הרב מאור קריו המטבע הקטנה
הרב מאור קריו המטבע הקטנה
[מוזיקה] דברי תורה כל הבקשות כל השירים כל הצדיקים ים שבד כל הצדיקים ים ש הקדושים אשר בארץ פרת לרבנו הקדוש צדיק יסוד עולם נחת נובע מקור חמה ואמונה רבנו נחמן בן פגה זכותם תגן עלינו ועל כל ישראל אמן אמן שיהיה לשפע ברכה והצלחה לכלל עמו ישראל ברחמים היום אנחנו נלמד קטע קטע בתורה בליקוטי מארן חלק א' בתורה קלג שרבנו מביא לנו שמה משל על הנושא של המטבע הקטנה זה הנושא של השיעור היום המטבע הקטנה לשון אידיש זה נשמע מטבע קטנה אבל בזה זה מטבע קטן אבל יש מטבע שהמטבע הזה היום אנחנו נגלה שהוא כמה שהוא קטן אבל הוא מאוד מ הוא יודע לעמוד מול העיניים שלנו ולהסתיר לנו הרבה דברים יפים לשון גם של הבעל שם טוב אז אני אקריא מבפנים מטבע קטנה אם תחזיק אותה נגד עיניך אמנע מלראות הר גדול תיקח עכשיו מטבע שים אותו כנגד העיניים ואתה לא רואה הער גדול אפילו שההר הגדול הזה הוא פי כמה אלפים יותר מהמטבע אף עלפי שהר גדול אלפים פעמים כמו המטבע הקטנה אך אומר רבנו מחמת שהמטבע עומדת נגד עיניו על כן חוצצת בפני ראיית העיניים עד שאינו רואה הדבר הגדול ממנו כמה פעמים רבנו פה אומר יש מציאות בחיים שלנו שיש דברים יפים הר גדול הצלחה דברים נפלאים שאדם יכול לראות להשיג להכיר רק יש איזה סוג של מטבע שיושב לך מול העין ומסתיר לך את כל היופי של זה העולם למה דווקא רבנו נתן את הנושא הזה של המטבע שזה גם לשון הבעל שם טוב המשל שהבעל שם טוב אמר אוי לעולם שהמטבע הקטן שעומד כנגד העין מסתיר כל כך הרבה את הסודות הנפלאים של העולם למה דווקא מטבע אז יש בזה רמז שאחד הדברים שהניסיונות בדור האחרון זה תאוות הממון לכן הנביא אומר שיגיע שלב ושליחו את אלילי הכסף ואללי הזהב יגיע זמן שאנשים באמת סגדו לאלילי הכסף ולילי הזהב ואז עשו בזה וישליכו את זה עד כדי כך יהיה ממש בגדר עבודה זרה אנשים ממש סוגדים לממון ולכבוד ודרך הממון יש כבוד והממון בלשון חזל זה נקרא דמים שזה גם מרתיח את הדמים של האדם וכל הזמן רק כסף ותאוות וכדומה ובסך הכל מטבע כזה קטן שאתה שם אותו מול העיניים ואתה מפספס הרבה דברים יפים שהאדם כל הזמן הוא כנגד הממון כל הזמן חושב על כסף וממון אז עולם הרוח אצלו סגור הוא לא רואה הרבה דברים רוחניים הוא לא נפתח לאופקים חדשים אחד הדברים שלנו זה שיש יצר הרע מאוד ערמומי שכביכול התאוות ממון שזה קשור להכל יש לו מנה רוצה 200 הוא אף פעם לא מסופק רבי נתן מסביר יש לו מנה רוצה 200 הוא תמיד נמצא בתודעה של חיסרון יש לו מנה אבל הוא כבר חושב על המנה השני אז הוא רוצה 200 רוצה להגיע ל200 נמצא שהמוח תמיד נמצא בתודעה של חסר ולא בתודעה של יש והדבר הזה מונע מאיתנו לראות הרבה דברים יפים חיוביים מלאים באנרגיה בזה העולם אדם לא מקבל שלווה ורוגע מכסף השלווה והרוגע נמצא בעולם הרוח ועולם הרוח זה התורה זה המצוות אומר שלמה המלך טוב פת חרבה ושלווה בה עד כדי כך שאדם יכול להיות עם פת חרבה היא לא כזאתי מתוקנת טוב אבל יש בזה שלווה כי הוא נהנה מזה הוא חי את זה זה הכל עניין של התבוננות אז מה חסר לנו בעצם מסביר רבנו מה חסר לנו כדי לראות את האור מה חסר לנו כדי לפתוח אופקים חדשים וזווית ריאה לחיים למה יש לנו את העיניים שלנו העיניים שלנו מצד אחד הם רואות דברים גשמיים מצד שני יש לנו גם כוח בעיניים לראות דברים רוחניים מה זה הדברים הרוחניים הכוונה היא זה לראות את הפנימיות שבדבר את השכל שבדבר את הלימוד לעצמי מהדבר את האלוקות מהדבר כמו ש אומר איוב מבשרי אחזה אלוקה אתה יכול לראות דברים כל כך נפלאים כל כך קרבת אלוקים כל כך שלווה כל כך רוגע כל כך ישוב הדעת שהרבה פעמים מה לעשות עולם החומר מאוד מצמצם לנו את זה ואנחנו מפספסים הרבה אומר רבנו כן כשמגיע אהובה אל זה העולם נשאר שקוע שם בהבלי העולם הנשמה יורדת לזה העולם ואז היא נשארת שקועה בהבלי העולם מה זה שקועה בהבלי העולם היא לא רואה מעבר אנחנו לצערנו הרבה פעמים לא רואים מעבר שקועים באבלי העולם שהיום הם כאן ומחר הם לא נמצאים בכלל ואנחנו מפספסים את עולם הרוח מה נותן לנו לימוד התורה וקיום המצוות לראות זווית רוחנית בתוך כל המערכת הגשמית הזווית הרוחנית הזאתי הרבה פעמים אדם מפספס אותה מחמת שהוא נמצא בראייה הגשמית הוא כל הזמן יהיה לו בית חדש ויהיה לו רכב חדש אבל מחמת שכל הראיה שלו היא גשמית אז הוא תמיד חי בחיסרון כי הרכב שיש לו עווד שנתיים הוא לא יהיה שווה אז הוא תמיד חי בתוצאה של חיסרון אבל אם אני לומד לחיות את הרכב מה אני עושה עם הרכב אם זה בית הכנסת אם זה מקווה אם זה קברי צדיקים אם זה שיעורי תורה אם זה להתבודד אפילו ברכב בנסיעות או להשתמש לזה לדברים טובים כבר הרכב הזה הופך להיות עולם של רוח זה כבר עריה רוחנית אדם יכול לה שהיה לו את השולחן הכי יקר שבעולם אבל עם השולחן הזה הוא כל היום רק אוכל ומדבר לשון הרע ורכילות והשולחן זה כנגד המזבח ולכן המזבח מצד אחד היו זובחים בו ומתקרבים לקדוש ברוך הוא מצד שני אדם יכול להיות שיהיה לו שולחן והשולחן הזה זה יהיה עונג רוחני שא אפשר לטאר הוא ילמד עליו תורה והספרים וברכת המזון וסעודות מצווה עד שיהיה לו קשה להיפרד מהשולחן הזה תשימו לב עד היום הבנתי שהציעו מיליונים לקנות את הסטנדר של רב חיים קנייבסקי הציעו מיליונים לקנות את הסטנדר של רב חיים קנייבסקי מה קח כמה עצים תשים איזה פלטה תדמה את זה בדיוק אחד לאחד תעשה עתק הדבק תביא איזה נגר ככה מקצועי יעצב לך ויהיה לך סטנדר כמו של רב חיים קנייבסקי לא זה המהות שרב חיים קנייבסקי השאיר בסטנדרד זה המהות שבדבר אני זוכר שהייתי ב בבית מדרש בבית הכנסת של הבעל שם טוב במז'יבוז' אז אתה רואה שמה את כל העצים את כל המבנה הכל שמה מיצים את כל המבנה של הבית הכנסת של הבעל שם טוב יש שמה איזה פינה ששמה יש את הסטנדר אומרים של הבעל שם טוב יש את המנורה ושמה הוא היה עומד ומתפלל זה זה כזה עמוק זה כזה כיף לחשוב שהבעל שם טוב התפלל פה זה כבר משהו אחר לגמרי זה כבר לא אותו כיסא זה כבר לא יש את הכיסא של רבנו זה נמצא בירושלים שיום אחד היה נגר שהנגב הלך ועשה כיסא לרבנו ורבנו אמר לו כמה זמן לקח לך לעשות את הכיסא הזה אז הוא אמר לו חצי שנה אז הוא אומר לו חצי שנה חשבת עליי חצי שנה רכל רגע שעשית את הכיסא כמה חשבת עליי עוד ראוי לך שיהיה לך על זה טובה נצחית והכיסא הזה נמצא ב בירושלים יש אנשים שהבנתי שחלק זכו כן לשבת עליו הוא אומר זה כזה הרגשה מתוקה זה הכיסא שרבי נחים מ ברסלב ישב עליו זה הכיסא שרבי נחי מ ברסלב אמר תורה חיזק זיקת הרבים זה עולם יש את הכיפה של רבנו יש אנשים מוכנים לשלם מיליון כדי לשים רגע אחד את הכיפה של רבנו יש זה את המהות הפנימית יש לזה את העולם הרוח הפנימי זה בדיוק העניין שלנו שאנחנו רוצים להרגיש את המהות הפנימית עולם התורה עולם המצוות מכניס את הפנימיות שבדבר רב חיים קניבסקי עליו השלום מסופר שהייתה לו טלית והטלית הזאת היייתה מאוד בלויה ואיתה הוא היה סנדק אז יום אחד שאלו אותו אמרו לו הרב למה שלא תחליף את הטלית היא כבר בלויה ויש עליה גם הרבה כטמ של דם בריתות אז הוא אמר זה הטלית של מור אבי הסטייפלר הוא בחה עליי הרבה עם הטלית הזאתי אותה אני לא מחבש ולא מחליף זה הטלית שאני הולך איתה איזה מהות פנימית יש בבגד כל אחד מאיתנו בחיים יש את הפן הגשמי ויש את הפן הרוחני שאתה יכול להכניס בו רוח אתה יכול להרגיש את הרוח שבדבר זה במקרר שלך זה בחדר שינה שלך זה במקלחת שלך אתה יכול לחוות את השם יתברך כמה חסדים השם עושה איתי אבל המטבע הקטן שתמיד אומר לך השולחן הזה לא מספיק והסלון הזה צריך להחליף אותו זה זה מה שמאבד את הרוח שבתוך החומר אז אומר רבנו כך ונדמה לו שאין טוב מזה והעולם הזה הקטן והמוט מונע אותו מלראות אור גדול ומופלא של תורה הנשמה יורדת לזה העולם מתבלבלת בהבלי העולם הזה ובטוחה שהכי טוב פה זה לאכול לשתות לישון וזהו זה זה הכי טוב פה זה הכי טוב פה בשביל זה באנו באנו לאכול באנו לשתות באנו להסתלבט וזה זה הכי טוב פה זה הכי כיף פה אבל מה זה גורם הכף המדומה הזה הכף המדומה הזה גורם לאדם שהוא מפסיד מלראות אור גדול ומופלא של התורה מפסיד את זה ה הוא לא רואה את הפנימיות שבדבר הוא לא חווה את הפנימיות שבדבר שהוא גדול כמה אלפים פעמים כנגדו לא משנה איזה תאוות אתה תביא לאדם בזה העולם זה לא משתווה לרגע של נחת של קרבת אלוקים זה לא משתווה זה לא אין רגע אחד של התבוננות עמוקה רגע אחד של קרבת אלוקים רגע אחד של הרגשה של התבודדות רגע אחד של תהילים זה כבר אין זה לא זה מתגמד זה ממש מתגמד אני זוכר שהייתי בתור נער הרבה פעמים בבית של מורי ורבי אתרת ראשי רבי ניסים עזרא אדס והיה לו כזה בית פשוט היית נכנס היה לו מיטה משנת הבריטים והוא לא החליף אותה כי עם זה הוא עלה לארץ הם שבע דורות היו בארץ אבל עם זה כאילו הוא קיבל את זה בזמן שהם היו בארץ היה לו שולחן מעץ כל כך ישן וספריה כל כך ישנה וספרים עוד שהוא הביא אותם בזמן שהוא היה בפורת יוסף ישיבת פורת יוסף והספרים היו כאלה ישנים וגדולים והיה כתוב עליהם בטוש טור בית יוסף אור החיים כן על זה הדרך והוא לא החליף את הספרים האלו זה היה בשבילו כזה עמוק כזה פנימי והיה לראות את זה זה היה כל כך מרגש היית מרגיש איזה אהבה ואיזה דעת ואיזה עומק יש בדבר הזה אבל אומר רבנו אז מה עושים אז יש לנו את המטבע את הבלי העולם ואת הדמיונות שמסתירים מאיתנו את האור הגדול אומר רבנו אז מה עושים אבל בקל יוכל לסלק המטבע מנגד עיניו בפועל שאתה שם מטבע מול העיני והוא מסתיר לך את ההר בקלות אתה יכול להזיז ולראות את ההר בקלות עכשיו למה פה דווקא המשל והנמשל זה מטבע אז אמרנו מטבע הזה מרמז על התאבות ואבלי העולם ולמה דווקא הר אומר דוד המלך אשא עיני אלי הרים המדרש מביא כמה פירושים אשא עיני אלי הרים ההרים זה נקראים האבות הקדושים הם נקראים ההרים אשא עיני אלי הרים אל האבות הקדושים צאי לך בעקבי הצון ורואי את גדיות על משכנות הרועים בוא תראה איך חיו חכמים פעם פה רוצה לגעת בנקודה אנחנו רוצים לחיות אנחנו רוצים לחוות זה בסדר זה מצויין מה אומרים חזל צאי לך בעקבי הצאן אוראי את גדיות היך על משכנות הרועים בוא תלך תסתכל רגע אחורה בזמן תראה איך האבות הקדושים חיו תראה את הדורות הקודמים איך הם התנהלו וככה תלמד לחיות עכשיו בוא נראה אם אנחנו באמת אמיצים להיכנס למקום הזה אוקיי בוא נלך עכשיו שנה אחורה קצת יותר תקופת הבן איש חי בסדר האם אני רוצה לחיות באותה תקופה כזאתי אבל אין רכב ו אין רכב מה מה מה נעשה רגע רגע לא לא תשמע זה לא בתמונות זה נראה מאוד יפה הספסלים מעץ ובית המדרש בית זליכה והחכמים שהיו אז רגע אבל אין טלוויזיה עזוב אותך טלוויזיה אין טלפון איך נהיה קנים רגע אין בית להעביר את הכסף רגע ומה עושים עם בשר צריך ללכת לסופר אין סופר שוחתים ואוכלים בבית רגע ומה עם חלב צריך לחלוב את הפרה צריך לחלוב את העז רגע רגע רגע רגע לא לא אז אז אתה יודע מה אז אני לא רוצה לחיות ככה אבל תשימו לב שכמה פעמים אנחנו רואים בתמונות בתי כנסת של פעם צדיקים של פעם תנסו לחשוב עכשיו אתה קם בבוקר אתה הולך לבית הכנסת אין רכב בכביש כ אנחנו כל כך לא במקום לחשוב את זה אבל אין רכב מה שאתה שומע זה רק ציוד ציפורים ואת ה נכניס לכם קצת לדמיון מודרך ואתה שומע את הצעדים של הפרסה של הסוס שצועק הבטיח הבטיח על הסכין מתאים לכם לחזור לרגע כזה לרגע כן אבל לחזור לאותם חיים עזוב אותך זה לא מתאים זה כבר לא רציונלי זה כבר לא אבל רגע וא אני כן רוצה איזה פשיטות היייתה שמה ועכשיו בוא ניקח את זה איך הבתי כנסת היו ואייך התפילות היו ואיך החיי משפחה היו הבן איש חי כותב מרוב החום הגדול שהיה בבגדד היו היו נוהגים לישון על הגג או שכל השכנים כל אחד היה להם איזה פינה ואוכלים למעלה בגג מרוב החום שהיה שמה ואז יש שמה שאלה אם הצטרפו לזימון או לא וכולי וכולי תנסו לחשוב עכשיו ארוחת ערב בגג עולים לגג אין מזגנים תה יושב עם המשפחה ואוכל ארוחת ערב תנסו לחשוב מה זה לחוות את זה תשמע יום אחד זה חווייה אבל בלי מזגנים ומהים ללכת לשיעורי תורה הולכים ברגל אני עוד לא לקחתי אתכם 2500 שנה או תקופת בית המקדש מה שנקרא ששם היו עולים לרגל 15 יום מנהר פירט עד ארץ ישראל מה אבל לא היה רכב לא מתאים לי שימו לב לב יש לנו את ה את האותנטיות של הדורות הקודמים איך הם חיו והרבה פעמים יש לנו קול פנימי שאומר וואי איך הייתי רוצה לחזור לשם איך הייתי רוצה לחזור לילדות אוקיי ואז שאתה נכנס למקום הזה אתה אומר לא אבל רגע אין טלפון ואין מחשב ואין זה ואין פה ואין שם לא מתאים אז מתאים או לא מתאים מתאים מה מפריע לי אין טלפון מטבע גשמי אין פרנסה מטבע גשמי שמתם לב אין מכוניות מטבע גשמי זה חוסם אבל על אמת הם חיו את החיים הכי פשוטים שבעולם והכי יפים שבעולם הכי יפים שבעולם איך אמר לי מישהו אני מוכן לשלם מיליונים בשביל הרגע שהייתי הולך לישון בלילה עם האחים והאחיות שלי צד אחד היינו הבנים צד אחד היינו הבנות איך היינו ישנים על מזרונים ראש זנב אמרתי לו למה אתה בדיוק מתגעגע לבעיטות שהיית חוטף מאח שלך בלילה שהוא היה מסתובב אומר לא היה נוח והיה צפוף אבל היה נוח ברוח היה כיף היה הרגשה להיות עם האחים להיות כולם ביחד אבא חוזר הביתה הוא לא בטלפון אבא חוזר הביתה הוא במרפסת עם מבטיח גבינה בולגרית לצורך העניין וסיפורי צדיקים ווואלה מספרים ויושבים ומדברים מתי הולכים לישון שמ בערב מתי קמים ארבע לפנות בוקר אתה חי את היום כמה זה כיף לקום בשעות המוקדמות של הבוקר בוא נהייה אמיתיים זה תענוג זה כיף לקום לפני עלות השחר אז מה מפריע לנו לא אבל יש מזגן ויש נוחות תן לישון עוד איזה שעה נו ישנת ומה אתה מרגיש אחר כך חבל שלא קמתי אז זה טוב או לא טוב זה הכי טוב שבעולם אבל יש מטבע שמסתיר ממני את היופי הזה מה זה המטבע הזה זה החומר זה הסגידה לחומר וזה הבנה שהחומר נותן לי שמחה הגשמיות נותנת לי שמחה את זה אנחנו מפספסים בדור הקודם היה להם פחות גשמיות אבל עולם הרוח היה בה הרבה יותר טוב שאני שאלתי את מרת ימי איך חייתם סבא היה מפרנס איך חייתם הא אומרת הוא היה אוסף את הכסף זה לגז זה למים זה לחשמל ראשי תיבות גמח ומה היה קורה שזה היה נגמר אמת לי השם יעזור אין אין לא היה כרטיסי אשראי מה פתאום צ'קים משהו שום דבר פירוש לא חייתם בהלוואות לא חייתם בחובות היא אומרת נכון לא חיינו בחובות עכשיו הכניסו אותנו לדור שבוא נפתח לך הרבה כסף אתה חי בחובות אבל הנפש לא רגועה כי אומר רבי נתן בהלכות גביית חוב שיש לך חוב למישהו הנפש שלך משועבדת אליו תשימו לב ש אדם ככה משלם איזה חוב הוא מרגיש אזה וואי הקלה זאת אומרת כל המערכת שלנו עובדת דרך הרוח וזה מה שרבנו אומר רק יש את המטבע הקטן שמסתיר מאוד נחמד לחזור לתקופות של החמורים אבל יום אחד לא יותר מזה ני חושב שלכל הזמן אבל לא רוצה להיות חכם בלילה ותכף יראה ההר הגדול ממנו כמו כן ממש לעניין העולם והתורה שבעברה בעלמה מה זה העברה בעלמה רק רגע אחד אל תעשה עניין רק מעולם החומר עולם החומר הוא רק לי שרת לרוח תנסה רגע להזיז תודעה מה זה להזיז תודעה אני מבין שהשמחה והחיות זה עולם החומר ועולם הרוח הוא תפל לעולם החומר והסימן הוא שאני יותר משקיע בעולם החומר מאשר עולם הרוח כי אני מבין בתודעה זה לא מרשעות זה לא בגלל שאנחנו חס ושלום אנשים לא טובים זה מתודעה שהכניסו בנו מתרבות עשו ותרבות אדום שהשמחה והחיות והאהבה זה עולם החומר ועולם הרוח הוא רק מתווסף מדי פעם בית הכנסת מדי פעם נברך מדי פעם תבודד הוא רק בא בדיעבד מה רבנו פה מלמד בוא רגע ננסה לעשות ונהפוך הו במוח אני מתחיל לחיות ולהאמין ולחוות שהעולם הרוח הוא החלק העיקרי כאן עליו אני צריך לשים כוח אני ריך למלות את היום שלי בעולם הרוח אני צריך לפעול שעולם החומר הוא רק לי שרת לעולם הרוח ולא הפוך מה קורה בפעולה הזי העברת בעלמה מה שנקרא רגע אחד בתפיסה אני משנה גישה התכלית זה עולם הרוח עולם החומר זה רק הכלי שרת מה קרה באותו רגע אתה פתאום רואה הר גדול פתאום אתה רואה מתיקות עכשיו הלואי ו הייתי יכול צלם אתכם עכשיו שכאילו אתם נכנסתם לאזה אופוריה כזאתי של וואי הוא החזיר אותנו לחמורים והסוסים איזה כיף רגע אחד של תפיסה והתבוננות ואומר רבנו ואז יזכה לראות אור הגדול של התורה והצדיקים איזה אור היפתח לו בתורה איזה אור היפתח לו בתפיסה של הצדיקים אני זוכר את הפעם הראשונה שטעמתי את הפעם של ההתבודדות זה פתאום נפתח לי עולם שלם בתודעה וואו איזה אור איזה מתיקות איזה חיות איזה קרבת אלוקים פתאום אתה מרגיש זה התכלית זה העונג האמיתי שמאירים בכל העולמות כולם באור גדול מאוד ואוון מאוד וכן שמעתי בשם הבעל שם טוב אומר רבנו שאמר אוי ואבוי כי העולם מלא מאורות וסודות נפלאים ונוראים והיד הקטנה עומדת בפני העיניים ומעכבת מלראות אורות גדולים היד ד הקטנה המטבע הקטנה התודעה הזאתי שאנחנו חיייבים להיות אקשנים שמה שנותן לי חיות זה חומר עולם הרוח אני לא מזלזל בו אבל הוא בדיעבד זה מה שגורם לנו לשים את הידיים על העיניים ולפספס אור נפלא רק מה אנשים חושבים בשביל לחוות עולם רוחני אני חייב להתבטל מן החומר וזה לא מה שחז אומרים הם לא דורשים ך להתבטל מן החומר הם מדרשים ללך להפריש את החומר מה זה הפרשה הרי את מקודשת לי אומרים חזל הרי את מקודשת לי פירוש הרי את מופרשת לי ואסורה על אחרים זאת אומרת זה מותר במגבלה כי זה רק לשרת זהזה זה רק משרט אותי לרוח אני מתחתן לא בשביל החומר אני מתחתן בשביל הרוח שדרך אשתי אני אכיר את הבורא דרך אשתי אני אזכה לדעת מה זה דרך ארץ והכרת טוב דרך אשתי אני אלמד לחיות עם עוד אחד וכן זה הדרך גם בצד ההפוך לגבי אישה לגבי בעלה אם אני מתחתן רק לחומר אני יוצר פה סגירות ברגע שאני מקבל את הסיפוק של החומר הרוח כבר לא שווה כי אין פה שום רוח לנקודה שלנו ולעניין שלנו אנחנו צריכים לדעת יש עולם של רוח לא דורשים ממך לא לאכול ולא אומרים לך לא לשתות ולא אומרים ללך לא לחיות זה בסדר שיש לך בית יפה ויש לך רכב יפה אבל בתודעה ברגע שזה העיקר והרוח זה רק ככה על הדרך המטבע מסתיר אור גדול אבל אם אני עכשיו עושה עבודה ומתחיל לקחת את החיים שלי שעולם החומר אני לא פורש ממנו אני הופך אותו לכלי שרט לעולם הרוח אני אקנה בית אבל אני רוצה שיהיה לי בית כדי שאני אוכל לשמור בו את השבת כמו שצריך להנג את השבת סעודות חג הכנסת ורכים ללמוד תורה להתבודד אני אקנה רכב אבל אני רוצה להשתמש ברכב בביל שאני אוכל לשמע שיעורי תורה או להתבודד וכן על זה הדרך אני אתחתן אני אקים בית אני אצא לעבוד אפרנס שאני אוכל לעשות סדקה ודברים טובים שאני אוכל לקנות אוכל לשבת שאני אוכל לקנות אוכל יום חול כדי לאכול ולהתקיים לעבודת הבורא מה קורה בפעולה הזאתי אני לוקח את עולם החומר והופך אותו לכלי שרט לעולם הרוח ואז ממילא אני גם לא מתוסכל כי לא פרשתי מן החומר רק קידשתי אותו וזה מה שגורם לאנשים שהם מרגישים להתקרב לקדוש ברוך הוא זה לוותר על עולם החומר זה לא לוותר זה לנוט אותו לעולם הרוח אם אדם לוקח את זה כך פתאום התפיסה היא נהית אחרת פתאום הוא כו לכת לישון ולכוון בשינה שיהיה לו שינה טובה לעבודת הבורא ואני מבטיח לכם הכוונה הקטנה הזאתי היא עושה פלאים אני מכוון שאני אלך לישון שאני אוכל להתפלל ללמוד תורה אני מכוון שאני יוצא לעבוד שאני יכול לתת צדקה יכול לתת משרות יכול לקנות דברים לשבת וכן על זה הדרך הכוונות הפשוטות האלה עושים פלא נפלא וחיות נפלאה לכל עבודת הבורא אני קונה ספריה שיהיה לי לספרים שלי מסודר אני מפה את הבית כי חזל אומרים דירה נאה מרחיבה דעתו של אדם וכן ע זה הדרך ברגע שאני לוקח את זה לכלי השרת לעולם הרוח העולם מקבל צבע אחר לגמרי בעולם הפנימי שלנו וזה נקרא לעשות חיים מה קרה לא אני חושב שכן הנה אתם מסכימים זה נקרא לעשות חיים זה נקרא לעשות חיים זה באמת ובאמת אבל לעשות חיים אני אסכם לפני שאני עבר לניגון לפני כמה שנים אחד החתונות שאלנו בישיבה אז הגיע בחור שהוא ממש התחזק והוא הגיע לחתונה ופתאום בריקודים שהוא הצטרף והכל אז ה פתאום הוא התחיל לבכות מרוב שמחה ושאלנו אותו מה קרה מה קה למה למה אתה בוכה אז הוא אמר אני הייתי הרבה מסיבות הייתי איש הבמה מה שנקרא הייתי בהרבה מסיבות ולא חסר לי כסף וראיתי הרבה דברים וחייתי הרבה את עולם החומר אבל אני לא מבין איך יכול להיות שבמקום כזה שאם תבוא עכשיו לאדם שהוא לא שומר תורה ומצוות והוא חי את עולם המסיבות ותגיד לו אתה יודע יש אחלה מסיבה בוא תראה מה זה חתונה של דוסים אגיד לך מה זה החתונה של דוסים איך רוקדים שמה מעגלים גברים צד אחד נשים צד אחד אגיד לך תגיד לי נראה לך שאני אבוא לחתונה כזאתי למה כי אתה בא לחתונה כי אתה רוצה לראות איך האישה של החבר רוקדת ואתה בא לחתונה ושמת כסף ואתה אומר וואלה שמתי לו יותר מדי האוכל פה לא יצא משהו למה עשיתי את זה אני אראה לו מה זה פעם הבאה זה ה הבופה לא מתאים למה באת לחתונה לחומר אומר ככה הוא סיפר לנו אומר הגעתי לכאן אנשים לא מתלוננים על האוכל לא אכפת להם הם הגישו להם או לא הגישו להם אף אחד פה לא שם לב אם יש מנה ראשונה או מנה שנייה כאילו הם בכלל לא מסתכלים על זה אף אחד פה לא נהר אחרי השתייה איך שהחתן נכנס לא היה צריך להקים פה אף אחד כולם קמו ורקדו וזה היה כזה אמיתי ש באירועים אחרים הא יכולה פתאום להסתכל ולהגיד מה הוא מצא בה למה הוא התחתן איתה וכן הזה מה זה השמלה הזאתי למה היא בחרה את זה הכל הולך לחומר אומר אני רואה אותכם רוקדים ואתם לא מפסיקים ועוד סיבוב ועוד סיבוב ועוד סיבוב וזה בלי מה יסתכלו וזה בלי מה יגידו וזה בלי מה ידברו וזה כזה אמיתי וצנוע ויפה ומאיר את זה אני רוצה לחוות פעם ראשונה שאני חווה באמת שמחה פנימית שהוא אמר את זה אמרתי לו אז אני גם אגיד לך משהו בפעם הראשונה שלקחו אותי לחוף מופרד אצל החרדים בחיפה אני זוכר שחזרתי עם תענוג מאוד גדול אחד החברים ששאל אותי למה אמרתי לו כי אני בעבר שלי לא הייתי הולך לים אז הוא אמר לי למה אמרתי אני אגיד לך למה כי ראיתי את זה בתור פוזה כאילו כל החורף הוא התאמן עכשיו הוא בא לים עם ג'ינס למה אתה בא לים עם ג'ינס ועם גופיה וג'ל בשיער ורק הולך בחוף כאילו לא יודע מה כדי להשתזף ובואו תראו איזה גוף יש לי לא ראיתי אנשים נכנסים לים אז אני אישית לא הייתי הולך לים לא הייתי חסית של זה אבל אמרתי לו שהגעתי פה לים זה היה כזה כיף זה היה כזה אמיתי זה זה הכל היה בכזה צניעות בכזה אף אחד לא בא לעשות פה פוזה אף אחד לא בא להראות את עצמו זה היה זה באמת היה חומר אבל ששירת את הרוח זה מה שאנחנו צריכים החומר הוא רק להשרת אם אנחנו לוקחים את זה למקום הזה מצד אחד אני לא עצוב כי אני לא לא פורש ממשהו שאני רוצה ומצד שני אני עושה את הרוח יקר ואז זה פותח עולם נפלא ברוך השם שנזכה יאללה בואו ננגן קצת [מוזיקה] אח ברוך השם עכשיו אנחנו נכנסים יותר לעולם הרוח נכון או לא לחלוטין אבל בעולם הרוח צריך להיכנס לאט ובזהירות בגלל זה אחד הדברים שהרבה פעמים אני מתחיל את השיחה קודם כל עם שיחה ואחרי זה ניגונים כי להיכנס לניגון ישר זה בום רציני זה עוד לא אמרנו חסד השם על הארץ המטבע המטבע הקטן שמסתיר לנו את כל היופי של העולם הזה שיש השם בעולם והוא מולך על הכל והוא בסך הכל רוצה שאתה תחייה את החיים הכי טובים שבעולם כי אומר המסילת ישרים לא נברא אדם כי אם להתענג על השם יתברך איזה דיבור לא נברא האדם כם להתענג על השם יתברך להתענג על התורה להתענג על המצוות לא אומרים לך לא לישון לא אומרים לך לא לאכול תעשה את זה בצורה מוגבלת ומבוקרת כדי שזה יהיה כלי שרט לעולם הרוח ברוך השם השם אלך השם הלך השם אם לא לעולם ועד בוא איתי לאט לאט השם מלך השם הלך השם ימלוך לעולם ע בלי כפיים רק לשיר השם אלך השם הלך השם אם לא לעולם ועד השם אלך השם הלך השם ימלוך לעולם [מוזיקה] ואת והיה השם למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד אווי יה השם למנ על כל הארץ ביום ההוא יהיה השם אח שמו אך אנחנו צריכים להמליך את בורא עולם שעולם הרוח זה העיקר וזה התכלית ועולם החומר הוא רק לי השרת לשרת עולם הרוח כמה שיותר באהבה ובשמחה לבורא עולם אז בוא נקבל עוד מלכות שמיים שאנחנו מעכשיו משנים תפיסה העיקר זה עולם הרוח והכלי שרת זה עולם החומר ואז נתחיל לחוות עונק כזה נפלא אז בואו נשיר את השיר הזה נמליך את בורא עולם השם הלך השם הלך השם אם לא מעולם ל השם מלך השם עלך השם ימלוך לעולם [מוזיקה] ואר והיה השם למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו חד ו יה השם למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד השם מלך השם עם הכפיים שלכם לאט לאט השם עלך השם ם לוך מעולם ועד השם אלך השם לך השם אמלו לעולם הען והיה השם למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד לא ויה השם למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד נה נהנ נהנ ננה נה נ ננננ נננ נ נ נ ני ני ננ ני ני ני נני או והיה השם למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד והיה אשר למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד אחד זה בגימטריה אהבה איך אנחנו מרגישים את האהבה של השם זה להתחבר לאחד מה זה להתחבר לאחד זה להתחבר למקום שנקרא יש רוח ויש חומר השמחה שלי בתודעה היא לא תבוא מתפיסה שהחומר נותן שמחה היא תבוא מתפיסה שהחומר הוא כלי שרט לשרת את עולם הרוח ואז אני אפתח שמחה ככה מפתחים שמחה תמידית אמיתית ונפלאה ביותר רק לשנות זווית ראייה מאוד קלה לא מאיימת ולא מפחידה לצערנו יכול להיות שהתבלבל במשך הזמן וציירו לנו את המושג של לחזור בתשובה זה לעזוב לחזור בתשובה זה להתנתק ווואלה לא בא לי להתנתק ות האמת רוב האנשים שיצא לי לדבר איתם שאומרים אני באמת רוצה לחזור בתשובה אני באמת רוצה להתקרב ליהדות אני אוהב אותה ואני חושב שהיא אמיתית אבל קשה לי לוותר על מה שעל אורח החיים שאני חי בו ושאלת השאלות שאני שואל אותם על מה בדיוק אתה מוותר הם לא יודעים להגדיר בוא תראה לי על מה אתה מוותר אומרים לך לא להתחתן אומרים לך לא לאכול אומרים לך לא לשתות מה על מה אתה מוותר אתה לא מוותר אתה מתחבר אתה לא מתנתק אתה מתחבר תמשיך לעשות הכל רק תחבר את זה לעולם הרוח זה הכל ואז העולם מקבל תפיסה אחרת מישהו אמר לי כן אתה יודע יכ ש הול ללכת עם כיפה אמרת אני אגיד לך את האמת אני בדור הזה הכי מאושר ללכת עם כיפה אני הולך עם גאווה עם כיפה אז אומר לי למה אמרתי לו כי זה המראה הבטוח שאתה יהודי ואמרתי אגיד לך את האמת אני כל כך שמח בפאות זה הלוק היהודי היחיד שיש בעולם ואין לו התק הדבק זה הלוק היהודי שהוא כבר ברוך השם 6000 שנה מה שנקרא לא שמי שאין לו פאות זה לא אלו כיהודי אבל אתה יודע רואים יהודים פאות לא מתבלבלים ברוך השם אנחנו צריכים להיות גאים שאנחנו יהודים ויקבע ליבו בדרכי השם רק להזיז את המטבע המטבע שמסתירה הר גדול ובלבל אותנו ואמרו לנו עזוב אותך האבות הקדושים הדורות הקודמים הם חיו בסבל לא היה להם שום דבר אבל המשפט הידוע לא היה להם כלום אבל היה להם הכל ודבר והיפוכו לנו יש הכל אבל אין לנו כלום אין לנו כלום אז לא אומרים לך עכשיו בוא תחזור לסוסים ולעגל לחמורים הקדוש ברוך הוא הוריד את זה לעולם יש רכבים יש בית יש מזגן לא אומרים לך לעזוב את זה אבל אומרים לך בוא תתחיל לחיות את זה חיים של תורה זה להתחיל לחיות איי איזה תענוג המזגן תודה רבה לך בורא עולם איזה תענוג שיש את המקרר מלא באוכל ברוך השם שריח מת עלינו והקלת עלינו את החיים אז עכשיו דרבא ואדרבא להפוך את עולם החומר לכלי שרת לעולם הרוח זה גן עדן עם כל כך הרבה דברים טובים של בית נוח וחדרים וחצר ומרפסת ולא משנה מה כל כך הרבה דברים טובים בחומר שאם נהפוך את זה לכלי שרת לרוח בהחלט נחייה גן עדן עלי אדמה ונודה נשבח את בורא עולם חסד השם על הארץ נשבח אותו לעולם אל תרים ידיים לעולם אל תתייאש לעולם תמיד תשה עיניים לאבא שמיים שאותך אוהב לעולם אל תרים ידיים לעולם אל תתייאש לעולם תמיד תשה עיניים ואבא בשמיים שאותך אוהב כי השם אוהב אותך כי השם צילך על יד ימינך כי השם אוהב אותך כי השם צילך על יד נך כי השם אוהב אותך כי השם צילך על יד ימינך כי השם אוהב אותך כי השם צלך על יד ימינך איזה יופי השרך ם ישראל תשימו לב עכשיו לקחנו את כל המקום הזה כל הבית הכנסת עזרת גברים עזרת נשים את הגיטרה את השולחן את הכל למה לקחנו אותו לעולם הרוח יש פה חומר יש קפה יש עוגה יש עוגיות אבל איפה לקחנו את זה לקחנו את זה לשיעור לקחנו את זה לניגון לקחנו את זה לדברי תורה תשימו לב כמה הנאה יש לנו עכשיו לא צריך שום דבר רק קרבת אלוקים ליטוב זהו הכי פשוט לעולם איזה יופי אל תרים ידיים היי לעולם אל תתייאש [מוזיקה] [מחיאות כפיים] לעולם תמיד תשא עיניים לאבא בשמיים שאותך אוהב כי השם אוהב אותך כי השם לך על יד ימינך כי [מחיאות כפיים] השם אוהב אותך כי השם צילך על יד ימינך או אוי אוי אוי כי השם אוהב אותך רק צריך לחיות אותו כי השם צילך על יד ימינך כי [מחיאות כפיים] השם אוהב אותך כי השם צילך על יד ימינך אם אנחנו ניקח את הקדוש ברוך הוא השם צילך על יד ימינך בכל מקום אנחנו נלך איתו אז אנחנו נחווה גן עדן עלי אדמות בכל דבר ודבר לפעמים אתן לכם דוגמה נסיעה לעבודה עם הפקקים של היום אתם מסכימים איתי שזה יכול להיות ציו אנחנו פה בצפון פחות מרגישים את זה אבל יש לי חבר שמדי פעם אנחנו עושים שיחות בוקר אני ככה מתקשר אליו איפה הוא גר גר צה לי החבר ילדות אבל הוא עובד בתל אביב עכשו בשביל ככה לסבר לקהל את האוזן לסוע רצליה לתל אביב בכביש היילון בפועל זה נסיעה של בין 15 דקות ל-18 דקות אבל עם הפקקים זה שעה [צחוק] וחצי עכשיו אני מתקשר אליו ואני אומר לו אני כמה דקות חוזר אליך אני כאילו דיברנו וזה ואמרתי לו אני כמה דקות חוזר אני תקשר אלי ך כי אני רגע נכנס למקווה אז הוא אומר לי בסדר ותעשה טובה תתקשר כי יש לי נסיעה מאוד ארוכה אמרתי לו למה אמ אומר לי לאיפה אתה נוסע אמרתי לו אחרי ה מקו אני רוצה לעלות למירון אז הוא אומר לי אתה עולה למירון ואני נוסע באילון מצת ההבדלים עכשיו הוא לא הוא לא בעולמה של תורה אבל הוא מאוד מאמין הוא אומר לי אתה לא יודע מה זה זה זה כל בוקר שעה וחצי נסיעה ואתה לא זז ומה קורה בחזור גם שעה וחצי נסיעה ואתה לא זז והוסיף עוד פרט קטן שולי שיש שמה גם הפגנות וואי וואי אמרתי לו מה קורה שיש הפגנה אומר בוא נשנה נושא ואז ככה בזמן שאני נוסע למירון אז קשרתי אליו וזה ודיברנו בדרך דברי תורה נה וסיפורים אוהב לשמוע אז הוא אומר לי וואי תשמע זה עשה לי טוב כי אם אתה נכנס עכשיו לפקק לא שאני בעת פקקים אם אתה נכנס לפקק ואתה עכשיו שעה וחצי בפקק ואתה יודע שזה כל יום ואתה תקוע ברשת ג מה משמיעים לך שם היום יהיה הפגנה היום סגרו את הילון היום זה ראש הממשלה עשה כך והוא אמר כך והוא הלך כך וזה עשה כך ו מכניסים אך למידע שאין בו כלום ורק מכס אך לעצבים ואתה על הדרך קיבלת טלפון מהאישה שהילד לא רוצה לכת לבית הספר וגם שהוא יצא אז העשה אחר ועכשיו הוא לא יכל ללכת ואין לו ביבי סיטר ומה עושים והסבת צריכה לבוא ולקחת אותו כי גם האישה צריכה לצאת לעבודה ועל הדרך את הבידוק מסתכל אומר וואי לא שמתי לב לא תדלקתי [מוזיקה] [צחוק] בכלל ולמה זה קורה ככ ול עכשיו כל הדברים האלה גורמים לנו כאלה עצבים לחיות אבל יש אברכים שלומדים יום שלם ויש אברכים שלומדים חצי יום בדרך כלל אברך שלומד חצי יום זה שעתיים או שלוש עכשיו בוא ניקח דוגמה אתה שעה וחצי ברכב יש מציאות שיש פקק אתה יכול לשים לך שיעור תורה והיום ברוך השם שעה וחצי זה כבר שיעור וחצי אתה יכול לשמוע שיעור ולתת ל לעבוד כי בסופו של דבר הכל זה במוח שאלתי אותו אמרתי לו בזמן הזה שעכשיו אני אומר לך דברי תורה רבע שעה 20 דקות ואתה ברכב כיף לך אומר לי וואלה תשמע אולי נעשה את זה כל יום למה אבל אתה בפקק והכל סוהן המוח נמצא במקום אחר ומה אתה מרגיש עכשיו ברכב וואלה איזה כיף עם המזגן לשמוע דברים חכמים אז זה טוב או לא טוב איך אמר לי מישהו יום אחד הייתי בפקק ובדיוק שמעתי שיעור וכבר הפקק השתחרר וכשהגעתי הביתה אמרתי חבל שלא היה עוד 10 דקות היית שומע את השיעור עד הסוף כי עכשיו היצר הרע מבלבל אותי לשמוע את זה בפעם אחרת זה פתאום הופך להיות משהו אחר לגמרי שעה וחצי הלוך שעה וחצי חזור חביבי אתה אברך של שלוש שעות יום ואתה גם מקבל משכורת של 10 אל אין אברח שמרוויח ככה איזה הסתכלות א תנל נכון או לא איזה הסתכלות וואי וואי לקחו לנו את השכל לקחו לנו את השכל אלישה אתה שומע לקחו לנו את השכל יש לי חבר ש תקופה הוא הלך הוא אמר אין לי זמן להתבודד אני לא יודע מתי אני התבודד וזה פתאום אמר רגע יש לי נסיעה כל יום 40 דקות לעבודה הוא אומר נכנסתי לרכב אמרתי אין כלום אין רדיו אין שום דבר אני 40 דקות עושה התבודדות הוא אומר זה פשוט כזו חוויה של תענוג אני למשל יש לי מינה כ שאני חוזר מנסיעות נסיעות ארוכות יש לי חבר אני מתקשר אליו אומר לו נעשה קצת לימוד שיחת חברים וזה תענוג יום אחד מישהו אמר לי רב מאו תרביץ אתה לא שם לב אתה על 90 אתה על 100 תרביץ אפשר לתת פה גם 10030 אני לא מרגיש את הטעם לנסוע מהר או להשתולל בכבישים אני רוצה להגיע הביתה אבל בתודעה אני לא לחוץ כ יש לי לימוד עכשיו שעה שעה וחצי עם חבר בטלפון ואני אומר לכם זה מעין עולם הבא זה כזה כיף או לשמוע שיעור או לעשות התבודדות פתאום בתוך המציאות ה כל כך סגורה היא הופכת להיות כל כך מהירה למה כי לקחתי את כל החומר גם שהוא מעצבן גם שזה פקק לקחתי את הפקק באיילון לעשות כולל ברכב אה חיים יכולים להיות כל כך יפים עכשיו מה אתם אומרים בזווית רייה הזאתי זה נשמע אחרת אה שלומה מי כמוך מכיר את תל אביב שמה גדלת שם אבל זה הופך להיות כל כך אחר נכון פשוט אחרת לגמרי החיים מלאים באור החיים מלאים באור אבל צריך ללחוץ על השלטר חבר'ה אי אפשר להשאיר את האור כבוי צריך ללחוץ על השלטר ברוך השם אשע עיני אלי מאין יבוא [מוזיקה] 20 אשה עיני אלה ה מאין יבוא עזרי זרים מ השם עושה שמיים וארץ זרמים השם עושה שמיים הארץ אל יתן למוות רגליך אל ינום שומרך הנה לא ינום ולא ישן שומי ישראל ישראל אל תן למות רגליך על ינום שומרך הנה לא ינום ולא ישה שומע ישראל ישראל [מוזיקה] עומק מפדן משפות יים אביון [מוזיקה] להושיב נדיב ימו אוי אוי אוי מקי [מוזיקה] פד מהשפות יים ליון להושיב נדיבים עם נדיבי ימו מכ השם אלוק [מוזיקה] [מחיאות כפיים] המגביל השבת המשפילי לות בשמיים ובארץ עומקי מאפד משפ ון להושיבי עם נדיבים עם נדיבי ימו שנזכה לשבת עם נדיבי עמו עם הדעת של הצדיקים ולקחת עבודה בחיים נפלאה איך אני עושה את עולם החומר כלי שרית לעולם הרוח ועל זה באמת נאמר תחיל לחיות שיהיה לכם בשורות טובות היה לי כיף
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה