הרב מאור קריו לבוש השכינה פורים
הרב מאור קריו לבוש השכינה פורים
[מוזיקה] טוב בעזרת השם סיעתא דשמיא מקשרים את עצמנו כל הדברי תורה וכל הבקשות לכל הצדיקים תים שבדורנו לכל הצדיקים תים שוכני עפר קדושים אשר בארץ פרט לרבנו הקדוש צדיק יסוד עולם נחל נובע מקור חמה ואמונה רבנו נחמן בן פגה זכותם תגן עלינו ועל כל ישראל אמן שיהיה לשפע ברכה והצלחה לכלל עמו ישראל ברחמים טוב היום אנחנו נלמד בקיצור ליקוי מוהרן שרבי נתן חיבר על התורות בתורה מב סעיף א' את הנושא הזה שקשור לפורים לנושא של הנגינה על הפסוק שנאמר וחמת המלך שכחה ש מלך אחשוורוש א ככה נעשה התליה של אמן מרדכי עולה לגדולה אבל איפה שכתוב המלך אז ידוע שזה מרמז על מלכו של עולם שהמתקן בעולמות העליונים אז היום אנחנו ניגע התורה הזאתי אגב נאמרה בברסלב בשנת תקסב ככה לפי המקורות זה בדיוק השנה שרבי נתן גם הגיע לרבנו שנה מאוד מאוד מעניינת אני אקריא מבפנים ובעזרת השם אנחנו נסביר את את זה על ידי נגינה נמתק הדינים מה קורה שיש דין דין זה נקרא שלא הולך כסדר ובמושגים שלנו זה מעצבן אותנו אז צריך למתק את זה איך ממתקים את זה על ידי נגינה כמו שאנחנו רואים בחוש שאדם שהוא עצבני אז הוא שומע איזה שיר טוב שהוא שומע איזה שיר טוב שיר ככה מרגיע אז זה ממתק אותו זה מעדן אותו אנחנו רואים שגם בעולם הנגינה יש שירים שהם מאוד מעצבנים ויש שירים שהם מאוד מאדנים כמה שיותר הכלים גם אגב יותר טבעיים אז זה יותר מאיר את הרוח את יסוד הרוח אז רבנו אומר שמה על ידי נגינה נמתק הדינים מה קורה שיש חס ושלום דין על העולם העצה היא לנגן ככה רבנו גם מביא בתורה י על ידי ריקודיים ומחית כף נמתק הדינים כמו שאדם נרגע על ידי נגינה ככה גם אנחנו רוצים למתק את הדין אם חס ושלום יש דין מה שהו הולך לו כסדר אז על ידי נגינה על ידי שמחה מתמתקים הדינים ומסביר רבנו כי כל הנגינה הוא נקרא שלוש גוונים של הקשת עכשיו בוא ניכנס קצת ליסוד הקשת הזוהר הקדוש פרשת פנחס הוא מדבר שמה על הנושא של הצבעים של הקשת בקשת יש לנו את הצבע הלבן האדום והירוק עכשיו בחומש בראשית שמה אנחנו לומדים שהקדוש ברוך הוא הבטיח שהוא לא יביא מבול על העולם עכשיו ברגע שיש מידת דין על העולם וחס ושלום העולם הוא חייב מידת הדין מקטרגת מה הקדוש ברוך הוא עושה הוא מגלה את הקשת זאת אומרת היה פה סימן שהיה צריך לבוא דין על העולם להיחרב חס ושלום עקב החטאים של הבני אדם השם יתברך מגלה רחמים מגלה את הקשת ואנחנו מברכים בברכה זוכר הברית נאמן בבריתו וקיים במאמרו אנחנו משבחים את הקדוש ברוך הוא שהוא זוכר הברית שהוא קרת ברית והוא אמר אני לא אביא מבול על העולם נאמ בבריתו שהוא מקיים את זה וקיים במאמרו שהעולם עומד וקיים ולא בא מבול על העולם ולא בא חורבן על העולם להלכה אין עניין להסתכל על הקשת זה לא סימן טוב כי מידת הדין מקטרגת יש כאלה עומדים מצטלמים סלפי עניינים ווואו תראו זה צבעים זה לא נכון להלכה זה לא נכון כי מידת הדין מקטרגת רק פשוט הקדוש ברוך הוא גילה רחמים מאוד גדולים ועקב הרחמים הגדולים האלה בעצם הוא מתק את הדין על העולם לכן גם אם מסתכלים ראית את הקשת אתה מברך ומפסיק להסתכל אין אניה להמשיך להסתכל יש באמת דיון הלכתי מאוד מעניין ככה במאמר מוסגר בין הרע עובדיה לבין חכם בן ציון אבא שאול האם אתה עכשיו הלכת ברחוב ראית את הקשת בירכת וחבר שלך עוד לא רואה האם אתה יכול לבוא ולהגיד לו תסתכל תראה יש קשת תברך אז דעת חכם בן ציון אבא שאול הוא אומר שלא אומר רק אם ראה התחייב כל זמן שלא ראה זה מראה סימן לא טוב לכן אין עניין להסתכל ולהגיד לו תסתכל ותראה את הקשת ותברך דעת ר עובדיה אומר התורה היא מגנה ו מצלה אז יכול להגיד לו כדי שיזכה במצווה וככה הוא ינצל אבל באמת לעמוד ולהסתכל על הקשת ולהתבונן בה זה לא סימן טוב עכשיו הזוהר הקדוש שמה שהוא מדבר בפרשת פנחס על הנושא של הקשת שלושת הגוונים אז הוא אומר שלושת הגוונים זה כנגד אברהם יצחק ויעקב אברהם זה כנגד החסד הצבע הלבן יצחק זה כנגד הצבע האדום שזה הדין יעקב זה כנגד הצבע הירוק שזה התפארת וברגע שיש מידת הדין על העולם השם יתברך כביכול מסתכל על האבות הקדושים והאבות הקדושים הם אלה שממת את הדין ויוצרים ככה המתקה ואז ממילא מידת הדין הופכת למידת הרחמים וזה השבח שאנחנו משבחים את בורא עולם שהוא זוכר הברית נאמן בבריתו וקיים במאמרו עכשיו רבי נחמ מ ברסלב מלמד שהסוד של הקשת שזה המתקת הדין שהעולם היה בדין ועכשיו הקדוש ברוך הוא גילה רחמים אותו דבר זה בסוד הנגינה גם בנגינה עצמה יש לנו את שלושת הבחינות האלה שנקראים חסד גבורה ותפארת בוא ניכנס עוד קצת ואומר לנו רבנו כך כי הכל הנגינה הוא נקרא שלוש גוונים של הקשת שיש בכל חסד גבורה ותפארת אדם יש לו חסד בקול הוא צריך להפעיל את החסד בקול שלו בנגינה שלו בשירה שלו לעומת זאת גם כדי שהדברים ישמעו הוא צריך גם להוריד שמה דין שהדיבור יהיה חד שהדיבור יהיה מובן מה קורה שזה משתלב ביחד הדיבור נהיה תפארת ואז הדברים מובנים ופועלים אצל האדם שבעצם צריך לשמוע את זה בגלל זה יותר מדי חסד זה מרדים יותר מדי דין זה מלחיץ צריך לשלב ביניהם ואז ממילא גם הקל נשמע בצורה נכונה שזה נקרא התפארת איך זה מתבטא בקול שלנו כנגד שלושת הגוונים שזה חסד גבורת תפארת לבן אדום וירוק יש לנו אש מים ורוח אברהם זה כנגד יסוד המים שזה מרמז על החסד האש זה כנגד יצחק והרוח זה כנגד יעקב עכשיו יעקב אבינו הוא נקרא בחיר האבות מחמת שהוא נקרא בחיר האבות המטרה שלנו בלימוד שאנחנו לומדים תורה על ידי ניגון למשל או מתפללים על ידי ניגון או עובדים את השם על ידי ניגון המטרה היא להגיע לתפארת המטרה היא להגיע לאיזון שמה זה בעצם משתלב בצורה נכונה עכשיו שהם שלושה אבות והם שלושה גוונים שמאירים על הלבוש של השכינה מה קורה ככה לפי הזוהר פרשת פנחס שיש מידת דין על העולם השכינה כביכול מתלבשת בשלושת הגוונים האלה ואז היא ממתק את את הדין ואז יש המתקה אותו דבר שיש מידת דין על העולם וחס שלום דין על האדם על ידי הניגון והשירה שמתבטא בשלושת הגוונים חסד גבורה ותפארת מתמתקים הכל הוא כנגד השכינה לכן דברי חכמים בנחת נשמעים מצד אחד יש את החסד מצד שני יש גם את הדין כדי להגיע לתפארת כדי שיהיה איזון עכשיו שלושה צבעים שמאירים הלבוש של השכינה שהיא הקשת ככה הזוהר מביא שם ותלת גוונים קשת הם האבות שלושת הגוונים שיש בקשת חסד גבורה תפארת לבן אדום וירוק זה כנגד האבות וכשהיא מתלבשת בלבושן מאיירים אזי תקיים אור איתיה לזכור ברית עולם מה קורה בפעולה הזאת שיש את ההמתקה שהצבעים האלה מתלבשים על הקשת ולצורך העניין שלנו עלי ידי הכל שהוא חסד גבורה תפארת מים אש ורוח מתלבש עלינו בצורה נכונה על ידי לימוד התורה שמביא לאיזון זה נקרא המתקת הדינים והקדוש ברוך הוא אומר אור איתיה דהיינו את השכינה שזה הקשת לזכור ברית עולם שאני לא אחריב את העולם ואז נעשה המתקת הדין הזוהר שם אומר בפרשת פנחס שבזמן שרבי שמעון היה קיים בעולם לא היייתה נראת הקשת בימיו כי הזוהר שר ומד שיש את הצדיק יסוד עולם בעולם הוא ממתק את הדין ולא נראה הקשת לא נראת הקשת זה מעלה מאוד מאוד גדולה ברגע שיש את הצדיק דור הזה אז בעצם לא נראה את הקשת הוא ממתק את הדין הוא כנגד האבות הוא כנגד השכינה הוא ממתק את הדין מעל הדור ברגע שאין את הצדיק הדור אז הקשת נראית והקדוש ברוך הוא עושה לפנים מישורת הדין כדי למתק את הדין עלינו ואז וחמת המלך שכחה חמה חמה זה הכעס הכעס של הקדוש ברוך הוא מידת הדין יורדת ואז ממילא יורד מידת הרחמים עכשיו שימו לב איך זה פועל בניגון ומי שמנגן אותיות התפילה שהיא השכינה שאנחנו אומרים את התפילה תשימו לב זה הרבה פעמים בניגון אבל איזה ניגון זה צריך להיות חסד גבורה ותפארת זה תמיד חייב להיות באיזון הזה ומה אנחנו אומרים בפסוק שאנחנו פותחים בתפילת 18 השם שפתיי תפתח השם שפתי תפתח זה כנגד חסד גבורה ותפארת כנגד אברהם יצחק ויעקב זה הניגון של התפילה ועל ידי הניגון הזה מתמתקים הדינים ואז ממלא אדם יכול לפתוח את הפה ולנגן ולשיר ויסוד מתעלה מעלה מעלה שהדיבור הוא שם אדוני ונקרא קשת לשון בקשה כמו שפירש ראשי בחרבי ובקשתי ואז ממילא אפשר להתפלל ולבקש הדיבור נפתח הדיבור קולח ועל ידי כל הנגינה שהיא בבהירות וזכות גדול אז מלביש השכינה היינו האותיות בלבושן מאיירים והקדוש ברוך הוא רואה אותה ואז וחמת המלך שכח שהס של הקדוש ברוך ברוא יורד וזה מה שפירש ראשי בשמעו את רינתה לכן מרן כותב בסימן שמה אני חושב נג בסעיף ד' שטוב לחזר צריך לחזר אחר שליח ציבור הגון ואחד הטעמים שיהיה לו קול ערב קול נעים ברגע שיש לו קול נעים גם התפילה מתקבלת ומתעדת אבל זה לאו דווקא בקול החיצוני זה בקול הפנימי שיש לו יראת שמיים שהוא מכוון בקול שלו להנעים לא בשביל שימחו כפיים יש כאלה חזנים הוא אוהב נגן ותשמעו אותי ותזמינו אותי גם לשבת הבאה זה לא זה לא נקרא אתה צריך כבד השם מהונך אל תקרא מהונך אלא מגרונך הקדוש ברוך הוא נתן לך קול טוב אתה בקול הזה צריך להרים את נשמות ישראל לכן חזן מלשון חזון יש לפעמים מקרים גם להלכה צריך להיזהר בזה מגיע ברכת הכהנים ויש כאלה חזנים שמשלשלים יבר רכך ומסכן הכהנים עכשיו הם צריכים שרירים של הרקולס כדי לעשות את הברכת עכשיו הוא מייבש אותם ככה עם הידיים וזה ו הכל הוא מפיד מי ישמע כאילו הכהנים עצמם גם פייטנים והם והוא מנגן יברכך והם בקצרה מסכם עייפים זה לא צריך להיות ככה החזן לא צריך לעייף את הכהנים אומר את זה בניגון מברכים את הקהל ונגמר אפילו היה פעם מקרה עוד הפעם זה אני לא מדבר כרגע הלכתית אבל שהיה איזה חזן אחד שהוא הוא ככה משך ושכב את הברכת כהנים והיה שמה גם כהן תלמיד חכם והוא היחיד שעלה לברכת כהנים ואז הוא ראה שהחזן ככה האריך וזה הוא פשוט המשיך רגיל והוא אמר לו אחרי זה מה אני צריך לחכות לך לכל הפיוטים שלך אז החזן צריך עכשיו בעצם להעיר בנשמות ישראל על ידי הניגון כן אדם שזכה לכל טוב לכל ערב הוא צריך להשמיע את כולו לכבוד השם יתברך ואומר רבנו כך בזכות האבות היינו קנל ד אמרנו הקשת חסד גבורה תפארת האבות חסד גבורה תפארת שלושת הגוונים הצבעים לבן אדום וירוק ברגע שזה מתלבש ביחד נעשה המתקת הדינים זה סוד הניגון ההמתקה של הניגון ומה שקורה אחר כך זה נקרא שחמת המלך שכחה והלבוש של השכינה הם בזכות בהירות זיוה ינחם כרוב חסדו הקדוש ברוך הוא כביכול מנחם את הדור מידת הדין יורדת ומתק עדינים שימו לב אגב למה היום דווקא זכינו לדבר מזה אנחנו בשיעור פה כמה מחכים לניגון גם אני אבל אחד הדברים שפעם שאלו אותי למה אתה לא מתחיל ישר עם הניגון אז אחד הדברים שאני תמיד מסביר אם אני אתחיל השר עם הניגון זה אור גבוה זה לא לא יורד בהתחלה לכלים צריך להסביר את התורה צריך להסביר את מה שאנחנו לומדים ואז איך אנחנו נכנסים לכן תשימו לב מה קורה פה תמיד בפעולה של השיעור איך שאני מתחיל לנגן כולם נרדמים זאת אומרת שאני לא עושה את העבוד כמו שצריך סתם או שכולם מתלהבים המטרה היא זה למשוך איזון פירוש שאתה שומע ניגון טוב זה צריך למתק ממך את הדין תשמו לב בעולם המוזיקה המוזיקה הנית למשל שה יר כל טבעיים היא מאוד מרגיעה הי מאוד מכניסה שלווה לעומת זת יש גם את המוזיקה הרוקיסטית שאני הייתי ילד היתי רואה אותם בתור חולי נפש הייתי אומר הוא רב עם הגיטרה הוא פשוט ברוגז איתה אם יש לך עצבים לך לאיזה מקום אבל למה אתה עכשיו כאילו למה אתה שובר גיטרות למה אתה מתעצבן הכל זה בכעסים עכשיו תשימו לב גם באומנות הניגון ככל שהניקו יותר לוקח למקומות של דין אז זה מוביל אתל תאבות והמנגל יורד עם הגיטרה יותר למטה כי הוא לוקח את כל יסוד הרוח למקומות האפלים ככל שהמנגינה תשימו לב שהגיטרה על ניגון יותר עולה למעלה ככה גם הרב קרליבך שהיה מנגן הגיטרה שלו הייתה מאוד למעלה זה מראה שיסוד הרוח יותר גבוה לכן הגיטרה היא השילוב בין הלב לבין השכל החליל הכינור זה יותר נוטה לשכל כל הכלי נגינה זה הכל מרמז גם על האישיות של האדם אז לכן אם אדם עכשיו שומע כל היום מוזיקה מר לי מר לי מר לי עצוב לי אני רוצה לקפוץ מהחלון אבל אני גר בקומה ראשונה אז אל תתפלא שאתה תהיה שמח אתה לא תהיה שמח כי המוזיקה הזאתי מעוררת דינים היא מעוררת דינים זה מוזיקה של יללה שהיא כל הזמן מזכירה דברים לא חיוביים אבל אם אדם שומע מוזיקה טובה מ מנגן גם כשר שומע נגינה טובה מה שזה גורם בנפש זה ממתק את הדין בגלל זה אחרי זה אתה מרגיש אלוות הנפש בגלל זה אחרי זה אתה מרגיש מתיקות ועידון היום יצא דבר חדש לא מזמן השמיעו לי את זה יש היום בבינה מלאכותית אתה כותב לה כמה מילים אומר לה איזה סגנון שיר שאתה רוצה והיא עושה לך אפקט ממש כמו באולפן זה זה יפה אבל זה כל כך מאבד מהפנימיות של איכות המוזיקה של הכלים הטבעיים עכשיו תשימו לב שגם ככל שיש יותר כלי נגינה על הבמה יש לזה עוצמה רוחנית יותר גבוהה זאת אומרת הקונצרטים למשל להבדיל זה המון כלי נגינה ככל שהם יותר משולבים ביחד זה יותר ממהיר זה יותר עוצמתי לעומת זאת יותר מדי כלי נגינה מכניים מלהיבים את החלק החיצוני שבנו אבל לא נוגעים בחלק הפנימי האישי ייחודי שנו לפעמים בגלל זה אדם יכול לקחת סתם עם חברה לנגן בגיטרה איזה ניגון ופתאום אתה רואה שאנשים מתחילים לבכות כי ככל שזה יותר עדין יותר פשוט פחות פוסטרים מה שנקרא מבחוץ זה יותר נכנס לנימי הנפש לכן כוח הניגון זה דבר אדיר לכן מוזיקה זה גם מלשון מזיקה יכולה גם להזיק יכולה גם לעשות דברים נוראים בדבר הזה לכן צריך מאוד להיזהר גם עם עולם הנגינה את מי אני שומע מה אני שומע מה זה מאיר לי לאיפה זה לוקח אותי זה יכול להחיות את הנפש וזה יכול גם חס ושלום לקחת גם כוחות מהנפש לכן מומלץ מאוד בחום אני ממליץ את זה להרבה משפחות טוב בבית לדוק שיהיה מוזיקת רקע שיהיה מוזיקת רקע בפרט של ברוך השם של זמרים יראי שמיים ש לכבוד השם יתברך כי הרבה פעמים גם אפשר לקחת מוזיקה למשל מהעולם של הגויים אבל זה מוזיקות שנכתבו בשביל העבודה זרה שלהם אז הרבה פעמים אדם יכול לשמוע את זה וזה מוזיקה טבע והיא לא בדיוק מהירה לו כי זה נכתב לעבודה זרה אז יש בזה השפעה רוחנית לא חיובית אבל אם אתה שומע מוזיקה של מנגן כשר אתה תראה שזה ישפיע לך על הנפש זה עורר אצלך דברים מאוד מאוד חיוביים וזה מאוד מרגיע ומאוד מאוד עושה טוב עכשיו גם בעולם המוזיקה יש את הדבר שנקרא למש יוגה או מדיטציה זה תרגילי נשימות מתיחות לצורך העניין זה משולב עם המוזיקה למה אנחנו רואים שהמוזיקה ויסוד הרוח זה עובד ביחד מה שאני שומע ככה יסוד הרוח יעבוד אצלי מה שאני מקשיב ככה יסוד הרוח יעבוד אצלי לכן הכל של האדם הוא דבר מאוד מאוד חשוב מאוד יקר גם אני אומר את זה לאנשים שאתה מדבר אם אתה תדבר בצורה אגרסיבית שכוח הדיבור שלך הוא מאוד אגרסיב ויסוד האש עובד חזק זה לא נשמע זה צורם או יותר מדי איתי זה גם לא נעים צריך תמיד את השילוב שמעתי סיפור מאוד יפה שקרה עם רבי ישראל דוב עוד 10 שיום אחד הם ישבו כמה תלמידים שלו ואז הגיע איזה אחד שהוא היה קצת וולגרי וככה דיבר ברהיטות וככה בולגריות אז רבי ישראל הקשיב לו ואז הוא אמר לו תדע לך יש אנשים שהם מדברים מאוד חזק ובהתחלה הקל שלהם נשמע אבל לאחר מכן זה לא פועל כלום אבל יש אנשים שלא מדברים בולגריות מדברים מאוד בעדינות ובנחת ובהתחלה הקל שלהם לא נשמע אבל לאחר זמן הוא פועל בגלל זה תשימו לב אגב שאנשים הכריזמטיים שצועקים וכל הדברים האלה שהם עושים זה מאוד מלהיב בהתחלה אבל לצערנו ראינו בהיסטוריה שהם גם עשו הרבה תקלות ה טיות שלהם היייתה רק ממקום של להפגין איזה ביטחון עצמי שהם מחפשים בגלל זה הם עשו הרבה בעיות המון המון בעיות למשל כל הנושא הזה של הכתות של הכריזמטי של ראשי הכתות והכל זה סוחף זה שואב אגב לפעמים גם שאדם צועק עליך אתה מתבטל אליו בלי שתרצה מה הכוונה היא הנחש שלא נדע לפני שהוא מכיש הוא פותח את הפה מאוד חזק למה כדי להלהיב להבהיל את הטרף שלו ואז הטרף נכנס לבעלה ואז הוא יכול לתפוס אותו אותו דבר ש אדם גם צועק וזה צורם וזה לא נעים מה שזה גורם זה מבהיל את האנשים ואז הבהלה הזאתי גורמת להם כביכול להתבטל וככה אגב נוצרים גם בעלי הכתות הכריזמטי הזאתי שבסופו של דבר היא רק מטיסה גבוה אבל מצד שני אחרי זה היא מאוד מאוד מפרקת אנשים צריכים לדעת כמו שהנגיד יפה איכותית יש לה קצב טוב ותנועה לאט לאט ככה הייא מתלבשת על הנפש ומושכת רפואות אותו דבר זה גם עלינו בעבודת השם עבודה איטית סובלנות יש זמן שמורידים קצב יש זמן שמעלים קצב אז הזמנים צריכים להיות בצורה נכונה איפה לעלות איפה לרדת איפה להוסיף איפה לא להוסיף והעיקר הסימן הוא שהנפש תהיה רגועה אז רבה פעמים אדם מרגיש בעבודת השם שלו שהוא בירידה זה כמו שיר שאתה שר את הבית תדע אבל שהירידה הזאתי זה הכנה לפזמון והפזמון ישמע טוב העלייה תשמ טוב מתי שאתה תעבור את המקום קצת של הירידה זה סוד הניגון שלנו בחיים כמו שאתה שומע שיר והוא חייב להיות בתנועה וזה מה שיוצר את הרגש ואת האיכות שלו אותו דבר תדע לך שככה בחיים שלך לימוד תורה בצורה מבוקרת נכונה בקצב טוב לא יותר מידי מהר לא לא לאט בקצב איכותי שיכניס איזון נותן לאדם שלווה ורוגע ובונה את האיחוד של החיים שלו לכן הזוהר גם מלמד תורה בניגון שכינה בניגון ככה כתוב בתיקוני הזוהר אין ישראל נגאלין אלא בניגון גם התורה צריכה להיות כמו ניגון לאו דווקא בניגון יש עניין לנגן את הלימוד אבל שזה יעיר לי כמו הניגון אותו דבר שכינה בניגון גם השכינה היא בניגון וישראל נגאלין בניגון בעזרת השם נא נח נחמן נחמן מאומן זה ניגון שהתגלה ושאב את כל העולם אז יאללה בעזרת השם עכשיו בוא ניכנס לתורת הניגון סיעתא דשמיא [מוזיקה] היי איזה כיף זה לדבר מהניגון כמה זה פותח לנו את אור הנשמה חסד השם על הארץ נגביר לכם קצת יופי אז מה אנחנו צריכים ללמוד אנחנו צריכים ללמוד לשיר טוב השאלה מה אנחנו שרים ועל זה אומר תיקוני הזוהר תבואי תשורי מראש אמנה אומר הזוהר הקדוש תבואי תשורי התבואי חזרה לארץ שלך לבית המקדש שיבנה במר ימינו אמן תשורי מלשון שיר שיתגלה שיר שהוא כנגד ייק יקו יקוק מראש אמנה שהוא יחדיר אמונה בכל עם ישראל לכן לא סתם השיר הזה והניגון הזה ננח נחמן נחמן מאומן נותן חיות נפלאה פשוט להגיד את זה להשיר את זה וזה עושה פעולה טובה ברוך השם אז תורה בניגון שכינה בניגון אין ישראל נגאלין אלא בניגון אז בואו ככה ניקח איזה שיר קצת ישן נשאיר אותו לאט לאט נתחבר אליו למילים שאנחנו רוצים על ידי הניגון לצאת מדין אל רחמים תורה בניגון שכינה בניגון אין ישראל גלין אלא [מוזיקה] בניגון תורה בניגון שכינה בניגון אין ישראל גלין אלא בן גון תורה בניגון שכינה בניגון אין ישראל גלין אלא בניגון תורה בניגון שכינה בניגון אין ישראל גלין אלא בגו תורה בניגון שכינה בניגון אין ישראל נגלים אלא בניגון תורה וניגון שכינה וניגון אין ישראל יגלין אלא בניגון תורה וניגון שכינה וניגון אין ישראל גלין אלא ניגון תורה וניגון שכינה וניגון אין ישראל גלין אלא בניגון בוא ניתן קצת כפיים לאט לאט לעורר את כל הניגון למתק את הדין בעזרת השם שנכון על שפעל ישועות ורחמים שעל ידי הניגון מתמתקים הדינים וזה עת רצון לבקש בקשות לבקש מהשם יתברך שעל ידי המתקת הדינים תשפיע עלינו שפע של אור ברכה והצלחה מאוצר מתנת חינם עתיקה קדישה על ידי פלא עליון שהוא חסדים גדולים גמורים שאין בו תערו ודין כלל נבקש רחמים ככה הם המחית כפיים שלכם וכל אחד כוון על מה שהוא צריך תורה וניגון שכינה בניגון אין ישראל נגלים אלא ניגו תורה בניגוב שכינה וניגוד אין ישראל נגל אלא בניגון תורה בניגון שכינה בניגון אין ישראל גלין אלא בניגון תורה [מוזיקה] בניגון שכינה בניגון אין ישראל נגלים לה [מוזיקה] בניגון תורה בניגון שכינה בניגון אין ישראל נגלים אלא בניגון תורה וניגון שכינה וניגון אין ישראל נגלים אלא בניגון תורה בניגון שכינה בניגון אין ישראל נגלים אלא בניגון תורה וניגון שכינה וניגון אין ישראל גלן אלא בנגו בואו נמשיך נחמם קצב ננח נחמ נחמן מאומ ננח נחמ נחמן מאומן הוא יתקן את כל העולם ננח נחמ נחמן מאומן ננח מ נחמן מאומן הוא יתקן את כל העולם בואו נמשיך ור ניגון שכינה וניגון יותר חזק יותר חזק אין ישראל גלן אל בניגון איזה יופי תורה בניגון שכינה וניגון אין ישראל נגלי אלא ניגו תורה בניגון שכינה ניגון אין ישראל נגן אלא בניגון תורה בניגון שכינה בניגון אין ישראל נגלים אלא בניגון ננח נח מחמן מומ ח נחמ נחמן מאומן הוא יתקן את כל העולם ננח נחמ נחמן מאומן ננח מ נחמן מאומן הוא יתקן את כל העולם פעם אחרונה ביחד איתכם הוי ננח נחמ נחמן מאומ ננח נחמן נחמן מאומן הוא יתקן את כל העולם ננח נחמן נחמן מאומן ננח מ נחמן מאומן הוא יתקן את כל העולם ראייתם איזה יופי כבר מרגישים אחרת נכון הנה ברוך השם הניגון פועל לימוד תורה עם ניגון חסד השם על הארץ אנחנו כל בוקר אנחנו אומרים בתפילה פסוקי דזמרה אז הבן איש חי אומר למה זה נקרא פסוקי דזמרה זמרה זה מלשון לשיר לזמר אבל אומר עוד הבן אש חי זמרה זה גם מלשון לחתוך לקצוץ לקצור הזוהר פרשת בראשית אומר שהמוח שלנו זה שושנה ובמוח כמו השושנה שיש בעלים לבנים שזה כנגד החסד ויש בעלים אדומים שזה כנגד הדין ככה המוח שלנו עובר צורת החשיבה אבל מה יש סביב השושנה חוכים מה זה החוחים זה הקוצים מה זה הקוצים הם מפריעים זה המחשבות הזרות ואומר הזוהר הקדוש ממה זה נעשה זה נקרא קליפות מכל מיני עבירות שאדם עשה מצטברים שמפריעים לשושנה העליונה מצד אחד הקוצים מגנים על השושנה מצד שני הם גם מפריעים אנחנו רוצים שיאיר לנו המוח שזה נקרא השושנה העליונה מה אנחנו עושים אומרים פסוקי דזמרה מצד אחד לשיר ומצד שני לזמר לחתוך את הקוצים והקליפות שנדבקו עקב העבירות שלנו מפריעים לנו במחשבה לכוון בתפילה לכן פסוקי דזמרה צריך להגיד בקצב קצת לא לא מהיר לאט להסתכל להתבונן להשאיר את זה ולכן אומר הבן איש חיי בשם הארי שמהרגע שאנחנו אומרים ברוך שאמר ואומרים פסוקי דזמרה עד ישתבח צריך להיזהר עד אחרי תפילת 18 לא לדבר דברי חול כי אם הוא מדבר דברי חול אז הוא מחזיר חזרה את כל הקליפות את כל ההסתרה את כל הקוצים הרוחניים אז מהזה ד זמרה למתק את הדין יש קוצים יש דברים שמפריעים צריך למתק אותם זה הסוד של הניגון הניגון מצד אחד לזמר לשיר מצד שני להוריד את הקוצים שמפריעים במחשבה עד כדי כך שאפילו יש שאלה הלכתית ימי ספירת העומר אנחנו נוהגים לא לשמוע מוזיקה עד לג בעומר מאחרי חל המועד עד לג עקב הפטירה של תלמידי רבי עקיבא וגם בשלושת השבועות אבל מה קורה שאדם הוא בדיכאון ושמיעת מוזיקה כמובן מוזיקה איכותית וטובה של קדושה מרוממת לו את המצווח ומרפאת אותו מתירים לו לשמוע כי זה לצורך ריפוי זה אחד הטעמים היום גם שמקלים בשמיעת מוזיקה כי מאז שנחרב הבית אסור לשמוע כלי נגינה זה נפסק בשולחן ערוך אבל למה היום מכנים לשמוע מוזיקה כי היום כולם הם מדוכאים בנפש או למשל שהם שומעים שיעור מלווה בניגון אז הניגון מרומם את הנפש עד כדי כך שיש שאלה שאדם בתשעה באב הוא נוטה לדיכאון ואם הוא לא שומע מוזיקה הוא פשוט נופל לדיכאון וזה מסוכן בנפש יעשה שאלת חכם ויש כאלה שיתירו לו אפילו לשמוע מוזיקה בתשעה באב כי זה לא שהוא מזלזל ביום זה פשוט הוא צריך הוא בדיכאון השם ישמור ויציל והניגון זה סוג של רפואה בשבילו אז תראו כמה כוח הניגון יש לו כוח לרפות ויש לו כוח גם להפיל למקומות לא טובים בעולם המוזיקה יש את הדבר שנקרא פיוטים שירי הבקשות אני אישית מאוד מאוד מחובר לזה זה פשוט מדהים להסתכל במילים של הפיוטים של שירי שבת שירי הבקשות אתה נכנס לעולם מדהים בציבור ה מעדות המזרח שאני גדלתי על זה זה משהו קצת יותר כבד יותר עמוק יותר איתי כדי להיכנס למילה הרבה פעמים למשל אני אתן לכם לא שאני פיתן אבל דוגמה למשל יש פיוט שנקרא פתיחה לפיוט בן אדם למה זה תדאג על הדמים ולא תדאג על הימים כי הדמים אינם עוזרים והימים אינם חוזרים רדוף אחרי התורה והמצוות כי הם לעד קימים זה פתיחה לשירי הבקשות משהו מאוד מאוד מעניין אני חוזר עוד הפעם בן אדם למה זה תדאג על הדמים מה זה דמים דמים בלשון חזל זה כסף כל הזמן אתה דואג מהכסף עכשיו אם אתה דואג מהכסף גם דמים דין אז למה זה תדאג דמים כי הדמים אינם עוזרים אם זה אתה רק בונה את החיים שלך והימים אינם חוזרים אבל הימים אתה לא משקיע על הימים שנעלמים לך יום אחרי יום רדוף אחרי התורה והמצוות כי הם לעד קיימים והדמים לא קיימים לעד אז נוהגים את זה בליל שבת יש פתיחה מאוד מעניינת בן אדם למה זה תדאג על הדמים ולא תדאג על הימים כי הדמים אינם עוזרים והימים אינם חוזרים רדוף אחרי התורה והמצוות כי הם לרד קיימים שאני מפייט את זה בשבת בנוסח שאני קיבלתי מהבית מבית סבא איי אתה מרגיש שהנשמה שלך מתעלה לגבהים זה מין מוסר מצד אחד אבל זה מעין תשוקה של הנשמה להידבק בבורא זה מדהים פשוט לשיר את זה השירי שבת לכן רבנו נחי סב מאוד הקפיד על שירי שבת לא לדיבר בלשון הקפדה אלא דווקא על שירי שבת וא אומר שאדם אפילו אם שר לבד שישיר שירי שבת כמה זה חשוב השירי שבת ואיזה מילים ויש עוד ניגון שנוהגים להגיד אותו בסעודה שלישית שזה נקרא רעבה דרעוין האדמורים עושים את זה ידיד נפש אב רחמן משוך עבדך וואי וואי אל רצון אך ירוץ אעבדך כמו אייל ישתחווה אליך ל קודשך ברצון שברצונה נוהגים להשאיר את זה הניגון שנוהגים זה ידיד נפש א רחמ משוך עבדך אל רצונך ירוץ עבדך כמו היד הש תחול מול הדרך ירב לו [מוזיקה] ידידותך מנוף צוף כולת אוי אתה לא יכול שלא לבכות שאתה אומר את הניגון הזה ויש עוד ניגון שנוהגים אילו היה בכוח הייתי יוצא לשוק הייתי מכריז ואומר שבת היום לשם בישיבה היינו שרים את זה בליל שבת ואתה מרגיש אך הניגון הזה נכנס לך לעומק הנשמה אני אישית בליל שבת מאוד אוהב לשיר את הפיוט בר יוחאי כי רבי שמעון היה נקרא בחינת שבת כל השבוע אז לכן נוהגים להשאיר גם את הפיוט בר יוחאי וגם אחרי זה אני מאוד אוהב לשיר גם את הפיוט הזמר בשבחין שתיקן הארי הקדוש מנהג בבל לפי הבן איש חי והמרוקאים להשאיר את זה לפני הקידוש נכון דני בר יוחי הזמר בשבחין קידוש ואשת חיל וכולי וכולי מנהג הארי ויש אומרים גם בחסידי ברסלב שנהגו דווקא לשיר את זה בתוך הסעודה אזמר בשבחין אני אשבח לקדוש ברוך הוא בשירים אזמר לו בשבח זה שמה תיאור שלם מה זה נקרא חקל תפוחין פשוט תענוג מה זה השירים שלימדו אותנו רבותינו איך הנשמה משתוקקת להשם יתברך ואחד השירים שאני אוהב לפתוח את השיירה בשבת זה הגד אלך הגד אלך אלוהי כל נשמה ועודך ברוב פחד בהמה בעום די תוך כאל חצור איי איי איי אגדלך אלוהי כל נשמה [מוזיקה] ועודך ברוב פחד ואמה עומדי תוך כהל כצו לרומם עומדי תוך כהל כצו לאומ תן לי לב לדבר איתך תן לי מילים ל לך תן לי לפרש שיחתי לפניך תן לי לב לדבר איתך תן לי מילים לבכות לך תן לי לפרש שיחתי לפניך אגדלך אלוהי כל נש ועודך מרוב פחד ואמה ביום די תוך כל חצו לאומ עומדי תוך כל חצו ואומר תן לי לב לדבר איתך תן לי מ לבכות לך תן לי לפרש שיחתי לפניך תן לי לב לדבר איתך תן לי מילים לזכות לך תן לי לפרש שיחתי לפניך עכשיו מה אמרנו השם שפתי תפתח כנגד אברהם יצחק ויעקב איפה נעשה את הפתיחה תפארת ביעקב שזה יסוד ארוח אבל צריך לעבור לפני זה בחסד ובגבורה לכן אשירי שבת או גם אם אדם שר את זה אפילו באמצע השבוע הוא צריך לדעת שהשירים האלה יש להם כוח אדיר לנקות ולטהר את הנשמה עכשיו למה אנחנו שרים שירי שבת שזה שירי געגועים להשם יתברך הזוהר הקדוש מדייק למה כתוב ושבת ושבת עד השם אלוקיך ושמעת בקולו בנוסח של הבן איש חי ב לישם לחו לפני שומרים את הקידוש שמה זה מופיע הרי אני מקבל על עצמי מצוות התשובה שנאמר ושבת עד השם אלוקיך ושבת בקולון ושבת זה אותיות ושבת לכאורה איך אפשר לעשות תשובה בשבת לא עושים תשובה בשבת תשובה בשבת זה תשובה מאהבה ועל כל פשעים תחסה אהבה לכן שבת היא מנקה את האדם לגמרי שאדם שומר את השבת ושר בשבת לימוד תורה בשבת תפילה בשבת בית הכנסת בשבת כמובן במשך הש אבל עצם השבת עצמה היא מנקה את האדם מהכל היא נותנת לאדם טהרה ושמחה לכן השבת זה חיי גן עדן מאין עולם הבא יש פיוט מאוד נפלא ששרים אותו בשבת שמח בני בחלקך איזה פיוט נפלא זה לא תיקח גם את שלך מה זאת אומרת אם זה שלי אל תיקח ותחשוב שזה שלך שמח ביני בחלקך לא תיקח גם את שלך העולם לפניך תסתכל הקדוש ברוך הוא נותן לך הכל מי עשיר ומי שמח בעולם הזה אורח אתה יודע איפה נמצאת העשירות אתה יודע איפה נמצאת השמחה שתזכור שבעולם הזה אתה אורח ואורח מה שהוא מקבל תודה רבה הבאת מים תודה רבה הבאת קולה בואנה תשמע אתה בכלל אלוף העולם הבאת עוגיה תודה רבה פתחת לי שולחן בכלל אין עליך איפה האדם מתלונן בבית שלו שהוא מרגיש שהוא לא אורח מי עשיר ומי שמח בעולם הזה אורח אם תזכור שאתה בעולם הזה רק בגדר אורח אז כל מה שתקבל אתה תרגיש הכי עשיר שבעולם ותדעו לכם שהשם יתברך הוא המארח הכי טוב שבעולם הוא לא מחסיר דבר יש עוד פיוט קצת כבד אבל אני וד מאוד אוהב להשאיר אותו לא להיבהל זה נקרא כך בתי צאי מבית כלא זה בתי צאי מבית כלא זהמן קרב עם קודשך יעלה מי שקורא בהתחלת הפיוט אז אומר ואלה מה זה עכשיו צ אבל התרגום בתי זה הנשמה שלנו הקדוש ברוך הוא אומר ביתי אומר ל שמה שלנו צאי מבית כלא אתה לא שם לב אתה חי בבית כלא כמה כסף כמה זה כמה תאוות כמה מסעדות כמה זה דברים טובים אבל רק שזה בגדר כלי שרת אבל לא המהות של החיים ביתי צאי מבית כלא זמן קרב עם קודשך יעלה זה הזמן עכשיו להתקדש ולהתעלות וזה פיוט מדהים רק ללמוד אותו במילים אפילו עוד לא לשיר אותו צריך ללמוד פיוטי שבת מישהו שאל אותי איך אני אלמד שירי שבת אמרתי לו יום המדייה מלאה בשירי שבת תשימו לב המבוגרים שכאן ששומעים אותנו שבדורות הקודמים אולי ההורים לא ידעו כל כך הרבה תורה הם לא ידעו לתת דרשות אבל הם ידעו שירי שבת ושירי שבת האלה כל כך נחקקו בלבבות אמא שלי עד היום לא מפסיקה לשכוח מעשירי שבת איך אפשר לשכוח את זה זה פשוט נחרט בנפש עשירי שבת מבית סבא מבית אבא שהיו שרים ולמה הם היו מקפידים על שירי שבת כי אומרים שבשירי שבת זה היה דברי תורה שלהם הם לא היו להגיד דברי תורה על השולחן אז הם היו אומרים שירי שבת כי ישמרה שבת אל ישמרני זה מין ספר מוסר אני אשמור את השבת השם ישמור אותי אותי לעול מעט ביני ובני למה יש אות ש זה השבת יש עוד שזה הברית שבת לא מניחים תפילין כן על זה הדרך זה דברים נפלאים שאדם קורא את הפיוטים הוא רואה שזה בעצם המסע של האדם וזה כזה מתיקות וזה מקרב את האדם שנותן לו כזו קרבה להרגיש אני בכלל לא רחוק מהשם אני כל כך קרוב איי השם יתברך הוא רק נרא לך רחוק ואין קרוב ממנו השם יתברך הוא רק נרא לך רחוק ואיין קרוב ממנו השם יתברך הוא רק נרא לך רחוק ואין קרוב ממנו השם יתברך הוא רק נראה לך רחוק ואיין קרוב ממנו אז תן לי ע תאיר לי את הדרך תן לי עד שלא אפול תן לי יד אתה לי אם הדרך תן לי [מוזיקה] יד שלא אפול בוא ניתן כפיים השם יתברך הוא רק נראה לך רחוק ואין קרוב ממנו בואו נשמע אתכם חזק חזק השם יתברך הוא רק נרא לך [מוזיקה] רחוק ואיין קרוב ממנו אז תן לי יד תעיר לי את הדרך תן לי עד שלא [מוזיקה] אפול תן לי עד אתה לי מדרך תן לי ד שלא אפו עשה לייד תעיר לי את הדרך תן לי אצר אפון תן לי עד אתה לי אם הדרך תן לי יד שלא אפו בוא אני אשתף אתכם סיפור ישן על מה זה כוח של שירה בשבת ומה זה כוח הניגון ברוך השם חסדי השם שהתורה והמצוות עוד מגיל קטן לא היו זרים לי כי ברוך השם הדודים היו הולכים לבתי הכנסת ואני בתור ילד קטן הייתי הולך איתם והייתי אוהב פשוט לשמוע ולהקשיב לא ידעתי כל כך לא למדתי בבית ספר דתי אבל שהם היו הולכים בשבתות אז אני הייתי ככה מלווה אותם ואוהב לשבת ובתור ילד קטן שלא מבין כלום הייתי עוקב אחרי החזן הייתי עוקב אחרי השיירה לא ידעתי הרבה לא ידעתי שום דבר פשוט הייתי מקשיב לא ידעתי להתפלל לא ידעתי כלום בתור תשוקה של ילד קטן שרוצה לדעת איך להתפלל אז הייתי מבקש מהבן דוד שלי שהשם יקום דמו רצח בפיגוע הייתי מבקש ממנו שילמד אותי כי הוא למד בבית ספר דתי הוא ככ היה מסביר לי ומלמד אותי אבל לא הייתי כל כך מבין לימים שככה גדלתי אז היתי אוהב ללכת עם הדודים לבתי הכנסת ו זה תמונות שלא יצאו ממני בחיים של המבוגרים שיושבים אין מזגנים אין שום דבר ופשוט מפייט ושרים את השירים של ה תפילת שחרית של שבת וככה זה נתפס לא הרבה אבל זה נתפס לימים מהבר מצווה זכיתי להניח תפילין והשתדלתי להקפיד על זה היה לי איזה תקופה לצערי שלא כל כך זכייתי אבל השתדלתי מאוד להקפיד על זה ואז הגיע ככה גיל 14 15 פתאום אחד מהחברה אנחנו רואים אותו בליל שבת עם כיפה על הראש הסתבר שהוא התחיל לנהוג ללכת לבית הכנסת בליל שבת לכת תפילת מנחה קבלת שבת שיר השירים רביית וחוזר הביתה ואז אמרתי לו מה אתה הולך לבית הכנסת זה חבר טוב מהעבר הוא גם עוקב אחרי השיעורים שלי קוראים לו מומי שיחייה מומי זרקה אהוב ליבי חבר ילדות ואז הוא אומר לי אתה רוצה לבוא איתי אולי אז אמרתי לו כן אבל אני לא יודע אם אני כל כך זה אומר לי תבוא תבוא אל תדאג ואז הלכתי איתו ואני זוכר את הפעם הראשונה ששמעתי את הפיוט שכולם שרים ביחד לך דודי קרת ק לא הבנתי מי זה הדוד מי זה הכלה כאילו יש בעל ויש כלה למה דוד וכלה אחרי זה אתה מבין הדוד זה הקדוש ברוך הוא הכלה זה אנחנו בני שבת נקבלה מה זה יש לה פנים לשבת איפה אבל שרתי בתמימות שמור וזכו דיבורך פיוט של רבי שלמה אל קבץ זכותו תגן עלינו אמן חי תקופת הארי נרצח על קידוש השם קבור בעיר הקודש צפת ופשוט הייתי מחכה שבוע שלם רק להגיע לקטע הזה ולשמוע את כי ישמרה שבת יום אחד חרתי וממש כזה התבאסתי אחרי זה פתאום התחלתי להכיר גם את שיר השירים לא הבנתי כלום לא הבנתי כלום אבל משהו תפס שמה תדעו לכם ללמוד שיר השירים עם פירוש זה עולם עולם זה גן דן עלי אדמות יש לי סדרה גם של שיעורים על שיר השירים לפי ליקוי הלכות של רבי נתן וככה אבל עדיין לא הייתי שומר שבת לצערי אבל זה ככה תפס אותי לימים הייתי בגיל אני חושב 17 משהו כזה 17 וחצי ואז יום אחד ככה סיינו את התפילה אני והחבר הזה ואז אמרנו אנחנו נלך לחבר שלנו שהוא גם ככה מדי פעם שומע את הש ים קוראים לו צחי בוא נלך בוא נלך לראות מה קורה איתו זה היה בדיוק אחרי תפילת ליל שבת אז לא הייתי יודע שצריך ללכת לבית ולעשות קידוש וזה היינו עושים קידוש בבית אבל ממש איך אומרים ארוחה חלבית ואני מגיע אליו לבית אני והחבר תראו מה זה כוח של שירה ומשפחה ככה פרסית ככה טובה כבדה ובא שמה נותן לנו פקודה צחי ישן עוד מעט הוא יקום אנחנו רואים שולחן שבת ערוך טוב בסדר אז באנו ללכת הוא אומר אתם לא הולכים אתם נשארים איתי סור נשארים אתם ארוחת ליל שבת איתי הוא היה אומר דיבור אנחנו מצדיעים טוב ואז הוא מתחיל לשיר שלום עליכם ואני לא מכיר כל כך את זה מכיר כזה בכתב לא מכיר והוא מסמן לנו תשאירו תשאירו אבל הוא קלט כאילו שזה אבל אני זוכר שהתענוג י רק לשמוע את זה טוב יושבים ואז אשתו שתחייה שני הייתי בין בית אצלה פתאום התחילה להוציא את הסלטים רואה דגים אחרי זה ת העופות ובין לבין הם שרו אני זוכר את השיר חביבי האל המלך לא הבנתי כלום מהשירים אבל התאהבתי התאהבתי בשולחן שבת ובפרט בשירים זה הדליק אצלי אור כזה נפלא חזרתי הביתה סיפרתי למרה טימי שהייתי איתם שולחן שבת עם שירי שבת ואמא שלי אומרת בטח ככה אנחנו גם היינו עושים בבית במשפחה ש שבת עם דגים ובשר וסלטים היא אומרת לי אתה רוצה שאני אעשה לך ככה גם אז אמרתי לה אמא אני מאוד אשמח שככה נעשה אבא שלי כמובן הסכים וככה התחילה פעולה שכל ליל שבת ממש סעודה כאילו כמו שצריך לא עבר זמן והרגשתי שאני רוצה עוד ואז התחלתי ללכת גם לתפילת שחרית בשבת ואם לא הייתי מצליח לקום זה היה קורע אותי ואחרי זה לאט לאט גם לתפילת מנחה וככה שמירת שבת ואחרי זה היינו כמה חבר'ה שהתחילו להתחזק ואמרנו מה נעשה ופשוט החלטנו שאנחנו נהייה באיזה בית קצי קצת פיצוחים לא ידענו הרבה לא היינו לבד ופשוט שרנו מה שאנחנו יודעים ואמרנו איזה דבר תורה מה ששמענו וזה פתח אור גדול עד היום אני אומר לאמא של חבר שלי תדעי לך יש לך זכות מאוד גדולה בשיעורים יש לך זכות גדול גדולה בתורה שאני לומד למה כי עשירי שבת ששמעתי אצלם זה פתח לי אור גדול זה פתח לי אור גדול ברוך השם לימים שזכיתי להיכנס לישיבה אז שבתות שהייתי מגיע הביתה סבתא שלי עלי השלום וסבי היו ב היו באים לסעודת שבת אלינו בבוקר ואני כל פעם שהייתי שר שירי שבת סבתא שלי הייתה מתחילה לבכות והיא בכלל ממוצא תורקי מצד האבא היא אומרת לי זה השירים שהיינו שרים ופשוט זרזיר אותה אחורה ודמעות של שמחה היותה אומרת לי ככה לדין זה נשמע פרסיאדו דל המדרה אני לא בוכה מעצבות אני בוכה משמחה אתה משמח אותי תמשיך לשיר תמשיך לשיר תראו מה הכוח של השיירה תראו מה הכוח של הניגון ברוך השם לשיר להשם יתברך ברוך השם השיירה עושה טוב ומרגיעה את הנפש חסד השם על הארץ תודה רבה לבורא עולם רק שנזכה תמיד לשיר לו ולהודות ולשבח אותו תמיד בשורות טובות
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה