הרב מאור קריו עשירות הדעת
הרב מאור קריו עשירות הדעת
[מוזיקה] שתי אנשים אחת בזר אחת בזר לפעמים יש קצת יותר אל ברוך השם טוב קשים את עצמנו לכו דברי תורה וכל הבקשות כל הצדיקים טים ש דורנו לכל הצדיקים ים שוכני פר הקדושים אשר בארץ מפרט לרבנו הקדוש צדיק יסוד עולם נחל נובע מכ חמה ואמונה רבנו נחמן בן פגה זכותם תגן עלינו ועל כל ישראל אמן שיהיה ל שפע ברכה והצלחה לכלל עמו ישראל ברחמים היום אנחנו בעזרת השם נלמד הלכה מאוד מעניינת ב חלק ח' בליקוטי הלכות לכות פריקה אותנה הלכה ד' יש בה 42 סעיפים אבל אנחנו נקרא איזה סעיף מסוים שמ דבר על הנושא של אנחנו עם ישראל הייעוד שלנו זה תודה והודעה ושבחים והילות לבורא עולם יש לנו תודה יש לנו הודעה יש לנו שבח יש לנו תהילה בוא ניקח את ה שתי עניינים מאוד מעניינים שזה התודה והשבח מה זה תודה תודה זה שאדם נתן לי משהו הכרת הטוב להגיד תודה על מה שהוא נתן לי הקדוש ברוך הוא נותן לנו המון דברים ואנחנו צריכים להכיר לו טובה ולהגיד לו תודה על מה שה שוא נותן לנו עכשיו אבל יש עוד דבר שנקרא שבח מה זה שבח שאני משבח את הקדוש ברוך הוא איך זה פועל המושג הזה של השבח שאדם עכשיו למשל הוא בוס בעבודה ויש לו עובדים והוא מנהל את העסק כמו שצריך משבחים אותו איך הוא מנהל את העסק בצורה טובה זה נקרא שבח אתה לא אומר לו תודה אתה משבח אותו על איך שהוא מנהל את הכל בצורה מדוייקת בצורה יפה בצורה מחושבת אז זה ההבדל בין תודה לבין שבח הזוהר הקדוש כותב שה שבח הכי גדול זה הקדיש שאנחנו אומרים עד כדי כך שבח מאוד מאוד גדול הקדיש שאנחנו אומרים והארי הקדוש מסביר שאנחנו בתפילה אנחנו תמיד עוברים מעולם לעולם בתפילת שחרית יש לנו ארבע עולמות עשייה יצירה בריאה ואצילות שאנחנו מגיעים להודו בתפילה לפני זה אנחנו אומרים קדיש כי אנחנו עולים לעולם מהעשייה יצירה ולכן צריך להגיד קדיש אומר הארי הקדיש זה סוד המלכות גילוי המלכות איפה מגלים את המלכות מגלים את מלכות השם במעבר הרבה פעמים אנחנו בחיים עוברים מדרגות עוברים שלבים בין שלב לשלב עוברים איזה סוג של איזה ירידה צמצום בלבול רבי נתן מקשר את זה על הפסוק שנאמר על יעקב וצ יעקב מבאר שבה ויילך חרנה שצדיק יוצא ממדרגה למדרגה אז הוא עובר את החרון אף ואת הבלבולים אז אז מה אנחנו צריכים לעשות שמה שם אנחנו צריכים להכניס את האור של המלכות את אמונת הייחוד למה כי בדרך כלל אדם חווה קצת סוג של הסתרה רבי נתן מלמד על זה בליקוטי הלכות שיש אמת אבל חופה עליה שקר אז אדם חס ושלום יכול להיכנס לקושיות ותהיות על מעברים שעוברים לו בחיים אז מה הוא צריך לעשות צריך להתחבר לאמת איך הוא מתחבר לאמת על ידי סוד המלכות ו מה זה המלכות זה השבח שמשבח את הקדוש ברוך הוא לכן מה אנחנו אומרים אומרים את הקדיש הקדיש זה שבח והזוהר הקדוש כותב שהכוח של ה זה לשבר את כל המחיצות ברזל שיש בינינו לבין הבורא חזל דורשים במסכת שבת שם אני חושב ריח או קיח שאדם אומר את הקדיש יש אומרים יענה בכל כוחו מה זה בכל כוחו מחלוקת בין רשי לתוספות יש אומרים בכל כוחו בכל כוונתו הכוונה של המחשבה לכוון את המחשבה מה אני משבח ויש אומרים בכל כוחו בכל קולו בקל שיהיה בקל מורם איך נפסק להלכה מגביעים קצת את הקל אבל לא יותר מזה ש את הקדיש כדי לא להפריע לו אבל אומרים שמה חזל שכל העונה אמן יש מ רבה בכל כוחו קוראים לו גזר דינו של 70 שנה עד כדי כך תראו מה המעלה של השבח אני לא מדבר כרגע על התודה אני מדבר על השבח חס שלום חס שלום שכולם יזכו לרכות ימים ושנים אבל יש נפטר מה אומרים עליו אומרים עליו קדיש אני שמעתי פעם סיפור על איזה בחור שאמא שלו נפטרה והוא היה בגיל צעיר אז הוא לא הסכים להגיד קדיש שאלו אותו למה אומר אני לא מסוגל לשבח את הקדוש ברוך הוא שלקח את אמא שלי לימים הוא חזר בתשובה היום תלמיד חכם אברך מה זה בעצם השבח של הקדיש אדם חס ושלום מול מתו לפניו ועכשיו הוא אומר את הקדיש הגדל ויתקדש שמו של הקדוש ברוך הוא מה זה השבח הזה השבח הזה זה האמונה שהשם יתברך מנהל את הכל הוא לא עובד על התודה הוא עובד על השבח רב שם אתה מנהל את הכל אתה נותן חיים ואתה לוקח חיים אבא של נחשון וקסמן השם מקום דמו כולם זוכרים את הסיפור הזה הייתי ילד קטן אז כמה תפילות היה עליו כל הארץ היייתה בסערת רגשות היה תקופה מאוד קשה זה היה ימים לא קלים ואז שהוא קבר את הבן שלו אז שהוא הספיד אותו אז הוא אמר משפט מאוד שחיזק בתור נער אני זוכר שזה מאוד נכנס לי ללב הוא אמר הקדוש ברוך הוא יכול להגיד כן והקדוש ברוך הוא יכול להגיד לא אני צריך לשבח אותו מה זה השבח הזה שאני מאמין שהכל בהשגחה פרטיית הכל בהשגחה פרטיית אז אני משבח את הקדוש ברוך הוא זה ההבדל בין תודה לבין שבח הוא מנהיג הוא עושה את הכל וזה אגב מסלק את כל מסחי הברזל איפה ראינו את זה בחז רבי עקיבא הגמרא במסכת ברכות שמה סב מביאה שרבי עקיבא היה צריך להגיע לאיזה עיירה ואיך שירד הלילה סגרו את השערים לא נותנים להיכנס רבי עקיבא במדרגה שלו יכל לבוא לשומר להגיד לו אתה יודע מי אני אני רבי עקיבא עכשיו שמו ה ידוע בכל העולם אבל לא היה תמונות שלו הוא היה נותן לו להיכנס רבי עקיבא אמר כל מן דאבד רחמנא לתו אבית כל מה שהקדוש ברוך הוא עושה לטובה עושה זה שבח הוא משבח את השם ואז הוא היה צריך לישון בחוץ היה איתו תרנגול היה איתו נר והיה איתו חמור ואז בא אריה טרף לו את החמור בא החתול שמה טרף לו את התרנגול וכל פעם היה אומר כל מן דאוד רחמן תב אויד בא הרוח קיבתה לו את הנר אמר כל מן דאוד רחמן עלתו אביד כל מה שהקדוש ברוך הוא עושה לטובה עושה בבוקר מה הוא שמע שהגיעו לסטים הגיעו שודדים גנבים לאותה עיירה ולקחו משמה את כל הגברים אם הוא היה שמה אז הוא היה גם נחטף הוא אמר הנה הקדוש ברוך הוא מה עשה שלח הריה יטרוף את החמור כי אם החמור היה עושה רש היו מזהים אותי שלח חתול לצורך העניין שטרופ את התרנגול כדי שיעיר אותי בבוקר אבל טרף אותו ם התרנגול היה עושה רע שהיו מזהים אותי שלח רוח שכיבת את הנר אם היה נר היו רואים אותי היו באים אליי חוטפים אותי כל מן ד אוד רחמן לתב אויד מרן בשולחן ערוך פסק ככה שלעולם מה זה לעולם תמיד יהיה אדם רגיל לומר כל מן דאביד רחמנא לתו אביד כל מה שהקדוש ברוך הוא עושה לטובה עושה לעומת זאת רבי עקיבא הוא היה תלמיד של נחום מיש גמזו ויש אומרים שהוא שימש אותו 22 שנה למה 22 שנה הוא שימש אותו הוא רצה ללמוד ממנו את הדרך של האמונה של גם זו לטובה ונחום איש גם זו רצו לשלוח דורון לקיסר לפייס אותו אנחנו עם ישראל לא חולקים עליך לא מורדים בך אנחנו ממשיכים בעבודת הקודש שלנו אמרו את מי נשלח אמרו נשלח את נחום מיש גמזו למה כי הוא לומד בניסים שהוא תמיד רגיל לומר גם זו לטובה שלחו אותו שמו את הדרום באיזה קופסה הוא הגיע למלונית הלך לישון באו לשם שודדים ראו את הקופסה ראו שמה את הורון זה היה כנראה אבן מאוד יקרה לקחו את האבן ושמו שמה כל מיני עשבים וחול יש אומרים קם בבוקר פתח את הקופסה ראה שאין את המרגלית אין את האבן הטובה אמר גמזו לטובה יש אומרים שהוא לא ראה את זה יש שתי גרסאות בזה בבך שאמר איך הוא גורס את זה הגיע לקיסר הקיסר פותח את הקופסה אומר מה היהודים צוחקים עליי מביאים לי חול מביאים לי עשבים אז הוא אמר אם זה ככה אני הורג את כל היהודים מה אמר נחו מיש גם זו גם זו לטובה הגיע לשמה אליהו הנביא מחופש בדמות של אחד השרים ואמר לו לא לא זה החול שאברהם אבינו זרק על המלכים שהוא נלחם איתם וזה הפך לחיצים והרג בהם אמר הקיסר בוא ננסה לקח את החול השליך את זה על ה אויבים שלו נעסה חיצים ניצח את המלחמה אמר אם יש כאלה כלי נשק ליהודים עדיף שאני לא אתעסק איתם ושחרר אותו ברכוש גדול בדרך חזרה הוא עצר באותה מלונית שהוא היה באו לשב גם נבים ראו אותו עם רכוש כזה גדול אמרו לו מה היה אומר מה שהיה פה נתתי שם סיפר להם את הסיפור אמרו אם זה כך ניקח את אותו חול נביא לקיסר הלכו לקיסר הביאו לו את החול זרק את החול לא דובים ולא יער והרג בהם אמר אנחנו משג זו גם זו לטובה יש שאלה ספר שנקרא לבוש יוסף הוא אומר אם רבי עקיבא שימש את נחו מיש גם זה 22 שנה אגב יש בזה רמז כנגד 22 אותיות שיש לנו בתורה כדי לזכות לאמונה על ידי המילים האמנתי כי הדבר אז הוא אומר לכאורה מה מה ההבדל בדיבור בין כל מן דאבד רחמנא לתו אביד לבין גם זו לטובה מה ההבדל למה רבי עקיבא אחרי 22 שנה שהתנסה בניסיון שלו לא אמר כמו רבו גם זו לטובה למה הוא אמר כל מן דד רחמן הוא מסביר כך הוא אומר שרבי עקיבא היה בעל אמונה אבל לא הגיע למדרגת רבו ככה הוא אומר אומר מה ההבדל אומר גם זו לטובה גם זה לטובה נכון זה התהפך לטובה אבל אני רואה את זה עכשיו טוב אני לא רואה דין אני לא רואה את הירידה אני רואה כבר את העלייה זה מדרגה רוחנית מאוד גבוהה אז לכן גם זו לטובה הוא הגיע למדרגה רוחנית שהוא רואה רק טוב רבי עקיבא שאמר כל מן ד וד אני רואה עכשיו דברים שלא נראים לי אני לא מבין אותם למה זה קורה ככה אבל אני מאמין לתו אוד כרגע אני לא רואה את זה טוב א אני מאמין שזה יהיה טוב וכך נפסע גם בשולחן ערוך לעולם יהיה אדם רגיל לומר כל מן דויד רחמן לתו אוד עכשיו מה זה גם זו לטובה הכל מן דוד רחמנא ליתו יד זה בעצם שבח ותהילה לבורא עולם שאתה משגיח על הכל אתה משגיח על הכל אתה מנהל את הכל דוד המלך אומר מן המצר קרא תיה אנני במרחביה רבי נתן מסביר אוא נקרא את זה עוד מעת מבפנים מה זה מין המצר קרא תהיה אנני במרחביה רבי נתן אומר דוד המלך הרגיש מצר ורבנו נחים ברסלב כותב בספר המידות באות עצבות ככה הוא כותב באות עצבות בסעיף ג שאדם שיש לו צער ידבר מזה הצר אדם שיש לו צער יושב לו על הלב תדבר מזה הגמרא במסכת יומה רשמתי לי פה אגב את ה את המקור א שמה זה אני חושב כג א סליחה עה הגמרא שמה מביאה שאדם חס ושלום שיש לו צער כתוב בפסוק ככה אני רציתי להכיר לכם את זה מבפנים א אריד בשיחי ככה דוד המלך אומר בתהילים אריד בשיחי מתי שאני בירידה מתי שאני בצער אני אשיח את זה בפניך שמה יש שתי דעות בשם רב אסי ורב אמי דאגה בלב איש ישיחנה רב אסי ורב אמי שתי אומרים שתי דעות אומרים מה זה דאגה בלבש סיכנה ישיחנה לחברו ספר את זה לחבר שלו יש לך דאגה יש לך צער תספר את זה ודעה אחרת אומרת ישיח אותה מדעתו איך ישיח אותה מדעתו תלמד תורה וזה יסיח את זה מדעתך איפה המדרש הזה מובא דו המלך שברח משאול אז הוא הלך לשמואל הוא הגיע אליו בלילה הוא אמר לו מאז שמלכת אותי למלך שאול רודף אחריי הלא הבל בכפי מה עשה שמואל אמר לו בוא נלמד את כל ההלכות כולם של בית המקדש אמר לו ומה הראייה דאגה בלי וש יסיח יסיח אותה מדעתו נלמד תורה וזה יסיח לך את הדעת ולילה שלם למד איתו את כל הלכות בית המקדש ודוד המלך הרגיש שתם גן עדן אז ישיח אותם מדעתו תלמד תורה תתפלל תעבוד את השם זה ככה ירגע אותך שרבנו החיים ברסלב אמר אדם שיש לו צר ידבר מזה הצר אז רשי מסביר גם על המקום דאגה בלב איש ישיחנה אם ישיח אותה בפני החבר שלו זה ישחרר אותו ומה גם שיכול להיות שהחבר שלו יתן לו עצה טובה יתן לו איזה דיבור טוב יתן לו איזה עצה טובה וזה חייה אותו זה דבר טוב רבי נתן אומר עוד דבר ישיחנה ישיח אותה בפני הבורא תספר את זה לבורא זה אנחנו רואים שאדם שמספר את הצער זה לא חוסר אמונה זה גילוי האמונה למה כי רבנו החיים סב מלמד בליקוטי מוהרן שכל צער שיש ליהודי בשורש זה צער השכינה והקדוש ברוך הוא כל כך אוהב אותו שמספר לו את צערו דרך הצער שלו תראו מה זה ואומר רבנו שכמה אדם צריך לשמוח שאיזה כבוד הקדוש ברוך הוא נותן לי שהוא מספר לי את צערו עם מה שאני עובר וכותב הדגל מחנה אפרים גם על זה שאדם שמספר את צערו בפני הבורא והוא מבקש עזרה הוא בעצם מתקן את מה שצריך לתקן בעולמות העליונים למשל אדם יש לו בעיות בפרנסה ויש לו חובות והוא מספר את זה לשם כי זה מציר אותו זה מטריד אותו ווא מבקש מהשם עזרה הוא מזין את השכינה הוא מזין את הוא מזין אתכ את כל המלכות האלוקית בעולמות הים תנו אעז לאלוקים ממש ככה רק מה הרבה פעמים אנשים חושבים שאם אני מספר את הצער שלי אז אין לי אמונה כי אם הכל לטובה אז לא אמור להיות לי צער הכל לטובה אבל זה שיש לי צר זה חלק מהעבודה לגלות את האמונה שהכל לטובה וזה בסדר לספר מהצר תפרוק תדבר עם השם יש לך למי לפנות זה בסדר עכשיו שדוד המלך אומר מינה מצר קרא תיה אנני ומר חבייה מה זה מינה מצר קרא תיה איך קראת ל הקדוש ברוך הוא מהמיצר אז דוד המלך רדף אחריו אבשלום הגמרא בברכות אומרת שרדף אחריו אבשלום מי שקורא את זה מבפנים זה לא קל אבשלום הצליח לארגן מרד כולל של הסנהדרין שמרדו על דוד והמטרה היייתה לתפוס אותו ולהרוג אותו ודוד המלך קרא את בגדיו ושם שק ואפר על ראשו ואמר לקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם הכל מאיתך והכל לטובה ואז דוד המלך אומר מזמור לדוד בברחו מפני שלום בנו חזל שואלים מזמור כינה לדוד אתה צריך לבכות מה אתה אומר מזמור אומרים חזל למה אמר מזמור לדוד הוא מצא חווה בתוך המצר הבן שלי רודף אותי זה לא קל לי אבל כבר הקדוש ברוך הוא אמר לי שיהיה לי תיקון על מעשה בת שבע ואמר לי ראה תצא מביתך ותדע שזה יגיע זה התיקון שלך חשבתי אולי ממזר אולי אבד פחדתי בסוף מה אני רואה שהבן שלי רודף אותי למה אני שמח כי אם מישהו אחר היה רודף אותי והיה תופס אותי ודאי היה הורג אותי אבל אם הבן שלי תפוס אותי תמיד הבן מרחם על האבא אז הוא לא יהרוג אותי על זה הוא אמר מזמור הוא מצר חווה בתוך המצר יש מצר אני חווה את המצר זה כואב לי אבל יש הרחבות אומר רבי נתן בליקוי הלכות כאן אומר שאדם שיש לו צר או יש לו מצר אתה יכול לדבר מזה הצר זה בסדר אבל אם אתה מוצא את ההרחבות בתוך המצר אז אתה מרחיב מרחיב מרחיב מרחיב עד שהמצרים מעברים זה בסדר זה חלק מהעניין אבל האמונה אומרת שיש גם הרחבות יש לך בעיות בפרנסה היום בדור הזה זה מאוד מצוי פתח את המקרר יש אוכל במקרר זה הרחבה זה הרחבה ותדעו לכם אני אישית שאני עושה את העבודה הרוחנית הזאתי עליי אתה מ צד אחד אתה הולך עם המצר בצרתם לא צר אתה יודע שהקדוש ברוך הוא מרגיש את הצער שלך ואז אתה מתחיל לחפש את ההרחבות מה יוצא לי מזה עם כל הבלאגן הזה מה יוצא לי מזה פתאום אתה מגלה ריבונו של עם אם לא היה לי את המצר הזה לא הייתי פונה אליך דרך זה זכייתי לקרבת אלוקים עכשיו אני פונה אליך עכשיו אני מכיר אותך יותר דרך המעבר הזה לא הייה לי לב נשבר לפנות אליך נמצא שזה הכי לטובה זה מין המצר קראתה ואז ממ לה ענני במר חביה סלק את המצה חזל דורשים בפסחים חזל שם מביאים בהשם ההלל דבר באלוקים ההלל דבר יש שתי שמות יש שם הווייה שזה יקוק שם הרחמים ויש שם אלוקים שזה דין הקדוש ברוך הוא מוריד שפע על ידי שם הרחמים ויש מציאות שעל ידי הדין הוא מוריד גם את השפע אדם עושה את התשובה את החשבון נפש ודרך זה יוריד לו שפע דוד המלך אומר בהשם ההלל דבר באלוקים ההלל דבר מה זה בהשם הלל דבר באלוקים ההלל דבר אני מודה לקדוש ברך הוא בין שהולך לי כסדר בין שהולך לי לא כסדר חזל אומרים איך זה מתבטל להלכה אז חזל אומרים שיש לנו ברכת הטוב והמטיב ויש לנו ברכה דיין האמת מה זה הטוב והמטיב אדם עכשיו קנה בית חדש והוא שמח בו מברך הטוב והמטיב חס ושלום אדם נפטר לו מישהו קרוב מברך דיין האמת לעתיד לבוא יברכו על הכל הטוב והמטיב רק אומר הארי שכרגע אין לנו את המוחין לזה אז אנחנו לא יכולים לברך על דברים רעים הטוב והמטיב אלא רק דיין האמת שמסביר כף החיים שהוא מקבל את הדין באמונה הוא דן דין של אמת וזה ממתק את הדין אבל אם הוא יגיד הטוב ומטיב חס ושלום על דברים של נפטר לו מישהו הוא יכול חס ושלום זה אור בלי כלים אין לו כרגע את הכלים האלה מה אנחנו עושים שח ש נפטר לאדם מישהוא אומר את הקדיש והקדיש זה שבח ותהילה שהוא מאן מה שנקרא ברכת הטוב ומתיו שהוא מקבל את הדין באהבה ויודע שזה חשבונות שמיים וככה בכל דבר בחיים מה אנחנו לומדים אבל המושג שלנו שהשם יתברך רוצה שנעבוד דרך המעברים המשתנים זאת אומרת מצר תמיד אדם חווה אומר הארי מן המצר קרא תיה שאתה דרך המצר מוצא את הקדוש ברוך הוא מצר זה גם אותיות צמר זה הופך לצמר זה לבן זה רחמים זה מיתוק הדין עכשיו אומר רבי נתן ככה וידבר אלוקים אל משה ויאמר אליו אני השם אנחנו נקרא את זה בפרשה שהשם יתברך הוכיח אותו על שאמר למה ראותה על ידי שיצאו דתן ואבירם ניצבים לקראתו והם הוכיחו אותו אומר רבי נתן באמת אם ה אם היו הכל שומעים לכל הצדיק אמת בדרך זה להאמין תמיד בהשם יתברך שהכל לטובה וליתן שבח והודיה תמיד להשם יתברך בין בטובו ובין בעכו בין שהולך לו בין שלא הולך לו כמו שכתוב בהשם המהלל דבר באלוקים ההלל דבר בוודאי היו מתבטלים כל הצרות וכל הגלויות לגמרי וכבר היייתה גאולה שלמה שאדם לא הולך לו יש איזה סוג של שבח כל מה שהשם עושה לטובה עושה קודם כל גם זו לטובה הכל בהשגחה ית אני לא מערה אחר מידותיך זה רק על מנת להעלות אותי אתה חווה מצר אתה חווה כאב אתה יכול לספר את זה לשם זה בסדר זה בסדר שאתה מספר את זה זה לא הופך אותך לחוסר אמונה השבח זה שהוא מקבל את זה באמונה יש דבר שנקרא מי קדמני ואשלם הנביא אומר מי קנה בית מי קנה מזוזה ועוד לא הבאתי לו בית מה אתה קנ את המזוזה להבאת לך בבית א אביא לך מהבית תשים מזוזה דורשים את זה מ הקדימני ואשלם שאתה מקדים תודה ושבח ותהילה לי הישועה שאתה רוצה הקדוש ברוך הוא משלם את הישועה ולכן יש סגולה שאגב את זה עשו במבצע נ טבה הקבוצה שחטפו אותם היה שמה תלמיד חכם ביניהם והוא אמר להם הוא הוציא ופל הוא אמר עכשיו אנחנו נגיד נשמת כל חי על הישועה שהקדוש ברוך הוא עתיד להושיע אותנו אנחנו מקדימים תודה אנחנו מקדימים ישועה להודות על המצב עכשיו אי אפשר אפשר לשבח אפשר לשבח שכל זמן דוד רחמן עליתו אוד כי יש גם זר השמשון שהוא מסביר ש שאם אדם עכשיו עוד פעם אני לא נכנס לזה אבל אם אדם נמצא באיזה מקום שהוא כביכול מודה על הרע אז כאילו הוא יכול להגיד לקדוש ברוך הוא לא הבית לי מספיק רע תביא עוד רע זה יש הבדל בין תודה לביין שבח עוד הפעם אני יודע שיש כמה שיטות בזה אני לא ח שלום בא במחלוקת מכבד את כולם אוהב את כולם אבל איך אומרים יש את השבח ויש את הזה כל אחד בעניין שלו אבל מה הם עשו הם אמרו נשמת כל חי ואחרי זה היה הנס איך ששמה הצילו אותם שהיה שמה ניסא ניסים אז יש מקדי מני ושלם אומרים שהסגל הזאת פועלת בהרבה דברים חס ושלום זוג שאיין להם ילדים אז סגולה לקנות א לול ואז ככה זה יש בזה כמה סגולות מאוד מעניינות בדבר הזה של מי הקדימני והשלם שאני כבר מודה לך על הישועה שאתה עתיד לתת לי אני כבר מודה לך אדם יכול גם בהתבודדות שלו להגיד ריבונו ש עם השכל אומר לי שאני בצמצום האמונה אומרת שהכל לטובה אני מאמין שאתה תושיע אותי ואני כבר מודה לך על זה ומשבח אותך אני מאמין שאתה תושיע אותי וכן על זה הדרך שבחים תהילה יש שבח ויש תודה והודעה אנחנו צריכים להכיר טובה לקדוש ברוך הוא להודות לו ולשבח אותו גם במקומות שלא כל כך נראה לנו ולא כל כך מובן אבל אפשר לשבח אותו לכן כמה חשוב שהאדם אומר יה שמי רבה מברך לעלם ולעלמי אלמיה יתברך וישתבח ויתפאר ויתרומם ויתנשא ויתהדר ויתעלה ויתעלה על שמו של הקדוש ברוך הוא למה כי הוא משגיח על הכל אני מאמין שאתה משגיח אז אני משבח אותך וזה נקרא גם לתת אמון שאתה משבח את את הבוס על העבודה הטובה שהוא עושה ומנהל את העסק זה מראה שאתה מאמין בו שהוא מנהל את העסק כמו שצריך ולכן ככה הלכו חזל באמונה הזאתי כל ממן דוד רחמנה לת אבית גם זו לטובה ללכת בקו הזה וברוך השם זה פותח שבח ותהילה וברכה בהצלחה בהמשך יש פה עוד נקודה מאוד מעניינת שרבי נתן מדבר הוא אומר כלל הדברים שהאדם צריך להרגיל את עצמו להודות ולהלל להשם יתברך תמיד בכל מה שעובר עליו כמו שכתוב בהשם מעלל דבר באלוקים העלה דבר בין בטובו בין בעכו וזהו עצה טובה ונפלאה אומר רבי נתן שאפילו כשהאדם נתרחק מהשם יתברך כמו שנתרחק וגם בעסקי עולם הזה צר לו מאוד בפרנסה ובנים כאשר מצוי ברוב העולם צריך אז דייקא לבקש ולמצוא הרחבה בתוך מצוקות הצרה שימו לב ללשון של רבי נתן יכות פריקה אותנה הלכה ד' יש מצר כל אחד פרנסה בנים לא משנה מה הוא עובר יש מצר תחפש את ההרחבה בתוך זה יש מצר יש דוחק יש כאב רבי נתן אומר אני יודע מה שאתה עובר זה בסדר זה לא הופך אותך לחוסר אמונה רק תמצא את ההרחבות וגם לזכור את עצמו את כל הטובות ונפלאות שכבר עשה השם יתברך עמו הלו קח קצת אחורה בזמן ותזכור את הישועות שהקדוש ברוך הוא שלח לך ותזכיר לעצמך את הימים הטובים שהקדוש ברוך הוא העיר לך וגם היית באיזה מצוקה והקדוש ברוך הוא השיה אותך ככה רבנו מביא בליקוי מורן רכב והעיקר מה שלא עשני גוי והבדילנו מן התועים חס ושלום אדם נפל והוא באמת צר ולא קל לו אתה יכול לזכור דבר אחד ריבונו של עולם לא עשית אותי גוי ובדלת אותי מן הטועים ולזכור את עצמו שלא ישאר ממנו ומשום אדם כלום רק מה שחטף בזה עולם איזה טוב מקדושת ישראל ורק זה חלקו בכל המלו ושימו לב מה רבי נתן אומר שאדם יש לו מצר זה בסדר שאתה חווה מצר זה בסדר שאתה כואב מזה זה בסדר שאתה בוכה מזה ובא שם אני מספר רק לך כי אין לי למי לפנות אבל יש הרחבות תחפש את ההרחבות תמצא את ההרחבות תרחיב תרחיב תרחיב ואז ממילא הדין מסתלק ומתהפך הכל לטובה עכשיו אפשר להתחיל לנגן בעזרת השם יאללה אפשר אה יעזור מאוד אח ברוך השם איזה סוגיה נפלאה למדנו רבי נתן כותב אגב על הנקודה הזאתי בסעיף הקודם שקראנו שקראנו סעיף יג סעיף יד רבי נתן בסעיף יג מסביר שהשם יתברך רוצה להיפרע מעם ישראל אז הוא לא נפרע במכה אחת הוא מרחם עליהם ונפרע טיפין טיפין כמו תרנגול שמנקה באשפה ולמה שיהיה להם יותר קל לעבור את זה אז רבי נתן אומר מה השבחות הילה שבתוך המעברים המשתנים של המצר תחפש הרחבות ושתמשיכו ואם תלך עם זה שלתת שבח ותהילה שהולך לך תשבח שלא הולך לך תמצא את הרחבות ותשבחות שבתוך המצר ותקבל את זה באמונה בוודאי היינו זכים כבר לגאולה השלמה אבל פה רבי נתן מלמד שאפשר לזכות לגאולה פרטיית להיות רגיל ללכת עם זה ולדעת שהשם יתברך מנהל את הכל ואם נלך עם זה נזכה לשפע ברכה והצלחה בעזרת השם אמונה ופשיטות לעבור את הגשר הצר דע כי אדם צריך לעבור וזה העולם על גשר צר מאוד על גשר צר מאוד והעיקר שלא אפחד כלל והעיקר שלא לפחד כלל דע כי אדם צריך לבוא בזה העולם על גשר צר מאוד על גשר צר מאוד והעיקר שלא אפחד כלל והעיקר שלא לפחד כלל תרים עיניים לשמיים דבר עם אהבא [מוזיקה] בומים תרים עיניים לשמיים או תראה מרות אלוקים דע כי אדם צריך לעבור בזה העולם על גשר צר מאוד על גשר צר מאוד בואו איתי ביחד עם הכפיים והעיקר שלא אפחד כלל והעיקר שלא לפחד כלל עוד הפעם דע כי אדם צריך לעבור בזה העולם על גשר צר מאוד על גשר צר מאוד והעיקר שלא לפחד כלל והעיקר שלא לפחד כלם תים עיניים לשמיים דבר עם אבא במרומים תרים עיניים לשמיים או תראה רות [מוזיקה] אלוקים תרים עיניים [מוזיקה] לשמיים דבר עם אבא בומי תרים עיניים שמיים אוד תראה מרות אלוקים בוא תן כ קצת כפיים עם הקצב להחדיר את האמונה הזאתי בלב שאדם צריך לעבור על זה העולם על גשר צר מאוד הי אומר העצות המבוארות איך עוברים על הגשר הצר זה האמת שהאמת אומרת שיש השם והוא משגיח על הכל בואו ניתן שמחה בלב בעזרת השם על ידי מחיית כים כ המתקת הדינים הקדוש ברוך הוא ימשיך לשחרר את כל החטופים הביתה בריאים ושלמים יביא אותם הביתה שמחים ומאושרים ישלח להם רפואה שלמה רפואת הנפש ורפואת הגוף הם צריכים צריכים את הכפיים שלנו עכשיו שמנתק דינים בעזרת השם רבנו אומר בתורה י על ידי ריקודים ומחית כף מתמתקים כל הדינים צריך לכוון לכוון ישראל על כל הגאולה ברחמים שהאויבים שלנו יקבלו כזו נפילה שיתקיים בהם ומלכות הראשה כעשן תכלה ותעביר ממשלת זדון מן הארץ בוא ניתן יותר חזק ד כי אדם צריך לבור אזה העולם גשר צר מאוד על גשר צר מאוד והעיקר זה לא לפחד כלל והעיקר זה לא לפחד כלל זה מוריד ישועות חברה חזק חזק די אדם צריך לבוא אזה העולם על גשר צר מאוד בוא נשמע אותכם גשר צר מאוד והעיקר זה לא לפחד כלל והעיקר זה לא לפחד כלל תרים עיניים לשמיים דבר עם [מוזיקה] במרומים תרים עיניים לשמיים או תראה מרות אלוקים תרים עיניים לשמיים דבר אם אבא במרומים תאים עיניים לשמיים אוד תראה ותל בואו נמשיך נמשיך נמשיך כל מנד אביד רחמנה לתב לתב אביד כל מןד אבד רחמנה לטב לטב אביד כל מנדי אוד רחמנה לטו לטב אבד כל מנדי אבד רחמנא לטב לטבי בוא נמשיך חזק חזק כל מה שהשם עושה זה הכל הכל טובה עוד הפעם כל מה שהשם עושה זה הכל הכל לטובה כל מה שהשם עושה זה הכל הכל לטובה כל מה שהשם עושה זה הכל הכל טובה זה מוריד ישועות עוד פעם כל מה שהשם עושה לדבר מזה לדבר מזה הכל הכל לטובה כל מה שהשם עושה הכל הכל לטובה כל מה שהשם עושה הכל הכל לטובה כל מה שהשם עושה הכל הכל לטוב עכשיו בוא ניקח את כל החיים שלנו את כל מה שאנחנו עוברים נכוון על המשפט הנפלא הזה שכל מה שהשם עושה הכל לטובה נכוון בעזרת השם שאחנו מקבלים את כל המציאות והבה ברחמים שהשם יתברך מנהיג אותנו ויש עניין שנתהפך הכל לטובה עוד פעם כל מה שהשם עושה חזק חזק הכל הכל לטובה כל מה שהשם עושה הכל הכל לטובה כל מה שהשם עושה הכל הכל לטובה כל מה שהשם עושה הכל הכל טוב בואו תמשיכו עם הכפיים כי זה שיר שירד לי עכשיו אני אגיד לכם את האמת לא חיברתי אותו לא כתבתי אותו זה מנגינה פשוט שירדה בזכותכם אתם רואים פעם ראשונה עוד פעם עוד פעם כל מה שהשם עושה חזק חזק חזק הכל הכל לטובה או או כל מה שהשם עושה הכל הכל לטובה כל מה שהשם עושה זה יופי הכל הכל טובה כל מה שהשם עושה עוד עוד עוד עוד הכל הכל לטובה איזה יופי כל מנדי אבד רחמנה לטב [מוזיקה] לתוב כל מד אביד רחמ לתב לת אד כל מד אבד רחמנה לתו לת אד כל מדבד רחמנא לט לטו עכשיו הכל מתהפך לטובה עוד עוד כל מה שהשם עושה חזק חזק חזק הכל הכל טובה כל מה שהשם עושה הכל הכל לטובה כל מה שהשם עושה הכל הכל לטובה כל מה שהשם עושה הכל הכל לטובה טוב אני מקווה שאני אזכור את זה פשוט כל פעם שאני מנגן שירים ואני לא מקליט אותם אז אני לא זוכר מזל שזה מוקלט כמה זה עושה טוב זה האמונה להאמין כל מה שהשם עושה עושה הכל לטובה הוא יודע מה שהוא עושה רק צריך להגיד לו את זה ריבו שם כל מה שאתה עושה הכל לטובה אני לא מבין כלום אני יודע שכל מה שאתה עושה הכל לטובה רבנו בתורה סמחי מסביר מה זה כל מה שהשם עושה הכל לטובה אם זה להגדיל שכרו של האדם או אם זה לגרום לו לקרבת אלוקים שתפנה אליו או אם זה לכפר על מע חפר כל אחד מאיתנו יש לו את המעברים שלו אבל שחז אמרו מסכת סוטה בדף מט עמוד ב בעקבות ד משיכה חוצפה סגה בת כמה באמה בן כם באביו היוקר יאמיר הגפן תיתן פריה אחרי כל זה מה חזל אומרים זה עקו ד המשיכה זה סימן לביאת משיח אנשי הגבול יסובב הוא לא חונם שימו לב אנשי הגבולות לא חזרו לבתים שלהם פני הדור כפני הכלב לא יודעים מה לעשות אין תקנת עצה אבל חזל אומרים בוא אני אלמד אותך איך אתה איך אתה זוכה לישועה איך אתה זוכה להפוך הכל לטובה ועל מי יש לנו להישען על אבינו שבשמיים כל זה כדי שתישא על השם כל זה שתפנה אליו כל זה שתדבר איתו כל זה שתזכור שהוא המלך בשביל זה רק בשביל זה איזה עוצמה נפלאה זאת שכל מה שהשם עושה הכל לטובה והדיבור הזה באמת הופך הכל לטובה פשוט להגיד אותו ולכוון על ישועות ורחמים לכוון שהשם יתברך יושיע אותך כי כל מה שהשם עושה הכל הכל לטובה הוא מנהיג את הכל וזה השבח ותהילה להגיד לשם יתברך ש כ מה שאתה עושה הכל לטובה אתה מנהיג אותי פשר גם להגיד את זה בזכות בזכות נחו מיש גם זו גם זו לטובה בזכות רבי עקיבא בן יוסף כל מן דאוד רחמנא לתב אויד ואומר רבנו הקדוש יש עניין שנתהפך הכל לטובה שכל הצמצום הזה והירידה הזאתי זה כדי ליצור לך כלי שהכל יתהפך לטובה ויראת שפע אבל אפשר להקדים את השפע אומר הבן איש חי הוא כותב אנחנו אומרים בבוקר יוצר אור ובורה חושך למה כתוב יוצר אור ובורה חושך שלא תחשוב שהחושך הוא ישות בפני עצמה שזה שתי רשויות יש את השם שזה אור ויש את החושך זה אישות אחת יוצר אור ובורה חושך הוא יוצר את האור והוא גם בורא את החושך והחושך זה ממנו והסתרה מה זה ממנו כדי שדרכו תגלה את האור וזה דבר נפלא שאפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה בוודאי נמצא שמה השם יתברך ואפילו בהסתר שבתוך הסתר בוודאי גם שם נמצא השם תברך ואפילו בהסתרה שבתוך הסתר בוודאי גם שם נמצא השם טבח אי אי א א גם מאחורי הדברים הקשים האורים עליך אני עומד אני עומד אני עומד איי איי אי איי גם מאחורי הדברים הקשים האומרים עליך אני אומד אני עומד אני עומד איי איי א איי גם מאחור הדברים הקשים האומרים עליך אני עומד אני עומד אני עומד איי אי א א גםי אחורה מה אומרים עליך אני אומד אני עומד אני עומד ואפילו בהסתה שבתוך הסתה בוודאי גם שם נמצא השם יתברך ואפילו בהסתה שבתוך הסתה בוודאי גם שם נמצא השם תבר אי איי אי אי גם מאחורי הדברים שים האומרים עליך אני עומד אני עומד אני אומד איי אי א א גם חורי הדברים הקשים העורים עליך אני עומד אני עומד אני עומד א תזכרו תמיד שהשם יתברך תמיד עומ תמיד נמצא ודי ור הזה מחזיק את כולנו ונותן לכולנו כוח להאמין שבכל ההסתרה שבתוך ההסתרה בוודאי נמצא שמה השם יתברך שרבנו גילה שיש עניין שהכל יתהפך לטובה שאדם הולך עם אמונה הולך עם דיבורים מספר את מה שעובר עליו עם השם יתברך מן המצר קרציה רבונו של עולם אני מאמין שכל מה שאתה עושה זה לטובה עושה והצער שאני חווה זה לא חסר אמונה הפוך בזה שאני מספר לך את הצער שלי אני יודע שהכאב שלי זה ממך ואני יודע שהישועה שלי זה ממך אז אני פונה רק אליך אז מינ מצר כרתיה ענני במרחבי אז מה הקדוש ברוך הוא אומר בטח שאני אענה לך כי יש כלל בצרתם לא צר הצער שלך זה הצר של השם ובכל דבר שאתה חווה צער ובכל דבר שאתה מתפאר לקדוש ברוך הוא מתוך הצער הקדוש ברוך הוא עושה בזה תיכונים לשכינה וכותב הדגל מחנה אפרים שכל דבר שאדם מתפלל לקדוש ברוך הוא אין פרנסה אין בנים אין זיווג כל דבר הוא מתקן את חיסרון שיש בשכינה כי כל חיסרון שיש ליהודי זה חיסרון שיש בשכינה אדם רוצה בית הוא מתפלל שיהיה לו בית לעבודת השם בשורש הוא מתקן את העניין הזה שיהיה בית לשם רבנו אמר אמונה גימטריה בנים גדל בנים זה אמונה שיהייה בנים שיהיה ילדים זה אמונה עיקר זה תמיד לפנות אל השם יתברך ותדעו לכם שדרך זה מגלים רפואות וכוחות על טבעיים כוחות שאתה מרגיש שך השם איתך יד ביד איך השם לא עוזב אותך איך כל דיבור שלך זה עולם ומלאו וכמה אנחנו צריכים את זה בדור הזה כמה אנחנו צריכים לפנות להשם יתברך רק אליו ואנחנו זוכים לנצח אני רוצה לשתף אתכם במשהו שהשבוע חויתי ששמענו על החטופות שחזרו אני בדיוק ישבתי פה בכולל וככה ציירתי לעצמי איך עכשיו ה האמא האבא מקבלים את הבת שלהם 15 חודש של תופת שהם חזרו החטופות אחד הדברים שהם עשו זה להודות לקדוש ברוך הוא שיציל אותם אחד האבות שמה כי בל על עצמו להניח תפילין עוד בזמן שהבת שלו נמצאת בשבי הוא כבר התחיל להניח תפילין אחת האמהות שמה סיפרה שהיא קיבלה לעצמה שמירת שבת אתה אומר ריבונו של עולם תראה מה זה חבר שלי סיפר לי שהוא התרגש שוא ראה שהם [מוזיקה] חוזרות אז הם חייכו אמרתי לו אם הם חייכו זה הניצחון שלנו שום אויב שבעולם לא יוריד לנו את החיוך מהשפתיים לא משנה מה הוא יעשה האויבים שלנו יכולים לעשות חינגות וכביכול לשמוח אבל עם שעובר מה שהו עובר והבת ישראל חוזרת ואומרת ברכת הגומל והאבא אומר שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה הוא יכל להגיד הפוך אני אגיד שהחיינו תראה מה הקדוש ברוך הוא העביר אותי לא הבת חזרה שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה הוא משבח את הבורא זה כוחות אל טבעיים שיש ר רק בעם ישראל שהאבא הזה בירך את הברכה הזאתי הועיד בפני כל עם ועדה אנחנו כבר ממזמן מנצחים אנחנו לא עתידים לנצח אנחנו כבר ניצחנו אותם לא תראה כזה דבר בשום עם זה הכוח שלנו בגלל זה לא תיפול רוחנו לא תיפול רוחנו להורים שלי יש שכנים שהחייה שלהם הוא כרגע עדיין בשבי תקופה קשה מאוד ההורים עזבו את העבודה כרגע לא יכולים ללכת לעבוד יש את המטה של החטופים של המשפחות הם כל יום שמה כמעט אחותי מספרת לי אומר אם אתה תשמע את האמא איך היא מתחזקת קיבלה על עצמה שבת האבא קיבל על עצמו תפילין והבן שלה בפנים ויש רק הם רק עכשיו לא מזמן קיבלו ממנו עות חיים אבל איזה ות חיים הם קיבלו הוא אסמטי הם חטפו אותו מהמסיבה נובה הוא אסמטי ועוד חיים שהם קיבלו שהוא בתוך המנהרות איך אל הם לא הוצאים אותו החוצה ואמא אומרת ישתבח שמו של הקדוש ברוך הוא הוציא את הבן שלי זה איך אפשר שלא לבכות משמחה מכזה דבר איזה אמא איזה לביה בקדושה אתה אומר ריבונו של עולם אנחנו אנחנו לא שמים לב א אנחנו עם כוחות אל טבעים והאבא מקבל על עצמו תפילין הוא כל להגיד ר ש אתה יודע מה בוא נעשה סקם תשחר את הבן שני מניח תפילין הא יכולה להגיד לקדוש ברוך הוא שם בוא נעשה הסכם תשחרר את הבן שני שומרת שבת וזה גם נחשב היא לא עושה הסכם עם השם היא לא מנסה אותו בכלל מתי אשתחרר איך אשתחרר אני שומרת שבת מתי אשתחרר איך אשתחרר אני מניח תפילין לא תראה עם כזה בשום גלקסיה בשום מקום אין עם כזה בעולם מה השם יתברך אומר ישראל אשר בך את פער ותדעו לכם ב-15 החודש האחרונים אומרים שהיה כמויות של הכנסת ספר תורה שלא היה בשום זמן אלפים ור רבבות של ספרי תורה זה רק רק בעם ישראל כזה דבר תחשבו כל ספר תורה יוצאים בתופים יוצאים במכולות אבא קובר את הבן שלו וכותב לו ספר תורה על השם יתברך מה הוא בעצם אומר לקדוש ברוך הוא לקחת את הילד אני מכיר הורים כאלה שכתבו ספרי תורה לילדים שלהם אחרי אחרי כל השביעי באוקטובר ם עניינם ישר הלך וכתב ספר תורה והוא אמר תדע שבשנה ספר תורה יוצא זה הפך השכל למה לקחת את הילד החשכת לי את החיים מה אני אחזיר לך בתמורה אני אוציא ספר תורה להעיר את השם שלך בעולם זה זה כוח עוצמתי שיש רק ליהודי רק ליהודיה ה יוציא ספר תורה בתופים ובמחולות לקחת את הילד נחשך לי משהו בחיים אבל אני אאיר את החיים שלך את המציאות של השם בעולם שאני אעשה ספר תורה ואני מכיר אחד כזה שהוא מחלק זוגות תפילין בשפע וציציות בשפע וברכונים בשפע ורק מה שהוא יכול לעשות בשביל הבן שלו עושה בשפע זה רק יהודי יכול לעשות כזה דבר זה רק עם ישראל יכול לעשות כזה דבר וכמה עובר עלינו וכמה קשה לנו אוא עם הילדים ווא עם הפרנסה והו עם הבת ווא אומר לקדוש ברוך הוא וא שם אני ממשיך מה נשאר לנו תשמח תדע שאתה עושה דברים גדולים בשמיים אתה ממשיך ללמוד תורה תראה את ההרחבות האלה תראה את ההרחבות תגיד ר ש אף על פי מה שעובר עליי תראה איך אני לא עוזב אותך תראה איך אני ממשיך להתפלל תודה רבה לך השם ש זוכה להמשיך להתפלל תודה רבה שאני קם בבוקר עם כל המצר שעובר עליי תמצא ר חבוד תודה רבה שאני שם ציצית תודה רבה שאני הולך לעבודה תודה רבה שאני אברח ברכת המזון תראה כמה הרחבות אם תדבר מהרחבת האלה מנ המצר קראתי נני במרחביה המצר הסתלק ותדבר מהרכבות ותמצא את ההרחבות לא שאתה מתעלה מהמצרים מצר יש כאב אבל אני מתוך המצר שאני מספר לקדוש ברוך הוא את הצער אני מספר לו את ההרחבות שאני מספר לו את ההרחבות אני מרחיב חסדים מרחיב חסדים מרחיב חסדים וככה אדם זוכה לדברים נפלאים זה הלב טהור שיש לעם ישראל ששום מכבל בעולם לא יקח אותו לב טהור ברא לי אלוקים ורוח נכון חדש בקרבי [מוזיקה] ע ורע לי אלוקים ורוח נכון חדש בקיומי לב טהור לי אלוקים ורוח נכון חדש בכר ביל וברא לי [מוזיקה] אלוקים ורוח נכון חדש וכיורים אל תשליכני רקה [מוזיקה] מלפניך ורוח קודשך אל תיקח ממני אל תשליכי רקה מי לפניך ברוח קודשך אל תיקח ממני אל תשליכני רק מי [מוזיקה] לפניך ורוח קודשך אל תיקח ממני אל תשליכני רק מי לפניך ורוח קודשך אל תיקח ממני בוא ניתן קצת לסיום ככה ברוך השם להודות להעליל לשבח את בורא עולם ניתן ככה כפיים ונכון שהקדוש ברוך הוא כבר עושה איתנו ישועות מחזיר את החטופים הביתה אז נכוון בעזרת השם שיהיה לי עוד יותר טוב עוד יותר טוב בעזרת השם גם גם בגברים גם בנשים לתת ככה כפיים טוב טוב טוב לכוון על המתקת הדינים לכבוד עם ישראל בוא תן לכם ככה דקה איזה יופי איזה יופי [מחיאות כפיים] אשריכם עוד עוד יודו לך יוד אל מי בתן יוצרים על ובתך בסני להעיר אתר על כן בטח הנוני אפר בשירים בכל ימים בשני לד לעולם פם עוד הפעם יודו לך רעיוני אל מבטן יוצרי על קרבתך בסיני להעיר את נ על כן בת החננה יפה רב שירים בכל וש דלד לעולם אמח ב אשמח בך אשמח בך אל עולם אשמח בך אשמח בך אשמח בך אל העולם אשמח בך אשמח בך אשמח בך לעולם אשמח בך אשמח בך אשמח בך אל עולם בוא יתן לו סיבוב בשמחה ברוך השם יודו לך ריו אל מבטן יוצרי איזה יופי מכירים את השיר לאט לאט על קרבתך בסיני להעיר את נרים על כן בטח אדונה יפה ר בשירים בכל ימיי ושני עד לרד לעולם אשמח בך אשמח בך אשמח בך אל עולם אשמח בך אשמח בך אשמח בך אל עולם אשמח בך אשמח בך אשמח בך אל עולם אשמח בך אשמח בך אשמח בך לעולם אשריכם נהניתי מאוד היה כיף תודה רבה על הכמות על האיכות ועל שפע ברכה והצלחה בעזרת השם שבוע הבא אנחנו נפגשים e
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה