העמוד היומי מסכת שבת דף קנ עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קנ עמוד א
[מוזיקה] בסיעתא דשמיה דף קנ עמוד א' נראה לי כבר דיברנו על זה אולי אפילו בשבוע האחרון אבל עוד פעם מדהים ומפעים לראות את העניין הזה כמה בן אדם בוחר לעצמו את הבחירות שלו יכול לשלוט על כל העולם כולו לדוגמה יושבים שני אנשים ומפטפטים בשבת הם מדברים על ענייני חשבונות הם אנשי מספרים זה מה שמעניין אותם יתכן שהם יקחו את זה לקטע של הקדושה ידברו על כל מיני דברים על תמיכות על צדקות על צורך הרבים והדבר הזה יחשב להם למצווה הם יכולים גם פשוט לפספס בידיים ולקחת את זה למקום האסור לדבר על ענייני עסקים ענייני סחורה מקח ממכר וכדומה שזה פשוט אסור בשבת והם יכולים להיות פשוט אנשים לא מנוצלים לדבר על איך אומרת הגמרא לך ומה בכך כל מיני כמה עלה לנו החתונה לפני שנתיים אם אני רוצה עכשיו לפתח פה איזו אחוזה כמה יעלה לי כמה כל מיני דברים שהם לא רלוונטים לעכשיו ום מאוד מאוד מרתקים אבל אתה פשוט מפספס כי מילא אם אתה עושה מזה מצווה אם אתה עושה מזה עבירה זה לא רלוונטי זה כל כך חבל אבל אם אתה יושב ו מפטפט סתם איך אומרת הגמרא לך מה בכך זאת אומרת לא רקמה לך מה אתה מתעסק בזה בשביל מה אתה יכול ליצור עם הפה שלך לבנות בניינים קניינים רוחניים תעשה עם זה דברים טובים מה אתה בוחר להיות בביצה הזו של כל מיני עניינים שפשוט לא רלוונטים לא לרגע לפני ולא לרגע אחרי לכן אולי קוראת לזה המשנה קוראת לזה הגמרא לך מה בכך זאת אומרת זה לא רק עניינים של מה זה באמת מה וכך מה לך מה אתה מתעסק באותם עניינים קח את הפה קח את היכולות שלך את כל היכולות בכלל זה לא רק הפה תנצל אותם למקום טוב אל תדשא ש בביצה תשאף קדימה תצליח תפרח תזרח תעוף קדימה אומרת המשנה הקדושה לא יזכור אדם פועלים בשבת אסור לך בשבת לזכור פועלים בשביל שיעבדו אצלך במוצאי שבת תכלס הם לא עובדים בשבת נכון אסור לדבר על זה בשבת ולא יאמר אדם לחברו לזכור לו פועלים גם אל תבקש מהחבר בבית כנסת בצה בסגירת כמו שאומרים ביידיש יודע בוא לא נדבר בשבת אבל תזכור לי פועלים עכשיו לכאורה זה מובן מה שאסור אסור לי גם להגיד לחבר הגמרא תדבר על זה דין נוסף אין מחשיכים על התחום לזכור פועלים ולהביא פירות זאת אומרת הרי פעם גם היום רק היום זה פחות רלוונטי בשבילנו אבל ברגע שאתה יוצא מהעיר יש לך 2000 ממה לכל רוח לא קשור לעניין של טלטול גם אם אין לך כלום בכיסים 2000 ממה שזה 1000 מטר בערך תלך לכל רוח וזהו יותר אסור יש כל מיני דינים איך אני מעריך את זה דיברנו על זה כבר נדבר על זה בעזרת השם ב שך אבל זה התחום 2000 אמה מה קורה אם אני אומר תשמע עניין חסרוני אני בשבת עצמה הולך את ה2000 אמה האלה מחכה שמה בסוף ב-1999 מחכה עד מוצאי שבת ואז אני כבר קרוב למקום שאני סוחר פועלים או מביא מ שם פירות בעצם דברים שאסורים בשבת אומרת הגמרא אסור למה כי עצם ההליכה שלך זה דבר זה בשביל דבר שאסור בשבת נכון שההליכה עצמה מותרת אין בה בעיה ואני גם לא עשיתי כלום בשבת אבל שוב אתה מתעסק בענייני כול בשבת וזה אסור אבל פעולה שמותרת בשבת זאת אומרת אם פה היה לי פירות היה מותר לי לשמור אותם בשבת אז מותר לי גם ללכת למקום שהוא בעצם מחוץ לתחום ללכת בשבת עד סוף התחום כדי שבמוצאי שבת אני אוכל לשמור על הפירות שלי אבל עצם ההליכה אסור ללכת יותר מהתחום זה אין בעיה עצם ההליכה היא בסדר כל עוד ואתה עושה אותה לדבר שהוא מותר לעשות אותו בשבת כשאתה הולך לדבר שאסור לעשות בשבת זה מה שאסור אומרת המשנה אבל מכשירו לשמור זה מותר ואפילו יכול הביא פירות בח בידו ברגע שהמטרה שלי היייתה דבר שמותר בשבת אני אפילו יכול להביא איתי פירות שזה דבר שאסור בשבת גם זה מותר כלל אמר אבא שאול כל שאני זכי באמירתו רשי אני להחשיך עליו כל מה שמותר לי לדבר עליו בשבת לעשות אותו בשבת להגיד לגוי שייעשה אותו בשבת כל מיני דברים כאלה מותר לי גם להחשיך עליו ללכת מחוץ לתחום בשבילו אומרת הגמרא הקדושה דבר ראשון פותחת הגמרא במה שאמרנו פשיטה מה ישנה הוא מה ישנה חברו אם אתה אומר שאסור לזכור פועלים ברור שאם לא אסור גם לחברו אסור אמר פפא חבר נוכרי לא החידוש הוא שלא רק ליהודי אלא גם לחבר נוכרי אסור תקיף לבשי נו גם זה פשיטה מירה לנוחי שבות מדרבנן גזרו לא להגיד שום דבר לגוי לעשות בשבילך בשבת נקודה אלא מוה אז שוב גם בזה אין חידוש אלא המבה שי אפילו תמה חברו ישראל א מה החידוש אקמ שמלן לא יאמר אדם לחברו שחור לי פועלים אבל מה כן אני מתכוון להדגיש את ההיתר אומר אדם לחברו הניראה שתעמוד עם מ לערב או פה כבר יש מומיות ממולח כזו אתה פוגש אותו בבית כנסת עם הקפטן והבקשה והטלית של שבת ואומר לו צדיק אני אראה שתעמוד עמי בערב יש מצב שבערב אנחנו נתעסק וכולם יודעים שלא מדובר לא בארוחת ערב ולא באיזשהו פגישה אלא פשוט אתה צריך אותו לעבודה זה מותר כלל עוד ולא אמרתי רק רמזתי רק קרצתי רק עפתי זה מותר ומתני תמני כרבי יושע בן קורחה תניה לא יאמר אדם לחברו זה תנ קמה לא יאמר אדם לחברו הנראה שתעמוד עמי לערב רבי יהושע בן קורחה אומר מותר אומר אדם לחברו הנראה שתעמוד עמי לערב וזה החידוש של משנתנו שאסור להגיד לחבר זכור לי פועלים אבל כן מותר לרמוז לו לקרוץ לו פאף לו וכדומה אמר אבח אמר רבי יוחנן לח רבי יהושע בן קורח שבאמת מותר ואמר ברח אמר רבי יוחנן תעמד רבי יהושע בן קורח דכתיב ממצו חפצך ודבר דבר שם זה הפסוק שמדבר על כל העניינים של מה לא לעשות בשבת שם כתוב ממצו חפצך ודבר דבר דיבור אסור הרוא מותר ולכן כל עוד ולא דיברתי עלי רק רמזתי וכדומה אני אראה שתעמוד מ לערב רמי רבח בבונה לרבה מי אמר רבי יוחנן דיבור אסור ועירור מותר בעצם אנחנו רואים שכל פעם שכתוב דיבור זה דווקא דיבור ולא עירור כל מה שאני עושר לא רק בהלכות שבת גם בהלכות שבת אבל גם בהלכות נוספות אני אומר אל תדבר זה דווקא לא לדבר ולהר מותר עלמה רור ליו כדיבור דמי רור לא נחשב כדיבור אם הוא היה נחשב כדיבור גם אותו היה אסור איך ייתכן הרי רבי יוחנן עצמו אומר אחרת ואמר אבא חנ אמר רבי יוחנן בכל מקום מותר להרר בדברי תורה אם זה מות המטונפות וכדומה מותר חוץ וץ מבית המרחץ ומבית הכיסא הופה אז אם ככה אתה רואה שערור כן נחשב כדיבור שבבית המרחץ ובית הכיסא אסור לדבר בדברי תורה ואסור גם לערער שם אומרת הגמרא טוב מה אתה רוצה שמה זה משהו אחר לגמרי כאן לגבי שבת כתוב ממצו חב צכ לדבר דבר אני אומר רק דבר דיבור אסור רו מותר אבל שנית דבעינן והייה מחנך קדוש ולקה והיה מחנך קדוש זה באופן גורף יותר מקיף יותר כוללני יותר ולכן שמה בענייני דברים שבקדושה במקומות מטונפים אסור גם יראו שואלת הגמרא רגע והיה מחניך הקדוש באותו פסוק כתוב החנה מכתיב ולא יראה בך ערווה דבר אז גם תאמר ערווה דבר כמו ודבר דבר דווקא דיבור אבל ארור מותר אומרת יפה ואם כן חוזרת השאלה אם אירור כדיבור ד מי או לא ואם כן אך רבי יוחנן אומר לעניין שבת מותר לעניין דברים שבקדושה בבית הכיסא וכדומה אסור אומרת הגמרא ממש לא האו מי בא אלי כדי רב יהודה אבל לא יראה בחרבה דבר לא מגיע לדרוש ולומר שמדובר כא על ענייני דיבור ממש לא והיה מחנך הקדוש ל אני מקיף שבאמת הכל אסור לא בך ודבר מגיע לדבר אחר לגמרי לכדי רב יהודה דרשה חדשה דמב יהודה עובד כוכבים ערום אסור לקרוא קריאת שמע כנגדו בשביל זה זה מגיע זה הדרשה שואלת הגמרא מהר עובד כוכבים אפילו ישראל נמי גם ישראל ערום אסור לקרוא מולו גוי ברור שאסור אומרת הגמרא לא להפך לא מבעייה כמר לא מבעיה ישראל דסור זה פשוט שאסור כי ברור לא יראה בחרבה דבר אבל עובד כוכבים כיוון דכתיב ויש בשר חמורים בשרם אימה שפיר דם כי הוא לא נקרא ערווה בכלל הוא נקרא כמו חמור כמהש מלן שזה ממש לא נכון וגם מול גוי זה החידוש לא רה בך ערווה דבר אני לומד את זה שקריאת שמע לא תגיד מול רבוה אפילו של גוי שואלת הגמרא מי אמר אימה החינמי אולי באמת מותר מול גוי כי בשר חמורים בשרה אמר קרא אונה הגמרא רבת אביהם לא ראו שנוח התגלגל בתוכו אולא כשההוא היה שיכור שם אחרי המבול הם נכנסו לתוכו ואנחנו רואים שהם כתוב וערות נח אביהם וערות אביהם לא ראו אם כן אתה רואה שגם לבן נח בעצם לא היה יהודים עדיין וכדומה קוראים לזה ערבה ולכן אסור בכל אופן ולא ריה בך ערבה דבר מגיע לדרוש את הדין הזה ולא מגיע לדבר לגבי דיבור וארור ומהמובילות גם לא ערור בשונה אומר רבי יוחנן לגבי שבת ששם כתוב במפורש ודבר דבר דווקא דיבור אסור וארור מותר ולכן הלכה כרבי יהושע בן קורחה שמותר לומר לחברו הנראה שתעמוד עם מ לערב כל עוד ולא דיברתי בפירוש על ענייני חול שואלת הגמרא ודיברו מסיר אסור לדבר בענייני מקח וממכר שבת ורב חיז ורב אמנון דם תרוו שניהם אמרו חשבונות של מצווה מותר לחשבן בשבת ואמר רבי אלזר פוסקים צדקה לעניים בשבת כן יש התרמה יש מכירה פומבית של עליות הכל מותר לעשות בשבת ואמר רבי יעקב ידי אמר רבי יוחנן מפקחים פיקוח נפש ופיקוח רבים כל מה שנוגע לצורכי הרבים בשבת והולכים לבתי כנסיות לפקח על עזקי רבים בשבת ואמר רב שמואל ב נחמני אמר רבי יוחנן הולכים לטאות ולריאות לסילקא ונים תיאטרונים קרקסים כל מיני היחדים לפקח על זכי רבים בשבת כמובן לא בשביל מה שקורה שם ביום יום זה בעצם היה כמו בענייני האומה בימינו שנועד לכנסים שהשם ישמור ומעי דח נועד לכנסי כבוד התורה וכדומה אז הולכים שם בעצם לצורכי הרבים למועצות גדולי התורה וכל מיני דברים כאלו ותן דו מנשה משדכים על התינוקות להרס בשבת ועל התינוק ללמדו ספר ולמדו אומנות שזה אחד מהמצוות שמוטלים על אבא ובעצם אנחנו רואים שמותר לדבר על כל מיני עסקים אומרת הגמרא פשוט מאוד צודק מותר לעשות חשבונות בשבת אבל דווקא חשבונות שם צוקי שמיים אמר כם ממצוא חפצך דווקא שלך ודבר דבר חפציך אסורים חפצי שמיים מותרים יפה מאוד אז בעצם אתה צודק כל סוגי החשבונות מותרים בשבת כל עוד והם של מצווה כמו שאנחנו רואים מכאן בבריתה אבל ברגע שזה עובר לעניינים שלך זה כבר אסור בשבת ושוב אנחנו חוזרים שרק מה שאתה לא מדבר אלא מהרהר אלא מרמז קורץ וכדומה זה מותר כמו השבן כוחה וזו משנתנו בהצלחה רבה ואדירה ולהתראות מח א [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה