הרב מאור קריו נפשי כעפר
הרב מאור קריו נפשי כעפר
[מוזיקה] בעזרת השם בסיעתא [מוזיקה] דשמיה את עצמם לכל הדברי תורה וכל הבקשות לכל השירים לכל הצדיקים ים שבדורנו לכל הצדיקים ים שוכני פר הקדושים אשר בארץ מה בפרט לרבנו הקדוש צדיק יסוד עולם נחל נובע מקמה ואמונה רבנו נחמן בן פגה זכותם תגן עלינו ועל כל ישראל אמן שיהיה לשפע ברכה והצלחה לכלל עמו ישראל ברחמים היום אנחנו נלמד על הפסוק שאומר נפשי כעפר לכל תהיה ככה אומר דוד המלך דוד המלך מדמה את עצמו לעפר אז רבנו נחים ברסלב כותב בתורה ר עז אגב זה נאמר בשמיני הצרת בשנת תקסב מעניין למה רבנו דווקא בחר להגיד את זה שם אבל רבנו מלמד כך דע כשיש מחלוקת על האדם אין לעמוד עצמו כנגד השונאים שיש מחלוקת על האדם אז ברגע שהוא רוצה לעמוד כנגד השונאים זה לא טוב זה לא טוב הדבר הזה למה לומר כמו שעושה לי כן אעשה לו כנגדו כמו שהוא עשה לי אני אעשה לו וככה האדם חושב שזה הפתרון אבל אומר רבנו כי זה גורם ששונא יבוא לבקשו לראות בו חס ושלום מה שהוא רוצה לראות בו רקד רבה ראוי לדון אותם לכף זכות ולעשות להם כל הטובות בחינת ונפשי כעפר לכל תהיה כמו העפר שהכל דשין עליה והיא נותנת להם כל הטובות אכילה ושתייה וזהב וכסף ואבנים טובות הכל היה מן העפר כמו כן אף על פי שהם חולקים עליו ומבקשים רעתו אף על פי כן יעשה להם כל טובות כמו העפר מה הכוונה היא עבודה לא פשוטה נכון דיבור לא פשוט אבל נסביר אותו למה למה רבנו מתכוון אחד הדברים שרבנו בהמשך מסביר שאם אדם חס ושלום יש עליו שונא זה יכול להיות הרבה פעמים במציאות בעבודה מישהו מקנה מישהו זה וכולי וכולי אז מה קורה בפעולה הזאת אם אתה מחזיר לו כמו שהוא עושה לך אתה מקצר לו את הדרך להגיע אליך למה הדבר דומה אם עכשיו למשל יש קיר של עפר ועכשיו אחד חופר בקיר כדי להגיע אליך אז אם אתה תגיד כמ שהוא עשה לי אני אעשה לו ואתה תחפור גם כדי להגיע אליו אז אתה מקצר לו את הדרך אז אחד הדברים שרבי נתן מסביר על התורה הזאי זה שאתה צריך להיות כמו עפר מה זה כמו עפר אתה תמשיך לשפוך עפר והוא יחפור ואתה תמשיך לשפוך עפר והוא יחפור ובסוף הוא יתעייף זה נקודה אחת עוד דבר שרבנו מסביר כאן מה זאת אומרת לעשות לו לשפוט או לכף זכות ולעשות לו את הטובות שבעולם לא להחזיר לו מלחמה הפוך להחזיר לו אהבה אז מה הכוונה בדבר הזה שברגע שאתה מחזיר לו אהבה הוא בעצם הוא מתעייף ובסוף זה יהיה גם הנפילה שלו ומאיפה לומדים את זה מהמן הרשע המן הרשע רצה להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודי מןר ועד זקן ת ונשים ביום אחד ומה השם יתברך עשה עלה אותו לגדולה העלה יותר גדולה ששמה הייתה הנפילה שלו עכשיו אנחנו לא מחזירים טובות לאדם על מנת שחס ושלום אנחנו רוצים שהוא יפול אלא על מנת שליבו יתרכך ויבין שככה לא מתנהגים ואז ממילא שאתה מחזיר לו אהבה ואתה מוצא עליו כף זכות ואתה יודע שהוא בעצם בא לגדל אותך אז הפעולה הזאתי בעצם הם עונת שנאה הם עונת מחלוקת והיא בעצם מעייפת את את הבן אדם את הצד השני נכון שלא חייבים להיות חברים של כלל אחד מה שנקרא אבל העצה היא זה לא להחזיר מלחמה וזה עובד ברגע שאתה מחזיר אהבה ואתה שופט לכף זכות הפעולה הזאתי עובדת אבל אחד הדברים שאנחנו צריכים גם להפנים בתודעה שלנו שחוץ מהאויבים החיצוניים שיש יש גם את ה אויבי הנפש ועל זה הייתי רוצה לגעת גם בנקודה מה אני יכול לתת לה יצר הרע אבנים טובות וכסף וזהב ואהבה כדי להפיל אותו אז חזל מספרים על רבי עקיבא שרבי עקיבא היה בספינה והספינה טבעה והיו בטוחים שרבי עקיבה מת וראו אותו בחוף מפתחים שאלו אותו איך התגברת איך ניצלת אז הוא אמר כל גל שבא לפני נענעתי ללו בראשו הורדתי את הראש והגל עבר הרתי הכנעה הורדתי את הראש והגל עבר אחד הדברים שאדם רואה שיש לו גלים בחיים או שיש לו מעברים אז לעמוד כנגד זה פס טו פס אתה רק תחטוף ואתה פשוט תתעייף אבל ברגע שאתה מכניע את עצמך לקדוש ברוך הוא ואומר ריבונו של עולם אני ממשיך הלאה אני מכנ את עצמי וממשיך הלאה הגל הזה עובר ומשמה גם רואים אגב ישועות מאוד מאוד גדולות אז הפעולה היא להחזיר מלחמה זה לא נכון אלא העבודה היא להחזיר אהבה מה אנחנו נעשה אבל כנגד האוייבים שלנו מה שאנחנו רואים שהם עושים לנו המלחמות והכל אחד הפעולות שאנחנו רואים זה מהמלחמה בפרט שהתחיל השביעי ואוקטובר למניינם ראינו פה דבר מאוד מעניין עם כל הצר וכל וכל וכל הכאב שעד היום אנחנו הולכים איתו וזה לא קל אבל ראינו פעולה ש הודיעו לחיילים שהם עומדים להיכנס לעזה פתאום כולם התחילו לשיר להגיד שמע ישראל ולשיר הקדוש ברוך הוא אנחנו אוהבים אותך לא תראה את זה אצל אומות העולם זה תראה אצל רק אצל יהודים עכשיו לכאורה שאדם עומד מהצד יכול לבוא ולהגיד מה אתם עושים אנחנו עכשיו רק סופרים גופות ואתם אומרים שמע ישראל רוקדים ונכנסים לזירת הקרב ראינו שבמדינה קיבלו את זה באהבה מאוד גדולה ראו אותם בתור אצילי נפש וזה נכון וזה אמת וזה זה לא סתם שהאור הזה ירד ונתן את הדעת לחיילים דווקא לעשות כך למה כי ככה מנצחים מלחמה שמתאחדים שאוהבים וככה שיוצאים למלחמה עם אמונה ואהבה לקדוש ברוך הוא ככה מנצחים והבעל שם טוב אומר שהאויבים שלנו רועדים מאיתנו מתי שאנחנו באחדות מתי שאנחנו באהבה ואחדות זה מפיל את הכוח שלהם הרוחני בשמיים ואז ממלה גם הכוח הגשמי שלהם נופל ואנחנו שומעים גם סיפורים עכשיו איך זה קורה אחד על אחד אז כשאדם רואה שיש לו אויבי הנפש והוא רוצה לעמוד כנגדם השאלה אם הוא עומד נכון בדבר איך הוא צריך לעמוד הוא צריך לגלות הכנעה כמו האפר איך לגלות הכנעה ריבונו של עולם אני ממשיך עם התורה אני נכנע לתורה אני נכנע לאמונה שהכל בהשגחה פרטיית והכל לטובה אני לא מפעיל את הכוח שאני מבין אני יודע כי ברגע שהוא מפעיל את הכוח הזה אתה בעצם מקצר לו את הדרך הקדוש ברוך הוא אומר אם אתה מבין שאתה יכול להילחם לבד ואם אתה מבין שאתה יכול לבד אז המצב רק סבך אבל אם אתה עוצר מרים עיניים לשמיים ופונה לקדוש ברוך הוא זה נקרא שאתה מתאחד עם האחד עם האהבה ועל ידי האהבה הזאתי אתה בעצם מפיל את האויב מפיל את כל המניעות שאנחנו עוברים שבפועל זה הופך לנו לקרבת אלוקים אחד הדברים שרבי נתן מלמד על זה אנחנו ניגע בזה עכשיו להפוך את היגון וההנחה לשמחה איך הופכים את היגון והנחה ושמחה אז הייתי רוצה להקריא לכם פה קטע מאוד מעניין שאנחנו מתקרבים גם להלכות פסח בהלכה ב' רבי נתן כותב ככה כל החולת מה זה חולת חוליים השם ישמור ויציל באים קיקו השמחה זאת אומרת יש לנו שמחה משהו בשמחה התקלקל למה זה מתקלקל דרך המניעות דרך המעברים המשתנים ורבי נתן כותב כי ערה מיני דפקין מקבלים חיו מערה מיני נגינה שהם בחינת שמחה יש לנו ערה סוגי דופק העשרה סוגי דופק האלה עובדים לפי ערה מיני נגינה שדוד המלך בהם חיבר את ספר תהילים רבבי נחם מ ברסלב על זה תיקן את התיקון הכללי ועשרה מיני נגינה אלה של התיקון הכללי הם בעצם מיישבים את האיזון בתוך העשרה סוגי דופק ואז זה יוצר שמחה ואז זה מסלק את החולאים אז יש מעלה גדולה מאוד כמובן להגיד את התיקון הכללי ורבי נתן כותב גם כתב על פירוש שסון ושמחה ישיגו ונסו יגון וההנחה שעיקר שלמות השמחה כש מכריחים ותופסים גם היגון וההנחה לתוך השמחה איך אפשר לתפוס את היגון וההנחה לתוך השמחה אז שאדם מוצא נקודות טובות שאדם מוצא הרחבות בתוך כל המציאות שהוא עובר אז הוא יוצר שמחה דרך זה ה עוב את הקדוש ברוך הוא היגון וההנחה מתבטלים לשמחה זה נקודה אחת שגם רבי נתן מלמד אותה באחות פריקה אטינה הלכה ד' אבל עוד דבר שלמדנו בזל מנחו מיש גמזו למשל שהסיפור נגיד אותו בזריזות חכמים רצו לשלוח דורון לקיסר ב זמנם שולחים דורון לקיסר וזה בעצם מסר לשלום אנחנו לא במלחמה איתך אין לנו עניין אנחנו בשלנו אתה בשלך לא מורדים בכלל או כלום אמרו את מי נשלח מידת הדין פה היא לא פשוטה זה צריך באמת פה מישהו שבאמת יש לו אמונה חזקה אז אמרו נשלח את נחום מיש גם זו אומרים חזל למה כי כל דבר שהיה קורה לו הוא אומר גם זו לטובה נתנו לו את דורון שמו את זה בקופסה נחום מיש גמזו הגיע לאיזה מלונית ואז בלילה היו שמה שודדים היו שם גנבים והם לקחו לו את הקופסה הזאתי ושמו לקחו את הדורו ובמקומו שמו שמה כל מיני חול ועשבים יש אומרים שאנחנו מ שגם זו קם ראה מה עשו לו ואמר גם זו לטובה יש גרסה שאומרת שהוא עדיין לא ראה את זה הוא מגיע לקיסר נותן לו את ה דורון קיסר רואה את הקופסה פותח את הקופסה רואה שאין דורון מה רואה כל מיני חול ועשבים אומר מה יהודים באו לצחוק עליי אז אם זה ככה אני הורג את כל היהודים מה אומר נחו מיש גם זו גם זו לטובה הגיע אליהו נבי שהוא היה בעצם מחופש בדמות של אחד השרים ואז אמר תדע לך אבל החול שאתה רואה פה בקופסה זה החול של החיצים שאברהם אבינו השליך על האוייבים שלו על המלכים וככה הוא ניצח אותם שמע את זה הקיסר אמר בוא ננסה לקח את החול השליך על האוייבים שלו והרג צבא שלם אמר ווא ווא עם כזה נשק יש ליהודים עדיף לא להתעסק איתם נתן לנחום מיש גם זו הרבה כסף הרבה זהב בדרך הוא חזר לאותה מלונית ראו אותו כזה עשיר עם כל כך הרבה כסף אמרו לו מה מה זה זה זה אומר מה שהיה פה נתתי שם מה שהיה בקופסה זה מה שנתתי אמרו אנחנו שמנו את החול הזה שמו את החול הזה לקחו לקיסר נתנו לו את זה זרק את החול לא דובים ולא יער ועל זה נאמר גם זו לטובה אם נחו מיש גם זו היה מביא את ה דורון אז היה סיפור יפה אבל לא יודע אם בכלל חזל היו רואים לנכון להגיד אותו נתת ה דורון היה פיוס עם הקיסר הכל בסדר בגלל שנחו מיש גם זו שכוונתו הייתה לטובה אבל קרה משהו בדרך שהוא לא כסדר הוא אומר גם זו לטובה ורבנו למד בתורה מד חלק שני שהאמונה נמדדת בפה של האדם על ידי הדיבור אדם זוכה לאמונה על ידי שנחו מיש גמ זו אמר גם זו לטובה מה הוא פעל בפעולה הזאתי פעל בפעולה הזאתי שהוא עשה שינוי לטובה מתק את הדין ואז ממילא כבר שלחו אותו בכסף וזהב והקיסר כבר פחד להתעסק עם היהודים שזה כבר קרה פה משהו ונהפוך הוא בהרבה יותר גדול עכשיו השאלת השאלות אם נחו מיש גמזו מאמין שהכל לטובה למה הוא צריך להוציא את זה בפה אז כל אחד מאיתנו בפנימיות שלו הוא מאמין שהכל לטובה שהכל בהשגחה פרטית אבל זה עדיין נסתר זה עדיין בתוך הנימי הנפש בשביל ליצור ישועה אני צריך להוציא את זה בפה לומר את זה בפה מלא גם זו לטובה וככה גם פסק השולחן ערוך לעולם יהיה אדם רגיל לומר כל מן דאביד רחמנא לתו אביד כל מה שהקדוש ברוך הוא עושה לטובה עושה שיעורים הקודמים אני ביארתי מה ההבדל בין גם זו לטובה לקולמן דוד רחמנא לתו אוד אבל לעניין שלנו הדיבור יוצר מציאות אבל שאלת השאלות חזל אומרים דובר שקרים לא יקון לנגד עיניי אם אדם עכשיו אומר גם זו לטובה אבל בפועל הוא לא מרגיש ככה מבפנים אז לכאורה זה שקר אז אחד התירוצים זה שבאמת בפנימיות הוא מאמין כל יהודי יש לו אמונה שהכל לטובה ושהוא מדבר מזה אחרי המעשים נמשכים הלבבות הוא באמת רוצה להגיע למקום הזה והדיבור מוביל אותו למקום הזה רבנו החיים ברס אומר בשיחות הרן שאדם לפעמים יכול לעשות איזה פעולה שהוא מראה את עצמו כועס ואפילו שהוא לא מתכוון לזה ופתאום מתחיל לכעוס אז רבנו אומר אתה יכול לעשות אותה פעולה הפוכה גם אם אתה עצוב תחייך בכוח תעשה פעולות של שמחה בכוח ואחרי המעשים נמשכים הלבבות וזה לא שקר למה זה לא שקר כי זה מקום שאני רוצה להגיע אליו עכשיו דוד המלך אומר האמנתי כי אדבר איך אני יוצר את האמונה הזאתי שאני מדבר מזה חוזר על זה גם זו לטובה הכל בהשגחה פרטית הכל לטובה הכל זה כפרת עוונות הכל זה להגדיל שחרי וכן על זה הדרך מה קורה במשך הזמן אתה תראה שיתהפך הכלל לטובה זה בדוק הוא מנוסה הדבר הזה ודאי עכשיו גם השבחים והילות של גמזו לטובה זה מעין שבח זה שבח לקדוש ברוך הוא שאני מאמין שעכשיו הצמצום הזה זה טוב לי זה לא הכוונה היא שעכשיו אני חס ושלום רוצה עוד רע אלא יש שכל ויש אמונה השכל משדר ר לי שזה לאלא טוב ורבנו אומר שאדם שיש לו צער ידבר מזה הצער זה בסדר אבל מה קורה אחרי שאדם אייך אומרים בסדר שם אני באמת כואב לי על מה שאני עובר וכולי וכולי והוא מספר את זה לקדוש ברוך הוא אבל עכשיו הוא עולה למדרגה של אמונה האמונה זה במקום שהשכל נגמר ובאמונה האמונה אומרת שהכל בהשגחה פרטית והכל לטובה ועל האמונה שאומרת שהכל בהשגחה פרטית והכל לטובה גם זו לטובה גם זה רחמים ואני כבר מודה לך על הישועות שאתה עתיד לתת לי ואם האמונה אומרת שזה הכל לטובה אז אני מודה לך אני משבח אותך ועם כל הצער והיגון שיש לי אבל זה בחינה של עכשיו ישועה שאני צריך לקבל והיא בהסתרה רבנו אומר בשיחות הרן אני חושב שחורף זה בחינת יבור וקיץ זה בחינת לידה מה ההבדל ביניהם שתיהם זה גדילה יבור זה גדילה מתוך הסתרה קורה פה משהו ולא רואים אותו זה לא תמיד נעים האישה הרבה סובלת מזה רבנו אמר בשיחות הרן שצריך מאוד מאוד לכבד את אנשים ואחד מהסיבות שהם עוברים ריונה זה לא דבר קל זה לא דבר קל אני רוצה לראות מה זה גבר עובר יום אחד הריון תשעה חודשים פשוט לישו להחזיק אין סיכוי בעולם אין סיכוי למה מישהו פה חולק עליי לא בסדר מקבלים את זה אוקיי לא אמרתי משהו לא נכון עכשיו אז עיבור זה זה גדילה אבל מתוך הסתרה ולידה זה גדילה מתוך התגלות זאת אומרת שגם שהאישה מעוברת היא שמחה אפילו שקשה לה הקאות ושכר חורות וכל מה שהיא עוברת ועל לידה עצמה אז למה היא שמחה היא שמחה כי היא יודעת שיש פה גדילה האמונה אומרת לה שיש פה גדילה אותו דבר גם בעבודת השם שלנו שאדם יש לו הסתרה הוא מצד אחד רואה את זה בתור לאק הסדר לא נוח לי לא נעים לי לא טוב לי למה הקדוש ברו הוא עושה לי את זה אבל מצד שני הוא יכול רגע להשליך את השכלים האלה ולגדול רגע אמונה ולמשוך אמונה ל השכל מה זה למשוך אמונה ל השכל בהסתרה הזאתי יש פה גדילה מתוך הסתרה יש פה משהו משהו פה גדל משהו פה מתחיל מחדש אחרי זה שהוא זוכה לישועה הוא כבר רואה את הגדילה מתוך התגלות וזה פעולה שהרבה פעמים אנחנו נתקלים בה בחיים מה צריך לעשות במקום הזה קודם כל להרגע את הנפש לא ללכת עם רדיפה עצמית עצור דבר עם השם איזה דקה שתיים תגיד ריבונו של עולם אני מאמין שהכל השכחה פרטית והכל לטובה ואתה משגיח עליי ועוד יתהפך הכל לטובה ואני כבר מודה לך על הישועות ואני כבר מודה לך על המציאות של עכשיו שזה התחלה חדשה למשהו חדש שאני הולך לקבל וכן על זה הדרך זה ממתק את הדין עכשיו מה קורה בפעולה הזאתי שאתה מוציא את הדיבור הדיבור הזה מפתח שמחה הוא מפתח שמחה וכוחות הסתר אחרא לא יכולים לראות את זה ואז מה זה קורה ונסו יגון והנחה היגון וההנחה בורחים ודוד המלך אבל אומר ארדוף איב ואשיגם ולא השוב עד כלותם ואז מה קורה עם השמחה שלך שאתה ממשיך לעבוד את השם וממשיך להתפלל ולהמשיך להאמין אתה רודף את כל היגון וההנחה והופך אותם לשמחה ואז הישועה כבר היה כפל כפליים בדבר הזה אז זה שיש צער לאדם זה דבר לגיטימי זה שאתה מדבר מזה הצער להתקרב לקדוש ברוך הוא זה דבר נכון אבל חייב להתאמן על המקום של האמונה שקודם כל ריבונו של עולם זה הכל בהשגחה פרתית הכל לטובה ואני עכשיו ממשיך עם הדבר הזה ורבנו אומר אבל שלמות השמחה לחטוף דיקא את היגון וההנחה לתוך השמחה שגם היגון וההנחה יהיה שמח להפוך כל ההגיונות וההנחות לשמחה כדי שיהיה נעשה היגון והנחה מרכבה לקדושה היגון וההנחה הופך להיות מרכבה לקדושה מה זה מרכבה לקדושה ישועות רחמים הכל רץ הכל זורם בהתחלה זה קשה נכון ההסתרה היא לא נעימה אבל שיש לך אמונה אז מ שהכל גם בהשגחה פרטית ומשמה אתה ממשיך להבו את הקדוש ברוך הוא וזה נקרא גם אגב תשובה מאהבה שאדם עולה מתשובה מראה לתשובה ואהבה ואחד הדברים שהנביא אומר אם אני זוכר את זה נכון ביום היו ביום ההו יבוקש עוון ואיננו יחפשו עוונות בעם ישראל ולא לא מוצאים עוונות הכל זכויות למה הגמרא בסנהדרין אומרת איין ישראל נגאלין אלא בתשובה יש תשובה ראה ויש תשובה מאהבה ש אדם עושה תשובה מיראה זדונות הופכים לשגות איך אומרים העונש פחות שאדם עושה תשובה מאהבה זדונות הופכים לזכויות מה יקרה בדור האחרון יתגלה כזה אור אלוקי שאנחנו חווים אותותו עכשיו של אהבת השם של אמונה בקדוש ברוך הוא של ביטחון בהשם שעם כל המציאות הכל כך אפלה הרבה פעמים שהיא כל כך לא נעימה ומשמה אני צריך לדבר דיבורים של אמונה וביטחון וחסדים ואהבה לקדוש ברוך הוא מה קורה בפעולה הזאתי זדונות הופכים לזכויות חס ושלום אם אדם הכעיס את הקדוש ברוך הוא בזדון זה עכשיו תשובה מאהבה וזה הופך לזכות ואז ממילא ביום ההוא יבוקש אבון ואיננו יהיה פה משהו מדהים איך נשמות ישראל יתארו מתוך כזו אהבה וכזו תשוקה לקדוש ברוך הוא ולכן עיקר העבודה שיצאנו ממצרים זה כדי לזכות לשמחה הזאתי כל מה שעברנו במצרים זה בשביל זה עוד נקודה שהייתי רוצה לבאר אותה שרבנו מלמד בתורה עי רבנו שם מסביר שיש כוח המושך ויש כוח המכריח מה זה כוח המושך זה הכוח של הנשמה שההיא תמיד נמשכת לקדוש ברוך הוא היא תמיד רוצה את השם לא משנה מה יש כוח המכריח שזה התאוות שזה התאוות והיצרים שהם מכריחים כביכול את את האדם חס ושלום לרדת מעבודת הקודש אומר רבנו אבל מה ההבדל ביניהם כוח המושך הוא תמיד רוצה את השם הוא תמידי כוח המכריח שזה המניעות והסתר זה זמני זה זמני זאת אומרת יש מושג של מלחמה אנחנו מכירים את המושג הזה להילחם וזה לא נעים למה כי זה התנגדות הרצון אבל תזכור שזה זמני אחרי המלחמה הזאתי בא רווח והצלה לא נלחמים מה שנקרא תמיד מה הכוונה היא כל מלחמה שגם קוראת בעולם היא לא תמידית הייא בסופו של דבר מובילה לאיזה מציאות של הסכם שלום וההסכם שלום הזה הוא ניצחי לכן אומר רבי נתן המילה ניצחון יש לה שתי משמעויות משמעות אחת ניצחון מלשון נצחיות וניצחון מלשון התגברות אז רבי נתן אומר אז תכלית אומר רבי נתן לא ניצחון אמיתי זה ניצחון ניצחון ניצחי להתגבר לקום בבוקר לתפילה זה ניצחון אבל זה ניצחון ניצחי לנצח במונדיאל בכדורגל זה זמני בגלל זה זה לא נצחי זה לא ניצחון אמיתי כל פעולה שיהודי זוכה להתגבר הוא צריך לדעת זה מלחמה המלחמה הזאת היא זמנית אחרי המלחמה הזאתי אנח אומרים יש הסכם שלום יהיה לך רוח יהיה לך רווח והצלה ושפע וברכה אחרי זה יהיה עוד מלחמה בסדר רוצים להגדיל אותך יותר אבל העולם תמיד בנוי מניצחון ושלום ניצחון ושלום אם אני יודע שכל פעולה שאני מתקרב לקדוש ברוך הוא זה ניצחון ניצחי בדור הזה אז אני מוכן לעבור את המקום הזה לא נעים לא כזה נוח אבל אני מוכן לעבור את המקום הזה אני מוכן להתגבר אני מוכן להילחם והקדוש ברוך הוא עכשיו נתן לנו מתנה הכי גדולה שכל דבר לפנות אליו הרבה בתודה והודעה להכיר לו טובה על כל החסדים שההוא עושה איתנו רבי נתן מסביר בהלכות פריקה אותנה הלכה ד' מין המצר קר תיה אפילו שיש מצר אבל אני רואה הרחבות יש הרחבות בתוך המצר יש מצר אני לא בורח אבל מצד שני יש הרחבות יש דברים טובים לא לא הכל הולך לו כסדר ברגע שאתה מוצא את ההרחבות ממילא המצר מס והופך להיות אגב צמר ככה לפי לשון הארי שהוא אומר יש עניין להפוך ממצר לצמר מנגע לעונג משקר לקשר זה איך עובדים שפשוט ממשיכים ומצפים לישועת השם מה זה מצפים לישועת השם אדם לא מצפה למשהו שהוא יודע שהוא לא קיים אם הוא יודע שהוא קיים הוא מצפה לו שאנחנו מצפים לישועת השם זה לא אולי הוא יושיע אנחנו מאמינים שהוא יושיע זה באור שאדם חייב ללכת איתו כל החיים אנחנו מצפים לגאולה זה לא אולי יהיה אולי לא יהיה אנחנו מצפים פירוש אנחנו מאמינים שהגאולה תבוא שאני מצפה לישועה פרטית זה אמונה שאני מאמין שהיא תבוא לא יודע איך לא יודע כיצד לא יודע מאיפה אבל היא תבוא היא תגיע והיא תגיע בשלום ואחווה שלום ורעות רק אני צריך להמשיך להמשיך עם העבודה כי אני עכשיו בגדילה מתוך הסתרה וממשיכים זה מעייף זה קשה זה מתיש אבל לוקחים כוחות וממשיכים יאללה עכשיו בעזרת השם בוא ניכנס [מוזיקה] לניגון זכה למצוות תודה רבה רב שלמי חסד השם על הארץ שאנחנו זוכים לשיר לשם יתברך ולהמשיך עוד צעד ועוד צעד ועוד צעד ועוד צעד היה לי פעם איזה מקרה שהייתי צריך איזה ישועה וישבתי עם עצמי ככה ברכב אמרתי אני אתפוס לעצמי איזה התבודדות ואז קרה פעולה מאוד מעניינת אמרתי לשם יתברך ריבונו של עולם רבי נחים ברסלב מלמד שהכל בהשגחה פרטית הכל לטובה לא תמיד כזה נעים לא תמיד כזה נוח ואז ישבתי ואמרתי לשם יתברך בבו שם לא כזה נוח לי עכשיו לא כזה נעים לי אני מבולבל אבל אני מאמין שתהייה ישועה אבל הישועה שעתידה להיות אני מודה לך ומשבח אותך וככה התחלתי לדבר איתו וכיוונתי על מה שרבנו אומר בתורה סמ שאדם לא הולך לו כסדר אם זה לכפרת עוונות אם זה לעשות תשובה אם זה להגדיל שכרו ואז אמרתי לקדוש ברוך הוא שהאמונה אומרת שהכל לטובה אז על האמונה שאומרת שהכל טובה והכל התהפך לטובה אז גם על זה אני אומר לך הודו לאדוני כי טוב כי לעולם חסדו נכון שאני לא רוצה להישאר במקום הזה אבל אני רוצה לגדול מהמקום הזה ובשביל לגדול מהמקום הזה גם המציאות שאני חווה עכשיו היא גם לטובה אז התחלתי להגיד גם זו לטובה קולמן דוד רחמנא לתוד וככה חזרתי על זה ושינת את זה וזה היה לי ככה איזה יומיים שכל פעם תפסתי איזה תחנה ואמרתי את זה אני זוכר את הישועה שאני זכייתי אחרי שואה כזאת מתוקה ראיתי בחושך הכל התהפך לטובה איך מצד אחד אתה מרגיש שהשם יתברך מרגיש את הכאב שלך את הצר שלך בצרתם לא צר בטומאת ו שוכן אבל איך מצד שני הוא מחדיר בך אמונה שהכל בהשגחה פרטית ואתה לא רואה את זה עכשיו אבל משהו פה צומח משהו פה צומח עכשיו אנחנו נכנסים לימי האביב והכל פורח והכל מאיר יבוא אחד יגיד תראה את העץ איזה יופי הוא פורח איזה אביב נפלא אבל יבוא אחד ויגיד לו אתה יודע כל זה אבל אתה יודע מתי זה התחיל שהעלים נשרו שהכל היה יבש שירד גשם והיה קר מה שאתה רואה עכשיו זה תוצאה שהייתה דווקא במקום שהכי לא חשבת שיש גדילה שהכי לא חשבת שיש גדילה שמה זה התחיל שב אדם רואה את זה אז הוא אומר ישתבח שמו של הקדוש ברוך הוא על מה על הגשם על העלים שנשרו על היובש שבעץ למה עכשיו הבנתי הכל העץ התייבש העלים התייבשו וירדו כדי שיהיה לו התחדשות אז נמצא שבאמת זה הכל לטובה אז גם בהסתרה עצמה אדם צריך תמיד ללמוד להגיד כל מן דויד רחמן עלתו אביד גם זו לטובה השם יתברך משגיח על הכל מנהל את הכל ואני צריך להמשיך ב הנאה נפשי כעפר לכל תהיה לתפילה להתבודדות לתהילים לתורה ולא סתם אנחנו אומרים את זה בסוף התפילה ונפשי כעפר לכל תהיה למה דווקא בסוף שאתה אומר את זה בסוף התפילה ונפשי כאפר לכל תהיה שאני נכנע מה קורה בפעולה הזאתי ההכנעה הזאתי התפילה מתקבלת ברצון כי אתה מראה הכנעה ואמונה לקדוש ברוך הוא ורבנו אומר כמו העפר שיכול להצמיח ויכול להביא זהב וכסף ואבנים טובות גם שאדם רואה שהאויבים שלו חס ושלום מציקים לו אוהבי הנפש הוא מחזיר אהבה מה זה מחזיר אהבה הוא לא מחפש לנקום בהם הוא לא מחפש לפגוע בהם שופט אותם לקו זכות הוא נותן להם מילים חמות ואהבה וגם לאוהבי הנפש הוא לא מחזיר מלחמה בכוחי ועוצם ידי הוא מראה אהבה לקדוש ברוך הוא שהשם יתברך וזר לי וכל מה שעובר עליי זה רק לקרב אותי להשם יתברך ואני זוכה לקרבת אלוקים לי טוב לא ללכת עם כוחי ועוצם ידי ללכת עם אמונה גם ניצוץ קטן של ענף קטן יכול להביא י שלם אמונה פשוטה ושמחה תמימה יכולות להביא חומות של כ הזמן עובר ולא חוזר צריך לחשוב על התכלית להתחזק עם חברים לפרוץ את כל המסכים לדבר דיבורים של אמונה לאורר בלב את השמחה להאמין שהכל לטובה ולקום אחרי כל נפילה לדבר דיבורים של אמונה לאורר בלב את השמחה לקום אחרי כל [מחיאות כפיים] נפילה ולמיין שהכל זה לטובה להאמין שניצ קטן שלך דיבור אחד קטן שלך יכול להדליק יער שלם יער שלם הוא יכול להדליק ניצוץ אחד של קדושה ניצוץ אחד של דיבור עם השם יתברך אמונה פשוטה ותמימה ש להסיר את כל הסכלים ולמד ריבונו של עולם אני מאמין שהכל מתך והכל לטובה זה כבר יכול לסלק את כל הדינים יכול לסלק את הכל לנו יש כוח עם ישראל יש לנו כוח שנקרא כוח השכל ויש לנו כוח שנקרא כוח האמונה זה כוח שאין אותותו לאומות העולם רק לנו כל מעבר שאדם עובר הוא לא צריך להצדיק חס ושלום את המעשים הרעים שלו להתמודד מול זה זה הדבר הכי נפלא להאמין שהקדוש ברוך הוא כל מה שהוא מעביר אותי זה רק לטובתי הנצחית זה הסתכלות נפלאה באמת להידבק בטוב ולדבר מהטוב ולהעצים את הטוב ולחשוב מהטוב לא קל כי בתוך זה יש הרבה מעברים אבל המעברים האלה הם בסופו של דבר אם תסתכל טוב טוב אחורה בזמן אתה תראה שכל החיים שלך כל המעברים שעברת איך הכל התהפך לטובה והכל היה מכוון משמיים הכל היה מכוון משמיים וזה הכוח העצום שרבנו פה מגלה נפשי כעפר לכל תהיה לנצח מלחמות זה לא עם כוחי ועוצם ידי לנצח מלחמות זה עם השם יתברך לנצח מלחמות זה עם אמונה לנצח מלחמות זה עם התהילים לנצח מלחמות זה רים עיניים לשמיים ולדעת שכל דבר שאני רוצה בחיים אני לא יכול להשיג את זה לבד אני חייב את השם יתברך שהוא יפעל ויעיר לי את הדבר הזה ויעיר לי את הישועה הזאתי השם יתברך הוא רק נרא לך רחוק ואן קרוב ממנו שם יתברך הוא רק נראה לך רחוק ואיין קרוב ממנו השם יתברך הוא רק נרא לך רחוק ואין קרוב ממנו השם יתברך ך הוא רק נרה לך רחוק ואין קרוב ממנו אסתל ניר תאיר לי את הדרך תן לי עד שלא [מוזיקה] אפו תן לי ע ת לי עם הדרך [מוזיקה] [מוזיקה] לא שלא אפול תן ליד ם הדרך ת שלא אפול בוא ניתן עוד סיבוב השם יתברך הוא רק נראה לך רחוק ואיין קרוב ממנו השם יתברך הוא רק נרא לך רחו ואיין קרוב ממנו עשה לי אתי לי את הדרך תן לי עד שלא אבות תן לי ד אתה לי אם הדרך תן ליעד שלא אפו סליב תאיר לי את הדרך ן לי עד שלא אפול ליעד אתה לי בדרך תני י שלא [מוזיקה] אפול עכשיו אנחנו בעזרת השם נתקדם לעוד איזה שלב חשוב של העניין הזה לעורר את נקודות השמחה בנפש האדם שרבנו אמר שיש עניין שנתהפך הכל לטובה פירוש הוא שתנסה לחשוב שכל המעברים שאנחנו עוברים עכשיו והסיפורים תנסו לחשוב מה זה שהכל הכל הכל הכל התהפך לטובה הכל כל הצר והיגון וההנחה וכל הבלאגן הכלל הכל הכל התהפך לטובה אז אנחנו כבר מודים להשם יתברך שהכל יתהפך לטובה אנחנו כבר מודים לבורא עולם שהכל יתהפך לטובה שמעתי איזה אבא שהבן שלו עדיין בשבי אני לא זוכר את השם שמעתי דיבור שלו שמה זה חיזק אותי הוא אמר לקהל הקדוש ברוך הוא שם אותו בשבי והקדוש ברוך הוא יוציא אותו מהשבי זה רק השם זה רק השם והבנתי שהסיפור היה שאיך שהוא פנו אליו הצליחו להגיע אליו מח שימה מהחמאס ואמרו לו ש בהפגנות משהו כזה לכלך על הממשלה ופה ושם ו ואז הוא אמר השם יתברך הילד שלי בידיים שלו והם נבהלו לא המשיכו או את השיחה תפסו אותי בדיוק במילים אבל הוא אמר הקדוש ברוך הוא שם אותו שם הקדוש ברוך הוא הוציא אותו איזה איזה אמונה חזקה זאת בוודאי שיהיה פה ישועות בוודאי אבל איך אנחנו מחזירים מלחמה בכלל ובפרט מלחמה להשם לתת את הביטחון בקדוש ברוך הוא ובאמונה ובתורה ובמצוות ולא במה אני חושב ולא במה אני מבין השם יתברך מבין התורה היא זאתי שמדריכה הצדיקים הם אלה שמדריכים ורבי נחם ברסלב לימד שבדור האחרון אנחנו צט צריך להתפלל על כל דבר הכי קטן איך הוא אמר לבת שלו שיום אחד הוא ראה שהיא כועסת על ה על המשרתת אז הוא שאל אותה למה את כועסת עליה אז היא אמרה בגלל שהיא לא היא לא עושה את הדברים כמו שצריך אז הוא אמר לה היית צריכה להתפלל על זה שהמשרד תבין אותך כמו שצריך תראו מה זה לאיזה נימי הנפש רבי נחמ ברסלב מוריד את התודעה של התפילה את המקום שלהן עוד מלבדו שעל כל דבר הכי קטן רק ללמוד להתפלל ולדבר עם אבא שכולו רחמים ברוך השם כי תבוא במים איתך אני מובני האות לא ישטפוך כי תלך ומוש לא תיכון [מוזיקה] ולבל אותי ברבה כי תבוא במים איתך אני ובני האו לא ישטפוך כי תלך במש לא תיכו אולברה לא תיבר בך כי אני אביך אני אביך אבא שדוב אבא שאוהב י אני אביך כי אני אביך אבא שדום אבא שאוהב כי תעבור במים איתך אני ובני האור לא ישטפוך כי תלך במוע לא תיקוה ו לעבר לא תיו בך כי אני אביך כי אני אביך אבא שדוב אבא שאוהב הי אני אבי כי אני אביך אבא שדוב אבא שאוהב יצא לי להיפגש לפני כמה ימים עם יהודי שחזו שלו לא נראת דתי אבל חמת של בחור ישב באחד השיעורים וישב והקשיב בסוף הוא לקח אותי לשיחה בצד והוא סיפר לי שהוא מאוד אוהב מסיבות כלכל מסיבות טבע ול המסיבות וכולי וכולי הוא לא נוגע חס ושלום בדברים לא טובים אבל הוא אוהב את המסיבות הוא אומר לי אחד הדברים שאני מאוד אוהב זה המוזיקה מאוד מאוד אוהב מוזיקה ני אוהב לשמוע אותה גם חזק אבל אומר לפעמים עוברים העברים משתנים בחיים וקשה והרבה פעמים אני יש לי עליות וירידות במצבי רוח השאלה אם באמת אפשר להיות מאושר שאלת השאלות האם אפשר להיות מאושר שאני התחלתי להתחזק אז היה מקרה שאחד בא אליי אומר לי אתה מאושר שאלה כזאתי עוקצנית כזאתי אז אמרתי לו מה אתה בעצם שואל אם אני שמח אז הוא אומר לי כן אז אמרתי לו אז מה ההבדל בין מאושר לשמח אומר לי נו אתה עכשיו מחזיר שאלה על שאלה אמרתי או לא אני רוצה להסביר לך אם אתה שואל אותי אם אני שמח יש מצבים שכן יש מצבים שלא ובמצבים של הלא אני נלחם שזה יהיה כן אם אתה שואל אותי אם אני מאושר אז התשובה היא כן אז הוא אומר לי מה זאת אומרת אמרתי לו כי מאושר זה מלשון אישור גם שעובר על עליות וירידות אבל יש לי אישור מבורא עולם שאני בדרך הנכונה זה שאני לומד ד זה שאני מתפלל זה שאני זוכה להתקרב לקדוש ברוך הוא להגיד לך שהכל הולה חלק לא בגלל זה השמחה שלי לפעמים עולה ויורדת אבל אם אתה שואר אותי שאני מאושר כן כי יש לי אישור ויש לי אישור טוב מבורא עולם אז כזה הוריד את הראש אומר לי חזק לא חשבתי על זה התבוננות לחיים אמרתי לא אותו בחור תשים לב מה אתה אומר שאתה אוהב מוזיקה ומצד שני יש לך מעברים בנפש ואתה אומר אמת אבל זה לא סתם שאתה אוהב מוזיקה כי מי ש אוהב מוזיקה בפרט שאוהב תורת הניגון אז חזל אומרים לא היייתה ניתנת תורה היייתה ניתנת שירה עולם השיירה ועולם התורה הם מאוד סמוכים בעולמות העליונים אחד לשני לכן יש עניין להגיד פרקי שירה או שיר השירים שירות ותשבחות לבורא עולם אמרתי לו למה דווקא חזל אומרים ש עולם השירה ועולם התורה הם סמוכים זה לזה התורה מורה לנו דרך וכמו שהתורה מורה לנו דרך איך לעבוד את הקדוש ברוך הוא במצבים משתנים אותו דבר זה תורת הניגון אם הכל עובד בצורה סטטית זה מאוד משעמם אין לזה אפקט אבל ברגע שבניון יש את הירידה ויש את הפזמון ותראה לפעמים אנשים כמה הם מתרגשים בפזמון שמה זה הבוסט מה שנקרא אבל אם היה רק פזמון לא היה לו את האפקט שלו כי חייב שיהיה את הבתים חייב שיהיה את הירידה חייב שיהיה את השינוי ע העבר הזה וזה בעצם מה שמכין את הפיזמון למנף אותו ו שיכנס לתורת הנפש אמרתי לו תדע לך אם אתה תפנים לחיים שלך שהחיים שלנו זה על פי התורה והמצוות אבל זה כמו נגינה יש את העליה יש את הירידה ממשיכים לנגן יש את המצבי רוח המשתנים אבל ממשיכים לנגן אבל זה מה שעושה את האפקט של פיזמון זה מה שהופך את השיר לכזה עוצמתי זה מה שהופך את החיים שלנו לכאלה מאתגרים זה מה שהופך את החיים שלנו לכאלה מאמינים כי אומר הבעל שם טוב הקדוש שתענוג תמידי אינו תענוג אם זה תענוג תמידי זה לא תענוג אבל אם הוא משתנה ויש לו את המעברים שלו הוא מתחיל להיות איכותי הוא מתחיל להיות חשוב הוא מתחיל להיות יקר אז זה בסדר שיש מעברים משתנים ומשמה דווקא האפקט של האמונה הופך להיות חזק ועוצמתי ועולם אמלא ברוך השם אז אנחנו נמשיך לשיר פשוט אין מה לעשות חיייבים להמשיך לשיר כי גם שמשיח יבוא ימשיך לשיר פשוט חייבים להתקדם ומה זה יוצר לנו בנפש אל תעשה את החיים קשים איפה שלא צריך ואם הם כבר קשים אל תסבך אותם איפה שלא צריך ואם הם כבר קשים ואתה רוצה לעשות אותם עוד יותר קשים אם כבר אתה עצוב אתה רוצה להיות יותר עצוב אז תקפוץ תמחה כפיים לפחות תהיה שמח לפחות תראה תנועות של שמחה ותמשיך בכל הכוח ברוך השם איי איזה עצות נפלאות ברוך השם רחם רחם נ השם אלוקינו כם על ישרל מחכם ועל ירושלים יראך רחם רחם רחם [מחיאות כפיים] רחם רחם להשם אלוקינו רחם על ישרל ךח ועל ירושלים רך רחם רחם חם ל ציון משכן כבודך על מלכות ודוד משיחך ועל הבית הגדול והקדוש רחל רחל חר על ציון משכן כבודך ועל מלכות בי דוד משי ך על הבית הגדול והקדוש אוי רחל רחל רחל אשתף אתכם בסיפור שהיום סיפרתי אותו יש לי חבר טוב שהחבר הזה חזר בתשובה אבל בעבר שלו הוא היה ר ש גדול מימדים בוא נגיד הפתיל שלו היה קצר קוחים מעוצם ידי היה מאוד מאוד חזק הוא היה בא ללמוד אצלנו בישיבה אחרי צהריים יהודי שעשה תשובה נפלאה גדול מימדים חזק דעתן יודע מה שהוא אומר בוא נגיד אם היו רואים אותו ברחוב היו עוברים למדרכה השנייה אבל בלב שלו תמיד הוא היה טוב אף פעם הוא לא היה מרביץ סתם אלאם כן היו מציקים לאיזה יהודי אבל איך אומרים חזק מעמדים תרתם משמע גם בדעות שלו וגם בהשקפות שלו וגם במימדים שלו לימים ברוך השם שזכה להתחתן אז יש לו בנות אבל יש לו רק בן אחד יש לו בן מתוק מתוק מתוק מתוק אבל ימים שהילד גדל הוא לא עשה לו חיים קלים וכמה שניסה להסביר לו ופה לא עשה לו חיים קלים וככה זה הרך כמה שנים אבל לימים שיום אחד הוא מתקשר אליי והוא מזמין אותי לחתונה של הבן אני כל כך התרגשתי אז הגעתי לחתונה והייתה חתונה חרדית בהפרדה והכל הילד יצא בכוונה מהאירוע ובא אליי הנר הוא אומר לי תדע לך בימים הכי לא קלים שהרגשתי שהיצר הרע בוער בי הייתי יושב ושומע שיעורים שלך ואפילו לא ידעת את זה והייתי צוחק והייתי בוכה והייתי שמח והייתי מאושר והייתי מזדהה עם הדיבורים והניגונים והייתי נרדם עם איזה שיעור שתיים איתך כל [מוזיקה] לילה וחיבקתי אותו ונישקתי אותותו אמרתי לו הנה ברוך השם זכית להקים בית יאללה התחלות חדשות האבא אחרי זה בא אליי לצד ואמר לי משפט אומר לי הילד הזה לימד אותי אמונה הילד הזה לימד אותי בדיוק מה ממה שהפוך שהייתי אומר אני הייתי בן אדם שאומר מילה זה מילה שאני קובע איזה משהו אין ימינה שמאלה כוחי ועוצם ידי היה מאוד חזק אצלי אבל שראיתי שמגיע עוד יום ועוד יום ועוד שבוע ועוד שנה ולא הולך עם הילד לא הולך אומר הגעתי למצב אני זוכר את היום הזה ככה הוא מספר לי שאמרתי ריבונו של עולם אני באמת לא מבין כלום לא מבין כלום כלום אני נכנה אתה מחנך אותו אתה מגדל אותו הכל מאיתך יתברך הכל לטובה הכל רחמים אני נכנע לאמונה שהכל לטובה והוא אומר פשוט ככה התחלתי ללכת לא דיברתי איתו לא הוכחתי אותו לא שוב פשוט אמרתי ריבונו של עולם הכל מאיתך יתברך והכל לטובה זהו מה יהיה הכל מאתך יתברך הכל לטובה והתחלתי להתפלל והתחלתי להתחזק באמונה שהכל טוב ועוד פעם הכל לטובה וזה לא היה לי קל אומר לימים ולשבועות פתאום ראיתי איך הוא מתהפך לטובה והיום שאני רואה אותו פה בחתונה אני יודע להגיד לך בוודאות הילד הזה לימד אותי אמונה הילד הזה לימד אותי מה זה להכנה בדיוק הפוך ממה שהייתי בדיוק הפוך מהדעות שלי בדיוק הפוך מהנהג שלי בדיוק הפוך מהתפיסה שלי הוא לימד אותי אמונה אני חייב לו את החיים שלי הוא היה השליח ללמד אותי אמונה כל אחד במסע הזה בפרנסה ובבית ובכל דבר בחיים כולנו במסע הזה שהעולם יהפוך להיות בית הספר לאמונה שהשם יתברך הכל עושה לטובה אני רק צריך לרצות הטוב ולהעצים את הטוב אבל השם יתברך הכל עושה לטובה גם זו לטובה וכל מן דוד רחמן עלתו אביד דע שאדם צריך לעבור וזה העולם הגשר צר מאוד גשר צר מאוד והעיקר שלא לפחד ק והעיקר שלא לפחד כלל דע כי אדם צריך לעבור זה העולם גשר צר מאוד על גשר ארצה מאוד והעיקר שלא לפחד כלל והעיקר שלא לפחד [מוזיקה] כלל תים עיניים לשמיים דבר עם אבא במומים תרים עיניים לשמיים או תראה מות [מוזיקה] אלוקים תרים עיניים לשמים דבר עם אבא [מוזיקה] במומי תרים עיניים לשמיים או תראה מרות אלוקים יד [מוזיקה] צריך לבור בזה העולם גשר צר מאוד גשר צר מאוד והעיקר שלא לפחד כנ והעיקר שלא לפחד כן ג הי אדם צריך לבור זה העולם על גשר צר מאוד על גשר צר מאוד והעיקר שלא לפחד כלל והעיקר שלא לפחד כל תים עיניים לשמיים דבר עם אבא במרומי תרים עיניים לשמיים או תראה ממרות [מוזיקה] אלוקים תרים עיניים לשמיים דבר עם אבא [מוזיקה] ברומים תרים עיניים לשמיים או תראה מ אלוקים שנזכה כולנו תמיד כמה שיותר עוד אמונה ועוד אמונה ועוד אמונה שיהיה פסות בעזרת הם כל היישות
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה