הרב מאור קריו הצלחה שקטה
הרב מאור קריו הצלחה שקטה
[מוזיקה] טוב בעזרת השם קשה את עצמנו לכל הדברי תורה בכל הבקשות כל השירים וכל הנגונים וכל הצדיקים טים שבדורנו כל הצדיקים טים שכני עפר קדושים אשר בארץ יוצא מפרט לרבנו הקדוש צדיק יסוד עולם נחל נובע מקוכמה ואמונה רבנו נחמן בן פג זכותם מתגן עלינו ועל כל ישראל אמן שיהיה לשפע ברכה והצלחה לכלל עמו ישראל ברחמים היום בעזרת השם ניגע בנקודה יפה שקשורה כל כך לחיים שלנו רבי נתן מלמד את זה בליקו הלכות חלק א' הלכות תפילה הלכה ד' בסעיף כא סעיף קצר אנחנו מדברים על נושא של שירת הים הזוהר פרשת האזין הוא מביא שהנשמה יורדת לזה העולם היא מתלבשת בגוף. עכשיו שהיא מתלבשת בגוף היא עוברת בעולם הזה סוג של קריאת ים סוף. עוברת מעבר והקריאת ים סוף הזה צריך לדעת איך להתמודד עם זה. מצד אחד עם ישראל נכנסים לים. מה זה ים? ים זה בגימטריה 50. אומר הרמחל שזה כנגד 50 שערי קדושה. גימטריה 50 שזה כנגד שער הארצון אז הנשמה רוצה את השם משתוקקת לשם היא אוהבת את השם אוהבת את הקדושה אבל בדרך והמים להם חומה מימינם ומשמאלם עכשיו ביסוד המים יש לנו שני כוחות מצד אחד המים זה מרמז על התורה על ההגנה על השמירה על הקדושה על הטהרה וכן על זה הדרך מצד שני כתוב המים מזדונים מה זה המים מזדונים המים מזדונים זה התאוות זה היצרים ואנחנו צריכים לעבור בגשר הצר מאוד שזה בעצם קריאת ים סוף להגיע לקדושה שלנו. אז בדרך יש את המים הסדונים, יש את התאבות, יש את היצרים, אבל מצד שני יש את ים התורה. והעצות שאנחנו דולים מהתורה, שהצדיקים גם מלמדים אותנו בדרך התורה והמצוות, איך לדלות עצות, איך להתחזק, איך להתעלות, אז זה בעצם מגן עלינו. זאת אומרת את הים אנחנו צריכים לעבור, את הגשר הצר אנחנו צריכים לעבור. אבל כתוב על עם ישראל שהם חצו את ים סוף אז הם זכו להערה אלוקית מאוד גבוהה כמו שאומרים חז"ל ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי הנביא יחזקאל בן בוזי ראה מראות אלוקים אבל שפחה על הים שזה כביכול מדרגה פחוטה ראתה מראות אלוקים בקריאת ים סוף שאי אפשר לתאר קרבת אלוקים הצלחה שמחה וחיות למה שהנשמה יורדת לזה העולם היא יורדת תיקון. ובמסע שאנחנו עוברים בחיים שלנו, בכל המסע שאנחנו עוברים בחיים שלנו, זה בעצם המסלול שלנו לחיים. וזה נקרא על פי הארי בירור הניצוצות. יש ניצוצות שנפלו בכל מיני מקומות בעולם רוחניים והם נפלו לזה העולם וזה עולם החושך. ואדם צריך לעבור את המסלול שלו בזה העולם. ובעצם כל העבודה הרוחנית שלו זה בירור הניצוצות. ולכן לוקחים אותו לכל מיני מסלולים בחיים. איפה הוא גר? איפה הוא נמצא, איפה הוא עובד? ושמה דרך זה הוא צריך לעבוד הקדוש ברוך הוא. זה עבודת השם שלו. ודרך זה הוא בורר את הניצוצות והוא זוכה לעשירות דקדושה. לכן אחד הדברים שרבי נחמים ברסב אמר בשיחות הרן שאדם מזדמנת לו איזה נסיעה שלא יתעקש. לא שיסכים ישר אבל שלא יתעקש. כי כנראה שבאותו מקום שהוא צריך להיות יש לו איזה עבודה רוחנית. השייה שלו, הלימוד שלו, לא משנה מה. שמה הוא צריך להיות. מזה אנחנו גם לומדים שאנחנו מקבלים את כל מציאות המסלול שלנו באמונה. הכל אנחנו צריכים לקבל באמונה שהשם יתברך מדריך את הכל. זה לא סתם. אין טעויות אצל השם. לכן השם יתברך הוא זה שקובע את המציאות והבחירה שלנו זה לעבוד דרכה. וברגע שאנחנו עובדים את השם דרך המציאות אנחנו יוצרים בעצם דבר שנקרא המתקת הדינים וזוכים לעשירות קדושה. עכשיו שימו לב מה רבי נתן כותב על זה. וזה בחינת שירת הים. שאנו אומרים כל בוקר את שירת הים שהזוהר כל כך משבח בפרשת בשלח כמדומני שאדם שאומר שירת הים ומצייר במחשבתו איך הוא עובר את הים איך הקדוש ברוך הוא עושה לו ניסים זה כפרת עוונות מאוד גדולה זה הערה אלוקית מאוד גדולה לכן נוהגים להגיד את זה בשירה וניגונים כדי יותר לחזק את הכוונה אז אומר ככה רבי נתן כי אז בשעת קריאת ים סוף זכו לעשירות גדולה דקדושה זכו לעשירות מאוד גדולה של קדושה הנשמה עוברת בקריאת ים סוף בזה העולם, אבל שהיא עובדת את הקדוש ברוך הוא, זוכים לעשירות קדושה. דווקא דרך המעברים המשתנים, דווקא דרך התאוות, דווקא דרך היצרים. ואומר רבי נתן שזכו לעשירות דקדושה שהוציאו מן הסתרחה ממצרים. עכשיו הסתרחה נקראת מצרים. מצרים זה מלשון מצר. העולם הזה הוא מצר. אבל ברגע שאנחנו עובדים את הקדוש ברוך הוא מתוך המצר, זה הופך להיות צמר, אומר הארי, זה ממתק את הדין ואז אדם זוכה להשאיר לקדושה ולקרבת אלוקים. מה אבל אדם מרגיש באותו זמן? באותו זמן הוא מרגיש שהוא נלחם, עובד את השם, מתפלל, עומד, עושה מה שהוא יכול, אבל אחד הדברים שהוא מרגיש זה שהוא לא מרגיש כלום. מסכן מרגיש יבש, מרגיש שאין לו חיות, מרגיש שאין לו שום דבר. זה כמו אימון בחדר כושר. אתה מתאמן אושר לא מתנפח ישר. נכון אושר לוקח לו זמן לוקח לו איזה במנוחה השריר מתנפח זה ככה עובד בשעת העמל בשעת ההגיע אתה לא מרגיש אותו דבר זה בעבודת השם שלנו לומדים מתפעלים לא תמיד מרגישים לא תמיד חווים החוויה וההרה היא דווקא מגיעה לאחר מכן למה כי שמה אתה בעצם זכית לעשירות דקדושה שלך מתוך ההתמודדות מתוך המעברים המשתנים ועכשיו מחמת שרבי נחים ברסף כל כך הדגיש שכל ההתמודדות הכי קטנה שלנו בעולם הזה יש לה משקל כל כך גבוה מה זה המשקל הגבוה שאנחנו בוררים המון המון המון ניצוצות ואף על פי שאנחנו לא רואים או לא מרגישים אז ימלא סחוק פינו לשוננו הישועה תבוא אתה תרגיש את זה אולי לא כרגע רק באותו זמן שאתה עמל אתה לא צריך להתייאש אתה לא צריך להגיד אני לא מרגיש כלום אני לא חווה שום דבר אז למה לי להמשיך למה להתפלל למה ללמוד אני לא חווה שום דבר אני לא חווה שום רגש אני לא חווה שום טעם אל תדאג זה עובד בא רבי נחברסב ואמר בחיי מוררן בדור האחרון לפני לפני ביאת משיח. מי שיהיה חזק במצוות בפשיטות, יש בזה כמה נוסחים, אבל אחד הנוסחים זה יהיה חזק במצוות בפשיטות כמו במצוות נטילת ידיים, יהיה חידוש כמו הבעל שם טוב. ירד עליו אור נפלא של אור שבעת הימים. העבודה שלנו זה האמונה, זה לא השכל. בשכל גם שאני לא מרגיש, האמונה אומרת שפועל פה איזה משהו, קורה פה איזה משהו ומשהו טוב. ואומר רבי נתן ולכן זכו להוציא את כל הניצוצות שהיה בסתר אחה שזה נקרא מצרים כמו שאמרו רבותינו זל זה אגב במלחילטה בשלח שגדולה הייתה ביזת הים מביזת מצרים כמה שעם ישראל יצאו ממצרים ויצרו בעשירות גדול עשירות גדול זה לאו דווקא בגשמי זה ודאי היה להם עשירות גדול ברוחני למה שהאדם הראשון חטא הניצוצות שלו ירדו למצרים ועל ידי שעם ישראל היו בגלות מצרים הם בררו את הניצוצות האלה כמצודה שהם בדגה רוקנו הכל ויש כמצולה שהם בדגה יש בזה כמה לשונות הגמרא ברוחות מביאה בירו את הכל שאדם יורד לעולם הזה למצר ללא הולך לו תדע לך אתה בבירור אתה עכשיו יונה כ ניצוצות אתה אתה מחזיר את העשירות לקדושה שלך אבל במצרים הם לא הרגישו כלום מסכנים נפלו ל-49 שערי טומאה אין חיות אין שמחה אין כלום אבל קורה משהו מתחת לפני השטח זה נקרא במושגים שלנו הצלחה שקטה אתה לא רואה, אתה לא חווה, אבל השלב הבא זה שיהיה הצלחה גלויה, הצלחה בשפע. ואומר רבי נתן, כי אז נתברר וניתקן העשירות בקדושה. כי אז נתגלה יד השם. תגלה עלינו יד השם, מתגלה עלינו יד השם. רק זה לוקח זמן בתוך המעברים. בתוך המעברים אתה מרגיש יבש. בסדר? מה לעשות? חלק מהעניין. אי אפשר להרגיש כל הזמן אורות וחוויה ותשוקה והכל. אנחנו לא עובדים את הקדוש ברוך הוא רק מהרגש. אנחנו עובדים את השם יתברך מהשכל וידעת היום והשבות לבבך. מה זה וידעת היום? אני לומד את התורה עכשיו לקיים את זה פתאום נהיה לי קשיים מניעות צריך להוריד את זה ללב מה לעשות צריך להוריד את זה לעשייה זה לא תמיד נעים אבל צריך לעבור את זה זה חלק מהעניין להתגבר על מניות ואומר רבי נתן כמו שכתוב ויער ישראל את היד הגדולה ואז מה קורה אחרי שהם עברו את ים סוף ויער ישראל את היד הגדולה את הרחמים את האהבה וזה מציאות שלנו בכל החיים אתה אוכל פרי אתה צריך לעבור דרך הקליפה אל תיבה ממניות אל תיבהל מיובש זה לא נעים נכון, אבל אם אדם למשל שהוא אוכל תפוז הוא לא מתעצבן על הקליפה, למה אתה מקבל את התפוז? זה לא נעים. זה מריר כזה קופץ לעין וזה. לא כיף. למה אתה עושה את זה? כי התפיסה במחשבה שלי היא בפרי. אני יודע שיש פה פרי, אני יודע שיש פה משהו מתוק וטוב. אם אני יודע שזה קיים וזה נמצא, אני מוכן לעבור את המניע. מה קורה לנו בעבודת השם? נתקלים במניעות. תאוות, יצרים, המתנה. מה קורה בפעולה הזאתי? אנחנו הולכים אחורה. למה הולכים אחורה? כי אני לא מאמין שיש פה פרי. אני לא מאמין שיש פה שפע. זה האמונה. בשכל לקלף תפוח זה הכי קל לקלף תפוז. באמונה אתה צריך להאמין, נכון? לא תמיד קל לי, אבל יש פה פרי, יש פה תוצאות טובות. אז תשליך את השכל שאומר לך אין פה כלום ותתחבר לאמונה שיש פה טוב. יש פה חסד נסתר. ככה אומר גם הבת עין. הביתן מלמד על פרשת השבוע בפרשת בשלח כמדומן יום אבי בכל דין יש חסד נסתר בכל הסתרה בכל מניעה יש איזה חסד נסתר אל תדאג זה שלך וזה יגיע ההמתנה היא מתנה ואומר רבי נתן וזכו לראות את יד השם ועכשיו אומר רבי נתן ועל כל זכו אז לשירה שהוא ניגון וזמרה בחינת פסוקי דזמרה נמשך מבחינת היד מה הכוונה היא לאחר שהתגברו על המניות נכנסו לים סו סוף האמינו בהשם ובמשה עבדו זכו לשירה השירה מגיעה אחרי התמודדות אם אני יודע שמחכה לי משהו טוב אני אתמודד דורשים חז"ל במסכת ברכות למה הקדוש ברוך הוא יצר קודם כל את החושך ואחרי זה את האור אחד הדברים שמביאים זה מציאות האדם עוברים בחושך ואז מגלים את האור יוצר אור ובורך חושך אני צריך ליצור את האור מתוך הבריאה שנקראת חושך מתוך עולם העשי סי שנקרא חושך אני צריך ליצור את האור אני צריך לגלות קרבת אלוקים אני צריך להתגבר על המניעות רק מה היצר הרע עושה בתחבולות שלו שזהו תכסיס הוא מכניס בך ריבוי אור ורוצה שתתחיל להשתולל ולהשתגע ולהתגבר על המניות במהירות עם עבודות קשות כי אדם לא מוכן לעבור במקום שנקרא המתנה ואז מה קורה יצר הרע אומר לו תלמד הרבה תשתולל תתבודד הרבה תשתגע ואז תעבור את זה מהר לא זה המתנה כמה זמן שזה יקח זה יקח אני אמשיך בסובלנות שלי עקף בצד הגודל קובץ על יד ירבה ולאט לאט בסובלנות עם עוד תפילה ועוד בקשה אני אזכה בעזרת השם לעבור את זה והכל יהיה בהמתנה גם שהקדוש ברוך הוא מזריח את הבריאה מזריח את השמש זה לא בבום זה לא קורה ישר זה לאט לאט אם זה היה קורה ישר מה היה קורה אי אפשר היה להתקיים תנסו לחשוב את קם בבוקר עכשיו חושך רגע אחד בום אור הכל היה מתבלבל, כל הבריאה הייתה מתבלבלת. זה אותו דבר. ככה זה בנפש שלנו. זה חייב דרך צדיקים כאור נוגע. רבנו מביא על זה בליקוטי מוררן שהדרך של הצדיקים זה כאור נוגע. כמו שהשמש זורחת לאט לאט. ככה אותו דבר האור של השם יתברך צריך לבוא אלינו בהמתנה. והמתנה זה מתנה. כי בתוך ההמתנה אתה מגלה אוצרות. ועם ישראל הבינו שהם צריכים לעבור בקריאת ים סוף הזה. תהיה רגוע. השם לא עזב אותך. השם לא יעזוב אותך. השם רוצה לתת לך. כמה זמן שזה יקח, זה יקח. אתה תעשה את ההשתדלות שלך. אתה תשמח בחלקך. ואחד הסימנים הכי יפים זה שאתה הולך עקב בצד הגודל ברוגע, בשלווה ובאיישוב הדעת. אגב, אתם יודעים שיש תופעה אצל תינוקות, הרופאים מטפלים בזה, שהתינוק לא עובר את השלב של הזכילה ואז הוא מתחיל ללכת מהר. וזה לא טוב. למה? כי הזחילה מפתחת אצלו את השירים בפרט את חוט השדרה. זה מפתח לו את כל האיברים בגוף. הוא חייב לעבור בזחילה עד שהאגן מתחזק ואז הוא יכול להתחיל ללכת. הוא לא יכול להתחיל לכת. זה לא זה לא הזמן. זה לא עובד. זה לא נכון לעשות את זה. אותו דבר הקדוש ברוך הוא, התינוק נולד, לא תראה אמא אומרת וואי אין לו שיניים. לא צריך שיהיה לו שיניים עכשיו אם יהיה לו שיניים את תתני לו לאכול אוכל גס. זה לא מתאים. לא. הוא עכשיו צריך מטרנה, הוא צריך חלב, בגלל זה אין לו שיניים. שיגיע הזמן יהיה לו שיניים והוא יאכל כמו שצריך. וכן על זה הדרך בכל המושג שנקרא מעבר בעולם הזה, גדילה, הצלחה, מתוך סובלנות קובץ על ידי הרבה. ותראו איך חז"ל לוקחים אותנו בצורה הכי יפה. כל השנה שני הלכות בכל יום. מובטח לו שהוא בן העולם הבא. אתה יודע איך זוכרים לעולם הבא? מתקדמים בעבודות קטנות בהתמדה. שני הלכות כל יום. אתה כבר לא חלק בעולם הבא. אומר הארי. אתה מדרגה יותר גבוהה. אתה כבר אתה בן העולם הבא. לאט לאט. כל יום שתי הלכות אתה מתקדם. אתה זוכה לעולם הבא. תראו איזה התבוננות. והעדינות הנפש הזאתי גם יוצרת אצל האדם להשיג דברים בצורה נכונה וטובה. אותו דבר כמו אוכל. אתה תגביע אותו על אש גבוהה. זה יתבשל אבל זה נראה מבחוץ זה לא יתבשל מבפנים אתם יודעים היום יש את המאשנת של הבשר שמים איזה ארבעה ימים את הבשר במעשנת על אש נמוכה על טמפרטורה נמוכה וזה יותר מעדן את הבשר ומוציא טעמים יותר טובים ככה בעבודת השם לשים את הבשר במאשנת יש לו זמן פתאום בעבודת הקודש לא רק פיצוצים ורבוי עור והתקפות וכולי וכולי וכולי לא השריר לא מתפתח כמו שצריך אתם יודעים אגב גם למה יש התכווות שרירים כי המסת על הגוף יותר ממה שאתה רגיל. אתה לא עובד, אתה לא עובד לאט, אתה מאמיס יותר מדי. הגוף לא רגיל לזה. תשים לב, אבל לאט שאתה מתאמן, פתאום אין התכפצות שירים. למה? כי השריר כבר בנוי להכיל את זה. זה בדיוק עבודת השם שלנו והיא הופכת להיות מתוקה ויפה וסובלנית ואתה ממלא את אמונת הביטחון והאמונה שהכל יגיע באיתו ובזמנו. ואני ממשיך להתפלל וממשיך לבקש. ברוך השם. היום הקצרתי קצת. נעבור קצת לניגונים, נחיה את את הנפש. יאללה, בסיעתא דשמיא. איי, ברוך השם. אני חושב שהשיעור הזה הוא דוגמה קלאסית לקובץ על יד ירבה. אנחנו כל שבוע לא מוותרים. יש מלחמה, אין מלחמה, יש הפסקת אש, אין הפסקת אש. אנחנו ממשיכים, ממשיכים חסד השם עלינו. אני בטוח שיש שמחה גדולה בשמיים. מתקדמים לאט לאט. תודה רבה לבורא עולם שנזכה תמיד בפשיטות. אתם שמעים בסדר? למה? אצלי זה קצת חלש. כן. יופי. שדוד המלך אומר אסא עיניי להרים. מעין יבוא עזרי עזרי מים השם עושה שמיים וארץ. אבל למה הוא אומר עשיני לרים? מעין יבוא עזרי? עזרי מעם השם. למה עשה עיני להערים? לקבל את האור האלוקי? תתחיל לאט לאט. קודם כל תיסע עיניך אלרים. לאט לאט תראה את השמיים את האינסוף ואז תוכל להתחבר לאינסוף. ודוד המלך גם שואל את עצמו, מאין יבוא עזרי? יש לי הרבה טהיות, יש לי הרבה שאלות, אולי כך, אולי כך, אולי לעשות כך? ואז הוא עונה לעצמו, עזרי אם השם עושה שמיים וארץ. למה עזרים מאים השם עושה שמיים וארץ? השמיים זה אינסוף. אני מאמין שהישועה שלי תבוא מהאינסוף. הוא עושה שמיים וארץ. אבל למה גם הארץ? אנחנו מסתכלים על הבריאה ואנחנו כבר רגילים לבריאה. איך עובדת הבריאה? אבל דוד המלך בא ואומר, ההרגל לא נותן לך לראות את הניסים של השם. עזרי אם השם עושה שמיים וארץ שגם בארץ יש מציאות של אינסוף. הכל זה אינסוף. אם אתה מסתכל על הבריאה בארץ, אתה רואה את האור של השם שהוא אינסופי. ואז ממילא אתה מתחבר לאינסוף מתוך המקום שנראה לך מוגבל. אתה רואה את האינסוף, אתה רואה את ההשגחה הפרטית, עושה שמיים וארץ, הוא ברא את הכל. אין לו מישהיאר לו מה תעשה ומה תפעל. ואז דוד המלך מתחזק ואומר, אל יתן למות רגליך, אל ינו שומריך. איזה דיבורים של ביטחון אל יתן למות רגליך אל ינום שומריך הקדוש ברוך הוא תמיד שומר תמיד מגן הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל הקדוש ברוך הוא לא ישן לא מתנמנם רואה אותך תמיד מביט בך תמיד שומר עליך תמיד זה שאתה לא רואה את הישועה ישר כי זה חלק מעבודת הביטחון והאמונה שלאמין שהוא מנהל את הישועה, הוא מנהל את העולם ולא אני. וככה דוד המלך באותו רגע זכה לישועות גדולות. גם כי אלך בגי צל מוות לא ררה. דוד המלך בטוח בהשם יתברך. גם אם אני מרגיש שאני בגי צל מוות, אני עובד את השם ומתפלל, אבל לא מרגיש כלום. לא ירע. הרע זה רק דימיון. למה? כי אתה עמדי. אתה נמצא אצלי לידי. אתה לא עזבת אותי. הצל זה לא זה לא זה לא חס ושלום מציאות שהשם לא נמצא. ויגש משה אל הרפל כי שם האלוקים. משה רבנו בעצמו אומר אני ניגש אל הרפל אל ההסתרה אבל כי שמה אלוקים. ואז יש הצלחה. ברוך השם אם עשו שמיים שמתה בהציעה שאולי נקה כי בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך בוא איתי לאט לאט אם שמיים שמתה והציעה שאולי נקה כי בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך שם תבר ברך עם משק שמיים שמתה והציעה שאולי נק בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך [מוזיקה] ה אוי אוי כי בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך ממס שמיים שמתן ציעה שאולי נקעה היא בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך בוא ניתן כפיים קצת היא מסמים שמעת [מחיאות כפיים] והציע שעולי נקה כי בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך אוי [מוזיקה] אוי אוי אוי י בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך כי אין שום יהוש בעולם. [מחיאות כפיים] כך אמר רבי נחמן, היא בכל מקום שנפלת לשם. נמצא איתך השם יתברך. [מוזיקה] אוי אוי [מוזיקה] אוי אוי אוי היא בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך בוא נגביר קצב ממסק שמיים שמעת בהציע שעול נקי בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך אוי אוי אוי אוי [מוזיקה] אוי אוי אוי כי בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך איזה יופי עוד הפעם משק שמיים שמעת איזה איזה יופי יש רכב והציע שעולי נקעה י בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך אוי אוי אוי אוי אוי אוי אוי כי בכל מקום שנפלת לשם נמצא איתך השם יתברך. איזה דיבור זה. איזה דיבור זה. שבכל מקום נמצא השם יתברך. איזה אור רבנו מגלה לעולם. עכשיו שרבנו אמר בתורה ממחת חלק שני כי כל העולם כולו הוא גשר צר מאוד. מה הוא בעצם בא ללמד? אז אחד היסודות שהוא בא ללמד, הוא נותן לנו אחריות. אחריות שאנחנו צריכים לדעת את העולם הזה אנחנו צריכים לעבור. לא לנסות לברוח מזה. מי שמנסה לברוח מזה, אין אין תקנה. את העולם הזה שהוא גשר צר מאוד צריך לעבור. בא רבנו ואומר לך והעיקר זה לא להתפחת כלל. איך לא מפחדים שאתה עובר את הגשר הצר? ממתחת יש תהום. התאום מפחיד, הגובה מפחיד. איך לא מפחדים? תרים עיניים לשמיים, תתבודד, תבקש מהשם עזרה ורחמים. ככה עוברים את הגשר הצר מאוד מאוד. רבי נתן מסביר שאם המציאות מראה שיש גשר צר מאוד מאוד, יש סיכויים שייפול. אומר רבי נתן, אז רבנו אמר, "וייקר שלא לתפח את כלל, אל תפחד להתחיל מחדש, אל תפחד לעלות עוד פעם על הגשר גם אם תיפול חס ושלום פשוט תעמוד עוד פעם ועוד פעם תלך על הגשר." והחיים האלה הופכים להיות כמו משחק מחשב שיש משחקים עם אתגרים ואתה נכשל אבל הכישרון הכישלון הזה יוצר זהירות ואז שאתה מגיע למקום במשחק שאתה יודע פה יש סכנה אתה יודע איך לעבור אותו ולאט לאט אתה משתפר ועולה מדרגות העולם כל כך מחפש את המקום הזה שנקרא חוסר עמל חוסר יגיעה לברוח לאיזה מציאות מדומת שבוא נעבור את העולם הזה בלי בלי להתאמץ, בלי לעבור את הגשר הצר, אבל התענוג הגדול זה לעבור את הגשר הצר, לעבור אותו עם השם, לגלות שהשם הוא זה שעוזר לי לעבור את הגשר הצר. ואומר רבי נתן שבתוך התגברות על המניעות אדם מגלה כוחות בנפש שהוא לא הכיר. בתוך עבודת המניעות אתה מגלה כוחות בנפש שאתה לא מכיר. וזה נקרא בירור הניצוצות. בגלל זה תדעו לכם שאנחנו בדור הזה לא באתי בדרשה הזאתי להגיד שאנחנו לא עושים כלום בדור הזה למה אנחנו מגלים כוחות נפש אדירים כי אנחנו מתגברים על הרבה מניות בנפש אנחנו כבר יודעים שאנחנו בתוך הגשר הצר אנחנו לא בורחים ואנחנו מתמודדים אנחנו זוכים לעשות דברים נפלאים אבל אחד משלבי ההתמודדות זה השמחה שאני עושה נחת רוח לשם לפי הכוחות שלי ולפי היכולות שלי. דע לך שכל רואה ורואה. יש לו שירה מיוחדת משלו. דע לך שכל עש ועש לו שירה מיוחדת משלו משירת העשבים נעשה ניגון של רוע גם הנאה כמה נעה ויפה ששומעים השירה שלהם. טוב מאוד להתפלל ביניהם ובשמחה לעבוד את השם ומשירת העשבים נעשה ניגון של רוע נינני [מוזיקה] naנה [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] יומי שירה העשבים נעשה ניגון של רוע אך שנזכה לשירת העשבים גם העסב מתמודד גם העץ מתמודד והוא לא מוותר והוא צומח ברוך השם איזה יופי אחנו כל ישראל האחנו כל בית ישראל הנתונים בצרה בצרה ובשביה העומדים בין בים ובין בים בבש בוא נשאיר להם אחנו כל בית ישראל אחנו כל בית ישראל הנתונים בצהרה בצרה ובשביה העורדים בין בים ובן בים בבשר [מוזיקה] המקום ירחם ירחם על ויוציא מצבך [מוזיקה] מאפלה לאורח שיעבוד לגאולה שתה בגלה ובזמן קרי [מחיאות כפיים] המקום ירח כם כם עליוציא מצה לי הבחלה לאורה מי שיעבוד לגאולה שתגלה [מחיאות כפיים] ובזמן קרינני [מחיאות כפיים] [מוזיקה] na [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] המקום ירחם רחם הלב ויוציא מצחה [מוזיקה] מאיפה לאורה משבוד לאולשת [מוזיקה] ובזמן קרב עכשיו רבי נתן מלמד אותנו שאנחנו אנחנו כל יום יכולים לצייר את המעבר של קריאת ים סוף בחיים שלנו, שזה נקרא שירת הים. עכשיו, שירה זה שמחה ואמונה שהשם יתברך הולך איתי בתוך ים החיים והים זה התורה, אבל איזה שירה צריכה להתגלות מתוך התורה? זרמחל שאומר שפרעה אמר מי חמוך? מי זה בגימטריה? זה אותיות ים. מה שיבח פרעה? הסביר הרמח"ל שהוא היה בטוח שהוא יכול להפיל את עם ישראל לשער ה50 של הטומ שזה שער השמד. ואז הוא ראה איזה ניסים, את היד הגדולה של השם יתברך שעשה לעם ישראל. אז הוא שיבח ואמר מי חמוך שלשאר ה-50 של הטומא אני לא יכול להפיל אותם? לשער השמד אני לא יכול להפיל אותם. ויתגלה עליהם אור הכתר, אור הרצון. אז מה זה שירת הים? ים בגימטריה 50. מה אנחנו צריכים לגלות בשירה? את שער ה50, את שער הרצון, את שער הכתר. מסביר רבי נתן נקודות הכסף בשיר השירים. לשיר ולמצוא ולדבר ולהודות את שירת הכיסופין שיש להשם שיש להשם יתברך מאיתנו. לשיר מהרצונות שלי, לשיר מהכיסופין שלי, לשיר מהתשוקות שלי. איזה שירת הכיסופין זה נקרא שירת העשבים שירת הרצונות. אתם יודעים מה זה שודי מתבונן על הרצון שלו ושר מזה. אז למה אנחנו לא שרים מהרצונות? כי אנחנו מחכים לתוצאות ואז לשיר. אה, זה לא חוכמה. שהצלחת להתגבר וללמוד ואתה שר לשם זה יפה. אבל בוא נראה אותך שר על זה שאתה רוצה ללמוד ואתה לא לומד. זה יותר עמוק. זה אף אחד לא רואה. זה אין לזה איזה פוסטר שמוכים לך כפיים. זה רק בינך לבין השם. אבל רצון זה אותיות צינור. איך פותרים צינור שיוריד שפע? שאדם לומד לשיר את השיר הייחודי שלו, את שירת הרצונות שלו, את זמרת הרצונות שלו. הרצון הזה הופך להיות צינור להשם יתברך. כי אומר רבי נתן שהשם יתברך חפץ ומשתוקק שתדבר מהכיסופין שלך ומהרצונות שלך. למה? כי זה באמת מה שאתה. זו המהות הפנימית שלך. אתם מכירים איזה שעד לפעמים עושה בעיה ואז אומרים הוא לא התכוון אז אל תעניש אותו. זאת אומרת העונש הוא בא מהמקום האם הוא התכוון לזה או לא. תראו כמה מחשיבים את זה. הוא לא התכוון. זה לא בא ממנו. זה שמה אנחנו אומרים כל בוקר. אלוקיי נשמה שנתהת בי טהורי איך הנשמה שלי טהורה כי חלק אלוק ממעל עם העולם האצילות עם ההיכל הכי גבוה בעולמות העליונים והיא מנגנת ושרה ומשתוקקת אל השם יתברך היא תמיד רוצה את השם וזה המהות הפנימית שלנו זה השירה שלנו שאנחנו תמיד רוצים את בורא עולם תמיד תמיד אנחנו צריכים רגע לעצור אתן לכם איזה דקה שתנסו רגע במחשבה שלכם להיכנס אל עולם הרצון ולהשאיר במחשבה את הרצונות שלכם. תן לכם דקה. להשאיר את הרצונות, להחשיב שיב את זה, לייקר את זה, לדעת שדרך זה נפתח לי צינור של שפע משמיים, את שירת הרצונות, ברוך השם נשמת [מוזיקה] כל חי תברך את שמך השם אלוקינו. נשמת כל חי תברך את שמך השם אלוקינו נשמת כל חי תברך את שמך השם אלוקינו נשמת [מוזיקה] כל חי תברך את שמך השם אלוקינו ברוח כל בשר תפאר תרומם זכרך מלכנו תמיד ו כל בספרותמם זכרך מלכנו תמיד שודי תמיד צריך להאמין שהנשמה שלו תמיד שרה לבורא עולם שהיא רוצה קרבת אלוקים שאדם נכנס למקום הזה לאמונה הזאתי להחלטיות הזאתי אני ברצונות רוצה רק את הטוב. אני ברצונות רוצה רק את השם יתברך. הוא נכנס לעולם שנקרא כו זכות. הוא נכנס לעולם שנקרא אהבה. הוא נכנס לעולם שהוא נקרא שהוא מכיר את השם יתברך. כי המהות שלך זה לא הגוף. המהות שלך זה הנשמה הטהורה. ברוך השם שנזכה תמיד להיכנס אל המקום הזה. עכשיו אני אגע בעוד נקודה. רק רגע אוריד את הגשר שיהיה לי קצת יותר קל. זהו. עכשיו ניכנס לעוד מקום. הנביא אומר, זכרתי לחסד נאורייך, אהבת כלולותייך, לכתך אחריי במדבר בארץ לא זרועה. זכרתי לך חסד נאורייך. שהלכת בימים, לכתך אחריי במדבר, שהרגשת שעבודת השם שלך, אתה עובד, אתה מתפלל, אתה לומד, אבל זה מתוך מדבר. ואומר רבי נתן, מה זה מדבר? מקום נחש ועקרב. מקום הפקר. אתה לומד, אתה מתפלל, אבל אתה מרגיש כמו מדבר ואתה בטוח שבעבודה הזאתי אין כלום. ואומר רבי נתן, זכרתי לחסד נאורייך, אהבת כלולותייך, לכתך אחריי במדבר בארץ לא זרועה. את זה אני זוכר לך, את זה אני מאיר לך. זה הימים שהתהפכו הכל לטובה. שהלכת אחריי במדבר בארץ לא זרועה. למדת והרגשת ששום דבר לא קורה ושום דבר לא צומח והמשכת. התפללת וראית ששום דבר לא קורה והמשכת. הלכת עם האמונה משמה התהפך הכל הכל הכל לטובה. כעמה כועשם זכרתי לך חסד נוראיך אהבה גלולותיך אהבת גלולותי כעמה כמה שם זכרתי לך נוראיך אהבת כלולותי אהבת כלולות העים לך תך [מחיאות כפיים] במדבר בעצלו זרוע לך תך אחריי במדבר מאצלו לך תך במדבר בעצו זה לך תך אחי במדבר בארץ לו ואזה אנחנו צריכים לזכור ודרך זה אנחנו צריכים להתפלל. עכשיו מה קורה שאדם מוכן לעבור דרך הגשר הצער, דרך המעברים המשתנים? הוא ממנף את כל מציאות החושך לאור. אדם למשל עכשיו יש לו דאגה לצורך העניין מפרנסה. שדבר מאוד מצוי היום. הדאגה מהפרנסה זה הגשר הצר, זה המצר. מה הוא צריך לעשות עכשיו? להסתכל לשמיים להתבודד להשם ההתבודדות הזאתי תרפא אותו ותמנף אותו לאמונה שהשם יתברך איתו ואצלו והוא דואג לו להכל לפרנסה וכן הזה הדרך על כל דבר בחיים אדם דואג מזיווג מתי הוא התחתן מתי הוא התחתן זה דאגה זה גשר צר זה לא נעים אל תשאר בדאגה דאגה בלביישיחנה או שישיח אותה לאחרים או שישיח אותה מדעתו איך ישיח אותה מדעתו ילמד תורה או יתפלל רבי נתן גם מסביר דאגה בלוי שיסיחנה יסיח שיחתו בפני השם יתברך. אל תישאר עם הדאגה. תמנף אותה להתבודדות. תמנף אותה לתפילה ועוד פעם מהדאגה קופצת עוד פעם תמנף אותה לתפילה. ועוד פעם מהדאגה קופצת עוד פעם תמנף אותה לתפילה. זה נקרא למנף את החושך לאור. יוצר אור ובורך חושך. יוצרים את האור מתוך הבריאה שנקראת מציאות של חושך. שבעזרת השם השם מזכה אותנו מחילה שאני מקצר היום השם יזכה אותנו בעזרת השם תמיד למנף הכל לתפילה והתבודדות ולאהבת השם ששומע ואומר רבי נתן גם אם אתה רואה שעוברים ימים ושנים ושום דבר לא קורה אל תדאג התפילות לא הולכים לריק עוד יתהפך הכל לטובה בשפע רק תאמין באמונה שיהיה לכם בשורות טובות
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה