוטב שעבר סינון אחר סינון הולם רה איזה פלא למרות חולשתו הגדולה כשאח נכנס משמשו הו ביסר לו שרבי נחמן הגיע לבקרו התמלא הצדיק מניחי שמחה עצומה ואמר לו הכיתני ממש הוא קיבל את רבי נחמן בכבוד גדול והצדיק מסחי הואה לערוך סעודה לכבוד רבי נחמן בצו רבע רבי מרדכי את רבי נחמן ואחר כך אמר ולי באתי לעולם אלא שרבי נחמן אדרוך על מפתן ביתי היה כדאי התבטאות מיוחדת זו מעידה על ההערכה העצומה שרכש צדיק מנסחי כלפי רבי נחמן לאחר שביקר אצל הצדיק מנסחי נסה אל רבי צבי אריה עיר שלי בלנדה מעיר אלי שאף הוא היה תלמידו של רבי כיאל מיכל זוו גם קישה זו הייתה ידידותית מאוד לאחר שנסע רבי נחמן לדרכו אמר רבי צבי אריה מעלק לאנשיו רבי נחמן הנו חכם כל כך עד שגם לומר עליו את הפסוק והחכם מכל האדם שנאמר ה שלמה המלך זה לא מספיק באותו פרק זמן בכיר רבי נחמן גם בשפופרות בטרם שינת אמרו והחל לחלוק עליו הסבא יצא לקראת רבי נחמן וקיבלו בכבוד גדול לאחר שובו בנסיעתו לארץ ישראל התגורר רבי נחמן עוד כשנה מחצה במדב דבקים עד לסוף שנת 1800 תקס ואז באופן בלתי צפוי עבר להתגורר בעיירת זל טיפולי כמו כל הנהגותיו נשיאותו גם המעבר ל זלטי פולי היה נשגב מבינת אנוש ואיש לא דע את סיבתו וטעמו שנתיים גר רבי נחמן בזלתי פולי שם סבל מהתנגדות קשה מצד הסבא משפולי וחסידיו רבי נחמן חזה את ההתנגדות שתבוא עליו ואמר כי כדי שיהיה לו קיום בעולם מוכרח הוא שתהייה מחלוקת עליו עוד אמר לאנשיו כשחזר מארץ ישראל הבאתי לכם מתנה מארץ ישראל מחלוקת כשכונת למדרגות הרוחניות שזוכה האדם הסובל בזיונות ורדיפות בשנת 182 תקסב עבר רבי נחמן לגור בעיר ברסל בדרכו עבר בעיר אומן עיר זו היתה אח ממעוזי המשכילים באירופה שהו מכונים אריסטוקרטים היו אלו חייקל אורץ בנו עיר שבר אורץ נחמ נתן רפופורט מושה לנדה ועוד הם שנו את אדמורי החסידות אך על מרבה הפלא הם התאהבו ברבי נחמן והריצו את חוכמתו עד כדי כך שהם ביקשו ממנו שיבוא לגור באומן מלם רבי נחמן אמר כי עדיין לא הגיע השעה לכך הוא המשיך בנסיעתו לברסלב ושם קבע את מושבו זמן קצר אחרי בעו לברסלב התקרב אל רבי נחמן מי שעתיד להיות תלמידו המוק עביר תורותיו ומורשתו לדורות רבי נתן שטרנר שהתגורר בעיר נמירוב הסמוכה רבי נתן היה מכונה העילוי מנ מרו הוא בא מבית עשיר וחותנו רבי דוד צבי אוירבך היה אחד מגדולי הרבנים באוקראינה רבי נתן היה גאון עצום ומחפש אמת למרות שבא מבית של מתנגדים לחסידות וכזה היה גם חמים מהרגע שחש בחסרון הרגשת הלב וקרבת אלוקים יצא למסע חיפוס רוחני הוא בקר אצל רבי לוי יצחק דיצו אצל רבי זושה מאניפולי רבי מרדכי מקרמניץ ועוד צדיקים מגדולי החסידות לאחר בביקורו אצלם חש שינוי לטובה בעבודת הבורא ולם תרם מצא את הרבי שלו שייבין לחלוטין לליבו וידה להדריך אותו לפרטי פרטים בעבודת השם היה זה בשנת 1801 תקסא במוצאי שבת אחת ישב רבי נתן בחברת חסידי הרבי עם ברדיצ'ב בסעודת מד ומלכה תוך כדי התוועדות ביקשו לשלוח מישהו לקנות עבורם כאחים לסעודה הפילו החברה הגורל והשם שעלה היה של רבי נתן גם רבי נתן מאמא שולחן ויצא לעבר בית המאפה בדרך הרך את חשבון נפשו בבת אחת עלה בקרבו הכאב שהצטבר בליבו במשך כל התקופה האחרונה הוא הביט על עצמו וחשב הנה כבר זכיתי לקרב לאנשי אמת אבל עדיין אני מרגיש בחוץ עולה ומתקרב אל השם ולאחר מכן יורד ומתרחק וחוזר חלילה באיין מי שידריך ויכוון אותי כראוי לי מאין יבוא עזרי מתוך צערו הגדול פילחה את ליבו זעקה אלמת ריבונו של עולם האם לכך נוצרתי לקנות כאחים הוא נזכר בזק עירון נמירוב שאומרים שלום עליכם בליל שבת בכוונה ו מעומק הלב באמת וקנאת צבתה את לבו על שככה רחוק הוא מלכוש קרבת השם אמיתית במקום להועיד פניו אל בית המאפה נכנס לבית מדרש קרוב הלה אל עליה רקה לשם ביטו לבדו התיישב לקרוא תהילים בשברון לב מזמור אחר מזמור עד שהגיע לפרק נ כאן כבר לא היה יכול לסבול יותר את מרירות נפשו הגדולה הוא השתטח על הארץ מתגולל בצערו העצום עד שנפלה עליו תרדמה ובחלומו והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע שמימה הוא מתחיל לטפס עליו אך מועד ונופל הוא מנסה לעלות שוב מצליח להגיע גבוה יותר אבל עוד פעם נופל ארצה והנפילה מכאיבה מאוד הוא עוזר כוחות ומטפס פעם נוספת על חבלי הסולם הפעם הוא מגיע גבוה מאוד אך שוב מתרופף את אחיזתו צונח מטה ונשאר שוכב על הארץ אין עונים נפעם כולו מתעורר רבי נתן מהחלום ראש מו האז עדיין חי וברור והוא נחקק היטב בזכרונו כעת לאחר שסוחרי נמירוב סיפרו על הרבי החדש שהגיע לברסלב החליטו רבי נתן ועוד כמה מחבריו לנסוע אל הרבי המדובר ברגע שנכנס רבי נתן אל חדרו של רבי נחמן הוקה בת הדמה הוא זיהה את אותו אברך שעודד אותו בחלום לטפס על הסולם ולהחזיק היטב רבי נחמן אמר לו אמירה רבת משמעות אנחנו מכירים כבר מזמן אלה שזמן רב לא נפגשנו רבי נתן חזר שוב אל רבי נחמן לקראת שבת פרשת ניצבים תקסב 1802 חווייה רוחנית שחווה בשולחן השבת של רבי נחמן הלהיבה את ליבו עד קלות היו אלו רגשות נעלים כמו הם תרם חש מימיו לאחר שהסתיימה הסעודה החסידים פונים לשניות אך רבי נתן אינו יכול ללכת לשון ליבו בוער בקרבו ורגליו מוליכות אותותו אל ץ לעיר הוא נעמד על גבעה המשקיפה על פני הנהר בוג הנתון באפלת הלית כולו אחוז רשפי שלבת קודש הנה כי כן ראה השם בוניו ובחיפוש אחר צדיק שיתאימו טעם של התקרבות אמיתית להשם הביא אותו אל שולחנו הטהור של רבנו שם זכה בפעם הראשונה לטום את אותו האור שנפשו כה הי חלה ושתוקה אלו בהתרגשות העצומה הכל רבי נתן זועק מכירות ליבו ריבונו של עולם ברצלי בואר אש עבר אותה בליבי ריבונו של עולם יבס לבורר אש עבר אותה בליבי לא חלפה אלא תקופה קצרה ורבי נתן נקשר בעבותות אהבה לרבי נחמה הוא החל לרשום כל תורה ששמע ממנו ובהמשך גם ם כל שיחה פשוטה שלו בערוב ימיו התבטא רבי נחמן עליו בפני שער החסידים כולכם צריכים להכיר לו טובה לולה הוא לא היה נשאר ני דף אחד בשנת 1807 חלה רבי נחמן בשחפת מחלה שבאים ם גרמה לתמותה גבוהה בקרב הנדבקים בה גם רעייתו של רבי נחמן ובנו נפטרו חלה זו באותה תקופה לימים מתבטא בר כאשר השתעלתי את השיעול הראשון ידעתי כי ממחלה זו הסתלק בשנת תקע 2910 פרצה שריפה גדולה בעיר ברסלב שכילתה בתים רבים ביניהם ביתו של רבי נחמן קצת זמן לאחר מכן הגיע שליח מאיר אומן בשם חשובי העיר להזמין את רבי נחמן לג בעירם השליח מסר לו כי הכינו דירת מגורים עבורו מיד כשאמר זאת השליח מתאר רבי נתן תלמידו הנאמן של רבי נחמן הדימ ו פניו הקדושות של הרבי ושת מעשה לא הבינו מדוע אך אחר כך הבנתי למפריע כי הסיבה לכך הייתה שהרבי הבין כי דברי השליח הם סימן שבקרוב עליו ללכת מהעולם היות וידע שבאומ יפטר רבי נחמן היה אז בן 38 בלבד אומנם סבל עזה מחלת השחפת שתקפה אותו לפרקים אך איש מבין התלמידים לא אלא על דעתו את האפשרות שהרבי הסתלק בזמן הקרוב כשהוא עדיין צעיר שנים ספורות קודם כן כשעבר בדרכו לאומן ירד רבי נחמן מהעגלה ונכנס לבית העלמין ואז אמר כאן טוב לשכב רבי נחמן בחר ליק אוויר באומן מפני שהיה שם מעורר של קדוש השם בשנת ת קכח 1768 בתקופה היא פרץ בו קיין המרד נגד השלטון הפולני וכדי לדקה את המרד נשלח לאוקראינה איון גונטה מפקד צבא פולין אך גונטה מגד ושלחו התחבר ל המורדים והפך למנהיגם כיוון ששנת ישראל עזה פה הה בו יצא בראש גדוד מרצחים למסה הרג ביהודים והשמיד קרוב ל100 אל יהודים ביום שני ה בתמוז ת קכח 20 ביוני 1768 הגיע איוון גונטה לעיר אומן שלי נמלטו יהודים רבים מערי הסביבה באותה עיר מבצר המוקפת חומה הוא הצליח לפרוץ את השערים ולחדור פנימה הם תוכו ביהודים רבים באכזריות בחוצות העיר שאר היהודים התבצרו בבתי הכנסת מעטים מהמהם הציעו כסף רב קדמי קופר בעד נפשם לפורים אך הרשעים נטלו את הכסף והרגו אותם היהודים שבבית הכנסת גם הוא עומר להילחם בפורים ואכן שניים מהם רבי לי ביש מ שרגד רבי משה מנקה יצאו בחירוף נפש והרגו בחרבה עשרות מן הרוצחים כשרואה פורים שהיהודים חדורים בעזות נפש העמידו תותח מול שערי בית הכנסת והפגיש את השערים לאחר מכן טבחו אלפי יהודים כל זהרה ביום שלישי ו ותמוז סמוך לאר לאחר מכן הקימו המרצחים בחצר בית הכנסת חופה נמוכה מקומת אדם ומעבר לצלב גדול והכריזו לאמור כל יהודי חפץ חיים יעבור תחת החופה קידוש השם גדול היה באותה שעה כאשר מכל אלפי היהודים אנשים נשים ותה אפ לור אחד ניגש לעבור תחת החופה למרות הידיעה הברורה שהרשעים ירגום באכזריות כפי שאכן היה מספר ההרוגים מגיע ל-30 אל לאחר שעזבו הרוצחים את העיר החל רבי דוד חזן מתלמידי הבעל שם טוב יחד עם עוד האנשים שניצלו מהטווח לקבור את המתים הרבים מרוב כמות ההרוגים העצומה נוצרו שתי גבות גדולות במקום קבור מכל בתי אלמין החשובים באוקראינה בחר רבי נחמן דווקא בבית החיים באומן המקום שבו נתמנו 30 אל הקדושים מאותו הטבח הנורא בכמה הזדמנויות דיבר על קדושתו הנוראה של בית האלמין הזה לאחר הסתלקותו הובן למפריע כי עיקר סיבת בעו לאומן היה כדי להסתלק ולהתאמן שם 42 שנה אחרי הטבח הנורא נקבא רבי נחמן לבקשתו בבית העלמין הישן באומן ליד כברות הקדושים לפני פטירתו קרא רבי נחמן לשניים מחשובי תלמידיו רבי נפטלי ורבי אהרון רב אעיר ברסל ואמר להם אני לוקח אתכם לאדים שכל מי שיבוא לכברי יתן פרוטה לצדקה יאמר את עשרת המזמורים הללו שציין רבי נחמן גם אם רבה לחטו לפשוע את אמץ בכל כוחי להוציאו מהגיהנום ובלבד שיקבל עליו מהטה לא לשוב [מוזיקה] לסורו ספריו של רבי נחמן הם ספר המידות שאת חלקו הגדול חיבר בעודו ילד לקוט מקיף מהתלמוד מדרשים ועוד מקורות רבים ושבח המידות טובות ובגנות המידות רעות נדפס לראשונה על ידי רבי נחמן במוגילב פודולסקי שנת תקא 1811 לקוי מארן אוסף תורותיו של רבי נחמן חלקם נכתב על ידו בעצמו וחלקם על ידי רבי נתן מפיו החלק הראשון נתפס בחיי רבי נחמן בשנת ת קסח 188 החלק השני נתפס על ידי רבי נתן ושנת סירתו של רבי נחמן תקע 1811 ומהדורות הבאות הודפסו שני החלקים יחד סיפורי מעשיות אוסף סיפורים שסיפר רבי נחמן בסוף ימיו באותם ימים אמר העולם אומר שסיפורי מעשיות טובים כדי להירדם ואני אומר שאם סיפורים אפשר להעיר אנשים מתרדמתה הסיפורים נכתבו על ידי רבי נתן והוא לדפוס על ידו באוסטר בשנת תקעו 1817 שיחות הרן שיחותיו של רבי נחמן של ממרו בהזדמנויות שונות כגון בנסיעות ובדרכים ונכתבו על ידי רבי נתן חלקם מודפס יחד עם סיפורי מעשיות ובהמשך קיבל הספר צורה ושם משלו חיי מוהרן אוסף סיפורים על חייו של רבי נחמן שנכתבו בדי רבי נתן בתוספת ממרות והדרכות והתבטאויות במעלתו של רבי נחמן ותורתו הספר יצא לאורל הראשונה בשנת תרלד 1874 למברג לבוב על ידי רבי נחמן משרין תלמיד רבי נתן שהוסיף מסורות ששמע מרבי נתן שבחי הרן ליקוי חייו של רבי נחמן כולל למי ילדותו ו בחרותו חלק נכבד מהספר מוקדש לנסיעת רבי נחמן לארץ ישראל נכתב בידי רבי נתן ספר הודפס לראשונה יחד עם סיפורי מעשיות ובהמשך קיבל צורה ושמש שלו רבי נחמן עצמו כתב עוד חיבורים שלא נשארו בידם ספר הנשרף שאותו ר רבי נחמן נשרוף בבי מחלתו לאחר שהתגלה לו מן השמיים שאם ישרף הספר יוכל לחיות עוד כמה שנים ספר הגנוז שאותו העלים רבי נחמן מגילת סתרים סודות הגאולה שאותם הצפינו תלמידיו רבי נתן וחברו רבי נפתלי במגילה שנכתבה בראשי תיבות אומן ראש השנה בראש השנה האחרון לחייו למרות שידה על פטירתו הקרובה ולמעשה נפטר כעבור שבועיים וחצי דיבר רבי נחמן יותר מתמיד על חשיבות ההתאספות אצלו בראש השנה מפיו נשמעו אז ביטויים על מעלת העניין שלא נשמעו מעולם רבי נתן התלמיד המסור והנאמן הבין כי הרבי מדבר על אחרי פטירתו חי ההוראה לבוא אליו לראש השנה קשורה לקברו כפי שגם דיבר רבי נחמן באותה תקופה על רצונו שיבואו לקברו בשנים שאחרי פטירת הרבי תלמידו רבי נתן נשע בכל שנה לקץ ראש השנה כשהוא קורא לכל שומא לכו להצטרף אפם כבר מהקיץ היה מזכיר במכתביו את חשיבות הדבר במשך הדורות ידע קיבוץ באומן בראש השנה עליות ומורדות אך המשיך להתקיים באורח פלא היו זמנים כאשר מעבר הגבול הפולני רוסי היה פתוח אז נערו מאות חסידים מפולין והצטרפו לאלו שהגיעו מתוככי רוסיה מרומניה ואף מארץ ישראל בתקופת השלטון הקומוניסטי שנסגרו גבולות ברית המועצות ושומרי דת נרדפו הצטמצם מניין הבאים לאומן באופן משמעות אך הקיבוץ המשיך להתקיים בין השנים תשא תשד 1941 1944 היייתה אומן כבושה בדי הגרמנים מיד בסיום המלחמה חודש הקיבוץ ולמעלה ממניין חסידים הגיעו בעקשנות מדי שנה והתפללו בימי חג באומן בשנת תשנ 1990 עם התפרקות ברית המועצות הכלה נעירה של חסידים תיקים לצד חדשים לאומן ראש השנה נראה הולכת וגוברת משנה לשנה כיום מונה הקיבוץ כ50 אל מתפללים לנגד אינינו נבואתו העתיקה של רבי נחמן מגשימה את עצמה באופן פלאי האיש שלי תוקד עד ביאת [מוזיקה] המשיח y
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה