הרב מאור קריו נועם הלב
הרב מאור קריו נועם הלב
[מוזיקה] צדיקים שני צ רבנו הקדוש צדיק יסוד עולם נחל נוב מקור חומה ואמונה רבנו נחמן בן פגס זכותם תגן עלינו ועל כל ישראל אמן היום אנחנו נלמד מכתב ש לט בספר הנפלא שנקרא עלים לתרופה שהספר הזה זה בעצם מכתבים שרבי נתן כתב לבן שלו לרבי יצחק מחזק אותו מעודד אותו ממש דברים יפים מאוד מאוד מאוד והיום אנחנו נלמד מזה את הכוח הנפלא שלראות את השם יתברך בכל מקום ובכל זמן שבליקותי הלכות רבי נתן מגדיר את זה שזה נקרא הנועם העליון להגיע למקום שנקרא הנועם העליון להרגיש את המתיקות והחיות ואאהבה של האנון עוד מלבדו וההשגחה הפרטית ורבי נתן כותב לו כך: נקריאב ולאט לאט נסביר נשיר בין לבין בעזרת השם [מוזיקה] והוא אומר לו כך ומכל זה תבין מה נעשה עם כל אחד בימי נערותו וילדותו וזגנותו הן בעניין הצטרכותו המרובים הן בעניין התקרבות להשם יתברך שמכל מה שעובר על האדם כל ימי חייו מילדותו ועד זקנותו צריך לסום ליבו להתקרב על ידי זה דייקה להשם יתברך כי ההתרחקות בשביל ההתקרבות רבי נתן מחזק את רבי יצחק שבכל דבר ודבר שקורה לך בחיים אתה צריך ללמוד איך למענף את זה גם אם זה נראה לך לא נעים גם אם זה נראה לך לא נוח במושגים שלנו גם אם זה נראה לך לא כסדר גם אם זה נראה לך לא מובן גם אם יש לך שאלות ותהיות האמונה אומרת שאין עוד מלבדו והאמונה אומרת שהכל בהשגחה פרטית והאמונה אומרת שדווקא דרך זה אתה יכול להגיע למקום שלמנף את זה ליצור מזה קרבת אלוקים ודווקא מהמקום הזה יפתחו לך שערי שמיים נפלאים איך לקחת את זה לתפילה איך לקחת את זה לעבודת השם איך לקחת את זה לעבודת הקודש איך ליצור מזה קרבת אלוקים וזה הופך להיות שער נפלא לעבודת השם וזה כוח נפלא מתוק ונפלא ביותר ועל זה אנחנו אומרים נשמת כלך היא תברך את שמך קל עצמותיי תאמרנה השם מחמוך כל המהות שלי בין במחשבה דיבור ומעשה בין ברוחני בין בגשמי קל עצמותיי תאמר נשם מחמוך שאתה עושה הכל אתה מנהל את הכל ואני לוקח עכשיו את המניעה הזאתי את החוסר הבנה הזאתי מה שעובר עליי ומחליט עכשיו להפוך את זה לקרבת אלוקים להתבודד להתפלל לפרש שיחתי עם השם יתברך ולמנף את זה לעבודת הקודש ולמצוא את האור שבתוך החושך ולהפוך את זה לגדילה וצמיכה נפלאה ברוך השם נשמת [מוזיקה] כל חי תברך את שמך השם אלוקינו נשמת כל חי תברך את שמך השם אלוקינו נשמת [מוזיקה] כל חי תברך את שמך השם אלוקינו [מוזיקה] נשמת [מוזיקה] כל חי תברר את שמך השם אלוקינו [מוזיקה] כל בשר תפארות רומם זכרך מלכנו תמים ורוח כל בשר תפרות אומר זכרך מלכנו תמיד משמת כל חי תברך את שמך השם אלוקינו נשמת כל חי תברך את שמך השם אלוקינו ברוח כל בשר תפארות רומם זכרך מלכנו תמיד [מוזיקה] ורוח כל בשר תפארות רומם זכרך מלכנו תמיד ורוח כל בשר תפרות אומר זכרך מלכנו תמיד [מוזיקה] ורוח כל בס תפארות אומר זכרך מלכנו תמיד עכשיו עם הכפיים שלכם בואו ניכנס לקצב נשמת כל חי תברך את שמך השם אלוקינו נשמת כל חי תברך את שמך השם אלוקינו [מוזיקה] ורוח כל בשר תפארות רומם זכרך מלכנו תמיד ורוח כל בשר תפאר אות רומם זכרך מלכנו תמים [מוזיקה] ואורח כל בשר תפארות רומם זכרך מלכנו תמיד ורוח כל בספאר אותרומם זכרך מלכנו תמיד אנחנו תמיד צריכים לפאר ליוצרנו ולקבל הכל הכל הכל באמונה וזה מה שרבי נתן פה מחזה כל כך את רבי יצחק ומלמד אותו יסוד חשוב חשוב חשוב כי כל ימי חייו של האדם מילדותו ועד זקנותו צריך לסום מליבו להתקרב על ידי זה דייקה להשם יתברך כי ההתרחקות היא כולה התקרבות דווקא על ידי המקום שנראה לך התרחק קות שנראה לך שאתה לא בסדר שאתה רוצה את השם ואתה מתבלבל דווקא מהמקום הזה שנקרא התרחקות דווקא מהבלבולים דווקא מהמקומות שיש לנו שאלות וטהיות ולמה עשו לי ולמה אמרו לי וכולי וכולי בא רבי נתן ומחזק את רבי יצחק את הבן שלו תדע לך אתה יכול למנף את זה ותדעו לכם שאדם ממנף את ה את מציאות החיים שלו אני לא אוהב כל כך קוראים לזה למנף את הכאב אבל דווקא מהמקומות שלא הולך כסדר או לא מובן דווקא שמש הוא מוצא את השם ופונה לשם ומדבר לקדוש ברוך הוא משמה הוא פותח צינורות נפלאים אבל אם הוא לא לוקח את זה לשם הוא יוצר אצלו הרבה פעמים דיכאון והסתרה והוא יכול למשוך את זה גם חיים שלמים הוא תקוע עם זה זה לא עונש מהשם זה הדרך שלך עכשיו לפתוח אור גדול ולכן חז"ל אומרים במסכת ברכות איש אמונות רב ברכות שיש אמונה ואתה מאמין שהכל בהשגחה פרטית אתה דרך האמונה יוצר ברכה כל אחד מאיתנו בחיים יש לו את המקום הזה שהוא שואל למה כיצד איך או למה לא הולך לי או למה לא מצליח לי התפקיד של כל מעברים שאנחנו עוברים בחיים או כל בלבולים או כל מניעות זה להגיע מזה לרצון השם לאדות מלבדו ולפנות אליו ודוד המלך מה היה עושה היה אומר ריבונו של עולם מדריכני באמיתך יש לי את הנקודה שלי יש לי את המעברים שלי תדריך אותי באמת לפי המדרגה שלי תדריך אותי לפי היד שאני צריך להגיע ודווקא מה שעבר על דוד המלך שאגב דוד אתה קורא את זה ישר והפוך שזה בא לרמז שהוא ידע לעבוד הקדוש ברוך הוא בין שהלך לו ובין שלא הלך לו איך הוא יצר שמחה איך הוא יצר חיות איך הוא יצר עבודה הוא יצר על ידי זה שהוא מצא את השם יתברך תמיד הוא גילה את רחמי השם יתברך תמיד וממשיך רבי נתן ואומר אני מקריא מבפנים והמניות בשביל החשק למה יש מניעות שאלת השאלות למה יש מניות במושגים שלנו למה יש המתנה למה יש סובלנות למה שאני מבקש משה אני לא מקבל אותו ישר למה זה עובר עם קשיים אומר רבי נתן כי צריכים לפתוח לך משהו משמיים יש איזה משהו תמון בנפש צריך לשחרר שמה את הפקק זה נקרא חשק והמניות שנוצרים לאדם על כל דבר בחיים זה כדי להגביר את החשק מה החשק יוצר אהבה לדבר תשוקה לדבר הערכה לדבר התבוננות על הדבר איך ליצור אותו יותר טוב שאדם נחשק למשהו הוא יותר נקודתי הוא יותר רוצה לעשות אותו יותר טוב יותר איכותי תדעו לכם ההמתנה זה מתנה גדולה מאוד אתה חושב מה לעשות יותר טוב אתה מפתח שכלים איך ליצור את הדבר יותר טוב זה דבר נפלא החשק זה דבר מצוין זה אהבה לבורא עולם אז הקדוש ברוך הוא הרבה פעמים יוצר לנו מניות בחיים לא כי הוא לא רוצה לתת הוא רוצה לתת רוצה לגלות את החשק והחשק זה אהבה הוא רוצה לגלות את האהבה שלך אליו הוא רוצה שתבטא את המקום הזה ריבונו שם כמה אני אוהב אותך כמה אני רוצה ללמוד כמה אני רוצה להתפאר זה יוצר לך מניות מה זה המתנה זה בסדר זה מתנה מתנה שעכשיו מתגלה חשק ואהבה ודרך החשק אתה מגיע לאין מלבדו ודרך החשק אתה מגיע לאמונה שהשם מנהל את הכל ודרך החשק אתה מבין שאני לא מנהל את העולם הקדוש ברוך הוא לא עובד עובד אצלי אני עובד אצלו ומה שהוא יתן וכמה שהוא יתן ואיך שהוא יתן זה הכי לטובתי הנצחית וזה המתנה הגדולה שדוד המלך אמר גם כי אלך בגץ על מוות לא יררה לא יראה גם כי אלך בגץ על מוות לא יררה לא י כי אתה השם מדי אתה השם תמיד איתי כי אתה השם מדי אתה השם תמיד איתי שתיניים נסועות השפתיים לא חשות אליך אבא אליך אבא העיניים בוכיות השפתיים לא חשות אליךאב אליך אבא גם כי ילך בגץ על מוות לא יררע [מוזיקה] לא ירר גם כי אלך וגיצל מוות לא יררע [מוזיקה] לא ירעי אתה השני מדי אתה השם שם תמיד איתי כי אתה השם נמדי אתה השם תמיד איתי שתניים נסות השפתיים לא חשות אליך אבא אליך אבא העיניים בוכיות השפתיים לא חשות אליך אהבה אליך אבא שכל המציאות של החיים שלנו תהיה תמיד על אליך אבא רגע שנראה מה השעה אתם רואים מה קרה לא שמתי לב מרוב ההתלהבות לשיר איי אז פה רבי נתן מלמד אותנו יסוד יסוד חשוב שכל המניות שעוברים לנו בחיים זה עיקר בשביל להגביר את החשק להגביר את האהבה להגביר את הרצונות התפילה את האין עוד מלבדו בדרך כלל אנחנו לא רוצים לעבור במקום הזה אנחנו לא מגלים את החשק אנחנו לחוצים ועצבנים להשיג את הדבר באותו רגע אבל אם אני יודע שעכשיו יש לי מניות ומה השם רוצה ממני להגביר חשק להגביר תפילה להגביר אהבה רבי נתן קורא לחשק נקודות הכיסופין מספר לקדוש ברוך הוא את הכיסופין שלך את האהבה שלך אליו מה קורה לאדם במקום ההמתנה הוא הופך את הכביכול ריב או מחלוקת עם השם למה אתה לא נותן לי לאהבה נפלאה ותשוקה נפלאה להשם יתברך שזה נקרא ואלישך תשוקתך ואז ממילא והוא ימשול בך והקדוש ברוך הוא יתן לך שפע השם יתברך רוצה שנספר לו כמה אנחנו אוהבים אותו השם יתברך רוצה שנספר לו כמה אנחנו חושקים אליו וזה מתנה נפלאה שאדם לוקח את השכל הזה בתוך ההמתנה הוא מגלה אוצרות נפלאים ואומר רבי נתן כך שכל מה שאנחנו עוברים כל המניעות זה על מנת להגביר את החשק והמניות בשביל החשק ובכל הייסורים יש הרחבות ובכל ההבלות יש יושר ובכל הדינים יש רחמים ובכל הנפילות והירידות יש השם יתברך ובכל המחלוקות שבעולם בכלליות העולם ובפרטיות בכל עיר ועיר בין השכנים ובכל בית ובית וכולי שכולם אחד בכולם יש שלום נעלם בתוכם תראו איזה דיבור יפה ובימי רע יש ימי טוב וכלל הכל כי מלא כל הארץ כבודו וחסדו וטובו יתברך מלא עולם והכל לטובה איזה לשון של רבי נתן כל כך ספרותית כל כך עמוקה וואו איזה מתיקות זה אם אנחנו מפנימים את זה אז בואו ניכנס לעבודה איך לעבוד על הזה בוא ניקח את הדיבור לאט לאט וניכנס לזה כל אחד ואחד לאט לאט ובכל הדינים יש רחמים כמה אנחנו מרגישים בחיים יש דין אבל תדע לך התפקיד שלנו זה לגלות את הרחמים זה מה שרבי נתן אומר בהלכות פריקה אינה הלכה ד' מן המצר קראת תיהיה שדוד המלך אומר לקדוש ברוך הוא אני רואה את המצר אני חווה את המצר אבל קראתיה אני רואה את הרחמים אני מוצא את הרחמים אני מוצא את החסדים ענני במרחביה רבי נתן שם מסביר שאדם מגלה את הרחמים בתוך המצר ואת הקרבת אלוקים שבתוך המצר הוא יוצר משהו נפלא ומתוק והדבר הזה נקרא שהוא יוצר הרחבות בתוך המצר ואז כל המצר לפי הארי הופך מצר זה אותיות צמר זה הופך מדין לרחמים ולישועה גדולה מאוד ובכל הדינים יש רחמים ובכל הנפילות והירידות יש השם יתברך בכל הנפילה יש השם יתברך איך יכול להיות איך אני יכול להרגיש את הקדוש ברוך הוא בתוך הנפילה אם אני נפלתי הוא עזב אותי הוא כועס עליי הוא לא רוצה לשמוע אותי אם חס ושלם יראתי מהדרך הוא עזב אותי אומר רבי נתן ובכל הנפילות והירידות תדע לך יש השם יתברך הוא נמצא שם בתוך הנפילה הוא נמצא בתוך הירידה הוא נמצא זה גילוי דעת אדיר לדור כי עד עכשיו הבנו תיזהר לא ליפול וזה נכון ואמיתי ואנחנו נלחמים לו ליפול אבל מה קורה אם נפלתי מי יכול לתת לי עיצה מי יכול לתת לי הכוונה מי יכול עכשיו לגלות לי שהשם יתברך איתי אומר רבי נתן בכל הנפילות ובכל הירידות בוודאי נמצא שמה השם יתברך אתה יכול למצוא דרך הנפילה הזאתי את השם זה נקרא ללמוד אמונה מהאיצר הרע היצר הרע הפיל אותך דרך מה שהוא הפיל אותך תיצור מזה עלייה קפוץ קפוץ לקדוש ברוך הוא חזרה תעלה ישר בתפילה תהפוך את הנפילה הזאת לעלייה תגיד היה מקום כבודו לאריצו מה שרבנו מלמד ובכל המחלוקות שבעולם בכלליות העולם ובפרטיות בכל עיר ועיר בין השכנים ובכל בית וביץ בתוכם בכולם יש שלום נעלם בתוכם אתם יודעים מה זה לגלות בתוך כל המחלוקות השכנים מה שקורה עכשיו בדור לגלות את השלום הנעלם זה לצערנו אנחנו בוחרים להגיד הם בצד שלהם אנחנו בצד שלנו לצערנו אבל לפי רבי נתן פה בא ואומר "תדע לך שבכל המחלוקות יש שלום נעלם ואנחנו צריכים למצוא את זה." עכשיו אומר רבי נתן בן בכלליות תבינו שעכשיו אנחנו נמצאים בדור עם הרבה מחלוקות לצערנו וזה יוצר צרות איך אנחנו השליחים של השם איך אנחנו המאמינים בשם מוצאים את השלום הנעלם איך זה קשה אבל צריך למצוא אותו את השלום הנעלם איך אני בתוך המחלוקות שאני עובר בחיים ביני לבין עצמי איך אני מגלה את השלום הנעלם שזה סוד משיח איך אני מגלה את השלום הנעלם זה האור של משיח לגלות את השלום הנעלם וואו זה עבודה בוודאי שזה עבודה ובכל וכולם יהיה שלום נעלם בתוכם תדע לך אם יש לך מחלוקות בינך לבין עצמך בין המחשבה שלך לבין הדיבור שלך לבין המעשה שלך זה מעת השם ואתה צריך למצוא את השלום הנעלם איפה אני מוצא כאן את בורא עולם איך אני מתחבר אליו ובוודאי הוא נמצא ומה אני יכול ללמוד מזה ומה אני יכול להתחזק מזה שנזכה כמה שיותר ברוך השם זה מעשה שלו וזה מעשה שלי ועוד למה לנו לדבר מאחרים זה מעשה שלו וזה מעשה שלי ועוד למה לנו לדבר מאחרים הוא מן הגול שהיה תמיד שמח שמח בחלקו [מוזיקה] הוא מן הגול שהיה תמיד זורח משבח את יוצרו אז סתן לי לעבוד אותך בתמימות ובפשיטות כי התמימות היא שפע שלמות שפע שלמות אז תן לי לעבוד אותך בתמימות ובפשטות תמימות [מוזיקה] משפע של שלמות איך אני מוצא את האור הזה איך אני מוצא את המקום הזה איך אני מוצא את הנקודה הזאתי אבל חייב להאמין שיש שלום נעלם יש אור נעלם בכל החיים שלנו עכשיו אתה יכול לכת עם רדיפה עצמית ולהגיד עשו לי פגעו בי אמרו לי ואז אתה לא מוצא את השלום הנעלם אבל שאתה מאמין שיש פה השם והשם נוכח וכל מה שעובר עליי זה הכל מלכותו יתברך ואני רוצה עכשיו דרך המעברים להתחבר לשם ולמצוא את השלום הנעלם למצוא את האור הנעלם וברך שאדם רוצה ללך בא מולכין אותו אם אתה תחפש את האור הנעלם אתה תמצא ופתאום אתה תתחיל לראות שכולם הפכו להיות כלי שרט נפלא לקרב אותך להשם יתברך וגם אלה שחשבת שפגעו בך הם היו כלי שרט בסך הכל והיו יו שליחים של השם יתברך לקרב אותך לנקודה מסוימת זה נקרא סוד הבירור הנקודה שלה תתברר אז בואו בעזרת השם ניתן קצת איזה קצב ונשמח עם בוראנו ונגלה את השלום הנעלם אבל על ידי אמונת האיחות שלנו עוד מלבדו והכל לטובה ושמחה ואמונה בחלקנו שלפי החלק שלי והאמונה שלי אני צריך למצוא את השלום הנעלם בעזרת השם תן קצת קצב עם הכפיים שלכם [מחיאות כפיים] איזה יופי תן איזה דקה של מחיית כפיים לטהר את האוויר לגלות את השלום הנעלם [מוזיקה] [מחיאות כפיים] כל אחד יכוון על אמונה בהשם יתברך שאלה עוד מלבדו בזכות הכפיים והשירה והשמחה מגלים את מציאות הבורא את השלום הנעלם את האור הנעלם שוודאי יש פה השם יתברך הוא רק רוצה להרים אותי ולרומם אותי [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מחיאות כפיים] איזה יופי אשרכם אשרי מתאר את המחשבה מוזיקה עם מחיית כפיים זה המתקת הדינים ככה אומר רבנו מתאר לנו את המוחים פותח התחדשות פותח ישועות כוון שהכל מתהפך לטובה כל אחד יכוון שהכל מאיתו יתברך הכל מהשם יתברך הכל לטובה לעולם אל תרים ידיים לעולם [מוזיקה] אל תתייאש לעולם תמיד תיסה עיניים לאבא שמיים שאותך אוהב [מוזיקה] כי השם אוהב אותך כי השם צריך ליד ימינך כי השם אוהב אותך כי אשר צילך יד ימינך אני קצת מגביר קצב [מוזיקה] איזה יופי אשרכם ישראל ברוך השם שפע ברכה והצלחה כל אחד יכוון [מוזיקה] יודך הריון אל מבטן יוצרים על כיובתך בסיני להעיר את נרי על כן בתחנוני אפרשי וכל ימי ושני עד לעולם אשמח בך אשמח בך אשמח בך לרעולם אמח בך אשמח בך אשמח בך אל עולם אשמח בך אשמח בך אשמח בך לעולם אשמח בך אמח בך אשמח בך אל עולם אסרח אסרח ח בך אשמח בך לעולם אמח בך אשמח בך אשמח בך אל עולם אשמח בך אשמח בך שמח בך אלעולם אמח בך אמח בך אשמח בכולם והקדוש ברוך הוא אומר שאתה שמח בי שאתה יודע שאני מנהיג אותך אבל צריך ליישב את זה בדעת איך אדם יכול להגיד שהכל בהשגחה פרטית והכל לטובה אז קודם כל יש לנו כלל בדרך שאדם רוצה ללך באמו להכין אותו הרצון שלנו הפנימי הוא תמיד שאנחנו רוצים את השם ככה רבנו מלמד בתורה עין במהות הפנימית אני רוצה את השם יש כוח המושך ויש כוח המכריח כוח כוח המושך זה הכוח של הנשמה שהיא תמיד נמשכת להשם יתברך תמיד תמיד תמיד תמיד מהרגע שאנחנו נולדים רגע שאנחנו נפטרים מן העולם עד 120 שנה כל אחד ואחד אבל הכוח של הנשמה היא תמיד נמשכת לבורא לא משנה מה עובר עליה אבל אומר רבנו שיש דבר שנקרא כוח המכריח ומה זה הכוח המכריח זה הכוח של היצרים והתאוות ובלבולי העולם שמכריחים כביכול את הנשמה לא לרצות את כונה ואומר רבנו ומה ההבדל בין כוח המושך לבין כוח המכריח שכוח המושך הוא תמידי וכוח המכריח הוא זמני המניעות הם זמניות אבל הכוח המושך של היהודי הוא ניצחי יהודי תמיד רוצה את השם ורבי נתן מסביר על התורה הזאת בליקוטי הלכות השאלה בתודעה לאיפה אני מפנה את המחשבה האם אני מפנה את המחשבה לכוח המכריח ואני חושב שעכשיו המניעות והיצרים זה יהיה תמידי ואז זה יוצר אצלי יאוש או אם אני מפנה את המחשבה עם כל המניעות והסתרה והבלבולים לכוח המושך שאני מזכיר לעצמי תמיד שמה שלא יהיה אני רוצה את השם ועכשיו אני עולה שלב ואני מאמין בדברי חז"ל בדרך שאדם רוצה ללך בא מוליכין אותו אנחנו לא מדברים כרגע על א על תפילה או על איזה עבודה עצם זה שאני רוצה צ זה נמצא לי בלב אני רוצה עכשיו אני צריך להאמין משמיים שמוליכין אותי עכשיו הזכרתי את זה בפעמים הקודמות שאמר שם מסביר מי זה המוליכין היה צריך להיות כתוב מוליך אז הוא אומר המוליכין הוא מביא פשט אומר על ידי שאדם חושב לעשות רצון השם נברא מלאך מדבר לעשות רצון השם נברא מלאך עושה פעולה לעשות רצון השם נברא גם מלאך וזה שלושת המלאכים שבעצם מלווים אותו לתחנה מה שנקרא המארכו רבי חיים ויטל הוא קצת מסביר פשט אחר אומר אומר בדרך שאדם רוצה ללך במכין אותו זה נשמות הצדיקים שמתעברות בו ומליחות אותו ליעד אז קודם כל יש לנו כתף חזקה מאוד להישען עליה ולדעת שעצם זה שאני רוצה את הטוב אז מוליכין אותי משמיים זה אחד מה קורה בדרך שיש מניעות כאן אני נכנס לבלבול שאני חושב שהמניות או הנפילות והירידות זה אני ואז אני מקשר את זה לרצון שלי אבל זה לא ברצון שלי כי יש לי כוח המושך וכוח המושך הוא תמיד רוצה את השם המניעות ההסתרות הבלבולים זה כוח המכריח אבל הוא לא הוא לא הוא חלק חיצוני הוא לא באמת אני צריך להתגבר עליו על ידי הרצונות והכיסופין והתפילה אבל מה קורה בדרך שקורים דברים שלא מובנים לי פה אני צריך להפעיל את האמונה שהכל בהשגחה פרטית והכל מאיתו יתברך אני רוצה את השם אני ממשיך עם הרצון והאמונה שמשמיים ידריך אותי אני ממשיך להתפלל אני ממשיך לעשות את שלי בשמחה וגם אם קורים דברים שלא מובנים לי זה בהשגחה פרטית ורבנו אומר בשיחות הרן שאדם מאמין שהכל בהשגחה פרטית אז הוא מאמין שהכל לטובה למה לא יודע מאמין שהכל לטובה למה השם עשה כך למה אני לא יודע אני משליך את השכל שלי אני משליך את ההבנה שלי מאמין שהכל לטובה הוא יודע מה שהוא עושה ואני מרפא על המקום הזה ואז ממילא התפילה היא מלא גילוי אהבה ורחמים לשם יתברך ועם מלא הרפיה וסוף סוף סילקת מהתודעה את המקום שנקרא רדיפה עצמית אני לא בסדר ואין פה השם בכלל ואני ואני ואני והייתי צריך לעשות כך והייתי צריך לעשות כך ולא הייתי צריך לעשות כך בסופו של דבר אתה רצית את הטוב השתוקקת לטוב התפללת והשם יתברך עכשיו מדריך אתה צריך להמשיך עם הכוח המושך וזה יסוד מאוד מאוד חשוב ואומר רבי נתן וחסדו וטובו יתברך מלא עולם והכל לטובה כי לת אתר פנוי מינה רבי נתן מחזק את רבי יצחק הבן שלו ואומר לו אתה יודע מה זה נקרא הכל לטובה שאתה חייב להאמין שאין אתר אין מקום בעולם במחשבה דיבור מעשה שלך בכלל ובפרט שהוא פנוי מהשם יתברך אין כזה דבר אך לידה כל זאת או לקבל חיות וקיום על ידי זה הכל הוא על ידי הצדיק האמת צדיק יסוד עולם המקיים את העולם בבחינת שאם לא היה מלח בעולם אפשרה לסבול את המרירות רבי נחמסלב מגלה את זה ואם הוא לא היה מגלה את הדעת הזאתי אני לא יודע מה היה קורה לדור הזה הוא מגלה כזה אור פנימי בתוך כל הבלאגן של החושך בתוך כל השאלות והטהיות הוא יודע לגלות אור כזה עמוק שאומר לך תקשיב אני רואה מה עובר עליך אני כבר חזיתי את זה אני רוצה שתלך עם האמונה שהכל לטובה והכל יתהפך לטובה תרפע על המקום הזה קח את המחשבה שלך למקום הזה קח את החיים שלך למקום הזה שחרר את עצמך קח את זה לשם ריבונו של עולם אני מאמין ברבי נחברסב מה שהוא אומר שיש עניין עניין מכל המעברים מכל מה שאחורים שיתהפך הכל לטובה ולשמה הקדוש ברוך הוא מוביל אותנו וזה יבטל את כל הייסורים וכל הצרות ואז משיח יבוא בכזו אהבה ורחמים [מוזיקה] אבל צריך להפנים את זה עם עשמיים שמתה והציעה שאולי נקה כי בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך בואו נעצום את העיניים וניכנס למילים הטהורות האלה ונפנים אותם אם שמיים שמתה והציעה שאולי נקעה כי בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך עוד הפעם אם השג שמיים שמעתי [מוזיקה] שאולי נקעה כי בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך אוי אוי אוי אוי אוי אוי אוי כי בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך עכשיו נשאיר את זה מחיאת כפיים לבורא עולם כמסד שמיים שמעת בכל מקום הוא נמצא איתך והציע שאולי נקעה כי בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך בכל מקום הוא נמצא איתך אוי אוי אוי אוי אוי אוי אוי כי בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך איזה דיבור בוא נצק את זה כי אין שום יאוש בעולם אשרכם ישראל כך אמר רבי נחמן כי בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך אוי אוי אוי [מוזיקה] אוי אוי אוי כי בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך [מוזיקה] אך אומר רבי נתן מה שקשה מאוד להודיע לכם כל זה אשר הוא בלבבי אף על פי כן מעט דמעט שאתם תופסים מזה בשבילכם ככל אחד שמשאר בליבו רבי נתן אומר שהדיבורים האלה שהיום למדנו שבכל דין יש חסד נסתר ובכל אתר ואתר הקדוש ברוך הוא נמצא ובכל העליות והירידות יש השם יתברך ובכל המחלוקות יש שלום נעלם קשה לסבר את זה איך אומרים בכתב אבל לכל אחד מה שמשאר בליבו מה זה לכל אחד מה שמשאר בליבו כל אחד זה לפי המסע שלו הנקודה הזאת שרבי נתן פה מגלה בשם רבנו זה אור כמוס ונפלא שלגלות את השם אבל לא ממקום של דין לא ממקום של כעס לא ממקום שהוא רק מחפש לשבור אותך ותמיד להגיד לך מה חסר ומה לא טוב זה גילוי אהבה שלגלות את הנועם העליון שבכל הירידות והנפילות יש השם שם יתברך ובכל המחלוקות יש שלום נעלם זה גילוי אהבה זה דרך חדשה שרבי נחברס דוה בעולם אבל היא ישנה מאוד עד בדרך של אברהם אבינו איך אני מגלה אור איך אני מגלה את אהבת השם לצערנו שלא הולך לנו משהו בחיים אנחנו מאוד חזקים בלגלות למה השם עושה לי את זה כי זה מגיע לי ואז מה קורה אנחנו מפתחים איזה תודעה שתמיד השם מחטיף לי הוא רק רוצה רק להכות אותי כל היום ואני אף פעם לא בסדר ולא משנה מה שאני עושה תמיד חסר אז אני לא מבין אז אף פעם אני לא יוצא ידי חובה אז כאילו הגיהנם מופתח לי בטוח וההרגשה הזאת היא הרגשה נוראית שכביכול אדם יוצר בתת מודע איזה קשר עם בורא עולם של מלחמה אבל אתם יודעים שאדם לוקח את הדיבורים האלה להתבודדות לשיחה שלו עם השם ואומר ריבונו של עולם אני עכשיו צריך לגלות את אור האהבה שבדעת אני צריך לגלות עכשיו איזה אור יש כאן איזה אהבה איזה רחמים יש כאן ופתאום הוא מגלה אור של כזה חסדים שמה שהוא היה בטוח שהוא צריך לעשות פתאום זה לוקח לצד השני לגמרי הוא היה בטוח שהוא צריך לשבור את עצמו ופתאום הוא מגלה שהוא צריך להודות ולשמוח בחלקו הוא היה בטוח שהוא לא עושה מספיק ובא רבי נחמם מברסב ואומר לו ההצלחה שלך תבוא לא מתוך ההסתכלות שאתה חושב תמיד שאתה לא עושה מספיק היא תבוא ממקום שאתה תשמח במה שאתה עושה ופתאום משמה נפתח האור הנפלא והמתוק והטוב שיוצאים מרדיפה עצמית ואז ממילא מובן למה אפשר למחוק כפיים ולמה אפשר לשיר ולמה אפשר לקבל את המשיח בשמחה ובטוב לבב כי משהו חדש מתגלה בעולם אור כזה נפלא ומתוק אני לא מתפלל מספיק אני לא עושה מספיק השם יתברך רוצה ממני יותר ויותר ויותר וכל הזמן אדם בהתעייפות כזאתי אבל בא רבי נתן ואומר בהלכות תפילה שאתה צריך להאמין אם אתה תאמין שאתה מתפלל השם יתברך ואתה מדבר איתו והשם יתברך שומע ומאזין לכל דיבור שלך רבי נתן אומר בוודאי תתפלל יפה ומה זה אתם יודעים מה זה תפילה יפה בלי מחשבות זרות מאיפה באים המחשבות הזרות שלנו שאני לא מאמין שהשם שומע אותי אז אני צריך לשכנע אותו אני לא עושה מספיק אני לא מתאמץ מספיק אני צריך לעשות צלטות באוויר אני צריך לשבור את עצמי אני צריך ככ אני צריך כך ואז זה יותר מגביר את המחשבות של הדינים אבל אם אתה בא ואומר רגע אני מאמין באמונה שלמה שהשם יתברך שומע ומקשיב לכל דיבור ודיבור שלי רבי נתן אומר תגלה בך כזו אהבת השם ובוודאי התפלל יפה בלי מחשבות זרות תראו מה זה רבי נתן מסביר בליקוטי עצות שאדם אדם מאמין שהשם שומע תפילתו בוודאי תפלל יפה ולא יהיה לו מחשבות זרות כמה אנחנו רוצים להתפלל טוב בלי מחשבות זרות איזה כיף זה שאין מחשבות זרות לא יודע אולי רק לי יש מחשבות זרות אבל היום בדור שלנו זה התקפה אתה רואה לפעמים בן אדם בועיזה משהו ואתה אומר על מה הוא מסתכל כאילו איפה הוא נמצא איפה הוא אני קולט את זה הרבה פעמים הם בואים כזה או בטלפון איפה הוא נמצא איפה הוא נוכח מחשבות אזרות איפה הם באים רדיפה עצמית חוסר אמונה שהשם איתך ושמע אותך ומקשיב לך לכל דיבור שלך בכל מקום שאתה נמצא מלא כל הארץ כבודו איזה מתיקות נפלאה הזאתי ברוך השם יש תמיד על מי לסמוך יש תמיד על מה לשמוח זרום עם החיים רק אל תלך בכוח כשמגיע גל גבוה אל תשחק אותה גיבור קח נשימה תוריד את הראש תראה שגל זה יעבור הצדיקים יושבים ואת רותם ברשם ונני ונני מזיב השכינה הצדיקים יושבים ואת רותם בהשם ונהנים בננים מזיב השכרינה המתנה היא מתנה את השעה אסור לדחוק כשפרי מספיק בשן על הסתם או יותר מתוק מה ששייך לך יבוא הכל יגיע עד אליך רק תענק על הבוע תראה גן עדן בחייך הצדיקים יושבים ואת רוצה תם בהשם וננים וננים מזיב השינה הצדיקים יושבים ואת רותם בהשם בננים בנ מזב השכינה ותדעו לכם עם כל הבלאגן שיש לנו אם אנחנו נהיה שמחים ונהנה וזיב השכינה ונשאיר לבורא עולם התפילות שלנו יעלו ברצון והאויבים שלנו יפלו כי שמחה זה אחדות ואחדות זה שמחה וביטחון זה אמונה ואמונה זה ביטחון שמחה יוצרת תוצאה של הנפילה של כל האויבים שלנו ואגב מזה הם מפחדים מזה הם לא יכולים לסבול את זה ותשימו לב איזה אור משמיים נזרק על החיילים שלנו שהשם ישמור אותם שהם נכנסים לקרב עם שירה וריקודים איפה איפה תראה עם כזה איפה תראה אוקראיני שיוצאה להילחם בפוטין שהוא רוקד באמת לא יודע תראו לי סרטון אחד סרטון אחד בכל השנים האלה שאיזה אוקראיני שר ויצא להילחם או איזה רוסי לא תמצאו עם בעולם שתראה אותם יוצאים בשירה וריקודים לנצח את המלחמה זה רק אצל עם ישראל זה משהו שהוא פלאי זה משהו שאי אפשר להסביר אותו במילים אם אתה מסתכל על אומות העולם איך הם רואים אותנו כאילו אתם חבורה של משוגעים תראו מה עושים לכם תראו מה אתם עוברים ואתם רוקדים ושרים הקדוש ברוך הוא אנחנו אוהבים אותך ואומרים שמע ישראל נכנסים לזירת המלחמה זה כוח חל טבעי שיש רק ליהודי שהוא מבין שהניצחון הוא בשמחה וריקודים ומחיית כפיים הניצחון אבל מאיפה יוצרים שמחה מהאמונה שבוודאי שהשם איתי בוודאי שהשם שומע על התפילות שלי לא ספק לא אולי בדרך בנסיעות מתחת לשמיכה בוודאי שהשם שומע על הדיבורים שלו אתם יודעים איזה מעלה הזאתי שאדם יכול להיות עכשיו בנסיעה או באיזה חתונה והוא זועק זעקה פנימית עמוקה להשם יתברך צעקה שבאה מהסימנפונות שיש בראות ככה רבי נחמס מלמד ואף אחד לא רואה את זה ואף אחד לא שומע את זה וזה רק בינו לבין הבורא כזה אוי ועכשיו הוא מצייר שהוא ככה בלבע ופורק הכל השם אגב אני עושה את זה הרבה פעמים אף אחד לא שם לב אני מצייר במחשבה איך אני עכשיו ככה צועק לבורא עולם עד לב השמיים ומשחרר הכל עליו ריבונו של עולם ריבונו של הכל אני שולח אליך אני לא יודע כלום אני לא מבין כלום אתה עושה הכל ותדעו לכם שזה מה זה יוצר הרפיה רק הבעיה היא שנרדמתי צעקתי מתוך החלום ואז הקפיץ את כל הבית אז אה צפו פגיעה אבל אני זוכר שזה היה לי באחד ההתבודדויות בפעמים הראשונות שהכרתי את ההתבודדות ספר לאלה שלא שמעו היה לנו איזה מקווה ככה בהרצליה מקווה קר כפור היינו הולכים כמה חבר'ה מים קפועים הולכים טובלים והיה לנו איזה שדה אני יודע שזה מוזר בהרצליה אין שדות אבל היה שדה כן בין הגבול להרצליה לרעננה מי שמכיר והיה שמה שדות כאלה וזה ואמרנו יאללה אחרי המקווה ניכנס להתבודד עכשיו זה מפחיד בכל זאת וזה אז כל אחד תפס איזה פינה וככה תפס לו איזה פינה ואני הפחדן שבחבר'ה כמעט איזה חצי שעה 20 דקות משהו כזה אני רק נלחם עם עצמי כאילו איך אני נכנס לשדה איך אני נכנס לשדה ואז אמרתי לשם יתברך אבא אני אגיד לך את האמת אני מה זה בא לי להיכנס לשדה עכשיו להיות כזה לבד ו לדבר איתך לבד פתאום קיבלתי ככה ביטחון והתחלתי לצעוד ככה בשביל והיה שמה כזה כנס סוף והכל היה עם אוויר צח זה היה תענוג ואתה מרגיש את האור הזה ואז נכנסתי כזה לתגלחת כזאתי בשדה ובדיוק האור של הירח ככה נתן שמה את האור והתחלתי לדבר עם השם והדיבורים נפתחו ואתה לבד רק אתה ל בורא עולם זה כזה תענוג ולא יודע מאיפה זה בא פתאום זה התחיל לעלות ולעלות ולעלות זה היה בדיוק תקופה ככה של תחילת התשובה ואתה עובר את הבלבולים והוא אומר לך כך והוא אומר לך כך והרגשתי דע אני לא יכול ופתאום נתתי צעקה א זה היה חזק פתאום אני שומע ככה מרחוק היי הלו מה אתה עושה שם פתאום שומע אה אה אה מה מסתבר היה שמה חווה והיה שמה איזה טבס שכנראה הוא נבהל ממני והוא צעק ובעל החווה יוצא אומר לי א מה זה מי צועק שמה אז אני קלטתי את הפדיחה שעשיתי וזה אבל זה כבר היה אחרי הפורקן כאילו כבר עכשיו תחשוב עליי מה שאתה רוצה אני יודע מה הרגשתי ואמרתי לו לא אחי הכל בסדר הכל בסדר זה אני זה אני זה לא זה מי זה אני מה אתה עושה שם זה אמרתי לו לא אני פה כאילו לא אתה יודע עשיתי סיבוב אתה יודע נו מה אתה ברסלב אז אמרתי לו כן הבנתי בסדר פעם הבאה אתה זה שאתה צועק כל פעם אתם באים פה אתם עושים לי רעש וזה אין לי בעיה אבל טוב זה היה הסיפור אחרי איזה שבוע עוד פעם אנחנו הולכים לטבול כל אחד תופס פינה והפעם כאילו זה כבר ככה יותר זרם לי להיכנס לשדה וזה אני נכנס פתאום אני קולל דמות שמתקרבת אליי הוא היה נראה כזה גדול נעמדתי ככה מי זה אמרתי לו לא אחי אני רק א לא מה אתה בדיוק עושה פה וזה ואז הוא החזיק כסדה וזה אומר לי לא אני אופנוען אני עושה פה פה סיבובים וזה אמרתי לו בסדר אוקיי בסדר אומר לי מה מה אתה בדיוק עושה אמרתי לו באתי לדבר עם השם אה ברסלבר תברך אותי טוב המשיך אני מתקדם אני לא יודע למה זה קורה לי כל הדברים המוזרים האלה שמה דווקא פתאום אני שומע איך הוא מתקרב אמרתי טוב בסדר הוא יגביע אורות וזה ניידת ניידת מעלים עליי אורות וזה ואני כזה כאילו אין לי אפילו באמת באמת כאילו אני אני ילה טוב יצאו שתי שוטרים מה מה קורה מה אתה עושה פה בדיוק אמרתי לו אגיד לך בחייקנות באתי לדבר עם השם עכשיו אני בטוח שהוא הולך לעצור אותי אה מכיר אותכם ברסלבים וזה אתם ככה אוהבים את השקט שלכם את הפינה של אמרתי לו כן וזה טוב שיהיה לך בהצלחה ונסו בדרך שאדם רוצה להלך באנו מולכין אותו [מוזיקה] אבל כן זה בסדר גמור שאתה צועק לשם שאתה מדבר לשם כל אחד מאיתנו עובר עליו אבל שאתה ממנף את זה אתה מגלה את האור הנעלם וזה יכול להיות אפילו תדעו לכם ב10 דקות של שיחה עם השם חמש דקות איזה דקה של דיבור אמיתי לא להפוך את הלב שלנו למחסן של דאגות או למחסן של פתרונות תדעו לכם הלב שלך זה לא מחסן לפתרונות שמה הפתרונות לא נמצאים להשם הפתרונות אבל בלב נמצא תפילה נמצא התבודדות ושאתה לוקח את זה להשם יתברך שמה נמצא הפתרונות ושאתה לוקח את זה לעצמך שמה נמצא הבעיות שנזכה בעזרת השם באהבה היה לי כיף איתכם בשורות טובות
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה