הרב מאור קריו הפלא של עולם המחשבה
הרב מאור קריו הפלא של עולם המחשבה
בעזרת השם קשרים את עצמנו כל הדברי תורה וכל הבקשות כל השירים כל הצדיקים תים שבדורנו כל הצדיקים תים שוכני עפר קדושים אשר בארץ מופת לרבנו הקדוש צדיק יסוד עולם נחל נובע מקור חמה ואמונה רבנו נחמן בן פגה זכותם תגן עלינו ועל כל ישראל אמן היום אנחנו בעזרת השם נלמד שיחה בשיחות הרן ונעשה אחרי זה את העבודה עם הניגון בשיחה כה רבנו כותב ככה על עניין של המחשבות במוח הרמבם כותב שהתענוג הכי גדול זה תענוג המחשבה ומזה לומדים שהאיסור הכי גדולים זה איסורי המחשבה ו שרבנו אמר שירד מבול של כפירה לעולם אז הייסורים במחשבה יהיו מאוד קשים הבלבולים במחשבה יהיו מאוד מאוד מאוד קשים מאוד מתישים עם כל המעברים לעומת זאת העונג הרוחני שאנחנו זוכים היום עם הכמות של התורה שיורדת לעולם הספרים והלימוד והשיעורים אז יש בזה גם הרבה עונג רוחני כנגד זה ורבנו אומר שיש פלא במוח שלנו אם אנחנו נזהה אותו זה מדהים המוח שלנו עובד שאנחנו מפתחים מחשבה ויוצרת תאים ולכאורה הראש היה צריך לגדול ורואים שאדם לומד לומד לומד והתאים מתפתחים והראש לא גדל זה פלא גדול אבל לא מת נראה איך זה עובד אצלנו במוח אז רבנו אומר כך בעניין המחשבות שבמוח הוא פלא גדול או גדולת הבורא יתברך שמו איך המחשבות מונחים במוח אבילות הרבה מאוד אלו על אלו וכשאדם צריך לאיזה דבר נזכר בו אז המושך הוא מוציא אותו איזה פלא גדול שאדם יש לו הרבה מחשבות במוח הוא לומד הרבה מקבל הרבה מידע ואז פתאום הוא נתקל באיזה מציאות בחיים והוא מתחיל לדמות מילתא למילתא איך לפי מה שהוא למד איך לסדר את זה במציאות של לחשוב וזה פלא גדול שבפועל יש אומרים שאנחנו מנצלים מהמוח שלנו 3% יש אומרים חמש אח וכמה שאדם יותר מטעין מידע אז הוא גם יודע בהמשך גם להשתמש בזה ת ניזהר שלא ניפול בחכם שניקח את זה לטם ורבנו כותב שהוא פלא גדול הדבר שהיה מונח במחשבה ונזכר בו והדבר פלא יש מציאות שאדם עכשיו לומד איזה משהו כרגע הלימוד הזה הוא לא מדבר לנקודה שלו אין לו קשר למציאות החיים למה שהוא לומד ופתאום יכול לעבור גם שנים ופתאום תקל באיזה מציאות מסויימת ופתאום הוא שולף מהמוח מאיזה מדף וירטואלי שולף משמה את המידע והוא נזכר רגע לפני כמה שנים למדתי כך וכך ועכשיו התודעה הזאתי והמידע הזה יכול לעזור לי למציאות של כך וכך וזה פלא כזה גדול מאיפה הוא מושך את זה מאיפה נזכרת מאיפה זה בא לך בסדר למדתי את זה וזה יושב לי באיזה תא במוח אבל שפתאום נזכרת בזה מאיפה שלפת את זה מאיזה מדף לקחת את זה מאיזה מגירה משכת את זה הוא לא יודע להסביר את זה זה מערכת שכביכול היא גשמית טעים במוח אבל היא עובדת רק על הרוח רק על עולם הרוח זה דבר מדים היכן היה מונח אותו העניין עד עכשיו ויש קשרים וסימנים במחשבות שהמחשבה הרי מפתחת קשרים המונחים במוח חבילות חבילות הרבה המוח שלנו בנוי מהרבה הרבה חבילות הרבה מידע הרבה ידע וכולי וכולי או כשוכר באיזה דבר מחמת שנזדמן עניין המעורר אותה המחשבה על ידי הקשר והסימן שבה אז הי מוציא מחשבה מתוך חבילי חבילות המחשבות המונחים המסודרים במוח והז כשמושיבים הזים מתהפכים ומתגלגלים כל המחשבות מסדרים שהיו מונחים ורבנו מביא על זה משל כאן כשרואים בדברים הגשמיים שכש מושכן או מוציאים דבר מתוך איזה קופה וחבילה שתה יש לך איזה קופה וחבילה ואתה מוציא איזה דבר אז הזים מתהפך ומתגלגל כל הקופה והחבילה עכשיו אדם למשל יש לו מציאות עכשיו בחיים שהוא לא ודה איך להתמודד איתה הוא ינק הרבה מידע פתאום הוא נזכר באיזה ידע שהוא יענק לפני כמה שנים הוא מושך את זה מהמוח ויש איזה פעולה במוח שהיא מושכת אחריה עוד חבילות חבילות של מידע על אותה מציאות שאתה עכשיו צריך לטפל בה ואז אתה מתחיל לנתח את זה האם לעשות כך האם לעשות כך האם לפעול כך האם לדמות כך וזה דבר מדהים איך המוח פשוט מספק לו מידע ומידע מידה על אותו דבר ופתאום הוא מתחיל לדמות את זה לכל מיני מציאות בחיים על ידי כוח הדמיון על ידי כוח החשיבה מפתח את זה בונה את זה מרים את זה פועל בזה וגם זוכה לדברים נפלאים מזה אנחנו לומדים את הכוח של לימוד התורה שאנחנו לומדים תורה אנחנו צוברים הרבה מידע והמידע הזה זה מידע אלוקי וזה מידע שיכול לפעול בכל מציאות התורה מליכה אותנו בכל דרך בכל מציאות כל מציאות שאנחנו נפגשים בחיים המוח ישר מספק מידע לדבר אם לא הוא שואל אחרים והוא גם מספק מידע ואז נפתחים לו פתאום עולמות של חבילות חבילות איך לפתור בעצם את הבעייה או איך להתמודד א או איך לגדול ממנה אבל בשביל זה צריך עוד תנאי דור דור ודורשיו דור דור וחכמיו לפעמים אנחנו נתקלים במצבים שהם נראים לנו הפך השכל עכשיו מה קורה אם אנחנו נתקלים במצבים של הפך השכל כאן אנחנו נתקיים באמקס על 120 140 היום בדור שלנו זה כבר על 200 שפתאום אתה מושך אמברקס ואתה על פי השכל ועל פי המידע שיש לך אתה לא יודע איך להתמודד המציאות השכלית גם אם על פי דרכה של תורה אני לא יודע איך להתמודד עם זה פירוש שגם התורה לכאורה חלילה וכס יכולה ללמד אותי כביכול אם אני לא לומד נכון שיש מציאות של יאוש ואז אדם נתקל באיזה מציאות בחיים וכביכול על פי התורה הוא מבין שאין לי פה מציאות של תיקון המציאות היחידה זה שאני אחזור בגלגול של אבן ואולי יהיה בסדר כאן אנחנו חייבים את הכוח של הצדיקה אמת שהם יודעים לקחת את התורה ודרך התורה לגלות לך שאין יאוש בעולם כלל כמו שרבנו עשה שיש תקווה שהכל יתהפך ל טובה ש התחלות חדשות הצדיק יש לו כוח לחפור בתוך התורה להיכנס לתוך העומק של דברי חזל ומשמה להתחיל להוליד תובנות דרך התורה שהי מים עמוקים ולשדר לך את זה למציאות החיים שלך עכשיו מה קורה עכשיו בפעולה שניקח דוגמה אדם חילה וכס עכשיו הגיע למקום סגר עליו המדבר הוא מרגיש שהוא ביאוש הצדיק מגלה לו דרך התורה שאין יאוש עכשיו מה קורה הוא מגלה לו דרך התורה שאין יהו שהכל תהפך לטובה ואז זה נעשה חבילות חבילות חבילות בתוך המוח שמספקים לו מידע שיש עניין שיתהפך הכל לטובה וכל מה שאתה עובר עכשיו זה ירידה לצורך עליה וכל מה שאתה חוה עכשיו זה בניית כלים לקראת השפע הגדול שאתה הולך לקבל ותכלית הירידה זה עלייה וכגודל ההסתרה גודל האור כמה שאתה רואה שאתה יותר בהסתרה זה מגלה איזה אור גדול אתה הולך לקבל מה הצדיק עושה הוא לא רק מושך מידע וידע דרך הסכלים של התורה הוא מגלה את האמונה שיש בתורה הוא לא רק מגלה את השכל של בדבר לדוגמה על פי השכל של בדבר ממזמן כול הנו צריכים להיות מיואשים ובא רבי נחם מברס ומגלה על ידי התורה שכל של אמונה שאין יאוש בעולם כלל עכשיו מה קורה שאתה נזכר בדיבור הזה אין יאוש בעולם כלל אתה מתחיל להיזכר גם שתכלית הירידה זה עלייה וכל מה שאני עובר עכשיו זה הכנה לעלייה יותר גדולה וכן על זה הדרך כל פעם זה מספק לך מידע מדהים בדבר הזה וזה הכוח והעוצמה שלימוד תורה קיום מצוות בהתקשרות לעצה ולדעת שרבי נחם מברסלב נותן שזה בעצם מחייה אותנו ממלא אותנו מרים אותנו נותן לנו הרבה הזרמה למוח להתחיל מחדש לזרום אני לא מזמן אמרתי לאיזה חבר טוב אמרתי לו לפעמים אני מרגיש שאני עומד בזירה ואני ננס מול איזה אחד ענק ועם כל הניסיונות שאני עובר אני מרגיש שהוא מאגרף אותי והדמיון שרבי נחמ מ ברסלב נותן לי זה שגם שאני קם אז הוא אומר אתה רואה תעשה לו פו והוא הולך הוא נותן לך כאלה עצות עם תפילה עם התבודדות אתה יכול להמשיך התחלות חדשות אז ממילא גם אם חס ושלום עבר עליך איזה משהו אתה משליך אותו ומתקדם ומתחיל התחלות חדשות הצדיק לוקח את הסכלים שבתורה לוקח את הכוחות שבתורה ופשוט מגלה את הדעת הפנימית שבדבר וזה דבר נפלא שפתאום נפתחים לנו גם תאים של אמונה בתוך המוח וזה תאים שהם הפך הטבע הפך הזמן הפך המקום הם כוחות על טבעיים שפועלים לנו במוח ולוקחים אותנו למסע שהוא הפך הטבע ואז אתה גם בעצמך הופך להיות ה הפך הטבע הפך המציאות וממילא גם הישועות שאתה רואה הם אותו דבר הם הפך הטבע והפך המציאות והפך הזמן רבי נחם רס לוקח אותך למקום אחר לגמרי זה בעצם הנקודה אצל הצדיק לעניין שלנו שניגע היום שהתורה זה אמת ושאנחנו לומדים תורה ומספקים מידע במוח שלנו זה אמת התורה זה אמת אבל רבנו אומר שאדם צריך להתקרב לקדוש ברוך הוא על פי מידת האמת אבל צריך אמת על פי מדרגתו עכשיו אם זה לא על פי מדרגתו זה שובר אותו או שהוא יתייאש או שהוא יתגאה זה נקרא ריבוי אור כי זה לא לפי המדרגה שלו ובשביל זה אדם גם צריך להכיר את המקום שלו ולפי מציאות המקום שלו דרך זה הם לעבוד עם חוכמת התורה שהצדיק בעצם נותן לך את הדעת איך לעבוד עם זה נכון עכשיו בוא ניקח את המושג הזה ש נקרא מידת האמת ורבי נתן מביא על מה שרבנו אמר שהצדיק הוא כולו זרע אמת עכשיו מה זה הזרע האמת זה המחשבות שלנו כמו שאדם עכשיו יש פעולה של הזרעה ואז יש ילודה אותו דבר במערכת הרוחנית שלנו הצדיק מזריע לנו דעת וזה מתחיל לגדול איתנו וללוות אותנו בכל שלב בחיים עכשיו הצדיק הוא כולו זרע אמת אין שמה שום שקר העצה של הצדיק היא עצה קיה האיצה טהורה שעובדת לכל הדורות כולם לכל הזמנים כולם כמו שרבנו אמר אני צדק הדור עד ביית משיח רק מה העניין הוא שאני צריך גם להיות כלי קיבול לקחת את הזרע האמת את העצות של הצדיק בצורה נכונה שתבנה ולא תרחק תקרב אותי תבנה אותי והגדולה שהיא בונה אותי מתוך החלה ומתוך החמים עכשיו אני אתן דוגמה רבנו אומר בשיחות הרן שצריך זכות גדולה שיהיה לאדם שעה או יותר של התבודדות אדם שלוקח את זה עם אמת חזקה בלי התבוננות על מציאות החיים שלו אז מה הוא מבין הוא יכול להגיע לתובנה שכביכול היא אמת אבל היא לא אמת לאמיתה שרק אם אני עכשיו עושה שעה או יותר התבודדות אז אני נמצא בזכות הגדולה שרבי נחמם ברסף דיבר עליה עכשיו מי מאיתנו לא רוצה להיות בזכות הגדולה מה קורה הוא רואה שהוא לא יכול לעשות את השע הת בועדות או יותר אז הוא אומר אם זה ככה אני לא אעשה דקה כי אני לא בזכות הגדולה אז אפילו דקה הוא לא עושה זה אמת אבל שהוא לא סתכל עליה הנכון עכשיו בוא ניקח זווית אחרת זה שאני לא יכול לעשות שעה או יותר אבל אם אני אעשה דקה נכנסתי לזכות הגדולה בסדר יש עוד להתקדם אבל נכנסתי למה ללכת על הכל או כלום אם אני הולך עם האמת על הכל או כלום אז אם אני עושה שעה אני אעשה ואם אין לי כוח לעשות שעה אני לא אעשה גם חמש דקות זה אמת אבל זה אמת שהיא מרחיקה זה לא אמת לאמיתה אבל אם אני אומר לו אז אתה יודע מה אני אעצור ואני אעשה חמש דקות זה מה שאני יכול זה הכלים שלי זה היכולות שלי אגב גם רבי יצחק ברייטר השם מקום דמו שהוא כותב מפורש אומר אם אדם לא יכול לעשות שעה י רבע שעה ורבי אברהם בן חמן כותב שלא יעבור עליך יום בלי התבודדות אז אם אדם לוקח את זה קיצוני הוא ירצה את הדבר הוא לא יצליח לעמוד בו הוא לא מפתח את המידע נכון הוא התייאש ויעברו עליו ימים ושנים שהוא לא עשה התבודדות בכלל והוא נמצא בדמיון שיום יבוא ואני אעשה את השעה וגם אם הוא עושה את זה פעם בה ובקיצור הוא רק נשבר כי הוא לקח את האמת שזה המידע על פי התורה ועצת הצדיק ל מקום מאוד מאוד קיצוני שהוא גם לא לפי מדרגתו עכשיו חזל אומרים אמת לרחק ולקרב מה זאת אומרת האמת לרחק ולקרב אז יש משל בזה שיש מציאות שאדם עכשיו קורא איזה מכתב אבל הוא לא מצליח לקרוא הוא לא רואה טוב אז מה הוא עושה הוא מרחיק את הדף עדי שהוא מרחיק את הדף עכשיו הוא רואה יש מושג באמת שדווקא היא נפתחת על ידי ריחוק ויש מושג על ידי קירוב רבנו אומר שאנחנו נופלים לכל הנפילות שלנו זה בגלל חוכמות אז לפעמים מה הקדוש ברוך הוא אומר הלכת יותר מדי עם חוכמות יותר מדי גם עם דינים לא הלכת בתמימות אז נרחיק אותך כדי שתראה את התמונה מזווית אחרת ותגלה רחמים גם על עצמך זה התבוננות שכל אחד מאיתנו צריך ללכת איתה אין הכל או כלום אין הכל או כלום היה חסיד ברסה בתקופת רבי נתן חושב שזה היה עם רב נחמ מתול שין ויום אחד אחד המתנגדים ראה אותו עם הליקוי מוהרן ואמר לו אתה בכלל מבין מה כתוב פה זה ספר גבוה מאוד אתה בכלל מבין מה כתוב פה אז הוא לא התבלבל ואענה לו תשובה מאוד יפה אמר לו אני מבין לפי מדרגת ר איזה תשובה יפה בלי צחנ בלי כחנות בלי שום דבר נכון יש מציאות שאחד ילמד ליכות מרן והוא יוצא משמה פשט ים עם קבלה והכל ורבנו אמר שיש את כל כל סודות התורה יש אחד שילמד את זה בפשיטות ויבין דברים פשוטים וכל אחד לפי מדרגתו עכשיו הוא יכול אבל להגיע למסקנה תראה את ההוא איך הוא לומד ותראה איך הוא מתפלל ותראה איך הוא עובד את השם ותראה איפה אני וזה אמת שרק מרחקת זה לא זה לא אמת נכונה עכשיו בוא נדמה אותה למעשה מחכם ותם ניקח את מידת האמת כמו שרבנו פה גם מגלה שאנחנו לומדים אנחנו צוברים מידה ועכשיו עם המידע הזה אנחנו צריכים לעבוד איתו שזה מידת האמת איך אנחנו עובדים איתו אנחנו נראה שני סוגי אמת שהעולם סוגד להם ויותר נכון לצד השלילי יש אמת שלפי המעשה מחכם וטעם האמת של החכם זה אמת ביקורתיות רדיפה עצמית הלכה עצמית לא משנה כמה אתה עושה זה לא מספיק לא משנה כמה אתה עושה אולי פה זה נחשב ובמקום אחר זה לא נחשב לא משנה כמה אתה לומד אולי פה מחשיבים את התורה שלך אבל אם היית בישיבה פלונית בכלל לא היו סופרים אותך ויש מקום שהוא אומר כל הזמן הוא ברדיפה זה אמת אבל זה אמת ביקורתית זה אמת שמרחיקה זה אמת שמפילה זה אמת שמפרקת ולצערנו אנחנו רואים לא רק במושג של עולם דתי חילוני גם בעולם הישיבות הרבה פעמים אנחנו רואים שהגישה היא יותר לפי החכם הנצחות או הווכחנים סאות או ללמוד תורה על מנת להיות גדול הדור התחרותיות וזה מרחיק זה לא עושה טוב זה אמת לפי החכם מאוד ביקורתית מה שלא יהיה איך אמר לי איזה בחור ישיבה מתוק אני מאוד אוהב ללמוד אבל אומר לי בכל הדרשות ששמעתי תמיד שמעתי חסרונות תמיד שמעתי בתפילת 18 שלא כיוונתי מספיק ובלימוד לא הבנתי מספיק וזה לא עיוני מספיק ואם אתה לא לומד ככה אז זה לא נקרא לימוד וכולי וכולי וכולי והוא אומר ותמיד הייתי סוג כזה של חכם עם רדיפה עצמית אני לומד אני מחקים זה אף פעם לא מספיק זה אף פעם לא טוב אז הייתי עצוב לעומת זאת אם אנחנו לוקחים את מידת האמת התורה שאנחנו לומדים המידע שאנחנו צוברים מה שאנחנו מצליבים במוח כדי להוציא את זה מהכוח אל הפועל אם אנחנו לוקחים את זה לטעם הקדוש לאמת של הטעם אז אנחנו מתחילים לפתח בעצמנו אמת של תורה שהאמת היא על פי הטם ואז אנחנו פה קצת נתקלים ב מערכת שקצת מסבכת אותנו זה לא מה שאני מכיר להיות שמח בחלקי לא להיות תחרותי לא לנסות להפיל את האחר לא להתנסות על האחר לא לשאוף להיות הכי טוב זה פתאום אני לא מכיר את זה מה זה ללמוד תורה ולהיות שמח בחלקי אני לא מכיר את זה פתאום אדם מתנגש מה זה מה זה מה זה זה מעשה שלו וזה מעשה שלי אני סובר מידע אני לומד ואני צריך עכשיו לקחת את זה למקום של התם לשמוח לראות את את הנקודות הטובות להיות מאושר בזה אחרים יצחקו עליי ויגידו לי שזה לא תפילה וזה לא לימוד וככה לא מברכים וככה לא עובדים את השם יעשו השוואות לאחרים אתה צריך להתלבש כך אתה צריך לללמוד כך אתה צריך לאכול כך אתה צריך להתנהג כך ופתאום הוא רק העתק הדבק והעתק הדבק הזה הוא מטיש את הנפש והוא לא מבין את זה ועולם העולם העולם מבזים את זה העולם לא מחשיבים את זה בכלל אתה יכול לראות יהודי פשוט שלא מבין הרבה הוא מבין את הדברים כפשוטם הוא לא כזה מעיין הוא לא כזה מפולפל אבל הוא שמח בחלקו ומאושר ואתה אומר בסדר אבל ככה לא נהיים גדול הדור אולי ככה לא נהיים גדול הדור אבל ככה נהים צדיקים מה הכוונה היא זה צדקות אמיתית של שמחה בחלקי וכל גדולי הדור היה להם את הנקודה הזאתי שהיה להם שמחה בחלקם אני למד הרבה ספרים על גדולי ישראל אם זה הרב שטיימן והרב אלישיב ואם זה הרב קנייבסקי ואם זה הרב עובדיה וחכם בן ציון אבא שאול והכל א מאוד למאוד את הסיפורים שלהם ואתה רואה שכולם היה להם נקודה איכותית הם לא היו בתחרות רב חיים קנייבסקי היה כזה מאושר בתורה שלו בכזה פשיטות הוא לא היה תחרותי הוא גם לא הבין למה באים אליו הוא לא הבין הוא אמר כמה פעמים אני לא מבין למה באים אליי מה רוצים ממני הוא לא הבין היה לו כזה פשיטות כזו מימות בלי תחרותיות היה לו את הנקודה שלו את הדרך שלו והיה לו קשה מאוד בלימוד והיה לו את השמחה שלו ואת הפשיטות שלו אנחנו צריכים ללמוד מהשיחה הזאתי איך אני לוקח את התורה שאני לומד שהיא חשובה אני צריך לצבור ידע בתורה זה זה מה שמנחה אותי בחיים זה מה שמדריך אותי בחיים אבל מאיזה קרקע זה יושב האם על החכם שהוא ברדיפה עצמית ותמיד מתוסכל ומיואש או האם אני לוקח את זה למסע של הטם מכניס את זה לשמה ואני צריך לשנות גישה שאני לא כל כך מכיר אותה אני שמ בחלקי אני לא תחרותי זה מעשה שלו זה מעשה שלי אני עושה את שלי אני מאושר ככה זה מלווה אותי לחיי המשפחה שלי לחיי הזוגיות שלי לפרנסה שלי לעבודה שלי לכל דבר ואז אני הופך להיות כמו שהגמרא בברכות מביאה איש אמונות רב ברכות איש אמונות רב ברכות יש לי אמונה במה שאני עושה יש לי שמחה במה שאני עושה והשאלת השאלות שאתם הקדוש הוא היה שמח איזה מינן של סוק מפ אתה שמח מאיפה אתה יודע שהקדוש ברוך הוא שמח במה שאתה עושה יש לי רווח יש לי רווח הדם צריך לעשות לעצמו מבחן יש לך רווח כן אל תשווה אותו לאחרים לא משווה אותו לאחרים פירוש אם יש לך רווח הקדוש ברוך הוא לא ייתן לך סתם רווח אם הוא לא שמח בך אז אם הוא נותן לך את האפשרות לקום בבוקר ולהגיד מודה אני לפניך סימן שהוא שמח בך ואם הוא נותן לך את האפשרות לעשות נטילת ידיים ולברך ברכות השחר אז הוא שמח בך ואם הוא נותן לך את האפשרות להניח תפילין וטלית ולקיים את המצוות וברכת המזון אז הוא נותן לך אתה רואה שהוא נותן לך אז הוא שמח בך למה אני לא שמח כי הפעלתי את האנרגיה הזאתי למקום של החכם השוואות אני משווה ואז אני מגיע למסקנה שהשם לא שמח בי והקדוש ברוך הוא אומר אני לא אמרתי את זה אנחנו צריכים לשנות גישה ללמוד להחכים לצבור מידע לצבור ידע אבל תמיד לקחת אותו למעשה של הטעם הקדוש ואז ממ לה אדם אין לו רדיפה עצמית שמח מאושר מודה משבח אולי התורה שהיא לא תמיד כזו מדוייקת אולי התפילה שהיא לא כזאת מדוייקת יש לי מה להשתפר אבל זה לא יקח ממני את המקום של התמימות שאני שמח בחלקי מאושר בחלקי אומר את זה לשם מודה על זה לשם ומשם אני מתפתח יאללה היום קיצרתי קצת ננגן קצת נשאיר אנחנו צריכים את זה יאללה טוב נשמע ככה פעם ראשונה שנשמע כאילו עושים לנו הפגנה בחוץ איי זכה תמיד לשיר בפשיטות חסד השם רק לשיר בפשיטות אה רבי מרדכי שמחים בחלקנו ל זה אנחנו שרים אז מדי פעם צוחקים מסתלבטים אבל בסדר הוא נמשיך נחמן ונתן צוחקים מהעולם אמר רבנו איזה צחוק לא צחוק שלוקח אחורה צחוק שלוקח קדימה מה אתה לוקח קשה כל דבר הטם הקדוש שהיה מרוויח זהוב וחצי בעד מנהל אבל לא לקח כזה קשה שמח יש רווח יאללה ממשיכים כן אבל כל הסנדלרים לוקחים ש זו מה אכפת לי זה מעשה שלו זה מעשה שלי ממשיך רבנו מלמד לצחוק מהעולם אבל צחוק שמוליד כוחות חדשים ברוך השם מוליד דרך חדשה אשרינו רק להתחזק בתמימות אבל צריך לבקש על זה מה אנחנו אומרים בשירים של שבת עזרני אל חי לאך ניה את יצר המפתה יצר הרע תמיד מפתא אותי ללכת עם החכם אז רבנו שם תעזור לי ותן לי חיות שאני אלך עם הטם שאני אלמד הרבה תורה כמו שרבנו מביא בשיחה כח שאני אלמד הרבה תורה ואני אקיים הרבה מצוות כי רבנו אמר בשיחה כח שכמו יש אחד שהיה הלך ממדינה למדינה והוא מתפאר ואומר הייתי במדינה הזאת והייתי בעיר הזאת והייתי במקום הזה אז רבנו אומר אותו דבר בעבודה רוחנית שאדם לומד הרבה ספרים אז הוא אומר הייתי בספר הזה והייתי בספר הזה ויגיע לעולם הבא יגיד הייתי בספר הזה זה והייתי בספר של הצדיק הזה ויהיה לו חיות ושמחה אז הנה צריך ללמוד הרבה ולקיים הרבה ורבנו רוצה שאנחנו נהייה בעשייה ונהיה בהתקדמות ונהייה בהתחדשות ונהיה כמו תינוקות טובים שלא לוקחים קשה כל דבר אבל הוא רוצה שאת כל זה נפנה לאמת אחת שהצדיק הוא כולו זרע אמת ומה רבנו אמר שהוא סיים את המעשה מחכם וטם אני רוצה שתהיו כמו הטם הקדוש אני רוצה שתלמדו הרבה אבל כמו טם ופתאום האדם מתחיל לגלות אני מה זה בחכם ואני רוצה שתתפלל הרבה אבל כמו הטם אבל תשמע אני לא רגיל לכו זכות הזאתי אני לא רגיל להרגיש שאני איכותי אני לא לא רגיל להרגיש שאני מרוויח אני תמיד רגיל להרגיש שלא משנה מה אני עושה אני מפסיד זה האמת שמלווה אותי שלא משנה כמה אני מתפלל אין בזה רווח וכי החכם החכם האמת שלנו נפלה בידיים של החכם והי מה זה חוגגת על אבל אנחנו צריכים לעשות שינוי כיוון אז איך עושים את זה איך מפנים את החוכמה והידע והמידע שאנחנו לומדים בתורה ובמצוות אלתם להתחיל ללמוד לקחת את המצוות שלנו ועל כל מצווה להגיד אח איזה מודה אני של סוכר איזה נטילת ידיים של סוכר איזה לימוד של סוכר אבל לא הבנתי כלום אבל פתחתי את הספר יש רווח אי איזה תהילים של סוכר צריך להוציא את זה בפה להודות להלה לשבח והשלב הבא שרבנו מבטיח יכול להיות שיצחקו על זה לא יכול להיות כמעט בטוח יגידו לך עזוב אותך זה משוגע זה זה משוגע ויהיו כאלה שינסו גם למלות תאוותם בדרך הזאתי שאתה תלך בה אבל רבנו אומר אתה יודע מה השלב הבא שאתה תקבל מכתב מהמלך שזה הקדוש ברוך הוא והמלך יגיד בוא בוא אחד כמוך אני רוצה אני אוהב את שמחים אני אוהב את הפשוטים אני אוהב את אלה שרואים את הרווח אני אוהב את אלה שיש להם אמת שהם רואים טוב לא אמת שהם רואים חיסרון אמת שהם רואים יתרון אני אני אוהב אותם אני אוהב אותם את אלה אני רוצה את אלה בעלי האמת שלומדים תורה ומתפללים והם רואים ייתרונות ומדברים מה היתרונות ולא מדברים מהחסרונות את אלה אני אוהב את אלה אני רוצה את המאושרים האלה את הפשוטים האלה את התמימים האלה ושיבוא משיח הוא יתן להם חיבוק מאוד גדול ויגיד אתם הבאתם אותי וכל העולם יגיד אלה אבל היו מושפלים אלה לא היו כאלה משהו וזה והקדוש ברוך הוא אומר אלה היו חוד החנית שלי כמה נהניתי מכל תהילים שלהם מכל לימוד תורה שלהם וזה מה שאנחנו רוצים להיות להגיע למקום הזה ואם אנחנו מסתכלים בעומק הדבר אנחנו ממש לא רחוקים מזה אנחנו בתוך זה כי אנחנו מרגישים את זה אנחנו אוהבים את זה אנחנו כופים לזה אז האור של הטעם כבר כבר מאיר עלינו ברוך השם עזרני אליך חני עזרני אליחי להכניע את יצר מפת יצר המפתל כני [מוזיקה] את יצר מפת יצר המפתה להכניע זה שיר שירד לי בהתבודדות השבוע הניגון הזה לאט לאט נתאמן עליו עזרני אליך חני עזרני אליך להכניע את יצר ה מפטה את יצר ה מפת להכ ניה את היצר המפת היצר מפתה להכניע בואו נכוון שהשם יתברך יכניע בנו את החכם שבנו ויגביר את הכוח של התם שבנו נכוון את זה בעזרת השם שיאיר בנו האור של הטם הקדוש כמה שיותר מיום ליום עוזר [מוזיקה] אליך חניה עזרני [מוזיקה] אליך חניה את יצר מפתה את יצר מפטל ך [מוזיקה] ניה את יצר מפת יצר המפתה להכניע בו לאט לנתן מחיית כפיים וניכנס לזה אוזני [מוזיקה] אליך ליח אני עזרני אליך להכניע את יצר המפתה את יצר המפתה [מוזיקה] להכניע את יצר המפטר את יצר המפתה להכניע בואו נמשיך עוד עוזני אליך חני איזה יופי איזה יופי עזרני אליך חניה את יצר מפת יצר מפטה להכניע את יצר המפת את יצר מפטה להכניע איזה יופי בוא נמשיך הננ [מוזיקה] הננ הננ [מוזיקה] הנ איזה יופי אשריכם וד עוד עזרני אל חני עזרני אליך חני את יצר מפטה את יצר מפטה כניה את יצר מפט את יצר מפט ח ב יר קצב עזרני אליך חני בכי פשיטות עזרני אליך חניה את יצר המפתה את יצר [מוזיקה] המפלח ני את יצ המפתה את יצ המפתה להכניע אך צריך להכניע אותו מה לעשות פעם אמרנו איזה פשט איך מכניעים את היצר הרע של החכם צריך לקחת את הנעל של הטם ולהרביץ לו על המצח החכם שיגע אותנו צריך לקחת את הנעל של ם גביע אותה ולהגיד לחכם זוז בום רבנו שסיפר את המעשה מחכם ותם אז הוא אמר על הסיפור של החכם ואתה נשליך מעשה החכם נשליך נשליך אז באנש אומרים מה זה נשליך את מעשה צריך להשליך את את הדעת של החכם אמת בעבודת השם שאנחנו רוצים לבנות את עצמנו ולהגיע להצלחות על ידי החכם שתהיה האמת הכי נראית בעולם דינים חזק שבירות זה נראה אמיתי תשמע תראה מה זה איך הוא צועק איך הוא שוג תראה איזה עוצמות תראה מה זה הוא צודק אני צריך לשנות את עצמי אני צריך לעבוד על עצמי זה האמת רבנו מלמד את האמת לפי החכם אתה צודק אני צריך לשנות את עצמי לשמוח בחלקי אני צריך לשנות את עצמי לדעת כמה אני קרוב אני צריך לשנות את עצמי ולרקוד ולשמוח והעולם יגידו לך עזוב זה לא הכיוון א אנחנו נלך עם רבנו נלך עם רבנו שמגלה לנו את הדעת הנפלאה הזאתי אמת ולימוד תורה וקיום מצוות מתוך המסע עם הטם הטם הקדוש זה מעשה שלו וזה מעשה שלי ולמה לנו לדבר מאחרים עד שנגיע למקום שהוא זה נקרא ומנהגו היה שהיה מלא בשמחה תמיד בשמחה והיה רק מלא שמחה תמיד לא מדי פעם הוא תמיד היה מתמלא הוא תמיד היה מתמלא עד כדי כך שהוא בא לחכם הוא אומר למה כל פעם שאני בא אליך אתה עצוב האכסניה לא טובה לך ומה שהביאו אותך לא טוב לך ומה שמציעים לך תמיד ביקורתי למה ואז הוא אומר לו אתם לחכם בוא אתן לך את כל בי את כל ביתי אקבץ את כל ביתי ביד ומש שלא היה לו הרבה לתם והחכם הסכים ועוד פעם התלונן והיה נראה לו שאתם הזה משוגע לגמרי והתם לא מבין למה כל פעם שאני בא אליך אתה כל הזמן בעצבות ורדיפה למה הוא לקח את האמת שבתורה לרדיפה עצמית ואנחנו צריכים לקחת את האמת שבתורה ואת הלימוד שבתורה ואת הקיום שבמצוות לשמחה ולהודעות שירות ותשבחות אבל יש לזה תנאי זה מעשה שלו זה מעשה שלי עד שאדם לא להתחיל לחוות את המקום שנקרא זה מעשה שלי וזה מעשה שלו אין השוואות אין קנאה אין תחרות אני אתחיל לשמוח בחלקי אז הוא יגיע למקום הזה והוא יגיע למקום הזה בגדול ברוך השם והוא יצליח בצורה נפלא נשמת כל חי תברך את [מוזיקה] שמך השם אלוקינו [מוזיקה] נשמת כל חי תברך את [מוזיקה] שמך השם אלוקינו ורוח כל בשר תפות רומם זכרך מלכנו המי ורוח כל בשר תפע רומם זכרך מלכנו תמיד וזה הסוד של נשמת כל חי של שמחה בחלקי אז לאט לאט עם המילים הקדושות האלה והניגון ניקח את נשמת כל חי אל הטם הקדוש אל עבודת השם שלנו אל הטם הקדוש ברוך השם משמה נודה נשמע כל חי תברך את שמך השם אלוקינו נשמת [מוזיקה] כלך תברך את [מוזיקה] שמך השם אלוקינו ורוח כל בשר פערו ומם זכרך מלכנו תמיד ורוח כל בעשה תפא רומם זכרך מלכנו תמיד נשמת כל חי תברך את שמך איך אנחנו מברכים את השם איך אנחנו מודים ושמחים ומאושרים בעבודה הרוחנית שלנו בכל העניין של התורה והמצוות ורוח כל בשר אנחנו נמצאים בעולם החומר בעולם הבשר אבל צריך לעלות אעל עולם הרוח שזה הדיבור וזה מה שאתם הקדוש עשה הוא ידע לקחת את המנהל שזה בחינת החומר ולהעלות אותו לדיבור ולהגיד איזה מנהל של סוכר זה העבודה של הרוחנית שלנו להעלות על ידי הדיבור אנחנו מעלים מעולם החומר אל עולם הרוח והרבה פעמים התורה של האדם היא בגדר חומריות מחמת שהיא חומרית אז היא בהשוואה הוא לא חי את התורה והדיבור עוד יותר הורס לו את זה למה כי הוא תמיד מדבר על הריחוק ועל כמה הוא לא עשה טוב ובהשוואה לאחרים זה לא שווה אז הוא רואה תמיד את עצמו בקטנות על ידי הדיבור שמוריד אותו למקום הזה מה הטעם הקדוש היה עושה מגביע את המנעל ואומר איזה מנעל של סוכה איך זה עובד אצלנו במערכת ה צריך גביע את המצוות שלנו לדבר מהמהם ולהגיד איזה תורה של סוכר להביע גביע את זה צריך להרים את זה לעולם של הטעם לעולם של השמחה צריך גביע את זה ועם זה אנחנו עובדים נשמת כל חי תברך את שמך השם אלוקינו [מוזיקה] נשמת כל חי תברך את [מוזיקה] שמך השם אלוקינו ורוח כל בשר תפע רומם זכרך מלקנות המים ורוח כל בשר תפא רומם זכרך מלכן אמין עכשיו אנחנו ניקח את שיחה כח ששמה רבנו רוצה שנלמד הרבה תורה ומספר לספר ואז אנחנו משייטים בעולמות בכלות ומרגישים עונג נפלא של התחדשות תנועה וקצב איך אנחנו נלמד את זה על ידי הטם הקדוש כי שמה רבנו גם מדבר על מעלת ריבוי הספרים ולימוד שגם שמה אנחנו ניקח אני לומד הרבה ורוצה ללמוד הרבה ורוצה להעצים את הלימוד ובאמת לשיט מספר לספר איך אני יכול להגיע לזה כי יש לנו את האמת של החכם שאומרת נכון אתה לומד הרבה אבל אתה לא זוכר כלום אתה לא זוכר כלום אז למה לך ללמוד הרבה אתה אתה לא זוכר כלום וזה האמת של החכם אז מה זה שווה אז זה לא מושלם אבל רבנו שם בשיחה אומר הוא לעתיד לבוא מזכירין לאדם את כל מה שלמד ושכח למה רבנו אומר את זה שאם אתה הולך בתמימות ואתה לוקח את התורה שמה שרבנו דיבר עליה בשיחה כח בשיחות הרן שהוא רוצה שנלמד מספר לספר תמיד נהיה משייטים מעולם לעולם בעולם התורה ובמצוות אבל היצר הרע של החכם אומר לי שאני בסופו של דבר שוכח את הכל בא רבנו ואומר אני אגלה לך את השכל של הם שלעתיד לבוא מזכירים לאדם את כל מה שלמד ושכח ואם אדם הולך בתמימות הוא לא נבהל מהשיחה הוא לא נבהל אז אני לומד ושוכח אז אני לומד ושוכח נו אז מה מה הבעיה בזה רבנו כבר מלמד אותנו שלעתיד לבוא מזכירים לאדם את כל מה ששכח אז מה אכפת לי אני מרוויח אני אבוא לעולם הבא אחרי 120 שנה ויזכירו לי את כל מה שלמדתי אתם יש לו שמחה שלמה למה כי הוא רואה את הרווח והוא רואה את הרווח כי הוא הולך בתמימות בשיחה כו שרבנו מלמד על מעלת השכחה שהעולם אומרים ששכחה כביכול זה נראה בזבוז זמן ולמה הקדוש ברוך הוא יצר את השכחה ורבנו מגלה בתמימות מהעוצמה של השכחה כי רבנו אומר אם אדם היה לא היה לו הוא תמיד היה זוכר את המעברים שהוא עובר והוא לא יכל להחזיק מעמד ולהתקדם אז הקדוש ברוך הוא יצר אצלו שככה שיוכל כביכול להשיח דעתו מהמעברים שהוא עובר ומשמה להמשיך ללמוד ולהתפלל ולהבות השם ועוד דבר שרבנו מביא בשם חזל שהשכחה היא דבר טוב למה כדי שתהייה התורה חביבה על ומדיה כל פעם מחדש אז שאדם הולך בתמימות ואומר נכון שכ חתי את מה שלמדתי ואניני למד את זה עוד הפעם ואז התורה תהיה חביבה אליי כאילו למדתי אותה פעם ראשונה תשימו לב איך השכלים איך רבנו תמיד מזהיר מהשכל של החכם שהעולם מבזים את השכיחה ורבנו מגלה לך את השכל של התם שגם בשכחה יש אלוקות בכל דבר רבנו נחים ברסלב מגלה יש כאן אלוקות יש פה טוב יש פה נפלא תגדל מזה זה אמת אמיתית האמת של הטם הקדוש ככל שאנחנו נתאמן על זה ונשמח בזה זה ונלך עם זה יהיה עולם שלם ונפלא וטוב ומקסים ברוך השם גם כי אלך בגיץ על מוות לא ררה לא הי ררה גם כי אלך בג צל מוות לא יר הר לא רה כי אתה השם עמדי אתה השם תמיד איתי כי אתה השם אמדי אתה השם תמיד איתי שתי עיניים נסו השפתיים לא חשות אליך אבא אליך [מוזיקה] אבא העיניים בוכיות השפתיים לא חשות אליך אבא אלך [מוזיקה] אבא גם כי אלך בגץ על מוות לא רר לא הי רה גם כי אלך גצל מוות לא רר לא איררה כי אתה השם מדי אתה השם תמיד איתי כי אתה השם ממדים אתה השם תמיד איתי שתי עיניים נסו השפתיים לא חשות אליך אבא אליך אבא העיניים בוכיות השפתיים לא חשות עיניך אב אליך [מוזיקה] אבא אז זכינו לדבר מהתם הקדוש ללמוד שלקחת אמת לא לדין ולא להלכה עצמית ולא לש שבירות לקחת אמת אל התם הקדוש האמת שצריכה להנחות אותנו האמת שצריכה להוביל אותנו האמת של הצדיק שהוא כולו זרע אמת שכל הדעת של רבנו חמים ברס זה אהבה וגילוי רחמים אם אדם מתקרב לרבנו והופך להיות בעל דין ואיין לו חשיבה חיובית ופספס את הנקודה של רבנו רבנו כל הזמן היה מדמה מילט למילתא משל ונמשל בחיים ובכל דבר היה רואה את הטוב בכל דבר היה מפיק את העוצמה הרוחנית הטובה אדם שמתקרב לרבנו הופך להיות דינים וכל האמת שלו זה רק דינים ורק השוואות ורק נצח ורק לפסול את ההוא והוא כל הזמן עסוק בלדבר על זה ו על זה ו על זה ו על זה יש לו אמת אבל לפי מה שרבנו לא רצה לפי החכם אנחנו צריכים לקחת את מידת האמת שלנו שהזוהר הקדוש אומר שמידת האמת זה דין עכוב הדין את ההר אבל איך כוב הדין את ההר רבנו רוצה שניקח את זה לטעם הקדוש ולא לחכם ויש זוהר שאומר שעשו אם היה בעולמה של תורה הוא אפילו יכל לעבור את יעקב אבינו במדרגה שלו כי עשו היה אדמוני ומידת הדין אצלו היייתה מאוד חזקה איפה הוא נפל במעשה מחכם וטעם באנא שהיו אומרים שהחכם זה הדמוי של של עשו שעשו בא ליעקב אומר לו למי אתה מכין את הנזיד דשים אז הוא אומר לו סבא שלנו אברהם נפטר אז אני עושה סעודת אברה לאבא שלנו ליצחק עשו מה מההורים באותו יום הוא עבר חמש עבירות בעל נערה מאורסה ורצח הרג את נמרוד ושדד ועשה דברים נוראים ואמר עשו בלימוד הוא אומר יבואו מחר החיילים של נמרוד ויהרגו אותי ויש סיכוי שהם יהרגו אותי ויש סיכוי שלאו אולי לעומת זאת יש לי פה את הנזיד דשים והוא ודאי מולי אין ספק מוצאים מידי וודאי זה כלל הלכתי אז מה הוא אמר אני לא אלך על הספק אני אלך על הוודאי אז אני אוכל את הנזיד עדש ואני אפילו אאבד בזה את הבכורה שלי אכול ושתה כי מחר נמות אז בוא נלך על ודאי וככה איבד את הכל בין את העולם הזה ובין את העולם הבא כי הוא הלך עם החכם הכל ו כלום אתה יכול לעשות תשובה יעקב אבינו רמז לו אומר לו אתה יודע למה אני עושה נזיד עדשים כי העדשים הם עגולות והעולם הזה הוא עגול תעשה תשובה תחייה אמונה אבל וא הלך על הכל או כלום או שני צדיק עד הסוף או שאני רשע עד הסוף אדם שיש לו מידת דין ועם ישראל בפרט יש להם מידת דין כי הם מאוד אוהבים אמת אבל רבנו מגלה אמת שהיא דינים ומרחק או פוסלת זה לא האמת שהקדוש ברוך הוא רוצה כי הקדוש ברוך הוא עושה הכל כדי לא לפסול יהודי עושה הכל ואם האמת שלך פוסלת מישהו אחר או מבזה מישהו אחר זה האמת של החכם זה לא האמת של שרבי נחמ מברסלב רצה ולעבוד על זה זה עבודה יומיומית עםא מולידה שמחה עםא מולידה חיות עם ולידי ישועות אבל יש מסע בדרך אנחנו לא נתייאש ואנחנו נמשיך להודות ולשמוח ברוך השם אני קצת מקצר כי אני צריך להגיע לעוד מקום חילה מכבודכם הקדוש ברוך הוא קשים ימלא את כל מ שות לי בחים לטובה בשפע ניפגש שבוע הבא בעזרת השם כל הישועות y
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה