הרב מאור קריו לא חי מבחוץ מעשה מחכם ותם חלק ד
הרב מאור קריו לא חי מבחוץ מעשה מחכם ותם חלק ד
[מוזיקה] צמנו כל הדברי תורה והבקשות והשירים והניגונים כל הצדיקים תים שבדורנו לכל הצדיקים תים שוכני עפר קדושים אשר בארץ מה ופרט לרבנו הקדוש צדיק יסוד עולם נחל נובע מקור חכמה ואמונה רבנו נחמן בן פגה זכותם תגן עלינו ועל כל ישראל אמן שיהיה לשפע ברכה והצלחה כלל אמו ישראל ברחמים שהשם יתברך יושר אותנו בשורות טובות אבדה את כל החטופים לביתם בריאים ושלמים קום את נקמתם של כל הנרצחים הקדוש ברוך הוא יאמר סוף קץ לכל צרותינו בעזרת השם בזכות הלב הטהור שלנו שיעלה בעזרת השם עד כיסא הכבוד וישה נחת רוח ליוצרנו היום אמרתי נשלב גם את השיחה וגם את הניגונים ביחד עם המעש מחכם ותם שבפעם האחרונה אנחנו דיברנו על זה שהחכם הולך ורואה מדינות במושגים שלנו הוא שוטף את העיניים והתם הקדוש מתחתן עובד למחייתו בתור סנדלר שמח בחלקו מאושר בחלקו והיום הנושא שלנו של השיעור בדיוק על הקטע של הסיפור שנלמד היום זה ה הנושא שנקרא אני לא חי מה אחרים אומרים אני חי את הנקודה שלי כלפי הבורא ונראה פה דבר מעניין לאיזה מסע נפלא רבי נחמ מברס לוקח אותנו בסיפור כי אחרי שהחכם תיאל בעולם ולמד כל כך הרבה והוא יודע כל כך הרבה והוא מבין כל כך הרבה אבל הוא כל הזמן מלא בייסורים ומלא בעצבות ומלא במראה שחורה הוא כל הזמן בל עם עצמו הוא כל הזמן מסובך עם עצמו לא משנה כמה יש לו הוא אף פעם לא מאושר ואז קורה דבר החכם מגיע לעיר שבה הוא נולד ובשבילו זה דבר גדול בואו תראו מה נעשה ממני הוא רוצה להגיע לעיר שבה הוא נולד ומה המטרה שלו בכל מה שהוא לומד בכל מה שהוא עושה בכל הקריירה שלו יש לו מטרה אחת מטרה הזאת נקראת בואו תראו מה נעשה ממני רבי נחמ מברסלב מלמד שאם אדם חי את החיים שלו במקום הזה אז הוא נכנס לגלות הנפש כל הזמן הוא לומד או כל הזמן הוא עושה דברים על מנת שהעולם יראו מה נעשה ממני יש לנו כוח בנפש שהוא טבעי ונכון אני רוצה שיהיה ממני משהו אבל אם זה כלפי אחרים אז לא תמיד אפשר לרצות את כולם ולא תמיד גם צריך לרצות את כולם אם זה כלפי אחרים אז עם הרבה השוואות הרבה העתק הדבק הרבה מה יגידו הרבה מה יחשבו עליי אבל אם זה כלפי הבורא יתברך אם זה כלפי השם יתברך אז מה שהשם יתברך אומר זה הכי חשוב לי אבל החכם חוזר לעיר של הילדות שלו עם הרבה הרבה חוכמה היה לו גם הרבה כסף היה לו הרבה הצלחה אבל איפה היא מובילה למקום אחד מקום אחד שהוא נכנס לתוך מערבולת המערבולת הזאתי נקראת בואו תראו בואו תראו מה נעשה ממני הוא חי מבחוץ הוא לא חי מבפנים לעומת זאת הטעם הקדוש כל כך שמח בחלקו ומאושר בחלקו שהוא לא בא להציג שום דבר אני שמח בחלקי הקדוש ברוך הוא שמח בי הקדוש ברוך הוא מאושר בי אז אני לא מחפש להראות לעולם מה נעשה ממני הרי הטם הקדוש היה כל כך שמח במנהל שלו אז היה צריך להגיד לעולם בואו תראו איזה סנדלר נהייתי אלוף העולם למרות שזה לא היה ככה אבל הוא ככה מחזיק מעצמו בואו תראו איזה מנהל אני עושה מה קרה לכם את י הוא לא חי את מה שיגידו מבחוץ הוא לא מקבל חיות מבחוץ הוא לא חי את הפוסטר הוא חי את השמחה הפרטית הייחודית שלו הוא חי את הנקודה שלו הוא חי את הכישרון שלו בלי מה יגידו בלי מה ידברו בהכי שמחה בהכי פשיטות בהכי תמימות ושימו לב מה קורה פה בסיפור בתוך כך שהחכם מגיע לעיר שלו נעשה רעש גדול שהחכם הנל נוסע אהובה לכאן בגדולה וחוכמה גדולה ורץ הם גם כן לקראתו בשמחה גדולה והיה אומר לאשתו תן לי מהר הופה דהיינו הבגד שהיה לו המעיל אלך לקראת חברי ידידי לראותו ונתנה לו הפלץ והיה רץ לקראתו והחכם היה נוסע בעגלות צו גדולות הוא היה נוסע בעגלות צו גדולות חייב להראות את הכרכרה שלו בוא תראה איזה רכב קניתי פעם הייתי נוסע על אופניים מגלגלי עזר היום תראה איזה בן ו שחורה נעל של תינוק מאחורה עם הכלב על הדשבורד שאומר לך איי אתה מסונוור מהעולם הזה אתה מבולבל מוציא את הכיסא הקדמי יושב על האחורי מוזיקה פול ווליום זה מרמז על ה גלת צו בואו תראו כמה כסף בואו סתכלו מה קורה פה הובא לקראתו הטם הזה והיה שואל בשלמה באהבה בשמחה אחי חביבי מה אתה עושה ברוך המקום שהביך ואני זוכה לראותך אתם רץ לחכם הם היו חברים ילדות אחי י כמה אני שמח לראות אותך והוא רץ בשמחה מזה אנחנו רואים רמז רבי נחמם ברסלב לא מבזה את עולם החוכמה הוא קרא לעצמו נחל נובע מקור חוכמה הטעם רץ לחוכמה אם אתה עובד את הקדוש ברוך הוא בתמימות אתה תרוץ לחוכמה אתה תרוץ לתורה אתה תרוץ למצוות כי זה חוכמה שהיא הופכת להיות כלי שרת לתמימות זה טענו ככה להחכים אז הטעם רץ לחכם אני רוצה להחכים אני רוצה דעת אני רוצה לגדול אבל זה הכל כלי שרת לתמימות וממשיך הטם הקדוש ונפגש עם החכם והחכם הנל גם כל העולם היה בעיניו כלו מרוב שהיה כזה חכם ומבין הוא לא מצליח לדבר עם אף אחד הוא לא מצליח לתקשר עם אף אחד אף אחד לא מבין כמוני אף אחד לא יודע כמוני אף אחד לא מצליח להחכים כמוני הוא נכנס לגלות כזאת נוראית כל העולם נראה בעיניו כלו איזה גלות הנפש מכל שכן איש כזה שנדמה למשוגע אף על פי כן מחמת אהבת נעורים הגדולה שהיה ביניהם היה מקרבו ונסע עמו לתוך העיר החכם לא היה לו עם מי לדבר בכלל אין לו עם מי לתקשר אין לו מה לעשות אבל כל וחומר של כל וחומר עם אדם כזה טם שהטעם לא היה חכם גדול לא שהיה טיפש אבל לא שהיה חכם גדול בפרט עכשיו איך אני אתקשר איתו איך אני אהייה איתו איך אני אדבר איתו אבל הוא נכנס לגלות איומה זה הגלות שלנו בנפש אבל מה לעשות ש מאהבת נאורים שהם היו חברים בתור ילדים קטנים אז צריכים לשמור ככה על אהבת נאורים ביחד ואז קורה פה דבר מעניין אבל מחמת אהבת נאורים הגדולה שהיה ביניהם היה מקרבו אולי נוותר קצת על ה אללי זה עושה קצת רעש בסדר [מוזיקה] ו ונסע אמו לתוך העיר והשני בעלי בתים אביהם של אלו השני בנים מתו בתוך אותו הזמן שהיה החכם משוטט במדינות ונשארו הבתים שלהם היה להם שני הורים ושניהם מתו ונשאר רק הבתים שלהם הבתים זה מרמז על האמונה ובינתיים החכם היה משוטט בעולם שוטף את העיניים והוא לא מבין שהחוכמה שלו מבילה אותו למוות מובילה אותו לגלות הדעת אבל מה נשאר להם ונשארו הבתים שלהם ואתם שהיה במקומו נכנס לבית אביו וירשו אתם נכנס לבית של אבא שלו אתם נכנס לתמימות אתם נכנס לאמונה אבל החכם מחמת שהיה משוטט בעולם הבית של אבא שלו היה קלה ועבד ולא נשאר כלום הבית זה מרמז על האמונה ככה רבנו מביא בתורה י שאדם הולך עם חוכמות רק מה העולם יגידו הוא מאבד את התמימות הוא מאבד את התמימות הוא מאבד את האמונה לא נשאר לו שום דבר וזה גם בתוך עולמה של תורה אם אם הוא הולך רק עם חוכמות רק עם לימוד אבל לא עם לימוד שמוביל אותו לתמימות הוא מאבד את התמימות התורה שלו תוביל אותו לדעת של תפיסה שחורה אפלה והוא לא החייה את החיים שלו ופה ממשיך רבנו ואומר ואז החכם נסע לתוך אכסניה אחת והיה לו שם ייסורים כי לא היייתה אכסניה כרצונו נתנו לו איזה מלונית לישון אבל אין הוא מלא ייסורים זה לא כרצוני המיטה לא נוחה והשמיכה לא נוחה ולא הגישו לי את הקפה בזמן וגם אם הגישו הסוכר לו בזמן וכן על זה הדרך אין לו שמחה ואתה מנל מצא לו אתה עובדה חדשה והיה רץ ובא הו בכל פעם מביתו לחכם באהבה בשמחה והיה רואה שיש לו ייסורים מהאכסניה התם הקדוש היה בבית של אבא שלו חי את התמימות חי את הפשיטות חי את השמחה חי את האמונה וכל פעם הוא רץ לחכם ורואה אותו באכסניה ורואה אותו מלא ייסורים ורואה אותו מתלונן ואומר לו אני באמת לא מבין אני בא לך בשמחה בא לך בתמימות בא לך באהבה למה אתה כל הזמן מלא בייסורים מזה אנחנו רואים אחים יקרים הייסורים זה לא בממון הייסורים זה לא בחיסרון גשמי הייסורים שיש לאדם זה בתפיסה יכול להיות לו את הדברים הכי יפים בעולם את הבית הכי טוב בעולם את הרכב הכי טוב בעולם אבל שהדעת לא עובדת כמו שצריך והיא הולכת רק עם חוכמות והשוואות ונחות ורק לכבוש את העולם ולשטוף את העולם בחכמות לא משנה מה יהיה לך הדעת לא תשדר לך שמחה הדעת תשדר לך חסרונות וייסורים ואמר הם לה החכם אחי בוא לביתי ותעמוד אצלי ואני אקבץ כל מה שיש לי בקומץ אחד וכל ביתי הכל לפניך כרצונך בא אתם לחכם הוא אומר לו תשמע בוא לבית שלי אני אקבץ את כל הבית בקומץ אחד מה זה הכוונה היא אני אקבץ את כל הבית בקומץ אחד אין לו הרבה זה הפשט אין לו הרבה אין לו את הוולבו את הווספה את הבית את כל הזה מה שיש לחכם אבל הוא אומר לו תדע לך בוא אליי ואני אקבץ הכל בקובץ אחד כי אין לי הרבה אבל יש בזה עוד פשט בעומק אני אקבץ הכל בקומץ אחד זה בדעת אני יכול להרגיש את השמחה ואת הפשיטות ואת התמימות ואת האהבה ואת החיות שיש לי מהבית מהאישה מהילדים להרגיש את זה בקומץ אחד כמו שאני מרגיש את זה ביד כמו שאני חש דבר טוב ביד ושמח בו אז אותו דבר אני יכול גם ככה להרגיש את כל הדברים הטובים בקומץ אחד אני יכול להרגיש בדעת את כל החיות קמץ את זה בדעת דבר אחד ולהרגיש טוב עם זה ולהרגיש שמח עם זה אדם שיש לו תפיסה נכונ על החיים פתאום המציאות בתוך המוח של הבית משפחה ילדים פרנסה הוא מרגיש הכל במוח בקומץ אחד אבל אדם שאיין לו תמימות ואין לו חשיבה חיובית הוא לא יכול להנות משום דבר כי החוכמה כל הזמן משדרת לו חסרונות והתמימות משדרת לך יתרונות אז אתה חי את עולם הרוח בתוך המוח זה מתנה גדולה רק שנזכה תמיד ללכת עם ניגונים של שמחה וחיות עכשיו לפני שנמשיך נעשה איזה שיר בעזרת השם תורה בניגון שכינה בניגון אין ישראל גלין אלא בניגון תורה בניגון שכינה בניגון אין ישראל גלין אלא בניגון תורה בניגון שכינה בניגון איין ישראל גלין אלא [מוזיקה] בניגון ורה ניגון שכינה ניגון אין ישראל גלין אלא בניגון תורה וניגון שכינה וניגון אין ישראל גלין אלא בניגון בניגון שכינה בניגון אין ישראל גלין אלא בניגון הניגון של התם הקדוש תורה בניגון חשיבה חיובית שכינה אן ישראל גן די צריך קצת לחמם את הכל תורה בניגון שכינה בניגון אין ישראל נגלל אלא בניגון רק אם אפשר אמי רק תביא לי רק קצת מים הכל קצת רוד מחילה מכבודכם [מוזיקה] יעבור הרבה זמן לא שארנו סכן למצוות תודה רבה אני כבר בירכתי שהכל זל חשדו בי איי ברוך השם גם זו לטובה מה זה הניגון שאנחנו מחפשים זה הניגון של הטעם הקדוש הניגון של החשיבה החיובית אם אנחנו לומדים לחשוב בתנועה של חשיבה חיובית להיות שמחים חלקנו מתחיל להיות הניגון של הטעם הקדוש לעתיד לבוא שיתגלה שיר שהוא פשוט כפול משולש מרובה התגלה אור מאוד נפלא משמיים האור הזה נקרא הניגון של הטם הניגון של הפשיטות והתמימות הניגון של שמחה בחלקנו הניגון שאין צחנ ויש לך את הטוב שלך והגיע חכם לתם ונכנס לביתו ועמד אצלו והחכם היה מלא ייסורים תמיד לא מדי פעם שאדם לא לומד לעבוד על חשיבה חיובית ולשמוח בחלקו הוא יהיה מלא ייסורים לא מדי פעם תמיד כי הוא הניח שם יש לו שם כבר בעולם שהוא חכם ובלגן ודוקטור גדול מאוד היה בשר אחד וציווה לו שייעשה לו טבעת של זהב ועשה לו טבעת נפלא מאוד וחק שם ציורים בדרכים נפלאים מאוד וחק שם אילן שהיה נפלא מאוד שימו לב בא אליו איזה שר אומר לו תשמע אני רוצה שתעשה לי איזה טבעת יפה והוא עושה את זה באומנות נפלאה דרכים נפלאים תנסו לחשוב איזה אומנות ואי איזה דיוק צריך כדי לעשות כזאת טבעת עם דרכים נפלאים ואילן יפה הכל היה נפלא מאוד ובא הסר ולא ישאר בעיניו כלל הטבעת מגיע השר מסתכל הטבעת אומר לו זה לא נראה לי זה לא נראה לי והיה לו ייסורים גדולים מאוד כי היה יודע בעצמו שאילו היה הטבעת עם האילן הזה בשפני היה חשוב ונפלא מאוד השר הזה לא מבין כלום אם הטבעת הזאתי הייתי מביא אותה ל שפניה או הו היא הייתה טבעת נפלאה עוד הפעם שימו לב הוא חי מה יגידו אבל אתה יודע שהטבעת הזאתי עשית אותה בצורה נפלא אתה יודע שהטבעת הזאת הי כזו מוצלחת אתה יודע שהטבעת הזאת הי כזאת יקרת ערך אז אם הסר לא רוצה את הטבעת לך לשפני ותמכור שם את הטבעת לא מסתדר לי בראש שחסר אומר לי שזה לא יפה זה לא עניין של הכסף כסף לא חסר לי למה השר אומר שזה לא יפה יש בזה איזה יצר הרע מאוד הערמומי לכל אחד מאיתנו במושג של החכם אדם עושה אבל הוא רוצה לרצות את כולם הוא רוצה שכולם יאהבו את מה שהוא עושה לא זה לא יהיה אין עניין גם שזה יהיה ככה אז יכול להיות שאחד יגיד לו מה שאתה עושה זה יפה והשני אגיד לו תשמע זה לא מוצא חן בעיניי איך זה לא מוצא חן בעיניו כי אני חי את החיצוניות אני חי מה יגידו בסדר זה לא מוצא חן בעיניך אתהה לא חייב לקנות אתה לא חייב לשמוע אתה לא חייב לראות יש לך את הבחירה אבל אני יודע שזה איכותי שהאדם לא חי את האיכות שלו אז יש לו חוסר ביטחון שהוא חייב לחיות ש יצדיקו אותו וזה גלות וכן פעם אחת בשר גדול והביא אבן טוב יקר שבא ממרחקים והביא לו עוד אבן טוב עם הציור וציווה לו שיצייר בציור הזה על האבן טוב שהביא וצייר ממש כאותו הציור רק ששגה בדבר אחד שלא היה שם שום אדם מבין על זה רקו לבדו הוא לוקח אבן עושה ציור מעתיק הכל נפלא הכל יפה יש לו איזה שגיעה קטנה שאף אחד לא שם לב אליה רק הוא אף אחד לא רואה את זה אף אחד לא שם לב לזה אף אחד לא סופר את זה אבל שימו לב מה קרה [מוזיקה] לחכם הובא השר וקיבל האבן טוב וישר בעיניו אמר לו פש איזה עבודה עשית חול על הזמן והיה לה החכם הזה ייסורים גדולים מן ה שגיעה הלו עד היכן מגיע חוכמתי ואתה הזדמן ל שגיעה כזאת אני כזה חכם איך שגיתי אבל מה אכפת לך אף אחד לא רואה את זה קיבלת את הכסף תראה אשר מאושר מה אכפת לך לא אבל לי לי איך יכול להיות הוא ברדיפה עצמית כל הזמן של איזה חיפוש החיפוש של השלמות כלפי אחרים אני חייב להיות מושלם כלפי עצמי אני חייב להיות מושלם לאיפה זה מוביל אותו הוא כל הזמן מלא בייסורים למה כי אין שלמות ומי שמחפש כל הזמן שהכל יהיה מדויק ומושלם הוא תמיד יהיה מלא בייסורים תמיד אתה נלחם עם מציאות שהבורא קבע בעולם שלא יהיה שלמות ואף פעם זה לא יהיה כזה מדויק כדי שתתקדם כי ברגע שתגיע לשלמות כבר אין לאן להתקדם איי איי איי השם יתן לנו כוח לעלות למעלה בן אדם עלה למעלה עלה לה למלה לה בן אדם אלה למלה לה בן אדם לה למעלה לה לה למעלה לה בן אדם הלה למעלה לה בואו נעלה את התמימות שמחה בחלקנו בן אדם עלה למעלה עלה עלה למעלה עלה בן אדם עלה למעלה לה איזה יופי עם הכפיים שלכם בן אדם עלה למעלה עלה עלה למעלה עלה בן אדם עלה למעלה עלה כי כוח אז לך יש לך כנפי רוח יש לך כנפי רוח כנפי נשרים אדירים אל תכחש בם ן יכחשו לך דראש אותם דראש בן אדם ואם צו לך מיד כי כוח ז לך יש לך כנפי אוח יש לך כנפי אוח כנפי שנרים אדירים אל תכחש בם פן יכחשו לך דראש אותם דראש בן אדם צו לך מ בוא ניתן כפיים מציג את זה דקה של מחיית כפיים בעזרת השם למתק דינים להוריד שפע ברכה והצלחה בעזרת השם לכוון שיימשך עלינו אור [מוזיקה] התמימות כל אחד יכוון ריבונו של עלמה היום תן לי להאמין שאין שלמות תן לי להפעיל את המוח מתוך ידיעה שאין דיוק אבל הדיוק הכי טוב שדווקא מתוך הלא דיוק אני אמצא את הטוב שזה הדיוק הטוב ביותר הו הו הו [מוזיקה] ה קבל חיות חדשה רבנו אומר שעל ידי מחיית כפיים זוכים לטהר את אויר לטאר את האוויר מכל החוכמות ולקבל אוויר נקי זח שלהיות שמחים בחלקנו בעזרת [מחיאות כפיים] השם אין עוד מלבדו אין עוד מלבדו אין עוד מלבדו אין עוד מלבדו אין עוד מלבדו אין עוד אין עוד מ בוא נשמע אותכם אין עוד מלבדו אין עוד מלבדו אין עוד מלבדו אין עוד מלבדו אין עוד מלבדו אין עוד מלבדו [מוזיקה] עוד מלבדו אין עוד מלבדו אין עוד מלבדו איזה יופי אש רחם עוד עוד וד אין עוד מלבדו לכוון על ישועות ורחמים לעם ישראל בעזרת השם בכי פשיטות כוון ל ישועות ורחמים אין עוד מלבדו אין עוד מלבדו אין עוד מלבדו איןן עוד מלבדו אי עוד [מחיאות כפיים] מלבדו אין עוד מלבדו אין עוד מלבדו מה זה אין עוד מלבדו לפי המעשה פה מחכם וטעם אין עוד מלבדו שהקדוש ברוך הוא הוא מושלם השם יתברך הוא מושלם השם יתברך הוא עושה הכל בצורה מדוייקת אם אנחנו היינו מושלמים היינו הוא תמיד יש למה לעלות תמיד יש למה לשאוף גם אם אתה תעשה את הדברים בצורה המדוייקת ביותר תמיד הקדוש ברוך הוא ייצור עוד מציאות שאתה יכול להתעלות יותר כדי שתמיד יהיה בתנועה וקצב והתם הקדוש חי את זה אבל החכם לא מוכן לסבול את המציאות שחסר את המציאות שיש עוד לאן להעלות וגם שהוא מתעלה ומשלים חסרונות הוא תמיד חי בתודעה מתי מתי זה יהיה מושלם מתי זה יהיה מדויק מתי הכל ילך חלק בחיים איפה אנחנו נפגשים עם זה אנחנו רואים פה במעשה שביקשו לעשות טבעת הטבעת יש בזה רמז טבעת נישואין שמקדשים את האישה תראה זוג מתחתנים חסים לחופה הכל כזה מושלם מלבלבים עפים היא רצה אליו הוא רץ אליה פתאום אתה רואה אותם אחרי חודש כמו זוג יונים כל יום מישהו אחר אף מהחלון מה קרה מה מה השתנה פה לא הוא אמר היא אמרה וזה פה שם מה מה קרה פה הם נכנסו לחופה שזה מרמז פה על החכם של הטבעת הם נכנסו לחופה עם תודעה שהכל מושלם בעלי חייב להיות מושלם אשתי חייבת להיות מושלמת נו ו ומה איתך אני לא חייבת להיות מושלמת בעלי חייב להיות מושלם הוא צריך להבין אותי שאני לא מושלמת ואני חייבת לא להסכים איתו שהוא לא מושלם הוא חייב להבין אותי שאני התם [צחוק] הקדוש והוא חייב להבין שהוא החכם עכשיו הוא אותו דבר ככה מסתכל עליה היא חייבת להבין ככה אני ככה אני אני הטם הקדוש אני לא מושלם והיא חייבת להיות החכם חייבת להיות מושלמת עכשיו אתם מבינים איזה מלחמות פסיכולוגיות יש ביניהם ואז מתחיל הבלאגן ואז מתחיל ההערות זה מרמז על הטבעת אבל הטבעת שמרמזת על שידוך זה מרמז גם על התפיסה שלנו איך אנחנו משתדלים עם הקדוש ברוך הוא אנחנו הקדוש ברוך הוא שם עלינו טבעת והרסתי ך לי לעולם וארשתיך לי בחסד ורחמים הקדוש ברוך הוא מתחתן איתנו ואנחנו עם הבעיה שלנו מצפים שאנחנו חייבים להיות כמו החכם תמיד מושלמים ומדוייקים אז השידוך שלנו בתפיסה עם מקום שנקרא תורה מצוות מעשים טובים לא עובד נכון אני לומד תורה חייב להיות מדויק אני מתפלל חייב להיות נכון השאיפה היא נכונה אבל בכוונה הקדוש ברוך הוא יצר פה מציאות של תמיד יהיה עוד למה לשאוף אתה קורא לזה חיסרון וחוסר שלמות הקדוש ברוך הוא קורא לזה יתרונות והתקדמות לדבר יותר טוב זאת אומרת הטבעת פה זה מרמז על החכם שבתוכנו שהתפיסה שלנו מול המושג שנקרא עולמה של תורה תפילה התבודדות התפיסה לא מחוברת טוב המוח שלנו לא מחובר טוב למציאות הבורא בגלל זה אנחנו ברוגז איתו [מוזיקה] תמיד ואמ הקדוש ברוך הוא אומר לי תשמע פה זה קצת לא מוצא חן בעיניי אני ישר מתעצבן למה אבל זה חייב הקדוש ברוך הוא אומר לא אמרתי שזה לא טוב לא אמרתי שאתה רע לא אמרתי שאתה לא בסדר זה בסדר שאפשר להשתפר זה הכל לא כתוב פה שאשר פיטר אותו זרק אותו לא רוצה לשמוע ממך איזה ל ה פנים אתה משהו לא ישאר בעיניו גם שאנחנו לומדים תורה גם שאנחנו מתפללים הקדוש ברוך הוא אומר אני אוהב את מה שאתה עושה ונכון יש עוד מה להשתפר יש עוד מה להתיישר אבל זה לא אומר שאתה לא טוב ואחרי זה הוא עשה אבן טוב האבן על מי זה מרמז על דוד המלך דוד המלך עליו נאמר אבן מעשו הבונים הייתה לראש פינה אבל דוד המלך היה שמח מאוד דוד המלך היה מאושר אבל יש גם אבן מצד הסטרא אחרא שזה יסוד הדומם שאדם כל הזמן מסתכל על החיסרון לפי החוכמות שלו הופך להיות באדממה הוא תמיד מלא בייסורים הוא תמיד בכבדות הוא תמיד בעצבים מי עומד כנגד דוד המלך גולית שיא החוכמות קסקסים שריונים 3ל וחצי מטר גובה הוא הכי מבין הוא הכי מלומד מלחמה הוא קצין מלחמה יש לו חיילים מי יכול לדבר איתו בא לו דוד המלך עם האבן ואומר לו אני עם הפשיטות שלי מפיל את כל החוכמות שלך ועולה לי גדולה אנחנו צריכים להפעיל את האבן לא של החכם את האבן של הטם של השמחה בחלקי ועם תמימות אני יכול לעבור את כל העולם הזה בשלום עם השכל של התם עכשיו שימו לב הוא גם למד להיות דוקטור הוא למד להיות דוקטור עכשיו שימו לב מה קורה [מוזיקה] כאן וגם בעניין הדוקטור היה לו ייסורים כשהיה בא לחולה בא לי חולה והיה נותן לו רפואה היה יודע בבירור שאם אלך לו להחולה לחיים בוודאי מחוייב בבירור להתרפות מזה כי הוא רפואה נפלאה מאוד ואחר כך מת החולה והיו אומרים העולם שמת על ידו והיה לו ייסורים גדולים מאוד מזה בא אליו חולה הוא נתן לו את התרופה הכי טובה זה אמור לעבוד והחולה מת ומה אמרו העולם החולה מת בגללו אבל יודעים שזה לא בגללו הוא עשה מה שצריך העולם אמר זה נקרא רמז על חולי שיש לנו בנפש העולם אומר מה חושבים עליי העולם [מוזיקה] אומר כמה פעמים הרבה פעמים יש לפעמים יצר הרע ש לפעמים יש כאלה שמפחדים לדבר בהת גליה מתורת רב נו כי מה העולם יגיד ולא ישמעו אותי כי חולקים על רבנו או לא רוצים לשמוע את התורות שלו אז רבנו אמר מקום שיש עליי מחלוקת תגיד את הדברי תורה שלי אבל אל תגיד את השם שלי אבל הוא לא אמר להיות בהסתרה אם אתה מאמין בדרך של רבנו אתה לא צריך לחשוב מה העולם אומר אם אתה מאמין שזה הדרך וזה הכיוון וזה המקום אז תלך עם זה העולם אומר מה העולם אומר על לימוד התורה שלי מה העולם אומר על התפילה שלי מה העולם אומר העולם אומר זה חולי נפש גדול מאוד אחים יקרים אדם צריך ללכת עם האמת עם התורה והמצוות ולא יהיה אכפת לך מה העולם אומר רבנו אמר משניים אני מפחד מרופאים ומפורסמים של שקר למה רבנו פחד מרופאים כי הם לא תמיד יודעים מה לעשות אז רבנו פחד מזה ואמר רופא יכול לפגוע בגוף מפורסם של שקר יכול לפגוע בנשמה יכול להשתלט לך על התודעה ואתה לא חי נושה את עצמו ואיך הוא מחדיר לך את זה תהיה אצלי תדבר כמוני תחשוב כמוני אם תהיה איתי אני אעלה אותך לגבהים אם לא תהיה איתי אתה לא תצליח בכלל העולם אומר העולם אומר וכן נתן רפואה לחולה ונתרפא בא עליו עוד חולה נתן לו רפואה והוא התרפא והיו אומרים העולם מקרה הוא זה לא מהרפואה שלו זה מקרה ככה יצא לו פוקס הזו אבל זה לא ממנו אבל הנו התרפאה וגם מזה היה לו ייסורים גדולים איך אומרים עליי שזה פוקס אבל ריפאת אותו מה אכפת לך ה הגעת על המקום לא העולם אומר העולם אומר איי איי איי איזה תודעה איזה תודעה [מוזיקה] אפלה שהשם יתן לנו כזו פשיטות ותמימות לשמוח בחלקנו תמיד תמיד שיל המעלות אשע עני אלי הים מאין יבוא זרים עזרי מעם השם עושה שמיים וארץ אלתן למות רק לך אל ינום שומרך הנה לא ינום ולא ישן שומי ישראאל השם שומרך השם צילך על יד ימינך יומם השמש לא יקקה וירח בלילה השם ישמך מכל רע ישמור את נפשך השם ישמור צדך ובואך מעתה ד עולם ואתה וד עולם שיר למעלות סה עיני אלי הין מאין יבוא עזרי עזרים מים השם עושה שמיים וארץ אל יתן למות רגליך אל ינום שמרך הנה לא ינום ולא ישן שומ ישראל השם שומרך של שמח על יד ימינך יאמר מה השרש לא יקקה וירח בלילה השם ישמך מכל רע ישמור את נפשך השם ישמור צדך ובך מתה ויד עולם מתה דו בד סיבוב שיר למעלות סה עיני אליי מען יבוא אז [מוזיקה] השם עשה שמים רץ אל יתן למות רגליך אל ינום שומרך הנ לו ינום ולא ישן שומע ישראל השם שומרך השם צלך על יד ימי יום השמש לא יקקה וירח בלילה השם ישמך מכל רע ישמור את נפשך השם ישמור צדך ובואך מעתה ועד עולם מעתה [מוזיקה] ד עולם יש לנו בסיפור הזה דבר מעניין שכל דבר יש לו דבר והיפוכו מה שפעל אצל החכם בתודעה גם פעל אצל אתם מה הכוונה היא יש לנו כוח בנפש שעל ידי תודעה נכונה כמו שאומר שלמה המלך דעת קנית מה חסרת שאתה מושך דעת נכונה הדעת הנכונה מושכת רפואות ברמז פה שהחכם למד להיות רופא במתי שהיה מביא רפואה טובה והחולה היה מת והיו אומרים העולם זה בגללו ומתי שהיה מביא רפואה והחולה נתרפא היו אומרים שזה לא בגללו ותמיד הוא היה חי בייסורים מה יגידו זה תפיסה של תודעה על עבודת השם הרוחנית שלנו מה זה התפיסה על עבודת השם הרוחנית שלנו איך אני לומד תורה מאיזה מקום אם אני לומד תורה מתוך השמחה בחלקי שמח ב שלי שמח בסדרים שלי שמח בעבודת השם שלי בלי מה יגידו ובלי השוואות לאחרים אז התורה תאיר לי עבודת השם תאיר לי כי אני מושך דעת אז כל מה שאני אלמד בתורה ולא משנה איך אני אלמד בתורה ולא משנה איך אני אתפלל מחמת שאני לא בהשוואה כלפי אחרים ומה יגידו אז התורה והדעת של התורה תאיר לי כזו חיות אבל אם אני הולך כמו החכם אז לא משנה כמה אני אלמד ולא משנה כמה אני אתפלל תמיד אני ארגיש את המושג מה יגידו אני אחייה את גלות הנפש וכן היה צריך ללבוש וקרע החיית ויגע עמו עד שלימדו לעשות המלבוש כרצונו כמו שהיה יודע וכיוון החיית ועשה המלבוש כרצונו רק ענף אחד שגע בו ולא כיוונו יפה והיה מצטער מאוד כי היה יודע בעצמו אף שבכאן הוא יפה כי אינה מבינים על זה אבל אם הייתי בשפה עם הליל הזה הייתי לשחוק והייתי נדמה כמו יתיר שזה אדם שעושים ממנו ליצנות וכן היה מלא ייסורים תמיד עכשיו הוא עשה גם בגד ודווקא שיבחו אותו בגד יפה מאוד אבל בעיר שפניה שם הייתי לליצנות אבל אתה לא בשפה אתה במדינה שאוהבים את הבגד שלך וככה שימו לב תמיד היה מלא בייסורים לא משנה מה הוא עושה מה זה הבגדים אגב הבגדים זה נקרא סוד ההגנה הבגדים מגנים על הגוף שומרים על הגוף אדם רוצה שמירה רוחנית הוא חייב להפעיל את הטם הקדוש ולא את החכם מה זה הייסורים ייסורים זה אני אני חשוף אז פוגעים בי הבגדים שאני לובש בדעת בתפיסה זה לא נכון אני תמיד חי מה יגידו ומה ידברו אז מחמת זה שאני תמיד משווה את העבודות שלי לאחרים אז המוח חשוף לקבל התקפות שנקרא ייסורים ואף פעם אני לא שמח בחלקי אבל שימו לב שהחכם היה חיית והיה לו בגד לעומת זאת טם הקדוש הטם הקדוש היה לו מעיל אחד ובמייל הזה היה מרגיש את כל הטעמים אז ממילא המוח לא חשוף לקבל ייסורים כי הוא מרגיש את כל הטעמים בכל כל מלבוש שלו שימו לב מה זה שאדם יש לו דעת נכונה הוא שמור ומוגן מייסורים והייסורים הם בדעת תלמד לשמוח בבגדים שלך תלמד סמוח בעבודת השם שלך תלמד סמוח במה שיש לך ואז ממילא לא תמשוך חסרונות שזה הייסורים הכי [מוזיקה] גדולים וכן היה מלא ייסורים תמיד והתם היה רץ ובא וכל פעם אל החכם בשמחה ומצאו שהוא מצר ומלא ייסורים הושאלו הלו חכם ועשיר כמותך על מה יש לך ייסורים תמיד על לא אני מלא שמחה תמיד שימו לב איזה הפכים החכם יש לו איסורים תמיד לא מדי פעם למה כי שהמוח לא עובד טוב תמיד יש ייסורים והטעם אמר לו ואני בשמחה תמיד כי הטם הקדוש המוח הבה טוב אז הוא בשמחה תמיד לא מדי פעם איי איי איי גזה רבנו אמר מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד איך על ידי התם הקדוש חשיבה חיובית ואז שימו לב הלו אני מלא שמחה תמיד והיה בעיני החכם לשחוק החכם צחק עליו עד עכשיו היית מלא בייסורים אתה תמיד בעצבות פתאום בא לך הטעם הוא אומר אני מלא בשמחה תמיד והחכם צוחק עליו אה פתאום עכשיו אתה שמח פתאום עכשיו אתה צוחק כן ממה הוא צוחק מהתנשאות שימו לב ממה הוא צוחק ונדמה בעיניו למשוגע ואמר לו אתם הלו סתם בני אדם שמת פוצצים ממני הם שותים כי אם הם החכמים ממני על עוד ארד רבה הם שותים הוא בא לחכם ואומר לו מה אתה צוחק ממני מה אתה חושב אותי למשוגע אתה יודע העולם הרבה צוחקים ממני ואלה שצוחקים ממני וחושבים אותי למשוגע מה יוצא להם מזה שהם יותר שותים ממני הם יותר משוגעים ממני שימו לב אבל על מה החכם צוחק שהוא מרגיש התנשאות על הטם אני יותר טוב ממך אתה לא מבין כלום אתה ליצן אתה טיפש שמה פתאום מתמלא בשמחה יש לי יתרון עליך אז אני מרגיש שמחה כביכול העולם בונה תודעה של שמחה בכמה אני יותר טוב מהשני בכמה אני יותר מוצלח מהשני וככה השמחה מתבטאת יש לי כסף יותר ממנו אז אני אהייה שמח התנשאות יש לי בית יותר גדול ממנו יש לי רכב יותר גדול ממנו זה משמה בונים שמחה וזה שמחה שקרית זה שמחה של צנות זה שמחה של רעל השם ירחם ויציל מזה הוא היה שמח מזה הוא ידע לצחוק והתם ללא מתבלבל אומר לו מה זה יתן לך שתהיה יותר שותא ממני ואז אומר הם ואמר לה החכם מי יתן שתבוא אתה על מדרגה שלי אתם אומר לחכם אני מבר א ת תראו איך הוא מאמין בדרך שלו תראו הוא לא מתבלבל הוא אומר לחכם אני מברך אותך שאתה תזכה להגיע למדרגה שלי אני מברך אותך שתזכה להגיע לתמימות ולשמחה שלי אבל החכם כדרכו בקודש שנלחם ולא מוכן להיכנע מי יתן שתבוא אתה על מדרגה שלי והשיב החכם ואמר זה אפשר להיות שאני אבוא על שלך שיינטל ממני השכל חס ושלום תראו איך הוא מבזה אותו אתה רוצה שאני אהייה תם כמוך שיינטל ממני השכל אני אגיד לכם את האמת כל פעם שאני מגיע לקטע הזה אני אומר חוכמה כזאתי שינטל ממני השכל לא רוצה חוכמה כזאתי אבל החכם לא מוכן לוותר על החוכמה שנקראת תחרות ומה יגידו אם תוותר על שכל כזה תקבל שכל אמיתי שכל אמיתי של שמחה ב לך ם מלא בתמימות ם מלא מלא בתמימות ומלא באהבה ברוך השם כי תבוא במים איתך אני ובני האות לא [מוזיקה] ישטפוך כי תלך ומוש לא תיכון וב לא תברר בך כי תבוא במים איתך אני אובני האות לא [מוזיקה] ישטפוך תלך במו אש לא תיכו לאבל ותותיר כי אני אביך כי אני אביך אבא שדואג אבא שדוד הי אני אביך הי אני אביך אבא ש אבא שדוב י תבו במים איתך אני אובני האות לא [מוזיקה] ישטפוך כי תלך במוע לא תיקבע להב לא תבר בך כי אני אביך הי אני אביך אבא שדוב אבא שאוהב כי אני אביך כי אני אביך אבא שאוהב אבא שדוב הי אני אביך י אני אביך אבא שאוהב אבא שדואג כי אני אביך כי אני אביך אבא שאוהב מה שדעה אנחנו לקראת סיום א שימו לב בזה נעשה סיכום השיב החכם ואמר זה אפשר להיות שאני אבוא על שלך שיינטל ממני השכל חס ושלום או יהיה חולה חס ושלום אתם מבינים איך הוא רואה הפוך הוא מלא ייסורים תמיד הוא מלא בעצבות הוא מלא בחסרונות הוא לא רואה אף פעם את הטוב והוא בריא הוא בריא הוא בסדר הוא נורמטיבי ללעומת זאת איך הוא רואה את הטם שמח בחלקו מאושר על זרוע כל דבר את הטוב מה הוא רואה אותו חולה משוגע אחים יקרים רבי נחמ מברסלב הסיפור הזה מתאר בדיוק את מה שקורה בעולם את השיבוש הזה וזה פשוט פחד אתה יכול לגדול בתורה ובמצוות אבל אתה מלא בייסורים ועצבות ולעומת זאת אתה יכול לראות אחד שהוא לא כזה מאיין גדול או מתמיד גדול או מתפלל גדול אבל בכל מה שהוא שוא עושה הוא שמח הוא הנורמלי האמיתי הוא מאושר הוא מודה לשם שמח בחלקו אייי איי איי ועוד אומר לו ויהיה משוגע לא אתה מה אתה איש משוגע אבל שאתה תבוא על שלי זה אי אפשר בשום אופן תראו איך החכם מבזה אותו ואומר לו אתה רוצה להיות חכם כמו שתהיה חכם כמוני נראה לך שאתה תגיע לזה השיב אתם אצל השם יתברך הכל אפשר ויכול להיות כהרף עין שאני אבוא על שלך
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה