הרב מאור קריו - הצדיק שמחפש את הרצון חנוכה
שיחה וניגונים מתורת רבי נחמן מברסלב בנושא - ההתפארות של השם יתברך בכל רצון של כל אחד בישראל .
מיקום - חריש - אולם "הרב תכליתי"
יום רביעי - נר שמיני של חנוכה .
הרב מאור קריו - הצדיק שמחפש את הרצון חנוכה
[מוזיקה] אז בעזרת השם מקשרים את עצמנו ללכל דברי תורה כל הבקשות ולכל הניגונים כל השירים כולם כל הצדיקים טיים שבדורנו כל הצדיקים טים ש הפ הקדושים אשר בארץ ה מופת לרבנו הקדוש צדיק יסוד עולם נחל נובע מכור חמה ואמונה רבנו נחמן בן פגה זכותם תגן עלינו ועל כל ישראל אמן אמן אשרינו נחל נחל נובע מקור מקור חוכמה נחל נחל נובע שמחה ואמונה איי אי איי נחל נחל נובע מקור מקור חוכמה נחל נחל נובע שמחה ואמונה ברוך השם רבנו כובש את העולם איזה כיף טוב סיעתא דשמיא חג חנוכה אנחנו בשמיני של חנוכה אבל נגע באיזה נקודה שהיא תיקח אותנו לכל ה לכל המסע של החיים שלנו ראיתי רעיון יפה שאיך אנחנו מדליקים את הנרות חנוכה יש לנו בזה ארבע שלבים ויש בזה משמע שזה רמז לקבל את שם ההוויה יקוק שאנחנו מדליקים את ה ראות חנוכה אז יש לנו את שזה מרמז על הגוף יש את השמן שבתוך שזה אותיות נשמה יש את הפתילה שזה אותיות תפילה ויש את האש כמו שהנביא אומר כל דברי כאש נאום השם איך אנחנו זוכים להתחברות שזה התורה התפילה אנחנו צריכים לעבור דרך הפתילה דרך התפילה אז רבנו בתורה י מלמד שהוריד את זה למקום הכי אישי הכי פרטי שזה ההתבודדות שאנחנו זוכים לעשות ההתבודדות כמו שרב נו שם מביא שאברהם זה בחינת הר ויעקב זה בחינת שדה א סליחה יצחק זה בחינת שדה ויעקב זה בחינת בית רבנו הוריד את האור של התפילה של ההתבודדות למקום הכי פרטי הכי אישי והכי יפה שיכול להיות כולנו שמכירים את עבודת ההתבודדות אנחנו חווים את זה בחוש איזה טיפול נפשי זה איזה רוגע זה איזה שלווה זה שאתה יכול באמת לדבר עם השם יתברך בשפה שלך אבל יש לנו את שזה הגוף ואנחנו רוצים עם תוך השמן שזה הנשמה להעלות את מציאות הגוף ורבנו בזה לא מוותר לא מוותר הוא רוצה שנעלה את כל החומריות לרוחניות מה שנקרא שכמה שיותר ומביא לנו את העצה שזה התפילה שזה הפתילה ודרך זה אנחנו מושכים את האור אבל איך בעצם אנחנו מושכים את האורך קבלת האור אז רבי נתן מלמד אפשר להוציא מליקוי הלכות על הלכות חנוכה מרבי נתן דברים שמה כל פעם אתה דולה דברים חדשים ונפלאים היסוד מחלוקת בבין בין בית שמאי לבית הלל מה שהגמרא במסכת שבת כא עמוד ב מביאה שבית שמאי אומרים פוחת והולך ביום הראשון מדליק שמונה נרות ביום השני שבעה עד שביום האחרון נר אחד ובית הלל אומרים מוסיף והולך מעלין בקודש ולא מורידים נפסק הלכה כבית הלל אחד הדברים שמלמדים שברגע שנפסק הלכה לצורך העניין לעניין שלנו כבית הלל אז זה בא להגיד לך שככה נפסק הלכה בשמיים פירוש זה הדרך להביא את הגאולה בעצם מחלוקת של שיטה איך להביא את הגאולה איך מביאים את הגאולה איך זוכים להביא את האור של הגאולה איך זוכים להביא את המשיח אז הנקודה היא זה ש שתיהם מסכימים גם בית שמאי וגם בית הלל שצריך להביא אור השאלה איך מביאים את האור אז בית שמאי השיטה שלהם זה צמצומים כל הזמן תרד לצמצום צמצום עכשיו הנר האחרון שזה הנר השמיני זה בעצם האור הכי גבוה כמה שתצמצם יותר כמה שיותר דינים וצמצום ככה אתה תקבל יותר אור יותר צמצום יותר אור יותר צמצום יותר אור בית הלל שראו את כל הדרך ואת המשא מה שהולך להיות אמרו לא אתה צריך להתחיל מנר קטן ולהתחיל להוסיף כל הזמן להוסיף כל הזמן להוסיף אור להוסיף אור רבנו בחיי מוהרן בדיוק הדגיש לנו את זה בצורה הכי יפה הוא מביא את הפסוק שבדורות הקודמים היה אסור מרע ועשה טוב כדי להגיע לטוב היה צריך הרבה סיגופים הרבה תעניות רבנו אמר אבל בדור שלנו צריך להפוך את זה עשה טוב ממילא סור מרע אבל תעשה טוב תעצים את הטוב תדבר מהטוב זה בדיוק גם מעשה מחכם ות מעה מעשה ת כמה שיותר תדבר עם הטוב כמה שתדליק עוד נקודה קטנה זה אור יותר גבוה עוד נקודה קטנה זה עוד יותר גבוה זה בעצם הדרך של ההשתלשלות איך אנחנו מקבלים את האור העניין הוא אם אנחנו שמים לב על עצמנו הרבה פעמים אנחנו בסוג של ברוגז עם המהלך הזה כאילו מה נקודות קטנות וללכת עם זה ונקודות קטנות זה דורש הרבה סובלנות אנחנו רוצים ישועות גדולות וברחמים אז בוא נלך עם הצמצומים אבל רבנו מאוד הזהיר מהדבר הזה לא סתם הוא אמר חומות לא צריך כלל כי ברגע שאדם הולך קם חומרות חומרות אז הוא בעצם מבין שלקבל את האור זה על ידי דינים ודינים והוא מאבד אם הוא לא עובד אם זה נכון הוא מאבד חס ושלום את הערך הפים ואת העדינות הנפש ראיתי בעל שם טוב מאוד מעניין שהוא אומר מה הסימן שיהודי מתעלה בעבודת השם שהוא מתעלה נכון אז הוא מביא כך הוא אומר ככל שאתה מתעלה יותר בעבודת השם הסימן שזה נכון זה שאתה לא רואה רע על שום בריאה אתה עוד יותר רואה טוב ועוד טוב עד שאתה מגיע למדרגה שאתה לא רואה שום רע אתה רואה רק רחמים רק חסדים וגם אם אתה רואה את הרע אתה לא מצדיק אותו אלא אתה מבין שזה תינוק שנשב זה גם העבודה שלנו הרבה פעמים שרבנו נותן לנו כזו אמת ולפעמים אתהה יכול לשמוע כאלה שמדברים נגד רבנו ואתה צריך להתחיל עכשיו לעבוד על הרחמים להבין שהם תינוקות שנשבו הם תינוקות שנשבו אין להם אין להם את הספרים אין להם את הלימוד אין להם את המושגים מה זה צדיק האמת איך מורידים את האור והם לא מבינים מה זה צדיק הדור מה זה צדיק האמת למה דווקא רבי נחמ מ ברסלב אתה צריך לגלות רחמים ורחמים הרבה פעמים אני מקבל טלפונים דוגמה מהציבור הליטאי שאני מאוד מאוד אוהב אותם רבנו אמר שיש עניין לקרב אותם כי יש להם לב חזק איך רבי נחמן אמר כך אני לא מקבל את זה זה לא נראה לי אז תמיד אני משתדל לבוא בראש שלהם למדת את זה פתחת את הספרים אם עכשיו אני אקשה עליך קושיה עעל הגמרא או על רשי תוספות ואני לא למדתי את זה אתה לא תתייחס לקושיה שלי אז למה שזה מגיע לר נו פתאום כאילו לא לומדים לא פותחים את הספרים איך הוא אמר אני איש פלא ושמעתי פלא גדול וזה תבדוק תפתח תראה מקורות תפתח את הספרים תיגש לרבי נתן תיגש לרבנו תיגש לארי תראה דברים איך באמת להבין איך רבנו אמר כאלה דיבורים ומה הוא בא להגיד בזה הדרך שרבנו נותן לנו הדרך של התם הקדוש של שמחה בחלקנו רבנו ראה שירד מבול של כפירה לעולם והמבול של הכפירה זה הסכלים והסכים זה יותר החכם שנוטה יותר כביכול הרצון להוריד את האור על ידי דינים ודינים ודינים ודינים אבל הוא לא עומ הוא לא עובד עם זה נכון בסופו של דבר החכם נכנע לתם אומר לו נכון אתה צודק יש בורא לעולם מה זה ההכנעה הזאתי ההכנעה הזאתי ראיתי דבר יפה שבסופו של דבר כל החוכמות כולם הם יכנעו לתמימות הם יהיו כלי שרת לתמימות רק היום הרבה פעמים הופכים את החוכמה שהיא הבר דעת והתמימות זה לא חלק עיקרי החוכמה היא כלי שרת לתמימות רבי ישראל דוב עוד 10 עליו השלום היה תמיד אומר אומר יום אחד הוא חלם חלום ובחלום הוא ראה הרבה מאנ שרצים לרבנו הוא אומר ואני הלכתי ובסוף השגתי את כולם עם התמימות שלו עם התמימות שלו ישראל דגן ידיד נפשי מספר לי הרבה סיפורים עליו מאוד מעניינים שהכל היה איתו הפך הטבע והפך הזמן יום אחד אמר לבת שלו אומר את יודעת אני ישבתי על הכיסא של הנשיא אז היא לא הבינה אומרת לו אבא על מה אתה מה ס ישבת על הכיסא של הנשיא אומר כן הנשיא שזר הזמין אותי אליו הוא רוצה שאני אלמד איתו ואייך שהגעתי הוא אמר רב ישראל שאתה פה אני לא יושב על הכיסא אתה יושב על הכיסא שלי אז אני ישבתי על הכיסא של הנשיא מאיר ימיני התלמיד שלו זצל יום אחד הוא בא ואמר הגענו לסבא והיה לו כזו פשיטות ואמונה תמימה שהאור של רבנו יפרוץ בעולם אומר פתאום הוא הסתכל ואמר אתה תראה יבואו ל נשמות גדולות ואנחנו נפיץ בכל הארץ וכולי וכ אומר לא הבנתי על מה הוא מדבר לא היה לנו שקט וזה באמת הגיע ופתאום הוא אמר צריך להגיע לארצות הברית לתת לנשיא גם ספרים בסוף הגיעו איכשהו לסגן של נשיא ארצות הברית הביאו לו סיפורי מעשיות הכל ה הוא פשוט הזריח את האור בניצחון של תמימות וזה זה הסוד הכל כך פשוט כל כך תמים של סוד חנוכה מלשון חינוך ש להדליק את האור אבל עם הכי תמימות זה זה עושה את הפעולה פשוט תבטא שמחה בדיבור כי רבנו מביא בתורה מד חלק שני שהאמונה תלויה ב של האדם שאדם מדבר מהטוב ועושה פעולה של דיבור אז הוא מגלה אמונה על הטוב אבל אם אתה לא תדבר מהטוב אתה לא תגלה אמונה על הטוב וזה אחד היסודות של לגלות אמונה על הטוב זה לדבר מזה זה כל הזמן לדבר מזה עכשיו דבר מעניין שכל הנושא של חנוקה זה בירור הניצוצות ש לגלות את האור המאוד מאוד גבוה שיורד בעצם לנצח עוד יסוד לספירות הכי תחתונות ואנחנו מברכים אשר קדשם מצוותיו ציוונו להדליק קנ חנוכה הריי אומר ראשי תיבות נחל שהמטרה היא זה למשוך את האור הזה למקום הכי נמוך שהוא נקרא יסוד נצח וד יסוד ואז ככה מתגלה המלכות מה המלחמה ביסוד זה הכפירה מה המלחמה ביסוד זה החוכמות מה המלחמה ביסוד זה כל הזימה והניו וכל החוכמות החיצוניות שמה זה המלחמה מי יכול למשוך את האור הזה רבנו כבר אמר על עצמו אני נחל נובע עכשיו לכאורה מה זה נחל נובע נחל הוא לא נובע נחל הוא זורם אז רבנו אמר אני נחל אבל שאני נובע משהו של האבות הקדושים קנקן חדש מלא ישן מאוד פשוט מאוד טמים אני לא מביא משהו חדש שלא היה בעולם אני מביא משהו שהוא מאוד מאוד ישן ומביא איתו בהתחדשות אז זה נחל נובע מה המקור שלו חוכמה היה צריך להיות כתוב נחל נובע מקור תמימות מזה רואים שרבנו לא מבזה את החוכמה הוא מבזה את ההתחכמות כי החוכמה הכי גדולה זה לא להיות מתחכם וככה זוכים לתמימות מה כתוב בהלכה ככה תעשה ותשמח במה שאתה עושה וזה כבר מהיר אורות נפלאים שאי אפשר לטאר חסד השם על הארץ אבל אנחנו צריכים את הצדיק שהוא ידע לגלות את ההתפארות שיש בעם ישראל אז אני רוצה להקריא פה קטע מליקוי מוהרן תורה יז שרבנו מלמד ככה והצדיק מחפש ומבקש תמיד אחר אלו הרצונות אנחנו תמיד רגילים ה של הצדיק שמחפש ורוצה לתקן את הדור הוא מחפש אחר העשייה איפה האנשים שעושים בא רבנו ואומר פה לא התפקיד של הצדיק האמת זה לחפש אכר הרצונות מה ההבדל אם אתה מחפש שכר העשייה אתה תראה את הבן אדם במעטפת החיצונית שלו אתה תראה אותו קם בבוקר לתפילה מוקדם לומד יפה בהתמדה מקווה הכל אבל זה עדיין במעטפת החיצונית ואתה לא יודע מה עובר עליו מבפנים הוא עדיין בגלות אבל שרבנו בא ואומר והצדיק מחפש מה זה ומבקש למה מחפש ומבקש כי הצדיק אומר גם אם חיפשתי ולא מצאתי אני אבקש מהשם יתברך שייתן לי למצוא את זה אז אין מציאות שאני לא אמצא תמיד לא מדי פעם תמיד תשימו לב איך רבנו עובד איתנו רבנו לא עוזב אותנו לרגע הוא תמיד יד ביד הוא תמיד מחפש הוא מבקש את הרצונות שלנו תמיד זה דיבור כזה נפלא לא סתם סבא ישראל אמר בכל דיבור של רבנו יש את כל הרפואות אחר אלו הרצונות להשיג ולידע רצון השם יתברך בכל דבר איך כל יהודי יש בו את הרצון לעשות רצון השם יש לי חבר שהוא היה בפס אנה עשה את כל המסעות שמה של המדיטציות והכל נסע ברכבת איזה 24 שעות כולם גויים כולם הוא היהודי היחיד יושב ברכבת והוא בדרך למסע רוחני כאילו של חיפוש עולם הרוח אומר פתאום נופל ספר על הראש שלו אומר באמצע השנה נופל עלי ספר הוא פותח את ספר הוא רה כתוב על הספר סיפורי מעשיות איך הספר הגיע לשמה אומר כולם גויים כולם אנשי רוח כאלה והכל איך דווקא בתה שלי מתחתיי נופל עליס אני מדבר איתכם זה הפרטים המדוייקים סיפורי מעשיות פותח את הסיפור הראשון מעשה מעבדת בת מלך מתחיל לקרוא והוא מתחיל לבכות אומר מה זה הסיפור הזה עכשיו הוא מספר לי את זה והוא אומר לי ואני לא מבין כלום מלך שישה בנים בת אחת היה משתעשע איתה למה הוא זרקתה מהבית למה היא ברחה למה הזה היום זה בדיוק הפוך לכי מהבית נראה לך אתה תלך מהבית הכל אומר פשוט התחלתי לבכות ואני לא מבין למה אומר עברו שנים ולימים פשוט חקרתי מה זה הספר הזה מה זה הסיפורי מעשיות האלה מה זה הסיפור הזה והתחלתי להתעניין ופשוט גיליתי שעולם הרוח פשוט נמצא בצורה נפלאה ביהדות איפ איך רבי נחמ סב מלמד אותנו ורבנו אומר כגון מפני מה היה רצון השם יתברך שהארי יהיה לו כוח וגבורה כזו שהארי אגב זה אותיות יראה שהצדיק הוא היחיד ככה כותב רבי נתן בהלכות משא ומתן כמדומני שהצדיק יכול לגלות באדם את ירת העונש ואת היראת הרוממות כי רבנו מביא בשיחות הרן שמעטים זוכים להראת הרוממות רבי נתן אומר הצדיק מגלה באדם את עירת העונש ואת ירת הרוממות רבנו מגלה את זה את ירת העונש ואת עירת הרוממות ובזו התמונה בזאת הטבע והנהגה שיש להרי ולהפך יתוש קטן הוא חלש כוח מאוד ויש לו טבע ותמונה והנהגה אחרת הסיפור היה שרבנו הלך עם רבי נתן כי את התורה הזאתי רבנו אמר ב פרשת מקץ בשבת שיצאה בחנוכה והוא אמר שב זה היה בשנת תקסו משהו כזהו שרבנו אמר את התורה הזאתי רבי נתן הדגיש שהוא רקד פשוט רקד על התורה הזאתי רקד ורקד ורקד ורקד ואז הוא אמר לרבי נתן אתה לא יכול עדיין להבין למה הארי כך והנמלה כך והיתוש כך וכולי וכולי רמז ל יום יובב אתה תבין אבל לא כרגע וכן בפרטי פרטיות כגון בארייה בעצמו זאת אומרת רבנו פה מביא דוגמה שגם באריה יש רצון השם וגם ביתוש יש רצון השם אז ראיתי באור נפלא השב של הרמחל שאומר שכל הבריאה כולה הא נבראה בשביל עם ישראל אז גם היתוש מקבל חיות מהיהודי ואפילו הפחות שבישראל וגם הארי אותו דבר כל החיות שלהם כל המהות שלהם זה לפי המהות של היהודי איך הוא מתנהל בעולם מפני מה זה האיבר של האריה צורתו ך היה אגב פעם איזה אריה עשה חתונה עשה חתונה וזה הזמין את כל החבר'ה האריות כולם היו שמחים וזה יושבים שמחים שותים וזה פתאום יושב שמה איזה עכבר אז אומר לו מה אתה עושה פה אני לא הזמנתי אותך אני הזמנתי את כל האריות אומר לו אל תדרג לפני החתונה גם אני הייתי ריה אחרי החתונה אני היייתי עכבר ויש לו כוח וטבע כזאת ואיבר אחר יש לו צורה אחרת וכוח וטבע והנהגה אחרת וכל שאר הברורים שבעולם דומם צומח חי מדבר בכולם יש שינויים רבים לאן מספר בין כל אחד לחברו ורבנו אומר כי בהמשך כי כל העולם כולו לא נברא אלא בשביל ישראל כמו שאמרו בראשית בשביל ישראל שנקרא ראשית כי ישראל עלה במחשבה עכשיו ישראל עלה במחשבה זה לא בכלל הנשמות זה בפרטי הנשמות כל נשמה אחת מאיתנו הקדוש ברוך הוא עם זה ברא את העולם איתי הוא ברא את העולם דהיינו שהשם יתברך צפה ה פרות והשעשועים שיקבל מישראל איזה דיבור זה השם יתברך צפה ראה את כל הכפירה שהולך לרדת ראה את כל המבול ראה את כל מה שחולקים עליו ראה את כל מה שמבזים אותו ובכל זאת אמר אני רואה את ההתפארות שהולך לצאת מהפחות שבישראל אני מוכן בשביל זה לברוא את העולם וההסתכלות שלנו היא לא נכונה למה כי אם אנחנו הולכים לפי נרות חנוכה שיש את הגוף שזה והשמן שזה נשמה והפי תילה שזה התפילה והאש ואנחנו רוצים הכל לעלות למעלה אם אנחנו הולכים לפי החכם זה בדיוק הפוך מע מה שרבנו אומר פה כי אנחנו לא רואים את ההתפארות שבנו אם אנחנו הולכים לפי הטעם אז אני חייב להאמין שיש בי התפה ואם אני לא מאמין שיש בי התפר נמצא שאני לא מאמין שהשם יתברך ברא את העולם בכלל העולם בא מפיצוץ ככה אדם זה ממש כפירה אם אדם לא מאמין בהתפעל בכל פעולה הכי קטנה שהוא עושה אז הוא מגיע למסקנות שחס ושלום השם יתברך לא ברא את העולם כי כל מה שהוא ברא את העולם זה מהתפר של עם ישראל כ לכן רבנו פה מגלה את הירת הרמות לא פלא שהוא רקד בתורה הזאתי כמו שכתוב ישראל אשר בך אתפאר ובשביל זה ברא את כל העולם נמצא שכל העולם כולו נברא רק בשביל ההתפארות שהתפר בישראל וזה היה כלל הבריאה דהיינו שכלל הבריאה היה בשביל כלל ההתפרעות שיקבל מישראל עכשיו פה רבנו מדבר על כלל הברי עכשיו ידוע שגם בקבלה יש את עולם שנקרא עולם הבריאה איך אני זוכה לברוא איך אני זוכה לעשות איך אני זוכה להוציא מן הכוח אל הפועל זה חייב לעבור דרך הנקודה הזאתי שאתה חייב להאמין שהשם יתברך מתפאר בך אם אתה לא מאמין שהשם יתברך מתפאר בך עוד לא עוד לא התחלנו את העבודה ש להאמין שהקדוש ברוך הוא מחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה וראשית והכל הוא ברא בשביל זה לכן העבודה של הזמרה זה לא סגולה שרבנו עשה את התורת הזמרה זה בדיוק באמצע של הליקו מוהרן למה זה עמוד שדרה שלנו זה לא סגולה זה לא מתי שאני מוייה שצריך ללכת עם הזמרה זה לא מתי שאני אין לי כוח אז אני צריך את מתם הקדוש זה עבודה יומיומית וכן בפרטי הבריאה ובשביל פרטי ההתפארות שבישראל עכשיו כמה שיש לך פרטים יותר קטנים בבריאה זה הכל בשביל הפרטים הקטנים שהשם יתברך מתפאר בכל יהודי ואני מזכיר לכם שכל מה שרבנו פה אומר זה הצדיק מחפש את הרצונות אנחנו מדברים כרגע על הרצון אנחנו לא מדברים אחד עעל ה על הרצון על התשוקה על האהבה שיש לי לקדוש ברוך הוא בזה אדם יכול להחיות את עצמו ולצאת משמד לרצון זה זה מתיקות שאי אפשר לתאר ואומר רבנו שהשם יתברך מתפאר עמו בפרטיות ואפילו בפחות שבישראל עכשיו הפחות שבישראל רחמן ניצלן זה אלה ש נמצאים בעולמה של תורה אז ראיתי גמרא במסכת חגיגה בסוף של הדף ש כז או כח שמה כתוב בשם ריש לקיש שרשל יש אמר אין אש של גיהנום אין אור של גיהנום שולט בפושעי ישראל האש על גיהנום לא שולטת בפושעי ישראל עכשיו כל וחומר בצדיקים אבל איך איך זה יכול להיות שאש של גיהנום אנחנו רואים מציאות שכן אש של גיהנום רבנו אמר ששווה לאדם לעבור את כל הייסורים בעולם הזה ולא לקבל קביעה אחת בגיהנום אז אז איך איך המציאות הזאתי עובדת והוא מביא שמה ראיה ריש לקיש שנאמר ואמך כולם צדיקים ווא אומר כפה לך רימון רקתך שאפילו ריקנים שבך מלאים מצוות כרימון ומזה הוא למד שהאש של גיהנום לא שולטת על פושה ישראל אבל זה עדיין קשה אלא הביאור יכול להיות כך ככה נראה שהאש היא ודאי נוגעת בפוש ישראל ודאי שיש את העונש אבל היא לא שולטת היא לא החלק מהמהות של היהודי ואם אנחנו הולכים לפי רבי נתן של אש התאוות כמה שהתעופפו ביהודי ואחד אחד הדוג ד שמה שהוא מביא שהיה את המזבח והמזבח היה מצופה זהר והציפוי זהב היה בסך הכל כערך של דינר ובכל זאת ראינו שהאש לא שלטה על המזבח אותו דבר האש של גהנום לא שולטת בפוש ישראל זאת אומרת היא נמצאת היא קיימת אבל היא חיצונית והיא לא מהותית זה לא המהות שלי זה לא המהות שלי ויש בן איש חי מדהים פירוש על השס שהוא מביא שאלה אומר כפה לח רימון רקתך שאפילו ריקנים שבך מלאים מצוות כרימון והוא שואל אומר הדרש היא בסתירה כי אם הם מלאים מצוות כרימון אז הם לא ריקנים ואם הם ריקנים אז הם לא מלאים מצוות כרימון אז הוא אומר יש פה סתירה בדרשה כפה לך שאפילו ריקנים שבך מלאים מצוות אם הם מלאים מצות קרים הם לא ריקנים הם ריקנים לא מ מצות רינון מביא ביאור נפלא הוא אומר אפילו ריקנים שבך מצד המעשים מלאים מצוות כרימון מצד הרצונות תראו איזה יופי זה הבן איש חי אומר שידוע שהוא מאוד היה קרוב לתורת החסידות והכל וכולי וכולי איזה התבוננות אבל מה זה דורש מאיתנו לעצור ולהעמיק איזה מנהל של סוכר איזה תפילין של סוכר איזה מודה אני של סוכר יחשבו שאנחנו משוגעים אבל עדיף להיות משוגע שמח מאשר נורמלי עצוב עכשיו עם זה אני יוצר אני אכנס ניגונים יאללה הם הם מכירים כבר את ההופעות בחושך נכון שלא יחשבו שעושים סיאנס טוב יאללה ברוך השם אתם שומעים בסדר בסדר שומעים טוב את הגיטרה את הכל חסד השם על הארץ ואומר רבנו וכל פרטי הבריאה ובשביל ר ההתפארות של ישראל כי יש בכל אחד מישראל התפארות בפרטיות שהשם יתברך מתפאר עמו בפרטיות לא רק בכלליות בפרטיות איך זה יכול להיות כולנו מניחים את אותם תפילין כולנו שומרים את אותה שבת וסים את אותה ציצית אז איך יכול להיות שהקדוש ברוך הוא מתפאר בי באופן פרטי אז אחד היסודות שאנחנו צריכים להתחזק בהם אנחנו קמים בבוקר הולכים לבית הכנסת להתפלל אבל התפילה והתפילין והציצית והמצוות שקשורות גם לנשים למה זה באופן פרטי כי המסע שאתה עובר באופן הפרטי בתודעה הפנימית זה לא אותם תפילין כמו של מישהו אחר הוא יש לו את המסע הפנימי שלו עד שהוא הגיע להניח תפילין ולהתפלל וללמוד ואתה יש לך את המסע שלך נמצא שהשם יתברך יש לו התחדשות מכל יהודי אפילו שזה אותו לימוד בפן הפנימי לומדים איזה תורה ברבנו כל אחד לוקח את זה למקום אחר לגמרי כל אחד מפרש את זה למקום אחר לגמרי עכשיו מה נעשה בדבר הזה בפרט שלומדים חברותה או שיחת חברים מתורת רבנו מגיעים לעוצמות בשמיים שאם היינו יכולים לראות מה קורה בנשמות ששניים עכשיו לומדים מ תורת רבנו מדברים מ תורת רבנו היית רואה פה סרט נפלא היית רואה פה תנועה וקצב והתחדשות של כל אחד באופן פרטי אישי וחדשני גם שאנחנו לומדים לבד מתורת רבנו כל הזמן זה מסח חדש שמתבטא אז נמצא שזה כל הזמן התחדשות אז נמצא שהשם יתברך מתפאר באופן פרטי בתפילין של כל אחד מאיתנו ובנטל ידיים ובכל דבר ודבר ואותו דבר זה ככה מול הילדים שלנו ומול הבית שלנו ומול הסביבה שלנו והאישה והבעל ולא משנה מי שהאישה צריכה לחוות להגיד לבעלה תדע לך הקדוש ברוך הוא מתפאר ממך כל פעם מחדש אין לי מושג למה אני [מוזיקה] לא ו אבל כל רגע או הבעל אותו דבר אבל אם הוא מאמין שכל רגע האישה שלו בהתחדשות והיא מאמינה שכל רגע הבעל שלה בהתחדשות והוא מאמין שכל רגע הבן שלו בהתחדשות וכל הבריאה היא כלל רגע בהתחדשות אז השם יתברך מתפאר אז אם השם יתברך מתפאר אני לא אתפאר מהילד שלי אני לא אתפאר מאשתי אני לא אתפאר מבעלי אני לא אתפאר אני לא אתפאר מהלימוד תורה שלי וגם אם אני רק גורס ולא מבין כלום הזוהר אומר מנדליי באורייתא ולא מבין מידי מי שגורס בתורה ולא יודע דבר הקדוש ברוך הוא לוקח את ההבל פה הזה מעלה אותו עד כיסא הכבוד שזה אגב המדרגה הכי גבוהה איזה איזה פשיטות ואיזה שמחה ברוך השם רק לשמוח בחלקנו הוא כל חיותנו יכל תקוותנו שכל העולם תלוי בו וכל חיותנו יכל תקוותנו שכל העולם טלוי בו וכל חיותנו כל תקוותנו שכל העולם תלו בו וכל חיותנו בכל תקבה נו שכל העולם ו ב ננח נחמ נחמן מאומה ננח נחמ נחמן מאומ הוא יתקן את כל [מוזיקה] העולם ננח נחמ נחמן מאומן נ נחמ נחמן מאומן הוא יתקן את כל העולם בוא תן כפיים איתכם יאללה עם הקצב בשמחה וכל חיותנו כל תקוותינו שכל העולם תלוי בו בואו איתי ביחד וכל חיותנו בכל תקוותנו שכל העולם תלוי בו וכל חיותנו וכל תקוותנו שכל העולם תלוי בו וכל חיותנו כל תקוותנו שכל העולם [מוזיקה] יב ננח נחמ נחמן מאומן נ נחמן נחמן מאומן הוא יתקן את כל העולם ננח נחמ נחמן מאומן ננח מ נחמן מאומן הוא יתקן את כל העולם בואו נמשיך עוד סיבוב יאללה לכבוד רבנו וכל חיותנו בכל תקוותינו שכל העולם תלוי בו נכוון על מחיית כפיים להמתיק דינים וכל חיותנו וכל תקוותינו שכל העולם תלוי בו וכל חיותנו וכל תקוותנו שכל העולם תלוי בו הוא כל חיותנו כל תקוותנו שכל העולם תוי בו איזה כיף איזה יופי כמה אנחנו אוהבים את הצדיק נחמן נחמן מאומן נ נחמן נחמן מאומן הוא יתקן את כל העולם ננח נחמן נחמן מאומן נ נחמן נחמן מאומן הוא יתקן את כל העולם בואו נמשיך איזה יופי אשריכם בן אדם עלה למעלה עלה עלה למעלה עלה בן אדם עלה למעלה עלה בואו נעלה את הנשמה בהפרות בן אדם עלה למעלה עלה אה איזה יופי עלה למעלה עלה בן אדם עלה למעלה ל כי כוח ז לך יש לך כנפי רוח יש לך כנפי רוח כנפי נשרים אדירים אל תכחש ב פן יכח אשור לך דראש אותם דראש בן אדם ואם עצו לך מיד מי שבא לשיעורים בכרמיאל איתי אז אז הוא יודע שברוך השם אנחנו העניין שלנו זה לא רק ללמוד את התורות זה ללכת איתם ברוך השם ללכת איתם אז ברוך השם שאתם ככה מוחים כפיים זה נקרא ללכת עם התורות אשריכם ושאתם שרים זה נקרא ללכת עם התורה אשרינו זה מה שרבנו שרצה הוא אין מה לעשות רצה אותנו מוקפצים והולכים עם התורות וזה נו שנותן לנו חיות אז חסד השם על הארץ שנזכה תמיד ללכת עם התורות אז בוא ניתן בעזרת השם איזה ככה תנועה וקצב מ מחיית כפיים ככה בקצב תו כוון על המתקת הדינים נכוון על טהרה נקבל את האוויר של ארץ ישראל דרך הצדיק בעזרת השם ונצלו אז יאללה בוא ניתן קצת קצב בעזרת השם דקה של חיית כפיים בעזרת השם תרצו יותר אין לי בעיה כל אחד כל אחד ואחת כוון על התחדשות והולכים עם הצדיק שהשם יתברך מתפר בי כל מה שזכיתי לעשות על כל רצון על כל דיבור כל התקרבות הכי [מוזיקה] קטנה בזמן שאני אנגן ואתם מוחיים כפיים תרכז קצת בחיית כפיים כוון על טהרת המחשבה [מוזיקה] איזה יופי בך רבנו נגילה ח רבנו נשמחה רבנו נגילה ונשמחה בך בך רבנו נגילה רבנו נשמ רבנו נגילה ונשמחה בך בך רבנו נגילה נגילה נגילה ונשמחה בך ך רבנו נגילה נגילה נגילה ונשמחה בך עוד ע פעם בך רבנו נגילה רבנו נשמ רבנו נגילה ונשמחה בך בך רבנו נגילה רבנו נשמח ח רבנו נגילה ונשמחה בך בך רבנו נגילה כמה אנחנו אוהבים אותו וך רבנו נגילה ונשמחה בה אוי מיתן לי עבר כיונה העוף ציון לקדוש שונה הוי מי בעוף הציון לקדוש וו [מוזיקה] [מוזיקה] ה אומה לה ו עבד את השם בשמחה לא היה לו דקה מנוחה הוא הבטיח שמי שיבוא אליו הוא יתקן לו את הנשמה אז נשאנו איי איי איי איי כל החברה מהשכונה ו מאז שחזרתי הביתה לכן אני שר לרבנו נחמן אוי אוי אוי אוי אוי כל הכוח כל הכוח רבי נחמן אין כמוך בעולם רבי נחמן רבי נחמן אוהבים אותך כולם איי איי אי רבי נחמן איןן כמוך בעולם רבי נחמן רבי נחמן אוהבים אותך כולם א ברוך השם ידעתי שיהיה פה אש ידעתי שיהיה פה אש ברוך השם חסד השם רבנו לא נותן לנו רק ללמוד תורה רוצה שגם זה יהיה עם הרבה חיות אשרינו סופר על רב נחמא מתול שין כמדומני תלמיד מוק של רבי נתן שיום אחד היה איתו שתי סיפורים הוא הלך והחליק ואז אחד המתנגדים אמר לו אתה רואה בגלל שאתה ברסלב נפלת אז הוא אומר לא בגלל שאני ברסלב קמתי אחרי זה היה מקרה שרא אותו לומד עם הליקוי מרן אז אחד המתנגדים בא ואמר לו אתה בכלל מבין מה כתוב פה ספר מאוד גבוה אז הוא אמר לו אני מבין לפי מדרגי איזה תשובה של התם הקדוש לצערנו הרבה פעמים העולם הרא לה בתחרות מה יגידו מה ידברו איך זה מצטלם איך זה נראה כמה זה משפיע לנו בעבודת השם שזה מונע מאיתנו לראות את ההתפארות שבתורה שלנו באמת לחיות את המקום שאני לומד תורה אני עכשיו מאמין שהשם תפאר בי אבל החכם נכנס והחכם אומר תשמע אבל זה לא כמו ההוא וזה לא כמו ההוא וזה לא מספיק חד וזה לא מספיק זה והכל בתחרות כזאתי ואז מאבדים את הנקודה של ההתפארות של הטם הקדוש שהקדוש ברוך הוא מתפאר בכל תורה של כל יהודי ואותו דבר זה גם בתפילה רבנו הדגיש בשיחות הרן שהוא מאוד רוצה שנתפלל בכוח דהיינו לקשר את המחשבה לדיבור הבן איש חי מסביר שהמחשבה זה אור מקיף והדיבור זה אור פנימי שמקשרים את המחשבה לדיבור אז נעצה בעצם איך אומרים נעשה רור כי הפה הוא כמו נפה שמברר את כל המחשבה לדיבור לכן יש עניין לדבר את הלימוד הדיבור הוא הבירור של הלימוד אבל איך אנחנו רבי נתן גם מסביר בשם רבנו שהוא כל כך רוצה שגם נתפלל בכוח דהיינו לקשר את המחשבה לדיבור גם בתפילה ואז הוא מסביר שאדם זוכה להערה אלוקית זוכה להתחדשות ומוחין אבל בדורינו אנו שהמחשבה כל כך מפוזרת ואתה נכנס לתפילת 18 ואתה אומר איך הגעתי לפה אתה אומר אני צריך לברך הגומל עכשיו או אחר כך איך אפשר באמת להגיע למקום שאפשר באמת להתפלל לרכז את המחשבה אז בליקוי הלכות בהלכות קריאת שמע הלכות ברכות קריאת שמע רבי נתן מסביר שאדם שעומד להתפלל הוא קודם כל צריך להאמין שהשם יתברך שומע כל דיבור שלו הוא בוודאי פועל בתפילתו לא לא אולי הוא בוודאי פועל בתפילתו עכשיו לכאורה אפשר להקשות מזה שכל המיין בתפילתו סוף בא לכאב לב זה גמרא בשבת יש בעלי תוספות שמסבירים למה סוף בא לכאב לב כי הוא כל כך איהם בתפילה אז שהוא בטוח שהתפילה שלו תתקבל וכאילו אומר אין עכשיו השם חייב לתת לי ואז ש רואה שיש עיכוב אז הוא בא לכאב לב כי התפילה זה כנגד הלב אז איך זה מסתדר שרבי נתן בא ואומר בוודאי אדם צריך להאמין שהוא פעל בתפילתו בוודאי שפעלת בתפילה מתי זה יגיע זה כבר רבנו מלמד אל תדחק את השעה זה יגיע מתי שזה יגיע זה יגיע אתה תמשיך לעשות את שלך אבל אל תגיד עכשיו זה חייב להיות בגלל שעיינתי בתפילה והתפללתי בכוונה דבר שני שרבי נתן מלמד שאם אדם באמת מאמין בפשיטות בשעה שהוא מתפלל השם יתברך עומד ומקשיב לתפילתו בוודאי היה מתפלל יפה ועל איזה כוונה הוא מכוון שיתפלל יפה שבאמת יצליח לקשר את המחשבה לדיבור שהוא צריך להאמין באהבת השם שבוודאי השם שומע תפילתו ומקשיב לו וזה יתן לו טהרת המחשבה וזה יתן לו את הכוח לקשר את המחשבה לדיבור כי ברגע שאנחנו באים בדינים ואומרים השם לא מקשיב לי ולא שומע אותי כי אני לא עושה מספיק או לא מתפלל מספיק אז מה שקורה בפעולה הזאתי אתה בא בי דין והתפילה ה דין ואין פה שום המתקת הדינים יש פה רק יותר דינים לכן לא מבינים למה בברסלב מוחים כפיים בזמן התפילה היה סיפור על רבי רב לוי יצחק מברדיצ'ב שיום אחד באו לו המתנגדים אמרו לו נו תראה את התפלת שחרית שלכם ראת את תפילת שחרית שלנו אנחנו אחרי תפילת שחרית לומדים משניות ואתם אחרי תפילת שחרית רוקדים באמת אז אמר להם רב לבי יצחק מברדיטשוב אומר אני אמשול לך משל למה הדבר דומה אחרי שהולכים חוזרים מהלוויה אז קוראים משניות על הנפטר ואחרי שחוזרים מחתונה רוקדים שאתם אחרי התפילה שלכם זה כמו לחזור מהלוויה אז קוראים משניות התפילה שלנו זה כמו שחוזרים מחתונה אז רוקדים זה חופה אז רוקדים איי איזה תשובה יפה לא ממקום של נצחנו ממקום שכן איך אתה לא תרקוד בתפילה שרבי נתן מלמד ךך כמה השם אוהב את התפילה שלך ואתה פשוט רגע צריך לעצור ולחשוב השם הולי השם אוהב את התפילה שלי אנחנו לא צריכים לפחד יש לנו איזה הרגשה כזאתי שאומרת אני מפחד להרגיש ולהאמין שהשם יתברך שמח בתורה שלי ושמח בתפילה שלי למה כי אז אולי אני מעורר דינים שהשם יגיד אה אתה חושב שאני שמח בך בוא עכשיו אני אראה לך מה כמה צרות אתה עושה לי זה ממש לא הפוך זה ממתק את הדין זה מכניס שמחה זה מכניס חיות אני זוכר עליו השלום שלמדתי אצל רבי ניסים עזרא אדס והוא היה תמיד אומר לי שאבא שלו רבי יעקב אדס מחכמי פורת יוסף אומר הספר ליקוטי מרן תמיד היה אצלו בבית ותמיד הוא היה אומר לי למה אתה לא שמח למה אתה לא שמח ום אחד אומר לי חלב ראשי תיבות אמרתי לו לא יודע הרב אמר לי חייבים לחזור בתשובה חיייבים להיות בשמחה אמרתי לו הרב עכשיו הסתדר לי אומר לי מהו אמרתי לו חייבים להיות ברסלב יפה נכון אוהב את זה אומר לי רבי נחמן הייתי זוכר הייתי בא אליו היתי אומר לו הרב אני לא מבין את הלימוד הוא הה אומר לי תקרא תהילים כל כך אהבת תהילים הרב אני לא זוכר את הלימוד תקרא תהילים אתה שמח שאתה מתפלל אתה שמח כל הזמן זה היה המוטו שלו זה היה המוטו שלו חסד השם על הארץ שהצדיקים חיים את זה אבל ומח כולם צדיקים וגם אנחנו צריכים לחיות את זה פשוט להאמין שאבא שומע אבא מקשיב זה שהוא לא נותן זה לא אומר שהוא לא רוצה לתת הוא רוצה ות התפילות כי הוא מתענג על התפילות שלי וזה בדוק הום נושא שאדם עומד ומתפלל ומכוון בדעתו שהשם יתברך שומע אותו ומקשיב לו זה נקרא מצווה זה נקרא חיבור זה נקרא תפילה עם כוונה זה נקרא עם חיות זה נותן מתיקות ואתה תראה איך בקלות כי כל הקושי שצריך לעבור זה הקושי שצריך לצאת מהקו חובה לקו זכות ואז ממילא המחשבה נפתחת ומהירה באור יקרות איזה מתיקות של השם יתברך שמחיה אותנו תמיד אי בוא נכוון עלם ישראל [מוזיקה] אחנו כל בת ישראל [מוזיקה] אחנו כל בת ישראל הנתונים בצרה בצרה ובשביה העומדים בן בים ובן בי ביבשה אחינו כל בית ישראל אחנו כל בית ישראל הנתונים בצרה בצרה או השליה העומדים בן בים בן בים ביבשה המקום יר רחם לי י מ ליבך מאפלה לאורה משיבו לגולשת בג ובזמן קרי המקום ירחם יר [מוזיקה] ך מאפלה לאור משמ גשתה בג ובזמן כננ [מוזיקה] המק רח רח וצ מצה ח מאפלה לאור משעבוד לגאולה שתה בעגלה ובזמן קריב המקום ירח חם עליהם ויוציאם ניצה ליח פלה לאורה משיעבוד לגאולה אשתה בעגלה ובזמן קרי חזק חזק ה ננה נננ הננ ננננ [מוזיקה] ה ו המקום ירחם עליהם ויוציאם מצה ליבך מאפלה לאורה משיעבוד לגאולה השתה בעגלה ובזמן קרב תראו איך השם יתברך מתפר בכ אחד ואחד בזמן שניגנתי את זה זכרתי בסיפור פ שקרה לפני כמה שנים אני חוזר משיעור מהופעה ועברתי דרך חיפה להתפלל שמה בשתי בלך ומשמה להמשיך לקר מיל יש שמה שטיבלך שנקרא של נדבורנה נדבורנה מכירים קצת את ח נדבורנה ברוך השם יש שמה איזה לפעמים באים ש יש שמה איזה גבאי חמוד כזה מסתובב ת יום אחד הוא בא ככה הייתי מתפלל שם שחרית שנים שהייתי גר בחיפה אז יום אחד אני יושב עם חבר שלי וזה ואז פתאום הוא בא אומר אולי יזה צדוק לנס קפה בבוקר אז חבר שלי מסתכל עליו ככה והוא אומר לו מה נס קפה 20 שנה אני מתפלל פה לא היה נס קפה איך פתאם אם תתן יהיה נס קפה אומר לו טוב קח 20 שק אהבתי את התשובה טוב אז הגת לי שמה ובאתי להתפלש שם ערבית איך שאני נכנס פתאום מסתכל עליי בחור צעיר הוא אומר לי מאור קריו אז אני אומר לו משתדל כן למה אז הוא אומר לי אני אתה החזרת אותי בתשובה כשי אני מסתכל ני אומר לו תרא אני ברוך השם די זוכר את הפרצופים לא זכור לי שראיתי אותך באחד השיעורים זה אומר לי נכון לא הייתי בשיעור אחד שלך אבל איפה הכל התחיל מספר לי ככה ה אומר לי אני באתי עם משפחה מאוד מאוד מאוד רחוקה אומר אצלנו כיפור זה סעודת כיפור ופסח זה בח נה פיתות באתי משפחה מאוד מאוד רחוקה אבל יש לי איזה חבר שקצת מתחזק וזה ואז הוא אמר תראה אני פה רגע נכנס לישיבה בא לך לעלות לא לא מה פתאום תשמע אני לא בעניין לא בזה ו בוא מה אכפת לך רק תעלה רגע דקה אני אקח משהו ונלך אומר ועליתי איתו אז אני נעים בסדר שמתי ככה כיפה לבנה על הראש ובדיוק אתה ישבת ונתת שם שיעור לבחורים בישיבה ישבו סביבך גם מלפניך וגם מאחריך ובדיוק חבר שלי אמר לי בוא בוא יש פה איזה אחד שמדבר בוא בוא תשמע אותו רק דקה ואם לא תלך וזה היה בדיוק שעה 6 חי בדיוק התחלת הוא אומר לי ישבתי מש וחי עד שבע ושמעתי את כל השיעור שלך אמרתי לו על מה דיברתי אומר לי שמה התחילה מפנ שהתחלתי לחזור בתשובה אמרתי לו על מה דיברתי אומר לי אתה דיברת על התבודדות ואמרת שכל יהודי לא משנה באיזה מדרגה הוא נמצא הוא יכול לד עם השם יתברך ואז אמרת מה שאנחנו אומרים בתפילה ואתה שומע תפילת כל פה שהשם יתברך שומע תפילה של כל אחד מהבריאה ולא משנה באיזה מדרגה אתה נמצא השם יתברך תמיד שומע אך ומקשיב בך ומתפאר בך אומר חזרתי הביתה וא שוכב במיטה מנסה להירדם ואז ה אומר בכי תמימות באתי לקדוש ברוך הוא ואמרתי לו תראה אני פעם ראשונה מדבר איתך אמרו שאפשר לדבר איתך חופשי אז אני הולך על זה את האמת שיש לי הרבה שאלות ואיין לי הרבה תשובות ה אומר פשוט התחלתי לדבר איתו בשפה שלי וסיפרתי לו כל מה שעובר עליי ואת כל העצבים שלי ואת כל הקשיים שלי ואת כל מה שלא נראה לי ואת כל השאלות שלי והוא אומר זה היה כזה אמיתי שעם זה ככה נרדמתי ופתאום אומר מיום ליום אני לא יכול להירדם בלי שאני מדבר איתו ודברים התחילו לזוז דברים התחילו להשתנות בחיים הוא אומר עקב זה ברוך השם התחלתי להתקרב לעולם של תורה תראו מה זה הכוח של רבנו שהוא מלמד שהוא אמר לרבי נתן דע לך שאפשר לדבר עם השם יתברך כמו שמדברים על חבר טוב אמיתי רבנו אמר אני נהר המטהר מכל הכתמים שאלתי פעם שאלה ישבנו בחיבור כזה ככה ב באומן מה זה אני נהר המתאר מכל הכתמים כתם מנקים שיש לך כתם לוקחים אותו ומנקים אותו מה זה אני נהר המתאר מכל הכתמים בזמנם שהיה נהרות האישה הייתה הולכת לנהר ועושה כביסה בנהר שמה זה היה כביסה אז מה זה אני נהר המתאר מכל הכתמים זה עלה לי איזה פשט שידוע שאנחנו עם ישראל אנחנו האישה של הקדוש ברוך הוא אבל רבי נתן אומר שחס ושלום אם יש כתם נידה אז האישה אסורה על בעלה אבל אם היא הולכת לחכם והחכם פוסק שמותר על פי הארייה שהוא רואה מותרת לבעליו והוא יכול להוכיח שזה לא בא מהמקור רבנו אמר אני נהר המתאר מכל הקטנים מה הוא להגיד בזה לא משנה איזה כתם תביא לי של יהודי אני אוכיח שזה לא כתם שבא מהמקור זה לא בא מהמקור זה לא בא מהמקור זה חיצוני מותרת לבעלה אתה מותר להשם אתה תמיד קרוב לשם התורה שלך תמיד קרובה לשם לכן רבנו אמר אני נער המתאר מכל הכתמים אין יהודי אין יהודיה שיבוא אליי ואני לא אמצא בו כף זכות אין יהודי אין יהודיה ש שלא יבוא אלי ואני לא לא יאיר לו איזה דרך של תורה נפלאה איזה שמחה בתורה ואיזה פשיטות בתורה ואיזה חיות בתורה ישראל דגן היה מספר לי אומר לי הייתי קם בלילה כבר סבא ישראל היה ער הוא תמיד היה ער הוא אומר החצות שלו היה כזה מיוחד היה יושב בפשיטות וממלמל הוא לפני שהוא שם לב אליי א אני נהר המטהר מכל הכתמים איזה דיבור זה אומר פתאום הייתי יושב הייתי מכין לו כוסתה הוא היה מסתכל עליי אתה שמעת פעם איזה צדיק שאמר כזה דיבור אני נהר המתאר מכל הכתמים אתה יודע שרבנו אמר את זה אתה יודע שרבנו אמר את זה והוא אומר לילה שלם הוא יכל ללכת עם הדיבור הזה אתה יודע שרבנו אמר את זה והוא היה אומר אני הייתי יושב ומקשיב לו הייתי מתענה כאילו הוא אמר את זה עכשיו פעם ראשונה ואז הוא אומר הייתי אומר לו סבא תספר לי עוד פעם איך גילית את הפתק אז ה אומר סבא היה מסתכל אומר לו אבל אתה כבר שמעת היה לו תמימות של ילד אתה כבר שמעת אומר לו סבא שאתה מספר איזה משהו אחר הוא אומרו היה פתאום מתחיל לספר אוי מה עבר עליי מה עבר עליי כל מה שאתם רואים את הזה את הסיפור היה מתחיל דקלם אותו ואז פתאום אני פתחתי את הארון והרגשתי וומר כאילו עכשיו זה קרה לו וזה פלא גדול זה דבר יחזיר את כל העולם למוב זה כנג את כל השקר וכל הוא אומר ממש כאילו עכשיו הוא אומר תבינו אני הכרתי את סבא שאני הייתי בגיל 38 והוא היה בגיל 88 60 שנה בינינו הוא תמיד היה אומר להם אנשים אלה החברים שלי אלה החברים שלי והיה לו כזו פשיטות הוא חי את הדיבורים של רבנו בהכי פשיטות היה מסתכל על האתרוג אומר לו סבא למה אתה מסתכל על האתרוג אומר רבנו אומר שההסתכלות על האתרוג זה סגולה לכאבי עיניים אז אני מסתכל והכי תמימות זה היה הדרך שלו זה מה שהוא כל כך רצה להנחיל ם בגלל זה אנשים לא הרבה פעמים לא הצליחו לרדת לסוף דעתו להבין איזה תמימות הייתה לו איזה אהבה לרבנו היייתה לו איך הוא ימין כפשוטו שהספרים יופצו מקו לקו והוא אמר באחרית ימיו כל ימיי התפללתי שלא יהיה בית אחד שלא יהיה בו ספרי רבנו וברוך השם פעלתי בתפילה הזאת כבש את העולם וזה היה האהבה הגדולה שהיה לו בהכי תמימות הוא שמח בתהילים כאילו קורא אותם עכשיו כל דיבור של רבנו ה שמח ה היה אומר תקראו לי סיפורי מעשיות והיה פשוט מקשיב ומתענג כי הוא חי כל פעם את ההתפארות מה שרבנו אמר הוא חי את זה באחי ת מינות צריך להתפאר צריך להתפאר צריך להתפאר צריך להתפאר אז תפאר עם זה נלך עם זה נמחה כפיים עם זה נרקוד עם זה נשמח עם זה נלמד תורה עם זה נקיים מצוות זהו עם זה אני הולך איי ומה כתוב על התפילין של ראש פארך חבוש עליך ישראל אשר בך הת פער אז רבנו נקרא תפילין של ראש נכון ש שהוא אמר את התורה הזאי אז הוא כיון על רב לבי יצחק מברדיטשוב שוא היה התפילין שלו מה זה התפילין של ראש התפילין שלו זה האצילות זה המקום שאין רק כלל הבן איש חי אומר ש באצילות בספר שלו דעת ובונה באצילות אין דינים אין דינים אין שמה דינים זה הכל רחמים ושאיפה שרבנו אמר דה הוא הוריד את התורה מעולם האצילות מהעולם הכי גבוה הכי נקי הוא מוריד את זה אליך איך יכול להיות אתה דורש ממני עכשיו להיות באצילות נקי זח וטהור בטח אני מאמין בך שיש לך את הכוח לזה בגלל זה לך גיליתי את התורה הזאתי את זה גיליתי לעם בין בפקיד וובין בעיון שכל אחד יכול להגיע לעולם האצילות ורבנו מאמין בנו והוא מגלה את האמונה הזאתי בגלל זה שבאים לאומן ראש השנה אתה רואה את הריקודים ואת כל הגוונים ואת כל המינים ואת כולם שמחים ומאושרים עכשיו גיסי בדיוק בדרך לפה שהגעתי אז הוא התקשר אליי הוא חזר מאומן אז הוא רק אמר לי בטלפון א איזה תענוג היה אצל רבנו אני רציתי להגיד לו תודה רבה באמת ממש תודה רבה שאתה עושה לי את זה ממש תודה רבה אבל את האמת שהיה פה כינת סופרים כל כך נהניתי לשמוע שהוא אמר לי את זה אח איזה כיף היה אצל רבנו רק לשמוע את זה רק לחשוב על זה אני אגלה לכם סוד כולם זה בדוק הם נושא שזה עושה שמחה הכי גדולה שיכולה להיות יש לי זמן ביום שאני מקדיש אותו להודות על זה שזכיתי להיות באומן ממש מודה להשם יתברך שזכיתי להיות באומן על האוכל באומן ועל המיטה באומן לא משנה מה מודה על זה אתה מרגיש כזו מתיקות את ההתפארות שרבנו מגלה ברוך השם בכל יהודי אתה מרגיש כזה אי אפשר להסביר אני מחכה לרגעים האלה שיש לי את ההתבודדות המיוחדת הזאתי להודות שהייתי באומן ברוך השם שהיינו אצל רבנו הקדוש אז אומר רבי נתן על הגמרא בברכות בדף ט עמוד ב כל הסומך גאולה לתפילה הלא ניזוק כל היום אז רבי אומר למה גאולה לתפילה שאסור לדבר בין לבין אומר לזה פשט נפלא בליקוי הרכות תפילה אומר כי אנחנו צריכים לגאול את התפילה שלנו מהתודעה שהשם יתברך שומע ומקשיב בך ולפי מה שלמדנו פה בתורה ביז מתפאר בך צריך לגאול את זה בדעת הוא אומר לכן כל הסומך גאולה לתפילה שמה חזל אומרים אינו ני זו כל היום מדקים את זה בנץ החמה כי לא היה פסיק חוח מיפו מכל היום כל היום היה שמח ומאושר איך הוא היה שמח מאושר נכון אז תוספות שאומרים היה מתפלל בנץ אבל לפי מה שרבי נתן גם מסביר לנו בעומק אם אתה באמת גואל את התודעה שלך ואתה פשוט מתחיל להתאמן על זה בלי מוחין ובלי רגש ובלי כלום אני מתפלל השם יתברך מתפאר בי אני לומד תורה השם יתברך מתפאר בי אני מברך השם יתברך מתפאר בי זה כבר זה כבר גואל את את כל המוחין שלנו שבלבל אותנו ורבנו מתקן את העולם אשרנו ניצחתי ונצח גמרתי ואגמור אני נהה מטהה מכל הכתמים ניצחתי נצח ואמרתי גמו אני נהה מתאם מכל הכתמים [מוזיקה] אני אפל ונשמתי פלא גדול חידוש כמוני לא היה מעולם אניש פל ונשמתי פלא גדול חידוש כמוני לא היה מעולם יאללה בואו בשמח ניצחתי נצח גמרתי גמור אני נא מתאם מכל הכתמים ניצחתי נצח גמרתי וגמור אני נאה מתאם מכל הכתמים חזק חזק אניש פלא ונשמתי פלא גדול חידוש כמוני לא היה מעולם אניש פלא ונשמתי פלא גדול חידוש כמוני לא היה מעולם ניצחתי נצח גמעתי וגמור אני נה מתאם מכל הקמים ניצחתי אני נע מתאם מכל הכתמים ואני פלא ונשמתי פלא גדול חידוש כמוני לא היה מעולם אני שפלה ונשמתי פלא גדול חידוש כמוני לא היה מעולם אז רבנו הקדוש לימד אותנו ברוך השם את ההתפארות ואיך הוא אמר משיח יכבוש את כל העולם כולו בלי עירייה אחת כי עיקר כלי זנו של משיח הוא התפילה והתפרנס ללמוד שאם השם יתברך מתפאר בי ואני עכשיו מאמין באמונה הזאת אז השם אוהב אותי אני אוהב אותו טוב לי טוב לי בחיים משיח יכבוש את כל העולם בלי יריה אחת לייה אחת משיח כבוש את כל העולם בלי יריה אחת בלי יריה אח [מוזיקה] כיקר כלי זנו של [מוזיקה] משיח התפילה קה לי זנו של משיח הוא התפילה זה שק שלנו נצח את כלל המלחמות אז לקראת סיום אשרינו שזכינו ללמוד מרבנו לשיר מרבנו כמה טוב עשינו לשם כמה טוב עשינו בחיים הקדוש ברוך הוא כמה טוב אנחנו הולכים לעשות וכי בשמחת תצאו שרבנו יביא את הגאולה בכזו פשיטות בכזו תמימות שכולם ירקדו וישאירו ויהנו ויודו לשם יתברך וכל אחד ישמח בנקודת חברו וישמח בנקודה שלו וישמח בעניין שלו ויהיה מאושר מה השם יתברך בסך הכל רוצה השם יתברך רוצה שנהייה שמחים איך אומר המסילה ישרים לא נברא אדם כ להתענג על השם כל הגאולה תלוייה באהבה הכל תלוי באהבה לא בשנאה רבנו כל העניין שלו זה לגלות אהבה זיוי השקר וגילוי אהבה זה קשה זה קשה צריך בזה הרבה עבודה פנימית אבל הוא לא מוותר לנו כי אנחנו צריכים להיות וחן שם השה הצדיק להעיר את האור שבעולם שכל יהודי שישמע אותך כ יהודי שישמע אותך כל יהודיה יקבלו נחת יקבלו רוגע יקבלו שלווה יקבלו כף זכות הבעל שם טוב אומר כל הגאולה תלויה באהבת השם אהבת התורה ואהבת ישראל ורבנו אמר מה שהבעל שם טוב התחיל לא סיים אני אסים ואמר ניצחתי ואנצח הוא כבר הצליח לפעול עם האור הזה בעולם אללא נצח עם התלמידים שלו של העיר פשוט אור בעולם את האור של רבנו באהבה לכולם בקו זכות לא סתם רבנו אמר תראו להחזיק את עצמכם ביחד רק אתם תראו להחזיק את עצמכם ביחד בואו נשאיר את זה מקווה שאני זוכה קצת את האקורדים לאט לאט רק אתם תחזיקו תחזיקו עצמכם תחזיקו עצמכם ביחד רק אתם תחזיקו [מוזיקה] תחזיקו עצמכם תחזיקו עצמכם ביחד רק אתם תחזיקו תחזיקו עצמכם תחזיקו עצמכם ביחד רק אתם תחזיקו תחזי קו עצמכם תחזיקו עצמכם ביחד ועל ידי זה תיהו על ידי זה תהיו אנשים כשרים ועל ידי זה תהו על ידי זה תהיו אנשים [מוזיקה] כשרים רק אתם תחזיקו תחזיקו עצמכם תחזיקו עצמכם ביחד בואו יותר חזק רק אתם תחזיקו תחזיקו עצמכם [מוזיקה] תחזיקו עצמכם ביחד ועל ידי זה תו על ידי זה תיו אנשים קשים ועל ידי זה תו על ידי זה תיו אנשים כשרים א השם ברחמיך הרבים שלח לנוח טהורה ממומים ונראה בכל אחד את הטוב את המיוחד ונחזיק את עצמנו ביחד און השם ברחמך רבים שלח לנוח טהורה ממרומים ונראה בכל אחד את הטוב את המיוחד ונחזיק את עצמנו ביחד כמה זה קשה אבל כמה עמל צריך בזה כמה דעות כמה השקפות מטרה של רבנו זה לקבץ את כולנו בזמרה בזמרה לרבנו את כולם את כולם לא להיות עם מחלוקות צריך להילחם לא להיות עם מחלוקות להילחם להילחם להילחם להילחם למצוא כף זכות להילחם ללכת עם הדיבור הזה של סבא שתמיד היה אומר ללמוד מספריו ולקיים עצותיו שאלתי חבר שלי טוב אמרתי לו עשיתם סטיקרים מכל הדיבורים של סבא אבל איפה הסטיקר ללמוד מספריו ולקיים עצותיו שזה היה עיקר הדיבור שלו תמיד היה אומר השם הזה ננח שם גימטריה ספר שעל ידי השם הזה התגלה הספרים של רבנו בעולם איי כמה כמה כוח צריך אבל להמשיך להמשיך לתת אהבה אהבה תמיד מנצחת אי חסד השם טוב לי בחיים טוב לי בחיים טוב לי טוב לי בחיים טוב לי בחיים טוב לי בחיים טוב לי טוב לי בחיים השם אוהב אותי אני אוהב אותו טוב לי טוב לי בחיים השם אוהב אותי אני אוהב אותו טוב לי טוב לי בחים אה אוי טוב לי בחיים טוב לי בחיים טוב לי טוב לי בחיים כן כן הוא צודק הוא צודק טוב לי בחיים טוב לי בחיים טוב לי טוב לי בחיים יאללה יאללה כן הוא צודק השם אוהב אותי אני אוהב אותו טוב לי טוב לי בחיים השם אוהב אותי אני אוהב אותוו טוב לי טוב לי בחיים אוי א אי טוב לי בחיים טוב לי בחיים טוב לי טוב לי בחיים איזה יופי יש רחם טוב לי בחיים הוי טוב לי בחיים טוב לי איי איי אי איי השם אוהב אותי אני אוהב אותו טוב לי טוב לי בחיים השם אוהב אותי אני אוהב אותו טוב לי טוב לי בחיים ומנהגו היה שהיה תמיד בשמחה ומנגו היה שהיה תמיד בשמחה בשמחה גדולה מאוד עם הזקן והפאות בשמחה גדולה מאוד והיה רק מלא שמחה תמיד אם תהיה חכם ממני מה תהיה עד רבה אז אי תהיה שוטה כימה אני בכלל אני נחשב לי כלום אני נחשב לי כלום איי איי אי אם תהיה חכם ממני מה תהיה אד רבה אז היייתה שוטה כימה אני בכלל אני נחשב לי כלום אני נחשב לי כלום טוב לי בחיים טוב לי בחיים טוב לי איזה טוב השם טוב לי בחיים איי איי איי טוב לי בחיים טוב לי טוב לי בחיים אני אוהב את השם השם אוהב אותי טוב לי טוב לי בחיים אני אוהב את השם השם אוהב אותי טוב לי טוב לי בחיים איי איי איי חסדי השם עליי חסדי השם עליי חסדי השם עליי איי איי אי חסדי השם עליי חסדי השם עליי חסדה השם עליי אני אוהב את השם השם אוהב אותי טוב לי טוב לי בחיים אני אוהב את השם כי השם אוהב אותי טוב לי טוב לי בחיים אשרינו חבר'ה היה כיף היה כיף וואו וואוו וואו מה זה נהניתי חבל על הזמן אשריכם ישראל תענוג וך השם
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה