הרב מאור קריו נשימה מאירה תורת הנשימה
הרב מאור קריו נשימה מאירה תורת הנשימה
[מוזיקה] בהתקשרות כל הצדיקים טים שבדורים כל הצדיקים טים שכני עפר קדושים אשר בארץ הופת לרבנו הקדוש צדיק יסוד עולם נחל נובע מקור חמה ואמונה רבנו נחמן בן פגס זכותם תגן עלינו ועל כל ישראל אמן שיהיה בעזרת השם לשפע ברכה והצלחה לכלל עמו ישראל ברחמים האחנו היום יש קטע בסיפורי מעשיות בסיפורים של רבי נחי ברסלב זה מעשה מישיבת הבטלרס סיפור מאוד מאוד מעניין עשינו עשינו על זה גם סדרת שיחות שמה רבי נחמן מלמד שהיה קט שהקת הזאתי סגדו והחליטו שהתכלית של הכל זה שמחה השאלה אם הם צודקים או לא זה בעצם שאלת השאלות אז התשובה היא שכן הם צודקים רק הבעיה היה בעיה קטנה לכת הזאתי בעיה גדולה שהם טענו שהשמחה היא דווקא תבוא משתייה אוללות כל הדברים האלה לצערנו שהם לא חיוביים בעולם הם טענו שהשמחה באה משם עכשיו המציאות סות מר שאדם קצת שותה, מתבשם, היום יש עוד כל מיני טכניקות איך לפתח שמחה בצד השלילי. אז הם זה נקרא שמחה שאדם שמח, נכון? הוא קצת שותה יין, מתבשם, מפתח שמחה, אבל זה שמחה שהיא באה מצד הקליפה. שמחה רגעית, אין לה שום תוכן, אין לה שום עומק, אין לה שום משמעות. היא פשוט אחד הדברים שהיא גורמת זה שאדם שוכח מהמציאות שהוא חי בה ואז כביכול הוא משתחרר ממה שהוא ממה שהוא חווה ממה שהוא מרגיש מכל מציאות החיים שלו ושמה רבי נחמן אומר שהם בחרו להם איזה אחד שראו אותו שותה מבסוט שמח אמרו יאללה ניקח אותו שהוא יהיה שר השמחה שלנו יהיה המלך שלנו וילמד אותנו איך להיות שמחים רבי נתן בליקוטי תפילות מתחיל להסביר לנו מה זה אנוכי ישמח בהשם כי העבודה של השמחה אצלנו היא עבודה יותר פנימית היא עבודה שבאה מהפרי ובשביל להיכנס לפרי אתה צריך לעבור את הקליפה. מה זה לעבור את הקליפה? זה להכניס את המחשבה, דיבור ומעשה בתוך המקום שנקרא שמחה, שזה נקרא למצוא את הנקודות הטובות, להיכנס בתוך זה, כמו שאנחנו עכשיו עושים על זה את הסדרת, את הסדרת שיחות. ורבי נ, רבי נתן בהלכות תפילה בהלכה ד' בסעיף ח הוא מסביר כך, כי שמחה דקדושה הוא בוודאי דבר גדול מאוד, שבאמת כל התכלית שלנו, להגיע לשמחה דקדושה, לשמוח בזה שאני מתקרב לקדושה. ואומר רבי נתן כך דהיינו לשמוח בהשם ובתורתו הקדושה שזה עיקר שלמות העבודה שאדם צריך להגיע למקום שהוא שמח בקדוש ברוך הוא עצם זה שאני בן של מלך בת של מלך עצם זה שאני קרוב אליו מתפלל מתבודד ולסמוח בתורה ולסמוח בקדושה יש לך גם קדושה כל אחד מאיתנו בתור יהודי יש לו את הקדושה והוא צריך לשמוח בזה אז מה הוא צריך לעשות הוא צריך לחשוב על זה להיכנס בתוך המחשבה מה זכיתי היום לעשות מה זכיתי היום ללמוד מה זכיתי היום להת מתקרב לקדוש ברוך הוא. זה עבודה של התבוננות. כמו שכתוב תחת אשר לא אהבת את השם אלוקיך בשמחה ובטוב לבב. שעתיד עתיד אדם לתת את הדין למה הוא לא אהבד את השם בשמחה ובטוב לבב. למה לא התבוננת? למה לא ראית כמה אתה קרוב לקדוש ברוך הוא? כי שמחה דקדושה הוא הנקודה הקדושה של כל המצוות. קח את כל המצוות כולם. כמה שמחה תמון שמה. שאתה שמח במצווה. אתה יונק מהשמחה של כל הקדושות. לא משנה באיזה מצווה אתה מקיים. עצם זה שאתה חושב מזה, מדבר מזה, על מה שאתה זוכה לעשות, אתה מפתח שמחה במחשבה. עכשיו, מאיפה היא באה בשורש? הרצון של היהודי זה להרגיש שהוא עושה טוב לקדוש ברוך הוא. זה הרצון של היהודי. אם הוא מרגיש שחס ושלום הוא לא עושה רצון השם, הוא מפתח עצבות. והיצר הרע אלוף בלהגיד לנו נכון, אתה לומד, אתה מתפלל, אבל אתה יודע עדיין כך ועדיין כך ופה חסר ופה זה לא מדויק. ואז ממילא החיסרון מתגבר על מה שאני זוכה לעשות. ואז הוא מפתח חיסרונות תמיד. המוח עובד רק מהחסרונות והוא לא מפתח שמחה. קודם כל תתבונן על מה שאתה זוכה לעשות. נכון? אולי זה לא כל כך מדוייק, כמו שאנחנו הרבה פעמים לומדים מהמעשה מחכם ותם אבל עצם זה שאתה תשמח במה שאתה זוכה לעשות זה ישחר לך את הנפש מכל מיני רדיפות עצמיות ואז ממלה זה יפתח לך עודפקים וחדות ושמחה. ואומר רבנו גם שאדם הוא בשמחה הוא גם יכול לנוות את המוח שלו. הוא יכול ממש לנו את המוח שלו. אז יהיה לך יותר קל להתפלל וללמוד והכל תעשה בחיות נפלאה. כמו שכתוב בתהילים, פיקודי השם ישרים מסמחל לב. עכשיו יש פה קצת סתירה לפי החיים שלנו. הקדוש ברוך הוא מצווה אותנו פיקודי השם אבל ברגע שאנחנו מקבלים את הציווי אנחנו מפתחים את המקום שנקרא מסמכל לב. זה משמח את הלב שלנו. ולכן דוד המלך אומר ונתת שמחה וליבי שאני זוכה להתקרב אליך אז יש לי שמחה בלב. כי העיקר הוא לזכות לשמוח בהשם. עכשיו השמחה היא נמצאת בלב אבל היא תוצאה של מחשבה. לדוגמה, אדם עכשיו הודיעו לו שהוא זכה בלוטו. זה שמחה במחשבה, תפיסה במחשבה שיורדת לרגש, ללב. ושנייה אחרי זה אמרו לו, אבל לא שמת לב, לא שלחת את הטופס. אז עכשיו הוא חושב אחרת והוא כבר לא שמח. רואים מפה שהתפיסה על המציאות היא זאתי שמולידה שמחה בעצם ללב. אנוכי אשמח בהשם, אומר דוד המלך. עכשיו למה דווקא אנוכי אשמח בהשם? תגיד, כולנו נשמח בהשם, אלא כל אחד יש לו את נקודת השמחה שלו. עוד מעט אנחנו נראה שזה כל אחד מרגיש את זה לפי המציאות שלו. ואומר דוד המלך, הגדולה של השמחה בקדושה זה שאנוכי אשמח בהשם שאני זוכה להיכנס לתוך השמחה שבחלקי. ואז אנוכי בנקודה שלי, מהמקום שלי, מהעבודת השם הפרטית שלי ובקצב שלי, אני מפתח שמחה בלי השוואה לאחרים. הבעיה מתחילה מתי שמתחיל השוואה לאחרים. בלי נצחנות ובליקחנות אני מפתח משמה שמחה מהמקום הזה וכל אחד בעבודה שלו. ועוד אומר דוד המלך אל אל שמחת גילי וכתוב גם שמחו בהשם וגילו צדיקים. עכשיו כתוב על עם ישראל והמך כולם צדיקים. לעולם ירשו ארץ. וזוהר פרשת אמור אומר שהארץ היא נקראת המלכות. אז שימו לב שמחו בהשם וגילו צדיקים שכל אחד מאיתנו יש לו בחינה של צדיק. ואמך כולם צדיקים. לעולם ירשו ארץ אתה צריך לרשת דרך השמחה הזאתי שאתה יודע שיש לך נקודה של צדיק אצל כל אחד מאיתנו לרשת את הארציות דהיינו לרשת את מלכות השם להתקרב דרך זה לקדוש ברוך הוא אז עצם זה שאתה קרוב לקדוש ברוך הוא ואתה מגלה את מלכות השם בעולם זה כבר נותן לך את הסיבה להיות שמח וכתוב גם עוד הרבה פסוקים רבי נתן גם מביא ישמחו השמיים ותגלרץ אגב ישמחו השמיים ותגל לארץ אור החיים הקדוש אומר בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ השמיים זה הנשמה הארץ זה הארציות זה זה כנגד הגוף והארץ הייתה טוב ובואהו שיש מערבל בטון בכל המציאות של החיים שלנו בין הנשמה לבין הגוף אז צריך לעשות הפרדה ורוח אלוקים מרחפת על פני המים זה רוחו של משיח ככה אומר הזוהר זה הרוח הצפונית שצפונה בליבו של האדם והוא צריך לגלות אותה כמו שהיום אנחנו בעזרת השם נעשה את זה גם איך לגלות על ידי יסוד הרוח בעצם את הרוח הצפונה ועל זה אמר שלמה המלך עליו השלום ושיבחתי אני את השמחה אשר אין טוב לאדם כי אם לאכול ולשתות ולשמוח. אומר שלמה המלך, אתה יודע מה השמחה? לשתות, לאכול ולשמוח. אבל מתי דורשים רבותינו לאכול ולשתות ולשמוח בשבתות וימים טובים. מה הייחודיות בזה? שזה לכבוד השם. אני מכין את הדגים לשבת, מכין את הבשר לשבת, לימים טובים, ראוי לך לשמח בזה שמחה גדולה. זה קודם כל ייחודי בשביל הקדוש ברוך הוא. אם לא יהיה שבת, לא יום טוב, לא היית עושה את זה. אשריך אתה הולך לסופר, קונה דברים לכבוד שבת, זה ראוי לך לשמוח שמחה גדולה. ואומר רבי נתן, כי באמת מי שהוא בכלל האמונה הקדושה האמיתית, יש לו לשמוח כל ימיו בכל עת ובכל רגע. רבי נתן אומר, אם יש לך אמונה אמיתית ופשוטה ותמימה, שיש לך חלק טוב, שהשם יתברך שמח בנקודה שלך, בשמחה שלך, בעבודה הפרטית שלך, מתוך המציאות שלך, ראוי לך לשמוח בכל רגע ובכל עת. מה זה דרוש מאיתנו? התבוננות אל תוך העולם הפרטי שלנו ביני לבין הבורא ומשמה לשמוח ממה שאני זוכה לעשות וכשיזכור את עצמו שימו לב הזיכרון הוא בשכל ואחרי זה הוא יורד לרגש שיזכור את עצמו על הטובה והחסד הנפלא שעשה השם יתברך עמנו על ידי משה רבנו עליו השלום אשר פתח את עינינו והמשיך עלינו את האמונה הקדושה להאמין בהשם ובמשה עבדו ראיו לאדם לשנוח כל אחד מאיתנו מאמין בשם מאמין במשה עבדו מאמין בצדיקים אשריך ראוי לך לרקוד כל החיים. אין פה שום חיסרון. הקדוש ברוך הוא רק רואה בך יתרונות. לקיים תורתו ומצוותיו הקדושים בכל יום. אשר אפילו פושאי ישראל מלאים מצוות קרים. עכשיו פה רבי נתן נוגע בעוד נקודה. אדם יבוא ויגיד כן אבל חס ושלום הוא מרגיש שהוא מפושי ישראל. אומרים חז"ל אפילו ריקנים שבך מלאים מצוות כרימון. כפלך הרימון רקתך. שגם אם אדם חס ושלום חושב שהוא פושע והוא בא ואומר תשמע אין לי במה לסמוח. אומרים לו תדע לך אתה מלא מצוות כרימון הבן איש חי אמרתי את זה הרבה פעמים שהבן איש חי מסביר על הדרשה הזאתי אומר למה כתוב כפלח הרימון רקתך שאפילו ריקנים שבך מלאים מצוות כרימון אומר אם הם ריקנים הם לא מלאים מצוות כרימון ואם מלא הם מצוות קרינון אז הם לא רייקנים אז לכה יש פה קצת סתירה בדרשה מה שנקרא אז הוא אומר הם ריקנים מצד המעשים אבל הם מלאים מצוות כרימון מצד הרצונות תראו איזה איזה קו זכות וכל אחד מאיתנו מלא ברצונות אז ראוי לו גם להתבונן על הרצונות שלו כמה הוא רוצה להתקרב לקדוש ברוך הוא ודרך זה גם לפתח שמחה הרצון זה קרבת אלוקים וכולנו מאמינים באלוקים חיים ומלך עולם חי לעד וקיים לנצח אדון כל לא מן כולה ולת לא מינה כולנו מאמינים באין עוד מלבדו יתברך שמו בפי כל חייל לנצח אבל אומר רבי נתן פה ואי אפשר לבאר בכתב ובעל פה עוצם השמחה הזאת. אי אפשר אי אפשר אי אפשר להסביר כמה הקדוש ברוך הוא שמח ביהודי שמתקרב אליו ברצון במחשבה בדיבור במעשה. אי אפשר אי אפשר להסביר את זה. אומר רבי נתן לא בכתב ולא בעל פה. אי אפשר אי אפשר לגן זה משהו ש שהוא אינסופי כל כך וזה אור כזה גדול. אבל אומר רבי נתן למה? כי לגדולתו אין חקר. כי השמחה הזאת הוא לכל חד כפו מה דמשאר בליבה. אומר רבי נתן. אז איך איך עובדים עם זה? איך נגלה את השמחה? אומר, זה כל אחד מה שמשאר בלב שלו. ומה זה הלב שלו? הלב שלו זה החלק הייחודי שלו. אתה תצטרך ללמוד, להיכנס לחלק הייחודי שלך. איפה אתה ברצון ואיפה אתה בקדושה וכמה זכית להתקרב לקדוש ברוך הוא ולשמוח בחלקך. וזה מה שהביא אותך לגדולה. כי זה החלק שלך, לכל אחד מה שמרגיש בלב שלו. וכמובן שזה עבודה. אבל תראו מה רבי נתן פעם מלמד אותנו. לפי כל המהלך פה של רבי נתן. אנחנו רואים כמה השם יתברך שמח ומאושר בכל עבודה של כל יהודי באשר הוא קם הוא מתקרב. מה העבודה שלנו שתמיד אנחנו מזכירים? זה לקחת את הרצון הטוב ולדבר ממנו. כמו שהתם הקדוש היה מגביע את המנהל. זה לקחת את הדיבור הזה ולדבר מזה. רבנו חיים ברסב ליקוטי מרן חלק שני בתורה לד שמה הוא מסביר שיש מושג שנקרא שמחה שהיא במציאות הזמן והמקום. לדוגמה, אדם עכשיו מגיע לחתונה ושמה רבנו מסביר ככה, איך יש אחד ששמח מהאוכל ויש אחד ששמח מהעולם ויש אחד ששמח מהתזמורת ויש אחד ששמח מהחתן ויש אחד ששמח מהכלה. כל אחד יש לו איזה שמחה שהיא מתבטת לפי איזה מציאות מסוימת אבל אומר רבנו שהמטרה היא זה להגיע לכלל השמחה. מה זה להגיע לכלל השמחה? עצם זה שיש פה חתונה והקדוש ברוך הוא שמח אתה נכלל בכל השמחה כולה ואחד הדברים שגם רבנו מלמד שם בתורה לג שכל אחד מאיתנו מושפע מדברים שגורמים לו שמחה בשיחות הרן הוא מסביר את זה כך שאדם יש לו איזה חיסרון והחיסרון הזה התמלא הוא פיתח שמחה היה לי חסר היה לי עצוב מיליתי את החיסרון עכשיו הוא שמח רק אומר רבנו שיש איזה בעיה יש איזה קנץ' בדרך שכל מילוי חיסרון פותח כל מילוי חיסרון שהוא יוצר שמחה פותח חיסרון חדש לדוגמה אדם אומר מתי שאני אתחתן אני אהיה שמח התחתנת שמחה פתאום עכשיו נפתח לו חיסרון מתי יהיה ל ילדים אז פתאום מתחיל לדאוג אין לו שמחה אז מה קורה אחרי תקופה יש לו ילד נו תשמח נכון אבל עכשיו אני דואג מתי הוא התחיל ללכת מתי הוא הוציא שיניים מתי הוא התחתן כל איזה דבר טוב מפתח איזה חיסרון מסוים בא רבנו החיים ברסלב והוא אומר אז רגע אז לכל לכאורה לפי זה אז כל פעם אנחנו נהיה בעליות וירידות במושג הזה של השמחה אז רבנו אומר כי אתה לא אתה לא מקשר את זה לשורש של השמחה השורש של השמחה מה התכלית שבדבר מה זה הכוונה מה התכלית שבדבר אדם עכשיו התחתן אשריך אתה שמח אבל אתה יודע שיש בזה תכלית מאוד נפלאה שעשית רצון השם עכשיו שעשית רצון השם עם השמחה הזאת אתה חולך את כל החיים זה לא קשור כרגע לילדים עצם עם זה שיש לך שמחה, זכית להביא ילדים לעולם אתה מגדל אותם על דני התורה, זה שמחה ניצחית. תראו למשל שלפעמים אדם נזכר שהוא הניח תפילין בגיל 13 בבר מצווה, הוא שמח בזה. זה שמחה ניצחית. היא נמצאת בתוכו, רק הוא צריך לפתח אותה ולחשוב עליה. נמצא שגם אם עכשיו כל חיסרון שמילינו אותו פיתח לנו שמחה ונפתח חיסרון חדש, אם אני אכנס לתוך השורש שבדבר, אז אני אהיה שמח תמיד. וזה דבר נפלא. אדם למחש עכשיו רוצה שיהיה לו בית, יש לו חיסרון. אבל החיסרון הזה מתבטא שהוא קנה בית ועכשיו הוא שמח. טוב, עכשיו אחרי שהוא קנה את הבית הוא עוד פעם מחפש מה חיסרון. אבל אם הוא מכוון את הבית הזה שאני קונה שיהיה לי לכבוד שבת קודש, שיהיה לכבוד התורה, שאני אוכל ללמוד הכנסת אורחים וכן על זה הדרך. מה הוא מפתח במקום הזה? הוא נכנס לל שורש השמחה. הוא מקשר את זה אל הקדוש ברוך הוא וכל יהודי יכול לעשות את זה בצורה הכי פשוטה. פשוט לכוון את זה. אפילו אם יש בזה 99% לא לשם שמיים ורק לשמך אחוז אחד אתה אומר ריבונו של עולם אני מכוון שזה יהיה לכבודך אשריך האחוז הזה כבר יפעל שיהיה לך שמחה תמידית ונצחית ויפה וטובה רק מהדבר הזה רק מהמחשבה הזאתי אדם יכול לקנות שולחן שיהיה לו ללימוד והוא מכוון את זה שיהיה לי לעבודת השם זה שמחה ניצחית וזה דבר פשוט וקל שצריך לעשות אותו אבל מה לעשות שכל כך יש את הטרדות של מציאות הזמן והמקום שמבלות אותנו אבל אנחנו צריכים להיכנס יותר פנימה ולהתחיל לשמוח בדבר הזה. ומסביר גם הארי ככה מארכו יום אחד שאל את הארי, איך זכית לכל המדרגות שלך? לכאלה מדרגות גבוהות בעבודת השם. אז אומר בזכות השמחה שהייתי אדם מתבונן ושמח ומפתח את זה, מדבר מזה, חושב על זה, רואה את זה, שום דבר לא נראה לי מובן מאליו. ופתאום השמחה הזאתי מתחילה לפרוץ בצורה נפלאה וטובה. טוב, קיצרתי כי אני רוצה שקצת נשיר וננגן היום. אז בעזרת השם יאללה בוא נתחיל זה קורה [מוזיקה] סליחה עליי חסד השם על הארץ ברוך השם זכה תמיד לפתוח את אופקי השמחה אתם שומעים את הגיטרה נכון טוב יופי ברוך השם ברוך השם שתמיד נזכה להיכנס במחשבה דיבור ומעשה אל נקודות השמחה אצלנו. עכשיו מה קורה שאנחנו נכנסים בתוך זה? אנחנו מתחילים להצמיח את זה. זה לא קורה ברגע אבל לתת לזה קצת זמן ומקום לדבר מזה, לחשוב על זה, לפתח את זה. זה פותח את העולם שנקרא עולם השמחה בנפש. וזה נקרא אנוכי שמח בהשם. ורבנו מסביר בספר המידות באות שמחה שמי שהוא שמח הוא מצליח תמיד, לא מדי פעם. ורבנו נחמסלב אמר מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד, לא מדי פעם. עכשיו לפי רבי נתן מה שלמדנו פה שאדם מתבונן על הדברים שהוא זוכה לעשות או כל דבר גם בגשמי שהוא עושה ומכוון את זה לכבוד השם יתברך הוא נכנס אל השמחה הנצחית וככל שאנחנו נעלה יותר לשורש את הדברים את מציאות החיים שלנו מה שאנחנו קונים מה שאנחנו מדברים נכוון לכבוד השם יתברך יותר ניכנס אל תוך השמחה הנצחית ברוך השם שהיא נמצאת בתוכנו ואז מה קורה שאדם הוא שמח ומושך עליו ישועות שיגיעו עד אליו. לא יצטרך לעבוד קשה. הכל יגיע עד אליו כי כל השערים פתוחים. ברוך השם. זה דוד המלך אומר מקימי מעפר דל מאשפות ירים אביון להושיבים נדיבים עם נדיבי עמו. מי זה הנדיבים? זה האבות הקדושים. דיבר שם תקים אותי מהשפות. תקים אותי מהעפר, מהיסוד העפר. שרבנו אומר שיסוד העפר זה עצבות ועצלות. הם בני דודים מאוד טובים. מקימי מעפר דל. ריבונו של עולם, העפר הזה תופס אותי העצבות והאצלות. דוד המלך מבקש את זה. מבקש מהשם, תזכה אותי ללכת כמו האבות הקדושים שאני אזכה תמיד ללכת עם שמחה בחלקי. אלוקי אברהם היה לו את החלק שלו. אלוקי יצחק היה לו את החלק שלו. אלוקי יעקב היה לו את החלק שלו. כל אחד יש לו את המסע הפרטי שלו בעבודת השם. שנזכה רק תמיד לשמוח ברוך השם [מוזיקה] מקמיפרדן מהשפות ירמביום להושיבי עם נדיבים עם נדיב [מוזיקה] וימוקים מאפרדן מאשפות ייות להרשיבים עם נדיבים עם נדיב מוכ השם אלוקינו המגמיל השבת המשפילין להיות בשמיים ובארץ ה מקמי מאפרדן מאשפות ירים אביון [מוזיקה] להושיבים נדיבים עיר נדיב מור מקפדן שפות ים ביון להושיב עם נדיבים אם נדיב מור זה השם יתברך רוצה שתמיד ניכנס אל תוך עולם השמחה והאחיות עכשיו מחמת שיש לנו נשימה ונשמה והנשימה והנשמה זה אותה משכן שנמצא בעצם באזור של הראש שאנחנו שואפים אז משמה אנחנו מגיעים למשכן לנשמן ומשכן הנשמה זה כנגד המחשבה עכשיו מה קורה שאנחנו מכוונים בנשימה שאנחנו לוקחים את האוויר ומוציאים את האוויר אנחנו מכוונים שאנחנו נכנסים אל השמחה של השמחה בחלקי ומשמה אנחנו מתחילים לחשוב בזמן שאנחנו שואפים ומוציאים את האוויר אנחנו מתחילים לחשוב ולראות ולהתבונן ולזכור כמו שאומר רבי נתן לזכור את מה שאנחנו זוכים לעשות ולשמח את הבורא ואחד הדברים שרבי נתן גם מסביר בהמשך שדוד המלך אומר אנוכי ישמח בהשם שאתה שמח בחלקך אתה נכלל בשמחה של השם יתברך וזה שמחה ניצחית שמושכת רפואות וחיות אז בואו בעזרת השם ככה נצלול בדימיון שלנו אל שעות הבוקר של הזריחה אל הטבע הנפלא שאין טלפונים ואין הודעות ואין שום דבר יש רק את השם יתברך נצייר לנו את הטבע הקסום את הנחל הזורם את ההרים הגבוהים, את התחדשות הבריאה, את האוויר הצח הקריר והטוב של המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה וראשית. וניקח לנו את האוויר, כמו שאתם כבר יודעים איך אנחנו מתרגלים. אנחנו שואפים מהאף, לאט לאט ממלאים את חלל החזה, עוצרים לשנייה אח ש ומוציאים את האוויר לאט לאט מהשפתיים ובזמן שאתם מתרגלים את זה ניכנס בדיבור אל תוך עולם הרוח שלנו הפרטי והייחודי שלנו אך שזכיתי לקום בבוקר ולשמח את בורא עולם שאמרתי מודה אני לפניך ונטלתי ידיים לכבודו יתברך והתלבשתי והתארגנתי לכבודו יתברך ושמתי עליי טלית ותפילין לכבודו יתברך ואמרתי ברכת המזון וזכיתי לשמוע איזה שיעור תורה ועשיתי איזה חסד עם יהודי נתתי צדקה וברוך השם יש לי כל כך הרבה רצונות טובים עוד לעשות דברים נפלאים לעולם לשמח את בורא עולם. ורבי נתן אומר, תראו עד איפה רבי נתן מזכיר את עצמו וגם אנחנו נזכיר את זה לעצמנו שאומר בליקוטי תפילות ריבונו של עולם ובגיל שמונה ימים עשו לי ברית מילה לכבודך יתברך ולא התרעמתי על מידותיך ונכנסתי לחיידר ולמדתי וגם הרבי קצת צעק עליי ולא התרמתי אחר מידותיך וברוך השם אני זוכה יום ביומו לשים עליי טלית ותפילין תראו איפה רבי נתן לוקח את עצמו אל הגיל הקטן ואם אנחנו לוקחים את עצמנו כבר אתמול ושלשום וכמה שנים אחורה, אנחנו מתחילים להתבונן כמה דברים טובים עשינו, כמה שימחנו את בורא עולם. ואם אנחנו מגדילים את זה יותר שאומר המשנה ברורה שווה לאדם לבוא לעולם הזה בשביל פעם אחת שיגיד אמן על איזה ברכה על השכר שהוא יקבל כל וחומר שזכינו להגיד בה הרבה יותר פעמים אמנים מפעם אחת וזכינו להגיד ברכו ברוך שמו ולבוא לבית הכנסת וגם אם הכרנו יש בנו נקודה טובה שהצטערנו על זה וקספנו ואמרנו לבורא עולם אבל אני רוצה באמת להטמיד בזמנים ללמוד כמו שצריך להתעלות. הרצונות שלנו מלאים באור אלוקי. וכמו שעוזר אומר הזוהר פרשת חוקת, איך יהודי ידע שהשם יתברך אצלו ושכינה שוכנת בתוכו? אומר הזוהר הקדוש, יש לך רצונות וכיסופים להתקרב לקדוש ברוך הוא. דע שהשם יתברך איתך ואצלך ושכינה שורה בתוכך. והשם יתברך חפץ בעבודתך. כמה ראוי לנו רק לשמוח אם אנחנו קצת מזכירים לעצמנו איפה אנחנו מונחים? תודה רבה על בורא עולם איזה חסדים. אבל צריך לעבור במים של החיים ולפתוח את הנקודות הטובות והחיוביות. כי תבוא במים איתךני. ובני האות לא ישתפוך כי תלך במועש לא תיקון לאבלו תיבך כי תבוא במים איתך אני ובני האות לא ישתפוך כי תלך במועש לא תיקווה אולי אבל לא [מוזיקה] תברך כי אני אביך כי אני אביך אבא שדואג, אבא שאוהג, כי אני אביך, כי אני אביך אבא שדואג, אבא שאוהג, כי אני אביך, כי אני אביך אבא שדואג, אבא שאוהב כי אני אביך כי אני אביך אבא שדואג אבא שאוהג בואו נמשיך נשמת כל חי תברך את שמך השם [מוזיקה] אלוקינו נשמת כל חי תברך את שמך השם אלוקינו ושר תפאר [מחיאות כפיים] רומם זכרך מלכנו [מוזיקה] תמיד ורוח כל בשר תפארות רומם זכך מלכנו תמיד נשמת כל חי תברך את שמך השם אלוקינו נשמת כל חי תברך את שמך השם אלוקינו ברוח כל בספרות רומם זכרך מלכנו [מוזיקה] תמיד באורך כל בשר תפאר אותו מזכך מלכנו תמיד ורוח כל בעשה תפארות רומם זכרך מלכנו תני אני ורוח כל בשר תפארות רומ זכרך מלכנו תמיד אומר הנביא הבית התהילה מגושי עפר ומקרוצי חומר ממי דווקא הבית התהילה מאנחנו מגושי עפר ומקרוצי חומר זה דיבור שאם מעמיקים בו אז זאת אומרת כל המושג הזה שנקרא תהילה זה בא ממני להלל את השם, לשבח את השם, לגלות מלכותו בעולם. איש אמונות, רב ברכות. האמונה בנקודה שלך, בשמחה בחלקך שהיא מתבטה על ידי הדיבור, כל דיבור ודיבור שאתה מודה לקדוש ברוך הוא מהשמחה בחלקך, תדע לך שזה אוצרות גדולים וזה שפע גדול שהשם יתברך עכשיו מוריד אליך ולעולם. שהנביא אומר, כי בשמחה תצהו. אז מה שהיה הוא שיהיה כמו שיצאנו ממצרים, יצאנו בשמחה וברכוש גדול. עכשיו, מה זה הכוונה רכוש גדול? שעם ישראל יצאו ממצרים, יצאו כמצודה שהם בדגה. כמו שיש מצולה בים שבאים לתפוס את הדגים. אז עם ישראל שיצאו ממצרים אומרים רוקנו את כל הים, לא נשאר כלום. יש כמצולה שאין בה, כמצודה שאין בדגה ויש כמצודה שהם בדגן. איך אומרים? הבעל שם טוב מסביר שביציאה של עם ישראל ממצרים הם ביררו את כל הניצוצות שהיה שמה. זה הסוד אגב של הגלות. שעם ישראל נמצאים בגלות אז יש שמה ניצוצות. ואז שהם עולים מהגלות בפרט לארץ ישראל מתחיל בירור הניצוצות. אומר רבי נתן, ככה גם הבעל שם טוב מסביר שכל אחד מאיתנו יש לו כל מיני ניצוצות שנפלו בכל מיני מקומות והם נמצאים במקום בנפש שנקרא מצרים. ואנחנו צריכים לצאת ממצרים. עכשיו זה הגלות האחרונה. אבל הבעל שם טוב אומר פרשת בשלח שכמה שהקדוש ברוך הוא חפץ בגאולה הפרטית של האדם בגאולה הכללית הוא יותר חפץ בגאולה הפרטית של האדם. אז אנחנו נמצאים במציאות של מצרים ואנחנו צריכים לצאת ממצרים. ואומר הנביא איך נצא ממצרים? אנחנו צריכים לברור את הניצוצות. אנחנו צריכים להתקרב לקדוש ברוך הוא ולהביא לתיקון ובירור הניצוצות. והיצר הרע לקח והכתיב ובלבל ושיגע את העולם. אנחנו צריכים לצאת מהמצרים שבתוכנו ממקום שנקרא כמצודה שאין בדגה. לברור את הניצוצות. איך? אבל כי בשמחה תצאו. הניצוצות האלה רוצים להתגלות, לחזור למקורם ולהוריד לנו שפע. אז מה אנחנו צריכים לעשות? כי בשמחה. בשמחה זה אותיות במחשבה. ולפי מה שרבי נתן פה לימד אותנו היום שאני מזכיר לעצמי ונכנס אל עולם המחשבה אל תוך המקום שנקרא שמחה בחלקי מה שקורה השמחה הזאתי מתחילה להוציא אותי ממצרים מתחילה לברור את הניצוצות מתחילה לתקן כל מיני מקומות פגומים שעשיתי והייתי ונפלנו ונכשלנו ומתחיל עכשיו הניצוץ שנבלא בתוך המקומות החשוכים האלה לצאת ולתת לך שפע תראו איזה כוח יש להתבוננות רק והדיבור של השמחה. רבנו נחמסף כותב בספר המידות באות אמונה שעל ידי אמונה זוכה לביטחון. ויש אומרים גם להפך על ידי ביטחון זוכה לאמונה. זאת אומרת הביטחון זה תוצאה של האמונה. עכשיו הביטחון זה גם מביא גם תוצאות טובות של פרנסה וכן על זה הדרך. הבוטח בהשם חסד יסובבנו. זאת אומרת, החסד יסובבנו זה התוצאה של עבודת הביטחון. האמונה היא מביאה לביטחון. הביטחון זה התוצאה של האמונה. ודוד המלך אומר, האמנתי כי הדבר. זאת אומרת, מה קורה? שברגע אני מדבר מהחלק הטוב, חושב מהחלק הטוב, אני יוצר אמונה, אני מבטא אמונה. האמונה הזאתי יוצרת ביטחון שמביאה למקום אנוכי ישמח בהשם. ומה קורה שאדם יש לו ביטחון? שאדם יש לו ביטחון פתח בהשם ועשה טוב. ממילא הרע הולך, הוא עושה דברים טובים. ומה קורה שהוא בוטח בהשם יתברך? הבוטח בהשם חסד יסובבנו. החסד מתחיל לסובב אותו. השפע, חסדים, הברכה, הצלחה. איפה האמונה הזאת ניכרת? בדיבור. איפה איפה הביטחון הזה מגיע? בדיבור. לכן אומר גם קדושת הלוי שאדם אומר בפה מלא ואני וחסדך וטחתי יג ליבי בישועתך אני בוטח בחסדים שלך ממילא השלב הבא התוצאה יג ליבי בישועתך ישועה תבוא בשמחה ואנחנו צריכים לעבוד על זה עכשיו מה קורה אנחנו לא אוהבים לעבוד כי אנחנו רוצים תוצאה ישר אני עובד על האמונה אני מדבר אמונה רוצה ישר ביטחון יוצא ישר לא חכה אתה צריך להפעיל את השריר הזה זה לוקח ליקח זמן אני עכשיו מתחזק בביטחון אני רוצה ישר פרנסה לא חכה זה צריך לעבוד על זה לדבר מזה התוצאה תבוא ממילא השפע יבוא ממילא התוצאה תבוא ממילא וצריך לתת לזה מקום וזמן ברוך השם שנזכה תמיד לעבוד על נקודות השמחה בחיות ובטוב לבב חסד השם על הארץ באתי לפניך יוצר כל העולמות באתי לפניך עושה כל נפלאות שתאיר לי את הדרך אליך שתאיר לי את הלב אליך באתי לפניך יוצר כל העולמות באתי לפניך עושה כל נפלאות שתאי לי את הדרך אליך שתאי לי את הלב [מוזיקה] אליך הה מקום כבודו [מוזיקה] לריצו ה מקום גדולתו שתאיר לי את הדרך שלא אפחד שתאיר לי את הדרך שלא אמר הה מקום כבודו היה מקום גדולתו שתאיר לי את הדרך שלאחד שתאיר לי את הדרך שלא אמן ואנחנו מבקשים מהשם תאיר לי את הדרך והערה הזאתי נותנת ביטחון אדם צריך לבקש מהשם נתת שמחה בליבי תן לי שמחה בלב תן לי לשמוח בחלק שלי תן לי לשמוח בנקודה שלי בתורה שלי בכל מילה ומילה לכן אגב כותב כף החיים אומרים שעוד זה מיוסד מהבעל שם טוב שלמה מנשקים את הספר לפני שלומדים ואחרי שלומדים להראות חיבוב מצווה חיבוב מצווה מכניס שמחה בלב לחבב את מה שאני עושה לאוהוב את מה שאני עושה ואז ממילא זה פותח אופקים של שמחה וחיות היה סיפור ש קרה עם רבי שמחא שיום אחד בעיירה שלו היה נהר ואיזה אחד נפל לנהר והתחילו המים לזרום ואז פתאום הוא מה רואה? הוא רואה שהוא איך אומרים בדרך כל הקהילה כל העיירה שמה יצאו וראו איך שהוא פשוט הולך להסחף למפל ומשמה מחליף מחלקה והוא התחיל לצעוק וזה וכולם פחדו והתחילו לבכות והכל מה יהיה מה יהיה עם הבן אדם הזה לא מצליחים להציל אותו פתאום רב סיב חבונים צעק לעברו אמר לו אתה שומע א תמסור דרישת שלום חמל הכריש פתאום אותו יהודי הזה ככה קיבל כוחות אדירים הצליח ככה לסחוט, לשחות, לסחוט וברוך השם ניצל. הוא רץ לרב ואמר בטח עכשיו הולך לכוס על הרב, איך אתה ככה אומר לי כזה דבר? הוא רץ לרב וחיבק אותו ונישק אותו. הוא אומר לו, "הרב שכבר ראיתי שאין לי סיכוי והפסה תקו, התייעשתי, לא היה לי כבר כוח. ואז פתאום שאתה אמרת, ה אתה שומע תמסור דשיש, אומר פתאום קיבלתי תודעה ככה צחקתי כזה שנייה. והשמחה הזאת נתן לי כזו כוחות שאמרתי אין אני לא מוותר אני יוצא מפה תראו כמה רבי נחמם מברסלב גם מדבר על הנושא הזה שנקרא מי לדשטות מספר איזה בדיחה כמובן שלהיזהר רבנו מביא שלוש תנאים שלא יכוון לכבודו לא ינבל את הפה ולא יצחק על אחרים אבל כמה לפעמים הדבר הזה כל כך עוזר היה היה בדיחה מאוד יפה שאיזה יהודי אחד יושב ככה במטוס ופתאום ככה איזה גוי שואל אותו שאלה והוא שואל אותי זה שאלה ויהודי ענה לו מהר שואל אותו עוד שאלה וענה לו מהר אומר לו תגיד לי מאיפה יש לכם את החוכמה הזאתי היהודים היהודי הוציא קופסת טונה ואומר לו אתה רואה זה ה הת ה הת הטונה הזאת שאנחנו אוכלים היא מביאה לנו חוכמה אומר מה אתה אומר אתה יכול לתת לי גם לאכול אומר לו חביבי כל ביס 100 דולר מה אתה רציני אומר לו כל ביס 100 דולר אומר לו מה זאת אומרת אזזה כמה אתה מוכר קופסה אומר 500 דולר אומר לו אמר נו מה אתה עובד עליו? אומר לו אם אתה רוצה מה אני מוכר אם לא אני אתה רואה אני אוכל אני בינתיים מתמלא בחוכמה הגוי אמר אתה יודע מה? טוב, נו בסדר, קח 500 דולר. קח 500 דולר. הגוי מתחיל לאכול מהתונה, אוכל עוד כף, עוד כף, שום דבר כלום. אומר לו, "תשמע, אני לא מרגיש שום דבר. אני לא מרגיש שום דבר." אומר לו, "תמשיכי, תמישי, תמשיך לאכול." סיים את הקופסה, אומר לו, "מה, עבדת עליי? מה? לקחת 500 דולר על טונה וזה אומר לו, "או או אתה רואה, זה מתחיל לעבוד, התחלת לקבל את החוכמה, מה שנקרא." היהודים חכמים, אבל צריך להיזהר לאיפה לקחת את זה. ההתבוננות היא לדעת שאנחנו עם הנצח, אנחנו עם התורה, אנחנו עם המצוות, אנחנו הבחירי סגולה של השם יתברך. ואמילד אשתותה לספר איזה בדיחה, לספר איזה משהו, משחרר את הדעת ופותח אופקים חדשים. היה לנו מקרה פעם בבית הכנסת שאיזה שתיים רבו ואז הם יצאו החוצה ובאו לחבר שלי ואמרו אתה תשפוט בינינו מה אתה אומר וזה והוא אומר והוא אומר והוא אומר וזה פתאום מסתכלים עליו נו מה אתה אומר אז הוא ראה שהם ככה עצבנים וזה אומר קודם כל חיוך הם התחילו לחייך הסתכלו אחד על השני טוב יאללה עזוב נגמר בוא נחזור הביתה מה הוא בעצם עשה שחרר אותם למקום אחר לקח אותם למקום של אמי לדשטותה אתה בדינים תעשה איזה ריקוד, תפזז, תקפוץ. הילדים שלי קפצו בטרמפולינה, אז אמרו לי, "אבא, בוא תקפוץ איתנו." נו, עכשיו זה הזמן לקפוץ איתם, חוץ מזה, גם איך זה נראה? אני אגיד לכם, את האמת לא חשבתי פעמיים, הייתי צריך את זה מאוד. עליתי, קפצתי איתם על הטרמפולינה, ניסיתי לעשות את הקטע הזה שאתה קופץ ויושב ואז אתה כאילו חוזר לרגליים. אני אומר לכם את האמת, יום יום למחרת הרגשתי את כל העצומות שלי מפורקות. וגיליתי שאני צריך להשתפר בכושר. אבל כן, זה נחמד, זה טוב, יאללה, תקפוץ בטרמפולינה. מה קרה? זה היופי. תרד למקום של בתוכך. לא, אני מבוגר ולא מתאים. איזה שטויות והבלים. תשחק איתם, שתעשע איתם. זה היופי שאנחנו חוזרים לאלה שבתוכנו, אבל הגאווה ומה יגידו ומה ידברו וזה לא נראה טוב. ראינו פעם אחת בשבת במרון. אז בערב שבת ככה כל ההכנות לשבת וזה היה שמה טרמפולינה בחצר הילדים שלי קפצו ואני גם עליתי לקפוץ הייתם צריכים לראות בתוך איזה שלוש ארבע שניות פתאום כל החסידים שמה הסתכלו עליי וזה וכולם ככה מסתכלים אוי אוי וז ווז וז פשוט הפך להיות איזה כזה מהבתים יצאו והילדים רצו והתחילו להגיד וזה יש פה איזה אחד מבוגר קופץ עם הילדים שלו בטרמפולינה יכול להיות שאולי הייתי נראה משוגע ואני אגיד לכם את האמת באמת כל כך לא היה אכפת לי כי הייתי משוגע שמח וזה היה הדבר הכי יפה ששמחתי בחיים שלי. יכולים להסתכל, יכולים לדבר אבל אני שמח עם הילדים שלי וחלק מהעניין זה לרדת לאינדיק שברוך השם לזכור איך אבא קפץ איתנו אומר את זה גם להורים תבוא הביתה תגלגל איתם תשמח איתם תשלים מוזיקה תרקוד תקפוץ תפזז פותח עולמות חדשים של שמחה ברוך השם חסדי השם עלינו בן אדם עלה למעלה עלה מלאה למעלה על בן אדם מלא למעלה לפני שאנחנו ממשיכים בוא נחזור רגע לתרגיל נשימה שמחים בחלקנו מאושרים בחלקנו אתם תמשיכו לנשום אני אשיר לכם ואתם מכוונים בשאיפה ובהוצאה שאנחנו עכשיו עולים עם השמחה בחלקי ונכוון את זה בשיר בעזרת השם ונעלה בשמחה בחלקנו בן אדם עלה למעלה עלה עלה למעלה עלה בן אדם עלה למעלה עלה בן אדם מלא למעלה מלא למעלה בן אדם מלא למעלה כי כוח אז לך יש לך כנפח יש לך כנפח כנפי נשרים אדירים אל תכחש בם בן יכחשו לך ראש אותם ראש בן אדם וצאו לך עכשיו ניתן כפיים לאט לאט בן אדם עלה למעלה עלה לעלות את השמחה עלה למעלה על בן אדם עלה למעלה על בן אדם מלא למעלה מלא למעלה לבן אדם מלא למעלה לב כי כוח אז לך יש לך כאן פירוח יש לך כאן פירוח כנפי נשרים אדירים אל תכחש בם בן יקחשו לך בראש אותם ראש בן אדם מצו לך מ עכשיו בעזרת השם לאורה יותר את נקודות השמחה אז אם הקצב שלכם ניתן ככה איזה דקה של מחיית כפיים ולכוון על טהרת המחשבה טהרת האוויר ושמחה בחלקי בעזרת [מחיאות כפיים] השם זה ממתק דינים ומעורר כוח טוב [מחיאות כפיים] אשרכם איזה [מחיאות כפיים] יופי כוון על טהרת המחשבה להזריח ולהעיר את הנקודות הטובות של השמחה בחלקי עם השילוב, עם הנשימות והמחיית כפיים ושמחה בחלקי זה מתחיל לפעול חבר'ה ברוך השם [מחיאות כפיים] [מחיאות כפיים] אשרי אשרי אתן לכם עוד דקה מרענן את [מחיאות כפיים] [מחיאות כפיים] המוח איזה יופי תראו כמה נחת זה מכניס מטאר את האוויר אומר רבנו [מחיאות כפיים] יודך הרעיון אל מבטן יוצרים על קרבתך בסיני להעיר את עניי על כן בתחנות יפה הרבה שילי וכל ימיי [מוזיקה] ושני עד לולם אשמח בך אשמח בך אשמח בך אל עולם אשמח בך אשמח בך אשמח בך אל עולם אשמח בך אשמח בך אשמח בך אל עולם אשמח בך אשמח בך אשמח בך אל [מוזיקה] עולם אשמח בך אסמח בך אשמח בך אל עולם אמח בך אשמח בך אשמח בך אל עולם אמח בך אשמח בך אשמח בך אל עולם אמח בך אמח בך אשמח בכולם אשרנו זכינו גם נשימות גם דיבורים גם מחיית כפיים ברור לנו ואנחנו מאמינים באמונה שלמה שעשינו שמחה ליוצרנו אשרנו ואשר חלקנו תודה רבה לבורא עולם אני קצת צריך יום קצת יותר מוקדם מחילה מכבודכם שיהיה בשורות טובות אנחנו שבוע הבא בעזרת השם נמשיך בהצלחה רבה
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה